ارزش تشرف پياده به زيارت حضرات معصومين عليهم السلام

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

ارزش تشرف پياده به زيارت حضرات معصومين عليهم السلام

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 6:59 am

بسم الله الرّحمان الرّحيم وبه نستعين إنّه خير ناصر ومعين الحمد لله ربّ العالمين وصلّى الله على محـــمّد و علي و آلهما الطّيّـبـين الطّاهرين ولعنة الله على أعدائهم أجمعين أبدالآبدين

ارزش پياده رفتن به زيارت مشاهد الهي


Image


1- در كلام خازنان وحي عليهم السلام؛ براى هر گامي كه زائر در راه زيارت مشاهد الهي (بيت الله الحرام و مشاهد انبياء و اوصياء الهي) بر مي دارد به فضيلت و ثواب زيادي نائل مي شود،
از جمله اينكه سيئه اى از نامه عمل او محو و درجه و حسنه اي به آن افزوده مي شود،
از طرفي ديگر رنجهاى حاصله در راه زيارت براى زائر عارف آثار معنوي فراواني دارد.
از جمله اين فرمايشات حديثي است كه علماء در مجامع حديث نقل فرموده اند از جمله در مستدرك الوسائل ج10 ص 403 ح5: محمد بن داود بن عُقبة أنه قال:
كان لي جار يُعرف بعليّ بن محمد قال: كنت أزور الحسين سلام الله عليه في كل شهر ثم علت سني وضعف جسمي، فانقطعت عن الحسين سلام الله عليه مدة ثم إني خرجت في زيارتي إيّاه ماشياً فوصلت في أيام فسلّمت وصليت ركعتي الزيارة ونمت، فرأيت الحسين سلام الله عليه قد خرج من القبر وقال لي: يا عليّ، جفوتني وكنت لي برّاً؟! فقلت: يا سيدي ضعف جسمي وقصرت خطاي ووقع لي أنها آخر سنّي فأتيتك في أيّام، وقد روي عنك شيء أحبّ أن أسمعه منك. فقال سلام الله عليه: قل، فقلت: روي عنك من زارني في حياتي زرته بعد وفاته. قال سلام الله عليه: نعم قلت ذلك، وإن وجدته في النار أخرجته.

محمد بن داود بن عُقبة نقل مي كند كه: همسايه اى داشتم به نام علي بن محمد مي گفت: من همواره در هر ماه به زيارت امام حسين عليه السلام مي رفتم، سپس سنّم بالا رفت و جسمم ضعيف شد و گامهايم كوتاه، از اين رو مدتي از زيارت بازماندم، تا اينكه براى زيارت حضرتش با پاي پياده بيرون آمدم و حركت كردم تا بعد از جند روز به كربلا مشرف شدم و زيارت كردم و سلام بر حضرتش گفتم و نماز زيارت بجاي آوردم و خوابيدم، در عالم رؤيا حضرت امام حسين سلام الله عليه را ديدم كه از قبر شريف بيرون آمد و به من فرمو: اي علي به من جفاكار شده اى و قبلا نيكوكار بودي؟ (اشاره به ترك زيارت در اين مدت)! عرض كردم: اى آقاي من جسمم ناتوان و گامهايم از ضعف كوتاه شده (يعني تا برسم مدت بسياري طول مي كشد كه اين مدت تحملش براى شرايط سنيم سخت است) و گمان كردم كه اواخر عمرم است و چند روز طول كشيد تا به خدممتان برسم، و از شما مطلبي روايت شده است، دوست دارم آنرا از خود شما بشنوم، پس حضرت فرمود: بگو، پس عرض كردم از شما روايت شده است كه: هر كسي مرا در زمان حياتش ديدار (زيارت) كند او را بعد از وفاتش ديدن مي كنم، حضرت سلام الله عليه فرمود: بله من اين را گفته ام، و اگر او را در آتش بيابم بيرونش مي آورم.

عليرغم فضيلت انجام حج با پاي پياده ولى در احاديث بسياري وارد شده كه اگر اين نحو سبب ضعف و ناتواني در اداي اعمال حج بشود، بهتر است سواره به حج مشرف شوند، ولى در زيارت حضرت امام حسين عليه السلام (و جه بسا عموم مشاهد حضرات) عليرغم خطرات و صدمات و ضعف حاصله بر زيارت با پاي پياده تاكيد شده است.


2- سفر با پاي پياده امري نيست كه فقط ناشي از اضطرار و نداشتن وسيله و مركب سواري باشد، بلكه اين موضوع حتى با تمكن مالي و داشتن مركب سواري و امكانات رفاهي؛ ارزش والاي خود را داشته و همواره مورد توجه بوده و هست. در احوالات انبياء و اوصياء الهي سفر مكرر ايشان با پاي پياده به زيارت بيت الله الحرام ياد شده است.
از اين رو از گذشته هاى بسيار دور كه سفر زيارت با پاي پياده از سيره انبياء و اوصياء الهي همچون حضرت موسى و هارون تا حضرات معصومين عليهم السلام در مجامع كلام خازنان وحي ذكر شده، تا به امروز كه مي بينيم چطور هر ساله در مناسبتهاى مختلف عاشورا اربعين نيمه شعبان و... مليونها زائر از اطراف شهرهاي عراق و كشورهاى مجاور با پاي پياده به زيارت حضرت امام حسين عليه السلام در كربلا مي روند، اين سفرهاى زيارتي با پاي پياده؛ حتى از كشورهاى بسيار دور مانند هند و پاكستان به مقصد زيارت حضرت امام رضا و حضرات معصومين عليهم السلام در عراق نيز تا كنون برقرار بوده است. و اين سنت در گذشته آنچنان متداول بوده كه حتى برخي از سلاطين صفوي و قاجار؛ از روي عقيده يا تثبيت موقعيت در ميان عامه ناس اقدام به سفر با پاي پياده از اصفهان يا طهران تا مشهد مقدس نموده اند.



Image
3- زيارت با پاي پياده؛ به عنوان يك سنّت الهي ارزشمند همواره برقرار بوده؛ و حتى در شرايط سخت امنيتي گذشته كه زائران مواجه با قتل و غارت و اسارت شده، و يا تا عضوي از ايشان قطع نمي شد؛ آنها را به كربلا راه نمي دادند، تا به امروز كه با وقوع حملات انتحاري نواصب به كاروانهاى پياده عجين و همراه شده است، با همه اين خطرات و بلايا و مصائب؛ اهل ايمان بر اين توفيق معنوي عظيم مواظبت داشته اند، و حضرات ائمه معصومين عليهم السلام بر امر زيارت كه بي خطر و آسيب نبوده همواره تأكيد و بشارت فرموده اند.
اگر انجام اين سفرهاى پياده در ايام معروف زيارتي در عراق بخاطر جمعيت فراوان و نيز خيمه هاى پذيرايي هيئتهاى ديني در ميانه راه؛ به نحوي عملي و ميسر مي نمايد، ولى اقدام به سفر با پاي پياده از هند و پاكستان و عبور از مسيرهاى خشك و فاقد امكانات و احيانا ناامن مسير؛ عملي بسيار عظيم مي باشد.

از لابلاي گزارشهاي بسيار رسانه هاي بين المللي در انعكاس اخبار حوادث سفرهاى زيارتي نمونه اى را مي آوريم:
نقل خبركَزاري رويتر: محمد عباس (41 ساله) مي كَويد، دستهايم را سال كذشته در انفجار بمبي در كربلا از دست دادم همانطور كه دوستان و نزديكانم در راه اين زيارت (در اثر حمله دشمنان) از دست دادم، ولي با همه اينها تصميم كَرفته ام كه همه خطرات و نگرانيها و خاطرات دردناك اين سفر زيارتي را فراموش كنم و الآن آمده ام در شعائر حسيني همانطور كه عقيده ام هست شركت كنم؛ و تا زنده ام اين كار را مي كنم.

مبارك علي (52 ساله) صاحب شركت و فعاليتهاى اقتصادي؛ كه از بحرين حركت و از 30 روز قبل از وطنش حركت كرده است! و وقتي حركت كرده خانواده و دوستانش را طوري وداع كرده كه ممكن است در اين سفر كشته شود، ولى مي كويد اقدامات امنيتي بالاتر از انتظارش بوده و او را متعجب ساخته است، و از همه دوستانش در كشورهاي خليج مي خواهد كه بيايند به عراق.

محمد سلام (41 ساله) كه از شهر بصره با همسر و سه دخترش آمده است و 13 روز با پاي پياده در راه بوده، و مي گويد: عليرغم اينكه ما نگران حمله انتحاري نواصب يا بمب كذاري مسير بوديم كه مبادا به آرزويمان در زيارت نرسيم، ولى بحمد الله مسير راه امن بود و در طول راه همواره اماكني بود كه با غذا و ساير وسايل رفاهي از ما پذيرايي مي كردند، و الان بسيار خوشحالم و خدا را شكرگزارم كه آرزويم در زيارت با پاي پياده تحقق يافت.

فاضل مهدي (35 ساله) اهل استان ديالى شمال عراق (مرز ايران) كه به همراه برادر و جهار پسر و يك دخترش به زيارت آمده است مى گويد: به علت منطقه درگيري بودن استان ديالى، با اتوبوس به بغداد آمديم و از بغداد با پاي پياده تا كربلا ادامه مسير داده ايم، او مي گويد خيلي دوست داشت از ديالى با پاي پياده به زيارت بيايم ولى نگران بودم كه نواصب مرا بكشند و نتوانم به زيارت برسم.


4- سنت زيارت با پاي پياده در كشور عراق آنچنان همگاني بوده؛ كه هر ساله و بلكه در ماههاى مختلف سال در سطح مليوني برگزار مي شود، و نزديك عاشورا يا اربعين يا نيمه شعبان وقتي از جاده هاي عراق كه منتهي به كربلاست اگر عبور كني مي بيني كه بيابانها مملو از مردماني است در سنين كودك تا پيركهنسال زن و مرد همه با پاي پياده عازم كربلايند، و منظره محشر و صحراي قيامت كه همه به محضر حق مي روند را تداعي مي كند، اگر چه اين امر در عراق فعلا بحمد الله متداول بوده ولي در ايران هر جند در اين سطح متداول نبوده، ولى در ميان خواص اهل ايمان از كذشته هاى دور برقرار بوده است، عليرغم فاصله طولاني مشهد مقدس و بيشتر از آن عتبات عراق با مراكز و شهرهاى مختلف ايران، در احوالات مرحوم حاج شيخ جعفر مجتهدي گزارش سفر با پاي پياده از تبريز و شهرهاى ديكر به عتبات يا خراسان آمده است، و نيز جزو مقدمات اوليه پذيرش توصيه هاي برخي از بزرگان اهل معرفت؛ كه شاگردي را در مسجد كوفه مي پذيرفتند و او را مامور به سفر با پاي پياده تا مشهد مقدس مي نمودند، بدون زاد و راحله و توشه و بس انداز، بدون درخواست كمك از كسي؛ و اگر كسي به او هديه اي داد يا انفاق كرد، به قدر مصرف همان روز را بردارد و بقيه را در راه خدا انفاق كند، با اين وصف با پاي پياده سفر به سوي خراسان كند، و به هر روستايي مي رسد مسجد يا زيارتگاه محل را پيدا كرده، آنجا را غبار رويي كرده؛ سپس دو ركعت نماز در آن خوانده و برود به راه تا به روستاي بعد برسد و همينطور تا مشهد مقدس برسد، آنوقت در آنجا به او توجهي معنوي و پاسخي روحاني داده مي شد، و....صدها واقعه و گزارش كه در ارتباط با زيارت و سفر با پاي پياده به مشاهد الهي در منابع ثبت شده است، كه اگر يكجا جمع آوري شود كتاب مفصلي مي شود، و بسيار نيز بر بركت و آموزنده خواهد بود.


5- از طرف ديگر افراد ديگري كه جه بسا خودشان به جهتي موفق به زيارت با پاي پياده نبوده اند، سعي در پذيرايي و خدمت به زائران با پاي پياده دارند، از خاطرات زمان كودكي و سفر با پاي پياده به كربلا در كودكي نمونه هاى بسياري از اين رويكرد بوده است كه البته اين سنت تا به امروز براى همگان مشهود است، اگر نگوييم تعداد پذيرايي كنندگان بيشتر از زائران با پاي پياده كه بطور مليوني برگزار مي شود است، ولى تعدادشان كمتر از آنها نبوده و به همين وسعت بقيه مردم در اين امر ارزشمند شركت دارند، ما در راه كربلا مي ديديم و هنوز هم هست، كه گام به گام خيمه ها يا سايبانهاى بزرگ و كوجك بر حسب وسع بركزار كننده بر با شده، كاهي مي بيني پيره زني با مشكي از دوغ و زنبيلي از رطب و خرماي تازه سر راه نشسته و با كوزه اى از دوغ و توده اى از رطب كه به صورت شاخه نبات يا كله قند درآورده زائران را پذيرايي مي كند، و جالب اين است كه همه هم با احترام بلكه با التماس بسيار از زائران تقاضاي وارد شدن و پذيرايي شدن را دارند، و ايشان را پذيرايي مي كنند، و وقتي هم وارد مي شديم براي هر نفر مجمعه اى بزرك از غذا مي آوردند و جلويش مي گذاشتند! مقداري كه در جاي ديگر براى ده نفر مصرف مي كنند، اين قدر تعداد مضيف و مهمانسراهاى مسير كربلا زياد بوده و هست كه هنوز از يكي رد نشده به ديگري برخورد مي كنيم، و همه هم اصرار دارند كه برويم و پذيرايي شويم هر چند مي گفتيم ما الان غذا خورديم و نمي توانيم؛ زيربار نمي رفتند! امروزه افزون بر غذا و ميوه نوشيدني گرم و سرد؛ جزو وسايل رفاهي مورد ارائه؛ محل استراحت اختصاصي براى بانوان و آقايان نيز مي باشد.

6- شايان ذكر است كه در اين سفرهاى با پاي پياده كه در عراق تا كنون اتفاق مي افتد؛ مراجع و مجتهدين و علماي بزرگ نجف و ساير شهرها نيز شركت مي كرده بلكه جلودار و پيشتاز اين امر بوده اند، و حتى هر ساله در مناسبتهاى متعدد زيارتي هر كدام از مراجع كاروانهاى مستقلي براى زيارت با پاي پياده داشتند كه جمعي از علماء و طلاب و اصناف مختلف مردم نيز با آنها همراه مي شدند. آن قدر اين التزام اين سنت ارزشمند فراگير بوده؛ كه اگر بخواهيم نام علمائي كه در اين امر شركت كرده اند را ببريم، بايد فهرستي كامل از نام همه علماء و فضلاي حوزه علميه نجف در طول تاريخ را ارائه كنيم! ولى به ذكر برخي در قرون اخير بجهت شهرت بسيار يا التزام مكرر فراوان بسنده مي كنيم:
مرجع عاليقدر شيخ مرتضى انصاري، مرحوم آيت الله آخوند ملا حسينقلي همداني و شاگردان، مرحوم آيت الله نائيني و كمپاني، مرجع عاليقدر و عارف الهي آيت الله سيد جمال گلپايگاني و ساير مراجع قرن اخير كه هر كدام كاروانهائي نيز براى اين امر داشتند، و نيز مرحوم آيت الله حاج آقا مصطفى خميني رحمة الله عليه بود كه كاروان مستقلي داشت و جمع كثيري همراه ايشان با پاي پياده به زيارت كربلا مشرف مي شدند. رحمة الله عليهم اجمعين.

آيت الله ميرزا حسين نوري صاحب مستدرك الوسائل كه مجدد اين سنت در عصور اخير شناخته مي شود، براى رواج بيشتر اين امر مسيري كوتاه را از راه خشكي انتخاب كرده بودند، كه سه شبه به كربلا مي رفتند يكشب در خان (كاروان) مصلى مي ماندند، و يكشب هم در خان نصف (حمادي) و شب سوم در خان نخيله مي ماندند، اين عالم جليل القدر جلودار قافله علماء و طلاب شده، و با كبر سنّ و ضعف جسماني سالانه جند بار با پاي پياده به زيارت مشرف مي شدند، و اين قدر بر اين امر تأكيد و تشويق داشتند كه اين سنت را كه مدتي كمرنگ شده بود مجددا احياء نمودند، بلكه جان خويش را بر سر اين امر نهادند، در سال 1319 قمري ايشان براى عرفه با پاي پياده به كربلا مشرف شدند، آن سال عيد قربان مصادف با روز جمعه بود ولذا حج اكبر شمرده مي شد، كما اينكه با نوروز نيز مصادف بود، ايشان در راه كربلا از طريق إذا مسموم شده و بعد از بازكشت در بستر بيماري افتادند تا در 27 جمادى الأخرى 1320 رحلت نمودند، ايشان را بعد از رحلت در عالم رؤيا مشاهده كرده بودند كه در باغستانهاى بهشتيشان بسيار متنعم بوده اند، شخص برسيده بود كه اينها را بخاطر خدمات علمي و جهادي (قيام مبارزه با انكليس) شان نائل شده بودند، ولى ايشان فرموده بودند كه اين مرتبه را بخاطر احياء سنت زيارت با پاي پياده به وي عطا فرموده اند. بعد از كذشت هفت سال از رحلت ايشان به سرداب مدفن ايشان كه در صحن مطهر حيدري است، وارد شده بودند براى دفن كردن در كنار ايشان؛ و گوشه قبر ايشان باز شده بود، و جسد شريف ايشان و كفنشانشان آنچنان تر و تازه بود كه انگار چند ساعت است كه دفن شده اند!

از خاطرات اين سالها و التزام و اهتمام علماي بزرگ به اين سنت عظيم؛ يك خاطره را نقل مي كنم:
يكي از علماي برجسته نجف اشرف به علت سكته قلبي كه در بيمارستان مدتي بستري بود، پس از طي ايام شدت نقاهت و تخفيف كسالت؛ معذلك خيلي نمي توانست راه برود، از طرفي موسم زيارت با پاي پياده به كربلا رسيده بود، بطور معمول انجام اين عمل براى ايشان ممكن نبود، در آنوقت خط اتوبوسي دولتي بين نجف و كربلا بطور مرتب در رفت و آمد بود، ايشان شروع به رفتن به كربلا با پاي پياده نموده، به اين نحو: كه از حرم مطهر شروع به حركت تا مقداري از جاده را رفت و چون از نظر قلبي ديكر برايش ميسر نبود ادامه دهد، مي آمد آنطرف جاده و با اين اتوبوسها كه عازم نجف بود به نجف بر مي كشت، روز بعد همين اتوبوسها را سوار شده و در محلي كه روز قبل پياده رفتنش متوقف شده بود؛ پياده مي شد و سير با پاي پياده را ادامه مي داد؛ تا اينكه ناتوان مي داشت، دوباره مثل ديروز مي آمد آنطرف جاده و با اين اتوبوسها كه عازم نجف بود به نجف بر مي گشت، و همينطور روزهاي بعد تا اينكه موفق شد تمام راه را با پاي پياده تا كربلا طي نمايد. رضوان الله تعالى عليه


7- در عراق امسال (براى اربعين 1430) كاروانهاي زيارت با پاي پياده بحمد الله آنقدر افزايش يافته است كه فقط دو مليون نفر از بصره و استانهاى جنوبي عراق عازم كربلا بوده و الآن در راه هستند، از آنجا كه انتخابات اخير عراق (شوراهاى استاني كه آينده دولت فدرال محلي را نيز معين مي كند ولذا بسيار مهم بوده) با ايام در راه بودن كاروانهاي با پاي پياده مصادف شده بود، و رأي دادن هر شخص تنها در محل اقامتش مجاز بود، ولى معذلك اقدام وسيع حضور مردم به رفتن پياده كربلا طوري شد، كه مسؤولين سياسي را بخاطر پائين آمدن سطح شركت در انتخابات نكران كرد، و على رغم اطلاعيه هاى مكرر شخصيتهاى معروف به دعوت زائران پياده به بازگشتن به محل سكونت براى شركت در انتخابات؛ ولى آنچنان فايده اى نداشت، و در انتخابات اخير عليرغم اهمين فقط نصف واجدين شرايط موفق به شركت در انتخابات شدند.

