مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » يکشنبه آگوست 25, 2019 11:41 am

بسم الله الرحمن الرحیم
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط najm116 در يکشنبه آگوست 25, 2019 3:38 pm .
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به پيامبران

پستتوسط najm116 » يکشنبه آگوست 25, 2019 12:03 pm

نگاه صحيح به مزارات منسوب به انبياء الهی

1- نه رد كردن به اسم اينكه ما مي دانيم فلان پيامبر در فلسطين دفن است پس حتما اين مزار مجعول است = رويكردي كه در رايج هست

2- نه تاييد مطلق براى همه اين مزارات و كپي كردن احوالات پيامبر معروف از منابع احوالات پيامبران به ذيل احوال اين مزارات - هرچند براى شناختن صاحب اصلي اين نام مانعي ندارد با تاكيد روي اين وجه؛ آن احوالات بيان شود.

3- مزارات ايراني موجود به نام پيامبران چند جور هستند:
{1}. بعضي مدفن برخي پيامبران معروف هستند
{2}. بعضي مدفن پيامبراني به نام آن پيامبران معروف اما غير از انها
{3}. بعضي مقام جلوه و بروز پيامبران معروف بدون اينكه مدفن ايشان باشند
{4}. بعضي هم مدفن محترمين و امامزادگان و اولياي الهي است كه نام پيامبران داشته اند
كه در طي قرنها بخاطر بي اطلاعي تدريجي نسلها فقط نامشان را بلدند
و چون نامي از پيامبران است تصور كرده اند كه حتما منسوب به آن پيامبران است
و چون مزار به اين نام را منحصر در مدفن خود آن پيامبران معروف تصور كرده اند؛
تحت اين عنوان مطرح مي كنند

4- بكار بردن هر نام پيغمبري به معناي پيغمبر بودن نيست
بسيار امامزاده يا قبر شيخ و سيد محترم يا عارف و زاهدي هست كه نام انبياء داشته باشند ولى پيغمبر نباشند
اما بخاطر بيسوادي اهل محل فكر كرده اند جون نامش ادم است يا نوح است يا ايوب پس بيغمبر است
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به پيامبران

پستتوسط najm116 » يکشنبه آگوست 25, 2019 12:16 pm

استان آذربایجان شرقی

1.حضرت جرجیس علیه السلام- شهرستان جلفا

در روایت شیعی است: «بَعثَاللّه‌ جرجیس‌ الی‌ ملِكٍ بالشام‌» (قطب‌ راوندی‌، ص‌ 238)
حضرت جرجیس معروف در کتب پیامبری از از اهل روم را بسوى پادشاهى كه در شام مى بود كه او را ((داذانه )) مى گفتند و بت مى پرستيد مبعوث گردانیدو او را چهار بار کشتند اما پروردگار مجددا او را زنده نمود.(حیات القلوب)
مزار منسوب به حضرت جرجیس در شهرستان جلفا یا از صلحاست و یا پیامبر دیگری با نام جرجیس باشد چون در بین پیامبران تشابه اسمی بسیار به چشم می خورد
از این پیامبر و مرقد ایشان در کتب و منابع مطلبی نیافتم

سفرنامه برای زیارت مقبره جرجیس پیامبر نویسنده: حیدر صادقی - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
از سه راهی قره بورون محلی مابین جلفا و هادیشهر به سوی روستای گلفرج روانه می شویم پس از طی مسیری کوتاه به روستای سیلگرد می رسیم . پس از طی حدود یک ساعتی راه خاکی با اتومبیل به روستای گلفرج می رسیم از آنجا به بعد راه ماشین نیست. از دره ای عمیق عازم می شویم و پس از چند ساعت از طول دره زیبا به آبادیی بنام کلید داغی می رسیم این آبادی فقیر با ساختمانهای کوتاه و سنگ چین است.درمیان دره ها راه را ادامه میدهیم .
تا در میان دره ای سبز و پر از درختان زرشک ، آرامگاه ابدی پیامبر قرار دارد که در نزدیکی آبادی وئران باغ میباشد . که قبلا این مزار توسط عده ای از سود جویان به خیال یافتن خزانه ای ارزشمند همه ساختمانهای گلی آن نقطه ، حتی قبر جرجیس پیامبر را نیزتخریب نموده . سنگ قبر را به کناری انداخته و دیوار بالای سر را نیز خراب کرده اند . اکنون الحمدلله 250نفر از دانشجویان جهادگر در نوروز 94 اقدام به محرومیت زدائی و رفع غربت این مقبره نمودندو ساختمانی بر آن احداث نمودند
مقبره جرجیس معروف در کتب در موصل عراق است

مزارات منسوب به حضرت جرجیس علیه السلام:
1. مقبره جرجیس معروف در کتب در موصل عراق معجم البلدان، ج ‏5، ص 223؛ الإشارات إلی معرفة الزیارات، ص 63.
2. مقبره جرجیس نبی، در بیارجمند شاهرود
3.حضرت جرجیس علیه السلام شهرستان جلفا
4.زیارت گاهی منسوب به جرجیس نبی در شوشتر
5.اصل‌ وی‌ از لُد در فلسطین‌ بوده‌ و پس‌ از شهادت‌ نیز در آن‌جا دفن‌ شده‌ است‌ (یاقوت‌ حموی‌، معجم البلدان، ذیل‌ «موصل‌»).

