آگاهي طبي = خطرات

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

غذاهایی‌که اگر دوبار گرم‌شوند سرطان‌زا مي‌شود

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه مه 08, 2015 2:34 pm

غذاهایی‌ که اگر دوبار گرم‌ شوند سرطان‌ زا مي‌شود


نتایج یک تحقیق پزشکی نشان می‌دهد هفت نوع مواد غذایی اگر مجدد گرم شود سمی، زیان آور و حتی سرطان‌زا می شود.

Image

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ها، این تحقیق پزشکی نشان داد قارچ و مرغ از جمله این غذاهاست.

غذاهای پخته شده که دوباره داغ شود ضرر دارد عبارتند از :

1-کرفس به سبب آنکه نیترات دارد.
2-چغندر به سبب آنکه نتیرات دارد و زمانیکه دوباره داغ می شود به شدت زیان آور است.
3-تخم مرغ پس از آب پز شدن یا در روغن پخته شدن اگر دوباره داغ شود سمی می شود.
4-قارچ تازه زمانیکه دوباره داغ می شود ترکیب پروتئین آن تغییر می کند و فوایدش را از دست می دهد و باعث مشکلات در دستگاه گوارشی می شود.
5- مرغ و گوشت به سبب تغییر در ترکیب پروتئینها.
6-سیب زمینی اگر دوباره داغ شود سمی می شود.
7-اسفناج زمانیکه دوباره داغ می شود نیتراتش به نیتریت تبدیل و سرطان زا می شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

عامل مهم سرطان كه مورد غفلت است: پرهیز از ویروسهای مسری

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه مه 23, 2015 10:59 am

عامل مهم سرطان كه مورد غفلت است: پرهیز از ویروسهای مسری


بسیاری از مردم تصور می کنند سرطان مسری نیست. در حالی که برخی از سرطانها از طریق ویروس منتقل می شوند مثل ویروسهایی که باعث سرطان دهانه رحم و سرطان کبد می شوند. ویروسها و باکتریهای مسری عامل 22 درصد از مرگهای ناشی از سرطان در جهان سوم و6درصد مرگهای مشابه در کشورهای پیشرفته هستند. بنابراین خطر این نوع ویروسها کمتر از سیگار کشیدن نیست.

در اینجا فهرستی از 6 رفتار ارائه می شود که عمل به آنها در کاهش احتمال ابتلا به سرطان بسیار مؤثر است :

پرهیز از سیگار کشیدن
سیگار دشمن درجه یک انسان است و عامل اصلی ابتلا به انواع سرطانها به حساب می آید. حدود 22 درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان به خاطر سیگار کشیدن است. خطر سیگار از اینجا ناشی می شود که فرد سیگاری بیش از 500 ماده شیمیایی را روانه ریه خود می کند که همه انها درصد ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. این خطر منحصر به استنشاق تنباکو نمی شود. بلکه انواع دیگری از دخانیات جویدنی هم ضررهای بسیار زیادی دارند. کما اینکه اطرافیان فرد سیگاری هم در معرض ابتلا به سرطان هستند.

پرهیز از ویروسهای مسری
بسیاری از مردم تصور می کنند سرطان مسری نیست. در حالی که برخی از سرطانها از طریق ویروس منتقل می شوند مثل ویروسهایی که باعث سرطان دهانه رحم و سرطان کبد می شوند. ویروسها و باکتریهای مسری عامل 22 درصد از مرگهای ناشی از سرطان در جهان سوم و6درصد مرگهای مشابه در کشورهای پیشرفته هستند. بنابراین خطر این نوع ویروسها کمتر از سیگار کشیدن نیست.

پرهیز از اشعه خورشید
نور خورشید برای انسان اهمیت خاصی دارد ومنبع تولید نود درصد از ویتامین دی مورد نیاز انسان است. این ویتامین نقش مهمی در تقویت بدن و جلوگیری از بیماریهای خطرناکی مثل سرطان و پوکی استخوان دارد با این حال قرار گرفتن زیاد از حد در معرض نور خورشید هم بسیار خطرناک است و اشعه ماورای بنفش آن باعث آفتاب سوختگی شده و احتمال ابتلا به سرطان پوست را بالا می برد. بنابراین توصیه می شود مخصوصا در ساعات ظهر خود را در معرض آفتاب قرار ندهید و از کرمهای ضد آفتاب استفاده کنید.

