آلودگي سيستم اداري

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

تضييع موقوفات واگذاشته به اداره اوقاف

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه مه 11, 2016 2:23 pm

تضييع موقوفات واگذاشته به اداره اوقاف، موقوفات خود را به مؤسسات معتبر خصوصي ديني بسپريد


خبرگزاری فارس-گروه جامعه: اینجا همان زمینی است که سید حسن هاشمی وزیر بهداشت و مرتضی طلایی نایب رئیس شورای شهر در آن حاضر شدند تا کلنگ ساخت بیمارستان سوانح سوختی را بر آن بکوبند. زمینی که 40 سال پیش توسط خیر خیراندیش وقف شده بود تا تبدیل به بیمارستان شود.

همان زمینی است که مراسم کلنگ زنی ساخت بیمارستان در آن نیمه کاره ماند و به علت اعتراض اهالی نسبت به ساخت بیمارستان و تبعات ساخت بیمارستان سوانح سوختی وزیر بهداشت مراسم را بدون کلنگ زنی ترک کرد تا تکلیف زمین و مجوزهای قانونی آن مشخص شود.

40 سال پیش زمانی که مرحوم عمیدی این زمین را وقف ساخت بیمارستان سوانح سوختگی کرد هیچگاه تصور نمی‌کرد نیت او با 40 سال تأخیر روند اجرایی به خود بگیرد و زمانی هم که متولیان قصد ساخت بیمارستان می‌کنند، بیابان های اطراف زمین پر از منازلی شود که یکی از مناطق پرجمعیت تهران را شامل می‌شود.

قدیمی‌های محل به خاطر دارند که زمین چگونه و با چه نیتی وقف شد و حتی می‌گویند که بنگاه داران با وعده ساخته شدن بیمارستان به خریداران، زمین‌ها را گران تر به فروش می رساندند اما اکنون عده‌ای اظهار بی اطلاعی از نیت واقف می‌کنند و عده دیگری نیز معتقدند که زمین باید به پارک و فضای سبز تبدیل شود.

موقوفه عمیدی تنها موقوفه تهران نیست که سالها از وقف آن می‌گذرد و نیت واقف هنوز در آن اجرایی نشده است. چنانکه حجت الاسلام محمدزاده، مدیرکل اوقاف تهران نیز مهر تأیید بر این موضوع می‌زند و از مشکلاتی می‌گوید که موجب شده تا موقوفه‌های قدیمی بی کاربری بمانند.

موقوفه‌هایی که پارک، خیابان و یا تصرف شده‌اند

در این سالهایی که از وقف املاک قدیمی می‌گذرد، اتفاقات زیادی افتاده که بخشی از آن به دوران انقلاب اسلامی و جنگ برمی‌گردد اتفاق‌هایی که موجب شده تا با تغییر ساختار اداره‌ای کشور وقفه ای میان زمان وقف و اجرای نیت واقف بیفتد.

مدیرکل اوقاف تهران این موارد را از جمله عواملی می داند که موجب شده وقفه طولانی از وقف تا اجرا نیت واقف بیفتد و به فارس می‌گوید: «زمین‌هایی وجود دارد که قبل از انقلاب وقف شده‌اند مانند همین زمین موقوفه مرحوم عمیدی یا موقوفه مرحوم روحانی‌نژاد، در جریان انقلاب و جنگ تحمیلی بسیاری از امینان که موقوفات به آنها سپرده شده بود از کشور به دلایل مختلف خارج شدند و بسیاری نیز خیانت در امانت کردند و دست به تصرف عدوانی موقوفه ها زدند.»

وی در ادامه به نقش شهرداری تهران در تبدیل شدن موقوفات به خیابان و پارک اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «زمانی که امینی بالای سر زمین نباشد در طول این 30 سال شهرداری هم برای آن فکری می‌کند و قسمتی از آن را تبدیل به خیابان و قسمتی را نیز تبدیل به فضای سبز می‌کند.»

به هرحال اکنون زمین‌هایی وجود دارد که سالها از وقفشان می گذرد و هنوز نیت واقف در مورد آنها عملی نشده است و در این بین کسانی که می توانستند از عواید این موقوفات بهره‌مند شوند، بی بهره مانده‌اند. تعداد این زمین‌ها به گفته حجت‌الاسلام محمدزاده کم نیست و در این میان دستگاه‌های مختلف نیز برای استفاده از موقوفات درخواستی نمی دهند.

بوروکراسی اداری مانع اجرای سریع نیت واقف

وقفه طولانی از زمان وقف تا اجرای نیت واقف دلایل دیگری نیز دارد که از آن جمله می‌توان به موضوع بوروکراسی اداری اشاره کرد موردی که مدیرکل اوقاف تهران نیز در مورد آن می‌گوید: « در زمین‌هایی که سند دارند و ما توانستیم با اسناد و مدارک زمین را از متصرفان بگیریم و یا شهرداری با همکاری مناسب در مورد پارک‌ها و خیابان‌ها همکاری داشته، ما مشکل دیگری داریم که از آن جمله می‌توان به موضوع بوروکراسی اداری اشاره کنیم.»

وی ادامه می‌دهد: «با توجه به طرح تفصیلی زمان زیاد طول می‌کشد تا مجوزهای لازم را از دستگاه‌های مختلف برای ساخت مثلا یک بیمارستان بگیریم و زمانی هم که مجوزها آماده می‌شود با مشکل تأمین اعتبار روبرو می‌شویم. چرا که در مورد برخی موقوفات واقف منابعی را برای اجرای نیت خود مشخص نکرده و صرفا زمینی را اهدا کرده تا دیگران هزینه ساخت را بپردازند.»

دستگاه‌ها به دنبال موقوفات نمی‌آیند

یکی از راه‌های تأمین اعتبار در ساخت پروژه‌های ساختمانی این است که دستگاه‌های مختلف برای آن تعیین بودجه کنند و در ساخت آن مشارکت داشته باشند، اتفاقی که به گفته محمدزاده کمتر در تهران افتاده و دستگاهی به دنبال زمین موقوفه نبوده است. وی در این ارتباط می‌گوید: «تقریباً هیچکدام از دستگاه‌ها سراغ موقوفات مرتبط با حوزه کاریشان را نمی‌گیرند و تنها در چند سال اخیر است که وزیر بهداشت از خود علاقه‌ای برای استفاده از موقوفات مرتبط با بهداشت و درمان نشان داده و به دنبال اجرای نیات واقف آمده است.»

ذکر این نکته عجیب است که در طول 30 سال گذشته هیچ دستگاهی احساس نیاز به موقوفات پیدا نکرده است و در این مدت 40 ساله که زمین موقوفه مرحوم عمیدی بی استفاده در خیابان مطهری افتاده بود، هیچکس احساس نیاز نکرد که تهران به یک بیمارستان سوانح سوختگی مجهز و بزرگ نیاز دارد، بیمارستانی که زمین آن از 40 سال پیش آماده ساخت بوده است.

وقفه در اجرای نیت واقفان جدید نمی‌افتد

مدیرکل اوقاف تهران با ابراز ناخرسندی از اتفاقاتی که برای موقوفات گذشته به علت مشکلات مطرح شده افتاده به خیرینی که قصد دارند املاک خود را وقف کنند اطمینان می دهد که این مشکلات برای موقوفات جدید روی نخواهد داد. وی می‌گوید: «اکنون روند اداری اصلاح شده و مشکلاتی از قبیل انقلاب و جنگ نداریم که در این میان عده‌ای بخواهند ملک موقوفه را تصرف کنند یا متولی آن ناپدید شود، اکنون کارهای اداری به سرعت پیش می‌رود و به سرعت نیت واقف عملی می‌شود و ما این مشکل را تنها برای موقوفات با قدمت 30 سال به بالا داریم.»

اکنون بعد از سالها کلید استفاده از موقوفات قدیمی زده شده و از 7 سال پیش اندک اندک در مورد آنها اسناد جمع آوری شده و مقدمات نیز از 3 سال پیش فراهم شده تا اکنون شاهد آن باشیم که حداقل در 2 مورد از موقوفات مهم (موقوفه مرحوم عمیدی و موقوفه مرحوم روحانی نژاد) نیت واقف در حال عملی شدن است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

اسلام زدايي از چهره عمارتي پايتخت اسلامي

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه مه 13, 2016 10:32 am

اسلام زدايي از چهره عمارتي پايتخت اسلامي



گروه گزارش ویژه مشرق - چهره شهر تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران چهره ماست و ما را آنگونه‌ می‌شناسند که تهران هست. همه شهرهای مهم جهان چهره‌ای از ملت خود را نمایش می‌دهند و آنگونه که می‌خواهند خود را به رخ جهان می‌کشند.

اما در این میان تهران قصه غریبی دارد. شهری که در زمان تهران ناصری در اوج بود و مهمترین ساختمان در آن روزگار همان ساختمان مساجد جامع بود. مساجد جامعی که چندصباحی بود در همسایگی خود مساجد شاهی (معروف به مسجد شاه) را به عنوان نماد تدین حکومت پذیرفته بودند. در این دوره اگرچه التقاط فرهنگی آغاز شده بود اما از آنجا که موج آن هنوز معماری را دربر نگرفته بود؛ ساختمان‌ها و خانه‌ها همچنان فرم درون‌گرا و محجوب داشتند و چشم خویش را به یکدیگر نمی‌دوختند.

Image
مسجد شاه عباسی اصفهان

Image
مسجد امام خمینی (مسجد شاه سابق) تهران

قاجار غروب کرد و با آغاز دوره پهلوی اول، حصارهای تهران ناصری تخریب شد و تهران جدیدی سر برآورد. تهرانی که دیگر مسجد مهمترین ساختمان آن نبود، در جریان تجددخواهی رضاخان، حالا دیگر با کنار زدن مسجد، سالار ساختمان‌های شهر ساختمان شهربانی شد و در شهرهای مهم دیگر نیز تکرار شد. سرآغاز باز شدن چشم خانه‌ها به خیابان و ساختمان‌های دیگر را باید دوره پهلوی اول دانست که تجدد و کشف حجاب، پنجره‌های خانه را به مثابه چشم خانه‌ها به خیابان و خانه‌های دیگر بازکرد و از خانه نیز کشف حجاب شد.

Image Image
در دوره پهلوی ساختمان‌های شهربانی جای مساجد را به عنوان نمادهای شهری گرفتند

در دوره پهلوی دوم نیز بر همان طریق تهران توسعه یافت و در امتداد قصه غربزدگی ما تهران جولانگاه معماران غربی شده بود و تحت تاثیر آمدوشد این معماران، تهران نیز کاملا چهره‌ای غربی به خود گرفت. البته غربی‌شدن تهران نه از روی نظم و پایه‌های درست بلکه به شیوه‌ای تقلیدی و سخیف صورت گرفت. به گونه‌ای که حتی خانه‌های کوچک درهم‌ریخته و آشفته و روی‌هم انباشته امروز را باید محصول طرح‌های توسعه شهری آن دوره دانست.

در دوره انقلاب بدلیل عدم برنامه‌ریزی جدید معماری و شهرسازی و تحولات عمیق سیاسی و جنگ هشت ساله،‌ روال غلط دوره پهلوی ادامه یافت و چهره شهر دچار هرج و مرج بیشتری شد. از سویی دیگر دانشگاه‌ها نیز همچنان بر سیاق معماری غرب تافتند و منش معماری مدرن را تا حد اشباع به دانشجویان معماری آموختند و نسل‌های جدید معماری که از پی هم می‌آمد معماری معاصر ایران را در سه دهه گذشته در عمق التقاط و نابسامانی فروبرد. وخامت این موضوع تا آنجا بود که در بیانات مقام معظم رهبری تاکید بر خشونت و تصلب شهر تهران شد و ایشان معماری تهران را معماری وحشی به قدمت بیش از 50 سال خواندند. به این معنی،‌ اگرچه انقلاب اسلامی در شأن سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و بسیاری از هنرها به توفیق زیادی رسید. اما در معماری هرگز چنین توفیقی حاصل نشد. گویا معماری جمهوری اسلامی همچنان در 15 خرداد سال 1342 مانده است و تهران روزبه‌روز چهره‌ای عجیب‌تر به خود می‌گیرد.

مهمتر آنکه در نظام شهری ایران پس از انقلاب سلامی برخلاف انتظار، بانک جایگزین مسجد شد و بانک‌ها دیگر مهمترین ساختمان‌های شهر تهران شدند.

«بعضی‌ها در زمان جوانیِ ما - آن زمان که نهضت معماری غربی بر کشور ما تازه حاکم شده بود - می خواستند ساختمانهای قدیمی را خراب کنند و آنها را به ساختمانهای با سبک نو تبدیل کنند. همین ساختمانهای با پنجره و شیشه های زرگ از آن زمان شروع شد. بیشتر اینها خانه ی محکم قدیمی را خراب می کردند، که من تعجب می کردم. در مشهدِ ما این طور بود. یک خانه ی محکم و خوب، اما قدیمی - اتفاقاً حالا معمارها، مهندسان، آرشیتکتها و مطلعان ما می گویند برای کشور ما همان روش قدیمی درست است و این شیشه ها و پنجره های بزرگ و آفتابگیرهای آنچنانی، اروپایی است؛ چون آنها آفتاب را آرزو می برند و نمی بینند، ولی کشور ما کشور پُرآفتاب است؛ بخصوص بعضی از مناطقش. بنابراین، چه لزومی دارد؛ همان پنجره های کوچک و درهای چوبی خوب بود - را خراب می کردند و از تیرآهن و سیمان و درِ آهنی و شیشه های بزرگ و... استفاده می کردند. اینها کار هجو و غلطی است؛ کار عاقلانه ای نیست.» (بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشگاهیان سمنان ۱۳۸۵/۸/۱۸)

Image

سیطره برج‌های بانکی بر فضاهای شهری

از آنجا که بنیان بانک بر اقتصاد غربی است انتظار هم نمی‌رود که معماری ساختمان آن نیز مسلمان باشد. اگرچه بانک در دهه‌های قبل از انقلاب بر اساس موتیف‌ها و المان‌های معماری بومی ایران طراحی و اجرا شدند. (مانند ساختمان زورخانه بانك ملی که در 1325 توسط استاد ابوالحسن خان صدیقی ساخته شده و یا ساختمان صندوق پس انداز بانک ملی که به وسیله هِنریش‌، معمار آلمانی‌، در دهه اول 1300 ، در زمان رضاخان پهلوی ساخته شد و الگوی آن نیز پس از اندکی تغییر تثبیت و ماندگار شد.) اما پس از انقلاب این بانک‌ها کاملا چهره‌ای مدرن به خود گرفتند.