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

شهرستان جلفا، روستای دره شام ـ گلفرخ، کلید داغی
روستای کلید داغ از میان دره و راه پیاده رو به طرف مقبره جرجیس می رود تا نزدیکی روستای ویرانباغ
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=38.91 ... 8%A8%D8%B1

Image
Image
آخرين ويرايش توسط najm116 on يکشنبه آگوست 25, 2019 4:16 pm, ويرايش شده در 2.
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به پيامبران

پستتوسط najm116 » يکشنبه آگوست 25, 2019 3:57 pm

استان آذربایجان شرقی

2. حضرت یونس علیه السلام- شهرستان مرند

وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

حضرت یونس معروف در کتب با لقب «ذو النّون» که در قرآن هم یاد شده است واین پیامبر همان یونس معروف نمی باشد امکان دارد پیامبری با نام مشابه بوده باشد


آرامگاه احتمالی حضرت یونس پیامبر درمحله «دیبین» و قبرستان «میلان» شهر زنوز واقع است.
شهر زنوز در ۲۵ کیلومتری شمال مرند و ۱۰۰ کیلومتری شمال تبریز واقع شده‌است. گفته می‌شود آرامگاه حضرت یونس در شهر زنوز می‌باشد.
هرچند برای اثبات این مسئله جز به بعضی مطالب منقول و روایات سینه به سینه مردم اشاره نشده اما کسی هم آن را رد نکرده است.تنها مدرک مکتوبی که در این مورد وجود دارد کتاب”احسن التقاسیم” اثر مورخ معروف ابن مقدسی است که در سده سوم هجری نگاشته شده است. در این کتاب راههای جدا شده از مرند دو جاده عنوان شده که یکی به شهرستان خوی و دیگری به قلعه و آرامگاه حضرت یونس در منطقه زنوز ختم می شود.
در کتاب زنوز هم که مرحوم ابراهیم شهیدی آن را نگاشته است اشاراتی به این قبر شده است. به طوری که در این کتاب سابقه وجود آن تا ۵۰۰ سال گذشته به تفصیل توضیح داده شده است. در حاضر آرامگاه حدود نیم متر بلندتر از سطح زمین آجرکاری شده و درکنار خیابان قرار دارد!
در مورد گورستان میلان که آرامگاه حضرت یونس علیه السلام در آن واقع است مردم محلی و حتی مسئولان دولتی آنجا معتقدند محل دفن یک میلیون انسانی است که در یکی از جنگها هنگام عقب‌نشینی کشته شده‌اند و همگی در آنجا دفن هستند. نام میلان نیز برگرفته از میلیون است.
در مورد مرند و شهرهای اطراف آن مانند زنوز روایات بسیاری وجود دارد اما آنچه که در مورد سابقه شهر مرند قابل استنادتر است سفرنامه شاردن، سفرنامه مادام دیولافوا و سفرنامه تاورنیه است. طبق نوشته این کتابها بطلمیوس جغرافی‌دان یونانی که قبل از میلاد می‌زیسته از این شهر به نام ماندگار نام می‌برد و آن را یکی از آبادترین شهرها در تاریخ می‌خواند. همچنین در روایات باستانی ارامنه آمده است که کلمه مرند از یک لغت ارمنی به معنای تدفین برداشت شده است. مطابق نوشته‌های تورات مادر حضرت نوح علیه السلام در مسجد بازار مرند مدفون است. مردم این شهر نیز با استناد به شنیده‌های سینه به سینه که به آنها رسیده است بر این باورند که قبر مادر حضرت نوح در این مسجد است.

مزارت منسوب به حضرت یونس علیه السلام:

1.در شهرک حَلحولیه واقع در 4 کیلومتری شمال الخلیل در فلسطین، بقعه ای است که آن را مزار حضرت یونس (علیه السلام) می دانند
طی اهداف پشت پرده یهودی‌سازی مناطق مقدس/ تصرف تدريجي قبور انبياء و اوصياء الهي و از دست مسلمانان بيرون آوردن و به بهانه آنها مناطق اطرافش را از بخش فلسطيني غصب كردن ماجرای قبور ابراهيم و اسحاق و «یوسف» و يونس و راحيل ووومسجد النبی یونس در منطقه حلحول واقع در شمال الخلیل نیز وجود دارد و صهیونیست‌ها به بهانه وجود قبر حضرت یونس اقدام به یورش به این مسجد می‌کنند. این در حالی است که قبر حضرت یونس به دو منطقه دیگر نیز منسوب شده که شهر موصل عراق و بین شهرهای ادلب و حلب سوریه است.(منبع: معرفت به زمان 3رجب 1440 مجله حیات اعلی)

2. در روستای ساحلی «جِیِه» در جنوب لبنان نیز مقام و مقبره ای به حضرت یونس (علیه السلام) منسوب است. ساختمان این بقعه از سنگ و ملاط سیمان ساخته شده و حدود 100 متر مربع مساحت دارد و در یکی از اتاقهای آن، مقبره ای منسوب به حضرت یونس نبی (علیه السلام) به ارتفاع 1 متر قرار دارد.

3. مزار دیگری منسوب به حضرت یونس (علیه السلام) در شهر موصل در 400 کیلومتری شمال بغداد قرار دارد. این مقبره در داخل مسجدی قدیمی به نام «جامِعُ النَّبی یونس (علیه السلام)» ــ که «مسجد توبه» نیز نامیده می شود ــ واقع شده است.

4. در جنوب عراق نیز مزار دیگری منسوب به حضرت یونس (علیه السلام) وجود دارد. این بقعه در شهر کوفه و در خیابان مجاور رود فرات قرار دارد

5. در کشور لبنان نیز بقعه ای منسوب به حضرت یونس نبی (علیه السلام) قرار دارد. محل این آرامگاه حد فاصل بندر صیدا و شهرک دامور است در خان نبی یونس که مسیحیان معتقدند در آنجا یونس از مرگ نجات یافته است
و قدمت ساختمان فعلی این بقعه که از سنگ ساخته شده، به دوران قرون وُسطی می رسد. این عمارت به سبک بیزانسی ساخته شده، اما بعدها به مسجد تبدیل و مناره ای نیز بر فراز آن بنا گردیده است.

