احوال مسائل ديگر ايران و جهان

ارائه موضوعي شمارگان منتشره از{گاهنامه معرفت به زمان}

مديران انجمن: نبض زمان, نبض زمان, نبض زمان

احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 12:05 pm

.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

احوال مسائل ديگر ايران

پستتوسط نبض زمان » دوشنبه دسامبر 31, 2018 1:02 am

معايب و منافع سربازی اجباری و لزوم رفع نقايص


Image
سپهر قاسمی روزنامه نگار
فرایند مرد شدن پسران ایرانی برخلاف اغلب کشورهای دنیا خیلی اغواکننده و جذاب نیست. خیلی از مردان جوان ایرانی این را در ۲۱ ماهی که در پادگان‌ها و مناطق مرزی و سر چهارراه‌ها یا در ساختار اداری نیروهای مسلح کشور می‌گذرانند بخوبی می‌فهمند.

شیوه کادرسازی نیروهای مسلح ایران منتقدان زیادی دارد
این دوره خطرناک هم هست و تعدادی از سربازان به آخر دوره نمی‌رسند. همین چند هفته پیش چند سرباز در حمله به پاسگاه پلیس در چابهار کشته شدند. کمی قبل‌تر چند سرباز دیگر در مرز پاکستان ربوده شدند. قبل‌تر از آن واژگون‌شدن اتوبوس سربازان باعث کشته‌شدن عده‌ای از آنها شد. هر ماه به طور متوسط پنج سرباز در ایران به دلیل فشارهای روحی خدمت وظیفه اقدام به خودکشی می‌کنند.
امروزه اغلب کشورهای دنیا به سمت نیروی انسانی حرفه‌ای برای ارتش و پلیس روی آورده‌اند اما ایران به همراه ۱۶ کشور دیگر از معدود کشورهای جهانند که بیش از یک سال خدمت سربازی اجباری است. از عمر این روند نوع تامین نیروی انسانی برای نیروهای مسلح ایران ۹۳ سال می‌گذرد با این حال در این مدت تغییر ساختاری و عمده‌ای نکرده است.
این شیوه کادرسازی نیروهای مسلح ایران منتقدان زیادی دارد که البته صدایشان تقریبا هیچ‌وقت در رسانه‌های رسمی ایران شنیده نمی‌شود. انتشار مطالب مرتبط با خدمت سربازی، به جز اخبار رسمی که از طرف سازمان نظام وظیفه منتشر می‌شود جز در موارد معدودی ممنوع است.
به همین دلیل کمیپن‌ها و گروه‌هایی در خارج از فضای رسمی رسانه‌ای ایران علیه شیوه سنتی سربازگیری در ایران فعالیت می‌کنند که معروف‌ترین آنها کمپین‌های "نه به سربازی اجباری" و "بهبود سربازی" هستند.

اظهارات متناقض درباره معافیت از سربازی در ایران به دلیل افسردگی
کمپین اول معتقد است سربازی اجباری نقض حق انتخاب آزادانه افراد است و باید نیروهای مسلح به سمت سربازگیری حرفه‌ای بروند. پایه‌گذاران کمپین دوم هم معتقدند باید به شیوه‌ای جدید و مناسب از ظرفیت و پتانسیل سربازان استفاده شود. پیشنهاد آنها این است که چند ماه دوره آموزشی برای همه اجباری باشد. پس از آن کسانی که با رضایت شخصی خدمت را ادامه می‌دهند حقوق مکفی دریافت کنند و کسانی که خدمت را ترک می‌کنند، مالیاتی به عنوان مالیات دفاعی بپردازند.

چند مرکز مطالعاتی در ایران هم به ناکارآمد بودن شیوه فعلی سربازگیری واقفند، از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس که می‌گوید سربازی اجباری بیشتر از آنکه مثمرثمر باشد هزینه‌بر و آسیب‌زننده است. این مرکز همصدا با مخالفان سربازگیری اجباری معتقد است این شیوه باید اصلاح شود چون مخاطرات زیادی دارد. البته نهايت اين مقاله در دوسه خط!! منافع سربازكيري بيان مي شود كه موجب قدرت منطقه اى بودن ايران است و همين راز نكراني بي بي سي براى سربازان وظيفه را توضيح مي دهد
مهاجرت جوانان از کشور برای فرار از سربازی، بهره‌وری پایین سربازان اجباری در شرایط جنگی، وضعیت نامناسب سربازها به لحاظ مالی، عاطفی و جسمی و صدمات جسمی چه برای معاف‌شدن چه در حین سربازی از جمله این مشکلات هستند.

گوش ناشنوای مسئولان در برابر منتقدان
در ایران گوش مسئولان به این انتقادها و پیشنهادها بدهکار نیست و همچنان سربازگیری اجباری محبوب‌ترین شیوه تامین نیروی انسانی در قوای مسلح کشور است. اما چرا مسئولان ایرانی سرسختانه با روش‌های جدید مخالفت می‌کنند؟

اولین دلیلی که مسئولان می‌آورند، کاهش توان دفاعی ایران در اثر بی‌رغبتی جوانان برای پیوستن به نیروهای مسلح است. نیروهای مسلح ایران از جمله ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و وزارت دفاع نزدیک به ۵۲۰ هزار نفر پرسنل دارند که بخش بزرگی از آن را سربازان وظیفه تشکیل می‌دهند.
به گفته سرهنگ محمدرضا اکبر حلوایی، معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا سالانه ۴۰۰ هزار نفر به سربازی اعزام می‌شوند اما "نیاز نیروهای مسلح کشور نیمی از این تعداد است." (منظور نياز نگهباني است و الا با نگرش قدرت منطقه اى كمبود هم هست)

بنابراین مشخص است که نیروهای مسلح ایران نیازی به این تعداد سرباز ندارند. ضمن اینکه سربازگیری حرفه‌ای دوره‌ای بلند مدت‌تر از سربازی وظیفه است و حتی در صورت کاهش استخدام سربازان حرفه‌ای، در دوره‌های کوتاه تمام نیازهای انسانی نیروهای مسلح را می‌توان تامین کرد.

نظامیان ایران کمبود بودجه و هزینه زیاد تشکیل نیروی مسلح حرفه‌ای را از دیگر مشکلات این طرح می‌دانند. سرتیپ ابراهیم کریمی، جانشین سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا پارسال هزینه هر سرباز در یک دوره خدمت را دو و نیم میلیون تومان اعلام کرده بود که احتمالا این هزینه با توجه به شرایط اقتصادی ایران امسال افزایش زیادی داشته است.

