احوال مسائل ديگر ايران و جهان

ارائه موضوعي شمارگان منتشره از{گاهنامه معرفت به زمان}

مديران انجمن: نبض زمان, نبض زمان, نبض زمان

Re: احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط نبض زمان » يکشنبه مارس 24, 2019 11:25 pm

بخش نخست / حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری در گفتگوی تفصیلی با «انتخاب»:
برخی از اعضای حلقه اصلی روحانی، عضو انجمن حجتیه هستند؛ این را من و برخی از بزرگان، از همان اول به روحانی گفتیم، ولی به راحتی از کنارش عبور کرد / یکی از گلایه‌های اصلی هاشمی در مورد حلقه صفر روحانی بود / ضعفی که روحانی نشان می‌دهد، قابل قبول نیست، یا نماند یا مقاومت کند / در ۹۸ و ۱۴۰۰، خدا به دادمان برسد / اصلاح طلب و اصولگرا، سر و ته یک کرباسند / مردم از لج آن طرف، به لیست امید رای دادند / مردم از شورای نگهبان عصبانی شدند و به روحانی رای دادند / جریان سنتی در حوزه جان گرفته، در حد رسیدن به مرجعیت نقشه دارد / هدف جریان مرموز در حوزه، انتخابات ۱۴۰۰ است؛ به حوزه هم حمله می‌کنند تا حاکمیت حوزه را در دست بگیرند

براي دريافت مشروح اين مطلب، گاهنامه معرفت به زمان؛ 3 رجب 1440 را از آدرس زير دريافت نماييد:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... ab1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط نبض زمان » يکشنبه مارس 24, 2019 11:26 pm

بخش دوم / حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری در گفتگوی تفصیلی با «انتخاب»:
احتمال شکسته شدن انحصار صداوسیما در شرایط فعلی صفر است / استقلال حوزه را یا از دست داده‌ایم و یا داریم از دست می‌دهیم / جریان مرموزی در حوزه به دنبال حذف همه است، می‌شناسمشان؛ سینه‌ای که برای فلان فرد می‌زنند، حتی یک قِران هم آن فرد را قبول ندارند / پول خیلی از دستگاه‌های فرهنگی در قم و تهران، از جیب مردم است؛ خیلی هم گردن کلفتی می‌کنند / روز به روز بر تعداد این موسسات افزوده می‌شود / اگر دولت به داد روزنامه‌ها نرسد، تقریبا همه روزنامه‌ها از بین رفته و تعطیل می‌شوند

براي دريافت مشروح اين مطلب، گاهنامه معرفت به زمان؛ 3 رجب 1440 را از آدرس زير دريافت نماييد:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... ab1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط نبض زمان » يکشنبه مارس 24, 2019 11:30 pm

نشریه قطری «العربی الجدید»:
آیا روحانی اصولگرا شده و عبای اصلاح طلبی را از تن درآورده؟

براي دريافت مشروح اين مطلب، گاهنامه معرفت به زمان؛ 3 رجب 1440 را از آدرس زير دريافت نماييد:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... ab1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

موبايل دومين كالاي وارداتي كشور

پستتوسط نبض زمان » جمعه دسامبر 04, 2020 11:34 am

موبايل دومين كالاي وارداتي كشور


عليرغم گران شدن ارزهاى خارجي وسايلي مانند موبايل دومين كالاي وارداتي كشور
حدودا سالي 12 مليون عدد موبايل وارد مي شود = يعني ماهانه يكمليون موبايل نو مي خرند = 30 هزار مليارد تومان سالانه و هزار مليارد ماهانه مردم براى خريد موبايل جديد هزينه مي كنند
حتى افرادي چهار برابر هزينه مخارج ماهانه شان را براى موبايل جديد هزينه مي كنند


سخنگوی گمرک ایران: گوشی موبایل دومین کالای وارداتی بعد از ذرت است

سخنگوی گمرک ایران گفت: "در هشت ماهه سال جاری، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه تلفن همراه به ارزش یک میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار به صورت تجاری وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۳۷ درصدی از نظر تعداد را نشان می‌دهد".

روح‌الله لطیفی همچنین به ایرنا گفت: " واردات گوشی تلفن همراه در دوازده ماهه سال ۹۸، بالغ بر ۱۱ میلیون و ۱۸۴ هزار دستگاه و به ارزش یک میلیارد ۴۴۲ میلیون دلار بوده است... این کالا پس از ذرت، دومین کالای وارداتی به کشور بوده است." ‌
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

وضعیت اینترنت ایران در یک سال بعد از قطعی سراسری

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 13, 2020 12:07 pm

وضعیت اینترنت ایران در یک سال بعد از قطعی سراسری آبان 1398


Image
قطعی گسترده اینترنت ایران در ۲۵ آبان ماه ۱۳۹۸، مدت کوتاهی بعد از شروع اعتراضات سراسری به افزایش قیمت بنزین آغاز شد و تا حدود یک هفته بعد ادامه داشت، بعدها بزرگ‌ترین قطعی اینترنت در تاریخ ایران و یکی از گسترده‌ترین قطعی‌های دسترسی به شبکه جهانی در جهان لقب گرفت.

ارائه و تصویب طرح‌های محدودکننده
کاوه آذرهوش، پژوهشگر سیاست اینترنتی می‌گوید: "قطعی گسترده اینترنت در آبان ماه ۱۳۹۸ به دولتمردان نشان داد که می توانند دسترسی به اینترنت جهانی را قطع کرده و اقتصاد محلی را تا حدودی فعال نگه دارند. به همین دلیل، در طول یک سال گذشته شاهد سرمایه گذاری‌های سیاسی و اقتصادی فراوانی در زمینه گسترش یک شبکه اطلاعاتی بسته و افزایش سانسور بوده‌ایم."

آقای آذرهوش می‌گوید: "به جز تصویب یا ارائه طرح‌های جدید، نواقص قانونی حوزه دیجیتال مثل قانون حمایت از داده‌ها یا طرح حمایت از حریم خصوصی پیشرفتی نکرده است."

او تاکید می‌کند که شرایط ایران از نظر حق و حقوق شهروندانش در حوزه دیجیتال با زمانی که حسن روحانی به قدرت رسید، تغییر چندانی نکرده و بهتر نشده است.

افزایش اختلال‌های بی دلیل؛ وضعیت "نامطلوب" اینترنت

بررسی گزارش‌های سایت های مانیتورینگ وضعیت اینترنت در جهان و گزارش اخیر سازمان تنظیم مقررات ایران نشان می‌دهد که، اینترنت ایران در سال گذشته چندین بار اختلال داشته است.شدت این اختلال‌ها و تعداد روزهای تداوم‌شان متغیر است.

او با استناد به گزارش‌های فنی که سایت‌های مانیتورینگ وضعیت اینترنت - از جمله اوراکل و ابرآروان ارائه می‌کنند، می‌گوید: "تعداد اختلال‌های اینترنتی در طول یک سال گذشته به مراتب بیشتر شده است. هرکدام از این ابزارها از روش‌های مختلفی داده‌هایشان را گردآوری می‌کنند و کنار هم گذاشتن اطلاعات همه در کنار هم، می‌تواند تصویر دقیق‌تری از وضعیت اختلال اینترنت در ایران ارایه کند.

وجود و افزایش اختلال‌ها را گزارش های رسمی وزارت ارتباطات ایران نیز تایید می‌کند.

ماهنامه پیوست که اخبار حوزه اینترنت را در ایران پوشش می‌دهد، با استناد گزارش سالیانه رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات) ایران تاکید کرده که، بررسی شاخص‌های قطع و وصلی شبکه، تاخیر در اتصال و بقیه پارامترهای مربوط به کیفیت اینترنت نشان می‌دهد، وضعیت کیفیت اینترنت در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ "بسیار نامطلوب" است.

