آلودگي غذايي

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

سیب را با پوست نخورید

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه ژانويه 23, 2015 1:10 am

وزیر بهداشت: سیب را با پوست نخورید


تراز: مصرف مواد شیمیایی روی میوه‌ها مشکل جدیدی نیست،‌ در واقع سال‌ها است که از مواد شیمیایی روی میوه‌ها استفاده می‌کنند، معمولا کمتر محصولی یافت می‌شود که از سم و کود در آن استفاده نشده باشد.

به گزارش تراز به نقل از باشگاه خبرنگاران: وزير بهداشت گفت:‌ مردم با وجود آنکه از مصرف سیب غفلت نمی‌ورزند، این میوه را با پوست مصرف نکنند.

حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت گفت: مصرف مواد شیمیایی روی میوه‌ها مشکل جدیدی نیست،‌ در واقع سال‌ها است که از مواد شیمیایی روی میوه‌ها استفاده می‌کنند، معمولا کمتر محصولی یافت می‌شود که از سم و کود در آن استفاده نشده باشد.

هاشمي افزود: البته پارافین از محصولاتی است که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و بنابر بررسی وزارت جهاد کشاورزی، قرار است این محصول مانند سایر داروها شناسنامه دار شود. براساس مطالعات انجام شده میزان نیترات خیار و سیب نسبت به سایر میوه‌ها بیشتر است اما افراد باید از مصرف سیب غافل نشوند. وزیر بهداشت با بیان اینکه مردم حتما میوه بخورند، از مردم خواست میوه‌هایی همچون سیب را با پوست مصرف نکنند.

توضيح: استثناي از موارد فوق محصولات عاري از سمپاشي و واكس شيميايي است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

روزی چقدر سم می‌خورید؟

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه مه 10, 2015 1:19 pm

روزی چقدر سم می‌خورید؟


Image

به گزارش مشرق، محمد میرحسینی، دکترای علوم زیست محیطی، منطقه خلیج فارس، اظهار کرد: بیش از 800 میلیارد تومان یارانه از سوی دولت بابت کود و سموم دفع آفات پرداخت می شود و این در حالی است که قانون مصوب سال 78 برای پرداخت یارانه به کودهای آلی که ضرری برای انسان و محیط زیست ندارد هنوز اجرایی نشده است.

بسیاری از مردم در معرض ابتلا به بیماری‌های خطرناک قرار دارند

وی تصریح کرد: در شرایطی که آلودگی هوا بیش از پیش شده و متخصصان تغذیه نیز بیشتر به مصرف انواع میوه و سبزی برای حفظ سلامت‌ و در امان ماندن از آثار منفی آلاینده‌های موجود در هوا تاکید می‌کنند، به نظر می‌رسد به دلیل استفاده بیش از اندازه و غیرمجاز از سموم کشاورزی در میوه‌ها و سبزیجات در سایه نظارت کم مسؤولان در وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی، بسیاری از مردم در معرض بیماری‌های خطرناک جامعه مدرن خصوصا انواع سرطان قرار دارند.

میرحسینی اظهار کرد: امروزه وجود باقیمانده سموم محصولات کشاورزی به حدی جدی شده که می‌تواند موجب سرطان، نازایی، نارسایی جنین و بیماریهای ریوی شود.

وی اضافه کرد: سمپاشی گیاهان، استفاده از دارو و هورمون در مرغداری‌ها، نشان دهنده وجود این سم در میوه‌ها و گوشت حیوانات است. بیش از ۹۰ درصد ماده مؤثره سمومی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شوند وارداتی است، به ویژه در سالهای اخیر که این مواد هندی و چینی نیز شده و دیگر کارایی لازم را ندارد و کشاورز ناچارا چندین بار از آنها استفاده می‌کند، از سوی دیگر کشاورزان دانش و تخصص لازم را ندارند تا هر سمی را در زمان خاص خودش استفاده کنند.

میرحسینی ادامه داد: هر سمی دوره کارنس (زمان لازم از سمپاشی تا برداشت) دارد که باید از سوی کشاورزان رعایت شود، در غیر این‌صورت در هر سمپاشی مقداری از این سموم در داخل میوه‌ها انباشته خواهد شد یا در صورت رعایت نشدن زمان لازم شاهد باقیماندن داروها و هورمونها در مرغداری‌ها و دامداری‌ها خواهیم بود. این‌ها همه عواملی است که باعث انباشته شدن مقدار زیادی سم در داخل میوه‌ها و گوشت مرغ، شیر و گوشت قرمز می‌شود.

آزمایشگاه کافی برای تشخیص میوه سالم از ناسالم در کشور وجود ندارد

وی با با بیان اینکه آزمایشگاه کافی برای تشخیص میوه سالم از ناسالم در کشور وجود ندارد، افزود: طبق آمار، شاید تعداد این آزمایشگاه‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد و مفهوم آن این است که تمام میوه‌هایی که در میادین تره بار به فروش می‌رسد دارای باقیمانده سمومی هستند که فعلا امکانات لازم برای تشخیص آنها وجود ندارد. هیچ مسؤولی نیست که این مسؤولیت را به عهده بگیرد. ظاهرا وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه استاندارد، نهادهایی هستند که به نوعی باید پاسخگوی این مسأله باشند اما هنوز متولی خاصی در این زمینه وجود ندارد. هر کدام به نوعی از پذیرش این مسؤولیت شانه خالی می‌کنند و از هر کدام سوال می‌کنید دیگری را مقصر می‌داند یا موضوع وجود باقیمانده سم در محصولات زراعی و میوه را از اساس قبول ندارند و میوه ایرانی را سالمترین میوه دنیا می‌دانند.

