آلودگي دارويي (طب شيميائي)

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

دارویی که در هر سه ثانیه باعث مرگ یک نفر می‌شود

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه آگوست 04, 2016 5:10 am

دارویی که در هر سه ثانیه باعث مرگ یک نفر می‌شود


Image

شفقنا- تحقیقات پزشکی نشان می دهد که باکتری های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها می توانند تا سال ۲۰۵۰ جان ۱۰ میلیون نفر را در جهان در هر سال بگیرند.
به گزارش العالم، احتمال مرگ سالانۀ ۱۰ میلیون نفر در جهان به علت مصرف آنتی بیوتیک ها تا سال ۲۰۵۰ به معنای مرگ یک نفر درهر ۳ ثانیه است؛ لذا پزشکان هشدار می دهند که آنتی بیوتیک ها از بیماری سرطان و دیگر امراض کُشنده خطرناک تر شده است.

پزشکان توصیه می کنند که باید تدابیری برای جلوگیری از مصرف آنتی بیوتیک ها پیش از تأثیر مخرب و کُشنده این نوع داروها در بدن انسان اتخاذ کرد.
براساس هشدار پزشکان، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها تأثیر بسیار نامطلوبی در بدن انسان می گذارد و باعث می شود که برخی از باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم بشوند.

” دیوید ویلیامز” رئیس اجرائی شرکت داروسازی دیسکووا Discuva در انگلیس اعلام کرد: واقعیت اینست که باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت تر شده اند و قدرت سازگاری خود با محیط را افزایش داده اند زیرا مردم بیش از پیش آنتی بیوتیک مصرف می کنند.

پزشکان ضمن تاکید بر لزوم مصرف درست و اصولی آنتی بیوتیک ها، از دولت های جهان می خواهند که به مردم درباره مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها هشدار بدهند.
آنان معتقدند که ضررهای مالی ناشی از مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها به ۱۰۰ تریلیون دلار تا نیمه قرن کنونی خواهد رسید.
” جیم اونیل ” کارشناس اقتصادی می گوید: تحقیقات جدید درباره تأثیر آنتی بیوتیک ها باعث ترس مردم از این نوع داروها و دیگر داروها خواهد شد بنابراین شرکت های داروسازی باید داروهای جدید و مؤثر و مفیدی تولید کنند.

پزشکان درباره عواقب تزریق آنتی بیوتیک ها به حیوانات برای پروار کردن سریع آنها نیز هشدار می دهند حیواناتی که انسان از گوشت و شیرش استفاده می کند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

کنده شدن پوست یک بیمار به خاطر حساسیت دارویی

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه سپتامبر 10, 2016 2:05 pm

کنده شدن پوست یک بیمار به خاطر حساسیت دارویی


تصاویری از زخم‌های وحشتناک یک پسر جوان که به دلیل حساسیت (آلرژی) به لاموتریژین ( داروی ضد تشنج) زنده زنده سوخت منتشر شد.

بر این اساس، کریستوفر وول که 21 سال دارد پس از 10 روز استفاده از داروی ضد تشنج لاموتریژین، حساسیت شدیدی به این دارو نشان داد و تمام بدنش به صورت وحشتناکی سوخت و تاول‌های غیرقابل تصوری زد.

Image

کریستوفر پس از این حساسیت تا پای مرگ پیش رفت و تحت مراقبت‌های ویژه در بیمارستان قرار گرفت. پزشکان بیماری او را سندرم استوینس- جانسون (اس جی اس) تشخیص دادند. این سندرم وحشتناک که به دلیل حساسیت‌های دارویی رخ می‌دهد، یک نوع نکروز اپیدرمی سمی است که باعث جدا شدن پوست بدن و تاول‌های غیرقابل تصور خونی می‌شود.

Image

علی رغم حال نامساعد کریستوفر، پزشکان بیمارستان ملکه الیزابت بیرمنگام شروع به مقابله پیچیده با بیماری او کردند. آنها حتی تنفس او را متوقف کردند و کوشیدند جان این بیمار نگون‌بخت را نجات دهند.

خانواده این بیمار می‌گویند: دکتر به ما گفت فرزند شما نباید زنده می‌ماند. با این وجود، وضعیت او وخیم بود. تمام بدن کریستوفر سوخته و تاول زده بود. چشم‌های او متورم شده بود و درد شدیدی داشت.

کریستوفر پیش از بیماری به عنوان آشپز در یک رستوران محلی مشغول به کار بود. او پیش از شروع این سندرم، از داشتن بیماری آنفولانزا شکایت می‌کرد. او درباره بیماری خود می‌گوید: من در ابتدا نمی‌دانستم که چه بلایی بر سرم آمده است. روز بعد صورت و چشم‌هایم متورم شد. هنگامی که میخواستم به خانه برگردم، تاول‌‌های خونی وحشتناکی در دهان و گونه‌هایم به وجود آمد.