سرعت پایین دسترسی به اینترنت
بررسی گزارش رسمی سازمان تنظیم مقررات وابسته به وزارت ارتباطات از کیفیت اینترنت در ایران نشان می‌دهد، سرعت دسترسی به شبکه جهانی افزایش چندانی نداشته است؛ هرچند تعداد کاربران آن زیادتر شده است اما لزوما سرعت دسترسی آنها بهتر نیست.
براساس داده‌های منتشر شده در این گزارش، سرعت بیشتر کاربران اینترنت در ایران کمتر از ۲ مگابیت بر ثانیه است.
بخشی از این گزارش که، به وضعیت سرعت اینترنت ثابت اشاره دارد، تاکید کرده که بیش از ۴۴ درصد کاربران اینترنت ثابت در ایران با سرعتی بین ۲ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه به اینترنت متصل هستند و ۲ درصد کاربران نیز همچنان با سرعت کمتر از ۲۵۶ مگابیت بر ثانیه به اینترنت متصل هستند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

۵۸۳ میلیارد تومان برای یک ماه تبلیغات در تلویزیون؟

پستتوسط نبض زمان » شنبه آپريل 17, 2021 5:14 pm

۵۸۳ میلیارد تومان برای یک ماه تبلیغات در تلویزیون؟
به گزارش اسپوتنیک، آگهی تبلیغاتی یک استارت‌آپ جدید طی یک ماه اخیر از ۹ شبکه تلویزیونی ایران، شامل شبکه یک، دو، سه، شبکه تهران، آی‌فیلم، ورزش، نمایش، نسیم و تماشا پخش‌شده است.
تکرار این تبلیغات بصورت گسترده و مکرر با حضور بازیگر سینما و تلویزیون، سیامک انصاری سبب شده تا برای کاربران این سئوال مطرح شود که چقدر هزینه برای آنان در بر دارد؟
کاربران شبکه های اجتماعی معتقدند که پخش ۳۲۴۰ ثانیه آگهی این استارت‌آپ در روز، معادل روزانه ۱۹ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان برای مالکان آن آب می‌خورد. این مبلغ در ماه تقریبا برابر با ۵۸۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خواهد شد.
عده‌ای از کاربران معتقدند که این دسته از استارت‌آپ‌ها با تلویزیون هماهنگ هستند و پولی را برای تبلیغات به تلویزیون نمی‌دهند.
در مقابل عده‌ای دیگر از کاربران از این عدد بالا برای تبلیغات متحیر شده‌اند و معتقدند که با هزینه نصف این پول‌ می‌توان به مردم سیستان بلوچستان و استان‌های جنوبی کشور ایران، کمک شایانی کرد. گروهی از کاربران نیز معتقدند که از تکرار مکرر این تبلیغ خسته شده و دیگر دوست ندارند که سیامک انصاری را در تلویزیون و برای این تبلیغ ببینند.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

در صورت مديريت صحيح مصرف خانگي آب و برق و گاز رايگان مي شود

پستتوسط نبض زمان » شنبه آپريل 17, 2021 7:45 pm


در صورت مديريت صحيح مصرف خانگي آب و برق و گاز رايگان مي شود

معاون اول رییس جمهور ایران مصوبه هیئت وزیران با هدف بهینه‌سازی مصرف آب و تشویق مشترکان کم‌مصرف خانگی را ابلاغ کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، در حالی کمتر از سه هفته از توصیه آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای رایگان شدن آب و گاز محرومان می گذرد، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ایران مصوبه تخفیف صددرصدی صورتحساب آب، فاضلاب و گاز مشترکان کم مصرف را ابلاغ کرد.

در این مصوبه که به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی ابلاغ شده آمده است: این حکم شامل گاز بها و کلیه هزینه های مرتبط با آن (مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی) می باشد و صرفاً سکونتگاه های دایمی در حال بهره برداری شهری و روستایی و همچنین سکونتگاه های عشایری می شود.

هیات وزیران با تاکید بر اینکه گاز بهای سایر مشترکان تا الگوی تعیین شده تغییری نخواهد کرد، تصویب نمود: مشترکان با میزان مصرف ماهانه بیش از الگوی مصرف، شش ماه فرصت دارند تا نسبت به اصلاح رفتار مصرفی و کاهش مصرف گاز اقدام کنند. در پایان این دوره، بهای گاز آن دسته از مشترکینی که مصرف آنان بیش از الگوی تعیین شده باشد، به پیشنهاد وزارت نفت و تصویب شورای اقتصاد افزایش می یابد.

در مصوبه ابلاغی از سوی معاون اول رییس جمهور ایران از وزارت نفت خواسته شده تا ضمن اجرای اقدامات بهینه سازی مصرف که به صورت رایگان توسط شرکت ملی گاز ایران آموزش داده می شود، مشارکت در طرح های بهینه سازی مصرف گاز اعم از اصلاح سامانه موتورخانه ها و جایگزینی بخاری های فرسوده در دستور کار قرار گیرد.

در مصوبه دولت تصریح جدول الگوی کم صرفی (متر مکعب در ماه) به شرح ذیل تعیین شده است: 1- ایام سرد اقلیم های 1، 2 و 3؛ 200 متر مکعب و کمتر در ماه، 2- ایام سرد اقلیم 4؛ 150 متر مکعب و کمتر، 3- ایام سرد اقلیم 5- 100 متر مکعب و کمتر و ایام گرم و همه اقلیم ها (نیم دوم فروردین تا نیمه اول آبان)، 45 متر مکعب و کمتر.

ماجرای رایگان شدن آب و گاز کم مصرف ها از جلسه 4 آذر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در حضور رهبر ایران کلید خورد. در آن جلسه که با هدف ارائه راه حل های کوتاه مدت برای کاهش فشارهای معیشتی بر مردم برگزار شده بود، ایت الله خامنه ای پیشنهاد کرد که هزینه مصرف آب و گاز محرومان و کم‌مصرف‌ها مشابه آنچه در خصوص برق اتفاق افتاده، رایگان شود و بر همین اساس در آن جلسه مقرر شد از کسانی که مصرف پایین دارند، هزینه‌ای در قبال آب و گاز گرفته نشود و تخفیف ویژه داده شود، به‌عوض از پرمصرف‌ها مبالغ بیشتری دریافت شود که کمبود درآمدی دولت را جبران کند.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

كاهش يا افزايش ارتفاع اورست بخاطر زلزله؟ معلوم شد افزايش ياف

پستتوسط نبض زمان » يکشنبه آپريل 18, 2021 12:37 pm

كاهش يا افزايش ارتفاع اورست بخاطر زلزله؟
معلوم شد افزايش يافته


در 8 دسامبر، نتایج اندازه گیری های جدید ارتفاع کوه اورست منتشر شد.

اسپوتنیک به نقل از شین هوآ می نویسد: پنج سال پیش، نپال یک سری زمین لرزه های شدید را تجربه کرد. دانشمندان در مورد لزوم اندازه گیری جدید اورست شروع به صحبت کردند، زیرا اعتقاد داشتند که ارتفاع آن کمتر شده است. اما معلوم شد که همه چیز کاملاً برعکس است! اخیراً، چین و نپال اعلام کردند که ارتفاع اورست بیشتر شده است. داده های تازه حاکی است که ارتفاع جدید بلندترین کوه بروی کره زمین معادل 8848.86 متر است.

ارتفاع کوه چگونه اندازه گیری شده است؟

محققان بیش از 144 میلیون قطعه از آخرین داده های توپوگرافی را برای قله اورست و مناطق اطراف آن با مساحت بیش از یک میلیون کیلومتر مربع جمع آوری کرده اند.

سپس، بر اساس داده های مدل ارتفاع دیجیتال اورست با وضوح بالا، و همچنین نظریه تعیین ارتفاع هندسی شبه ژئوئید و فن آوری های پیشرفته ژئودزی، مدلی از منطقه کوه اورست ساخته شد.

سرانجام با کسر ناهنجاری های ارتفاع از ارتفاع ژئودزیکی ، ارتفاع طبیعی کوه مشخص شد. ضخامت پوشش برف با استفاده از نظرسنجی های راداری اندازه گیری گردید.

پس از تمام اندازه گیری های میدانی، از جمله بررسی در بالای کوه ، تعیین توالی و کنترل کیفیت نتایج ، تمام اندازه گیری ها به مرکز پردازش داده های ژئودتیک واقع درشی آن چین منتقل شد. به منظور محاسبه دقیق تر ارتفاع جدید اورست ، کادر فنی مرکز پردازش داده های پیچیده ای را انجام دادند.

از ژوئن سال جاری ، متخصصان داده های مربوط به 343 نقطه بدست آمده توسط سیستم ماهواره ای ناوبری جهانشمول ، یک شبکه تسطیح با مساحت بیش از 780 کیلومتر ، 210 نقطه گرانش ، 12 نقطه تلاقی ، و همچنین نتایج اندازه گیری شبه ژئوئید و تصویربرداری توپوگرافیک راداری از پوشش برف واقع در بالای کوه را پردازش کردند.

سپس تیمی از دانشمندان و متخصصان نپال ، آکادمی علوم چین و سایر سازمان ها یک بررسی جامع و کنترل پذیرش نتایج را انجام دادند.

از چه فناوری های پیشرفته ای برای اندازه گیری ارتفاع اورست استفاده شده است؟

در سال 2020 ، از هر دو روش سنتی و جدیدترین فن آوری برای اندازه گیری ارتفاع اورست – تصویربرداری ماهواره ای استفاده شد. برای اولین بار از سامانه ماهواره‌ای ناوبری بیدو Beidou استفاده شد.

چگونه ارتفاع نهایی کوه مشخص شد؟

دانشمندان چینی از طریق یک سری محاسبات، دقیقاً ارتفاع قله از نظر زمین سنجی را بدست آوردند و مدلی ایجاد کردند و سپس با توجه به ارتفاع پوشش برف، براساس داده های حاصله، ارتفاع مطلق اورست را تعیین نمودند. سپس متخصصان چینی پردازش داده ها را بهمراه کارشناسان نپالی انجام دادند و پس از بحث ها و مذاکرات طولانی، ارتفاع نهایی کوه مشخص شد.

