احوال محور مقاومت

ارائه موضوعي شمارگان منتشره از{گاهنامه معرفت به زمان}

مديران انجمن: نبض زمان, نبض زمان, نبض زمان

احوال محور مقاومت

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 11:53 am

.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

آیا پوتین به دنبال آتش بس بین ایران و عربستان است؟

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 1:02 pm

آیا پوتین به دنبال آتش بس بین ایران و عربستان است؟
همه چیز به خوش و بش گرم رئیس جمهور روسیه و ولیعهد سعودی برمی گردد


به نظر می رسد دستگاههای اطلاعاتی روسیه در صدد مهیا کردن شرایط برای بازگشایی راههای هوایی برای ورود مسئولان کشورهای عربی به سوریه هستند، همانطور که این شرایط را برای فرود امن هواپیمای بشیر، رئیس جمهور سودان فراهم کردند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
Image
سلام العبیدی در المیادین نوشت: به نظر می رسد دستگاههای اطلاعاتی روسیه در صدد مهیا کردن شرایط برای بازگشایی راههای هوایی برای ورود مسئولان کشورهای عربی به سوریه هستند، همانطور که این شرایط را برای فرود امن هواپیمای بشیر، رئیس جمهور سودان فراهم کردند.
به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: با وجود تمام مانع تراشی هایی که بر سر راه حل بحران سوریه بود، اما بالاخره قطار سوری ایستگاه جنگ را ترک کرده و به ایستگاه صلح رسید. در این میان، روسیه برای حل پرونده مهاجران و پناهنده ها و بازسازی سوریه، تلاش زیادی کرد.

علاوه بر این، باب عادی سازی خارجی با سوریه، گشوده شده است و سفرهای دوره ای فرستاده های رئیس جمهور روسیه به پایتخت کشورهای مختلف و تماس های مستقیم آنها با رهبران دولتها، در حال به ثمر نشستن است؛ همچنانکه وزیر خارجه ترکیه، به امکان همکاری با دولت سوریه، در صورت پیروزی بشار اسد در یک انتخابات دموکرات، اذعان کرده است. مهمتر آنکه این دعوت ترکیه، از دوحه، پایتخت قطر اعلام شده است.

در این میان، سفر رئیس جمهور سودان، عمر البشیر، به دمشق، واقعا غافلگیر کننده بود، تا به این ترتیب، بشیر پس از پوتین، اولین رئیس جمهوری باشد که به سوریه سفر می کند. طبعا این سفر با تشویق سیاسی، ترغیب اقتصادی و حمایت لوجستیک و امنیتی نظامی مسکو برای خرطوم، انجام شده است؛ چرا که درست پس از سفر رئیس جمهور سودان به مینسک، پایتخت هم پیمان روسیه، بلاروس، صورت گرفت. زمینه سازی برای سفر به دمشق از همان زمان اغاز شده و همزمان شد با سفر هیئت سیاسی اقتصادی سودانی به مسکو.

قطعا سودان بدون گرفتن نبض ریاض، در مورد برقراری رابطه با سوریه، اقدام نمی کرد و در این جا باید به دیدار ولی عهد سعودی، محمد بن سلمان با رئیس جمهور روسیه، در حاشیه نشست گروه 20 در بوینس آیرس اشاره کنیم. حرارت مصافحه بین این دو، که توسط دوربینها ضبط شد، حکایت از آن داشت که تحولاتی در سیاست سعودی در منطقه، در راه است.

در همین رابطه، گمانه هایی در مورد آتش بس ایران و عربستان، به همراه آتش بس در روابط سوریه و عربستان، وجود دارد و این دو، به پشت پرده ادامه تلاش های روسیه در این دو زمینه مربوط می شود.
یکی از جلوه های این آتش بس را می توانیم در توافق های صورت گرفته در سوئد، در مورد یمنی ها بدانیم، که با موافقت ریاض و تهران، مواجه شد.
مسکو می خواهد برای همه ثابت کند که بهار عربی پایان یافته و زمان آن رسیده است تا خانه های ویران شده عربی، از نو ساخته شود..و آنچه را دیروز در مورد عراق مشاهده کردیم، امروز در سوریه می بینیم و شاید فردا در یمن و لیبی شاهد ان باشیم.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

واکنش ها به خروج آمریکا از سوریه

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 1:08 pm

واکنش ها به خروج آمریکا از سوریه
کردهای سوری: آمریکا از پشت خنجر زد


Image
اعلام ناگهانی خروج نیروهای امریکایی از سوریه واکنشهای مختلفی را به همراه داشته است.
به گزاش مهر اعلام خروج ناگهانی نیروهای امریکایی از سوریه با واکنشهای داخلی این کشور و عکس العمل متحدان این کشور همراه شده است.
اخبار مربوط به این رویداد در ادامه آمده است.

وال‌استریت ژورنال: آمریکا آماده خروج نیروهای خود از شمال شرق سوریه است

دو مقام آگاه در دولت آمریکا اعلام کردند که این کشور آماده خروج نیروهایش از شمال سوریه است.
بر اساس اعلام این روزنامه، اقدام مذکور واشنگتن می تواند موجب به چالش کشیدن راهبرد این کشور در سوریه شود.
مقامات آگاه در این خصوص اعلام کردند که واشنگتن به متحدین خود در شمال سوریه خبر داده است که قرار است به صورت فوری نیروهای آمریکائی را از مناطق مذکور خارج کند؛ مناطقی که این کشور مدعی بود برای مبارزه به تروریست های مورد حمایت خود در آنجا نیرو مستقر کرده است.
این درحالیست که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهوری ترکیه اخیراً تهدید کرده است که قصد حمله به نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه را دارد.

قسد: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه به مثابه خنجری از پشت است
نیروهای سوریه دموکراتیک به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه واکنش نشان دادند.
بر اساس این گزارش؛ نیروهای سوریه دموکراتیک خروج نیروهای آمریکا از سوریه را به مثابه خنجری از پشت و خیانت دانستند.

واکنش دمشق به خروج نیروهای آمریکایی از سوریه
یک منبع سوری به تصمیم آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه واکنش نشان داد.
این منبع بیان کرد: ما از خروج نیروهای آمریکایی استقبال می کنیم در عین حال به نیات آمریکا برای اجرایی کردن تصمیم خروج کامل از سوریه با دیده تردید می نگریم.
منبع سوری اعلام کرد: سوریه همواره خواهان خروج نیروهای نامشروع آمریکایی از سوریه بوده است. مطلوب این است که همه نیروها از شرق فرات و پایگاه التنف خارج شوند. خروج نیروهای آمریکایی به دنبال آن خروج نیروهای خارجی از الحسکه، الرقه و دیرالزور را به دنبال خواهد داشت.