Image Image
ساختمان صندوق پس انداز بانک ملی

برج سپهر بانک صادرات ازجمله این بناهای مدرن است که پیش از انقلاب اجرای آن آغاز شد و در زمان اوایل انقلاب نیمه‌کاره بود و متعلق به شخصی بدهکار بود که به عنوان بدهی وی در اختیار بانک صادرات قرار گرفت.

Image
ساختمان برج سپهر بانک صادرات

تلاش برای مدرن‌ترشدن و جذاب‌تر شدن ساختمان بانک‌ها ادامه یافت و مبتنی بر سبک معماری بین‌الملل که مکعب‌های شیشه‌ای خود را به سراسر دنیا تحمیل کرد، بانک‌های کشور ما نیز از موهبت تحولات مدرن بی‌نصیب نماند و ساختمان‌هایی از جمله بانک تجارت و حتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز با همان سبک بین الملل و ساختمان مکعبی شکل شیشه‌ای قد بر افراشت.

Image
برج شعبه مرکزی بانک تجارت

Image
برج بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

برج بانک قوامین نیز عجیب‌تر از همه، کپی ناشیانه‌ای از برج ساختمان شماره يک ليبرتي (ONE Liberty Place) در فیلادلفیای آمریکاست که امروزه ساختمان مرکزی بانک قوامین است.

Image
برج ساختمان شماره يک ليبرتي (ONE Liberty Place) در فیلادلفیای آمریکا و ساختمان مرکزی بانک قوامین ایران


معماری برج جام بانک ملت
در میان این بانک‌ها ساختمان برج جام بانک ملت از دیگر بانک‌ها گوی سبقت را ربوده است. این ساختمان در تقاطع میان بزرگراه همت و شریعتی قرار دارد و از مسافتی طولانی در بزرگراه همت آنچنان پیدا قد برافراشته است که به ضرس قاطع هرکس از این بزرگراه عبور کند ناگزیر از دیدن آن است.

Image
موقعیت جغرافیایی برج جام بانک ملت

برج جام توسط شرکت «حرکت سیال»، مهندس رضا دانشمیر و همسرش کاترین اسپریدونوف طراحی شده است. این دو معمار، پیش از این پردیس سینمایی ملت و مسجد ولیعصر (واقع در چهارراه ولیعصر) را طراحی و اجرا کرده‌اند که مشرق در گزارش‌های پیشین خود به این دو بنا نیز به تفصیل پرداخته است.

(مسجدی که به پای تئاتر شهر ذبح شد - مسجد ولی عصر(عج)؛ مکانی برای عبادت خدا یا سجده بر الهه‌های یونان - لیبرال معماری؛ حیازدایی از ام‌القرای جهان اسلام )

همانگونه که از اتودهای اولیه پیداست، تمرکز معمار آن از همان ابتدا بر روی سیال‌بودن در فرم و حرکت بوده است. معماری این برج کاملا ساختارشکنانه است و از آنجا که شکل‌گیری فرم آن بر اساس لایه‌هاست، می‌توان آن را اثری در سبک معماری فولدینگ قلمداد کرد. سبکی که در معماری اواخر قرن بیستم موجودیت یافت و در آن از فرم‌های نرم و منحنی استفاده می‌شود.

این سبک بر فلسفه‌ای استوار است که برای اولین بار، توسط فیلسوف فرانسوی، ژیل دلوز مطرح شد. فلسفه فولدینگ در ادامه فلسفه ساختارشکنی است که نوعی فلسفه پساساختارگرا به شمار می‌رود و مبتنی برچندگانگی معنایی و تکثرگرایی است. فلاسفه فولدینگ، گیاهی به نام ریزوم را الگو قرار می‌دهند که در زیر خاک رشد می‌کند، نه ریشه دارد، نه برگ و تنها شامل ساقه‌هایی است که بصورت نرم ومواج در دل یکدیگر پیچ و تاب می‌خورند. آثار سبک فولدینگ، معمولا متشکل از لایه‌هایی است که بصورت هم ارتفاع در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هیچ یک نسبت به دیگری دارای وجه تمایزی نیستند.

Image

اتودهای اولیه برج جام

Image
ساختار لایه‌ای در برج جام بانک ملت

اگرچه عوام آن را به نیم تنه پایین یک زن (بخصوص از منظر بزرگراه همت به شرق) تعبیر می‌کنند،‌ اما مقصود معمار از ابتدا حرکت و سرخوردن و تا خوردن لایه‌ها در دو بعد افقی و عمودی نسبت به هم بوده است.

Image
برج جام بانک ملت

طراحی برج جام در مجموع دارای هندسه‌ای سیال و موجی است، هندسه‌هاي سيال و موجي تقليدي است از هندسه‌هاي موجود در دامنه تپه‌ها، چراگاه‌ها و جنگل‌ها. این نوع هندسه، که فاقد محور و مرکز و سکون است، مناسب‌ترین هندسه برای حواس پنج گانه و ادراکات حسی – غریزی و حیوانی انسان‌ها و مناسب سیر در آفاق و عملکردهای مادی مانند راه‌هاي عبوري و پارك‌ها در فضاي شهري است.

Image
برج جام- حرکت لایه ها در دو بعد مبتنی بر هندسه آزاد و سیال

در نقطه مقابل هندسه‌های درون‌گرا، نظير بناهای ایرانی گذشته مثل خانه‌های کاشان، دارای محور و مرکز، آنهم با مرکزیت خالی (نقطه پایه پرگار) است، اين مركز با حضور انسان و عملکرد اختیاری و آگاهانه او در فضای معماری، معنای اصیل خود را باز می‌یابد، اين نوع هندسه مناسب‌ترین ايده‌هاي فضايي هندسي، در شهر برای ایجاد تذکر در انسان‌هاست.

در سنت اصیل معماری و شهرسازی دوران اسلامی، فقط راه‌ها و فضاهای عبوری دارای هندسه‌ای سیال، مواج و سیر در آفاق هستند. اما تجارت از نظر اسلام عین عبادت است. آنچنان که در حدیث آمده است، «‌الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله» از منظر اسلام کسی که در حال کسب و کار و تجارت برای خانواده خویش است مثل مجاهدی است که در راه خدا می‌جنگد. بنابراین در گذشته بازارها را مشابه مساجد می‌ساختند، ‌چراکه انسانی که در بازار به تجارت می‌پردازد، مثل مجاهدی در راه خداست و آن مکان نیز مکانی مقدس است که در آنجا به عبادت خدا پرداخته می‌شود. لذا به لحاظ فرمی،‌ مشابهت به عبادتگاه‌های اسلامی دارد. بر این اساس،‌ مسجد و خانه و بازار و مدرسه، همه محل تذکر و عبادت انسان مومن در نظر گرفته می‌شود و سایر عملکردها کاملاً درون‌گرا، دارای محورهای متقارن و تمرکزآفرین هستند.

به کار بردن هندسه سیال و سرگردان، در تناقض با چنین مبانی نظری عمیق و عریقی است که از گذشته در معماری ایرانی و اسلامی توسط معماران حکیم رعایت می‌شده است. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند: مهم‌ترين اصل حاكم بر هنر معماريِ آفرينش را اصل عدالت، يعني قرار دادن هر چيز در جاي مناسب خود، مطرح مي‌نمايد . يعني در معماريِ آفرينش، زمين هندسه مناسب خود و گياهان، حيوانات و پيكر انسان‌ها نيز، هندسه مناسب، عالمانه و با معناي خود را دارند؛ صورت‌ها و ظاهر عناصر طبيعي، پوچ، بي‌هدف و بی‌غايت نيستند، ظاهرها تجلي و نشانه باطن‌ها هستند.

چیزی که معماران امروز ایران متاسفانه نسبت به آن بی‌اعتنا هستند و تمایل به هندسه مواج و سرگردان و بدون غایت، در دور جدیدی پس از معماری شیشه‌ای مدرن بر بانک‌ها سیطره یافته است. آن‌هم ساختمان بانک که دست برقضا مهم‌ترین ساختمان در شهرهای دوره انقلاب اسلامی شده‌اند. تسلط این ساختمان بر شهر،‌ در تصویر زیر به وضوح مشخص است.

Image

سیطره برج‌های ساختارشکن و مدرن بانک‌های پس از انقلاب بر شهر تهران، نمادی است از استیلای غرب‌زدگی بر معماری پایتخت.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مشاور ريس جمهور و 20 سال نفوذي با پيشنهاد موارد ضعيف

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه مه 17, 2016 9:49 am

مشاور ريس جمهور و 20 سال نفوذي با پيشنهاد موارد ضعيف


به گزارش مشرق، «تیتو» رهبر تاریخی و افسانه ای یوگسلاوی در دوران جنگ سرد بین آمریکا و شوروی که نقش محوری در شکل گیری «غیر متعهد ها» داشت، مشاور نزدیکی داشت که قریب به بیست سال در خدمت وی بود و او در مهمترین مسایل ملی و بین المللی با وی مشورت می‌کرد. پس از بیست سال، از یکی از مقامات بلند پایه KGB شنید که در میان مسئولان ارشد نزدیک به وی، شخصی در حال به هم ریختن کشور است.

وی ابتدا این موضوع را نپذیرفت اما بعدها پرونده محرمانه ای گشوده شد که در آن اثبات شده بود مشاور مورد نظر، جاسوس بیگانه است.

مدارک آن قدر کافی و روشن بود که جای هیچ تردیدی برای تیتو باقی نگذاشت. او از مشاور مورد اعتمادش پرسید: تو در مقام یک جاسوس، بزرگترین خیانتی که به من و ملت یوگسلاوی طی بیست سال کرده ای چه بوده است؟

مشاور جاسوس پاسخ داد: من هیچ اطلاعاتی به بیگانگان نداده ام و تنها در امر مشورت به شما خیانت کرده ام. آن هم به این صورت که هر وقت، چند نفر را برای تصدی یک مسوولیت مهم مملکتی به شما معرفی می کردند، من درباره آن چند نفر تحقیق می کردم و ضعیف ترین آنها را از میان آن چند نفر معرفی شده به شما توصیه و توثیق می کردم. همین!
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

لغو كردن حكم تاسيس دانشگاه و توسعه طب كهن و اسلامي

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه ژوئن 11, 2016 10:26 am

لغو كردن حكم تاسيس دانشگاه و توسعه طب كهن و اسلامي


گروه جامعه جهان نیوز ـ طی سال های گذشته طب کهن و اسلامی به عنوان یکی زا روش های درمانی در کنار سایر روش ها به مردم معرفی می شود و متخصصان زیادی در این زمینه برای درمان بسیاری از بیماری ها فعالیت می کنند.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر تنزل معاونت طب کهن و اسلامی وزارت بهداشت به یک اداره از سوی رسانه ها منتشر شد که در نهایت با پیگیری های صورت گرفته مشخص شد مسئولان امر در وزارت بهداشت بعد از سال ها تلاش بی وقفه پزشکان در این زمینه اقدام به تنزل این معاونت کرده اند.

حدود یک هفته پیش بود که خبری مبنی بر انتصاب معاون اجتماعی وزارت بهداشت منتشر شد. هر‌چند در این خبر به انحلال معاونت طب کهن و اسلامی این وزارتخانه و تشکیل معاونت اجتماعی به جای آن اشاره‌ای نشده بود. حالا اما با رسانه‌ای شدن این ماجرا شاهد واکنش‌های متفاوت به این موضوع هستیم؛‌واکنش‌هایی که بر ناتوانی وزارت بهداشت از مدیریت و برنامه‌ریزی برای این طب و در نتیجه تغییر رویکرد برخی پزشکان طب کهن و اسلامی به رویکرد اقتصادی حکایت دارد و همین امر موجب شد عملکرد در حوزه طب کهن و اسلامی رضایت‌بخش نباشد.

وزیر بهداشت در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص تبدیل معاونت طب کهن و اسلامی به اداره کل طب کهن و اسلامی اظهار کرد: این کار تنزل نیست؛ ما از طب کهن و اسلامی حمایت می‌کنیم اما تاکنون از اقدامات صورت گرفته راضی نیستیم.

آنچه که مسلم است پزشکانی که سال ها دروس طبابت شیمیایی را خوانده اند امروز حاضر نیستند دستور العمل های شیمیایی را برای بیماران کناز گذاشته و از روش های کهن و اسلامی برای مداوای بیماران خود استفاده کنند.
این معاونت نو پا در سال 92 تأسیس شد و در نهایت سیاست های مربوط به آن در سال 93 ابلاغ شد که در نهایت می توان گفت تنها سه سال از عمر این معاونت نوپا بیشتر نگذشته و نمی توان عملکرد گسترده‌ای از این معاونت شاهد در این سه سال انتظار داشت.

پزشکان زیادی از سال های گذشته در کنار تخصص های خود به طب کهن و اسلامی هم روی آورده اند و حتی از تجربیات پزشکان دنیا در این زمینه نیز بهره مند شده اند اما این تنزل باعث می شود زحمات همه این پزشکان زیر سوال رود.
در همین راستا پژوهشکده های زیادی در راستای طب کهن و اسلامی و طب مکمل در کشور تشکیل شد که همه این پژوهشکده ها با نظارت این معاونت انجام وظیفه می کردند؛ این معاونت در بحث ساماندهی پژوهشکده ها تا کنون قدم های موثری برداشته بود.