پدر کریستوفر می‌گوید: زمانی که او را به بیمارستان رساندیم بیش از 40 درصد بدن او سوخته بود. این شرایط بدتر و بدتر می‌شد بطوری که او دچار 100 درصد سوختگی شد. او یک هفته به کما برده شد و حتی پزشکان مدتی تنفس طبیعی او را متوقف و از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کردند.

کریستوفر تاول‌های شدیدی در تمامی بدن داشت و پوست بدنش جدا می‌شد، چند عضو بدنش از کار افتاده بود، فشار خون پایینی داشت و نزدیک 25 کیلوگرم کاهش وزن را طی این سندرم تجربه کرد.

Image Image Image

در نهایت این پسر جوان سلامتی خود را بازیافت. او می‌گوید: من خیلی خوش‌شانس بودم. پزشکان با پیشرفت بیماری من درست برخورد کردند. بسیاری از بیماران با پیشرفت سندرم استیونس – جانسون زنده نمی‌مانند. نمی‌دانم که برای آینده چه خواهم کرد، من تنها خوشحالم که زندگی خود را گام به گام دوباره به دست خواهم آورد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

شبه هروئینی که در 200 داروخانه فروخته می‌شود

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه سپتامبر 17, 2016 3:46 pm

شبه هروئینی که در 200 داروخانه فروخته می‌شود


به گزارش مشرق، چندی پیش بود که انتشار سندی خبر از تصمیم دوباره سازمان غذا و دارو برای توزیع شبه هروئین اکسی کدون در داروخانه ها داد.

Image

این خبر واکنش درمانگران اعتیاد و همچنین ستاد مبارزه با موادمخدر را در پی داشت و دلسوزان و فعالان حوزه درمان اعتیاد و کاهش آسیب های اجتماعی نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

در این میان حتی ستاد مبارزه با موادمخدر رسما با این موضوع مخالفت کرده و در کمیته درمان این ستاد که ریاست آن بر عهده وزیر بهداشت است، مصوب کرد تا اکسی کدون در داروخانه ها توزیع نشود.

اما رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در آخرین نشست خبری خود از توزیع داروی اکسی کدون در 200 داروخانه منتخب خبر داد و گفت: اعتراض درمانگران اعتیاد در این زمینه قابل قبول نیست؛ چرا که این دارو در زمره داروهای درمان کننده اعتیاد قرار نمی‌گیرد.

دیناروند در پایان در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اعتراض درمانگران اعتیاد به توزیع داروی اوکسی کدون در داروخانه‌ها گفت: باید بگویم که اعتراضشان قابل قبول نیست؛ چرا که این دارو برای درمان اعتیاد به کار نمی‌رود و در زمره داروهای درمان اعتیاد مانند متادون و غیره نیست.

وی افزود: تراژدی متادون به این دلیل اتفاق افتاد که توزیعش در اختیار درمانگران اعتیاد است و در داروخانه توزیع نمی‌شود. بنابراین ما می‌خواهیم این مشکل را حل کنیم.

*مخالفت ستاد با توزیع اکسی کدون
چند روز قبل از دیناروند، پرویز افشار سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از مخالفت این ستاد با توزیع داروی اکسی کدون، بوپره نوفین و شیاف مورفین در داروخانه ها خبر داد.

وی با اشاره به موضوع نظارت بر مراکز درمان و قاچاق متادون و مقایسه ترامادول با اکسی کدون گفت: ابتدا باید بگوییم که وزارت بهداشت متولی نظارت بر درمان در سراسر کشور است. اما نظارت بر مراکز درمان اعتیاد بر عهده کمیته نظارت هر استان و کشور است که وزارت بهداشت و بهزیستی از اعضای آن به شمار می روند.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: وزیر بهداشت نیز خودش رئیس این کمیته است، اکنون 2 اتفاق افتاده که با یکدیگر تضاد دارند. وزارت بهداشت برای برون سپاری خدمات یک نهادی را انتخاب کرده در حالیکه قانون صراحت دارد که نظارت باید توسط کمیته درمان انجام شود.

افشار ادامه داد: هیچ کس مخالف نظارت نیست و ما می گوییم نظارت دائم باید انجام شود اما اینکه چون ما در گذشته نشت متادون داشتیم و برای آن انگشت اتهام را به سوی مراکز درمانی نشانه برویم، درست نیست، بررسی ها نشان می دهد که میزان نشت بسیار بیشتر از سهمیه مراکز درمان است و ما باید مکانیزمی طراحی کنیم که امکان نشت از کارخانه تا مصرف را رصد کند، حرف اساسی ما این است که ابتدا این مکانیزم برای پایش بوجود بیاید بعد انگشت اتهام را نشانه برویم.