6.در شهر کفرکنا در فلسطین مقام یونس علیه السلام

7.در ناحیه بط قرب نصیبین که الان در مرز ترکیه و سوریه واقع است

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

شهرستان مرند- روستای زنوز- محله دیبین –قبرستان میلان که در آن ساختمان و خیابان ساخته اند و مرقد ایشان در خیابان واقع شده است.بلوار اوهانی –خیابان شهید بهشتی
دسترسی به زنوز و نقاط جمعیتی پیرامون آن از محور مواصلاتی مرند-جلفا در فاصله 18 کیلومتری مرند امکان پذیر است و پس طی 11 کیلومتر مسیر زیبا و پیچ در پیچ احاطه شده در میان باغات و کوه های کم ارتفاع به نقطه ورودی شهر از ناحیه غربی آن خواهید رسید، مسیری که از آسفالت مناسب برخوردار است و برای سفر دلنشین خواهد بود.
گزینه های سفر های هوایی و ریلی نیز برای سفر به زنوز مناسب است. برای سفر با قطار می توان بلیط مرند و یا جلفا را تهیه کرد و در ایستگاه راه آهن مرند و یا ایستگاه الکی از قطار پیاده شده و به زنوز سفر کرد. فاصله ایستگاه مرند 30 کیلومتر و فاصله ایستگاه الکی 15 کیلومتر است . لیکن علیرغم فاصله نزدیک ایستگاه الکی؛ ایستگاه مرند از تسهیلات مناسب تری برخوردار است و ترجیح داده می شود.
برای کسانی که به غیر از مسیر جاده ای یا ریلی به استان آذربایجان شرقی مسافرت می کنند در صورت استفاده از مسیر هوایی فرودگاه تبریز مناسب ترین فرودگاه می باشد و فاصله 95 کیلومتری فرودگاه تا زنوز نیز از طریق جاده و خودرو میتواند طی طریق شود.

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=38.58 ... 8%A7%D9%85

Image
Image
آخرين ويرايش توسط najm116 on جمعه ژانويه 31, 2020 12:50 pm, ويرايش شده در 3.
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به پيامبران

پستتوسط najm116 » يکشنبه آگوست 25, 2019 4:13 pm

استان آذربایجان شرقی

3- حضرت ارمیا علیه السلام- شهرستان هریس

نقل از کتاب حیات القلوب:
به سندهاى صحيح و حسن از حضرت صادق عليه‌السلام منقول است كه: چون بنى اسرائيل معصيت بسيار كردند و تجاوز از امر پروردگار خود نمودند حق تعالى خواست بر ايشان مسلط گرداند كسى را كه ايشان را ذليل گرداند و بكشد، پس وحى نمود بسوى حضرت ارميا عليه‌السلام كه: اى ارميا! بگو بنى اسرائيل را كه چيست آن شهرى كه آن را برگزيده ام از ميان شهرها و در آن شهر درختهاى نيكو كشته ام و از هر درخت غريب زبونى آن را پاك كرده ام، پس متغير شد احوال آن شهر و به عوض درختهاى نيكو درخت خرنوب كه زبون ترين درختها است از آن شهر روئيد؟
و بر بنی اسرئیل بخت النصر را غلبه داد که ایشان را هلاک کند
در کتب و منابعی هم که در مورد قبور انبیا تحقیق شده است از این پیامبر مدفون در ایران و مقبره شان مطلبی نیافته فقط همان مطالب و کتب که از سایت به آن اشاره شده است. و این مقبره حضرت ارمیای معروف که داستانش در حیات القوب می باشد نیست و امکان دارد پیامبری با نام مشابه باشد.

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی در گفت‌وگو با فارس در تبریز، با بیان اینکه 33 پیامبر خدا در 15 استان ایران مدفون هستند، اظهار داشت: دو پپامبر الهی نیز در شهرستان هریس و جلفا در استان ‌آذربایجان‌شرقی مدفون هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: قبر حضرت ارمیای نبی (علیه السلام) در شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیقه است.
آرامگاه ارمیای نبی در روستای جیقه(جیغه) و امامزاده روستای ولیو در همان محل تخریب شده خود بازسازی شدند.
روستاهای جیغه و ولیلو از روستاهایی هستند که در زلزله ۲۱ مرداد ماه سال ۱۳۹۱ صد درصد تخریب شده بودند.


مزارت منسوب به حضرت ارمیا علیه السلام:

1.مزاری منسوب به ارمیا (علیه السلام) در 60 کیلومتری شمال شرقی دوبلین ــ پایتخت ایرلند جنوبی ــ وجود دارد
که محقق معتقدند همان ارمیای معروف می باشد

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:
شهرستان هریس، بدوستان غربی، روستای جیقه
مسیر از شهر هریس بعد به روستای منیق و روستای صومعه هریس و شیخ سوار و بعد از آن به روستای جیغه می رسیم
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=38.31 ... 9%82%D9%87


Image
Image
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » دوشنبه سپتامبر 02, 2019 1:23 pm

استان اردبیل

حضرت زرتشت نبی علیه السلام

پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمودند:
مجوس پیامبری داشتند که او را کشتند و کتابی داشتند که پیامبرشان در پوست دوازده هزار گاو نوشته و آورده بود که آن را سوزاندند.[ ثقة الاسلام کلینی، الکافی، ج 4، ص 14، به نقل از نرم افزار نور 2]

