دشمنان آئین اعلی در جمهوری آذربایجان

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

دشمنان آئین اعلی در جمهوری آذربایجان

پستتوسط najm134 » جمعه سپتامبر 27, 2013 1:32 am

فرماندار گنجه که برای تفریح در یکی از کشورهای اروپایی به سر می برد پس از ممنوعیت عزاداری های ایام محرم، برگزاری مراسم احیای شب های قدر را هم ممنوع اعلام کرد. البته جوانان مومن گنجه باز هم مخالفت صریح خود را با این سیاست ها اعلام کرده و گفته اند که شب های قدر را در مساجد احیاء خواهند کرد. تصوير
لازم به ذکر است از چهره های بارز ضد دینی در جمهوری آذربایجان، المار ولی اف فرماندار شهر گنجه می باشد که همواره اسلامگرایان این شهر را با مشکلات عدیده ای در برگزاری مراسمات مذهبی مواجه ساخته است.
مراسمات پر شور روزهای عاشورا و تاسوعای شهر گنجه در طول سالیان متمادی مورد توجه مردم گنجه و شهرها و روستاهای اطراف بوده است اما با سختگیری های پی در پی المار ولی اف و سیاست های دین ستیزانه وی، باعث گردیده است تا گردانندگان اصلی این مراسمات مذهبی در ایام محرم و صفر در بازداشت بسر ببرند.
این بار نیز المار ولی اف طی حکمی اعلام کرده است که مراسم شب های قدر و سفره های افطاری در مساجد نباید برگزار گردند.
البته جوانان مومن گنجه باز هم مخالفت صریح خود را با این سیاست ها اعلام کرده و گفته اند که شب های قدر را در مساجد احیاء خواهند کرد.
ذکر این نکته هم لازم است که المار ولی اف که سال گذشته مخالفت دینداران را با سیاست های ضددینی خود در روز عاشورا دیده بود این حکم را در شرایطی اعلام کرده که در ایام ماه رمضان در گنجه حضور ندارد و اعلام شده که وی برای گذراندن دوره استراحت در یک کشور خارجی می باشد.
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

علل سرکوب خونین شیعیان در نارداران قفقاز

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه دسامبر 02, 2015 7:55 pm

واکاوی علل سرکوب خونین شیعیان در نارداران قفقاز (جمهوری آذربایجان)


Image

برهان حشمتی
به نظر می رسد صهیونیست ها با آگاهی از کاهش مشروعیت دولت پس از انتخابات پارلمانی، خواسته های جدیدی از باکو با محوریت تشدید سرکوب شیعیان مطرح کرده اند، از این رو، حمله به ناداران مطالبه ای است که مشخصا از سوی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هدایت می شود.
آران نیوز- در دومین حمله خشونت بار و غافلگیرانه نیروهای ویژه وزارت کشور جمهوری آذربایجان (اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته) به قصبه نارداران در روز پنجشنبه ۲۶ نوامبر ۲۰۱۵ میلادی ( ۱۴ صفر)، چهار تن از شیعیان در نماز جماعت مسجد نارداران به شهادت رسیدند و بیش از ده تن مجروح شدند. وزارت کشور جمهوری آذربایجان مدعی شده است که در جریان مقاومت اعضای سازمان «جنبش اتحاد مسلمانان» جمهوری آذربایجان در برابر نیروهای ویژه، دو نیروی پلیس نیز کشته شده اند. اما، منابع ناردارانی تاکید دارند که دو نیروی پلیس توسط نیورهای امنیتی کشته شده اند تا با کشته سازی و مظلوم نمایی، اوج وحشیگری و سرکوب علیه شیعیان مظلوم نارداران، تحت الشعاع قرار گیرد. دقیقاً در همین راستاست که وزارت کشور حاضر نیست فیلم تهیه شده از صحنه عملیات را منتشر کند، تصاویر و مصاحبه های سایت های اینترنتی جمهوری آذربایجان از شاهدان عینی نیز نشان می دهد که نمازگزاران شرکت کننده در نمازجماعت به امام حجت الاسلام طالع باقرزاده، در مقابله با حمله نیروهای ویژه وزارت کشور هیچ گونه سلاحی در اختیار نداشته و تنها شعار های مذهبی سر دادند.

با توجه به ابعاد بهره برداری جمهوری آذربایجان از این موضوع بنه ظر می رسد وزارت کشور جمهوری آذربایجان براساس طراحی قبلی، دو تن از نیروهای خود را نیز قربانی کرده است تا با ملتهب تر کردن فضا، امکان سرکوب شدیدتر و ایجاد رعب و وحشت در کل کشور را برای خود فراهم کند. به خصوص که همزمان با حمله به نارداران، در شهر گنجه نیز دوتن از فعالان جنبش اتحاد مسلمانان که به داشتن مواضع ضد صهیونیستی و ضد تکفیری اشتهار دارند، دستگیر شده و مطابق معمول که برای مردم جمهوری آذربایجان نیز عیان است ، وزارت کشور جمهوری آذربایجان آنها را نیز مضحکانه به در اختیار داشتن نارنجک و مواد مخدر متهم کرده است. همزمان با حمله نیروهای ویژه وزارت کشور جمهوری آذربایجان به نارداران، نیروهای ویژه پلیس لنکران نیز با محاصره مسجدی در این شهر ، عملیاتی را برای دستگیری حاج الهام آقایوف، یکی از روحانیون این شهر انجام دادند. همچنین حجت الاسلام میکاییل ذوالفقارزاده، یکی دیگر از منبری های مشهور جمهوری آذربایجان که اخیرا به شدت از تکفیریها و وهابی ها انتقاد کرده بود ، همزمان با حمله به نارداران، توسط نیروی پلیس باکو در بیله جری در حومه پایتخت جمهوری آذربایجان بازداشت شد.
در کنار تمامی این موارد محاصره نارداران و قطع آب، برق و گاز این منطقه توسط دولت باکو در آستانه اربعین حسینی نشان می دهد که طرحی گسترده و حساب شده علیه شیعیان مظلوم جمهوری آذربایجان به اجرا گذاشته شده است که موج دوم سرکوب فعالان شیعه در دوره ریاست جمهوری الهام علی اف به شمار می رود. موج اول سرکوب فعالان شیعه در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ میلادی در آستانه برگزاری مسابقه ابتذالی یوروویژن-۲۰۱۲ اجرا شده بود که طی آن، حاج محسن صمدوف، رهبر حزب اسلام، حاج آبگل سلیمانوف، رهبر اتحادیه ارزشهای ملی-معنوی، حجت الاسلام فرامیز عباس اف، روح الله آخوندزاده، رییس شعبه حزب اسلام در آستارا و دهها تن دیگر از فعالان و روحانیون جمهوری آذربایجان در شهرهای باکو و گنجه و لنکران و ماسالی و جلیل آباد و سایر مناطق دستگیر شد که تعدادی از آنها در زندان به شهادت رسیدند و تعداد دیگر همچنان در زندان هستند. در موج اول سرکوب شیعیان در جمهوری آذربایجان حاج طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان که هنوز در آن زمان این جنبش را تاسیس نکرده بود، نیز دستگیر و زندانی شده بود. حاج طالع باقرزاده پس از آزادی از زندان در سال ۲۰۱۵ میلادی، با مشارکت شماری از فعالان شیعی جمهوری آذربایجان ، جنبش اتحاد مسلمانان این کشور را پایه گذاری کرد که در مدت کوتاهی به یکی از فعال ترین و تاثیرگذارترین سازمانهای اجتماعی موجود در جمهوری آذربایجان تبدیل شد. فعالیت روشنگرانه این جنبش علیه ظلم و فساد و به خصوص مفاسد مالی و بی عدالتی در جمهوری آذربایجان، نه تنها عاملان داخلی ظلم و فساد در این کشور، بلکه حامیان خارجی صاحبان قدرت و ثروت در جمهوری آذربایجان را نیز به اندیشه واداشت. به گونه ای که همزمان با گسترش فعالیت های اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان در روشنگری دینی و احیای هویت شیعی مردم این کشور طی یک سال گذشته و برگزاری کنفرانس های متعدد در زمینه های مختلف توسط این جنبش و انعکاس گسترده آنها در فضای مجازی، ارگان های لائیک تنظیم کننده سیاست های دولت جمهوری آذربایجان در حوزه دین را بسیار نگران ساخته بود، ارگانهای که اخیر همکاری خود را با نهادهای صهیونیستی و غربی در پوشش به اصطلاح "مدل آذربایجانی تساهل و چندفرهنگی گرایی" افزایش داده اند.

واقعیت آن است که در سالهای اخیر برگزاری مراسم های دینی و احیای سبک زندگی شیعی در جمهوری آذربایجان، برگزاری مراسم عزاداری حسینی و مجالس خیرات و احسان در ماه های محرم و صفر، در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان رونق گرفته است و سال به سال نیز بر تعداد این مجالس و احیای سنت عزاداری حسینی افزوده می شود. اما، دولتمردان باکو که طی سالهای گذشته دست فرقه های ضاله مذهبی، بهایی، وهابی و تکفیری را برای تبلیغ در این کشور باز گذاشته اند، از تقویت تشیع در این کشور بسیار نگرانند، بطوریکه در مقاله ای که روز ۲۸ نوامبر در روزنامه دولتی "آذربایجان" منتشر شد و خبرگزاری ترند و سایر منابع خبری و غیرخبری باکو نیز آن را بازنشر دادند، به صراحت به تشیع حمله کرده و گفته شده بود که اسلام دارای "ظاهرعربی" و "منشأ فارسی" برای جمهوری آذربایجان لازم نیست!!

اما، با وجود تمامی تبلیغات و مساعی دولت باکو برای جلوگیری از احیای اسلام اصیل در این کشور، مردم سعی در احیای هویت شیعی خود دارند و در عین حال، حکومت برای تداوم سبک زندگی آتئیستی برجای مانده از زمان شوروی، به شدت تلاش می کند. این چالش و تقابل میان مردم و دولت جمهوری آذربایجان، موجب شده است که دولت باکو ظلم شدیدی را بر مردم و بخصوص شیعیان این کشور اعمال کند. ظلمی که در جمهوری آذربایجان بر شیعیان می شود، قابل قیاس با شرایطی است که شیعیان بحرین دارند.

واقعه روز پنجشنبه ۱۴ صفر در نارداران واقعه دردناکی بود که مشابه حملات وهابی ها به مجالس عزاداری در عربستان سعودی می باشد. در حالیکه در جمهوری آذربایجان بر سیاست تساهل دینی و چندفرهنگی گرایی تاکید می شود، هیچ گونه تساهلی در خصوص احیای سبک زندگی شیعی توسط اکثریت مردم این کشور اعمال نمی شود، اما بهایی ها و دیگر فرقه های ضاله به بهانه تساهل دینی، در باکو و دیگر شهرها جولان می دهند و چنانچه مطبوعات باکو نیز پس از برکناری الدار محمود اف وزیر امنیت ملی جمهوری آذربایجان ، فاش ساختند توسعه فعالیت وهابی ها در این کشور با هماهنگی و مدیریت مستقیم وزارت امنیت ملی این کشور صورت می گیرد.