وی خاطر نشان کرد: بر همین اساس در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر مصوبه ای داشتیم برای درج برچسب روی داروهای آرگونیست و مقرر شد که تمامی داروهای فاقد برچسب قاچاق تلقی شوند، این مصوبه در سال 94 بود اما نهایتا بخشی از آن شکل گرفت، به همین علت 1.5 ماه پیش در جلسه ای با حضور وزرای کشور، کار و بهداشت، مصوب شد تا سازمان غذا و دارو تولیدکنندگان داروهای آرگونیست ظرف 3 ماه برای راه اندازی صفر تا 100 این سامانه اقدام کنند، نکته اصلی این است که ما نباید نظارتمان تنها معطوف به مراکز درمان باشد.

سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر یادآور شد: نشت متادون یکی از اهداف نظارت است و ارتقای کیفیت خدمات هدف بزرگتر، توزیع اکسی کدون و داروهای دیگر که در مصوبه اخیر سازمان غذا و دارو ذکر شده اند، ما را دچار تعارض کرده چرا که از سویی نشت متادون را هدف قرار داده اند و از طرفی دیگر توزیع این داروها در داروخانه در دستور کار قرار گرفته است، ما یک سال پیش بحث های خود را با سازمان غذا و دارو داشتیم و مخالفت خود را با توزیع این داروها را اعلام کردیم. ظاهرا آنها اعتقاد دارند با توجه به مصوبه کمیسیون ماده 20، وزارت بهداشت در این زمینه تصمیم گیر است اما ما می گوییم این ستاد مبارزه با موادمخدر است که سیاست های مربوط به داروهای آرگونیست را تعیین می کند.

افشار در خصوص نیاز بیماران به داروی اکسی کدون گفت: ما مخالف دسترسی بیماران و نیازمندان به دارو نیستیم و آنها می توانند از طریق سیستم و داروخانه های دولتی به تهیه دارو اقدام کنند اما اینکه این دارو به داروخانه های خصوصی راه پیدا کند، ما را با تکرار سونامی ترامادول مواجه می کند. ما نگران وابستگی به اکسی کدون هستیم و وزارت بهداشت باید از نظر کمیته درمان که ریاستش با وزیر بهداشت است، تمکین کند، من از دوستان می پرسم که آیا وقت آن نرسیده که به تجربیات گذشته در موضوع ترامادول استناد کنیم؟

*توزیع مخدرها به علت فشار مجامع بین المللی
پرویزی رئیس اداره توزیع دارو و امور داروخانه های سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در توضیح انتشار نامه ای مبنی بر بلامانع بودن توزیع داروی شبه هروئین در برخی داروخانه ها بیان کرد: برخی از داروهای مخدر، به عنوان مسکن خاصیت درمانی دارند که به علت احتمال سوء مصرف قرار گرفتن آنها، با محدودیت عرضه می شوند. طی این نامه، محدودیت توزیع سه دارو اکسی کدون، بوپروفین و شیاف مرفین کاهش یافته است.

وی ادامه داد: از زمان ابلاغ این آیین نامه علاوه بر دانشگاه های علوم پزشکی کشور، داروخانه های منتخب بیمارستانی، دولتی و خصوصی نیز مجاز به ارائه این داروها هستند، در نتیجه این داروها توزیع سراسری ندارند چرا که بر اساس این آیین نامه از 11 هزار داروخانه، نزدیک به 500 مرکز مجاز به عرضه این داروها هستند.

پرویزی شرایط دریافت داروهای ذکر شده در گذشته را اینگونه عنوان کرد: پیش از ابلاغ آیین نامه جدید، افراد نیازمند با ارائه مدرک به دانشگاه های علوم پزشکی، دارو را دریافت می کردند. از این رو در مجامع بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت، به علت کم مصرف بودن داروهای مخدر مورد سوال قرار می گرفتیم.

رییس اداره توزیع دارو و امور داروخانه ها افزود: طی درخواست های مکرر انجمن درد ایران و کارگروه تدوین سند راهبردی حمایتی‌-تسکینی بیماران صعب العلاج و سرطانی، دسترسی مردم به داروهای مخدر افزایش یافت و اکنون در هر منطقه شهرداری داروخانه توزیع کننده این داروها وجود دارد. از طرفی داروخانه ها موظفند دارو را با نسخه پزشک متخصص ارائه کنند در غیر این صورت با داروخانه متخلف برخورد می شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

به کودکان کدئین ندهید!

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه اکتبر 09, 2016 12:03 am

به کودکان کدئین ندهید!


متخصصان اطفال هشدار داده‌اند که کدئین عوارض جانبی کشنده‌ای برای کودکان دارد.

Image

به گزارش ایسنا، بسیاری از والدین برای فرزندانشان از مسکن‌های کدئین‌دار معمول استفاده می‌کنند اما بررسی آکادمی متخصصان اطفال در آمریکا نشان می‌دهد که این داروها می‌توانند عوارض جانبی ناخوشایندی برای کودکان داشته باشند.

