آلودگي دارويي (طب شيميائي)

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

مصرف داروهاى دامي در پرورش اندام انسان!

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه ژوئن 02, 2017 4:37 pm

مصرف داروهاى دامي در پرورش اندام انسان!


دبیر ستاد مرکزی داروها و سموم سازمان غذا و دارو نسبت به مصرف داروهای هورمونی دامی مورد استفاده در پرورش عضلات دام بویژه اسب‌های مسابقه در ورزش بدنسازی و پرورش اندام هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ دکتر یسنا به‌منش، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دسته داروهایی که در ورزشکاران سوء مصرف می‌شود، استروئیدهای آنابولیزان هستند، این داروها را مشتقات هورمون‌ مردانه یا تستوسترون معرفی کرد که توسط متخصصین در درمان کمبود هورمون مذکور یا در مشکلات خونی و ...تجویز می شوند.

به‌منش با اشاره به اینکه اخیرا مشاهده شده است که داروهای هورمونی دامی که در پرورش عضلات دام خصوصا اسب‌های مسابقه مورد مصرف دارد، از طریق افراد غیر مسئول و سودجو در میان جوانانی که در ورزش بدنسازی و پرورش اندام فعالیت می‌کنند، توزیع می شود.

وی ضمن بالا دانستن خطرات و عوارض این داروها گفت: با مصرف این داروها آسیب‌ها به دو برابر افزایش می‌یابد.

بهمنش در توضیح بیشتر گفت: آز آنجا که در تولید داروهای دامی، بسیاری از الزاماتی که در تولید داروهای انسانی باید رعایت شود، وجود ندارد، لذا تزریق داروی دامی احتمال وقوع مرگ را نیز به دنبال دارد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی با تاکید بر اینکه داروی دامی با مشخصات استفاده در حیوان تهیه و از طریق داروخانه‌های دامی و با نظر دامپزشک توزیع می‌شود، تصریح کرد: توزیع این دارو به روش‌های دیگر همگی قاچاق محسوب می‌شود و همین امر خطرات مصرف این داروها را بیش از پیش خواهد کرد.

وی در پایان با ابراز تاسف از اینکه در مواردی فرد مصرف کننده، با علم کامل به دامی بودن دارو و عوارض بالقوه مصرف آن، باز هم اصرار به مصرف داروی دامی می‌کند، نسبت به انجام چنین کارهای خطرناکی هشدار داد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مصرف همزمان این دو دارو یعنی «مرگ»

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه ژوئن 30, 2017 4:52 pm

مصرف همزمان این دو دارو یعنی «مرگ»


یک کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم، درباره مصرف همزمان دو دارو که باعث گرگرفتگی، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، تهوع، استفراغ و در موارد شدید مرگ ناگهانی می شود، هشدار داد.

به گزارش مشرق، نسیم شاهرخ با هشدار نسبت به مصرف همزمان داروی مترونیدازول و الگزیرها اظهار داشت: الگزیرها محلول های خوراکی حاوی دارو هستند که مقدار اندک و مجازی از اتانول به منظور کمک به حل شدن دارو توسط کارخانه سازنده به آنها اضافه شده است. بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان سرماخوردگی، سرفه و دل پیچه به شکل الگزیر در داروخانه ها در دسترس هستند؛ مانند الگزیر دی سیکلومین.

شاهرخ بیان کرد: الگزیرها محلول های خوراکی حاوی دارو هستند که مقدار اندک و مجازی از اتانول به منظور کمک به حل شدن دارو توسط کارخانه سازنده به آنها اضافه شده است. بسیاری از داروهای مورد استفاده در درمان سرماخوردگی، سرفه و دل پیچه به شکل الگزیر در داروخانه ها در دسترس هستند؛ مانند الگزیر دی سیکلومین.

وی مترونیدازول را نیز از دسته­ داروهای آنتی بیوتیک و ضدانگل، که در عفونت های مختلفی از جمله عفونت های دستگاه گوارشی و واژینال استفاده می شود، معرفی کرد و ادامه داد: بر طبق برخی گزارش­ها و مطالعات مصرف اتانول در طول درمان با مترونیدازول خوراکی یا واژینال، می تواند منجر به واکنش شبه دی سولفیرام شود که مشخصات آن گرگرفتگی، افزایش ضربان قلب، تپش قلب، تهوع و استفراغ و در موارد شدید مرگ ناگهانی است.

شاهرخ در پایان تاکید کرد: درحالیکه شواهد روشن و قطعی از وقوع واکنش شبه دی سولفیرام با مصرف همزمان مترونیدازول و اتانول کم است، اما تا زمان مشخص شدن بی خطری تجویز همزمان این دو دارو، باید با دقت به محتویات محلول های خوراکی توجه کنید و از مصرف فرآورده های حاوی اتانول در طول درمان با مترونیدازول و به مدت حداقل۳ روز پس از قطع آن اجتناب کنید.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

برای بمب‌های شيميائي در خانه فکری باید کرد

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه نوامبر 21, 2017 1:24 am


برای بمب‌های شيميائي در خانه فکری باید کرد


پیشنهاد می شود داروخانه ها سطلی برای داروهای مصرف گذشته قرار دهند.
عصرایران؛ رضا کدخدازاده - تا چند سال پیش اگر کسی بحران محیط زیست ایران را یکی از اصلی‌ترین بحران‌های کشور عنوان می‌کرد، شاید تنها با یک لبخند و نگاه «عاقل اندر سفیه» بسیاری از ما ایرانیان روبرو می‌شد! امروز اما خوشبختانه به دلیل آگاه‌سازی مردم توسط رسانه‌ها، و شوربختانه به دلیل اسفناک شدن هر چه بیشتر وضعیت محیط زیست کشور، اگر کسی بگوید تهدید بحران محیط زیست برای ایران از تهدید داعش و امثالهم بیشتر است، کسی بر او بعید است خرده بگیرد.

به همین خاطر بیراه نیست اگر بگوییم هر شهروند ایرانی که بیشتر هوای محیط زیست کشور را داشته باشد، گویی در خط مقدم جبهه، با دشمنان این مرز و بوم می‌جنگد.

Image
شاید تا قبل از اینکه وضعیت بحرانی محیط زیست در ایران به میزانی که امروز با آن روبرو است دچار شود، همینکه خودمان آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کردیم وظیفه‌ی خود را نسبت به کشور ادا کرده بودیم. اما امروز مسئولیت به مراتب سنگین‌تری نسبت به محیط زیست کشور داریم. به همین خاطر باید حتی نسبت به پیش پا افتاده‌ترین مسائل نیز خود را در قبال محیط زیست کشور مسئول بدانیم.

