بوستان تلاوت كلام وحي

معرفي و نشر آثار درزمينه علوم تلاوت كلام وحي

بوستان تلاوت كلام وحي 126

پستتوسط amuzeshkadeh3 » جمعه آپريل 28, 2017 11:29 am

درگذشت قاری برجسته اندونزیایی حین ضبط تلاوت


وفات قاري معروف اندونييسيا (شيخ جعفر) در حين تلاوت مجودة
https://www.youtube.com/watch?v=1rnL8gFJbEo
خداوند عاقبت ما را خير بلكه به اكرم وجوه و مقضي المرام قرار دهد
بشتابيم كه ناكام از دنيا نرويم
كام قرآني ان شاء الله ‎



گروه بین‌الملل: «جعفر عبدالرحمن»، قاری و استاد برجسته قرائت قرآن کشور اندونزی در حال ضبط تلاوت سوره مبارکه «ملک» جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

Image

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا) به نقل از روزنامه «Astro Awani»، جعفر عبدالرحمن، قاری و استاد برجسته قرائت قرآن کشور اندونزی در حال ضبط قرائت سوره ملک بود که به‌صورت ناگهانی جان خود را از دست.

ما هرگز نمی‌دانیم که چه زمانی مرگ به سراغمان می‌آید و به گفته قرآن کریم زمان مرگ رازی است که تنها خدا می‌داند.؛ هم‌زمانی مرگ این استاد اندونزیایی با قرائت آیه دوم سوره ملک که اشاره به همین موضوع دارد، سبب انتشار این ویدیو در فضای مجازی شده است.

وی در‌حالی‌که آیه «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ: همان كسي كه مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كداميك بهتر عمل مي‏‌كنيد و او شكست‌ناپذير و بخشنده است» را قرائت می‌کرد به تدریج صدایش ضعیف شد و از هوش رفت.

جعفر عبدالرحمن چند دقیقه بعد از آن نیز جان خود را از دست داد.

عبدالرحمن یکی از شخصیت‌های دینی برجسته اندونزی بود که قرائت‌های زیبای او علاقمندان زیادی دارد.
این قاری اندونزیایی دوشنبه، ۴ اردیبهشت ماه دار فانی را وداع گفت.
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm

بوستان تلاوت كلام وحي 127

پستتوسط amuzeshkadeh3 » جمعه ژوئن 02, 2017 3:38 pm

مجلس تلاوت بانوان = قاري و مستمع


گزارش تصویری/ آیین ترتیل خوانی قرآن کریم ویژه بانوان در شهر قم

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(علیهم السلام) ـ ابنا ـ آیین ترتیل خوانی قرآن کریم ویژه بانوان در ماه مبارک رمضان هر روز در شبستان نجمه خاتون در حرم حضرت معصومه(سلام الله علیها) برگزار می شود.


Image
Image
Image
Image
Image Image
Image Image
Image
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm

بوستان تلاوت كلام وحي 128

پستتوسط amuzeshkadeh3 » سه شنبه سپتامبر 12, 2017 7:47 pm

امام خميني در محضر قرآن كريم


امام خمینی با قرآن انس بسیار داشت در شبانه روز، به خصوص هنگام نماز شب، به تلاوت قرآن می پرداخت و در هر فرصتی که به دست می آورد، مشغول تلاوت قرآن می شد. هنگامی که در پاریس بود، وقتی خبرنگارها برای مصاحبه به محضرش می آمدند، معمولاً حدود ده دقیقه یا یک ربع برای آماده کردن دوربین هایشان معطل می شدند، امام در همین فرصت به تلاوت قرآن مشغول می شد؛ بعضی از حاضران می گفتند: خود را برای مصاحبه آماده کنید (یعنی فعلاً قرآن نخوانید). فرمود: آیا در این چند دقیقه وقتم ضایع شود؟

حتی در روزهای آخر عمر که در بستر بیماری بود، دوربین مخفی لحظه های دشوار زندگی اش را ثبت کرد و همه دریافتند که در نیمه های شب، قرآن به دست داشت و مشغول تلاوت بود.

آیت الله توسلی از نزدیکان امام، در زمینه قرائت مداوم و روزانه قرآن به وسیله ایشان می گوید: امام با همه اشتغالاتی که داشتند، به انجام مستحبات به ویژه خواندن قرآن، دعا و نماز اول وقت اهمیت می دادند. امام هر روز، سه تا پنج مرتبه قرآن می خواندند، در ماه مبارک رمضان، سه بار قرآن را ختم می کردند.