Image

در حمله نظامی به مجلس عزای امام حسین (ع) در منزل ابوالفضل بنیادوف در نارداران، چهار نفر از عزاداران را در همان منزل به شهادت رساندند و این بیم وجود دارد که زخمی ها نیز به بهانه های مختلف توسط نیروهیا امنیتی به شهادت برسند. حاج طالع باقرزاده، روحانی سرشناسی که برای سخنرانی در این مجلس دعوت شده بود و ابوالفضل بنیادوف (صاحب خانه) و حاج ذوالفقار میکاییلزاده (که اساسا در این مجلس عزاداری حضور نداشت و در باکو دیگری دستگیر شد) و ۱۲ نفر بازداشتی دیگر در اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان تحت وحشیانه ترین شکنجه ها قرار دارند. متاسفانه در ایران نیز در این زمینه بایکوت خبری حاکم است. حال آنکه، ظلمی که به شیعیان جمهوری آذربایجان می شود از جهاتی از ظلم به شیعیان بحرین شدیدتر است.

برگزاری عزاداری های محرم سال جاری در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان که مراسم عاشورای نارداران عظمت خاصی داشت ، موجبات نگرانی شدید آتئیست های پس مانده از رژیم الحادی کمونیسم که هنوز در جمهوری آذربایجان صاحب قدرت هستند را فراهم کرده است. در ائتلاف با بقایای آتئیست ها باقی مانده از کمونیسم، جریان وهابیت، جریان نورچی ها و وابستگان صهیونیسم نیز به شدت از مراسم عزاداری شیعیان جمهوری آذربایجان در ایام محرم ناراضی و نگران بودند و طی هفته های اخیر، مطالبی که در شبکه های تلویزیونی و رسانه های مکتوب باکو علیه مراسم عزاداری منتشر می کردند، به وضوح گواه این نگرانی این نیروهای ضدشیعی بود. در این تبلیغات ضدشیعی، یکی از مهمترین حربه های ماشین تبلیغاتی باکو زیرسوال بردن عزاداری و سوگواری بود که افرادی معلوم الحال مثل فاضل غضنفراوغلو و الشاد میری، عاقل علی عسگر و سایرین که رسانه های باکو آنها را کارشناس دینی قلمداد می کنند، در این زمینه فعال بودند.
در پی آن رسانه های باکو با هدایت کمیته دولتی امور گروه های دینی، هجمه سنگینی را علیه حاج طالع باقرزاده و سایر روحانیون و فعالان شیعی آغاز کردند و آنها را عناصر وابسته به ایران و غیرملی معرفی کردند تا به تصور خود با تخریب وجهه فعالان شیعی، گرایش عمومی مردم جمهوری آذربایجان به احیای آیین های شیعی در کشورشان را سد کنند. اما، هیچ یک از این امواج تبلیغاتی کارآیی لازم را نداشت و آغاز مجالس سخنرانی و عزاداری های دهه های پایانی محرم و صفر در نقاط مختلف جمهوری آذربایجان نیز نشان می داد که تبلیغات ماشین رسانه ای باکو، کارآیی لازم را نداشته است. به طوری که حاج طالع باقرزاده به منبرهای روشنگرانه خود در نارداران و مشتاقا و لنکران و گنجه ادامه داد و جلسات سخنرانی وی با حضور گسترده جوانان مشتاق تعالیم دینی برگزار می شد. طی همین مدت، در جبهه مقابل شیعیان جمهوری آذربایجان، جریان وهابی و صهیونیستی و نورچی ها بخاطر برخی تحولات که ازقضا، از اختیار حاکمیت باکو و نیز بیگانگان شیعه ستیز در جمهوری آذربایجان خارج بود، بیش از پیش افشاء شدند. برکناری الدار محمودوف، وزیر امنیت ملی جمهوری آذربایجان و برکناری و بازداشت دستکم ۲۰ مقام امنیتی عالیرتبه، به علت تدارک کودتا علیه الهام علی اف، رییس جمهوری آذربایجان (که بنوشته مطبوعات ولادیمیر پوتین ، رییس جمهوری روسیه اطلاعات آن را در اختیار علی اف گذاشت)، هم ضربه سهمگینی به ساختار وزارت امنیت ملی به عنوان مهمترین ارگان سرکوب فعالان شیعی وارد کرد و هم فضایی را ایجاد کرد که ارتباطات وزارت امنیت ملی با جریان وهابی و تکفیریها در این فضا افشاء بیش از پیش افشاء شد. در این فضاء هرگونه تقلایی از طرف جریان ضدشیعی وهابی بخصوص به علت جنایاتی که وهابی ها در سوریه مرتکب شده اند، نه تنها علیه تشیع کارگر نیفتاد، بلکه خواه ناخواه به زیان خود وهابی ها و حامیان امنیتی آنها تمام می شد. در کنار رسوایی های جریان وهابی – تکفیری ، جریان نورچی های هدایت شده از ترکیه نیز به علت بروز اختلافات داخلی در ترکیه، در جمهوری آذربایجان نیز به میزان زیادی افشاء شده بودند و تحرکات این جریان نیز علیه تشیع، ثمره زیادی برای خود این جریان و موءتلفان آتئیست و صهیونیستش نداشت.
در چنین فضایی و برای انحراف افکار عمومی ، حمله به مجالس عزاداری و کشتار شیعیان و کشته سازی از پلیس ، در دستور کار نیروهای ضدشیعی در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است. اقدام وزارت کشور جمهوری آذربایجان در حمله به نارداران در آستانه اربعین حسینی، در واقع حرکتی محسوب می شود که مورد اتفاق تمامی جریان های ضدشیعی در این جمهوری اعم از آتئیستها، صهیونیستها، وهابی ها و نورچی ها می باشد. بویژه اینکه تحریم انتخابات پارلمانی اول نوامبر توسط تشکل های اسلامی همسو با سایر تشکل های مخالف ، ضربه جدی بر مشروعیت این انتخابات زد و حتی نهادهای اروپایی به انتقاد از انتخابات پرداخته و موجب شدند که تایید این انتخابات توسط هیات اعزامی از طرف رژیم صهیونیستی برای نظارت بر این انتخابات به ریاست آویگدور لیبرمن، به عاملی جهت مضحکه رسانه ای تبدل شود.

به نظر می رسد صهیونیست ها با آگاهی از کاهش مشروعیت دولت پس از انتخابات پارلمانی، خواسته های جدیدی از باکو با محوریت تشدید سرکوب شیعیان مطرح کرده اند، از این رو، حمله به ناداران و آغاز موج جدید سرکوب شیعیان در جمهوری آذربایجان مطالبه ای صهیونیستی، وهابی است که مشخصا از سوی رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هدایت می شود و صاحبان قدرت در جمهوری آذربایجان نیز با استفاده از فرصت برگزاری اجلاس آیسسکو ( سازمان علمی-فرهنگی – آموزشی سازمان همکاری های اسلامی) در باکو و با این تصور که جهان اسلام با مشکلات بزرگی در سوریه و عراق و یمن مواجه است و فرصت اندیشیدن به مشکلات شیعیان جمهوری آذربایجان را نخواهد داشت، این حمله را تدارک دید.
در موارد مشابه گذشته، باکو پس از موضع گیری و اعلام حمایت مراجع عالیقدر شیعه از حقوق شیعیان جمهوری آذربایجان و از جمله حق حجاب ، علیه مراجع تبلیغات منفی به راه می انداخت، این بار، قبل از اینکه ندای تظلم شیعیان جمهوری آذربایجان به خارج از این کشور برسد و قبل از اینکه مراجع و علما به اعلام حمایت از حقوق شیعیان جمهوری آذربایجان بپردازند، باکو پیشدستی کرده و در خلال تبلیغات و سیاه نمایی علیه نارداران و فعالان شیعی جمهوری آذربایجان، حوزه علمیه قم را نیز هدف بهتان گویی های خود قرار داده است. این نشان می دهد که باکو تا چه میزان از حمایت های معنوی ایران اسلامی از شیعیان و مسلمان جهان از جمله جمهوری آذربایجان آسیب پذیر است و دقیقا به همین دلیل نیز در سالهای اخیر باکو با استفاده از خوش باوری برخی از محافل سیاسی ناآگاه به منطقه، تلاش گسترده ای برای منفعل کردن دیپلماسی رسانه ای کشورمان در قبال تحولات جمهوری آذربایجان و ایجاد نوعی حاشیه امن برای پیگیری شدیدتر سیاسهای ضد شیعی انجام داده است. به نظر می رسد باکو قبل از شروع جنایت اخیر نیز، روی این پروژه انفعال، حساب ویژه ای باز کرده است. اما شکی نیست که خون شهدای نارداران موجب تقویت بیداری هرچه بیشتر مردم مسلمان این کشور خواهد شد.

تداوم اعتراض اسلامگرايان جمهوري آذربايجان
تشدید فشار علیه روحانیت در باکو

اسلامگرايان جمهوري آذربايجان در پی ضرب و شتم حجت الاسلام طالع باقرزاده، رهبر «جنبش اتحاد مسلمانان» همچنین بازداشت الچين قاسم لي، معاون رهبر این جنبش، خواستار آزادي دينداران بازداشت شده هستند.
آران نیوز- به گفته حجت الاسلام طالع باقرزاده، روز سه شنبه زمانيکه در اداره پليس ياسامال، از اسفنديار محبعلي اف، رييس اين اداره درخواست کردم که اجازه نماز خواندن به من بدهد، او با نماز خواندن در محل اداره پليس مخالفت کرد. من نيز بناچار در همانجا که ايستاده بودم، تکبير نماز را گفتم. پس از اينکه دو مامور پليس دستهايم را محکم گرفتند، رييس اداره پليس چند مشت به چانه ام زد و مجبور شدم با دهان خون آلود نمازم را بخوانم. خدا را شکر مي کنم که من نيز در ماه محرم توانستم به عزيزاني خون و جان خود را در اين ماه در راه خدا اهداء کردند، اقتداء کنم.
رهبر «جنبش اتحاد مسلمانان» گفت: وقتي رييس پليس باکو مرا به زندان تهديد کرد، به وي گفتم که من قبلا زندان قوبوستان را سپري کرده ام، اگر مي توانيد مرا بکشيد و خود را راحت کنيد. رييس پليس ياسامال نيز گفت ما فرصت شهيد شدن را براي شما فراهم نمي کنيم!
باقرزاده به علت مظنون شدن پليس باکو به وي بخاطر احتمال تدارک تجمع مردمي برسر مزار يکي از شهداي جمهوري آذربايجان، بعداز ظهر روز سه شنبه به اداره پليس منطقه ياسامال باکو احضار شده بود.

در همين حال پليس تعدادي از اسلامگرايان را که روز پنجشنبه در اعتراض به توهين پليس به طالع باقرزاده، رهبر «جنبش اتحاد مسلمانان»، در باکو تجمع کرده بودند، بازداشت کرد.
بر أساس این گزارش الدنيز قلي اف، رهبر اتحاديه روشنفکران جمهوري آذربايجان، حرکت اين مقام پليس باکو در ضرب و شتم يک روحاني در حال نماز را وحشگيري و خودسري توصيف کرد و گفت: کسانيکه با اين قبيل اقدامات، براي کشور بدنامي به بار مي آورند بايد از نيروي پليس کنار گذاشته شوند.
همچنين مهدي آکسو، يکي از فعالان شيعه در ترکيه با ارسال نامه اي به الهام علي اف، رييس جمهوري آذربايجان، اقدام رييس پليس منطقه ياسامال باکو در ضرب و شتم رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوري آذربايجان و نيز اقدامات المار ولي اف، فرماندار گنجه عليه عزاداران حسيني در روز تاسوعا و بازداشت شمار زيادي از عزاداران را تقبيح کرد.
گلتکين حاجي بيگلو، نماينده اسبق مجلس ملي جمهوري آذربايجان نيز گفت: ارتکاب اين عمل از طرف کسانيکه جمهوري آذربايجان را مرکز تساهل ديني و «چندفرهنگي گرايي» معرفي مي کنند، يک رذالت است.

