پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

نشر پاسخ سؤالات وارده درباره التزام به طاعت حق

پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 10:05 am

پاك خوردن و خوردنيهاي پاك
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 12:52 am

سؤال:
آيا روش و ملاكى كلى ولو اجمالى ، براى تشخيص خوردنيهاى حلال از غير حلال وجود دارد؟

جواب:

در كلام وحي حق تعالى امر فرموده است كه: فلينظر الإنسان الى طعامه (آدمي بايد خوراك خود را ببيند و با تأمل آنرا بشناسد) و براى توفيق كامل عمل در اين رابطه، بعد از تضرع و دعا به ساحت كرم ربوبي براى نيل به رزق حلال و طيب، بايد مراحل زير را (ولو بطوركلى و اجمال) ملاحظه نمايد:
1- ابتدا خبايث و محذورات را بشناسد: اجزاى انساني، مردار و بحكم آن؛ غير مذكى ، و اجزاى حرام حيوان حلال گوشت، و اجزاى حيوانات نجس العين و نيز حرام گوشت، و مسكرات، و قاذورات، مواد مضر قطعي شيميايي يا معدنى.
2- سپس روشهاى ساخت و استحصال مواد خوراكي و دارويي و بهداشتي را بررسي كند: كه كدام مشتمل بر نجس يا حرام يا مضر يا موجب حصول آن مي گردد.
3- آنگاه بررسي كند كه فرآورده مورد نظر؛ چه از جهت ماده اوليه يا مراحل استحصال؛ مشتمل بر آن موارد محذور نبوده و نشده باشد. [شمارة ثبت: (542) منبع: المسائل المشرقية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 12:53 am

سؤال:
ذبح كننده حيوان خود چه شرايطي بايد داشته باشد؟

جواب:
اهميت و نقش عقيده و حال وعمل و نيّت ذابح و كيفيت ذبح او در ذبيحه، به حدّى است كه حتى حضرات معصومين (عليهم السلام) خودشان شخصا در موارد مهمّه؛ تصدّي ذبح مي كرده اند، و در تعليمات و هدايتهاى حضرات (عليهم السلام) بر اين جهت بسيار تأكيد شده، و (در غير موارد اضطرار) از تساهل در رعايت شرايط بهتر پرهيز گرديده است، و اين سنتى است كه پيوسته در ميان انبياء و اوصياى گذشته جاري بوده؛ بطورى كه حتى در باقيمانده بعضى از پيروان سابق انبياى گذشته؛ امر ذبح عموم مردمشان را فقط روحانيان و آگاهان به دين متصدى مي شده و هنوز مي شوند، فلذا با توجه به اهميت موضوع؛ ذابح بايد علم و قدرت بر ذبح صحيح داشته؛ و خود اهل معرفت باشد. البته در صورت اضطرار؛ ذبح عموم مسلمين مجزى است، و ازين روست كه بايد از ذبيحه كافران، و نيز ناصبيان (يعنى دشمن مذهب حق) و نيز جبريان (كه معتقدند خدا بنده را مجبور به معصيت مي كند و يا تكليف مالايطاق به بنده اش مي كند) و مشبّهان (معتقد به تشبيه و تجسيم در حقتعالى هستند) و حروريان (كه همان خوارج نهروانند و امروزه بقاياى ايشان را اباظيه گويند) و آنانكه ذبيحه شيعه را حلال نمى دانند (كه مولا (عليه السلام) عتاب فرمودند: چطور شما حلال مي دانيد ذبيحه آنهايي را كه ذبيحه شما را حلال نمي دانند) مانند وهابيان (ولو اظهار اسلام كنند) پرهيز كرد، البته در تقيه يا اضطرار؛ مصرف ذبيحه هر اظهار اسلام كننده كه صحيح ذبح نمايد جايز است. [شمارة ثبت: (670) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:07 am

سؤال:
قبل از ذبح حيوانات مختلف اعم از شتر، گوسفند، خروس، و غير آن هر كدام به صورت مجزا چه شرايطي به جهت آماده بودن براي ذبح بايستي برايشان ايجاد شود؟

جواب:
حيوان را آب دهند؛ و با آن به عنف برخورد نكرده بلكه با ملاطفت آنرا بسوى قبله بخوابانند، و ايستاده ذبح نشود مگر شتر (كه در حال ايستاده و روى به قبله از سمت راست آنرا نحر مي كنند؛ يعنى با وسيله ذبح در گودى بين گردن و سينه اش فرو مي كنند)، و عمل ذبح يا نحر را با وسيله مناسب و تيز شده به نحوى سريع انجام دهند كه حيوان فورا راحت شود. [شمارة ثبت: (678) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:08 am