در بررسی کارشناسان آکادمی متخصصان اطفال آمریکا آمده است: والدین و متخصصان باید دقت کافی داشته باشند که از دادن داروهای کدئین‌دار به کودکان خودداری شود چرا که این دارو می‌تواند فرآیند تنفس را کند کرده و حتی به مرگ کودک منجر شود.

کدئین نوعی مخدر است که به طور معمول برای درمان درد و اسهال تجویز می‌شود و عنصر فعال در شربت سینه است. نحوه سوخت و ساز این دارو در افراد بزرگسال در مقایسه با کودکان متفاوت است.

در این مطالعه نمونه‌هایی در فاصله سال‌های ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۵ مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شد ۶۴ کودک از مشکلات تنفسی شدید ناشی از مصرف این دارو رنج می‌برند و ۲۴ نفر از آنان پس از مصرف این مخدر فوت کرده‌اند. همچنین این اولین بار نیست که به افراد در مورد خطرات مصرف کدئین هشدار داده می‌شود.

به گزارش ساینس ورلد ریپورت، سازمان جهانی بهداشت، سازمان غذا و داروی آمریکا و آژانس دارویی اروپا در گزارش‌هایی در مورد تاثیرات کدئین هشدار داده‌اند. هر چند بسیاری از متخصصان اطفال با وجود اطلاع از این موارد به طور مرتب برای بیماران خود داروهای کدئین‌دار تجویز می‌کنند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

سالانه ۷۰۰ ایرانی در اثر مسمومیت با دارو می میرند

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه نوامبر 08, 2016 4:53 pm

سالانه ۷۰۰ ایرانی در اثر مسمومیت با دارو می میرند


بر اساس آمار پزشکی قانونی در سال های اخیر سالانه بیش از ۷۰۰ نفر در اثر مسمومیت با دارو جان خود را از دست داده اند.

دبیر ستاد مرکزی و مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو از افزایش شیوع مسمومیت های اتفاقی و عمدی در جامعه خبر داد و گفت، سالانه بیش از ۷۰۰ نفر در اثر مسمومیت با دارو در ایران جان خود را از دست می دهند.

Image

یسنا به منش با اشاره به این که ۸۰ درصد مسمومیت های دارویی اتفاقی نیست افزود، در این نوع مسمومیت فرد با علم به این که دارو خطرناک است به صورت عمدی و با قصد خود کشی آن را مصرف می کند.

در حالی که فقط ۱۴ درصد از کل موارد مرگ ناشی از مسومیت، در اثر مصرف بالای داروست، اولین عامل مرگ و میر در اثر مسمومیت در درجه اول سوء مصرف مواد مخدر و محرک است.

بر اساس گزارش به منش داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج دربین داروها بیشترین علت مسومیت دارویی را رقم زده اند.

او با اشاره به این که کودکان آسیب پذیرترین گروه در حوزه مسمومیت ها هستند افزود، مسمومیت دارویی در کودکان اغلب اتفاقی و در اثر کنجکاوی یا اشتباه والدین رخ می دهد با این حال ۴۰ درصد از مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان های اطفال ناشی از دارو بوده است.

به منش وقوع اشتباه در داروهای تزریقی را خطری بی بازگشت عنوان کرد اما افزود، چون دارو از فیلترهای چون پزشک، داروخانه، پرستار و .... عبور می کند احتمال بروز این خطا بسیار پایین است.

او همچنین با ارائه آمار مسمومیت ناشی از منوکسید کربن که در سال های اخیر عامل ۱۶ درصد مرگ های ناشی از مسمومیت بوده با شروع فصل سرما از مردم خواست به دلیل استفاده بیشتر از لوازم گرمایشی نکات ایمنی را بیشتر رعایت کنند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

داروي پرمصرف (ديكلوفناك) كشنده است

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه دسامبر 24, 2016 12:28 pm

داروي پرمصرف (ديكلوفناك) كشنده است


یکی از داروهایی که افراد هنگام درد و التهاب به پزشک اصرار می کنند که برای آنها تجویز شود، داروی دیکلوفناک است که می تواند عوارض جانبی متعددی برای بدن در پی داشته باشند و در بسیاری از کشورهای دنیا به خاطر خطرات مختلف استفاده از آن بسیار محدود شده است.