حاجي بيگلو افزود: حتي در کشورهاي اروپايي نيز در سالن هاي محل برگزاري همايش و اماکن عمومي اتاق نماز وجود دارد که مسلمانان مي توانند در آنجا نماز بخوانند. اما، در اداره پليس باکو، يک روحاني را به خاطر خواندن نماز، وحشيانه کتک مي زنند.
ضمن اینکه اسلامگرايان دیروز نیز در اعتراض به بازداشت الچين قاسم لي، معاون رهبر «جنبش اتحاد مسلمانان» جمهوري آذربايجان در باکو و چند تن از دينداراني که در شهرهاي لنکران و شيروان بازداشت شدند، در مقابل اداره پليس صابونچي تجمع کردند. به گفته شاهدان محلي، پليس جمهوري آذربايحان تجمع کنندگان را تحريک به درگيري کرد.

Image

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، دو روز پیش و در حالی که بسیاری از مومنین آذری هم محیای پیوستن به سیل خروشان زائران اباعبدالله(ع) بودند،پلیس باکو بطور ناگهانی به حسینیه شیعیان در نزدیکی حرم بی بی رحیمه(س) یورش بردند و قصد دستگیری حاج طالع باقراف از روحانیون سرشناس و مبارز آذربایجان را داشتند که وقتی با اعتراض و مقاومت نمازگزاران مواجه شدند،اقدام به تیراندازی کردند که منجر به شهادت 4 نفر از نمازگزاران و زخمی شدن 16 تن دیگر شد.همچنین دو تن از نیروهای پلیس نیز در درگیری ها کشته شدند و تعدادی هم زخمی از نیروهای پلیس گزارش شده است.

آنچه در اتفاق پیش آمده در شهرک نارداران جمهوری آذربایجان باعث تعجب می گردد حساست بیش از اندازه پلیس بر روی روحانیون آذربایجان و علی الخصوص روحانیون سرشناس مبارز و مبلغ دین می باشد.

حنایی که دیگر رنگی ندارد

این رسم خیانت در آذربایجان است که برای هر مخالفی باید لباس ضد دولتی و تروریستی بدوزند تا بتوانند مقدمات خفه کردنش را فراهم آورند.

همانطور که قابل پیش بینی بود این بار هم عوامل وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه ای از زبان وزارت کشور آذربایجان اعلام کرده اند که به اصطلاح حاج طالع باقر اف و دیگر روحانیون یک گروه تروریستی در باکو تشکیل داده و در حال تجهیز طرفداران خود به انواع سلاح!بودند تا بر علیه دولت شورش کنند.همچنین اعلام کرده اند :"بر اساس بررسی های انجام گرفته ،طالع باقراف، المان آقایف، ذوالفقار میکائیل اف و ابوالفضل بنیاد اف برای تغییر نظام قانون اساسی اذربایجان با توسل به زور و تشکیل دولت دینی مبتنی برقوانین شرعی جنبشی بنام اتحاد مسلمانان تاسیس کرده اند."

دولت آذربایجان سابقه ی چندین ساله در خشونت بر علیه شیعیان دارد ولی این اولین بار است که دینداران در مقابل پلیس و مخالفت با دستگیری یک روحانی می ایستند و با آنها درگیر می شوند.

پارادوکس رسوایی وزارت امنیت آذربایجان در طرفداری از افراطیون وهابی و درگیری با روحانیون شیعه

بعد از برکناری الدار محموداف از وزارت امنیت ملی آذربایجان اسناد متعددی از حمایت های وزارت امنیت و شخص الدار محمود اف از برخی گروه های افراطی در آذربایجان برای جلوگیری از فعالیت های شیعیان منتشر شده است اما همچنان دولت و پلیس این کشور سعی دارد تا با "افراطی" خواندن شیعیان ،به سرکوب آنها بپردازد.

آیا شهدای شهرک نارداران تُرک نبودند؟

اما این اتفاق روی دیگری نیز دارد که نباید از آن غفلت شود و آن اینکه، برخی از تجزیه طلبان داخلی مدتی ست که علم مظلومیت ترکمنان کرکوک عراق و دیگر ترک های سوریه را برافراشته اند که چه؟! ایشان مظلوم شده اند و زیر چکمه های روسیه،سوریه و ایران مانده اند. بماند که این جماعت حتی بروی خودشان هم نمی اورند که همین ترکمنان عراق با درایت حاج قاسم سلیمانی از یوغ داعشی ها نجات یافت.

سوالی که امروز می توان به وضوح از این آقایان به اصطلاح قوم گرای داخلی پرسید این است که چرا رگ غیرتتان برای شهدای نارداران بالا نمی زند؟مگر نه اینکه آن ها هم از همان آذربایجانی هستند که همیشه سنگشان را به سینه می زدید؟پس چرا امروز دم بر نمی آورید و صحبتی از مظلومیت ایشان نمی کنید؟

اما جواب این سوال هم واضح است این طیف معدود هر دردی را دارند الّا درد دین! اگر کسی به زبان و قومیت شان توهین و اهانتی نماید حتما بپا می خیزند و فریاد اعتراض برمی آورند و برای پیشبرد اهداف خود حتی به کشته سازی و جعل و وارونه سازی روی می آورند تا با تحریک افکار عمومی سیاست های دیکته شده از آن سوی مرزها را عملی کنند موضوعی که در ماجرای فتیله به وضوح مشاهده کردیم ولی همین افراد در مقابل کشتار رژیم باکو سکوت اختیار میکنند و به اصطلاح خود را به کوچه علی چپ می زنند. القصه اینکه اگر کسی خونی از شیعیان بر زمین بریزد، به جایی از ایشان بر نمی خورد و تکانی به خودشان نمی دهند.البته موضع گرفتن یا نگرفتن عده ای در خصوص نارداران و شهدای شیعه ی این شهرک،باعث نمی شود خون پاک این افراد بر زمین بماند و دیر یا زود هُرم خون جوشان شیعیان آذربایجان دامن دولت این کشور را خواهد گرفت و همه آنچه می ماند روسیاهی برای عده ای خواهد بود و البته علمی که شیعیان آذربایجان برخواهند افراشت.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

ممنوعیت نصب پرچم‌های حسینی در دومین کشور شیعی جهان

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 20, 2015 1:23 am

ممنوعیت نصب پرچم‌های حسینی در دومین کشور شیعی جهان/ قطع آب، برق و گاز ده‌ها هزار شیعه


بر اساس این گزارش از هفته گذشته دولت باکو، آب، برق و گاز را بر روی ده هزار نفر از مردم بیگناه نارداران بسته است. تعدادی از کاربران اجتماعی نیز در فضای مجازی حجت اسلام طالع باقرزاده را "شیخ نمر آذربایجان" خوانده و بر آزادی وی تاکید کردند. پارلمان جمهوری آذربایجان با تصویب قانونی، نصب پرچم های حسینی در معابر و خیابان ها را ممنوع و مجازات نقدی و حبس برای متخلفان از این قانون در نظر گرفت.

Image

بر اساس این ماده که روز جمعه و در قالب اصلاحیه قانون اعتقادات دینی در جمهوری آذربایجان به تصویب رسید ، افرادی که پرچم های حسینی را در معابر نصب کنند از یک تا پنج هزار منات (حدود پنج هزار یورو) جریمه و به مدت یک سال به حبس محکوم خواهند شد.

سایت خبری اسلام آذری جمهوری آذربایجان نوشت: بر اساس این قانون، آن عده از شهروندان جمهوری آذربایجان که در خارج از این کشور تحصیل دینی داشتند، نمی توانند عهده دار اجرای مراسم های دینی شوند.

تصویب این قانون در شرایطی است که حدود ده روز پیش صدها نفر از نیروهای وزارت کشور جمهوری آذربایجان با حمله به مجلس اربعین حسینی در نارداران در حومه باکو پنج نفر از شیعیان را شهید و دهها نفر را زخمی و بازداشت کردند.

نیروهای وزارت کشور جمهوری آذربایجان همچنین کلیه پرچم های حسینی را از کوچه و خیابانهای نارداران برچیده و شعارهای "یا حسین" را از دیوار های این منطقه پاک کردند.

حجت الاسلام طالع باقرزاده روحانی مبارزی که طی ماههای اخیر سخنرانی های آتشین وی در انتقاد از جولان وهابی‌ها، تکفیریها و صهیونیست ها در جمهوری آذربایجان بازتاب فراوانی داشته است، از جمله بازداشت شدگان می باشد.

به دنبال این بازداشت و به بهانه کشته شدن دو نیروی پلیس در جریان حوادث نارداران، رسانه های باکو هجمه سنگینی علیه اتحاد مسلمان آذربایجان که حجت الاسلام طالع باقرزاده ریاست آن را بعهده دارد، به راه انداخته و سعی کردند این جنبش ضد تکفیری را افراطی قلمداد کنند.

این در شرایطی است که صدها نفر از روشنفکران جمهوری آذربایجان نیز با امضای طوماری، اعلام کردند که دو پلیس مومن وزارت کشور ، طی توطئه ای توسط نیروهای امنیتی در نارداران به قتل رسیده اند تا با کشته سازی از پلیس و مظلوم نمایی ، جنبش های شیعی در این کشور سرکوب و زمینه فعالیت گروههای وهابی و صهیوینستی هر چه بیشتر تقویت شوند.

بر اساس این گزارش از هفته گذشته دولت باکو، آب، برق و گاز را بر روی ده هزار نفر از مردم بیگناه نارداران بسته است. تعدادی از کاربران اجتماعی نیز در فضای مجازی حجت اسلام طالع باقرزاده را "شیخ نمر باقر النمر آذربایجان" خوانده و بر آزادی وی تاکید کردند.

نارداران که میزبان مرقد مطهر رحیمه خاتون از خواهران امام رضا (ع) می باشد ، یکی از مراکز مهم تشیع در جمهوری آذربایجان هست که مقاومت آن در مقابل سیاست های ضد دینی شوروی ، در اذهان مردم ماندگار شده است.

بیش از 95 درصد جمعیت جمهوری آذربایجان را شیعیان تشکیل می دهند و این کشور از لحاظ نسبت مذهب به جمعیت ، اولین کشور شیعه یجهان
محسوب می شود.

سرکوب شیعیان در این کشور که از سال 2010 با حبس دهها نفر از فعالان اسلامی معترض به ممنوعیت حجاب از جمله دکتر محسن صمداف رئیس حزب اسلام تشدید شد ، در شرایطی است که به بهانه تساهل دینی ، بیش از چهل موسسه صهیوینستی در این کشور آزادانه فعالیت می کنند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

ادامه بازداشت شیعیان جمهوری آذربایجان و پلمب مساجد

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 24, 2015 9:26 pm

تداوم قطع گاز مناطق شیعه‌نشین؛

ادامه بازداشت شیعیان جمهوری آذربایجان و پلمب مساجد/ 95 درصد شیعیان نارداران بيکار شدند


عملیات سرکوب شیعیان در نارداران جمهوری آذربایجان که از پنجم آذر، با حمله نیروهای وزارت کشور در پوشش کارگران شهرداری به مجلس عزاداران حسینی و شهادت پنج تن آغاز شده بود، همچنان با تداوم بازداشت‌ها و سرکوب‌ها و پلمب مساجد این منطقه ادامه دارد.

