احوال عراق

ارائه موضوعي شمارگان منتشره از{گاهنامه معرفت به زمان}

مديران انجمن: نبض زمان, نبض زمان, نبض زمان

Re: احوال عراق

پستتوسط نبض زمان » شنبه مارس 23, 2019 7:04 pm

عراق،نقش‌آفرین جدیدنظام ارزی ایران
آیا نقشه ارزی جدید در راه است؟

براي دريافت مشروح اين مطلب، گاهنامه معرفت به زمان؛ 20 جمادی الاخری 1440 را از آدرس زیر دریافت نمایید:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... aadaa2.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال عراق

پستتوسط نبض زمان » شنبه مارس 23, 2019 7:06 pm

توافق عراق؛ جایگزینی موثرتر از INSTEX

براي دريافت مشروح اين مطلب، گاهنامه معرفت به زمان؛ 20 جمادی الاخری 1440 را از آدرس زیر دریافت نمایید:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... aadaa2.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال عراق

پستتوسط نبض زمان » يکشنبه مارس 24, 2019 10:22 pm

داعش ۵۰ تن طلای عراق را دزدید

براي دريافت مشروح اين مطلب، گاهنامه معرفت به زمان؛ 3 رجب 1440 را از آدرس زير دريافت نماييد:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... ab1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال عراق

پستتوسط نبض زمان » يکشنبه مارس 24, 2019 10:23 pm

گزارش اختصاصی مشرق /
پاکسازی 2 هزار و 500 کیلومتر مربع از منطقه مرموز «حوض الوقف»
ضربات مهلک به هسته‌های خاموش داعش در شمال شرق استان دیاله + نقشه میدانی

براي دريافت مشروح اين مطلب، گاهنامه معرفت به زمان؛ 3 رجب 1440 را از آدرس زير دريافت نماييد:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... ab1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

صادرات برق ترکیه به عراق آغاز شد

پستتوسط نبض زمان » جمعه ژانويه 01, 2021 7:44 pm

صادرات برق ترکیه به عراق آغاز شد


صادرات برق ترکیه به عراق از امروز / سه شنبه/ آغاز شد.

Image

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی خبر اکونومی صادرات برق ترکیه به عراق از طریق خط انتقال انرژی سیلوپی- زاخو آغاز شد.

صادرات برق ترکیه به عراق بعد از تغییر لیسانس شرکت خصوصی توزیع برق آکسا آکسن از سوی شورای تنظیم بازارهای انرژی ترکیه و فراهم آوردن امکان صادرات برای این کشور فراهم شده است.

این شرکت منطبق با مجوز شورای تنظیم بازارهای انرژی ترکیه از امروز تا اول نوامبر سال ۲۰۲۱ امکان صادرات برق به عراق را خواهد داشت. میزان برق صادراتی به عراق ۱۵۰ مگاوات اعلام شده است.

مصطفی ییلماز رییس شورای تنظیم بازارهای انرژی ترکیه در روزهای گذشته در گفتگو با خبرگزاری آناتولی با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید برق ر ترکیه برای صادرات به همسایگان مناسب است گفت میزان صادرات برق ترکیه به همسایگان در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.

ترکیه در سال گذشته به بلغارستان، یونان و گرجستان ۲.۸ میلیارد کیلووات ساعت برق صادر کرد و عراق در حال حاضر چهارمین مقصد صادرات برق ترکیه است.

میزان ظرفیت تولید برق ترکیه در سلجاری ۹۵ هزاار مگاوات بودد که بیش از نیمی از این رقم از انرژیهای تجدید پذیر می باشد. در سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۷۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق ترکیه از انرژهای پاک افزوده شده است و ظرفیت برق تولیدی از انرژی های تجدید پذیر ترکیه ۴۹ هزار مگاوات است.

حضور ترکیه در بازارهای انرژی عراق به خصوص در حوزه برق، موجب تحولات بیشتر در اقتصاد عراق خواهد شد که بر اساس برخی مولفه ها این موضوع ممکن است موجب کم رنگ شدن مراودات انرژی عراق با برخی از کشورهای همسایه باشد.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

تظاهرات در چند شهر عراق در اعتراض به کم کردن ارزش پول رسمی

پستتوسط نبض زمان » دوشنبه آپريل 19, 2021 10:09 am


تظاهرات در بغداد و چند شهر دیگر عراق در اعتراض به کم کردن ارزش پول رسمی

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که در بغداد و چند شهر دیگر عراق معترضان خشمگین در اعتراض به اقدام دیروز بانک مرکزی عراق در کم کردن ارزش واحد پول این کشور تظاهرات کردند.