کتاب حیات القلوب:
و در حديث معتبر منقول است كه: زنديقى از حضرت صادق عليه‌السلام سؤ الى چند كرد و مسلمان شد، پس از جمله سؤ الهايى او آن بود كه: آيا مجوس پيغمبرى بر ايشان مبعوث شد؟ بدرستى كه من مى بينم كه ايشان كتابهاى محكم و موعظه هاى بليغ و امثال شافيه دارند و اقرار به ثواب و عقاب دارند و شريعتى چند دارند كه به آنها عمل مى كنند.
حضرت فرمود: هيچ امتى نيست كه رسولى بر ايشان مبعوث نشده باشد، حق تعالى پيغمبرى فرستاد بر مجوس با كتابى، پس انكار كردند او را و كتاب او را.
پرسيد: پيغمبر ايشان كى بود؟ مردم مى گويند: خالد بن سنان بود.
فرمود: خالد عرب بدوى بود و رسول نبود و اين سخنى است كه مردم مى گويند.
گفت: پس زردشت رسول ايشان بود؟
فرمود: زردشت امر باطلى چند براى ايشان آورد و دعوى پيغمبرى كرد، بعضى به او ايمان آوردند و بعضى انكار او كردند پس او را از شهر بيرون كردند و درندگان صحرا او را هلاك كردند

حضرت زرتشت (علیه السلام) از پیامبران الهی است. نام آن حضرت در قرآن کریم نیامده، ولی دین او با عنوان «مَجوس» در نام برده شده است.(1) «مَجوس» در انجیل برنابا 5 بار آمده است.(2) در روایت های اسلامی آمده است که «زرتشتیان پیامبری داشتند که او را کشتند (3) و کتابی داشت (اَوِستا) که سوزاندند».(4) در شریعت اسلام بر زرتشتیان نیز همانند سایر اهل کتاب جِزیهِ مقرر گردیده و در بسیاری از احکام شرعی، احکام یهود و نصارا بر آنان جاری گردیده است.(5)
تاریخ بعثت حضرت زرتشت (علیه السلام) بین سده 6 تا 18 ق.م تخمین زده شده است. ایرانیان قدیم آتش را به عنوان تجلّی الله ی «آگنی» ستایش می کردند و خورشید و دیگر اجرام نورانی آسمانی را می پرستیدند و به الهه نیک و بد اعتقاد داشتند. خداوند در چنین اوضاعی حضرت زرتشت یا به تلفظ صحیح تر «زاراتوشترا» را مبعوث فرمود و او به تبلیغ آیین الهی پرداخت، ولی نتوانست دین خود را در میان قبیله اش ــ میدیا در آذربایجان ــ نشر دهد. پس به بلخ رفت و در گشتاسب شاه آیین او را پذیرفت و دین زرتشت در سراسر ایران رواج یافت و در زندگی و سعادت مادّی و معنوی مردم تأثیری عمیق بخشید.(6) ارکان توحیدی دین زرتشت پس از شهادت آن حضرت به فراموشی سپرده شد.
بنای آتشکده و تقدیس آتش از جمله معماهای دین زرتشت است که با هیچ توجیهی نمی توان آن را از آیین الهی زرتشت برشمرد. در دوره های اولیه ی زرتشتی تا دوره ی هخامنشیان از پرستش در مقابل آتش خبری نبود، بلکه این روش بعدها از آناتولی گرفته شد. در زمان ساسانیان پرستشگاه هایی ساخته شد و موبدان در آن آتش افروختند و از آن به نام فروغ آسمانی برای قرن های مدید نگه داری کردند، چنان که یکی از معجزات الهی در بدو تولد پیامبر گرامی اسلام، خاموش شدن آتشکده ی فارس بود. زرتشتیان تقدیس آتش را یکی از اصیل ترین ارکان آیین زرتشت و مظهر نورانیّت خدا می دانند، اما پرستش آتش، اعاده ی پرستش الهه ی آگنی است که پیش از اسلام در ایران رواج داشته است.(7)
اگرچه در اوستا به شهادت زرتشت (علیه السلام) در هجوم دوم تورانیان به شهر بلخ اشاره نشده، ولی با استناد به کتاب های دینی و سنّت کهن زرتشتی، این پیامبر ایرانی در همین جنگ در آتشکده بلخ به دست یک تورانی به نام «بِراترکرش» در روز خرداد از ماه اردیبهشت به سن 77 سالگی به شهادت رسیده است.(8)
شهر بلخ در شمال کشور افغانستان قرار دارد، اما بلخ قدیم که روزگاری پرجمعیت بوده، در حومه ی بلخ جدید واقع شده است. دیوارهای مخروبه ی حصار شهر تاریخی بلخ که مساحتی معادل 35 کیلومتر مربع دارد، تا نیمه در شن فرو رفته است (9). چنان که ذکر شد، محتمل است که حضرت زرتشت (علیه السلام) در همین محوطه باستانی به شهادت رسیده و مدفون شده باشد، اما متأسفانه هیچ نشانی از مزار مطهر او در این مکان وجود ندارد.
پی نوشت ها
1ــ حج/17.
2ــ انجیل برنابا، 1/6ــ 6؛ 1/16، 5، 8.
3ــ طوسی، تهذیب، 113/4؛ 159/6، 175؛ 567/13؛ 96/11ــ 97.
4ــ مجلسی، بحارالانوار، 96/11.
5ــ طوسی، تهذیب، 188/10؛ 69/39؛ طوسی، استبصار، 270/4؛ 190/1.
6ــ محمدطاهر، العقائد الوثنیه فی الدیانه النصرانیه، تنیر، مقدمه سیدعبدالرحیم خلخالی، 1ــ3.
7ــ همان.
8ــ محمد معین، مزدیسنا و ادب فارسی، 122/2.
9ـ ویل دورانت، تاریخ تمدن، مشرق زمین گاهواره تمدن، 132؛ امید عطائی فرد، پیامبر آریایی، 447.
منبع: رامین نژاد؛ رامین، (1387)، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی، چاپ اول.
براساس اسناد تاریخی و از آنجایی که زرتشت در بلخ به وسیله ترکها کشته شد این امر که بلخ آرامگاه زرتشت باشد منطقی به نظر می رسد و با سبلان هیچ ارتباطی ندارد. زیرا در بلخ زرتشت دین خویش را اعلام نموده و رسالت خود را ابلاغ نمود. در متن اوستا بلخ به عنوان یک مکان مقدس شناخته شده است.
ولیکن می تواند این زرتشت پیامبر در کوه سبلان پیامبری با نام مشابه دانست یا معبد و مقام ایشان دانست ولیکن در کتاب معجم البلدان به قبور حضرت حامد (گائوماته زرتشت) و حضرت هود پیامبر(سپیتمه جمشید) در زیر این سنگ اشاره شده است. گویند سنگ محراب محل عبادت زرتشت بوده است .