8- با توجه به اهميت موضوع؛ و لزوم آشنايي همگاني با ارزش اين سنت شريف معنوي؛ خصوصا در توجه به زيارت حضرت امام رضا عليه السلام با پاي پياده، از 25 سال قبل اقداماتي در اين زمينه انجام گرفته است، ابتدا براى عملي به نظر آمدن و آسان شدن آن؛ ايجاد جمعهاى كوچك زائر پاي پياده؛ و رفتن با وسيله نقليه عمومي به نيشابور و شروع سفر از منطقه قدمكَاه يكبار از مسير جاده قديم نيشابور تا مشهد مقدس، و بارهاى ديكَر از مسير خرم ميانبر كوهستان بينالود (فاصل بين نيشابور و مشهد) كه براى عامه مردم و جوانان جاذبه هاى تفرج و كوهنوردي داشته، از مسير روستاهاى بوزان تا شانديز مشهد، و خروعليا تا طرقبه مشهد، و... برقرار و متداول شد.
از خاطرات اين سالها آشنايي با پيرمردي بود كه بيش از صد و بيست سال عمر داشت جون در زمان نهضت جنگل از سربازان ميرزا كوچك خان بوده، و در آنوقت كامل سن بوده است! او معروف بود به بابا پيازي! بخاطر اينكه سالها بود به علت كسالت معده خوراكش فقط نان و پياز بود! ايشان خيلي قوي البنيه و در اين سن بسيار بر نشاط و داراي صدايي قوي و بسيار رسا بود؛ و خيلي شوخ طبع هم بود، وي اهل آستانه اشرفيه كَيلان بود، ايشان تا آن سالي كه با او آشنا شديم، 22 سفر با پاي پياده به زيارت حضرت امام رضا عليه السلام مشرف شده بود، يعني مسافتي حدود 1200 كيلومتر، تا سالها بعد هم زنده بود، فوتش نيز به مرك طبيعي نبود و در اثر حادثه تصادف اتومبيل كه عقب وانتي سوار بود و به علت ضربه مغزي و خونريزي دركذشت خداوند رحمتش كند.
اين برنامه در حد جمعهاى كوچك ادامه يافت تا اينكه در سالگرد ارتحال امام خميني كاروان عظيم هشتصد نفره اى از بسيجيان و رزمندگان و اقشار ديگر از شيراز با پاي پياده به تهران آمده بودند، و در سال دوم برنامه اى مشابه داشتند، در ملاقاتي؛ مسؤولين برگزاري كاروان با فضيلت عظيم سفر با پاي پياده به مشاهد مقدسه از جمله حرم اقدس رضوي آشنا شده و اشتياق شديدي به اين توفيق و شرافت بزرك پيدا كردند، و موضوع را با اهل كاروان در ميان گذاشته مورد استقبال قرار گرفته و برنامه سفر اين چنين شد كه سفر گذشته (شيراز- تهران) را بخش اول سفر شيراز به مشهد تلقي كرده كه تا نيمه راه (مرقد امام خميني) انجام شده، و امسال راه شيراز به مشهد را از تهران ادامه داده، و از مرقد امام خميني با پاي پياده به سوي ارض اقدس بروند، اين سفر عليرغم ملامت برخي كه بيشنهاد مي كردند، سفر با پاي پياده معكوس انجام شود (مشهد مقدس به طهران) با شوق فراوان كاروان بسيجيان و رزمندكان و خانواده هاى شهدا و ساير اقشار مؤمن استان فارس از تهران با پاي پياده به سوي مشهد مقدس شروع شد، با توجه به كَرمي هوا (خردادماه) از مسير جاده شمال سير با پاي پياده شروع شد، در جاي جاي مسير مردم مؤمن شيفته حضرات معصومين عليه السلام، اين كاروان عظيم را به نحو احسن و استقبال و پذيرايي مي نمودند، آنچنان كه تداركات كاروان مصرف نشد و انفاق بر مستمندان كرديد، اين سفر 22 روز تقريبا طول كشيد، خاطرات معنوي اين سفر خودش كتاب مستقلي است، از جمله آنها: خواب ديدنهاى مكرر اعضاي كاروان در بين راه حتى در سال قبل كه از شيراز عازم تهران بودند؛ و مي ديدند كه حضرت رضا عليه السلام از آنها استقبال مي فرمايند يا بر زخمها و تاولهاي باهايشان مرهم مي كذارند و از اينكه به زيارتشان مي آيند تشكر مي كنند، آنوقت از اين رؤاهاي صادقه متعجب مي شدند جون هيج خبري نداشتند كه سال آينده عازم مشهد مقدس هستند و سفر امسالشان را بعدا نيمه اول سفر به شمهد قرار مي دهند، و در حقيقت عازم مشهد بوده اند با اينكه در آنوقت خودشان مطلع نبودند ولى حضرت امام رضا عليه السلام كه عالم به سرّ و خفيات هستند، مي دانسته اند كه سال بعد اينها مسير با پاي پياده زيارت را به سوي مشهد ادامه مي دهند و مسير سال كذشته را نيمه اول سفر مشهد قرار مي دهند، و در حقيقت از همان سال قبل زائر امام رضا بوده اند ولذا به استقبالشان آمده اند. بكذريم كه در مشهد اداره آستانه استقبالي نداشت، و حتى براى يكبار اطعام در ميهمانخانه حضرتي اين زائران پياده بسيجي و رزمنده و.... كه از شيراز به زيارت مشرف شده بودند و يا يك بليط موزه حضرتي مشكل داشتند، آخر الأمر مديران كاروان از خودشان تابلوهايي تهيه كردند و به عنوان بادبود و تقدير به اعضاي كاروان هديه دادند! عليرغم اين رفتارهاي غير تشويقي؛ حركتهاى خودجوش مردمي اهل ايمان هر ساله شدت بيدا كرده و تعداد زائرين با پاي پياده سال به سال افزايش يافته است، به حدي كه در اين سالها هر كسي در اواخر ماه صفر از جاده هاي اصلي منتهي به شهر مشهد مقدس عبور كند؛ انبوه زائران پياده را كه در حاشيه جاده عازم مشهد مقدس هستند به چشم خود مي بيند.
البته زيارت پياده در هر فصلي ممكن است انجام بشود، ولى نوعا در ايام زيارت امام مورد زيارت؛ انجام مي شود، در عراق براى زيارت امام حسين عليه السلام عاشورا و اربعين و نيمه شعبان مهمترين موسم زيارتي حضرتش مي باشد، در خراسان نظر به شهرت و رواج تاريخ آخر صفر به عنوان شهادت حضرت امام رضا عليه السلام اين وقت بيشتر رايج است،


9- ذيلا برخي از گزارشهاى پراكنده را كه حاكي از آشنايي و مرسوم بودن زيارت پياده نزد ايرانيان امروز نيز مي باشد را به عنوان نمونه ذكر مي كنيم:
زيارت پياده پيرمرد 80 ساله با پاي پياده تا مشهد مقدس : به گزارش شیعه آنلاین به نقل از واحد مرکزی خبر، "جمشيد اسماعيل پور" طي مسير حدود دو هزار کيلومتري اروميه تا مشهد را براي زيارت حرم مطهر امام رضا(ع) از مقابل اداره کل تربيت بدني اين استان آغاز کرد. وي تاکنون 9 بار مسير تهران تا مشهدالرضا را با پاي پياده طي کرده است.

زوج كرجي پياده به مشهد مقدس رفتند: كرج- خبرنگاركيهان: درآستانه ماه محرم، يك زوج جوان كرجي پياده به طرف حرم مقدس رضوي در مشهد مقدس به راه افتادند. سعيد براتي رئيس اداره تربيت بدني بنياد شهيد و امور ايثارگران غرب استان تهران گفت: اين زوج به نام هاي خدابخش زارعي و زهرا موسي زاده و از خانواده معزز شهدا مي باشند، وي افزود: اين زوج جوان حامل سلام هاي گرم خانواده هاي شهداي كرج به همه هموطنان وخانواده هاي شهدا، شهرهاي مختلف اين مسير خواهندبود. وي اظهار داشت: طي كردن حدود يك هزار كيلومتر مسير كرج تا مشهد مقدس توسط اين زوج 27 روز به طول مي انجامد.

پاي پياده از قم تا مشهد : شاهرود- خبرنگار كيهان: زائر امام رضا(ع) پس از 9 روز پياده روي از شهر قم به شاهرود رسيد. «سيدرضا حسيني» ساكن شهرستان قم براي زيارت امام رضا(ع) و بجا آوردن نذر خود از قم با پاي پياده و برهنه پس از 9 روز پياده روي به شاهرود رسيد و سپس عازم مشهد مقدس شد. وي گفت دختري دارم كه مبتلا به سرطان خون بود و پزشكان براي بازگشت سلامتي به وي جواب منفي داده بودند. وي گفت: خدمت امام هشتم رسيدم و در آنجا ايشان دخترم را شفا دادند و همانجا قصد كردم كه 70 بار به مشهد مقدس جهت زيارت بروم كه اين سومين سفرم است كه عازم مشهد مقدس هستم.

مناسب به ذكر است كه هم اكنون كانالهاى ماهواره اى جهاني به خصوص كانال الفرات بطور مستقيم و زنده و مستمر گزارشهايي را از كاروانهاى زيارتي پياده كه در راه كربلا هستند، بخش كرده و اين موضوع را تحت بوشش دارند.

10- انگيزه اصلي طرح و نشر اين موضوع اطلاع رساني در اين زمينه براى آشنايي بيشتر همگاني با اين موضوع بوده؛ تا ضمن دانستن گوشه اى از ارزش زيارت حضرات عليهم السلام، به توفيق در اين مسير جه با مشاركت يا خدمت تشويق كرده باشيم، از عزيزاني كه بتوانند موضوعات مختلف اين مرسوله را نصب العين قرار داده و با تكميل شواهد و نمونه هاى مناسب، اين موضوع را بسط بيشتر دهند.
كوچكترين فايده اين آگاهي چنين است كه ديگر برخي زائرين براى نبودن وسيله نقليه از هتل براى رفتن حرم؛ آزرده نشده و با معرفت لازم و شوق و رغبت با پاي پياده مشرف مي شوند، و اگر احيانا نواقصي در امكانات رفاهي مسير يا اقامتشان در ايام زيارت رخ داد؛ برنياشفته و خود يا ديگري را به آن مشغول نكرده و اجر خود را تباه نمي سازند، البته واضح است كه برخي ضرورتها و يا مصالح چه بسا اقتضاي زيارت با پاي پياده در مسير طولاني را براى بسياري از افراد نداشته باشد.


Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد


و الحمد لله رب العالمين
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

ارزش و فضیلت زیارت پیاده در تعالیم مکتب وحی

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 7:14 am

ارزش و فضیلت زیارت پیاده در تعالیم مکتب وحی


* در دین مبین اسلام نیز، زیارت با پای پیاده، سنتی حسنه شمرده شده و سفارش بسیاری بر آن شده است.
امام صادق (علیه السلام)، محبوب‌ترین وسیله تقرب بنده به خداوند را زیارت خانه او با پای پیاده دانسته و می‌فرمایند: یک حج با پای پیاده، برابر با هفتاد حج است. [۱۱]

* تشرف با پای پیاده به بارگاه ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز مورد تأکید بسیاری قرار گرفته و امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: هر که پیاده به زیارت امیر مؤمنان (علیه السلام) رود، خداوند متعال به هر گامی ثواب یک حجّ و یک عمره برای او نوشته می‌شود، و اگر پیاده برگردد، به هر گامی، برای او ثواب دو حجّ و دو عمره می‌نویسند[۱۲].

* زیارت امام حسین (علیه السلام) نیز با پای پیاده مورد سفارش بسیاری قرار گرفته و امام صادق (علیه السلام) می‌فرمایند: هر که پیاده به زیارت او رود، هر گامی که بردارد و بگذارد، ثواب آزاد کردن بنده‌ای از اولاد اسماعیل را دارد و در روایت دیگری نیز می‌فرمایند: هر که پیاده به زیارت قبر امام حسین (علیه السلام) رود، خداوند متعال به عدد هر گام برای او هزار حسنه نوشته و هزار گناه را از او محو می‌کند[۱۳].
و روایات در این باب، بسیارند.

* اهل بیت (علیهم السلام) نیز به این سنت نیکو اقدام کرده‌اند و نقل شده است که امام حسن (علیه السلام) بیست و پنج مرتبه از مدینه با پای پیاده به زیارت خانه خدا رفتند[۱۴].

* امام حسن (علیه السلام) در مسیر زیارت خانه خدا، از مرکب پیاده شده و مسافت بین مدینه تا مکه را با پای پیاده طی نموده و تمام کاروان نیز به تأسی از ایشان از مرکب پیاده شدند؛ به گونه‌ای که دیگر سواره‌ای در کاروان وجود نداشت[۱۵].

* و در روایت دیگری نیز بیان شده است که امام حسین (علیه السلام) راه را پیاده می‌پیمود، در حالی که محمل‌ها و جهازها در کنار ایشان حرکت می‌کردند[۱۶].


[۱۱] من لايحضره الفقيه: ج۳ ص۵۳.
[۱۲] فرحه الغري، ابن طاووس عبد الكريم بن احمد: ۷۵.
[۱۳] كامل الزيارات: ۱۸۳ و ۱۸۴ و ۱۸۵.
[۱۴] فضائل الخمسه من الصحاح السته، حسيني فيروز آبادي مرتضي: ج۳ ص۳۵۱.
[۱۵] صلح الحسن (ع)، آل ياسين راضي: ۲۷ و ۲۸.
[۱۶] من لايحضره الفقيه: ج۳ ص۵۴.



ثواب ترس و دلهره در راه زيارت امام حسين علیه السلام و حضرات معصومين علیهم السلام

* ابن بکير گويد: به امام صادق علیه السلام عرض کردم: «وقتي به شهر ارجان [1] مي‌روم، دلم براي زيارت قبر پدرتان بي‌تاب مي‌شود، اما چون به راه مي‌افتم، از بيم سلطان و گزارشگران و نيروهاي امنيتي حکومت، از ادامة راه باز مي‌مانم و بر مي‌گردم».
امام علیه السلام فرمود: «ابن بکير! آيا نمي‌خواهي که خداوند تو را در مسأله‌اي مربوط به ما، خائف و ترسان ببيند! نمي‌داني هر که به‌خاطر ما دچار ترس شود، خداوند او را در ساية عرش خود ساکن گرداند و در روز قيامت، از هراس‌هاي آن روز در امانش دارد در حالي که همگان ترسانند و او راحت و آسوده و هرگاه دچار هراس شود، فرشتگان بشارتش مي¬دهند و آرامش مي‌کنند؟» [2]

[1] . ارجان شهري است درسرزمين فارس.
[2] . ابن قولويه، کامل الزيارات، ص243


صفحه273 کامل‌الزیارات:
* اگر کسی برای خدا در این راه قدم بگذارد، علاوه بر پاک شدن از تمامی گناهان، هر قدمی که بر زمین می‌گذارد یک حج و هر قدمی که برمی‌دارد یک عمره برای او نوشته می‌شود.
برای همین جهت بسياري از زوار پیاده‌، به نیابت تک‌تک آشنایان زنده و فوت شده شان نيت كرده و براى هر كدام چندقدمی بر مى دارند

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

اعمال و آداب روز اربعین

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 7:18 am

اعمال و آداب روز اربعین


زيارت آن حضرت در اين روز مستحب است.
از حضرت عسكرى (عليه السلام) روايت شده كه فرمود: علامت مؤمن، پنج چيز است: پنجاه و يك ركعت نماز از فريضه و نافله در شب و روز گذاردن، زيارت اربعين نمودن، انگشتر بر دست راست نمودن، جبين را در سجده بر خاك گذاشتن، بسم الله الرحمن الرحيم را بلند گفتن.
زيارت مخصوصة اين روز را شيخ در تهذيب از حضرت صادق (عليه السلام) نقل كرده است.


جهت دریافت متن کامل زیارت و اعمال این روز به غرفه زیر مراجعه شود:
viewtopic.php?f=167&t=390#p6088
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

جوابیه های زیارت اربعین

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 7:29 am

سؤال:

هو الله العلى الأعلى

السلام على ابي عبدالله الحسين الشهيد و اهل بيته و اصحابه

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته و تحياته

با آرزوى توفيق و سلامتى براي شما عزيز بزرگوار،

با عنايت و مهلت مولا صاحب الزمان (منه السلام) توفيق شده است كه در اين ايام با بركت؛ سفر زيارت نصيب شود، و با دوستان فرداشب عازم زيارت عتبات عاليات بشويم، و اين زيارت هاى شريفه را به نيابت شما بزرگوار نيت كرده ام انجام دهم، باشد كه مورد مقبول درگاه مولا صاحب الأمر (منه السلام) بيافتد، و مهمترين حاجتم (فرج مولا صاحب العصر منه السلام و فرج محبين ايشان و ... الى آخر) به بركت اين ايام محقق شود، و همه ما توفيق و سعادت بهره مندى در اين حاجت مهم را داشته باشيم، جهت هرچه بيشتر بهره بردن و كسب فيض و نورانيت در اين سفر، براى همه دوستان و اين حقير سراپا تقصير؛ از شما عزيز بزرگوار عاجزانه التماس دعاى خير دارم.

در سفر تشرف پياده براى زيارت (از نجف تا كربلا) بهترين ذكر براى مؤمن چه چيز است؟ كه زبان و جان و دل را به آن مشغول كنيم؟ هرچند دعا و ادعيه و ذكر هاى زيادى هست، اما مي خواستم بپرسم؛ حضرتعالى چه چيز را سفارش مي فرماييد؟ از بذل محبت و توجه شما عزيز بزرگوار كمال تشكر و قدردانى را دارم، در پناه حضرت مولا منه السلام باشيد، ان شاء الله، التماس دعا.



جواب:

عليك السلام

1- از نيت خير شما؛ و نيابت تان در طاعات و زيارات متشكرم، خداوند دعاهاى خير شما را براى همه اهل حق مستجاب فرمايد.

2- اصل نيابت از طرف حضرت صاحب الأمر علیه السلام باشد، و نيت براي اين نيابت؛ را از طرف فقير يا هر كه دوست داريد قرار دهيد.

3- سفر كلّا زحمت دارد، چه برسد در فصل سرما، چه برسد در مملكتى مثل ايران با كمبود امكانات و خدمات؛ و مشكلات در عبور مرز، و افراد ضعيف روحيه؛ و سودجويي برخي رانندگان؛ و...، و آنطرف هم در عراق مشكلات ناامني؛ و ترافيك جمعيت؛ هرچند خدمتگزاران با سخاوت و احسان هم بسيار است، فلذا كساني كه به اين سفر مي روند؛ بايد شرح اين مشكلات را قبلا بدانند، و خودشان را نيز براى سفرى با انواع زحمتها مهيا كرده؛ و آمادگي مواجه شدن با آنها را داشته باشند، و قلبا از تحمل اين مشكلات در راه سفر زيارت لذت ببرند، نه اينكه ناراحت بشوند؛ چه برسد به شِكوه و نارضايتي زباني و.... كه سبب از بين رفتن اجر مى شود.

4- مهمترين نكته و عمل و طاعت در سفر زيارت؛ مراقبت بر احوال خود و همسفران است، فلذا مراقبت كنيد تا ذهنا و خيالا و قلبا محفوظ باشيد؛ از ناراحت شدن و اعتراض و شكوه و چرا ... و اگر... و شايد... و هر گونه نارضايتي؛ ... ان شاء الله.

5- همچنين خدمت به زوار؛ و خصوصا همسفران؛ از هر طاعتي بيشتر ترجيح دارد، و نيز هر خدمتي كه در اين جهت كمك كند؛ تا اينكه خود و همسفرانتان هرچه بهتر بتوانيد چنين مراقبتي را داشته؛ و آسوده تر سفر كرده، و از تشرف پياده به زيارت؛ بيشتر بهره ببريد. و همينطور مداومت بر ذكر خداوند، و ساير اعمال و طاعات (از تلاوات و زيارات و ادعيه و نمازها)؛ كه بر حسب شرايط و ميسور بودن براى زائر مى باشد، و شرحش در كتابهاى: آيين زيارت و مناسك ديدار حق؛ و زيارت عاشوراء تامه؛ و ساير كتب منتشره در اين زمينه؛ آمده است.

همگي محفوظ و موفق باشيد


سؤال:
فضيلت زيارت حضرت امام حسين علیه السلام در اربعين كه معلوم است، فضيلت زيارت پياده هم كه معين است، آيا خصوصيت دارد زيارت پياده اربعين حسيني علیه السلام؟ آيا مى شود پياده رفتن براى زيارت حضرت امام حسين علیه السلام را در وقتي ديگر بجاى آورد؟ به عذرهايي مثل شلوغي بسيارى جمعيت و يا فصل سرما و ناتواني شخص و معذور بودن از جهت تامين مرخصي شغلي وو....


جواب:

1- در كلام خازنان وحي علیهم السلام براى زيارت اربعين حسيني علیه السلام بطور خاص توصيه به تشرف به صورت پياده نشده است.

2- مستند تشرف پياده در اربعين حسيني علیه السلام؛ فضيلت زيارت حضرتش در اين موسم و عموم فضيلت تشرف پياده براى زيارت حضرات معصومين علیهم السلام بخصوص حضرتش مي باشد.

3- تشرف پياده براى زيارت؛ محدود به يكي از حضرات معصومين علیهم السلام يا موسم زيارتي خاصي نمي باشد، ولذاست كه مي بينيم شيعيان عراق و كشورهاى عربي و نيز هند و پاكستان و افغانستان؛ در اوقات مختلف سال و براى زيارت ساير معصومين علیهم السلام (مثل حضرت امام رضا علیه السلام) نيز مشرف مي شوند، در عراق بخصوص سالي هفت هشت بار مردم به زيارت پياده حضرات معصومين علیهم السلام مشرف مي شوند (عاشوراء و اربعين و نيمه شعبان به سوى كربلا، و در وفات ولادت پيامبر صلی الله علیه وآله و نيز ولادت مولا علي علیه السلام و غديرخم و ولادت امام حسين علیه السلام به سمت نجف، و در ايام زيارتي امامين جوادين به سوي كاظمين علیهماالسلام، و در ايام زيارتي امام رضا علیه السلام به سوي مشهد، و در ايام زيارتي امامين عسكريين علیهما السلام به سوي سامراء).

4- و اما اينكه تشرف پياده در زيارت اربعين بيشتر از همه متداول بوده و شهرت داشته و رسانه اي شده است، بخاطر عموميت بيشتر اين موسم در عراق است، و به دليل مركزيت عراق و عتبات مقدسه در الگودهي به شيعيان ساير كشورهاى جهان؛ سبب شده است تا اين امر بطور كلي مورد توجه و اقبال همه شيعيان جهان قرار گيرد، و نيتجتا تا به امروز؛ فراتر از 22 مليون نفر هرساله به زيارت پياده اربعين حسيني علیه السلام مشرف مي شوند. عليرغم وضعيت حاد و بسيار خطير امنيتي عراق كه شركت در آن را به نوعي مواسات مخاطره آميز و جانبازي در راه معرفت الهي تبديل نموده است.

5- دلايل عموميت و رواج بيشتر تشرف پياده در موسم اربعين حسيني علیه السلام ميان شيعيان عراق چند جهت است:

الف: از روي مواسات: با حضرت امام حسين علیه السلام و خاندان و ياران در واقعه عاشورا و بعد آن؛ از سيلي ها و زخمها و زنجيرها و ضربتها و..؛ كه با اعمالى مانند خود مضروب نمودن در سينه زني و زنجير زني؛ و خود مجروح نمودن با شمشيرزنى و سنگ به سينه زني؛ انجام مي شود.

و چون در سفر اربعين به كربلا حضرات خاندان اهل بيت حسيني علیهم السلام حضور داشته اند، و مصائبي كه در آغاز سفر و در راه اسارت كوفه و شام كشيده اند؛ فلذا شيعيان از روي مواسات با حضرت زينب سلام الله علیها و ساير اهل بيت علیهم السلام؛ و براى همه رنجهاي اين سفر از پياده رويها و زحمتهاي ديگر آن؛ با تشرف پياده براى زيارت اربعين؛ با ايشان مواسات مي نمايند.

ب: در دوران صدام لعين؛ افزون بر محدوديتها و ممانعتهاي مختلف براى هر نوع عزاداري حسيني علیه السلام و اعدامها و زنداني نمودنها و آزار و شكنجه ها وو..، در سال 1397 هـ.ق با انتشار نيروها و تانكها و خودروههاى نظامي؛ راه كربلا را بستند و زائران را شهيد و مجروح نمودند، و عليرغم اين ممانعتها؛ مردم عراق هر طور بود از راههاي فرعي و بطور مخفي خود را براى زيارت اربعين حسيني علیه السلام به كربلا رساندند، و اين روش تا زمان سقوط صدام ادامه داشت، اين واقعه و اصرار و التزام پيوسته مردم عراق؛ سبب شد كه تشرف پياده براى زيارت در اين موسم اهميت خاصي پيدا كرده، و اين امر بعد از سقوط صدام ملعون (كه موانع برطرف شده بود) با وسعت بسياري برگزار شده، و تا كنون استمرار روزافزون داشته است.

ج: وسعت شركت شيعيان در تشرف پياده زيارت اربعين؛ سبب بيشتر رسانه اي شدن اين امر گرديده؛ و انعكاس وسيع جهاني آن موجب آشنايي و معرفت مردم بسيارى شده و بر شهرت و رواج آن افزوده است.