علاوه بر این، هر سال چند روز قبل از ماه رمضان، حضرت امام دستور می داد برای افرادی که مورد نظر مبارکش بود، چند بار قرآن قرائت شود.
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm

بوستان تلاوت كلام وحي 129

پستتوسط amuzeshkadeh3 » شنبه سپتامبر 30, 2017 9:47 am

آدم‌هایی که آیات قرآن را زندگی می‌کنند


Image

با «مینا نیکانیک» تهیه کننده برنامه رادیویی «قلب من کتابی است گشوده» صحبت کرده ایم که آدم ها در هر قسمت آن، تصویری از یکی از آیات قرآن هستند.
به گزارش مشرق، هر روز ماه مبارک رمضان، ساعت ۱۷، روی موج رادیو تهران صحبت از آدم هایی است که نمی گذارند قرآن سر طاقچه عادت فراموش شود؛ کسانی که نمی خواهند روی قرآن هایشان گرد روزمرگی و «سالی یکبار» بنشیند یا فقط در مراسم عقد و عزا و به رسم سنت، چشم در چشم آیات خدا بیندازند. برنامه «قلب من کتابی است گشوده» سراغ انسان های بی ادعایی رفته که قرآن را زندگی کرده اند؛ این کتاب آسمانی جایی در گوشه قلب آنهاست و راه زندگی را نشانشان می دهد؛ و حالا آن قدر به قرآن نزدیک هستند که اگر با قصه آنها آشنا باشی، وقت قرائت بعضی آیه ها یادشان بیفتی.

Image

از دریچه قرآن به جامعه نگاه کردیم
مینا نیکانیک برنامه ساز جوانی است که دو سالی می شود در شبکه رادیویی تهران به مستندسازی با موضوعات اجتماعی مشغول است. «قلب من...» محصول تمام تجربیاتی است که مینا در این دو سال به دست آورده است: «مستندهای رادیویی ما در رادیو تهران با این جمله شروع می شد: «قدم زدن در زوایای پنهان تهران » و واقعاً من و همکارانم به خیلی از زوایای پنهان تهران سرک کشیدیم؛ معضلات اجتماعی، درد ها، تلخی ها، شیرینی ها و زیبایی هایی که خیلی ها از آن ها بی خبر بودند. از طریق همین مستندهای اجتماعی هم با این سوژه های قرآنی آشنا شدم.» اما اینکه بگویی این شخص مصداق این آیه قرآن است و بر اساس آن برنامه بسازی، کار چندان راحتی نیست. تهیه کننده برنامه می گوید آن اوایل برای مدیران شبکه تهران هم سوال بود که این همه سوژه و آیه مرتبط با آن را چطور می خواهی پیدا کنی؟! «خب من خودم کار قرآنی نکرده بودم. اما برای این برنامه با حافظان و کارشناسان قرآنی مفصل صحبت کردم. آقای مهندس علیرضا فتحی پور که مدیر گروه اندیشه رادیو قرآن هستند، خیلی کمکم کردند و این آیه ها و سوژه ها را با هم تطبیق می دادیم. با حساسیت و دقت خاصی سوژه ها را بررسی کردیم که حرف اصلی عوض نشود.»

Image

خواستیم «حُسن جویی» کنیم
تهیه این برنامه رادیویی رسم قشنگی دیگری هم دارد؛ این که آیات قرآنِ مورد بحث در هر قسمت، با طراحی زیبایی روی تابلوهای کوچک چاپ شده اند و وقت مصاحبه به دست مهمان های برنامه می رسند:«بزرگترها به ما یاد داده اند که «حُسن جویی» کنیم. رفتاری مقابل «عیب جویی» که متأسفانه خیلی از ما گرفتار آن هستیم. حالا این که سراغ کسی برویم و همراه مصاحبه، خصلت خوبش را نشانش بدهیم و آیه ای از قرآن را به او هدیه بدهیم که سال هاست به آن عمل می کند، به نظرم یکی از روش های زیبای حُسن جویی است.»