دکتر شهاب مالمیر، مدیریت خدمات بهداشتی درمانی و پژوهشگر در زمینه طب کهن و اسلامی در خصوص اهمیت طب کهن و اسلامی در دنیا اظهار داشت: کشور بزرگی مانند سوئد از طب کهن و اسلامی در درمان بیماری ها استفاده های زیادی می کند تا جایی که از روش های القایی برای جراحی ها استفاده می‌کنند.

وی در این خصوص افزود: در بسیاری از کشورهای جهان، به جای استفاده از داروهای شیمیایی هزینه بر، از طب سنتی کم هزینه استفاده می‌کنند؛ با توجه به اینکه امسال نیز سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیده شده است، می توان با روی آوردن به طب سنتی گام های موثری در زمینه اقتصاد مقاومتی برداشت.

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری پیرامون مسائل اقتصاد مقاومتی در عمل و همچنین تلاش های بی وقفه بسیاری از متخصصین در این زمینه اقدام وزارت بهداشت در تنزل جایگاه این طب در وزارت بهداشت و ادغام آن با مدیریت های دیگر کم توجهی به این مسئله تلقی می شود و امید است که وزارت بهداشت برای پیگیری این موضوع اقدامات موثرتری داشته باشد.

مدیر کل دفتر طب سنتی وزارت بهداشت، در خصوص پلمپ مرکز حجامت ایران توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش مهر، دکتر محمود خدا دوست با بیان اینکه اگر فردی بخواهد در امر درمان مداخله کند، بر اساس نص صریح قانون باید پزشک باشد، اظهار داشت: هر پزشکی برای فعالیت در هر شهر، لازم است تا مجوز طبابت و فعالیت در آن شهر را از سازمان نظام پزشکی دریافت کند.

وی، داشتن شماره نظام پزشکی و همچنین اخذ مجوز طبابت در هر شهری را شرط دیگر مداخله در امر درمان دانست.

خدادوست گفت: بر اساس مستندات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، به رغم ابلاغ تذکرات در فواصل زمانی مختلف به این موسسه و لزوم طی کردن مراحل قانونی برای اخذ مجوز و عدم اقدام در خصوص دریافت مجوزهای لازم از سوی این مرکز، بر اساس قانون و با دستور مقام قضائی، مرکز حجامت ایران، پلمپ شد.

وی اظهار داشت: این مرکز به عنوان دفتر نمایندگی دانشگاه ارمنستان فعالیت می کرد اما فعالیت هر مرکز آموزش عالی در حوزه بهداشت و درمان طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیازمند اخذ مجوز از وزارت بهداشت و شورای گسترش دانشگاه ها است، که این مرکز مجوزی برای فعالیت های آموزشی دریافت نکرده بود.

یکی از رویه هایی که معمولا با تغییر دولتها شاهد آن خواهیم بود، لغو دستورات و مصوبه های دولت پیشین است و این موضوع در سالهای گذشته به وفور دیده شده است. دولت یازدهم نیز از زمان فعالیت خود، بیش از 10 مصوبه دولت دهم را به دلایل مختلف لغو کرده است.

آخرین مصوبه ای که توسط مسئولان اجرایی فعلی، نامناسب یا مغایر با اقدامات مورد نیاز دولت تشخیص داده شده است، موضوعی است که دولت دهم در آخرین روزهای فعالیت خود تصویب و با تبلیغات فراوان آنرا ابلاغ کرد. بر اساس این مصوبه که حدود 20 بخش دارد، وزارت بهداشت موظف شده بود بنا به تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور سابق اقداماتی مانند ایجاد دانشگاه علوم طب کهن و اسلامی با نظام هیئت امنایی و تسریع در ارزیابی و تعیین صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک در حوزه طب سنتی و مکمل را انجام دهد.

اضافه کردن 38 قلم داروی گیاهی پرمصرف برای بیماری های شایع در فهرست داروهای قابل ارایه در مراکز بهداشتی درمانی کشور و ایجاد رشته های طب و داروسازی سنتی و تاریخ علوم پزشکی و تأسیس دانشکده طب سنتی در دانشگاه های تیپ ۱ از دیگر مصوبات ابلاغی دولت دهم بود.

اما بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به دستگاههای اجرایی، رسما اعلام شده است که تصمیم نامه های شماره ۱۰۱۰۰۱/ت۴۸۹۲۳ن مورخ ۲/ ۵/ ۱۳۹۲ و شماره ۱۰۳۳۳۱/ت۴۸۹۲۳ن مورخ ۷/ ۵/ ۱۳۹۲ درباره ایجاد دانشگاه و توسعه خدمات طب سنتی ایرانی ـ اسلامی و تعیین دستورالعمل صلاحیت علمی خبرگان بدون مدرک دانشگاهی طب سنتی ایران �" اسلامی به پیشنهاد وزارت بهداشت و به استناد اصل 138 قانون اساسی لغو می شود.

با توجه به اینکه مسئولان وزارت بهداشت در ماههای گذشته خبر از برنامه ریزی برای اجرای مصوبه مذکور را داده بودند، باید دید علت لغو کامل این مصوبه که می توانست در صورت اجرا، فواید فراوانی را برای توسعه هدفمند و مناسب طب کهن و اسلامی در کشور داشته باشد، چه بوده است؟
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مسخ عمارت مساجد از نماي ديني به نماي لائيك

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه ژوئن 17, 2016 4:28 pm

مسخ عمارت مساجد از نماي ديني به نماي لائيك


مسجد ولیعصر (علیه السلام) سرگذشت پرفراز و نشیب و عبرت آموزی دارد و از آنجا كه اين مسجد، مصداق و نماد تهاجم عمیق معماری مدرن و استیلای آن در معماری دوره اخیر است، نقد آن واجد اهمیت است. پیش از این که مسجد ساخته شود، در طول عملیات پی‌ریزی و ستونگذاری مسجد نیز مشرق در قالب مطلبی با عنوان «مسجدی که به پای تئاتر شهر ذبح شد» به نقد آن پرداخت و از بدعتی در ساخت مسجد گفت که معماری آن تعارضی ذاتی با مسجد دارد. اما افاقه نکرد و افسوس که مدیران شهری، پس از ساخت کامل آن و رویت حجم فیزیکی و فضاهای داخلی مسجد، از ساخت آن ابراز نارضایتی کردند و این روزها لزوم تغییر و اصلاح در فرم کالبدی آن را زمزمه می‌کنند.

Image

ر میان صاحبنظران، منتقدان و مدیران شهری، برخی بر تخریب کامل آن نظر می‌دهند و برخی دیگر نیز بر تغییر کاربری آن تاکید می‌کنند (که به دلیل وقف بودن زمین مسجد، این امکان وجود ندارد.) عده‌ای دیگر نیز رویکردی مسامحه‌آمیز را اتخاذ می‌کنند و رای بر کشیدن پوسته‌ای تزیینی و الحاق و کولاژ گنبد و مناره‌ به آن می‌دهند. به هر حال کار از کار گذشته است و حالا مسجد که قرار بود سنگری باشد برای حفظ ایمان جامعه، این روزها خانه‌ای است که به تسخیر معماری مدرن درآمده است و محل مناقشه‌ای است که شاید تصمیم نهایی آن، زمان طولانی را بطلبد و پس از سرگذشتی 33 ساله، بازهم در بلاتکلیفی بماند. شاید از اینروست که خودکرده را تدبیر نیست!

حکایت این مسجد از این قرار است که، در ضلع جنوبی پارک دانشجو زمینی به مساحت حدود 5000 متر مربع وجود داشت، مالکیت آن مورد اختلاف اهالی محل و شهرداری منطقه 11بوده و موقتاً به صورت پارکینگ مورد بهره برداری قرار می‌گرفت، بخشی از این زمین متعلق به مرحوم آقای مهندس مدد بود که وقف ساختن مسجد نموده بودند و اهالی محل با توجه به نداشتن مسجد محلی و ناهنجاریهای موجود در پارک فوق و اطراف تئاتر شهر، مصمم به ساختن مسجد در آن زمین بودند، اما شهرداری مایل به ساختن یک مجموعه تجاری و خدماتی بود.

از سال 1360، اهالی، ابتدا با برپا کردن یک چادر و سپس با مصالح بنائی و اسکلت فلزی یک مسجد موقتی ایجاد و به انجام مراسم مذهبی روزانه و سالیانه میپرداختند.

بعد از تلاش‌های مستمر اهالی و مراجعه مکرر به مسئولین کشوری، بالاخره در سال 1383، در زمان شهرداری محمود احمدی نژاد تصویب شد که در این محل یک مسجد و مجتمع فرهنگی دایر شود.

طراحی اولیه این مسجد به مرکز تحقیقات معماری اسلامی، دانشگاه علم و صنعت ایران و مدیریت عبدالحمید نقره‌کار، که دارای سابقه طولانی در طراحی مراکز مذهبی و زیارتی است، سپرده شد و طراحی آن به تصویب رسید. اما به توصیه برخی معماران، به‌ناگاه مدیران تصمیم بر تغییر طرح می‌گیرند و بدون دعوت از نقره‌کار و همکارانش برای دفاع از طرح خود، طرح اولیه را محکوم کرده و آن را به شرکت مشاور حرکت سیال فرم، (رضا دانشمیر و کاترین اسپیریدونوف) می‌سپرند. بعضی نیز در با رویکردی جنجالی و مغالطه آمیز، ناهماهنگی فرم بنا با تئاتر شهر را مطرح کرده بودند که در طرح اولیه اتفاقا بیشترین هماهنگی را از نظر جداره و ارتفاع داشت و تنها مناره و گنبد آن از کد ارتفاعی تئاتر شهر بلندتر بود.

قرار بود عبدالحمید نقره‌کار که سابقه‌ای طولانی در طراحی اماکن مذهبی دارد، مسجد ولیعصر را طراحی کند، اما به ناگاه اتفاق دیگری افتاد

پس از اعتراض کارشناسان معماری و فشار رسانه‌ها، برخی مدیران شهری که به دلیل ناهماهنگی بنا طرح قبل را رد کرده بودند، حالا دریافتند که طرح جدید بسیار ناهماهنگ‌تر شده و به نقطه‌ای سیاه در پرونده شهرداری بدل شده است. این پروژه حالا با اعتراض اعضای شورای شهر، و الزام مجریان به ارایه طرح اصلاحی جدید، از ابتدای سال جاری همچنان متوقف است؛ و پیمانکاران این پروژه همچنان منتظر دریافت طرح اصلاحی برای تغییرات معماری این مسجد هستند. جالب آنجاست که اعضای شورای شهر نیز صرفا فقدان گنبد و مناره برای مسجد را معضل می‌دانند و می‌گویند «مسجد بدون گنبد و مناره معنا ندارد». که این نیز فروکاست مسجد است به گنبد و مناره. خروجی این نگاه نیز مسجد را به فرمی عجیب و غریب‌تر بدل خواهد کرد و به اصطلاح عوام «شترگاوپلنگ» خواهد بود که شایسته شأن مسجد و خانه‌ی خدا نخواهد بود، چه برسد به آنکه مسجدی شاخص و الگو در قلب محور فرهنگی ام‌القرای جهان اسلام باشد.

در زیر به مقایسه و نقد معماری دو طرح اولیه و ثانویه (اجرا شده) این مسجد پرداخته می‌شود.

تشریح طرح اولیه مسجد ولیعصر

Image

Image

از آنجا که در دو محور مهم شمالی- جنوبی تهران، یعنی خیابان ولیعصر(عج)، از میدان تجریش، تا میدان راه آهن و محور شرقی – غربی تهران، یعنی خیابان انقلاب، از میدان امام حسین(ع) تا میدان انقلاب، هیچگونه نماد مذهبی شاخص در شأن پایتخت جمهوری اسلامی ایران وجود نداشت و از سویی دیگر شهرداری در آن زمان مایل بود در غرب تهران و نزدیک نهاد ریاست جمهوری، مسجد و مجموعه فرهنگی در مقیاس یک مسجد جامع، برای برگزاری مراسم ملی داشته باشد، بنابراین مقیاس این مجموعه، در حد یک مسجد جامع و مجموعه فرهنگی مرکز شهری، تعیین و مصوب شد.

Image

با توجه به برنامه مصوب و مكان‌يابي موجود به تشریح نقشه‌های ارائه شده‌ طرح اولیه پرداخته می‌شود:

1- برای هم‌آهنگی با ساختمان تأتر شهر، ارتفاع ساختمان مسجد تا زیر گنبدخانه آن، با ارتفاع تئاتر شهر مساوی گرفته شد و بدنه آن شبیه تئاتر شهر طراحی شد، تا این دو ساختمان با یکدیگر هم آهنگ و مکمل بوده و در مجموع وحدت داشته باشند.

2- اکثریت قریب به اتفاق ساختمان‌های جنوبی زمین مسجد نیز، دارای هفت طبقه ديوار پشت كرده به ساختمان مسجد بود، بنابراین کم کردن ارتفاع عناصر نمادین مسجد، موجب بی توجهی به شأن اجتماعی مسجد و حفظ حرمت و حریم آن می‌گردید.

3- از آنجا که از منظر اسلامی، مفهوم عبادت و عبادتگاه، مهمترین عنصر در فضای شهری محسوب می‌شود[1]، بنابراین به صورت بدیهی، سردر مسجد، مناره‌ها وگنبدخانه مسجد، باید در طراز بالاتری از تئاتر شهر قرار می‌گرفت و بدین صورت نیز طراحی ‌شد.

