مزارات مکه تا مدینه

مزارات مکه تا مدینه

پستتوسط najm111 » شنبه آگوست 06, 2022 9:19 am

بسم الله الرحمان الرحیم
najm111
Site Admin
 
پست ها : 2009
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

Re: مزارات مکه تا مدینه

پستتوسط najm111 » شنبه آگوست 06, 2022 9:35 am

مَولد حضرت فاطمه و خانه حضرت رسول الله و حضرت خدیجه
(صلوات الله علیهم اجمعین) :


مکان دقیق آن در نقشه با مربع نارنجی رنگ مشخص شده است

Image

مختصات
Image

محاذي حدود 40 متري درب شماره 29 (المعلاة) از دربهاى مسعى موقعيت خانه 

تقشه قديم مكه = بسيار ارزشمند است بجز مولد الزهرا و خانه خديجه و پيامبر، خانه ابوطالب و نيز مولد النبي (عليهم السلام) هم در آن مشخص است خانه خديجه و مولد الزهرا بعد از ويراني

Image

ويديوي زير درباره مولد الزهرا مفيد است موقعيت جديد و نقشه ها را دقيق ارائه مي كند 
https://www.youtube.com/watch?v=me-G08D27ug&t=504s   ‏

همچنين اين منزل در ملكيت حضرات ائمه نسل بعد  نسل  و محل اقامت ايشان در وقت مجاورت مكه بوده
و آخرين مالك آن حضرت صاحب الامر (عليه السلام) بوده اند
و از مشاهد آثار مهدوي است
و واقعه تشرف و صدور صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانى كه از اعمال روز جمعه است در اين مكان رخ داده است

معتبرترين و دقيقترين نقشه
كه هم جزئيات اماكن اطراف حرم در آن هست
و قبل از تسلط سعوديها بر حجاز تهيه شده است
در 1297 هـ.ق و قبل از تخريبها و تغييراتشان
نقشه اي است كه سازمان نقشه برداري نظامي دولت عثماني از مكه و مسجدالحرام و اطرافش تهيه كرده است
و چون آنها از سنيان معتدل و معمولي بوده نه وهابي و تكفيري و سلفي
و برحفظ آثار نبوي و اهل بيت (عليهم السلام) مواظبت داشته اند
فلذا
در اين نقشه هم تصريحا خانه حضرت خديجه روي نقشه دقيق ثبت شده است
كه ما آنرا با دايره سبز نشان كرده ايم
همچنين كوچه منتهى به خانه حضرت دقيقا بر باب النبي (اصلي) و معروف به باب بني شيبة و باب السلام عبور مي كند و مي رسد تا پشت مقام ابراهيم
و ما آنرا با خط قرمز باريك مشخص كرده ايم
 
Image

Image

منطقه مسعى قديم مشخص است كه كوچه اى بوده است
و با لحاظ نواحي افزوده شده تا به امروز آنرا با مربع مستطيل زرد رنگ مشخص كرده ايم
فاصله خانه تا خط محاذات باب المروة
و نيز فاصله اش تا مسعى امروز را نيز مشخص كرده ايم با خط بنفش


Image

Image

Image

البته نقشه هاي متعدد قديمي و حتى تصاوير هوايي منطقه كه هنوز ساختمانها تخريب نشده ووو در اين بررسي استفاده شده اما در گزارش فوق تلخيصا درج نشد

تصاويري از خانه حضرت خديجه

تصاوير خانه حضرت خديجه (عليهاالسلام) قبل تخريب
Image
Image
Image
Image
Image


وقتي خانه حضرت را كه زيارتگاه مسلمين بود تخريب كردند بعدا براى توسعه منطقه مسعى آنجا را خاكبرداري كردند و بعد حفاريها به ساختمان قديمي خانه خديجه رسيد و تصاوير موجود در اين موضوع از ان خانه اصلي و بعد حفاري از زير زمين است

Image

Image

Image

Image

خداوند لعنت كند وهابيان و سعوديان را كه آثار نبوي را تخريب مي كنند اما خانه ابوبكر را احياء كرده و امروزه به عنوان مسجد و خانه او نگهداري كرده اند
= و اين نيست جز خباثت آنها
و اگر مورد توجه شدن اشكالي دارد بايد اینرا نيز تخريب مي كردند چون مورد توجه بكريان قرار داده اند و مرتبا به آن رفت و آمد مي شود

براى آدرس دادن به افراد بعد سردرب مروه طاق هفتم محاذي دو مناره جديد پشت مسعى به مقدار ... متر سنگها را بشماريد محل خانه خديجه است

لينك مصاحبه با معمارحرمين كه ماجراى تخريب خانه حضرت خديجه را شرح مي دهد با زيرنويس فارسي
https://www.sibtayn.com/sibtaynplayer/v ... l-nabi.mp4

السلام على النبي الاعظم محمد حبيب الله السلام على زوجة النبي وسيدة زوجاته وام المؤمنين خديجة
السلام على أولادهما القاسم والطيب والطاهر وزينب و ام كلثوم ورقية وفاطمة الزهراء سيدة نساء العالمين السلام على خُدامهم وخادماتهم ورحمة الله و بركاته


«السَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ الْمُؤْمِنِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا زَوْجَةَ سَیّـِدِ الْمُرْسَلِینِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا اُمَّ فاطِمَةَ الزَّهْراءِ سَیِّدَةِ نِساءِ الْعالَمِینَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا أَوَّلَ الْمُؤْمِناتِ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ أَنْفَقَتْ مالَها فِی نُصْرَةِ سَیِّدِ الاْنْبِیاءِ، وَ نَصَرَتْهُ مَا اسْتَطاعَتْ، وَدافَعَتْ عَنْهُ الأعْداءَ، اَلسَّلامُ عَلَیْكِ یا مَنْ سَلَّمَ عَلَیْها جَبْرَئِیلُ، وَبلَّغَهَا السَّلامَ مِنَ اللهِ الْجَلِیلِ، فَهَنِیئًا لَكِ بِما أَوْلاكِ اللهُ مِنْ فَضْل، وَالسَّلامُ عَلَیْكِ ورَحْمَةُ اللهِ وبَرَكاتُهُ».

وفات حضرت خدیحه سلام الله علیها:
حضرت خدیجه (سلام الله علیها) سه سال قبل از هجرت بیمار شد. چون بیماری خدیجه شدت یافت، عرض کرد: یا رسول الله! چند وصیت دارم: من در حق تو کوتاهی کردم، مرا عفو کن. پیامبر (ص) فرمود: هرگز از تو تقصیری ندیدم و نهایت تلاش خود را به کار بردی. در خانه ام بسیار خسته شدی و اموالت را درراه خدا مصرف کردی.
عرض کرد: یا رسول الله! وصیت دوم من این است که مواظب این دختر باشید؛ و به فاطمه زهرا (س) اشاره کرد. چون او بعد ازمن یتیم و غریب خواهد شد. پس مبادا کسی از زنان قریش به اوآزار برساند. مبادا کسی به صورتش سیلی بزند. مبادا کسی بر اوفریاد بکشد. مبادا کسی با او برخورد غیر ملایم و زننده ای داشته باشد. اما وصیت سوم را شرم می کنم برایت بگویم. آن را به فاطمه عرض می کنم تا او برایت بازگو کند. سپس فاطمه را فراخواند و به وی فرمود: نور چشمم! به پدرت رسول الله بگو: مادرم می گوید: من از قبر در هراسم؛ از تو می خواهم مرا درلباسی که هنگام نزول وحی به تن داشتی، کفن کنی.
پس فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از اتاق بیرون آمد و مطلب را به پیامبر (صلی الله علیه وآله) عرض کرد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) آن پیراهن را برای خدیجه فرستاد و او بسیار خوشحال شد. هنگام وفات حضرت خدیجه، پیامبراکرم (ص) غسل و کفن وی را به عهده گرفت. ناگهان جبرئیل درحالی که کفن از بهشت همراه داشت، نازل شد و عرض کرد: یا رسول الله، خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید: ایشان اموالش را در راه ما صرف کرد و ما سزاوارتریم که کفنش را به عهده بگیریم. حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در سن 65 سالگی در ماه رمضان سال دهم بعثت در خارج از شعب ابوطالب جان به جان آفرین تسلیم کرد. پیغمبر خدا (ص) شخصا خدیجه را غسل داد، حنوط کرد و با همان پارچه ای که جبرئیل از طرف خداوند عزوجل برای خدیجه آورده بود، کفن کرد. رسول خدا ((صلی الله علیه وآله)) شخصا درون قبر رفت، سپس خدیجه را در خاک نهاد و آنگاه سنگ لحد را در جای خویش استوار ساخت. او بر خدیجه اشک می ریخت، دعا می کرد و برایش آمرزش می طلبید. آرامگاه خدیجه درگورستان مکه در «حجون » واقع است.
از فضیلت های حضرت خدیجه علیها السلام، مقامی است در بهشت که از سوی خداوند به ایشان وعده داده شده است. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله نیز بارها این مسئله را به خدیجه بشارت می داد و می فرمود: «در بهشت، خانه ای داری که در آن رنج و سختی نمی بینی.» امام صادق علیه السلام نیز می فرماید: هنگامی که خدیجه وفات یافت، فاطمه خردسال بی تابی می کرد و گرد پدرش می گشت و سراغ مادر را از او می گرفت. پیامبر از این حالت دخت کوچکش بیشتر محزون می شد و دنبال راهی بود تا او را آرام کند. فاطمه همچنان بی تابی می کرد تا اینکه جبرئیل بر پیامبر (صلی الله علیه وآله) نازل شد و فرمود: «به فاطمه (سلام الله علیها) سلام برسان و بگو مادرت در بهشت خانه ای کنار آسیه، همسر فرعون و مریم، دختر عمران نشسته است.» هنگامی که فاطمه (س) این سخن را شنید، آرام گرفت و دیگر بی تابی نکرد.
قالت أم سلمة: فلما ذكرنا خديجة بكى رسول الله (صلى الله عليه وآله) وقال: وأين مثل خديجة؟ صدقتني حين كذبني الناس، وأعانتني على ديني ودنياي بمالها