بر اساس این گزارش تعداد زیادی از تظاهرکنندگان افراد سالمند هستند که می‌گویند اکنون ارزش حقوق بازنشستگی آنها کاهش یافته است.

دیروز بانک مرکزی عراق نرخ رسمی پول این کشور، دینار عراق، را برای بودجه سال آینده حدود ۲۲ درصد کاهش داد؛
همان كاري كه ايران بطور غير رسمي انجام مي دهد تحت بوشش يك آشوب بازار ارز ووو به اسم سوداگران و دشمن تمامش مي كند .

با کاهش ارزش دینار قیمت دلار بالا رفته است.
قبلا هر دلار آمریکا ۱۱۸۲ دینار عراق بود اما اکنون به ۱۴۵۰ دینار عراق افزایش یافته است.

گفته شد که این اقدام در پی افزایش چشمگیر نقدینگی و افت درآمدهای نفتی گرفته شده اما با افت ارزش دینار، تورم در این کشور افزایش پیدا می‌کند.
دولت عراق با کسری بودجه شدید رو به روست به طوری که "قادر به پرداخت حقوق کارمندان دولت نبوده است."

گروهی از نمایندگان پارلمان عراق هم مصطفی کاظمی، نخست وزیر را به پارلمان فراخواندند. احتمالا او چهارشنبه به پارلمان می‌رود
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

حال و هوايي كه مرحوم سليماني را انقدر بي تاب كرده بود

پستتوسط نبض زمان » دوشنبه مه 17, 2021 11:26 am

حال و هوايي كه مرحوم سليماني را آنقدر بي تاب كرده بود كه مرتبا آرزوي شهادت مي كرد

القدس العربی:
تکاپوی ویژه اسرائیل برای عادی سازی روابط با عراق / ادعای سفر پنهانی یکی از مسئولان دفتر نخست وزیر عراق به تل آویو / اظهارات قابل تامل یکی از چهره‌های جریان صدر درباره عادی سازی / آیا قرار است الکاظمی در لندن بر سر عادی سازی روابط با اسرائیل مذاکره کند؟
اسرائیل از زمان سرنگونی رژیم صدام در عراق، روی نکات مشخصی تمرکز کرد که مهمترین آنها، بازگرداندن تابعیت عراقی به یهودیان عراقی حاضر در اسرائیل و در ادامه بازگرداندن اموال مهاجران به آنهاست، که توسط حکومت‌های عراق مصادره شده است. نغمه عادی سازی اسرائیل با عراق، بسیار خطرناکتر و مهمتر از توافق‌های عادی سازی است که تا کنون شاهد آن‌ها بودیم، چرا که چهار دولت عربی که وارد روابط رسمی با اسرائیل شده اند، هیچ وجه مشترکی با آن نداشتند، اما این مساله در مورد عراق متفاوت است.

Image
صادق الطائی، نویسنده عراقی در القدس العربی نوشت: سال ۲۰۲۰ شاهد تسریع در روند عادی سازی روابط رسمی بین اسرائیل و تعدادی از دولت‌های عربی بودیم و اسرائیل در زمینه شکستن دیوار انزوای خود در منطقه، موفقیت‌های زیادی کسب کرد و توانست با امارات، بحرین، سودان و مغرب، روابط دیپلماتیک رسمی داشته باشد. البته دولت ترامپ نقش مهمی در این مساله داشت و به دنبال اظهارات رسمی مقامات آمریکایی بود که دولت‌های عربی تشویق به پیوستن به قطار عادی سازی شدند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اسرائیلی‌ها به خوبی می‌دانند که عراق به نسبت دولت‌های عربی که در حال حاضر وارد عادی سازی با صهیونیست‌ها شده اند، از ثقل بیشتری برخوردار است و با اینکه در مقابل اسرائیل قرار ندارد، از یک وزنه فرهنگی، دینی و سیاسی برای یهود برخوردار است که باعث می‌شود عراق از حیث اهمیت استراتژیک، در موازات مصر قرار بگیرد.