سؤال:
براي ذبح حيوانات چه آدابي بايد رعايت شود؟

جواب:
مراعات شرايط لازم و مستحب و مكروه سابق الذكر؛ و نيز ضعيف نكردن علايم نشاط و حيات در ذبيحه پيش از ذبح (مانند شوك برقي يا استعمال ماده بي حس كننده)، و انجام ذبح با وسيله بسيار تيز؛ و توسط شخص ماهر و سريع، و امكان تقلاى كافي ذبيحه پس از ذبح، و تا ذبيحه بي جان نشده گردنش را نشكند و سرش را قطع نكند و نيز آنرا سلاخى نكند. و پس از ذبح اجزاى حرام و آنچه كه مصرف آن جايز نيست را يكباره از تمام لاشه ذبيحه جدا كند، و خونهاى بيرون آمده در ذبح و نيز اجزاى ملاقي با آنرا بشويد. [شمارة ثبت: (677) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:08 am

سؤال:
براي ذبح حيوانات چه اذكاري بايد گفته شود؟

جواب:
بردن نام خدا مجزي است چه بصورت تسميه (بسم الله...) يا تكبير (الله اكبر) يا تسبيح (سبحان الله) يا تحميد (الحمد لله) يا مجموع آنها باشد، و خواندن ذكر شريف صلوات و آنچه از ادعيه و اذكار در باب قرباني يا عقيقه وارد شده نيز خوب است. [شمارة ثبت: (671) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:09 am

سؤال:
ملاك اصلي در وسيله ذبح، آهن بودن است؟ يا مهم: حِدّت و تيزى و برّندگى آن است؟ و لو از فلزات ديگر باشد، مثل تيغ هائى كه از آلياژهاى آلمينيوم، پروفيل، فولاد و مانند آن ساخته شده است؟

جواب:
وسيله ذبح بايد سواى تيزي و برّندگى و استقامت و استحكام لازم براى ذبح؛ جنسا نيز از آهن آلات بشمار آيد؛ و از اين قبيل است محصولاتي كه از آهن تهيه شده و در هنگام ساختشان؛ با مخلوط كردن جزئي بعض عناصر يا فلزات ديگر بدست آمده، ولى خواص عمده اوليه آهن را دارا هستند، مانند فولاد و استيل و چدن كه در حكم آهن هستند، أمّا در صورتى كه وسيله برنده اى از ساير فلزات مانند آلومنيوم يا اشياى سخت مانند سنگ تهيه شود، نمى توان از آن در ذبح (شرعى موجب تزكيه و حلّيت ذبيحه) استفاده نمود، مگر در مورد اضطرار و عدم دستيابي به وسيله ذبحى از جنس آهن آلات؛ كه در اين صورت صرف داشتن برّندگي و سختى لازم براى ذبح كافى است. [شمارة ثبت: (1056) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:10 am

سؤال:
هل يجوز الذبح بسكين الاستيل المتعارفة؟ وإذا كان ذلك جائزا؛ فهل ذلك لكون الاستيل قسما من الحديد؟

جواب:

نعم هو معدود من الحديد ولا مانع من الذبح به. [شمارة ثبت: (456) منبع: المسائل الغروية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:11 am

سؤال:
براي ذبح گاو از شوك برقي استفاده مى شود؛ و گاهي ولتاژ برق به حدي زياد است كه حيوان كاملاً بى حس مى شود؛ آيا ذبح در اين حال خوردن آن را جايز مي كند؟

جواب:
حكم ميته را دارد. [شمارة ثبت: (341) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:11 am

سؤال:
گاهي از طريق سازمان، گوشت گاو و گوسفند مشكوك الذبح و يا مرغ مى دهند كه سهميه و جيره توست و چاره اي غير از گرفتن آن نداري، اهدا كردن آنها به كساني كه مصرف مى كنند و يا فروختن آنها چه حكمي دارد؟

جواب:
در صورتي كه گوشتهاي مزبور؛ محصول كشتار كشورهاي مسلمان نشين و بازار مسلمين باشد مانعي ندارد. [شمارة ثبت: (224) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:12 am

سؤال:
بي حس كردن حيوانات توسط دستگاه يا هر وسيله ديگر قبل از ذبح چه حكمي دارد؟

جواب:

اگر به قدرى باشد كه ذبيحه حركتى پس از آن نداشته باشد؛ تذكيه واقع نشده و مصرف آن حلال نيست، ولى اگر به قدر كمى بوده كه كنترل ذبيحه ميسر باشد، ضمن اينكه پس از ذبح؛ حيوان حركتى ولو به يكى از اعضا داشته باشد؛ اشكالى نداشته و تذكيه واقع مي گردد. البته ضعيف نكردن علايم نشاط و حيات در ذبيحه پيش از ذبح؛ هر چه بيشتر رعايت شود بهتر است. [شمارة ثبت: (672) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:13 am