سخن گزافی نیست اگر بگوییم وضعیت محیط زیست امروز کشور در شرایطی است که میزان میهن‌دوستی هر فرد را از میزان اهمیتی که برای مسائل زیست‌محیطی کشور قائل می‌شود، سنجید. از مصرف صحیح آب و برق و ... گرفته تا رها نکردن زباله در طبیعت و حتی تفکیک زباله در منزل. از همه چیز مهم‌تر؛ بی‌تفاوت نبودن نسبت به مسائلی که شاید در ظاهر خطری برای محیط زیست کشور نداشته باشد اما در واقع خطری بزرگتر از بمب هسته‌ای می‌تواند باشد.

یکی از این موارد، شیرآبه‌ی زباله‌هایی است که در کشور به انحاء مختلف تولید و وارد چرخه‌ی طبیعی محیط زیست کشور می‌شود. شيرابه زباله‌ها مانند بمب خطرناكی هستند كه به راحتي مي‌توانند انواع و اقسام بيماري‌ها را به انسان و سایر موجودات زنده انتقال دهند. سرنوشت این مایع خطرناک به دو صورت است: یا اين شيرابه مستقیم در آب ریخته می‌شود و آب را آلوده مي‌كند و یا روي زمين می‌ریزد و با آلوده کردن آب‌هاي زيرزميني مستقیم و غیر مستقیم به چرخه‌ی زندگی ما وارد می‌شود.

به گفته‌ی كارشناسان در هر ميلي‌گرم شيرابه زباله‌ها، بيش از ۱۰۰ ميليون باكتري مضر وجود دارد كه ناقل بيش از۱۱۸ نوع بيماري حاد است كه سلامت انسان و محيط زيست را به شدت تهديد مي‌كند. برای اینکه تصویری از ماهیت بمب‌گونه‌ی این مایع خطرناک داشته باشیم کافیست به این نکته اشاره شود که بر اساس پژوهش‌هاي صورت‌گرفته، کمتر از يك ليوان شيرابه‌ی زباله مي‌تواند يك درخت تنومند را به كلي خشك كند. درست مانند یک بمب!

این بمب با کم‌توجهی ما، ممکن است به یک بمب میکروبی، شیمیایی و حتی هسته‌ای مهیبی تبدیل شود که آثار مخرب آن، محیط زیست ما و چندین نسل آینده‌ی کشور را متاثر کند: توسطِ «داروهایی که ما در خانه نگه می‌داریم و پس از گذشت تاریخ انقضا، آنها را در زباله‌های معمولی خود می‌اندازیم.» این داروها وارد شیرابه‌ی زباله‌ها می‌شود و با تجزیه شدن در آن، باعث خطرناک‌تر شدن هر چه بیشتر این مایع خطرناک می‌شود.
با وارد شدن این مایع خطرناک (که حالا به بمب مهیبی تبدیل شده)، به چرخه‌ی طبیعی محیط زیست کشور، قدرت تخریبی آن به میزانی خواهد رسید که اگر هر چه زودتر فکری به حال آن نشود، صدای انفجار آن را از همین الان نیز می‌توان شنید. فراموش نکنیم که آثار این بمب هسته‌ای تا دهه‌ها و حتی قرن‌ها در آب و خاک کشور می‌تواند باقی بماند.
اگر هر یک از ما ایرانی‌ها از همین امروز برای داروهایی را که در خانه داریم و هر چند وقت یک بار آنها را به زباله‌های معمولی خود می‌اندازیم، فکری بکنیم قطع به یقیین می‌توان گفت قدم بسیار بزرگی را برای محیط زیست کشور برداشته‌ایم. قدمی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی میزان تعلق خاطر ما به ایران عزیز نیز باشد.
همچنین لازم است مسئولان کشور به ویژه مسئولان حوزه بهداشت و سلامت نیز فکری برای این معضل بیاندیشند.
به همین جهت پیشنهادی که یک پزشک متعهد و دلسوز چندی پیش در همین مورد به نگارنده داد را در اینجا می‌آورم: دکتر «غلامرضا فوقی» پزشکی که طبابت در گوشه‌ای از این آب و خاک، در شهر ارومیه را به زندگی و تدریس در آلمان ترجیح داده پیشنهاد می کند: «وزارت بهداشت با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد در داروخانه‌های سراسر کشور سطل‌هایی مخصوص داروهای منقضی شده‌ی مردم قرار دهد تا مردم داروهای خود را به جای زباله‌های معمولی در این سطل‌های مخصوص بیندازند. در نهایت این داروها با هماهنگی کارشناسان این حوزه مانند سایر زباله‌های حساس در جای خاصی بازیافت شوند. ضمن اینکه لازم است سایر نهادها نیز در آگاه‌سازی مردم در ترغیب آنها به انجام این کار، وزارت بهداشت را یاری کنند.»
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

عوارض جانبی مصرف بیش از حد ضد اسیدها

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه مارس 02, 2018 3:33 pm

عوارض جانبی مصرف بیش از حد ضد اسیدها


ما اغلب ضد اسیدها را به عنوان دارویی کاملا بی خطر در نظر می گیریم، اما همانند بیشتر داروها، آنها نیز می توانند موجب برخی عوارض جانبی ناخواسته شوند.

افراد بسیاری برای تسکین درد ناشی از بازگشت اسید معده به مری و سوزش سردل پس از خوردن غذا از ضد اسیدها استفاده می کنند. چهار نوع ضد اسید وجود دارند و همه آنها به روشی مشابه عمل می کنند. با کمک مواد فعال خنثی کننده ای از جمله آلومینیوم، کلسیم، منیزیم، و بی کربنات سدیم، ضد اسیدها با ایجاد تغییر در pH معده سطح اسیدی بودن آن را کاهش می دهند. این شرایط به کاهش سوزش معده، مری، یا دوازدهه کمک می کند.

Image

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ویمنز هلث"، ضد اسیدها ممکن است با ایجاد پوششی در مری و معده به منظور کاهش تماس بین اسید گوارشی و لایه سطحی دیواره داخلی این اندام ها به درمان بیماری بازگشت اسید معده به مری، گاستریت (ورم معده)، و بیماری زخم پپتیک کمک کنند. همچنین، آنها می توانند سوزش سردل و سوء هاضمه را نیز تسکین دهند.

ما اغلب ضد اسیدها را به عنوان دارویی کاملا بی خطر در نظر می گیریم، اما همانند بیشتر داروها، آنها نیز می توانند موجب برخی عوارض جانبی ناخواسته شوند. در نتیجه، پیش از استفاده از آنها باید با یک پزشک مشورت کنید.

