لوازم و تجارب سفر پياده زيارت

مدير انجمن: najm145

لوازم و تجارب سفر پياده زيارت

پستتوسط najm145 » جمعه سپتامبر 04, 2020 2:46 pm

بسم الله الرحمان الرحیم
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: لوازم و تجارب سفر پياده زيارت

پستتوسط najm145 » جمعه سپتامبر 04, 2020 3:14 pm

هوالله العلي الاعلى

بسم الله الرحمن الرحيم

1- آموزشهاى بايسته و معرفتهاى شايسته اين عمل شريف در تالارهاي حيات اعلى قبلا منتشر و اطلاع رساني گرديده است

2- برنامه تشرف پياده به زيارت مشهد رضوي و مشهد الحسين عليهما السلام
چند سالي است ميان همراهان بحمد الله برقرار شده است

3- با شروع برنامه پياده رفتن از اصفهان به كربلا توسط يكي از همراهان اين غرفه اختصاص داده مي شود تا گزارش روزمره پياده رفتن در اين مسير با نقشه مسير و مسافت طي شده هر روز را در اينجا درج كنند تا همه مشتاقان مطلع گردند

4- اما مطالب مزارات در كانال مزارات
و مطالب بصيرت آيات الهي در كانال مربوطه و مطالب رصد در كانال راهنماي آسمان درج شود

5- جوابيه مراسله آغاز اين سفر كه حاوي نكات مفيدي است نقل مي شود:

سلام علیکم و رحمه الله
بنده به نیابت حضرت صاحب الزمان علیه السلام و جنابعالی نیت به زیارت پیاده حضرت ابا عبدالله علیه السلام از مبدا شهر محل سکونت خود نموده ام و در صورتی که زائری را در مسیر مشاهده کردم با ایشان همسفر خواهم شد همچنیین با توجه به محدودیت خروج مشمولان سربازی در موعد مقرر خروج با شرایط ویژه اربعین که از ۷ مهر1398 شمسی اغاز می شود از کشور خارج می شوم ان شاء الله
بعد از برگشت نیز نسبت به مقدمات اعزام سربازی اقدام خواهم نمود
ان شاءالله سایه حضرتعالی مستدام باشد

عليك السلام
1- ماشاء الله به معرفت و همت شما
و خداوند تاييدات و توفيقاتش را بر شما سرازير فرمايد
و محفوظ و مامون و در كمال عافيت و امنيت و نشاط؛ شما رابه زيارات كامله حضرات معصومين عليهم السلام در عراق موفق كرداند

2- خوب است از برنامه حوزه ها و حسينيه ها مطلع شوند
و اگر كسي هم شوق داشته اما بخاطر تنهايي عازم نشده مطلع گردد و همراه شود
بخصوص نوجوانها و جوانها

3- البته معروف و مشخص است كه فاصله شهر شما به عتبات كمتر از فاصله محل شما تا مشهد مقدس است
و نبايد كسي آنرا غير ميسر بداند

4- و همه بدانند كه پياده به زيارت حضرات عليهم السلام رفتن
اينطور نيست كه حتما همه افراد از ابتدا تا انتها را در يك بازه زماني پيوسته بايد بروند
بلكه مي توانند تدريجا به هرقدر برايشان ميسر است مشاركت كنند بخشي از مسير را
و هر وقت بخاطر مانع فرصت يا شغلي يا خانوادگي يا خستگي از ادامه ناتوان شدند
آنجا را مشخص و نشانه نموده (مثلا مزاري در مسير)
و با ماشين برمي گردند به محلشان
و ادامه را در اولين فرصت بعدي ديگر چند هفته يا چند ماه ديگر با ماشين مستقيم به اولين منزل خاتمه يافته رفته و بقدر استطاعت و فرصت تدريجا مي روند و هكذا مراحل ديگر سفر تا طي فرصتها و فواصلي موفق كردند

5-اگر معرفت و التزام به آداب و حال مناسب اين عمل همراه باشد؛ شركت در آن بقدر ميسور ولو تدريجى هم نافع است
مثل مجلس روضه چند ساعته هر روزه برقرار است يا حتى مثل تشرف به حرم هاى شريفه حضرات عليهم السلام 24 ساعته باز است
كه هر كسى به هر قدر با توجه و آداب لازم موفق به شركت و زيارت شد نتيجه برده است
و به هيج وجه شرط نيست كه تمام ساعات آن مجلس روضه و هر روزش را شركت كند تا بهره ببرد يا 24 ساعت در حرم باشد
فلذا به هر قدر مشاركت شود نتيجه عظيم برده است
و اين برنامه چون عنوانش پياده رفتن به زيارت از حرم مطهر رضوى عليه السلام تا حرمهاى شريفه عتبات عاليات است، شركت در آغاز و انجامش اهميت دارد تا اين عنوان برايش منعقد شود و بقيه اش بقدر ميسور و توفيق و مدد حق، والطاعة تجر الطاعة، طاعت الهى سبب توفيق استمرار طاعت مى شود ان شاء الله,
رزقنا الله هذا التوفيق وثبتنا عليه وتقبل الله منا جميعا بمنه وفضله وكرمه آمين رب العالمين

6- خداوند رحمت فرمايد مرحوم علامه را
كه در ايام و مناسبتهاي زيارتي كربلا در طول ساليان اقامتشان پياده مشرف مي شدند
و سال 1353 كه به علت عارضه قلبي در بيمارستان كوفه بستري گرديدند
و بعد چندماه مقداري بهبود يافتند بحدي كه چند قدم پياده روي صبحها از منزل استراحتى كوفه (كه روبروي پارك حي كندة = و روي نقشه ويكمبيا مشخص است به نام منزل العلامة السابع) مي رفتند تا مرقد ميثم و باز مي گشتند
موسم زيارتي كربلا نزديك مي شد
مقداري توانايي روزانه پياده رويشان در شرايط قلبي با ملاحظات طبي را حساب كردند
و فاصله نجف تا كربلا را برآن تقسيم و مقدار مراحل سفر را مشخص كردند
و از نجف شروع كردند پياده رفتن به كربلا و بقدر معين پياده رفتند
آنوقتها ماشينهاى اتوبوس دولتي بين نجف و كربلا مستمرا در تردد بود به ان مي گفتند "شركة امانة النقل"
هر يكربع ساعت ماشين در ايستگاههايي كه فاصله اي با هم نداشت (اگر مسافر نازل يا صاعد داشت) توقف مي كرد
و با ماشين سواره به نجف و خانه بر مي گشتند
و فردا با همان ماشينها از نجف مي رفتند تا ايستگاه پياده طي شده؛ و مجددا بقدر يكروز پياده طي مي كردند و باز برمي گشتند
و اينطوري مسير را از نجف تا كربلا پياده مشرف شدند با ملاحظه شرايط قلبي

7- البته ايشان مبتلا به عارضه قلبي بودند و ماشاء الله افراد سالم هستند
و مي توانند فردي يا خانوادگي و يا جمعي به همين نحو در فواصل لازم (بقدر توان سير چند روزه بروند) در مدت كمتر و با طي مسافت بيشتر تدريجا پياده بروند تا به عتبات برسند

تذکر
نقل خاطره مرحوم علامه بجهت تشويق است نه الزام ديگران
خصوصا براى هر بيمار قلبي و عوارضى كه واكنشش معلوم نيست و در بيابان و دوري از جاى امداد

✖افراد بيمار و مبتلا به عوارضي كه محدوديتهايي را دارند را با صحبتهاي بيان شده ملزم و ماخوذ به حيا نكنيد
اينكه تدريجي مي شود رفت را همه مطلع شده اند و دهها پيام در كانال درباره پيادگان تدرجي منتشر شده است
هر كسي بخواهد برود مي رود

❎اينجور اشخاص اگر بتوانند بروند هم با شرايطي خاص خودشان جداگانه بايد بروند نه مطابق شرايط عموم و افراد سالم

✔مگر اينكه اين افراد ابتدا در شهر مسير خانه تا یک زيارتگاه را روزها پياده بروند و هر بار سرعتشان را افزايش بدهند تا لااقل به نصف سرعت پياده در گوگل (شش كيلومتر در ساعت = سه كيلومتر در ساعت) برسانند
و اگر هيچ ناراحتي نداشتند بعد ازمايش و معاينات پزشك معاینه اشان بكند اگر اشكالي برايشان پيش نيامده بود
بعد به پيادگان محلشان خودشان را تدريجا برسانند و ادامه همراه جمع بروند

8- بنحوي كه تشريح شد
قطعا افراد بسياري از حوزه ها و حسينيه ها مي توانند همراهي كنند
و بخشي از مسير را همراه، پياده بيايند
پياده رفتن آن قسمت از درب خانه و داخل شهر؛ فراهم شدن شرايط ندارد، و با خانواده از همان روز اول اعلام برنامه قابل اقدام است،
و قدم زدن داخل شهر و درب خانه و خيابان هاى محل، براى همه دوست و آشنا و خويشان امرى ميسر است
مگر موانع ذهني شخصى،
و لااقل با فرزندان اين مقدار را می توان انجام داد كه اختيارشان را داريد الا اينكه برنامه اشان اين یاشد كه اول يكسري خودشان راه بروند ببينند مسير (داخل شهر) امن و باز است يا نه؟