از نظر علم، ارتفاع اورست و تغییر آن برای مطالعه تعامل اوراسیا و صفحه هند و تغییر در وضعیت زیست محیطی در منطقه کوه مهم است. در آوریل 2015 ، زمین لرزه ای به قدرت 8.1 ریشتر نپال را لرزاند. دانشمندان در سراسر جهان در حال بحث هستند که آیا این زمین لرزه جدی بر ارتفاع اورست تأثیر گذاشته است و اگر چنین است، تاثیرچگونه بوده است. اندازه گیری دقیق ارتفاع اورست به دانشمندان کمک می کند تا به این سوالات پاسخ داده شود.

از نظر فنی، از آنجا که کوه اورست بلندترین قله در جهان است، که با آب و هوای قابل تغییر ، شرایط سخت زیست محیطی و میزان اکسیژن کم مشخص می شود، اندازه گیری دقیق ارتفاع کوه گواه بر سطح بالای فن آوری های نقشه برداری در چین است.

از نظر سیاسی و دیپلماسی، اورست مرز چین و نپال و نماد مهم دوستی بین دو کشور است. در 2020 میلادی 65 سال از برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و نپال گذشت. در همین سال از اولین صعود موفقیت آمیز به قله از سمت دامنه شمالی 60 سال و 45 سال از تعیین دقیق و اعلام ارتفاع کوه اورست در چین گذشت. اعلام مشترک داده ها در مورد ارتفاع کوه اورست کمک خواهد کرد تا روابط دوستانه بین چین و نپال به اوج جدیدی برسد.


نكته مهم كه خيليها نمي دانند
كه اصلا اورست بلندترين كوه نيست
بلكه بلندترين ارتفاع از سطح درياست

بلندترين كوه آن كوهي از كه از ريشه اش در مركز زمين بلندترين باشد= و اين كوه اورست نيست
بلكه قله اى در ارتفاعات آند در امريكاى جنوبي است
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

نشست خبری رئیس جمهور

پستتوسط نبض زمان » دوشنبه آپريل 19, 2021 9:26 am

نشست خبری رئیس جمهور؛
روحانی: کسی جرات دارد به نیرو‌های مسلح و قوه قضائیه توهین کند؟ بکند ببینید فردایش چند نفر احضار می‌شوند! ولی اگر به دولت توهین کنند، ارتقا مقام پیدا می‌کنند / مخالفان دولت با مخالفان جهانی ایران همسو هستند / عده‌ای در داخل می‌خواستند برجام را از بین ببرند، ولی ما نگذاشتیم / فکر می‌کنند تنها مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده / قانون مصوب مجلس را با تفسیر خودمان اجرا می‌کنیم / بعضی‌ها گفتند خوب است تحریم‌ها ۵ سال دیگر هم ادامه پیدا کند؛ نمی گذارم عده‌ای پایان تحریم‌ها را عقب بیندازند
پانزدهمین نشست خبری حجت الاسلام و المسمین حسن روحانی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روحانی: در سخت‌ترین دوران اداره کشور را برعهده گرفتیم / وعده های ما به مردم، تعامل با جهان، برداشتن تحریم ها و تثبیت حق هسته ای بود

نشست خبری حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در سالن بهشتی نهاد ریاست جمهوری با حضور نمایندگان رسانه های داخلی و خارجی آغاز شد.

Image
به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری ها، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی طی سخنانی در ابتدای نشست خبری خود با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با یادآوری اینکه هفت‌ماه و چند روز از فرصت دولت باقیمانده است، اظهار کرد: خدا را شاکرم که بار مسئولیت دولت را در سخت‌ترین شرایط قرن اخیر به عهده ما گذاشت و شرایط شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های اقتصادی علیه ملت، سخت‌ترین اوضاع را برای ملت ما به وجود آورده است.

در سخت‌ترین شرایط دولت را تحویل گرفتیم

وی افزود: در دوران قبل از جنگ اقتصادی دولت را در سخت‌ترین شرایط یعنی رکود تورمی تحویل گرفتیم و رشد اقتصادی منهای هفت و هفت دهم درصد و تورم ما بالای ۳۰ درصد بود. شرایطی که برای هیچ دولتی در ابتدای کارش سابقه نداشت.

روحانی تأکید کرد: ما درآمد نفتی‌مان قبل از دولت یازدهم حدود صد میلیارد در سال بوده است ولی متوسط درآمد نفتی خوب ما در این دولت به طور متوسط ۵۲ میلیون دلار بوده است.

رییس جمهوری یادآور شد: ما گاهی نفت را از ۳۰ دلار هم کمتر فروختیم اما بهترین شرایط تورمی را در سه ۹۴، ۹۵ و ۹۶ سال حدود ۱۱ درصد بوده که در ۵۰ سال گذشته سابقه نداشته که دولتی سه سال این چنین آماری داشته باشد.

بهترین اقدامات را برای استیفای حقوق مردم انجام دادیم

وی افزود: وعده ما به مردم اعتدال و تداوم ارتباط با جهان بود و به مردم گفتیم که تحریم‌ را از دوش مردم برمی‌داریم و حق مردم را استیفا می‌کنیم و کارهایی که در این مدت برای استیفای حقوق مردم در مسایل بین‌المللی انجام دادیم بهترین اقدامات بود.

در میادین مشترک گازی از قطر جلو زدیم

روحانی با بیان اینکه ما از ۶۰۰ میلیون بشکه گاز این مقدار را به ۱۰۰۰ میلیون رسانیدم، اظهار کرد: در میدان مشترک نفتی با عراق از ۷۰ بشکه در روز به هزار بشکه رسیدیم. و در میادین مشترک گازی هم در تولید از قطر جلو زدیم.

سال ۹۵ بالترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم

روحانی ادامه داد: یکی از بالاترین رشد اقتصادی کشور ما در سال ۹۵ بود که بالاترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم و در طول این هفت سال در بسیاری از زمینه‌ها به وعده‌های خود به مردم عمل کردیم. وعده ما به مردم اعتدال، تعامل سازنده با جهان، برداشتن تحریم از دوش مردم و رساندن مردم به حقوق حقه خودشان، تثبیت حق هسته ای به عنوان یک حق قانونی برای مردم ایران بود. البته قبل از آن هم فعالیت‌های هسته‌ای ما قانونی بود اما در چارچوب شورای امنیت سازمان ملل آن را غیرقانونی می‌دانستند.

توانستیم کشور را از شرایط سخت رکود و تورم نجات دهیم

رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه کشور را از شرایط سخت آژانس رهانیدیم و اقداماتی که در این مدت انجام دادیم یک مدیریت قابل قبول بود، گفت: در چهار سال ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ یک مدیریت اقتصادی داشتیم که توانستیم کشور را هم از رکود و تورم سخت نجات دهیم و هم در مسائل مهم مورد نیاز مردم خودکفایی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در این مدت در گندم، تا حدی در شکر و برنج، در انرژی یعنی گاز، بنزین، و گازوییل که قبلا وارد کننده بودیم، به خودکفایی رسیدم. برای نخستین بار در دولت دوازدهم محصول گاز ما و تولید گاز شیرین در کشور به یک میلیارد متر مکعب در روز رسید و تولید گاز را از ۶۰۰ و اندی میلیون به هزار میلیون متر مکعب رساندیم. در حوزه‌های مشترک گاز و نفت پیشرفت‌های قابل توجه داشتیم و از قطر شریک میدان مشترک‌مان جلو زدیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: علاوه بر این در میدان مشترک نفت با عراق از تولید ۷۰ هزار بشکه در روز به ۴۰۰ هزار بشکه رسیدیم و در این زمینه هم توانستیم مردم را به حقوق حقه خود برسانیم. در زمینه‌های مهمی مانند کشاورزی و صنعت شرایط ما طوری شد که در کشاورزی از ۹۷ میلیون تن محصولات کشاورزی به ۱۲۳ هزار میلیون تن رسیدیم و به ۱۳۰ هزار میلیون تن می‌رسیم.

تولید برق ما از متوسط دولت های قبل بیشتر است

رییس دولت تدبیر و امید با تشریح خدمات ارائه شده توسط دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه آب و برق گفت: ما تلفات برق را تک رقمی کردیم و تولید برق ما از متوسط دولت های قبل بیشتر است و در هر سال به طور متوسط ۲ هزار مگاوات به برق کشور اضافه کردیم که به طور متوسط یک و هفت دهم درصد رشد را نشان می دهد.

روحانی درباره رشد تولیدات صنعتی نیز خاطرنشان کرد: تولید محصولات فولادی در این دولت دو برابر شد و هفتاد درصد به تولید آلومینیوم کشور اضافه کردیم و در زمینه پتروشیمی، در جهش دوم هستیم و توان تولید محصولات پتروشیمی را به دو برابر رساندیم.