4- برای تداوم و گسترش پارک دانشجو، خیابان عریض ضلع شمالی زمين، در جهت توسعه پارک و فضاي سبز پیش بینی و طراحی شد.

5- حل بخشی از مشکل پارکینگ در منطقه فوق و به پیشنهاد مسئولین شهرداری، سه طبقه پارکینگ در زیرزمین پیش بینی شد.

6- در طبقه همکف، در غرب زمین و کنار خیابان ولیعصر(عج)، شبستان آقایان و بانوان در دو طبقه طراحی شد، تا از خیابان مزبور و خیابان انقلاب، ساختمان این مسجد به عنوان یک نماد برجسته و شاخص مذهبی تجلی بیرونی داشته و فضای ذکر معنوی و الهی برای اهالی و رهگذران ایجاد نماید.

7- در قسمت شرق زمین و در کنار خیابان شرقی، مجموعه فرهنگی – خدماتی در چهار طبقه طراحی شد. طبقه همکف به صورت پیلوت با مبلمان آزاد و سیار، جهت برگزاری نمایشگاه های متنوع و در عین حال در مراسم خاص برای گسترش شبستان مسجد در نظر گرفته شد.

8- در طبقه اول کتابخانه، در طبقه دوم کلاسهای آموزشی و در طبقه سوم سالن اجتماعات و مراسم، پیش بینی و طراحی شد.

Image


9- بین شبستان مسجد و مجموعه فرهنگی – خدماتی، حیاط نسبتاً بزرگی پیش بینی شد، این حیاط می‌توانست مزاحمت های همجواری را، میان فضای مسجد وفضاهای فرهنگی – خدماتی به حداقل ممکن برساند و در عین حال ضمن گسترش فضای سبز پارک دانشجو، با ایجاد سر درب ورودی جذاب و با شکوه پیوند مطلوب و مناسبی، بین این مجموعه و پارک فراهم نماید.

10- در طبقه منهای یک در زیر شبستان مسجد، فضای مناسبی برای فعالیتهای بسیج محلی و در زیر مجموعه فرهنگی – خدماتی و حیاط، سالن پذیرائی و آشپزخانه، چند واحد تجاری، وضوء خانه و سرویسهای بهداشتی طراحی شده بود.

11- در جهت سهولت رفت و آمد ماشین ها به پارکینگ و ایجاد واحدهای اداری و تحقیقاتی، مصوب شد یک قطعه خانه دو طبقه متروک، واقع در ضلع جنوبی زمین، که به خیابان جنوبی مجموعه نیز دسترسی داشت، خریداری وبرای ورودی و خروجی طبقات پارکینگ و ورودی قسمت اداری، تحقیقاتی و خدماتی از آن بهره برداری شود. ضمن آنکه ارتباط مضاعف و مناسبی با شبستانهای مسجد و مجموعه فرهنگی – خدماتی و حیاط مسجد نیز برقرار مینمود.

12- برای شبستان‌های مسجد سه ورودی پیش بینی شده بود، یک ورودی شاخص و معظم به سمت خیابان ولیعصر(عج)، یک ورودی عمومی در کنار حیاط مسجد، به سمت پارک و خیابان‌های اطراف و یک ورودی خدماتی در کنار قسمت اداری و سایر خدمات فرهنگی و هنری.
13- عملیات خاکبرداری و اجرائی مسجد، مطابق نقشه‌های ارائه شده، در اکثر قسمت‌ها تا طبقه همکف ادامه یافت، با این تفاوت که به دلیل اهمال شهرداری در خرید زمین جنوبی، بالاجبار قسمت اداری و تحقیقاتی مجموعه حذف و ورودی پارکینگ علی رغم توصیه‌ها و تذکرات مکرر این مشاور به خیابان شرقی منتقل شد.

در این مرحله و پس از تغییر شهردار تهران، کارفرما برای تسویه حساب به مشاور ابلاغ نمود، که عبدالحمید نقره‌کار و همکارانش نظارت ساختمان را بعهده بگیرد، اما در همان اثنا، به صورت نسبتاً محرمانه و بدون دعوت از نقره‌کار و همکارانش برای تشریح ایده‌ها و دفاع از اصول طراحی‌های انجام شده، غیاباً طراحی انجام شده و کار نیمه‌کاره، محکوم گردیده و کار به مشاور دیگری (حرکت سیال فرم) که فاقد هرگونه سابقه در طراحی مراکز مذهبی است سپرده شد.

طرح دوم:

Image

ارزيابي اصول ارائه شده در طرح جدید مسجد ولیعصر(علیه السلام):

طرح جدید بر‌اساس پیش‌فرض‌ها و مبانی غربی و غیر‌اسلامی، پیش‌بینی و متأسفانه تبدیل به فرآیندی غیر‌قابل قبول و مغایر بدیهیات اولیه طراحی مسجد و اصول نظری و احکام عملی آن طراحی و اجراء شده است که به چند نکته آن اشاره می‌نمائیم.

ابتداء فرض شده است که ساختمان تئاتر شهر یک اثر تاریخی و میراث فرهنگی است و باید شأن تاریخی و فرهنگی آن حفظ و تا فاصله‌ای دور حریم آن حفظ شود.

اولاً تئاتر شهر، یک اثر تاریخی نیست و در سال 1346 یعنی فقط یازده سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و توسط علی سردارافخمی طراحی و با حمایت فرح پهلوی ساخته شده است و با چنین سابقه زمانی، یک ساختمان، اثر تاریخی محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند در فهرست بناهای تاریخی بگنجد. این ساختمان صرفا یک بنای معاصر است.

دوم، این ساختمان اگر چه زیبایی و کاربری قابل احترام و فرم دلنشینی دارد، اما یک میراث فرهنگی نیست، زیرا این ساختمان از نظر سبک، متعلق به دوران فرانوگرائی غربی است و از الگوی معابد یونانی و رومی تقلید نموده است و هیچ شباهتی با آثار ساخته شده در تمدن ایرانی، چه قبل از اسلام و چه بعدا ز آن ندارد.

Image

قوس‌های متقاطع و خارجی بنای تئاتر شهر، عناصری کاذب هستند، که در زیر سقف کنسول شده آن به سمت بیرون خم شده و نصب گردیده‌اند، تکرار چرخش این قوس‌ها، ساختمان را کاملاً برونگرا و تندیس‌گونه نموده است.

Image

در معماری ایرانی دوران اسلامی، ساختمان‌ها کاملاً درون‌گرا هستند و صورت بیرونی بنا، لباسی است بر تن فضاهای داخلی ساختمان، یعنی به انسان و محل حضور و بهره‌برداری انسانها اصالت داده می‌شود نه به کالبد بنا و نمای ساختمان به صورت خود بنیاد؛ لذا برونگرائی در ساختمان‌سازی، نوعی صورت‌پرستی و بت‌سازی تلقی می‌شود.

در این نوع از الگوهای غربی، به ورودی انسان‌ها، توجه خاصی نمیشود و عملاً انسانها را در مقابل ساختمان منفعل و تماشاچی می‌نماید. در سنت اسلامی و در مجموعه بیت ا... الحرام، دو نماد معمارانه مثبت و منفی ارائه شده است، نماد مثبت خانه کعبه است که دارای حجمی منظم، وحدت بخش، درونگرا، سکون آفرین و مناسب حضور انسان در فضائی آرامش بخش، تفکر برانگیز، تمرکز آفرین، برای حضور قلب و عبادت است.

در نقطه مقابل، نمادهای منفی یعنی بت‌واره‌های سه‌گانه هستند (جمرات)، که احجامی توپر، برونگرا، متکثر و مجسمه گونه می‌باشند، در این نوع ساختمان، اصالت به کالبد بنا داده شده و ساختمان به جای وسیله خود هدف می‌شود به همین دلیل آنرا نماد تجلی شیطان بر حضرت ابراهیم(ع) قرار داده اند، زیرا شیطان آنچه را که مادی و زمینی است تزئین می‌کند و انسانها را فریب می‌دهد[2]، به همین دلیل در مراسم حج تمتع، حاجیان از وقوفگاه مشعر (محل شعور و بصیرت)، باید سنگ‌هائی بردارند و بر نمادهای فریبنده‌ای، که مزاحم تکامل انسان و انجام فرائض الهی هستند، پرتاب نمایند. در این سنت الهی، برخلاف رويكردي در معماري غربي (يعني فرماليسم) خود معمار بت و معماری بت‌سازی تلقی نمی‌شود، بلکه معمار و معماری هر دو وسایلي در جهت تأمین نیازهای مادی و بستر‌ساز نیازهای روحی انسانها می‌شوند.

سوم،‌ در معماری ایران دوران اسلامی، مهمترین عنصر خارجی بنا، درب ورودی آن است، که همچون طاق نصرتی سر برآورده و پر گشوده، نهایت تواضع و مهمان‌پذیری را برای ورود انسانها به داخل بنا، به نمایش میگذارند، اصالت را به انسانهای مخاطب و به فضای درونی ساختمان میدهند که محل بهره‌وری مخاطبین اصلی بنا است.

Image

چهارم، در سنت و تمدن غربی است که ساختمان‌های مذهبی، اعم از معابد و کلیساها، کالبد خود را از بافت اطراف جدا نموده و با اشکالی که در یک محور و یا دو محور، قرینه می‌باشند، مانند مجسمه‌هائی، خود را به نمایش می‌گذارند.

با این پیش فرضِ غرب‌گرایانه است که طراح جديد مسجد تصور مي‌نمايد باید اطراف ساختمان تئاتر شهر را (که در دوران مدرن جای عبادتگاه را اشغال نموده است) پاک‌سازی نمود، و با اين پيش فرض مقلدانه، سر ساختمان مسجد را قطع مي‌نمايد و مي‌گويد كات! (cut)، تا این ساختمان مانند مجسمه‌ای خود بنیاد و بت‌واره، مورد نگاه از بیرون قرار گیرد و تماشاچیان را مسحور خود کند.

Image

بخش قطع شده مسجد و نمایان شدن تئاتر شهر و فرود مسجد در مقابل آن مشخص است

اما در سنت و تمدن دوران اسلامی، ساختمان‌های اجتماعی و مذهبی، خود را از بافت اطراف جدا نمی کنند و با کمترین مزاحمت های همجواری، (به دلیل داشتن فضاهای باز داخلی)، هم آهنگ با هم بوده و مکمل یکدیگر می‌شوند. شاعر معاصر، سهراب سپهری به جذابیت این موضوع اشاره می‌کند- با مضمون بازارهای گرم مسلمان- این گرما، جذابیت و گیرائی به دلیل هم آهنگی و ترکیبِ با شکوه ساختمانهای اجتماعی، در کنار یکدیگر و مکمل یکدیگر است.

بنابراین، پیش فرض مطرح شده در مورد حذف سر و آستانه طرح قبلی (گنبد، منارها و سردرب ها) و سربه خاک سپردن آن در طرح جدید، پیش فرض غرب گرایانه، صورت پرستانه و با نگرش بت گونه به معماری و ساختمان است. این نگرش قطعاً مغایر دیدگاه اسلامی است، که همه چیز را برای تکامل انسان می‌خواهد. در این نگرش ساختمان وسیله است و نه هدف، معماری آبادکردن محیط زیست انسانها است، نه بت سازی و جلوه فروشی معمار و معماری.

Image

پنجم، پیش فرض اشتباه دیگر، ایجاد تصور مغالطه‌انگیزی است درباره مرتفع دانستن ارتفاع طرح قبلی مسجد. در طرح اولیه، همانگونه که اشاره شد، ارتفاع بدنه ساختمان مسجد، هم ارتفاع بدنه خارجی تأتر شهر بوده و از نظر نمای خارجی نیز هم آهنگ با آن می‌باشد، عناصر معدودی از ساختمان، نظیر گنبد اصلی، منارها و سردر مسجد که با فاصله بعیدی از ساختمان تئاتر شهر، می‌باشد به میزان لازم و به عنوان یک نماد شهری و مذهبی، افراشته شده‌اند، تا مبتنی بر سنت اسلامی، عظمت و اولویت فضای عبادی مسجد نسبت به ساختمان‌های هفت طبقه مسکونی در اطراف آن و ساختمان تئاتر، حفظ شود. نه بالعکس ساختمان‌های مسکونی و تأتر نسبت به مسجد اولویت یافته و برجسته‌تر شوند. به اين نكته خداوند در سوره نور آيه 36 اشاره مي‌فرمايند: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ»، در خانه‌هايي (مساجد و زيارتگاه‌ها) خداوند رخصت داده است كه آنجا رفعت يابد و در آن ذكر نام خدا شود و صبح و شام، تسبيح و تنزيه ذات پاك او كنند.

برخی از اشکالات طرح جدید:

پیش فرض های منحرف و مغالطه آمیز قبلی، باعث شده است، طرح جدید (موجود) دارای اشکالات اساسي، بنیانی و غیر قابل اغماض باشد، که به برخی از بدیهیات آن اشاره می‌گردد:

1- در سنت صنفی و اخلاق حرفه ای، هیچ معماری بدون فرصت دفاع و اطلاع از راهبردهای معمار اولیه، به خود اجازه ورود و دخالت در کار دیگری را نمی‌دهد، متأسفانه در این کار، کارفرما، کارناشناسان کارفرما و معمارجدید، با زیر پا نهادن ارزش‌های اخلاقی و حرفه‌ای، بدون اطلاع معمار اولیه، به صورت محرمانه، کاری مغایر اخلاق حرفه‌ای انجام داده‌اند.