سؤال:
سر بريدن حيوانات با دستگاههايي كه اخيراً متداول شده چه حكمي دارد؟

جواب:
اگر مانع تطبيق احكام شرعيه وارده در ذبح نباشد اشكالى ندارد و الا اجتناب شود. [شمارة ثبت: (673) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:13 am

سؤال:
گفتن بسم الله؛ توسط نوار در هنگام ذبح چه حكمي دارد؟ آيا ذبح صحيح است؟

جواب:
اگر گوينده نوار؛ شخص ذابح؛ يا كسي كه دستگاه ذبح (شرعي) را روشن مي كند بوده و واجد شرايط ذبح هم باشد؛ اشكالى ندارد، و چه بسا صحيح باشد از هر گوينده اى كه صلاحيت ذبح را داشته باشد. [شمارة ثبت: (674) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:14 am

سؤال:
ژامبون بوقلمون كه اكنون در بازار ايران عرضه مي شود؛ آيا حلال است و مي توان مصرف كرد؟

جواب:
آنچه در بازار مسلمين عرضه مي شود محكوم به حليت بوده مگر آنكه علم به خلاف آن حاصل شود. [شمارة ثبت: (694) منبع: المسائل الأندلسيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:14 am

سؤال:
خوردن گوشتهائي كه از خارجه وارد ايران مى شود همچنين خوردن سوسيس و كالباسهايي كه از خارجه وارد ايران مى شود چگونه است؟

جواب:

بدون احراز تزكيه؛ خوردن آن مورد اشكال است، فلذا اجتناب شود. [شمارة ثبت: (338) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:15 am

سؤال:
ذبح حيوانات در چه وقتي اعم سال، ماه، هفته، روز، خوب است صورت بگيرد؟

جواب:

از ذبح در شب تا طلوع فجر هر روز، و از ذبح و صيد در روز جمعه تا پس از اداى فريضه جمعه حتى الإمكان پرهيز شود مگر در ضرورت. [شمارة ثبت: (675) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:16 am

سؤال:
آيا خود انسان مي تواند حيواني كه پرورش داده است را ذبح نمايد؟

جواب:
شايسته نيست انسان حيواني را كه بدست خود پرورش داده؛ بدست خود ذبح نمايد، بلكه اين موارد را به ديگرى محول نمايد، كما اينكه در خانه يا مكاني كه پرورش يافته؛ و يا مقابل هم جنس آن ذبح نشود. [شمارة ثبت: (676) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:17 am

سؤال:
خوردن كداميك از اعضاء حيوانات حلال گوشت؛ خصوصاً گوسفند حرام مي باشد؟

جواب:
از خوردن اين قسمتها در ذبايح مانند شتر و گاو و گوسفند اجتناب شود: اجزاء و آلات تناسل و توالد، و نيز مثانه و كثافات داخل شكم و خون و طحال و رگهاي بزرگ و كيسه صفراء و غده ها (از جمله آنچه بعضا در مغز پيدا شود)، و نيز نخاع و عصبهاي بزرگ (كه نگهدارنده عضلات است مانند زردپي) و نيز سياهي چشم و مو و شاخ و سم و استخوان و پوست بيروني حيوان. [شمارة ثبت: (1014) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:18 am

سؤال:
آيا مصرف گوشت گوساله اى كه ذبح شرعي شده باشد كراهت دارد؟

جواب:
اشكالى ندارد؛ در قرآن كريم ياد شده است كه: حضرت ابراهيم (عليه السلام) از ميهمانانشان با گوساله بريان پذيرايي نمودند. [شمارة ثبت: (778) منبع: المسائل المشرقية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:19 am

سؤال:
خوردن چه قسم از ماهي ها جايز مي باشد؟

جواب:

1- آنكه در جانورشناسي از دسته ماهيان باشد نه هر آبزيى ؛ مانند كوسه و ميگو و خرچنگ و صدف نباشد.
2- از دسته ماهيان سمي نباشد، و ملحق به اينهاست آنهاييكه در اثر پرورش غير طبيعي يا آلودگي آب به نظر متخصصين صلاحيت مصرف نداشته باشند.
3- از جنس مسوخ (مانند انواع جنس كوسه؛ مارماهي؛ جرّيّ؛ زمّار؛ و زمّير) نباشد.
4- ساختار آن ماهي فلس دار بوده؛ ولو كم و در بعض نواحي آن داشته باشد؛ و يا در نتيجه تقلاى زياد در صيد بريزد. البته نه اينكه هر پوشش زبر يا سختى را پولك بنامند، و ماهي داراي شكل فلس زير بوست صاف و بدون فلس جزو ماهي فلس دار محسوب نمي شود، البته اكر بر روي بوست فلس داشته ولى خزه و لجن آب روي آنرا بوشانده باشد؛ اشكالي ندارد.
5- بيرون از آب بميرد، و اين جهت را يا به مباشرت و علم خود يا صياد مسلمانى كه گواهى بر آن مي دهد معلوم مي كند ولى اعتماد بر گواهى كافر يا كسى كه قول او مقبول نيست نمي شود، مگر اينكه از قراين ديگر بدان علم پيدا كند، مانند اينكه بداند صيد بوسيله و روشى بوده كه موجب مردن در آب نبوده و بيرون آب اتفاق افتاده است. [شمارة ثبت: (668) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:20 am

سؤال:
گوشت ماهى در چه صورت حلال مى باشد؟ آيا داشتن يا نداشتن فلس يا استخوان درحكم آن تأثير دارد؟

جواب:
از ماهى كه فلس ندارد پرهيز شود، و استخوان داشتن يا نداشتن دخالتى در حكم حليت آن ندارد، ودر شناختن معناى فلس و پولك به تفسيري كه نزد شرع و عرف تا كنون متداول بوده است مراجعه شود نه اصطلاح علمي جديد در اين باب، و مراد شرع از فلس يا پولك داشتن ماهى، خصوصيت پوست آن ماهى است، نه اينكه قطعه يا قسمتى از آن به اسم فلس نامگذارى شود، البته ربز بودن يا درشت بودن در فلس شرط نيست، و چه بسا فلس بسيار ريز و نرم كه در نظر بدوى پوست بدون فلس بنظر برسد؛ ولى با دقت يا خراش پوست فلس دار بودن آن مسلم مى شود، كه اينها نيز ماهى فلس دار محسوب مي شود، و شايسته ذكر است كه مراد از فلس نرم به نحوى است كه محسوس با حسّ عادّى باشد، و الاّ به صرف اينكه پوست نوعى ماهى زير دستگاه (بزرگ نما) يا با اجهزه دقيقه معلوم شود كه پوست آن مثلا فلس دارد و يا لايه لايه روى هم قرار گرفته؛ و بدين حساب تعبير به فلس بشود، اين موارد ديگر مشمول حكم ماهى فلس دار نمى باشد. [شمارة ثبت: (210) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:20 am

سؤال:
صيد ماهي به جهت تفريح چه حكمي دارد؟

جواب:
اگر مورد مصرف واقع مي شود اشكالى ندارد، ولى در صورتي كه منجر به اسراف بشود اجتناب شود. [شمارة ثبت: (666) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:21 am

سؤال:
ماهي كه به جهت تفريح صيد شده خوردنش چه حكمي دارد؟

جواب:
اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (667) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:21 am

سؤال:
ديدگاه حضرتعالى در مورد ميگو از حيث حلال يا حرام بودن چه مى باشد؟

جواب:

ميگو از نظر دسته بندى جانورشناسى در زمره خرچنگ سانان مى باشد و شكل خارجى آن هم مؤيد همين است، فلذا اصلاً جزء ماهى ها بحساب نمى آيد تا فلس دار بودن يا نبودن آن بحث شود، بنابر اين خوردن آن مباح نيست و از آن اجتناب شود. [شمارة ثبت: (213) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:22 am

سؤال:
نظر حضرتعالى در مورد كنسروهايى كه از گوشتهاى ماهى تهيّه مى گردد كه از ماهيهاى چند سانتيمترى كه بدون پاك نمودن آنها وفقط قطع كردن سر و دم آنها تهيّه مى گردد را بيان فرمائيد.

جواب:
اگر از نوع حلال گوشت (فَلس دار) باشند اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (878) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:22 am

سؤال:
از محصولات غذايي ساخت روسيه؛ تهيه نوعى فيله يا كيك پروتئينى از ماهيان ريز بوده؛ كه دين نحو است: بوسيله دستگاههاى مخصوص ماهي هاى ريز را از درشت جدا كرده و ماهى هاى ريز را پس از استخراج روغن و چربي آنها بصورت اتوماتيك كنسرو يا تبديل به فيله يا كيك مي نمايند، مصرف اين محصول چگونه مي باشد؟ نظر به اينكه تجزيه ماهيان بر اساس حجم و اندازه است حتى اكر ماهيان ريز از نوع پولك دار باشند؛ باز احتمال وجود آبزيان كوچك كه مصرفشان جايز نيست؛ در ميان آنها مي باشد، با اين وصف حكم مصرف آنها چگونه است؟