چرا با وجود چنین مشکلات و البته راه‌حل‌هایی که حتی مراکز رسمی کشور بر آنها صحه می‌گذارند، همچنان سربازی اجباری ادامه دارد؟
در همین حال هر سال حدود ۲۰۰ هزار سرباز جدید وارد نیروهای مسلح می‌شوند که هزینه آنها ۵۰۰ میلیارد تومان است و نیازی هم به آنها نیست. مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس نشان داده "بهره‌وری پایین سربازها باعث افزایش مشکلات مالی نیروهای مسلح می‌شود."

با این اوضاع به نظر می‌رسد سربازگیری حرفه‌ای نه تنها مشکلات مالی نیروهای مسلح را افزایش نمی‌دهد بلکه باعث کاهش این مشکلات هم می‌شود.

در این میان مشکلاتی مانند احتمال گرایش سربازان به مواد مخدر به دلیل عوارض روحی ناشی از ناخواسته‌بودن این شیوه زندگی، هزینه خروج آنها از چرخه اقتصاد و بی‌انگیزگی آنها در دوره خدمت هم هزینه‌های زیادی دربر دارد. بر اساس آمار رسمی حدود پنج درصد سربازان در ایران معتاد می‌شوند که آمار واقعی احتمالا بیشتر است.

نیروی کار ارزان در دست نظامیان (تا حالا مي گفت پر هزينه و گران هستند الان مي گويد نيروي كار ارزان!!!)

حالا چرا با وجود چنین مشکلاتی همچنان سربازی اجباری ادامه دارد؟

پاسخ این پرسش شاید بیش از آنکه موضوعی دفاعی باشد، اقتصادی و تبلیغاتی است. البته بسیاری معتقدند سیاست اصلی برای سربازی اجباری کاهش میزان ورودی به بازار کار است که چندان درست به نظر نمی‌رسد چون هر سال تقریبا همان میزان که وارد خدمت می‌شوند از آن ترخیص می‌شوند.

ورود نیروهای مسلح ایران به فعالیت اقتصادی نیز موضوعی انکارناپذیر است. ارزش استفاده از نیروی کار ارزان سربازان در بسیاری از این بخش‌های اقتصادی در مقابل هزینه‌های آنها ناچیز است.

حقوق سربازان بر اساس قانون باید ۶۰ تا ۹۰ درصد هم رده خود در کادر سازمانی باشد در حالیکه حقوق سربازان از سرباز صفر تا افسران بین ۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان است. حداقل حقوق همین سربازان در صورت استخدام باید بیشتر از دو میلیون تومان باشد و البته آنها را نمی‌توان در رده‌های دیگر و غیرسازمانی مانند فعالیت‌های اقتصادی و عمرانی به‌کار گرفت.

سربازی اجباری در ایران با منطق ساده و علمی که معایب و محاسن آن را محاسبه می‌کند قابل توضیح نیست
از طرف دیگر ایران بشدت با مشکل تجهیزات نظامی مواجه است. تقریبا هیچ کشور دنیا به صورت رسمی به ایران سلاح نمی‌فروشد و ایران مجبور است نیازهای نظامیش را خود تامین کند. (ايران خودش توليد سلاح مي كند از گلوله سلاح كمري تا موشك ميانبرد و زيردريايي و ناو جنگي و هواپيماي جنگنده ووو اينكه عيب نيست امتياز است عيب براى فروشندگان سلاح است)

در این میان بزرگی و تعداد نفرات نیروهای مسلح ایران یک برتری بر رقبای منطقه‌ایش محسوب می‌شود. ایران بزرگترین نیروهای مسلح در منطقه خاورمیانه را دارد، به نحوی که تعداد این نیروها حتی از جمعیت برخی از کشورهای منطقه بیشتر است.

این نیروی بزرگ انسانی که عملیات‌ متعدد برون‌مرزی هم انجام می‌دهند به خودی‌خود نشان‌دهنده نوعی از اقتدار نظامی به همسایگان و رقبای منطقه‌ای ایران است و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت.

اگرجه سربازی اجباری در ایران با منطق ساده و علمی که معایب و محاسن آن را محاسبه می‌کند قابل توضیح نیست. اما علاوه بر تامین نیازهای دفاعی کشور، عوامل پنهان و آشکار زیادی برای ادامه این کار وجود دارند. نظامیان در ایران علاوه بر نقش‌های آشکارشان، نقش‌های پنهانی زیادی در قدرت و سیاست دارند و قسمتی از آن از نیروی انسانی که به خدمت می‌گیرند نشات گرفته است.


به نظر می‌رسد سربازی در ایران فعلا با "پیشنهادها و انتقادها" سر سازگاری ندارد حتی اگر به بهای جان سربازان تمام شود.
شكي نيست كه بايد معايب و نقايص دوره سربازي برطرف شود (تبديل به يك اموزشگاه انساني واقعي بشود از ايمان و اراده و استقامت و خودكفايي ضمن احترام و تامين نيازهاى معيشتي و افزودن ماموريتهاى آموزشي و علمي و سازندكي بجاي وقتگذراني در پادگانها ووو
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال مسائل ديگر ايران

پستتوسط نبض زمان » دوشنبه دسامبر 31, 2018 1:06 am

توضیحات درباره آخرین وضعیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام


Image
از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند = اصرار بر اعلام مرك با اينكه بسياري موارد با كما رفتن فوري اعلام مرك نمي شود

یکی از اعضای تیم پزشکی آیت الله هاشمی شاهرودی به خبرنگار فارس گفت: از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند. در همین حال یکی از مسئولان بیمارستانی که آیت‌الله هاشمی شاهرودی در آن بستری است، اعلام کرده‌است که هنوز دستگاه‌های پزشکی را از وی جدا نکرده‌اند.

