علویان اوگاندا

ایده شناسی و تجمع شناسی علویان جهان

علویان اوگاندا

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه نوامبر 18, 2016 4:06 am

.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

علويان اوگاندا

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه نوامبر 20, 2016 4:34 am


وضعیت شیعیان اوگاندا در مصاحبه با شیخ حسن اوائلی

آنچه می‌خوانید گفتگوی کوتاهی با «شیخ حسین العوالی» مدیر مدرسه حضرت رقیه در اوگانداست. ایشان علاوه بر اين، مسؤول برخی یتیم‌خانه‌ها هم در این کشور می‌باشد، که حدود سیصد کودک در آنجا محافظت می‌شوند:

تصوير

ـ تعداد مسلمانان اوگاندا چقدر است؟
اوائلی: اوگاندا حدود 31 ميليون نفر جمعيت دارد. آمار رسمی دولت حكايت از آن دارد كه بين 10 تا 20 درصد مسلمان در اين كشور زندگي مي‌كنند. اما ما فکر می‌کنیم آمار واقعي بیشتر از 30 درصد باشد. حتی در او گاندا مناطقي هستند كه بیش از 80 درصد افراد آنها مسلمان هستند.

ـ و چند درصد از اين مسلمانان، شيعه هستند؟

اوائلی: اکثریت مسلمانان اوگاندا سنی هستند چون مبلغين آنها خیلی قبل‌تر از ما به اين كشور آمدند؛ ضمن اینکه کسانی که برای شیعه کار می‌کرده اند، فقط برای خود شیعیان و فرزندان آنها فعالیت می‌نمودند و فعاليت تبليغي برای انتشار شیعه نداشتند. برخی از شيعيان هم مهاجرت کردند و مساجد آنها در دست اهل‌سنت قرار گرفت.

لذا آمار دقیقی از شیعیان نداریم. اما در منطقه‌ای که ما زندگي مي‌كنيم 25000 شیعه و شش مسجد فعال داريم. در کل اوگاندا نيز سی و پنج تا چهل مسجد شيعي وجود دارد.

ـ جایگاه شیعیان در اوگاندا چگونه است؟

اوائلی: الان وضع بهتر شده است. قبلا ما نمی‌توانستیم خودمان را به دیگران بقبولانیم ؛ چراكه ما به نظر آنها "مشرک" بودیم! اما الان مسلمان هستیم و گاهی برنامه‌هایی هم در رادیو و تلویزیون اجرا می‌كنيم كه بقيه مسلمانان خیلی استقبال می‌کنند. همچنين در مناسبت‌ها و مراسم مختلف برنامه داریم و همه مردم ـ شيعه و سني ـ می‌آیند.


ـ رابطه شیعه و سنی در کشور شما چطور است؟


اوائلی: رابطه شیعه و سنی الان الحمدلله خوب است.


ـ با پيروان اديان ديگر چطور؟


اوائلی: در رابطه با ادیان دیگر نیز مشکلی نداریم و رفتار مردم با هم، با احترام و صرف نظر از دین و آيين یکدیگر است.


ـ و رابطه شما با دولت؟


اوائلی: شیعيان با دولت هم مشکلی ندارند.

ـ آیا شرکت شیعیان در مسائل سیاسی رضایت بخش است؟

اوائلی: ما اگر چه نماز جمعه هم داریم، اما شرکت شیعیان در مسائل سیاسی ضعیف است.

ـ آیا شما در طول فعالیتتان مستبصر هم داشته‌اید؟

اوائلی: بله، تعداد قابل توجهی مستبصر داریم. بیشتر آنان از اهل تسنن هستند.

ـ آیا شيعيان مدرسه هم دارند؟

اوائلی: ما در اوگاندا تقریباً 15 مدرسه آکادمیک در سطوح ابتدایی و متوسطه داریم.

ـ مدرسه ديني چطور؟

اوائلی: مدارس آکادمیک ما با محوریت دروس دینی تشكيل شده است؛ دروسی از قبیل فقه، اصول (در حد مقدمات حوزه) و حفظ و قرائت قرآن تدریس می شود. البته ما مسؤوليت قریب به 40 مدرسه را بر عهده داريم؛ ولي این 15 مدرسه مخصوص شیعیان است.

ـ و فعاليت‌هاي خيريه؟

اوائلی: تقریباً شش "یتیم‌خانه" هم داریم، که از حدود 300 بچه ـ پسر و دختر ـ در آنجا نگهداري می‌شود که بعضی از آنها شروع به مدرسه رفتن کرده‌اند.

ـ وضعیت اقتصادی شیعیان چطور است؟

اوائلی: وضعیت اقتصادی شیعیان مانند دیگر مردم است؛ قوی هست، ضعیف هست، متوسط هم هست. اما اکثراً ضعیف است.

ـ و وضعیت فرهنگی؟

اوائلی: به لحاظ فرهنگی ـ نسبت به اوضاع معمول آفریقا ـ وضعيت شيعيان بسیار خوب است. همچنين روابط اجتماعی بسیار خوبی هم داریم.