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

کوه سبلان، محراب داشی یا حرم داغی - آرامگاه زرتشت نبی چند تن از انبیای الهی نیز در کنار ایشان مدفون هستند.
سنگ معروف داشی یا سنگ محراب در قسمت شمالی قله سلطان و در مسیر جبهه ی اصلی به قبور حضرت حامد (گائوماته زرتشت) و حضرت هود پیامبر(سپیتمه جمشید) در زیر این سنگ اشاره شده است. گویند سنگ محراب محل عبادت زرتشت بوده است .
پناهگاه دکترپور ایران یا پناهگاه شرقی در پائین قله قرار دارد تا این پناهگاه عده ای پیاده و عده ای با لندرور از شابیل می آیند
لذا از روستای شابیل می توان با ماشین های مخصوص رفت و سپس چند متری پیاده تا زیر قله و محل سنگ محراب بروند

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=38.26 ... 8%A7%D8%A8
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » دوشنبه سپتامبر 02, 2019 1:38 pm

استان اصفهان

1.حضرت اشعیا علیه السلام- اصفهان؛ مسجد شعیا و امامزاده اسماعیل

مرکز آموزش: احوالاتي كه از منابع معتبر در احوالات يك پيامبر به اسم مثلا اشعيا يا شعيا نقل مي شود؛ ذكرش خوب است؛ اما نمي شود آنرا به همه پيامبراني كه به اسم اشعیا يا شعيا بوده اند نسبت داد كه اين احوالات مربوط به اين پيامبر است؛ بلكه برخي احوالات نشانه هايي دارد كه صريح است در اينكه مثلا اين شعياي مدفون در اصفهان نبوده است
مثل واقعه درخت و يا شعياي صاحب كتاب جزو كتب و اسفار مقدس بني اسرائيل

موطن حضرت شعیای نبی علیه السلام (معروف) در سرزمین فلسطین بوده، و در محلّه ی گلبار اصفهان، قبری به آن حضرت منسوب است. مزار منسوب به حضرت شعیا (علیه السلام) در مسجد شَعیا و در کنار ضریح امامزاده اسماعیل (علیه السلام) قرار دارد و بر آن ضریحی چوبی و نفیس قرار داده شده است. در جانب شمالی ضریح منسوب به آن حضرت، کتیبه ای سنگی مربوط به عصر صفویه نصب گردیده و بر آن این جمله ها حک گردیده است: «وَ وَجَدْنا فی کتابِ اَصِفا اَنَّ اَوَّلَ مَسجِدٍ کبیرٍ بُنِیَ بِاصفهان، مَسجِدُ شَعیاءِ وَ بَناهُ ابوعباس المُغتی فی زَمَنِ عَلی صلواتُ الله علیهِ و آلب اَرسلان بَعد نَیِّف وَ خَمس مِأه بَعدَ ما عَلیها بِقوةٍ وَ قَدْ اَمَرَ بِعمارتِهِ فی عامِ احَدَ عَشَرَ وَ مِأه بَعدَ اَلفَ وَ بعبارةٍ اُخری هِیَ مَرقَدُ شَعیاءِ النَّبی (علیه السلام). علی تقی الامامی 1112».(1) (و در کتاب اَصفا (2) یافتیم که اولین مسجد بزرگی که در اصفهان بنا شد، مسجد شعیاست و آن را ابوعباس مغتی در زمان [امام] علی ــ که درود خدا بر او باد ــ ساخت و آلب ارسلان [نیز] بعد از پانصد سال و اندی [آن را مرمت کرد] و پس از آن نیز پابرجا بود و در سال هزار و صد و یازده هجری دستور بازسازی آن داده شد و به عبارت دیگر، آن [مسجد] مرقد حضرت شعیای پیغمبر (علیه السلام) است.
بر بالای ضریح منسوب به حضرت شعیا (علیه السلام) پارچه های مخمل سبز رنگ گسترده شده و بر روی آن این جمله ها نقش گردیده است: «اَلسَّلامُ عَلَیکَ یا شَعیاءَ النَّبی وَ رَحمَه اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» و «السلام علیک یا صَفِیَّ الله». با توجه به مسافت بین موطن حضرت شعیای نبی (علیه السلام) در فلسطین و مدفن منسوب به آن حضرت در اصفهان نمی توان این انتساب را با قاطعیت تأیید کرد و مدفون در آن بقعه مبارکه، پیامبر دیگری به نام شعیا (علیه السلام) می باشد چراکه شباهت نام پیامبران زیاد می باشد.
پی نوشت ها :
1ــ ولی الله فوزی، پیامبران در ایران، 128.
2ــ کتاب اَصفا، تفسیری است که ملاحسن فیض کاشانی نوشته است.
منبع: رامین نژاد؛ رامین، (1387)، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی، چاپ

تحقیقات میدانی :
مجموعه امام زاده اسماعیل و آرامگاه شعیای نبی در میانه ی شرقی خیابان هاتف (قدیمی ترین بخش شهر اصفهان) شامل یک چهارسوق، آرامگاه و مسجد شعیای نبی ، امام زاده اسماعیل ، مناره سلجوقی و مدرسه علوم دینی است. این مکان از بقایای الیهودیه قدیمیست و شکل گیری اولیه این بنا مربوط است به بنای آرامگاه شمعیا یا شعیای نبی که از پیغمبران قوم یهود بوده است. (معنای کلمه شعیا : بشنو ای خدا )

مزارت منسوب به حضرت اشعیا علیه السلام:

1.اِشعیا [ی نبی]علیه السلام در غاری در تقوع مدفون اند. شهرک تقؤع در 15 کیلومتری جنوب غربی بیت المقدس واقع است.
2.و محل غاری در تلمود به آن اشاره شده، امروزه بر ما معلوم نیست.