یکی از اعضای تیم پزشکی آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند.
به گزارش «تابناک»؛ یکی از اعضای تیم پزشکی آیت الله هاشمی شاهرودی گفت: از لحاظ پزشکی امکان حیات ایشان وجود ندارد اما خبر فوت را باید خانواده ایشان اعلام کنند.
در همین حال یکی از مسئولان بیمارستانی که آیت‌الله هاشمی شاهرودی در آن بستری است، اعلام کرده‌است که هنوز دستگاه‌های پزشکی را از وی جدا نکرده‌اند.
رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا مطرح کرد

تکذیب خبر فوت آیت‌الله هاشمی شاهرودی/ توضیحی در خصوص وضعیت جسمانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت
رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا خبر فوت آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی را تکذیب کرد.
به گزارش مشرق، هادی کاظمی رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا در گفت ‌و گو با خبرنگاران حاضر در بیمارستان در ارتباط با آخرین اخبار از وضعیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی گفت: اتفاق جدیدی نیفتاده و حال ایشان همانند چند روز گذشته است.
وی در واکنش به اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی گفت: ایشان در قید حیات و زیر دستگاه هستند.
کاظمی تصریح کرد: من همین الان از آی سی یو آمده‌ام، حال‌شان مثل دیروز است که زیر دستگاه مراقبتی بودند، امروزم هم همین طور است.

وی تاکید کرد: من خبر فوت ایشان را تکذیب می کنم.

کاظمی گفت: برای شفای ایشان دعا کنیم. بار اول‌شان نیست که در آی سی یو بستری می شوند.

وی گفت: قبول داریم که این دفعه حال‌شان وخیم تر است؛ اما هم در قید حیات هستند و هم زیر مانیتور مراقبتی اوضاع‌شان رصد می شود.
از ۲ دی ماه ۱۳۹6 تا كنون تعدادی از رسانه‌های فارسی‌زبان از جمله ایسنا حال او را وخیم گزارش کردند. طبق نوشتهٔ ایسنا، آیت الله العظمی هاشمی شاهرودی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است. از همان ۲ دی ماه تا كنون شایعه درگذشت ایشان مكرر منتشر، اما تایید نشد.

درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی ۲۵ اردیبهشت ۹۶ شایعه یا واقعیت
درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی
درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۹۶ که برخی منابع خبری نوشتند که آیت الله هاشمی شاهرودی بر اساس گزارش‌ های اولیه دار فانی را وداع گفتند.
منابع آگاه فوت آیت الله هاشمی شاهرودی را به نقل از فرزند ایشان تکذیب کردند.

وزارت بهداشت: خبر فوت آیت الله شاهرودی صحت ندارد و تکذیب می شود.
آیت‌ الله جنتی و کدخدایی به ملاقات هاشمی شاهرودی رفتند
دبیر و سخنگوی شورای نگهبان عصر امروز با حضور در یکی از بیمارستان‌های تهران، به دیدار آیت‌ الله هاشمی شاهرودیرفتند و در جریان روند بهبود وی قرار گرفتند.
آیت الله شاهرودی چندی پیش در دفترش با توضیح منشأ بیماری و فرایند درمانی اش به ویژه در خارج از کشور گفته بود: «از یک سال پیش با مشکلی در روده مواجه شدم که پس از مدت ها مشخص شد توده ای در روده بزرگ قرار دارد که برخی پزشکان اصرار می کردند برای درمان آن به خارج از کشور بروم. با این حال توصیه ایشان را قبول نمی کردم و می گفتم در کشور خودمان پزشکان بسیار خوبی داریم و بر همین اساس به مراکز درمانی در تهران و مشهد مقدس مراجعه کردم و چند بار عمل جراحی انجام دادم.»

این عضو فقید شورای نگهبان اضافه کرد: «در این چارچوب دو عمل جراحی در بیمارستان ساسان انجام دادم؛ اما پس از مدتی پزشکان متوجه مشکلی در کلیه سمت چپ شدند و اینکه آیا رفع این مشکل نیاز به عمل جراحی دارد یا ندارد، محل اختلاف میان برخی متخصصان شد. با توجه به اینکه غده دیگری نیز بزرگ شده بود مجبور به عمل جراحی شدیم و جراحی سوم را در بیمارستان ساسان انجام دادیم اما این موضوع که ادامه روند درمانی در داخل کشور مشکل است میان پزشکان محل اختلاف شد به نحوی که برخی پروفسورهای ایرانی نیز که مایه افتخار ما هستند وقتی مدارک پزشکی ما را دیدند اصرار کردند که به خارج از کشور مراجعه کنیم.»

وی افزود: «به اصرار دوستان سفری به خارج از کشور داشتم که در آنجا پزشکان مدارک را به دقت بررسی کردند برخی اقدامات پزشکی در ایران را قبول داشتند اما معتقد بودند عمل جراحی سوم بیهوده انجام شده است. در روند درمانی خود در خارج از کشور پزشکان متوجه آبسه و عفونتی شدند که پیش از آن به طور مستمر سبب تب می شد و موفق شدند آن را درمان کنند. برای مداوای اصل بیماری از پزشکان در خارج از کشور خواستم به سرعت پروتکل درمانی بنویسند تا به روند درمانی در ایران ادامه دهم و چون باید مدتی از معالجه ام می گذشت و اقدام پزشکی دیگری انجام می شد که آن زمان وقتش نبود و بالاخره به تهران بازگشتیم.»

محمود هاشمی‌شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس پیشین قوه قضاییه ایران در سن ۷۰ سالگی در تهران درگذشت.
او از اوایل تابستان امسال به دلیل بیماری در جلسات مجمع شرکت نکرده بود. غیبت و وخامت حال آقای شاهرودی در آن زمان باعث پخش شایعه درگذشت او شد، هر چند که این شایعه بعدتر تکذیب شد.
آقای هاشمی شاهرودی اردیبهشت ۹۶ مدتی در بیمارستانی در تهران بستری بود. او در دی ماه همان سال برای ادامه درمان به آلمان رفت که این سفر و واکنش‌ها به آن جنجال‌برانگیز شد.
از او به‌عنوان یکی از جانشینان احتمالی رهبر جمهوری اسلامی نام برده می‌شد.

شاگرد آیت الله خمینی، زندانی حکومت صدام
محمود هاشمی شاهرودی متولد اول فرودین سال ۱۳۲۷ در شهر نجف عراق است. پدرش‌ علی‌ حسینی‌ شاهرودی‌ از استادان‌ حوزه علمیه نجف و مادرش فرزند علی مدد موسوی از علمای دینی و اهالی روستای سیدان در استان خراسان جنوبی فعلی است.
آقای شاهرودی، تحصیلات‌ ابتدایی‌ را در مدرسه‌ علویه‌ نجف‌ به‌ پایان‌ رساند و بعد از آن به‌ تحصیلات‌ حوزوی‌ روی‌ آورد. آیت‌الله محمد باقر صدر و آیت‌الله روح‌الله خمینی از جمله استادان آقای شاهرودی در حوزه علمیه نجف بودند.