مارکو روبیو: خروج کامل آمریکا از سوریه اشتباهی بزرگ بوده و تبعات دارد
سناتور «مارکو روبیو» به دنبال تائید اخبار منتشره درباره خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از سوریه از سوی کاخ سفید در پیامی در حساب کابری خود در توئیتر اعلام کرد: خروج کامل و سریع نیروهای آمریکایی از سوریه اشتباهی سنگین است و پیامدهایی خواهد داشت.
این سناتور تندروی آمریکا در ادامه افزود: این موضوع پیچیده بوده و نمی توانم چرائی آن را در یک توئیت توضیح بدهم. تا ساعاتی دیگر در این باره سخنرانی خواهم کرد.

وزیر دفاع انگلیس: با نظر ترامپ درباره شکست داعش در سوریه مخالفم
گاوین ویلیامسون وزیر دفاع انگلیس به دنبال تائید اخبار منتشره درباره خروج نیروهای اشغالگر آمریکا از سوریه از سوی کاخ سفید گفت: قویاً با تصمیم ترامپ درباره شکست داعش در سوریه مخالفم.
اسراییل: اگر نیروهای آمریکا سوریه را تَرک کنند، اسرائیل به مبارزه با ایران ادامه خواهد داد
نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل امروز اعلام کرد: اگر نیروهای آمریکا سوریه را تَرک کنند، اسرائیل به مبارزه با ایران ادامه خواهد داد.
دانی دنون نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در این خصوص گفت: نگرانی های خود را درباره سوریه و حضور نیروهای ایران در این کشور داریم.
وی در ادامه افزود: بر این اساس، هرکاری که برای محافظت از خود لازم باشد را انجام خواهیم داد. ما به سیاست خود درباره عدم اجازه به ایرانیان به منظور ساختن پایگاه پایگاه هایشان در نزدیکی مرز خود ادامه می دهیم.
این در حالیست که روزنامه آمریکائی نیویورک تایمز در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال درخصوص تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای این کشور از شمال شرق سوریه اعلام کرد: پنتاگون هم اکنون به کار با شرکای خود در منطقه در این خصوص ادامه می‌ دهد.
«راب منینگ» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» امروز چهارشنبه اظهارات مذکور را اعلام کره است.
لازم به ذکر است، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ساعاتی پیش در پیامی توئیتری به صورت تلویحی اخبار منتشره درباره خروج نیروهای این کشور از سوریه را مورد تائید قرار داد.
رئیس جمهوری آمریکا در این پیام نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما در دوران ریاست جمهوری ترامپ برای ماندن در آنجا بود.
این درحالیست که روزنامه وال‌استریت ژورنال ساعاتی پیش به نقل از دو مقام آگاه در دولت آمریکا اعلام کرد که این کشور آماده خروج نیروهایش از شمال سوریه است.
مقامات آگاه در این خصوص اعلام کردند که واشنگتن به متحدین خود در شمال سوریه خبر داده است که قرار است به صورت فوری نیروهای آمریکائی را از مناطق مذکور خارج کند؛ مناطقی که این کشور مدعی بود برای مبارزه به تروریست های مورد حمایت خود در آنجا نیرو مستقر کرده است.
گفتنی است، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهوری ترکیه اخیراً و پس از تماس تلفنی با ترامپ تهدید کرده بود که قصد حمله به نیروهای مورد حمایت آمریکا در سوریه را دارد.

ترامپ: داعش را در سوریه شکست دادیم
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری به صورت تلویحی اخبار منتشره درباره خروج نیروهای این کشور از سوریه را مورد تائید قرار داد.
رئیس جمهوری آمریکا در این پیام نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما در دوران ریاست جمهوری ترامپ برای ماندن در آنجا بود.

همه کارکنان وزارت خارجه آمریکا ظرف ۲۴ ساعت از سوریه خارج می‌شوند
یک مقام آمریکایی امروز چهارشنبه اعلام کرد که همه کارکنان وزارت خارجه این کشور ظرف ۲۴ ساعت از سوریه خارج می‌ شوند.
این مقام آمریکایی در ادامه گفته است که تمام نیروهای آمریکا نیز بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده از سوریه خارج می‌ شوند.
این درحالیست که برخی از رسانه های آمریکائی ساعاتی پیش از خروج همه نظامیان اشغالگر این کشور از شمال شرقی سوریه خبر داده بودند.

لیندسی گراهام: خروج آمریکا از سوریه پیروزی بزرگی برای بشار اسد و ایران است
«لیندسی گراهام» نماینده جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا امروز چهارشنبه و در واکنش به تصمیم دولت این کشور برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه گفت: خروج نیروهای آمریکائی از سوریه به مثابه پیروزی بزرگی برای ایران و «بشار اسد» (رئیس‌جمهور سوریه) است.
نماینده جمهوریخواه مجلس سنای آمریکا در ادامه افزود: ترامپ اشتباه بزرگی را مانند اوباما درباره سوریه انجام داد.
واکنش پنتاگون به خبر خروج نیروهای آمریکائی از شمال‌شرق سوریه
روزنامه آمریکائی نیویورک تایمز در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال درخصوص تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای این کشور از شمال شرق سوریه اعلام کرد: پنتاگون هم اکنون به کار با شرکای خود در منطقه در این خصوص ادامه می‌ دهد.
«راب منینگ» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» امروز چهارشنبه اظهارات مذکور را اعلام کره است.

خزعلی: چرا نیروهایت را از عراق خارج نمی کنی؟
قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهایش از سوریه واکنش نشان داد.
وی در توییتی اعلام کرد: ترامپ می گوید که ما داعش را در سوریه شکست دادیم و این تنها علت حضور نیروهای ما در دوره ریاست جمهوری من بوده است. مگر داعش در عراق شکست نخورده است چرا نیروهایت را از عراق خارج نمی کنی؟ شاید علت دیگری برای حضور نیروهایت در عراق وجود دارد!
کاخ‌سفید: خروج نیروهای آمریکا از سوریه را آغاز کرده‌ایم
سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در خصوص انتشار اخباری دال بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه ادعا کرد: پیروزی ها بر داعش در سوریه به معنی پایان ائتلاف در مبارزه مذکور نیست.
سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: هم زمان با مرحله جدیدی از این مبارزه، ما بازگشت نظامیان آمریکائی از سوریه را آغاز کرده ایم.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه شوک به بدنه سیاست خارجی آمریک

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 1:10 pm

تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه شوک به بدنه سیاست خارجی آمریکاست


استاد دانشگاه آلاباما گفت:خروج آمریکا از سوریه به خودی خود نیروهای کرد سوری مورد حمایت واشنگتن را از بین نخواهد برد و آینده آنها بستگی به معامله ترامپ و اردوغان خواهد داشت.
به گزارش مهر، گروه بین الملل-جواد حیران نیا: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری درباره خروج نیروهای این کشور از سوریه نوشت: ما داعش را در سوریه شکست دادیم، این تنها دلیل ما در دوران ریاست جمهوری ترامپ برای ماندن در آنجا بود.