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

اصفهان در شرق خيابان هاتف و روبروي امامزاده جعفر، مسجد شعيا و امامزاده اسماعيل واقع شده است.

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=32.66 ... 9%8A%D9%84
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط najm116 در دوشنبه سپتامبر 02, 2019 5:40 pm .
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » دوشنبه سپتامبر 02, 2019 1:50 pm

استان اصفهان

2-یوشع نبی علیه السلام -شهر اصفهان

يوشع در كاظمين يا تخت فولاد اصفهان آن يوشع جانشين حضرت موسى نيست

مزاری منسوب به حضرت یوشع (علیه السلام) در قبرستان تخت فولاد اصفهان وجود دارد. قرن ها قبل از اسلام، زمانی که بُختُ النَّصر قوم یهود را از فلسطین کوچانیده و به آزار و اذیت آن ها پرداخته بود، کوروش، پادشاه هخامنشی ایران، یهودیان را از اسارت بابل نجات داد و آن ها را به ایران کوچ داد و تعدادی از آنان را در اصفهان ساکن گردانید. این یهودیان برای خود شهری به نام «یهودیّه» احداث کردند که در محل «جوباره» فعلی اصفهان واقع بوده است و هنوز تعدادی از یهودیها در این منطقه زندگی می کنند. چنان که گفته می شود، دو تن از پیامبران و پیشوایان مذهبی آنان با نام های «شَعیا» و «یوشع» در اصفهان به خاک سپرده شدند. «شعیا» در محل فعلی امامزاده اسماعیل در محله گلبار اصفهان و «یوشع» در تخت فولاد در اراضی لِسانُ الارض مدفون است. مردم اصفهان «یوشع» مدفون در لِسانُ الارض را «یوشع نبی» می دانند و او را به عنوان یکی از پیامبران بنی اسرائیل می شناسند؛ این پیامبر را نباید با یوشع بن نون وصی حضرت موسی اشتباه کرد؛ زیرا مرقد یوشع بن نون علیه السلام در جبال لبنان در منطقه طیبه قرار دارد.

اما در منابع یهودی اشاره نشده که «یوشع» ــ از پیامبران یهود ــ در اصفهان مدفون باشد.
اصفهان در عصر باستان دوقبرستان داشته است. بر اساس طبق متون تاریخی پیشینه قبرستان تخت فولاد به پیش از اسلام می رسد و در طول تاریخ به نامهای لسان الارض و مزار بابا رکن الدین نیز خوانده شده است.
بخش غربی تخت فولاد که مزار با با رکن الدین است و لسان الارض که در شمال شرق آن قرار دارد کهن ترین بخشهای این مکان است.
بر سنگ مزار آن حضرت، این نوشته به چشم می خورد: «بِسمه تَعالی، هَذَا مَرقَدُ یوشِعِ النَّبی علیهِ السَّلامِ وَ یَدُلُّ علی هَذا الْقَولِ المُحَقِّقُ الخوانساری رضوانُ اللهِ تَعالی عَلَیهِ فی رَوضاتِ الجَنَّاةِ فی اَحوال العُلَماءِ وَ السَّاداتِ مِنْ جُملَةِ ذلِکَ مَسجِدُ لِسانِ الارضِ الّذی هَوَ فی مَشرقِ مَزارها المَعروف بِتَختِ فولادِ قَریباً مِنْ قَبرِ الفاضِلِ الهِنْدی رَحْمَهُ الله وَ فی قبلةِ ذلکَ المسجد، صورةُ قبرٍ اشْتَهَر کونُها مَرقدُ شَعیاءَ النَّبیَ عَلَیهِ السَّلام المَبعوث اِلی طائِفَةِ الیهودِ الَّذینَ سَکَنُوا تِلکَ الْبَلدَةِ وَ مِنَ الْمُشْتَهَر عَلی اَفواهِ اَهلِ البَلَدِ فی وَجْهِ تَسمیةِ ذلکَ بِلِسانِ الارضِ اَنَّهُ تَکلَّمهُ مَعَ الامامِ الحَسنِ المُجتَبی علیه السَّلام اَیامِ نُزُولِهِ بِاصفهان مَعَ عَسکرِ الِاسلامِ وَ فتحِ اَهلِ الاسلامِ ذلکَ المَقامِ وَ هَکذا قالَ مُحَدِّثُ القُمی رَحمةُ اللهِ تعالی عَلیهِ فی تَتِمَّةُ الْمُنْتَهی مثل هَذا الکَلام ... به سعی و اهتمام هیئت امناء مسجد لسان الارض مورخه 1365/8/11 مطابق با یکشنبه بیست و هشتم صفر المظفر 1407 هجری قمری»
(بسمه تعالی، این مرقد یوشع پیغمبر ــ علیه السلام ــ است و محقق خوانساری ــ که رحمت خدا بر او باد ــ [در کتابش] روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات بر این قبر دلالت می کند و نیز به مسجد لسان الارض که در سمت شرقی مزارش ــ معروف به تخت فولاد ــ در نزدیکی قبر فاضل هندی ــ که رحمت خدا بر او باد ــ است و در سمت قبله ی آن مسجد، قبری است که به قبر شعیای پیغمبر ــ علیه السلام ــ که بر طایفه ای از یهودیان ساکن در آن شهر مبعوث بوده، شهرت یافته است و در وجه تسمیه آن به «لِسانُ الارض» نزد مردم شهر این گونه شهرت یافته که در ایام ورود امام حسن مجتبی ــ علیه السلام ــ به اصفهان به همراه لشکر اسلام و گشوده شدن آن منطقه توسط مسلمانان، این زمین با او سخن گفته است و محدث قمی نیز در کتاب ــ تَتَمَّةُ المُنتَهی ــ مشابه همین مطلب را گفته است...). بر تابلوی فلزی که در کنار مزار نصب شده، چنین نوشته شده است: «مزار یوشع النبی (علیه السلام)»
در دوران مختلف تحولات سرزمینی و عمرانی و یا تخریبی متعددی در این گورستان به دست بخش خصوصی و یا ادارات دولتی مسئول و یا غیر مسئول صورت گرفته است که گاه شکل جغرافیایی آن را تغییر داده است. به هر جهت آثار بسیاری را از میان برده است؛ که از جمله مکانی بوده است که قبر حضرت یوشع علیه السلام در آن قرار داشته است.
در دوره ی حکومت سلاطین آل بویه بر فراز این مزار، ساختمانی بنا کردند که در دوره ی صفویه تجدید بنا و تکمیل گردید. در جریان جنگ عراق و ایران، ساختمان قبر حضرت یوشع (علیه السلام) خراب شد و در سال 1365 ش سنگی مرمرین بر روی قبر نصب گردید.
( منبع: ولی الله فوزی، پیامبران در ایران)