پرهیز از چاقی
برخی از دانشمند، چاقی را بیماری عصر نوین می دانند زیرا به سرعت در حال شیوع است و خطر ابتلا به انواع سرطان ها را مثل سرطان روده بزرگ، سینه، رحم، کلیه ها، مری، پانکراس و کبد را بالا می برد. به این ترتیب احتمال ابتلا به سرطان در میان مردان و زنان چاق بیشتر است. لذا توصیه می شود به منظور رهایی از چربیهای اضافی رژیم غذایی متعادل را رعایت کنید، و از ورزش و فعالیتهای بدنی غافل نشوید.

پرهیز از زندگی در هوای آلوده
آلودگی هوا از دیگر عوامل مؤثر در ابتلا به سرطانهای مختلف است. آلودگی هوا نیز اغلب ناشی از سوخت وسایل نقلیه، حاملهای انرژی و سوخت منازل است که خطرات زیادی برای سلامتی انسان و به طور مشخص دستگاه تنفسی و قلب او دارند و سالانه صدها هزار نفر در سراسر جهان به خاطر سرطان ریه ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند. میزان ابتلا به سرطان در مناطق آلوده به دو برابر افزایش پیدا می کند.

انجام آزمایشهای مداوم
پرهیز از عوامل بیماری زا همیشه انسان را از احتمال ابتلا به سرطان در امان نگه نمی دارد. زیرا برخی از انواع سرطانها از طریق ژن و وراثت منتقل می شوند یا ناشی از محیط زندگی انسان هستند و قابل کنترل نیستند. تنها کاری که در این موارد می توان انجام داد شناخت به موقع بیماری و روش معالجه موفقیت آمیز آن است با این کار می توان از بروز بیماری پیشگیری کرد یا به طور کامل آن را از بین برد. مخصوصا که امروزه تجهیزات پزشکی نوین پیشرفت چشمگیری داشته است و می توانند سلولهای سرطانی را به موقع تشخیص دهند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

عامل کبد چرب پیدا شد

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه ژوئن 28, 2015 12:14 pm

عامل کبد چرب پیدا شد


بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، مصرف روزانه حتی یک نوشیدنی شیرین از جمله سودا و سایر نوشیدنی های گازدار و آب میوه ها خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می دهد.

با وجود اینکه این مطالعه که توسط مرکز تحقیقات ژان مایر در دانشگاه تافتس در آمریکا انجام شد، نشان می دهد که رابطه ای میان مصرف قند ناشی از نوشیدنی ها و ابتلا به بیماری کبد چرب وجود دارد اما محققان می گویند هنوز در این زمینه مطالعات کافی انجام نشده است که بتوان با قطعیت اعلام کرد که قند عامل ابتلا به بیماری کبد چرب است.

نیکولا مک کوون محقق برنامه اپیدمیولوژی تغذیه در مرکز تحقیقات ژان مایر و استاد یار دانشکده فریدمن می گوید: نوشیدنی های شیرین شده یک منبع کالری هستند که لازم است مردم در مورد مقدار مصرف این نوشیدنی ها فکر کنند برای مثال نوشیدن آنها را برای مناسبت های خاص اختصاص دهند.

محققان در این مطالعه دو هزار و 634 زن و مرد را که اکثرا سفید پوست و میان سال بودند، بررسی کردند؛ تمامی این افراد در مطالعه قلب، ریه و خون موسسه قلب فرامینگهام شرکت کرده بودند. این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه نوشیدنی های شیرین شده خطر ابتلا به بیماری کبد چرب را افزایش می دهد.

طبق اعلام بنیاد کبد آمریکا حدود 25 درصد از تمام آمریکایی ها به بیماری کبد چرب مبتلا هستند؛ این بیماری با تجمع چربی در سلول های کبد مشخص می شود اما بسیاری از افراد هرگز علائه ابتلا به این بیماری را نشان نمی دهند.

این مطالعه در مجله Hepatology منتشر شده است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

شيوع انفلونزاي مرغي در شمال ايران

پستتوسط pejuhesh232 » يکشنبه ژوئن 28, 2015 6:39 pm

شيوع انفلونزاي مرغي در شمال ايران


معاون فرماندار آمل از معدوم شدن طیور دو روستای این شهرستان به دلیل شیوع آنفولانزای مرغی خبر داد.