جواب:

اگر نحوه صيد ماهى آنها طورى است كه بيرون از آب مي ميرند، و ماهيان ريز مذكور از نوع پولك دار هستند، مصرف آنها و محصولات مزبور بلا اشكال مي باشد، و در صورت احراز اجمالى اين دو جهت، به صرف احتمال مخالف آن؛ خللى در جواز مصرف آنها وارد نمي كند، مگر اينكه بخصوص علم به خلاف آن پيدا كند؛ يا اينكه مخلوط بودن ماهي حلال و غير حلال و ساير آبزيان متداول و معروف بوده؛ كه در اين صورت تكليف تفاوت داشته و بايد اجتناب كند. [شمارة ثبت: (550) منبع: المسائل المغربية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:23 am

سؤال:
خوردن گوشت خروس چه حكمي دارد؟

جواب:
اشكالى ندارد، و كراهت مرغ را نيز ندارد. [شمارة ثبت: (669) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:23 am

سؤال:
آيا گوشت گورخر از نظر شرع مقدس چه حكمي دارد؟

جواب:
خوردنش جايز مي باشد ولى تركش افضل است. [شمارة ثبت: (770) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:25 am

سؤال:
نوشيدن ماء الشعير چه حكمى دارد؟ در صورت اشكال داشتن آيا روش صحيحى براى تهيه آن مى باشد؟

جواب:
در صورتى كه در طي استحصال آن؛ الكل يا مسكر در آن پيدا نشود، و نتيجتا مشتمل بر الكل يا مسكر بصورت جزء غير مضمحل (ولو بقدر كم) نباشد؛ پاك بوده و مصرف آن مانعى ندارد، امّا اگر مشتمل بر آن باشد؛ پاك نبوده و مصرف آن اشكال دارد. شايان ذكر است كه همان نوع ماء الشعيرهائى كه در بازار ايران؛ به عنوان فاقد الكل عرضه مى شود؛ از نظر مراكزى (كه ملتزم به ذكر دقيق اجزاي محصولات هستند)، آنرا حاوى درصد كمى الكل اعلام مى كنند، فلذا عنوان كلى فاقد الكل؛ خصوصاً در بازارهاى تجارتى مثل ايران (كه كمتر دقّت مى كنند) كافى براى اعتماد به آن نبوده، و بايد معلوم شود كه در آن الكل يا مسكر (به نحو جزء غير مضمحل) به هيچ وجه نمى باشد.
و مراد از جزء غير مضمحل آن است كه: عنوان الكل (طبيعي) چه بسا به صورت مضمحل در عموم شيرينى ها و ميوه هاى شيرين وجود داشته باشد، ولى با اين حال پاك باشد، چونكه اين قسم الكل؛ با ازدياد نسبت آن (كه ناشي از ازدياد حجم از شيئ مشتمل است)، خاصيّت اسكار پيدا نمى كند، (مانند خرما كه طبيعتا حاوي الكل طبيعي است ولى اكر كسي جند كيلو خرما هم بخورد مست نمي شود) ولى در تركيبات صنعتى يا محصولاتى كه به روش صنعتى بدست مى آيد و الكل مى تواند به صورت جزء غير مضمحل در آن باقى بماند، و لو در آن شيئ مقدار الكل كم مى باشد و در اين حجم آن شيئ مسكر نيست، ولى در حجم بسيار آن شيئ، مقدار كم الكل غير مضمحل در آن به حدّى مى رسد كه مى تواند با مصرف آن حجم از شيئ مشتمل، اثر اسكار محقّق شود.
براى علم به طرز تهيّه روش صحيح ماء الشعير طبي و غير مسكر؛ به كتب صنايع مواد غذائى و نيز كتب طبي قديمه مراجعه شود. [شمارة ثبت: (839) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:26 am

سؤال:
خوردن آبجو كه از خارج وارد ايران مى شود يا داخل ايران ساخته مى شود چگونه است؟

جواب:
نظر به تهيه آن توسط عمل تخمير و مسبوق بودن اين منتوجات در مسكريت يا مخلوط بودن با الكل؛ فلذا نجس بوده وخوردن آن جايز نيست، مگر با ملاحظه تركيبات آن و حصول علم به عدم اشتمال آن بر الكل و احراز عدم مسكريت آن، كه در اين صورت مانعي ندارد. [شمارة ثبت: (340) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:27 am

سؤال:
حكم مصرف ماء الشعير يا مخمر آبجو؛ كه الآن در بازار ايران به فروش مي رسد و مى گويند كه در آن الكل نيست را بيان فرماييد؟