استفاده مناسب و به اندازه از ضد اسیدها احتمالا هیچ عارضه جانبی جدی در بیشتر مردم ایجاد نمی کند. اما استفاده بلند مدت می تواند بر دستگاه گوارش و همچنین اندام های دیگر اثرگذار باشد. ضد اسیدها به عنوان یک راه حل موقتی خوب هستند، اما استفاده روزانه و دائمی از آنها می تواند مشکل آفرین باشد. در ادامه با برخی عوارض جانبی منفی که می توانند به استفاده بیش از حد از ضد اسیدها اشاره داشته باشند، بیشتر آشنا می شویم.

یبوست

یبوست یکی از علائم شایع استفاده بیش از حد از ضد اسیدها است. این شرایط بیشتر به واسطه مصرف ضد اسیدهای حاوی کلسیم و آلومینیویم رخ می دهد.

یبوست نشانه ای گذرا نیست و به طور معمول تا زمانی که از ضد اسیدها استفاده می شود، ادامه دارد. اگر چنین شرایطی شکل گرفته است، استفاده از دارویی متفاوت، مانند یک مهارکننده پمپ پروتون یا مسدود کننده H2 ایده خوبی است.

ضد اسیدها می توانند موجب بروز اسهال نیز شوند که نمونه های حاوی منیزیم بیشتر در این زمینه نقش دارند. اسهال به طور معمول گذرا است، اما می تواند با تداوم استفاده از ضد اسید دوباره رخ دهد.

مشکلات عضلانی

انقباض عضلانی، ضعف کلی، و حتی درد عضلانی از جمله شایع‌ترین شکایات در این زمینه هستند. این شرایط به واسطه تحت تاثیر قرار گرفتن سطوح کلسیم، منیزیم، و فسفر در جریان خون شکل می گیرد.

به بیان ساده، هر گونه تغییر در سطوح الکترولیت های مختلف ممکن است اثری قابل توجه بر عملکرد عضلانی و عصبی داشته باشد. مصرف دوزهای بالا از ضد اسیدها یا استفاده منظم از آنها می تواند در تعادل بدن اختلال ایجاد کرده و به بروز برخی علائم عضلانی عجیب منجر شود. شدت علائم به مقدار ضد اسیدها و مدت زمان استفاده از آنها بستگی دارد.

مشکلات تنفسی

کند شدن آهنگ تنفس می تواند نشانه ای از مصرف بیش از حد ضد اسیدها باشد. بیشتر مصرف ضد اسیدهای حاوی بی کربنات سدیم یا کربنات کلسیم که می توانند pH جریان خون را افزایش دهند به شکل گیری این شرایط منجر می شود.

با افزایش pH در جریان خون، بدن برای قلیایی‌تر کردن محیط تلاش می کند، از این رو نرخ تنفس کاهش می یابد. با کند شدن آهنگ تنفس، احتمال تجمع دی اکسید کربن افزایش می یابد که می تواند به احساس خستگی یا خواب آلودگی منجر شود. اگر تغییر در تنفس پایدار بماند، این شرایط می تواند در زندگی روزانه و بهره‌وری فرد اختلال ایجاد کند.

خطر عفونت

در شرایطی که اسید معده به گوارش غذا کمک می کند، به محافظت از بدن در برابر باکتری های مضر موجود در غذا و نوشیدنی ها نیز کمک می کند. از این رو، مصرف بیش از حد ضد اسیدها می تواند مشکل آفرین باشد.

خنثی کردن بیش از حد اسید معده می تواند امکان بقای باکتری ها در دستگاه گوارش را افزایش دهد. در اصل، این شرایط یکی از مکانیسم های دفاعی اصلی بدن را تضعیف می کند. با توجه به نوع باکتری این شرایط می تواند به بروز گاستروآنتریت و همچنین اسهال منجر شود. همچنین، خطر ابتلا به بیماری های قسمت بالایی دستگاه تنفسی نیز افزایش می یابد.

هایپرکلسمی

استفاده بیش از حد از ضد اسیدهای حاوی کربنات کلسیم ممکن است به هایپرکلسمی یا غلظت بالای کلسیم در خون منجر شود. هایپرکلسمی می تواند به نارسایی کلیوی و رسوب کلسیم در اندام ها، به ویژه در کلیه ها منجر شود. این شرایط می تواند خطرناک باشد، زیرا تجمع کلسیم در کلیه ها، دستگاه گوارش، ریه ها و به ویژه در رگ های خونی ممکن است عملکرد اندام را به واسطه جریان خون ضعیف دچار اختلال کند و حتی به نارسایی منجر شود. خوشبختانه هایپرکلسمی با توقف استفاده از ضد اسیدها برگشت پذیر است.

سنگ کلیه

ضد اسیدهای حاوی کلسیم ممکن است میزان کلسیم دفع شده از طریق ادرار را افزایش دهند، که این شرایط می تواند به تشکیل سنگ های کلیه منجر شود.

از نشانه های سنگ کلیه می توان به مشاهده خون در ادرار و همچنین احساس درد در ناحیه کمر و پهلوها اشاره کرد. سنگ های کلیه می توانند دردناک باشند و حتی موجب اسپاسم حالب که کلیه را به مثانه متصل می کند، و مسدود شدن جریان ادرار شوند.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید از مصرف ضد اسیدها، به ویژه نمونه هایی که حاوی آلومینیوم هستند، پرهیز کنند، زیرا آنها در عملکرد کلیوی اختلال ایجاد می کنند و می توانند زمینه ساز افزایش آلومینیوم به سطحی سمی در جریان خون شوند.

پوکی استخوان

یکی از عواض جانبی جدی ناشی از مصرف بیش از حد ضد اسیدها افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان است. ضد اسیدهای حاوی آلومینیوم ممکن است استخوان ها را تضعیف کنند، زیرا می توانند موجب تخلیه برخی مواد مغذی کلیدی مانند کلسیم و فسفات از بدن شوند. این شرایط به ویژه برای افرادی که در معرض ابتلا به استئوپنی (کاهش تراکم استخوان) قرار دارند و آنهایی که سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارند، نگران کننده است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قرص ژلوفن و آشنایی با عوارض مخرب آن بر سیستم بدن

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه مارس 31, 2018 12:45 pm

قرص ژلوفن و آشنایی با عوارض مخرب آن بر سیستم بدن


قرص ژلوفن یکی از مسکن های ضدالتهابی غیرکورتونی است.این دارو برای کاهش دردهای التهابی همچون التهاب روماتیسمی مفاصل و پوکی استخوان، تب، دردهای خفیف مصرف می شود، همچنین برای کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا، دندان درد، درد عضلانی، سردرد از جمله سردردهای میگرنی و درد قاعدگی نیزمورد استفاده قرار می گیرد.