د: هميشه مردم عراق و روستاها و شهرها و قبايل و عشاير مسير زوار كربلا از شمال و جنوب عراق؛ در طول مسير حدودا هزار كيلومتري هر طرف؛ با برپايي مضيف و ميهمانخانه و يا نشستن سر راه زوار؛ و پذيرايي هر كسي بر حسب وسع خودش؛ (از سفره هاي اشرافي رؤساي قبايل گرفته؛ تا اطعام ساير مردم با غذاي مطبوخ و يا توزيع رطب و خرما و جاي و ميوه و آب و ديگر خدمات از استراحتگاه و درمان و ماساژ و تعمير و تامين لباس و كفش و انواع امدادها و خدمات) همواره زوار پياده حضرات علیهم السلام را پذيرايي؛ و بدين نحو مواسات مالي نيز نموده اند، كه برحسب آخرين آمار؛ در سال گذشته سه مليون مضيف و محل پذيرايي؛ در مسير جاده هاى منتهي به كربلا از هر سوي عراق؛ و سيصد هزار مضيف در منطقه كربلاي قديم و جديد؛ مشغول خدمت بوده اند، و هزينه بذل شده از سوي اهل حق در راه پذيرايي زوار؛ فزونتر از پنج مليارد دلار (پانزده هزار مليارد تومان) بوده است، فلذا به قدر وسعت و رونق بيشتر موسم اربعين؛ اين خدمات و احسانها نيز وسعت و فزوني داشته؛ و سبب شده تا فزوني و كثرت تداركات و مراكز پذيرايي و امداد؛ موجب پيوسته شدن مراكز پذيرايي و خدمات به زوار در طول مسير گرديده، و نتيجتا امكان شركت جمعيت بيشتري در اين موسم شود.

هـ: افزوني فراتر از 20 مليوني زائران پياده اربعين حسيني علیه السلام؛ و انعكاس جهاني اين موضوع در سالهاي اخير؛ سبب شده تا در جهت توجه به اين موضوع؛ تاثير تبليغي مضاعفي بر روي افكار عمومي جهان داشته؛ و موجب رساندن پيام اهل حق به جهانيان؛ و هدايت بسياري از مردم در سرتاسر جهان؛ و نيز تقويت عزم و جديت بيشتر شيعيان در اين امر گردد، اين موضوع سبب شده است تا تشرف پياده به زيارت در موسم اربعين؛ جنبه خاصي پيدا كرده، و بر اين اساس نسبت به التزام بر آن؛ بسياري تاكيد داشته باشند. ازين رو اقبال به سفر پياده اربعين؛ در ميان مردم جهان نيز بيشتر گردد.

6- با همه اين تفاصيل؛ و ضمن تاكيد بر ويژگي خاص موسم اربعين براى تشرف پياده به زيارت؛ اما بايد معلوم باشد كه شركت در برنامه زيارت پياده؛ محدود به اين موسم نبوده؛ ولذا زيارت پياده در ساير مواسم زيارتي؛ نه تنها هيچ منعي نداشته؛ بلكه مى توان بخاطر عذري (مانند ضعف بنيه و مزاج و مصادف شدن موسم زيارتي اربعين با ايام سرما و برف و باران) يا حتى بدون عذر نيز؛ در موسم ديگري از ايام زيارتي سال؛ در زيارت پياده شركت كنند. فلذا اگرچه تحمل مشقتهاي سفر مانند سرما و بيماري جزو آداب سفر زيارت بوده؛ و فضيلت عظيم و فراوانى دارد، اما از آنجا كه برخي از مردم (مانند بيماران و يا افراد حساس به سرما و كهنسالان يا بانوان يا خردسالان) بخاطر ضعف مزاج در اين شرايط آسيب ديده؛ بطوريكه يا بي طاقت شده و يا توان حفظ حال مناسب اين سفر در ايشان ضعيف گرديده؛ و يا توفيق بهره شان از زيارت كم شود، فلذا اين افراد مي توانند برنامه تشرف پياده به زيارت را در يك موسم زيارتي ديگر؛ اما در فصل غيرسرما و باران و برف؛ برنامه ريزي كنند.

7- نكته مهم ديگري كه در اين موضوع بايد توجه بشود آنست كه: اگرچه زيارت حضرات علیهم السلام در هر زماني شايسته بوده و فضيلت دارد؛ اما مواسم زيارتي كه در تعاليم مكتب وحي تاكيد شده است؛ اولويت دارد، فلذا زائران مشاهد مشرفه اين نكته را توجه داشته؛ و در برنامه ريزي هايشان سعي كنند كه در مواسم زيارتي خاص مشاهد؛ مشرف شوند، از شب جمعه و اوقات حج و عمره گرفته تا نيمه شعبان و ليالي قدر و عاشوراء و اربعين و ميلاد نبوي صلی الله علیه و اله و ساير ايامي كه بخصوص زيارت همه حضرات علیهم السلام يا يكي از ايشان توصيه شده است.


در خاتمه: خودم و همه زائران را به مواظبت بر آداب اين سفر معنوي و مواسات نورانى توصيه مى كنم:

الف: سعي بر افزوني و توسعه و تعمق در معرفت الهي (كه با حق معرفت حضرات معصومين علیهم السلام محقق است) داشته باشند.

ب: مراقبت بر اداى فرائض يوميه در اول اوقات آنها؛ و نيز ساير واجبات و پرهيز از محرمات بنمايند.

ج: بر منع تاثير خستگي و مشكلات سفر از كاهش شوق و رضايت و تسليم؛ و پيراستگي ذهن و خيال و دل از هرچه نالايق اين محضر نورانى است، و حفظ حال مناسب حضور حضرات معصومين علیهم السلام؛ بطور پيوسته مراقبت كنند.

د: رعايت تواضع و ادب در رفتار با ساير زوار؛ و پرهيز از خودنمايي و طرح تمايز مليتي و يا شخصيتي؛ و دورى از هر گونه بهره برداري صنفي و قومي و سوء استفاده هاى حزبي و سياسي؛ و اجتناب شديد از رفتارهايي مانند رفتارهاى رايج در فعاليتهاى انتخاباتي (پخش شعار و پلاكارد و عكس اشخاص)، و زنهار از هر گونه اموري كه بيرون از دايره خالص ذكر و معرفت الهى باشد.

هـ: بالاترين اجرها براى "خدمت به زوار: و توفيق بيشترشان به اين سفر و آداب آن مى باشد؛ مانند انواع خدمات به همه زائران؛ و به خصوص كساني كه در اثر عوارض سفر در زحمت افتاده اند.

و: تذكر و يادآورى مصائب اسراي اهل بيت علیهم السلام در سفر كوفه و شام.

ز: ياد خداوند با مداومت بر اذكار شريفه؛ و انجام تلاوات و زيارات و ادعيه و مناجاتها بقدر ميسور، و اشرف از همه اين نمونه ها؛ مراقبت از ذهن و خيال و دل؛ براى منع خطور هرچيز؛ و فراهم شدن زمينه براى تحقق ياد حقيقي خداوند مى باشد.

وفقنا الله و ايّاكم لخالص الأعمال الصّالحة وقبولها عند الله تعالى. آمين ربّ العالمين و الحمدلله ربّ العالمين.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

التزام علما به انجام زیارت پیاده در دوران های مختلف

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 7:39 am

سفر پیاده تا کربلا، سرآغازش با انبياء عظام الهي و قبل از رخداد واقعه كربلا بوده است
انبيائي جون حضرات موسى كليم الله عيسى روح الله زكريا نبي الله ووو

بعد از واقعه كربلاء
از شيعيان بني عامر كه در بشت محاصره و راه بندهاى نظامي اموي مانده بوده و با شهادت امام حسين و باز شدن راه بكربلا بعد از فاجعه و بعد از عصر عاشورا رسيدند به كربلا
و تا به امروزه دسته عزاي طويريج هر ساله از همان محل با حالت دويدن و شتاب با باي بياده در همان زمان به كربلا مي رسند

تا شيعيان قبيله بني اسد كه سه روز بعد عاشورا بياده به كربلا امدند و در حضور حضرت سجاد به دفن اجساد مطهره موفق شدند

تا ساير زائران كه در ايام محرم همان سال تدريجا تا اربعين
و جابر انصاري

تا حضرات ائمه عليهم السلام و اصحابشان كه مخفيانه و علنا به كربلا مى رفته اند

وووو
اين برنامه در طول تاريخ مستمر بود

از نقل‌های تاریخی این گونه به دست می‌آید که تشرف به بارگاه ائمه اطهار (علیهم السلام) با پای پیاده، از زمان حضور ائمه رایج بوده [۱۸] و در نقاط مختلف سرزمین اسلامی صورت گرفته است[۱۹] ؛ ولی در قرن‌های گوناگون اسلامی و به مقتضای حکومت‌های مختلف، مشکلات بسیاری به خود دیده و همان گونه که زیارت ائمه اطهار (علیهم السلام) در زمان‌ها و مکان‌های مختلف دچار سختی‌های فراوان بوده، این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است.

حاکمان حکومت‌های شیعی مانند حکومت آل بویه و حکومت صفویه، به این سنت حسنه اقدام کرده و سعی در تبلیغ آن بین شیعیان داشته‌اند. بنا به نوشته ابن جوزی، جلال الدوله، یکی از نوادگان عضدالدوله[۲۰]، در سال ۴۳۱ ه. ق با فرزندان و جمعی از یاران خود برای زیارت، رهسپار نجف شده و از خندق شهر کوفه تا مشهد امیرالمؤمنین (علیه السلام) در نجف را که یک فرسنگ فاصله بود، پیاده و با پای برهنه پیمود[۲۱] .

در زمان حکومت صفویه نیز اهتمام بسیاری بر زیارت با پای پیاده صورت گرفته است. شاه عباس صفوی و علمای بزرگ عصر ایشان همچون مرحوم شیخ بهایی، برای رواج فرهنگ زیارت در بین مردم، در سال ۱۰۰۹ ه. ق از اصفهان عزم مشهد کرده و با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) رفت[۲۲]. نقل‌های دیگر تاریخی نیز شهادت بر این مطلب می‌دهد[۲۳].

و به مرور زمان اين برنامه در عراق گسترش بسیاری پیدا کرد
و در مناسبت‌های مختلف، زائران امام حسین (علیه السلام) از سراسر این کشور، به سمت کربلا حرکت کرده و با پای پیاده مسیر شهرشان تا کربلای معلی را می‌پیموده اند
و در بین آن مناسبت‌ها، پیاده‌روی اربعین از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود.

با روی کار آمدن دولت بعث عراق، حکومت با این مسئله به شدت برخورد نموده و بسیاری از زائرین پیاده را اسیر و اعدام کرد و این مراسم مذهبی را به تعطیلی کشانید،
ولی بعد از سقوط صدام، عشق حسینی، دلباختگان امام حسین (علیه السلام) را به سمت خود کشانده و دوباره این سنت حسنه و ارزشمند را برپا کرده است.
شیعیان و عاشقان سالار شهیدان (علیه السلام)، در مناسبت‌های مختلف، به ویژه در اربعین حسینی، بسیار پرشورتر از قبل، از شهرها و کشورهای مختلف، به سمت کربلا روانه شده، قدم در مکان گام‌های اسیران کربلا قرار داده و مسیرهای منتهی به شهر کربلا را با پای پیاده می‌پیمایند.


[۱۸] تاريخ كربلا و حاير حسيني عليه السلام، كليد دار عبدالجواد: ۸۶: گزارشى است كه به حسين، نوه دخترى ابوحمزه ثمالى مربوط مى‌شود. او حركت پيادۀ خود از كوفه، به قصد زيارت امام حسين (ع) را گزارش كرده است.
[۱۹] رحله ابن بطوطه، تحفه النظار في غرائب الأمصار و عجائب الأسفار، ابن بطوطه محمد بن عبد الله: ج۳ ص۱۳۳.
ترجمه سفرنامه ابن بطوطه، موحد ابطحي محمد علي: ج۲ ص۵۹: در اين هنگام خضر خان در فاصلۀ دو روزه راه از دهلى در جايگاهى كه سندبت (سند پات) ناميده مى‌شود، بنا به نذرى كه داشت، پياده به زيارت قبور شهيدانى كه در آن نقطه واقع است رفته بود تا در حق پدر دعا كند.
[۲۰] ابوشجاع عضدالدوله يا فناخسرو )پناه خسرو) يكي از امراي خاندان آل بويه در ايران و عراق بود. او بزرگترين امير اين خاندان شمرده مي‌شود.
[۲۱] المنتظم في تاريخ الملوك و الأمم، ابن الجوزي ابي الفرج عبدالرحمن بن علي بن محمد بن علي: ج ۸، ص ۱۰۵.
[۲۲] ايران در عصر صفوي، راجر سيوري: ۹۷.
[۲۳] ايران در زمان شاه صفي و شاه عباس دوم، واله اصفهاني: ۱۷۶: و از قريۀ بشماسى كه تا حظيره  مقدسه دو  فرسنگ راه بود به بلدى رعايت ادب و آداب آن مسافت را پياده قطع فرمود.
تاریخ جهان آراي عباسي، وحيد قزويني محمدطاهر بن حسين: ۲۰۶: بعد از ورود رايات نصرت آيات در اندك روزى قلعه به تصرف آمد و حكومت آنجا به صفى قلى خان شفقت شد و به قصد زيارت عتبات سدره مرتبات از يك منزلى نجف اشرف پياده روانۀ زيارت شدند.
خلاصه التواريخ، منشي قمي احمد بن حسين‏: ج۲ ص۱۰۷۳: شاه جهانيان چون به حوالى آن شهر دلبند رسيدند غسل زيارت كرده پياده بآستانه تشريف بردند.

[size=150]
التزام علما و مراجع تقلید به انجام زیارت پیاده در دوران های مختلف


علما و بزرگان نیز، به تأسی از ائمه اطهار (علیهم السلام)، اهتمام بسیار زیادی به این سنت حسنه داشته‌اند و نقل شده که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری (قده) مرسوم بوده [۲۴] و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) رفته‌اند[۲۵]
[۲۴] نجم ثاقب در احوال امام غايب (ع)، نوري حسين بن محمد تقي: ۲۵.
[۲۵] مردان علم در ميدان عمل، حسيني سيد نعمت الله: ج۲ ص۳۷۵.[/size]


==========

انطلق علمائنا الأعلام منذ قديم الزمان وإلى يومنا هذا في احياء ظاهرة المشي لزيارة الإمام الحسين مطلقاً، أو في مناسبات خاصّة كزيارة الأربعين ، وكم لنا شواهد ونماذج تدلّ بوضوح على ذلک . مثلا:

1 ـ زيد المصري :

كان عالماً فاضلاً أديباً لبيباً، سكن أرض مصر، ولقب هناک بالمجنون ، نظراً لأنّه كان يسكت كلّ لبيب بالحجّة ويردّ على دليل كلّ مدّعى ، ولم يكن عاجزاً عن جواب كلّ سائل .

سمع ان المتوكّل العبّاسي (لعنه الله) قد أمر بحرث موضع قبر الإمام الحسين 7
بغضاً وحقداً، وهدم بنيانه واخفاء أي أثر من آثاره ، وجرى الماء عليه من نهر العلقمي ، ويهدّد ويتوعّد الناس بالقتل وقطع الأيدي ان زاروا قبر الحسين 7، حتّى ان عجوزة أرادت زيارته فمنعت حتّى تقدّم يداها للقطع ، فقدّمت يدها اليسرى فقالوا بل اليمنى ، فقالت في العام الماضي قطعتموها في زيارة مولاي الإمام الحسين وهذه السنة اقدّم يدي اليسرى .

عظم ما فعله المتوكّل العبّاسي على أمثال زيد الّذي أجنّه حبّ الحسين ، وحزن حزناً شديداً، فآلى على نفسه أن لا يهدء إلّا ان يزوره ، حتّى وان كان على هذا البعد منه .

خرج من مصر ماشياً على قدميه ، هائماً على وجهه ، يطوي البراري والقفار شاكياً وجده إلى ربّه ، وظلّ هكذا إلى أن وصل الكوفة ، وكان ذلک في سنة ( 237 ه .ق ).

والتقى في الكوفة بـ(بهلول العالم ) واتفقا سويّاً على السفر إلى كربلاء لزيارة قبر الحسين 7، فأخذ كلّ منهما بيد صاحبه وخرجا من الكوفة حتّى وصلا كربلاء، وإذا بهما يشاهدان القبر، وقد هدم بنيانه واُجري عليه الماء، ولكن الماء حار واستدار ولم تصل قطرة منه إلى القبر ـ وبهذا سمّي الحائر الحسيني وكأنّه الماء كان يخجل من الإمام 7 كيف يقرب منه وقد قتل عطشاناً ـ.

وهنا نظر زيد المجنون إلى بهلول وقال : يريدون أن يطفؤوا نور الله بأفواههم ، ويأبى الله إلّا ان يتمّ نوره ولو كره الكافرون ، ثمّ أنشد هذه الأبيات :

تالله إذا كانت اُميّة قد أتت قتل ابن بنت نبيّها مظلوماً

فلقد أتاه بنو العبّاس بمثله هذا لعمرک قبره مهدوما

أسفوا على أن لا يكونوا شاركوا في قتله فتتّبعوه رميما


زیارت پیاده آيت الله سيد محمد مهدي بحرالعلوم:

4 ـ السيّد مهدي بحرالعلوم 1 وله مشهد في مشاركته في موكب (عزاء طويريج ).

* در کتاب «قصص وخواطر» آمده است: آيت الله سيد محمد مهدي بحرالعلوم (م1312ق.) با برخي از ادبا و علما، از نجف به کربلا، پياده راه افتاد تا اين که در يکي از منزل‌هاي بين راه، براي استراحت توقف کردند. پس از ساعتي چون خواستند ادامة مسير دهند، آيت الله به خاطر ضعف جسمي و ناتواني، قادر به حرکت نشد. پس در وصف حال خود، اين دو بيت را سرود:

براي من از فرط ناتواني
هر سرزمين وطن شده است

و اشک جاري من در هر سو
زيارتگهي براي من شده است


شيخ انصارى در سفر زيارت مشهد پياده و ناشناس در حجره مرحوم حكيم جلوه:
مرحوم ((جلوه )) در مدرسه ميان حجره خود مشغول مطالعه بود ديد پيرمردى به در حجره رسيد و گفت : اجازه مى دهيد من هم امشب در حجره شما استراحت كنم ؟ مرحوم ((جلوه )) اجازه داد، پيرمرد وارد شد كيسه اى همراه داشت آن را باز كرده مقدارى نان بيرون آورده ميل كرد دوباره سر كيسه را بست و گذاشت زير سر خود و چيز نازكى هم روى خود كشيده خوابيد، ولى تماشا مى كرد و مى ديد مرحوم ((جلوه )) غرق در مطالعه است : گفت : آن كتاب چيست مطالعه مى كنى ؟ مرحوم ((جلوه )) جواب داد: كتاب ((اسفار)) است پرسيد: كدام مبحث را مى خوانيد؟ مرحوم ((جلوه )) در حالى كه از سؤ ال پيرمرد تعجب مى كرد جواب داد: فلان مبحث . پيرمرد گفت : آن كه چيزى نيست بعد شروع كرد همان طور خوابيده تمام مطالب آن بحث را با جزئيات بيان كرد به طورى كه مرحوم ((جلوه )) ديد مطالبى كه خيلى مشكل بود براى ايشان روشن شد مرحوم ((جلوه )) كه مى ديد يك مرد پيرى در لباس عامى و مسافر اين طور به مسائل فلسفى مسلط و وارد است با تعجب سؤ ال كرد آقا شما ساكن كجا هستيد ممكن است خودتان را معرفى كنيد؟ پيرمرد فرمود: اگر قول مى دهيد به كسى نگوئيد و مرا به كسى معرفى نكنيد مى گويم . عرض كرد: بلى ، قول مى دهم و با شما عهد مى بندم كه تا شما اينجا هستيد به كسى نگويم . آن وقت پيرمرد فرمود: من شيخ مرتضى انصارى هستم نذر كرده ام كه تنها و پياده به زيارت حضرت ثامن الحجج على بن موسى الرضا مشرف شوم براى آنكه كسى مرا نشناسد و فارغ البال باشم به اين هيئت درآمد.(275)
275-اين قضيه را آقاى سدادى يكى از علماى بزرگ گيلان نقل كردند.

زیارت پیاده آیت الله حاجی نوری:

* همچنين مرحوم حاجي نوري صاحب «مستدرک الوسائل» با گفتار و رفتار خود ديگران را به پياده رفتن براي زيارت قبر امام حسين علیه السلام تشويق و ترغيب مي‌کرد.

درسال 1319ق. شيخ چهارپاياني براي حمل بار و وسايل سفر کرايه مي‌کند و خود وهمراهانش پياده، درکنار آن چهارپاها، مسافت نجف تا کربلا را مي‌پيمايند اما از آنجا که ايشان در هنگامة پيري و ضعف قواي بدني بوده، نمي‌‌تواند طي دو روز، اين مسير را طي کند؛ از اين رو، سه شب را در کاروانسراهاي: «خان مصلي»، «خان النصف» و «خان نخيله» به سر مي‌برد و در روز چهارم به کربلا مي‌رسد. بنابراين، پياده روي در اين سفر زيارتي، از سنت‌هاي پسنديده ومورد عمل برگزيدگان امت به شمار مي‌آيد.

شايد بتوان گفت: به طور معمول، سفر از نجف به کربلا، سه شبانه روز زمان مي‌برد؛ خواه اين مسافت با پاي پياده طي شود، خواه با درشکه‌هايي که حيوانات آن‌ها را مي‌کشند و خواه سوار بر چهار پايان.[7]
[7] . طريحي، النجف الاشرف مدينة العلم و العمران، صص 61 و62


میرزا حسین نوری (قده) اهتمام بسیاری به این امر مهم داشته و هر سال در روز عید قربان به همراه جمعی از زائرین امام حسین (علیه السلام) به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام می‌کردند و این سفر، سه روز به طول می‌انجامید[۲۷].

تشرف به کربلا با پای پیاده، تا زمان محدث نوری (قده) بین طلاب و فضلای حوزه نجف رسم بود، ولی با وارد شدن اولین نوع از اتومبیل‌ها به منطقه، سفرهای کاروانی تعطیل شده و به دنبال آن، زیارت با پای پیاده نیز بسیار کمرنگ شد.
ولی پس از مدتی و با مطرح شدن آیت الله عظيم سید محمود شاهرودی (قده) به عنوان یکی از اساتید و مدرسان با نفوذ معنوی حوزه نجف، به علت التزام و اصرار ایشان در پیاده رفتن به کربلا، مجددا مسئله پیاده رفتن به کربلا به عنوان یک سفر مقدس همكاني رایج شد و با توجه به این که در این سفر، بعضی از ایرانیان نیز گاهی اوقات، ایشان را همراهی می‌کردند، رفته رفته مردم به این مسئله توجه بيشتري نموده و این گونه سفرهای مقدس بيشتر رواج یافت[۲۸].