کار راحتی است نيت كنند به قصد پياده تا كربلا رفتن تا باب فضيلتش برايشان باز شود ولو فقط مقدار داخل شهر را تدريجا بروند كه همراهي كسي و تداركاتي لازم ندارد
و هرقدر نتوانستند به محل برگردند و ادامه را ان شاء الله در فرصتي ديگر
و ان شاء الله كسي از همراهان حوزه ها و حسنيه ها مسير داخل شهر نرفته نداشته باشيم
حتى آنها كه در موقعيت موكب سيار بودند از اين فرصت استفاده كنند عليرغم داشتن وسيله نقليه اما پياده هم بروند

كساني كه مصمم اند تمام مسير يا بخش از مسير را با زائر همراهي كنند مي توانند مستقيم سواره به محل سير او بروند و تا قدر ميسور همراهي و بعد اتمام و بازگشت به محل مسافت را حفظ نموده و ادامه را چه از محل تا محل ملاقات و همراهي و چه بقيه تا كربلا را در نوبتهاى بعدي يكباره يا تدريجا بجا مي اورند و اگر هم تا كربلا با او همراهي كردند كه مقدار ابتداى راه را بعدا جبران مي كنند

9- افرادي هم كه به هر دليل فاصله اى با كاروان جمع دارند در ميان هفته يا روز قبل فواصلش را جبران كنند تا دسته ها متراكمتر باشند ان شاء الله
هر جند ايجاد دسته جدا براى اينكه عده اي ديگر كه نرسيده اند هم به توفيق پياده برسند خوب است


10- البته زائر پیاده در راس تاريخ مقرر حركت كند
و اگر كسي يا كساني كفتند اگر صبر كني ما هم مي ائيم
تاخير نيندازد
و بگويد باشد، من از اين مسيرمي روم و شما هم بياييد و ملحق شويد
تعدد افراد خوب است از دیگر زائران پیاده اگر هم فضا باشند اما تحكم انها نباشد بر برنامه ها ضمن اينكه معلوم نيست چقدر مصاحبت انها مفيد باشد
الان در گرو يكنفر هستيد انوقت در گرو چندین نفريد

11- سفر را در ساعت سعد مشتري آغاز كند
با اذكار و سور و آيات و ادعيه ماثوره سفر زيارت (كه در كتاب مناسك ذكر شده است)

12- نیت سفر پیاده به زیارت:
سؤال:
بنده پیش از این چند بار همراه دوستان موفق به زیارت پیاده به حرم شاهچراغ از منزل شده ام می شود آن را حساب کرد؟

جواب:
بله مي شود
هر قدر مسير را برويد ماجوريد ان شاء الله
اما شروع سفر پیاده از منزل بخاطر توصيه در تعاليم مكتب وحي است كه پياده رفتن به زيارت از خانه شخص شروع شود فضيلت خاص دارد
و الا از هرجا و هر قدم زدن ثواب دارد و مقبول است ان شاء الله
ملاك نيت رفتن است
اگر آنوقت براى زيارت شاهجراغ بپاده رفته ايد به فضيلت زيارت شاهچراغ پياده رفتن محسوب مي شود
و اگر همانوقت به نيت رفتن به زيارت عتبات پياده به شاهچراغ رفته ايد ان پیاده رفتن براى زيارت عتبات محسوب مي شود

13- گزارش مرحله به مرحله سفر را ولو مختصرا؛ حداقل روزانه بنويسد
همجنين ذكر حالات و توفيقات وگزارش مزارات سر راه
و نيز بصيرت آيات الهي به تصوير هر گياه
(كه شخصي از همراهان داوطلب شود معرفيش را در سايت گذارده ولينك در كانال بگذارد)،
و هر گياه يكبار معرفي گرديد ديگر معرفي نشود
و نيز گزارش رصد شبانه كه در مسير بسيار ميسر است را در كانال رصد با مقدمه ذكر برنامه سفرپياده درج شود
و ان شاء الله پژوهشكده نجوم و دستياران نجومي ديگر در راهنمايي وارائه امكانات ارتقاي علمي نجوم كاربردي كمك مي كنند
و نهايتا يكدوره نجوم و تنجيم هم فرا مي گیرد

14- اگر مقدماتي براى سفرهاي پياده
كه قبلا بعضا منتشر شده و در درسهاى اگاهي و مسؤوليت برخي را ياد كرفته اند
و در مطالعات مقدماتي تان هم بررسي و توسيع داده اند
در غرفه اي جدا براى "لوازم و تجارب سفر پياده زيارت" در سايت درج و در كانالها لينك بگذارند
و تجارب سفر را هم در اين زمينه بدانها بيافزایند

15- از مستحبات سفر داشتن عصا مي باشد و همراه بردارند،
(از چوب بلند راست بقدر قامت؛ از درخت بادام تلخ كه حضرت موسى كليم الله عليه السلام عصايش از آن بود)
و اگر يكسرش دو شاخه دوسانتي باشد مفيدتر است

وقتي عصا بلند است هم اتكاى پياده رونده است هم علم كوچك بر بالاي آن بيداست و وزني ندارد

16- دعاي سفر را بخوانند
إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَىٰ مَعَادٍ - فالله خير حافظا وهو ارحم الراحمين - اللهم احفظه واحفظ من معه و ما معه - واجعله في حرزك و أمانك وسترك - وأبلغه مأمنه - ووفقه لزيارة الائمة المعصومين (عليهم السلام) في العراق، في كمال الامن والامان و العافية والصحة والتوفيق والتسديد، واكتب عليه التوفيقات العالية والسلامة والعافية والعود الى الوطن سالما غانما معافا مامونا، بزيارات وطاعات مقبولة و دعوات مستجابة، آمين رب العالمين
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: برنامه مرتب روزانه در مسير پياده

پستتوسط najm145 » جمعه سپتامبر 04, 2020 3:26 pm

برنامه هر روزه در مسير پياده:
1- نماز صبح اول فجر اقامه شود

2- بعد نماز صبح فورا حركت بشود
وقتي اول طلوع حركت كنند حداقل تا ظهر را راه مي روند و اينطوري خيلي پيشرفت دارند
اما وقتي از طلوع تاخير بيافتد
اول نوبت صبحانه در خانه است و بعد سنگين مي شوند خصوصا اگر كله و پاچه در كار باشد
تا بيرون بروند زمان مي برد و مي خورد به فريضه ناهار
و تا فريضه ناهار برگزار شود مي شود تا ساعت 15
و تا غروب سه ساعت خالص بيشتر وقت نيست
و چون قبل غروب هم بايد برگشت كه به شب نخوريم
مي شود يكساعت خالص بياده روي
البته به لسان مطايبه نوشته شد كه قابل هضم باشد
و ما در زمينه هاى با استعداد و موفق تعليقه مي نويسيم نه هر جايي
و چون همه افراد اين برنامه از فعالان هستند نوشتيم

3- هر روز بعد نماز صبح و قبل طلوع آفتاب
زيارت عاشوراء تامه با صدلعن و صدسلام در حال حركت و قطع نكردن آن با حرف زدن

4- توقف براى انجام سجده و نماز و دعاي بعدش+ صبحانه

5- هر روز بعد اينها يك برنامه خاص داشته باشد:

روز اول: ختم سي هزار استغفار = استغفرالله بدون قطع كردن با كلام = در ضمن ذكر مرور زندگي از ابتداي خاطره داشتن تا به امروز = و طلب مغفرت براى يك به يك سستيها و غفلتها كه بتواند ياد بياورد ووو

روز دوم: بعد برنامه بندهای 1تا4 = ختم ذكر يونسيه:
لاإله الا أنت؛ سبحانك، إني كنت من الظالمين = چهار هزار بار = براى كودكان چهار صد بار
دقت شود مراقبت حالي اين ذكر: رفع سوء ظن از خداوند و غير خود، و خويشتن را در نقيصه و كاستي مقصر دانستن؛ و اصلاح روحيه طلبكاري از خداوند و خلق،
اين ذكر شريف سه اكسان دارد
- اوليش: لااله الا انت = توحيد حق و نفي هر وجودي بجز حقتعالى كه وجود حقيقي بالذات است،
-دوميش: سبحانك = تنزبه حق از هركونه سوء ظن و اينكه شائبه اى در امور به حق تعالى متوجه نداند
-سوميش: اني كنت من الظالمين = همه قصورها و تقصيرها را به خودش برگرداند

روز سوم: بعد برنامه بندهای 1تا4 = ذكر صلوات 14 هزار بار = اللهم صل على محمد و عليّ و آلهما الطيبين الطاهرين

روز چهارم: بعد برنامه بندهای 1تا4 = اگر پياده روي ادامه داشت: توسل به حضرت صاحب الأمر به يكي از اين اذكار يا همه شان 12 هزار بار عدد كبير يا 1200 بار عدد صغير: يا فارس الحجاز ادركني - يا ابا صالح المهدي ادركني - يا ابا الغوث ادركني - يا محمد يا علي يا فاطمة يا صاحب الزمان ادركني - المستغاث بك يا صاحب الزمان - يا محمد بن الحسن ادركني

آداب عمومي اين ايام
1- حفظ طهارت وضو

2- هر چه بتواند نگاهش را متمركز در خودش و جلوي پايش بكند و نه گردش در اطراف و جمعيت

3- حتى الامكان مثل حضرت مريم و جناب فضه صمت و سكوت از غير ذكر حق،
تعريف كردنها و ورور كردنها باشد براى بعد از تشرف پباده و بركشتن به وطن،
لااقل در طول انجام برنامه 1-5، آنرا قطع نكند با حرف زدن و با وجود گوشي همراه براى انتقال نوشتاري پيامهاى ضروري حفظ دوام صمت کند.