یک مقام آمریکایی امروز چهارشنبه اعلام کرد که همه کارکنان وزارت خارجه این کشور ظرف ۲۴ ساعت از سوریه خارج می‌ شوند.
این مقام آمریکایی در ادامه گفته است که تمام نیروهای آمریکا نیز بین ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده از سوریه خارج می‌ شوند.

سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید در خصوص انتشار اخباری دال بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه ادعا کرد: پیروزی ها بر داعش در سوریه به معنی پایان ائتلاف در مبارزه مذکور نیست.
سخنگوی کاخ سفید در این خصوص گفت: هم زمان با مرحله جدیدی از این مبارزه، ما بازگشت نظامیان آمریکائی از سوریه را آغاز کرده ایم.

در گفتگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی امریکا به دلایل تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا در خروج نیروهای امریکایی از سوریه پرداخته ایم که در ادامه می آید. انتصار از اساتید صاحب نام بین المللی مطالعات خاورمیانه است. کتاب «سیاست کردها در خاورمیانه» از جمله آثار انتصار در حوزه مطالعات کردی است که آوازه جهانی دارد.
*امریکا اعلام کرده فوراً از شمال شرق سوریه خارج می شود و ظرف ۶۰ تا ۱۰۰ روز آینده نیز از کل سوریه خارج می شود. دلایل این تصمیم چیست؟

این تصمیم آمریکا یا بهتر بگوئیم تصمیم شخص ترامپ، کاملا در زمان کنونی غیر منتظره بود و یک شوک در بدنه سیاست خارجی آمریکا ایجاد کرده است.
این تصمیم ترامپ ممکن است سه دلیل داشته باشد. در دوران ریاست جمهوری خود ترامپ چند بار تصمیمات غیر منتظره گرفته است. اعلام گفتگو با رهبر کره شمالی یک نوع از این گونه تصمیمات بود. البته ترامپ برخی از تصمیمات غیر منتظره خود را انجام نمی دهد.

در مورد سوریه هم ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم که آیا ترامپ یک چرخش ۱۸۰ درجه ای خواهد داشت یا اینکه خروج نیروهای آمریکا از سوریه را انجام خواهد داد.
دلیل دیگر در مورد تصمیم ترامپ ممکن است این باشد که برخی از مشاوران نظامی او احتمالا به ترامپ گفته اند که در آینده نزدیک آمریکا قادر به تغییر توازن قوا در سوریه بدون پرداخت هزینه های بسیار سنگین نخواهد بود و به نفع آمریکاست که خود را از باتلاق سوریه بیرون بکشد.
دلیل سوم ممکن است این باشد که آمریکا به متحدان منطقه ای خود بخصوص ترکیه چراغ سبز داده که مداخلات نظامی خود در سوریه را تشدید کنند. به هر حال هنوز زود است که دلایل اصلی این تصمیم ترامپ را بدانیم.

*ترامپ در توجیه خروج نیروهایش از سوریه اعلام کرده داعش در سوریه شکست خورده است و به صورت ضمنی دلیل اتخاذ این تصمیم را شکست داعش عنوان کرده است. این در حالی است که برخی منابع از رایزنی اردوغان و ترامپ نیز سخن گفته اند. آیا تصمیم مذکور می تواند به رایزنی ترامپ با اردوغان مرتبط باشد؟ اگر چنین است چه توافقی میان ترامپ و اردوغان در خصوص مناطق کردنشین حاصل شده است؟

این دلیل را ترامپ برای عوام فریبی گفته است. به نظر من رایزنی اردوغان و ترامپ اهمیت بیشتری از آنچه ترامپ شکست داعش اعلام کرده در تصمیم او تاثیر داشته است. همه من جمله آمریکا می دانند که گروهای تروریستی هنوز فعالیت گسترده ای در سوریه دارند و داعش در سوریه هنوز شکست نخورده است

*نیروهای دموکراتیک کرد سوریه که مورد حمایت آمریکا هستند ضمن اظهار ناخشنودی از تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از مناطق کردنشین شمال شرق سوریه، آنرا خنجری از پشت از سوی امریکا تعبیر کرده اند. وضعیت این نیروها به چه صورت خواهد شد و آیا وجه المصالحه ترامپ و اردوغان شده اند؟

وضعیت این گروه ها بستگی به این خواهد داشت که تا چه مقدار کشورهای منطقه کمک مالی و نظامی خود را به آنها ادامه دهند.
خروج آمریکا از سوریه به خودی خود این نیروها را از بین نخواهد برد و آینده آنها بستگی به وجه المصالحه ترامپ و اردوغان خواهد داشت.

*اسراییل اعلام کرده علیرغم اعلام خروج امریکا از سوریه، به تقابل با ایران در سوریه ادامه می دهد. وضعیت میدانی سوریه را در غیاب امریکا به ویژه وضعیت اسراییل را چگونه ارزیابی می کنید؟
به نظر من گرچه تغییراتی در وضعیت میدانی سوریه در غیاب آمریکا ایجاد خواهد شد ولی این تغییرات اثرات بنیادی در برنامه های اسراییل در سوریه نخواهد داشت. یعنی اسراییل مداخله نظامی و جنگجویانه خود را در سوریه ادامه خواهد داد.

*دیروز نشست تشکیل قانون اساسی سوریه با حضور ایران، روسیه، ترکیه و سازمان ملل برگزار شد. اگرچه این نشست در ابتدای راه خود است اما نشان از رسیدن وضعیت سوریه به مرحله تشکیل قانون اساسی است. ایا ارتباطی میان این مرحله از وضعیت سوریه با تصمیم ترامپ وجود دارد؟
با توجه به اینکه نشست تشکیل قانون اساسی سوریه با حضور ایران، روسیه، ترکیه و سازمان ملل دیروز برگزار شد و نتایج این نشست هنوز معلوم نیست، من ارتباط مستقیمی بین تصمیم ترامپ و نشست دیروز که به ان اشاره کردید نمی بینم.

دونالد ترامپ دیگر به حرف ژنرال‌ها گوش نمی‌دهد؟
گفته می‌شود که تصمیم خروج از سوریه و افغانستان با مخالفت ژنرالان و اعضای ارشد کابینه ترامپ روبرو شده است
رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که دونالد ترامپ قصد دارد در چند ماه آینده نیمی از سربازان آمریکایی را از افغانستان خارج کند.
رئیس جمهوری آمریکا دو روز پیش به صورت غیرمنتظره اعلام کرد که نیروهایش را از سوریه نیز خارج می‌کند.
در پی این تصمیم، جیمس متیس، وزیر دفاع آمریکا از مقامش کناره‌گیری کرد و گفت که با رئیس جمهوری اختلاف نظر دارد.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، پاسخ مثبت به طالبان؟
خبر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات فشرده صلح میان نماینده آمریکا با نمایندگان طالبان در جریان است.
آمریکا تایید کرده که در این مذاکرات چگونگی حضور و خروج نیروهایش از افغانستان را با طالبان مطرح کرده است. به گفته زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا این موضوع "خط‌ قرمز" طالبان در گفت‌وگوها بوده است.

