همسو با طيب

همسو با طيب

پستتوسط najm134 » شنبه مارس 27, 2010 12:31 pm

عناوين گزارشاتي كه تا كنون در اين باره منتشر شده است: باتري‌هاي بدون نياز به شارژ - ابداع خودرويي كه با آب كار مي‌كند - انرژی های تجدید پذیر اولویت اول کشورهای جهان - انرژی خورشیدی امید جهان برای کنترل گازهای گلخانه ای است- گسترش نیروگاههای خورشیدی کوچک در آمریکا
مرسولاتي كه تا كنون جداگانه در اين باره منتشر شده است:
شارژ با خورشيد
http://aelaa.net/110.aspx?id=531
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط najm134 در يکشنبه ژانويه 16, 2011 1:00 am .
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

همسو با طيب

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 5:06 pm

باتري‌هاي بدون نياز به شارژ
محققان اروپايي موفق به ساخت نمونه‌هاي اوليه باتري‌هاي ارتجاعي شده‌اند كه هرگز نيازي به شارژ كردن ندارند. محققان در اين روش، پيل‌هاي خورشيدي پلاستيكي را با باتري‌هاي بسيار ظريف با قابليت كشساني تركيب كرده‌اند. تلفن‌هاي همراه، دستگاه‌هاي كنترل از راه دور و ساير ابزار الكترونيكي دستي عموما تا زماني كه باتري‌هاي آنها از بين بروند، قابل استفاده هستند اما براي بسياري از مصرف كنندگان، شارژ كردن روزانه و مكرر باتري‌ها و يا تعويض باتري‌هاي ابزار الكترونيكي قابل حمل، نقطه ضعف اين ابزار محسوب مي‌شود. براي حل اين مشكل گروهي از محققان اروپايي روش تازه‌اي كشف كرده‌اند كه در آن يك پيل خورشيدي آلي به نازكي فيلم را با نوع جديدي از باتري پليمري تركيب مي‌كنند و در نتيجه باطري، اين قابليت را پيدا مي‌كند كه به هنگام قرار گرفتن درمعرض نور طبيعي و نور فضاي باز، به خودي خود دوباره شارژ مي‌شود.بنا بر اين گزارش، اين باتري‌ها به حدي ارتجاع پذير هستند كه حتي مي‌توان از آنها در ابزار الكترونيكي با توان بسيار پايين مانند وسايل مسطح و تاشو از قبيل كارت‌هاي هوشمند و يا تلفن‌هاي همراه داراي انحنا استفاده كرد.
نتايج اين تحقيقات به عنوان بخشي از پروژه‌ باتري خورشيدي پليمري اروپا در نشريه «سولارانرژي» منتشر شده است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

همسو با طيب

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 5:08 pm

ابداع خودرويي كه با آب كار مي‌كند
يك مبتكر آمريكايي موفق به ساخت خودرويي شد كه سوخت آن عمدتا آب است. به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)خوزستان، آنتوني بروان به خبرنگاران گفت:« اين خودرو با يك اونس آب 100 مايل را طي مي‌كند. اين خودرو با آب مقطر، آب معمولي، آب آشاميدني و در كل هر آبي كار مي‌كند.» او افزود: « اين خودرو به مقدار اندكي بنزين احتياج دارد اما بعد از روشن شدن با استفاده از بخار آب شروع به حركت مي‌كند.» ، آنتونی برآون که اهل فلوریداست می گوید دستگاهی که در موتور خودرویش نصب کرده آب را به اکسیژن و نیتروژن تبدیل کرده و هیچ بخش آن هدر نمی رود. به گفته اين مبتكر، سيستم اين خودرو تا چند ماه آينده كامل مي‌شود و چگونگي ساخت آن را به همه دنيا اعلام مي‌كند. وی می گوید قصد دارد هر گونه سودی که از اختراعش به دست می آورد را به صندوق کلیسا حهت امورخيريه اهدا کند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