4-در مسير فايلهاي صوتي مفيد را با اسپيكر پخش و استماع كنيد مثل تلاوات - زيارات - ادعيه - روضه و مرثيه ووو كه در سايت هست
ضمن استفاده شخصي و انعكاس نواى حق در محيط سيرتان؛ ديگران از فضاي شما مطلع شده و واهمه نكرده بلكه حسن ظن لازم را پبدا مي كنند.
هم با اسپیكر اگر متوالي راه مي رويد فضاى استماع نوراني تلاوت و زيارت و دعا و توسل را فراهم كنيد
و اگر با فاصله هر كسي براى خودش استماع را فراهم نمايد

==========

از برنامه های مناسب در مسیرختم تلاوت قرآن است

ختم تلاوت با صوت حدر:
از توفيقات زائران در ايام زيارتشان يک ختم قرآن مي باشد که با صوت حدر معرفي شده در 7 ساعت و نيم
ميسور است و در يک روز و يا تقسيم در چند روز ايام يک ختم قرآن را بهره مي بريد
نمونه تلاوت حدر معرفي شده که با گوش کردن به آن مي توانيد حتم نماييد:
كل مصحف بروايت حفص از شيخ احمد ديبان (حجازي اهل تهامة) امام جماعت دانشكاه اسلامي مدينة و شاكرد و مجاز از حذيفي = كل مصحف در هفت و نيم ساعت
https://archive.org/download/alfirdwsiy ... 9%84%D9%82%
D8%A7%D8%B1%D8%A6%20%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE%20%D8%A3%D8%AD%D9%85%D8%AF%20%D8%AF%D9%8A%D8%A8%D8%A7%D9%86.mp3

همانطور كه مكرر تعليم شده است تلاوت حدر و سريع فقط تندخواني نيست كه تلفظ كرده و نكرده و مغلوط؛ اصواتي به تلاوت از دهان خارج شود،
بلكه تلاوت با تلفظ صحيح و بدون مالیده شدن حروف را به روش سريع انجام مى دهند،
و طبيعي است كه غير ماهر در ابتداى تلاوتش ابتدا شمرده خواني و تنظيم روي تلفظ كامل هر حرف نموده و بعد التزام زبان به اين تلفظ كامل را ، سرعت مي بخشند از شمرده خواني به تحقيق و بعد به ترتيل و بعد حدر


به حافظان و تلاوت كنندگان قرآن كريم در حال پياده رفتن به زيارت:

طيب الله انفاسكما خداوند با عطر الهى قرآن كريم نفسهاى شما را خوشبو نكهدارد و اين تلاوتها را جراغ راه دنيا و آخرت و وسيله ترقيات عاليه براى شما قرار دهد

اگر قاري و حافظ مشغول تلاوت(در حال حركت) بتواند تلاوتش را در ميان جمع متراكم خانمها با فاصله از آقايان طورى تلاوت كند كه خانمها هم بشنوند
و از ثواب استماع تلاوت بهره مند شوند خوب است
و هكذا قاريان مرد ميان مردان

آنهايي كه با روش حدر (چه سريع هفت ساعته - چه متوسط 15 ساعته) يا غير حدر (از ترتيل و تحقيق) آشنا شده اند،
و توانسته اند همراه نوار تلاوت و به تقليد از آن تلاوت قاري معتبر خودشان هم تلاوت حدر داشته باشند، مى توانند روش انجام تلاوت حدر همراه با نوار حدر را نيز به خانمها آموزش دهند
وهكذا آقايان به آقايان براى نحوه انجام تعلم و تمرين و تلاوت شنيداري

وافرادي كه در مقدمات تمرين براى تلاوت حدر و غير حدر هستند از استماع با توجه تلاوت به صورت شنيداري ولو زمزمه زير لب غفلت نكنند
و بعد استغفار و ذكر و توسل صبحگاهي به تلاوت مشغول باشند


بارك الله فيكم اجمعين
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: استقبال از پذیرایی مردم و ضیوف

پستتوسط najm145 » جمعه سپتامبر 04, 2020 4:34 pm

1- هرجا اقبال و استقبالي بود همه را پذيرا و شاكر باشيد ولو به قليل و هيج وقت نه نگوييد و رد نكنيد چرا كه در حديث شريف وارد شده است كه لايأبى الكرامة الا حمار = خيلي پوست كنده = اكرام را كسي رد نمي كند مگر حمار = برخلاف رسم شايع كه به اسم احترام و تعارف مرسوم و ناشي از جهالت است
ولذا در محيهاى عربي بكر اگر ميهمان شويد اگر هزار گوسفند بريان جلوي كسي بگذارند يك نه نمي گويند و هركسي هرقدر مي خواهد مي خورد و هر قدر نخواست نمي خورد اما رد نمی كند


الحمد لله جنات نعيم است مسير پياده رفتن به زيارت حضرات عليهم السلام
و بجز اصل برنامه تشرف پياده به زيارت و مقصد اصلي و طي طريق با برنامه هاى معنوي
خود بهره مند شدن از اين احوال معنوى پذيرايي كنندكان و بذيرائيهايشان مى تواند مقصدى ارزشمند باشد
ضمنا وقتي ملاقاتي ولو عبوري انجام مي دهيد با پذيرايي كنندگان و دعوت كنندگان گوشيهايتان را روي ضبط قرا دهيد و بطور غير رسمي صداي صحبتهايشان كه مملو از خلوص و احساسات معنوي و يا مطالب ديگر است ضبط شود چه لب جاده چه در راه خانه چه ساعات طولاني اقامت در منازل اين ميزبانان و ضبط هيج صحبتي را از دست ندهيد بعدا فايلهايش مي شود اقتباس شود و موارد غير مفيد جدا و موارد مفيد گزارش احساسات و خلوص و صحبتها و خوابها ووو اقتباس و حفظ و نشر شود و چند نفر ضبط كنند كه مكمل هم باشند


2- كلمه و تعبير زياد است را هيج وقت بكار نبريد سبب نقصان يا حرمان روزي مي شود
حتى اگر براى تعريف باشد مثلا بخواهيد بگوييد همه چيز و خيلي هست
شما هر تعبيري براى فراواني و وفور مي توانيد بكار ببريد اما زياد و اضافي را بكار نبريد خصوصا در مواجهه با اكرام و روزي و پذيرايي

3-هر جا كسي محبتي كرد نام و شماره و جيميل و واتساب ووو او را بگيريد و بگوييد در حرمها مد نظر دعاها قرارت مي دهم
می توان اسم افراد و مشخصات را در دفترچه ای ثبت نمود
و تصوير يادگاري هم بگيريد خوب است و هرچه اين ارتباطات مخلصانه خصوصا در مسيرهاى بكر بيشتر بشود بهتر است

ارتباطها جيميلي واتسابي تلفني با همين موارد بين راه مي تواند فرصت تقويت عزم انها و نقل همين خاطرات ديگران ووو به انها به عنوان تقدير از كارشان را بسط داده و فعالترشان نمايد


4-امامزاده ها را زيارت كنيد اما براى اقامت انجا نمانيد مگر تبرعي جايي داشته باشد
چون رسم باطل شايعي كه اخيرا رايج شده و هر امامزاده كناره اى، دورافتاده اي متصديانش اتاق به قيمت هتل كرايه مي دهند و با كرايه ترويج اين باطل نشود مگر مضطر و بيچاره و هيچ مسجد و حسينيه و شخص ميزباني نباشد و به مساحد و حسينيه ها مراجعه كنيد
هم اين رويكردها را ندارند هم مطلع مي شوند پياده رفتن از اينجا به كربلا هم هست و موجب توجه مردم به اين عمل ارزشمند مي شود

قديم آنهايي كه شاگردان معنوي می پذيرفتند اولين دستور العمل كه مي دانند مثلا از مشهد اگر شروع بود يا نجف و يا شهر مقدس ديگر، شخص رهرو معنوي از نجف پياده عازم مشهد مقدس مي شد به اين نحو كه به هر ده كه برسد اگر مسجد يا زيارتگاهي دارد مرتب و تنظيف كند و دو ركعت نماز بخواند و بعد حركت كند به ادامه مسير و ده بعدي همينطور تا به مقصد برسد و چون مساجد و مزارات
بسيار پيش مي آمد كه معمور و نظيف و مرتب نباشد تا از كار هر مسجد و مزار در هر ده فارغ مي شد چند روز طول مي كشيد و يك سال تا مشهد سفرش زمان مي برد
و البته مامور بود از كسي تقاضايي نكند هرچه به او هديه شد بقدر مصرف روزش خرج كند و بقيه را انفاق کند

آنوقت وقتي به مشهد مي رسيد عنايتي به او مي شد و پذيرفته در مسير مي گرديد و بعد مرحله ديگر
حالا زائر پیاده اگر اين برنامه را فرصت ندارد
اما مي تواند به هر مسجد در دهي كه در مسيرش است رسيد دو ركعت تحيت مسجد بخواند وو از بركات معنويش بهره مند شود

5- از اشناي پذيرايي كنندگان با افراد در روستاهاى بعدي مسير استفاده كنيد و سراغ بگيريد اشنايي دارند و خبر دهند زائر پياده كربلا مي ايد ووو
جنبه شخصي خودتان را در نظر نگيريد ذكر نام حضرت و تعريف و تبليغ زيارت پياده رفتن را در نظر بگيريد