آقای ترامپ سال گذشته گفته بود که برای جلو‌گیری از افتادن افغانستان به دست طالبان، ممکن است نیروهای آمریکایی را برای همیشه در افغانستان نگه دارد. از این رو خبر خروج نیمی از نیروهای آمریکا از افغانستان یک "چرخش ناگهانی" در استراتژی این کشور است.

آیا ترامپ دیگر به ژنرالان گوش نمی‌دهد؟
ژنرال جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در استعفانامه‌اش ذکر نکرده که در اعتراض به تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه و افغانستان کنار می‌رود اما تحلیل‌گران در واشنگتن گفته‌اند که مسلم است استعفای او به خروج نیروهای آمریکایی ازاین دو کشور ربط دارد.
گفته می‌شود که این تصمیم آقای ترامپ با مخالفت ژنرالان و اعضای ارشد کابینه او از جمله جان بولتن مشاور امنیت ملی و جان کلی، رئیس دفتر ترامپ روبرو شده است.
صدها هزار سرباز آمریکایی در هفده سال گذشته در طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا در افغانستان جنگیده‌اند

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در توئیتی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را "استراتژی خطرناک" خوانده و گفته که "به سمتی می‌رویم که تمامی دستاورهای خود را از دست بدهیم".
او این خروج را مسیری می‌داند که ممکن است به "دومین یازدهم سپتامبر" ختم شود.
مارک وارنر، سناتور دموکرات و معاون کمیته اطلاعات سنای آمریکا نیز این تحولات را "ترسناک" خوانده است.
آنتونی زورکر تحلیل‌گر بی‌بی‌سی در واشنگتن می‌گوید حالا که یکی از آخرین سنگرهای "عقلانیت" در برابر رئیس جمهوری آمریکا کنار رفته باید منتظر تلاطم زیادی در سیاست‌های دولت آمریکا بود.
به گفته او "متیس تنها مقام ارشد در دولت آقای ترامپ است که از تداوم حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان دفاع می‌کرد و حالا رئیس جمهور آمریکا مانع کمتری در مقابل خروج نیروها می‌بیند."
افغانستان: خروج نیروهای آمریکایی تاثیری بر امنیت ندارد
پایان مذاکرات با طالبان در ابوظبی؛‌ خلیلزاد برای گزارش‌دهی به رهبران افغان به کابل رفت
Lindsey Graham

@LindseyGrahamSC
در پاسخ به @LindseyGrahamSC
The conditions in Afghanistan – at the present moment – make American troop withdrawals a high risk strategy.
If we continue on our present course we are setting in motion the loss of all our gains and paving the way toward a second 9/11.
متحدان غربی آمریکا چه می‌گویند؟
در ماه‌های اخیر، دیپلمات‌های غربی در کابل به شوخی می‌گفتند که موضوع خروج آمریکا از افغانستان مانند "توئیت داموکلس" بالای سر افغانستان است. همه از این می‌ترسیدند که یک روز صبح، با توییت آقای ترامپ باخبر شوند که آمریکا از افغانستان خارج می‌شود.
رویترز گزارش داده که خبر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان در میان متحدان آمریکا در افغانستان "غیرمنتظره" بوده و محافل سیاسی و دیپلماتیک در کابل را "تکان داده" است.
یک دیپلمات غربی در کابل گفته که آمریکا در مورد خروج نیروهایش از افغانستان با ما "مشورت" نکرده است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

نیروهای ناتو در افغانستان بیشتر از چه کشورهایی هستند؟

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 1:13 pm

نیروهای ناتو در افغانستان بیشتر از چه کشورهایی هستند؟


Image
دیپلمات ارشد دیگری نیز می‌گوید که "کشورهایی که تعهدات نظامی یا توسعه‌ای در افغانستان دارند، برنامه مستقل و جدا از استراتژی آمریکا را دنبال می‌کنند."
این دیپلمات می‌گوید حالا هر کشوری باید به این سوال پاسخ دهد که "آیا باید در افغانستان بمانند؟"

افغانستان چه می‌شود؟
حالا تقریبا مشخص شده که دونالد ترامپ در پی پایان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا برآمده است و پیش‌بینی می‌شود که در هفته‌ها و ماه‌های آینده، رئیس جمهوری آمریکا تصمیم‌های سیاسی و نظامی تعیین‌کننده‌‌ را در مورد افغانستان اعلام کند.

آمریکا در حال حاضر در افغانستان حدود ۱۵ هزار نیرو دارد که بیشتر از شش هزار آن نیروهای ویژه درگیر جنگ با گروه طالبان و دیگر گروه‌های شورشی است.
۳۵۰ هزار نیروی ارتش و پلیس افغانستان هم مشغول کارزار بسیار خونین با طالبان و داعش هستند.

به نظر می‌رسد گروه طالبان به هدف عمده خود که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است، نزدیک شده است.
مایک کوگلمن، معاون برنامه آسیا در مرکز ویلسن آمریکا می‌گوید که پیامدهای خبر خروج به دست بالاتر طالبان در میدان جنگ می‌انجامد و یک پیروزی تبلیغاتی برای گروه است. حتی اگر طالبان خروج نیروهای آمریکایی را از طریق روند صلح بدست آورند."
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه؛ ترامپ: آمریکا نمی‌خواهد پلیس

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 1:14 pm

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه؛ ترامپ: آمریکا نمی‌خواهد پلیس خاورمیانه باشد


نیروهای آمریکایی که شمارشان به دو هراز نفر می‌رسد عمدتا در مناطق کردنشین شمال سوریه مستقر بوده‌اند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از تصمیمش در مورد خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه دفاع کرده است.

آقای ترامپ در توییتی گفته که داعش "دشمن محلی" سوریه، ایران و روسیه است و آن‌ها باید به این گروه مقابله کنند.
او گفته که آمریکا نمی خواهد "پلیس خاورمیانه باشد."

شماری از مقامات سیاسی آمریکا و متحدان این کشور نگرانی عمیق خود را از این تصمیم آقای ترامپ ابراز کرده اند.
ائتلاف به رهبری کردها در سوریه هم در واکنش به تصمیم تصمیم غیرمنتظره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای خارج کردن نیروهای این کشور از سوریه گفته که این اقدام آمریکا به داعش امکان تجدید قوا می دهد.

بیانیه‌ای که از سوی نیروهای دموکراتیک سوریه (اس‌دی‌اف) منتشر شده هشدار می‌دهد "خلاء نظامی به وجود آمده، نیروهای ائتلاف را میان دو جبهه متخاصم گیر می‌اندازد."
آقای ترامپ روز چهارشنبه، ۱۹ دسامبر خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را اعلام کرد و گفت داعش مغلوب شده است.