طایفه یهودی در عراق از یک حضور تاریخی با قدمت ۲۵۰۰ سال برخوردار است، همانطور که تلمود بابلی که توسط انبیای بنی اسرائیل و خاخام‌های آن‌ها در بابل نوشته شده، دومین کتاب مقدس در ادبیات دینی یهودی پس از تورات بوده و از اهمیت زیادی در دین یهودی برخوردار است. علاوه بر اینکه تلمود بابلی رقیب قدرتمندی برای تلمود اورشلیمی است که در فلسطین نوشته شده است. همچنین وجود مقبره‌های انبیای بنی اسرائیل در شهر‌های مختلف عراق، نقطه ثقل دیگری محسوب می‌شود، به این دلیل که موسسات گردشگری اسرائیل روی مقبره‌ها و زیارتگاه‌های یهودی در عراق تمرکز دارند و آن را در ضمن طرح‌های سیاحتی دینی آینده خود به شمار می‌آورند. همین مسائل می‌تواند باعث تحکیم روابط بین این دو شود، از این رو، وزارت خارجه اسرائیل و دستگا‌های اطلاعاتی موساد سعی دارند از پرونده یهودیان عراقی مهاجر در اسرائیل، بعنوان کلید مهمی برای عادی سازی استفاده کنند.

اگر شبکه‌های اجتماعی عراقی را دنبال کنیم، یک غزلسرایی واضح را در میان یهودیان عراقی مهاجر در اسرائیل می‌بینیم و حسرتی که بخاطر ظلم رفته بر آن‌ها می‌خورند، در حالی که عراق را بهشت روی زمین می‌دانند که پس از مهاجرات یهود از آن دچار ویرانی شد. بنابراین، اسرائیل از این مساله استفاده استراتژیک کرده و از زمان سرنگونی رژیم صدام در عراق، روی نکات مشخصی تمرکز کرد که مهمترین آنها، بازگرداندن تابعیت عراقی به یهودیان عراقی حاضر در اسرائیل و در ادامه بازگرداندن اموال مهاجران به آنهاست، که توسط حکومت‌های عراق مصادره شده است. نغمه عادی سازی اسرائیل با عراق، بسیار خطرناکتر و مهمتر از توافق‌های عادی سازی است که تا کنون شاهد آن‌ها بودیم، چرا که چهار دولت عربی که وارد روابط رسمی با اسرائیل شده اند، هیچ وجه مشترکی با آن نداشتند، اما این مساله در مورد عراق متفاوت است.

به نظر می‌رسد دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل تمام توجه خود را صرف موضوع عادی سازی با عراق کرده اند، به این دلیل که کارشناسان آن‌ها به دنبال به جریان انداختن پرونده بر اساس عادی سازی ملی بین دو دولت و توجیه آن‌ها در بین جوانان عراقی هستند و سعی دارند سوالاتی را مطرح کنند، از جمله اینکه: «شما از ادامه درگیری و دشمنی با اسرائیل در آینده چه سودی خواهید برد؟ عراق دولتی در مقابل اسرائیل نیست و هیچ خطری از جانب اسرائیل متوجه آن نمی‌شود، به این ترتیب، چرا دو طرف از روابطی بر پایه همکاری بهره‌مند نشوند؟ ما به شما کمک می‌کنیم تا کشور خود را به پیشرفت برسانید. چرا این فرصت را از دست می‌دهید؟»

علاوه بر این، اسرائیلی‌ها تلاش می‌کنند در رابطه با رهایی عراق از سیطره نفوذ ایران، وعده‌هایی به این کشور عربی داده و شرط تحقق این کمک را عادی سازی روابط بدانند.

در همین شرایط، موجی از جوانان عراقی را می‌بینیم که با سطحی نگری به موضوع عادی سازی نگاه می‌کنند و این امر را کلیدی برای خروج عراق از بحرانهایش می‌دانند، که در مقدمه آنها، فساد اسلام سیاسی پس از دو دهه از سیطره آن بر این کشور عربی است.

در همین رابطه، حدود دو ماه پیش، اظهارات خطرناکی توسط موسسه اطلاعاتی جافاج منتشر شد که براساس آن، تعدادی از مسئولان عالی رتبه عراقی به صورت پنهانی به تل آویو سفر کرده و وارد مذاکرات صلح با همتایان اسرائیلی خود شده اند. همانطور که منابع اسرائیلی از حضور مسئول مهمی از دفتر نخست وزیر عراق، در ضمن این هیئت خبر دادند و تصریح کردند که این دیدار با نظارت کوشنر انجام شده و در واقع یکی از صفحات معامله قرن محسوب می‌شود.