Image

قرص ژلوفن یکی از مسکن های ضدالتهابی غیرکورتونی است.این دارو برای کاهش دردهای التهابی همچون التهاب روماتیسمی مفاصل و پوکی استخوان، تب، دردهای خفیف مصرف می شود، همچنین برای کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی و آنفولانزا، دندان درد، درد عضلانی، سردرد از جمله سردردهای میگرنی و درد قاعدگی نیزمورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش انتخاب؛ متاسفانه مصرف خودسرانه این مسکن در ایران باعث نگرانی است و مصرف بی رویه و بیش از حد آن تبعات خطرناکی را در پی دارد.باید یادآوری کنیم که مصرف خودسرانه داروها نه‌ تنها بیماری را بهبود نمی‌بخشد، بلکه می‌تواند عوارض متعددی نیز به همراه داشته باشد.در متن زیر با عوارض قرص ژلوفن آشنا می شویم.

عوارض قرص ژلوفن:

با وجود اینکه قرص ژلوفن مسکنی قویست و قادر است که درد را تسکین دهد اما عوارض آن قابل چشم پوشی نیست.لازم به ذکر است که ایبوپروفن نیز جز همین دسته می باشد و تنها تفاوت آن با ژلوفن،ژله ای بودن قرص ژلوفن است. یکی از مهم‌ترین عوارض مصرف خودسرانه و زیاد داروهای مسکن همچون ژلوفن، خونریزی دستگاه گوارش است.

عوارض شایع و خفیف

از عوارض شایع آن می توان به اسهال، حالت تهوع و استفراغ، سوء هاضمه شامل نفخ و درد شکمی، هرگونه درد در ناحیه معده یا روده ها اشاره کرد.

عوارض شدید

1-افزایش حملات قلبی با مصرف ژلوفن در بیماران قلبی

مصرف ژلوفن در افرادی که ریسک فاکتور بیماری های قلبی، عروقی و یا سابقه سکته مغزی و قلبی دارند؛ می تواند خطر حملات قلبی را افزایش دهد به همین دلیل باید با احتیاط تجویزو مصرف شود.

2-از کار افتادن کبد و کلیه

ژلوفن به مرور زمان کلیه ها و کبد را از کار می اندازد،ژلوفن در کبد متابولیزه می شود تا قابلیت جذب داشته باشد بنابراین مصرف آن به کبد فشار می آورد.همچنین دفع این دارو از طریق کلیه و به صورت ادرار است. مبتلایان به ناراحتی های خیلی شدید کلیه نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

3-عدم کنترل فشارخون

بیمارانی که فشار خون بالایی دارند،با مصرف این نوع داروها باعث خروج کنترل فشارخونشان می شود،بنابراین سعی کنید با دستور پزشک ار این دارو استفاده کنید.

4-افزایش حملات آسم

مصرف قرص ژلوفن و داروهای این رده در بیماران آسمی می تواند منجر به افزایش خطر حملات آسمی شود.

از دیگر عوارض حاد آن می توان به اختلال پوستی،اختلال بینایی و شنوایی،افسردگی و تغییر رفتاری،افزایش وزن،اختلال ادراری و زخم معده اشاره کرد.

موارد منع مصرف

1-ژلوفن،ایبوپروفن،استامینوفن و همچنین داروهای ضد انعقادی تداخل دارویی دارند و نباید همراه این داروها استفاده شود.

2-افرادی که داروهای آنتی دیابتیک استفاده می کنند نباید ژلوفن بخورند زیرا ژلوفن باعث افزایش اثر ضد قند داروهایشان می شود و افت ناگهانی قند و به دنبال آن بروز شوک را به همراه دارد.
3-داروی ژلوفن نباید همراه با داروهای ادرار آور استفاده شود زیرا باعث کاهش اثر داور می شود.

4- افراد مبتلا به ناراحتی های خونی مثل هموفیلی و افرادی که مشکلات انعقادی دارند نیز باید از خوردن داروی ژلوفن پرهیز کنند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قرص‌هایی که موجب سکته مغزی می شود

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مه 07, 2018 4:10 pm

قرص‌هایی که موجب سکته مغزی می شود


قرص هایی را به شما معرفی میکنیم که خطر سکته مغزی را 80 درصد افزایش میدهند مثلا قرص های ضد افسردگی.

به گزارش مشرق، سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خونی که مسئول تغذیه قسمتی از مغز شما می باشد، قطع گردیده و یا شدیداً کاهش پیدا کند، که این امر موجب می گردد بافت مغز از اکسیژن و غذا محروم گردد. در عرض چند دقیقه سلول های مغز شروع به مردن و نابود شدن می نمایند.

در شرایطی که بیشتر مردم می دانند سکته مغزی شرایطی جدی است، مورد کمتر شناخته شده داروهای تجویزی رایجی هستند که می توانند خطر سکته مغزی را از ۲۵ درصد تا تقریبا ۸۰ درصد افزایش دهند.

سلول های مغز به واسطه کمبود اکسیژن و مواد مغذی می میرند و بر همین اساس افرادی که سکته مغزی(stroke) را تجربه می کنند ممکن است با معلولیت هایی در درجات مختلف مواجه شوند. اگر سلول های بسیار زیادی گرسنه باقی بمانند، نتیجه نهایی سکته مغزی متاسفانه مرگ خواهد بود.

در حقیقت، سکته مغزی هر ساله موجب مرگ افراد بسیاری در سراسر جهان می شود و یکی از دلایل اصلی شکل گیری معلولیت هاست.

مهارکننده های پمپ پروتون

مصرف مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) برای افراد بسیاری که از دو بیماری بازگشت اسید معده به مری و سوزش سردل رنج می برند، تجویز می شوند. نه تنها تجویز این داروها بسیار رایج است، بلکه نمونه های بی نیاز از نسخه پزشک نیز در دسترس هستند که استفاده از آنها را هر چه بیشتر شایع می سازد.

به دلیل محبوبیت بالا، پژوهشگران دانمارکی طی یک مطالعه این که آیا مهارکننده های پمپ پروتون خطر سکته مغزی را افزایش می دهند را مورد بررسی قرار دادند. بنابر نتایج مطالعه بنیاد قلب دانمارک، مصرف این داروها خطر سکته مغزی را به میزان ۲۱ درصد افزایش می دهد. برای برخی انواع این داروها که در دوزهای بالا مصرف می شوند، خطر سکته مغزی تا ۷۹ درصد نیز افزایش می یابد.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و مهارکننده های سیکلواکسیژناز-۲

پژوهش ها نشان داده اند که داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDS)، مانند ایبوپروفن و مهارکننده های سیکلواکسیژناز-۲، مانند بکسترا و سلبرکس، ممکن است موجب تسکین درد شوند، اما به احتباس هر چه بیشتر مایع نیز منجر می شوند. با افزایش احتباس مایع اغلب الگوی جریان خون آشفته تر در سراسر بدن شکل می گیرد.