از عایشه روایت کرده اند که گوید:هیچگاه نمی شد که رسول خدا از خانه بیرون رود جز آنکه خدیجه را یادمی کرد و ستایش و مدح او را می نمود، تا اینکه روزی طبق همان شیوه ای که داشت نام خدیجه را برد و او را یاد کرد، دراینوقت رشک و حسد مرا گرفت و گفتم: خدیجه جز پیرزنی بیش نبود در صورتی که خداوند بهتر از اوبهره تو کرده.! عایشه گوید: در اینوقت رسول خدا-که این سخن مرا شنید غضبناک شد بحدی که از شدت غضب موهای جلوی سرآنحضرت حرکت کرد آنگاه فرمود: بخدا سوگند خداوند بهتر از او زنی به من نداده،او بود که بمن ایمان آورد هنگامی که مردم کفر ورزیدند،و او بود که مراتصدیق کرد و مردم مرا تکذیب نموده (و دروغگویم خواندند) واو بود که در مال خود با من مواسات کرد (و مرا بر خود مقدم داشت) در وقتی که مردم محرومم کردند،و از او بود که خداوند فرزندانی روزی من کرد و از زنان دیگر نسبت بفرزند محرومم ساخت.

وإنّ الرسول(صلى الله عليه وآله وسلم)ـ وكما في التاريخ ـ أطلق على العام الذي توفّيت فيه السيّدة خديجة وأبو طالب (عليهما السلام) «عام الحزن».


مَولد النبی (صلی الله علیه و آله):


مولد النبي قبل از تخريب 
بقعه داراى گنبد و مناره سفيد

Image

امروزه به صورت ساختمان کتابخانه است
بعد از تخريب توسط وهابیان؛ ساختمان جديد به عنوان كتابخانه كه با وساطت علماء و اشراف مكه كه وهابي نبودند پادشاه سعودي اجازه داد مجددا به عناون كتابخانه ساخته شود

Image

Image

السلام على والد النبي عبد الله بن عبد المطلب السلام على والدة النبي آمنة بنت وهب السلام على مُرضعات النبي السلام على خُدامهم وخادماتهم ورحمة الله و بركاته



مقبرة المعلی:
زيارت مقبرة المعلاة
مراقد
اجداد النبي از قصي و عبد مناف وعبدالمطلب،
و عم النبي ابوطالب،
و خيرنساء النبي وام المؤمنين خديجة
واولاد النبي القاسم والطيب والطاهر (عليهم السلام)
.
مراقد اجداد ديگر: هاشم در غزة فلسطين و اجداد بالاتر از قصي تا اسماعيل در حجر اسماعيل است 
موقعيت روي گوگل
https://www.google.com/maps/@21.4351807 ... 2!10m1!1e1

Image
مقبرة المعلاة مكة مكرمة (قبل از تخريب وهابيان)

Image

تلفظ صحيح نام {مقبرة المعلاة}
قبرستان اجداد و خانواده حضرت رسول الله (صلى الله عليه وآله) واجداده
اين مقبره در ناحيه بلند و بالا دست مكه مكرمه واقع است
كه به همين جهت آن را المَعْلاة مى گفته اند
ولذا به مقبرة المعلاة ناميد شده است
مَعْلَاةٌ بفَتْحِ مِيمِ وسكون عين بدون تشديد لام
المعلاة در برابر ناحية المَسْفَلَة مكه است
المسفلة يعنى در جاى پست و پائين واقع هست
و خانه ابوبكرهم در همان محله المسفلة واقع بوده است
و امروز هم به اين نام ناميده مى شود

البته تلفظ فوق تلفظ اصلي آنست
كه يعني مقبره محله المَعلاة
مى شود مضاف و مضاف اليه

اما تلفظ رايج (ضم ميم فتح عين و تشديدلام) = هم وجه صحت دارد
بنابر اينكه صفت براى مقبرة باشد - بدون ملاحظه نسبت به محله
يعني مقبره اى كه مرتبه اش عالي و بالاداشته شده است
شبيه تعبير (كربلاى مُعَلّى)


درباره حضرت خديجة:
احاديث بسيارى از حضرت رسول الله در مورد فضائل حضرت خديجه نقل شده است؛ از جمله: «أَفْضَلُ نِساءَ أَهْلَ الْجَنَّةَ خَدَيجَة…»
«همانا من خديجه را بر زنان امّتم برترى مى دهم، همان‏گونه كه مريم بر زنان عالم برترى داده شد.
به خداوند سوگند كه بهتر از خديجه، پس از او براى من جايگزين نكرد… او ايمان آورد هنگامى كه مردم مرا تكفير كردند و هنگامى كه مردم مرا تكذيب كردند، او مرا تأييد كرد، هنگامى كه مردم مالشان را از من دريغ كردند، او اموالش را در اختيار من گذاشت. خداوند از او فرزندانى به من عطا كرد در حالى كه از زنان ديگر نداد.»

از خدمات و استقامت حضرت خديجة:
در ايام اعتكاف حضرت در غار حِرا، {و كوه بزرگ نور (جبل فاران در دعاى سمات)، كه امروزه بعضى از مردان نيز از صعود به آن عاجزند}، جناب خديجة در  شب‏هاى تاريك از خانه تا غار حرا  براى بردن غدا و خدمت حضرت مي رفت
آن بانوى فداكار به رغم آن همه ثروت و مكنت، سه سال در شعب ابى طالب، گرسنه در كنار پيامبر (صلى الله عليه و آله) ماند و آرامشِ جان او بود. سرانجام نيز در پايان آن محاصره وفات يافت و پيامبر (صلى الله عليه و آله) او را در قبرستان حَجُون به خاك سپردند.