Image

گروه بین‌الملل مشرق - ناطق کریم‌اف، رييس شوراي ريش سفيدان نارداران اعلام کرد: روز هفدهم دسامبر نيز چهار تن ديگر به بهانه های واهی در نارداران بازداشت شدند و نيروهاي نظامي مستقر در نارداران با ادامه بستن مساجد، اجازه حضور مردم در مساجد برای نماز را نمي دهند.

بگفته کريم اف ، يکي از بازداشت شدگان در روز 17 دسامبر، حسين علي اف، فرزند حاج علي اکرام علي اف، نخستين رهبر حزب اسلام جمهوري آذربايجان است که نان‌آور خانواده است، وضعيت معيشتي خانوادهء وي در شرايط وخيمي است و با صدور حکم بازداشت يک ماهه براي حسين علي اف، معلوم نيست بر سر اين خانواده چه خواهد آمد.

به گزارش پایگاه اینترنتی اسلام‌آذری جمهوری آذربایجان، رييس شوراي ريش سفيدان نارداران با اشاره به نارضايتي مردم از بسته ماندن مساجد اين منطقه، افزود: «مبارز قربانلي، رييس کميته دولتي امور گروه هاي ديني تاکيد کرده است که فقط پس از تشکيل هیئت امنای اداره‌کننده اين مساجد مطابق با شروط درنظر گرفته شده در قانون، اجازه داده خواهد شد درهاي اين مساجد گشوده شود. اما، مبارز قربانلي به علت اينکه خودش نماز نمي خواند، مسايل ديني را نمي داند. اگر يک مسجد به تازگي ساخته مي شود، بايد براي آن هیئت امنا تشکيل داد اما مساجد نارداران 800 سال است که فعاليت داشته اند، آباء و اجداد ما در اين مساجد عبادت کرده اند. جوان ترين مسجد نارداران 150 ساله است.»

کربلايي ناطق کريم اف در مورد قطع بودن گاز روستاي نارداران نيز گفت: «هنوز جريان گاز نارداران برقرار نشده است. در ارتباط با وقايع اخير نارداران، هفت نفر هم که در ادارات دولتي کار مي کردند، از کار اخراج شده اند. صرف نظر از اين وضعيت هم، 95 درصد اهالي نارداران بيکار بوده اند. اخراج شدن اين افراد هم صرفا بخاطر اينکه نارداراني هستند، هم ناقض اصول حقوق بشر و هم نقض‌کننده قانون کار جمهوري آذربايجان است.»

Image

وی همچنین افزود: مأموران دولتي به بهانه تعريض معابر، گلخانه‌های اهالي نارداران را تخريب و معيشت اهالي را مختل کرده‌اند و هيچ گونه غرامتي نيز به خاطر تخريب گلخانه ها نمي‌دهند.

در عین حال جواد جواداف، وکیل حجت الاسلام طالع باقرزاده، رئیس جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان که در جریان حمله قشون وزارت کشور به نارداران بازداشت شده است، از شکنجه شدن موکلش خبر داد.

جواداف در مصاحبه با پايگاه اينترنتي «ميدان تيوي» جمهوری آذربایجان، گفت: «حاج طالع باقرزاده را از اداره مبارزه با جرايم سازمان يافته به دادگاه تجديدنظر آورده بودند، آثار جراحتهاي جدي در وي ديده مي‌شد و بي‌حال بود. وي اتهامات وارد شده به خود را قبول ندارد.»

Image
تجمع اعتراض‌آمیز شیعیان عزادار نارداران مقابل مسجدجامع شهر


وکيل مدافع حجت الاسلام طالع باقرزاده، شرايط نگهداري وی در بازداشتگاه اداره جرايم سازمان يافته وزارت کشور را نقض آشکار قانون مربوط به بازداشتگاه هاي جمهوري آذربايجان دانست و گفت: «طبق قانون، نمي توان افراد بازداشت شده را بيش از 24 ساعت در بازداشتگاه موقت نگه داشت. بايد بازداشت شدگان به بازداشتگاه اداره بازجويي ها منتقل شوند.»

وکيل مدافع حاج طالع باقرزاده افزود: «از دادستان کل جمهوري آذربايجان درخواست کرده ام امکان بررسي موارد شکنجه موکلم را به منظور دفاع از وي فراهم کند.»

علاوه بر نارداران، ده‌ها فعال اسلامی در دیگر شهرهای جمهوری آذربایجان از جمله گنجه، لنکران و باکو به بهانه‌های بی‌‌اساس بازداشت شده اند.

Image
تظاهرات جوانان شیعه ناردارانی علیه سرکوبگری وزارت کشور جمهوری آذربایجان

دور اول سرکوب شیعیان در جمهوری آذربایجان در سال 2010 و همزمان با اعتراض‌ها به ممنوعیت حجاب و بازداشت رئیس حزب اسلام و دهها فعال اسلامی آغاز شد.

سیاست های جمهوری آذربایجان در سرکوب شیعیان علاوه بر واکنش های داخلی، توسط تشکل های مردمی و اسلامی در در ترکیه، ایران و روسیه نیز محکوم شده است.

جمهوری آذربایجان بیش از 9 میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از 85 درصد آنها را شیعیان تشکیل می‌دهند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

گزارشی تکان دهنده از شکنجه و بی عدالتی در جمهوری آذربایجان

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه ژانويه 01, 2016 12:51 am

گزارشی تکان دهنده از شکنجه و بی عدالتی در جمهوری آذربایجان


گروه کاري مدافعان حقوق بشر جمهوري آذربايجان با انتشار گزارشی تکان دهنده از شکنجه و بی عدالتی درباره فعالان اسلامی و سیاسی که در این کشور با پاپوش های مختلف بازداشت شدند خبر داد.
به گزارش «شیعه نیوز»، این گروه کاری با انتشار فهرست جديد زندانيان سياسي در اين کشور، از تحت شکنجه بودن «حاج طالع باقرزاده» رهبر جنبش اتحاد مسلمانان و بيش از ۳۰ فعال دستگيرشده در نارداران خبر داد.

Image

بنابر این گزارش، در این فهرست جدید، نام ۹۳ زنداني سياسي و ديني عنوان شده است که به دلايل و انگيزه هاي سياسي و با پاپوش بی اساس و ساختگی نظیر مواد مخدر، جاسوسی و نگهداری سلاح بازداشت شده اند.

در گزارش این گروه با اشاره به دستگیری حاج طالع باقرزاده رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوري آذربايجان در سال ۲۰۱۲ به علت سخنراني هايش عليه برگزاري مسابقه «يوروويژن» و «رژه همجنس بازان» در باکو، آمده است که دستگيري اخير وي در قصبه «نارداران» ـ حومه باکو ـ و جلوگيري از ديدارش با وکيل قانوني خود و شکنجه شدن وي در بازداشتگاه پيگيري و بررسي خواهد شد.

در این گزارش همچنين در معرفي «نجات علي اف» سردبير زنداني پايگاه اينترنتي «آزادخبر» آمده است: پيش از دستگيري نجات علي اف در ۲۱ ماه مه ۲۰۱۲، در اين پايگاه اينترنتي سياست دولت جمهوري آذربايجان در حوزه ديني مورد انتقاد قرار گرفته و اختصاص مبالغ کلان از بودجه اين کشور براي برگزاري مسابقه مستهجن موسيقي يوروويژن ۲۰۱۲ محکوم شده بود. همچنين در اين پايگاه اينترنتي، مطالبي در مورد تدارک احتمالي برگزاري رژه همجنس بازان به موازات مسابقه يوروويژن منتشر شده بود. در پي توزيع شدن سي دي هاي حاوي اين مطالب و ديدگاه هاي حاج طالع باقرزاده و «حاج آبگل سليمانوف» دوتن از روحانيون شيعي زنداني در جمهوري آذربايجان، نجات علي اف و چند نفر ديگر به همراه وي دستگير شدند.

نجات علي اف به خاطر توزيع اين سي دي ها به تحريک خصومت ملي در کشور متهم و به ده سال زندان محکوم شد. «ناهيد محمدوف» نماينده کميته دولتي امور ديني جمهوري آذربايجان نیز براي توجيه و تبيين تحريک کننده اين سي دي ها در دادگاه محاکمه نجات علي اف حضور يافته بود، اما وي نتوانست تحريک کننده بودن مطالب اين سي دي ها را اثبات کند اما با این وجود، حکم دادگاه در محکوميت نجات علي اف صادر شد.

در همچنین در این گزارش، در معرفي «پرويز هشيملي» خبرنگار روزنامه «بيزيم يول» و رييس «مرکز حمايت از حقوق مدني» نيز با اشاره به اينکه پرويز هشيملي توسط وزارت امنيت ملي (منحله) جمهوري آذربايجان به اتهام بی اساس و واهی انتقال سلاح از ايران به جمهوري آذربايجان در ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۳ دستگير شده، آمده است: با وجود اينکه عفو بين الملل نيز پرويز هشيملي را زنداني سياسي دانسته است، دادگاه و مراجع قضايي جمهوري آذربايجان به هيچ يک از اعتراضات اين روزنامه نگار و خويشاوندانش در خصوص اتهام وارد شده به وي و وضعيت نگهداريش در بازداشتگاه و زندان اعتنايي نکرده اند.

در اين گزارش همچنین درباره «آراز قلي اف» يکي ديگر از روزنامه نگاران اسلامگراي محبوس در جمهوري آذربايجان آمده است: آراز قلي اف سردبير سايت «خبر۴۴» با پاپوش نگهداري سلاح، نقض آرامش اجتماعي، ايجاد عداوت ملي و ديني و مقاومت در مقابل نماينده حاکميت بازداشت شده است. پيش از دستگيري وي در ۹ سپتامبر سال ۲۰۱۲، پايگاه اينترنتي تحت مديريت وي مطالبي را در انتقاد از سياست ديني دولت جمهوري آذربايجان و به خصوص مشکلات اجتماعي شهرستان «ماسالي» که سايت خبر۴۴ در آنجا منتشر مي شود، درج کرده بود.

در اين گزارش در مورد «هلال محمدوف» سردبير نشريه «صداي تالش» که در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۲ دستگيري وي به اتهام مضحکانه جاسوسي اعلام شده بود، آمده است: سازمان امنيت و همکاري اروپا و کميسيون حقوق بشر شوراي اروپا، هلال محمدوف را زنداني سياسي دانسته اند.
در این گزارش همچنین درباره «رشاد رمضانوف» از شیعیان فعال در شبکه هاي مجازي آمده است: رشاد رمضانوف که در ۹ مه ۲۰۱۳ توسط اداره مبارزه با جرايم سازمان يافته وزارت کشور جمهوري آذربايجان به علت فعاليت هاي انتقادي اش در شبکه هاي اجتماعي بازداشت شد، پس از ۱۱ روز نگهداري غيرقانوني در بازداشتگاه اين اداره، با پاپوش نگهداري و فروش مواد مخدر، به ۹ سال زندان محکوم شده است. این در حالی است که عفو بين الملل رشاد رمضانوف را نیز زنداني سياسي مي داند.