از جمله مهمترین عوارض جانبی این دارو می توان موارد زیر را نام برد که در صورتی که پس از مصرف دارو به انواع اشکال خوراکی، شیاف یا تزریقی در شما این علائم دیده شد باید سریعا به متخصص مراجعه کنید:

دل درد، نفخ شکم، سوزش معده، بادگلو، مدفوع تیره، یبوست، خارج نشدن ادرار و کاهش حجم ادرار، اسهال، سرگیجه، سوء هاضمه، سردرد، خارش پوست، تهوع و استفراغ، رنگ پریدگی، معده درد، ورم معده، تنگی نفس، کاهش وزن، خستگی و ضعف که می تواند وضعیت سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین مصرف بیش از حد دارو و به اصطلاح پزشکی "اوردوز" و سمی شدن خون نیز در اثر این دارو می تواند رخ دهد و باعث علائم زیر شود:

تاری دید، کاهش سطح هوشیاری، تغییر در بینایی و ناتوانی در تشخیص رنگها، افسردگی، مشکل تنفسی و تنگی نفس، کهیر، خواب آلودگی، بی حسی، ورم صورت، دست و پا، کاهش ضربان قلب، تشنج، آبی شدن رنگ لبها، عصبانبت و نیز تورم پلک ها که این علائم نیازمند مراجعه سریع به اورژانس و مراکز پزشکی است.

برخی علائم خفیف استفاده از این دارو هم عبارت است از زنگ دار شدن گوش، ورم معده و روده، از دست دادن حس شنوایی و کاهش قدرت و توان بدنی که به تدریج قطع می شوند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

رتبه دوم ایران در مصرف دارو

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه ژانويه 14, 2017 9:15 pm

رتبه دوم ایران در مصرف دارو / 80 درصد داروهای قاچاق در کشور تقلبی است


به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حمید خیری چهارشنبه شب در حاشیه نشست سالانه انجمن داروسازان ایران در سنندج در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: استراتژی اساسی انجمن داروسازان ایران اصلاح سیاست‌گذاری است نه اجرای آن و در این راستا گام بر می‌داریم.

Image

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری در حوزه دارویی باید عملا اصلاح شود، گفت: مشکلات زیادی در این حوزه در کشور وجود دارد، که باید با برنامه‌ریزی‌های مناسب آنها را اصلاح کرد.

به گفته این عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران، کشور ایران در زمینه مصرف دارو بعد از چین رتبه دوم را در جهان دارد و هر ایرانی در سال 340 بار دارو مصرف می‌کند.

80 درصد داروهای قاچاق در کشور تقلبی است

خیری با اشاره به اینکه میزان قاچاق دارو در کشور ما نسبت به کشورهای همجوار کمتر است، تصریح کرد: 80 درصد داروهایی که به عنوان داروی قاچاق در کشور داروهای تقلبی است.

وی با بیان اینکه برخی داروهای کمیاب که مردم برای دستیابی به آنها سر از باز سیاه در می‌آورند تقلبی است، افزود: داروهایی که از سایر کشورها وارد می‌کنیم، باید بعد از یک مدت در درون ساخته شود.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه انجمن داروسازان ایران مشکلات متعددی دارد، گفت: بحث مالیات و عدم پرداخت بیمه داروخانه از مهم‌ترین مشکلاتی است که در حوزه داروسازی با آن مواجه هستیم.

به گفته وی، پتانسیل اقتصادی داروخانه‌ها وابسته به فروش نفت نیست، بیمه‌ها باید آنچه را که داروخانه‌ها به آنها ارائه می‌کنند، بازپرداخت کنند این در حالی است که اغلب بیمه‌ها بدهی چند ماهه به داروخانه‌ها دارند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه دارو یک بحث استراتژی است، گفت: وقتی پتانسیل اقتصادی داروخانه‌ها دچار اختلال شود ارائه خدمات نیز دچار اختلال خواهد شد.

به گفته خیری، اگر ساختار بیمه‌گر به وظایف و تعهدات خود در مورد داروهای گران قیمت عمل نکند داروخانه‌ها در کوتاه‌ترین زمان ورشکست خواهند شد.

سیاست دولت تولید دارو در داخل کشور است

وی در ادامه در مورد دلیل عدم آزاد کردن ورود داروهای کمیاب به کشور گفت: سیاست دولت بر تولید دارو در داخل کشور است و امسال نیز این سیاست را با وضوح بیان کرده است.

این عضو هیأت مدیره افزود: اما تعدادی از داروها که نظریه قطعی در بحث درمان برخی از بیماری‌ها دارد ناگزیر باید وارد شود و در همین راستا نیز قراردادهایی با برخی از کشورها همچون فرانسه منعقد شده است.

به گفته وی، بر اساس سیاست‌های کلی در بحث ورود این داروها نیز باید در مدت زمان خاصی بستر تولید آنها در کشور فراهم شود.

خیری در مورد اقدامات انجمن داروسازان ایران در بحث فرهنگ‌سازی برای درست مصرف کردن داروها، گفت: مصرف خودسرانه دارو در کشور ما عمری تاریخی دارد و مهم‌ترین دلیل آن بحث فرهنگ است.

وی خاطرنشان کرد: برای رفع این مشکل نیاز به فرهنگ‌سازی و اقدامات فرهنگی است و رسانه‌ها باید بیش از پیش به این موضوع بپردازند.

عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران در پایان در مورد ظرفیت‌های موجود در کردستان در حوزه گیاهان دارویی اظهار کرد: تاکنون به این موضوع ورود پیدا نکرده‌ایم، ولی رصد این مهم را در دستور کار انجمن داروسازان ایران قرار خواهیم داد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

داروهايي شيميايي موجب سردي بين زوجين و اختلال در باروري

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه ژانويه 28, 2017 4:01 pm

داروهايي شيميايي موجب سردي بين زوجين و اختلال در باروري


به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "اکتیو بیت"، موارد مختلفی می توانند بر ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري تاثیرگذار باشند که یکی از آنها مصرف برخی داروهای مشخص است. در ادامه با این داروها که گاهی اوقات از نمونه های پر مصرف نیز هستند، بیشتر آشنا می شویم.

Image

مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین
مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSIRs) از جمله رایج‌ترین داروهای ضد افسردگی موجود در بازار هستند. برندهایی مانند زولوفت و پروزاک توسط پزشکان برای درمان افسردگی، اضطراب، و دیگر مسائل سلامت روانی تجویز می شوند. خبر خوب این است که آنها می تواند نقش چشمگیری در بهبود خلق و خو از طریق افزایش سطوح سروتونین داشته باشند.
خبر بد این است که SSIRها سطوح دوپامین و نوراپی‌نفرین را در مغز کاهش می دهند و می توانند ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري را سرکوب کنند.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
پیش از دهه 1990 میلادی، ضد افسردگی های سه حلقه ای انتخاب نخست روانپزشکان بود. اما برخی پزشکان همچنان سه حلقه ای هایی مانند الاویل را تجویز می کنند. این داروها را می توان هم برای درمان افسردگی و هم درد عصبی مرتبط با زونا استفاده کرد.
اما ضد افسردگی های سه حلقه ای می توانند قدرت باروری را از بین ببرند. مطالعات جدید دانشگاه کالیفرنیا نشان داده اند که این داروها تاثیر چشمگیرتری بر توانایی باروری بانوان دارند، در شرایطی که SSRIها بیشتر بر توانایی باروری مردان تاثیرگذار هستند.

داروهای ضد بارداری
داروهای ضد بارداری می توانند هورمون های جنسی در بانوان را کاهش دهند که در برخی موارد می تواند اثر منفی بر توانایی باروری داشته باشد. اگر پس از مصرف داروهای ضد بارداری متوجه چنین اثری شده اید با پزشک خود درباره استفاده از گزینه های ضد بارداری دیگر مانند IUD که تاثیر کمتری بر ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري دارند، صحبت کنید.

پروسکار
بزرگ شدن پروستات که به نام هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته می شود، می تواند آزار دهنده باشد. برای مردانی که این شرایط در آنها تشخیص داده شده است، روز و شب می تواند با مراجعه مداوم به دستشویی گره بخورد. بسیاری از بیماران و پزشکان به داروی پروسکار متوسل می شوند که با دستکاری در سطوح تستوسترون نشانه های BPH را کاهش می دهد. اما این شرایط می تواند به ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري یا اختلال در تعوظ در مردان منجر شود.

پروپشیا
ریزش مو می تواند تاثیر بسیاری زیادی روی اعتماد به نفس و عزت نفس مردان داشته باشد، که این شرایط به نوبه خود می تواند اثر منفی و ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري آنها بگذارد. بر همین اساس است که بسیاری از مردان برای مقابله با ریزش مو از داروی پروپشیا استفاده می کنند.

اما پروپشیا نیز نشانه هایی از تاثیر بر ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري را نشان داده است. این دارو نیز به روشی مشابه با پروسکار در سطوح انتشار تستوسترون دستکاری ایجاد می کند که می تواند به اختلال در عملکرد جنسی منجر شود.

Image

آنتی هیستامین ها
فصل بهار برای افرادی که از آلرژی رنج می برند دوران سختی محسوب می شود و بر همین اساس است که بسیاری به مصرف آنتی هیستامین ها روی می آورند. اما آنتی هیستامین ها می توانند بر زندگی جنسی فرد تاثیرگذار باشند. خبر خوب این است که اثر آنتی هیستامن ها بلند مدت نیست و چیزی حدود 12 ساعت یا کمتر طول می کشد.

داروهای ضد تشنج
داروهایی که برای پیشگیری از تشنج شکل گرفته اند می توانند زندگی بیماران را نجات دهند، اما همچنین می تواند اثر قابل توجهی بر ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري آنها نیز داشته باشند. داروهای مختلفی برای کمک به پیشگیری از تشنج در دسترس هستند و پزشک می تواند نمونه هایی که تاثیر چشمگیر بر زندگی جنسی بیمار ندارند را تجویز کند.