وی مدعی شد: از بدو شروع کِشت، برخی‌ها معتقدند باید از سموم استفاده کنند و گرنه آفات نباتی راندمان کِشت آنها را پایین می‌آورد اما متاسفانه بنابر گزارشات واصله، برخی‌ها روزی 2 بار محصولات خود را سم پاشی می‌کنند. البته سموم مجوز دارند ولی میزان استفاده از سموم باید رعایت شود.

بخش زیادی از سموم به منابع آبی راه می‌یابند

این دکترای علوم زیست محیطی افزود: بخش زیادی از سموم و کودهای مصرفی به دلیل زمان نامناسب استفاده و یا مصرف بیش از مقدار مورد نیاز، در خاک باقیمانده و توسط زهکش و یا بارندگی‌های فصلی به منابع آبی راه پیدا می کنند و از این طریق نیز موجب به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی کارشناسان معتقدند فلزات سنگین مثل سرب، نیترات، جیوه و مس که از طریق فاضلاب‌های شهری، وارد چرخه حیات و پس از آن داخل گیاه می‌شود بر اثر مرور زمان در قسمت‌های مختلف بدن رسوب می‌کند و موجب بروز برخی انواع سرطان به ویژه سرطان دستگاه گوارشی می‌شود.

میرحسینی اظهار کرد: سرب در دستگاه عصبی، مس در چشم و دستگاه بینایی و نیترات در کل سلول‌های بدن و به‌ویژه در دستگاه گوارش رسوب می‌کند. نیترات تجمع یافته در محصول کشاورزی پس از مصرف در محیط دستگاه گوارش به دلیل حاکم بودن شرایط بی‌هوازی به یون نیتریت و سپس نیتروز آمین که ترکیب اصلی ایجاد کننده سرطان در دستگاه گوارش است تبدیل می‌شود. بیماری که متاسفانه به راحتی علاج پذیر نیست و علاوه بر ضایعات انسانی و احساسی ناشی از آن، سالانه میلیون‌ها دلار هزینه درمان بر دولت و البته خانواده‌ها تحمیل می‌کنند.

در ترویج کشت ارگانیک و مبارزه بیولوژیک موفق عمل نشده است

وی یادآور شد: محصولات کشاورزی در کشورهای اتریش، ایتالیا و آلمان با وجود وسعت کم بالغ بر 800 هزار هکتار، ارگانیک تولید می‌شود، حال باید از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی پرسید که چرا در ترویج کشت ارگانیک و مبارزه بیولوژیک موفق عمل نکرده‌اند.

این دکترای علوم زیست محیطی بیان کرد: الگوی فعلی و رایج مصرف انواع کودهای شیمیایی در ایران، نظام حاکم بر ساختار سلامت و بهداشت ما را که بخش عمده‌ای از آن بر بنیان خود درمانی و مراجعه مستقیم به داروخانه‌ها بنا شده است را به یاد می‌آورد در حالیکه در دنیای پیشرفته چنین شیوه‌ای دهه‌هاست که ممنوع و منسوخ شده است.

وی خاطرنشان کرد: پاسخگویی مسؤولان مرتبط با حوزه سلامت، بهداشت و تغذیه در این موضوع مانند سایر حوزه ها نیازمند عزم رسانه‌ها و مردم است، در این صورت شاید فشار افکار عمومی به آنان که به وظایفشان درست عمل نمی کنند، تلنگری بزند و نگرانی جامعه را با اقدام عملی فرونشاند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

افزایش استفاده از "ژلاتین خوکی" در پاستیل های ایرانی

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه مه 23, 2015 12:47 pm

پس از ممنوع شدن واردات ژلاتین گاوی = افزایش استفاده از "ژلاتین خوکی" در پاستیل های ایرانی


Image

شنیده ها حاکی از آن است که واردات قاچاق ژلاتین خوکی همچنان ادامه دارد و نظارتی برای جلوگیری از آن نمی شود

سرویس اجتماعی افکارنیوز _ چندی پیش خبری منتشر شد که در هیاهوی اخبار سیاسی و دیگر اخبار کشور گم شد.
هرچند این خبر داستان جدیدی نبود چرا که ۹ ماه پیش نیز منتشر شد ولی ظاهرا اقدام خاصی برای رفع این ماجرا انجام نشده است و کماکان شنیده می شود که داستان همچنان ادامه دارد
و با ممنوعیت یک قلم کالا، رنگ جدی تری نیز به خود گرفته است؛ داستانی از جنس واقعیت به نام "قاچاق ژلاتین خوکی" به کشور.

در اوایل آذر ماه ، در نشست انجمن واردکنندگان مواد غذایی محمدرضا پناهنده رئیس انجمن واردکنندگان مواد غذایی و آشامیدنی از ادامه قاچاق "ژلاتین خوکی" به کشور خبر داد و گفت:‌ وقتی جلوی واردات کالایی به صورت رسمی گرفته می‌شود، باید این موضوع در نظر گرفته شود که ممکن است واردات قاچاقی که برای تامین تقاضای بازار در نظر گرفته می‌شود، مجوزهای حلال نداشته باشد، چرا که واردکننده پاستیل با شرکت تولیدی قرار داد می‌بندد، تا ژلاتین گاوی در پاستیل استفاده شود، اما قاچاقچی تعهدی ندارد، چرا که در همه جای دنیا پاستیل با ژلاتین خوکی تولید می‌شود و قاچاقچی هم همان پاستیل را تولید می‌کند .

طبق گفته پناهنده ظاهرا این امر یعنی قاچاق ژلاتین خوکی به کشور در نتیجه ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی صورت گرفته است. اگر حرف پناهنده صحت داشته باشد بنابراین به طور قطع قاچاق ژلاتین خوکی به کشور افزایش خواهد داشت.