Image

به گزارش ایسنا، سیدجعفر رسولی امروز 30 خردادماه در جلسه اضطراری شیوع آنفولانزای مرغی در شهرستان آمل تصریح کرد: شبکه بهداشت، دامپزشکی و فرمانداری آمل با تشکیل اکیپ‌های عملیاتی و ضدعفونی کردن مناطق آلوده نسبت به هرگونه شیوع این بیماری در بین مردم اقدامات پیشگیرانه انجام دادند.

رسولی با اعلام اینکه با توجه به تشخیص بیماری آنفولانزا در میان طیور دو روستای آمل ، این طیور کاملا معدوم شدند، اذعان کرد: با هماهنگی اداره دامپزشکی و شبکه بهداشت و درمان تمامی هزینه طیور به صاحبان آن پرداخت شد.

وی بیماری آنفولانزای مرغی را نوع خاص مسری بیان و عنوان کرد: این بیماری مشترک بین حیوان و انسان است و باید به این موضوع توجه داشت.

رسولی با بیان اینکه برای مقابله با این بیماری همچنان فروش زنده مرغ در واحدهای تجاری و بازار روزهای این شهرستان ممنوع است، یادآور شد: از مردم تقاضا می‌شود با توجه به احتمال شیوع بیماری از طریق تقاضا و عرضه در پرندگان زنده بازارچه‌ها از خرید طیور زنده در بازارچه عرضه مرغ جدا جلوگیری کنند.

این مسئول ادامه داد: همچنین از روستاییان و پرورش‌دهندگان مرغ و اردک خواستاریم که در صورت مشاهده هرگونه تلفات غیرعادی موضوع را با اداره دامپزشکی اطلاع دهند.

وی با تاکید براینکه همکاری نزدیک مردم و دستگاه‌های ذی‌ربط ضروری است، ابراز داشت: این همکاری و اطلاع‌رسانی نقش مهمی در جلوگیری از شیوع بیماری خواهد داشت.

معاون فرماندار آمل با اعلام اینکه در پی گزارش‌های دریافتی مرکز دامپزشکی شهرستان مبنی بر تلافات غیرعادی طیور بومی در دو روستای آمل شیوع این بیماری مورد تایید قرار گرفته است، بیان کرد: با توجه به مستند بودن نتایج آزمایشگاهی این مورد بیماری باید به طور جدی از سوی مسئولان این شهرستان مورد پیگیری قرار گیرد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

در معالجه اب مرواريد طب جديدبه روش صحيح طب كهن و اسلامى رسيد

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه جولاي 29, 2015 8:55 am

در معالجه آب مرواريد
طب جديد بعد از اوج پيشرفت و تجربه روش غلط جراحي؛
به روش صحيح طب كهن و اسلامى رسيد


Image
آب مروارید که یکی از علل اصلی کوری در انسان است، احتمالاً در آینده به جای جراحی با قطره چشم قابل درمان است.

به گزارش خبرنگار مهر، یک مطالعه تحقیقاتی که توسط دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو (UCSD) انجام شده و در مجله Nature منتشر شده، نشان می دهد که چگونه یک محلول حاوی استروئید طبیعی که می تواند به صورت قطره چشم استفاده شود، باعث کاهش آب مروارید در سگ ها می شود.

عدسی های چشمان ما عمدتا از پروتئین شفافی ساخته شده اند و دو وظیفه دارند: تغییر فوکوس و شفاف نگه داشتن عدسی. گفتنی است نحوه انجام این وظیفه دقیقا مشخص نیست.
آب مروارید نوعی بیماری است که با مختل شدن ساختار ظریف پروتئین ایجاد شده و باعث ایجاد توده و کدر شدن عدسی می شود.

عدسی، غنی از مولکولی است که لانوسترول نامیده می شود و عنصر اصلی و لازم برای بسیاری از استروئیدهای مهم در بدن است. لانوسترول توسط آنزیمی به نام سنتاز سنتز می شود.

لانوسترول باعث کاهش تشکیل توده در پروتئین های تشکیل دهنده آب مروارید می شود.

در این مطالعه دانشمندان 3 آزمایش بر روی حیوانات انجام دادند.