در سال ۱۳۵۳، حکومت وقت عراق با حمله به حوزه علمیه نجف، جمعى از علما به ویژه روحانیون ‏ایرانى وشاگردان آیت‌الله صدر را دستگیر و زندانی کرد.
آقای هاشمى شاهرودى از جمله کسانى بود که روانه زندان شد اما پس از مدتى با وساطت مراجع وقت توانست آزاد شود. در جریان انقلاب، آقای هاشمى شاهرودی به ایران رفت و با موافقت آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، مسئول ارتباط میان نیروهاى‏ انقلابی خارج از ایران و حوزه علمیه نجف با آیت‌الله خمینی شد.
بنیانگذاری مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق
آقای هاشمی شاهرودی در این دوره با کمک آیت‌الله علی خامنه‏اى که در آن زمان با حکم رهبر وقت جمهوری اسلامی مسئول هماهنگی نهضت‌هاى اسلامی بود، مجلس اعلای انقلاب اسلامى عراق را راه‌اندازی کرد.

این مجلس که از گروه‌های اصلی مبارز با حکومت صدام حسین در عراق بود، پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق نام خود را به مجلس اعلای اسلامی تغییر داد و به یکی از بازیگران اصلی صحنه سیاسی عراق تبدیل شد.

نقل است که در یکى از ملاقات‌هاى اعضاى مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق با آیت الله خمینی، رهبر جمهوری اسلامی از آقای شاهرودی می‌خواهد تا تدریس‌ در حوزه‌ علمیه‌ قم‌ را بر هر کاری‌ ترجیح‌ دهد. آقای شاهرودی آن زمان به‌ تدریس‌ درس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ در ایران پرداخت که‌ این‌ تدریس‌ تا هم‌ اکنون‌ نیز ادامه‌ دارد.
محسن کدیور، پژوهشگر دین می‌گوید که رده علمی آقای هاشمی شاهرودی در حد مراجع فعلی قم و نجف محسوب می‌شود.

دو دوره رئیس قوه قضائیه
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال ۱۳۷۸ آقای شاهرودی را به ریاست قوه قضائیه منصوب کرد.
آقای هاشمی شاهرودی در زمان تحویل این سمت گفت که "ویرانه‌ای" را تحویل گرفته است. پیش از او محمد یزدی ده سال در این سمت بود.
او پس از محمد حسینی بهشتی، عبدالکریم موسوی اردبیلی و محمد یزدی چهارمین رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی محسوب می‌شد.
آقای هاشمی شاهرودی پیش از انتصاب به ریاست قوه قضائیه عضو شورای نگهبان بود.
به نظر برخی انتصاب او به عنوان فقیهی میانه‌رو در قوه قضائیه، امیدواری‌های زیادی برای اصلاحات در این قوه به وجود آورد.
اما توقیف گسترده مطبوعات اصلاح‌طلب و مستقل در سال ١٣٧٩ و پس از آن در دوره او انجام شد. محاکمه جمعی شماری از بازداشت‌شدگان پس از انتخابات ١٣٨٨ نیز در حالی که او هنوز رئیس قوه قضاییه بود آغاز شد.

با پایان یافتن دو دوره ریاستش بر این قوه، هم‌زمان با اعتراضات خیابانی به انتخابات ۸۸، دستگیری‌های وسیعی صورت گرفت و قوه قضائیه از این بابت و برخی عملکردهایی که در دوره آقای هاشمی روی داده بود، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت.
فریده غیرت، وکیل دادگستری در آن زمان گفت: "الان هم پس از ده سال ایشان دارند ویرانه‌ای اما گسترده‌تر تحویل می‌دهند. در مواردی موارد خیری از آقای شاهرودی دیده‌ایم و خوشبختانه کشوری هستیم که قانون زیاد داریم ولی اجرای آن همیشه مسئله است."
هر چند محسن کدیور از شاگردان آقای هاشمی شاهرودی، ضمن بیان انتقاداتی به عملکرد این قوه، معتقد بود بخشی از قوه قضائیه عملا تحت اختیار رئیس قوه قضائیه نبوده است.

تایید مرجعیت رهبری
پس از درگذشت آیت الله محمد علی اراکی از مراجع طراز اول قم در سال ۱۳۷۳، بحثی درباره مرجعیت آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شد. برخی معتقدند که طرح مرجعیت بر اساس برنامه‌ریزی از سوی برخی نهادهای حکومتی صورت گرفت که نیاز به تایید علما و مراجع قم و دیگر شهرستان‌ها داشت.
به گفته آقای کدیور با وفات آقای اراکی، "معاونت امور مرجعیت و روحانیت وزارت اطلاعات دست‌به‌کار می‌شود و از علمای قم و دیگر شهرستان‌ها می‌خواهد تا برای مقام رهبری فورا گواهی اجتهاد مطلق صادر کنند."

یکی از علمایی که به طور مکتوب بر مرجعیت رهبر مهر تایید زد، آقای هاشمی شاهرودی بود.
او در پاسخ به استفتایی درباره مرجعیت آقای خامنه‌ای نوشت: "اما دربارۀ پرسش شما درموردِ مرجعیت رهبر بزرگوارمان ولی‌امر مسلمین آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (حفظه‌الله تعالی و ادام ظلاله علی رئوس‌الامة) پیشتر در تلگرافی به خود آن جناب به هنگام فوت مرجع بزرگ مرحوم آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی (قدّس‌سرّه) اشاره کرده و بر عواملی که این امر را به‌عنوان مصلحت اسلام و مسلمین اثبات می‌نماید، تاکید نموده‌ایم." (۱۰ آذر ۱۳۷۳)

به نظر آقای کدیور، حکم آقای شاهرودی بر اساس "مصلحت اسلام و مسلمین" صادر شد و او از"فعالان رده اول" در جا انداختن مرجعیت رهبر به حساب می‌آید.
به باور او، برای "بازپروری فقهی" یا "بازآموزی فقهی" رهبری، دو تن نقش داشتند. در آن زمان محمد مومن، عضو شورای نگهبان و مجلس خبرگان و آقای شاهرودی، پنج‌شنبه‌ها جلساتی برگزار می‌شد.
هرچند آقای مومن در سال ۹۳ برگزاری این جلسات فقهی برای این بوده که "مراتب فقهی و علمی جناب آقای خامنه ای برای فضلای شرکت‌کننده بیشتر ثابت شود و آنها هم به دیگران منتقل کنند."