جواب:
آنچه در بازار مسلمين عرضه مي شود محكوم به حليّت است مگر آنكه علم به خلاف آن پيدا شود. برخي از ماء الشعيرهائى كه در بازار ايران؛ به عنوان فاقد الكل عرضه مى شود؛ از نظر مراكزى (كه ملتزم به ذكر دقيق اجزاي محصولات هستند)، آنرا حاوى درصد كمى الكل اعلام مى كنند، كه در اين صورت بايد اجتناب شود. [شمارة ثبت: (693) منبع: المسائل الأندلسيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:27 am

سؤال:
تهيه كنسانتره پروتئينى سويا؛ با استفاده از روش استخراج با حلالهاى آلى آبي (الكلهاى 20 تا 80 درصد از قبيل الكل اتيليك يا ايزوپرپيليك) براى تثبيت پروتئين و جلوگيرى از انتشار، و نيز روش شستشو با الكل، انجام مي شود، البته پس ازين مراحل با سيستم حلاّل گير فلاش؛ الكلها بازيافت و از محصول جدا مي شود، حكم محصولات مزبور از نظر طهارت و مصرف چگوته مي باشد؟

جواب:

از آنجا كه (بنابر نقل) الكل مستعمل در صنايع غذايي الكل مسكر است، پس حكم مواد خيسانده در شراب يا مسكر (كه نجاست است) را دارد، البته در صورت الكل زدايي قطعى مصرف آن براى دام مانعى ندارد، مگر اينكه پس از آن قابل تطهير نيز باشد، كه در اين صورت مصرف آن مطلقا بلا اشكال است، مانند سوياي خشك كه به صورت بسته بندي عرضه مي شود، و مي توان قبل از مصرف آنرا جندبار شستشو كرد، و سبس مصرف نمود. [شمارة ثبت: (539) منبع: المسائل الرازية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:29 am

سؤال:
فرآورده هايي به اصطلاح لبنياتي از دانه هاى گياهى سويا كه با خيس كردن سويا و خردكردن و پختن آن به اضافه مراحل ديگرى تهيه مي شود، كه ذيلا انواع آن با اشاره به روش تهيه آن به عرض مي رسد، لطفا حكم استفاده از آنها را بيان فرماييد:
الف: شير سويا پس از استخراج بوسيله مراحل فوق و طي مراحل فرمولاسيون و احيانا غنى سازى (با ويتامينها و مواد معدنى)، و هموژيناسيون (براى ايجاد حالت خامه اى)، و پاستوريزه و استرليزه كردن (آن جهت ماندگارى) عرضه مي شود.
ب: پنير سويا (تافو - توفو) پس از تهيه شير سويا با افزودن نمكهاى كلسيم يا منيزيم يا اسيد استيك يا تخمير لاكتيكى بدست مي آيد.
ج: ماست سويا پس از تهيه شير سويا و حرارت دادن و مراحل افزودن مايه و تخمير و طعم دهى تهيه مي شود.

جواب:
در صورت عدم استعمال الكل (مسكر) در مراحل طعم زدايي يا طعم دهي، و همچنين عدم استعمال مايه غير مباح در فرآورى ماست يا پنير؛ دو مورد اول بلا اشكال مي باشد، و در مورد اخير چون براى قوام بخشي به محصول؛ غالبا از ژلاتين استفاده مي شود؛ پس بايد توجه شود كه: در صورتى كه اين ژلاتين حلال و پاك باشد (مانند ژلاتين گياهى يا حيوانى حلال گوشت مذكى)؛ مصرف فرآورده مزبور اشكالى ندارد؛ و الا اگر از غير آن يا آنچه در كشورهاى غير مومن و ملتزم رايج است استفاده شده؛ پس بايد اجتناب شود. [شمارة ثبت: (541) منبع: المسائل المشرقية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:31 am