در نتیجه این آشفتگی، اختلال عملکرد در رگ های خونی و شریان ها رخ می دهد که ممکن است به خطر افزایش یافته حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.

در شرایطی که آمار دقیق برای سکته مغزی هنوز در دسترس نیست، آمار موجود نشان می دهند که ایبوپروفن خطر حمله قلبی را تا ۳۱ درصد افزایش می دهد.

ارتباط بین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، بیماری قلبی و سکته مغزی موجب نگرانی روزافزون شده است و در همین راستا سازمان غذا و داروی آمریکا مقررات جدیدی را روی برچسب محصولات داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی منتشر کرده است.

یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش التهاب(Inflammation) تمرکز بر رژیم غذایی است. با حذف یا محدود کردن محصولات غذایی فرآوری شده و بسته بندی شده و آنهایی که حاوی قند فراوان هستند، شما می توانید به کاهش التهاب کمک کنید. در مقابل، مصرف مواد غذایی ضد التهاب را مد نظر قرار دهید. همچنین، شما می توانید افزودن گیاهان دارویی تسکین دهنده درد را به هر وعده غذایی خود مد نظر قرار دهید.

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین

استفاده از داروهای ضد افسردگی(Anti-depressant) در سراسر جهان بسیار شایع است و آمریکا در این زمینه جایگاه نخست را در اختیار دارد.

در میان داروهای ضد افسردگی استفاده از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین با افزایش خطر سکته مغزی به میزان ۲۵ درصد پیوند خورده اند.

جالب توجه است که داروهای ضد افسردگی تقریبا به آن اندازه که باید یا انتظار می رود موثر عمل نمی کنند. از این رو، به جای استفاده از دارو، شما می توانید جایگزین های طبیعی برای داروهای ضد افسردگی که کارایی آنها ثابت شده است را مد نظر قرار دهید.

منبع: نمناک
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

Re: آلودگي دارويي (طب شيميائي)

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه ژانويه 21, 2019 10:25 pm

عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک‌ها


Image

بروز مشکلات گوارشی، مانند حالت تهوع، استفراغ، و اسهال یکی از رایج‌ترین شکایت های بیمارانی است که آنتی بیوتیک مصرف می کنند.

به گزارش ایسنا، عصر ایران به نقل از "هلث" نوشت: آنتی بیوتیک ها از جمله رایج‌ترین داروهای تجویزی در جهان هستند. این داروها برای درمان عفونت های باکتریایی استفاده می شوند که بر خلاف عفونت های ویروسی، معمولا به خودی خود بهبود نمی یابند.

اگرچه مصرف آنتی بیوتیک ها بیش از حد افزایش داشته و برای برخی بیماران که حتی نیازی به مصرف آن ندارند، تجویز می شود، اما زمانی که به درستی از آنها استفاده شود، بخشی فوق العاده مهم و اغلب نجات دهنده زندگی از پزشکی مدرن محسوب می شوند.

همانند تمام داروها، آنتی بیوتیک ها می توانند دارای عوارض جانبی باشند. بیشتر آنها زندگی انسان را در معرض خطر قرار نمی دهند، و بیماران می توانند اغلب از پزشک خود برای پیشگیری یا مدیریت عوارض ناخوشایند، مانند اسهال و عفونت های ثانویه کمک بگیرند.

اما برخی عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک می توانند جدی و در مواردی عجیب و غریب باشند. در ادامه با برخی از عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها بیشتر آشنا می شویم.

مشکلات گوارشی

بروز مشکلات گوارشی، مانند حالت تهوع، استفراغ، و اسهال یکی از رایج‌ترین شکایت های بیمارانی است که آنتی بیوتیک مصرف می کنند. شرایطی به نام اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک وجود دارد و به بیماران توصیه می شود که به آن توجه داشته باشند. مصرف مایعات فراوان و پرهیز از غذاهای حاوی فیبر زیاد ممکن است به کنترل این شرایط تا زمان اتمام دوره مصرف دارو کمک کند.

تشدید اسهال می تواند به واسطه شرایطی جدی‌تر به نام اسهال مرتبط با کلستریدیوم دیفیسیل شکل بگیرد. این شرایط زمانی رخ می دهد که آنتی بیوتیک موجب نابودی باکتری های خوب روده شده و رشد باکتری های بد از کنترل خارج می شود. این شرایط می تواند موجب کم آبی بدن شده و ممکن است بیمار نیازمند بستری شدن در بیمارستان باشد. از این رو، در صورت مواجهه با اسهال چند بار در روز پزشک خود را از این شرایط آگاه کنید.

آنتی بیوتیک ها می توانند موجب رشد بیش از حد باکتری ها در روده کوچک شوند که می تواند به بروز نفخ و کرامپ که حتی پس از توقف مصرف دارو نیز ادامه می یابند، منجر شود. این نوع از عفونت به طور معمول نیازمند آنتی بیوتیک های بیشتر، اما متفاوت است تا تعادل باکتریایی روده به حالت عادی باز گردد.

سردرد

سردرد یکی دیگر از شکایت رایج بین افرادی است که آنتی بیوتیک مصرف می کنند. اگر با سردرد مواجه هستید و فکر نمی کنید که کمبود خواب یا کافئین در این زمینه نقش دارند، مصرف آنتی بیوتیک می تواند دلیل بروز این شرایط باشد. این سردردها به طور معمول شدید نبوده و موقتی هستند. تا زمانی که درد شدید نباشد، یک مسکن بدون نسخه می تواند به بهبود آن کمک کند.

حساسیت به نور خورشید

مصرف برخی آنتی بیوتیک ها می تواند حساسیت به نور خورشید را در پی داشته باشد و چگونگی واکنش پوست به نور فرابنفش را تغییر دهد. زمانی که این داروها را مصرف می کنید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند خطر آفتاب سوختگی، تاول زدگی، پوسته پوسته شدن پوست و آسیب چشمگیر سلول های پوست را موجب شود. برخی آنتی بیوتیک ها می توانند با نور خورشید تعامل داشته و موجب راش پوستی قرمز و خارش‌دار شوند.

بر همین اساس است که افرادی که تتراسایکلین ها، فلوروکینولون ها و داروهای سولفا را مصرف می کنند باید از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید به ویژه بین ساعات ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر پرهیز کنند و در صورت نیاز به حضور در محیط خارج از خانه باید از محصولات ضد آفتاب و لباس مناسب استفاده کنند. از جمله این داروها می توان به داکسی سایکلین، سیپرو، و باکتریم اشاره کرد.