افتتاح های مهمی تا پایان سال خواهیم داشت

وی با بیان اینکه علیرغم شرایط کرونایی حاکم بر کشور، افتتاح‌های بسیار مهم داشتیم و افتتاح‌های مهمی تا پایان این دولت خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه جاده، ریل و بندر رشد خوبی داشته‌ایم و از تمامی رسانه‌ها خواهش می کنم محصولات، دستاوردها و تولید در دولت های یازدهم و دوازدهم را با دولت های گذشته مقایسه کنند.

رییس جمهوری با اشاره به شرایط جنگ اقتصادی، تحریم و شیوع بیماری کرونا در کشور گفت: با توجه به شرایطی که داشتیم می توانیم اعلام کنیم که دولت نمره قابل قبولی را در زمینه های مختلف از مردم می گیرد.

روحانی، دستاوردهای دولت در زمینه مسائل اجتماعی و انجام طرح تحول سلامت را یادآور شد و گفت: اجرای طرح تحول سلامت کار بزرگی بود و کاری که در تخت بیمارستانی و تجهیزات پزشکی کردیم هم کار بزرگی بود و تقریبا با نوسازی هایی که انجام دادیم تخت بیمارستانی را نسبت به پیش از دولت یازدهم، به دو برابر رساندیم.

در زمینه مقابله بافقر مطلق اقدامات خوبی انجام شد

وی با اشاره به این موضوع که همگانی کردن بیمه سلامت مردم برای اولین بار در این دولت انجام گرفت، افزود: در زمینه مقابله و مبارزه با فقر مطلق هم در سال های پیش و هم در بودجه امسال اقدامات خوبی انجام شد و در مجموع، هم در تولید صنعتی و هم کشاورزی و هم در خدمات اجتماعی قدم های بسیار مهمی برداشتیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه دولت الکترونیک به معنی واقعی کلمه در این دولت عملیاتی شد، خاطرنشان کرد: خدمات الکترونیک را از ۱۰ درصد به ۷۶ درصد رساندیم و شرکت‌های دانش بنیان در گذشته بسیار ناچیز بود و سی، چهل شرکت بیشتر نداشتیم اما الان پنج هزار شرکت دانش بنیان داریم و دولت، کار بزرگی در این زمینه انجام داد. روحانی اضافه کرد: امسال علاوه بر جنگ اقتصادی ما با کرونا مواجه شدیم البته از اواخر بهمن سال گذشته و همه امسال را ما گرفتار این ویروس بودیم و احتمالا تا پایان سال هم کم و بیش همین مشکل را خواهیم داشت تا به سال آینده برسیم.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: دولت در هفت ماه و نیمی که تقریبا از عمر این دولت باقی مانده، تمام تلاش دولت بر این است که بتواند طرح‌های نیمه تمام مهم خود را تکمیل کند و در اختیار مردم قرار دهد.

وی با بیان اینکه برنامه ما در زمینه تخت‌های بیمارستانی این است که بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت اضافه کنیم، اظهار داشت: در زمینه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این شرکت‌ها را تقویت خواهیم کرد، کارخانه‌های نوآوری را در بسیاری از استان‌ها به افتتاح می‌رسانیم. همچنین تا پایان این دولت طرح‌های مهم ریلی را افتتاح خواهیم کرد.

تحول در حمل و نقدل ریلی از افتخارات این دولت است

روحانی با بیان اینکه یکی از افتخارات این دولت، تحول در حمل و نقل ریلی در واگن‌سازی، لوکوموتیوسازی و هم در زمینه خطوط ریلی بوده است، گفت: شما می‌دانید ما استان همدان را به خطوط ریلی وصل کردیم، کرمانشاه را به خطوط ریلی متصل کردیم، ارومیه را به خطوط ریلی وصل کردیم، گیلان و رشت به خطوط ریلی متصل کردیم و تا پایان این دولت دریای خزر را هم به خطوط ریلی در گیلان که البته در مازندران را داشتیم، به خطوط ریلی وصل خواهیم کرد کاسپین را تا پایان این دولت به رشت متصل خواهیم کرد.

رییس جمهوری گفت: تلاش ما این است که تا پایان امسال بتوانیم در استان سیستان و بلوچستان چابهار را به زاهدان متصل کنید چابهار به ایرانشهر و زاهدان به یکی از شهرهایی که مدنظرمان متصل خواهد شد و تلاش ما این است که مابقی این ریل را تا پایان دولت تکمیل کنیم. یعنی چابهار به زاهدان متصل می‌شود.

وی یادآورشد: در زمینه راه بزرگراه و راه‌های آزادراهی یکی از طرح‌های مهمی که داریم اتصال اصفهان به شیراز است که در این دولت انجام خواهد شد که یکی از مهمترین آزادراه‌های مهم کشور است. طرح بسیار مهم گوره به جاسک که یک طرح استراتژیک دولت است، تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. یک بخشی از این طرح هم اوایل سال آینده به افتتاح می‌رسد.

وقت پرداختن به حاشیه ها را نداریم

رییس جمهوری با اشاره به انتقادات برخی از دولت اظهار کرد: وقت این کار را نداریم که به حاشیه‌ها بپردازیم اما جواب ندادن ما به آنها به معنای پاسخ نداشتن ما به این موارد نیست ما تا روز آخر دولت به دنبال خدمت رسانی به مردم هستیم و فرصتی برای پاسخگویی به این موارد نداریم.

برجام بی عیب نیست

وی ادامه داد: جنگ اقتصادی ترامپ علیه ایران به نتیجه نرسید و شکست خورد. این توافق برجام ایراداتی هم داشت، به هرحال بی‌نقص فقط خداست. برخی می‌خواستند برجام را نابود کنند تا نباشد و همانطور که گفتم این برجام که دست و پایش را شکسته بودند با دست و پای شکسته جلوی ترامپ ایستاد و سه بار او را در مجامع بین‌المللی شکست داد.

تحریم باید پایان پذیرد

روحانی تاکید کرد: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق خود دست یافتند و پایان ترامپ به معنای پایان جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی است. دولت نخواهد گذاشت که کسانی پایان تحریم را به تأخیر بیندازد ما این اجازه را به آنان نخواهیم داد. تحریم باید پایان پذیرد و این حق مردم ماست. آمریکا باید به برجام بازگردد و ما هم گفته‌ایم که هرگاه این اتفاق بیفتد ما هم حاضریم به همه تعهدات خود بازگردیم.

تلاش ما این است قیمت ها برای مردم قابل تحمل باشد

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری در ادامه نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر سیما درباره وجود نوسانات در قیمت‌های کالاهای مختلف اظهار کرد: اینکه مردم در زندگی و کالاهای روزمره دچار مشکل هستند کاملا درست است مردم باید توجه داشته باشند که امسال بخاطر کرونا صادرات غیرنفتی در ۸ ماهه اول حدود ۲۰ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد:همچنین منابع ارزی ما در کشورهای دیگر با مشکلاتی در برداشت مواجه است و حتی همانطور که رئیس بانک مرکزی گفت برای برداشت پول برای کرونا و تامین واکسن دچار مشکلاتی هستیم؛ گرانی برخی کالاها به دلیل تأخیر در ورود برخی نهاده‌های دامی بود.

وی گفت: درآمد نفتی در سال ۱۳۹۰ صد و نوزده میلیارد دلار بوده و در سال قبل خیلی کمتر بوده است؛ در سال ۹۱ با کمبود کالاهایی مواجه بودیم اما در این سالها با کمبود مواجه نیستیم اما با گرانی‌هایی مواجهیم که دلایل آن نیز برخی سوء مدیریت ها، عدم برخورد قاطع با متخلفین و جنگ اقتصادی است.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: یکی از مصوبات بسیار مهم ما مربوط به سامانه جامع تجارت بود؛ ما این سامانه را راه اندازی کردیم اما افرادی به هر دری متوسل می شوند تا این سامانه اجرایی نشون و انبارها نمایان نشود و مردم در جریان قرار نگیرند، اقدامات بسیاری انجام دادند. الان ۷۰ درصد سامانه تجارت راه افتاده و مابقی نیز در دی و اسفند راه اندازی می شود که برای فهمیدن وضعیت کالاها از زمان ثبت سفارش تا زمان تحویل به مصرف کننده قابل مشاهده خواهد بود.

روحانی با تاکید بر اینکه تلاش‌مان بر این است قیمت ها به حدی باشد که برای مردم قابل تحمل باشد، افزود در چند کالا که به واردات نهاده ها لازم داشتند مشکلاتی داشتیم که البته در این زمینه مشکلات مدیریت نیز وجود دارد که من منکر آن نیستم؛ دنبال می کنم که مشکلات کمتر شود؛ پیش بینی من این است که در ماه‌های آینده شرایط با ثبات تری داشته باشیم.