صحبت‌های برخی سیاست مردان عراقی در خصوص موضوع عادی سازی با اسرائیل، برای مردم این کشور حیرت آور بود و در مقدمه آن، اظهارات بهاء الاعرجی، یکی از چهره‌های برجسته در جریان صدری، قبل از دور شدن از این جریان است، که در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به سوالی در مورد امکان عقد توافق صلح بین عراق و اسرائیل گفت: «لازم است اعتراف کنیم که عراق واقعا بیش از هر زمان دیگری برای عادی سازی با اسرائیل آماده است و تصمیم در این باره، احتمالا از نجف می‌رسد نه از بغداد و در ادامه ایالات متحده هم وارد خط شده و اقدامات دیپلماتیک را هماهنگ می‌کند، تا معاهده صلح امضا شده و روابط سیاسی و اقتصادی شروع شود».

در حالی که تعدادی از تحلیلگران سیاسی بین پرونده عادی سازی و دور سفر‌های مصطفی الکاظمی به واشنگتن، عمان، قاهره و لندن ارتباط برقرار می‌کنند و انگیزه اصلی این سفر‌ها را ترتیب پرونده عادی سازی با اسرائیل می‌دانند، سیاستمدار عراقی، الآلوسی به رسانه‌ها گفته است که پرونده عادی سازی با اسرائیل وارد روند مذاکرات بین مصطفی الکاظمی و دولت بریتانیا می‌شود و این امر یکی از مهمترین بند‌های مذاکرات در سفر اخیر هیئت عراقی به لندن بوده است، چرا که قبل از این سفر حساس، یک تماس غیر رسمی بین برخی شخصیت‌های سیاسی عراقی و اسرائیل صورت گرفته، اما حکمرانی ایران بر صحنه سیاسی عراق، مانع از افزایش روابط دیپلماتیک بین تل آویو و بغداد می‌شود.

براساس برخی پیش بینی‌ها و اطلاعات رسیده، یک برنامه ریزی برای طرحی استراتژیک در حال انجام است، که با عنوان «شام جدید» شناخته می‌شود و الکاظمی با ملک عبدالله و السیسی آن را امضا کرده اند. برخی این طرح را کلیدی برای ارتباط عراق با اردن و مصر می‌دانند، یعنی دو دولتی که از چند دهه پیش روابط دیپلماتیک کاملی با اسرائیل دارند. به این ترتیب، طرح مذکور دروازه‌ای است برای پیوستن عراق به قطار عادی سازی. خلاصه موضع رسمی دولت عراق در این باره را در اظهارات سخنگوی این دولت می‌یابیم که تصریح کرد: «برخی طرف‌های سیاسی در عراق، مردم را به سمت قبول عادی سازی با اسرائیل سوق می‌دهند و این طرف‌ها به جناح‌های سیاسی بزرگی منسوب هستند، که همین مساله به نوبه خود منعکس کننده تفاوت بین قوای سیاسی داخل حکومت است».

به نظر می‌رسد این پرونده شاهد تحرک چشم گیری باشد، اما اوج آن احتمال پس از انتخابات آینده عراق در پاییز سال جاری خواهد بود.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

دادگاه عراق حکم بازداشت ترامپ را صادر کرد

پستتوسط نبض زمان » دوشنبه مه 17, 2021 11:46 am


دادگاه عراق حکم بازداشت ترامپ را صادر کرد


دادگاهی در عراق امروز(پنجشنبه)در پی تکمیل تحقیقات مرتبط با ترور ابومهدی المهندس و همراهان وی دستور بازداشت دونالد ترامپ را صادر کرد.

Image
به گزارش ایسنا، به نقل از بغداد الیوم، در بیانیه شورای عالی قضایی عراق آمده است که پس از ثبت اظهارات شاکیان از اعضای خانواده المهندس و نیز تکمیل تحقیقات اولیه، قاضی ویژه در دادگاه الرصافه که مسئولیت رسیدگی به جنایت ترور شهید ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی و همراهانش را بر عهده دارد، تصمیم گرفت تا مطابق احکام ماده 406 قانون مجازات عراق، حکم بازداشت علیه دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را صادر کند.

در این بیانیه آمده است: تحقیقات برای شناخت سایر عاملان دخیل در این جرم اعم از عراقی‌ها یا خارجی‌ها ادامه خواهد داشت.

سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی ابتدای ژانویه سال گذشته میلادی به دستور دونالد ترامپ طی حمله هوایی آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

پاکسازی نواحى آلوده اطراف سامرا كه امنيت آنرا تهديد مي كند

پستتوسط نبض زمان » پنج شنبه ژوئن 17, 2021 6:16 pm

نواحى آلوده اطراف سامرا كه امنيت آنرا تهديد مي كند = بعضا قدري پاكسازي شد


https://www.mashreghnews.ir/news/117534 ... 9%86%DB%8C
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال عراق

پستتوسط 00343179 » جمعه دسامبر 09, 2022 12:14 am

رهبر مسيحيان كاتوليك جهان براى ديدار آيت الله سيستاني به نجف اشرف خيابان شارع الرسول و منزل ايشان رفت/



حضور پاپ در منزل ایشان از جایگاه و اهمیتی نشان دارد که آیت الله العظمی سیستانی در عراق و حتی در سطح جهان تشیع از آن برخوردار است. اکثر رهبران جهان برای ملاقات با پاپ به واتیکان می روند یا اگر پاپ به جایی سفر کند رهبران دینی و شخصیت‌های سیاسی در محلی رسمی با او ملاقات می‌کنند.
حضور او در منزل آیت‌الله العظمی سیستانی نشان می‌دهد که پاپ نیز می‌داند جایگاه ایشان تا چه اندازه مهم و برجسته است تا آنجا که حاضر است خرق عادت کند و در منزل ایشان با معظم له ملاقات کند.
تاکنون سابقه نداشته که پاپ در منزل یکی از رهبران دینی اسلامی حضور یابد، حتی اگر با رهبران اهل تسنن هم ملاقاتی داشته این ملاقات اکثرا در واتیکان انجام شده است. دیدار او با آیت الله العظمی سیستانی آن هم در منزل ایشان، نشان از اهمیتی دارد که مرجعیت شیعه در سپهر دینی جهان اسلام پیدا کرده و رهبر مسیحیان را به این باور رسانده است


https://fa.shafaqna.com/news/1109697/

در دیدار پاپ فرانسیس و حضرت آیت الله سیستانی چه گذشت؟ / گزارشی از استقبال، بدرقه و دیدار رهبر کاتولیک های جهان با مرجع عالیقدر شیعیان جهان

شفقنا – پاپ فرانسیس ،رهبر کاتولیک های جهان در ادامه سفر به عراق و در دومین روز از سفر خود با حضور در شهر نجف اشرف با حضرت آیت الله العظمی سیستانی دیدار و گفت وگو کرد.
بیانیه دفتر حضرت آیت الله سیستانی درباره دیدار با پاپ فرانسیس: رهبران بزرگ مذهبی و معنوی باید برای جلوگیری از فجایع، نقش ایفا کنند

دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف امروز (شنبه) بیانیه ای درباره دیدار مرجع عالیقدر شیعیان با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان صادر کرد.

به گزارش شفقنا، در این بیانیه آمده است که درباره چالش های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبروست و نقش ایمان به خداوند سبحانه و تعالی و پایبندی به ارزش های والای اخلاقی برای غلبه بر آنها گفتگو و تبادل نظر شد.
در متن این بیانیه چنین آمده است:

حضرت آیت الله العظمی سیستانی صبح امروز(شنبه) با پاپ فرانسیس پاپ کلیسای کاتولیک و رئیس دولت واتیکان دیدار کرد.

در این دیدار درباره چالش های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبروست و نقش ایمان به خداوند سبحانه و تعالی، و رسالت هایش و پایبندی به ارزش های والای اخلاقی برای غلبه بر آنها گفتگو و تبادل نظر شد.

حضرت آیت الله سیستانی در این دیدار در مورد بی عدالتی، ستم، فقر، آزار دینی و فکری، سرکوب آزادهای اساسی و فقدان عدالت اجتماعی که کشورهای مختلف از آن رنج می برند به ویژه جنگ ها و اقدامات خشونت بار، محاصره اقتصادی، آوارگی و دیگر مواردی که ملت های منطقه ما به ویژه ملت فلسطین در اراضی اشغالی با آن دست و پنجه نرم می کنند، صحبت کردند.

معظم له در ادامه به نقشی اشاره کردند که رهبران بزرگ مذهبی و معنوی باید برای جلوگیری از آن فجایع ایفا کنند و یادآور شدند که از آنها امید می رود که طرف های مربوطه- بویژه قدرت های بزرگ- را نسبت به غلبه دادن جانب عقل و حکمت و کنار گذاشتن زبان جنگ، و پرهیز از گسترش منافع شخصی به ضرر حقوق ملت ها در زمینه زندگی کریمانه و آزادانه ترغیب کنند و همچنین بر اهمیت دو چندان کردن تلاش ها برای تقویت ارزش های همبستگی، همزیستی مسالمت آمیز و همبستگی انسانی در همه جوامع برپایه رعایت حقوق و احترام متبادل بین پیروان ادیان و گرایش های فکری مختلف تاکید کردند.