سؤال:
در كشورهاى خاوردور: فرآورده ها و چاشنى هاي غذايي از مبدأ گياهى طي مراحل استحصال از جمله تخمير تهيه مي شود، كه ذيلا به عرض مي رسد، حكم محصولات مزبور از نظر طهارت و مصرف چگوته مي باشد؟
الف: چاشنى هاى غذايي از قبيل "هاماناتو" و مشابه آن "تاوشيه" ، "تاإوسي" ، "تاإوتجو" ، متداول است كه از لوبياى سويا پس از خيساندن و پختن و مخلوط كردن با آرد گندم برشته و "كوجى" (كه خود فراورده غذايي گياهى ديگرى است) به همراه نمك و ادويه تهيه مي شود.
ب: فرآورده ايست به نام "دناتو" كه آنرا در كشورهاى خاور دور به صورت غذا و چاشنى مصرف مي كنند، و آنرا نوعا از دانه سويا و نيز از دانه هاى گياهى ديگر مانند گندم و جو، طى مراحل استحصال از جمله تخمير تهيه مي شود.
ج: سوس سويا (شويو) كه شورمزه و اقسام و انواع و نامهاى متعددى داشته را به وسيله تخمير دانه هاى سويا و نمك تهيه و به عنوان چاشنى جهت افزودن به غذاها استفاده مي كنند.
د: محصولى تخميري كه يا به تنهايي از سويا و يا به همراه بعضي از غلات تهيه مي شود، كه در ژاپن: "ميسو" و در كشورهاى ديگر خاور دور به نامهاى "چاينگ" و "جانگ" و "دوئن جانگ" و "تاكو" و "كاإو چيو" و "تائوسي" ناميده مي شود، و به عنوان چاشنى سوپ و خورشت و ديگر غذاها مصرف مي شود.
هـ: محصولات لبنى و بخصوص از انواع پنير در غرب به ويژه ايتاليا و فرانسه به نامهاى: "روكفور" ، "گورگونزولا" ، "بلو" ، "بلودوبرس" ، و نيز محصولاتي در خاوردور با عنوان سوسيس سويا و به نامهاى "كوجي" ؛ "ميسو" ؛ "شويو" ؛ "تـمپه" ؛ كه همگى در مراحل استحصال آن تخمير و كپك زدگى وجود دارد، كه پس از رشد كپكها به اندازه معينى و پس از انجام مراحل ديگر از قبيل طعم و عطر آنرا ارائه مي كنند، آيا همانطور كه انسان در نظاير طبيعى آن بر حسب طبع يا عنوان فاسد بودن اجتناب مي كند بايد اجتناب كند؟ يا اينكه به صرف اينكه اينها به علت تغييرات صنعتى مطبوع طبع است مصرفش اشكالى ندارد؟ آيا بطور كلى مصرف خوردنيهاى كپك زده يا گنديده جايز است؟ در صورت بي ضرر بودن آن چطور؟

جواب:
1- هر تخميرى مستلزم حصول نجس و تنجس ملاقي آن نيست؛ و صرفا آنچه نتيجه اش از قبيل تخمير واقع در استحصال مسكرات است، (كه در آن مسكر به نحو مجزّا و غير مضمحل حاصل مي گردد، و با مصرف مقدار لازم؛ موجب اسكار در شخص مي شود)، موجب حصول نجس و تنجس ملاقي؛ و نيز مستلزم حرمت خوردن آن شده، و بايد از آلودگي خود يا لباس يا وسايل؛ به آن در عبادت اجتناب كرد.
2- تخمير مطرح در موارد فوق اگر از قبيل تخمير ميوه ها و غلات براى استحصال مسكر است؛ پس بحكم آنست، و اگر از قبيل تخمير حاصله در تهيه نان است اشكالى ايجاد نمي كند.
3- بنابر تحقيق: الكل مورد استفاده در صنايع غذايي و دارويي و آرايشى صرفا ازنوع الكل مسكر است.
[الف]: لازم به ذكر است كه در مراحل نهايي استحصال فرآورده هاى مذكور؛ مقدارى شراب هم افزوده مي شود، و با توجه به اينكه موارد مزبور از أغذيه مشركين بوده و توسط آنهايي كه التزامى به اجتناب از خبائث و محرمات و نجاسات ندارند تهيه مي شود، لذا تا اينكه خالى بودن آنها از حرام و نجس احراز نشده؛ بايد اجتناب شود.
[ب]: اگر مراحل مزبور شامل تخمير (موجب حصول مسكر) نبوده؛ يا سبب كپك زدگى يا فاسد شدن مضرّ نشود، اشكالي ندارد.
[ج]: انواع مختلف ژاپنى آن بلكه عمده اقسام ديگر آن كه به كشورهاى ديگر منسوب است، (بنابر آنچه فعلا رايج است) مشتمل بر الكل بوده، و بطوركلى در تهيه عمده اقسام آن به ويژه در مرحله طعم و عطردهى از انواع مختلف الكل استفاده مي شود، اجتناب از آن لازم است.
[د]: در صورت شمول مراحل استحصال بر تخمير موجب مسكر، اجتناب شود، بويژه آنكه در مراحل عطر و طعم دهى محصول استفاده از الكل رايج است.
[هـ]: به صرف اتفاق كپك زدگى در خوردنيهاى حلال، چه بطور طبيعى و اتفاقى يا به صورت عمدى و صنعتى؛ موجب ممنوعيت شرعى مصرف آنها نمي شود، همچنانكه رغبت يا تنفر طبع شخصي مدار حلّيت يا حرمت مصرف نمي باشد، ولذا از نظر جهت كپك زدگى بحكم نانهاى كپك زده مي باشد، پس اگر نوع تخمير واقع در آن از قبيل تخمير موجب حصول مسكر نباشد، و در مراحل ديگر استحصال نيز ماده حرام يا نجسى بكار نرود، و مصرف فرآورده هاى مذكور از نظر متخصصين سالم بوده و موجب ضررى قطعى نباشد، خوردن فرآورده هاى مذكور مباح بوده و الا اشكال دارد. [شمارة ثبت: (540) منبع: المسائل المشرقية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:32 am

