غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش شيرخوار

تالار طرح سؤالات علمي و مشاركت همكاريها درباره آموزش اعلی

مديران انجمن: najm137, najm127, najm137, najm127, najm127, najm137

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش شيرخوار

پستتوسط aelaa.net » دوشنبه آپريل 18, 2011 10:41 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش شيرخوار
بسم الله الرحمان الرحيم
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش شيرخوار

پستتوسط najm127 » دوشنبه آپريل 25, 2011 12:17 pm

سؤال:
من يه بچه‌ي شيرخواري دارم كه از همين ابتدا نمي‌خواهم با توجه‌هاي بيش از حد خودم، بچه‌ام لوس بار بيايد، راه كار حضرت عالي در اين زمينه چه مي‌باشد؟

جواب:
درست است كه در زمينه تربيت كودك اگر چه هم تا به حال گفته شد، تشويق عامل وادارنده مهم كودك است، ولي همين رويكرد هم نبايد بي‌حساب باشد، مهمترين عاملي كه كودكان را نافرمان و خودرأي و لجباز مي‌كند، عدم مديريت صحيح در ابراز عواطف به كودكان است، كه با مديريت عواطف مي‌شود، اين عوارض را برطرف كنيم.
كودك وقتي كه كار خوبي انجام مي‌دهد، نبايد تقدير و تشويقتان اغراق‌آميز و بيش از حد باشد، و كل شخصيت كودك را تشويق كنيم، بلكه كار مثبت و ضروري كودك را تشويق مي‌كنيم.
تشويق بايد طوري باشد كه بنابر مواردي كه كلاً ممكن است، پيش بيايد، قابل درجه‌بندي و رتبه‌بندي باشد.
مثلاً، كارهايي كه كودك بايد بكند و ضرورتش حتمي است، و بايد كودك، آنها را ياد بگيرد، مشخص كنيم، اينها چند مورد است؟
بر حسب تعداد و ضرورت، اولويت و درجه‌بندي شود، سپس اظهار رضايت تا تشويق زباني، تا تشويق‌هاى بالاتر مثل تقدير نزد ديگران و هديه دادن به كودك، و امثالهم، بر همين اساس درجه‌بندي مي‌شود.
اگر مثلاً، كل ميزان، نهايت تشويق، بيست درجه باشد، و شما بخواهيد، در كاري كه درجه‌اش به عنوان مثال دو است، تشويق با درجه بيست را انجام دهيد، كار خود را براي تشويق در مراحل بعدي سخت كرده‌ايد، يعني نرخ و ميزان تشويقي كه براي يك امر ضروري، عادي، دو بوده را، 20 در نظر گرفته‌ايد و تعيين كرده‌ايد، و براي بقيه كارها از اين پايه بايد شروع كنيد، كه گاهي بالا رفتن آن غير ممكن مي‌شود و نتيجتاً براى هر كار بايسته كوچكي بايد كودك را بسيار بسيار تقدير كنيد تا ملتزم باشد و اين روند در ادامه اصلاً عملي نيست، لذا در تقسيم و تنظيم احساسات و حتى اظهار رغبت و تشويق‌ها نيز مديريت صحيح را داشته باشيد.
پس در تقسيم و تنظيم احساسات و عواطف خودمان، حتى اظهار رغبت و تشويق‌ها، بايد مديريت صحيح را داشته باشيم.
كه نتيجه عدم مديريت عواطف، همان لوس و لجباز بار آمدن كودك مي‌‌شود.
به طور مثال، يكي از نكات تجربه شده درباره كودكان، واكنش ذوق‌زدگي زياد در وقتي كه كودك مي‌خواهد زبان باز كند، است، كه تجربه شده، اگر اين رفتار ذوق زدگي را، به طور مكرر و زياد به كودك، نشان دهيد، نه تنها تشويق به گفتن كلمات بيشتر يا تكرار گفتن آن كلمه نمي‌شود، بلكه كودك امتناع مي‌كند، و منتظر تشويق و ابراز رغبت بيشتر و بيشتر از طرف ماست، تا دوباره كودك، كلمه‌اي را ادا كند.
پس نكته‌اي كه قابل ذكر است، اين است كه، بهتر و از بايستهاست كه، والدين احساسات غير اختياري خود را، براي زبان باز كردن كودك‌شان، و يا هر امر ديگري كه در اين زمينه است، كنترل كنند.
و از اين كه، نشان بدهند و اصرار داشته باشند، و براي والدين اهميت بسيار داشته باشد، گفتن كلمه‌اى از طرف كودكشان، كودك را به امتناع وا مي‌دارد.
براى همين، همه كساني كه كودك داشته‌اند و دارند اين تجربه را بسيار داشته‌اند، كه وقتي از كودك مي‌خواهند دوباره آن كلمه را بگويد نمي‌گويد، با اصرار بيشتر اين امتناع شديدتر مي‌شود، كودك نبايد احساس كند، كه اين حرف زدن او براي شما خيلي مهم است، اگر اين نكته را رعايت نكنيد، به زبان باز كردن كودك كمك نكرده‌ايد، همين طور بقيه موارد مشابه كه كودكتان، مثلاً شعري ياد گرفته، اگر زيادي نشان دهيد كه اين موضوع اهميت دارد او ترمز مي‌زند، و همين طور در بقيه كارها.
بنابراين حتى ذوق‌زدگي و شعف والدين و احساسات مثبت و نوازشگرشان بايد به حساب باشد، چه برسد به تشويق‌هاى بالاتر.
بنابراين اگر چه كودك نياز به توجه دارد ولي اين توجه به او بايد حساب شده باشد، حتى اگر مادري توانست با گران كردن نرخ رفتار صحيح كودك براى خودش كنار بيايد و اين كودك نزد مادرش مقبول بوده و با او مشكلي ندارد ولي در ارتباط با بقيه خانواده‌اش يا خويشان و جامعه مشكل پيدا مي‌كند، چون آنجا ديگران چنين هزينه‌اى را در برابر كودك نمي‌كنند، و كودك چون نرخ بالاي مادرش را دريافت نمي‌كند، رفتار مناسب نشان نمي‌دهد، آن وقت است كه در نظر ديگران لوس مي‌نمايد، با استمرار اين رفتار در سنين بالاتر اگر مادري اين روش را تغيير دهد، كودك لطمه روحي مي‌خورد و برداشت غلط مي‌كند كه مادرش به او ديگر علاقه ندارد، و اگر اين روش ادامه يابد و مادر هم همچنان هزينه بپردازد، در ارتباط با محيط اين مشكل را پيدا كرده و در امور بسيار ناچيز روزمره آزرده خاطر شده و حتى به مشكلات حاد روحي و رواني مي‌تواند دچار شود.
لذا اين سيكل معيوب از ابتدا بايد جلوگيري و اصلاح شود و همه تشويق‌ها از جمله ابراز عواطف مادرانه يا پدرانه بايد حساب شده بوده و مديريت شود كه به اندازه و بجا باشد.