شبه افیونی ها
شبه افیونی ها مانند ویکودین و اُکسی کانتین برای کمک به افرادی که از دردهای فلج کننده رنج می برند معرفی شده اند. از این نظر، آنها کار خود را به خوبی انجام می دهند، اما می توانند اثر منفی قابل توجهی بر ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري بیمار نیز داشته باشند. شبه افیونی ها می توانند سطوح تستوسترون را کاهش دهند و از این رو، ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري مردان را کاهش یابد. اما حتی زنان نیز پس از مصرف شبه افیونی ها کاهش باروری را نشان داده اند.

مسدودکننده های بتا
بسیاری از بزرگسالان آمریکایی از مسدودکننده های بتا مانند پروپرانولول و متوپرولول برای کمک به پیشگیری از تشدید بیماری های جدی قلبی استفاده می کنند. متاسفانه این مسدودکننده های بتا می توانند اثر چشمگیری بر ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري داشته باشند.

بنزودیازپین ها
بنزودیازپین ها مانند زاناکس اغلب برای کمک به افراد مبتلا به اضطراب شدید - شرایطی که به صورت مستقیم بر رابطه بین زوجین تاثیرگذار است - تجویز می شوند. بنزودیازپین ها گروهی از داروهای تجویزی هستند که برای کمک به کسب آرامش و کاهش تنش عضلانی از طریق دستکاری در سیستم عصبی مرکزی طراحی شده اند.

با این وجود، بنزودیازپین ها می توانند باعث ايجاد سردي بين زوجين و اختلال در باروري را نیز کاهش دهند و از دیگر عوارض جانبی آنها می توان به سرگیجه، خواب آلودگی، ناراحتی معده و تاری دید اشاره کرد. افرادی که بنزودیازپین ها را مصرف می کنند می توانند تحریک پذیری، حالت تهوع، و عدم تمایل برای رابطه جنسی را تجربه کنند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

این داروی مرگبار را نخرید

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه مارس 20, 2017 7:09 pm

این داروی مرگبار را نخرید


«اکسی الیت» OXYELITE کپسول و پودری اســت کـه در ایالات متحــده ساخته شده و برای انرژی زایی و کاهش قند خون مصرف می شود, ولی باعث ۵۰ مورد نارسایی کبد در دنیا شده است و سازمان های جهانی برای جمع آوری آن اقدام کرده اند.

● دستور جمع‌آوری این دارو ابلاغ شده است

«اکسی الیت» (OXYELITE) کپسول و پودری اســت کـه در ایالات‌متحــده ساخته شده و برای انرژی‌زایی و کاهش قند خون مصرف می‌شود، ولی باعث ۵۰ مورد نارسایی کبد در دنیا شده است و سازمان‌های جهانی برای جمع‌آوری آن اقدام کرده‌اند. از مصرف این دارو که متأسفانه در برخی باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌ها تجویز می‌شود به‌شدت پرهیز کنید.

نارسایی کبد موجب مرگ افراد یا ازدست رفتن کبد شده که نیاز به پیوند می‌شود. تبلیغات ماهواره‌ای خطری جدی در زمینه تبلیغ و افزایش مصرف چنین داروهایی هستند و مردم نباید به این تبلیغات گوش کنند. رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت نیز طی بخشنامه‌ای به داروخانه‌های سراسر کشور دستور جمع‌آوری این دارو را ابلاغ کرده است.

● مثلث مرگ جوانان ایرانی!

تبلیغات ماهواره‌ای، باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه سه ضلع مثلثی است که من آن را مثلث مرگ می‌نامم، در برخی آرایشگاه‌ها و سالن‌های بدنسازی ترکیبات آمفتامین به‌عنوان داروی لاغری، زیبایی اندام و داروی انرژی‌زا به فروش می‌رسد و در بعضی شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ آن پخش می‌شود.

ثابت شده ترکیبات آمفتامین که ماده خطرناک شیشه نیز ازجمله آنهاست در کوتاه‌مدت موجب نشاط، کاهش وزن و ایجاد انرژی می‌شود اما پس از مدتی می‌تواند به نارسایی کبد، نارسایی کلیه، بی‌نظمی ضربان قلب و مرگ ناگهانی منجر شود. بسیاری از موارد مرگ ناگهانی جوانان ناشی از اختلال ناگهانی ضربان قلب و فشار خون است که از مصرف این مواد ایجاد می‌شود.

● در ماده مخدر شیشه چنته می‌ریزند

از داروهای مرغوب در شیشه استفاده نمی‌کنند بلکه از اسید‌هایی که دارویی نیست مانند اسید لوله‌باز‌کن (چنته) استفاده می‌کنند که آسیب‌ها بسیاری و حتی مرگ‌ومیر این افراد را به‌دنبال داشته است.