در اين گزارش، در خصوص اعضاي يک گروه از دينداران جمهوري آذربايجان که با عنوان «دسته سعيد داداش بيگلو» معرفي مي شوند و به زندان هاي طويل المدت محکوم شده اند، نیز آمده است: طي روزهاي ۱۳ تا ۱۸ ژانويه سال ۲۰۰۷، در ارتباط با پرونده سعيد داداش بيگلو، ۳۰ نفر بازداشت شدند که وزارت امنيت ملي جمهوري آذربايجان يازده نفر از آنها را آزاد کرد و مابقي دستگير شدگان پس از هشت ماه نگهداري غيرقانوني در سلول هاي انفرادي در بازداشتگاه وزارت امنيت ملي، محاکمه و به زندان هاي طويل المدت محکوم شدند.

اين گزارش در خصوص «حاج محسن صمدوف» رهبر «حزب اسلام» نیز اینگونه آورده است که: حاج محسن صمدوف در آوريل سال ۲۰۱۰ با ارسال نامه اي به «الهام علي اف» رييس جمهوري آذربايجان نوشت که وي در آغاز رياست جمهوري اش به قانون اساسي و قرآن کريم قسم ياد کرده است، اما برخي اعمال وي در تضاد با قانون اساسي و قرآن کريم مي باشد. محسن صمدوف در همان سال در روز قدس به علت اعتراض در مقابل سفارت رژیم غاصب اسراييل در باکو دستگير و سپس آزاد شد. محسن صمدوف و حزب اسلام در ماه آوريل همان سال به خاطر انتشار مقاله اهانت آميز عليه پيامبر گرانقدر اسلام در نشريه «آلما» چاپ باکو، نامه اعتراض آميز به اداره مسلمانان قفقاز ارسال کرد.

البته اعضاي حزب اسلام در ماه دسامبر ۲۰۱۰ در اعتراض به ممنوعيت حجاب در مدارس متوسطه دختران در مقابل وزارت تحصيل جمهوري آذربايجان شرکت کردند. در دوم ژانويه سال ۲۰۱۱ نيز حاج محسن صمدوف در نشست مجلس عالي حزب اسلام، به شدت از وزير آموزش به خاطر ممنوعيت حجاب در مدارس دخترانه و از الهام علي اف به خاطر فراگير شدن فساد مالي و ظلم و بي عدالتي در جمهوري آذربايجان انتقاد کرد و ويدئوي اين سخنان وي در يوتيوب به طور گسترده مورد توجه قرار گرفت.

پنج روز بعد، در روز هفتم ژانويه خودروي حاج محسن صمدوف به همراه چند تن ديگر از رهبران حزب اسلام توسط پليس راهنمايي و رانندگي در باکو متوقف شد و سپس نيروهاي لباس شخصي، وی و همراهانش را به اتهام بی اساس مقاومت در مقابل نماينده دولت بازداشت کردند و دکتر صمدوف به ۱۴ روز حبس بخاطر عدم اطاعت از فرمان پليس راهنمايي و رانندگي محکوم شد.

بعدها محبوس بودن دکتر محسن صمدوف در بازداشتگاه وزارت امنيت ملي جمهوري آذربايجان مشخص شد و وي به اتهاماتي بی اساس نظير خيانت به دولت، تلاش براي براندازي دولت با استفاده از سلاح و نگهداري سلاح به ۱۲ سال زندان محکوم شد و ساير رهبران حزب اسلام از جمله «روح الله آخوندزاده» رييس شعبه حزب اسلام در آستارا نيز به يازده سال زندان محکوم شد اما، در جريان محاکمه رهبران حزب اسلام در دادگاه جرايم سنگين باکو، در مورد اتهام انجام فعاليت هايي عليه منافع ملي جمهوري آذربايجان و سایر اتهامات، هيچ گونه سند و مدرکي موجود نبود.

در اين گزارش درباره «حجت الاسلام فراميز عباسوف» نیز آمده است: وي به اتهام واهی و مضحکانه تشکيل گروه تبهکاري و نگهداري سلاح و تلاش براي تغيير حاکميت و قانون اساسي جمهوري آذربايجان در ۲۴ ژانويه ۲۰۱۱ و در پي اعتراضات به تدارک برگزاري رژه همجنس بازان در باکو بازداشت شده است.

اين گزارش درباره «حاج آبگل سليمانوف» رهبر سابق اتحاديه ارزش هاي ملي ـ معنوي جمهوري آذربايجان نيز نوشته است: آبگل سليمانوف در ۱۲ آگوست ۲۰۱۱ دستگير و به اتهام واهی نگهداري سلاح، مواد مخدر، نقض آسايش اجتماعي، اعمال زور و ايجاد عداوت ملي و ديني در جامعه به يازده سال زندان محکوم شده است.

این در حالی است که وي طي سال هاي ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در اعتراضات در مقابل سفارت رژیم غاصب اسراييل در باکو در روز قدس به طور فعال شرکت کرده بود و در اعتراضات به حکم دادگاه باکو براي تخريب مسجد حضرت فاطمه زهرا(س) در روستاي «يني گونشلي» فعالانه مشارکت داشت. او همچنین در تجمعات اعتراض به ممنوعيت حجاب در مدارس دخترانه جمهوري آذربايجان فعال بود. او در نهایت متهم به رهبري يک گروه شیعی به نام «هيات جعفري» و ارتباط با رايزني فرهنگي جمهوری اسلامی ايران در باکو شد.

لازم به ذکر است گزارش جديد وضعيت زندانيان سياسي جمهوري آذربايجان که در ۱۰۴ صفحه تنظيم شده است، همچنين در خصوص زندانيان ساير گرايش هاي سياسي و ديني موجود در جمهوري آذربايجان، اطلاعات تکميلي و مفصلی منتشر کرده است.

همه اینها در حالی است که شیعیان، ۸۵ درصد از جمعیت ۹ میلیونی جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهند اما همواره با فشارهای کینه ورزانه حکومت علی اف که ارتباط نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد، مواجه هستند. فعالان اسلامی سرکوب فعالان شیعی و ایجاد پاپوش علیه آنها توسط رژیم علی اف را به دوران سرکوب سال ۱۹۳۷ استالین شوروی تشبیه می کنند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

شهادت دلخراش جوان انقلابی آذربایجان

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه مارس 12, 2016 3:25 pm

شهادت دلخراش جوان انقلابی آذربایجان


به گزارش شيعه آنلاين به نقل از خبرگزاري اهل بيت، یکی از جوانان انقلابی آذربایجان به جرم حمایت از اسلام گرایی و حرکت بیداری اسلامی به شهادت رسید.

با شهادت یک جوان شیعه آذری به نام «عاصم محمداف» طی هفته های اخیر (که دومین مورد از قتل‌های سیاسی در جمهوری آذربایجان به شمار می رود) بار دیگر سناریوی تشدید فشارهای دولت باکو علیه شیعیان انقلابی قوت گرفته است.

«عاصم محمداف» دانشجوی 19 ساله سال دوم دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی باکو، شنبه (16 نوامبر) حوالی ساعت 23 با قصد رفتن به کافی نت از منزل خارج شده و بعد از آن ناپدید شد.

Image

بعد از گذشت چند روز و اعلام بی خبری رسانه‌ها از عاصم، صبح روز سه شنبه 26 نوامبر این خبر منتشر شد که: جنازه عاصم محمداف در دریا پیدا شده است.

عاصم محمداف از جوانان فعال جریان اسلامگرایی جمهوری آذربایجان و فعال رسانه ای بود.

وی اخیراً سخنرانی‌ها و بیانات امام خمینی(ره) در خصوص فضیلت و عظمت ماه محرم را برای سایت اسلام آذری به زبان آذری ترجمه و آماده کرده بود که در روزهای اول محرم سال جاری، در چندین نوبت در این سایت و برخی سایت های اسلامی دیگر بارگذاری شد.

Image
تصوير در جمكران

وی با آشنایی کامل به زبان‌های روسی، آذری و ترکی استامبولی، خبرنگار بخش روسی خبرگزاری قفقاز نیوز (Qafqaz News) و همچنین از فعالین حقوق بشر در جمهوری آذربایجان بود.

محمداف از اعضای نهضت نوپای مقاومت اسلامی جوانان جمهوری آذربایجان بوده و در تجمع اول آوریل سال جاری در نارداران که بعد از بازداشت مجدد روحانی حاج طالع باقراف برگزار شده بود، سخنرانی کوبنده ای کرده و چندی روز بازداشت شد.

بعد از آزادی نیز، عاصم چندین بار در تجمعات اعتراضی در مقابل دادگاه «حاج طالع باقراف» حاضر شده و در آخرین نشست‌های دادگاه حاج طالع، جزء بازداشت شدگان و جریمه شدگان بود.

وی همچنین در کنفرانس امت واحده که در تهران برگزار شد شرکت داشته و با نوشته های خود در برخی سایت‌ها، از مواضع نهضت جهانی مقاومت حمایت کرده و شاید جزء اولین و معدود نفراتی در جمهوری آذربایجان بود که با بارگذاری تصاویر بشار اسد در شبکه‌های اجتماعی از حاکمیت سوریه دفاع می کرد.

شدیداً دیدگاه ضد صهیونیستی داشت و در سخنرانی های خود در تجمعات و نشست ها به آن اشاره می کرد.

«سردار حسن اف» از دوستان عاصم محمداف و از جمله فعالان شبکه‌های اجتماعی است که اینگونه نوشته است:به نظر شما، چرا جنازه عاصم محمداف از دریا پیدا شده است؟! او خودکشی نکرده، بلکه جرم عاصم این بود که با آن‌ها (ام.تی.ان = وزارت امنیت ملی آذربایجان)، به توافق نرسیده است. آنها با روش‌های مختلف می‌خواستند عاصم را بشکنند، به هر راهی متوسل شدند، همه چیز را مقابل چشمانش آوردند، وی را تهدید کردند؛ ولی عاصم تسلیم نشده و تن به خواسته آنان نداد. عاصم به خوبی می‌دانست که، اگر با آن ها به توافق نرسد، مرگ در انتظارش است.

لذا عاصم آخرین نوشته اش را درصفحه شخصی‌اش این جمله قرار داد: بگذارید نمازم را بخوانم، بعد سرم را ببرید.

حسن اف ادامه داد: ای خواهران و برادران! عاصم را شهید کرده اند، از آنجایی که نتوانستند از وی توضیحات و گزارشاتی اخذ کرده و وی را به همکاری جلب نمایند، وی را محو کردند. اما راه عاصم ادامه خواهد داشت و این وطن، عاصم های زیادی دارد.

پس از کشف پیکر بی جان این جوان شیعه دادستانی شهر اعلام کرد که بر پیکر وی هیچ اثری از ضرب و شتم مشاهده نشده است و وی در دریا غرق شده است.

Image

اما این دروغ دادستانی زمانی که بدن عاصم محمداف را غسل می‌دادند برملا شد، چرا که بر روی بدن وی آثار زیاد ضرب و شتم و شکنجه وجود داشت. نکته جالب اینجاست که این فعال آذری به خوبی به فن شنا آشنا بوده و مکان زندگی وی نیز در ساحل دریای خزر است.

با عنایت به موارد ذکر شده و شواهد و قرائن موجود، ادعاهای محفلی برخی از دوستان و نزدیکان عاصم، احتمال اینکه سناریوی ناپدید شدن، خودکشی و سپس پیدا شدن جنازه در دریا، از قبل طراحی شده بوده، قوت می یابد.