همسو با طيب

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 5:10 pm

انرژی های تجدید پذیر اولویت اول کشورهای جهان
اهمیت استفاده از انرژی های تجدید پذیر به منظور مقابله با تحولات نامطلوب اقلیمی آشکار شده است. به دلیل بی ضرر بودن تولید انرژی برای طبیعت، انرژی های تجدید پذیر مورد استقبال تمامی کشورها قرار گرفته و در برنامه ریزی ها از اولویت های نخستین محسوب می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از پایگاه خبری وزارت نیرو، ایالات متحده در زمینه انرژی خورشیدی جایگاهی راهبردی دارد. نیروگاه انرژی خورشیدی «نوادای یک» قادر است با توان 64 مگاوات، انرژی مورد نیاز 40 هزار خانوار را تامین کند. در این نیروگاه با استفاده از آینه های محدب نوعی روغن ویژه تا 400 درجه سلسیوس گرم می شود که توسط مبدل حرارتی، بخار لازم را برای حرکت توربینی 75 مگاواتی برای ایجاد جریان برق تولید می کند. همچنین ایالت کالیفرنیا در چارچوب برنامه ریزی های خود در رابطه با انرژی خورشیدی هدف خود را نصب یک میلیون صفحه خورشیدی جدید با توان کلی سه هزار مگاوات تا سال 2017 اعلام کرده است که در این راستا دولت آمریکا تا حدود 50 درصد هزینه های صفحات جذب انرژی خورشیدی را پوشش خواهد داد.
در بخش انرژی آبی در آمریکا نیز سد گرند کولی به طول 5/1 کیلومتر یکی از بزرگ ترین بناهای بتونی موجود در ایالات متحده است.
اما در بین انرژی های تجدید پذیر، انرژی بادی بیشترین رشد را در کانادا داشته است. سهم این انرژی در تولید برق طی سال های 2005 و 2007 به بیش از دو برابر رسیده است. خلیج تهوانتپک در مکزیک یکی از باد خیزترین قسمت های قاره آمریکاست که سرعت متوسط باد در این قسمت به 14 متر در ثانیه می رسد و قابل توجه است که پروژه های انرژی باد قاعدتا از 5/6 متر در ثانیه سودآور محسوب می شوند. به طور کلی پتانسیل انرژی بادی در مکزیک در حدود شش هزار مگاوات ارزیابی می شود که با 14 درصد ظرفیت انرژی مورد نیاز مکزیک را در حال حاضر پوشش می دهد.
در کشورهای آسیایی نیز برنامه ریزی های متعددی برای استفاده از انرژی های تجدید پذیر صورت گرفته است.
در هند صنعت انرژی بادی با سرعت بسیاری رشد کرده است. این کشور در استفاده از صنعت انرژی باد از بازدهی خوبی برخوردار بوده و در حدود دو هزار و 500 مگاوات انرژی برخوردار است که به همین دلیل در میان سایر کشورهای جهان مقام پنجم را دارا و از برتری آشکاری برخوردار است.
جالب توجه است که بزرگترین خوراکپز خورشیدی جهان در ایالت راجستان هند قرار دارد که روزانه غذای حدود 20 هزار نفر در آشپزخانه ای بسیار بزرگ را تامین می کند.
فیلیپین نیز با توان ثابت هزار و 930 مگاوات در سال 2005، از نظر بکارگیری انرژی حرارتی زمین، در جهان جایگاه دوم را دارد. تبت نیز 30 درصد مصرف انرژی خود را از منابع انرژی حاصل از حرارت زمین تامین می کند.
سد سه دهانه که در سال 2006 بر رود یانگ تسه کیانگ در چین با 18 هزار و 200 مگاوات توان نامی بزرگ ترین نیروگاه آبی جهان است اما برای اجرایی شدن این پروژه حدود دو میلیون نفر از ساکنان این ناحیه مجبور به ترک محل سکونت خود شدند.
در این میان چین نیز در حال برنامه ریزی برای ساخت بزرگترین تاسیسات انرژی خورشیدی جهان است. این نیروگاه با توان 100 مگاوات باید تا پنج سال دیگر در شهر دون هوانگ، در نزدیکی جاده قدیمی ابریشم در شمال شرقی چین، ساخته شود.
آفریقایی ها نیز بیکار ننشسته و اقدامات شایانی را انجام دادند. بزرگ ترین نیروگاه انرژی خورشیدی آفریقا با توان 250 کیلو وات در کیگالی، پایتخت کشور رواندا، قرار دارد که درآمدهای حاصل از فروش برق این نیروگاه به تامین کنندگان دولتی انرژی، صرف آموزش متخصصان محلی انرژی خورشیدی، نگهداری و تعمیر نیروگاه می شود. همچنین مبالغ باقی مانده نیز مستقیما برای تامین مالی پروژه های جدید در رواندا استفاده می شود.
در اروپا نیز بزرگ ترین نیروگاه انرژی خورشیدی جهان در استان الیکانته اسپانیا قرار دارد و حدود 100 هزار واحد انرژی در این نیروگاه، حدود 30 میلیون کیلووات جریان برق تولید می کنند، این مقدار انرژی نیاز حدود 12 هزار خانوار متوسط را تامین می کند. آلمان نیز در زمینه انرژی خورشیدی از کشورهای پیشرو محسوب شده که 55 درصد جریان برق تولیدی در سراسر جهان ازراه انرژی خورشیدی، در آلمان تولید می شود.
همان طور که مشاهده می شود استفاده از انرژی های نو در برنامه همه کشورها قرار گرفته و هر یک به نوبه خود سهم بسزایی در تامین انرژی دارند. در این دوران که استفاده از انرژی های تجدید پذیر هزینه کمتری را در برداشته و سود آور نیز است و از طرفی برای طبیعت ضرری را در بر ندارد، هنوز ایران نتوانسته است جایگاه اصلی خود را در بین کشورهای مطرح پیدا کند و پیشتاز عرصه مصرف انرژی های نو در جهان باشد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