Image

این آیه دیوار را با عشق می کند
شاید خاص ترین دقیقه های این برنامه زمانی باشد که خانم تهیه کننده تابلوی قرآنی کادوپیچ شده را دست مهمان های برنامه می دهد و از آنها می خواهد شباهت قصه زندگی شان با آن آیه را روایت کنند:«در قرآن داریم: «کیست که برای جلب خشنودی خدا به نیازمندان قرض الحسنه بپردازد تا آن را برایش چندین برابر بیفزاید؟...»(بقره/۲۴۵) این آیه را به کسی هدیه دادیم که در سطح وسیعی به نیازمندان وام قرض الحسنه می داد، ایشان آیه را حفظ بود و کامل می شناخت. یا با دختر جوانی صحبت کردم که مشکلات زیادی داشت. با این حال خودش و خانواده اش همیشه شاد، صبور و شکرگزار بودند. وقت مصاحبه، آیه صبر را به او هدیه دادم: «همان کسانی که (در برابر مشکلات) صبر (و استقامت) کردند و همواره بر پروردگارشان توکّل می کنند.» (عنکبوت/۵۹) آنقدر خوشحال شده بود که خودم تعجب کردم! می گفت آیه را شنیده بودم اما اینکه بشارت قرآن اینطور به دستم برسد خیلی عجیب است. انگار که یک نشانه ای باشد.»

Image

او می گوید بعضی سوژه ها هم یک آیه قرآنی را به عنوان شعار فعالیت خود انتخاب کرده بودند:« مدت ها قبل که برای ضبط یک مصاحبه درباره اردوی جهادی بچه های یک دبیرستان در تهران رفته بودم، آیه ای را در ابتدای گزارش کار اردوی آنها دیدم و برایم سوال شد که این آیه چه ارتباطی با اردوی جهادی دارد؟ «هرگز به (حقیقت) نیکی نمی رسید، مگر از آنچه دوست می دارید و محبوب شماست در راه خدا انفاق کنید.»(آل عمران/۹۲) سر برنامه «قلب من کتابی است گشوده» سوالم را پرسیدم و مدیر مدرسه گفت بچه ها در این سن هنوز درآمدی ندارند که آن را ببخشند و انفاق کند. همان وقت آزاد و انرژی جوانی و خوابِ تا ظهر تابستان است که برای این بچه ها محبوب است و بچه ها از آن می گذرند تا برای کارهای عمرانی تا مناطق محروم بروند.»اکبر رجبی (مدیر جمعیت طلوع بی نشان ها) هم از مهمان های شناخته شده این برنامه است که به خاطر سنت اطعام کارتن خواب ها در روزهای سه شنبه و خیلی فعالیت های دیگر، آیه هشتم سوره انسان را هدیه گرفته است:«و غذا را در عین دوست داشتنش،به مسکین و یتیم و اسیر انفاق می کنند.» مینا می گوید:«عمو اکبر آن قدر از دیدن تابلو خوشحال شد که به بچه های گروه گفت همانجا میخ تابلو را به دیوار بکوبند! می گفتند بین همه این تابلوها که ارگان ها و سازمان ها به ما دادند، این تابلو فرق می کند. این آیه دیوار را با عشق می کند.»

Image

آیه ای که به دست بانوی شب بخیر کوچولو رسید
برنامه رادیویی مینا یک سوژه آشنای رادیویی هم داشت؛ «خانم مریم نشیبا» که خیلی ها او را با برنامه قدیمی شب بخیر کوچولو می شناسند. مهربانی و خوشرویی خانم قصه گو بهانه مصاحبه با او در این ویژه برنامه قرآنی شده است: «در قرآن داریم :«و با زبان خوش با مردم سخن بگویید»(بقره/۸۳) خیلی صفات که در قرآن آمده مثل مسیر زندگی نیستند که بشود آنها را توصیف کرد. حالا چطور می شود مستند و سوژه ای درباره این آیه پیدا کرد؟ خب ما حتی بیرون از استودیو و فضای کار هم خانم نشیبا را با مهربانی، روی خوش و صحبت های دلنشین می شناسیم. ایشان اگر ببیند بچه های کوچک روی زمین آشغال می ریزند، جلو می رود و و با همین آرامش و مهربانی تذکر می دهد. مثلاً می گوید بچه ها بابای من رفتگره. با این کار شما نمی تونه شب زود بیاد خونه! شما دوست دارید باباتون شبا دیر بیاد خونه؟!» تیم طراحی این برنامه، از ابعاد مختلفی به قرآن نگاه کرده اند . مثلاً با یک کارشناس نجوم راجع به آیه مربوط به شگفتی ستاره ها صحبت کرده اند. یا تابلونوشته آیه ای درباره توصیه خداوند به حفظ و آبادانی محیط زیست را به «کاظم نجاریون» مدیر گروه مردمی رفتگران طبیعت هدیه داده اند.