ـ براي تبلیغ تشیع از چه ابزاري استفاده مي‌كنيد؟

اوائلی: تبلیغ شیعه در آنجا از طرق مختلف مثل رادیو، تلویزیون و مبلغینی که از ایران می‌آیند صورت می‌گیرد.

ـ تبیلغ اهل سنت چگونه است؟

اوائلی: اهل سنت بیشتر در مساجدشان تبلیغ می کنند و کاری به ما ندارند. حتی بچه هایشان در مدارس ما می آیند و مشکل خاصی نیست.


ـ از شما به خاطر اینکه در این گفتگوی کوتاه شرکت کردید متشکرم.
pejuhesh232
 
پست ها : 8759
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

عزاداری دهه آخر ماه صفر در شهر کامپالا در اوگاندا

پستتوسط najm134 » يکشنبه نوامبر 11, 2018 4:28 pm

عزاداری دهه آخر ماه صفر در شهر کامپالا در اوگاندا به روایت تصویر


حجت الاسلام «حسین العوالی» روحانی برجسته لبنان که همرا همسرش «آساتوریا فرزانه» در کشورهای آفریقایی در حال خدمت به محرومان و یتیمان شیعه هستند؛ در کامپالا پایتخت کشور آفریقایی اوگاندا مراکزی را برای نگه داری از یتیمان و نیازمندان آفریقایی که اغلب مسلمان هستند اما در میان آنها از دیگر ادیان نیز به چشم می خورد؛ تاسیس کرده اند که در ماه های محرم و صفر این مراکز میزبان مراسم های سوگواری ائمه اطهار به ویژه امام حسین(ع)،امام جمتبی(ع)،امام رضا(ع) و رسول گرامی اسلام است.
حجت الاسلام حسین العوالی عضو مجمع خادمان فرهنگ رضوی است و در جشنواره بین المللی امام رضا(ع) به عنوان خادم نمونه فرهنگ رضوی تجلیل شده است.
او متولد روستای«دولان» در جنوب لبنان است پدر،عمو و 11 نفر از مردان خاندان العوالی در حمله هواپیماهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند آن سالها امام موسی صدر رهبر شیعیان لبنان بود او به دیدار خاندان العوالی رفت و به یتیمان آنها گفت می توانند در مدارس بچه های شیعه در بلعبک تحصیل کنند حسین العوالی برای تحصیل به مدرسه موسای صدر مراجعه کرد مدرسه ای که مدیریتش با مصطفی چمران بود و او اولین بار شهید چمران را آنجا ملاقات کرد.
العوالی می گوید: از آن سالها مهربانی و عطوفت امام صدر ذهنم مانده او وقتی به مدرسه می آمد متواضعانه با ما غذا می خورد و نماز جماعت می خواند.
حسین العوالی وقتی بزرگتر شد به حوزه نجف مراجعه کرد در آنجا هم حجره ای سید حسن نصرالله رهبر کنونی شیعیان لبنان شد و استادلبنانی شان در آن سالها در حوزه نجف؛سید عباس موسوی بود.او یکبار همراه سید عباس موسوی، سید حسن نصرالله و دیگر طلبه های لبنانی مقیم نجف در راهپیمایی اربعین شرکت کردند که البته آن سال راهپیمایی شیعیان به خاک و خون کشیده شد و حزب بعث صدها شیعه را به شهادت رساند.
العوالی در سال 1987 در مراسم ختم شهادت سید مصطفی خمینی فرزند ارشد امام خمینی(ره) هم شرکت کرد خاطره اش را اینگونه تعریف می کند: «در مسجد الرسول شهر نجف برای ختم مراسم پسر امام رفتیم همه علما و مراجع مشهور آن زمان از خاندان حکیم، صدر و مرعشی و دیگران حضور داشتند من جوان بودم و در سیمای امام اینطور دیدم که او کار مهمی برای امت مظلوم شیعه در آینده انجام خواهد داد».
انقلاب اسلامی که در ایران پیروز شد العوالی جوان برای تحصیل به ایران آمد فارسی حرف زدن یادگار6 سال حضور او در ایران است.
بعد حضور در ایران حجت الاسلام العوالی برای تبلیغ مذهب تشیع به کشورهای مختلف رفت سالها در کنیا ماند و به نشر عقاید دینی پرداخت و از سال2000 به اوگاندا رفت و همراه همسرش خدمت به یتیمان و شیعیان اوگاندایی را آغاز کرد.
او عکس هایی از مراسم عزاداری محرومان اوگاندایی در دهه آخر ماه صفر که مصادف شهادت امام مجتبی(ع)،امام رضا(ع) و رسول گرامی اسلام است؛ را از مرکز حضرت سکینه(س) در شهر کامپالا برای ما ارسال کرده که در ادامه می بینید.

Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
Image Image
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am


بازگشت به علویان جهان


cron
Aelaa.Net