اين خود مردم هستند كه بايد هم ملتزم باشند و پرهيز كنند و اگاه باشند و تا مطمئن نشده اند مواد اوليه ان پاك و حلال است مصرف نكنند
ملاك مصرف بودن توي فروشگاه و يا خوشمزه بودن و يا رواج مصرف توسط عامه ناس نباشد


ژلاتین، ماده ای که ژله را لرزان و پاستیل را نرم و انعطاف پذیر می کند، حرف و حدیثهایی را ایجاد کرده و اگر تا پیش از این تنها دردسر مسلمانان جهان بود، اکنون به دردسر ایرانی ها نیز تبدیل شده است. چرا که با تصمیم مسئولان برای ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی به کشور، ظاهرا ژلاتین خوکی جایگزین آن شده است!

درحالیکه در مدارس یکی از شهرهای فرانسه ، استفاده از خوراکی هایی با مواد ژلاتین خوکی ممنوع شده است، مصرفش در ایران در حال افزایش است؛ مصرفی که مردم کشور نسبت به آن اطلاعی ندارند چرا که در روی بسته ها ذکر نشده که از ژلاتین خوکی ساخته شده است یا ژلاتین گاوی!

با توجه به عدم حساسیت و اهميت بسياري مردم نسبت به حرام و حلال بودن غذاها، جای تعجب است که مسئولان نظارتی با ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی، چنین مواردی را پیش بینی نکرده اند و در صورت پیش بینی کردن آن، بعد از گذشت ۹ ماه از قاچاق ژلاتین خوکی به کشور، اقدام خاصی در جهت رفع آن انجام نداده اند.

در حالیکه غذای حلال یکی از صنایع جدید در اکثر کشورها شده است و طرفداران بی شماری را به خود جلب کرده است، ایران که خود باید سردمدار این فرآیند و صنعت باشد، با كامل نبودن كنترل و نظارت ميدان به دست ژلاتین خوکی قرار داده شده است. بنابراین لازم است که ضمن ممنوعیت واردات ژلاتین گاوی نظارت ها قوی تر و منع از خوكي هم بشود.

Image

حکم مصرف ژلاتین خوکی
ژلاتین از فراوردههای حیوانی است و حلال یا حرام بودن آن بستگی به حلال یا حرام بودن آن اجزایی دارد که در تهیه ژلاتین از آن استفاده می شود. اگر از اجزای خوک و یا حیوانی بود که ذبح شرعی نشده بود؛ ژلاتین به دست آمده نجس و خوردن آن در قالب پاستیل، ژله و مانند آن حرام خواهد بود.
اگر ژلاتین را از اجزای حیوان حلال گوشتی که ذبح شرعی شده باشد تهیه کنند؛ ژلاتین به دست آمده پاک و خوردن آن در قالب محصولاتی مانند پاستیل و ژله حلال خواهد بود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

نان مرده؛ نانی سفیدی که می‌خوریم!

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه ژوئن 18, 2015 11:44 am

نان مرده؛ نانی سفیدی که می‌خوریم!


همه ما مي دانيم که در سراسر دنيا مردم به علت تغيير ذائقه از خوردن نان سفيد لذت مي برند، اما امروز مي خواهيم شما را با برخي واقعيت ها درباره اين نان آشنا کنيم.

Image

ارزش غذايي نان سفيد آن قدر پايين است که به نان مرده معروف است. به نقل از سايت «Prevention»، مصرف نان سفيد مي تواند براي سلامت شما خطر جدي محسوب شود. دولت سوئيس سال هاست که درباره خطر مصرف نان سفيد اطلاع رساني مي کند و براي جلوگيري از مصرف آن توسط شهروندان براي خريد نان سفيد، ماليات اعمال مي کند و پول به دست آمده را به نانواها مي دهد تا قيمت نان سبوس دار را پايين بياورند. دولت کانادا قانوني تصويب کرده و غني سازي نان سفيد با ويتامين هاي مصنوعي را منع کرده است زيرا نان بايد حاوي ويتامين هاي طبيعي موجود در غلات باشد. در واقع نان سفيد، يک نان مرده است. اما واقعيت هايي درباره آن:

Image

چرا رنگ اين نان سفيد است در حالي که آرد گندم سفيد نيست؟

ج: زيرا آردي که براي پخت نان سفيد استفاده مي شود از طريق مواد شيميايي سفيد مي شود. بنابراين با خوردن نان سفيد، سفيدکننده شيميايي مي خوريد.

درتمام دنياکارخانه هاي آرد از مواد شيميايي سفيد کننده آرد از جمله اکسيد نيتروژن، کلرين، کلريد، نيتروسيل و بنزويل پروکسيد مخلوط با نمک هاي شيميايي مختلف استفاده مي کنند! عوامل سفيد کننده نان يعني اکسيد کلريد ترکيب شده با پروتئين در آرد باقي مي ماند و آلوکسن (alloxan) توليد مي کند؛ آلوکسن نوعي سم است که براي ايجاد ديابت در حيوانات آزمايشگاهي استفاده مي شود.

کلرين اکسيد، روغن جوانه گندم را از بين مي برد و عمر مفيد آن را کوتاه مي کند.

در پروسه سفيد کردن آرد، نيمي از اسيدهاي چرب غيراشباع که ارزش غذايي بالايي دارد و همچنين تقريبا تمامي ويتامين E از بين مي رود. در نتيجه، باقي مانده آرد در نان سفيد حاوي پروتئين هايي با کيفيت پايين و نشاسته چاق کننده است اما مواد مغذي ديگري که طي اين پروسه از بين مي رود:

۵۰ درصد کلسيم

۷۰ درصد فسفر

۸۰ درصد آهن

۹۸ درصد منيزيم

۷۵ درصد منگنز

۵۰ درصد پتاسيم

۶۵ درصد مس

۸۰ درصد تيامين

۶۰ درصد ريبوفلاوين

۷۵ درصد نياسين

۵۰ درصد اسيد پانتوتنيک و تقريبا ۵۰ درصد پيريدوکسين.