در آزمایش اول، محققان مشاهده نمودند که لانوسترول باعث کاهش توده در پروتئین های ایجاد کننده آب مروارید می شود. در مرحله دوم، آن ها نشان دادند که درمان از طریق لانوسترول باعث کاهش آب مروارید و افزایش شفافیت عدسی در خرگوش می شود.

در مرحله سوم، دانشمندان با آزمایش راه حل لانوسترول - هم به صورت تزریقی و هم به شکل قطره چشم- در سگ هایی که آب مروارید داشتند، همان اثر کاهش تجمع پروتئین در انسان و خرگوش را مشاهده نمودند. بدین طریق آب مروارید کاهش یافته و شفافیت لنز بهبود بخشیده شد.

پژوهشگران نتیجه گیری کردند که لانوسترول یک مولکول مهم در پیشگیری از توده شدن پروتئین عدسی بوده و این به منزله استراتژی جدید برای پیشگیری از ابتلا به آب مروارید می باشد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

وزير بهداشت: اینقدر نمک نخورید!

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه آگوست 01, 2015 10:06 pm

وزير بهداشت: اینقدر نمک نخورید!


مصرف نمک در کشور سه تا چهار برابر کشورهای همجوار است و این موضوع باعث می شود سکته در جامعه افزایش پیدا کند.

سکته علت بیش از 50 درصد مرگهای مردم ایران را به خود اختصاص داده است .

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش ورزش همگانی در پارک خورشید مشهد گفت : سکته علت بیش از 50 درصد مرگهای مردم ایران را به خود اختصاص داده که 35 درصد آن قلبی و 15درصد مغزی است.

سیدحسن قاضی زاده هاشمی افزود: مصرف نمک در کشور سه تا چهار برابر کشورهای همجوار است و این موضوع باعث می شود سکته در جامعه افزایش پیدا کند.

او با ابراز نگرانی از مصرف بیش از حد جوانان از مواد غذایی آماده، افزود: دولت در شرایط فعلی از بهبود وضع سلامت مردم حمایت می کند هرچند مردم ایران باید با آگاهی کامل مواد غذایی مناسب را انتخاب کنند.

وزیر بهداشت با بیان این که سلامتی افراد باعث پویایی و نشاط جامعه می شود افزود : متاسفانه پنج میلیون نفر مردم کشور مبتلا به دیابت هستند و 50 درصد مردم ایران اضافه وزن دارند و این موضوع بسیار نگران کننده است.

قاضی زاده هاشمی گفت : کم تحرکی در جامعه باعث تشدید بیماری هایی همچون فشار خون شده است.

او با اشاره به این که ورزش از بیماریهای مختلف پیشگیری می کند ، تصریح کرد: محور توسعه و پیشرفت در هر جامعه انسان ها هستند و اگر سلامتی در جامعه حاکم نشود این موضوع به صورت قطع محقق نمی شود.

وزیر بهداشت میانگین طول عمر در کشور را در شرایط فعلی 73 سال اعلام کرد و افزود : 36سال پیش مردم ایران به طور متوسط 55سال عمر می کردند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

برای کاهش وزن به جای غذا روی مغزتان تمرکز کنید

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه آگوست 10, 2015 6:47 pm

برای کاهش وزن به جای غذا روی مغزتان تمرکز کنید


Image

به گزارش «شیعه نیوز»، اکثر ما می دانیم که بروکلی سالم تر از شیرینی است ما می توانیم ساعتها درباره نتایج خوردن شکر، چربی، گلوتن و آنتی اکسیدانها سخنرانی کنیم اما این حقیقت تغییر نمی کند که مزه شیرینی خوب است و می خواهیم آن را بخوریم.

هر طرحی برای کاهش وزن به سادگی به شما می گوید که چه چیزهایی بخورید و نادیده گرفتن علت انتخابهایی که داشتید در بلند مدت بی تأثیر است.
داشتن اطلاعات مواد غذایی مهم است، اما چنین دانشی تنها یک قطعه از کل قطعات پازل است. راز حقیقی درک رفتارها و انگیزه های فردی آن هم به صورت ریشه ای است و استفاده از این اطلاعات تأثیر معناداری روی سلامت شما دارد. براین اساس سلامتی خوب از مغز شروع می شود نه از بشقاب.

اولین چیزی که باید درک کنید این است که ما کمتر از چیزی که تصور می کنیم روی تصمیمهای خورد و خوراکمان کنترل داریم. می خواهیم که باور کنیم، می توانیم هرزمان که اراده کردیم به جای همبرگر یک سالاد سفارش دهیم.