سمت‌ها پس از پایان ریاست قوه قضائیه
آقای شاهرودی در اسفند ۱۳۷۳ به جای محمد محمدی گیلانی به عضویت شورای نگهبان درآمد. با انتصابش به‌عنوان ریاست قوه قضائیه جای خود را در شواری نگهبان به آقای یزدی داد.
پس از پایان دوره‌ ده ساله‌اش در قوه قضائیه مجددا در مرداد ۱۳۸۸ به جای صادق لاریجانی به عضویت شورای نگهبان منصوب شد.
پس از درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی در زمستان ۹۵ صندلی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام برای ماه‎ها خالی بود و برای مدتی رئیسی موقت داشت.
با آنکه دوره ششم مجمع در اسفند ۹۵ پایان یافت٬ آیت‌الله خامنه‌ای رئیس و اعضای دوره جدید را تا تابستان ۹۶ معرفی نکرد و دوره پنجم مجمع با ریاست موقت آقای موحدی کرمانی کار خود را تا اواخر مرداد ادامه داد. نهایتا پس از ده ماه محمود هاشمی شاهرودی برای یک دوره به ریاست مجمع رسید.
آقای شاهرودی زمانی به این مقام منصوب شد که مانند تعدادی دیگر از سران جمهوری اسلامی چند شغل مهم دیگر در اختیار داشت؛ از جمله عضویت در شورای نگهبان و ریاست هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه.
برخی از ناظران هیئت عالی حل اختلاف را که در سال ۹۰ تشکیل شد، نهادی موازی با مجمع تشخیص و کاهش نفوذ هاشمی رفسنجانی بر شمردند. ریاست این دونهاد از سال ۹۶ به بعد همزمان بر عهده آقای شاهرودی بود.

آقای هاشمی شاهرودی نماینده استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری و نایب رئیس دوم در هیات رئیسه این مجلس بود.
در سال‌های اخیر، از او به عنوان یکی از جانشینان رهبر نام برده می‌شد. هر چند بیماری او بخت او را برای جانشینی آقای خامنه‌ای کمرنگ می‌کرد.

بیماری رئیس‌تشخیص مصلحت
اردیبهشت ۹۶ آقای هاشمی شاهرودی بستری شد اما دی ماه همان سال بار دیگر شایعه بستری او سر زبان‌ها افتاد و این بار گفته شد که برای درمان به هانوفر آلمان سفر کرده و در کلینیک جراحی اعصاب هانوفر بستری است. این خبر واکنش‌هایی را برانگیخت.
شماری گفتند چرا آقای هاشمی شاهرودی از امکانات پزشکی ایران استفاده نکرده است و مسئولان ایرانی باید از همان خدمات پزشکی و درمانی بهره‌مند شوند که اکثریت ایرانیان به آنها دسترسی دارند.
شماری از ایرانیان در آلمان خواهان ممانعت از بازگشت او به ایران و محاکمه‌اش به اتهام نقض حقوق بشری شدند.
انتقادات نیز متوجه پروفسور مجید سمعیی رئیس کلینیک هانوفر شد.

بعد از مدتی آقای هاشمی شاهرودی به ایران بازگشت. به‌گفته خبرگزاری رویترز سفر او "نیمه‌کاره" و بازگشتش "زودهنگام" بوده است.
آقای هاشمی شاهرودی سه روز بعد از بازگشتش گفت پزشکان در ایران بر سر چگونگی ادامه درمان اختلاف نظر داشتند و به اصرار خانواده و توصیه دکترها، مدارک بیماری خود را به بیمارستان مجید سمیعی در آلمان فرستاده و سپس برای درمان به آنجا رفته است.
او افزود مدتی مشکل روده داشته و پزشکان تشخیص دادند در روده بزرگ غده دارد. بعد از دو عمل جراحی و پیدا شدن یک غده دیگر در کلیه، عمل جراحی سوم انجام شد.
همچنین شایع شده بود که پزشکان ایرانی به اشتباه کلیه چپ او را برداشته بودند و به همین دلیل مجبور به سفر به آلمان شد.

Image

Image
آيت الله جنتي جانشين آيت الله شاهرودي در تشخيص مصلحت نظام جنتي با 94 سال قمري بعد از حيازت رياست نكهبان و رياست خبركان؛ همجنين رئيس مصلحت هم شد

Image
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

آشنايي با ادبيات و اديبان جهان

پستتوسط نبض زمان » دوشنبه دسامبر 31, 2018 1:08 am

آشنايي با ادبيات و اديبان جهان


آگاتا کریستی با داستان‌هایش اخلاق و روحيات مردم بریتانیا را مجسم مى كند

کریستین رو نویسنده

شخصیت‌های جاودانه رمان‌های کریستی، برداشت و درک جهانی از انگلیسی بودن را شکل داده‌اند
کتاب‌های آگاتا کریستی، نویسنده جنایی به‌عنوان یکی از پرفروشترین داستان‌ها که اتفاقاً بیشترین ترجمه‌ها هم از آنها صورت گرفته، شناخته می‌شود. اما سوال مهم اینجاست که افراد غیر بریتانیایی چه قدر از خلال داستان‌های او نسبت به بریتانیا و فرهنگ مردم آن، دانش و آگاهی پیدا می‌کنند.

Image

برای بسیاری کریستی یک انگلیسی واقعی است اگرعادت انگلیسی‌ها در صف بستن و رعایت نوبت در صف‌های طویل ، منحصر به فرد باشد، کریستی هم نماد یک انگلیسی تمام عیار است. اما در عین حال، به عنوان یکی از پرخواننده‌ترین رمان نویس‌ها در تاریخ، شهرتش فراتر از مرزهای بریتانیا رفته است.

کارهای او غالباً آسان و روانند و یکی از بهترین متن‌ها برای زبان آموزان انگلیسی قلمداد می‌شوند. همچنین آثار او جسته گریخته، به زبان‌های زیادی ترجمه شده‌اند. به همین خاطر وقتی مردم از متن داستان‌های او برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده می کنند، همزمان با فرهنگ و اخلاق و روحيات مردم بریتانیا نیز آشنا می‌شوند.

گواه این ادعا را می‌توان در یادداشت‌های توضیحی که در خلاصه داستان‌های کتاب‌های آموزشی کالینز آمده جستجو کرد. در این کتاب‌ها در بخش یادداشت‌های فرهنگی، اصطلاحات و استعاره‌های انگلیسی توضیح داده شده که به عنوان نمونه می‌توان از خصوصیات زندگی روستایی در انگلیس و مختصات مربوط به این نوع زندگی نام برد. یا اصطلاح "تا آتشی نباشد، دود هم نیست" اشاره به نوع نگرش کنجکاوانه انگلیسی‌ها و تمایل آنها به کندوکاوهای جنایی دارد.