آيت‌الله بهجت:
آيت الله «شيخ ميرزا حسين محدث نوري» از مراجع تقليد نجف در موسم عيد قربان به پياده‌روي از نجف تا کربلا اقدام کرد که 3 روز در راه بود و حدود 30 نفر از دوستان و اطرافيانش وي را همراهي مي‌کردند، نيز با وي بودند، «محدث نوري» از آن پس تصميم گرفت، هر سال اين کار را تکرار کند، ايشان آخرين بار در سال 1319 هجري با پاي پياده به زيارت حرم أباعبدالله حسين(علیه السلام) رفت.

آداب اربعين از منظر ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي

ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي استاد اخلاق امام خميني که خود بارها با پاي پياده از عتبه علويه، رهسپار عتبه حسيني شده است، درباره مراقبه و بزرگداشت روز اربعين حسيني چنين مي‌گويد:
«به هر روي بر مراقبه کننده لازم است که بيستم صفر(اربعين) را براي خود روز حزن و ماتم قرار داده بکوشد که امام شهيد را در مزار حضرتش(علیه السلام) زيارت کند، هر چند تنها يک‌ بار در تمام عمرش باشد، چنانکه حديث شريف، علامت‌هاي مؤمن را پنج امر ذکر کرده است: 51 رکعت نماز در شبانه روز، زيارت اربعين،‌انگشتر در دست راست کردن، پيشاني بر خاک گذاشتن و بلند بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ گفتن در نمازها».(ترجمه المراقبات، صفحه 85)


و مرحوم آخوند خراسانی (قده) نیز به همراه اصحابشان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف می‌شدند[۲۶]

5 ـ الشيخ محمّد علي الخراسانى المولود 1280 والمتوفى في شهر رمضان 1283.

وكان يشارك في هذه القوافل السائرة مشيا إلى الزيارة
علماء كبار من أمثال
الميرزا النائيني،
وآية الله الكمباني،
والسيد محسن الأمين،

يحكى عن العلمين الكبيرين السيد باقر والسيد رضا الهندي رحمهما الله
أنهما كانا قد ذهبا لزيارة الحسين (ع) مشيا على الأقدام، وفي الطريق وجدا امرأة ومعها حمار واقفة فسألاها عن شأنها، فقالت: سقطت عن الدابة ولا أستطيع الركوب. أخذ أحد الأخوين زمام الدابة، وانحنى الآخر وقال لها: اصعدي على ظهري واركبي، وبعد أن ركبت وسارت أجهش بالبكاء، فسأله أخوه عن بكائه، فقال: تذكرت عائلة جدي الحسين (ع) يوم ساروا بهم إلى الكوفة ومن الذي أركبهم والإمام السجاد (ع) عليل.

العلّامة الكبير المحقّق الشيخ جعفر كاشف الغطاء وفي طريقه إلى كربلاء، مشياً ضمّه صاحب الزمان 7 إلى صدره ، وقال (أهلاً بمحيي شريعتنا).

سيّدنا الاُستاذ السيّد المرعشي النجفي وما ذكرته في كتاب (قبسات من حياة سيّدنا الاُستاذ) من مشيه إلى كربلاء (20) مرّة مع مجموعة من الطلبة آنذاک ، وصاروا كلّهم من الأعلام والمراجع للتقليد من المعاصرين ، رحم الله الماضين وحفظ الباقين .

العلامة الفقيه المرجع آية الله السيد محمد علي الموحد الأبطحي رضوان الله عليه

زیارت پیاده علامه امینی:

نقل شده است که مرحوم علامه امینی در زیارت‌هایی که به کربلای معلی داشته‌اند، برای کسب اجر بیشتر، بارها مسیر بین نجف تا کربلا را با پای پیاده پیموده‌اند[۳۰] .
این امر، چنان بین روحانیون ساکن در نجف اشرف رواج پیدا کرده بود که غالب طلاب بارها مسیر این شهر تا بارگاه امام حسین (علیه السلام) را پیاده پیموده و حتی در غیر زمان اربعین و عرفه [۳۱] نیز گروه‌هایی از طلاب، پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کردند.

[۳۰] فرهنگ زيارت، محدثي جواد: ۶۷.
[۳۱] مانند اول رجب، نيمه رجب، نيمه شعبان، تمام ايام زيارتي امام حسين (ع) به ويژه شب عاشورا و شب‌هاي جمعه.


وكان من العلماء والعرفاء من يحيى شعيرة المشي إلى زيارة الإمام الحسين 7 منهم:

آيت الله السيّد أحمد المستنبط ،
و
آيت الله الشيخ عبّاس القوچاني ،
و
آيت الله الشيخ حسن نجابت الشيرازي ،
و
آيت الله السيّد دستغيب ،
و
آيت الله الشهيد السيّد الصدر الأوّل
و
آيت الله الشهيد الصدر الثاني ، حتّى أفتى بوجوب المشي إلى قبر أميرالمؤمنين والإمام الحسين في ظروف خاصّة ليتحدّى بذلک الحكم الصدّامي والبعثي الكافر آنذاک ، واستجابت الملايين لدعوته ، كما أكّد في خطبة جمعته الخامسة والثلاثين والخطبة السادسة والثلاثين على ذلک[1] .

والكثير من العلماء المعاصرين،

[۲۶] روح مجرد، حسيني طهراني سيد محمد حسين: ۵۵۳.
[۲۷] نجم ثاقب در احوال امام غايب (ع)، نوري حسين بن محمد تقي: ۲۶.
[۲۸] زندگي و مبارزات آيت الله العظمي سيد محمود حسيني شاهرودي به روايت اسناد: ۴۱.


در این گزارش تصاويري دیدنی از زیارت پیاده چهار تن از مراجع عظام تقليد يعني حضرت آيت الله سيد «أبوالقاسم خوئي»، حضرت آیت الله «میرزا جواد تبریزی»، حضرت آيت الله مرحوم سيد «محمود شاهرودي» و حضرت آيت الله سيد «محمدسعيد حکيم» دیده می شوند که در حال پیاده روی به سمت شهر کربلا هستند.


Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

آيت الله شاهرودي حدود ۲۶۰ مرتبه ، مسیر کربلا را با پای پیاده پیموده اند و در این سفر معنوی، جمعی از اطرافیان و شاگردان، ایشان را همراهی می‌کردند.این امر سبب شد تا پیاده‌روی کربلا بین طلاب و حوزویان رواج بسیاری پیدا کند[۲۹]
[۲۹] سيماي شاهرود، بوستان كوير، رعايتي جعفر: ۱۰۱.

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

زیارت پیاده آيت الله ميرزا جواد آقا تبريزي يکي از مراجع عاليقدر جهان تشيع

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

زیارت پیاده از تبريز به كربلا و نجف و از عراق به مشهد:
حاج شيخ جعفر مجتهدي (از كارگزاران ناحيه مقدسه حضرت صاحب الامر منه السلام)


Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

آقاي حاج شيخ جعفر مجتهدي در بيست و هفتم جمادي الثاني سال 1343 ه.ق مطابق با اول بهمن ماه 1303 ه.ش در خانواده اي بسيار متدين و مرفه در شهر تبريز ديده به جهان گشودند. خانواده اي كه از نظر نجابت و اصالت جزء معدود خانواده هاي مشهور آن سامان به شمار مي آمد.

پدر ايشان جناب حاج ميرزا يوسف از دلباختگان آستان ولايتمدار قبله العشاق و امام السعداء، حضرت سيدالشهداء ابا عبدالله الحسين (ع) بودند، تا جائي كه مكرر قافله سالاري زائرين كربلاي معلي را از تبريز به عهده مي گرفته و خروج زوار تهي دست دل شكسته را خود عهده دار مي شدند و در طول مسير حراست اين قافله با دو شير تربيت شده بود كه در ابتدا و انتهاي آن حركت مي كردند و زوار امام حسين (ع) را سلامت به مقصد مي رساندند.

ايشان بعد از فقدان پدرشان جناب حاج ميرزا يوسف، تحت كفالت و سرپرستي مادر بزرگوارشان، آن بانوي علويه قرار گرفتند.

در همان ابتداي طفوليت، ضمير پاك و روشن ايشان محل الهامات و مشاهده انوار و عنايات اهل بيت عصمت و طهارت (ع) قرار مي گيرد.

در اوائل سن پنج سالگي، در عالم رويا مشاهده مي كند از جانب آسمان منبري از نور تا كنارش بر پا شده و وجود مقدس بي بي دو عالم حضرت صديقه طاهره (ع) تشريف مي آورند و او را مورد نوازش و تفقد و مهرباني قرار داده و با دست مباركشان به سر و صورت او مي كشند.

از همان دوران نوجواني روح بلند و ناآرام اين مرد الهي به دنبال كشف حقايق و اسرار بر مي خيزد، ايشان نقل مي فرمودند؛

ايشان مي فرمودند : از همان سنين نوجواني علاقه عجيبي به تزکيه نفس داشتم و شروع به تهذيب نفس و خودسازي و تقويت اراده نمودم و در قبرستان متروكه شهر تبريز كه يكي از قبرستانهاي بسيار مخوف ايران به شمار مي‌رود و رعب و وحشت عجيبي بعد از استيلاي شب به خود مي‌گيرد، قبري حفر نموده و در آن شب را تا صبح به ذکر حضرت باري مي پرداختم چون بسيار دوست داشتم به بينوايان و مستمندان كمك كرده و زندگي آنها را از فقر و تنگدستي نجات بخشم، سعي و تلاش بسياري مي‌نمودم تا معماي لاينحل كيميا به دست من حل گردد، لذا قسمتي از سرمايه پدري را در اين راه صرف نمودم ولي به نتيجه‌اي نرسيدم، اما چون اين كوشش من همراه با توسلات شديد بود،
يك روز هنگامي كه مشغول انجام تركيبات شيميايي بودم ناگهان سروشي آسماني به من ندا در داد:

جعفر؛ كيميا، محبت ما اهل بيت است، اگر به دنبال آن هستي قدم بگذار و ثابت باش،

ايشان مي فرمودند: بعد از شنيدن آن نداي آسماني بي قراري عجيبي سراسر وجودم را فرا گرفت و آن چنان بي تاب و حيران اهل بيت عصمت و طهارت (ع) شدم كه لحظه اي نمي توانستم در منزل و شهر خود باقي بمانم، لذا صبح روز بعد پشت پائي به همه چيز زده و بعد از خداحافظي با حالتي آشفته و پاي برهنه و پياده از تبربز به قصد كربلاي معلي حركت كرده و از مرز خسروي وارد خاك عراق شدم.

در اولين ايستگاه بازرسي، مأموران حكومتي عراق به خاطر نداشتن جواز ورود، و اينكه پياده رفتن به كربلا از ايران رايج نبود
مرا به عنوان جاسوس دستگير و به زندان انداختند.چندين ماه در زندان بودم و در آن جا شور و حالي كه نسبت به ائمه اطهار (عليهم‌السلام) داشتم را ادامه داده ودائماً در حال توسل بودم و استخلاص خود را از حضرت امير و آقا امام حسين (عليهما السلام) تقاضا مي‌كردم البته از همان روز اول تا آخر ، دائماً و در تمام حالات نظر آقا حضرت اباالفضل العباس (عليه‌السلام) بر من بود كم‌كم در اثر آن توسلات و رياضتهاي اجباري كه در زندان بر من وارد مي‌شد، روحم صفاي خاصي به خود گرفت، بطوري كه رؤياهاي صادقي مي‌ديدم و فوراً به وقوع مي‌پيوست كه باعث قوت روح و اميدواري در من مي‌گشت.

تا اينكه در زندان شبي در خواب خدمت حضرت مولا علي (عليه‌السلام) مشرف شدم، ايشان فرمودند:
جعفر؛ فردا بي‌گناهي تو ثابت گشته و آزاد خواهي شد، بايد به نجف اشرف بيايي و با دست مباركشان به محلي اشاره كرده و فرمودند: در اين محل و نزد اين پيرمرد كفاش به پينه‌دوزي مي‌پردازي از دستمزدي که مي گيري قسمتي را هزينه خود ساز و مابقي را در پايان هفته نان و خرما بخر و در مسجد سهله در ميان معتکفان تقسيم کن .

صبح روز بعد مأموران زندان مرا آزاد كرده و اجازه ورود به خاك عراق را دادند و بدين ترتيب پياده راهي كربلا و نجف اشرف شدم


و در همان محلي كه حضرت اشاره فرموده بودند؛ نزد آن پيرمرد پاره دوز شروع به كار نمودم تا تمام انّيت‌ها و آرزوهاي نفساني كه ناشي از خود فراموشي و تجملات زندگي بود از بين برود، بعد از گذشته حدود يك سال اقامت در نجف روزي نامه‌اي از طرف برادرم كه در تبريز بود توسط شخصي به دستم رسيد كه در آن نوشته شده ‌بود از زماني كه شما به نجف رفته‌ايد اموال شما (كه عبارت بود از چندين باب مغازه در بهترين نقطه شهر تبريز و مستغلات ديگري كه از پدرم به ارث رسيده‌بود) در دست مستأجران مي‌باشد و آنها از پرداخت حق الإجاره خودداري مي‌نمايند و مي‌گويند: بايداز طرف شخص مالك وكالت داشته باشيد تا حق الإجاره را به شما تحويل دهيم.با توجه به اينكه شما دور از وطن مي‌باشيد و نياز به پول داريد وكالتي براي من بفرستيد تا مال الاجاره‌ها را جمع نموده و برايتان بفرستم.

در اين هنگام متوجه شدم كه مورد امتحان بزرگي قرار گرفته‌ام؛ متحير ماندم كه چه كنم؟ آيا با اين اندك ناني كه از پينه‌دوزي به دست مي‌آورم ارتزاق كنم يا مجدداً به زندگي مرفه خود كه از ارث مرحوم پدرم بود و از نظر شرعي هم بلامانع و حلال بود برگردم؟با خود در جنگ و ستيز بودم و شيطان مرا وسوسه مي‌كرد، تا اينكه تصميم خود را گرفته و در پشت همان نامه براي برادرم نوشتم: عنايات حضرت اميرالمؤمنين (عليه‌السلام) در نجف شامل حالم بوده و از سفره پرفيض ايشان بهره‌مند مي‌باشم و ايشان هزينه زندگيم را كفايت كرده‌اند.كساني كه در تبريز مستأجر من مي‌باشند، اگر توان مالي داشتند در محل استيجاري به سر نمي‌بردند. لذا به موجب همين دست خط وكالت داريد تمام املاك متعلق به من را به نام مستأجران و در تملك ايشان درآوريد و خداي من هم بزرگ است.

و بدين ترتيب در يك لحظه تمام ثروت و دارائي خود را بخشيدم، چرا كه اعتقاد بر اين داشتم كه حضرت مولا علي (عليه‌السلام) مرا تنها نخواهند گذاشت و همانطور كه در اين مدت چه از نظر معنوي و چه از نظر مادي پذيرايي شاياني از من نموده‌اند در آينده هم همين گونه رفتار خواهند كرد.

آقاي مجتهدي پس از چندين سال اقامت در نجف و هشت سال اقامت در مسجد سهله و چندين سال اقامت در كربلاي معلي مجدداً به نجف اشرف مراجعت مي‌كنند اما پس ازمدتي اقامت در نجف اشرف، عبدالكريم قاسم بر ضد ملك فيصل، پادشاه عراق كودتا كرده و قتل و غارت شديدي در عراق رخ مي‌دهد، ايشان كه از اين اوضاع بسيار ناراحت بوده و رنج مي‌بردند از حضرت امير (عليه‌السلام) اجازه مراجعت به ايران را مي‌گيرند.و پاسخ مي شنوند :

پس از رفتن تو نوبت بازگشت تمام ايرانيان مقيم عراق نيز فرا خواهد رسيد و بايد با پاي پياده اين مسير را طي کني .

خدايش رحمت كند پياده رفتن ايشان مثل پياده رفتن بقيه نبود
غالبا ميانبر و از راه غير عمومي مي رفت مگر ماموريتي در مسيرش بوده باشد، و سريع راه مي رفت مثل افراد سوار بر مركب و پيوسته و طولاني راه مي رفت مثلا مسير نجف كربلا را كه جهار روزه مي روند و نجف بغداد ده روزه ايشان يك شبانه روزه مي رفت

ايشان مي فرمودند :
بدين ترتيب پياده از نجف اشرف به سوي كاظمين براى زيارت حركت كردم و پس از بيست و چهار ساعت به كاظمين رسيدم. بسيار خسته شده بودم، به حضرت موسي بن جعفر (عليه‌السلام) عرض كردم؛ آقا جان خسته شده‌ام، محبت كنيد و ماشيني برايم بفرستيد، هنوز حرفم تمام نشده بود كه ناگهان يك ماشين از ماشينهاي حكومتي به من رسيد
و مأموران حكومتي به علت نداشتن گذرنامه مرا دستگير كرده و همراه خود بردند، بنده هم از حضرت تشكر كردم كه برايم ماشين فرستادند، تا اينكه مرا به زندان كاظمين بردند.بعد از ورود به زندان متوجه شدم كه زنداني است بسيار شلوغ كه در آن دست و پاي زندانيان را هم با زنجيرهاي بسيار سنگين و قطوري بسته بودند و وضع بسيار اسف‌باري داشت، غم و اندوه سراسر وجودم را فرا گرفت و به ياد حضرت موسي بن جعفر (عليه‌السلام) و زندان هارون الرشيد (عليه اللعنه) افتادم و شديداً متوسل به آن حضرت شده و به ايشان عرض كردم: آقا جان! اين زنجيرها فقط در خور طاقت شماست واينها چنين طاقتي ندارند عنايتي بفرماييد.حضرت هم لطف كرده و عنايت فرمودند:

تا فردا همه اهل زندان آزاد مي شوند .
بنده هم به زندانيان گفتم: آقا موسي بن جعفر (عليه‌السلام) محبت فرموده و فردا صبح همگي آزاد خواهيدشد. همچنين در بين زندانيان يك نفر اشتباهاً دستگير شده بود و قرار بود فردا اعدام گردد، و لذا بسيار بي‌تابي مي‌كرد، با گفتن اين مطلب بعضي از زندانيان شروع به خنديدن و مسخره كردن نموده و گفتند: اين شخص هنوز به زندان نيامده ديوانه شده‌است كه اين حرفها را مي‌زند.به هر ترتيب شب سپري شد، صبح روز بعد از طرف عبدالكريم قاسم به خاطر جشن پيروزي دركودتايش تمام زندانيان و حتي جواني هم كه قرار بود اعدام گردد آزاد شدند.سرانجام آقاي مجتهدي بعد از ورود به ايران و چند روز اقامت در كرمانشاه به تهران مي‌روند. با سکونت زودگذر ايشان در کرمانشاه ، ايلام و تبريز ، سلوک ايشان وارد مرحله جديدي مي شود .

ایشان می‌فرمودند:
زمانی كه به دستور حضرت مولا قریب به بیست سال در بیابانها به سر می‌بردم ، به دستور حضرات ائمه (علیهم‌السلام) شانزده مرتبه با پای پیاده به مشهد مقدس مشرف شده‌ام.

آقای مجتهدی در مورد یکی از سفرهایی که پیاده به زیارت حضرت رضا علیه السلام مشرف شده بودند تعریف می کردند: شبی حضرت رضا علیه السلام به من فرمودند: شیخ جعفر باید از قم پیاده به مشهد بیایی.

صبح روز بعد به امر حضرت با پای پیاده از قم به طرف مشهد براه افتادم تا هنگامی که هوا تاریک شد به طوری که راه را دیگر تشخیص نمی دادم، به حضرت رضا علیه السلام عرض کردم: اقاجان دیگر نمی توانم جاده را ببینم هوا خیلی تاریک است، هنوز عرضم تمام نشده بود که یک مرتبه از پشت سر نورافکنی جاده را برایم روشن ساخت اما هر چه پشت سرم را نگاه می کردم آن نورافکن را نمی دیدم.

شروع به حرکت کرده و مقداری راه رفتم که ناگهان متوجه شدم آهویی از بیراهه به طرفم می اید هنگامی که به من رسید سرش را تکان داد و اشاره کرد که به دنبالش بروم به دنبال آهو از سمت راست جاده به طرف بیابان رفتم تا اینکه به خیمه ای در وسط بیابان رسیدم آهو ایستاد و من به طرف خیمه رفتم دیدم شمشیرهایی به خیمه آویزان است. هنگامی که به خیمه وارد شدم، دیدم اصحاب حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) در آنجا تشریف دارند آنها استقبال گرمی از من نمودند و با یکدیگر معانقه کردیم و حدود نیم ساعت با هم صحبت کرده و قرارهایی گذاردیم.

آقای مجتهدی صحبتی راجع به اینکه چه گفتگوها و پیمانهایی داشتند نکرده و می فرمودند: آن صحبتها مخصوص خودمان بود آنگاه فرمودند: پس از نیم ساعتی که با جماعت یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف بودم با آنها خداحافظی کرده و باز همان آهو که به دستور خود اصحاب حضرت مرا به سوی خیمه هدایت کرده بود مرا به جاده برگرداند و من به مسیر خود ادامه دادم.


ما هم اندر باغ گیتی آشیانی داشتیم / در چمن با ماه رویان داستانی داشتیم
از حریف بزم یار و از رغیب کوی دوست / دشمنانی داشتیم و دوستانی داشتیم
یا خیالی بود یا خوابی پریشان انچه ما / در صف دادادگان نام و نشانی داشتیم.[1]

پی نوشت:
[1].شعر از حضرت آیت الله علامه طباطبایی که تاکنون منتشر نشده است.