Image

قصه هایی که قرآن را تفسیر می کنند
تا امروز خیلی از آیات قرآن به صورت فیلم، سریال، پویانمایی و ... به تصویر درآمده تا تجسمی از مفاهیم قرآنی باشد. مینا نیکانیک می گوید زندگی واقعی مهمان های این برنامه به شکل عجیبی تصویر همان آیات قرآنی است:« قصه رستورانی را در بازار تهران روایت کردم که همه کارکنان آن روزی کارتن خواب بوده اند. آیه صبر و تلاش را به آنها هدیه دادم : « وبرای انسان جز آنچه تلاش کرده، هیچ نصیب و بهره ای نیست.» (نجم/۳۹) این آدم ها تفسیر همین حرف بودند که خداوند صبر و تلاش آنها را دید و کمکشان کرد. کسانی که یک زمانی در همین بازار تهران کارتن خواب بوده اند و حالا با سعی و تلاش به زندگی برگشته اند و مثل یک کاسب بازاری آبرومند، دنبال خرید و فروش و مشتری می روند.»

Image

قصه دیگری که در این برنامه از آن صحبت شده، قصه بانوی خیّری است که به خاطر بیماری به کما می رود و از خدا برای انجام کارهای نیمه تمامش فرصت می خواهد:« آیه ای را درباره بازگشت از دنیای مرگ به خانمی هدیه داده ام که بسیار نیکوکار است؛ از تهیه جهیزیه و مایحتاج خانواده های فقیر بگیر تا نگهداری از ایتام و ... ایشان به خاطر بیماری به کما رفته بود. در همان برزخ بین مرگ و زندگی یادش می آید که به خانمی از مددجویان بهزیستی قول داده بود یکی از لوازم خانگی را برایش بخرد. همانجا به خاطر همین قول از خدا می خواهد به او فرصتی بدهد و به زندگی برگردد تا حرفش زمین نماند. برمی گردد و الآن هم شکر خدا به فعالیت هایش ادامه می دهد. آیه ایشان این بود:«...پس روح کسی که مرگ را بر او حکم کرده نگه می دارد و روح دیگر را تا سرآمدی معین باز می فرستد...»(زمر/۴۲) مدیریت و دانش آموزان مدرسه ادب هم از مهمان های دیگر برنامه مینا بوده اند. آنها مدتی است بر اساس آیه۲۴ و۲۵ سوره معارج، طرحی به نام «حق معلوم» را شروع کرده اند:« بر اساس این طرح دانش آموزان تا جایی که می توانند برای نیازمندان از دوست و آشنا و خانواده خود پول جمع می کنند. این یک جور فعالیت تربیتی هم هست برای اینکه به بچه ها یاد بدهند برای کاری که خدا از تو خواسته، خجالت نکشی. آیه این بود: «و آنان که در اموالشان حقی معلوم است/ برای درخواست کننده و محروم».

Image

خدا نمی گذارد برنامه قرآنی روی زمین بماند!
خانم تهیه کننده می گوید تهیه برنامه ای که صفر تا صد آن با خودش بوده، کار سختی است. اما او جز کمک آقای فتحی پور در شناسایی سوژه و و تفسیر آیات قرآن، حمایت مدیرگروه و مدیر شبکه تهران، آقای سعید معدن کن را داشته است:«جدا از همه این ها، رمضان واقعا ماه بابرکتی است! راه کمی نبود، من برای این برنامه از محله یاخچی آباد تا خیابان دولت و دروس و دیباجی را گشته ام. چون شمال و جنوب ندارد و آدم هایی که راه قرآن را می روند ساکن همه جای این شهر هستند. مطمئن بودم رمضان که شروع بشود کارهایم بهتر و سریع تر جلو می رود و همین طور هم شد. اصلاً خدا نمی گذارد برنامه قرآنی اش روی زمین بماند!»
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm

بوستان تلاوت کلام وحی 130

پستتوسط amuzeshkadeh3 » جمعه اکتبر 06, 2017 12:50 pm

[b][center][size=150][color=#FF80BF]۳۰۰۰ زندانی حافظ قرآن شدند[/color][/size][/center][/b]

رئیس سازمان زندان ها از اجرای بخشنامه اخیر رئیس قوه قضائیه خبر داد و گفت: تعدادی از زندانیان برای لیالی قدر به مرخصی رفتند که مرخصی برخی از این افراد می تواند منتهی به آزادی باشد.
به گزارش مشرق، اصغر جهانگیر در خصوص پیشنهاد سازمان زندان ها در رابطه با مرخصی های ویژه ماه مبارک رمضان، افزود: این پیشنهاد در خصوص مرخصی های لیالی قدر به رئیس قوه قضائیه ارائه شد و ایشان هم فورا با این مرخصی ها موافقت کردند.