6- هرجا توقفي داشتيد جهت اطلاع كليد مسجد و حسينيه و مجلس روضه و محل تدربيس قران و معلم قران و روحاني و مداح و روضه خوان و تعداد نفوس وووو را بگيريد و با ارتباطاتي كه حاصل مي كنيد با فعالان ومخلصين بتوانيد زمينه فعاليتهای بعدی را فراهم کنید

7- انعكاس تصوير پذيرائيها و شوق و ابراز علاقه مردم خوب است و مشوق است هرچند ممكن است برخي قبلا برايتان دلسوزي و نكراني مي كردند بكويند وضعشان خوب است و ديكر بفكرنباشند اما مهم انعكاس كار انها كه نوعي شكر عملي است و خود انها هم وقتي مي بينند ثبت مي كنيد تشويق و تقدير تلقي مي كنند

8-شيرينيهاى صنعتي تبرعی را مصرف نكنيد مگر در اضطرار و به كودكان بين راه که مصرف می کنند بدهيد

9-دقت در قبول کردن تبرعات از رانندگان ماشینهای باری که بايد معلوم شود و مطمئن گردید
آنها كه مالك نيستند غالبا، و كرايه شان را گرفته اند يا جدا مي گيرند
مگر اينكه بار را خريده باشد چون از این تصرفات غير صحيح ميان رانندگان بسيار شايع است

10-در مسير، روستائيها اگر مرغ خواستند اماده كنند اگراحتمال داده شود مال مزرعه خودشان باشد و خروس باشد و جلوي زائر با آداب ذبح شود مصرف شود
و الا اگر مرغخور شهري شده هستند كه هيچ، فقط زائر بگوید نمی خورد
خلاصه در بيابان و روستاها و شهرستانها گوشت ماكيان و گوساله طيبات مي شود پيدا بشود به حكم شهر هاي بزرگ نيست

11-همينطوري میان راه غذا قبول نكنيد باز كنيد يا بپرسيد مثلا غذاى مرغ نباشد و اگر نمي خوريد غذايي را، بر گردانيد و غذاي اضافه هم نگيريد كه بخواهيد در بیابان بكذارید
خوراكي كه هزينه شده برايش حرام است در بيابان بگذاريد
با اينكه مي دانيد نمي خوريد
بايد فورا از روي برنجها بر داشته و از آورنده بخواهید
لطفا اينها را به كسي بدهيد مصرف كند

12- در طول روز منزل كسي نرويد و هركه اصرار داشت پذيرايی كند بگوييد فقط لب جاده توقف مي كنيم
براى منزل رفتن هم فقط شبها،
مسيرتان را بخاطر قسم و اصرار از دست ندهيد
حتی اگر با و سيله شما را ببرد و بياورد سواره
اگر واقعا قصد خدمت دارد در محلي كه كنار جاده و سرويس هست فرش بياندازد و نهارش بياورد پذيرايي لب جاده كند نه اينكه بخاطرش پیادگان مسير اضافي پياده بروند
در اين نوع و محل توقفها كل نماز و خوراك و استراحت به يكساعت تمام مي شود و وقت از دست نمي رود اما در خانه رفتن حتى لب جاده سلام و عليك اش دو ساعت است
و یک صرف ناهار تا پنج ساعت خرج بر مي دارد
شبها در منازل مطنئن كه دعوت مي كنند راحت مي شود استراحت كرد و وسعت وقت هست
اما وقتي كلا مسير مختلف است نمي شود بخاطر علاقه به پذيرايي انها و عدم علاقه شان به پذيرايي در مسير وقت و فرصت زائران صرف شود
و به موکبداران و مشتاقان پذیرایی پيشنهاد كنند برنامه پياده تدريجي را در ميان اهل منطقه شان راه بياندازند و از پيادكان مناطق خودشان پذيرايي كنند.

13- پيشنهادهاى مالي از سوی مردم که در مسیر سفر اکرام می کنند را در وقتي که نياز نداريد؛ ضمن تشكر و قبول نيتشان؛ اما تحويل نگيريد و بگوييد با اين وجه از برنامه ما پشتيباني كن و با استفاده از ارتباطات و آشناهايت در منطقه؛ آنها را پيگيري و تداركات لازم سر راه تشويق كن،
مثلا همين كه در اين فواصل كسي بيايد سر راه با امكانات فرش و استراحت موقت يا از محلش ناهار و شام برساند و يا جاى مناسب براى شبها قبل غروب فراهم كند
و اين وجه را صرف بنزين و تماس ووو كن، و ما خودمان هزينه خوراكي ووو را مي دهيم
و اين ارتباطات و پيگيريهاى شما خيلي خيلي ارزشمند است و مي دانيم خيليها هستند كه سر راه دوست دارند خدمتي كنند و مطلع نيستند
و شما مورد عنايت حق بوده ايد كه مطلع شده ايد ولذا وسيله خير بشويد با ارتباطاتتان و اين وجه؛ ديگران را نيز سر راه مطلع كنيد

14-وقتي وجهي مردم تبرع مي كنند كه در ضريح بياندازيد
همراه با توضيح باشد:
من معلوم نيست برسم كربلا - بايد به كسي بدهيد كه با هواپيما مي رود
ولي شما با همين تحويل دادن وجه به زائر پياده مثل اين است كه در ضريح انداخته ايد
و فقط مانده است كه مرحله بعد ضريح را بدست خودتان انجام دهيد
الان ضروريترين مصرف اين وجوهات نذري ضريح
و ايجاد گشتيهاى ماشيني و موتوري براى زائران پياده ميان راه كه بي پشتيباني نباشند
و خبر دادن به آشنايان محلي در مسير پيادگان كه به مردم محلشان توجه بدهند
و بروند؛ خسته نباشيد بگويند، و سايباني ووو جهت توقفها فراهم كنند
و تامين محل استراحت منازل بين راه
همراه كردن جوانان براى مسير پياده رفتن
وووو
توليت حرمهاى عتبات عراق مصارف داخل ضريح را بيشتر صرف خدمات براى زوار مي كند
و اگر استقبال كرد و اهل پیگيري بود
مي توانيد بگوييد
كه اگر براى راه انداختن كاروان پيادگان از محلتان كمك فكري خواستيد من راهكارها و تجربه هاي لازم را به شما مي دهم

15-به هر شخص عابر آن هم يك موتوري = كه چاق سلامتي كند و بگويد ما این مسیر را رفته ايم و كل مسير دستمان است
و درخواست شماره تلفن برای راهنمایی می کنند= شماره تلفن ندهيد = باتشكر بگوييد شما شماره بدهيد اگر نياز شد تماس مي گيريم
و گفتن حرفهایی از این جمله که ما ركورد زديم در طی کردن مسیر ووو = اينها اصطلاحات اهل توسل ووو نيست
و تازه معمول است از مشهد تامرز 55روز رفتن اين مقدار هم مي شود سهم اصفهان تامرز

16-براى اينكه زمان از دست ندهيد و هنوز راه نرفته توقف نكنيد
برنامه مزارات داخل شهر را عطف به ما سبق كنيد و اكتفا به سلام از بيرون بنماييد


17-بهتر است كه افراد راههايي را بروند كه مناسب عبور مردم است و از مسير اصلي باشد تا سبب توجه بيشتر به جهات مختلف مسيرها كه در سفر انفرادي بيشتر است بشود
نه اينكه راههاى بيراهه و صعب العبور
و فعلا شناخت مسير عمومي بطور كامل اولويت دارد خصوصا براى كسي كه مي خواهد در خدمت كاروان فعال باشد

18-اين ايده و كار خوبي است كه افراد عابر پرسنده را چند قدم دعوت به همراهي و نيت كردن مي كنيد.
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: تجارب سفر

پستتوسط najm145 » جمعه سپتامبر 04, 2020 5:41 pm

تجارب سفر
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: نکات سرعت و زمانبندی راه رفتن در سفر تدریجی پیاده

پستتوسط najm145 » جمعه سپتامبر 04, 2020 6:54 pm

چون سرعت راه رفتن متفاوت است
و نقشه هاى گوگل بر حسب ساعتي پنج كيلومتر محاسبه مي كند مدت زمان مسيرها را،
و اين سرعت راه رفتن سريع است،

و آنچه مدت زمان ذكر شده سرعت زائر پیاده بنظر حدود سه كيلومتر در ساعت است
شبيه سرعت آهسته روزهاي سفر اولي ها در پياده كربلا
البته ممكن است كندي بخاطر سربالايي ها باشد
در هر صورت بايد مراقبت كرد بر سرعت مطمئن و بايدار
و الا اگر پاها روي وضعيت خودكار بگذاريد تدريجا شل شل رفته و حدود 2-3 كيلومتر در ساعت

بايد اساس تجارب عمومي و محلي باشد بين كربلا و نجف سه روز مي روند همين زنهاي مثل بانوان شرکت کننده در برنامه و مسنتر و گاهي يك بچه روي دوششان و يا يك جمدان روي سرشان بين كربلا نجف با احتساب وروديها به نجف و كربلا حدود 90 كيلومتر است يعني ميانگين سي كيلومتر در روز و سرعت نصف سرعت پياده روي نقشه گوگل

مسير پياده روي گوگل شش كيلومتر در ساعت است
و در عمل با سربالايي و سر پائينيها سي كيلومتر از اصفهان رفته اند
و كمترين سرعت براى كاروان هشتم مشتمل بر افرااد مسن
از صبح تا قبل غروب با احتساب توقفها و دوساعت ظهر ووو بيست و پنج كيلومتر بوده كه روز اول بوده و روز دوم هم سي كيلومتر بوده است
پس با توجه با اينها بايد برنامه ریخت نه پرسيدن اينكه چطور مي خواهي راه بروي

و يك قاعده اى مجرب در پياده روي هست كه
هر قدر كندتر از ميانگين برويد بيشتر خسته مي شويد غير از زمان دست دادن

✔ وآنجه بيان شد از رفتن نجف به كربلا براى معموليترين سرعتها يعني كم توانترينهاست و الا جوانان دو روزه و طلبه هاى زمان مرحوم علامه هفتاد سال قبل بعد نماز صبح از نجف حركت مى كردند و آخرشب به كربلا مي رسيدند، و آنوقت فقط سه منزلگاه ميان راه بود كه كاروانسراى كهنه قديمي شاه عباسي بود و فقط آبي آنجا فراهم مى بود و اين همه موكب يكسره متصل از نجف تا كربلا نبود، از اينها گذشته حتى براى افراد معمولي جامعه بدون قصد زيارت در پاركهاى شما كه بياده روي مي كنند اگر بيش از مسافت نباشد كمتر نيست.