برخي از محققان معتقدند؛ نان چاودار سبوس دار، بهترين گزينه براي مصرف و حفظ سلامت است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

برنج شمال ايران الوده به سموم بسيار خطرناك

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه ژوئن 28, 2015 11:56 am

برنج شمال ايران آلوده به سموم بسيار خطرناك


سازمان حفاظت محیط زیست طی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی درخواست کرد، مصرف سم پرخطر و پر مصرف دیازینون که از جمله خطرناکترین سموم برای آبزیان و پرندگان است، متوقف شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست (پام)، محمدجواد سروش مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی با اشاره به تشکیل کمیته مدیریت منابع پایه و کاهش آلودگی کود و سم در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: بر این اساس، طی نامه ای به وزیر جهاد کشاورزی درخواست شد تا مصرف سم پرخطر و پر مصرف "دیازینون" که از جمله خطرناکترین سموم برای آبزیان و پرندگان است و مصرف سالانه آن بیش از سه میلیون لیتر در ایران است، هر چه سریعتر متوقف شود.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی خاطرنشان ساخت: بیشترین حجم استفاده از سم پر خطر "دیازینون" در شالیزارهای استان های شمالی کشور است و این تحت شرایطی است که هم اکنون در تمام کشورهای اروپایی و آمریکایی مصرف این سم خطرناک که عوارض بسیار مخربی برای محیط زیست و سلامت مردم به همراه دارد، ممنوع شده است.

سروش ضمن اشاره به درخواست این کمیته از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: از این وزارتخانه خواسته شده نسبت به بررسی باقی مانده سموم و فلزات سنگین در محصولات کشاورزی اقدام کند.

وی افزود: همچنین بر اساس یکی دیگر از تصمیمات این کمیته، از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواسته شده نسبت به بررسی عوارض بهداشتی ناشی از استفاده "ترکیب اتفون" که برای عمل آوری گوجه فرنگی استفاده می شود، اقدام کند.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی یادآور شد: کمیته مدیریت منابع پایه و کاهش آلودگی کود و سم در سازمان حفاظت محیط زیست از وزیر جهاد کشاورزی خواسته تا نسبت به حذف سموم پرخطر و جایگزین با سموم زیست نهاده اقدام لازم به عمل آید.

"نئونیکوتینوئید" سمی خطرناک برای زنبورهای عسل

وی ادامه داد: همچنین از وزیر جهاد کشاورزی خواسته شد، طی دستوری عاجل نسبت به توقف استفاده و جایگزینی سم "نئونیکوتینوئید" که سمی بسیار خطرناک برای زنبورهای عسل به شمار می آید، اقدام کند.

سروش با تاکید برضرورت توقف هر چه سریعتر مصرف سموم قدیمی و پرخطر که طیف کشندگی بسیار وسیعی دارند، تصریح کرد: این سموم که مصرف آن در کشور قدمتی 70 ساله دارد، اثرات بسیار مخربی بر روی محیط زیست گذاشته و آفات نیز مقاوم تر می کند.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست در امور سموم و کودهای شیمیایی ضمن اشاره به اینکه یکی از خلاء ها در زمینه کود و سم و تهدیدات زیستی این نهاده ها، کمبود اطلاعات فنی کارشناسان محیط زیست است، افزود: بر این اساس مقرر شد، دوره های آموزشی برای کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست در سراسر کشور برگزار و بدین منظور استان های کشور به هفت منطقه تقسیم و نخستین دوره آموزشی در استان بوشهر با حضور نمایندگان استان های فارس، خوزستان، هرمزگان و بوشهر برگزار شد.

برگزاری دوره آموزشی راهکارهای مدیریتی به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی سم و کود

سروش اضافه کرد: در این دوره آموزشی، تمامی مسائل مربوط به سم و کود و وضعیت مصرف آن در ایران و جهان، ارزیابی خطرات این نهاده ها و راهکارهای مدیریتی برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی آن ها به کارشناسان حاضر آموزش داده شد.

وی ایجاد فرهنگ و شناخت عمومی از محصولات سالم و حمایت از تولیدکنندگان این محصولات با کمک رسانه ملی را از دیگر اقدامات کمیته مدیریت منابع پایه و کاهش آلودگی کود و سم برشمرد و اضافه کرد: از سوی دیگر مقرر شد، در تمام استان ها کمیته فنی مشترکی بین دستگاه های مسئول از جمله اداره کل حفاظت محیط زیست استان و وزارتخانه های جهاد کشاورزی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد تشکیل و نسبت به نحوه مصرف و کنترل کیفی سموم و کودهای شیمیایی اقدام شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

این مواد‌ غذایی را هیچوقت نخورید

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه ژوئن 28, 2015 1:04 pm

این مواد‌ غذایی را هیچوقت نخورید


در این مقاله بخوانید که چرا این 9 خوردنی را نباید میل کنید.

این روزها هم از بس که حرف از سرطان و خوراکی‌های ناسالم هست، دیگر به غذاهای مامان‌پز هم نمی‌توان اعتماد کرد، چه برسد به این جنگولک بازی‌هایی که به اسم صنعتی شدن و گیاه‌خواری و شکر دیابتی و کلا اقسام جایگزین‎‌ها درست می کنند. اصلا حرف ما این است که اگر کسی گیاه‌خوار است، دیگر چه نیازی است که سوسیسی درست کرد که گوشت نیست، اما مزه‌ی گوشت می‌دهد؟! طعنه‌آمیز نیست؟ در این مقاله بخوانید که چرا این 9 خوردنی را نباید میل کنید.