وی از اجرای این پیشنهاد در دو شب از لیالی قدر خبرداد و گفت: تعداد قابل توجهی از مشمولان از این مرخصی ۱۵روزه استفاده کردند.

[b]مرخصی های یک ماهه تا بعد از ماه رمضان [/b]
جهانگیر افزود: در حال حاضر این مرخصی ها پانزده روزه است که قابلیت تمدید تا ۱۵روز دیگر را هم دارد.
رئیس سازمان زندان ها در پاسخ به این سئوال که چند دسته از زندانیان از این مرخصی ها استفاده کردند،گفت: محکومین به حبس ابد به شرط تحمل حداقل۵ سال حبس، محکومین به حبس بیش از ۱۰ سال به شرط تحمل حداقل یک سال حبس، محکومین به حبس از ۵ تا۱۰ سال به شرط تحمل شش ماه حبس، محکومین به حبس از یک سال تا ۵ سال به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس، محکومین به حبس کمتر از یکسال به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس جز مشمولان بودند.

[b]مرخصی منتهی به آزادی[/b]
وی افزود: محکومین به حبس یا حبس و جزای نقدی که باقی مانده محکومیت آنها کمتر از شش ماه باشد، مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.
جهانگیر در خصوص زندانیان محکوم به جزای نقدی هم گفت:محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از یکصد و بیست میلیون ریال باشد به شرط تحمل حداقل دو ماه حبس،محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها بیش از هفتاد میلیون ریال تا یکصد و بیست میلیون ریال باشد، به شرط تحمل حداقل یک ماه حبس هم دسته دیگری از زندانیان مشمول این مرخصی محسوب می شوند.
وی افزود: محکومین به جزای نقدی که باقیمانده محکومیت آنها تا هفتاد میلیون ریال باشد مرخصی منتهی به آزادی اعطاء می‌شود.
جهانگیر در خصوص محکومین جرائم غیرعمدی و محکومین مالی، اظهار داشت: زندانیانی که به لحاظ عجز از پرداخت دیه در جرائم غیرعمد بازداشت هستند و همچنین دارندگان محکومیت‌های مالی، صرف نظر از مدت اقامت در زندان از مرخصی مذکور برخوردار خواهندبود.
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm

بوستان تلاوت کلام وحی 131

پستتوسط amuzeshkadeh3 » چهارشنبه دسامبر 20, 2017 9:34 am

برخی کشورها یک سال مرخصی می‌دهند تا دانش‌آموز حافظ قرآن شود؛ باید از این الگو استفاده شود


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با انتقاد از مدرک محوری در نظام آموزشی کشور گفت: هسته فکری دانش آموزان باید به سوی عمل‌گرایی تربیت شود تا دانش آموزانی علاقه مند به کار و عمل‌گرایی در مدارس تربیت شود نه افراد پشت میز نشین.
به گزارش مرکز خبر حوزه، وی روز پنجشنبه در دیدار وزیر آموزش و پرورش افزود: مدرک محوری یعنی بار شدن بر روی دوش دولت که این نگاه، صحیح نیست و باید دانش آموزانی کاری و عمل‌گرا تربیت کرد نه افرادی که تنها به کار اداری می اندیشند.

Image

آیت الله سبحانی همچنین با بیان این که محتوای کتب درسی روز به روز در حال تکمیل تر شدن است گفت: مجری خوب که همان معلم در مدارس است مهمتر از کتاب و برنامه خوب است، چراکه باید معلم کتاب را تدریس کند به همین دلیل معلمان دینی باید افرادی باشند که به مطالب کتاب های درسی اعتقاد داشته و از روی علاقه آنها را تدریس کنند.

وی با تاکید بر استفاده از معلمان متخصص علوم دینی برای آموزش کتاب های دینی مدارس تاکید کرد: نباید کسی که متخصص فیزیک است، بدون تخصص، مثلا قرآن را تدریس کند، زیرا در حقیقت ضرر آن بیشتر است.