این درحالی است که خودداری چیزی نیست که ما صرفا آن را خاموش و یا روشن کنیم؛ در نتیجه فرآیند تصمیم گیری به ویژه وقتی که صحبت از غذا به میان می آید پیچیده تر می شود.

تقریبا ۲۰ درصد از کالری هایی که روزانه مصرف می کنیم توسط مغزمان مصرف می شود، چرا که فعالیت مغز پرهزینه است و به مواردی چون خودداری و تصمیم گیری نمی توان به صورت نامحدود متکی بود. در نتیجه اراده یک منبع محدود است.

اراده و عزم راسخ چون ماهیچه ای که مدام ورزش می کند، ضعیف خواهد شد. تمام تصمیم هایی که در طول روز می گیرید، اراده را تهی می کند و زمانی که می خواهید جریان توانایی انتخاب غذای سالم را نسبت به غذاهای معمول فعال کنید، اراده به سرعت خالی می شود.

نکته جالب اینجاست که افزایش قند خون تاحدی می تواند به بازگرداندن اراده کمک کند، اما یافتن یک راه سالم برای افزایش قند خون درحالی که اراده خالی شده، خود یک معضل است. مغزهای خسته ساده تر از سایر شرایط شیرینی را به خود جذب می کنند.

روشی که مغز برای رویارویی با معضل اراده در پیش می گیرد، مکانیزه کردن تصمیمهای ما تا حد ممکن است. مغز این کار را با ایجاد عادتها انجام می دهد. عادتها رفتارهای خاصی هستند که در پاسخ به یک محرک یا اشاره صورت می گیرد.

از سوی دیگر رفتارها همواره با نوعی پاداش همراه هستند که به نوبه خود انگیزه را تقویت می کند. برای مثال، شنیدن یک وز وز از جیب لباس اشاره به این مسئله می کند که باید دست خود را در جیب کرده، تلفن را گرفته، آن را بیرون آورید و به صفحه آن نگاه کنید.

این اطلاعاتی که می بینید موجب می شوند اندکی دوپامین در مغز در قسمت پاداش مغز آزاد شود. ما انسانها عاشق تازگی هستیم، این امر توضیح می دهد که چرا اکثر ما یک پاسخ انعکاسی به چک کردن دستگاه های تلفن همراه خود هنگام دریافت یک صدای هشدار داریم. عادتها به این شکل متولد می شود.

وقتی عادتها نهادینه شدند به طور خودکار بدون خرج کردن هیچ اراده یا تلاش ذهنی رخ می دهند.
دانشمندان تخمین زده اند که ۹۰ درصد تصمیمهای غذایی روزانه ما در نتیجه عادت هستند. این امر انرژی مغزمان را برای انتخابهای دشوارتر حفظ می کند.
نکته اول اینکه، این اطلاعات بیان شده نشان می دهد که اراده به طور خاص به عنوان ابزاری برای رسیدن به کاهش وزن قابل اتکا نیست و بهتر است که ما تلاش خود را برای ایجاد عادتهای سالم به کار گیریم.

نکته بعدی اینکه این اطلاعات به ما می آموزد که هر عادتی که می خواهیم به دست آوریم باید از یک پاداش معنا دار بهرمند شویم تا این عادت باقی بماند. احتمال می توانید حدس بزنید که وعده مبهم لاغری در آینده به عنوان این پاداش کافی نیست. این جایزه برای هر عادت باید فوری و ملموس باشد.

به منظور رسیدن به کنترل وزن در بلند مدت باید غذاهای سالم پیدا کنید که از خوردنشان لذت می برید، انجام فعالیتهای فیزیکی و گذراندن وقت به کارهایی که دوست دارید می تواند این فرآیند را راحت تر و در دسترس تر کند.

استفاده از قدرت اراده برای یک رژیم محدود کننده دشوار و به شدت غیرمطلوب است و بسیاری از افراد در رابطه با عدم تأثیر چنین رژیمی می توانند یک آه بلند بکشند.