تعاملات دارویی

مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند عفونت باکتریایی را درمان کند، اما ممکن است در کارکرد داروهای دیگر نیز تاثیرگذار باشد. از جمله داروهایی که می توانند با آنتی بیوتیک ها تعامل داشته باشند می توان به رقیق کننده های خون، ضد اسیدها، آنتی هیستامین ها، داروهای ضد التهاب مانند داروهای بدون نسخه ضد درد، داروهای سوریازیس، داروهای ادرارآور، داروهای ضد قارچ، استروئیدها، داروهای دیابت، شل کننده های ماهیچه، داروهای میگرن، و برخی داروهای ضد افسردگی اشاره کرد.

داروهای کنترل بارداری هورمونی نیز می توانند در تعامل با آنتی بیوتیک ریفامپین کارایی کمتری داشته باشند. خوشبختانه این دارو به ندرت تجویز می شود و بیشتر آنتی بیوتیک های رایج تداخلی در عملکرد داروهای ضد باردرای ایجاد نمی کنند.

آنتی بیوتیک ها می توانند با الکل نیز تعامل داشته باشند. به ویژه، داروهای مترونیدازول، تینیدازول، و تری‌متوپریم سولفامتوکسازول هرگز نباید در ترکیب با الکل مصرف شوند زیرا می تواند موجب واکنشی ناخوشایند شده و سردرد، قرمزی چهره، ضربان قلب سریع، حالت تهوع، و استفراغ را به همراه داشته باشد. همچنین، مصرف الکل به همراه آنتی بیوتیک می تواند ناراحتی معده و سرگیجه را تشدید کند.

عفونت های قارچی

از آنجایی که آنتی بیوتیک ها آرایش باکتریایی در بدن انسان را تغییر می دهند، می توانند ما را نسبت به عفونت های مخمری و دیگر انواع رشد قارچ آسیب پذیر سازند. به عنوان نمونه، این عفونت ها می توانند در دهان، روی پوست، و زیر ناخن ها شکل بگیرند.

آنتی بیوتیک ها، به ویژه اگر در بلند مدت مصرف شوند، می توانند تعادل باکتریایی در واژن زنان را نیز بر هم بزنند. این شرایط می تواند با تغییر در pH به بروز عفونت های مخمری در این قسمت از بدن منجر شود. مصرف یک داروی ضد مخمر در شرایطی که آنتی بیوتیک مصرف می کنید، ممکن است به پیشگیری از این عارضه جانبی کمک کند، اما پیش از مصرف هر داروی جدیدی با پزشک خود مشورت کنید.

آنتی بیوتیک ها، به ویژه تتراسایکلین ها، می توانند موجب رشد بیشتر برآمدگی های ریز روی سطح زبان به نام پاپیلا شده و باکتری ها، تنباکو، غذا و البته مخمر بیشری را به دام اندازند که می تواند موجب تغییر رنگ و ظاهر خز مانند زبان شود. خوشبختانه، زمانی که آنتی بیوتیک ها دلیل این شرایط هستند، پس از توقف مصرف دارو، این شرایط نیز بهبود می یابد.

آنافیلاکسی

برخی از ترساک‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک ها شامل واکنش های آلرژیک می شوند. در حقیقت، واکنش های آلرژیک به آنتی بیوتیک ها یکی از شایع‌ترین دلایلی است که افراد را راهی اورژانس بیمارستان می کند. از جمله علائم این شرایط می توان به راش های پوستی یا کهیر، تورم لب ها، و تنگی نفس اشاره کرد. همچنین، ممکن است فرد یک واکنش آنافیلاکتیک کامل داشته باشد که موجب تورم گلو و بسته شدن آن می شود و برای نجات زندگی به دریافت سریع یک دوز اپی‌نفرین نیاز دارد.

این واکنش های رایج نیستند، اما قطعا مواردی هستند که در صورت تجویز یک داروی جدید که تا پیش از مصرف نکرده اید باید مد نظر قرار دهید. آلرژی به یک نوع از آنتی بیوتیک دلیل بر عدم مصرف انواع دیگر نیست، اما به معنای توجه به مصرف هر چیز دیگر در این خانواده از آنتی بیوتیک هاست.

لکه‌دار شدن دندان ها

برخی پژوهش ها نشان داده اند که آنتی بیوتیک های تتراسایکلین می توانند موجب لکه‌دار شدن یا تغییر رنگ دائمی دندان های دائمی کودکان شوند. در نتیجه، از سال ۱۹۷۰، تمام داروها در این دسته با برچسب هشدار توصیه می شود برای کودکان زیر ۸ سال استفاده نشود، ارائه شده اند.

اما به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، داکسی‌سایکلین، آنتی بیوتیک جدیدتر از دسته تتراسایکلین، پیوند کمتری با کلسیم تشکیل داده و لکه‌دار کردن دندان ها را نشان نداده است.

تاندونیت

داروهایی که به نام فلوروکینولون ها (از جمله سیپرو و لواکین) شناخته می شوند، انتخابی رایج برای درمان بیماری هایی مانند سینه پهلو، برونشیت، و عفونت های دستگاه ادراری هستند. اما در سالیان اخیر، پزشکان متوجه شده اند که این داروها به ایجاد عوارض جانبی جدی‌تر نسبت به دسته های دیگر آنتی بیوتیک ها تمایل دارند.

برخی از این عوارض جانبی شامل آسیب رساندن به تاندون هایی می شود که ماهیچه را به استخوان متصل می کنند و گزارش هایی درباره درد (تاندونیت)، آسیب دیدگی (تاندون‌پاتی) یا حتی پارگی وجود دارند. سازمان غذا و داروی آمریکا، هشدارهایی را درباره خطر تاندونیت و آسیب عصبی دائمی روی بسته بندی این داروها اضافه کرده است. در سال ۲۰۱۶، این مرکز توصیه کرد که فلوروکینولون ها باید تنها به عنوان گزینه نهایی درمان استفاده شوند.

دوبینی

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ که در نشریه Ophthalmology منتشر شد، نشان داد که استفاده از فلوروکینولون ها با دوبینی نیز مرتبط بوده است. از آنجایی که این دسته از آنتی بیوتیک ها با تاندونیت نیز در ارتباط بوده است، پژوهشگران این نظریه را مطرح کردند که درد و سفتی در ماهیچه اطراف چشم ممکن است دلیل دو بینی باشد.

افسردگی و اضطراب

فلوروکینولون ها به همراه پنی سیلین و داروهای دیگر در این خانواده با افسردگی و اضطراب نیز پیوند خورده اند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ که در نشریه Journal of Clinical Psychiatry منتشر شد، هرچه دوره های مصرف آنتی بیوتیک در زندگی یک فرد بیشتر بود، احتمال بیشتری داشت به افسردگی و اضطراب مبتلا باشد.