از فضائل ديگر قبرستان المعلاة
پيامبر (صلى الله عليه و آله)  پس از هجرت به مدينه، هنگام ورود به مكّه، از همين منطقه وارد شهر شده و به خانه‏ هاى مكه (حتى خانه خودشان و خديجه) پاى نگذاشت  و هرگاه طواف ايشان تمام مى‏ شد به منطقه بالاى مكّه- در حجون- مى ‏رفت  (نزديك مراقد اجداد و زوجه و فرزندان) داخل خيمه‏ اى اقامت  كرد و براى هر نماز از همان جا به مسجدالحرام مى ‏آمد و برمى‏ گشت»    
•  عبدالله ‏بن مسعود نقل كرده كه: «همراه پيامبر (صلى الله عليه و آله) به اين قبرستان آمديم. آن حضرت فرمودند: به زيارت قبور برويد و براى اموات خود استغفار كرده، نماز بخوانيد و در اينجا بود كه فرمود: از اين مكان و از حرم خداوندى هفتاد هزار نفر بدون حساب به بهشت مى ‏روند و هر يك هفتاد نفر را شفاعت مى‏ كنند. اين در حالى است كه صورت‏هاى آنان؛ چه از اولين و چه از آخرين، همانند ماه شب بدر مى ‏درخشد. كسانى كه در مكه و حرم وفات يابند، روز قيامت ايمن برانگيخته خواهند شد. 
زيارت اصحاب فداكار
در زيارت مقبرة المعلاة؛ بعد زيارت حضرات سابق الذكر از والدين جناب عمار = یاسر و سمیه (اولین شهدای اسلام كه زير شكنجه شهيد شده و در این قبرستان دفن شده‌اند) نيز ياد شوند 

از مؤمنان و علماء و شهداء مدفون به المعلاة
همه علما و حجاج و مجاوران شيعه كه در مكه فوت شده اند نيز در المعلاة مدفونند
برخي از علمای شیعه نیز که در مکه درگذشته یا به شهادت رسیده و در همین قبرستان مدفونند؛ از جمله: 
1. طاوس بن كيسان= ايراني الاصل فقيه عابد از اصحاب امام سجاد عليه السلام- ت 106 هـ
2. سديف بن مهران بن ميمون المكي = ازشعراى شيعه شهيد در 147هـ
۳. أبو الحسن يحيى النسابة ابن أبي محمد الحسن بن أبي الحسن جعفر بن زين العابدين.
۴. ابن مُسدي از علماى شيعه اندلس
۵. شيخ داود بن عمر الأنطاكي (طبيب نامدار)
۶. ميرزا محمد بن علي بن إبراهيم الأسترآبادي
۷. ميرزا محمد أمين الأسترآبادي
۸. سيد زين العابدين الشهيد الكاشاني المكي
۹. حيدر بن علي بن نجم الدين الموسوي، العاملي السّكيكي
۱۰. محمد بن الحسن بن زين الدين العاملي (نوهٔ شهيد ثاني)
۱۱. زين الدين بن محمد (شارح استبصار) بن حسن (صاحب معالم) بن الشهيد الثاني (نتيجهٔ شهيد ثاني)
۱۲. علي بن محمد بن الحسن بن زين الدين العاملي الجبعي (نتيجهٔ شهيد ثاني)
۱۳. السيد نور الدين علي (برادر صاحب المدارك) بن نور الدين علي بن أبي الحسن الموسوي العاملي الجبعي
۱۴. ميرزا محمد مؤمن بن دوست محمد الحسيني الأسترآبادي
۱۵. سيد علي بن حيدر بن نور الدين علي العاملي الموسوي
۱۶. سيد محمد حيدر العاملي (يا محمد العاملي يا محمد بن حيدر بن نجم الدين)
۱۷. الميرزا محمود ابن شيخ الإسلام ميرزا علي أصغر الطباطبائي التبريزي
۱۸. و برخى از روحانيون كاروان‌ها كه در مكه مكرمه به لقاء الله پيوستند.

همچنین برخی از چهره‌های زاهد و عارف  فضيل بن عياض از زهاد و عباد نامدار
شیخ علی کرمانی،
و شیخ اسماعیل شیروانی
نیز در آن جا مدفون هستند

سلام بر حضرات مدفون در المعلاة:
السلام على الأوصياء من ذرية اسماعيل؛ من قصي و عبدمناف و عبدالمطلب اجداد النبي المصطفى،
السلام على أبى طالب عم النبي ووالد علي المرتضى،
السلام على والدة فاطمة الزهراء، و ام المؤمنين خديجة الكبرى خيرنساء النبي المجتبى،
السلام على اولادهما؛ القاسمَ والطيب والطاهر؛ سلالة التُقى،
السلام على سمية و ياسر والدي عمار انصار الهدى،
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته


«السّلامُ عَلَيكِ يا زَوْجَةَ رَسولِ اللهِ سَيدِ المُرْسَلينَ، السّلامُ عَلَيكِ يا زَوجَةَ نَبي اللهِ خاتِمَ النَّبيينَ، السّلامُ عَلَيكِ يا أمّ فاطِمَةَ الزّهراءِ سَيدةَ نِساءِ العالمَينَ، السّلامُ عَلَيكِ يا جدّة الحَسَنِ والحُسَين سَيدي شَبابِ أهلِ الجَنةِ أجمَعين، السّلامُ عَلَيكِ يا أمّ الأئمةِ الطاهرينَ من ولد الحسين، السّلامُ عَلَيكِ يا أمّ المؤمِنينَ، السّلامُ عَلَيكِ يا أولَ المؤمِناتِ، السّلامُ عَلَيكِ يا خالِصَةَ المُخلِصاتِ، السّلامُ عَلَيكِ يا سَيدةَ الحَرَمِ والبَطحاءِ، السّلامُ عَلَيكِ يا أولَ مَنْ صَدَّقَ برَسولِ اللهِ مِنَ النِّساءِ، السّلامُ عَلَيكِ يا مَنْ وَفَتْ بالعُبودِيةِ حَقَّ الوَفاءِ، وأسْلَمَتْ نَفْسَها، وأنْفَقَتْ أموالها لسَيدِ الأنبياءِ، السّلامُ عَلَيكِ يا قَرينةَ حَبيبِ إلهِ السّماءِ، المُزوجَةِ بخُلاصِةِ الأصْفياءِ، السّلامُ عَلَيكِ يا ابْنَةَ إبراهيمَ الخَليلِ، السّلامُ عَلَيكِ يا مَنْ سَلَّمَ عَلَيها جَبَرائيلُ، وَبَلَّغَ إليها السّلامُ مِنَ اللهِ الجَليلِ، السّلامُ عَلَيكِ يا حافِظَةَ دينِ اللهِ، السّلامُ عَلَيكِ يا ناصِرَةَ رَسُولِ الله، السّلامُ عَلَيكِ يا مَنْ تَولى دَفنها رَسُولُ اللهِ‌ واسَتَودَعَها إلى رَحْمَةِ اللهِ، أشهَدُ أنكِ حَبيبةُ اللهِ، و خِيَرَةَ أمتِهِ، وإنَّ اللهَ جَعَلَكِ في مُستَقرِّ رَحمَتهِ في قَصْرٍ مِنَ الياقوتِ والعِقيان في أعلى مَنازِلِ الجِنانِ، صَلَّى اللهُ عَلَيكِ ورَحْمَةُ اللهِ وبَرَكاتُه».



غار حرا 

كوه مقدس فاران (جبل النور) و غار حراء مشرف بر شهر مكه و مسجدالحرام است و بر وجه البيت سمت شرقى بيت الله اشراف دارد
منظره مسجدالرحام از كوه و غارحراء
Image
Image

https://www.youtube.com/watch?v=y__XqKv ... 8%B3%D9%8A

محل اعتكاف اربعينات قبل نزول وحي و بعد شروع نزول وحي و قران كريم
 و در دعاى سمات هم ياد شده جبل فاران: وَظُهُورِكَ فِي جَبَلِ فَارَان
اول سوره علق در غار حرا نازل شده است

بسم الله الرحمن الرحيم
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
خَلَقَ الإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ
اقْرَأْ وَرَبُّكَ الأَكْرَمُ
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ
عَلَّمَ الإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ


اقرا یعنی از قرآن مکتوب بخوان؛ قرآن کریم که مکتوب و مسطور در رق منشور بود و جبرییل به حضرت فرمود آن را بخوان
وحی و فرمان به خواندن و نحوه خواندن آن وحی و آیات نازله به صورت مکتوب نازل شده است

نکته: بجز کتاب مسطور ورق منشور، آيات بسياري هست كه ميفرمايد:
ما كتاب را بر تو نازل كرديم
كتاب يعني نوشته ويعني آنچه نازل شده، از همان نزول به صورت كتاب و نوشته بوده است
نه اينكه بعدا نوشته شود = نوشته هاى بعد مطالبي ديگراست كه اين آيات مربوط به آنها نيست واين آيات بسيار است

اصطلاح وحي كه به معني رازگويي مخفي است؛ و شنيدن به وسيله گوش وقلب ووو است؛ كه در موارد معمول راه ارسال پيامهاى الهي به انبياء است = واينكه قرآن كلام وحي است = سبب شده كه افراد از نزول قران به صورت مكتوب غافل شوند وكمتر توجه شود؛
ولذا اگر كسي در قرآن جستجو كند آياتي كه مكتوب بودن قرآن از همان نزول را مي رساند بسيار است؛ و به دو آيه كتاب مسطور ورق منشور محدود نيست