"کاترین بروبک" و "کمپر دونوان" از مجریان پادکست "همه چیز درباره آگاتا کریستی" در لس‌آنجلس معتقدند که نه تنها کتاب‌های کریستی از پرخواننده‌ترین کتاب‌های دوران زندگی‌شان بوده بلکه از اولین و مهم‌ترین ابزار مواجهه آنها با فرهنگ انگلیسی بوده است.

"سابینه وانکر" استاد زبان انگلیسی دانشگاه "هال" می‌گوید: نمونه‌ای که کریستی از "انگلیسی بودن" ارائه می دهد بیشتر نمونه‌ای است که باید با آن مواجه و روبرو شد و آن را یک واقعیت قطعی قلمداد کرد. چنانچه در داستان‌های او می‌بینیم که فضاها و شخصیت‌ها جنبه‌ای هنری و ادبی نیز پیدا می‌کنند و حتی با طنز هم همراه می‌شوند. چرا که در واقعیت جامعه انگلیسی همیشه متشکل از یک کشیش مهربان، یک سرهنگ سرسخت، یک وکیل آسیب پذیر، و یک پزشک همیشه حاضر در صحنه و در نهایت غلبه و برتری قاتلان نیست. همچنین به شکل قابل توجهی کمبود پاب‌ها در داستانهای کریستی قابل مشاهده است.

دانون معتقد است که در آثار کریستی، رد پای نوعی نکوهش و مزمت برخی خصلت‌های انگلیسی دیده می‌شود. از نظر او، کریستی در شخصیت پردازی و روایت داستان‌هایش، گذری نقادانه به عادات اخلاقی انگلیسی دارد و با استفاده از طعنه و کنایه، این عادات را زیر سوال می‌برد. در داستان کوتاه "مثلث در ردس" او درباره یک زن انگلیسی در خارج از کشور می‌نویسد:

"برخلاف بسیاری از انگلیسی‌ها، او توانایی این را داشت که خیلی زود با خارجی‌ها سر صحبت را باز کند به جای اینکه از روی یک هشدار محافظه کارانه بخواهد چهار روز تا یک هفته این صحبت را به تعویق بیاندازد. کاری که یک عادت غالب در بین بریتانیایی هاست."

هرکول پوآرو (آلبرت فینی) در فیلم "قتل در قطار"
"جنت مورگان" نویسنده کتاب " زندگی نامه حرفه‌ای و رسمی آگاتا کریستی" اشاره می کند که : "این سبک طنزپردازی بخشی از شخصیت خود آگاتا کریستی است. با اینکه کریستی به شدت به عنصر خیر و شر در داستانهایش معتقد است به طور همزمان طنزپرداز قوی هم هست. در واقع انگار او از طریق زندگی، انسان‌ها و رفتارهای آنها، خودش را سرگرم می‌کرده است".

در داستان "خطر در خانه آخر" ما به خوبی می‌بینیم که کاپیتان هستینگز دستیار جدی و بی‌احساس که نمادی از شخصیت انگلیسی است، انگیزه ممکن قتل را که توسط هرکول پوآرو -کاراگاه بلژیکی محبوب کریستی- مطرح شده است، زیادی ملودرامیک می‌بیند و نسبت به آن ابراز نگرانی می‌کند. در پاسخ، پوآرو به او می‌گوید : "درسته ممکنه کمی غیر انگلیسی به نظر برسد اما حتی یک انگلیسی هم می‌تواند احساس داشته باشد".
مثل باقی شخصیت‌های خارجی داستان‌های کریستی، پوآرو، کهن الگوهای فرهنگ انگلیسی را برجسته‌تر جلوه می‌دهد. کریستی به صفات خاصی از فرهنگ‌ها و ملیت‌های دیگر در داستان‌هایش اشاره می‌کند. فرانسوی‌ها پر جوش و خروش، اسکاتلندی‌ها مقتصد و صرف جو، و استرالیایی‌ها انسان‌های ساده و بی‌آلایشی توصیف می‌شوند. کریستی چه قبل و چه در طول زندگی مشترکش با همسر باستان‌شناس خود، سفرهای بسیار دلنشینی را تجربه می‌کند و به مدد همین تجارب، گاهی تصویرهایی را از مردم و فرهنگ‌های مختلف ارائه می‌دهد که خیلی قطعی و حتی گاهی بیگانه ستیز به نظر می‌رسد.

البته این نگاه، انگلیسی‌ها را هم معاف نمی کرد. در بخشی از داستان " کارت‌های روی میز"، کریستی با ظرافت هر چه بیشتر، کوته نظری انگلیسی‌ها را به تمسخر می‌گیرد: "هر انگلیسی سالمی که او را می‌دید دوست داشت مشتاقانه به او ضربه بزند...اما در اینکه آیا آقای "شایتانا" آرژانتینی بود یا پرتغالی و یا یونانی یا حتی از هر ملیت دیگری یا اصلاً ملیت او ماهرانه توسط یک انگلیسی اصیل، پنهان شده بود، کسی اطلاعی ندارد! "

کریستی خودش به طور مستقیم، نوعی اضطراب انگلیسی از خارجی‌ها را تجربه کرده است. "مورگان" به عنوان یک زندگینامه‌نویس می‌گوید: "کریستی در یکی از سفرهایش به بغداد با اینکه شخصیتی مدیرگونه و خودبرتربین داشت سعی کرد که با شرایط جدید فرهنگی خود را وفق دهد. کریستی حتی می‌توانست از دست محافظ خود خلاص شود و به صحرا فرار کند اما در نهایت با یک الگو برای داستان‌های بعدی‌اش به انگلستان برگشت تا وجه دیگری از شخصیت انگلیسی را به تصویر بکشد که هر عنصری از خارجی بودن را ترسناک قلمداد می‌کرد که باید حتی در مقابلش گارد گرفت".
مورگان در ادامه به وجه دیگری از طنز در کارهای کریستی اشاره می‌کند و آن نوعی سنت گرایی و عوام زدگی در بین انگلیسی‌هاست که باعث می‌شود نتوانند به راحتی بپذیرند که حتی یک خدمتکار ساده می‌تواند چیزهای مهمی در رابطه با صحنه قتل دیده باشد یا حتی خودش انگیزه یک قتل را داشته باشد.
به عنوان مثال در داستان "خطر در خانه آخر" ، هستینگز در صحنه‌ای از داستان، نسبت به یک فرمانده، حس مثبت و خوشبینانه‌ای دارد. اما پوآرو در حالی که آب بینی‌اش را بالا می‌کشد به او می‌گوید: "بدون شک او درس خوانده مدرسه‌ای است که از نظر تو بهترین است اما خوشبختانه خارجی بودن من، از پیش داوری‌های اینچنین رهایم می‌کند و نمی‌گذارد تحقیقاتم با این قضاوت‌ها تحت تاثیر قرار بگیرد."