✔ولى از همه مهمتر اين است كه قصد راه رفتن داشته باشيد، هر كه در پاركها مى چرخد قصد راه رفتن ندارد، در پاركها سه دسته هستند
يك عده كه به دنبا رسيدن مقصدش است و انجا فقط دارد عبور مي كند، اين قصد راه رفتن دارد،

دسته دوم كسي است كه براى پياده روى آمده و معلوم است متمركز در مسيرش است
و در اصفهان كه تا بيست كيلومتر طرفين زاينده رود پارك احداث شده از يكجا شروع مي كند و تا آخر پارك می رود و بر مي گردد از آنطرف تا آخر و به اينطرف مى ايد به محل شروع
نحوه راه رفتن هم مشخص است با اينكه مقصد مقدس ندارد و در بيابان هم نيست كه از ترس نرسيدن به ابادي مورد نظر بخواهد درست راه برود،
آمده براى پياده روى و براى نتيجه گرفتن طبق قاعده اش دارد راه مي رود.

و قسم سوم هست كه آمده گردشي كند اين جزو پیاده روها نيست، حساب گردش كردن و چرخيدن در پارك با حساب پياده روي جداست
ولذا پا از پا بر نمي دارد و هنوز چند قدم نرفته دنبال جايي است كه مناسب نشستن باشد،
در پياده رفتن به زيارت هم"
اولا بايد قصد جدي پیاده رفتن داشته باشد نه گردش كردن،
ثانيا متمركز باشد در مقصدش و مشغوليت ذهنيش اين باشد و پشت سرش هى نگاه نكند كه نكند الان ماشين فلاني برسد كه بناست ابميوه بياورد،
و يا تابلو كيلومتر شمار جاده بخواهد ببيند و يا شمارشگر مسافت گوگل مرتب نگاه نكند و چون بنا دارد اين راه برود،
متمركز است و البته طبق قاعده اش هم مي رود لااقل مثل همانكه صبح زود دارد پياده به سر كار مي رود بوقت برسد يا پياده روي جدي دارد.

✔ و در اين كاروان هشتم ماشاء الله كسانى هستند كه اصلا باور نمي شد شركت كنند بخاطر شرايط جسمى، اشخاصي كه بخاطر سانحه مدتها ویلچر مى نشستند،
يا بخاطر سانحه كوفتگي شديد مدتها مبتلا بودند،
يا بخاطر وضعيت جسمى و زانوها از خانه تا صحن رفتن هم برايشان زحمت بود، يا به جهات سني و عوارض شبه كرونايي شعارشان بود كه چند قدم راه بروند خسته و بيحال مي شوند، اما بخوبي موفق شدند بلكه از كسانى بود بعضا كه قدرت گام برداشتن ووموجب شد اصلا در تمام 55 كيلومتر پايشان تاول نزند والحمدلله

✔ وكسي خودش را تضعيف نكند و نگويد من دوسه قدم تا سر باغ درياچه و وحيد را با آژانس مي روم بس نمي توانم،
همه يا بيشتر اينها كه مشرف شدند اين مسير را از همانهايي بودند كه عادتا از درب خانه آژانس سوار مي شوند ولذا من به اين جاده اشنا نيستم ووو مربوط به اين موضوع نيست
و مال راننده ايست كه بخواهند بگويند فلان جاده كوهستاني بيراهه را برود،
و موضوع اشنايي به جاده تامين است، و گوگل و دوستان اين راه رفته در خدمت هستند،
ضمنا بدانيد روز اول كه كاروان هشتم 25 كيلومتر رفت نه بخاطر روز اول بودن و خستگي و ناتواني بلكه منزلگاه مناسب اقامت شبانه در اين محل بود و بعدا مكاني بودند و يكساعت قبل مغرب استراحت كردند.

✔ ازين رو همه موارد موضوع؛ قاعده خودش را دارد، و بنا نيست فشاري به كسي بيايد، ولذا طبق قاعده برنامه ريزي بشود، كه ان قاعده هم متعارف و معمولي است،
هم به نفع راه رونده است، كه غير ان نافع نيست، مثل اينكه لباس چطور باشد؟ كفش چطور باشد؟ و خوراك چطور باشد؟ و نحوه مراقبت از پاها جطور باشد؟ و كدام نواحي مسير راه بروند؟ و چگونه گام بردارند؟
همانطور كه همه اينها قاعده خودش را دارد؛ كه بر اثر تجارب هزاران ساله بشري و بروز است؛ فلذا هيچ حواس جمعي ليست نمي كند پرسشنامه كه: شما براى پیاده چه كفشي دوست داريد بپوشيد؟ براى راه رفتن چه شلواري دوست داريد بپوشيد؟ چي ميل داريد بخوريد و بنوشيد؟ هر چند دقيقه جه جيزي دوست داريد سرو شود؟
همه اينها طبق قاعده اش كه در نوشته هاى تا كنون راهنمائيهايش شده و جمع اوري و ليست مي كنيد (از چندسال قبليها و پارساليها و اسماليها و همين ديروز و امروزيها) را افراد مي خوانند، سؤالي ترديدي دارند مي پرسند، پاسخ داده مي شوند توسط انها كه قبلا خوانده و فهميده اند، و بر اساس برنامه مطلوب اين امر و اين مسير؛ متوكلا على الله، عزم را قاطع مي كنند كه انجام مي دهند، و برايش طبق توصيه ها برنامه ريزي مي كنند.

✔ فقط از امور اصلى و محوري برنامه يك جهت است كه شخص بايد براى خودش مشخص كند و آن بازه زماني انجام پياده تا مرز و عتبات عاليات است:
1- اولين مطلب كه كار را آسان مي كند و براى همه شدني و آسان مي كند چه با ملاحظات سني يا جسمي يا شغلي اينكه اين برنامه متوالي نيست،
يعني بنا نيست كه وقتي شروع كرد يكسره يكماه برود تا به نجف برسد
و اين سي و حتى چهل روزه راه با فواصل مطمئنه استراحتي هفتگي طي مي شود مثلا، پنج روز زندگي عاديش دارد و مثلا دو روز اخر هفته را پياده مي رود،
يا اگر تعداد زياد شد يكسري دو روز اخر هفته يكي هم يكروز اخر هفته را مي روند و تمام هفته بجز اخر هفته را به زندگي معموليشان مي رسند، به حساب دو روز اخر هفته، طي حدود بيست هفته يا پنج ماه به عتبات مي رسد، و به حساب يكروز در هفته طي چهل هفته و ده ماه حدودا به عتبات مي رسد ان شاء الله، البته با ملاحظه جهات اب و هوايي كه در فواصل ماههاى سرد برنامه متوقف مي شود مگر اينكه در همان فصول با بررسي سايتهاى هواشناسي معتبر جهاني؛ مسير دو روز راه اخر هفته مورد نظر؛ افتابي و گرم باشد مثل گردش در حياط خانه شان.
اين نكات يك حساب و مظنه اى مي دهد به دست شخص عازم جازم ضمن اينكه با جزئيات اصول برنامه اشنا شدن اين موضوع را در خودش شدني تر مي بيند، ان شاء الله

✔ امتياز ديگر دو روز اخر هفته رفتن؛ بيشتر فراهم بودن منازل بين راه است كه مقاطع پنجاه شصت كيلومتري آباديهاى مجهز و با امكانات تري فراهم است، كما اينكه در مقاطع سي كيلومتري براى استراحت شبانه هم در صد فراهم بودن مكان استراحت بالاست ان شاء الله و از قبل هم قابل پیگيري است با برنامه مشخص داشتن.