در گذشته شیشه گرمی ۲۰۰ هزار تومان بود اما چون دست زیاد شده ۸ هزار تومان هم یافت می‌شود و مثل مواد‌مخدر معمولی به فروش می‌رسد. اینکه می‌گویند جوانان و زنان برای لاغری به آن رو می‌آورند درست است چون اشتها را کور می‌کند.

● ۱۸ هزار آرایشگاه غیرمجاز در تهران

کمیسیون بهداشت و درمان جلسه‌ای در مورد توزیع شیشه در آرایشگاه‌های زنانه داشته است. به گفته مقامات وزارت بهداشت در حال حاضر حدود ۱۸ هزار آرایشگاه زنانه غیرمجاز فقط در شهر تهران فعالیت می‌کنند. به دلیل غیرمجاز بودن این آرایشگاه‌ها امکان توزیع انواع مواد‌مخدر درآنها وجود دارد.

در این جلسه بحث‌های جدی در این باره صورت گرفت و بر این نکته تاکید شد که نظارت‌های جدی‌تری در آرایشگاه‌ها انجام شود تا شاهد توزیع مواد‌مخدر در آنها نباشیم.

● شیشه این بار در چای لاغری!

برخی زنان ایرانی برای کاهش وزن و زیبایی با چای و قهوه آلوده به مواد روانگردان معتاد می‌شوند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد۱۵۰هزار زن ۱۵ تا ۴۵ ساله در پایتخت زندگی می‌کنند که حداقل یک‌بار شیشه را تجربه کرده‌اند.

درمورد داروها، کرم‌ها و چای و قهوه‌هایی که ادعا می‌شود در زمان کوتاهی، به‌طور مثال طی یک هفته، چهار کیلو لاغری به همراه دارند باید نسبت به وجود شیشه در آنها شک کرد زیرا لاغری در مدت زمان کوتاه در شرایط عادی اتفاق نمی‌افتد. مواد محرک در این گونه محصولات لاغری، چربی و پروتئین‌های بدن را آب کرده و موجب از دست رفتن طراوت پوست و چروکیدگی آن می‌شود؛

این مواد حتی منجر به تشنج افراد نیز خواهد شد. مصرف شیشه حتی به میزان کم نیز خطرناک است و از نظر سلامت روان نیز می‌تواند منجر به پرخاشگری، افسردگی، بی‌قراری و مصرف زیاد آن منجر به جنون ناشی از مصرف مواد محرک شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

افزایش خطر سقط جنین با مصرف آنتی‌ بیوتیک‌های رایج

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه مه 18, 2017 12:37 pm

افزایش خطر سقط جنین با مصرف آنتی‌ بیوتیک‌های رایج


نتایج یک مطالعه تازه نشان می‌دهد که مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌های رایج می‌تواند خطر سقط جنین را تا دو برابر افزایش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ پزشکان بر اساس نتایج این بررسی اظهار داشتند: دستورالعمل‌های مربوط به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در اوایل بارداری باید مورد بازبینی قرار گیرد زیرا یافته‌ها حاکیست برخی انواع این داروها خطر سقط جنین را افزایش می‌دهند.

محققان کانادایی در این بررسی ارتباط بین مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی چون ماکرولید، کینولون و تتراسایکلین و برخی دیگر از آنتی‌بیوتیک‌های رایج در ماه‌های نخست بارداری و افزایش خطر سقط جنین را شناسایی کردند.

سقط جنین در ۱۵ تا ۲۰ درصد زنانی که از بارداری خود مطلع هستند اتفاق می‌افتد و در زنان ۳۵ ساله و بالاتر شایع‌تر است. بیش از نیمی از تمامی موارد سقط جنین به دلیل ناهنجاری در کروموزوم‌های جنین رخ می‌دهد و همچنین فاکتورهای دیگر از جمله دیابت،‌ چاقی و عفونت خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد.

دکتر "آنیک برارد" یکی از محققان این مطالعه گفت: آنتی بیوتیک‌ها به طور گسترده‌ای در دوران بارداری و برای کمک به رفع عفونت استفاده می‌شود اما مطالعات درباره ایمن بودن مصرف داروهای فوق در این دوران نتایج متناقضی داشته است.

در این بررسی اطلاعات مربوط به ۸۷۰۲ زن ۱۵ تا ۴۵ ساله که تجربه سقط جنین را داشته‌اند و ۸۷ هزار و ۲۰ زن دیگر در گروه کنترل مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد ۱۴۲۸ نفر از زنانی که سقط جنین داشته‌اند و ۱۱ هزار و ۱۸ نفر از زنان گروه دیگر در اوایل بارداری آنتی‌بوتیک مصرف کرده‌اند.

محققان پس از این بررسی‌ها دریافتند که مصرف انواع مشخصی از آنتی‌بیوتیک‌ها در اوایل بارداری خطر سقط جنین را دو برابر افزایش می‌دهد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به آلوده شناسى


cron
Aelaa.Net