1. گوجه فرنگی کنسروی

Image

بیسفنول ای (BPA) یک ماده ی شیمایی سمی مرتبط به اختلالات باروری، تاثیرات عصبی، افزایش خطر سرطان سینه و پروستات، دیابت، بیماری‌های قلبی و غیره است. برای اجتناب از این ماده ی شیمیایی خطرناک، از مصرف مواد غذایی کنسروی دوری نموده و میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید، یا از موادی استفاده کنید که به جای قوطی‌های فلزی، در محفظه‌ی شیشه‌ای به فروش می‌رسند. مخصوصا مواد اسیدی مانند گوجه فرنگی.


2. گوشت فرآوری‌شده

Image

گوشت‌های موجود در مغازه‌های سوسیس کالباس فروشی، معمولا از گوشت حیواناتی تهیه می‌شود که به آنها هورمون‌های رشد، آنتی‌بیوتیک و دیگر انواع داروها تزریق شده‌است. این گوشت‌ها هم‌چنین حاوی سدیم‌ نیتریت و دیگر رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های شیمیایی هستند. باید به طور کلی از مواد فرآوری‌شده اجتناب کرد، چرا که گوشت فرآوری‌شده خطر سرطان را افزایش می‌دهد و مصرف هیچ مقداری از گوشت فرآوری‌شده، سالم نیست. گوشت دام‌های پرورشی اورگانیک یا پاستوریزه، و یا صید آزاد ماهی سالمون گزینه‌های سالم‌تری هستند.


3. کره‌ی مارگارین

Image

ترکیبات ناسالم بی‌شماری در مارگارین و دیگر مشابهات کره، شامل چربی‌های ترانس‌دار، رادیکال‌های آزاد، امولسیفایرها و مواد نگه دارنده، هگزان و دیگر محلول‌های سمی، وجود دارند. کره‌ی خام شیری که از گاوی که از چمن تغذیه کرده‌است، غنی از اسید لینولئیک کنژوگه (CLA) است، که به عنوان ماده‌ی مانع بروز سرطان و دیابت شناخته شده است.


4. روغن‌های گیاهی

Image

روغن‌های گیاهی به شدت فرآوری شده‌اند و اگر در مقادیر زیاد مصرف شوند، نسبت امگا-۳ به امگا-۶ را از حالت طبیعی خارج می‌کند. روغن‌های طبیعی می‌توانند کلسترول خوب را اکسید نموده و آنها را تبدیل به کلسترول بد می‌کند. روغن نارگیل بهترین انتخاب برای آشپزی است، چرا که در برابر تخریب حرارتی، خیلی حساس نیست و هم چنین یکی از چربی‌های مفید و منحصر به فرد برای بدن است. روغن زیتون نیز به سرعت در اثر دمای بالا تخریب می‌شود و بهترین استفاده‌اش برای روی سالاد سرد است.


5. پف فیل مایکروویوی

Image

کیسه‌های پف فیل مایکروویوی با پرفلوئورواکتانوئیک اسید (POFA) اندود شده‌اند و هنگامی که حرارت می‌بینند، ترکیبات‌شان به داخل پف فیل‌ها نفوذ می‌کنند. این مواد شیمیایی قسمتی از گروه مواد شیمیایی در حال گسترشی است که سیستم غدد درون ریز را مختل می کند و بر هورمون‌های جنسی تاثیر می‌گذارد.


6. سیب زمینی غیرارگانیک و دیگر محصولات طبیعی آلوده به آفت کش‌ها

Image

بهترین کار خرید میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک است، چرا که مواد شیمیایی مصنوعی کشاورزی تحت تایید قوانین ارگانیک بین‌المللی نیستند. با این حال، تمام میوه‌ها و سبزیجات سنتی کشت شده، تحت میزان یکسان آفت نیستند. میوه‌ها و سبزیجات با سطح بالای آفت شامل سیب، خیار، اسفناج، سیب‌زمینی و کلم پیچ هستند که تهیه‌ی ارگانیک آنها از بقیه‌ی میوه‌ها و سبزیجات مهم‌تر است.


7. نمک آشپزخانه

Image

نمک آشپزخانه و نمک موجود در غذاهای فراوری شده لزوما نوع نمک مورد نیاز بدن نیستند. نمک آشپزخانه شامل مواد شیمیایی مانند فروسیانید و آلومینوسیلیکات و ید اضافی است، در حالی که نمک طبیعی شامل مواد معدنی طبیعی فراوانی شامل سیلیکون، فسفر و وانادیوم است. به جای نمک آشپزخانه بهتر است از نمک دریا استفاده کنید.


8. پروتئین سویا و دیگر محصولات سویای تخمیر‌نشده

Image

اکثر لوبیاهای سویای کشت شده از نظر ژنتیکی دستکاری شده‌اند تا شکل کرد و یکسان داشته باشند. این ماده‌ی فعال گلیفوسات نام دارد، که عملکرد سلولی را مختل نموده و می تواند باعث بوجود آمدن بیماری‌های مدرن مانند اوتیسم (وهم‌گرایی) شود. سویای تخمیرنشده نیز به سوتغذیه، اختلال گوارش، از کار افتادن سیستم ایمنی بدن، اختلال عملکرد تیروئید، کاهش شناختی، اختلالات باروری و ناباروری، و حتی سرطان و بیماری قلبی منجر می‌شود. تنها سویای مفید برای سلامت، سویای ارگانیک است که به خوبی تخمیر شده‌است، تا ویژگی‌های مفیدش برای سیستم گوارش‌تان در دسترس باشد.