✔ موضوع مهم كه هميشه در برنامه ريزي بايد مطالعه شود مراجعه به سايت اب و هواي معتبر جهاني است و تمام منازل دو روز مسير را در تاريخهاى مربوطه چك مي كند تا دماي هوا و آفتابي بودن در وقت پياده رفتن معلوم باشد، و اين بررسي از اينكه بخواهيم بپرسيم شما چقدر راه مي خواهي بروي؟ يا شب ميل داريد در ميان راه بمانيد يا به منزل تشريف مي بريد ووو؟ مهمتر است،
وقتي شخص بداند بهترين برنامه چيست و برنامه هم مشخص است خودش را تنظيم مي كند
و اگر كاروان دو روز راه رفتن است و به هر دليلي او يكروز مي خواهد برود يكروز راه مي ايد و با ماشينهاى عبوري بعد يكروز بر مي گردد طبق برنامه خودش
نه اينكه برنامه را برحسب افراد با شرايط مختلف بخواهد تنظيم كند كه شدني نيست و اصلا القاء غلط مي دهد كه چيزي كه شدني نيست را موجب توقع قرار مي دهد.
كه مناسب آب و هوا براي اخر اين هفته مطمئن شويد كه اب هوامناسب است مسير كه جزو ناحيه زاگرس است ظاهرا اخر اين هفته بارندگي و سرد باشد باز هم بررسي كنيد اين برحسب اخبار داخلي بود و طبق سايتهاي معتبر جهاني
براى پياده از قدمكاه تا مشهد جاده كوهستان سايتهایي معرفي شد كه حتى نواحي پرت و دره و كوهستانها را تا ده روز اب و هوا مي داد و روي نقشه اش مسير را مشخص مي كرديم و فقط هرهاي معروف يا كوج نبود.

✔ و از امتيازات برنامه پياده تدريجي؛ سازگاري ان با برنامه هاى طبي كاهش وزن است كه براى سهولت و چابكي بيشتر همزمان در هفته مي شود برنامه هاى موفق و روشهاى مجرب را بكار برد و هر هفته مثلا دو تا بنج كيلو وزن كم كرد و چابكتر از گذشته طي مسير نمود.

☑در اين نكات و گزارشها ملاك نوجوانان نبودند، و افراد معمول كاروانها لحاظ مي باشند، ضمن اينكه نوجوانها به تربيت و مديريتشان توسط بزرگترشان مربوط مي شود،
و الا اگر اين جهات فراهم نباشد ممكن است بعد چند كيلومتر به گريه بيافتند كه برگرديم و يا متوقف شويم

✔همه يكروز راه مي روند مهم اين است كه اگر نكات گفته شده را رعايت كنند چقدر راه مي روند چه روز اول چه روز دوم،

✔هر كسي كه گزارشي مي نويسد؛ درباره خودش درج كند كه چند نكته را رعايت كرده بوده و چند نكته را رعايت نكرده است،
و موانع شخصي مثل وزن سنگين و ووو را ذكر كند كه گزارشش براى نتيجه گرفتن و جمع بندي درست باشد، و حكم خود با شرايط خاص را به همه تعميم ندهد،
همانطور كه احوال عوارض در افراد كاروان هشتم برحسب افراد و رعايت نكات لازم مختلف بود

مطلب مفيد و تجربه اى كه یکی از زائرین در گزارشش بيان كرد؛ و بايد جزو نكات اموزشي برنامه پياده آورده شود
عقب نيافتادن از جمع ولو دوسه قدم، كه تدريجا اضافه شده و انجامش سخت مي شود، بجز اجبار ناخواسته ديگران به ملاحظه او و ايجاد ضرر جمعي به برنامه و سرعت
و تجربه اى درباره نكته ايست كه فوقا تشريح شد {آهسته و كمتر از سرعت معتدل ياد شده راه رفتن به ضرر شخص مي باشد}

كسي كه متقدم است و يا متاخر است طورى راه برود كه از ديدرس بقيه خارج نشود
و بقيه هم طوري راه بروند كه متقدم و متاخر را هم در ديدرس داشته باشند
و كسي هم مراقبت كند كه همه كاراون به هم نزديك و جدا افتاده و بيرون ديدرس نباشد
و هركه خيلي عقب مي افتد را سوارش كنند تا به جمع يا به خانه اش برسد



✔از آنجا که در رفتن پياده به زيارت مشاهده مشرفه مستحب است كه از منزل خودش شروع كند با همان آداب و اذكار و ادعيه كه در كتابهاى زيارت رضويه و جامعه و مناسك مجلد زيارات بيان شده است، فلذا هر زائر مسافت منزل خودش تا اول مسير كه جمعي شروع مي كنند را زودتر و قبلش حداكثر روز قبل حركت برود كه كه به برنامه پياده زيارت بطور كامل موفق شده باشد
اينطور نباشد كه از همان اول سواره برود تا مثلا وعد گاه جمعي و بقيه را كه با جمع مي رود پياده برود
نه از همان خانه اش پياده رفتن را شروع كند
البته هر كسي از خانه اش تا محل وعدگاه جمعي قبل از روز حركت به تنهايي يا باخانواده اش كه در يك منزلند مي رود و از وعدگاه جمعي داخل شهر يابيرون شهر به همراه جمع
و خلاصه مبدا را منلش بداند و هيچ قدمي را تا عتبات عاليات بيرون مسير نشمرد
و هركه تا كنون مرحله اول پياده از خانه رفتن را انجام نداده در اولين فرصت جبران كند و بقيه از همان اول درست انجام دهند

✔ يكى از علل {كم اوردن وقت و مسافت در زمان و برنامه مورد نظر} شل شدن گام برداشتن در برخي اوقات بطور ناخواسته و نامحسوس كه سبب نقصان قابل توجهي در نهايت كار مي شود
و راه رفع اشكال: بجز نكات سابق الذكر مثل راه رفتن شخصي كه بنابه جايي برسد نه قدم زدن گردش كردن
همچنين
نرم افزارهاي گام شمار هست
كه روي موبايل نصب شده
و با گذاردن موبايل در جوراب و بالاي قوزك يا جيب بالاي پاها
تعداد گامها و مسافت و سرعت را محاسبه مي كند -
برخي هم علاوه بر مقدار مسافت طي شده؛ سرعت مورد نظر را به او مي دهند
و برنامه ضمن محاسبه مسافت سرعت را هم مي سنجد
و اگر شلتر و اهسته برود بوق مي زند = اين برنامه ها كمك خوبي است جهت مديريت راه رفتن
بدون اينكه وقت از دست برود
و كسي هم بخواهد تذكر دهد و شخص باور نكند ووو
و يا اينكه شل شدن تدريج تبديل به نقصان كلي نهايت مسير بشود

آمادگيهاي قبل حركت طوري باشد كه بلافاصله بعد نماز صبح راه بيافتيد
فرصت بين الطلوعين خيلي بركت دارد و فقدان ان خيلي از توفيقات را از دست مي دهد زائر پیاده كه شب كاري ندارد اثاثيه را شب ببندد و بعد عشاء بخوابد تاسحر و وقت نافله شب
استراحت كامل نموده است و مي تواند فورا بعد سلام نماز صبح حركت كند ان شاء الله
سرعت هم به مقدار پياده رفتن قافله هاى قديم باشد
سرعت قوافل طوري بوده كه در يكروز با استراحتهايش يك منزل معادل هشت فرسخ معادل حدود 44-48 كيلومتر امروز طي مي شده است

و لذا مسافت قدر يوم در آن زمان و امروز به صورت پياده ملاك مسافر بودن و شكسته شدن نماز مي باشد و از اصفهان تا كربلا حدود يكماه راه بوده است و هكذا تا مشهذ مقدس سير قوافل برحسب آرامى سرعت سير قطار شتر بود و افراد پياده و مركبهاى ديگر همراه و با سرعت آن در حركت بودند

Image
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: توکل بر حقتعالی در سفر پياده زيارت

پستتوسط najm145 » جمعه سپتامبر 04, 2020 7:12 pm

ممکن است در مسیر بعضی اصرار بورزند كه كوله تان را ببریم و برويم شب را فلانجا بخوابیم و صبح برمي گرديم ووو = اينها روش عاجزان است و حالا كه هوا خوب است و اين همه جای اسکان در مسير است = فضايتان را به هم مي زنند = اگر کسی نيت كرده خدمت كند خدا خيرش بدهد اما هر زائری روش خودش را براى يك شام و ناهار و رختخواب نبايد از دست بدهد = اين رويكردها عدم از توكل و به مسير چسبيدن است

اكر جايي در مسير پيدا شد همانجا میماند و به کسی که قصد خدمت دارد بگوید وسايل پذیرائی اش را بياورد و زائر مسيرش را براى خوشامد اين و ان تغيير ندهد

ذكر ابوحمزه خراسانى
نقلست كه يكبار كه به توكل در باديه (كوير خشك عربستان) شد
و نذر كرد كه از هيچ كس هيج چيز نخواهد و به كسي التفات نكند
و برين نذر بسر برد بى دلو و رسن و متوكل وار مجرد (بي زاد و توشه) برفت
بارة سيم (كمي سكه نقره) در جيب داشت كه خواهرش بدو داده بود
ناكَاه توكل داد خود طلبيد كٌفت: كه شرم ندارى آنكه سقف آسمان بي ستون نگاهدارد؛ معدة ترا بي سيم پوشيده نگاه ندارد؟!؟
پس آن سيم بيانداخت و مى رفت ناكٌاه در چاهى افتاد ساعتى برآمد نفس فرياد برآورد بوحمزه خاموش بنشست
يكى مي كٌذشت سر چاه باز ديد خاشاكى چند بياورد كه سر چاه بكٌيرد
نفس حمزه زارى آواز كرد و كٌفت: حق تعالى ميفرمايد و لا تلقوا بأيديكم الى التهلكه
بوحمزه كٌفت: توكل از آن قويتر است كه به عجز و سالوس نفس باطل شود
تن زد تا آنكس سر چاه استوار كرد كٌفت: آنكس كه بر بالا نكٌاه مى دارد اينجا هم نكٌاه دارد
روى به توكل آورد سر فرو برد و اضطرار بكمال رسيد و توكل برقرار بود
ناكٌاه شيرى بيامد و سر چاه باز كرد و دست بر لب چاه زد و هر دو پاى فرو كٌذاشت
بوحمزه كٌفت: من همراهى كٌربه نكنم
الهامش دادند كه خلاف عادت است دست در زن
دست در پاى او زد و برآمد
شيرى ديد بر صورت كه هركٌز از آن صعبتر نديده بود
آوازى شنيد كه
يا ابوحمزه اليس هذا احسن؟ نجيناك من التلف بالتلف
چون توكل بر ما كردى ما ترا بر دست كسي كه هلاكت جان از او بود نجات داديم
پس شير روى در خاک ماليد و برفت.