ادامه آیات در مورد ابوجهل است که استهزا کرد نماز خواندن حضرت کنار کعبه و منع خواست بکند
ابوطالب دست فرزندش جعفر را گرفت و گفت برو با آنها نماز بخوان
كَلاَّ إِنَّ الإِنسَانَ لَيَطْغَى منظور ابوجهل است تا آخر سوره آیات مربوز به اوست و انکارهایش

عَبْدًا إِذَا صَلَّى: حضرت و آنها که نماز می خواندند

كَلاَّ إِنَّ الإِنسَانَ لَيَطْغَى
أَن رَّآهُ اسْتَغْنَى
إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى
أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى
عَبْدًا إِذَا صَلَّى
أَرَأَيْتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَى
أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى
أَرَأَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى
أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى
كَلاَّ لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ
نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ
فَلْيَدْعُ نَادِيَه
سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ
كَلاَّ لا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ

سلامهاى به مناسبت زيارت جبل النور و غار حرا
السلام على امين وحي الله جبرئيل
السلام على رسول الله
السلام على علي بن ابيطالب و خديجة وابي طالب وخدامهم الذين كانوا يصعدون الجبل لخدمة رسول الله (صلى الله عليه وآله)
لعن الله المنافقين والمشركين الذين صعدوا هذا الجبل لإغتيال النبي وقتله فافشل الله كيدهم وحفظ رسول الله
اللهم العن ذلك المنافقين والمشركين والوهابيين الذين نجّسوا الجبل بآبائهم المسوخ واسكنوا فيه قردة البابون لعنا وبيلا




مراقد شهداى واقعه فخ
حضرت رسول خدا (صلی الله علیه وآله) زمانی که از فخ می گذشت، ایستاد، رکعتی نماز گزارد و وقتی رکعت دوم را خواند گریه کرد. اصحاب نیز گریه کردند، وقتی دلیلش را پرسیدند، حضرت فرمود: جبرئیل به من خبر داد که: یا محمد اِنّ رجلا مِنْ وُلْدك یُقْتَل فی هذا المکان و أجر الشهید مَعَهُ، اجر الشهیدین.
ای محمد، مردی از فرزندان تو در این جا کشته می شود که اجر شهید همراه او، اجر دو شهید است.
بعد حضرتش با اصحابش نماز میّت خواند و سپس فرمود: یُقْتَلُ هاهُنا رَجُلٌ مِنْ أهل بَیْتی فی عصابة مِنَ المؤمنین، ینزل لهم بأکفان و حنوط من الجنة، تسبق أرواحهم أجسادهم اِلَی الجَنّة.
در اینجا شخصی از اهل بیت من با جمعی از یارانش به شهادت می‌رسند که کفن و کافور آنان از بهشت می‌رسد و ارواحشان زودتر از اجسادشان به سوی بهشت می‌شتابد.
از امام جواد (عليه السلام) نقل شده كه فرمود:
 براى ما اهل بيت بعد از كربلا قتلگاهى بزرگتر از فخ نبوده است.بيشتر اصحاب حسين شهيد فخ شهيد شدند كه تنها  100 نفرشان از نوادكان حضرت زهراء و مولاعلى (عليهما السلام) بودند و بسيارى ديگر از مؤمنان و حاجيان نيز همراهشان بودند
برخي را اسير كردند و با غل و زنجير در گردن و دستها و با پاهای برهنه زير آفتاب به بغداد بردند و آنجا موساى عباسى به نحو فجيعي ايشان را شهيد كرد حتى زنان و كودكان ايشان را
و خانه هاى ايشان و بسياري از سادات در مدينه را غارت كرده و آتش زدند، تنها يكنفر از معركه نجات پيدا كرد بنام ادريس بن عبدالله محض كه به مغرب رفت و حكومت علوي ادريسيان اول را ايجاد نمود

برخى از ناموران امامزادگان شهيد در واقعه فخ
۱ـ الحسين بن علي الخير بن الحسن المثلّث بن الحسن المثنّى ابن الحسن السبط.
۲ـ سليمان بن عبد الله المحض بن الحسن المثنّى ابن الحسن السبط.
۳ـ إدريس بن عبد الله المحض بن الحسن المثنّى ابن الحسن السبط.
۴ـ يحيى بن عبد الله المحض بن الحسن المثنّى ابن الحسن السبط.
۵ـ الحسن بن محمّد بن عبد الله المحض ابن الحسن المثنّى.
۶ـ عبد الله بن إسحاق بن إبراهيم بن الحسن المثنّى.
۷ـ عبد الله بن إسحاق بن الحسن بن علي بن الحسين.
۸ـ عمر بن إسحاق بن الحسن بن علي بن الحسين.
۹ـ علي بن إبراهيم بن الحسن المثنّى.
۱۰ـ إبراهيم بن إسماعيل طباطبا.

امامزادگان و سادات طباطبائى از ذريه دهمين نفر شهيد واقعه فخ هستند
درباره واقعه فخ
https://fa.wikifeqh.ir/%D8%B4%D9%87%D8% ... 9%81%D8%AE
GRAVE OF ABDULLAH IBN UMAR7555, Saudi Arabia, 4588, 7555، الشهداء، مكة المكرمة 24222، السعودية

موقعيت معركه و مقابر شهداى فخ در مكه مكرمه
https://www.google.com/maps/place/%D8%B ... 8752?hl=fa

مقبره كوچك نشانه گذاري شده در نقشه مرقد برخي از شهداي فخ است

منطقه ميدان جنگ و مواضع شهادت اصحاب فخ در نقشه زير با محدوده زرد رنگ تحديد شده است مقابر شهداى فخ در چندين موضع متفرق است
شهداي اين واقعه در نقاط مختلف اين ناحيه جنگيده و شهيد شده اند در موضع شهادتشان دفن شده اند
در حفاريهاى براى تجديد ساختمان در اين ناحيه طي صد سال اخير كه بطور عميق خاكبرداري شده؛ در چندين موضع اجساد خونين تره و تازه اين شهداء كشف شد كه اگر زخمش را حركت مى دادند خون تازه جاري مي شد = از جمله زير ساختمان بزرگ در تقاطع چهارراه كه قبلا قصرالضيافة ملك سعود بود و بعد حفاري براى ساخت بيمارستان اجسادي با توصيف مذكور كشف شد، آنقدر كه وهابيان را به اعتراف شهادت ايشان واداشت و كل آن ناحيه و خيابان مركزي آن به "الشهداء" نامگذاري شده است = حي الزاهر هم گفته مى شود برگرفته از نام حضرت زهراء (عليها السلام) اجساد كشف شده را در همان موضع دفن و پوشانده و هيچ نشان قبرى نگذاشته اند
در برخي از كتب تاريخ مكه كه مؤلفان قديمي غيروهابي داشته شرح كشف اين اجساد را نوشته اند

Image

Image

سلام الله على شهداء فخ 

سلام تفصيلي بر شهداء فخ :
السلام على شهداء فخ؛ المأة رجال من ذرية فاطمة الزهراء ورسول الله واخيه علي المرتضى:
السلام على 1- الحسين بن علي الخير بن الحسن المثلّث بن الحسن المثنّى ابن الحسن السبط،2-3-4 و سليمان وإدريس ويحيى أبناء عبد الله المحض بن الحسن المثنّى، 5- والحسن بن محمّد بن عبد الله المحض، 6- وعلي بن إبراهيم بن الحسن المثنّى، 7- و إبن أخيه عبد الله بن إسحاق (إبن إبراهيم بن الحسن المثنّى)، 8-9 و عبد الله وعمر إبني إسحاق بن الحسن بن علي بن الحسين، 10-و إبراهيم بن إسماعيل طباطبا،
السلام على اصحابهم الشهداء التسعين واهل بيتهم ومن قُتلوا وجُرحوا وهُتكوا وأُسِروا معهم في الحَرمَين (حرم الله وحرم رسوله)، ورحمة الله وبركاته