برای دسترسی به موفقیت نهایی در سلامت و کاهش وزن بهتر است از همه رژیمها دست برداریم و به فکر ساختن و ایجاد کردن عادات سالمی باشیم که از آن لذت می بریم.
از صبحانه شروع کنیم

برای رسیدن به چنین نقطه ای باید با موضوع ساده ای چون صبحانه آغاز کنیم. آماده کردن صبحانه ای که شامل غلات صبحانه با بادام و شیر و دارچین می شود تنها دو دقیقه وقت لازم دارد و در نهایت صبحانه ای دلپذیر فراهم شده است.

بهتر است به خرید یک قدم سنج فکرکرده و خود را مجبور کنید روزانه ۱۰ هزار قدم طی کنید. تنظیم و رسیدن به یک هدف قابل دسترسی یک پاداش بسیار قدرتمند است، این مسئله یکی از دلایلی است که مردم به بازیهای ویدئویی ابراز علاقه می کنند.

ایجاد عادت های سالم
از آنجا که مغز ما به سادگی مغلوب می شود، تلاش نکنید که در یک زمان عادات بسیاری برای خودتان ایجاد کنید. کار کردن روی دو تا سه عادت در یک زمان هدف مناسبی است.

عادتها از دو هفته تا شش ماه ریشه می گیرند اما به طور متوسط دو ماه زمان لازم است تا یک عادت نهادینه شود. بهتر است با عادتهای ساده کار را شروع کنید. وقتی که به قدر کافی از عادتهای خوب برخوردار شده در آن زمان سلامتی شما از خودش محافظت می کند بنابراین اگر برای کاهش وزن جدی هستید، بهتر است به جای رژیم غذایی بیشتر روی مغزتان تمرکز کنید.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

پس از خوردن نوشابه و آب پرتقال مسواک نزنید

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 09, 2015 3:11 pm

پس از خوردن نوشابه و آب پرتقال مسواک نزنید


متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی گفت: پس از خوردن مواد اسیدی مثل آب پرتقال، نوشابه یا نوشیدینی‌های ترش به هیچ وجه مسواک نزنید و تنها دهان را با آب بشویید.

پروین خادم گفت: مصرف شکلات باعث پایین آمدن PH در دهان می‌شود و پایین آمدن PH پوسیدگی دندان‌ها را در پی خواهد داشت؛ برای همین توصیه می‌کنم که کودکان شکلات و شیرینی‌ها را در یک وعده میل کنند و از خوردن آن‌ها به‌صورت تکه تکه و در چند وعده مختلف در روز خودداری کنند.

وی ادامه داد: ذره ذره خوردن شیرینی‌ها باعث پایین آوردن PH دهان و ساییدگی آن‌ها شده و فرصت ترمیم به دندان را نمی‌دهد.

خادم با اشاره به مواردی که در آن مسواک زدن مجاز نیست، گفت: پس از خوردن خوراکی‌های اسیدی مثل آب‌پرتقال، نوشابه یا نوشیدنی‌های ترش به هیچ وجه مسواک نزنید و تنها دهان را با آب بشویید، مواد اسیدی دندان‌ها را نرم‌تر می‌کند و مسواک زدن باعث ساییدگی و از بین رفتن آن‌ها خواهد شد. همچنین بعد از مصرف آبمیوه‌های پالپ‌دار نیز باید از نخ دندان استفاده کنند.

وی ادامه داد: همچنین به کودکانی که عادت دارند در آخر شب شیر بخورند نیز توصیه می‌شود که حتماً بعد از خوردن شیر نسبت به تمیز کردن فضای دهان اقدام کنند و بلافاصله بعد از مصرف شیر نخوابند.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ادامه داد: استفاده از خوراکی‌های فیبردار مثل هویج می‌تواند در نگهداری سطح لثه مؤثر باشد، همچنین توصیه می‌شود برای سلامت محیط دهان از دهان‌شویه‌های مخصوص استفاده و نوع دهان‌شویه را حتما با مشورت دندان‌پزشک انتخاب کنید؛ چرا که برخی از دهان‌شویه‌ها برای سلامت دهان و برخی برای سلامت لثه مفید است که باید تحت نظر پزشک انتخاب و استفاده شود.

دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند، کودکان زیر 6 سال از خمیردندان استفاده نکنند و تنها با مسواک به نظافت دندان‌ها بپردازند. برای کودکان بالای 6 سال نیز از خمیردندان کم فلوراید به‌اندازه یک نخود استفاده شود و برای افراد بالای 10 سال نیز از خمیردندان‌های دارای فلوراید به مقدار یکسانت استفاده شود.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

رنگ مخاط بینی و تشخیص بیماری

پستتوسط pejuhesh232 » دوشنبه نوامبر 09, 2015 4:00 pm

مخاط بینی و تشخیص بیماری


Image

مخاط چیست و چگونه تولید می شود
مخاط در واقع ترشحاتی است که از غدد مخاطی که دیواره اندام ها را می پوشانند، تولید می شود. این غدد مخاطی دارای سلول های مخاطی هستند که این مخاط را تولید می کنند. مخاط در اندام های مختلف بدن تولید می شود. مخاط در بینی، گلو، نایچه، معده، روده، دهانه رحم یا واژن و نواحی دیگر بدن ترشح می شود.


مخاط حاوی مواد مهمی است از جمله آب، آنزیم های ضد عفونی کننده، گلیکو پروتئین ها، ایمنوگلوبین ها، پروتئین ها و نمک های غیر آلی. یک انزیم مهم موجود در مخاط لیزوزیم (lysozyme ) است، در حالی که پروتئین آن لاکتوفرین است. انواع گوناگونی از غده ها انواع مخاط ترشح می کنند، مثلا غدد سروزی مخاط سروزی تولید می کنند.

عملکرد مخاط بینی
مخاط عملکرد مهمی در بدن انجام می دهد. مخاط بینی حاوی آنتی بادیهای مهمی است بنابراین از تهاجم میکرو ارگانیسم ها به مجاری تنفسی و بینی جلوگیری می کند. مخاط بینی از غشای مخاطی که سطح داخلی بینی و سینوسها را می پوشاند، محافظت می نماید. زمانی که مشکلاتی در دستگاه تنفسی وجود داشته باشد مانند عفونت سینوس ها، آلرژی یا التهاب ناشی از مواد محرک یا آسیب دیگر، مخاط بیشتری ترشح می شود.

حرکت مخاط بینی

مخاط در نتیجه حرکات مژک ها، حرکت می کند. مژک ها سلول های مو مانند و ریزی هستند که به خارج شدن مخاط از سینوس ها کمک می کنند. مژک ها در لایه اپی تلیوم وجود دارند و به حرکت مخاط کمک می کنند. گاه در صورتی که مژک ها درست عمل نکنند، مخاط در بینی تجمع می یابد و نمی تواند حرکت کند و انتقال یابد. این وضعیت به گرفتگی و احتقان بینی منجر می شود.

رنگ مخاط بینی


آگاهی از اهمیت رنگ مخاط بینی بسیار مهم است، زیرا می تواند ابزار تشخیصی خوبی باشد. رنگ ترشحات به ما درباره بیماریها می گویند، تنها کافی است به آنها گوش کنیم:

- مخاط شفاف: مخاط شفاف و شبیه آب، سالم و طبیعی محسوب می شود. این مخاط نشان میدهد که سینوس ها سالم هستند و به درستی عمل می کنند. در شرایطی ممکن است به علت آلرژی یا تحریک شدن بینی، مقدار زیادی مخاط شفاف تولید شود و شما آب ریزش بینی را تجربه کنید.

- مخاط سفید رنگ و ضخیم: مخاط کدر یا سفید رنگ می تواند نشانه مسدود شدن یا گرفتگی مخاط باشد. هنگامی که مخاط شفاف در سینوسها محبوس می شود، شروع به خشک شدن و افزایش ضخامت میکند. هنگامی که مخاط خشک می شود، به رنگ سفید و کدر در می آید. گاه این وضعیت می تواند نشان دهنده نوعی مشکل معده ای روده ای مانند باشد مانند پس از نوشیدن شیر که مخاط سفید و ضخیم می شود.

- مخاط زرد: مخاط زرد و ضخیم نشان دهنده وجود عفونت حاد باکتریایی یا ویروسی است.
- مخاط سبز: مخاط سبز نشان دهنده نوع جدی عفونت باکتریایی است که ممکن است حاوی چرک باشد. مخاط سبز معمولا عفونت مزمن سینوس را نشان میدهد.

- مخاط صورتی یا قرمز: قرمز به معنی خون است بنابراین ممکن است آسیبی به پوست داخل بینی رسیده باشد. مخاط صورتی می تواند حاصل مقدار جزئی خون در مخاط باشد اما همچنین ممکن است نشانگر بیماریهای مربوط به حساسیت بالای نایژکها مانند بیماری آسم باشد.