لایحه بودجه ۱۴۰۰به نفع اقشار فرودست جامعه است

وی در پاسخ به پرسش ایسنا، مبنی بر اینکه پس از ارائه بودجه به مجلس فارغ از تمام حاشیه هایی که نحوه ارائه و دریافت آن داشته است، اکثر نمایندگان در اظهار نظرهایی که نسبت به مفاد لایحه بودجه 1400 دارند انتقادهایی را مطرح می کنند که شاخ8ص ترین آن حسابی است که دولت بر روی درآمد ناشی از فروش نفت و یا نرخ ارز باز کرده است، یا این که می گویند دردسرهای این بودجه را دولت بعدی خواهد کشید و به همین دلیل بدون برنامه ریزی تنظیم شده است، نظر دولت درباره آن چیست، گفت: ما برای بودجه نقطه ضعف قایل نیستیم. بودجه ما نقطه قوت دارد آنان که دنبال نقطه ضعف آن هستنند، بروند و اینها را پیدا کنند. البته انتقاد از بودجه حق نمایندگان مجلس است. نیمی از این بودجه را ما اجرا می‌کنیم و بقیه آن را هم دولت بعدی اجرا می‌کند. این بودجه برای اقشار فرودست و برای جامعه سودمند است. بودجه بسیار خوب است و از اینجا به بعد دیگر در اختیار مجلس است که چگونه تصمیم گیری کند.

ادامه سوال ایسنا: روحانی افزود: بودجه ۱۴۰۰ به بهترین صورت تنظیم شده است البته اگر کسی اشکالاتی وارد می‌کند حق دارد که اشکال خود را اعلام کند. تولید نفت به همراه میعانات آن را در بودجه ۲میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته‌ایم. این میزان نفت، تولید و تامین خواهد شد همانطور که پیش‌تر گفته‌ام ما سال آینده به طور متوسط تا پایان سال روزی ۲میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید کرده و به فروش خواهیم رساند؛ بنابراین هیچ مشکلی در این زمینه نداریم.

رئیس جمهوری یادآور شد: در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم ۲۵ درصد برای حقوق بگیران ثابت، کارمندان و بازنشستگان حقوق دریافتی در نظر گرفته شده است که امکان پذیر است. در بودجه سال آینده علی‌رغم این که در ظاهر آن فروش نفت بیشتری دیده می‌شود اما بودجه جاری کشور متکی به درآمد نفتی نیست. این تولید نفت در راه توسعه کشور و توانمندسازی اقشار محروم مصرف خواهد شد؛ بنابراین ما مشکلی در بودجه نمی‌بینیم.

روحانی با بیان اینکه نیمی از این بودجه را ما اجرا می‌کنیم و نیمه دیگر را دولت بعدی اجرا می‌کند، بیان کرد: بودجه دارای نقاط قوت برای حمایت از اقشار کم درآمد، توسعه کشور و همچنین تکیه کافی برای مالیات دارد. دولت کوچک شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار را که رقم قابل ملاحظه در بودجه است را اجرایی کرده است. بودجه خوبی تقدیم مجلس شده است اما بقیه امور، اقدامات و بررسی‌های به عهده مجلس است.

مشکلی با بازگشت آمریکا به برجام نداریم

روحانی در ادامه در پاسخ به این پرسش خبرنگار الجزیره که «آیا اینکه گفتید اجازه نخواهید داد هیچ کس مانعی در برداشته شدن تحریمها ایجاد کند، پیامی برای مجلس است؟» و « آیا امکان دارد با بایدن در صورت لغو تحریم‌های دیدار کنید؟ یا اینکه گفت‌وگوها درقالب ۱+۵ را آغاز کنید؟» گفت: دولت همه تلاش خود را انجام میدهد که در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ این یکی از وظایف دولت است و اگر ممکن باشد همین ساعت این کار را انجام می‌دهد؛ هر روزی که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: آنچه مجلس تصویب کرده اقدام راهبردی برای رفع تحریم است و نه ادامه تحریم، اما اینکه آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است؛ ما هر زمان که ۱+۴ یا ۱+۵ به تعهدات خود عمل کند ما هم به اجرای تعهدات خود بازمیگردیم و هیچ مانعی در این مسیر نخواهیم داشت.

رئیس جمهوری در ادامه اشاره به کاهش تعهدات برجامی از سوی جمهوری اسلامی ایران در ۵ مرحله اظهار کرد: در آخرین گام کاهش تعهدات برجامی به طرف مقابل اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های هسته‌ای خود هیچگونه محدودیتی قائل نیست و در آخرین گام کاهش تعهدات نیز صریحا اعلام شد که هیچ تعهدی برای غنی سازی و تحقیق و توسعه قائل نیستیم. آنچه الان در زمینه فعال شدن IR2M یا آنچه مجلس تعیین کرده، همه در قالب چیزی است که سال قبل به اعلام کردم و گفتم هیچ تعهدی دیگر در غنی سازی نداریم؛ ما مشکلی نخواهیم داشت اگر آمریکا بازگردد و اشتباهات گذشته خود را جبران کند و دولت آینده و آقای بایدن به شرایط ۲۰۱۷ بازگردد ما هم مشکلی نخواهیم داشت و به تعهداتشان عمل خواهیم کرد..

در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره نقش مدیران و تحریم ها در وضعیت امروز کشور گفت: مشکلات در کشور ما عوامل متعددی دارد که برخی از آنها ساختاری است و مربوط به سالها قبل است که باید حل و فصل شود.

وی با اشاره به نقش تحریم ها در وضعیت کشور گفت: امروز مدیریتی حاکم است که در سال ۹۵و ۹۴ نیز روی کار بوده است، یعنی مدیر امروز آن روز نیز روی کار بوده است اما چرا در آن سالها ثبات اقتصادی داشتیم و تورم و رکود شکسته شد؟

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه امروز در تحریم نیستیم؛ خطا نکنید؛ بلکه در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هست که در دنیا و تاریخ کم نظیر است خاطر نشان کرد: امروز تمام قدرتهای دنیا به دنبال این است که ما نفت نفروشیم. سالهای ۹۲ تا اواخر ۹۴ ما در تحریم بودیم اما مشکل نداشتیم اما از سال ۹۷به بعد وارد جنگ اقتصادی شده ایم، اما برخی قوانین را قبول ندارند.و مقام معظم رهبری بارها فرمودند که مادر جنگ اقتصادی هستیم و فرمانده این جنگ رئیس جمهوری است؛ وقتی رئیس جمهوری فرمانده جنگ است ، مدیران آن در خط مقدم هستند.

وی گفت: فراموش نکنید که غیر از مشکلات ساختاری و جنگ اقتصادی با مشکلی بنام همسویی مخالفان دولت با مخالفان جمهوری اسلامی در دنیا مواجهیم؛ این همصدایی خیلی بد است. چرا درباره مخالفین دولت سوالی پرسیده نمی‌شود؟ مدیریت حتما نقص و عیب دارد و همه باید ما را یاری کنند چراکه ما همانطور که درجنگ تحمیلی نمی‌توانستیم به تنها پیروز شویم، امروز نیز نمی‌توانیم به تنهایی در میدان جنگ، جنگ را اداره کنیم.

یک دقیقه تأخیر در شکستن تحریم حرام است

رئیس جمهوری افزود: اگر صحبتهای من در جلسات دولت پخش شود مشخص می‌شود که من چقدر با مدیران دعوا میکنم؛ ملیون ها نفر در سراسر کشور به عنوان دولت کار میکنند و منظور از دولت فقط رئیس جمهور نیست. همانطور که می‌گویم اگر شکستن تحریم میسر باشد و یک دقیقه تأخیر در آن حرم است در زمینه مدیریت نیز همین را میگویم و معتقدم اگر ما بتوانیم نقش مدیریت را یک دقیقه زودتر برطرف کنیم وظیفه ماست. حتما هستند افرادی که اشکالاتی داشته باشند؛ حتما قوه قضائیه،نیروهای مسلح و مجلس ما اشکالاتی دارند؛ نهاد بی اشکال نداریم و همه اشکال دارند، همه باید مشکلات را به هم حل کنیم.

روحانی گفت:نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولتی که وسط میدان جنگ است حمله میکنیم و به سایرین حمله نمیکنیم؛ اگر کسی به دولت تهمت زد و توهین کرد چرا تشویق می‌شود! آیا امروز کسی جرات دارد به قوه قضاییه و نیروهای مسلح توهین کند؟ اگر جرات میکند بفرمایید؛ فردا این کار را بکنند و فردا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و چند نفر احضار می‌شوند.

وی تصریح کرد:نقایص باید برطرف شود اما وضعیت امور کشور چهار عامل دارند که عبارتند از مشکل ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام در برخی زمینه‌ها و وجود نواقصی در مدیریت.

دولت مصوبه مجلس برای کاهش تاثیر تحریم ها را مفید نمیداند

وی در پاسخ به پرسش خبرگزاری تسنیم درباره تاثیر طرح مجلس درباره پروتکل‌های الحاقی و رویکرد دولت درباره آن اظهار کرد: دولت قبلا در اعلام کرده است که این قانون را مفید نمی‌داند.

مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی دهد

روحانی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه ایران درباره تعامل دولت و مجلس در زمینه لوایح دولت گفت: دولت یک لایحه بسیار مهم راجع به انتخابات به مجلس قبل داد اما متاسفانه در دستور کار قرار نگرفت؛ ماهها در دولت برای تدوین آن لایحه بحث شد اما متاسفانه مجلس قبل آن را کنار گذاشت. ما مجددا لوایحی که در مجلس قبل تصویب نشده بود را به مجلس فعلی دادیم اما متاسفانه هیچ کدام امروز در دستور کار نیست.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد، تعارض منافع و شفافیت لوایحی است که ما به مجلس دادیم و از اولویتهای مردم هستند، گفت: متاسفانه مجلس به لوایح دولت اهمیت نمی‌دهد و این به نفع کشور نیست. دولت یک بدنه کارشناسی عظیمی دارد و این بدنه کارشناسی را نمیتوان با کمیسیون های مجلس و مرکز بررسی ها مجلس مقایسه کردح. لوایحی که در دولت تهیه می شود پخته و بررسی شده است. طبق قانون مجلس هم می‌تواند طرح داشته باشد اما اصل داستان لوایح است. عدم تناسب یعنی خواباندن لوایح دولت و رسیدگی به طرح های نمایندگان نمی‌تواند خیلی مفید باشد؛ بحث ما این است که چیزی تصویب شود که به نفع مردم باشد.

روحانی گفت: علت گرانی و بی ثباتی در برخی اجناس این است که ما در دولت وزیری که حامی مصرف کننده باشد نداریم؛ ما به مجلس قبل پیشنهاد تشکیل وزارت بازرگانی را دادیم؛ در نهایت روز آخر تصویب کرد اما در یک جمله ایراد داشت که مجلس فعلی می‌توانست در دو دقیقه ام را اصلاح کند اما مصوبه به بایگانی رفت.

وی افزود: در دیدار اعضای دولت با رهبری، ایشان به دولت انتقاد کردند که چرا ۴ وزارتخانه را یک وزیر اداره می‌کند؛ در یکسری امور به نفع مردم است که مردم و مجلس در کنار هم باشند؛ برخی فکر می‌کنند مجلس نماینده ملت است و دولت از آسمان آمده است؛ این درحالی است که رئیس جمهور را نیز مردم انتخاب می‌کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: الان هم دولت و هم مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و ما باید در آنچه به نفع مردم است همدیگر را یاری کنیم؛ طرح های نمایندگان اگر به نفع مردم باشد ما کمک میکنیم؛ حتی در زمینه طرح اخیر درباره تحریم ها ما مخالفیم اما درحال تدوین آیین نامه اجرایی آن هستیم.

در شرایط مجلس قبل جلسه شورای عالی اقتصادی به خوبی برگزار می شد

رییس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری صداوسیما درباره زمان برگزاری مجدد جلسات شورای عالی اقتصادی سران قوا اظهار کرد: به زودی این جلسات برگزار می‌شود. به نظرم تا هفته آینده یا هفته بعدش این جلسه را برگزار می‌کنیم تا بخشی از مشکلات اقتصادی کشور حل شود. در مجلس قبلی شرایط به گونه‌ای بود که این جلسات به خوبی برگزار می‌شد، اما در عمل خیلی کند اجرا می‌شد و امروز هم البته هر دو قوا در نظر دارند که این جلسات به زودی برگزار شود و با دقت و برنامه‌ریزی بیشتر پیش رود.

جنگ اقتصادی تمام شده است

روحانی در پاسخ به پرسش ایلنا مبنی بر اینکه چگونه میتوان مشکلات روزمره مردم را در شرایط جنگ اقتصادی حل کرد و میزان فروش نفت بودجه بر چه اساس است، گفت: معتقدم که جنگ اقتصادی تمام شده و این نه به خاطر انتخاب بایدن که به دلیل شکست خوردن طرح آنهاست یعنی حتی اگر ترامپ هم انتخاب میشد چاره‌ای جز کنار گذاشتن این رویکرد نداشت.

وی افزود: ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را باید تولید کنیم و بفروشیم و این را هم به وزیر نفت اعلام کرده‌ام که به دنبال بیشتر از این هم باشیم.

روحانی تاکید کرد: ما بر مبنای خوشبینی این بودجه را تنظیم نکردیم و براساس واقع بینی است. وزارت نفت گفته است که ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه توان تولید دارد اما لزوماً قرار نیست همه آنهم در خارج از کشور به فروش برسانیم، ممکن است ۱ میلیون و ۸۰۰ بشکه را در خارج بفروشیم و ۵۰۰ بشکه هم در داخل به فروش برسانیم. به هرحال بودجه ما بر اساس واقعیت هاست و توان اجرایی شدن هم دارد.



اگر ۱+5به تعهدات خود عمل کند مانیز باز می گردیم

روحانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری مهر درباره اینکه آیا جمهوری اسلامی نباید برای بازگشت آمریکا به برجام پیش شرط بگذارد و طلب خسارت کند؟ گفت: اگر بخواهیم از آمریکا درخواست پرداخت خسارت کنیم از سالها پیش از انقلاب تا امروز آمریکا خسارات بسیاری وارد کرده است، اما اینکه ما برای بازگشت به برجام پیش شرط بگذاریم، وقتی است که همه به بر جام باز میگردیم و در ضمن هم مطالباتشان را مطرح میکنیم که خوب است و حتما این کار را میکنم. اما درباره پیش شرط و اینکه چه کسی باید تعیین کند، این مسائل همه معنایش این است که به تحریم ادامه دهد.

.وی افزود: آنچه امروز می‌گوییم این است که اگر ۱+۵ فردا صبح به تمام تعهدات خود عمل کند، بلافاصله ماهم عمل میکنیم. ما از کشورهای مختلف مطالباتی داریم و از همه بیشتر از آمریکا مطالبه داریم. اما درباره دریافت خسارت از کشورهای ۱+۵ مقصود ما این نیست که ۱+۵ به تمام تعهدات خود عمل کردند. در سالهای اخیر که ۱+۴ بود آنها هم به تعهدات خود عمل نکردند، آیا ما باید با آنها جنگ جهانی راه بی اندازیم و در گفت و گو با ک شور ها بگوییم که شما اول خسارات ما را پرداخت کن بعد با هم صحبت کنیم؟ آنچه امروز برای ما مهم است این است که آمریکا کامل به تعهدات خود بازگردد و عملا اعلام کند که خطا کرده‌است و بعد از اینکه او به برجام بازگشت درباره مسیر جبران خسارات هایی که به ما وارد شده است فکر می‌کنیم.

بازگشت به توافق قویتر حرف ترامپ بود نه بایدن

وی در پاسخ به پرسش شبکه NBC درباره بازگشت آمریکا به برجام و اینکه بایدن میخواهد درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم مذاکره کند، اظهار کرد: آن تعبیری که از بایدن نقل کردید را من نشنیدم که بگوید اگر بخواهیم به برجام بازگردیم باید یک توافق قویتر باشد. اینکه حرف ترامپ بود نه بایدن! ترامپ می‌گفت که اگر بخواهیم به برجام برگردیم باید یک توافق تازه انجام دهیم.

رییس جمهوری گفت: اما جدای از این، هیچ بحث و بررسی و مذاکره مجدد درباره برجام وجود ندارد و مسائل دیگری مانند مسایل منطقه‌ای و موشکی هیچ ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد و همه اینها را قبلاً بحث کرده بودند در زمان برجام و ماه ها می‌خواستند این موارد را هم وارد مذاکره کنند که ما رد کردیم و حالا چون ترامپ از این موارد خبر نداشت این حرفها را می‌زد. بنابراین امکان چنین چیزی وجود ندارد.

لایحه بودجه ۱۴۰۰ براساس واقعیت است

روحانی در پاسخ به پرسش روزنامه جوان درباره اینکه آیا دولت خبری قطعی از برداشته شدن تحریم‌ها دارد، اظهار کرد: بودجه‌ای که دولت به مجلس می‌دهد برای کسب مجوز از مجلس است و این برمبنای تحلیل نیست، برمبنای واقعیات است. برمبنای گزارش پارسال بودجه و شرایط امسال است. اصلا تحریم برداشته نشود هم ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را می‌فروشیم. این قطعی است. چه آمریکا به برجام برگردد یا برنگردد و چه تحریم برداشته شود یا نشود. این بودجه یقینی است و در شش ماه اول ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم.

رییس جمهوری تصریح کرد: اینکه بگوییم ما با این تصمیم درباره فروش نفت برای دولت بعدی مشکل درست کردیم این حرف‌ها را از ذهنتان بیرون کنید. من از ابتدای انقلاب و نهضت حضور داشتم و از ابتدای نظام در درون آن مسئولیت داشته‌ام. من که آن کسی نیستم که بیایم و هشت سال رییس جمهوری شوم و بعد بروم با این و آن مصاحبه کنم. من برایم نظام مهم است و کلیت کشور اهمیت دارد. اینکه می‌گویید برای دولت بعدی مشکل‌ساز می‌شود، چنین نیست. ما نه دولت بعدی که آینده کشور و نظام را می‌بینیم.