آقای مصطفی حسنی تعریف کردند:روزی همراه بعضی از دوستان جهت زیارت اقای مجتهدی به قزوین رفتیم ،محل سکونت ایشان منزل آقای حاج علی حاج فتحعلی بود،بعد از اینکه لحظاتی را در خدمتشان سپری کردیم ،خطاب به جناب حاج فتحعلی فرمودند:کاغذ و قلمی تهیه کنید تا یک دو بیتی درباره حضرت ابوالفضل علیه السلام بگویم ،حاج علی آقا یک برگ کاغذ و قلمی به ایشان دادند،پشت کاغذ مقدار اندکی خط خوردگی داشت،هنگامیکه آقا آن را گرفتند و مشاهده نمودند ،فرمودند اسم حضرت را بر روی کاغذ قلم خورده نمی نویسند.
این بیان ایشان نشانگر نهایت ادب و احترام نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود،بهر حال حاج علی آقا فورا کاغذی کاملا تمیز مهیا نمودند،آنگاه آقای مجتهدی فرمودند:
حضرت ولی عصر علیه السلام ارواحناه فداه می فرمایند: هرکس با این دو بیت شعر متوسل به عمویم قمر بنی هاشم حضرت عباس علیه السلام بشود حتما حاجتش برآورده خواهد شد و سپس شروع به خواندن بیت اول نمودند و در فاصله بین بیت اول و بیت دوم حدود نیم ساعت با شدت تمام گریستند ،آنگاه بیت دوم را خوانده و باز حدود نیم ساعت شدیدا گریه کردند .آنگاه دو بیتی را روی کاغذ نوشتیم که عبارت بود از:

یادم ز وفای اشجع ناس اید/ وز چشم ترم سوده الماس آید
آید به جهان اگر حسین دگری/ هیهات برادری چو عباس اید


Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

استاد مجاهدی حکایت جالبی از اقامت ایشان در کوه خضر نقل می کنند :
هنگامی كه حضرت آقای مجتهدی در قم اقامت داشتند با مسجد مقدس جمكران و كوه خضر (= در نزدیكی‌های روستای جمكران) بسیار مأنوس بودند. در آن زمان هنوز مسجد همان حالت قدیمی خود را داشت و معنویت عجیبی بر فضای آن حاكم بود و ایشان می فرمودند:

مسیر عبور حضرت ولی عصر – ارواحنا فداه – از زمینی كه مسجد مقدس جمكران در آن واقع است. هنوز روشن و عطرآگین است و جان آدمی را می‌نوازد و آدمی را به خضوع و خشوع وا می‌دارد
برزمینی كه نشان كف پای تو بود سال‌ها سجده صاحبنظران خواهدبود

كوه خضر نیز از اماكن مورد علاقه ایشان بود و در آن جا خلوت می‌كردند و به دعا و توسل می‌پرداختند. آن سال تصمیم گرفته‌بودند كه اربعینی را در كوه خضر سپری كنند و لذا ده روز پیش از فرا رسیدن ماه مبارك رمضان به كوه خضر رفتند و در اتاقی كه در آنجا بود ساكن شدند و ارتباطشان را جز با معدودی از دوستان قطع كردند.

بعد از گذشت روزها آخرین روز از ماه مبارك رمضان فرا رسید و جناب آقای مجتهدی فرموده بودند كه در آخرین روز ماه مبارك مهمان آقای حاج میرزا یدالله غروی خواهم بود.
حجت الاسلام غروی از علاقه‌مندان و اطرافیان حضرت آیت الله العظمی نجفی مرعشی بودند و با آقای مجتهدی نیز الفتی دیرینه داشتند، منزل مسكونی ایشان درخیابان بهار بود و دوستان بعد از افطار برای دیدار آقای مجتهدی در آنجا جمع شده بودند و حضرت آقای مجتهدی پاسی از افطار گذشته بود كه آمدند.

ایشان در مدت این چهل روز به خاطر روزه داری و غذای بسیار كمی كه مصرف كرده بودند و نیز به علت شب زنده ‌داری‌ها و ریاضات شرعی، به طور محسوسی لاغر و تكیده شده ‌بودند ولی طراوت وجودی شان بیشتر از پیش به نظر می‌رسید.

پس از ورود به خانه و احوال پرسی از دوستان، دست و روی خود را در آب زلال حوضی كه در وسط حیاط بود شستشو دادند و بعد دستمالی از جیب پیراهن بلند عربی خود درآوردند و همین كه آن را باز كردند تا دست و روی خود را خشك كنند، حال ایشان منقلب شد! و انقلاب حال شان به خاطر مورچه‌ای بود كه در داخل دستمال دیده بودند!
دستمال را آهسته جمع كرده و در جیب خود گذاشتند و فرمودند:

« من ناخواسته این مورچه را از لانه خود دور كرده‌ام و آوارگی او را نمی‌توانم تحمل كنم! باید بروم! قبض او مرا آزار می‌دهد! »
دوستان هر چه اصرار كردند كه شما خسته‌اید و تازه از راه رسیده‌اید، اجازه دهید تا با ماشین سواری شما را تا كوه خضر همراهی كنیم، نپذیرفتند و فرمودند:

« تاوان این غفلت، پیاده رفتن به كوه خضر و پیاده برگشتن است! »
حضرت آقای مجتهدی پیاده به كوه خضر رفتند و در جایی كه بیتوته می‌كردند مورچه را به لانه خود رهنمون شدند و پس از گذشت چند ساعت به قم بازگشتند.

هر چه دارم از ناحیه حضرت علی اصغر (علیه‌السلام) است
جناب آقای جلالی نقل كردند:
روزی درخدمت آقای مجتهدی بودم ایشان در حالی كه بسیار منقلب بودند، تعریف كردند:
چند سال پیش كه در قم بسر می‌بردم روز عاشورا به شدت مریض بودم و به طوری درد سراسر وجودم را فرا گرفته بود كه نمی‌توانستم از رختخواب برخیزم.
طبق معمول همه ساله در آن روز هم مراسم عزاداری و قمه زنی در منزل برپا بود. در همان هنگام با حال سختی كه داشتم متوسل به حضرت علی‌اصغر (علیه‌السلام) شدم و حالتی به خصوص برایم پیدا شد و صحنه‌هایی را مشاهده كردم. از جمله دیدم سقف اتاق شكافته شد و نور عجیبی از آسمان به طرفم آمد به حدی آن نور شدید بود كه از شدت آن چشمانم را بستم و بعد از چند لحظه كه چشمانم را باز نمودم و سرم را بالا آوردم دیدم بانویی در حالیكه طفلی را در آغوش دارند در مقابلم نشسته‌اند.
در همان حال به من فهماندند كه آن دو بزرگوار حضرت رباب و حضرت علی‌اصغر (علیهما‌السلام) می‌باشند.
سپس ایشان فرمودند: آقای جلالی هر چه كه دارم و به هر كجا كه رسیده‌ام از ناحیه حضرت علی‌اصغر (علیه‌السلام) و توسل به ایشان بوده است.
اینجا بود كه كلام ایشان با گریه‌های پی در پی قطع و مجلس به یك جلسه توسل مبدل گشت...


سرعت سير اقاي مجتهدي در سفر پياده
جناب آقای رضا بیگدلی نقل کردند: در سال 1349 ه. ش یک روز با دوچرخه به جمکران رفته بودم هنگام بازگشت از مسجد در حالی که با سرعت زیاد با دوچرخه در حرکت بودم در بین راه با مرد مسنی برخورد کردم که سرعت راه رفتن او با دوچرخه ام مساوی بود.

از این حالت بسیار متعجب شده و در همین حال با او سلام و علیکی کردم بعد از مراجعت با قم مدتها در فکر این واقعه عجیب بودم تا اینکه اتفاقی که برایم افتاده بود و خصوصیات آن مرد را برای یکی از دوستانم نقل کردم ، او گفت شخص مزبور کسی نیست جز جعفر آقای مجتهدی که هم اکنون در مشهد مقدس ساکن می باشند. دو سال بعد یعنی در سال 1351ه ش به مشهد مقدس مشرف شدم و تصمیم گرفتم خدمت آقای مجتهدی برسم، اما آدرسی که از ایشان داشتم مربوط بود به باغ اقای علی زاده که در بیرون مشهد نزدیک به سیلو قرار داشتو رفتن به آنجا مشکل بود.


در همان سفر به یکی از دوستان اقا برخورد نموده و از او پرسیدم چگونه می توان خدمت ایشان رسید؟

گفت: اقای مجتهدی با حضرت رضا علیه السلام در ارتباط هستند شما باید از حضرت بخواهید تا ایشان را در مسیر شما قرار دهند. من هم طبق گفته آن شخص به حرم مطهر مشرف شدم و خواسته خود را به حضرت رضا علیه السلام عرض نمودم.

چند دقیقه بعد از اینکه از حرم بیرون آمدم با اقای مجتهدی برخورد نمودم از ایشان پرسیدم آقاجان شما از آسمان آمدید یا از زمین؟ هنوز چند دقیقه ای بیشتر نگذشته است که از حضرت تقاضا کردم شما را ببینم آقا فرمودند: در امر حضرت همه چیز امکان دارد وقتی ایشان بفرمایند: برو من سریعا حرکت خواهم کرد.
گاهی قبل از اینکه بعضی از زوار به حرم مشرف شوند و مطلب خود را به حضرت عرض کنند حضرت زودتر به من امر می فرمایند که فلان موقع شخصی در حرم منتظر است و من به دستور حضرت نزد او رفته و مطلبش را حل می کنم.

-----------------
از همایش‌های با افلاکیان خاک‌نشین در بزرگداشت شیخ جعفر مجتهدی در آذرماه 1386 و در سالن بزرگ اجتماعات وزارت کشور برگزار شد. در این همایش که بالغ بر 8000 نفر شرکت‌کننده داشت، حجت الاسلام و المسلمین رضوی کشمیری، دکتر اسدی گرمارودی و آیت‌الله فاطمی‌نیا به همراه شاعر اهل‌بیت حاج احمد خجسته حضور داشتند و پیرامون شخصیت این بزرگمرد عرفان به سخنرانی پرداختند. همچنین دکتر محمد اصفهانی برای لحظاتی این مجلس را به نوای نیایش پیراست.

مجري برنامه نيز ضمن تقدير از وزارت كشور كه سالن بزرگ را با يك هفتم هزينه معمول به خاطر شخصيت آقاي مجتهدي در اختيار شركت كنندگان قرار داده بود، از شهرداري تهران به دليل عدم موافقت با نصب بنر تصوير شيخ جعفر مجتهدي در سطح شهر تهران انتقاد كرد و گفت: مسئولان سازمان زيباسازي در شهري كه آن را "شهر اخلاق" مي دانند، در حالي با نصب تعداد معدودي بنر تصويري اين عارف بالله مخالفت كردند كه پوستر و بنرهاي هنرپيشه هاي داخلي و خارجي و تبليغ كالاهاي غربي، در و ديوار شهر را پر كرده است.
استقبال از اين برنامه آنچنان بود كه برگزار كنندگان آن را غافلگير كرده بود. سالن محل همايش و بالكن آن، پيش از آغاز مراسم كاملاً پر شده بود و جمعيت زيادي نيز از طريق ويدئو پرژوكتور همايش را دنبال مي كردند


Image
مرقد مرحوم اقاي مجتهدي


توصیه آیت الله بهجت به زیارت پیاده:

آيت‌الله محمدتقي بهجت فومني درباره نقش پياده‌روي روز اربعين مي‌گويد:
روايت دارد که امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که ظهور فرمود، پنج ندا مي‌کند به اهل عالم ، اَلا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين قَتَلُوهُ عَطشاناً، اَلا يا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِي الحُسَين سحقوه عدوانا،... امام زمان خودش را به واسطه امام حسين(علیه السلام) به همه عالم معرفي مي‌کنند ...
بنابراين در آن زمان بايد همه مردم عالم، حسين(علیه السلام) را شناخته باشند...
اما الان هنوز همه مردم عالم، حسين(علیه السلام) را نمي‌شناسند و اين تقصير ماست، چون ما براي سيدالشهدا(علیه السلام) طوري فرياد نزديم که همه عالم صداي ما را بشنود، پياده‌روي اربعين بهترين فرصت براي معرفي حسين(علیه السلام) به عالم است.

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد


شیخ عبدالله پیاده

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

شیخ عبدالله نجفی بختیاری معروف به « شیخ پیاده » ، در اصل نامش سیف الله بود. وی در خانواده ای ثروتمند چشم به جهان گشود. پدرش اسدالله خان از خوانین بختیاری بود. وی از همان کودکی روحش لطیف و سرشتش نیکو بود.. به خاندان عصمت و طهارت علاقه و ارادت زیادی داشت. زندگی او با زندگی خان زادگان سازگاری نداشت به همین دلیل ، روش زندگی او اعتراض خان زادگان را در پی داشت.
سنش از 17 سالگی نگذشته بود که پدرش درگذشت و ریاست ایل به وی رسید.
در عنفوان جوانی ارتباطش با روحانیت به ویژه با سید جوانی سبب شد تا شیفته اهل بیت علیهم السلام شود. همچنین نقل می کنند هرکس در باره امیر مومنین مداحی می کرد گاو ، گوسفند و... به او هدیه می داد. با کمال فروتنی در جلسات روضه امام حسین شرکت می کرد و سمت سقایی را به خود اختصاص داده بود .وی چشمش به جمال حضرت ابوالفضل العباس نورانی گشت که بر اسبی سوار او را مورد عنایت قرار داد.
دوران ریاست وی مقارن با حکومت رضاشاه بود که سیاستش سرکوب و قلع و قم خوانین و خلع سلاح و یکجانشینی عشایر بود. برای رسیدن به این هدف با وضع قوانین و مقررات دشواری عرصه را بر عشایر بسیار تنگ کرد. در این گیرودار آسیف الله تصمیم گرفت به نجف اشرف عزیمت کند. ابتدا برای عرض ارادت به امام رضا (ع) رهسپار مشهد شد.

وقتی به عتبات مشرف شد، زندگی ساده و فقیرانه ای در پیش گرفت. در کربلا و نجف کارگری می کرد و مزدش را به فردی می داد تا وی را با مسایل و معارف دینی آشنا کند. چند روز کار می کرد تا مخارج چند روزش تامین می شد ، آنگاه به عبادت و زیارت مشغول می شد. در عراق با ریاضت و عبادت به مقامات عالی معنوی دست یافت و صاحب کرامت گردید.
یک بار که به زیارت مرقد مطهر حضرت علی (ع) رفته بود ، حضرت امیر (ع) فرمود: دیگر برای زیارت اینجا نیا. بعد از مدتی به واسطه اختلافات مرزی روابط ایران و عراق تیره شد تا جاییکه نایره جنگ شعله ور شد. اوضاع عراق برای ایرانیان بسیار وخیم شد. دولت عراق ایرانی ها را از عراق اخراج و بیرون کرد. به همین خاطر در سفری که به قم مشرف شد ، تصمیم گرفت دیگر به عتبات عالیات مراجعت نکند. برای یک سال منزلی در روستای جمکران اجاره کرد.

شیخ عبدالله بیش از پنجاه مرتبه با پای پیاده به زیارت ائمه معصومین علیهم السلام مشرف شد ، از نجف و کربلا پیاده به مشهد و قم می رفت و در راه امامزادگان را نیز زیارت می کرد. به همین خاطر به « شیخ عبدالله پیاده » شهرت پیدا کرد.

نقل می کنند ، شیخ پیاده می فرمود: « چه بسیار پیش می آمد در بیابان گرفتار می شدم و در حالی که گرسنه و تشنه بودم ناگهان متوجه می شدم که شخصی می فرمود: میل به چایی داری؟ چای گرم آماده داشت.... نان و کره تازه در اختیارم می گذاشت .... در بیابان عبور می کردم حیوانات درنده حلقه زده بودند و من از وسط آنها رد می شدم ، آنها هیچ کاری با من نداشتند.» وی شهود ملکوتی داشت . در دل شب هنگامی که با محبوب مناجات می کرد هر سوال و شبهه ای که داشت ، مشاهد می نمود. شیخ همچنان صاحب طی الارض بود

همچنین نقل می کنند شیخ عبدالله می فرمودند: « گاهی که پول یا چیزی نیاز داشته باشم حضرت ولی الله الاعظم با یک واسطه برایم می فرستند.» همچنین نقل می کنند « امام زمان قرآنی به ایشان هدیه کردند» و با امام زمان به مکه مشرف شد. به جزیره خواص حضرت نیز مشرف گردید.
وفات: در شب بیستم ماه مبارک رمضان سال 1402 قمری مصادف با 11/ 4 / 1362 شمسی که سنش از هشتاد سالگی گذشته بود ، هنگام که مولای متقیان به دیدارش آمده بود ، دارفانی را وداع گفت. و در قبرستان بقیع در راه قم به جمکران به ( قطعه دوم - ردیف 35 - قبر 18 ) خاک سپرده شد.


غالب علمای معاصر نیز در سفر پیاده کربلا شرکت کرده و کرامات و خاطرات زیبایی از این سفرها نقل شده است[۳۲].

[۳۲] عمرم چگونه گذشت؟ زندگي نامه حضرت آيت الله شيخ علي آزاد قزويني،ص ۵۵:
مدتي گذشت و غير از خودم و فرزندم حسن كسي را نمي‌ديدم. متوجه شدم به فرمايشات حضرت آيت الله العظمي شاهرودي، كه ببينم در آن جا چه مي‌بينم. ناگهان صداي مرغ‌هايي را شنيدم كه از آن جنگل بيرون مي‌آمدند، از طرف مشرق به مغرب مي‌رفتند به طوري كه آن جاده پر از آن مرغ‌ها شده بود و آن مرغ‌ها خاكستري رنگ بودند و قدري از گنجشك بزرگ‌تر بودند. جمعيتي از مرغ‌ها اول وارد جاده شدند و به زبان فصيح عربي مي‌گفتند: «واي حسين (ع) قد قتل». اين‌ها از جاده رد مي‌شدند. عده زيادي هم بعد از آن‌ها از آن جنگل وارد آن جاده مي‌شدند و به زبان فارسي فصيح صدا مي‌زدند: «واي حسين (ع) كشته شد». بنده با فرزندم حسن آن جا ايستاديم و بنده از حالي به حالي شدم؛ به طوري كه از ناراحتي گاهي گريه مي‌كردم و گاهي به آن‌ها نگاه مي‌كردم و صداي آن‌ها را مي‌شنيدم. آن جا ايستادم تا آفتاب غروب كرد. نه مرغ‌ها را ديدم و نه صداي آن‌ها را شنيدم و از جمعيتي هم كه از آن جا مي‌رفتند كسي را نمي‌ديدم. بعد حركت كردم به طرف كربلاي معلي.


توجه و اهتمام امام خمینی به زيارت كربلا و اهتمام جندبار در سال آيت الله حاج اقامصطفى خميني به انجام زیارت پیاده:

حضرت امام خمینی در تمام سال های اقامت در نجف، ایام اربعین را به کربلا مشرف می شده اند و به زیارت سید الشهدا اهتمام ویژه داشته اند.
فرزند شهید امام مرحوم آیت الله سید مصطفی خمینی در آن سالها چندین نوبت هرساله با دوستانشان در دفتر امام پای پیاده از نجف به کربلا می رفته اند.
این عبادت پنج بار در هر سال تکرار می شده که مهم ترین آن در ایام اربعین حسینی بوده است.
پس از شهادت ایشان و اقامت مرحوم سید احمد خمینی در نجف این برنامه توسط ایشان انجام می شده و کاروان یاران امام در نجف پای پیاده به صحن و سرای حسینی عازم می شده اند.

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد
عکس فوق تصویری از این پیاده روی است که به زبان علمای نجف «پیاده کربلا» خوانده می شده است. در تصویر علاوه بر مرحوم یادگار امام، آیت الله موسوی بجنوردی و حجت الاسلام سید حسین خمینی دیده می شوند.


زیارت پیاده آيت الله حاج آقا مصطفی خمینی:

آيت الله حاج اقامصطفى خميني در راه كربلا پياده
عکس زیر تصویری از حاج آقا مصطفی خمینی است که در اربعین سال ۴۳ است در راه نجف به کربلا گرفته شده است.
از راست به چپ: مرحوم سید مصطفی خمینی - فرد درحال جمع کردن چادر: مرحوم ستاری- ناشناس - حجة الاسلام عباس قضایی- سید حسن ابطحی
این عکس در حالی که حاج آقا مصطفی خمینی با پای پیاده به زیارت امام حسین(علیه السلام) می رفته گرفته شده است.
Image
Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

و خاطرات نقل شده از همراهان ایشان

حجت الاسلام والمسلمین محمد طاووسی بجنوردی
خاطره‌ای بسیار آموزنده از پیاده روی با صفایی که از نجف به کربلا داشتیم دارم که در واقع درسی برای گروه مان بود. در آن زمان مرسوم بود که روحانیون و مردم در مراسم مختلف ( نیمه شعبان، اربعین، عاشورا...) پیاده به کربلا می‌رفتند. این پیاده روی دو گونه بود یکی از راه خشکی و آسفالتی می‌رفتند. از نجف تا کربلا 75 کیلومتر بود و سه ساعته می‌رفتند. مسیر دیگر هم از کناره شط بود که راه طولانی تری بود. دو سه شهر در مسیر بود. ما با حاج آقا مصطفی به سمت کربلا بارها پیاده روی داشتیم. در یکی از منزلگاهها که نزدیک شهر « تویریج » بود استراحت می‌کردیم هر کس به نوبت آشپزی می‌کرد. آن روز نوبت من بود.
با یکی از رفقا و دوستان که خدا رحمتش کند و در آن سفر با ما بود، یعنی شهید محمد منتظری، به شهر تویریج رفتیم و آنجا لوازم ووسایل نهار ظهر را خریدیم و درحال آماده کردن آن بودیم. دیدم دوستمان آقای سجادی زیر خیمه لَم داده و بیکار نشسته. صدا زدم آقای سجادی زیر خیمه لَم دادی و همش داری می‌خوری و نمی آی کمک بکنی.
حاج آقا مصطفی از پشت چادر حرفهای منو شنید. دیدم حاج آقا مصطفی صدا زد و گفت طاووسی بیا و بنشین. فرمود که درس امروز مااین است که می‌خواهم الآن به تو بگویم. یک شعر از حافظ خواندند که از آن روز تا حالا هرگاه اتفاقی می‌افتد این شعر همواره مّد نظرم است.ایشان فرمودند: کمال صدق و محبت ببین نه نقص گناه که هر که بی هنر افتد نظر به عیب کند
سپس ادامه داد آدم هنرمند خوبی‌های مردم را می‌بیند. آقای سجادی هم این همه خوبی دارد. به نظر من این درس عمومی برای همه جامعه است. متاسفانه الآن ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که نه تنها عیوب مردم را می‌بینیم و خوبی‌هایشان در چشم ما پیدا نیست. ( ( ))

آيت الله رضواني:
رابطه شما با حاج‌آقا مصطفی چگونه بود؟ در درس و مباحثه با هم بودید؟ خدا رحمتش کند. در درس خیر، ولی گاهی در مسافرت‌ها پیاده به کربلا می‌رفتیم.

جنابعالی و مرحوم حاج‌آقا مصطفی پای ثابت پیاده‌روی به کربلا در کاروان آقای حلیمی بودید؛ به نظر شما فوت حاج‌آقا مصطفی طبیعی بود؟
خیر، کاملاً مشکوک بود. امام امام اجازه کالبد شکافی ندادند.