مزارت منسوب به حضرت یوشع علیه السلام:

1.در کتاب یوشع (علیه السلام) آمده است که «یوشع بن نون ــ بنده خداوند ــ در حالتی که 110 ساله بود، وفات نمود و او را در حدود میراث خود در «تِمْنَثِ سِرَحْ» که در کوه اِفریم به طرف شمالی کوه گَعَشْ است، دفن کردند».
تِمْنَثِ سِرَحْ» یکی از روستاهای شمال فلسطین در نزدیکی مرز با لبنان است و اعراب مسلمان آن را «کَفَرْ حانُون» و «یوشع نبی» می نامند. این مکان در شمال دریاچه ی طبریه و 22 کیلومتری شمال صَفَد و در حاشیه ی غربی دشت سرسبز «اَلْحُولا» قرار دارد. در دامنه ی کوه های اِفرائیم، بقعه و مقبره منسوب به حضرت یوشع نبی (علیه السلام) در میان درختان انجیر و کاکتوس به چشم می خورد. مؤلف خِطَطِ جبل عامل آورده است که «[روستای] یوشع قریه ای است که در آن مزار منسوب به یوشع بن نون ــ وصی موسی (علیه السلام) ــ است و از جهت شرق، مشرف بر الحولَه (الحولا) است... بر کوهی که به جبل عامل می رسد و به آن جهت به اسم او نامیده می شود و ساکنان آن جا به کار مَشهدِ [یوشع] اهتمام دارند و خادمان آن پنجاه نفر از آل لَغول هستند
2. بر مقبره ی دیگری منسوب به حضرت یوشع (علیه السلام) در غاری در کوه های اطراف بندر تریپولی در شمال لبنان استان طرابلس واقع شده است. روی مقبره، صندوقی از سنگ نهاده شده و پارچه ی سبز رنگی بر آن کشیده اند. در دهانه ی این غار، مسجدی با سنگ و ملاط سیمان ساخته شده و منبری بر آن قرار داده اند. آن قبّه ای نهاد، شیخ ناصیف بن نصار بود».
3.مزاری منسوب به حضرت یوشع در قبرستان شونیزه بغداد
4.در مسجد براثا هم مزار حضرت یوشع علیه السلام هست که صورت قبر مشخص نمی باشد
5.هروی و شماری از مورخان مدفنی از حضرت یوشع در روستای کفل حارس در جنوب غربی نابلس در فلسطین ذکر کرده‌اند.
اهداف پشت پرده یهودی‌سازی مناطق مقدس/ تصرف تدريجي قبور انبياء و اوصياء الهي و از دست مسلمانان بيرون آوردن و به بهانه آنها مناطق اطرافش را از بخش فلسطيني غصب كردن
رژیم صهیونیستی از برخی مناطق مقدس در کرانه باختری به عنوان دستاویزی برای تجاوز به شهرک های فلسطینی استفاده می‌کند. به عنوان مثال مقامی که برای یوشع بن نون مشخص شده، دستاویزی شده تا اسرائیلی‌ها توجیهی برای یورش به منطقه کفل حارس واقع در شمال سلفیت داشته باشند. این در حالی است که روایت اصلی نشان می‌دهد که قبر این پیامبر در منطقه اشغالی طبریا قرار دارد.(منبع:معرفت به زمان3رجب 1440 مجله حیات اعلی)
6. منابع دیگری مرقدی از وی را در قبرستان تخت فولاد در اصفهان دانسته‌اند.
7. در دوره کنونی مقامی به نام یوشع در شهر سلطه در نزدیکی شهر امان، پایتخت کشور اردن(ويقع قرب مدينة السلط في الأردن، وهو عبارة عن مسجد حديث فيه قبرٌ يُنسب للنبي يوشع بن نون فتى النبي موسى) قرار دارد.
8. ضریح نبی خدا، حضرت یوشع در معرة النعمان که شهری است در استان ادلب در کشور سوریه منبع :بکری، ابو عبید، المسالک و الممالک، ج ‏1، ص 459، بیروت، دار الغرب الاسلامی، 1992م؛ بغدادی، صفى الدین عبد المؤمن بن عبد الحق، مراصد الاطلاع على اسماء الامکنة و البقاع، ج ‏3، ص 1288
9.صرفه. صَرَفه که در نزدیکی شهر صیدون منبع: معجم البلدان، ج ‏3، ص 402؛ مراصد الاطلاع على اسماء الامکنة و البقاع، ج ‏2، ص 839.