همسو با طيب

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 5:13 pm

انرژی خورشیدی امید جهان برای کنترل گازهای گلخانه ای است
اگر از کنار صحرای جنوب ایالت کالیفرنیای آمریکا عبور کنید می توانید تعداد زیادی (حدود550 هزار عدد)سلول خورشیدی را ببینید که برای تولید برق نصب شده اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از موج ،‌ سه شرکت بزرگ گوگل ،‌شفرون و گولدمان ساکس با همکاری یکدیگر در حال توسعه انرژی های پاک در آمریکا هستند. این سه شرکت با گستراندن سلول های خورشیدی در مساحتی بالغ بر 1000 آکر (یکی از واحدهای سنجش مساحت بوده و هر آکر برابر با 4047 متر مربع است) برق مورد نیاز 112 هزار و پانصد خانوار جنوب کالیفرنیا را تامین کرده اند.
با توجه به افزایش قیمت سوخت های فسیلی و رشد نگران کننده گازهای گلخانه ای ، توسعه و سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر به خصوص انرژی های خورشیدی به یکی از اولویت های کشورهای بزرگ جهان تبدیل شده است.تصوير
طبق پیش بینی های دولت ایالات متحده تا سال 2020 هزینه بهره گیری از انرژی های تجدیدپذیر کمتر از هزینه های استخراج زغال سنگ خواهد شد.
همچنین سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرده حرکت کشورهای بزرگ و صنعتی به سمت استفاده از انرژی های پاک سبب خواهد شد تا سال 2030 حدود یک چهارم انرژی های مورد نیاز جهان از این انرژی ها تامین شود.
سازمان ملل متحد در ادامه این گزارش می افزاید: با وجود آنکه طی سال 2006 حدود 100 میلیارد دلار در زمینه انرژی های پاک سرمایه گذاری شده اما همچنان خطر گازهای گلخانه ای به عنوان بزرگترین چالش ،‌جهان را تهدید می کند.برخی از کارشناسان معتقدند تنها راهکار عملی برای نجات جهان حرکت به سمت استفاده هر چه بیشتر از انرژی خورشیدی است. شرکت Emerging energy reaserch که در زمنیه انرژی فعالیت می کند اعلام داشته تا سال 2020 سرمایه گذاری ها در بخش انرژی خورشیدی به بیش از 85 میلیارد دلار خواهد رسید. بین سال های 1985 تا 1991 تعداد نه نیروگاه خورشیدی در صحرای کالیفرنیا ساخته شده که حدود 354 مگا وات برق تولید کرده و نیاز 230 خانوار را در کالیفرنیا تامین کرده است.
هم اکنون هر کیلووات برق تولید از انرژی خورشیدی حدود 2/14 سنت هزینه دارد که تقریبا سه برابر هر کیلووات برق تولیدی از زغال سنگ است اما انتظار می رود تا سال 2020 هزینه هر کیلو وات برق تولیدی از انرژی خورشیدی به 5/3 سنت کاهش یابد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