آنتی بیوتیک‌ها آرایش میکروبیوم بدن را تغییر می دهند که ممکن است بر مسیرهای نورولوژیک، سوخت و ساز، و ایمنی اثرگذار باشد که همگی می توانند بر سلامت روانی یک فرد اثرگذار باشند.

افراد بسیاری فرض می کنند که آنتی بیوتیک ها بی خطر هستند و گزینه ای جادویی برای مقابله با هر شرایطی محسوب می شوند. اگرچه آنتی بیوتیک ها بهترین دفاع ما در برابر باکتری ها هستند، اما نیازمند درمان با داروی درست، دوز مناسب و مدت زمان مصرف درست هستیم و باید از خطرات و عوارض جانبی مصرف این قبیل داروها نیز آگاه باشیم.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

Re: آلودگي دارويي (طب شيميائي)

پستتوسط najm134 » سه شنبه فبريه 25, 2020 8:36 am

خطر سکته مغزی با مصرف این سه قرص

قرص هایی را به شما معرفی میکنیم که خطر سکته مغزی را 80 درصد افزایش میدهند مثلا قرص های ضد افسردگی.

مصرف این قرص ها باعث سکته مغزی میشود

سکته مغزی زمانی رخ می دهد که خونی که مسئول تغذیه قسمتی از مغز شما می باشد، قطع گردیده و یا شدیداً کاهش پیدا کند، که این امر موجب می گردد بافت مغز از اکسیژن و غذا محروم گردد. در عرض چند دقیقه سلول های مغز شروع به مردن و نابود شدن می نمایند.

در شرایطی که بیشتر مردم می دانند سکته مغزی شرایطی جدی است، مورد کمتر شناخته شده داروهای تجویزی رایجی هستند که می توانند خطر سکته مغزی را از 25 درصد تا تقریبا 80 درصد افزایش دهند.

سکته مغزی با مصرف این سه قرص

 سلول های مغز به واسطه کمبود اکسیژن و مواد مغذی می میرند و بر همین اساس افرادی که سکته مغزی(stroke) را تجربه می کنند ممکن است با معلولیت هایی در درجات مختلف مواجه شوند. اگر سلول های بسیار زیادی گرسنه باقی بمانند، نتیجه نهایی سکته مغزی متاسفانه مرگ خواهد بود.

 

در حقیقت، سکته مغزی هر ساله موجب مرگ افراد بسیاری در سراسر جهان می شود و یکی از دلایل اصلی شکل گیری معلولیت هاست.

  

مهارکننده های پمپ پروتون

 

مصرف مهارکننده های پمپ پروتون (PPIs) برای افراد بسیاری که از دو بیماری بازگشت اسید معده به مری و سوزش سردل رنج می برند، تجویز می شوند. نه تنها تجویز این داروها بسیار رایج است، بلکه نمونه های بی نیاز از نسخه پزشک نیز در دسترس هستند که استفاده از آنها را هر چه بیشتر شایع می سازد.

 

به دلیل محبوبیت بالا، پژوهشگران دانمارکی طی یک مطالعه این که آیا مهارکننده های پمپ پروتون خطر سکته مغزی را افزایش می دهند را مورد بررسی قرار دادند. بنابر نتایج مطالعه بنیاد قلب دانمارک، مصرف این داروها خطر سکته مغزی را به میزان 21 درصد افزایش می دهد. برای برخی انواع این داروها که در دوزهای بالا مصرف می شوند، خطر سکته مغزی تا 79 درصد نیز افزایش می یابد.

  

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و مهارکننده های سیکلواکسیژناز-2

 

پژوهش ها نشان داده اند که داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAIDS)، مانند ایبوپروفن و مهارکننده های سیکلواکسیژناز-2، مانند بکسترا و سلبرکس، ممکن است موجب تسکین درد شوند، اما به احتباس هر چه بیشتر مایع نیز منجر می شوند. با افزایش احتباس مایع اغلب الگوی جریان خون آشفته تر در سراسر بدن شکل می گیرد.

 

در نتیجه این آشفتگی، اختلال عملکرد در رگ های خونی و شریان ها رخ می دهد که ممکن است به خطر افزایش یافته حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.

 

در شرایطی که آمار دقیق برای سکته مغزی هنوز در دسترس نیست، آمار موجود نشان می دهند که ایبوپروفن خطر حمله قلبی را تا 31 درصد افزایش می دهد.

 

ارتباط بین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، بیماری قلبی و سکته مغزی موجب نگرانی روزافزون شده است و در همین راستا سازمان غذا و داروی آمریکا مقررات جدیدی را روی برچسب محصولات داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی منتشر کرده است.

 

یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش التهاب(Inflammation) تمرکز بر رژیم غذایی است. با حذف یا محدود کردن محصولات غذایی فرآوری شده و بسته بندی شده و آنهایی که حاوی قند فراوان هستند، شما می توانید به کاهش التهاب کمک کنید. در مقابل، مصرف مواد غذایی ضد التهاب را مد نظر قرار دهید. همچنین، شما می توانید افزودن گیاهان دارویی تسکین دهنده درد را به هر وعده غذایی خود مد نظر قرار دهید.

 

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین

 

استفاده از داروهای ضد افسردگی(Anti-depressant) در سراسر جهان بسیار شایع است و آمریکا در این زمینه جایگاه نخست را در اختیار دارد.

 در میان داروهای ضد افسردگی استفاده از مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین با افزایش خطر سکته مغزی به میزان 25 درصد پیوند خورده اند.

 

جالب توجه است که داروهای ضد افسردگی تقریبا به آن اندازه که باید یا انتظار می رود موثر عمل نمی کنند. از این رو، به جای استفاده از دارو، شما می توانید جایگزین های طبیعی برای داروهای ضد افسردگی که کارایی آنها ثابت شده است را مد نظر قرار دهید.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

Re: آلودگي دارويي (طب شيميائي)

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه دسامبر 14, 2021 6:59 pm

داوري آلماني تهوع حاملگی منجر به نقص مادرزادی شدید = فاجعه تالیدومید


تالیدومید نام منتخب برای دارویی آرام بخش است که در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 میلادی به منظور درمان تهوع حاملگی مورد استفاده قرار گرفت. اما همین ورود ناگهانی به بازار دارویی آن هم بدون بررسی های کافی، منجر به نقص مادرزادی شدید در نوزادانی شد که مادران آنها طی دوره بارداری از تالیدومید کمک گرفته بودند.