مرقد سیدة میمونة زوجة النبی
وادي سَرِف در 12 كيلومتري مكه است
https://goo.gl/maps/mvMNQKgAQ9WcoXjL6
https://sabq.org/saudia/2kzvhs
اين زوجه همان است كه درباره اش آيه نازل شده وهبت نفسها = كه سوار شتري در اينجا خدمت حضرت رسيد و بالاي شتر گفت شتر و سوارش را به حضرت بخشيدم و حضرت به وحي الهي قبول كردند و بعد او ديگر تزويج نكردند

آیه 50 احزابيَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۗ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا (50)

این بانو بر سایر زنان حضرت افتخار می کرد که خداوند مرا به تزویج حضرت درآورد بخلاف شماها که ولیتان به تزویج درآورد

و در سال 51 و بازگشت از سفر به مكه همينجا هم وفات يافت 
http://wikimapia.org/15696397/ar/%D9%85 ... 9%84%D9%85
وادي سرف اسم امروزي آن وادي الجَموم و وادي فاطه است و آبهاي وادي فاطمه را به صورت آب معدني عرضه مي شود

Image
Image
السلام على المؤمنة التي وهبت نفسها للنبي ونزلت فيها القرآن السلام على ميمونه ام المؤمنين زوجة رسول الله المرضية ورحمة الله وبركاته


معرفتي درباره زوجات رسول الله (صلی الله علیه وآله)
بجز دسته بندي مرضيات وملعونات كه بحثش شده است
نيابد بخاطر آن سه نفر كليت موضوع زوجات متروك وياموهون شود

زوجات چند جهت داشته اند؛ يكي شخصيت فردي بقدر هر كدام متفاوت ومحترمند
2- بقدر خدماتشان به حضرت
3- مرتبه ام المؤمنين بودن
4- فلذا بجز آن موارد خاص منفي مشخص نبايد بقيه موارد متروك ومهجور باشند
وبايد مورد احترام باشند
چون الان در ميان عامه شيعه موضوعات قاطي شده وبجز خديجه وام سلمه كه ممتاز وشناخته شده هستند، بقيه زوجات مرضيات بخاطر آن سه نفر در ميان عامه شيعه مهجورند
و حتى آن سه نفر هم نبايد موضوع برائت از اعمالشان ولعن محفوظ براى اثبات برائت = نبايد بي احترامي شوند

لعن غير سب وفحش واهانت است
لعن در مقابل صلوات وسلام است

فلذا آنكه معرفت دارد حتى به آنها هم بي احترامي نميكند؛ چون بالاخره نسبت به حضرت داشته اند واگر مثلا ما در حضور حضرت باشيم وآن سه نفر هم باشند آيا بخاطر برائت از آنها مي توانيم بي احترامي كنيم؟ نه
اگر حضرت بيرون باشند و ما با آنها تنها برخورد كنيم، آيا بخاطر برائت مي توانيم اهانت كنيم؟ نه

برائت وظيفه ديني با احترام نگهداشتن منافات ندارد

عايشه با اينكه موجب فتنه شد در اول خلافت مولا وجنگ جمل را براه انداخت وصدها نفر كشته شدند، وعامل جنايت هم شده بود؛ اما حضرت مولا وقتي او را مي خواستند برگردانند به مدينه، سپردند عده اى از زنان رزمي كار كه لباس مردانه پوشيدند وبا نقاب ورعايت كتمان كه معلوم نشود زن هستند همراه او كردند و او را به مدينه رساندند

وعايشه كلي در راه قر زد كه علي مرا با نامحرمان همسفر كرده، وشماتت وبدگويي؛ با اينكه خودش يكسره در طول حيات حضرت وبعدش ودر جنگ جمل با مردان محشوربود؛ اما اينجا روي دشمنيش وقصد ایراد گرفتن به مولا اين را گفت ، آن محافظان چيزي نگفتند
وقتي به خانه اش در مدينه رساندند نقاب از خود برداشتند ونشان دادند كه زن هستند وتمام راه بيخود حرف ميزده كه با نامحرمان همراه كرده ووو

فلذا مؤمن با معرفت عقيده والتزامش دقيق است وكيلويي نيست = از اين رو هم برائت محكم دارد؛ هم كيلويي برخورد نميكند كه چون برائت دارد پس بي احترامي كند

اين زوجه ميمونه كه محترم بوده شخصيتش ودر بخشيدن خودش به حضرت چقدر محبت وادب داشته؛ و كو تا زنهاى مؤمن ديروزي امروزي معمولي كه اگر بخواهند زوجه كسي بشوند چقدر شرطها وتوقعات و قبل و بعد دارند؛ بجز احساسات وحساسيتها روي زوجات ديگر
ولي جناب ميمونه بعد آن همه زوجات و با حضور آنها به اين نحو خودش را به زوجيت حضرت درآورده، بدون توقع مالي؛ علاوه هم خودش را هم شترش را بخشيده

وهر كدام از اين زوجات فضيلتهايي شخصيتي داشته اند؛ بعضا حتى سهم شب نوبت خودشان را بخاطر زوجه ديگر كه جوانتر بوده به حضرت بخشيده اند مثل جناب سوده = اين اموري است كه هر كدامش بحثها ومطالب دارد و فهمش براى زنان ميتواند قابل اندازه گيري باشد كه چقدر مهم است؛ البته در زوجيتهاى معمولي تكليف طبق معمول شرعي است، اما اين تذكرات شد كه شمه اى در فضايل ايشان معلوم شود
هرچند براى ادعاى محبت و خدمت مي تواند محك والگو هم باشد در ازدواجهاى فوق متعارف

بحث اين بود كه زوجات مرضيات، موهون
يعني مهجور متروك و وهن نشوند
به چشم آن سه نفر و به حساب آنها بقيه حرفشان نباشد
اهانت نشدن كه مفروض است و كسي اهانت به بقيه نمي كند
بحث براى دادن معرفت بود كه اهميت داده شود؛ نه اينكه اين همه بحث بشود كه به بقيه اهانت نشود

داريم شرح مي دهيم كه چرا اهميت مي دهيم به ميمونه در اينجا و بقيه در بقيع
داريم ضعف رايج ميان عامه شيعه را نشان ميدهيم
آن بحث عدم اهانت به آن سه نفر موضوع ديگري بود به مناسبت گفته شد ذيل بحث، نه اينكه اين بحث برای آن باشد
به آن سه نفر لعن بكنند اما اهانت نمي شود
بقيه هم بخاطر آن سه نفر اهمال ومتروك نشوند
بلكه بخاطر فضايلش تقدير وتكريم شوند

اين سه سطر اخير خلاصه بحث بود؛ اگر قبليها را متوجه نشديد اين سه جمله را دقيق و درست بفهميد




غدیر خم

موقعيت دقيق غدير خم
Image
https://lh5.googleusercontent.com/p/AF1 ... -h258-k-no

https://www.google.com/maps/place/%D8%A ... rQ!2m2!1d3

چشمه غدير خم
https://www.google.com/maps/place/%DA%8 ... m2!1d39.20

براى غديرخم از موقعيت دقيق كه مرکز فرستادند استفاده شود
و چند مكان آنجا مشخص هست
1- محل اجتماع غديرخم 2- چشمه غدير خم 3- مسجد غدير خم وو
ديگر آن فيلم مبهم غير دقيق نشان ندهید = موقعيت دقيق روي گوگل مپ و نقشه هاى سه بعديش هم دسترس است

السلام عليك يا رسول الله يا من أَمَر َالله باكمال رسالته واتمام الدين بابلاغ ما انزل الله في شأن علي من خلافته من بعده ووصيته لرسالته وامامته للمسلمين، السلام عليك يا علي بن ابي طالب ووصي خاتم الانبياء وخليفته والأمير على المؤمنين من بعده رحم الله كل من آمن بكما بحق و بايعكما بصدق ووفى ببيعتكما ولم يُنكِرَها و لم يَنكُثَها ولم ينقضها وكان من الصادقين

علاوه بر موضع خطبه غدير خم و چشمه و غدير و بركه آب آن ووو و اماكن مربوط به غدير خم
در همين منطقه غديرخم ناحيه شمالي آن روي نقشه گوگل هم ثبت است الزوراء
جايي كه حضرت پيامبر فرمودند :
از اين مكان هزار پيغمبر گذشته اند در حاليكه محرم براى حج بوده اند از جمله ايشان موسى و هارون (عليهم السلام)