همسو با طيب

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 5:15 pm

گسترش نیروگاههای خورشیدی کوچک در آمریکا
یک شرکت آمریکایی اعلام کرد قصد دارد 100 میلیون دلار برای تولید نیروگاههای انرژی خورشیدی سرمایه گذاری کند
به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت "Duke Energy " اعلام کرد قرار است 100 میلیون دلار برای تعبیه صفحات خورشیدی بر روی سقف خانه ها در آمریکا سرمایه گذاری کرده تا بتواند میزان تولید انرژی پاک را از این طریق افزایش دهد.
این شرکت اعلام کرد پروژه نصب صفحات الکتریکی خورشیدی بر روی سقف منازل مسکونی در بیش از 850 منطقه در کارولینای شمالی تا سال آینده آغاز شده که بازدهی این عملیات تولید انرژی برابر 16 مگاوات (انرژی مورد نیاز 2 هزار و 600 منزل مسکونی) خواهد بود.
عملیات نصب و پشتیبانی از صفحات و قطعات نصب شده و همچنین انرژی الکتریکی تولید شده توسط این صفحات در انحصار Duke Energy خواهد بود. در عین حال این شرکت به مالکان منازلی که قرار است صفحات بر روی سقف آن نصب شود مبلغ ماهیانه ای به عنوان اجاره پرداخت خواهد کرد.
به اعتقاد متخصصان مبلغ 100 میلیون دلار برای تولید 16 مگاوات انرژی بسیارخواهد بود اما مسئولان"Duke Energy " اعلام کردند که در طولانی مدت و با کاهش قیمت صفحات خورشیدی از هزینه این برنامه و قیمت انرژی تولید شده کاسته خواهد شد.
در عین حال مسئولان این شرکت هدف از اجرای این برنامه را علاوه بر افزایش تولید انرژی پاک و کاهش آلودگی، تخمین تفاوت میزان انرژی تولید شده از این روش با انرژی تولید شده توسط نیروگاه های خورشیدی واقعی و گسترش نیروگاه های کوچک در سطح کشور ذکر کرده اند.
بر اساس گزارش Cnet، برنامه های مشابه دیگری نیز قرار است در کارولینای جنوبی توسط شرکت ادیسون اجرا شود. این شرکت قصد دارد 875 میلیون دلار را درطول 5 سال برای برداشت انرژی الکتریسیته از دو مایل مربع از صفحات خورشیدی روی سقف منازل، سرمایه گذاری کند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

ماشین اسباب بازی با سوخت آب نمک !

پستتوسط najm134 » پنج شنبه آپريل 14, 2011 9:48 am

ماشین اسباب بازی با سوخت آب نمک !
این ماشین اسباب بازی این فرصت را به کودکان می دهد تا درباره شکل های جدید انرژی پاک مطالب جدیدی بیاموزند.تصوير
به گزارش کنجکاو شرکت سازنده می گوید که کودکان خود می توانند با صرف 10 دقیقه زمان، این اسباب بازی را مونتاژ کنند.
درون این ماشین یک پیل سوختی قرار دارد که با آب نمک، انرژی محرکه آن را تولید می کند.تصوير
پس از سوختگیری با آب نمک، یک ورقه فلزی از جنس منیزیم، می سوزد و به مدت 5-7 ساعت اسباب بازی به طور پیوسته کار می کند.

برای نگه داشتن آن ، باید پیل سوختی را از ماشین خارج کرده و با آب بشویید و خشک کنید. تمام مواد به کار رفته در ساخت آن، ایمن و از نظر محیطی پاک و غیر سمی هستند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

کاغذ ديواريهايي که قادرند با نور طبيعي تمام اتاق راروشن کنند

پستتوسط najm134 » چهارشنبه ژوئن 08, 2011 10:36 pm

کاغذ ديواريهايي که قادرند با نور طبيعي تمام اتاق راروشن کنند
دولت انگلیس برای توسعه نسل جدیدی از کاغذ دیواریهایی که قادرند با نور طبیعی تمام اتاق را روشن کنند سرمایه گذاری می کند.
دولت انگلیس با سرمایه گذاری 454 هزار پوند در شرکت "لاماکس" قصد دارد ظرف دو سال آینده کاغذ دیواریهایی را وارد بازار کند که می توانند جایگزین لامپهای نئونی و التهابی شوند.
این کاغذ دیواریها که از طرحها و نقاشیهای زیبایی برخوردارند می توانند با تاریک شدن هوا روشن شوند و نور طبیعی اتاق را تامین کنند.
مصرف انرژی این کاغذ دیواریها بسیار کمتر از لامپهای رشته ای زیستی کنونی است.
شرکت لاماکس در تولید کاغذ دیواریهای درخشان از فناوری دیودهای ارگانیکی ساطع کننده نور (OLED) استفاده می کند، درحالی که موفق شده است به خوبی مشکل هزینه های بالای تولید و مدت زمان دوام مواد را حل کند.
تصوير
محققان این شرکت از ماده ای شیمیایی استفاده کرده اند که می تواند روی دیوارها در قالب تصاویر ساده نقاشی قرار گیرد و همچنین می تواند برای ساخت صفحات نمایشگر تلویزیونی OLED و نمایشگرهای رایانه ها و تلفنهای همراه نیز مورد استفاده قرار گیرند.
صرفه جویی در مصرف انرژی استفاده از این مواد بسیار مهم است چرا که این سیستم جدید روشنایی به تنها 3 تا 5 ولت برق نیاز دارد و این میزان انرژی می تواند با پانلهای خورشیدی و یا باتریهای لیتیومی تامین شود.
نوری که کاغذ دیواریهای شرکت لاماکس ساطع می کنند برابر با نور خورشید است و میزان آن می تواند توسط کلیدهای قطع کننده ای که برای لامپهای عادی نیز استفاده می شود تنظیم شود.
براساس گزارش تایمز، اولین محصولات این کاغذ دیواریها در سال 2012 وارد بازار می شود.
"کربن تراست" سازمان دولتی که بودجه این شرکت را تامین می کند تاکید کرد که روشنایی نقش مهمی را در تولید انتشار گازهای گلخانه ای ایفا می کند و اگر فناوری این کاغذ دیواریهای درخشان بتواند این مشکل را حل کند می توان تا سال 2020 به میزان 34 درصد انتشار دی اکسید کربن را کاهش داد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