Image

این دارو با عنوان تجاری "کونترگان" یا "دیستاوال" برای اولین بار توسط شرکت تحقیقات دارویی و تولید کننده دارو آلمانی به نام گروننتال GmbH در سال 1954 تولید و در سال 1958 هم به بازار دارویی انگلستان معرفی شد. اما به دنبال ضایعات جبران ناپذیر در نسل های بعدی مصرف کنندگان، مصرف آن در سال 1961 در انگلستان به کلی متوقف شد.

درباره فاجعه تالیدومید
زمانی که تالیدومید در سال 1957 در آلمان غربی به بازار عرضه شد، به صورت دارویی OTC یا بدون نیاز به نسخه پزشک فروخته می شد. در ابتدا تصور بر این بود که داروی مذکور نسبتا کم عارضه محسوب می شود و بدون نگرانی می توان از آن در دوران بارداری و همچنین حالت عادی برای درمان اضطراب، اختلالات خواب و تهوع صبحگاهی استفاده کرد. اما از آن جایی که مطالعات انجام شده پیش از ورود دارو به بازار کافی نبود، نگرانی های روز افزون در خصوص نواقص مادرزادی در سال 1961 شکل گرفت که سبب قطع مصرف تالیدومید در اروپا شد.

Image

تعداد کل جنین هایی که در دوران بارداری با تالیدومید تحت تاثیر قرار گرفتند، 10 هزار نفر تخمین زده می شود. طبق آمارهای منتشر شده، از این تعداد حدودا 40 درصد در زمان زایمان از دست رفتند. آنهایی که موفق به بقا شدند نیز دارای مشکلات قلبی- عروقی، اندامی، چشمی و مجاری ادراری بودند. بدین ترتیب ورود اولیه دارو به بازار آمریکا از جانب دکتر فرانسیس کیتلین اولدهم کلسی داروساز و پزشک کانادایی- آمریکایی فعال در سازمان غذا و دارو آمریکا منع شد. در واقع نواقص مادرزادی ناشی از تالیدومید سبب شد تا روند تنظیم و نظارت بر تولید داروها در بسیاری از کشورهای دنیا تقویت شود.

اولین کودکی که تحت تاثیر عوارض مصرف تالیدومید در دوران بارداری متولد شد، به فرزند یکی از کارمندان شرکت گروننتال GmbH در تاریخ 25 دسامبر سال 1956 مربوط می شود. این دارو سبب ایجاد طیف وسیعی از ناتوانی های فیزیکی و ارگانی در نوزادان شده بود که تماما نیز غیر قابل بازگشت و درمان بودند. از جمله مهم ترین عوارض گزارش شده می توان به کوتاه شدگی یا حتی حذف کلی دست و پا، ناهنجاری در شکل گیری عادی دست ها و انگشتان، آسیب به گوش و چشم ها، اختلالات حسی، فلج صورت، صدمه به مغز، اندام های داخلی و ساختار اسکلتی اشاره کرد.

Image

ما چقدر طول کشید تا پزشکان و متخصصین به ارتباط میان مصرف تالیدومید در دوران بارداری و نواقص مادرزادی مشاهده شده پی ببرند؟

طی سال های مذکور نوزادان متعددی با ناتوانی های جسمی مختلف به دنیا می آمدند که مشابه ناتوانی های ایجاد شده ناشی از تالیدومید بودند. به بیان دیگر یک سری از اختلالات ژنتیکی دیگر نیز هستند که منجر به ناهنجاری های فیزیکی می شوند و به همین دلیل ارتباط بین تالیدومید و نواقص مادرزادی به سرعت شناسایی نشد. برای مثال سندرم هولت اورام و TAR بر اندام های فوقانی تاثیر می گذارند. سندرم Poland دست ها و بد شکلی مادرزادی پاچنبری قسمت پا و مچ پا را تحت تاثیر قرار می دهد.

Image

شواهد و مدارک
اخیرا شواهد و گزارشاتی منتشر شده که نشان می دهند ریسک آسیب تالیدومید به جنین در رحم از جانب شرکت گروننتال GmbH نادیده گرفته شده بود. از این رو نخستین ارتباط بین دارو و نواقص مادرزادی طی مقاله ای در سال 1961 از سوی پزشک استرالیایی به نام ویلیام مک براید در هفته نامه پزشکی معروف لنست فاش شد. چنین اقداماتی باعث شد تا شرکت در تاریخ 26 نوامبر همین سال تالیدومید را به طور رسمی از چرخه مصرف کنار بگذارد. 2 روز بعد توزیع کنندگان بریتانیایی نیز از این تصمیم پیروی کردند.

در مجموع چندین نوزاد در دام فاجعه تالیدومید گرفتار شدند؟

یافتن ارقام دقیق تعداد نوزادان متولد شده با آسیب ناشی از تالیدومید بسیار دشوار است و منبع قابل اعتمادی نیز در این راستا وجود ندارد، چرا که بسیاری از آنها زنده متولد نشدند و برخی نیز ظرف مدت زمان کوتاهی پس از تولد فوت کردند. با این حال اعتقاد جهانی بر این است که مجموعا 100 هزار نوزاد تحت تاثیر دارو قرار گرفتند و تخمین زده می شود که از این تعداد بیش از 10 هزار نوزاد در سراسر دنیا متولد شدند. امروزه کمتر از 3 هزار تن از نوزادان مذکور زنده مانده اند. همچنین گفته می شود که در حال حاضر 448 نفر هم در انگلستان زندگی می کنند که متاثر از فاجعه تالیدومید هستند.

Image

تحقیقات نشان می دهند که افراد مبتلا به فاجعه تالیدومید از نظر سلامت جسمانی در مقایسه با مردم هم سن و سالم، شرایط مطلوبی ندارند. دو سوم از این قربانیان گزارش کردند که سلامت جسمانی آنها از بیمارترین اعضای جامعه (نزدیک به 2 درصد از کل جمعیت) نیز بدتر است. مهم ترین مشکلات جسمانی به صورت زیر دسته بندی می شوند:

- اکثر بیماران با درد شدید و یا مستمر دست و پنجه نرم می کنند که راه درمان و فراری از آن وجود ندارد. این وضعیت توسط بیش از 90 درصد از قربانیان فاجعه تالیدومید تجربه می شود.

- یکی دیگر از عوارض مشخص کاهش انعطاف پذیری فیزیکی و توانایی حرکت است. در واقع قابلیت کشش، خم شدن و در ادامه انجام امور روزمره برای فرد به کلی از بین می رود.

- احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی که خود به معنای محدودیت توانایی در گرفتن اجسام و استقلال فردی است.

- سلامت روانی و احساسی نامساعد که فرد را به سوی ابتلا به اختلال اضطراب عمومی و افسردگی سوق می دهد
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبلي

بازگشت به آلوده شناسى


Aelaa.Net