کارشناسان اسلام گرا معتقدند که یکی از مهمترین عوامل شهادت عاصم محمد اف؛ حمایت از اسلام گرایی و حرکت بیداری اسلامی در جمهوری آذربایجان بوده است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

دولت آذربایجان حوزه علمیه صاحب الزمان (علیه السلام) "ناردارا

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه ژوئن 01, 2016 9:30 pm

دولت آذربایجان حوزه علمیه صاحب الزمان (علیه السلام) "نارداران" را تخریب کرد


به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ عوامل دولت آذربایجان از ساعت چهار بعد از ظهر امروز دوشنبه 13 اردیبهشت 1395 (به وقت محلی) یک حوزه علمیه در شهر "نارداران" را تخریب کرد.

Image

عملیات تخریب "حوزه علمیه صاحب الزمان(عج)" این شهر، به بهانه تعریض خیابان صورت گرفت؛ در حالی که به گفته اهالی شهر، حوزه علمیه در انتهای کوچه قرار دارد و نیازی به گسترش عرض کوچه نیست.

به گزارش خبرنگار ابنا از آذربایجان، در تخریب این مدرسه که نزدیک مرقد مطهر "رحیمه خاتون" قرار دارد، نیروهای پلیس و فرماندار نیز حضور داشتند.

مردم و ریش سفیدان نارداران به تخریب مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان(عج) اعتراض کردند و قرار است به مقامات بلندپایه کشور شکایت نامه ای را تنظیم کنند.

پس از حمله سال گذشته نیروهای امنیتی باکو به مجلس عزاداری حسینی در نارداران در آستانه اربعین که به شهادت پنج شیعه و بازداشت و زخمی شدن ده‌ها نفر انجامید، دولت باکو اقدام به برچیدن پرچم‌های حسینی و نمادهای شیعی در این منطقه و بازداشت ده‌ها فعال شیعی در سراسر این کشور کرده است و تخریب حوزه علمیه نارداران نیز در راستای اقدامات ضد دینی جمهوری آذربایجان ارزیابی می شود.

بیش از ۱۵۰ فعال شیعی در زندانهای جمهوری آذربایجان به بهانه‌های مختلف در بازداشت به سر می‌برند که ۱۸ نفر از آن‌ها روحانی می‌باشند. جمهوری آذربایجان حدود ۹ میلیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد آن‌ها را شیعیان تشکیل می‌دهند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

برای اولین بار تجمع عاشورایی در آذربایجان برگزار نشد

پستتوسط najm134 » يکشنبه دسامبر 04, 2016 12:24 am

در نارداران چه می‌گذرد؛
برای اولین بار تجمع عاشورایی در آذربایجان برگزار نشد/ دولت باکو چگونه شیعیان را حذف می‌کند/ شیعیانی که حق عزاداری اباعبدالله(ع) را نداشتند

جلوگیری از تجمع عاشورایی نارداران، به خودی خود پدیده جدیدی است که در تحلیل اوضاع جمهوری آذربایجان نیازمند تأمل است.
تصوير
اجرایی شدن توطئه پیچیده دولت باکو و برگزار نشدن تجمع عظیم عاشورایی در حرم مطهر بی بی رحیمه نارداران که برای نخستین بار در تاریخ این منطقه روی داد، موضوع بسیار قابل تامل برای شیعیان جمهوری آذربایجان که 75 دردصد جمعیت این کشور را تشکل می دهند و همچنین برای تمامی کشورها و مراکز شیعی در جهان تلقی می شود.

همان زمانی که در 26 نوامبر 2015 ( 13 صفر 1437 / 5 آذر 1394) مجلس عزاداری حسینی در نارداران برپا شد (در آستانه اربعین حسینی) با پوشش به اصطلاح مبارزه با تروریسم مورد حمله قرار گرفت، مشخص بود که حاکمیت لائیک – سکولار جمهوری آذربایجان که به شدت تحت تاثیر صهیونیسم قرار دارد و در واقع، از جمله رژیم های سیاسی صهیونیستی محسوب می شود، در صدد برکندن ریشه های فرهنگ عاشورایی از نارداران و دیگر نقاط جمهوری آذربایجان برآمده است.

به خصوص که در کمتر از یک هفته پس از حمله به مجلس عزاداری حسینی و قبل از فرارسیدن اربعین 1437، یعنی در ابتدای صبح روز اول دسامبر 2015 رسانه های باکو تصاویر ویژه ای از حرکت ماشین های نظامی قشون داخلی وزارت کشور و نیروی امنیتی جمهوری آذربایجان به سوی نارداران پخش کردند.
Image
اقدام ضد شیعی الهام علی اف روی رژیم کمونیستی را هم کم کرد؛ برای اولین بار تجمع عاشورایی برگزار نشد/ دولت باکو چگونه شیعیان را حذف می‌کند/ شیعیانی که حق عزاداری بر اباعبدالله(ع) را نداشتند

با استقرار دست کم ده هزار نیروی نظامی در نارداران و اعمال مقررات ممنوعیت ورود و خروج به این شهرک مذهبی که میزبان حرم مطهر بی بی رحیمه از خواهران گرانقدر امام رضا (ع) است، نیروهای نظامی به سرعت تمامی نمادها، پرچم، شعارها و دیگر مظاهر شیعی، از پرچم های عزای اباعبدالله حسین(ع) گرفته تا احادیث وآیات و شعارهای دینی، اخلاقی نقش بسته بر دیوارهای نارداران و آرم الله منقش بر سردر حرم امامزاده بی بی رحیمه (س) را برچیدند و داعشی وار، پرچم و بیرق های حسینی را لگدمال کردند و صهیونیست وار، لوله های تفنگ ها را به سوی مردم نارداران نشانه گرفتند که تصاویر آن ها از شبکه های رسمی تلویزیونی باکو پخش شد. این تجاوز به حریم مردم و معنویت ، در واقع اوج عملیات جنگ روانی گسترده امنیتی – سیاسی – رسانه ای – پلیسی بود که دولت جمهوری آذربایجان پس از تجمع عظیم عاشورایی نارداران در محرم 1437 آغاز کرده بود.

درپی این حمله به نارداران که در حقیقت، حمله به یکی از مراکز مهم تشیع در قفقاز محسوب می شد، دولت سکولار جمهوری آذربایجان تدابیر مختلفی را در حوزه های امنیتی-پلیسی، تبلیغاتی- رسانه ای و سیاسی – دیپلماتیک بکار بست تا به زعم خود با دستگاه امام حسین(ع) به مقابله برخیزد و ریشه فرهنگ عاشورایی را در نارداران بخشکاند، بطور خلاصه می توان این اقدامات را به صورت زیر فهرست بندی کرد:
تصوير
اقدامات پلیسی – امنیتی:
- به شهادت رساندن چهار تن از سرشناسان شیعه در نارداران در مجلس عزاداری حسینی در روز 26 نوامبر 2015 به بهانه واهی ، مضحکانه و نخ نمای مبارزه با گروههای افراطی
- دستگیری گسترده روحانیون و دینداران فعال که دستگیری حجت الاسلام طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان (مشهور به شیخ نمر آذربایجان) و ده ها تن از روحانیون شیعه در نارداران و لنکران و گنجه و سایر مناطق از آن جمله بوده است
- اعمال شکنجه های وحشیانه ، قرون وسطایی و غیر اخلاقی علیه دستگیر شدگان در بازداشتگاه «باندوتدل» ( بازداشتگاه مخوف اداره مبارزه با جرایم سازمان یافته وزارت کشور جمهوری آذربایجان)
- تعقیب و آزار و ارعاب خانواده های دستگیرشدگان «پرونده نارداران»
- خودداری از تحویل اجساد شهدای مراسم عزاداری نارداران به خانواده هایشان برای دفن
- دفن اجساد شهدای نارداران توسط مأموران امنیتی و در قبرستان قدیمی نارداران و استقرار طولانی مدت مأموران امنیتی در کنار قبور برای جلوگیری از حضور و قرائت فاتحه برای شهدا
- قطع آب و گاز نارداران به مدت طولانی برای اعمال فشار و در محاصره اقتصادی نگه داشتن مردم این منطقه
- استقرار دائمی پست های نظامی در ورودی ها و خروجی های نارداران
- عملیات دائمی به اصطلاح جستجوی سلاح و مهمات در منازل نارداران و ترتیب دادن صحنه های ساختگی کشف سلاح از زیر خاک در حیاط منازل ناردارانی ها
- تمدید غیر قانونی و چندباره مدت بازداشت دستگیرشدگان در نارداران با اعلام تکمیل نشدن پرونده آنها برای محاکمه
- تعقیب و دستگیری فعالان در شبکه های اجتماعی در صورت توجه آنها به موضوع نارداران
- نهایتا آغاز محاکمه فرمایشی دستگیر شدگان در نارداران پس از ماه ها بازجویی تحت شکنجه های وحشیانه
- مجازات و حبس محاکمه شوندگان در سلول انفرادی به علت ایراد سخنان افشاگرانه در دفاعیات خود در دادگاه
- باز گرداندن گاه و بی گاه محاکمه شوندگان به بازداشتگاه «باندوتدل» برغم در جریان بودن محاکمه آنها
- مراجعه گاه و بی گاه ماموران «باندوتدل» به منازل دستگیرشدگان و حفظ فضای دائمی رعب و وحشت برای اعضای خانواده های آنها
- تخریب حوزه علمیه صاحب الزمان (عج) نارداران تحت پوشش تعریض خیابان برای نوسازی معابر نارداران
- تعطیلی مساجد نارداران به بهانه تشکیل هیات امنای جدید و ثبت رسمی و صدور مجوز!
- تشکیل یک هیات امنای متشکل از افراد نصب شده از طرف اداره مسلمانان قفقاز برای زیارتگاه بی بی رحیمه (س) و اعلام اینکه این هیات ، نمایندگانی نیز برای سایر مساجد نارداران نصب خواهد کرد
- گشایش نمایندگی های وزارت امنیت ملی، پاسگاه پلیس، وزارت حالت های فوق العاده و «بنیاد دانش» ریاست جمهوری آذربایجان در نارداران در یک سال اخیر
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


اقدامات تبلیغاتی- رسانه ای:

- تبلیغات گسترده تلویزیونی ، مطبوعاتی و اینترنتی برای القای این دروغ آشکار که از پرچم های بیگانه و تصاویر رهبران کشورهای دیگر در تجمع عاشورای 1437 نارداران استفاده شده است .
- ادعای حاکمیت تحجر و واپس گرایی در نارداران
- تبلیغات گسترده برای زدن انگ "افراط گرایی دینی" به رعایت آداب و سنن شیعی توسط مردم نارداران و بخصوص تبلیغات گسترده برای سیاه نمایی حجاب اسلامی و چادر مشکی زنان و دختران ناردارانی
- تبلیغات گسترده بی اساس برای القای تبدیل شدن نارداران به مرکز افراط گرایی دینی!
- تبلیغات گسترده برای تقبیح ادای احترام روحانیون جمهوری آذربایجان به مراجع عالیقدر حوزه علمیه قم
- سیاهه نمایی علیه طلاب آذربایجانی علوم دینی در حوزه علمیه قم
- تبلیغ ادعای دروغین مسلح بودن ناردارانی ها و تداوم پخش اخبار ساختگی در خصوص باصطلاح کشف سلاح از منازل ناردارانی ها
- اظهارنظر های یکجانبه مقامات کمیته دولتی امور گروه های دینی و اداره مسلمانان قفقاز و مشاور امور اقوام و ادیان ریاست جمهوری آذربایجان در ارتباط با نارداران و تاکید آن ها بر ضرورت مقابله با آنچه که "افراط گرایی دینی" در نارداران می خوانند.
- برگزاری دوره های «چندفرهنگ گرایی» و اردوهای تفریحی و آموزشی مشترک برای دانش آموزان نارداران و شهرستان «قبا» و تلاش برای اختلاط میان دانش آموزان ناردارانی که دخترانشان مقید به داشتن حجاب هستند با دختران دانش آموز بی حجابی که از سایر مناطق به این اردوها آورده می شوند.
- برگزاری مسابقات هنری در وصف «چندفرهنگ گرایی و تساهل دینی» برای دانش آموزان نارداران
- تبلیغات گسترده در خصوص اختصاص 12 میلیون منات از طرف الهام علی اف برای عمران و آبادانی نارداران ( برغم تخریب خیابان اصلی نارداران و میدان امام حسین(ع) و برچیدن مظاهر شیعی از این خیابان و میدان، تغییر اساسی در ساختار شهری و زیرساخت های نارداران صورت نگرفت.)
تصوير
اقدامات سیاسی – دیپلماتیک:
- تلاش سازماندهی شده رسانه های باکو برای سوق دادن دستگاه دیپلماسی کشور به عدم موضع گیری قاطع در قبال سرکوب شیعیان در نارداران
- مانور گسترده رسانه ها و مقامات دولتی باکو بر روی بیانیه مطبوعاتی سفارت ایران در باکو مبنی بر بی ارتباط بودن وقایع نارداران با ایران
- تاسیس کمیسیون امور اتحادیه های اجتماعی و گروه های دینی در مجلس ملی جمهوری آذربایجان و تمرکز این کمیسیون بر موضوع نارداران و مسدود کردن راه های تنفسی این مرکزیت شیعه در جمهوری آذربایجان
- سفر نمایشی الهام علی اف به نارداران و تاکید وی بر اینکه هر شهروند ناردارانی باید «وطن پرست» و وفادار به اصل «دولتگرایی» جمهوری آذربایجان باشد
- اعزام هیات مشترک کمیته دولتی امور گروه های دینی و اداره مسلمانان قفقاز و مشاور رییس جمهوری در امور اقوام و ادیان به زیارتگاه بی بی رحیمه (س) نارداران در آستانه محرم و تاکید بر اینکه تمامی مجالس عزاداری محرم باید در چارچوب قوانین (ممنوعیت تجمع در خارج از مساجد) انجام شود
تصوير
در کنار این اقدامات ویژه که برای جلوگیری از تشکیل تجمع عاشورایی در نارداران انجام شده بود، دولت لائیک جمهوری آذربایجان در طرحی گسترده برای کل کشور نیز اعلام کرد هرگونه تجمعی در خارج از مساجد و حرکت دسته های عزاداری ممنوع و غیرقانونی است و به تشکیل دهندگان و شرکت کنندگان آن به شدت برخورد و مجازات شدید اعمال خواهد شد. در این راستا فعالان مراسم های عزاداری به مراکز پلیس احضار و بشدت مرعوب شدند.
Image
همچنین در طول دهه اول محرم، ورود به نارداران برای غیراهالی و زایران ممنوع شد و ورود و خروج اهالی نیز با کنترل کارت های هویت امکان پذیربود. به این ترتیب، برای نخستین بار در طول تاریخ نارداران، از تجمع عظیم عاشورایی که حتی رژیم کمونیستی نیز نتوانسته بود از آن ممانعت کند، جلوگیری شد و عاملان وابسته به صهیونیسم موفق شدند سیاست خود را علیه نارداران در ظاهر به نتیجه برسانند. گرچه ثمره این سیاست باکو آن شد که مردمی که نتوانستند در اطراف حرم بی بی رحیمه (س) برای عزای امام حسین (ع) جمع شوند، خود را به مسجد مشهدی داداش در مرکز باکو یا به مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در روستای «ینی گونشلی» در حومه باکو رساندند و تجمعاتی در اطراف این مساجد شکل گرفت که قطعا مایه نگرانی و ناراحتی لائیک ها و آتئیست های نوین حاکم در باکو شده است و احتمالا مردم جمهوری آذربایجان ، در آینده شاهد توطئه های جدید از سوی آنها خواهند بود.
Image

اما، به هر حال، به اصطلاح «نمایش عضله» باکو در جلوگیری از تجمع عاشورایی نارداران، به خودی خود پدیده جدیدی است که در تحلیل اوضاع جمهوری آذربایجان نیازمند تأمل است. این اتفاق، موضوع عبرت آمیز برای اشخاص و مراکزی محسوب می شود که سالها دیدگاه های خوشبیانه و ساده لوحانه در خصوص رویکردهای باکو داشته و دارند.

بویژه که جلوگیری از تجمع عاشورایی در نارداران و بطور کلی سیاست محو و نابودی فرهنگ عاشورایی در جمهوری آذربایجان در شرایطی است که نگاهی به اخبار و تحولات یک سال اخیر جمهوری آذربایجان که بطور تأمل برانگیزی «سال چندفرهنگ گرایی» نیز نامیده شده است، نشان می دهد که در این سال «فعالیت های فکری – فرهنگی» صهیونیسم در این جمهوری چندین برابر شده است.
در تمامی ماه های این سال ، هیات هایی از سازمان های صهیونیستی آمریکا و رژیم صهیونیستی به جمهوری آذربایجان سفر کرده و با حضور نمادین در روستای یهودی نشین «قیرمیزی قصبه»، از شرایط فوق العاده ای که در این روستا و سرسار جمهوری آذربایجان برای یهودیان جهت حفظ ظواهر و نمادهای یهودی و توسعه آن فراهم شده است، تقدیر کرده اند .

اعلام «قیرمیزی قصبه » به عنوان مایه افتخار جمهوری آذربایجان و اعلام «نارداران» به عنوان مرکز افراط گرایی و تحجر و تروریسم، از مهمترین واقعیت های تلخ «سال چندفرهنگ گرایی» در جمهوری آذربایجان است که در مقطع منتهی به عاشورا نیز این سیاست تکمیل شده و برای نخستین بار در تاریخ، از تجمع عظیم عاشورایی در نارداران جلوگیری شده است.
این سیاست چه نتایجی در سال های آتی به بار خواهد آورد؟ در تلاش برای یافتن پاسخ این سوال، باید توجه داشت که یکی از عوامل مهم فروپاشی شوروی، مقابله آن با خدا و مظاهر الهی و تلاش برای جایگزینی آن با الحاد و کفر و افتخار به مظاهر کمونیستی بود. گرچه این رژیم نیز ابتدا با مشت آهنین و مغزشویی توانست پایه های اقتدار خود را محکم کند و سالها نیز بر همین پایه ها حکم راند، اما نهایتا با فروپاشی آن، اعتقادات مذهبی پاک مردم به سرعت جوانه زد و از زیر آوارهای رژیم کمونیستی سربرآورد. اما، این را نیز نباید از نظر دور داشت که در طول هفتاد سال حاکمیت کمونیست ها، ظلم های فراوانی بر علما، روحانیون و مردم جمهوری آذربایجان روا داشته شد و انتظار می رود کشورها، سازمان ها ، محافل و مراکز شیعی و مسلمانان و آزادیخواهان جهان با واکنش مناسب ، مانع تکرار نسخه صهیونیستی تجریه تلخ دوران کمونیستی برای مردم جمهوری آذربایجان شوند.
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

آغاز موج جدیدی از اقدامات ضدشیعی در جمهوری آذربایجان

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه ژوئن 30, 2017 5:01 pm

آغاز موج جدیدی از اقدامات ضدشیعی در جمهوری آذربایجان


با آغاز موج جدیدی از اقدامات ضدشیعی در جمهوری آذربایجان و تخریب مساجد واقع در محله «سُوتسکی» باکو، شمار قابل توجهی از نمازگزاران «مسجد حاج جواد» در این منطقه با تجمع در اطراف این مسجد، مانع از تخریب آن شدند.
گزارش «شیعه نیوز»، با آغاز موج جدیدی از اقدامات ضدشیعی در جمهوری آذربایجان و تخریب مساجد واقع در محله «سُوتسکی» باکو، شمار قابل توجهی از نمازگزاران «مسجد حاج جواد» در این منطقه با تجمع در اطراف این مسجد، مانع از تخریب آن شدند.

گرچه، با اقدام پلیس باکو در بازداشت شماری از نمازگزاران و توقف موقتی تخریب این مسجد و وعده مقامات دولتی به حل این مساله، اعتراض نمازگزاران فروکش کرده است، اما سخنرانی های شدیداللحن نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان علیه نمازگزاران معترض به تخریب مسجد و نیز مقاله اهانت آمیز علی حسن اف، سخنگوی رییس جمهوری آذربایجان علیه دینداران و هتاکی وی علیه ناموس دینداران معترض به تخریب مساجد در باکو و نیز تداوم حبس بازداشت شدگان در روز اعتراض و نیز اعمال فشارهای غیرقانونی شمار دیگری از آنها برغم پایان تجمع اعتراض آمیز در اطراف «مسجد حاج جواد» نشان می دهد که این مساله نیز همانند سایر مشکلات ایجاد شده علیه شیعیان جمهوری آذربایجان لاینحل و همانند «آتشی زیر خاکستر» باقی مانده است.

بخصوص که نمایندگان لائیک و «آتئیست» (ملحد) و «نورچی » در مجلس ملی جمهوری آذربایجان خواهان اقدام «سرویس امنیت دولتی» در بررسی هویت نمازگزارانی شدند که برای جلوگیری از تخریب مسجد حاج جواد ، در مقابل پلیس باکو مقاومت کرده اند. به گزارش پایگاه اینترنتی «مدرن»، قدرت حسنقلی اف، رییس «حزب جبهه خلق آذربایجان یکپارچه» گفت : « باید سرویس امنیت دولتی درباره «ریشوهایی» که در زمان تخریب مسجد، در مقابل پلیس «مقاومت» کردند، تحقیق کند.

از برگزاری یک هفته در میان نماز جمعه؛ تا بازجویی از زائران کربلا و مشهد در جمهوری آذربایجان

فاضل مصطفی ، رییس «حزب ساختار بزرگ» و نماینده مجلس جمهوری آذربایجان که یکی از نمایندگان وابسته به جریان «نورچی» هدایت شده از ترکیه در مجلس جمهوری آذربایجان است ، گفت : « اخیرا مساله تخریب مسجد حاج جواد در منطقه «یاسامال» باکو مطرح شد. اما بعدا مشخص شد که این مسجد ، به عنوان شخص حقوقی به ثبت نرسیده است.»