ایشان همچنین به جایگاه عراق و تاریخ باشکوه آن و خصائل نیکوی طیف های مختلف آن اشاره کردند و ابراز امیدواری کردند که در مدتی نه چندان دور مصیبت کنونی را پشت سر بگذارند و بر اهتمام خودمبنی بر اینکه شهروندان مسیحی مانند سایر عراقی ها در امنیت و صلح زندگی کنند و از حقوق کامل خود براساس قانون اساسی برخوردار باشند، تاکید کردند و به نقشی که مرجعیت دینی در حمایت از آنها و سایر کسانی اشاره کردند که در حوادث سال های گذشته مورد ظلم و آزار و اذیت واقع شدند بویژه در مدتی که تروریست ها مناطق وسیعی از چند استان عراق را اشغال کردند و در آنها اقدامات جنایت کارانه شرم آوری را مرتکب شدند.

معظم له در پایان برای پاپ و پیروان کلیسای کاتولیک و همه بشریت دعای خیر و سعادت کردند و از پاپ به خاطر تحمل رنج سفر به نجف اشرف برای انجام این سفر قدردانی کردند.

بیانیه واتیکان پس از دیدار پاپ با حضرت آیت الله سیستانی



واتیکان در پی دیدار حضرت آیت الله العظمی سیستانی و پاپ فرانسیس، بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از منابع عراقی، در متن این بیانیه آمده است:

پاپ فرانسیس صبح امروز(شنبه) با حضرت آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف دیدار کرد.

در این دیدار صمیمی که حدود پنجاه و چهار دقیقه به طول انجامید، پدر مقدس بر اهمیت همکاری و دوستی بین فرقه های دینی تاکید کردند تا از طریق توسعه احترام متبادل و گفتگو بتوانیم در خیر عراق و منطقه و همه بشریت سهیم باشیم.

این دیدار فرصتی برای قدردانی پاپ از حضرت آیت الله العظمی سیستانی به دلیل مبارزه او به همراه طایفه شیعیان با خشونت، و مشکلات بزرگ سال های اخیر در دفاع از ضعیف ترینها و مظلوم ترین ها و تاکید بر قداست زندگی انسان و اهمیت وحدت مردم عراق بود.

پاپ در حضور حضرت آیت الله سیستانی دعاهای خود را برای آینده ای با حاکمیت صلح و برادری برای سرزمین محبوب عراق، خاورمیانه و سراسر جهان تکرار کرد.



https://fa.shafaqna.com/news/1109980

شفقنا- دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف امروز (شنبه) بیانیه ای درباره دیدار مرجع عالیقدر شیعیان با پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان صادر کرد.

به گزارش شفقنا، در این بیانیه آمده است که درباره چالش های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبروست و نقش ایمان به خداوند سبحانه و تعالی و پایبندی به ارزش های والای اخلاقی برای غلبه بر آنها گفتگو و تبادل نظر شد.