خروج آمریکا از سوریه؛ استقبال مسکو، نگرانی در واشنگتن
ترامپ: نیروهای آمریکا از سوریه خارج می‌شوند
آمریکا 'در پی سرنگون کردن بشار اسد نیست'
همکاری نزدیک آمریکا با نیروهای دموکراتیک سوریه که ائتلافی از نیروهای عمدتا کرد سوریه و عرب و سایر اقلیت‌های سوریه است نقش مهمی در بیرون راندن داعش از بخش‌های بزرگی از سوریه داشته است.
Image
نیروهای آمریکایی که شمارشان به دو هراز نفر می‌رسد عمدتا در مناطق کردنشین شمال سوریه مستقر بوده‌اند.

نیروهای دموکراتیک سوریه در بیانیه خود هشدار داده‌اند که خروج نیروهای آمریکایی "تاثیر منفی" در عملیات ضد داعش خواهد داشت و باعث احیای این گروه خواهد شد.
نیروهای دموکراتیک سوریه گفته است خروج آمریکا "پیامدهای منفی" برای ثبات منطقه‌ای خواهد داشت و باعث بروز "خلاء سیاسی و نظامی" خواهد شد و نیروهای این ائتلاف را "در پنجه جبهه‌های متخاصم" قرار می‌دهد.

ترکیه، همسایه سوریه گفته است می‌خواهد عملیات نظامی علیه نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق (ی‌پ‌گ) آغاز کند. ترکیه این گروه را یک گروه تروریستی می‌داند اما نیروهای یگان‌های مدافع خلق در کنار نیروهای ائتلاف، نقش مهمی در شکست دادن داعش در شمال سوریه داشته‌اند.

Image
حمایت آمریکا از این نیروها باعث بروز تنش در روابط این کشور با ترکیه شده است.

خروج آمریکا چه تاثیری روی کردها می‌گذارد؟
وزیر دفاع ترکیه هشدار شدیدی به نیروهای یگان‌های مدافع خلق داده و گفته است "هر وقت زمانش برسد، آنها در خندق‌هایشان مدفون خواهند شد."
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم ماه پیش گفته بود عملیات علیه این نیروها "تا چند روز آینده شروع خواهد شد."

یک سخنگوی کردها در شمال سوریه به تلویزیون روناهی گفته است "جزئیات خروج نیروهای آمریکایی هنوز حتی برای فرماندهان آمریکایی در منطقه مشخص نیست."
او در عین حال خواهان تداوم اعتراض‌ها علیه عملیات قریب الوقوع ترکیه در شمال سوریه شده است.

تحلیلگران هم می‌گویند خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه، کردها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

جنیفر کفرلا، متخصص مسایل سوریه در موسسه مطالعات جنگ به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است ترکیه، روسیه و دولت سوریه برای منطقه‌ای که در حال حاضر در کنترل آمریکا است، به هزینه کردها، وارد رقابت شوند.

چرا نیروهای آمریکایی سوریه را ترک می‌کنند؟‏
تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج نیروهای این کشور از سوریه بسیاری را غافلگیر کرده است.‏
برخی از جمهوری‌خواهان آمریکا این تصمیم را نومیدکننده خوانده‌اند. باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، آن را یک تصمیم وحشتناک توصیف کرده که به گفته او متحدان کرد و عرب آمریکا را به رحمت حکومت سوریه و ترکیه رها می‌کند. ‏

برخی هم این تصمیم را برد بزرگی برای ایران و روسیه دانسته‌اند که همچنین در سوریه نیرو دارند. ‏
سناتور مارکو روبیو، نامزد جمهوری‌خواه پیشین ریاست جمهوری آمریکا تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را یک اشتباه فاحش خوانده که پیامدهای فراگیری خواهد داشت. او گفته هنوز گروه موسوم به دولت اسلامی در سوریه بتمام شکست نخورده که نیروهای آمریکایی آن کشور را ترک کنند.‏
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

آمریکایی‌ها در منطقه شکست خوردند یا تاکتیک خود را تغییر دادن

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 1:16 pm

آمریکایی‌ها در منطقه شکست خوردند یا تاکتیک خود را تغییر دادند؟
نقشه جدید ترامپ برای روسیه و ایران


Image

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اگر یک فریب تاکتیکی باشد یا به سیاست راهبردی این کشور تبدیل شده باشد،در هر دو صورت یک معنا را به ذهن متبادر می‌کند و آن شکست‌های متوالی طرح و برنامه آمریکا در سوریه است.
سرویس جهان مشرق - اعلام ناگهانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عزم این کشور برای خروج نیروهای نظامی واشنگتن از سوریه طی این روزها جنجال تبلیغاتی و رسانه‌ای گسترده‌ای را به راه انداخته است. ترامپ مهلتی 60 تا 100 روزه تعیین کرده که وزارت جنگ آمریکادر این مدت نیروهای آمریکایی را از خاک سوریه خارج کند.
اعلام این موضوع واکنش‌های متفاوتی را نسبت به جدیت و صداقت آمریکا در خروج واقعی نیروهای این کشور از سوریه مطرح کرده است. برخی اعتقاد دارند که اقدام کاخ سفید تنها یک اقدام تبلیغاتی برای تحقق برخی اهداف تاکتیکی آمریکا است و جنبه عملیاتی ندارد. اما برخی دیگر با استفاده از شاخص‌های منطقه‌ای معتقدند که اعلام این بار ترامپ متفاوت از دفعات پیشین بوده و وی عزم جدی برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه دارد.

Image
سناریوی اول: وعده تبلیغاتی ترامپ برای کسب امتیازهای منطقه‌ای
برخی تحلیلگران مسائل راهبردی منطقه معتقدند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام اخیر خود برای خروج نیروهای نظامی این کشور را تنها برای کسب امتیازهای منطقه‌ای و دوشیدن برخی متحدان عرب خود مطرح کرده و تلاش دارد فشارها بر آنها را افزایش دهد تا امتیازهای حداکثری از آنها به دست بیاورد.
آنها در این رابطه به دو وعده پیشین دونالد ترامپ برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه اشاره کرده و می‌گویند که ترامپ در هر دو بار بعد از تحقق اهداف تاکتیکی خود، از وعده خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه چشم‌پوشی کرد.

ترامپ در ژانویه سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که به دنبال خارج کردن نیروهای آمریکا از این کشور است. مدتی بعد از این خبر اعلام شد که کابینه رژیم صهیونیستی و پنتاگون و رژیم‌های عربی تلاش‌های گسترده‌ای را برای منصرف کردن ترامپ از تصمیم خود به کار گرفتند تا اینکه نهایتا این تصمیم معلق شد.
بار دوم که ترامپ تصمیم خود مبنی بر عقب‌نشینی از سوریه را اعلام کرد، در آوریل سال جاری میلادی بود. در آن روز امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به دیدار ترامپ رفت و گفت که تلاش خواهد کرد رئیس‌جمهور آمریکا را از تصمیم خود منصرف کند و بار دیگر این پرونده معلق ماند.