آگاتا کریستی بیش از 60 رمان در طول زندگی‌اش نوشته است و بیشترین ترجمه‌ها از آثارش انجام گرفته است
پوآرو که در انتهای داستان "تراژدی در سه پرده" خودش تایید می‌کند که لهجه غلیظ خارجی‌اش و لاف زدن‌هایش باعث می‌شود که یک انگلیسی زیاد او را جدی نگیردو در داستان‌ها احترام خاصی برای آداب معاشرت انگلیسی که کریستی آن را بخش لاینفنک شخصیت بریتانیایی‌ها می‌داند، قائل نیست. در واقع، جرم و جنایت در کارهای کریستی به خدمت گرفته می‌شوند تا توجهات را به نظم اجتماعی جلب کنند.

سنت و آداب‌دانی نه تنها در شخصیت هستینگز که عمیقاً به آنها معتقد است، بلکه در شخصیت دیگری هم در داستان‌های کریستی متبلور می‌شود. خانم "جین مارپل" زن میانسالی که در روستای سنت مری مید ساکن است. " آن ماری تیلور" در "مشاهده کاراگاهان" می‌نویسد: " از نشانه‌های پذیرش در روستای سنت مری مید، انگلیسی بودن است. به معنای تعادل، شعور، معقولیت، همدردی، انصاف و پایبندی به سنت انگلیسی. همه این کیفیت‌ها از طریق شخصیت خانم مارپل در داستان‌ها به خوبی بیان می‌شود.

"بروبک" در پادکست خود می‌نویسد: "خانم مارپل ضرورتاً نامرئی است. در حالی که شخصیت‌های انگلیسی در داستان‌های کریستی همواره پوآرو را به خاطر خارجی بودنش، دست کم می‌گیرند، خانم مارپل را بارها نادیده می‌انگارند به خاطر جنسیت و سنش. مارپل هم مثل پوآرو دقیقاً از همین فرصت به نفع خود استفاده می‌کند و وارد مکان‌هایی می‌شود که دارای این ساختار طبقاتی هستند که در غیر این صورت این امکان برای آن‌ها فراهم نمی‌شد.

تقسیم بندی طبقاتی
در واقع، آگاهی طبقاتی، بزرگترین تاثیری است که "بروبک" از مفهوم انگلیسی بودن در کارهای کریستی به دست می‌آورد. این اثر حتی تا سال‌ها بعد از مرگ کریستی نیز ادامه دارد. با این وجود بخش بیشتر این نگرانی طبقاتی در بین انگلیسی‌ها به شکل طعنه آمیزی در حال خنثی شدن است. از لیست‌های مجلات که افراد مشهور را بر سر موضوع جنگ طبقه متوسط به جان هم می‌اندازد، گرفته تا تمام روزنامه‌های بریتانیا که آزمون‌های بررسی میزان تمول خواننده‌هاشان را منتشر می‌کنند، همیشه دغدغه طعنه آمیزی بر سر طبقه در جامعه انگلیسی وجود داشته است.

شخصیت‌های کریستی دائماً در حال ابراز نگرانی از دغدغه‌های طبقاتیشان هستند، تمایزی که می‌تواند برای یک غیر انگلیسی، عجیب وحیرت آور باشد. درداستان "قتل"، به عنوان مثال می‌نویسد:
" خانم ایستبروک، فیلیپا هایمز را با خوشرویی بیشتری تحویل گرفت برای اینکه به او نشان بدهد کاملاً آگاه است که فیلیپا متعلق به طبقه کارگر وکشاورز نیست".

جین مارپل، (جوآن هیکسون)، نماد بارز یک انگلیسی است آن هم به مدد محبوبیت این داستان چه در کتاب و چه در سریال تلوزیونی
در حالی که شخصیت‌های کریستی غالباً از طبقه متوسط یا مرفه جامعه هستند، اما آگاهی طبقاتی از ویژگی‌های بارز گروه‌های اجتماعی در جهان گسترده داستان‌های اوست. یا در جایی دیگر در داستان "ساعت‌ها"، یک خدمتکار هیجان زده، پلیس را به سمت اتاق نشیمن هدایت می‌کند به جای اینکه اتاق پذیرایی را به آنها نشان بدهد. انگار که بخواهد جایگاه میانه خود را با ظرافت، به رخ بکشد: نه یک اشراف زاده و نه یک روستایی!

در واقع همانطور که "ونکر" استاد دانشگاه هم اشاره می کند، کریستی، انگلیسی بودن را بارها به چالش می‌کشد.

در داستان "اعلام یک قتل"، در عین اینکه نوعی نگرانی نسبت به روند مدرن شدن روستا و هجوم غریبه‌ها به آن وجود دارد، همچنان تنش و درگیری نیز بر سر اینکه اصالت واقعی انگلیسی چیست به چشم می‌خورد.