در متن این بیانیه چنین آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سیستانی (مدّ ظله) صبح امروز با «پاپ فرانسیس» پاپ کلیسای کاتولیک و رییس دولت واتیکان دیدار کردند.
در این دیدار درباره چالش های بزرگی که بشریت در این دوران با آن روبروست و همچنین نقش ایمان به خداوند متعال و رسالت هایش و پایبندی به ارزش های والای اخلاقی برای غلبه بر آنها گفتگو و تبادل نظر شد.
حضرت آیت الله سیستانی در ادامه درباره تحمل رنج و سختی بسیاری از مردم در کشورهای مختلف از ظلم و ستم و فقر و اذیت و آزار دینی و فکری و سرکوب آزادی های اساسی و فقدان عدالت اجتماعی، و بویژه در خصوص جنگ ها و أعمال خشونت بار و محاصره اقتصادی و آوارگی و دیگر مواردی که ملت های منطقه ما ـ مخصوصاً ملت فلسطین در سرزمین های اشغالی ـ از آن رنج می برند، صحبت کردند.
معظم له ضمن اشاره به نقشی که سزاوار است رهبران بزرگ دینی و معنوی در کاهش این رنج ها داشته باشند، ابراز امیدواری کردند که آنها طرف های ذی ربط ـ بویژه قدرت های بزرگ ـ را نسبت به غلبه دادن جانب عقلانیت و حکمت، و کنار گذاشتن زبان جنگ، و پرهیز از توسعه طلبی در راستای منافع شخصی کشور خود به قیمت پایمال شدن حق ملت ها در زندگی آزادانه و شرافتمندانه، تشویق کنند. و همچنین بر اهمیت یکپارچگی تلاش ها برای تقویت ارزش های همدلی و همزیستی مسالمت آمیز، و همبستگی انسانی در همه جوامع بر پایه رعایت حقوق و احترام متقابل بین پیروان ادیان و گرایش های فکری مختلف تأکید کردند.
معظم له در ادامه ضمن تجلیل از جایگاه عراق و تاریخ باشکوه آن و خصلت های پسندیده مردم بزرگوارش با گرایش های مختلف، ابراز امیدواری کردند که به زودی رنج کنونی خود را پشت سر بگذارد. ایشان بر اهتمام و توجه خود نسبت به زندگی همراه با امنیت و صلح شهروندان مسیحی ـ همانند سایر عراقی ها ـ و دسترسی به حقوق قانونی کامل آنها تأکید کردند، و همچنین به بخشی از نقش مرجعیت دینی در امر محافظت از آنها و سایر افرادی که در سال های اخیر مورد ظلم و ستم قرار گرفتند اشاره نمودند، بویژه در زمانی که تروریست ها مناطق وسیعی از چند استان عراق را اشغال کردند و مرتکب جنایات شرم آوری شدند.
معظم له در پایان برای پاپ و پیروان کلیسای کاتولیک و همه بشریت دعای خیر و خوشبختی کردند، و از ایشان به خاطر تحمل رنج سفر به نجف اشرف برای انجام این دیدار قدردانی کردند.

21 /رجب/ 1442 هـ
دفتر آقای سیستانی (مدّ ظله) ـ نجف اشرف



https://fa.shafaqna.com/news/1109561/

بهره انسانی دیدار نجف/ نوشتاری از مسیح مهاجری


شفقنا – حجت الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری در سرمقاله روز یک شنبه روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی با عنوان«بهره انسانی دیدار نجف» این گونه آورده است:

در روزهای پایانی سال 1399 هجری شمسی و ماه‌های آغازین سال 2021 میلادی یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخی مرتبط با روابط انسانی در شهر مقدس نجف و در جوار بارگاه مطهر امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام رخ داد.
دیروز شنبه 16 اسفندماه، پاپ فرنسیس رهبر کاتولیک‌های جهان به دیدار آیت‌الله العظمی سیستانی مرجع عالی شیعیان رفت و این دو رهبر بزرگ دینی درباره مهم‌ترین مسائل مورد ابتلای ملت‌ها تبادل نظر کردند. یکی از نکات مهم این دیدار تاریخی اینست که پاپ فرنسیس در افکار عمومی نماینده مسیحیان محسوب می‌شود نه فقط کاتولیک‌ها، کمااینکه آیت‌الله سیستانی نیز نماینده مسلمانان شمرده می‌شود نه فقط شیعیان. حتی اگر به فرهنگ امروز مردم عراق مراجعه شود، این مرجع دینی علاوه بر مسلمانان، نماینده مسیحیان و پیروان تمام ادیان و اقوام موجود در عراق نیز محسوب می‌شود. توجه به این واقعیت است که دیدار این دو رهبر بزرگ دینی را به یک رویداد کم‌نظیر تاریخی تبدیل می‌کند.
نکته بسیار مهم دیگر، برگزاری این دیدار در خانه ساده و محقر آیت‌الله سیستانی است که هم برای رهبر کاتولیک‌های جهان و هم برای افکار عمومی مردم سراسر جهان که فیلم‌ها و عکس‌های این دیدار را می‌بینند بسیار پرجاذبه و درس‌آموز است. جاذبه و درسی که این خانه دارد اینست که بدون آنکه نیازی به استخدام کلمات و جملات توصیفی وجود داشته باشد، آشکارا به همه می‌فهماند که یک فکر آزاد متکی به خدا و یک اراده قوی و مصمم برای خدمت به خلق خدا می‌تواند حتی از یک خانه کوچک و ساده، بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی را در حمایت‌هایشان از تروریسم و شرارت و اشغال سرزمین‌های مردم ضعیف و بی‌پناه دچار شکست نماید و به پناهگاهی برای مظلومین تبدیل شود. بیانیه واتیکان در پی دیدار پاپ با آیت‌الله سیستانی که در آن تأکید شده است: «پاپ در این دیدار فرصت یافت از آیت‌الله‌العظمی سیستانی به همراه جامعه شیعیان عراقی برای مقابله با خشونت و مشکلات بزرگی که در سال‌های گذشته پیش آمده و دفاع از ضعیف‌ترین مردم و آنانی که بیشترین ظلم و ستم را دیده‌اند، تشکر و قدردانی کند» همین واقعیت را به رخ می‌کشد.