- مخاط قهوه ای: مخاط قهوه ای می تواند نشانگر خون خشک شده باشد که از بینی و سینوس ها نشأت گرفته اما در بیشتر موارد به علت دود سیگار، غبار یا آلودگی هوا می باشد. برخی از داروها و برونشیت مزمن نیز ممکن است منجر به تولید مخاط قهوه ای رنگ شوند.

- مخاط سیاه: مخاط سیاه نشانگر جدی در نظر گرفته می شود و اغلب به واسطه عفونت قارچی و کپکی سینوس ها اتفاق می افتد. البته ممکن است حاصل آلودگی هوا، محصولات تنباکو و مصرف کوکائین و تریاک نیز باشد.

غذاهایی که بر تولید مخاط تأثیر می گذارند

برخی از غذاها موجب افزایش تولید مخاط می شوند. از جمله این موارد عبارتند از:

- گندم یا گلوتن
- سویا
- قندها
- میوه ها و سبزیجات سرشار از کربوهیدراتها
- محصولات لبنی
اگر می خواهید از افزایش تولید مخاط جلوگیری کنید، مصرف این غذاها در مقدار زیاد را کاهش دهید.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

هشدار به تغذیه ناسالم ایرانیان و افزایش سرطان

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 31, 2015 6:07 pm

هشدار به تغذیه ناسالم ایرانیان و افزایش سرطان


به گزارش «شیعه نیوز»، دکتر علی اکبر سیاری در همایش تغذیه سالم با بیان اینکه افزایش بیماری‌های سرطان و قلب و عروق یک مشکل جهانی است، افزود: نرخ جهانی حوادث ترافیکی در دنیا رو به کاهش است. حوادث ترافیکی روزانه سبب مرگ 54 نفر و معلولیت 110 نفر می‌شود که این مشکل مخصوص ایران است. علاوه بر این ما مشکل اعتیاد را هم در کشور خود داریم.

Image

وی افزود: نرخ چاقی رو به افزایش است. سازمان ملل به کشورهای عضو خود توصیه کرده است که تا سال 2030 از عوامل خطر که شامل کم تحرکی، رژیم غذایی ناسالم، مصرف الکل و سیگار و همچنین فشار خون باید کاسته شود. سالانه 35 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر جان خود را از دست می‌دهند که 28 میلیون نفر از این رقم در کشورهای جهان سوم است. 15 میلیون نفر در ایران کم تحرک هستند . همچنین 47 میلیون نفر نیز رژیم غذایی ناسالم دارند.

سیاری آمار مصرف سالانه سیگار در کشور را 63 میلیارد نخ و هزینه آن را 10 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و با اشاره به تصویب سند ملی بیماری‌های غیر واگیر از اجرای آن در چهار شهر کشور به طور آزمایشی خبر داد.

وی تصریح کرد: از 380 هزار مرگ سالیانه در کشور 92 هزار مورد آن متعلق به سکته قلبی، 43 هزار مورد مربوط به سکته مغزی، 1000 مرگ مربوط به حوادث و 30 هزار مورد نیز مربوط به سرطان است. سالیانه در کشور 90 هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که 30 هزار نفر از آنها فوت می‌کنند و دو هزار میلیارد تومان هزینه آن است.

سیاری با بیان اینکه مصرف کالری، کم تحرکی و عوامل ژنتیکی و محیطی باعث اضافه وزن و چاقی می‌شود، ادامه داد: اضافه وزن و چاقی باعث بروز دیابت، سرطان و انواع سکته‌های مغزی و قلبی می‌شود. زمانی که سلول چربی به وجود آمد دیگر نمی‌توان آنرا از بین برد و تنها می‌شود آنرا کوچک کرد. ما باید میزان کالری مواد غذایی را بدانیم و هر آنچه می‌خوریم را محاسبه کنیم.

سیاری با اشاره به نقش آموزش و پرورش، آموزش عالی، صدا و سیما، مطبوعات و فضای مجازی و همچنین مردم در کاهش میزان چاقی و کم تحرکی در کشور افزود: تحرک باید تبدیل به فرهنگ شود. صنایع نیز باید در این زمینه کمک کنند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبليبعدي

بازگشت به آلوده شناسى


Aelaa.Net