سیاووش نوروزاف ، رییس «کمیسیون امور اتحادیه های اجتماعی و گروه های دینی» در مجلس نیز گفت : « در (جمهوری) آذربایجان نزدیک به دوهزار و ٥٠٠ مسجد فعالیت دارند. «مسجد حیدر» نه تنها در قفقاز جنوبی بلکه در میان مساجد اکثر کشورهای مسلمان، مدرن ترین مسجد و دارای معماری عالی است. ٥٠ تا ١٠٠ متر پایین تر از آنجا ( مسجد حاج جواد) ، «مسجد تازه پیر» (مقر اداره دولتی مسلمانان قفقاز) وجود دارد. بروند در آنجا نماز بخوانند. همچنین قدری آن طرف تر، مسجد امام حسین (ع) ( یکی دیگر از مساجد تحت کنترل حاکمیت در باکو) فعالیت دارد. »

در تحلیل رفتارهای ضدشیعی حاکمیت جمهوری آذربایجان چند عامل قابل توجه است:

حاکمیت لائیک جمهوری آذربایجان در سال های گذشته با مشاهده عواقب خطرناکی که مقابله آشکار با اعتقادات دینی مردم در کشورهای عربی داشت و موجب خیزش موج «بیداری اسلامی» شد، با اخذ مشورت از مشاوران صهیونیست خود، تغییراتی را در روشهایش در پیشبرد سیاست ضددینی خود ایجاد کرد و این بار، در کنار سرکوب جریانات دینی اصیل، به تظاهر به احترام به ظواهر دینی پرداخت و با ساخت و مرمت چند مسجد و امامزاده تحت کنترل اداره دولتی مسلمانان قفقاز به ریاست الله شکور پاشازاده ، پرداخت و در این میان، «مسجد حیدر» را به نام «حیدر علی اف»، کمونیست کهنه کار و رییس جمهوری پیشین این کشور در باکو احداث کرد. در این مسجد، برای تظاهر به وحدت، بدعتی عجیب و غریب و خنده دار پایه گذاری شد که در روزهای جمعه، بجای برگزاری نماز جمعه، بطور یک هفته در میان، آنچه مقامات لائیک باکو آن را «نماز وحدت» می خوانند، اجرا می شود.

در کنار این اقدامات نمایشی که به منظور زدودن اتهام «ضددین» از چهره حاکمیت باکو انجام می شوند، دولت و مجلس جمهوری آذربایجان در سال های اخیر، شدیدترین محدودیت ها را برای تشیع در این کشور وضع کرده اند. براساس قوانینی که باکو وضع کرده است، از عادی ترین امور مذهبی نظیر استفاده از پرچم و سایر نمادهای مذهبی گرفته تا اقامه نماز توسط روحانیون تحصیل کرده در قم و نجف که مهمترین حوزه های علمیه شیعه در آن قرار دارند، ممنوع شده است. در یکی از جدیدترین اقدامات باکو علیه جریان شیعه اصیل در جمهوری آذربایجان، حجت الاسلام حاج سردار حاجی حسنلی، یکی از روحانیون تحیل کرده در حوزه علمیه قم که در شهر ماسالی جمهوری آذربایجان، نماز جمعه اقامه می کرد، به اتهام نقض قانون «ممنوعیت اجرای آیین های دینی توسط افراد تحصیل کرده در خارج» و نیز «برگزاری اجتماع غیرقانونی» دستگیر و زندانی شده است. این اقدامات سرکوبگرانه علیه تشیع در جمهوری آذربایجان به عنوان دومین کشور شیعه جهان در شرایطی است که دولت این کشور با دستگیری بیش از دویست نفر از روحانیون و مبلغان اسلامی ، در میان کشورهای مسلمان به عنوان «دارنده بیشترین زندانی روحانی» شهرت یافته است.

از برگزاری یک هفته در میان نماز جمعه تا بازجویی از زائران کربلا و مشهد در جمهوری آذربایجان

مطالبی علی حسن اف، سخنگوی رییس جمهوری آذربایجان در ارتباط با اعتراض به تخریب مسجد حاج جواد در باکو منتشر کرد، علی حسن اف در صفحه فیسبوک خود نوشت : « در سال ٢٠٠٩ نیز زمانی که باکو ، به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزیده شده بود، تلاش هایی را برای فریب بخشهایی از طبقات دیندار به منظور تضعیف نقش کشورمان در جهان اسلام و لکه دار کردن وجهه کشور ، شاهد بودیم. ابتکارهای برخی ها برای برگزاری روز همبستگی در مقابل روز همبستگی آذربایجانی های دنیا ( برگزاری روز همبستگی آذری های مسلمان به ابتکار حجت الاسلام سید حسن عاملی، امام جمعه اردبیل) هنوز هم ادامه دارد. امسال نیز که باکو میزبان بازی های همبستگی اسلامی است و سال همبستگی اسلامی نامگذاری شده است، باز هم شاهد همان تلاش ها هستیم. مصادف شدن اعتراض این هواداران دروغین دین ، با اعتراض دولت جمهوری آذربایجان به همکاری غیررسمی آنها ( ایران) با اشغالگران ( ارمنستان) درباره مسجد شوشا، تامل برانگیز است.»

زمزمه هایی که در ماه های اخیر برای به جریان انداختن مجدد طرح تخریب مسجد حضرت فاطمه زهرا (س) در منطقه «یئنی گونشلی» در حومه باکو به راه انداخته شد، اقدام به تخریب مساجد منطقه «سوتسکی» و بخصوص «مسجد حاج جواد » که محل وعظ و خطابه روحانیون مردمی در باکوست، تشدید فشارها بر حسینیه اهل بیت (ع) در باکو و تلاش برای جلوگیری از حضور شهروندان جمهوری آذربایجان در این حسینیه و محدود کردن آن به حضور برخی از ایرانیان مقیم باکو ، تاسیس به اصطلاح «کالج های اسلامی» بجای حوزه های علمیه تعطیل شده در شهرهای جمهوری آذربایجان، تعقیب و آزار و اذیت و بازجویی های پیاپی از زائران کربلا و مشهد و در یک کلام تلاش برای حاکمیت و کنترل مطلق دولت لائیک بر امور مذهبی مردم شیعه جمهوری آذربایجان و حتی فردی ترین امور نظیر نام گذاری نوزادان و جلوگیری از گسترش نام‌های شیعی در این کشور ، همگی نشان می دهد که باکو در سایه پوشش هایی نظیر گسترش روابط با تهران، برگزاری مسابقات ورزشی کشورهای مسلمان و برگزاری به اصطلاح سال همبستگی اسلامی و ساخت مساجد ضرار ، سیاست صهیونیستی و ضدشیعی خود را با ظرافت پیش می برد و در این فضا، حتی گروه های بسیار متساهل و ملبغان مستقلی که مصلحت را در اعتراض نکردن به ظلم و ستم های جاری در جمهوری آذربایجان می بینند نیز از تعدی رژیم لائیک باکو مصون نیستند و مقامات باکو به نمایندگی از رژیم صهیونیستی و آل سعود، هر روز دامنه برخورد خود با روحانیون و مساجد مستقل از اراده حاکمیت لائیک را گسترش می دهند و با تداوم این روند، سعی دارند هیچ مبلغ شیعی و هیچ مسجدی خارج از اراده حاکمیت لائیک، در جمهوری آذربایجان باقی نماند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

طرح واشنگتن و باکو برای مقابله با اسلام‌گرایی دختران آذربایج

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه جولاي 31, 2017 12:06 am

طرح واشنگتن و باکو برای مقابله با اسلام‌گرایی دختران آذربایجان


سفیر پیشین آمریکا در باکو، از طرح ویژه مقابله با اسلام‌گرایی دختران در جمهوری آذربایجان و بهره‌برداری واشنگتن از جمهوری آذربایجان به عنوان اهرمی برای تحریکات ضدایرانی پرده برداشت.

Image

به گزارش مشرق، «ماتیو برایزا»، سفیر پیشین آمریکا در باکو در گفتگو با پایگاه اینترنتی «آذ ویزیون» جمهوری آذربایجان فاش کرد سفارت آمریکا در جمهوری آذربایجان با همکاری «بنیاد حیدرعلی‌اف» طرح ویژه‌ای را برای دور نگه داشتن دختران خانواده‌های مناطق جنوبی جمهوری آذربایجان از تاثیرات اسلام‌گرایی در دستورکار داشته است.

ماتیو برایزا گفت: سفارت آمریکا به همراه مهربان علی اوا، رئیس بنیاد حیدرعلی‌اف، برنامه آموزش حرفه‌ای دختران در منطقه جنوب را آماده کرده بود.

برایزا گفت: «هدف اصلی این برنامه، افزایش تاثیر مهارت‌های حرفه‌ای دختران و حفاظت از آنها در مقابل «تندروهای اسلام‌گرا» بود. زیرا، اسلام‌گرایان می‌توانستند آنها را به جمع خود جذب و زندگی‌شان را نابود کنند. »

در مقطعی که این طرح مشترک سفارت آمریکا در باکو و بنیاد حیدرعلی اف علیه گرایش دختران خانواده‌های جمهوری آذربایجان به اسلام در حال اجرا بوده است، بخشنامه ممنوعیت حجاب در مدارس دخترانه این جمهوری صادر شد که به بحرانی بی‌سابقه در جمهوری آذربایجان انجامید.

ماتیو برایز افزود: «ما این تلاش‌هایمان را به افتخار "زین‌العابدین تقی‌اف"، میلیونر قرن نوزدهم که نخستین مدرسه دخترانه را در قفقاز تاسیس کرد، "ابتکار تقی‌اف" نامیده بودیم. »

سفیر پیشین آمریکا در باکو افزود: «نخستین گام ما، تجمیع برنامه‌های مختلف حکومت آمریکا برای زنان و دختران جمهوری آذربایجان در قالب استراتژی واحد بود. وقتی دیدم سازمان‌های مختلف آمریکایی برای هدفی یکسان، پول‌های هنگفتی را بدون هماهنگی با یکدیگر، هزینه می کنند، تعجب نکردم. زیرا، این مسئله برای دولتی همچون آمریکا، عادی است. »

برایزا افزود: «دومین گام، برقراری همکاری با روسای قوای اجرایی در لنکران و آستارا در جنوب جمهوری آذربایجان برای معین کردن برنامه‌های آموزشی بود. به هنگام اجرایی شدن این طرح، در سال ۲۰۱۲، به علت مخالفت دو تن از سناتورهای سنای آمریکا به نام «بوکسر» و «منندز» از رای مثبت به تمدید ماموریت سفارت من در باکو، من مجبور به ترک (جمهوری) آذربایجان شدم. »

ماتیو برایزا در ارزیابی وضعیت کنونی (جمهوری) آذربایجان نیز گفت : «نظر من با دیدگاهی که در زمان سفارتم در باکو داشتم تفاوتی ندارد. من (جمهوری) آذربایجان را یکی از نقاط مهم توازن استراتژیک در دنیا می‌دانم. (جمهوری) آذربایجان تنها کشور دنیاست که هم با روسیه و هم با ایران مرز مشترک دارد. ملت (جمهوری) آذربایجان به مدت قرن‌ها، با دستکاری قدرت‌های خارجی مواجه بوده است. این دو قدرت، ایران و روسیه در طول تاریخ، نقش تفرقه‌انداز را در میان نخبگان آذربایجان بازی کرده و مانع تشکیل دولت واحد آذربایجان شده‌اند. برغم این، (جمهوری) آذربایجان دو بار به صورت دولتی واحد شکل گرفته است. البته، کارهای لازم برای انجام شدن در (جمهوری) آذربایجان زیاد است. ایالات متحده و متحدان و دوستان آن باید توازن میان حمایت و انتقادی که این توسعه مثبت را ضروری می‌سازد، حفظ کنند. »
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

بعدي

بازگشت به دشمنان آئين اعلى


cron
Aelaa.Net