9. شیرین کننده‌ی مصنوعی

Image

شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام می‌توانند اشتهای‌تان را تحریک کند، میل به کربوهیدرات را افزایش دهد و ذخیره‌ی چربی و افزایش وزن را تحریک کند. متانول شکل گرفته در آسپارتام می‌تواند پروتئین و DNA حساس بدن را تخریب کند، چرا که انسان‌ها مکانیسم حفاظتی ای ندارند تا متانول را تبدیل به اسید فورمیک بی آزار کنند. آزمون سم‌شناسی روی حیوانات، مدل کاملی نیست، چرا که خلاف انسان‌ها، حیوانات دارای این مکانیسم هستند، پس نتایج برای انسان‌ها قابل تطبیق نیست.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

عسل با موم نخرید

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه آگوست 18, 2015 11:59 pm

عسل با موم نخرید


عسل با موم نخریدمدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران قیمت هر کیلوگرم عسل طبیعی برای مصرف‌کنندگان را حدود ٥٠‌هزار تومان اعلام و تأکید کرد: با توجه به این‌که موم‌ها منشأ آلودگی‌های ناشی از تجمع سموم آفت‌کش‌ها هستند، مردم به هیچ عنوان عسل با موم نخرند.

Image

عفت رییسی سرحدی، با تأکید بر این‌که هر عسلی به‌جز شهد گل، عسل تقلبی است، گفت: تعریف عسل چیزی نیست جز شهد گل و هر چیزی غیر از این باشد، تقلبی محسوب می‌شود. این صنف هم مثل بسیاری از اصناف به دلیل نبود نظارت‌ها، فضایی را برای سودجویان فراهم کرده است.

منبع: روزنامه شهروند
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

15 برند آبلیموی غیراستاندارد معرفی شد

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه اکتبر 14, 2015 10:38 am

15برند آبلیموی غیراستاندارد معرفی شد


رییس سازمان ملی استاندارد از توقیف 15 برند آبلیموی غیراستاندارد در مهر امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، نیره پیروزبخت امروز - شنبه - در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی استاندارد گفت: براساس مشاهده بازرسان استاندارد، آبلیموهای تولیدی با برندهای"هم‌نوش"، "رازقی"، "زیبنده"، "ترشمزه"، "سپنتا"، "بهینه‌نوش"، "هرمود"، "می‌گلی"، "خزر"، "ناجی"، "چینود"، "شط"، "حاسب"، "دست‌چین" و یک برند دیگر، غیراستاندار شناسایی شده‌اند.

وی با بیان این‌که تاکنون چهار بار استاندارد آبلیمو تغییر کرده و هربار سختگیرانه‌تر شده است، اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند تخلف کنند پس از مدتی راه گریز از کنترل‌ها را پیدا می‌کنند و به همین دلیل ما مجبوریم که استاندارد‌ها را تغییر دهیم.

رییس سازمان ملی استاندارد با اشاره به طرح پژوهش اصالت‌سنجی مواد غذایی در این سازمان گفت: قصد داریم وارد روش‌های نوین اصالت‌سنجی شویم و دستگاه‌های مربوط به آن را پیدا کرده‌ایم که در این صورت دیگر امکان تخلف برای متخلفان ایجاد نمی‌شود.

توضیح درباره اختلاف‌نظر استاندارد و وزارت بهداشت درباره آب آشامیدنی "دماوند"

پیروزبخت همچنین درباره‌ اختلاف ایجاد شده بین سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت درباره کیفیت آب آشامیدنی دماوند اظهار کرد: من نمی‌خواهم وارد درگیری شوم و تاکنون نیز هماهنگی‌هایی با وزارت بهداشت در این مورد داشته‌ایم اما به طور کلی وزارت بهداشت مسئول تغذیه بهداشتی مردم و سازمان استاندارد مسئول استاندارد‌های مرتبط با این مواد است.

وی افزود: به موجب قانون استاندارد و تکلیفی که مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی برعهده ما گذاشته اند، ناظر بر همه تولیدات داخلی هستیم؛ بنابراین وزارتخانه‌های اجرایی باید کار خود را انجام دهند و ما نیز نظارت کنیم؛ اگر مواردی از سوی وزارت بهداشت گفته شده نافی نظارت ما نیست.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

هشدارهاى جهاني نسبت به سرطانزا بودن سوسيس كالباس

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 09, 2015 3:32 pm

هشدارهاى جهاني نسبت به سرطانزا بودن سوسيس، كالباس، هات داگ و سالامی و ساير گوشتهاى فراوري شده
خمير ضايعات مرغ كه مصرفش ممنوع است مايه اصلي سوسيس و كالباس است

​​
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تحقیقات نشان می‌دهد گوشت‌های فراوری شده مثل کالباس و سوسیس خطر بیماری های قلبی، عروقی و سرطان را افزایش می‌دهند. همچنین سازمان جهانی بهداشت می گوید مصرف گوشت های فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس باعث بروز سرطان می شود. همچنین وزارت بهداشت هم درباره مصرف افراطی سوسیس و کالباس هشدار داده است.

چندی پیش سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که خوردن ۵۰ گرم گوشت‌های فرآوری شده، در روز احتمال مبتلا شدن به سرطان را ۱۸ درصد افزایش می‌دهد. همچنین در این گزارش گفته شده که گوشت قرمز هم ممکن است باعث ایجاد سرطان شود، اما هنوز دلایل کافی برای اثبات آن به‌دست نیامده است. سازمان تحقیقات درباره‌ سرطان کشور انگلستان (Cancer Research UK) هم گفته که بهتر است مصرف گوشت قرمز را بسیار کم کرد و ساندویچ بیکن ممکن است، احتمال بروز سرطان در افراد را افزایش دهد در گوشت‌های فرآوری شده، تغییراتی ایجاد می‌شود که عمر استفاده از آنها افزایش پیدا کند یا مزه‌ آنها با دودی کردن، اضافه کردن نمک و پخت به روش‌های مختلف تغییر کند.