همچنین نگاهی به تحولات منطقه نشان می‌دهد که آمریکا انگیزه‌ای برای خروج نیروهای نظامی خود از سوریه ندارد. در حال حاضر شرایط سوریه تناسبی با این اقدام ندارد و خروج آمریکایی‌ها از این کشور نشان‌دهنده شکست سیاست‌های واشنگتن و پنتاگون در قبال دولت دمشق و متحدان آن در محور مقاومت خواهد بود. علاوه بر اینکه آمریکایی‌ها هیچ یک از دستاوردهای خود را از تشکیل ائتلاف ضد داعش در سوریه محقق نکرده‌اند.

این اقدام می تواند سوء استفاده آمریکا از برگه کردها را با شکست مواجه کند. طبیعی است که همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از بخش‌های شمالی شرقی سوریه، فشارهای آنکارا بر مناطق کردنشین افزایش پیدا خواهد کرد و کردها که خود را بازنده اصلی ائتلاف با طرف آمریکایی می‌دانند، طبعا گزینه ای جز پناه بردن به آغوش دمشق ندارند. به این ترتیب آنها باید رویاهای خود مبنی بر تشکیل دولت مستقل و فدرال کردنشین را فراموش کنند.

از سوی دیگر دونالد ترامپ برای پیشبرد طرح خود جهت خروج نیروهای آمریکایی از سوریه با مخالفت شدید پنتاگون و فرماندهان امنیتی و نظامی مواجه است. نمود این فشارها را می‌توان دراستعفای جیمز ماتیس وزیرجنگ آمریکا از سمت خود مشاهده کرد. مقامات امنیتی و نظامی آمریکا معتقدند که خروج نیروهای نظامی این کشور از سوریه می‌تواند آسیب‌های راهبردی برای واشنگتن داشته باشد.

علاوه بر تمام اینها به نظر می‌رسد ترامپ برای عدول از تصمیم خود با فشارهای بین‌المللی نیز مواجه باشد. آلمان اعلام کرده است که آمریکا موضع گیری خود درخصوص سوریه را با این کشور هماهنگ نکرده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گرچه انتقاد آشکاری از سیاست جدید ترامپ در سوریه نداشت، اما نشانه های نارضایتی از این تصمیم در سخنان وی دیده می‌شد. کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز به نظر نمی‌رسد با این تصمیم با روی خوش تعامل داشته باشند. لذا به این ترتیب موجب فشارهای داخلی و خارجی بر ترامپ می تواند زمینه‌ساز تغییر این تصمیم شود.

Image
ب: سناریوی دوم: فرار ترامپ از باتلاق سوریه
برخی دیگر از تحلیلگران اما معتقدند که دونالد ترامپ با تصمیم جدید خود تلاش دارد خود را از مهلکه ای که چندین میلیارد دلار هزینه برای این کشور به دنبال دارد و فایده چندانی عاید آن نمی‌کند، خارج کند.
درست است که خروج نظامیان‌آمریکایی از سوریه در شرایط کنونی تصمیمی سخت و بد است، اما این تصمیم می‌تواند راهکاری عاقلانه برای جلوگیری از شرایط بدتر باشد. پیام های توییتری ترامپ دستمایه این برداشت است.
او از همان ابتدای تبلیغات انتخاباتی خود تلاش کرده هزینه‌های نظامی برای تثبیت هژمونی بی‌ثمر آمریکا در منطقه خاورمیانه را به حداقل برساند و خروج از سوریه نیز یکی از سناریوهایی است که در این باب تعریف می‌شود.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد برخی موضع گیری‌های منطقه‌ای در خصوص تصمیم جدید ترامپ متفاوت از گذشته است. همین موضوع نشان می‌دهد که واشنگتن این بار تصمیم جدی برای خروج کامل نیروهای نظامی خود از سوریه دارد.
نگاهی به تحرکات چند ماه اخیر کردها نشان از تکاپوی آنها برای جایگزینی خلأ حضور آمریکایی‌ها در این منطقه دارد. مقامات کرد طی ماه‌های اخیر سفرهای متوالی به روسیه و آمریکا داشته و مکررا نسبت به بی وفایی آمریکا به تعهدات گذشته هشدار داده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد آن‌ها در تنگنای سیاسی قرار گرفته‌اند که با وجود دشمن قسم خورده کردها یعنی ترکیه، هیچ جایگزینی جز بازگشت به دامن دولت سوریه ندارند.

شوک ناشی از اقدام ناگهانی ترامپ تا حدی است که برخی معتقدند دولت آمریکا تلاش دارد به این ترتیب نقش منطقه‌ای دولت ترکیه را در سوریه پررنگ‌تر کرده و این کشور را به تعهد بیشتر به برنامه‌های کاری خود وادار کند.

بر اساس این سناریو، ارتش ترکیه بعد از خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه وارد عمل خواهد شد تا علاوه بر سرکوب کردها به عنوان دشمنان سنتی خود، تحولات منطقه را بر اساس جنگ نیابتی به نفع واشنگتن تغییر دهد.
این سناریو تا حد زیادی غیر واقعی به نظر می‌رسد، چرا که ترکیه در حال حاضر در مذاکرات سیاسی آستانه برای حل و فصل بحران سوریه وارد شده و بعید است به این زودی‌ها بخواهد به شانس خود برای ورود به اردوگاه پیروز در عرصه سوریه پشت پا بزند.

Image
علاوه بر اینکه ترکیه به اندازه‌ای از وزنه و اعتبار نظامی و سیاسی برخوردار نیست که بتواند عملیات خود در شمال سوریه را تا حد مذکور افزایش داده و ننگ و رسوایی اشغالگری نظامی در کشور دیگر را به جان بخرد و روسیه و محور مقاومت منطقه‌ای را برای مقابله نظامی با خود تحریک کند.

در طرف مقابل، دو روی سکه تصمیم مقامات آمریکا به ضرر کردها است. آنها تازه متوجه اشتباه راهبردی خود در تکیه بر سیاست‌های واشنگتن شده‌اند. شاید نگاهی به تجربه آمریکا در خالی کردن زیر پای متحدان افول کرده واشنگتن می‌توانست دو سال پیش آنها را از ورود به بن‌بست کنونی بازدارد، اما آنها از این تحربه‌ها درس نگرفتند و در حال حاضر در شرایطی قرار گرفتند که باید میان تسلیم شدن در برابر دولت ترکیه و یا عذرخواهی از دولت سوریه یکی را انتخاب کنند تا بقا و موجودیت خودشان را تضمین کنند.