در منطقه غدير هم سه دسته مزارات هست
يكسري كه مربوط به واقعه غدير است
يكي هم ميقات جحفه كه مربوط به محل احرام زائران شمال عربستانلإ شام وتركيه و تا انتهاى ارو\ا
و ايراني ها كه از جده وارد ميشوند

دسته سوم در ناحيه جحف محل كسياست كه در ولادت حضرت مولاعلي مطرح ومعرفي شده است
در كتاب تجلي الهي شرحش آمده است
ويكي محل عبور انبياي الهي با احرام و پياده به زيارت بيت الله كه اينجا جزو منطقه غدير وشمال آنست

تيتروار بدانيد، هم در اونلاین توجه شود، هم در حضوري قسمت شد اينها يكجاست وزيارت شود يا اقلا توجه شود
اين هزار نبي كه از اينجا محرما رد شده اند انبياي كشورهاى نواحي شمال عربستان بوده اند كه اينجا عبور كرده اند
وانبياي بلاد دیگر از سمتهاى ديگر مشرف شده اند

السلام على انبياء الله واوصيائه الزائرين لبيت الله الحرام
السلام على موسى كليم الله
السلام على هارون نبي الله
السلام عليكم جميعا ورحمة الله و بركاته




مرقدآمنة ام النبي
در الأبواء ميانه راه مكه و مدينه و به مدينه نزديكتر
https://newsreader24.com/mf/archives/1001
 
محل غزوة الأبواء 
(وكانت أول غزواته فنزل في الأبواء ، وقابل مخشى بن  عمرو الضمري رئيس بني ضمرة حتى عقد الصلح بينهما، فبقي هناك حتى نهاية صفر، وبداية شهر ربيع الأول. (اقامتگاه نبوي در آن نوبت بجز نوبتهاى ديگر كه به زيارت مادرشان آمدند)
 
موضع نزول آيه تيمم

و در همين موضع محل توقف حضرت امام صادق و ولادت حضرت امام كاظم (عليهما السلام) است

واقعه وفات ام النبي
 لما ذهبت السيدة أمنه بنت وهب بابنها سيدنا محمد (صلى الله عليه وآله وسلم) الى قبر أبيه عبدالله (في المدينة) فوقف النبى ونظر وقالت له امه هذا قبر ابيك
ثم استاذنت أمه أهل زوجها للرجوع الى مكة وسارت (حدود 150 كيلومتر) فى منطقه يقال لها الابواء
فتعبت آمنه فسقطت على الارض
وإذا بأم أيمن ترفعها
تقول أم أيمن : فما أن رفعتها إلا وهى ترفع كفيها وتضم محمد وتقول له:
{ يابني كل جديد بال، وكل آت قريب، وكل حي ميت } 
وتموت
وينظر النبى صلى الله عليه وآله سلم الى أمه وهى جثه
وأم أيمن تمسح على راسه لتصبره
فقالت له عاونى لنحفر قبر أمك ويحفر النبى معها وهو يبكى وعمره ست سنوات وفى صحراء
فتقول أم أيمن كنت أدير وجهه عن أمه من شدة البكاء ،
فجلسنا نحفر أنا ومحمد ثم دفناها فى ذلك المكان تقول أم أيمن : مسكته من يده لنذهب
وهو يقول: أمي نأخذ أمي معنا
فمشينا من الابواء الى أن وصلنا مكه
فتوجهت الى بيت عبد المطلب فطرقت الباب فإذا عبد المطلب يفتح لنا الباب
ثم قال للنبى : أين أمك ؟
تقول أم أيمن : فبكى النبى وهو يردد ماتت ماتت
فضمه عبد المطلب وقال له : أنت ابني أنت ابني

ولما رجع النبى صلى الله عليه وآله سلم عند فتح مكه تذكر تلك الاحداث فقال لصحابته : هنا بئر سبحت فيها (جاه آبي بوده كه در آن آب تني كرده بودند در كودكي) وهذا قبر أمي
فوقف صلى الله عليه وآله وسلم على قبرها
فبكى
فقال الصحابه: والله ما بقي أحد وقف معه إلا أبكاه النبى صلى الله عليه وآله وسلم
وكان ﷺ يزور قبر أمه ويبكي عند القبر؛
وذات مرة زار قبرها وكان معه ألفي فارس مقنع
 فقال لهم : “قفوا” أي انتظروا ،
وقال الراوي ما وجدت رسول الله ﷺ أشد بكاءاً من ذلك اليوم.

موقعيت روي گوگل
https://archiqoo.com/locations/al-abwaa_ar.php

1- وفي سفح الجبل المتجه الى الشمال يوجد المسجد الأبيض مقام بالقرب من المكان الذي يعتقد سكان القرية أن النبي عليه السلام صلى فيه.
2- و في موقع يقال له "تلعة أبو صريحة" وهو كما يؤكد الأهالي المكان الذي أناخ فيه النبي ركابه عند هجرته الى المدينة وبات فيه.

3- أن الأبواء تضم آثارا كثيرة, ومر بها الرسول عليه الصلاة والسلام وأصحابه مرارا,
وفيها مسجدان ثبت أنه صلى فيهما
أحدهما في ريع هرشا,
والآخر معروف بمسجد القرين الذي يقع في وسط القرية. كما ورد أنه إغتسل بها 
4- أن أول غزوة غزاها النبي في الإسلام كانت في الأبواء, بعد أثني عشر شهرا من مقدمه المدينة, وكانت في شهر صفر ولم يقاتل فيها ولم يلق كيدا. وأن النبي أقام بالأبواء بقية صفر وعاد في ربيع الأول، وكان لواؤه في هذه الغزوة أبيض اللون يحمله عمه حمزة بن عبد المطلب رضي الله عنه,

5- وتم الصلح في مكان يقال له "شعيب جاروه" وهو مكان معروف بهذا الإسم حتى الآن.
6- أن النبي عليه السلام بات في مكان يعرف حتى الآن بإسم "أم مريخة"
7- وبعد ذلك ذهب الى "مزاح",
8- ثم الى مكان يقال له "أم كشنة"
9- وبعدها دخل البساتين,
10- ومن ثم راح الى "أم البرك"
11- في طريقه الى "المسيجيد" وهذا الطريق هو خط مسار الهجرة القديم.
عن عبدالله بن مسعود قال: خرج النبي صلى الله عليه وسلم وخرجنا معه حتى أنتهينا الى المقابر فأمرنا فجلسنا, ثم تخطى القبور حتى إنتهى الى قبر منها فجلس إليه فناجاه طويلا ثم أرتفع صوته وانتحب باكيا فبكينا لبكاء رسول الله صلى الله عليه وسلم, ثم أن رسول الله صلى الله عليه وسلم أقبل إلينا فتلقاه عمر بن الخطاب رضي الله عنه, فقال: ما لذي أبكاك يارسول الله فقد أبكانا وأفزعنا؟.. فأخذ بيد عمر ثم أومأ إلينا فقال: أفزعكم بكائي؟ فقلنا: نعم يارسول الله. فقال ذلك مرتين أو ثلاثا, ثم قال: إن القبر الذي رأيتموني أناجيه قبر أمي آمنة بنت وهب, وإني أستأذنت ربي في زيارتها فأذن لي

تحقيق قبرآمنة
https://www.alarabiya.net/articles/2006 ... 21%2F23037
اظهار ترديد و انكارها بخاطرحاكميت جو وهابي است و الا آنجا قريه چند هزار نفري ساكن است و از طايفه الحربي هستند كه ميانشان شيعه هست بطور تقيه و جو غالبشان تكتم اعتقاد و عدم تبعيت از وهابيت؛ فلذا محل ترديد نيست

زیارت:
السلام على سيدتنا والدة النبي آمنة بنت وهب، السلام على حمیدة المغربیه زوجة الامام الصادق وام الإمام الکاظم وجدة الائمة الثامن والتاسع والعاشر والحادیعشر والثانی عشر (صلوات الله عليهم اجمعين)



شهدا بدر
مقبره شهدای بدر در 150 کیلومتری بیرون مدینه قرار دارد
https://goo.gl/maps/mCMauG3NmH8JBNyr7

Image

تعداد شهداء بدر 14 نفرند 
 1- عبيدة بن الحارث بن عبدالمطلب = پسرعموي پيامبر و مسن ترين مسلمين در آن وقت = شخصيت عزيز نزد حضرت و در اسلام كه مجروح شده و در الصفراء ميانه بدر و مدينه در راه بازگشت شهيد شد
مطالعه مختصر درباره  جناب عبيدة اول شهيد عملياتهاى نظامى اسلام
https://fa.wikishia.net/view/%D8%B9%D8% ... 8%B1%D8%AB