2- در سنت اسلامی، چه از نظر محتوایی و چه از بعد کالبدی، هر کس مجاز به طراحی و ساختمان مسجد نیست، از نظر محتوائی، قرآن و احادیث معتبر به این نکته اشاره می‌نمایند[3] و از نظر کالبدی نیز، ایده‌های فضائی – هندسی – نمادها و آرایه ها و احکام مسجدسازی، دارای اصول و قواعد نظری و عملی است که بدون آشنایی و تجربه قبلی، کسی قادر به طراحی آن به صورت مطلوب نیست[4]. در این مورد، با توجه به سوابق و تجربیات معمار جدید، ارتباط ایشان با مفهوم عبادت اسلامی و تجربه مسجد سازی، در کارنامه نظری و عملی ایشان ملاحظه نمی شود و انتخاب ایشان برای این کار، نه توجیه فرهنگی و منطقی دارد و نه توجیه علمی و تجربی. این اشکال به انتخاب کنندگان این معمار وارد است و نه خود معمار!

Image


3- معمار جدید در تحلیل مقطع شمالی – جنوبی تأتر شهر و طرح قبلی، با پیش فرض غلط بت گونه پنداشتن ساختمان تأتر شهر و حذف هر گونه ساختمان مکمل در اطراف آن، خطی مایل از زمین به سمت بدنه طرح قبلی مسجد می‌کشد و می‌گوید: cut (کات)، یعنی هر عنصری که بالای این خط است، باید بریده شود، (با این پیش فرض سر و دست‌های برافراشته مسجد را مانند گیوتین قطع می‌نماید) و سبک کار خود را عجولانه می‌یابد و می‌ گوید «سبک لنداسکیپ»، یعنی همه چیز در امتداد زمین یا زیرزمین باید قرار گیرد. چرا؟ چون ساختمان تئاتر، باید استیلا و سلطه بلامنازع بر همه عناصر اطراف خود داشته باشد، با این پیش فرض غلط، ساختمان جدید مسجد، بر اساس حیثیت و شأن درونی و حقيقي خودش طراحی نمی شود، بلکه مبتنی بر شأن اعتباري، فرضي در کالبد بیرونی تئاتر و به سمت آن، سر خود را بر زمین می‌گذرد و سجده می‌کند و سر ساختمان به زمین می‌چسبد.

در صورتیکه، در هستی شناسی اسلامی و در هنر و معماری آفرینش، اولاً هر ذره، سلول و هر عنصری، ضمن حفظ جایگاه، شأن و هویت مستقل خود، با سایر عناصر، تعامل تکاملی و مکمل برقرار می‌کند و بر این اساس نظامی احسن و پایدار برقرارمی شود و سیر از کثرت به وحدت، از ظاهر به باطن، از زمين به آسمان، از صورت به معنا، از دنیا به آخرت که مهمترین اصل در آفرینش هستی و در فلسفه هنر و معماری و شهرسازی دوران اسلامی است، تحقق می‌یابد.

Image

ضمن آنکه مسجد، محل اقامه نماز است و خدواند خانه خود را، محل قیام انسان‌ها (جعل‌الله الكعبه قياماً للناس) قرار داده است و در سنت اصیل و ارزشمند ما، همه ساختمانها از زمین قیام نموده اند و در آسمان شکفته می‌شوند، به خصوص ساختمانهای مذهبی و زیارتی. مانند پیکر خود انسان، که کف پای او بر زمین قرار می‌گیرد، بدن از زمین قیام می‌کند و سر انسان در آسمان، شکوفا می‌شود.

4- طراحی مسجد جدید، در مجموع دارای هندسه‌ای سیال و موجی است، هندسه‌هاي سيال و موجي تقليدي است از هندسه‌هاي موجود در دامنه تپه‌ها، چراگاه‌ها و جنگل‌ها. این نوع هندسه، که فاقد محور و مرکز و سکون می‌باشد، مناسب ترین هندسه برای حواس پنج گانه و ادراکات حسی – غریزی و حیوانی انسانها و مناسب سیر در آفاق و عملکردهای مادی مانند راه‌هاي عبوري و پارك‌ها در فضاي شهري است. در نقطه مقابل هندسه های درونگرا، نظير خانه كعبه، كه قبله‌گاه مسلمين و سلول بنيادي در طراحي مساجد است دارای محور و مرکز، آنهم با مرکزیت خالی (نقطه پایه پرگار) مي‌باشد، اين مركز با حضور انسان و عملکرد اختیاری و آگاهانه او در فضای معماری، معنای اصیل خود را باز می‌یابد، اين نوع هندسه مناسب ترین ايده‌هاي فضايي هندسي، برای عملكرد دعا و نیایش، تفکر، حضور قلب و سیر در انفس انسان‌ها يعني عملكرد اصلي شبستان‌هاي مساجد( اقامه نماز و شنيدن سخنراني ) است.

Image

پویایی فیزیکی و هندسی، مناسب سیر در عالم ماده و غرايز حيواني است، پویایی معنوی و روحانی انسان، با سکون و سکوت فیزیکی و هندسی آغاز می‌شود كه به مفهوم (فنای در بقا) در ادبيات عرفاني و مذهبي ما مطرح مي‌شود، این نوع هندسه، مقدمه تفکر، حضور قلب و نیایش است. در سنت اصیل معماری و شهرسازی دوران اسلامی، فقط راه ها و فضاهای عبوری دارای هندسه‌ای سیال، مواج و سیر در آفاقی هستند. سایر عملکردها و به طور خاص فضاهای مذهبی و فرهنگی نظير شبستان‌هاي مساجد، کاملاً درونگرا، دارای محورهای متقارن و تمرکز آفرین می‌باشند. به کار بردن هندسه سیال و سرگردان، آن‌هم در شبستان مسجد، یعنی حیوان پنداشتن انسان و طراحی چراگاه به جای نیایشگاه.

پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) مي‌فرمايند: مهم‌ترين اصل حاكم بر هنر معماريِ آفرينش را اصل عدالت، يعني قرار دادن هر چيز در جاي مناسب خود، مطرح مي‌نمايد[5]. يعني در معماريِ آفرينش، زمين هندسه مناسب خود و گياهان، حيوانات و پيكر انسان‌ها نيز، هندسه مناسب، عالمانه و با معناي خود را دارند؛ صورت‌ها و ظاهر عناصر طبيعي، پوچ، بي هدف و غايت نيستند، ظاهرها تجلي و نشانه باطن‌ها هستند.

5- طراحی یک ورودی حلزونی، سربسته، تاریک، خود پنهان، شبیه لانه‌ی حیوانات موذی و مضر برای یک مسجد، واقعاً از عمق بی خبری، از خود بیگانگی و بازیگری (کار لهو) و پوچی (کار لغو) آن حکایت می‌کند.

Image

در سنت معماری و شهرسازی اصیل دوران اسلامی، برجسته‌ترین و شاخص‌ترین نمای خارجی مسجد، ورودی‌های آنها است، زیرا ساختمان برای ورود انسان است و باید جذاب، باشکوه و میهمان پذیر باشد، در معماری دوران اسلامی، ورودیهای مساجد، مانند طاق نصرتی از، نمازگزاران استقبال می‌کنند و با حفظ حریم خود از فضای بیرون، با وضوح، استحکام، آرامش وامنیت، مؤمنین را به فضاهای داخلی دعوت می‌نمایند (نمونه‌ای از این نوع ورودی در تصویر شماره 10 قابل مشاهده می باشد)

Image

6- با بررسی آنچه از نمای بیرونی ساختمان و نقشه‌های موجود، دریافت می‌شود، کوچکترین نمادی، آرایه‌ای، عنصری که مشخص نماید این کالبد به چه منظوری ساخته شده است، قابل مشاهده نیست. گوئی در شهر انسان‌های گنگ، بی‌خبر، بی‌معنا و هدف، بدون جهت و غایت، در عالمی بی‌جهت پرسه می‌زنی. انحنائی که در سقف، جای گنبد نشسته است، به جای عمامه مسلمانان كه سر انسان را برجسته و شاخص مي‌نمايد، شبیه کلاه بسیار کوچکی است، که یهودیان در پشت سرهای خود سنجاق می‌کنند.

Image

در معماری اصیل دوران اسلامی، کالبد خارجی هر ساختمان، تجلی عملکرد انسانی و درونی آن است، شهر گفتمان و تعاملی صادقانه، صمیمانه، روشن، با معنا و شعور با انسانها برقرار می‌کند، ساختمانها، نقاب بر چهره ندارند، مجموع ساختمان‌های یک شهر، همچون هنر و معماری آفرینش، همه عناصر آن آیه و نشانه هویت درونی خود و هویت نظام احسن، تکاملی، وحدت بخش و غایت مدار هستند. معماری و شهرسازی دوران اسلامی مانند معماری آفرینش نه تنها نیازهای مادی (حسی – غریزی) انسانها را تأمین می‌نماید، بلکه رشد معنوی و روحی انسانها را نیز، با هنر معناگرای خود، بسترسازی می‌کند. به طور مثال گنبد نمادوحدت، درونگرايي، سير در انفس و خودسازي در مفهوم عبادت اسلامي است و منارهاي سر برآورده، با هندسه دايره خود، نماد برونگرايي، دعوت از همه مخاطبين و نماد جامعه سازي در مفهوم عبادت از منظر اسلامي است.

7- پیکر خارجی بنا، سنگین، بسته، خاموش، غریب و شبیه نهنگ به گل نشسته و فاقد حیات است، این ساختمان بر خلاف سنت معماری و شهرسازی دوران اسلامی، نه تنها هیچگونه تعامل هم‌افزا و مکمل با ساختمان تئاتر شهر و سایر ساختمانها و به خصوص محیط طبیعی و سرسبز پارك ایجاد نمی‌نماید، بلکه عنصری اضافی، مزاحم، بیگانه و متروک به نظر می‌رسد که باید آنرا حذف نمود ( نکته اینکه طرح قبلي براي هماهنگي بيشتر با تئاتر شهر و پارك دانشجو، براندازي شد).

مساجد در فرهنگ و تمدن اسلامي، خانه های خدا و خانه های قیام معنوی و روحانی انسانها هستند و باید تجلی گاه اسماء و صفات جمال و جلال الهی باشند. مساجد دوران اسلامی، همچون قلبی طپنده، مادری مهربان، پدری با عظمت، همه اجزاء و عناصر معماری شهر را در آغوش می‌گیرند و پناهگاه جذاب و امن انسانها می‌شوند. نه عنصری مطرود، سربسته، خودکامه و جسدي در خود غرق شده.

Image

8- آنچه از نقشه‌های موجود و قابل دسترس می‌توان دریافت، نشان می‌دهد که طرح ارائه شده فاقد بهره‌برداری از تجربیات عظیم معماری دوران اسلامي ایران است. معماري سنتي ما، هماهنگ با شرایط محیطی و اقلیمی است، در حالي‌كه طرح جديد فاقد پیش‌بینی تهویه‌های مطبوع و طبیعی (شمالی–جنوبی) و از کف به سقف و فاقد بهره‌برداری کافی از نور طبیعی و مناسب است، در مجموع فضاهای عملکردی و نیز سازه بنا، با حجم و کالبد بنا هم‌آهنگ و هم‌آوا نیستند و بر یکدیگر تحمیل شده‌اند و نیازها و عملکردهای متنوع و ضروری یک مسجدِ مرکز شهری، تأمین نشده است؛ ساختمانی است بسیار پرهزینه در ایجاد و نگهداری و بهره‌برداری، از نظر دستاوردهای جديد جهاني در علوم تجربی و مهندسی ساختمان در زمان معاصر، يعني معیارهای مهندسی ارزش و معماری پایدار، اين ساختمان کاملاً غیرعلمی، غیرمهندسی، بسیار پرهزینه و فاقد ارزش‌های پایدار در معماري و در ارتباط با محيط شهري و محيط زيست است.

دلايل ایجاد این نوع ضایعه‌های تأسف‌بار در بعضی از ساختمان‌های ملی و دولتی:

1 – تغییر غیرعلمی و غيرمنطقي امور با تغییر مدیران:

رقابت غیراخلاقی مدیران و مسؤولین اداری، اجرایی دولتی با برنامه و کار‌های مدیران قبلی، بدون رعایت مصالح اجتماعی و بیت‌المال و بدون رعایت حقوق مادی و معنوی مهندسان مشاور و بر خورد با آنها از مواضع غیر علمی و غیرحقوقی و قدرتمندانه، باعث تصمیمات زیانبار و تلف‌کردن نیروها و امکانات شده و می‌شود.

2- تقلید برخي از كارگزاران آموزشی و پژوهشی از فرهنگ و تمدن انحرافی غرب:

آنچنانکه طراح جدید مسجد می گوید، یکی از اساتید دانشگاه و مسؤولین با سابقه میراث فرهنگی، به مدت 7 ماه به ایشان مشورت داده و در نهایت کار ایشان را تأیید نموده است. به نظر میرسد مشکل اساسی ازفضاهای آموزشی و پژوهشی آغاز می‌شود، رویکرد ترجمه‌ای، خودباختگي و تقلید از فرهنگ غربی در روش‌ها و محتواهای درسی مشکل اصلی است.

با کمال تأسف باید گفت بعضی از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها دچار جهل مرکب شده‌اند، نه فرهنگ معاصر غرب و رویکردهاي انحرافی آن را درست می‌شناسند و نه فرهنگ عمیق اسلامی را (و نه می‌دانند که نمی‌دانند). بحث تحول و ارتقاء علوم انسانی مطرح شده از طرف مقام معظم رهبری را، به خصوص در مباحث میان دانشی نظیر رشته‌های هنری، معماری و شهر سازي، باید بسیار جدی گرفت و با اصلاح سرفصل دروس، ایجاد منابع و محتواهای درسی، مبتنی بر فرهنگ اصیل اسلامی و برگزاری کارگاه‌های دانش‌افزایی، رویکرد ترجمه و تقلید از فرهنگ و تمدن انحرافی غرب را به صورت بنیادی از مراکز آموزشی و پژوهشی، دگر‌گون كرد. فاجعه از اینجا آغاز می‌شود که مسؤولین مربوطه، دو واحد درسی" حکمت هنر اسلامی " را كه مي‌توانست مبناي تحول ساير دروس باشد، از درس اصلی به درس اختیاری تبدیل نموده‌اند و عملاً باعث حذف اين درس بنيادي و نظري شده‌اند و در بعد عملی نيز اکثر دانشکده ها، حتی طراحی یک مسجد یا فضای مذهبی زیارتی را به دانشجویان ارائه نمی‌نمایند. بايد حكمت نظري و حكمت عملي اسلام را در محتواي دروس و روش‌هاي طراحي جاري ساخت و بر اساس آن‌ها فرايندهاي معماري و شهرسازي را ارزيابي نمود.