گوشت‌های فرآوری شده مانند بیکن، سوسیس، هات‌داگ و سالامی به دلیل تغییراتی که در آنها ایجاد شده، موجب به خطر افتادن سلامتی می‌شوند. برای تولید این گوشت‌ها کارهای شیمیایی مختلفی انجام می‌شود که احتمال بروز سرطان در مردم را افزایش می‌دهند. همچنین پخت غذا در دمای بالا مانند کباب کردن گوشت در باربیکیو مواد شیمایی سرطان‌زا به وجود می‌آورد. در کشور انگلستان ۶ درصد از مردم احتمال دارد که سرطان مبتلا شوند. اگر این افراد در طول روز ۵۰ گرم گوشت فرآوری شده استفاده کنند، این آمار به ۷ درصد می‌رسد.

استفاده از خمیرمرغ غیرمجاز
در این میان رئیس سازمان غذا و دارو درباره مصرف افراطی و روزانه سوسیس و کالباس به ایسنا گفت: نگرانی های ما در زمینه سوسیس و کالباس مانند گذشته همچنان وجود دارد و این امر نیازمند نظارت بیشتری است.

دکتر رسول دیناروند درباره سلامت فرآورده های پروتئینی به ویژه سوسیس و کالباس ها، با ابراز نگرانی نسبت به استفاده از نوعی خمیر مرغ غیرمجاز در تهیه برخی از سوسیس و کالباس ها، گفت: اقداماتی در این زمینه در حال انجام است که این خمیرهای غیرمجاز جمع آوری شوند.


گوشت قرمز فرآوری شده سرطان زاست
همچنین سازمان بهداشت جهانی سازمان ملل با انتشار نتایج تحقیقات اخیر خود گفته است که مصرف مواد گوشتی قرمز فرآوری شده بخصوص هات داگ و سوسیس و یا برخی سس های آمیخته به مشتقات گوشتی سرطان زا هستند.

در گزارشی که سازمان بهداشت جهانی ۴ آبان ماه منتشر کرد، گفته شد درحالی که بسیاری از غذاهای فوری نظیر سوسیس ها و برخی سوس های آمیخته به مشتقات گوشتی می توانند به بروزسرطان هایی از قبیل سرطان راست روده منجر بشوند حتی مصرف گوشت گاو و گوسفند هم می تواند موجب بروز سرطان درانسان ها شود.

دکتر کرت استریف سرپرست آژانس بین المللی پژوهش سرطان، در این گزارش نوشته است که بیش از ۲۲ کارشناس مسائل مربوط به سرطان از ۱۰ کشور جهان با بررسی اطلاعات و مدارک جمع آوری شده به این نتیجه رسیده اند که طبق شواهد قطعی گوشت های فرآوری شده عامل بروز سرطان کولون و روده هستند. پژوهش ها نشان می دهد، مصرف روزانه ۵۰ گرم گوشت قرمز فرآوری شده امکان ابتلا به بیماری سرطان درانسان را تا ۱۸ درصد افزایش می دهد.

در این گزارش همچنین اشاره شده است که بنا برمدارک و شواهد محدودی که این آژانس در اختیار دارد مصرف مستقیم گوشت قرمز نیز می تواند خاصیت سرطان زا داشته باشد کارشناسان مذکور درابتدا صرفا به مدارکی مربوط به مصرف گوشت های فرآوری شده قرمز با سرطان کولون برخورده اند، اما به تدریج پی برده اند که مصرف اینگونه گوشت ها می تواند عامل بروزسرطان های دیگری ازجمله سرطان کبد و پروستات هم شود.

کالباس خوک نخرید؛ غیر بهداشتی است!!
این در حالی است که مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، سال گذشته به گزارشات مربوط به عرضه سوسیس و کالباس حیوانات حرام گوشت در برخی از فروشگاه های کشور، هشدار داد و گفت: با قاطعیت می توان گفت نه تنها در مورد فرآورده های حیوانات حرام گوشت، بلکه هیچگونه مجوزی از سوی سازمان غذا و دارو برای واردات سوسیس و کالباس صادر نشده است.

گوشت فرآوری شده با خمیر مرغ!
کارشناسان تغذیه معتقدند سوسیس و کالباس هایی که از خمیر مرغ تهیه شده اند به دلیل استفاده از مرغ به همراه پوست، استخوان و چربی های موجود در دستگاه گوارش و لابه لای روده ها غیر بهداشتی هستند و مصرف کننده باید توجه کنند .

برخی از سوسیس و کالباس های موجود در بازار که معمولا قیمت پایین تری نسبت به نمونه های دیگر دارند، توسط خمیر مرغ تهیه شده و کارشناسان تغذیه هشدار داده اند که مصرف این نوع محصولات آسیب های جدی به سلامت گوشت های فراوری شده(سوسیس، کالباس، همبرگر و ...) در تولید گوشت های فرآوری شده(سوسیس و کالباس) این فرآورده ها به دلیل مخلوط شدن مواد مختلف و یکنواخت شدن ظاهری امکان تقلب و افزودن مواد ازته غیر پروتئینی، پودر استخوان، پودر خون، نیتریت و نیترات بیش از حد مجاز برای بهبود رنگ و افزایش ماندگاری و حتی گوشت های نامرغوب وجود دارد.