این مرجع تقلید افزود: باید در گزینش معلمان دقت کرد و کمیته ای که اساتید و معلمان دین و اخلاق را انتخاب می کند طوری عمل کند که معلمان دینی به تمام معنا دین مدار باشند.
وی با تاکید بر تقویت مدارس غیر دولتی نیز گفت: مردم در حوزه هزینه‌ها و مخارج، انگیزه‌های بسیاری دارند که شامل دین و تعلیم فرزندان است؛ باید این انگیزه را زنده نگاه داریم؛ یعنی مدارس غیر دولتی که با پول خود اداره می شوند؛ اگر صحیح است، آنها را تقویت کنیم.

آیت الله سبحانی با اشاره به آثار پر برکت مدارس دینی در پیش از انقلاب اسلامی در جهت انتظار باورها و اعتقادات دینی گفت: تاسیس دبیرستان علوی و مدرسه تعلیمات اسلامی در شرایط خفقان پیش از انقلاب اسلامی، نوری در ظلمت بود و آثار و برکات بسیاری داشت، بر این اساس، برای تاسیس این گونه مدارس که با پول دانش آموز و خیرین اداره می شود به شرط تایید کار باید زمینه صدور مجوز آن‌ها تسریع شود.

این مرجع تقلید توجه به حفظ قرآن در مدارس کشور را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در برخی کشورهای اسلامی به دانش آموزان یک سال مرخصی تحصیلی داده می شود تا حافظ قرآن شوند و بعد اجازه ادامه تحصیل نیز به آنها داده می شود که باید از این الگو استفاده شود و اگر دانش آموزی وجود دارد که حاضر است یک سال به عنوان حفظ قرآن برنامه داشته باشد به او این فرصت داده شود و سپس به مدرسه بازگردد.
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm

بوستان تلاوت کلام وحی 132

پستتوسط amuzeshkadeh3 » چهارشنبه دسامبر 27, 2017 12:18 am

عالم مصري از صدای زشت امام جماعت مسجدالحرام شکایت کرد


شیخ تاج الدین الهلالی از علمای مصری و مفتی سابق استرالیا با انتشار یادداشتی به انتقاد از صدای زشت و کریه یکی از ائمه جماعت مسجدالحرام پرداخت و قرائت وی را بر خلاف خواسته شارع مقدس و موجب تخریب سنت نبوی دانست.

Image

به گزارش «شيعه نيوز»، شیخ تاج الدین الهلالی از علمای مصری و مفتی سابق استرالیا با انتشار یادداشتی به انتقاد از صدای زشت و کریه یکی از ائمه جماعت مسجدالحرام پرداخت و قرائت وی را بر خلاف خواسته شارع مقدس و موجب تخریب سنت نبوی دانست و از مسئولان مسجدالحرام خواست برای امامت جماعت مسلمانان در این مسجد از افرادی با صدای خوش و زیبا استفاده کنند.

ترجمه متن این یادداشت بدین شرح است:

نامه ای سرگشاده است خطاب به خادم الحرمین الشریفین و مدیر امور مسجدالحرام

سلام و رحمت و برکات

این مسئله به امامت جماعت اولین مسجد زمین مربوط می شود که خدای متعال درباره آن فرمود: «ان أول بيت وضع للناس للذي ببكة مباركا وهدى للعالمين»؛ مکان مبارکی که خداوند متعال، شرافت نگهداری و خدمت به میهمانان آن را به شما بخشیده و البته این نعمتی بزرگ است.

شکایت ما از شما مربوط به مسئله ای است که از سال ها پیش دوست داشتیم آن را مطرح کنیم و این به خاطر غیرتی است که نسبت به خانه خدا و محافظت از کتاب خدای متعال و اشتیاقی است که به اجرای سنت پیامبر(ص) داریم.

سروران ارجمند! از جمله امور فطری که خدای متعال بندگان خود را بر آن سرشته است، میل به شنیدن صدای خوش و بیزاری و روی گردانی از شنیدن صدای زشت و قبیح است. و تردیدی نیست که صدای خوب و زیبا در متمایل ساختن و تشویق شنونده تاثیر دارد؛ چراکه صدای زیبا موجب خوشایند دلها است و جان ها بدان آرام می گیرند تا در سایه آن به تدبر و خشوع برسند؛ چراکه در این هنگام جمال صدا و جلال کلام الله با هم جمع می شوند و همان گونه که بنا به فرموده الهی، خدای متعال به بندگان خود روزی و آفرینش و اخلاق متفاوتی عنایت کرده، از همین رو صدای آنها و طنین صوت حنجره آنها نیز متفاوت است و این نعمت و فضل الهی است که به هرکس بخواهد عطا می کند و این صدا ظرف و قالبی است که قرآن کریم و سنت پاک نبوی به وسیله آن عرضه می شود و در همین سنت نبوی بر استحباب صدای خوش و زیبا برای تلاوت قرآن کریم تاکید شده است.
در اینجا از میان رهنمودها و توصیه های نبوی در این زمینه به دو روایت از شیخان و احادیث دیگری از پیامبر(ص) اشاره می کنیم:

1. خدای متعال هیچ چیز را مانند این جایز ندانسته که پیامبر صدای خوشی داشته باشد که قرآن را با صدای رسا تلاوت کند. (حدیث متفق علیه).
2. هرکس قرآن را با صدای خوش نخواند از ما نیست.