روحانی افزود: ما با کسی شوخی نمی‌کنیم که می‌گوییم فروش نفت ما آنقدر است. اگر تحریم‌ها برداشته شود که ما هر مقدار که در شش ماهه دوم سال ۹۵ می‌فروختیم را خواهیم فروخت. ما فروش نفت‌مان در صورت برداشته شدن تحریم‌ها که آنقدر نخواهد بود. بیشتر خواهد شد و به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه و همان اندازه‌ای می‌رسد که در شش ماه دوم سال ۹۵ بود.

همه به فرمانده جنگ که رییس جمهوری است کمک کنند

روحانی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرگزاری برنا درباره سطح تعامل قوای سه گانه با تاکید بر اینکه ما به دنبال تقابل با دو قوه دیگر نیستیم، اظهار کرد: مبنای تعامل ماباقوای دیگر قانون اساسی است و چیزی فراتر از قانون اساسی از قوای دیگر نمی‌خواهیم. ما اهداف مهمی داریم که باید مد نظر همه قرار بگیرد و قوای سه گانه باید بر مبنای منافع ملی حرکت کنند.

وی با بیان اینکه «ما به دنبال تعامل با قوای دیگر هستیم»، افزود: من مجدداً تکرار می‌کنم که ما در شرایط جنگ هستیم و همه باید به فرمانده میدان که رئیس جمهوری است کمک کنند.

بعید می دانم آقای اردوغان بخواهد به تمامیت ارضی ما توهین کند

روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه همشهری درباره شعرخوانی اخیر اردوغان رئیس جمهور ترکیه و آینده روابط ایران و ترکیه با تاکید بر اینکه روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است و دو همسایه‌ای هستیم که با هم روابط سیاسی و اقتصادی داریم و در مسائل منطقه با هم گفت و گو میکنیم و در روند آستانه باهم حضور داریم، گفت: مسأله تمامیت ارضی، ایران و جایگاه ایران اهمیت ویژه‌ای دارد و حق مردم ما است که درباره یک جمله ای حساسیت به خرج دهند.

وی افزود: آنچه برای من مهم بود این بود که وزیر خارجه ترکیه به وزیر خارجه ما گفته که آقای اردوغان چنین قصدی را اصلا نداشته است و سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و سفیر ترکیه نیز بر این موضوع تاکید کردند.

روحانی با بیان اینکه «این یک شعر چندپهلو است و اگر در ایران خوانده شود یک معنا دارد و اگر در جای دیگری خوانده شود یک معنای دیگری دارد»، گفت :وقتی مقامات ترکیه صریحا اعلام کردند که آقای اردوغان چنین قصدی نداشته است و در همان سخنرانی نیز بر لزوم فعالیت چندجانبه در منطقه تاکید کرده اند و همچنین با سابقه‌ای که از آقای اردوغان دارم بسیار بعید می‌دانم که ایشان بخواهند به تمامیت ارضی ما توهین کنند.

وی گفت: آنهایی که معترض شدند حق‌شان است که حساسیت خود را به میهن دوستی خود نشان دهند. اما مقامات ترکیه به صراحت گفتند که ایشان قصد داشته که بگوید مردم جمهوری آذربایجان از آزاد شدن سرزمینهایشان خوشحالند. آقای اردوغان معمولا شعر زیاد میخواند و به‌نظر من با توضیحاتی که دادند می‌توانیم از این مسأله عبور کنیم.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد:حساسیت مردم ما بسیار مهم است و همه دنیا باید بدانند که میلیمتر میلیمتر سرزمین ملی برای مردم ما اهمیت دارد و همه در سخنرانی های خود باید به این موضوع توجه بیشتر کنند.

از حساسیت ها برابر اعدام "زم" برداشت می شود، او برای آنها کار می کرد

حرییس جمهوری در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه درباره اعدام روح‌الله زم و اینکه این موضوع باعث برهم‌خوردن برجام خواهد شد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه دارد که مستقل است و دادگاهش حکم صادر می‌کند و این که حالا چنین حکمی برای گروهی باعث خوشنودی باشد یا برای گروهی باعث ناخشنودی که برای ما مهم نیست.

وی تصریح کرد: این چیزی خوبی برای تاریخ زندگی آقای زم نیست که در این کشور که ما قانون اعدام داریم و مجازات می‌کنیم این کشورها در برابر این یک مورد، اینگونه نگرانی و حساسیت نشان می‌دهند اینطور استنباط می‌شود که برای منافع آنها کار می‌کرده است.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها در برخی موارد حساسیت نشان می‌دهند و ما هم حساسیم و در برخی مواردی که در فرانسه رخ می‌دهد یا مثلاً ممکن است در آلمان رخ دهد، حساسیم و اعلام نظر می‌کنیم. ما هم ناخشنودی‌هایی از کارهایی که برخی دولت‌ها در اروپا انجام می‌دهند داریم که اعلام می‌کنیم.

روحانی افزود: همه ما در چارچوب حقوقی که داریم باید در روابط خود اعلام نظر کنیم این فردی که اعدام شده بدون حکم دادگاه نبود و بنابراین آنان به حکم و قوه قضاییه ایراد دارند که آزادند اعلام نظر کنند و ما هم بر طبق قوانین خود عمل می‌کنیم و بعید میدانم که این مسئله به روابط ایران و اروپا لطمه‌ای بزند.

اختیارات رئیس جمهور برگرفته از اصل ۱۳۱ قانون اساسی بی اثر شده است

رئیس جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه اعتماد درباره حمایت‌های رهبری از رئیس جمهوری و علت عدم استفاده رئیس‌جمهوری از اختیارات خود در زمینه تذکر درخصوص بازداشت‌ها و مسائل حقوق بشری، گفت: رهبری طبق وظایف شرعی و قانونی که دارند از دولت حمایت میکنند اما اینکه اختیارات رئیس جمهوری چقدر است و چقدر از آن استفاده میکند در قانون اساسی آمده است. شما به موردی درباره قوه دیگر اشاره میکنید و میگویید که قوه قضاییه کسی را زندان کرده یا کسی را محاکمه کرده و شما چرا از اختیارات خود استفاده نکردید؟

وی افزود: موارد بسیاری وجود دارد که از طریق وزارت دادگستری اقدام میکنم و اینگونه نیست که ما همه موضوعات را رسانه‌ای کنیم و معمولا شکایاتی که به من می‌رسد، اگر نکته قابل ملاحظه‌ای داشته باشد، آن را به وزیر دادگستری ارجاع میدهم و او نیز با قوه قضاییه و گاهی با شخص رئیس قوه قضائیه صحبت می‌کند، اما در عین حال وظایف رئیس جمهوری مشخص و روشن است؛ جایی رئیس‌جمهوری می‌تواند به قوه قضاییه طبق اصل ۱۱۳ اختیار دهد که ببیند قانون اساسی در حال نقض است که آن هم با تفسیری که در سال ۱۳۹۱توسط شورای نگهبان انجام شده، این اصل بی اثر شده است؛ قبلا مورادی بوده که رئیس جمهوری به قوه قضاییه تذکر داده است و این قوه به شورای نگهبان نامه نوشته و این شورا گفته که طبق اصل ۱۱۳ حق رئیس جمهور است که تذکر و اخطار قانون اساسی بدهد اما در سال ۹۱ نظر شورای نگهبان تغییر کرده است و بر مبنای تفسیر جدید این شورا، اصل ۱۱۳ بی اثر شده است.

رئیس‌جمهوری گفت:به نظر من وقتی مردم به رئیس جمهوری رای میدهند، بر مبنای اصول قانون اساسی است. زمانی اصلی چند پهلو وجود دارد باید آن را تفسیر کنیم، اما در زمینه اصولی که روشن و واضح است و در سالهای قبل هم به آنها عمل شده، باید عمل شود.

روحانی با بیان اینکه «هرجا که طبق قانون اساسی در اختیارات من بوده است، اقدامات لازم را انجام داده‌ام.» خاطر نشان کرد:در هر موردی که دیدم بر خلاف قانون اساسی عمل شده علی رغم این تفسیر، باز هم تذکر کتبی داده ام اما در پاسخ هایی که به تذکرات رئیس‌جمهوری از سایر قوا و حتی در شورای نگهبان دریافت می‌کنم، به تفسیر سال ۹۱ این شورا استناد می‌شود.

شرایط در دولت جدید آمریکا تغییر می کند

رییس جمهوری همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز مبنی بر اینکه چه اندازه امیدوارید تا بایدن سیاست های خصمانه ترامپ را در پیش نگیرد و اینکه آیا سیگنالی بین دو دولت ایران و آمریکا رد و بدل شده است؟ گفت: معتقدیم شرایط در دولت جدید آمریکا تغییر خواهد یافت و شرایط مانند قبل باقی نمی‌ماند، حتی اگر آقای ترامپ هم می‌ماند شرایط تغییر می‌کرد حالا که آقای بایدن پیروز میدان شده، شرایط تغییر خواهد کرد. ما علاقه‌مندیم که روابط را با کشورهای اروپایی، غربی و همسایگانمان گسترش دهیم و بر این مبنا تلاش می‌کنیم. به اعتقاد من راه رسیدن به این مسأله ساده است؛ اگر ۱+۵ آماده باشد و به سال ۲۰۱۷ بازگردد ما هم آماده هستیم و این کار در زمانی کوتاه اجرایی خواهد شد.