آدرس و لینک ویکیمپیا:

آدرس: اصفهان فلکه دروازه شیراز -خیابان سجاد –تخت فولاد
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=32.62 ... 8%A7%D9%85
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » سه شنبه سپتامبر 24, 2019 3:07 pm

استان اصفهان

3. حضرت دانیال علیه السلام- شهرستان گلپایگان، گلشهر


آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

استان اصفهان –شهرستان گلپایگان – بخش جلگه- شهرگلشهر- آبادی ورزنه

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=33.51 ... 8%A8%D8%B1
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

Re: مزارات منسوب به نام پيامبران در ايران

پستتوسط najm116 » سه شنبه سپتامبر 24, 2019 3:10 pm

استان اصفهان

4. حضرت صالح علیه السلام- شهرستان گلپایگان، گلشهر

در26 کیلومتری شرق شهر گلپایگان و بر بالای قله ای مرتفع، قبرصالح پیغمبر که از پیامبران بنی اسرائیل می باشد، وجود دارد. از ویژگیهای صالح پیغمبر که بسیار مورد توجه مردم است و در دامنه کوه آن بیتوته و نذر ونیاز و مراسم تعزیه خوانی و مراسم سنتی مذهبی به عمل می آمده در قله کوه صالح پیغمبرعلاوه بر بقعه که دارای گنبد هرمی و کاشی کاری و یک اطاق است ،آب انباری وجود دارد که توسط آب باران وبرف پر می شود. صعود به آن با مشکلات فراوان همراه است و توسط کوهنوردان انجام می شود و افراد عادی خیلی سخت میتوانند صعود نمایند.همچنین در سالهای گذشته جاده ای ساخته شد تا زائرین بتوانند از این مکان مقدس زیارت نمایند

مزارت منسوب به حضرت صالح علیه السلام:

1.مقبره حضرت صالح در قبرستان وادی السلام و در کنار مزار منسوب به حضرت هود نبی (علیه السلام) قرار دارد.
2. در روستایی به نام «نبی صالح» واقع در 25 کیلومتری غرب رام الله در فلسطین نیز مزاری هست که اهالی روستا آن را به حضرت صالح (علیه السلام) نسبت داده اند.
3. ناصرخسرو در سفرنامه اش، مزار حضرت صالح (علیه السلام) را در عَکّا واقع در شمال غربی فلسطین نوشته است: «به شهرستان عَکّا رسیدم ... مسجد آدینه در میان شهر است ... در دست راست از بیرون، قبر صالح پیامبر [است]». سفرنامه ناصرخسرو، ص 135.
ابن جبیر نیز در سفرنامه اش از همین مقام و مقبره یاد کرده و نوشته است:
نزدیک محراب این مسجد، قبر صالح نبی - صلی الله علیه و آله و سلَّم و عَلی جمیع الانبیاء - قرار دارد که خداوند از برکت آن قبر مقدس این بارگاه را از آلودگی کافران پاک و مطهر و از پلیدی در امان نگه داشته است».. سفرنامه ابن جبیر، 369-370.
4.مقبره ی دیگری منسوب به حضرت صالح نبی (علیه السلام) در ناحیه ی «القَطیف» در قطر قرار دارد که قبری است به درازای سه متر و فاقد هر گونه کتیبه یا سنگ قبر است.
5.مجیرالدین حنبلی در کتابش آورده که «... حضرت صالح (علیه السلام) بعد از هلاکت قومش در فلسطین اقامت نمود و در آن جا وفات یافت و گفته می شود که قبر او در سرداب مسجد جامِعُ الاَبْیَض در رَمْلَه است، و خدا داناتر است».
منبع: رامین نژاد؛ رامین، ، مزار پیامبران، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی.
6. مزار دیگری در حومه ی بندر شَرمُ الشِّیخ در شبه جزیره ی سینا در شرق مصر قرار دارد که به حضرت صالح (علیه السلام) منسوب است. شاید این مکان به دلیل فاصله ی کوتاهش تا مسکن قوم ثمود مورد توجه قرار گرفته است. ساختمان این آرامگاه که نمایی سفید رنگ دارد، کوچک و فاقد تزیینات معماری بوده، بنایش از خشت و گل با اندودی گچی است و پلانی چند ضلعی دارد و گنبدی کوچک و ناموزون بر بالای آن دیده می شود. در اطراف این بقعه، ساختمان های کوچک و سنگچین متعددی ساخته شده است و قبرستان مسلمانان نیز در نزدیکی آن قرار دارد. مجیرالدین حنبلی، الانس الجلیل بتاریخ القدس و الخلیل، 23.
7.در شهر شبوه واقع در استان حضرالموت یمن. الاشارات الى معرفة الزیارات، ص 82.
8.در مکه به سند ابن فقیه همدانی، احمد بن محمد بن اسحاق، البلدان، ص 74، بیروت، عالم الکتب، چاپ اول، 1416ق؛
9.در شهر قِنَّسْرین‏ که شهر قدیمی بوده و آثارش اکنون در 40کیلومتری جنوب غربی شهر حلب واقع است. معجم ‏البلدان، ج ‏4، ص 403.

تحقیقات میدانی :
در تحقیقات میدانی و مصاحبه با افراد مقیم آنجا برخی معتقدند که ایشان عبدی صالح بوده است که بعدا به حضرت صالح معروف شده است

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:

استان اصفهان –شهرستان گلپایگان –شهر گلشهر –روستای تیکن بر سر کوه بسیار بلندی و با عظمتی که تقریبا ۲۸۰۶ متر ارتفاع دارد و در مراتع و صحاری گلپایگان و روستای تیکن واقع شده است و از چهار طرف دارای چند بیشه و منزلگاه می باشد.

http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=33.42 ... 8%A8%D8%B1
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط najm116 در يکشنبه ژانويه 26, 2020 10:36 pm .
najm116
 
پست ها : 117
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

بعدي

بازگشت به بلاد ايران


Aelaa.Net