راهبرد نظامی محور مقاومت بعد از تصمیم ترامپ
اعلام تصمیم ترامپ اما تغییر قابل توجهی در راهبرد کشورهای عضو محور مقاومت نخواهد داشت. ارتش عراق و نیروهای الحشد الشعبی در طول مرزهای سوریه مانند ماه‌های گذشته که داعش با چراغ سبز آمریکا احیا شده، مواضع خود را تقویت کرده‌اند. استقرار این نیروها به نظر می‌رسد مرتبط با هشدارهایی مبنی بر حملات احتمالی داعش به مناطق استقرار نیروهای دموکراتیک کرد است.
روزنامه الاخبار به نقل از یک منبع عضو جریان فتح نوشته است که تصمیم دونالد ترامپ، برای فرار از فشارهای ترکیه درخصوص نیروهای دموکراتیک کرد صورت گرفته است. او می‌گوید که آمریکا تلاش دارد مسکو و تهران را وارد درگیری‌های طولانی مدت با داعش و گروه‌های تروریستی امثال آن نماید و خود از معرکه فرار کند.
از سوی دیگر برخی منابع داخلی الحشد الشعبی به الاخبار گزارش داده‌اند که آمریکایی‌ها بر خلاف تبلیغات خود استقرار در مناطق مرزی را تقویت می‌کنند. این اتفاق در اطراف شهر الحدیثه الغربیه تا اطراف شهر مرزی القائم صورت گرفته و آنها سطح آماده باش دفاعی خود را برای مقابله با هر حمله احتمالی افزایش داده‌اند.
سوریه گرچه خبر خروج نیروهای آمریکایی از خاک خود را خبری خوشحال کننده می‌داند، اما تغییری در برنامه‌های نظامی خود برای مقابله با گروه‌های تروریستی و آزادسازی مناطق اندک تحت سلطه این گروه‌ها ایجاد نمی‌کند. نیروهای مقاومت عراق نیز همچنان در مناطق مرزی حضور دارند تا جلوی ورود گروه‌های تروریستی به داخل عراق را بگیرند و در مواقع لزوم آنها را سرکوب نمایند. آنها حتی مانند گذشته خود را برای حملات احتمالی آمریکایی‌ها نیز آماده نگه داشته‌اند.

چرا استراتژی آمریکا در سوریه با شکست مواجه شده است؟
واقعیت این است که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اگر یک فریب تاکتیکی باشد یا به سیاست راهبردی این کشور تبدیل شده باشد، در هر دو صورت یک معنا را به ذهن متبادر می‌کند و آن شکست‌های متوالی طرح و برنامه آمریکا در سوریه است.

آمریکایی‌ها پیش از این تغییرات تاکتیکی و راهبردی متعددی را با هدف براندازی دولت سوریه به کار گرفتند، اما در نهایت مجبور به رسمیت شناختن دولت بشار اسد شدند. آنها سعی کردند برای عبور خود از خط قرمز های پیشین، برخی پیش‌شرط ها در تغییر شاخص‌های منطقه‌ای از جمله حضور مستشاری ایران در سوریه مطرح کنند، اما به نظر می‌رسد آمریکا با تمامی اهرم‌های منطقه ای خود از جمله رژیم صهیونیستی و حمایت بی‌دریغ مالی و تبلیغاتی عربستان سعودی نمی‌تواند هدف خود در جلوگیری از حضور نظامی ایران در سوریه را که بنابر درخواست دولت قانونی سوریه صورت گرفته و از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است، محقق نماید.

فرقی نمی‌کند که نظامیان آمریکایی به دنبال فرار از باتلاق سوریه باشند یا به ادعای فاکس نیوز بخواهند تمرکز بیشتری بر پرونده ایران از خود نشان دهند، چرا که در هر دو صورت در برابر پایمردی محور مقاومت در منطقه شکست خورده‌اند. آمریکایی‌ها از مدت‌ها پیش تقابل با ایران را در عرصه‌های عراق و سوریه و لبنان دنبال می کنند و عاقلانه نیست بگوییم در این عرصه‌ها به دنبال امتیاز دادن به ایران باشند، تا بتوانند بر برنامه‌های ضد ایرانی خود بیشتر متمرکز شوند.

با گذشت 2 سال از اذعان رسمی ترامپ مبنی بر مسئولیت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی ترامپ، آمریکا نتوانست نقش اساسی در ریشه‌کن کردن داعش داشته باشد. این موضوع یکی دیگر از ابعاد شکست سیاست‌های آمریکا در سوریه است که با خروج نیروهای آمریکایی نمود بیشتری پیدا می‌کند.
خروج نیروهای نظامی آمریکا در شرایط کنونی از سوریه، بی شباهت با خروج خفت بار آنها از عراق در سال 2011 نیست، اتفاقی که آمریکایی‌ها تلاش زیادی را به کار بردند تا تاثیرات منفی آن را در سیاست خارجی خود کاهش دهند. از سوی دیگر برخی تحلیلگران محور مقاومت معتقدند که خروج آمریکا از سوریه پیروزی دیگری نظیر اخراج نظامیان رژیم اشغالگر قدس از جنوب لبنان را برای کشورهای مقاومت منطقه محقق خواهد کرد.
ماه‌های آینده علاوه بر اینکه می‌تواند نشان دهنده میزان جدیت آمریکا در اجرای راهبرد جدید فرار ترامپ باشد، می‌تواند ابعاد تازه‌ای از شکست‌های راهبردی آمریکا و مزدوران منطقه‌ای کاخ سفید را نشان دهد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

پیشنهاد جدید کاخ سفید برای شبه نظامیان کُرد: مرزهای مشترک سو

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 1:19 pm

پیشنهاد جدید کاخ سفید برای شبه نظامیان کُرد: مرزهای مشترک سوریه با ترکیه را تخلیه کنید
نیروهای اقلیم کردستان عراق جایگزین می‌شوند + نقشه میدانی


مقامات کاخ سفید پیشنهاد جدیدی را به شبه نظامیان کُرد ارائه کرده اند اما مورد قبول واقع نشده است.
سرویس جهان مشرق - نزدیک به یک هفته از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای ارتش این کشور از سوریه می گذرد و واکنش ها و انتقادها در محافل مختلف به این مسئله همچنان ادامه دارد.

شبه نظامیان کُرد در ۴ سال گذشته در مناطق تحت تصرف شمال، شمال شرق و شرق سوریه به صورت مستقیم تحت حمایت نیروهای ارتش آمریکا بودند و نگرانی خاصی نداشتند اما با تصمیم جدید ترامپ در شوک فرو رفته اند.

ترامپ خطاب به اردوغان: من می‌روم؛ سوریه مال تو/ توافق ترکیه و آمریکا چه تاثیری بر تحولات میدانی سوریه خواهد داشت؟
براساس اطلاعات به دست آمده، اعتراضات شبه نظامیان کُرد به خروج نیروهای آمریکایی از مناطق تحت تصرف پایان نیافته و آنان از مقامات کاخ سفید درخواست کرده اند که در این خصوص تجدید نظر کنند اما تاکنون پاسخ مثبتی را دریافت نکرده اند.
به گفته منابع میدانی، شبه نظامیان کُرد نسبت به انجام عملیات نیروهای ارتش ترکیه برای اشغال مناطق تحت تصرف خود ابراز نگرانی کرده اند و به کاخ سفید اعلام کرده اند که همه دستاوردهای ۴ ساله آنان بر باد می رود.
اما مقامات آمریکایی نسبت به این نگرانی ها اعتنایی نکرده اند و توصیه و پیشنهاد دیگری را ارائه داده اند که همین مسئله خشم شبه نظامیان کُرد را چند برابر کرده و مورد پذیرش آنان قرار نگرفته است.
یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق به جزئیات پیشنهاد کاخ سفید اشاره کرد و افزود: آمریکایی ها به شبه نظامیان توصیه کرده اند که تمامی مرزهای مشترک سوریه با ترکیه را در مناطق شمالی تخلیه کنند.