رویکرد کریستی به نقطه ضعف‌های فرهنگی انگلیسی چیزی فراتر از ملیت و جغرافیاست و بیشتر یک موشکافی بشری است و همین نگاه باعث شده است که آثار کریستی فراتر از مرزهای انگلستان، شهرت و مقبولیت بیابند.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط نبض زمان » شنبه ژانويه 19, 2019 8:28 pm

بهزاد نبوی سخنكوي دولت شهيد رجايي: اصلاح‌طلب و اصولگرایان هر دو در ایجاد این شرایط سهیم هستند

برای دریافت مشروح این مطلب، گاهنامه معرفت به زمان، 12 جمادی الاولی 1440 را از لینک زیر دانلود نمایید:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... 1-1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط نبض زمان » شنبه ژانويه 19, 2019 8:29 pm

روایت منتشر نشده مرحوم‌طباطبایی از مذاکره با آمریکا
ناشی گری بهزاد نبوی عامل از دست رفتن نتایج مذاکرات شد

برای دریافت مشروح این مطلب، گاهنامه معرفت به زمان، 12 جمادی الاولی 1440 را از لینک زیر دانلود نمایید:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... 1-1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط نبض زمان » شنبه ژانويه 19, 2019 8:31 pm

روحانی: بعد از رحلت آیت الله هاشمی، تا چند هفته بعد، رهبری با آه و ناراحتی از مرگ غمبار هاشمی صحبت می کردند، می گفتند یادم نمی رود و تمام روز به فکر او هستم / شلاق بر آبروی هاشمی هم نتوانست او را به زانو درآورد / هاشمی زنده است و زنده می ماند / رای مردم تهران و بدرقه باشکوه او نشان داد با دروغ و تهمت نمی توان یک فرهیخته ی محبوب را از صحنه دور کرد / نکات من در مورد هاشمی در فرصت دیگری منتشر خواهد شد / هاشمی پدر تفکر اعتدال بود / هاشمی بعد از برجام گفت حالا دیگر راحت می توانم بمیرم؛ تکان دهنده بود / او به دنبال ایرانِ مدرن بود

برای دریافت مشروح این مطلب، گاهنامه معرفت به زمان، 12 جمادی الاولی 1440 را از لینک زیر دانلود نمایید:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... 1-1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط نبض زمان » شنبه ژانويه 19, 2019 8:33 pm

شریعتی سبزواری، استاد حوزه و هم درس آیت الله هاشمی:‏
رهبری در خبرگان گفتند «هاشمی مجتهد است»
‏ آیت‌الله منتظری می‌گفت: ندیده‌ام ‏کسی مثل هاشمی احادیث مربوط به مسائل اجتماعی و سیاسی را تحلیل کند
هاشمی، آیت الله مرتضی حائری را به چالش می‌کشید و ایشان با زحمت جواب می‌داد

برای دریافت مشروح این مطلب، گاهنامه معرفت به زمان، 12 جمادی الاولی 1440 را از لینک زیر دانلود نمایید:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... 1-1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط نبض زمان » شنبه ژانويه 19, 2019 8:34 pm

آیت الله موسوی خویینی ها:
آقا موسی صدر هیچ نوع همراهی با (تندرويها و تحليلهاى مادرباره) انقلاب نداشت / چمران می گفت بیخود وقت خود را صرف این (سبك ما درباره) نهضت در ایران می کنید؛ این کار اشتباه است / (دليل اينكه) امام موسی صدر از آنجا که مسئله نهضت برایش اهمیت چندانی نداشت، (اين بود كه) آقاموسی زیربار همکاری برای انتشار مجله برای پوشش اخبار مبارزات (ما و رفقاي ما) در ایران نرفت؛ شاید به این دلیل که با مبارزات جاری در ایران موافق نبود!!! / چمران وقتی نهضت پیروز شد و امام به ایران آمد،(به ديدار امام آمذ اما جون دنبال منصب نبود و كار مقاومت در لبنان را ضروري مي دانست) به فاصله یک هفته به لبنان برگشت / هاشمی از ابتدا تا پایان عمر، جلوی صف می‌ایستاد و از فحاشی‌ها و خطرها هراسی نداشت


توضيح: اختلاف امام موسى صدر و ديكر شخصيتهاى فقهاي انقلابي خارج از ايران مانند آيت الله شهيد محمد باقر صدر و آيت الله فضل الله و دهها نفر ديكر كه در كشورهاى اسلامي ديكر فعال بودند؛ ضمن علاقه به امام خميني و دوستي با شخصيتهاي انقلابي ايران مانند آيت الله منتظري و شهيد بهشتي و سايرين؛ اما در مرجعيت اعلاي شيعه تفاوت نظر داشتند؛ ان شخصيتهاي بيرون ايران معتقد به اعلميت آيت الله خويي بودند و الإمام الخويي تعبير مي كردند و برخلاف برخي انقلابيون ايراني از نظر اكاهي سياسي و اقدام بوقت و موضعكيري سياسي در وقت خودش اشكالي در مرحوم خويي نمي ديدند، همجنانكه قبلش در مرجعيت آيت الله حكيم همين نظر را داشتند و اشكالات انقلابيون ايراني را ناشي از مشكلات خودشان و تفاوت استراتزي در فعاليتهاى اجتماعي و سياسي مي دانستند برخي از اين تفاوتها در حلال سطور كذشته و نيز كزارشهاي ديكري به مناسبت روش ايت الله حكيم و ايت الله خويي بيان شده است برخي ازين نقدهاى همان مطالبي است كه اقاي خوئينها در همين مصاحبه به عنوان انتقاد شديد از مرحوم رفسنجاني بيان كرده است. و ديكران از راجع به ايشان و غير ايشان ذكر مي كنند. (مقصوةد اشكالات فكري و شيوه هاى عملي است نه مواضع در حوادث. برخي تفكرات خوئينيها كه قبلا در شناخت فرقه ضاله جنايتكار فرقان از شخصيتهاى ايران نقل شده بود هم مي تواند جرايي دست رد مرحوم امام موسى صدر به خوئينيها را واضح كند - مجددا اين مصاحبه ها را در اخر اين مصاحبه مي اوريم

برای دریافت مشروح این مطلب، گاهنامه معرفت به زمان، 12 جمادی الاولی 1440 را از لینک زیر دانلود نمایید:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... 1-1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: احوال مسائل ديگر ايران و جهان

پستتوسط نبض زمان » شنبه ژانويه 19, 2019 8:36 pm

انتقاد موسوی خویینی ها از هاشمی: او هیچ‌وقت در عمرش در خط اعتدال نبود؛ سوپر رادیکال بود!
ماجرای دیدار با هاشمی پیش از انتخابات 76
طرفداران ناطق نوری نگران تقلب در انتخابات دوم خرداد بودند
سابقه سیاسی بازرگان از من و از تولدم جلوتر بوده
بازرگان از اول تا آخر مخالف اشغال سفارت بود
آقای منتظری و شهید بهشتی هم دفتر یادبود تسخیر لانه را امضا نکردند

برای دریافت مشروح این مطلب، گاهنامه معرفت به زمان، 12 جمادی الاولی 1440 را از لینک زیر دانلود نمایید:
http://www.aelaa.net/Ersaal/5/2/Maerefa ... 1-1440.doc
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

بعدي

بازگشت به بايگانى موضوعى گاهنامه معرفت به زمان


cron
Aelaa.Net