گفتگو با آیت الله سید محمد سجادی درباره خاطرات حضورشان در کنار حاج آقا مصطفی در نجف:
درباره فضایل اخلاقی ایشان صحبت بفرمایید؟
اخلاق هر کس در سفر ظاهر می شود. معمولا می گویند هر کسی را می خواهی بشناسی، با او مسافرت کن. ایشان سالی دو سه مرتبه کاروانی داشتند که پیاده از نجف به سمت کربلا حرکت می کردند. مجموعه ای از علما و مرحوم شهید مدنی، فضلا و شاگردان ایشان با هم راه می افتادند و چهار پنج روزی این سفر طول می کشید. در برخورد و نشست و برخاست همه چیز ظاهر می شد. متواضع و مودب بود. مباحث علمی مطرح می کرد. یا اگر خسته بودند، شعر و ادب و اشعار مرحوم امام را حفظ بودند و می خواندند. طلاب را به مباحث علمی مشغول می کرد که صحبت غیبت نشود. واقعا رفتاری زیبا و زیبنده داشت. حال خوبی داشت. آخر شب ها می رفت در نخلستان ها نماز می خواند و گریه می کرد. به خصوص برای امام دعا می کرد. خیلی برای امام دعا می کرد. که خدا پیروزش کند. در کتاب های خودش هم این مطلب زیاد آمده است که خدایا پدر ما را به مقاصدش برسان و البته دعایش هم مستجاب شد.

مرحوم شهید دستغیب بعد از شهادت آقا مصطفی، به نجف برای تسلیت خدمت امام آمدند. ما به دیدن ایشان رفتیم؛ گفتند که در کربلا خواب عجیبی دیدیم. خواب دیدیم که تاجی بر سر امام گذاشتند. پرسیدم این چیست؟ گفتند اجر صبری است که برای آقا مصطفی کردند. و بعد از وفات حاج اقا مصطفى هم حضرت امام به پاریس آمدند و خیلی سریع اوضاع متحول شد و انقلاب بيروز شد. خواب بعد از شهادت حاج آقا مصطفی به حقیقت پیوست.

حجة السلام و المسلمين رحيميان يكي از شاكردان آيت الله شهيد حاج اقا مصطفى خميني مي گويد:
((يكي از خصوصيات حاج آقا مصطفي اين بود كه ايشان مقيد به پياده روي از نجف به كربلا در تمام زيارتهاي مخصوصه امام حسين عليه السلام بود در سال معمولا چند مناسبت بود (15 شعبان ، عرفه ، اربعين ، اول و نيمه رجب ) كه مردم از نجف به كربلا پياده مي رفتند و ايشان هر سال در چند مناسبت پياده به كربلا مي رفتند. گاهي مي شد كه كف پاي ايشان تاولهايي مي زد كه خونابه از آن راه مي افتاد و كاملا مجروح مي شد ولي باز هم به راه رفتن ادامه مي داد.))

آقا مصطفي موقعي كه به زيارت مي رفت در بين راه مثل ساير زوار - بدون اينكه خود را آقازاده و صاحب علم و شهرت بداند - به صورت طبيعي اعمال و كارهايش را انجام مي داد. و علاوه بر زيارت اميرالمؤ منين عليه السلام و سيد الشهداء عليه السلام به زيارت دوره مسجد سهله و مسجد كوفه مي رفت و هر هفته طبق عادت طلاب نجف شب هاي چهارشنبه به مسجد سهله ، محلي كه بسياري از افراد در آنجا به خدمت امام زمان عليه السلام رسيده اند رفته و در آن محل بيتوته مي كرد.
آري او كه رسيدن به قرب الهي را در توسل به اهل بيت عليه السلام ديده بود نگاهي به جراحت پا و يا خستگي راه و يا اينكه خود كارهايش را انجام مي دهد، و يا اينكه ديگران به او اعتناء داشته باشند يا نه ، نمي كرد و براي زيارت امام حسين عليه السلام و حضرت امير عليه السلام همه مشكلات را به جان خريده و گاهي قريب صد كيلومتر فاصله نجف و كربلا را پياده مي پيمود.

آیت الله محمد رضا رحمت
سال 1347، بعد از مشرف شدن به نجف، خدمت امام و مرحوم حاج آقا مصطفی رسیدیم. بعد از آن دیگر در خدمت آن دو بزرگوار بودیم. بعدازظهرها در درس اصول ایشان شرکت می‌کردیم. درس تفسیر هم داشتند که شرکت می‌کردیم. ایشان تا سال 56 تدریس داشتند درس اخلاق را هم در لابلای درسها می‌گفت. ایشان عملاً به ما درس اخلاق می‌آموخت. در سال چند مرتبه پیاده از نجف به کربلا مشرف می‌شدیم در ایام زیارتی مخصوص امام حسین(علیه السلام) زیارت اربعین و عرفه، در طول سال بصورت جمعی و کاروانی راه می‌افتادیم، مرحوم حاج آقا مصطفی هم می‌آمدند. در مسیر راه از سمت شط فرات می‌رفتیم، که راه دورتر بود، اما عمران و آبادی بود و آب داشت، چند روزی تو راه بودیم. راه معمول بین نجف و کربلا 78 کیلومتر است. در آن زمان بیابان و خشک لم یزرع بود. نمی‌شد در آن هوای گرم حرکت کرد. لذا از سمت کوفه می‌رفتیم. مرحوم حاج آقا مصطفی در مسیر راه، جاهایی که استراحت می‌کردیم معمولاًً برای سرگرم کردن رفقا یا مسابقاتی ترتیب می‌داد و یا طرح مسئله‌ای می‌کرد و یا مشکلی را مطرح می‌کرد. یکی از مواردی که ایشان بر روی آن بسیار حساس بود و همه ماها می‌دانستیم مسئله آلوده شدن جلسات به گناه غیبت بود. به محض اینکه ایشان احساس می‌کرد که می‌خواهد از کسی غیبت شود، حرف را عوض می‌کرد. (نقل از كتاب سالهای نجف21-84)

ایشان از نظر جسمی ناراحتی ریوی داشت. تقریباً آسم داشت. وقتی به کربلا می‌رفتیم شبها که می‌خواست استراحت کند شب‌های زمستان و سرد ایشان داخل چادر که همه خوابیده بودند نمی‌خوابید. معمولاً رختخوابش را بیرون چادر می‌انداختند، منتها یکی دو تا پتو بیشتر می‌انداخت تا نفسش راحت باشد. (منبع پیشین)

یکی از مواردی که می‌توان گفت استقامت ایشان بود. ایشان از جهت وزنی، وزن سنگینی داشتند. پیاده که به کربلا می‌رفتیم پاهایشان تاول می‌زد. بنده هم معمولاً دکتر سرخود بودم. در اینگونه موارد وسایلی داشتیم و درمان سرپایی می‌کردیم. یک شب که برای اربعین به کربلا می‌رفتیم، روزها چون گرم بود، شب‌ها حرکت می‌کردیم، سه چهار روز طول می‌کشید که استراحت مان بیشتر از رفتن ما بود. مرحوم حاج آقا مصطفی کف پایشان سرتاسر تاول زده بود. روی تاول راه رفتن بسیار سخت است مخصوصاً با وزن سنگین. من به اتفاق یکی از دوستان عصایی داشتیم که پشت کمر ایشان گرفته بودیم ایشان تکیه می‌داد و یواش یواش راه می‌رفت. یکی از دوستان می‌گفت که حاج آقا اینجوری می‌خواهی بروی به اربعین نمی‌رسیم به چهل و هشتم می‌رسیم؛ یعنی شهادت امام مجتبی(علیه السلام). یک وقت دیدیم مرحوم حاج آقا مصطفی شروع کرد به راه رفتن. آنچنان سرعت گرفت که من و آن رفیقم می‌دویدیم به دنبال ایشان که به ایشان برسیم اما نمی‌توانستیم. یعنی روی آن پاهای تاول زده ایشان شروع کرد به حرکت و با سرعت می‌رفت. (همان)

حجت الاسلام والمسلمین سید تقی درچه‌ای،
یکی از رسوم در شهرهای عراق آن است که ایام زیارتی مخصوص امام حسین(علیه السلام) مستحب می‌دانند که پیاده به کربلا بروند. فضیلت زیادی برای آن قائل هستند. به ویژه در ایام نیمه شعبان، ایام عرفه و عید قربان. دو سه روز راه است. در نجف گروه ما که با هم رفیق بودیم و در واقع دوروبری‌های امام محسوب می‌شدیم قرار می‌گذاشتیم و در این مناسبت‌ها از نجف پیاده راهی کربلا می‌شدیم. معمولاً سه روز تو راه بودیم. در این پیاده‌روی‌ها یکی از افتخارات مان بود که حاج آقا مصطفی با گروه ما بود. ایشان بزرگ ما بودند. و احترام ایشان از هر جهت بر ما لازم بود. این پیاده روی‌ها، حرکت شبانه در نخلستان‌ها و گفت و گپ‌های بین راه رفاقت مان را بیشتر و بیشتر کرد. این دوستی تا زمان شهادت ایشان ادامه پیدا کرد. که آن زمان بنده در ایران بودم. سالهایی بود که هرگز فراموش نمی‌کنم.(نقل از كتاب در وادی عشق)

از باب نمونه دیوان کمپانی را گفتید، عرض کنم؛ در نخلستان که می‌رفتیم، خب بیکار بودیم. از محسنات حاج آقا مصطفی این بود که پابرهنه به این سفر می‌آمد. حتی جوراب هم نمی‌پوشید. حالا نمی‌دانم نذر کرده بود و یا عقیده‌اش اینگونه بود. به هر صورت دیوان کمپانی دستشان بود و می‌گشتند و یک شعر ناب و یا غزلی پیدا می‌کرد و به شکل آواز می‌خواند. از خودم که عرض کنم بنده صدای خوبی داشتم. در این سفرهای پیاده روی گاه گاهی غزلی را پیدا می‌کرد و صدا می‌زد آقای درچه‌ای یک شعری پیدا کردم الان زمان مناسبی است و شما این را بخوان. من هم با صدای بلند می‌خواندم. ایشان هم اظهار لذت می‌کرد، به گونه‌ای که مشوق ما بود. (همان)

بنده کمی طبع شعر دارم. شعری گفته بودم؛ غزل بود. غزل خودم را با آواز خواندم. ایشان گوش کردند و سپس تحسین کردند. گفتند: خیلی قشنگ خواندی. گفتند: شعر مال کیه؟ گفتم: خودم سرودم. گفتند مگر شما شعر هم می‌گویی؟ گفتم گاهی وقتها معر می‌گوییم و اسمش را شعر می‌گذاریم. گفتند که ما شعردزد دیده بودیم، اما مثل تو ندیده بودیم. این شعر مال شما نیست! مال یک آقای است به نام فلانی.(که اسمش الان یادم نیست). گفتم بابا شعر مال منه؛ سپس گفتم من زحمت کشیدم اونو گفتم! خلاصه ما یک مقدار تو فکر رفتم. فقط تو دفترچه خودم بود! دست کسی نیافتاده بود. از ما که این شعر متعلق به منه و از ایشان که خیر این شعر متعلق به کس دیگری است! همینطور که کنار هم می‌‌آمدیم خیلی جلوتر آمدیم. ایشان زد به شانه من و گفتند: آقای درچه‌ای نگران نباش این شعر مال خودته فکر کردم که شوخی می‌کند بلافاصله گفتم اگر راست می‌گویی از حفظ بخوان. از نه بند شعر، هشت بند آن را از حفظ خواند. ما گفتیم بابا عجب رودست خوردیم. چه جوری شده...؟! من یکبار شعر را خواندم ، ایشان چقدر حافظه قوی دارد که با یکبار خواندن من آنرا حفظ شده البته ایشان در ادامه راه دوباره به شانه من زد و گفت که داشت منو اذیت می‌کرد. ایشان به همه اطلاعاتش مسلط بود. ارتباط ایشان با همه خیلی مهربانانه و خونگرم بود. (همان)


Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد
شركت ايت الله سيد محمد سعيد حكيم از مراجع اربعة نجف در برنامه تشرف بياده براى زيارت اربعين


مرحوم آیةالله سيد محمد حسين لاله زاري طهرانی، درباره زیارت پیاده كربلا:

«در میان طلّاب و فضلا و علماى نجف اشرف این قاعده برقرار است که در ایّام زیارتى مخصوص حضرت مولى الکَونین أبى عبد الله الحسین سیّد الشّهداء علیه و على أبیه و امِّه و جَدِّه و أخیه و التِّسعةِ الطّاهرةِ مِن أبنآئِهِ صَلواتُ اللهِ و سَلام ملائکتِهِ المقرَّبینَ و الانبیاءِ و المُرسَلینَ، مانند زیارت عرفه و زیارت أربعین و زیارت نیمه شعبان، پیاده از نجف اشرف به کربلاى مُعلَّى مشرّف مى‏‌شوند؛ یا از جادّه مستقیم بیابانى که سیزده فرسخ است، و یا از جادّه کنار شطّ فرات که هجده فرسخ است. جادّه بیابانى خشک و بى آب و علف است، ولى مسافرین زود‌تر می‌رسند و یک روزه و یا دو روزه راه را طىّ مى ‏کنند؛ ولى جادّه کنار شطّ، جادّه ماشین رو نیست، جادّه پیاده رو و مال‏ رو است و انحراف نیز دارد ولى به عوض سر سبز و خرّم است و از زیر درخت‌هاى خرما و نخلستان‌ها عبور می‌کند، و در هر چند فرسخى یک خان و مُضیف خانه وسیع (مهمانخانه ساخته شده از حصیر متعلّق به شیوخ أعراب که در آنجا تمام واردین را بطور مجّانى هر چقدر که بمانند پذیرائى مى‏ کنند) وجود دارد که طلّاب روز‌ها را تا به شب راه می‌روند و شب‌ها را در آنجا بیتوته مى‏‌نمایند، و معمولًا سفرشان از راه آب که این راه است دو روز و یا سه روز طول مى ‏کشد.

حقیر را در مدّت اقامت هفت ساله در نجف اشرف جز دو بار توفیق تشرّف پیاده به کربلا دست نداد؛ چون مرحومه والده در قید حیات بودند، و گرچه از رفتن ممانعت نمى‏‌نمودند ولى چون حقیر در ایشان آثار اضطراب می‌دیدم، خودم داوطلب براى راه پیاده نمى‌‏شدم. تا یکى دو سال مانده به‏ آخرین زمانى که در نجف بودیم، دیدم در ایشان آن اضطراب به واسطه آشنائى با خانواده‏‌هاى نجفى تا اندازه‏‌اى پائین آمده است، فلهذا ایشان را با بعضى از مسافرین و زائرین ایرانى که بر ما وارد بودند، قبلًا به کربلا روانه ساختیم و سپس خود با رفقا به راه افتادیم. در هر دو سفر، حقیر در معیّت حضرت آیة الله حاج شیخ عبّاس قوچانى أفاضَ اللهُ علینا مِن رَحَماتِه و برکاتِه بودم...» (نقل از کتاب «روح مجرد» )

خاطرات آيت الله مكارم از زيارت پیاده به كربلا در دوران طلبگى:

با توجّه به کمبود وقت، من چند نکته را باید خدمت‌تان عرض کنم. اول اینکه وقتی ما مشرّف در نجف بودیم و درس می‌خواندیم آنجا- سنّ بیست و سه سالگی، در آن حدود بود- طلاب در ایّام مخصوصی؛ اربعین یا غیر اربعین، پیاده به کربلا می‌رفتند. طلاب، علما، و مراجع هم بودند در میان‌شان.

منتها پیاده‌روی آن‌وقت با حالا خیلی فرق داشت. الان شما از آن جادۀ میانه که خط مستقیم بین نجف و کربلاست می‌روید. ما آن‌وقت نمی‌توانستیم از آنجا برویم، چون بیهوده بود، کسی نبود، نفرات کم… ، و در وسط راه، شب کجا بمانیم؟ لذا ما از نجف می‌آمدیم کوفه؛ کوفه کنار شط است. از کنار شط می‌رفتیم به سوی کربلا. یعنی یک نیم‌دایره تقریباً طی می‌کردیم.

در اطراف شط، قبایل شیعه هستند. و خیلی علاقه به زوّار دارند. رئیس قبیله یک مُضیفی دارد، یعنی یک میهمان‌خانه‌ای دارد، یکی از شرایط رئیس قبیله، داشتن آن مُضیف است. شب‌ها ما می‌رفتیم در مضیف آنها و خیلی هم خوشحال می‌شدند که پذیرایی از زوّار امام حسین(علیه السلام) کنند، تمام قبایل وسط راه، شیعه بودند، همه؛ من دوتا خاطره را فراموش نمی‌کنم:

یکی این است که یک خانمی بود و وسط راه دوغ آورده بود که به زوّار بدهد. من یادم هست که این چادرش را گرفته بود روی این دوغ، که آفتاب بهش نخورد، گرم نشود. اینقدر دقت داشت که در پذیرایی از زوّار، بهترین راه را [به کار ببندد]
یک‌وقت دیدیم خنجر کشید که باید پیش ما بمانید! یعنی اینقدر علاقه به زوّار داشتند

خاطرۀ دیگری دارم؛ ما ظهر که می‌شد زیر درختان نخل اُطراق می‌کردیم و همراه خودمان یک مقدار نان خشک می‌بردیم و یک مقدار ماست آب‌گرفته می‌بردیم و یک چراغ- پیریموس می‌گفتند آن‌وقت- از این چراغ نفتی‌هایی که با فشار روشن می‌شد همراه خودمان می‌بردیم و چایی و بساط و اینها.

ظهرها جایی نمی‌رفتیم، خودمان کنار شط، در آن سایه می‌نشستیم و…، منتها آب فرات خواهید دید، گل‌آلود است، نمی‌شود از آن برای خوردن استفاده کرد. باید ته‌نشین کنی، ما هم که نمی‌توانستیم ته‌نشین کنیم. زوّار از یک روشی استفاده می‌کردند، یک مقدار ماده‌ای هست به نام «زاق» می‌گویند. این را در آب یک خورده‌ای با دست حرکت می‌دادند، تمام آن چیزها را ته‌نشین می‌کرد و آب صافش را ازش استفاده می‌کردند. یک‌خورده زاق همراهمان می‌بردیم، نان خشک همراهمان می‌بردیم، ماست کیسه انداخته همراهمان می‌بردیم؛ چراغی و بساطی و اینها، و شب را در مضیف‌ها می‌ماندیم، طبعاً صبح هم آنجا بودیم.

در یکی از سفرها- من دو سفر موفق شدم بروم- در یکی از سفرها، خب ما ظهر اطراق کردیم و استراحت کردیم و دیگر بعدازظهر باید راه می‌رفتیم. نصف راه را قبل از ظهر، نصف راه بعد از ظهر، سه روز طول می‌کشید مال ما؛ سه روز، و دو شب در وسط.

شروع کردیم به راه رفتن، چندتا از جوان‌های عرب، مال یکی از مضیف‌ها، آمدند به ما پیشنهاد کردند که امشب را اینجا باشید. گفتیم ما تازه راه افتادیم، تا شب خیلی وقت است، ما باید برویم. گفت علاج ندارد. از او اصرار و از ما انکار، یک‌وقت دیدیم خنجر کشید که باید پیش ما بمانید! یعنی اینقدر علاقه به زوّار داشتند!

من گفتم ما قول می‌دهیم که از طرف شما زیارت می‌کنیم، بنابراین اجازۀ مرخصی ما را بدهید. دیگر هر طوری بود راضی‌شان کردیم و اجازۀ مرخصی را گرفتیم و حرکت کردیم. و خاطرات زیادی از برخوردهایی که آن صاحب مضیف و کارکنان مضیف و برادرشان و فرزندشان داشتند دارم؛ واقعاً خیلی جالب بود برای ما.
در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم… / واقعاً یک عالم پُرنشاطی داشتیم/ این هم از بهترین خاطرات زندگیِ شما خواهد بود

منتها روشی که ما داشتیم به ما گفته بودند با کفش نمی‌توانید، توی کفش، پاهایتان، انگشت‌هایتان زخم می‌شود، لِه می‌شود، باید با پای پیاده بروید، با پای برهنه. طبعاً ما با پای برهنه می‌رفتیم و خارها هم در پایمان می‌رفت و خارها را هم قبول می‌کردیم، «در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم/ سرزنش‌ها گر کند خوار مغیلان، غم مخور» و مهم هم نبود.

و از جمله یکی از دوستان ما بود دوتا فرزند داشت، تقریباً پنج ساله شش ساله؛ اینها را هم با خودش آورده بود. و اینها هم سه روز پیاده راه رفتند و بالاخره رسیدند به کربلا. وقتی می‌رسیم آنجا دیگر واقعاً یک عالم پُرنشاطی داشتیم که این راه را ما طی کردیم.

و از خاطراتی که من هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم، گاهی خسته می‌شوم و ناراحت می‌شوم از بعضی چیزها، و ناچارم یک خاطرات شادکننده‌ای را به ذهنم بیاورم، می‌روم توی آن حال و هوا و فکر می‌کنم از نجف داریم حرکت می‌کنیم و رفتیم زیر درخت‌ها، از آنجا رفتیم کجا و… اینها را در نظر مجسم می‌کنم تا رفع آن خستگی و ناراحتی و اینها بشود.

این هم از بهترین خاطرات زندگیِ شما خواهد بود. همیشه انسان موفق به این کار نمی‌شود. و این یک نکته بود.
سؤال می‌کنند آقا! این‌همه وسایل نقلیه هست، چه فایده دارد شما پیاده می‌روید؟

نکتۀ دوم این است سؤال می‌کنند: آقا! این‌همه وسایل نقلیه هست، چه فایده دارد شما پیاده راه می‌افتید می‌روید؟ این چه کاری است؟ چه زحمتی به خودتان می‌دهید؟

به خصوص کسانی که پیاده‌روی کم می‌کنند، روز اول که راه می‌روند، پاها سفت می‌شود. شب که می‌خوابند، صبح بلند می‌شوند دیگر نمی‌توانند راه بروند؛ پاها سفت می‌شود. منتها یواش یواش ما راه می‌رفتیم تا پا نرم بشود و اینها؛ چنین نیست که آدم نتواند راه برود، یواش یواش نرم می‌شود. خب مشکلات زیادی هم برای کسانی که عادت به پیاده روی ندارند، هست. اما شنیدم اخیراً دیگر همه چیز هست. ماشاءالله از نجف تا کربلا، همه چیز مرتب، حتی دارو، درمان، ماساژور! وسیلۀ ماساژ، همه چیز… آن‌وقت که این حرف‌ها نبود.