توضيحات:
1- توكل به لفظ و ادعا و رفتار بي حساب و كتاب و يا صرفا بي تدارك در عملي وارد شدن نيست.

2- اگر براى امتحان كردن خداوند باشد هم جواب نمي دهد غالبا. و فقط گرفتار بي زاد و توشه ووو نصيبش مي شود

3- توكل حسن ظن شديد به خداوند و اعتماد كامل يقيني به حقتعالى است، و غالبا هم برحسب پيشامد اگر كمبودي يا كسري رخ دهد به نبود اسباب و امكانات مضطرب نمي شود و خداوند او را تدارك و تامين مي نمايد؛ از لايحتسب و جايي كه فكرش نكرده = و من يتوكل على الله فهو حسبه و يرزقه من حيث لايحتسب.
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re:روش بررسی جاده های میانبر و حصول اطمینان از امنیت جاده ها

پستتوسط najm145 » شنبه سپتامبر 05, 2020 1:06 am

جاده های میانبر

1- بايد پيشنهادها برای مسیر میانبر با بررسي نقشه جغرافيايي ماهواره اي نه نقشه خطي باشد؛ خط كوتاهتر روي نقشه در نظر بدوي راجح است و كشيدن و رسم روي نقشه اش براى اظهار نظر كافي نيست
و چك شود و در صورت واجد شرايط بودن بكار گرفته شود

⚠ از اطلاعات محليها و روستائيها مي شود براى احاطه كلي به منطقه استفاده كرد
اما نمي شود روي ان تصميم گرفت چون نظرات روستائيها و عابرین معيار دقيقي ندارد و برحسب اشخاص متغير و از زاويه مصلحت خودشان و برحسب تجربه شان است
و هم اينكه خيلي دقيق نبوده و چكى زياد حرف مي زنند چه وقتي مي گويند مشكلي نيست چه وقتي مي گويند مشكل هست
و غالبا هم این نكات را متوجه نيستند
و نكات هم چيزي نيست كه با بازگويي تبديل به تشخيص صحيح بشود
ولذا فقط بررسي قبلي؛ شخص اشنا به قواعد فوق و پياده رفته و توجيه و از خود افراد؛ مي تواند مورد تكيه قرار گيرد يا شرح و مستندات مانند اين.
اگر كسي از خود افراد اين مسير را پارسال رفته و بهتر بوده يا بدتر بوده همان تجربه را بنويسد و الا به صرف پارسال رفتن نظرش اولويت ندارد

2-خط و مسافت كوتاهتر روي نقشه براى انتخاب كافي نيست
بايد نوع جاده از نظر هموار بودن و تبه ماهوري نبودن و شيب ملايم داشتن و بالا و بايين رفتن هم ملاحظه شود
بايد مسافت كوتاهتر، سربالايي بيشتر نداشته باشد و پيوسته روستا باشد

3-گاهي روي نقشه خط كوتاهتر بنظر مي رسد اما روي جاده چندان تفاوتي دارد گاهي هم واقعا كوتاه است و جاده تخت بوده و ناهموار نبوده و تپه ماهوري و سربالايي سرپاييني بيشتر از مسير اسفالت ندارد

4-در مواردي كه علم هست به جزئيات فوق
و اشكالات فوق الذكر هم در جاده خاكي نيست و كوتاهتر هم است قطعا ترجيح دارد
ولي گاهي اشكالات فوق مانع است فلذا مجموعا بايد ملاحظه شود

5- مسيري كه گوگل به شما نشان مي دهد مسير عمومي تر است كه كاروان و با بار و حيوان مي رفته اگر خاكي است
و اگر اسفالت است بلحاظ تناسب براى وسيله و عرض جاده و سهولت برش مهندسي راه ووو است و اين راهها گاهي سربالايي و پاييني دارد يا شیبش تندتر است
ولي مسيرهايي كمرنگتر هم در نقشه هست كه در ديد خودتان و روي زمين هم هست كه با شيب كمتر و در حد مالرو است،
اينها را ببينيد بقدري كه در ديدتان است و به همان مسير اصلي منتهي مي شود مي توانيد در شيبهاي جاده اصلي از اين مسيرهاي كمر رو عبور كنيد

6- مسيرهاى اصلي بين استاني معمولا با مطالعات و محاسبات جهت احداث جاده با كمترين شيبها و بعد اصلاحات مهندسي برش و تسطيح و كاستن شيب ووو ساخته مي شود
فلذا مجموعا بهترين مسيرها هستند و مدتها با محاسبه متر به متر راه بهتر را برگزيده اند
همچنین در طي جاده سازي تپه ها را بريده اند و جاده از بريدگي تپه ها رد مي شود بدون روي تپه ها رفتن يا ارتفاعش را كاسته اند و از اين اصلاحات زيرساختي كه براى ساختن جاده معمول است
و اينها به پياده خيلي كمك مي كند راحتتر طي مسير كند
مگر استثناء جايي كمره و شيبي بلحاظ جاده ماشينرو دو طرفه باشد و كنارش جاده مالرو با شيب كمتر و ميانبرتر باشد
كه براى جاده سازي مناسبترين نبوده
و با گاهى چون عرض مسير براى جاده اسفالت كافي نبوده و يا جنس زمين بريدن يا تراشيدنش سخت بوده راه كوتاه را رها كرده اند و مثلا تپه و كوهي را دور زده اند در اين موارد پياده راه كوتاهتر خاكى را ترجيح مي دهد
هم اشكالات ناهمواري ندارد هم كوتاهتر است و خاكي بودن براى پياده اشكالي نيست
و براى پياده رفتن به صرف باشد و اين مسيرها بايد تمامش در ديد باشد كه بشود سنجيد
و الا تپه هاى در مسير كه كاملا بريده نشده خودش سربالايي هايي است كه هم سرعت را كاسته هم توان را مي گيرد

7-در مواردي كه اطلاع كافي نيست و شخصي با وسيله نقليه پشتيبان هم نيست كه جلوتر برود مسير را چك كند در اين وقت جاده اسفالت ترجيح دارد

8-در مثل اين موارد باید ضمن درج خبر رفتن مسير ميانبر؛ نقشه آنرا هم درج كرد تا هم گوياي كار زائر باشد و هم آموزش در هرجا به همراهان و تكرارش تا ملكه شدن
البته با دقت در محاسبه نه همينطوري كلمه ميانبر را حفظ شدن
و خوب است افراد مطلع در منزل با استفاده از اینترنت در بررسي مسيرها و محاسبات ووو پيشابيش كمك و مشاركت كنند


9-برای نمونه و آموزش یک نقشه که در آن مسیر خاکی و میانبر و جاده آسفالت مشخص است توضیح داده شده است
Image

جاده خاكي در نقشه فوق پر واضح است كه مطلوب نيست
چون از ميان ارتفاعات رد مي شود رنگهاى تيتره تر بلندتر از روشنتر است
و جاده اسفالت از سطح هموارتر و شيب و ارتفاع كمتر رد شده است.

10-كار مهمتري كه مي توانند پيادگان از افراد ماهر مثل راهنمايان قاقله هاى عشاير كوچرو و نيز مسؤولان راهنمايي جاده هاى جنوب غربي و نيز محيطي كه سير كرده اند بدست اورند
مسيرهاي ميانبر كوتاهتر پياده رو غير عريض و داراى روستاي بيشتر
اما برتر از جاده هاى اسفالتي از نظر حذف سربالائيها و ضرورتهاى مناسب جاده ماشينرو هستند را بشناسند و نشانه گذاري كنند و براى ديگر پيادگان راهنمایي كنند

11-الان روي جاده رسمي بين استاني كشور به مهران مي روند و جاده اى ديگر برايشان مشخص نشده و فقط گفته شد اگر از مشاوران معتبر ميانبرهايي پيدا كرديد اطلاع دهيد و استفاده كنيد
كه البته در زمينه ارتباطات باید قوی بود و مطالب پيشاپيش براى اطلاع قبلي ارائه دهند
شايد چون همان جاده اصلي مي روند و براى همه مشخص است
افراد مطلع كه در شرايط راحت منزل نشسته اند مي توانند پشتیبانی کنند و اين بررسيها را طبق نكات مقرر ،انجام و محاسبه كنند و به پيادكان زيارت پیشنهاد بدهند

12-پرس و جو از افسر راهنمايي و افراد راهنماي كوچ عشايري امري است كه مستمرا در مسيرها فرصتش پيش مي ايد، ممكن است كسي خودش را راحت كند و بگويد همين است
و بيشتر نيست اما احتمال كشف و بيان ان از طريق ديگري باشد، فلذا به جواب اينها بسنده نكند و بررسي و پرسش را پيوسته ادامه دهد ارزش پرسيدن دارد
مقصود از ديگر افسران راهنمايي در مسير است نه اينكه گفت همين راه خوب است


