گناباد

مديران انجمن: مزارات, مزارات, مزارات

گناباد

پستتوسط najm116 » پنج شنبه نوامبر 14, 2019 5:39 pm

استان خراسان رضوی

2.حضرت یونس علیه السلام ؛ گناباد

یونس (علیه السلام) در گناباد
در کتاب فرهنگ آبادیها و مکانهای مذهبی کشور از وجود مدفن یونس پیامبر در گناباد ذکری به میان رفته است.
اینجانب(نویسنده کتاب پیامبران در ایران ولی‌الله فوزی‌تویسركانی) نامه‌ای به امام جمعه محترم گناباد حجة‌الاسلام جناب آقای صادقی ارسال کردم تا نظر ایشان را در این موضوع استعلام نمایم، ایشان موضوع را به یکی از محققین به نام جناب آقای عباسعلی ذاکری (روحانی محترم منطقه یونسی) ارجاع نمودند و او در پاسخ، ضمن اعلام نتیجه بررسی و تحقیقات خود، طی نامه‌ای به اینجانب اعلام فرمودند که وجود مدفن چنین پیامبری در آن شهر مورد تأیید نمی باشد، در این نامه آمده است.
در رابطه با شرح حال و مدفن (حضرت یونس پیغمبر ) طی تحقیقات و مطالعاتی که تا کنون این حقیر نموده، از سه نفر که در حال حیات می باشند، شنیده ام که سابق در روستای جنت‌آباد بیرجند، پیرمرد روحانی به نام آقای ثقفی بیان داشته است که قبر یونس پیغمبر در محل یونسی در طرف غربی کال‌شور در تپه کناری می باشد. با ذکر تمام مشخصات، دو نفر دیگر هم نظیر همین مطالب را برایم نقل نمودند.
اما از آثار و علائم، قبر پیغمبری به نام یونس هویدا نیست، بلکه در تپه وسطی غربی کال‌شور آثار و علائم قبر امامزاده‌ای هست که کرارأ بعضی از مومنین در عالم رویا به این حقیقت نزدیک شده‌اند. این مقبره و قبر موجود به نام حضرت یونس پیغمبر طبق تحقیقات و علائم احتمالأ قبر شخصی است به نام (قطب‌الدین میرحاج انسی) که در شعر و شاعری به "انسی" تخلص داشته و روستا نیز در سابق به نام وی یعنی انسی بوده است که مشهور به "انسی موندیز" بود و در سالهای اخیر مشهور به یونسی شد. و این قطب‌الدین میرحاج انسی از نسل شاه نعمت‌الله ولی ماهانی و ساکن بیمرغ گناباد بوده و بعضی می‌گویند مقبره در بیمرغ قبر اوست.بعضی گویند قبر احمد بن موسی بن جعفر است که وفاتش در 523 قمری بوده و معاصر با سلطان حسین بایقرا می باشد. در کتابهایی درباره "انسی" تذکراتی داده شده است که از جمله آنها می توان به کتابهای زیر اشاره کرد:
آتشکده آذر بیگدلی، ریاض العارفین تالیف رضاقلی خان هدایت، طریق الحقایق میرزا معصوم نایب الصدر، ریحانة الادب مدری تبریزی و مجالس المومنین قاضی نورالله شوشتری ..
لذا مقبره مذکور قبر پیامبر نمی باشد
منبع:پیامبران در ایران نویسنده ولی‌الله فوزی‌تویسركانی
در منابع دیگر مورد تحقیق بنده در مورد این پیامبر مطلبی دریافت ننمودم

آدرس و لینک نقشه ویکیمپیا:
شهرستان گناباد، بخش بجستان، شهر گناباد، دهستان یونسی، روستای بیمرغ
در نقشه این مقبره را پیدا نکردم لذا لینک امامزاده سلطان احمد را گذاشتیم که در همان محدوده است
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=34.41 ... ad_bimorgh
najm116
 
پست ها : 530
تاريخ عضويت: چهارشنبه دسامبر 12, 2018 11:16 am

بازگشت به استان خراسان رضوی


Aelaa.Net