2- عمير بن أبي الوقاص كه 16 ساله بود و حضرت قبول نكردند همراه لشكر بيايد و او از بس گريه كرد اجازه دادند و شهيد شد

3- ذو الشمالين بن عبد عمرو الخزاعي،
4-  صفوان بن بيضاء،
5-  عاقل بن البكير الليثي
6-  مهجع 
كه اين شش نفر از مهاجرين بودند

و از انصار هشت نفر‏:‏
7- حارثة بن سراقة
8 و 9- معوذ وعوف ابنا عفراء، دو برادر بودند
10-  يزيد بن الحارث ( ابن قسحم)
11-  عمير بن الحمام،
12-  رافع بن المعلى بن لوذان،
13-  سعد بن خيثمة،
14-  مبشر بن عبد المنذر

رضوان الله عليهم اجمعين‏.‏
در محل مقبره شهداء بدر تابلوي نصب شده اسماء شان هست

Image

زيارة غزوة بدر الكبرى
السلام على من نزل الفتح والنصر على أيديهم ببدر: 1- محمد رسول الله، 2- وعلي بن ابي طالب، 3- و حمزة بن عبدالمطلب (صلوات الله عليهم اجمعين)،
السلام علی شهداء بدر: 1- عبيدة بن الحارث بن المطلب ابن عم النبي (صلى الله عليه وآله)، 2- وسعدبن خيثمة من النقباء الإثناعشر واصحاب بيعة العقبة، 3- وعُمَير أول شهداء بدر 4- وعُمَير أصغر شهداء بدر، 5- وعُمَير ذوالشمالين، 6-7- والأخوين الشابين؛ عوف (من النقباء الاثني عشر و اصحاب بيعة العقبة) وعفراء؛ الَذَين أهلكا أباجهل اللعين، 8-وأنَسَة مولى النبي (صلى الله عليه وآله)، 9- وحارثة؛ الشاب الذي استشهد مذبوحا عطشانا (حينما أراد شرب الماء)، وشهد له رسول الله بالفردوس الأعلى، 10- وعاقل الذي به سماه رسول الله، 11- و مبشر، 12- وصفوان، 13-ورافع، 14-وابن قسحم، 15- ومهجع، 16- 17- و معاذ وابن عبيد الجريحين الَذيَن تُوُفيا من جراحتهما بالمدينة.
السلام على الثلائماة والثلاث عشر اصحاب بدر الصالحين والشهداء و الجرحى منهم
لعن الله الطالحين والمنافقين بين المسلمين و المشركين والكافرين الذين حضروا بدر
ولعن الله ابا جهل واباسفيان وخالد بن الوليد والذين قاتلوا رسول الله


جهت تفصیل به این آدرس مراجعه نمایید:
viewtopic.php?f=2158&t=12270&p=73923#p73922



شهدا احد
کوه احد در شمال مدینه واقع است و معرکه احد نزد این کوه بوده است
و 70 نفر شهدای احد در آنجا مدفونند

جبل احد
https://goo.gl/maps/7anfhyVEzf4hRs8H9

مزار شهدای احد
https://goo.gl/maps/YhhhGUKRBAKRvPNNA

Image

Image

Image

زیارت شهدای احد:
السلام على حمزة عم النبي و سيدالشهداء؛ السلام عليه وعلى اصحابه الشهداء السبعين ورحمة الله و بركاته 
زيارت كامل شهداء احد
السَّلامُ عَلى رَسُولِ اللهِ ، السَّلامُ عَلى نَبِي اللهِ ، السَّلامُ عَلى مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللهِ ، السَّلامُ عَلى أَهْلِ بَيْتِهِ الطَّاهِرِينَ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ أَيُّها الشُّهداء المُؤْمِنُونَ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا أهْلَ بَيْتِ الإيْمانِ وَالتَّوْحِيدِ ، السَّلامُ عَلَيْكُمْ يا أَنْصارَ دِينِ الله وَأَنْصارِ رَسُولِهِ عَلَيْهِ وَآلِهِ السَّلامُ ، سَلامٌ عَلَيْكُمْ بِما صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبى الدَّارِ أَشْهَدُ أَنَّ الله اخْتارَكُمْ لِدِينِهِ وَاصْطَفاكُمْ لِرَسُولِهِ ، وَأَشْهَدُ أَنَّكُمْ قَدْ جاهَدْتُمْ فِي‌الله حَقَّ جِهادِهِ وَذَبَبْتُمْ عَنْ دِينِ الله وَعَنْ نَبِيِّهِ وَجُدْتُمْ بِأَنْفُسِكُمْ دُونَهُ ، وَأَشْهَدُ أَنَّكُمْ قُتِلْتُمْ عَلى مِنْهاجِ رَسُولِ الله فَجَزاكُمْ الله عَنْ نَبِيِّهِ وَعَنِ الإسلامِ وَأَهْلِهِ أَفْضَلَ الجَزاءِ وَعَرَّفنا وَجُوهَكُمْ فِي مَحَلِّ رِضْوانِهِ وَمَوْضِع إِكْرامِهِ مَعَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهداء وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ اُولَئِكَ رَفِيقاً.
أَشْهَدُ أَنَّكُمْ لَمِنَ المُقَرَّبِينَ الفائِزِينَ الَّذِينَ هُمْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ، فَعَلى مَنْ قَتَلَكُمْ لَعْنَةُ الله وَالنَّاسِ أَجْمَعِينِ ، أَتَيْتُكُمْ يا أهْلَ التَّوْحِيدِ زائِراً وَبِحَقِّكُمْ عارِفاً وَبِزِيارَتِكُمْ إِلى الله مُتَقَرِّباً وَبِما سَبَقَ مِنْ شَرِيفِ الاَعْمالِ وَمَرْضِيِّ الاَفْعالِ عالِماً ، فَعَلَيْكُمْ سَلامُ الله وَرَحْمَتُهُ وَبَرَكاتُهُ وَعَلى مَنْ قَتَلَكُمْ لَعْنَةُ الله وَغَضَبُهُ وَسَخَطُهُ ، اللّهُمَّ انْفَعْنِي بِزِيارَتِهِمْ وَثَبِّتْنِي عَلى قَصْدِهِمْ وَتَوَفَّنِي عَلى ماتَوَفَّيْتَهُمْ عَلَيْهِ وَاجْمَعْ بَيْنِي وَبَيْنَهُمْ فِي مُسْتَقَرِّ دارِ رَحْمَتِكَ أَشْهَدُ أَنَّكُمْ لَنا فَرَطٌ وَنَحْنُ بِكُمْ لاحِقُونَ.


سبس تكرار كند تلاوت سورة (إنا أنزلناه في ليلة) القدر بقدرى كه تمكن دارد.

زيارت خاص حضرت حمزة:

السَّلامُ عَلَيكَ يا عَمَّ رَسُولِ اللهِ (صلى الله عليه وآله)، السَّلامُ عَلَيْكَ يا خَيْرَ الشُّهَدَاءِ السَّلامُ عَلَيكَ يا أسَدَ اللهِ وَأسَدَ رَسُولِهِ،
أشهَدُ أنَّكَ قَد جاهَدتَ في اللهِ عَزَّ وَجَل وَجُدتَ بِنَفسِكَ وَنَصَحتَ رَسُولَ اللهِ وَكُنتَ فِيما عِندَ اللهِ سُبحانَهُ، راغِباً
بِأبي أنتَ وَاُمّي أتَيتُكَ مُتَقَرِّباً إلى رَسُولِ اللهِ (صلى الله عليه وآله) بِذلِكَ، راغِباً إلَيكَ في الشَّفاعَةِ أبتَغي بِزيارَتِكَ خَلاصَ نَفسي مُتَعَوِّذاً بِكَ مِنَ نارٍ استَحَقَّها مِثلي بِما جَنَيتُ عَلى نَفسي هارِباً مِن ذُنُوبي الَّتي احتَطَبتُها عَلى ظَهري فَزِعاً إلَيكَ رَجاءَ رَحمَةِ رَبّي
أَتَيْتُكَ مِن شُقَّةٍ بَعِيدَةٍ طالِباً فَكاكَ رَقَبَتي مِنَ النَّارِ، وَقَد أوقَرَت ظَهري ذُنُوبي وَأتَيتُ ما أسخَطَ رَبّي وَلَم أجِد أحَداً أفزَعُ إلَيهِ خَيراً لي مِنكُم أهلَ بَيتِ الرَّحمَةِ فَكُن لي شَفِيعاً يَومَ فَقري وَحاجَتِي،
فَقَد سِرتُ إلَيكَ مَحزُوناً أَتَيْتُكَ مَكرُوباً وَسَكَبتُ عَبرَتي عِندَكَ باكِيا وَصِرتُ إلَيكَ مُفرَداً، وَأنتَ مِمَّن أمَرَني اللهُ بِصِلتِهِ وَحَثَّني عَلى بِرِّهِ وَدَلَّني عَلى فَضلِهَ وَهَداني لِحُبِّهِ وَرَغَّبَني في الوِفادَةِ إلَيهِ وَألهَمَني طَلَبَ الحَوائِجِ عِندَهُ، أنتُم أهلُ بَيتٍ لا يَشقى مَن تَوَلّاكُم وَلا يَخِيبُ مَن أتاكُم وَلا يَخسَرُ مَن يَهواكُم وَلا يَسعَدُ مَن عاداكُم.