به هرحال سؤال می‌کنند که آقا چه فایده دارد؟

پاسخ: این یک نوع اظهار عظمت امام حسین(علیه السلام) است/ ائمه(علیه السلام) مرکب داشتند، اما با پای پیاده به مکه می‌رفتند

جوابش این است که این یک نوع ابراز عظمت امام حسین(علیه السلام) است. عیناً در روایات داریم ائمه پیاده از مدینه می‌رفتند مکّه. امام سجاد(علیه السلام) بیست و پنج سفر شاید با پای پیاده رفت. گاهی مرکب هم همراه خودشان می‌بردند. به دو فایده؛ یک فایده اگر وسط راه ناچار شوند سوار بشوند، دیگر اینکه بگویند از بی‌مرکبی نیست که ما پیاده می‌رویم، مرکب هم داریم و پیاده می‌رویم، این به احترام امام حسین(علیه السلام) است.

این یک نوع اظهار عظمت و تجلیل از مقام شامخ اباعبدالله(علیه السلام) است. این پیاده رفتن، این دلیل بر این است. و لذا این پیاده‌رویِ اربعین خیلی در دنیا صدا می‌کند؛ و تبلیغ خوبی برای عالم تشیّع و عالم اسلام است. یکی از مبلّغ‌های بسیار خوب است.

می‌دانید که در ایام اربعین، اجتماع در کربلا، از عاشورا بیشتر است، انبوه جمعیت خیلی بیشتر است. آن‌وقت عدۀ زیادی پیاده، زن، بچه، با اینکه خطراتی هم احتمال می‌دهند تهدیدشان بکند می‌کنند، این دلیل بر این است که واقعاً عاشق این مکتب هستند. تنها عشق است که آنها را به این سمت و سو می‌برد.

بنابراین این ایراد یک ایراد بی‌دلیل و بیهوده‌ای هست و آثار و برکات را می‌بینند و در عین‌حال باز ایراد می‌کنند، خیلی دلیل بر بی‌اطلاعی است.
بعضی‌ها اخیراً ایراد می‌کنند که برای چه بعد از چهارده قرن عزاداری کنیم؟

و اما نکتۀ سومی که در اینجا باید عرض کنم، دربارۀ خودِ جریان کربلاست. بعضی‌ها اخیراً ایراد می‌کنند آقا! یک حادثه‌ای تقریبا چهارده قرن قبل واقع شد و خب رفت جزء تاریخ و تمام شد. تمام کسانی که اطراف جریان بودند همه رفتند. فرزندهای آنها هم رفتند، نوه‌ها و نتیجه‌های آنها هم رفتند. تمام شد دیگر. این چه برنامه‌ای است که شما هر سال داری تجدید می‌کنید؟

جواب این است، یک‌وقت یک برنامه برنامۀ شخصی است، یک‌وقت یک جریان مستمر تاریخیِ انسانی است. جنگ امام حسین(علیه السلام) با دشمنانش بر سرِ یک مسألۀ شخصی نبود، بر سر این بود که می‌فرمود «انَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِی امّۀ جدّی، اُرید اَن آمُرَ بالمعروف وَ اَنهَی عَنِ المُنکَر وَ اَسِیر بِسِیرَهِ جَدِّی» من می‌خواهم آیین اسلام را زنده کنم. این مبارزۀ حق و باطل است. این مبارزۀ حق و باطل، همیشه بوده و الان هم ادامه دارد.

ما از مکتب امام حسین(علیه السلام) به عنوان مبارزۀ حق با باطل در زمان خودمان [کمک می‌گیریم]، آینده‌ها هم همین مبارزه را دارند و باید از این مکتب کمک بگیرند. یک مسألۀ شخصی نیست بلکه یک هدف مستمرِ انسانی است. و جالب این است که جریان امام حسین(علیه السلام) فراتر از جهان اسلام هم تأثیر می‌گذارد. چون اهداف، یک اهدافی است که در غیر اسلام هم هست. ما می‌گوییم «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ». خب این منحصر به جامعۀ اسلامی نیست، هر انسانِ آزاده‌ای «هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّهُ» می‌گوید. «خَیَّرَنِی بَیْنَ اثْنَتَیْنِ، بَیْنَ السَّلَّهِ وَ الذِّلَّهِ» اینها تعبیراتی که امام حسین(علیه السلام) دارد. و به تعبیر امیرالمؤمنین(علیه السلام) که فرمود «المَوت فِی حَیاتِکُم مَقهورِین والحَیاه فِی مَوتِکُم قَاهِرین» شما اگر زنده بمانید و مقهور دشمن بشوید، این مرگ است. اگر شهید بشوید و مقهور دشمن نشوید، این حیات است.
این جمله معروف، معجزۀ پیغمبر است

این جملۀ معروف (الحُسَینُ مِصباحُ الهُدَی وَ سَفِینَهُ النَّجاه)، حدیث معروف نبوی از پیغمبر است. این جمله را پیغمبر وقتی که گفت که هنوز نه کربلایی بود و نه عاشورایی بود؛ امام حسین بچه بود، کوچک بود. پیغمبر(صلی الله علیه واله) در فرمایشی خیلی راجع به امام حسین(علیه السلام) احترام گذاشت، یکی از اصحاب گفت: «یا رسول‌الله! شما داری دربارۀ امام حسین می‌گویی «زِین السّماوات والأرض»؟ این طفل کوچک زینت و آسمان و زمین است؟ ما خیال می‌کردیم شما زینت آسمان و زمین هستید.

فرمود: «زِین السّماوات والأرض» که گفتم درست است. بعد فرمود: «الحُسَینُ مِصباحُ الهُدَی وَ سَفِینَهُ النَّجاه» حسین چراغ هدایت و کشتی نجات است. این یک معجزۀ پیغمبر است. در حالی‌که امام حسین چند ساله بود، این جمله را فرمود. بنابراین این مصباح الهدی بودن برای همه است و هر زمان و هر مکان هر قوم و هر جمعیت سفینه النّجاه بودن، برای هر زمان و هر قوم و هر جمعیت است.
یک شرط دارد و آن شرطش هم این است که …

امیدوارم سفر بسیار خوبی داشته باشید و در این چند روز که با هم هستید بتوانید واقعاً اهداف اسلامی‌تان را روشن‌تر کنید، سطح معرفت‌تان را بالاتر ببرید. قوّت ایمان و تهذیب نفس‌تان را بیشتر کنید و در واقع مایه‌ای بگیرید برای تمام عمرتان ان‌شاءالله که از آن سرمایه استفاده کنید.

سؤال يكي از حضار: اگر هدف ما زیارت است، چرا چند روز وقتمان را صرف پیاده‌روی کنیم و از زیارت بیشتر در جوار امام حسین(علیه السلام) محروم بمانیم؟

[سوال یکی از حضار:] سولهایی در این زمینه مطرح است، مثلا اینکه اگر هدف ما زیارت است، چرا چند روز وقتمان را صرف پیاده‌روی کنیم و از زیارت بیشتر در جوار امام حسین(علیه السلام) محروم بمانیم؟ یا اینکه سوال میشه در حالی که معرفت ما نسبت به زیارت کم است، بهتر نیست به جای این سه روز پیاده‌روی، وقتمون را صرف مطالعه کنیم و معرفت بیشتر بدست بیاوریم؟ و اینکه اگر توصیه‌ای برای کسانی که می‌خواهند این سه روز پیاده‌روی را بروند، دارید، بفرمایید.

پاسخ آیت‌الله مکارم شیرازی: آن تأثیری که در این پیاده‌روی هست، در زیارت معمولی نیست

جواب هر سه سؤال را من فشرده عرض کنم. آن تأثیری که در این پیاده‌روی هست، در زیارت معمولی نیست. انسان یک حال و هوایی دیگری پیدا می‌کند. تا آدم نرود، توجّه پیدا نمی‌کند؛ انسان یک حال و هوای دیگری پیدا می‌کند. یک شور و نشاط و یک عشق دیگری پیدا می‌کند.

آثار و برکاتی که از زیارت معمولی حاصل می‌شود، ارزشمند است. خب می‌رود زیارت می‌کند، به‌جای دو روز، سه روز چهار روز زیارت می‌کند، تکرار زیارت؛ اما این یک خاطره‌ای می‌شود برای تمام عمر. اصلاً در موقع راه رفتن وقتی به آن سمت می‌رود، دارد خودسازی می‌کند. غیر از بحث‌هایی که [در طول راه] می‌شود، شب‌هایی که مستقر می‌شوند و صحبت‌هایی که می‌شود، اصلاً خودِ این یک تأثیر در خودسازی دارد.

و خب همین اشکال را هم به امام سجاد می‌کردند، چرا شما این کار را می‌کنید؟ خب سریع با مرکب بروید و بیشتر طواف خانۀ خدا کنید. چرا؟ یک آثاری در پیاده‌روی هست که در آن نیست. و بنابراین جای این ایراد نیست. بعضی‌ها که حوصلۀ پیاده‌روی ندارند، معمولاً این‌گونه اشکالات را می‌کنند که خودشان را تبرئه بکنند و یک مجوّز برای خودشان پیدا بکنند.

و بهترین دلیلش این است که ممکن است خاطرۀ زیارت نماند، اما خاطرۀ این پیاده‌روی و این برنامه، تا آخر عمر بماند. بنابراین این وسوسه‌ها را باید از خود دور کرد و ان‌شاءالله رحمان، با موفقیت ادامه بدهید

--------------
سنت پیاده رفتن به کربلا در ایام اربعین ریشه در سال های دور دارد. این سنت اسلامی که این سال ها و پس از سقوط حکومت صدام به گونه ای با شکوه و با حضور میلیونی عزاداران برگزار می شود، در سالهای قبل از این نیز در میان طلبه ها و عالمان نجف بر قرار بوده است. در آن سال ها گاه حکومت وقت راهپیمایان را اعدام می کرده و گاه تهدید های جدی نسبت به آن ها اعمال می نموده است اما همواره عاشقان حسینی این سنت را در حد توان پاس داشته اند.

امروزه میلیون‌ها [۳۳] عزادار حسینی، چنان نمادی برای شیعه معرفی کرده‌اند که همانند آن در هیچ آیین و مذهبی پیدا نمی‌شود و چنان تعظیم شعائری برپا کرده‌اند که جهانیان در عظمت آن مبهوت مانده‌اند.

[۳۳] علي الصفار، سخنگوي حرم مطهر حضرت عباس (ع) در گفتگو با شبكه جهاني الكفيل (شبكه رسمي حرم عباسي) آمار زائرين پياده در سال ۱۴۳۵ هـ. ق را بيش از ۱۸ ميليون اعلام كرد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

شوق مليوني به تشرف بياده براى زيارت اربعين حسيني علیه السلام

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 7:43 am

شوق مليوني به تشرف پياده براى زيارت اربعين حسيني علیه السلام


سال 1392=1435

کاروان پیاده انصارالحسین علیه السلام که از جوار حرم امام رضا علیه‌السلام عازم کربلای معلی است در میان استقبال مردم شهر طبس وارد این شهر شد.

به گزارش «پایگاه تخصصی امام حسین علیه السلام»، کاروان پیاده انصارالحسین علیه السلام که از جوار حرم امام رضا علیه السلام عازم کربلای معلی است در میان استقبال مردم شهر طبس وارد این شهر شد. محمد رجبی، مسئول این کاروان می گوید: به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که این کاروان همزمان با اربعین حسینی وارد شهر کربلا شود.

محمد رجبی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تمامی مخارج این سفر توسط خود شرکت‌کنندگان تأمین شده است اظهار داشت: هدف این کاروان ایجاد یک حرکت فرهنگی و شورحسینی در ایام محرم است چرا که فرهنگ عاشورا باید زنده بماند و ما موظفیم در این راه تلاش کنیم. اینکه یک فرد نابینا یک مسیر دو هزار کیلومتری را پیاده طی کند و یا یک نوجوان ۱۶ ساله چشم از دنیا و مادیات آن ببندد و پا در این مسیر بگذارد پیام‌های زیادی دارد. کاروان أنصارالحسین علیه السلام ۲۵ ذی‌الحجه از مشهد مقدس به راه افتاد و طی ۴۹ روز به مرز شلمچه می‌رسد.


سال 1393=1436

گزارش ويژه انديپندنت از زيارت أربعين حسيني!

به گزارش شيعه آنلاين، روزنامه انگليسي «انديپندنت» با انتشار گزارشي در مورد زيارت أربعين حسيني عليه السلام، از اين زيارت به عنوان "بزرگ ترين و خطرناک ترين تجمع ديني در جهان" نام برد!

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

اين روزنامه در گزارش خود نوشت: تعداد افرادي که در اين تجمع ديني حضور مي يابند حدودا پنج برابر حجاج است، همچنين مهم تر و با شکوه تر از تجمع "کوم ميلا" متعلق به هندوهاي جهان است. از سوي ديگر زيارت أربعين از آن سو اهميت دارد که به رغم همه خطرات و مشکلات امنيتي و بي ثباتي موجود در عراق، اما باز هم مردم براي حضور در اين تجمع به شهر کربلا سرازير مي شوند و از انفجارات هم نمي ترسند. اين يک پيغام عجيب به جهانيان است.

«انديپندنت» در بخشي از مطلب خود به داستان يک تازه مسلمان استراليايي اشاره کرده و مي نويسد: او در گذشته يک مسيحي کاتوليک بود. بعد از سقوط "صدام" ديکتاتور سابق عراق در سال 2003 ميلادي از روي کنجکاوي به عراق رفت تا از نزديک با زيارت أربعين آشنا شود. آنچه که در آنجا ديد،‌ تعجبش را برانگيخت. چندين برابر کمک هايي که وزارت دفاع آمريکا به قربانيان زلزله هايتي داد، در أربعين ميان مردم توزيع مي شود، آنهم به صورت رايگان. در زلزله هايتي آمريکا فقط چهار ميليون وعده غذا توزيع کرد اما در چند روز مراسم أربعين بيش از 200 ميليون وعده غذا ميان مردم توزيع مي شود. اين فقط از نظر غذايي بود. اما جنبه هاي ديگر آن بسيار زياد است.

اين روزنامه انگليسي در ادامه بدليل سانسور وقايع أربعين توسط رسانه هاي مختلف جهان به ويژه رسانه هاي غربي، به انتقاد از اين رسانه ها پرداخته و مي نويسد: متأسفانه وقتي يک تظاهرات يا تجمع کوچک در لندن برگزار مي شود، اين رسانه ها همگي حضور مي يابند و به پوشش اخبار آن حادثه مي پردازند اما در مراسم أربعين حضور ندارند.



طولانی‌ترین سفره جهان برای زائران حسینی پهن شد

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

ولید مظلوم مسئول اتحادیه کاروان های حسینی این شهرستان گفت "این اتحادیه در شهرستان سوق الشیوخ یک سفره غذا به اسم "سفره سبطین" پهن کردند که بیش از 15 کیلومتر طول داشت. این سفره از منطقه العکیکه شروع و تا منطقه الفضیله در شهرستان سوق الشیوخ امتداد داشت.

او خاطر نشان کرد این سفره طولانی ترین سفره در جهان است.

المظلوم افزود "این سفره به خاطر افزایش زائران اربعین حسینی که از ذی قار می گذرند، تدارک دیده شد. او اشاره کرد در این سفره از ایتام و فقرا نیز پذیرایی شد.

زیارت اربعین حسینی از بزرگترین مناسبت های دینی کشور عراق است که میلیون زائر از مناطق مختلف عراق پیاده به کربلا می روند.

المظلوم افزود تمامی هیئت های حسینی در این شهرستان در تهیه این سفره حسینی مشارکت داشته اند. این غذاها برای زائرینی که از استان بصره و میسان و نیز برای ایتام و فقیران تدارک دیده شد.

هیئت حسینی در سوق الشیوخ پیشنهاد دادند این سفره در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شود.
المظلوم از تمامی کاروان ها و بزرگان قبائل و تجار و افراد سرشناس برای تدارک این سفره دعوت به عمل امده است. او اشاره کرد این سفره به صورت مدام و مستمر توزیع شده است.


برگزاري با شكوه و سلامت مراسم تشرف پياده زيارت اربعين


اربعین حسینی به سیاق 1375 سال گذشته معجزه آفرید و شور حسینی، جهانی‌ترین و بزرگ‌ترین اجتماع بشری را تنها در چند کیلومتری بزرگ‌ترین میادین جنگی حال حاضر جهان (علیه جنایتکاران داعشی دست‌پرورده آمریکا و متحدانش) پدید آورد. اگرچه رسانه‌های زنجیره‌ای غربی در اقدامی کاملا از پیش برنامه‌ریزی شده بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان اسلام در سال 1436 هجری قمری را که عظیم‌ترین گردهمایی سال 2014 نیز محسوب می‌شد در لحظه وقوع بایکوت کردند اما ابعاد این رویداد همانند دیگر سوگواره‌های اربعین طی چند سال گذشته آنقدر بزرگ بود که بی‌شک ظرف روزهای آتی جهان سلطه را وادار به اعترافی دیگر خواهد کرد. مقامات استان کربلا دیروز اعلام کردند، تعداد زائران عراقی و خارجی که وارد کربلا شده‌اند، تا روز شنبه(اربعین) به بیش از 20 میلیون نفر رسیده است. این جمعیت بزرگ در حالی خود را به کربلا در قلب یک کشور جنگ‌زده رساندند که قلب این امت واحده تنها برای امام حسین(ع)، یاران شهیدش در واقعه عاشورا و اسرای کربلا می‌تپید.

همچنین جمال‌الدین الشهرستانی، مسئول روابط عمومی آستان مقدس امام‌حسین(ع)خبر داده بود تعداد زائران ایرانی تا ظهر روز جمعه بیش از یک‌میلیون و 650 هزار نفر بوده است. طبق آخرین گزارش‌ها زائران خارجی از 60 ملیت مختلف از قاره‌های آسیا، آمریکا، آمریکای جنوبی، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه به کربلا مشرف شده و بر تربت پاکش سجده کردند. حدود ۴ میلیون نفر از این تعداد، زائرانی بودند که از خارج عراق وارد شده بودند. ایران، پاکستان، بحرین، عربستان، لبنان، کویت و هند در رأس این کشورها بودند. گروه‌های زائر از اروپا، آمریکا، استرالیا و کانادا نیز از جمله زائران اربعین حسینی از کشورهای غربی بودند. با توجه به سیل خروشان جمعیت به سمت حرمین مطهر تا واپسین ساعات چهلمین روز شهادت سالار شهیدان، قطعا رکورد اربعین سال گذشته (20 میلیون نفر) در برپایی بزرگ‌ترین اجتماع بشری تاریخ در یک روز و در یک نقطه شکسته شده است.

اما آنچه پیام این حرکت بزرگ را حتی از سال گذشته مهم‌تر جلوه می‌دهد، پاسخی قاطع است به قدرت‌های غربی و مزدوران تکفیری‌شان در بین‌النهرین و شام؛ چه کاخ سفید و متحدان عبری - عربی - غربی‌اش که خیال اشغال مجدد عراق و حمله نظامی به شام را در سر می‌پرورانند، چه تروریست‌هایی که پیشاپیش برای مسلمان‌کشی به منطقه اعزام کرده‌اند. پایگاه المسله در این باره نوشت: «برگزاری مراسم اربعین حسینی در شهر مقدس کربلا و در بین تدابیر شدید امنیتی و تضمین امنیت زائران، پیام روشنی به گروه تروریستی داعش است مبنی بر اینکه شکست آنان در خاک عراق اجتناب‌ناپذیر خواهد بود». در سایه تهدیدهای امنیتی تروریست‌ها که امسال به دلیل حضور گروهک داعش به اوج خود رسیده است، ۱۵۰ هزار نیروی ارتش، پلیس، امنیتی و مردمی ماموریت تأمین امنیت مناطق مختلف استان کربلا و اطراف آن را بر عهده داشتند که این مأموریت با توجه به پیاده‌روی چندکیلومتری زائران از نقاط مختلف به سوی کربلا دشوارتر شده بود. یکی از جلوه‌های امنیت اربعین امسال، خدمت سربازان مأمور تأمین امنیت زائران به آنها در مسیرشان به سوی کربلا بود که سعی می‌کردند از هر راهی به زائران امام‌حسین(ع) خدمت کنند از جمله با سلام و ادای احترام نظامی به آنان.
در همین ارتباط نیروهای امنیتی عراق از 4محور امنیت کربلا را زیر نظر گرفته و این شهر را به ۹ منطقه امنیتی تقسیم کرده و در ورودی‌های اصلی آن صدها ایست بازرسی مجهز به دستگاه‌های کشف و ضبط مواد منفجره برپا کرده بودند. «خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق در تمام مدت در کربلا به سر می‌برد و بر امنیت شهر نظارت مستقیم داشت.

«عقیل الطریحی» استاندار کربلا زیارت امسال را استثنائی برشمرده و گفت: «زائران، داعش را به چالش کشیده و بزرگ‌ترین مراسم اربعین را برپا کردند». «حسن الراشد» وزیر ارتباطات عراق نیز گفت: «پیروزی‌های نیروهای عراقی در جرف الصخر بر حضور میلیونی زائران اربعین در کربلا تاثیر زیادی داشت». پلیس کربلا از خنثی‌سازی 2 بمب جاسازی شده در 2 خودرو در مسیر زائران امام حسین(ع) خبر داد. روز جمعه نیز برخورد 7 خمپاره در اطراف کربلا، هیچ‌گونه خسارت جانی در بر نداشت.

تامین امنیت زائران اربعین امسال با مشارکت وزارت‌های دفاع و کشور و نیز مسؤولان محلی کربلا، نجف و بابل به مثابه شکست داعش است. مسؤولان عراقی برای تامین امنیت زائران در مسیر بازگشت از مراسم اربعین نیز تدابیر زیادی را در نظر گرفتند از جمله اینکه صدها دستگاه وسیله نقلیه را در کربلا مستقر کرده‌اند تا نقل و انتقال زائران به سهولت انجام شود. شکست تروریست‌های تکفیری در رخنه به حصار امنیتی مستحکم پیرامون استان کربلای معلا که به شلیک موشک کاتیوشا از خارج مرزهای اداری استان کربلا منجر شد، اوج ضعف و حقارت تکفیری‌ها و اقتدار نیروهای امنیتی و مردمی عراق را بیش از پیش آشکار کرد.

والحمد لله رب العالمين


سال 1395=1438

زائران پياده اربعين در شب

Image
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

اخلال و مزاحمت منكران براى مطرح نشدن يا كمتر رفتن به زيارت پ

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 7:45 am

اخلال و مزاحمت منكران پنهان؛ براى مطرح نشدن يا كمتر رفتن به زيارت پياده اربعين
+ حملات منكران ناصبي به مسير كاروانها در عراق



سال 1392=1435

حمله وحشيانه به زائران امام حسین (علیه السلام) در مرز مهران

تعداد زیادی از زائران همچنان پشت مرز مهران باقی مانده اند تا در صورت باز شدن مرز برای رفتن به شهر کربلای معلی در روز أربعين حسینی و عزاداری، خود را به آنجا برسانند.
به گزارش شیعه آنلاین، خبرنگار افتخاری ما در مرز مهران که برای زیارت عتبات عالیات عازم عراق است، خبر داد که از صبح امروز درگیری های شدیدی میان زائرین با نیروی انتظامی و نيروهاي گارد ويژه رخ داده است.