3. با صدای خود موجب زینت قرآن باشید که صدای زیبا موجب فزونی زیبایی قرآن می شود.
4. هرچیزی زینتی دارد و زینت قرآن، صدای خوش است.
5. پیامبر به ابوموسی اشعری فرمود: شب گذشته به قرائت تو گوش می دادم و گویی تو در سازی از سازهای آل داود می دمیدی. ابوموسی گفت: ای رسول خدا اگر می دانستم شما گوش می دهید آن را زیباتر ادا می کردم.

6. حدیث مشروع بودن آغاز اذان و اینکه پیامبر به صحابی جلیل القدر خود عبدالله بن مسعود و حتی عمر بن خطاب اجازه نداد اذان بگویند تا مسلمانان ندای حق را بشنوند، بلکه به ابن مسعود فرمود اذان را به بلال بیاموز که صدای او از تو بهتر است.

حال که صدای زیبا برای گفتن اذان، مطلوب است پس در مورد تلاوت قرآن و امامت جماعت نیز به طریق اولی مطلوب شارع است.

هنگامی که انسان قرآن را با صدای زیبا و دلنشین و خشوع آفرین می شوند، ناخودآگاه لب به تحسین و آفرین می گشاید اما هنگامی که صدای قاری قرآن، زشت و قبیح و ناخوشایند باشد با زبان حال می گوید: به خدا پناه می برم.
و در حدیث آمده که نماز سه نفر پذیرفته نمی شود: از جمله نماز امام جماعت قومی که آنها از او بیزار باشند..

علاوه بر اینها خدای متعال در قرآن کریم، صدای زشت و نکره را نکوهیده و فرموده « وإن أنكر الأصوات لصوت الحمير».

اما در ادامه مطالب گذشته باید بگوییم سرزمین مبارک حجاز مهد رسالت محمدی است که ایمان در آن تثبیت شد و این سرزمین اکنون سرشار از حافظان قرآن و صاحبان صداهای زیبا و خوش و مبارک است که خداوند به آنها برکت دهد؛ پس آیا شرعا جایز است که ما مسلمانان را از شنیدن این صداها محروم کنیم و امام جماعتی را به آنها تحمیل کنیم که شاید از اهل علم و صلاح باشد، اما مطمئنا از نظر صدا و اداء حروف و احکام قرائت، شایستگی امامت جماعت مسلمانان را در نمازی که باید با صدای بلند خوانده شود ندارد به ویژه نماز صبح که فرشتگان الهی و میلیون ها نفر از بندگان مؤمن خدا شاهد آن هستند.

خدا را گواه می گیرم که من و تعداد زیادی از نمازگزاران بارها پیش آمده که نماز خود را پشت سر این امام جماعت قطع کرده ایم و لب به استغفار گشوده ایم و خود بنده با صدای بلند گفتم به ما رحم کنید تا خدا به شما رحم کند.

تردیدی نیست که چنین اتفاقی در مسجد الحرام کاری زشت و مصداق منکر است که مورد قبول ما نیست، اما باید پرسید که مسئول این امر زشت چه کسی است؟؟ و من بارها در مورد اسم این امام جماعت پرسیدم و متوجه شدم نام او شیخ صالح آل حمید است که از خداوند می خواهم به او صحت و عافیت و توفیق خدمت به دین عنایت کند اما نه در زمینه امامت جماعت مسجدالحرام و به ویژه در مورد نمازهای جهری که باید با صدای بلند خوانده شود.