پیشگری از ابتلا به سرطان
طبق یافته پژوهشگران، فراورده های گوشتی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. کرت استرایف پژوشگر مرکز بین المللی تحقیقات سرطان معتقد است، گوشت های فرآوری شده در گروه اول قرار دارند، به این معنی که ارتباط مستقیمی وجود دارد بین این فراورده ها و ابتلا به سرطان٬ به ویژه سرطان روده بزرگ. توصیه این پژوهشگر برای پیشگیری از ابتلا به سرطان در مورد برخی مشکلات مثلا آلودگی هوا و مسائل مربوط به محیط زیست این وظیفه دولت است که کاری انجام دهد. اما مهم ترین کاری که ما می توانیم انجام دهیم این است که سیگار نکشیم٬ مشروبات الکلی کم مصرف کنیم٬ ورزش کنیم و اضافه وزن نداشته باشیم و تا جایی که می توانیم از مصرف گوشت های فرآوری شده پرهیز کنیم.

سازمان جهانی بهداشت همچنین توصیه می کند که مصرف گوشت قرمز بهتر است همواره در یک رژیم غدایی معتدل در کنار میوه و سبزی کافی باشد. با این حال برای کاهش عوارض ناشی از مصرف سوسیس و کالباس بهتر است بابرهيز از این گونه فرآورده ها از سبزیجات، گوجه فرنگی و آب میوه های طبیعی استفاده کرد. اما اگر مصرف این غذاها به صورت عادت درآید و به علت آسانی تهیه و ارزان بودن، مصرف شوند، عوارض زیادی را بدنبال دارند که می توان به سرطان زایی آنها اشاره کرد.
منبع: خبرآنلاین
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

۶۰دقیقه پس‌از مصرف نوشابه چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه ژانويه 04, 2016 12:39 am

۶۰دقیقه پس‌از مصرف نوشابه چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد


داروساز انگلیسی با مطالعه بر روی تاثیرات منفی یک بطری کوکاکولا پس از گذشت یک ساعت در بدن، هشدار داد که اگر قلب و بدن خود را دوست دارید از مصرف این نوشابه پرهیز کنید.

به گزارش مشرق، نیراج نایک پس از مطالعه برروی تاثیرات کوکاکولا در بدن در نخستین ساعت مصرف اعلام کرد: در 10 دقیقه نخست پس از مصرف این نوشابه گازدار، 10 قاشق چایخوری شکر وارد بدن ما می شود که عملا میزان آن 100 درصد نیاز روزانه محسوب می شود، اما با توجه به وجود اسید فسفریک در ترکیبات آن ، بدن حالت تهوع پیدا نمی کند زیرا این نوع افزودنی طعم شکر را تغییر داده و فرد می تواند آنرا بنوشد.

Image

20 دقیقه پس از نوشیدن کوکاکولا میزان قند در خون به اوج خود می رسد که سپس منجر به ترشح انسولین در بدن می شود، در این لحظه کبد واکنش نشان داده و تمام قند موجود را به چربی تبدیل می کند.

پس از گذشت 40 دقیقه از نوشیدن کوکاکولا ، جذب کافئین موجود در آن نیز تکمیل شده و مردمک چشم ها گشاد و فشار خون بالا می رود و کبد نیز در واکنش قند را وارد سیستم گردش خون می کند، اکنون گیرنده های ادنوزین مغز بکار افتاده و با خواب آلودگی مبارزه می کند.

پس از گذشت 45 دقیقه از مصرف این نوشابه بدن تولید دوپامین را افزایش داده و مراکز لذت در مغز را فعال می کند دقیقا همانگونه که هروئین در بدن عمل می کند.

در حالی که پس از گذشت 60 دقیقه از نوشیدن آن، اسید فسفریک با به هم متصل کردن کلسیم، منیزیم و روی در معده منجر به افزایش سوخت و ساز شده و قند بالا در خون نیز منجر به دفع کلسیم از طریق ادرار از بدن می شود.

خواص ادرار آور کافئین نیز وارد عمل شده و از طریق ادرار، کلسیم، منیزیم و روی که برای استخوان ها مفید هستند را از بدن خارج می کند. پس از کاهش این تحریک، قند خون بشدت افت می کند و بدن تحریک پذیر و یا بی تفاوت می شود. این در حالی است که تمام آب حاوی بطری ، قبل از اینکه بدن شما بتواند مواد کافی را برای هیدراته نگه داشتن سیستم و قوی کردن استخوان ها و دندان ها جذب کند، از بدن دفع شده است.

این داروساز انگلیسی در وبلاگ خود نوشت: یکی از چیزهایی که همواره باعث تعجب من می شد این بود که مشاهده می کردم برخی از افراد با اینکه در رژیم غذایی خود از مصرف چربی پرهیز می کردند اما به وزنشان اضافه می شد. پس از مشاهده ابتلای خیلی از آنها به بیماری های مربوط به اضافه وزنی مانند مشکلات قلبی ، دیابت و یا تاثیرات منفی داروها، تصمیم گرفتم علت آنرا پیدا کنم که چه چیزی باعث چاقی این افراد می شود.
به عقیده وی یکی از خطرات عمده برای سلامت بدن، مربوط به باصطلاح 'شربت ذرت با فروکتوز بالا' (High Fructose Corn Syrup) می شود که در بسیاری از نوشابه ها استفاده می شود، این ماده می تواند با فریب دادن کبد، به چربی تبدیل شود.

وی افزود: من از بیماران خود خواستم تا آب و یا چایی سبز را جایگزین کوکاکولا کنند. حتی برای شیرین کردن نوشیدنی ها از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنند. نتایج فوق العاده شد.

روزانه یک میلیون و 600 هزار بطری کوکاکولا در جهان به فروش می رسد. این نوشابه علاوه بر این ماده حاوی کافئین و نمک های پالایش شده است. مصرف این مواد می تواند خطر چاقی ، دیابت، بیماری های قلبی و فشار بالا را افزایش دهد. بنابراین اگر قلب خود را دوست دارید قبل ازاینکه یک بطری کوکاکولا بنوشید به تاثیرات آن فکر کنید.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به آلوده شناسى


Aelaa.Net