3- سپردن مدیریت‌ها به افراد غیر‌متخصص و غیر‌متعهد.

شهرداری تهران، برای توسعه و اجرای ساختمان‌های فر‌هنگی و هنری، شرکتی را ایجاد نموده که معلوم نیست خصوصی است یا دولتی، در این نوع شرکتها معلوم نیست بر اساس چه ضابطه و قانونی افراد انتخاب میشوند و حقوق و مزایا می‌گیرند، کارها براساس چه معیاری به كدام مهندسان مشاور و پیمانکاران سپرده می‌شود...؛ بدیهی است در چنین فضایی، احتمال هر نوع سوء استفاده و سوء مدیریت و ضرر و زیان به بیت المال، قابل پیش بینی است.

Image

ضمن آنکه تنها تخصص مدیر آن مجموعه صرفا در تجربه سفرهای خارجی خلاصه می‌شود. بیان واقعیت فوق، پیش بینی هر نوع فاجعه مادی و معنوی را در اقدامات و ساختمانهای انجام شده محتمل می نماید. در حالیکه از ابتدای انقلاب تا امروز همه مسئولین نظام، رعایت دو بعد تفکیک ناپذیر تخصص و تعهد را در انتخاب مدیران اکیداً توصیه نموده اند. در حال حاضر متأسفانه اکثر مدیران دولتی و ملی، که در حوزهای معماری وشهرسازی كشور فعالیت می‌نمایند، نه تخصص معماری دارند و نه تخصص شهر سازی؛ بايد شعار شايسته سالاري مبتني بر تعهد و تخصص را در سطح كشور، به صورت جديدي تحقق‌پذير نمود.

4- لزوم نظارت جدی، نهادهای مسؤل بر طرح‌ها و اجرای آن‌ها:

نهاد‌های مسؤول در حوزه های مختلف و از جمله ساختمان‌های مذهبی نظیر سازمان رسیدگی به امور مساجد سازمان اوقاف، وزارت راه و شهرسازي، شورايعالي معماري و شهرسازي و سازمان نظام مهندسی کشور، باید از طریق قوانین و سازماندهی مناسب در انتخاب مشاورین، تأیید نقشه‌ها و نظارت بر اجرای صحیح آن حضور جدی‌تر و مؤثرتری داشته باشند.

با توجه به شرایط موجود آموزشی در دانشگاه‌ها و تهاجم بی‌امان رسانه‌ای و تبلیغاتی فرهنگ غربی (بخصوص برای دانشجویان) لازم است نظام مهندسی همانگونه که ابعاد علمی فارغ التحصیلان را مورد آزمون قرار می دهد، ابعاد فرهنگی و هنری آنها را نیز (بخصوص در مورد ساختمان‌هاي مذهبي) موردآزمون تخصصی قرار دهد تا در آینده شاهد آثار نابجا و نا‌شايست نباشیم. لازم است تا با اصلاح سرفصل دروس دانشگاهي و تأليف منابع و كتب اصيل اسلامي، از طريق اساتيد ذيصلاح براي فارغ‌التحصيلان و مهندسان مشاور قديم و جديد و كارشناسان و مديران اجرايي نهادهاي مربوطه، كارگاه‌هاي دانش‌افزايي و جلسات مباحثه و آزاد انديشي برقرار نمود.

Image

5- شناخت جايگاه و شأن اعضاء شوراهاي اسلامي شهر و روستا:

جایگاه شوراهای اسلامی شهرو روستا هنوز برای مردم شناخته شده نیست. عناصر اصلی شوراهای شهر یا مستقیماً باید دارای تحصیلاتی در رشته‌های معماری و شهرسازی باشند و یا به نحو غیر مستقیم، از طریق رشته‌های دیگر با مباحث معماری، شهرسازی، عمران، مدیریت شهری، محیط زیست و مباحث فرهنگی - اجتماعی در شهراسلامی، آشنایی کامل داشته باشند و در عین حال در عمل نیز با تقوی و متعهد باشند تا در انتخاب شهرداران (به دور از جریان‌های سیاسی و منافع شخصی) کسی را انتخاب کنند که مظهر تخصص در حوزه معماری و شهر سازی بوده و در عمل متعهد به ارزشهای اخلاقی، علمی، حقوقی و فرهنگی باشد و صرفاً رویکرد اقتصادی و یا تبلیغاتی نداشته باشد.

6- متأسفانه بسياري از مديران و تصميم‌گيران ما، تفاوت گرايش معماري و شهرسازي را با گرايش‌هاي مهندسي نظير عمران، مكانيك، برق و غيره نمي‌دانند. معماران و شهرسازان به كل رشته معماري و شهرسازي، و جهت و غايت انساني آن توجه دارند و به همين دليل بايد احاطه كلي و نقش مديريت به مجموعه تخصص‌هاي جزئي نظير عمران و مكانيك و برق و غيره، كه هر كدام جزئي از رشته‌هاي فوق را سامان مي‌دهند داشته باشند، به همين دليل واژه‌ معماري در زبان انگليسي (architect) به مفهوم رئيس سازنده‌ها است. متأسفانه در كشور ما اغلب مديران مربوط به معماري و شهرسازي، فارغ‌التحصيل رشته‌هاي عمران و مكانيك و برق هستند.

Image
نمایی از ورودی طراحی شده و در حال ساخت برای مسجد ولیعصر

7- لزوم رابطه متقابل، عالمانه و متعهدانه دانشگاه‌ها با مراکز قانونگذاری، برنامه ریزی و اجرایی:

متأسفانه اکثر رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح‌های تحقیقاتی ملی و دولتی و مقالات به اصطلاح علمی پژوهشی، از بعد مسأله محور بودن، ضرورت و اولویت موضوع، روش تحقیق در مباحث میان دانشی (‌نظیر معماری و شهر سازی‌)، با نیازهای واقعی کشور و رویکرد فرهنگ و تمدن عمیق و اسلامی ما همراهی و هماهنگی ندارد.

رابطه نهادهای دانشگاهی با مراکز قانون‌سازی، برنامه‌ریزی و اجرایی، نهادینه و ساماندهی شده نیست. اشکال از دو طرف است، هم آموزش و پژوهش دانشگاه‌ها، اغلب کاربردی و در خدمت نیازهای کشور نیست و هم مراکز برنامه‌ریزی اجرایی، اهمیت لازم را به کار علمی تحقیقاتی نمی‌دهند.

باید رابطه‌ای مستحکم و منسجم بین دانشگاه‌ها ،اساتید متخصص و متعهد و ذیصلاح و مراکز قانون‌گزاری، برنامه‌ریزی و اجرایی برقرار شود تا فرهنگ و تمدنی در شأن اسلام و ایران را تحقق‌پذیر نماییم.

Image

8- تشبه به کفار، یعنی تقلید از آثار بیگانه و مغاير ارزش‌های الهی و اسلامی،

تشبه به کفار، که در دین ما حرام است و باید از تقلید سبک‌های منحرف غربی، جداً اجتناب نمود. از آنجا که هستی‌شناسی معاصر غرب با محروم نمودن خود از كلام الهي و معصومين(س)، شناختي مادی و حسی- غریزی به انسان دارد و با غفلت از فطرت روحي، الهي و بالقوه او، انسان را در جبر غرایز حیوانی خود تعریف میکند، بنابراین از منظر معرفت‌شناسی و انسان‌شناسي دچار شکاکیت و نسبی‌گرایی شده است يعني در حوزه زیبایی شناسی و فلسفه هنر، دچار بی‌معیاری، نسبی‌گرايي و متغير و ناپایدار دانستن ارزش‌ها، اصالت‌ها و معیارهای حسن‌شناسی شده است. با اصالت بخشيدن به بعد بالفعل و حيواني انسان‌ها، عملاً فلسفه هنر و سبك‌هاي هنــري آن‌ها به همین دلیل آثار هنــری، تجلی صفـات حیوانی انسان، نظير (غضب و شهوت) و حداکثر كارهاي بيهوده (لغو) و بازی و بازیگوشی با فرم‌ها و اشکال(لهو و لعب) شده است، اين رويكرد ضد تكاملي موجب ايجاد سبك‌هايي پوچ‌گرا (نيهيليستي)، هرج و مرج طلب (آنارشيستي) و زشت‌گرا (اگيلينیسم) و ظاهر پرستي (فورماليستي )، در آثار هنری و معماری و شهرسازی شده است.

اين حديث امام علي(علیه السلام) را بايد به عنوان سلوك معماری، همواره در نظر داشت كه مي‌فرمايند: «مردم سه دسته‌اند، دانشمند الهى، و آموزنده‌اى بر راه رستگارى، و پشه‌هاى دست خوش، باد و طوفان و هميشه سرگردان، كه به دنبال هر سر و صدايى مى‌روند. و با وزش هر بادى حركت مى‌كنند؛ نه از روشنايى دانش نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند»[6].



[1]. وماخَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ (ما جن و انس را خلق نکرده ایم، مگر برای عبادت) (سوره: الذاريات، آيه:56)[1]

[2]. ربّ بِمَآ أَغْوَيْتَنِي لأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الأَرْضِ وَلأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ، إِلاَّ عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ. «پروردگارا به آنچه مرا گمراه نمودي، آنچه را كه زميني است تزئين مي‌كنم و همه را گمراه مي‌كنم، مگر بندگان مخلص تو را»(سوره: الحجر، آيه: 39)[2]

[3]. إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ، « مساجد خدا را تنها كساني آباد مي‌كنند (مي‌توانند آباد كنند) كه ايمان به خدا و روز باز پسين داشته باشند». (سوره: التوبه، آيه: 18) [3]

[4]. پيامبر اكرم(ص) مي‌فرمايند: « اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ وَالْعَمَلُ تابِعُهُ يُلهَمُ بِهِ السُّعَداءُ وَ يُحْرَمُهُ الأْشقياءُ» دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آن محرومند. (الأمالى، طوسى، ص 488)[4]

[5]. پيامبر صلى ‏الله ‏عليه‏ و ‏آله : بِالْعَدْلِ قامَتِ السَّماواتُ وَ الاَْرْضُ. «آسمان‏ها و زمين، با عدالت، پا برجا مى‏مانند». عوالى اللآلى، ج ۴، ص ۱۰۳

.[6] امام علی علیه السّلام فرمودند: «اَلنّاسُ ثَلاثَةٌ: فَعالِمٌ رَبّاني وَ مُتَعَلِّمٌ عَلي سَبيلِ نَجاةٍ وَ هَمَجٌ رَعاعٌ اَتْباعُ كُلِّ ناعِقٍ يَميلونَ مَعَ كُلِّ ريحٍ لَمْ يَسْتَضيئوا بِنورِ الْعِلْمِ وَ لَمْ يَلْجَؤُوا اِلي رُكْنٍ وَثيقٍ». نهج البلاغه، قصار 147.


اسماعیل ارجمندی
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جزییات مفقود شدن 17 پرونده فساد

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه ژوئن 21, 2016 11:47 pm

جزییات مفقود شدن 17 پرونده فساد


گروه سیاسی: ماجرای سوءاستفاده از موقعیت، دستبرد به اموال عمومی، پر شدن جیب واسطه‌ها، سرمایه‌داران و در مقابل خالی شدن جیب اکثریت جامعه موضوعی است که به نوعی دامنگیر کشور شده است. در این ارتباط علاوه بر هشدارهای رهبری بسیاری از کنشگران،‌ نمایندگان قبلی و فعلی مجلس در مورد خطر مخرب فساد در دستگاه‌های دولتی هشدار داده‌اند، با این وجود غول فساد و رانت از پای درنیامده بلکه هر روز خود را به شکلی دیگر و پیچیده‌تر وارد دستگاه‌های دولتی، شبه دولتی و غیره می‌کند. حسن نوروزی که سال‌ها در عراق اسیر بود و آزاده به حساب می‌آید در مجلس هشتم‌اصولگرا حضور داشت و اینک هم به مجلس دهم راه یافته است او روز گذشته در جلسه علنی مجلس از 17 پرونده فساد مالی مفقود شده پرده برداشت و از قوای سه‌گانه خواست به دنبال پرونده‌های ‌گم شده بروند،‌وی هشدار داد که فساد در سطوح مدیریتی کشور رخنه کرده است که باید ریشه کن شود او گفت:

من در مجلس هشتم 17 پرونده در مسائل اقتصادی تشکیل دادم که مربوط به بانک گردشگری، کیش و برخی مسائل دیگر بود که متأسفانه بعدا که من به دستگاه قضایی رفتم، درباره آن سؤال کردم که ظاهرا اثری از آن پرونده‌ها در کمیسیون اصل 90 نیست.

با این طرح، یک نفر هم صاحب خانه نمی شود حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته با اشاره به بند 6 اصل سوم قانون اساسی گفت: گزارش هایی که امروز ارائه می‌شود، کلی و نوعی بازی با واژگان و کلمات است.

نوروزی خطاب به پزشکیان گفت: آقای رئیس، شما یک انسان مبارزید، توجه کنید که در همین کمیسیون های مجلس، خلاف ها و مشکلاتی نسبت به واگذاری ها رخ داده است.
وی تصریح کرد: بنده در مجلس هشتم، 17 پرونده مفاسد اقتصادی به یک کمیسیون ارائه کردم، اما امروز اثری از آنها نیست. این باید بررسی شود که آن پرونده‌ها کجاست. همچنین درخواست دارم که حداقل دو پرونده از آن 17 پرونده به خودم ارائه شود.