Image
این منبع میدانی با بیان این که این پیشنهاد به معنای توافق آمریکا و ترکیه برای جلوگیری از ایجاد درگیری در مرزهای شمالی سوریه است، گفت: شبه نظامیان کُرد با این پیشنهاد مخالفت کرده اند چرا که اعتقاد دارند پذیرش این موضوع یعنی قبول شکست کامل بدون درگیری با نیروهای ارتش ترکیه است.

وی به بخش دوم پیشنهاد آمریکایی ها اشاره کرد و افزود: مقامات کاخ سفید اعلام کرده اند اگر شبه نظامیان کُرد با این تصمیم موافقت کنند و در مسیر تخلیه مناطق مرزی مشترک با ترکیه گام بردارند، نیروهای اقلیم کردستان عراق (پیشمرگ) به جای آنان در مناطق مرزی مستقر خواهند شد.

این منبع میدانی با بیان این که شبه نظامیان کُرد با پیشنهاد کاخ سفید برای تخلیه مناطق مرزی و جایگزین شدن نیروهای پیشمرگ عراق مخالف هستند، تصریح کرد: جلسه مشترک میان آمریکایی ها، شبه نظامیان کُرد و پیشمرگ کُرد به نتیجه نرسیده است.

براساس اطلاعات به دست آمده، رژیم سعودی در ماه های گذشته وعده داده بود تا تمامی هزینه های مرتبط با آمورش شبه نظامیان کُرد را به کاخ سفید پرداخت کند و همچین از ائتلاف غربی به خصوص نیروهای آمریکایی برای ماندن در سوریه پشتیبانی مالی کند اما شواهد میدانی نشان می دهد که در عمل هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است.
به گفته منابع میدانی، اگر ترامپ در خصوص تصمیم خود تجدید نظر نکند، روند خروج نیروهای آمریکایی از سوریه حدود ۶۰ تا ۱۰۰ (اواخر اسفندماه امسال) به طول می انجامد اما باید منتظر ماند و دید که فشارهای منتقدان می تواند مانع از اجرایی شدن این تصمیم شود یا خیر.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

فرمانده ارتش اسراییل: ایران می‌خواهد 100 هزار نیرو در سوریه

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 1:20 pm

فرمانده ارتش اسراییل: ایران می‌خواهد 100 هزار نیرو در سوریه مستقر کند


او گفت:" مهم‌ترین هدف ارتش اسراییل در سال‌های گذشته جلوگیری از استقرار دایم نظامی ایران در سوریه بوده است."
فرمانده ارتش اسراییل در سخنانی مدعی شد ایران در صدد استقرار دایمی 100 هزار نیرو در سوریه است و ارتش اسراییل با تمام توان در حال مقابله با این سناریو است.

به گزارش عصرایران به نقل از وب سایت " تایمز اسراییل" ژنرال " گادی آیزنکوت" فرمانده ارتش اسراییل که ماه آینده میلادی دوران 4 ساله فرماندهی او بر ارتش اسراییل پایان می‌یابد، روز یکشنبه در سخنانی در یک کنفرانس امنیتی با ادعای تلاش ایران برای استقرار 100 هزار نیرو در سوریه، تاکید کرد ارتش اسراییل در حال مبارزه با این تلاش ایران است.

سخنرانی دیروز فرمانده ارتش اسراییل در کنفرانس "هرتزلیا" در اسراییل
Image
او گفت:" مهم‌ترین هدف ارتش اسراییل در سال‌های گذشته جلوگیری از استقرار دایم نظامی ایران در سوریه بوده است."
او در ادامه مدعی شد: ایران قصد دارد برای تداوم حضور نظامی خود در سوریه نیرویی 100 هزار نفری را در این کشور مستقر سازد.
این ژنرال اسراییلی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از تلاش‌های ارتش اسراییل برای ایجاد امنیت شهروندان اسراییلی دیده نمی‌شود، گفت: مردم تنها نوک قله یخ تهدیدات را می‌بینند در حالی که ارتش اسراییل بسیاری از تهدیدات را پیش از آنکه به منصه ظهور برسد در نطفه خفه می‌کند.

او با تایید ناامنی در مناطق مرزی با غزه بر اثر حملات راکتی از جانب حماس و نیز تهدیدات به گفته او تروریستی در کرانه باختری، این تهدیدات را در مقایسه با تهدیداتی که از ناحیه تلاش‌های ایران برای حضور نظامی در اطراف اسراییل است ناچیز شمرد و این تهدیدات را تهدیدات بزرگ و اصلی چندوجهی ناشی از ایران توصیف کرد.

او در ادامه با ادعای تلاش‌های اسراییل برای مقابله با تهدیدات ناشی از داعش گفت رسانه‌ها آن طور که می‌بایست به تلاش‌های اسراییل در جنگ با داعش نپرداخته‌اند.
این ادعای فرمانده ارتش اسراییل در حالی است که در سال‌های گذشته بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی در گزارش‌هایی شواهدی ارایه داده‌اند که حاکی از حمایت‌های گاه و بیگاه ارتش و نیروهای اطلاعاتی اسراییل از عملیات‌های داعش در سوریه و عراق و دیگر نقاط خاورمیانه بوده است.

"آیزنکوت" در ادامه با اشاره به دستور اخیر ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه این مساله را "رویدادی مهم" توصیف کرد اما مدعی شد اهمیت آن به اندازه‌ای نیست که درباره آن اغراق می‌شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

ترامپ خطاب به اردوغان: سوریه مال خودتان، کار ما تمام شد

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه دسامبر 30, 2018 1:21 pm

ترامپ خطاب به اردوغان: سوریه مال خودتان، کار ما تمام شد


Image
مسئولان آمریکایی جزئیات جدیدی از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با اردوغان درباره سوریه در ۱۴ دسامبر را فاش کرده‌اند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری سی ان ان، یک مقام دولت آمریکا گفت که رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه در این مذاکره تلفنی درباره “همه مشکلاتی که به دلیل حضور آمریکا در عراق و سوریه به وجود آمده” گفت‌وگو کرده است.

این منبع اضافه کرد: ترامپ در پاسخ گفته است باشه،(سوریه) مال خودتان، کار ما تمام شده است. پس از این مذاکرات تلفنی ترامپ تصمیم خود را مبنی بر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه اعلام کرد.
یک منبع مطلع از این تماس تلفنی گفت، اردوغان در این تماس تلفنی به ترامپ اعلام کرده بود که آمریکا باید نیروهای خود از سوریه را خارج کند، زیرا داعش تقریبا در این کشور شکست خورده است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

بعدي

بازگشت به بايگانى موضوعى گاهنامه معرفت به زمان


Aelaa.Net