شرط عدم حضور مقامات سیاسی در این دیدار، یکی از هوشمندانه‌ترین نکات موردنظر آیت‌الله سیستانی بود که این رویداد تاریخی را از هر نوع شائبه سیاسی بودن دور نگهداشت. این اقدام، از جنس سیره عملی همیشگی این مرجع بزرگ است که حتی سیاسی‌ترین اقدامات را از رنگ و بوی سیاست رایج در جهان امروز مصون نگه می‌دارد و اجازه نمی‌دهد خدمت به خلق خدا به هرچه غیرخدائی است آلوده شود.
از اینها که بگذریم، محتوای دیدار دو رهبر دینی به‌ویژه آنچه حضرت آیت‌الله سیستانی مطرح کرده‌اند، اگر به مرحله عمل برسد می‌تواند تاریخ‌ساز باشد. تأکید بر تلاش برای رفع رنج‌های بسیاری که انسان‌ها در سرزمین‌های گوناگون متحمل شده‌اند و ظلم و سرکوب فقر و سرکوب دینی و فکری و محرومیت از آزادی‌های اصلی و فقدان عدالت اجتماعی بخصوص در این منطقه که دچار جنگ و خشونت و تحریم اقتصادی و آوارگی‌های اجباری به‌ویژه در سرزمین فلسطین هستند، محور مهم سخنان آیت‌الله در دیدار پاپ بود. این مرجع دوراندیش، به تشریح دردهای انسان عصر حاضر اکتفا نکرد و راهکار برخورد با آنها را نیز نشان داد و گفت: «قدرت‌های بزرگ باید عقل و حکمت و کنار گذاشتن زبان جنگ و اولویت دادن به منافع ملت‌ها به جای منافع شخصی و زندگی با آزادی و کرامت را ترجیح دهند». این، مهم‌ترین نکته دیدار دیروز نجف بود.
می‌دانیم که صاحبان قدرت در طول تاریخ و ازجمله امروز، حاضر به نادیده گرفتن منافع شخصی نبوده و نیستند. به همین دلیل، رهبران دینی علاوه بر اعلام مواضع خود که جنبه ناصحانه دارد، می‌توانند از رهگذر چنین دیدارهائی اقدام به ایجاد یک مرکز مشترک جهانی ادیان برای مطرح ساختن مستمر مواضع خود در حمایت از ملت‌ها و مبارزه با ظلم و فساد و تجاوز به حقوق انسان‌ها و پیگیری این خواسته‌ها کنند. این مرکز می‌تواند با استفاده از پشتوانه مردمی که از اراده ملت‌ها و پیروان ادیان به دست می‌آورد، به یک قدرت نرم جهانی تبدیل شود و در جهت ریشه‌کن ساختن ظلم و فساد و تبعیض و تجاوز به حقوق انسان‌ها موفقیت‌هائی به دست بیاورد. این، حداقل بهره‌ایست که انسانیت می‌تواند از دیدار تاریخی دو رهبر بزرگ دینی جهان معاصر نصیب خود نماید و آن را به یک دیدار تاریخ‌ساز تبدیل کند.

انتهای پیام


جزییات سانسور دیدار تاریخی پاپ و آیت‌الله در صداوسیما!
http://www.ensafnews.com/285847/%d8%ac%d8%b2%


db%8c%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%b3%d8%a7%d9%86%d8%b3%d9%88%d8%b1-%d8%af%db%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%db%8c-%d9%be%d8%a7%d9%be-%d9%88-%d8%a2%db%8c%d8%aa%e2%80%8c/
00343179
 
پست ها : 1637
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

قبليبعدي

بازگشت به بايگانى موضوعى گاهنامه معرفت به زمان


cron
Aelaa.Net