سؤال:
در روسيه از كازئين و ژلاتين در آب، خاويار سنتتيك (صنعتى) تهيه مي كنند حكم مصرف آن چيست؟

جواب:
اگر كازئين (كه يكي از پروتئين هاى شير بوده) از منبعى كه مصرف آن حلال است تهيه شده باشد؛ و نيز ژلاتين بكار برده در آن گياهى يا از حيوانات پاك و حلال گوشت تذكيه شده باشد؛ بلا اشكال است. [شمارة ثبت: (551) منبع: المسائل المغربية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:33 am

سؤال:
خوردن چيزهائي كه از خارج وارد ايران مى شود مانند پنيرهاي خارجي، نوشابه ها و آبجوهاي خارجي و غيره چگونه است؟

جواب:

نظر به عدم اعتقاد و التزام اجانب از دين به احتراز از خباثت و رعايت طهارت شرعيه، و شيوع كثير الاطراد آلودگي انتاجات ايشان، حتى در مواد غذائي معمولى، لذا احراز طهارت لازم است، و نظر به معين بودن تركيبات محصولات خارجي و روش ساخت آنها؛ تفحص در أمر عدم فساد در انتاج و نيز عدم اشتمال بر خبائث؛ امري ميسور است. [شمارة ثبت: (339) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:33 am

سؤال:
آيا خوردن نان و پنير به تنهايي كراهت دارد؟ در صورتي كه كراهت دارد چه چيزهايي كراهت آنرا برطرف مي كند؟

جواب:
اشكالى ندارد، و اثر آن بر حسب مزاجها مختلف، و نوعا خوردن آن ناشتا يا به تنهايي خوب نبوده، ولي همراه شام يا مغز گردو خوب است. [شمارة ثبت: (993) منبع: المسائل الإصفهانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:34 am

سؤال:
غذا را به صورت ساندويچ درست كردن و گاز زدن به نان و غذا، چه حكمي دارد؟

جواب:
شايسته است آدميان به سيرت خود غذا بخورند، و از آن جمله لقمه گرفتن است، و كوچك لقمه گرفتن مستحب است. [شمارة ثبت: (142) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:34 am

سؤال:
اگر صاحب خانه يا يكى از مهمانها بفهمند كه غذا نجس است چه تكليفى دارند؟

جواب:
ميهمان آن غذا را نخورد، اما صاحبخانه هم نخورد و هم نخوراند. [شمارة ثبت: (1023) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:35 am

سؤال:
خوردن غذايى كه زن حايض طبخ نمايد چه حكمى دارد؟

جواب:
جايز است. [شمارة ثبت: (1044) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:36 am

سؤال:
طبخ غذا و دوخت لباس در ايام عادت ماهانه (خانمها)؛ از نظر اثر معنوى در آنچه در اين شرايط تهيه مي شود؛ چه حكمي دارد؟
جواب:
مانعى ندارد، و طبيعي است كه هر قدر طهارت عامل بيشتر باشد؛ بهتر است، البته رعايت وظيفه شرعي (ايام عادت) همراه با التزام به نظافت و طهارت؛ موجب جبران نقايص معنوى احتمالى آنست. [شمارة ثبت: (574) منبع: المسائل الإصفهانية
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: پاك خوردن و خوردنيهاي پاك

پستتوسط مراقبت » شنبه مارس 20, 2010 1:36 am

سؤال:
در كشور آمريكا و بسيارى از كشورهاى پيشرفته صنعتى با تزريق هورمون "دي اتيل استيل بسترول" به دام؛ رشد حيوان را تسريع كرده و از هزينه پرورش دام مي كاهند، با توجه به سرطانزايي قطعى مصرف اين نوع گوشتها، حكم مصرف آنها در صورت ذبح شرعى چطور مي باشد؟

جواب:

از مصرف آنها اجتناب شود. [شمارة ثبت: (552) منبع: المسائل المغربية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am


بازگشت به آئين التزام به طاعت حق


Aelaa.Net