ناامني با امن بودن جاده هاى فرعي و اصلي مسير تا مرز
این مطلب براى عموم مفيد است جهت منفعل نشدن از حرف شايعه سازان، و روش بيگيري و برخورد آنها

زائر پیاده:در این دو روزی که در مسیر حرکت می کردیم افراد متعددی در راه به طور خودجوش ما را توصیه می نمایند که از راه کوهدشت نرویم و از پلدختر برویم
و اینکه گفتند به شب نخورید و حتما خودتان را به یک روستایی برسانیید . چون کومله ها و سارقان در صحرا و بیابان بر شما آسیب وارد می نمایند و سرقت می کنند
همه شان هم متفقا بر مسیر کوهدشت به سرابله تاکید می نمودند مراقبت نماییم

جوابیه:
1- كومله در مرز كردستان و اذربايجان غربي رخنه مي كنند
2- برنامه شما كه شبروي نداشته و قبل غروب مستقر مي شده ايد و در روز در مسير جاده هاى اصلي مشكلي نداريد
3- از مسير اصلي و جاده عمومي برويد نه فرعي
4- از فرمانده اولين پاسگاه انتظامي سر راه ضمن اطلاع اينكه پياده زيارت مي رويد
درباره امنيت پياده رفتن در مسير بپرسيد كه هم اطلاع و اشراف دقيق دارند؛ و هم از سير شما مطلع مي شوند و چه بسا در جاهايي كه مكاني فراهم نشد معرفي كنند كنار پاسگاه اخرين منزل هر روز اطراق كنيد
بعد اگر ناامني را تكذيب کردند
گزارش ترساندن مكرر افراد را بدهيد و بگوييد كه نمي دانم اينها از روي سادگي تحت القاءات قرار داشتند و مي گفتند و يا حساب شده جوسازي مي كنند كه خودتان هرجور صلاح بدانيد پیگيري كنيد
سرنخ اينها را پیدا كنيد و اگر تاييد كردند مي توانيد در شناسايي و اطلاع اين عوامل كمك كنيد
اگر واقعا خبري از ناامني در محلي دارند به متصديان محلي اطلاع دهند اما اگر شايعه سازي است پيگيري شوند
و اگر ديديد واقعيت دارد ولى متصديان ماله كشي مي كنند آنرا هم متوجه مي شويد و تدبير لازم را اتخاذ مي كنيد


زائر پیاده:

به پاسگاه نیروی انتظامی سراب دوره آمدیم . گفتیم زائر پیاده هستیم و افراد در راه چنین گفتند و ایشان هم خیلی احترام کردند
و گفتند در این پنج سال که من اینجا هستم تا حالا موردی نبوده و اصلا این حرف ها نیست و کاملا امن است و این مسیر کوچ رو است و هم تحت حفاظت است
شماره شان را هم دادند و گفتند هر موقع مشکلی داشتید به من زنگ بزنید
در راه با یک سرهنگ راهنمایی و رانندگی هم صحبت کردیم و ایشان هم گفتند اصلا این طور نیست و کاملا امن است


جوابیه:
از او مي توانيد مشاوره بگيريد اگر راههاى كوج رو كوتاهتر و با سربالايي كمتر و ميانبر
و خصوصا حضوري و انها را روي نقشه ثبت كنيد كه براى خودتان و سايرين مفيد است و نشرش در تالارو سايت هم خوب است
و اگر جدا شده ايد با يك مكالمه تلفني در ساعت سعد از او راهنمايي بخواهيد و اينكه بعد صحبت اگر مواردي به ذهنش بيايد لينك مسير را بفرستد ووو
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: تعویذ و تحصین به سور و آیات شریفه

پستتوسط najm145 » شنبه سپتامبر 05, 2020 1:22 pm

در مواجهه با سگ مهاجم و پارس كننده آيه شريفه {و كلبهم باسط ذراعيه بالوصيد} را تلاوت كنيد با صداي بلند و با اشاره به حيوان؛ بسيار تجربه كرده ايم آرام مي شوند و از حالت هجومي بيرون مي آيند، حتى سگهاى قوي بزرگ جثه

ضمنا فكر عقرب و مار ووو هم نكنيد آنها مال شخصي است كه تعويذ و تحصين نكرده باشد به سور وآيات شريفه
امور منفي را هرجه ذهن مشغول باشد بيشتر در واقعيت احتمال متوجه شخص شدن مي باشد برخلاف فكر نتايج موفق و شرايط محفوظ كه سبب تحقق بيشتر اينهاست
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

Re: همراهی و مساعدت همراهان

پستتوسط najm145 » شنبه سپتامبر 05, 2020 5:46 pm

1-شايسته است همه افراد بقدر دانش و تجربه شان پيگير امور افراد باشند چه فردي يا لااقل با متصدي كاروان
مثلا در طب و پانسمان و مراقبتها از وضعيت جسمي پيادگان و راهنمايي مورد به مورد و ارسال گزارش به بخش اقامه معارف الهي

2-گاهي خود افراد بخاطر مشغوليت به مسير و راه رفتن وو از نكات غفلت كرده يا حتى خود را مخاطب ندانسته و توجه ندارند
و رنجهايي كه مى شود نباشد را متحمل مى شوند كه با پيگیري هم وضعيتشان را مطلع شد هم كمك نمود
گاهي يك توصيه ساده شخصي را از رنجي سخت مى رهاند
مثلا كسى كفشش نامناسب است و متوجه نيست رنج قدمهايش بخاطر كفش است و فعلا هم با اقدام ساده اى مثل خواباندن بشت كفش راحت مي شود
يا شخصى كه تداركات و پذيرايي مي رساند يا سر مى زند مثلا نمي داند فلان ماده گياهي ساده مثل صبر زرد مي تواند براى پانسمان پاهايشان مفيد باشد ووو

3- توقعي نيست كه حتما خود پيادگان گزارش بنويسند
كافي است بقيه اهل حسينيه كه از احوال پيادگان مطلعند گزارش وضعيت بنويسند چه در راه چه در منازل استراحت
و ضعف اتصال نت را جبران كرده و گزارشهايشان را مرتبا در كانال درج كنند

خصوصا آنها كه يكي از خانواده شان همراه كاروان است و حتما از وضعيتشان مرتبا مطلع مي شوند
و در استراحتگاهشان آرميده اند؛ بجاى نوشتن واي منم دلم مي خواست ووو مطالب مفيدتر؛ گزارش وضعيت در وقتي كه انها موفق نمي شوند، بنويسند
و لازم نباشد امور بديهيه هم مرتبا پيگيري شود
اينقدر تكرار مي شود اين موارد آدم ياد پدر و مادرهايي مي افتد كه در خانه يكسره مثل واگن بوكسل ؛دنبال فرزندانشان اند، كه اين را نياندازد انرا بردارد .

3-فلذا افراد بقدر داشن و مهارت يا تجربه شان امداد نمايند
و اين امور تلفني و شخصي نباشد با ايميل و رونوشت باشد تا اگر تصحيح يا تكميلي لازم بود ارسال شود

4-برگزاري مجلس در مسير پياده و اطعام مجلس در بين راه به پبادگان جمع بين خيرات است وقتي بانيان موافق هستند

5-خداوند خير بدهد به مردان و زنان حسينيه هايى كه كاروان بيادكان محلشان را پشتيباني مي كنند
چه قبل سير با وارسي مسير و امكانات و كمبودها و تدبيرات لازمه
چه حين سير با رسيدگي و موكب سيار بخصوص درموارد كه بين مسير روستا و شهري نيست را پشتيباني می كنند و در تفقد پيادگان فعال هستند
و آگاه كردن مردم در مسير به توجه به پیادگان و تدارك لازم براى بيتوته شبانه آنها، ما شاء الله بكم

6-و اگر به هر دلیل شركت نمي كنند و وسيله نقليه دارند اما به نوبت ميان خودشان در تداركات كاروان نوبت بندي كنند
و قرار بگذارند كه اين دو روز در هفته را بروند ميان راه در قسمتهايي كه موكب برقرار نشده
موکب سیار براي پیادگان برقرار كنند
خصوصا زمانی كه فاصله شان نزديك و به صدها كيلومتر نرسيده است

7-اين خدمات براى پيادگان مانند مواسات و خدمت به كاروان اسراي اهل بيت عليهم السلام است،

8-همت و سلامتي و مكنت موهبتي الهي در همين اوقات است كه به كار مي آيد و سبب تقرب الهى و وام نعمتها مي باشد

9-كجايند آنها كه عضو اين كانال هستند
اما هيج حضوري و فعاليتي در خدمت كاروان مواسات كنندكان با اسراي اهل بيت عليهم السلام ندارند
با همه نعمت سلامتي و مكنت كه خداوند به آنها عطا كرده است
و حتى در حد حضور مجازي هم محرومند
خداوندا ما را به خودمان و وامكذار و در لحظه لحظه هاى عمرمان از توفيقات الهيه محروم مان مفرما و ما را از موفقين و مستوفين در خدمت مسير الهي قرار بده
آمين رب العالمين
najm145
 
پست ها : 329
تاريخ عضويت: شنبه نوامبر 02, 2013 12:31 am

بعدي

بازگشت به راهنماي سفر به مشاهد الهي كشور عراق


Aelaa.Net