پنجره خورشیدی که الکتریسیته تولید می‌کند

پستتوسط najm134 » يکشنبه ژانويه 08, 2012 2:24 pm

پژوهشگران شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به طراحی و تولید پنجره های خورشیدی شدند که قادر به تولید جریان الکتریسته است و می توان از آن به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده کرد.
حمیدرضا عزیزیان مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: طراحی پنجره خورشیدی به گونه ای است که قابلیت تولید، ذخیره سازی و کنترل جریان الکتریسته از نور خورشید را دارد.تصوير
وی با اشاره به جزئیات این طرح یادآور شد: این پنجره به صورت دو جداره ساخته شده است که علاوه بر تولید الکتریسته می توان از آن به عنوان عایق حرارتی و صوتی استفاده کرد.
عزیزیان با اشاره به ویژگیهای صفحات مبدل این پنجره خاطرنشان کرد: صفحات مبدل نور خورشید به الکتریسته به گونه ای در پنجره جانمایی شده است که یک ولتاژ ثابت ایجاد می کند و با تغییر زاویه تابش خورشید، الکتریسته تولید شده از آن تغییر نمی کند.
مدیرعامل شرکت تیام پارسی پاسارگاد مستقر در پارک علم و فناوری شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با تاکید بر اینکه این پنجره در هر ساختمانی قابل نصب است ادامه داد: از مزایای استفاده از این پنجره، قابلیت استفاده در هر نوع ساختمان و در اندازه دلخواه است. علاوه بر این امکان استفاده از آن در انواع قابهای موجود اعم از آلومینیومی و چوبی نیز وجود دارد.
عزیزیان همچنین از موفقیت این شرکت در تولید دستگاه های پایش وضعیت ارتعاشی و مدل ساز ارتعاشی، تولید دستگاه های داده بردار و دستگاه پردازشگر اطلاعات خبر داد
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

رفع آلودكي بصري آنتن ها

پستتوسط najm134 » جمعه سپتامبر 07, 2012 2:22 am

آنتن‌های مخابراتی نماهای آشنا در شهر های امروزی هستند که اگر خلاقیت نباشد باید بین نداشتن ارتباطات نوین و نمای زشت آنها یکی را انتخاب کرد.
تقریبا هر کدام از ما یک تلفن همراه برای خود داریم که شاید مهم‌ترین وسیله ارتباطی محسوب می‌شود، اما به ازای تلفن‌های همراهی که در شهر در حال گشت زنی هستند! آنتن‌هایی در گوشه و کنار نصب شده که زیبایی شهر را به هم می‌ریزد و نمایی زشت از یک درخت فلزی در افق دید ما قرار می‌دهد.
تصوير
اما از آنجایی که خلاقیت بال دیگر تکنولوژی است، یک عده انسان خوش‌ذوق برای خلاصی از تصویر این قول‌های آهنی دست به ابتکار جالبی زده‌اند و هر کدام از این آنتن‌ها را به شکل درخت‌هایی در آورده‌اند که طبیعت را با تکنولوژی پیوند بزند و نمای محیط زندگی ما را بهتر کند.
تصوير
تصوير
تصوير
تصوير
تصوير
تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

بعدي

بازگشت به پاكيزه شناسى


Aelaa.Net