والحمدلله رب العالمين
najm127
 
پست ها : 112
تاريخ عضويت: پنج شنبه آپريل 15, 2010 2:27 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش شيرخوار

پستتوسط najm127 » دوشنبه آپريل 25, 2011 12:23 pm

سؤال:
پسر شيرخواري دارم وقتي مي‌بيند كه من شروع به نماز خواندن مي‌كنم به شدت گريه مي‌كند و مي‌خواهد كه نماز نخوانم، نمي‌دانم در اين زمينه چه برخوردي با او داشته باشم؟

جواب:
اين بچه يا زيادي به او توجه شده است به طوري كه لحظه‌اى مادرش او را نمي‌تواند رها كند كه اين مربوط به سوء‌ مديريت مادر در امر احساسات عاطفي است، و يا اينكه مادر به عنوان نماز بچه‌اش را زياد رها مي‌كند، و قبلاً به او توجه و عواطف لازم را مبذول نداشته، كه قبل از وقت نماز نيازهاى كودك را تأمين نموده از جمله مقداري توجه عاطفي به او داده و بعد او را در اتاق خودش به بازي مشغول كرده و براي نماز به جاي نماز خود بيايند، بعد از اين اگر نارضايتي نشان داد، توجه نمي‌شود چون مي‌داند نيازهاى او را تأمين كرده است،
و بنا نيست هر ونگي بچه بكند فوراً به طرف او بجهند، اين رفتار نشانه توجه مادر نيست، نشانه بي اطلاعي و سوء‌ مديريت عواطف است، كه در اثر عادت كودك و بزرگ شدن بر اين منوال روز به روز توجه بيشتر مي‌طلبد و هر برآورده نشدن توقع خود را بي‌توجهي و محروميت تلقي كرده و در بزرگسالي منجر به ناراحتي‌هاى رواني و شكست‌هاى اجتماعي مي‌گردد.

والحمدلله رب العالمين
najm127
 
پست ها : 112
تاريخ عضويت: پنج شنبه آپريل 15, 2010 2:27 pm

غرفه پاسخگویی به سؤالات درباره آموزش شيرخوار

پستتوسط najm137 » شنبه مه 28, 2011 11:45 am

سؤال:
وقتي مي‌خواهيم در محيط خانه نواهايي مترنم باشد و نواي قرآن را در خانه طنين انداز مي‌كنيم خوب بچه‌ايي كه مثلاً دو ساله است چطور بفهمد كه اين موقع سكوت كند و حرفي نزند و اگر سؤالي از من يا پدرش بپرسد ما به او جواب مي‌دهيم، اين بي احترامي به قرآن نمي‌شود و در كل ما مي‌خواهيم در بازي‌هاي او مديريت كنيم و اين صداي قرآن را مترنم كنيم در اين خصوص چه بايد بكنيم و نظرتان را برايمان بگوييد و ما را راهنمايي كنيد؟

جواب:
كودك مكلف نيست و لازم نيست او را براى استماع قرآن امر و نهي كرد، اگر شما خواستيد پاسخش را بدهيد، نوار را متوقف مي‌كنيد و پاسخ او را مي‌دهيد.

والحمدلله رب العالمين
najm137
 
پست ها : 1201
تاريخ عضويت: سه شنبه آپريل 19, 2011 12:37 pm


بازگشت به ارتباطات علمی


cron
Aelaa.Net