در پایان باید بگویم این حق و حقیقت است که باید از آن پیروی شود و باید بدانیم دست بالای دست بسیار است و ما نیز هدفی جز اصلاح نداریم و فقط خداوند است که به ما توفیق می دهد و بر او تکیه می کنیم و رو به سوی او می کنیم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
برادر شما تاج الدین الهلالی، مفتی سابق استرالیا و مدیر مسئول مجله الوسطیة در قاهره
منبع: حوزه نیوز

نظير اين مشكل بنحو حاد شديد در پخش نمازهاي تلويزيوني ايران هم هست كه بجز ناخوشايندي قرائت از نظر روخواني معمولي هم غير فصيح است
البته در ميان امامان جماعت حرم مكي دو نفر شيخ صالح هستند، يكي شيخ صالح بن حميد، يكي شيخ صالح آل طالب، ظاهرا مقصود شيخ مصري شيخ صالح بن حميد است كه اشتباها شيخ صالح آل حميد نام برده يا در ترجمه هاي فارسي خبري اشتباه شده است، وي امام جماعت مسجدالحرام و خطبه هاى جمعه حرم مكي و روز عرفه را نيز احيانا اجرا مي كند، صدا و تلاوتش بهترين نيست ولى بحدي هم نيست كه ماموم مجبور باشد نمازش را قطع كند

نمونه نمازش سوره سجده را مي خواند در قرائت ايه سجده وسط تلاوت شنيدنش سجد ه دارد و ميان قرائت هم به سجده مي روند از قراء مصري كه ايات سجده را بي سجده تلاوت مي كنند ترجيح دارد

http://www.islambag.com/qurra/IbnHumaid ... sajdah.mp3
http://www.islambag.com/qurra/IbnHumaid ... ensaan.mp3
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm

بوستان تلاوت كلام وحي 133

پستتوسط barresi.telawat » چهارشنبه ژوئن 19, 2019 9:32 am

آشنایی با برنامه مقارئه کلام وحی


برای ارتقاي سطح تلاوت و رسیدن هر چه زودتر و سریعتر به تمكن لازم که با اجرای آن در مدت زمان کوتاه می توان به نتیجه چشمگیر رسید و سطح تلاوت از نظر صحت و دقت ارتقاء پیدا کند

آشنایی با معنای مقارئه و روش آنجام آن

آشنایی با آداب تلاوت کلام وحی

آشنایی با مصحف التجويد الواضح برای رسیدن هر چه زودتر به موفقیت و ارتقای سطح تلاوت

مطالب تفصیلی این مبحث را از این آدرس دریافت کنید:

viewtopic.php?f=2262&t=11179#p58472
barresi.telawat
 
پست ها : 218
تاريخ عضويت: سه شنبه آگوست 19, 2014 10:20 pm

بوستان تلاوت كلام وحي 134

پستتوسط barresi.telawat » چهارشنبه اکتبر 30, 2019 6:55 pm

برنامه حفظ قرآن کریم (آیات و سور قرآنی)


این مبحث شامل مطالب زیر می باشد:

انواع روشهای حفظ قرآن

برنامه ريزي مناسب براى حفظ

عناوين و رؤوس محورهاى لازم در حفظ قرآن كريم شامل:
١- آداب معنوى و شرايط مادي:
٢- تصحيح نطق و تلفظ و توانايي صحت تلاوت
٣- داشتن برنامه صحيح و منظم براى حفظ:
٤- ايجاد حداكثر ارتباط بين محفوظات و حافظه

معرفی برنامه های کمک کننده به حفظ قرآن

برای دریافت مطالب تفصیلی این موضوع به آدرس زیر مراجعه نمایید:
viewtopic.php?f=2262&t=11180#p58473
barresi.telawat
 
پست ها : 218
تاريخ عضويت: سه شنبه آگوست 19, 2014 10:20 pm

بوستان تلاوت كلام وحي 135

پستتوسط barresi.telawat » سه شنبه دسامبر 29, 2020 3:20 pm

آشنایی با تلاوت حَدْر (سریع)


آشنایی با تلاوت حدر براى عموم مانوسين با تلاوت بخصوص متمكنين از تلاوت صحيح وحفاظ كامل قرآن كريم

معرفی نمونه سه سرعت حدر (نيمه سريع - سريع - خيلي سريع) همراه با فایلهای صوتی

بايسته هفتگي كلامخواني و ارائه فايل مصحف و ختم كامل تلاوت شنيداري ديداري هفت و نيم ساعته
برای دریافت مطالب تفصیلی این موضوع به آدرس زیر مراجعه نمایید:

viewtopic.php?f=288&t=11163&p=66945#p58389
barresi.telawat
 
پست ها : 218
تاريخ عضويت: سه شنبه آگوست 19, 2014 10:20 pm

قبليبعدي

بازگشت به نشر آثار علوم تلاوت کلام وحی


Aelaa.Net