حسن نوروزی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: متأسفانه دیگر اثری از پرونده هایی که در زمان مجلس هشتم به یکی از کمیسیون های مجلس داده بودم، نیست.
اکنون فساد در سطوح مدیریتی به نوعی رخنه کرده و شاید بتوان گفت، دامن بخشی از قوای سه گانه به آن آلوده شده است و مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد؛ به طور مثال، در قوه قضاییه پرونده هایی وجود دارد که مبالغ کلانی در آنها (500 میلیون تومان به بالا) یا پرونده های مربوط به زمین خواری وجود دارد که باید گروهی نظر داده شود تا جلو برخی از سوءاستفاده ها گرفته شود. مجلس هم باید مستقل وارد موضوعات شده و وظایف نظارتی خود را کامل و به دور از بحث های سیاسی و جناحی و به دور از اعمال نظرهای خارجی انجام دهد.

نوروزی گفت: متأسفانه فساد و رانت همیشه وجود داشته است؛ برای نمونه، در مجلس هشتم در برخی بررسی ها، موردی بود که یک سردخانه 35 هکتاری که 500 میلیارد ارزش داشت 69 میلیارد تومان به کسی که 1800 میلیارد تومان بدهی بانکی داشت، واگذار شده بود. حال آنکه نباید چنین می شد، زیرا این نشان از فساد در یکی از وزارت خانه ها در آن دوره دارد که تا به امروز نیز کسی به آن رسیدگی نکرده است.

وی در خصوص پرونده های مفقود شده که وی آنها را به مجلس داده بود گفت: یکی از این پرونده ها، مربوط به واگذاری زمین وسیعی در کیش بود؛ یکی از روزنه های فساد در کشور در مناطق آزاد. مناطق آزاد به دلیل آنکه سیستم بودجه ای آن، جزو سیستم ملی نیست و کنترل آن به دست افراد است، فساد را در این منطق شاهدیم.

نماینده مردم رباط کریم همچنین افزود: به هر حال سرنوشت این پرونده ها معلوم و مشخص نیست که معدوم شده یا در سیستم اداری گم شده اند؛ به هر حال، من موضوع را رسیدگی خواهم کرد. وی تأکید کرد: گلوگاه مفاسد اقتصادی را باید بست و این کار هم برعهده کمیسیون‌های مربوط مجلس از جمله کمیسیون اقتصادی است که باید در دست اقتصادانان دلسوز کشور قرار گیرد و مسائل را پیگیری کنند.

نوروزی ادامه داد: باید کمیسیون اصل 90 وظیفه ملی خود را به خوبی انجام دهند و با همکاری وزارت اطلاعات و دیوان محاسبات بتوانند جلوی گلوگاه‌های فساد اقتصادی را بگیرند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

حقوق ۵۷میلیونی رئیس صندوق توسعه ملی!

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه ژوئن 29, 2016 12:26 pm

حقوق ۵۷ میلیونی رئیس صندوق توسعه ملی!


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس صندوق توسعه ملی در حالی ماهیانه ۵۷میلیون تومان حقوق دریافت می‌کند که کمک‌‌هزینه ورزش، خرید کتاب و اوقات فراغت فرزندانش نیز در فیش حقوقی وی لحاظ می‌شود.

به گزارش تسنیم، رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی در حال حاضر صفدر حسینی است که طبق اسناد و مدارک موجود، از فروردین تا اسفند سال 94 به‌طور میانگین، 57 میلیون و 400 هزار تومان بابت حقوق آن هم فقط از این صندوق دریافت کرده است؛ به‌عبارت دیگر حسینی در سال گذشته جمعاً حدود 686 میلیون تومان بابت حقوق از صندوق توسعه ملی گرفته است چراکه قطعاً این دست از مدیران در بخش‌های دیگر خصوصی یا عمومی نیز به‌عنوان عضو یا رئیس هیئت مدیره فعالیت دارند.

جالب اینکه رئیس صندوق توسعه ملی که با حقوق میانگین ماهانه 57 میلیون فقط از یک دستگاه، بعید می‌رسد زندگی‌اش لنگ وام باشد، 300 میلیون تومان نیز تسهیلات وام آن هم با نرخ سود چهار درصد دریافت کرده است.

قائم‌مقام این صندوق نیز متوسط دریافتی ماهیانه‌اش در سال گذشته، 43 میلیون و 500 هزار تومان بوده و جالب اینکه او نیز مانند آقای رئیس، وام 300میلیونی با چهار درصد سود دریافت کرده است.

عضو دیگر هیئت عامل صندوق توسعه ملی، سیدمحمد سعیدی نوری‌نائینی است که در سال گذشته به‌طور متوسط ماهیانه 38 میلیون و 800 هزار تومان به‌علاوه 300 میلیون تومان وام با نرخ چهار درصد دریافته کرده است. این عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی، بازنشسته است و قاعدتاً از دستگاهی که بازنشسته شده، حقوق بازنشستگی می‌گیرد.

مسعود مزینی دیگر عضو بازنشسته این صندوق به شمار می‌رود که در سال 94 به‌طور متوسط ماهیانه 37 میلیون و 400 هزار تومان حقوق و مانند سایر اعضا وام 300 میلیونی با نرخ چهار درصد گرفته است.

محمدرضا شجاع‌الدینی از دیگر اعضای بازنشسته هیئت عامل صندوق توسعه ملی است که سال گذشته به‌طور متوسط ماهیانه 37 میلیون و 200 هزار تومان حقوق و وام 300میلیونی گرفته است.

بدین ترتیب پنج عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی جمعاً در سال گذشته علاوه بر دو میلیارد و 500 میلیون تومان حقوق، یک و نیم میلیارد تومان نیز وام چهاردرصدی دریافت کرده‌اند. در شرایطی که آه و فغان بانک‌ها مدام از نداشتن نقدینگی برای پرداخت وام ازدواج جوانان بلند است، باور کردن اعطای یک و نیم میلیارد تومان وام چهاردرصدی آن هم فقط به پنج نفر، سخت است!
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

بكارگيري اوباش توسط شهرداري براى مضروب ساختن دستفروشها

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه جولاي 08, 2016 12:34 am

بكارگيري اوباش توسط شهرداري براى مضروب ساختن دستفروشها


درگیری مأموران سدِ معبر شهرداری با دست‌فروشان در نقاط مختلف شهر همیشه بوده و هست. در مواردی که در چند سال گذشته منجر به حوادثی شد، مانند مرگ دست‌فروشي به‌نام چراغی، زباله‌جمع‌کن یا حادثه کارواش سعادت‌آباد و... همواره برخی شواهد احتمال به‌کارگیری تعدادی از اراذل و اوباش از سوی شهرداری را می‌دادند.

این شواهد هیچ‌گاه رسمی و علنی تأیید نمی‌شد؛ اما حالا در جریان پیگیری پرونده ضرب‌و‌شتم چهار گوجه‌سبزفروش در بزرگراه آزادگان، وكيل اين پرونده گفته است: «نیروی انتظامی در بخشی از گزارش خود آورده كه خبرهای واصله حاکی است اخیرا شهرداری در واحد رفع سد معبر (شهربان)، اراذل و اوباش را به‌صورت روزانه جذب كرده و آنها را براي متفرق‌کردن افرادی که اقدام به سد معبر مي‌كنند، می‌فرستد».

به گزارش تیک، یکی از روزهای هفته اول اردیبهشت دست‌فروش‌های اتوبانی که میوه‌های نوبرانه می‌فروختند، با هجوم افرادی همراه با مأموران سد معبر شهرداری مواجه می‌شوند که با چوب و چماق به جانشان می‌افتند و کتک می‌زنند. فیلمی از زدوخورد تعدادی از اراذل‌ و ‌اوباش با تعدادی میوه‌فروش در اتوبان آزادگان كه در فضای مجازی منتشر شد. در این فیلم آنچه عجیب بود و به چشم می‌آمد، حضور ملموس مأموران و ماشین‌های شرکت شهربان بود که پشت لباس آنها نوشته شده «طرح انضباط شهری» و همراهشان مأمور نیروی انتظامی هم حضور داشت. آن‌گونه ‌که در تصاویر این فیلم مشهود است گوجه‌سبز و چاقاله‌های این دست‌فروش‌ها پخش خیابان شده و افراد چوب‌به‌دست که هیکل‌های ورزیده‌ای دارند، این دست‌فروشان را با چوب‌های بلند و قطور به‌شدت کتک‌ مي‌كنند و الفاظ رکیکی استفاده می‌کنند.

پیام درفشان، وکیل چهار دست‌فروش مضروب‌شده در این حادثه که در همان روزها در گزارش «شرق» توضیحات مفصلی دراین‌باره داده بود، گفت: این دست‌فروشان مدعی هستند در این‌گونه موارد مأموران شهرداری خودشان دخالت نمي‌كنند و با واردکردن افرادی دیگر در این پاتوق‌ها این گروه‌ها را با هم درگیر مي‌كنند و در این مورد هم این دست‌فروشان را به جان هم انداخته‌اند. او تأکید كرد مبنای این شکایت این بود که اگر حضور این افراد به‌عنوان دست‌فروش در این محل اشکال داشته است، چرا از ابتدا با آن برخورد نشده و فقط در زمان امتناع و همکاری‌نكردن به این چالش منجر شده است!؟

تب‌وتاب درگیری‌های مأموران شهرداری با دست‌فروشان و چندین حادثه‌ای که سال گذشته رخ داد در رسانه‌ها خوابید؛ اما پیگیری حمله به گوجه‌سبزفروشان بزرگراه آزادگان فارغ از فضای رسانه‌ای تا امروز در جریان بوده و دستگاه قضائی و ارگان‌های انتظامی و نظارتی آن را رصد کرده‌اند و به نتایجي رسیده‌اند؛ بخش زیادی از این اسناد و اطلاعات امکان انتشار ندارد؛ اما پیام درفشان، وکیل این پرونده، در توضیحاتی به «شرق»، گفت: علت مقاومت این چهار جوان که برخی از آنها لیسانس دارند و به‌ناچار و به‌دليل بی‌پولی دست‌فروشی می‌کردند، این بوده که در مقابل خواسته مأموران شهرداری و گروه جدیدی که شهرداری قصد داشته آنها را جایگزین كند، مقاومت کرده‌ بودند؛ به‌دلیل همین مقاومت، هفتم اردیبهشت تعدادی خودروي شهرداری می‌آیند و افرادی از آنها خارج می‌شوند. این چهار نفر مدعی هستند در این درگیری نیروهای شهربان با کمک همین اراذل و اوباش آنها را ضرب و شتم كرده‌اند؛ خوشبختانه این اقدامات را پلیس امنیت شهر ری هم تأیید کرده است.

او با بیان اینکه طبق ماده ٦٠٦ قانون مجازات اسلامی، مدیران نهادها مکلف هستند اگر در مجموعه کاری آنها اخلالی پیش آمد، بلافاصله به مراجع مربوطه توضیح دهند، در غیر این صورت مجازات دارد، افزود: حتی اگر مدیران شهرداری از زیرمجموعه خود بی‌خبر باشند، چطور این فیلم را که در این ابعاد گسترده پخش شد، ندیده‌‌اند تا بیایند توضیح دهند و تازه بعد از احضار در دادگاه توضیحات ارائه شده است؟

درفشان به «شرق» گفت درباره این موضوع دو پرونده تشكيل شده و در حال پیگیری است و افزود: یکی از شکایت‌ها از شخص شهردار تهران و شهردار منطقه ١٥ در دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت به شماره ٩٥٠٩٩٨٢١٣٢٧٠٠٠٤١ است که به شعبه هفتم بازرسی دادستان تهران برای انجام تحقیقات محول شده. پرونده دیگر علیه اشخاصی است که این جوانان را ضرب و شتم كرده‌اند و بنا بر محل وقوع، در دادسرای شهر ری طرح شده و با شماره پرونده ٩٥٠٩٩٨٠٢٥٣٣٠٠٢١١ برای رسیدگی به شعبه اول بازپرسی این دادسرا ارجاع شده است.

همچنین براساس رسیدگی قاطع و جدی بازپرس این شعبه و تحقیقات و بازجویی‌هایی که توسط پایگاه پلیس امنیت شهر ری انجام شده و در گزارشی رسمی که به بازپرس اعلام شده، تأیید کرده‌‌اند این اراذل و اوباش توسط شهرداری برای كارهايي که مدیران مي‌خواهند انجام دهند و نمی‌خواهند خودشان را درگیر کنند، به‌ کار گرفته می‌شوند. حتی در گزارش رسمی پلیس، اسامی شرکت‌هایی مرتبط با شهرداری و نشانی آنها هم ذکر شده و در بازجویی یکی از معاونان شهرداری منطقه، این فرد هم این مسئله را تأیید کرده است.

وکیل این پرونده اظهار امیدواری کرد این موضوع با جدیدت دستگاه قضائی پیگیری شود و افزود: از من خواسته‌‌اند جلسه‌ای غیررسمی در محل اداره حقوقی شهرداری منطقه ١٥ در روزهای آینده داشته باشم و بايد دید این افراد که در دادگاه حرفی برای گفتن نداشتند، آنجا چه توضیحاتی برای ارائه مي‌دهند.

ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران، با اشاره به تنها بند قانونی مرتبط با موضوع سد معبر و وظیفه شهرداری در این زمينه، گفت: شهرداری تهران به‌عنوان مالک شوارع و معابر عمومی می‌تواند در موضوع سد معبر ورود کند. در سد معبر ساختمانی چون عامل بساط‌گستری مشخص است و در نهایت مالک جریمه می‌شود، مشکلی نداریم؛ اما در بساط‌گستری در خیابان‌ها با افرادی مواجه هستیم که کنترل‌شدني نیستند. ما متوجه هستیم بسیاری از این افراد نیازمند هستند و به‌دلیل همین فشارها با مأموران ما درگیر مي‌شوند و گاهي اتفاقات ناهنجار اجتماعی مي‌افتد. در این مدت تلاش کرده‌ایم کنترل خشم و نحوه برخورد با افراد دشوار را به آنها بیاموزیم تا بتوانند مشکل را در صحنه مدیریت کنند.

او با اشاره به اقداماتی که در این مدت برای ساماندهی دست‌فروشان در نقاط مختلف شهر از جمله محور ١٥ خرداد انجام داده‌اند، گفت: به‌زودی با اجرای طرح ساماندهی بساط‌گستران نیازمند، این افراد شناسایی و شناسنامه‌دار می‌شوند و پس از آن با هر فردی غیر از این افراد با همکاری پلیس مقابله می‌شود.

چیذری در پاسخ به این سؤال که آیا نیروهای شرکت شهربان توسط پیمانکار جذب می‌شوند؟ و آیا نظارتی بر این جذب وجود دارد یا نه؟ گفت: این افراد حتما نیروی پیمانکار هستند و جذب و به‌کارگیری هم توسط خود آنها انجام مي‌شود؛ اما درعین‌حال از سوي شرکت شهربان تأییدیه سه‌گانه حراست، بازرسی و گزینش شهرداری تهران انجام می‌شود و هرکسی هم مردود شود، پیمانکار مجوز به‌کارگیری ندارد.

چیذری به یک شائبه در قانون درباره این مأموران شهرداری اشاره کرد و گفت: در قانون آمده که مأموران شهرداری رأسا باید با موضوع سد معبر مقابله کنند؛ اما این رأسا محل مناقشه است، از ظن ما مأمور شهرداری می‌تواند بدون حکم قضائی ورود پیدا کند؛ در این معنا هرکسی در شهرداری تهران پیمانکار است و مأموریت بگیرد، مأمور شهرداری خواهد بود. اگر در قانون کلمه مستخدمین شهرداری قید شده بود، به معنای نیرویی بود که وابستگی مستقیم به شهرداری داشته باشد؛ اما این صراحت در قانون نیست. با این تفاسیر در کنار چهار نیروی شهربان که در صحنه حضور دارند، همیشه یک نیرو، عامل انتظامی است که وجاهت انتظامی سد معبر ما را تأمین می‌کنند.

او تأکید كرد شرکت شهربان برای مأموران سد معبر هر منطقه آنالیزی از تعداد، امکانات و عملکرد دارد که مناقصه پیمانکاران هم با توجه به آن انجام و بر همان اساس پول به پیمانکار داده می‌شود. او می‌گوید: هیچ پیمانکاری خارج از این آنالیز نمی‌تواند از ما پول بگیرد و اگر این کار را انجام دهند، برایشان توجیه اقتصادی ندارد. ضمن اینکه ما مسئولیت افرادی را داریم که لباس و فرم شرکت شهربان را پوشیده باشند. دراین‌باره من و پیمانکارم پاسخ‌گو هستیم و خارج از این، کاملا وجود این افراد و به‌کارگیری‌شان را رد می‌کنم.

او در ادامه به فیلم‌هایی که از درگیری بزرگراه آزادگان منتشر شده بود اشاره کرد و گفت: این موضوع را بارها تکذیب کرده‌ایم؛ اما در‌عین‌حال بخش حقوقی مکلف شد موضوع را با فرض احتمال خطای پیمانکار پیگیری کند. همچنین با گروهي که در آن فیلم حضور دارند صحبت کردیم و همه مستندات را هم به بازرسی شهرداری ارائه دادیم. ماجرا هم از این قرار بود که پس از اجرای طرح انضباط شهری و برخورد با دست‌فروشان در داخل محدوده منطقه ١٥، تعدادی از آنها به داخل اتوبان آمده بودند و با وانتی‌هایی که از قبل در آنجا حاضر بودند درگیر می‌شوند؛ مأموران شهربان برای جدا‌کردن آنها در محل حاضر می‌شوند و قبل از شروع فیلم، نیروهای شهربان قمه و چماق آنها را می‌گیرند و داخل ماشین می‌اندازند تا قضیه فیصله پیدا کند؛ اما یکی از اینها که زخمی شده، از داخل ماشین چماق را برمی‌دارد و فیلم هم از همین‌جا شروع می‌شود.

او در پاسخ به این سؤال که پلیس امنیت شهر ری این موضوع را پیگیری و همکاری تعدادی اراذل و اوباش با مأموران شهرداری را تأیید کرده است، گفت: اگر گزارش پلیس امنیت این باشد و به ما ابلاغ شود، حتما پیمانکار را فسخ قرارداد می‌کنیم؛ اما در پیگیری ما و بازرسی شهرداری این موضوع رد شده است. در‌عین‌حال اگر نتیجه بررسی پلیس امنیت این است، ما دستشان را می‌بوسیم و می‌خواهیم به‌عنوان یک بازوی نظارتی کمک ما باشند؛ اما در‌هر‌حال ما این موضوع را رد می‌کنیم.

چیذری در پاسخ به این سؤال که اگر این موضوع با هماهنگی منطقه و شرکت باشد، چه؟ گفت: واحد نظارت عالیه ما روزانه پیمانکاران را با تجهیزات یا از نزدیک و میدانی رصد می‌کند و همه اموراتش با هماهنگی شهردار ناحیه انجام مي‌شود و حتی اگر بخواهد، منطقه اجازه نمی‌دهد. مسئله اینجاست که واقعا شر و منافع اقتصادی این اقدام برای پیمانکار نمی‌صرفد؛ چرا باید چند نفر را بیاورد و پولی جداگانه بدهد و بعد پایش هم گیر بیفتد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

تسلط وهابيها به سازمان تبليغات اصفهان

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه جولاي 22, 2016 2:18 pm

تسلط وهابيها به سازمان تبليغات اصفهان


به گزارش «شیعه نیوز»، همزمان با فرارسیدن هشتم شوال سالروز تخریب حرم ائمه بقیع در سال 1344 هجري قمري توسط وهابیون، شیعیان و محبین اهل بیت (علیهم السلام) در اقصی نقاط جهان این روز را با برگزاری مراسمی این جنایت را محکوم میکنند.

Image

مراجع معظم تقلید نیز در این روز اعتراض خود را نسبت به هتک حرمت حرم ائمه بقیع (علیهم السلام) با برگزاری مراسم عزا اعلام میدارند.

از اصفهان گزارش رسیده است برخی هیاتهای مذهبی طبق سنوات گذشته براي اخذ مجوز تبليغات مراسم سالروز تخريب حرم ائمه بقيع عليهم السلام به سازمان تبليغات مراجعه كردند و با خبري عجيب مواجه شدند.
مسئو ل تبليغات هيئت ها اعلام كرده است :سازمان تبليغات اسلامي اصفهان مخالف هر نوع برپايي مراسم با عنوان هشتم شوال سالروز تخريب حرم بقيع مي باشد و آن را ممنوع اعلام مي كند.
ظاهرا عده ای در سازمان تبلیغات اصفهان با هرآنچه دهه و هفته مانند دهه فاطميه و دهه غديريه و ... برگزار میگردد مخالفت هستند.
حتي امسال با بيرون آمدن دسته هاي عزاداري در شب شهادت مولي الموحدين اميرالمومنين در اصفهان مخالفت شد كه در دقايق آخر با اصرار زياد هيئت ها مجوز برپايي ان داده شد.
برخی از مسئولین هیاتها با تماس با حجت الاسلام و المسلمين خاموشي رييس اين سازمان، اظهار داشتند: ما متوجه شديم كه اين دستور تنها در شهر اصفهان و بصورت سليقه ايي گرفته شده است.
اعضاي بعضي از هيئت ها خدمت مرجع عاليقدر حضرت آيت الله العظمي وحيد خراساني رسیدند و موضوع را به استحضار ایشان رساند و ایشان دستور اكيد دادند كه مساله پيگيري شود و چنانچه كسي بخواهد جلوي اين مراسم رابگيرد ايشان با افراد مغرض به شدت برخورد خواهند کرد.

خبرنگار «شیعه نیوز» در ادامه افزود: در تماسی با با بيت آيت الله العظمي صافي گلپايگاني گرفته شد، بيت ايشان ازبرگزاري مراسم سالروز تخريب حرم بقيع حمايت كردند و هيئت ها را تشويق به انجام اين مراسم كردند، و مصوبه اين سازمان را تقبيح كردند.

پس از وارد كردن اين فشارها و همچنين تماس هاي متعدد سازمان تبليغات اسلامي اصفهان عنوان كرد كه: تنها يك مراسم در اصفهان ان هم زير نظر سازمان تبليغات گرفته خواهد شد و مطابق مصوبه اخير اين سازمان، هر هياتي كه بخواهد در تاريخ ٢٢ الي٢٤ تيرماه ٩٥ مراسمي با عنوان هشتم شوال سالروز تخريب حرم ائمه بقيع عليهم السلام بگيرد. با ان هيئت و جوانان آن شديدا برخورد ميشود.

ظاهرا افرادی معلوم الحالی در صدد هستند با این اقدامات موجبات جریحه دار نمودن قلوب شیعیان و خوش رقصی برای تفکرات وهابیت، پرونده خویش را برای همیشه سیاه نمایند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

طرح حمایت از طب کهن و اسلامی به مجلس ارائه شد

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه سپتامبر 24, 2016 3:08 pm

طرح حمایت از طب کهن و اسلامی به مجلس ارائه شد


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در قالب لایحه‌ای طرح حمایت از طب کهن و اسلامی به مجلس ارائه شده که امیدواریم بتوانیم با تصویب آن در راستای این میراث ملی گام برداریم.

به گزارش تسنیم، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی دقایقی پیش در مراسم افتتاح سلامتکده حکمت شرق در امامزادگان باقریه بیرجند اظهار داشت: طب کهن و اسلامی در کشور به ساماندهی مناسب نیاز دارد.

وی با بیان اینکه وضعیت طب کهن و اسلامی در کشور از شرایط خوبی برخوردار است گفت:مردم به طب کهن و اسلامی علاقمند بوده و باورهای خوبی در این زمینه وجود دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در کنار باورهای خوب مردم، این طب اشکالاتی هم دارد تصریح کرد: تاکنون در طب کهن و اسلامی ساماندهی مناسبی در کشور صورت نگرفته است.

قاضی‌زاده هاشمی بر ایجاد یک سازمان متولی برای ساماندهی این مهم در کنار وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد و گفت: باید از این میراث ملی به بهترین وجه ممکن مراقبت شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: دولت و مجلس باید تلاش خود را برای حمایت از این میراث گرانبها که تاکنون از آن غافل بوده‌ایم به بهترین وجه به کار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در این مسیر، تخلفات و سودجویی ها و اشکالات زیادی دیده می شود که با ساماندهی طب کهن و اسلامی قابل حل است ادامه داد: طب کهن و اسلامی به عنوان میراث ملی باید تقویت شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه حمایت و تقویت از طب کهن و اسلامی زمینه اشتغال داخلی و ارزآوری خارجی را به دنبال دارد تصریح کرد: در این زمینه 8دانشکده طب کهن و اسلامی در کشور فعال است.

قاضی‌زاده‌هاشمی بابیان اینکه از نظر کمی و کیفی باید سطح این دانشکده ها تقویت و ارتقاء یابد گفت: باید ساده ترین روشهای تدریس برای دانشجویان برای فارغ التحصیل شدن آنها و ورود به جامعه صورت گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه طب کهن و اسلامی باید شناسنامه دار شود گفت: طبابت وکسانی که گیاهان دارویی را تجویز می کنند باید دانش آموخته این رشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی با ذکر این نکته که در پیچ و خم اداری طب کهن و اسلامی مغفول مانده بیان کرد: باید طب سنتی زیرنظر وزارت بهداشت شناسنامه‌دار شده و با این اقدام سبب توسعه ثروت ملی شویم.

وی با اشاره به کار ویژه وزارت بهداشت،درمان وآموزش پزشکی در این راستا گفت: در قالب لایحه‌ای طرح حمایت از طب کهن و اسلامی به مجلس ارائه شده که امیدواریم بتوانیم با تصویب آن در راستای این میراث ملی گام برداریم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استمرار طرح نظام سلامت تا پایان دولت یازدهم اشاره کرد وگفت: در نظر داریم برنامه های بهداشتی ودرمانی را به بهترین شکل در کشور استمرار دهیم.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: در برنامه ششم توسعه طرحی به مجلس ارائه شده تا ضمن تکمیل حلقه و رنجیره بهداشت ،بتوانیم خدمات پایداری به مردم ارائه دهیم.

توضيح:

جداسازي بخش طب كهن ايراني از وزارت بهداشت و تاسيس سازمان مستقل به عنوان اهتمام به طب كهن مطرح مي شود
در حالي كه اين طرح روش يجراغ خاموش در ادامه محدوديتهاى متصديان وزارتخانه براى طب اصيل است
كه جون اقدامات قبلي با واكنش شخصيتها مواجه شده با طرح جداسازي به اسم اهتمام به اين طب در واقع:

1- مي خواهند بگويند طب اصيل ايراني و اسلامي طب نبوده و جزو بزشكي محسوب نمي شود ولذا از وزارت بهداشت جدا مي شود كه مبادا جزو بزشكي و طبابت تلقي شود!!

2- منع اختصاص بخشي از بودجه وزارتخانه براى توسعه طب اصيل ايراني و معذور شدن متصديان در اين ممانعت و بايكوت

3- و الا پشتيباني و ساماندهي ضروري به قول انها براى اين حوزه طبي در چهارچوب وزارتخانه رسمي طب بهتر عملي بود
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به آلوده شناسى


Aelaa.Net