ثمّ تستقبل القبلة وتصلّي ركعتين للزيارة وبعد الفراغ تنكبّ على القبر وتقول:
سپس رو کن به قبله و دو رکعت نماز زیارت بخوان و بعد آن خودت را بر قبر بیانداز و بگو:

اللهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ اللهُمَّ إنّي تَعَرَّضتُ لِرَحمَتِكَ بِلُزُومي لِقَبرِ عَمِّ نَبِيِّكَ (صلى الله عليه وآله) لِيُجِيرَني مِن نِقمَتِكَ في يَومٍ تَكثُرُ فِيهِ الأصواتُ وَتُشغَلُ كُلُّ نَفسٍ بِما قَدَّمَت وَتُجادِلُ عَن نَفسِها،
فَإن تَرحَمَني اليَومَ فَلا خَوفٌ عَلَيَّ وَلا حُزنٌ وَإن تُعاقِب فَمَولىً لَهُ القُدرَةُ عَلى عَبدِهِ وَلا تُخَيِّبني بَعدَ اليَومِ وَلا تَصرِفني بِغَيرِ حاجَتِي، فَقَد لَصِقتُ بِقَبرِ عَمِّ نَبِيِّكَ وَتَقَرَّبتُ بِهِ إلَيكَ ابتِغاءَ مَرضاتِكَ وَرَجاءَ رَحمَتِكَ فَتَقَبَّل مِنّي وَعُد بِحِلمِكَ عَلى جَهلي وَبِرَأفَتِكَ عَلى جِنايَةِ نَفسِي، فَقَد عَظُمَ جُرمي وَما أخافُ أن تَظلِمَني وَلكِن أخافُ سُوءَ الحِسابِ فانظُرِ اليَومَ تَقَلُّبي عَلى قَبرِ عَمِّ نَبِيِّكَ، فَبِهما فُكَّني مِن النَّارِ وَلا تُخَيِّب سَعيي وَلا يَهُونَنَّ عَلَيكَ ابتِهالي وَلا تَحجُبَنَّ عَنكَ صَوتي وَلا تَقلِبني بِغَيرِ حَوائِجِي،
يا غِياثَ كُلِّ مَكرُوبٍ وَمَحزُونٍ وَيا مُفَرِّجاً عَنِ المَلهُوفِ الحَيرانِ الغَرِيقِ المُشرِفِ عَلى الهَلَكَةِ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَانظُر إليَّ نَظرَةً لا أشقى بَعدَها أبَداً، وَارحَم تَضَرُّعي وَعَبرَتي وَانفِرادي فَقَد رَجَوتُ رِضاكَ وَتَحَرَّيتُ الخَيرَ الَّذي لا يُعطِيهِ أحَدٌ سِواكَ فَلا تَرُدَّ أمَلِي،
اللهُمَّ إن تُعاقِب فَمَولىً لَهُ القُدرَةُ عَلى عَبدِهِ وَجَزائِهِ بِسُوءِ فِعلِهِ فَلا أخِيبَنَّ اليَومَ، وَلا تَصرِفني بِغَيرِ حاجَتي وَلا تُخَيِّبَنَّ شُخُوصي وَوِفادَتي فَقَد أنفَذتُ نَفَقَتي وَأتعَبتُ بَدَني وَقَطَعتُ المَفازاتِ وَخَلَّفتُ الأهلَ وَالمالَ وَما خَوَّلتَني وَآثَرتُ ما عِندَكَ عَلى نَفسي وَلُذتُ بِقَبرِ عَمِّ نَبِيِّكَ (صلى الله عليه وآله) وَتَقَرَّبتُ بِهِ ابتِغاءَ مَرضاتِكَ، فَعُد بِحِلمِكَ عَلى جَهلي وَبِرأفَتِكَ عَلى ذَنبي فَقَد عَظُمَ جُرمي بِرَحمَتِكَ يا كَرِيمُ يا كَرِيمُ.



 مرقد جناب عبدالله والد النبي (صلى الله عليه وآله)

Image

https://www.google.com/maps/@24.4680464 ... 2!10m1!1e1

در اين منظره هوايي؛ مسجد النبي فعلى سه ناحيه دارد:
1- سايبانهاي اطراف
2- ساختمان جديد كه اطراف سه طرف غيرجنوبي ساختمان قديم است
3- ساختمان قديم كه قبه خضراء روي آن هست و جلوتر از ساختمان جديد است
قرينه باب البقيع كه در شرق است؛ باب السلام در غرب است و قرينه باب جبرائيل در شرق؛ باب الرحمة در غرب است الان اين دربها هست قبلا از هر كدام اين دربها مي آمديم به سمت غرب با مقداري حدود دويست متر به سمت غرب مي رفتيم بعد مي چرخيديم به شمال و به مسجد و خانه اى مي رسيديم كه معروف بود به نام "مسجد و دار النابغة"اينجا خانه جناب هاشم بوده كه از بني النجار جناب سلمی را در اين خانه ازدواج كرد و جناب عبد المطلب هم در همين خانه بدنيا آمد و بعد جناب عبد الله در راه سفر شام و ديدار خانواده مادري  در مدينه توقفى داشت و بيمار شد و در اين خانه اقامت داشت و در همينجا وفات كرد

در وقت توسعه مسجد النبي اين مكان با اينكه داخل مسجد جديد واقع نمي شد اما تخريب كردند مهندسان مجري طرح؛ از مالزي بودند وهابي نبودند نشانه گذاشتند،و مردم مدينه كه اصيل بوده و امروز هم هستند؛ هم مرتبا رفت و آمد مي كردند،موقعيت خانه تخريب شده را حفظ كرده اند
در وقت تخريب گفته مي شود قبر جناب عبدالله مكشوف شدو بعد  تقريبا هزار و پانصدسال = بدن ايشان سالم بود براى اينكه اينجا مزار نشود شايع كردند كه بدن را به بقيع منتقل كردند ولي در همان موضع رويش را پوشاندند

اگر از منظره هوايي به مسجد النبي نگاه كنيم دو مناره قديمي روي مسجد النبي هست اينها را در اين نشاندهي حساب نكنيد؛ مناره هاى جديد را وسيله نشان دهي مي كنيم هشت مناره جديد بلند هست مناره جنوب غربي را ببينيد اين مناره غربي در گوشه ساختمان جديد واقع نشده بلكه در يك مربع فرورفته واقع شده است و يا گوشه بناي جديد؛ اينجا عقب نشيني دارد جلوي مناره فضاي مربع سفيدي هست كه فاقد سايبان است در اين مربع خانه و مسجد معروف به دار النابغه و مرقد حضرت عبدالله والد النبي (صلى الله عليه وآله) واقع است
نشانى برحسب تابلوهاى نزديك:دقيقا روبروي پله هاى برقي شماره 6 كه به پشت بام مسجد النبي مي رود و محاذي درب ورودي شماره هشتم مسجد النبي از ضلع غربي

Image

Image

تصوير ورودى مرقد قبل از تخريب در صد سال قبل

Image

Image

السلام على والد النبي عبد الله بن عبد المطلب ورحمة الله وبرکاته
najm111
Site Admin
 
پست ها : 2009
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am


بازگشت به مکه مکرمه


Aelaa.Net