وزیر بازرگانی باید از مصرف کننده حمایت کند

رئیس جمهوری در بخش پایانی نشست خبری خود به ارائه توضیحاتی درباره پاسخ به یکی از خبرنگاران درباره جای خالی وزیر بازرگانی در دولت پرداخت و گفت: اینکه گفتم مجلس موافقت نکرده که وزیری باید حامی مصرف کننده باشد، به این معنا نیست که در دولت کسی از مصرف کننده حمایت نمی‌کند؛ مقصود من این بود که وزیری باید باشد که کارش حمایت از مصرف کننده باشد که او وزیر بازرگانی است؛ ما وزیری میخواهیم که دنبال روابط تجاری با دنیا و تولید داخلی باشد و صرفاً به فکر مصرف کننده باشد که متاسفانه جایگاه چنین وزیری در هیات دولت خالی است

https://www.entekhab.ir/fa/news/590004/‏‎
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

‎ ایجاد پایگاه دائمی ايران در قطب جنوب عمق استراتژیک ایران

پستتوسط نبض زمان » دوشنبه آپريل 19, 2021 9:58 am


ایجاد پایگاه دائمی ايران در قطب جنوب عمق استراتژیک ایران را افزایش میدهد


آیا ایران به سمت ایجاد پایگاهی دائمی در قطب جنوب خواهد رفت؟

اسپوتنیک - امروز کشور های دنیا در تلاش‌ اند تا از منابع سرشار در قاره های دیگر و دریا ها بهره ببرند و اکنون آینده جهان در قطب جنوب تعریف می‌شود.

آقای دکترکامبیز مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

سالهاست در انتظاریم که بودجه ای برای تاسیس پایگاه دائمی جمهوری اسلامی ایران در قطب جنوب تعلق بگیرد ولی انگار برخی از مسئولان به خواب زمستانی رفته اند و نمی‌خواهند از خواب بیدار شوند.

همانطور که دستیابی به دانش فضایی یا دستیابی به فناوری‌ های هسته ای و نظامی می‌ تواند در تقویت اعتماد به نفس ملی اثر گذار باشد، ایجاد پایگاه دائمی در قاره یخ زده جنوبگان نیز می‌تواند به عمق استراتژیک ایران کمک کند.

پیدایش تهدیدی در سواحل قطب جنوب برای تمام بشریت

وی ضمن تاکید بر این مهم که امروز حدود 70 مرکز فعال پژوهشی در قطب جنوب وجود دارد بیان کرد:

با برگزاری همایش و نمایش نمی‌ توان در این عرصه خودنمایی کرد. طرح توسعه نوآوری‌ ها و فناوری‌ های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی آماده است با همکاری با پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی و همچنین سازمان زمین شناسی که جای خالی آن در کمک به راهبری این طرح احساس می‌ شود گامی عملیاتی در این حوزه بردارد.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین تاکید کرد:

قاره جنوبگان با وسعت 14 میلیون و ششصد هزار کیلومتر مربع بیش از هشت و نیم برابر مساحت ایران است؛ تقریبا 70 درصد منابع آب شیرین جهان در قطب جنوب وجود دارد و این در حالی است که این ناحیه سردترین منطقه جهان است و دمای آن به منفی 90 درجه هم می ‌رسد. اکنون حدود 30 کشور از جمله آمریکا، روسیه، شیلی، فرانسه، آرژانتین، هند، پاکستان و برزیل در جنوبگان ایستگاه تحقیقاتی دارند که روسیه با 10 ایستگاه بیشترین ایستگاه را داراست. می ‌توان جلوی خرج های اضافه را گرفت و برای تامین اعتبار ایجاد مرکز تحقیقاتی در قطب جنوب قدم برداشت.

آقای دکتر کامبیز مهدی زاده با بیان این نکته که در سال 1378 یک محقق ایرانی به همراه محققان روسی و هندی به جنوبگان اعزام شد، افزود:

از این تاریخ اعلام شده دیگر هیچ اعزامی صورت نگرفته. تنها عضو رسمی کمیته علمی تحقیقات جنوبگان SCAR شدن و یا راه اندازی مرکز ملی تحقیقات جنوبگان NCAR در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی کافی نیست و این بخشی از قدم اول است. محققین کشور بدون هزینه و سرمایه گذاری نمی توانند پیشرفت کنند و باید برای علم هزینه کنیم.

وی همچنین اظهار داشت:

باید به سمتی برویم که بالاترین مقام های عالی کشور از این پروژه حمایت حداکثری و عملی انجام دهند. با توجه به این که بیش از چندین نوع ماده معدنی نظیر طلا، مولیبدن، مس، نقره و تیتانیونم، توریم و .... وجود دارد و این عناصر دارای اهمیت اقتصادی و راهبردی هستند و نقش مهمی در آینده اقتصادی جهان بازی خواهد کرد. به همین سبب اهمیت ایجاد این پایگاه دائمی دو چندان می شود.

مدیر طرح توسعه نوآوری ها و فناوری های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اکنون 52 کشور عضو معاهده جنوبگان هستند که از بین آنها حدود 30 کشور در قطب جنوب پایگاه تحقیقاتی دارند. تشریح کرد:

سال هاست که قرار است در 6 مرحله در مدت 5 سال، کار تاسیس اولین پایگاه دائمی ایران در قطب جنوب با هزینه ای حدود 300 میلیارد تومان آغاز شود. که تا به امروز در حد حرف باقی مانده.

اگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تنهایی از تامین منابع مالی عاجز است که شواهد این را نشان می‌دهد، آماده ایم در بحث های فناوری و نوآوری برای راه اندازی پایگاه قطب جنوب همکاری داشته باشیم. پیشنهاد می کنم وزارت صمت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم کارگروهی مشترک جهت راه اندازی عملیاتی این پروژه ملی ایجاد کند.

مهدی زاده با بیان اینکه متاسفانه عدم آشنایی بسیاری از نهاد های مذکور مبنی بر اهمیت ایجاد پایگاه در قطب جنوب باعث شده است که به سمت عقب حرکت کنیم، گفت:

امروز اکثر کشور های جهان و سازمان فضایی ناسا از این ناحیه برای تشابه سازی با وضعیت مریخ و مطالعات زمین شناسی و شبیه سازی زندگی بر روی مریخ بهره میگیرد. همچنین مطالعات زیادی در رابطه با منابع هیدروکربنی در جنوبگان در تحقیقات پژوهشگران ایالات متحده گزارش شده و از وجود دهها میلیارد بشکه نفت خام در این منطقه خبر دادند. نروژ، آلمان، ژاپن و فرانسه در طی این سال ها مناطقی را برای مطالعه و اکتشاف انتخاب کرده اند و ما همچنان منتظر اختصاص بودجه هستیم باید پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در قطب جنوب به اهتزاز درآید و یک روز تاخیر در این زمینه یعنی عقب افتادن از دریای مواد معدنی و نفتی و به عقب راندن کشور.

وی، حضور در منطقه جنوبگان دارای اهمیت حقوقی و سیاسی و بین المللی دانسته و تاکید کرد:

تا قبل از قرن بیستم این ناحیه اهمیتی در سیاست بین الملل نداشت ولی امروز کشور های دنیا در تلاش اند برای منابع سرشار در قاره و دریا های اطراف بهره ببرند و آینده جهان در قطب جنوب تعریف خواهد شد.

جنوبگان یکی از حوزه های اصلی زمین شناسی است نمونه هایی نظیر دیرینه شناسی، آتشفشان شناسی، سنگ شناسی و ژئوفیزیک و هم چنین یخچال شناسی از دیگر حوزه های علوم زمین هستند که در این منطقه حائز اهمیت اند. جنوبگان یک آزمایشگاه طبیعی جهت انجام مطالعات علمی زمین شناسی و زیست محیطی است و با مطالعات مغزه های یخی به دست آمده از این قاره میتوان به عنوان یک مخزن ارزشمند اطلاعات در خصوص اقلیم گذشته و تاریخچه محیطی زمین اطلاعات مهمی را به دست آورد.
ايران خيلي دوست دارد بايگاه داشته باشد
اما جند مانع وجود داشته
يكي سردبودن هوا
بعد
هزينه صدملياردي يك الونك در قطب جنوب
و بالارفتن قيمت دلار
فلذا
عجالتا بنا شده است كه با يكي از همين بنگوئنها هماهنگي بشود تا نماينده ايران در قطب جنوب باشد

Image
https://ir.sputniknews.com/opinion/2020 ... %87%D8%AF/
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

قبليبعدي

بازگشت به بايگانى موضوعى گاهنامه معرفت به زمان


cron
Aelaa.Net