خبرنگار ما در ادامه افزود: نیروهای انتظامی با حمایت و پشتیبانی نیروهای ضد شورش و نیروهای مرز از ساعات اوليه صبح امروز با باطوم و گاز اشک آور به زائران امام حسین علیه السلام حمله کردند.

خبرنگار افتخاری ما همچنین گفت: به رغم اینکه بسياري از زائران ویزای عراق دارند،‌ اما نيروهاي مرز به بهانه ازدحام اجازه خارج شدن از مرز را به زائران نمي دهند.

وی همچنین افزود: در حمله نیروی انتظامی به زائران امام حسین علیه السلام در مرز مهران، تعداد زیادی از زائران به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

خبرنگار ما در پایان گفت: تعداد زیادی از زائران همچنان پشت مرز مهران باقی مانده اند تا در صورت باز شدن مرز برای رفتن به شهر کربلای معلی در روز أربعين حسینی و عزاداری، خود را به آنجا برسانند.

گفتني است، با توجه به اينکه تنها سه روز تا أربعين حسيني عليه السلام زمان باقي است، جا دارد که نيروهاي مرز جمهوري اسلامي ايران هر چه سريع تر مرز را باز کرده و زمينه عبور زائران را فراهم کنند تا اين عاشقان أبا عبدالله الحسين عليه السلام بتوانند به سرعت خود را به کربلاي معلي برسانند


فداكاري پليس عراقي براي زائران اباعبدالله (علیه السلام)

یکی از نیروهای عضو پلیس عراق با بغل کردن عامل انتحاری در یکی از شهرهای این کشور مانع افزایش آمار شهدای زائران کربلا در آستانه اربعین حسینی شد.
" ایوب خلف " هنگامی که متوجه شد یک عامل انتحاری آماده انفجار خود در جمع گروه کثیری از زائران کربلا شده است ، او را در آغوش گرفت و بر اثر انفجار به شهادت رسید.
يك مسئول پليس عراق در اين خصوص اعلام كرد فردي انتحاري قصد داشت خود را در شهرك الخالص در 20 كيلومتري شمال بعقوبه در نزديكي تجمع زائراني كه در حال حركت به كربلا بودند منفجر كند؛ اما با اقدام شجاعانه ايوب خلف پليس عراقي مواجه شد.
Image

ايوب خلف 34 ساله مسئول حمايت از كاروان زائران حسيني(ع) بود كه از ديالي عازم كربلا هستند و به منظور كاستن از تلفات انساني زائران عامل انتحاري را قبل از اينكه خود را منفجر كند در آغوش گرفت و هردو با يكديگر منفجر شدند.
وزارت كشور عراق در واكنش به اين اقدام فداكارانه پليس عراقي با صدور بيانيه اي اعلام كرد: يكي از پرسنل فداكار پليس پس از اينكه به عامل انتحاري مشكوك شد به سوي وي رفت و با در آغوش گرفتن وي اين تروريست را وادار به منفجر كردن كمربند انفجاري اش كرد و ايوب خلف اين پليس فداكار و پدر دو كودك شش و 9 ساله نيز به شهادت رسيد.

حتى عقربها به كمك زائران اربعين آمدند
المدینه‌ نیوز نوشت: «زائران ایرانی که امسال در مسیر اربعين حسینی حرکت می‌کردند،
گزارش دادند یک زن که به نظر می‌رسید خسته است، برای استراحت وارد یکی از خیمه‌ها شد و در خوابی عمیق و طولانی فرو رفت.

طولانی شدن خواب این زن باعث شد تا دیگران را متوجه خودش کند، به همین دلیل به سمت زن آمدند و او را صدا زدند اما جوابی نداد وقتي او را ييشتر صدا زدند متوجه شدند که وی مرده است و در کنارش عقربی را پیدا کردند که آن نیز مرده است
زنان وقتی تلاش می‌کردند که جسد وی را به خیمه کناری ببرند، احساس کردند که جسم عجیبی در وسط بدن زن است. وقتی لباس وی را کنار زدند، کمربندی انفجاری را دیدند که به دور کمرش بسته شده بود.
پس از کشف کمربند انفجاری، نیروهای امنیتی خود را به محل رساندند و به راحتی و بدون هیچ تلفاتی آن را خنثی کردند.»
معلوم شد اين زن از ناصبيهاي تروريست بود و براي منفجر كردن ان جمعيت زنان ايراني همراه آنها شده وقتي انها در خيمه براي استراحت توقف كرده اند وي هم صبر كرده جمعيت بيشتري جمع شوند تا تلفات بيشتري بكيرد كه وي به خواب رفته و عقرب او را نيش زده و متوجه شدند که این زن توسط نیش عقرب کشته شده است.
و فلذا ديكر نتوانسته خود را منفجر كند


دل نوشته دردناک یک زائر از مشکلات مرز مهران

به گزارش شیعه آنلاین، یکی از زائران حضرت سیدالشهداء علیه السلام از کشور ایران که در روز أربعین هفته گذشته زائر امام حسین علیه السلام بود، بعد از بازگشت به ایران با ارسال این دل نوشته، از مشکلات و سختی های موجود در پایانه و نقطه مرزی مهران برای ما سخن گفت.

خواندن این دل نوشته به ویژه برای مسئولان و دست اندرکاران سازمان مربوطه، خالی از لطف نیست. متن کامل این دل نوشته بدون کم و کاست و تصاویر ارسالی توسط این زائر، به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم .. خدا از سر تقصيرات همه بگذرد! بنده سه شنبه ۳ دي ماه به ايران برگشتم. خدا مي داند چقدر ما در پایانه مهران و شهر مهران اذيت شديم. هم موقع خروج از ايران و چه الان که مراجعت به ايران نموديم. باعث خجالت است که در کشور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف اين قدر زوار جدشان را معذب مي کنند! فقط يک مورد از اذیت ها را عرض کنم و بقيه را نيز خودتان دريابيد...

در شهر مهران نه تنها اتوبوسي نبود که ما را به شهرهايمان ببرد، بلکه تعدادي خودروي سواري بود که آنها هم با سوء استفاده از شرایط و سرگردانی زوار، قيمت هاي سرسام آور و نجومي را به زائران اعلام مي کردند. مثلا تهران نفري ۱۱۰ هزار تومان در حالی که قیمت تصویب شده از سوی سازمان تاکسیرانی برای مسیر مهران تا تهران حدود 20 هزار تومان است. این هم تصاویر سرگردانی زائران تا نیمه شب در خیابان های مهران و بازار گرمی دلالان از خدا بی خبر است.

Image

خدا می داند فقط مسوولان ایرانی مرتبط باید شرم و حیا بکنند. حالا شما به رسانه ها و خبرها توجه کنید؛ مدام مسوولان حج و زیارت، شمسا و مقامات محلی ایلام و خوزستان فقط پز می دهند که بله ما امسال همه امور زائران را سازماندهی کردیم، و اینقدر زائر در اربعین به کربلا فرستادیم و فلان درصد رشد داشت و خلاصه ما کلی مجاهدت و تلاش در این زمینه نمودیم!

حالا شما حساب کنید که از هر زائر علاوه بر عوارض خروجی از کشور، مبالغی جهت شهرداری مهران، شمسا، بیمه و غیره اخذ شده است.

مگر شهرداری مهران که حتی یک چشمه سرویس بهداشتی برای زوار احداث نکرده، چه حقی دارد عوارض بگیرد؟! یا بنده که بصورت آزاد مشرف شدم، چرا باید به شمسا عوارض بدهم؟ من که حتی یک جرعه آب از شمسا نخوردم!

حالا این رفتار غیر مسئولانه و مهم تر از آن مصاحبه های خلاف واقع مدیران که همه خوبی ها را به خود نسبت داده و بدی ها را هم نفی می کنند مقایسه نمایید با رفتار کریمانه طرف عراقی!

Image

دولت عراق از چندی قبل سفارش خرید اتوبوس های دو طبقه، مینی بوس و کامیون های نفربر ارتشی به کارخانجات خارجی داده بود و چند روز قبل از أربعین امسال آنها را تحویل گرفته و رایگان در اختیار زائران گذاشت! تصاویر گویای این مطلب است.

دقت نمایید کشوری جنگ زده، از مدت ها قبل فکر کرده، برنامه ریزی نموده و با توجه به عدم وجود زیرساخت های لازم به بستر سازی و خرید صدها دستگاه وسیله نقلیه و ورود آن به ناوگان حمل و نقل أربعین، در زمان مناسب، اقدام نموده است. البته کشور عراق بجز هزینه ویزا هیچ عوارض یا کرایه حمل و نقل هم از ما نگرفت! به قول یکی از دوستان، عراقی ها اکرام زائر امام حسین ع را می دانند اما ما ایرانیان نمی دانیم!

خیلی مایه تاسف است که در کشور شیعه و مملکت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف این قدر زوار جدشان را معذب می کنند. زن، بچه، پیر، جوان و .. در سرما هم موقع عزیمت به عراق و هم زمان برگشت به ایران در کوچه و خیابان ها ساعت ها معطل می شوند! سپس با پرداخت سه چهار برابر کرایه معمول موفق به مراجعه به شهرشان می شوند.

ای کاش یکی از مسئولان مربوطه در حد ده ثانیه وقت اختصاص می داد و از یکی از شرکت های مسافربری می خواست تعدادی خودرو به مهران و سایر پایانه ها بفرستد تا اینقدر ما اذیت نشویم. البته کرایه را هم زائران به قیمت مصوب پرداخت می نمودند!

Image

نمی دانم معاونت عتبات سازمان حج و زیارت و دیگر مسئولان واقعا چه کار می کنند؟! چه وظیفه ای دارند؟! چه تمهیدی اندیشیده بودند؟! ما که هرچه در ایران دیدیم بی نظمی و رها کردن امور به حال خود بود؟!

البته شاید مسئولان به امور بسیار مهم تری مشغولند و واقعا ده ثانیه وقت ندارند! متشکرم – التماس دعا



سال 1393=1436


*شوكه شدن زائران اربعين حسيني و مشكلات صدور ويزا

زائران اربعین حسینی کربلا در حال آماده سازی خود برای این سفر معنوي و حماسي بودند كه ناگهان با شوكي عجيب مواجه شدند!

به گزارش رویش نیوز ماجرا از اين قرار است كه چند روز پيش همه دفاتر خدماتي و زيارتي كه با مجوز سازمان حج و زيارت اقدام به فراهم نمودن مقدمات گرفتن ويزاي زائران اربعين حسيني كرده بودند، با خبري جديد مواجه مي شوند. خبر اين بود كه همه مانيفست هايي كه براي سازمان حج ارسال شده است باطل گرديده و اين مانيفست ها بايد در يك فرمت جديد تهيه و دوباره به سازمان حج ارسال شود تا ويزاي زائرين صادر گردد!

اين خبر بلاتكليفي، سردرگمي و البته ناراحتي مسافرين را رقم زده است. مسافريني كه برخي از آن ها فقط 4 رو.ز ديگر بليط سفر تهيه كرده اند و هزينه هاي اتوبوس و هتل محل اقامت و ... را نيز پرداخت كرده اند. به اين اتفاق، در پيش بودن تعطيلات آخر هفته را كه اضافه كنيم، متوجه خواهيم شد كه نگراني زائرين كه همه برنامه هايشان را براي عزيمت به كربلا تنظيم كرده اند چقدر زياد است!

صدور ویزای این زائران با مشکلاتی مواجه شده است به طوری که هنوز و در حالی که چند روز بيشتر تا زمان حرکت این کاروان ها نمانده است ویزای آن ها آماده نیست و در بلاتکلیفی كامل به سر می برند.

زاهدی، مدیر سازمان حج و زیارت استان اصفهان در اين رابطه به خبرنگار رويش نيوز گفت: پیرامون صدور ویزای زائران کربلای اربعین حسینی مشکلاتی پیش آمده و زائران با مشکلاتی مواجه شده اند.

وي ادامه داد: هر اتفاقی که بیفتد، شرکت مرکزی به دفاتر مربوطه اطلاع می دهد، البته مسئولين هم در تهران پیگیر موضوع هستند، اميدواريم مشكلات حل شود و تا دو يا سه روز آینده انشاالله مشکلات حل خواهد شد.

زاهدي در پاسخ به اين سوال كه اساسا چرا تكليف مانيفست ها زودتر مشخص نشد تا اين مشكلات پيش نيايد و الآن هزاران نفر بلاتكليف نباشند، گفت: طی بخشنامه ای که قبلا از طرف سازمان فرستاده شده بود نحوه ارسال مانیفست ها گفته شده بود، اما حالا تغييراتي ايجاد شده است و در استان مشکلی وجود نداشته است و مانیفست ها ارسال شده بود، اما انشاالله مشکلات حل خواهد شد.

به گزارش رویش نیوز بايد ديد آيا سازمان حج و زيارت و شركت مركزي دفاتر خدمات زيارتي اقدام درخور و شايسته اي در اين زمينه انجام مي دهند يا زائرين دلسوخته و جامانده از كاروان اربعين مجبور به تماشاي حماسه اربعين از تلويزيون خواهند بود! در هر صورت سازمان حج و زيارت در يك مانور قرار گرفته است، مانوري كه مي تواند از آن سربلند بيرون بيايد و بر اعتبارش افزوده شود يا اينكه سرافكنده باشد و اعتماد مردم را به خود از دست بدهد.

نظرات کاربران:
خیییییییییییییی ییییییییییلی متاسفیم برای کسانیکه باعث شدندخیلی ها نتوانند به مراسم پیاده روی اربعین بروند
مگر نه اینکه امام فرمودند که محرم وصفر است که اسلام را زنده نگهداشته آیا نباید در این موقع حساس که چشم جهان به این حرکت اسلامی است چشمانشان را کور کنیم کشورهای خارجی هزینه های سنگینی می کنند که که ما به این مراسم پر شور نرویم اونوقت که این ملت با اخلاص تمام به این مراسم میروند آن هم باهزینه خودشان باید این مشکل برایشان پیش بیاید از انصاف به دور است مرزها را آزاد کنید که دنیاببیندکه با چه کسانی طرف است این همه عاشق دلسوخته ببینند عقش امام حسین چه کرده با اینها
انشاءاله آقا هم نظری بفرمایند
یا علی


*گام بلند عراقی‌ها برای تسهیل در سفر کاروان اربعین و بی تفاوتی ما!

عراق ويزاي براى اربعين را يك دلار و در مرز اعلام كرده بدون نياز به سفارت
برخلاف ايران كه با ايجاد محدوديت در مرزها سبب كندي عبور شده است
ايا جه كساني هرساله اين مشكلات را ايجاد مي كنند؟ ايا متصديان مرزها داعشي هستند؟


هر ساله در آستانه فرا رسیدن ماه محرم و بعد از آن، اربعین حسینی، آنچنان اوضاع بغرنجی بر مرزهای غربی کشورمان حاکم می‌شود که عبور از مرز را به سخت‌ترین بخش سفر تبدیل می‌کند؛ اینقدر سخت که برخی با تمام شوقشان به انجام این سفر، مجبور به بازگشت به شهر و خانه خود شده و خاطره‌ای تلخ در ذهنشان نقش می‌بندد.

به گزارش «تابناک»، هر چه مرزهای کشورمان با عراق در آستانه فرا رسیدن سوگواری اربعین سالار شهیدان کربلا با ازدحامی شدید مواجه شده و تردد زائران و کاروان اربعین به سختی صورت می‌گیرد، همچنان مسئولان از هماهنگی با طرف عراقی برای تسهیل در شرایط سفر سخن می‌گویند و کمترین انعطافی برای حل مشکلات زائران از خود نشان نمی‌دهند.

این در حالی است که ساعاتی پیش خبر رسید ‌عراقی‌ها در گامی بلند، صدور ویزای خود را به شدت دستخوش تغییر کرده و از زائران ایرانی خواسته‌اند ‌به جای مراجعه به سفارت‌خانه و کنسولگری‌های این کشور در ایران برای دریافت ویزا، با گذرنامه راهی مرزهای دو کشور شده و در آنجا به ازای پرداخت یک دلار (معادل ۱۲۵۰ دینار عراق)، ویزا دریافت کنند؛ خبری خوش برای زائران ایرانی که از تصمیم مقامات عراقی حاصل آمده است.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد ‌مشکل نخستی که ازدحام در مرز‌ها در این ایام را رقم می‌زند، تا حدود زیادی مرتفع شده باشد، ولی اگر کمی در ماجرا دقیق شویم، درخواهیم یافت که این گونه نبوده و بسیاری زائران با مشکل دیگری دست به گریبان هستند که می‌تواند تردد از مرز‌ها را به شدت کند و آزار دهنده کند.

صحبت از پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور است که اگر نگوییم از مشکل ویزا بغرنج‌تر است، دست کمی از آن دارد. کافی است یک بار در چنین ایامی راهی مرز شده یا پای صحبت زائرانی که اوضاع این روزهای حاکم بر مرز‌ها را تجربه کرده و می‌کنند نشسته باشید تا بدانید عوارض خروج از کشور چه صف‌های عریض و طویلی در بانک‌های شهرهای مرزی پدید می‌آورد و به اقامت اجباری چه تعداد از هموطنانمان در مرز‌ها گره می‌خورد.

اینجاست که درخواهیم یافت هر چه عراقی‌ها در استقبال از ورود انبوه زائران اربعین حسینی از کشورمان ‌‌نهایت همکاری را به خرج داده‌اند، هنوز تسهیل در روند تردد از مرز‌ها نیازمند تدبیر مسئولان کشورمان است؛ تدبیری که می‌تواند با لغو اجبار پرداخت عوارض خروج از کشور یا استقرار گروه‌های ویژه‌ای در مرز‌ها برای دریافت این عوارض به کار بسته شده و در ‌‌نهایت خدمتی شایسته به زائران پر شمار کشورمان عرضه کند.

تنها در این صورت است که می‌توان امید داشت به فاصله چند روز ‌مانده تا اربعین حسینی ـ که از قضا اوج ازدحام جمعیت در مرزهاست ـ خروج زائران کربلای معلی با مشکلات کمتری همراه شده و تردد زائرانی که هم ویزای کشور میزبان را دریافت کرده و هم عوارض خروج را پرداخته‌اند، به روندی روتین و صفی پیش رونده گره بخورد؛ مگر آنکه عوارض خروج از کشور به دلایلی چون سود اقتصادی بر خدمت‌رسانی ارجحیت داشته باشد!

لغو روادید برای زائران ایرانی کربلا تا پایان ماه «صفر» ادامه دارد

معاون حج، عمره و عتبات عالیات سازمان حج و زیارت ناصر خدرنژاد در گفت و گو با فارس گفت: لغو روادید برای زائران ایرانی کربلا که از سوی دولت عراق در مورد آن تصمیم‌گیری شده است تا پایان ماه صفر ادامه دارد.
اما معافیت‌ها از پرداخت عوارض خروج از کشور و عوارض شهرداری‌ها تا روز اربعین است.

وی افزود: زائرانی که پیش از این نیز برای ایام بعد از اربعین از طریق سازمان حج و زیارت ثبت نام خود را انجام داده بودند تا به کربلا مشرف شدند، درصورتیکه هزینه ویزا را پرداخت کرده باشند این هزینه به آنها عودت داده می‌شود.

خدرنژاد در مورد وضعیت مرزهای کشور گفت: مرز شلمچه از ترافیک بالایی برخوردار است و مرزهای مهران و چزابه در وضعیت بهتری قرار دارند و به زائران توصیه می‌شود به مرزهای مهران و چزابه مراجعه کنند چراکه در مرز چزابه ایستایی وجود ندارد و به راحتی زائران می‌توانند از مرز عبور کنند.


ویزای یک دلاری به زائران در مرز مهران

دولت عراق از شهروندان ایرانی که قصد شرکت در اربعین حسینی در کربلا را دارند خواست به سفارتخانه و کنسولگری های این کشور در ایران مراجعه نکنند و با دردست داشتن گذرنامه معتبر، در مرزهای زمینی و هوایی به مبلغ حدود یک دلار ویزا دریافت کنند.

به گزارش ایرنا، یک منبع در وزارت کشور عراق گفت: برای زائران ایرانی اربعین در کلیه مرزهای ورودی اعم از هوایی و زمینی ویزا صادر می شود، اما در عین حال تاکید کرد که بدون گذرنامه و به صورت غیر قانونی از ورود به عراق خودداری کنند.

وی اضافه کرد، برای افرادی که به صورت غیر قانونی وارد عراق شوند، سه تا 10 سال مجازات زندان اعمال می شود.

این منبع گفت، از قول وزیر کشور عراق می گوید که ویزا برای ایرانی ها در ایام اربعین به مبلغ یک دلار معادل 1250 دینار عراق در مرزهای زمینی و هوایی دریافت می شود.

برخی گزارش ها از ازدحام جمعیت برای دریافت ویزای عراق در مقابل سفارت این کشور در تهران و کنسولگری های مشهد، اهواز و کرمانشاه حکایت دارد.

مسوولان عراقی و نیز نهادهای ایرانی در بغداد می گویند ویزای عراق با یک دلار مفهومی جز ویزای مجانی ندارد. پیش بینی عراقی ها، از ورود نزدیک به 22 میلیون زائر طی 10 تا 12 روز ایام زیارت اربعین حسینی به کربلای معلی خبر می دهد.


*خروجی یک دلاری مختص مرزنشینان است

ادامه ممانعت داعشيهاي مرز ايران با تحريف بيانيه دولت عراق

فرمانده انتظامی ایلام گفت: صدور خروجی یک دلاری برای مرزنشینان است و دیگر هموطنانمان باید از کنسولگری‌های کشور عراق در استان‌های تهران، کرمانشاه، خوزستان و خراسان‌رضوی اقدام به اخذ ویزا کنند.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار علی دولتی اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی تمهیداتی از سوی مسئولان استانی و کشوری برای تسهیل در تردد زوار در مرزهای غربی کشور از جمله مرز مهران اندیشیده شده است.

فرمانده انتظامی ایلام گفت: بخشی از این تمهیدات شامل صدور خروجی یک دلاری برای مرزنشینان بوده که این میزان نیز دارای ظرفیت خاصی است که در هر روز تنها یک‌هزار نفر مرزنشین می‌توانند به این شیوه از مرز مهران به قصد زیارت عتبات عالیات عبور کنند.

وی ادامه داد: اما دیگر هموطنانمان باید از کنسولگری‌های کشور عراق در استان‌های تهران، کرمانشاه، خوزستان و خراسان‌رضوی اقدام به اخذ ویزا کرده سپس برای عبور از مرز مهران به استان ایلام سفر کنند.

این فرمانده ارشد انتظامی اضافه کرد: به هیچ عنوان ویزایی در مرز مهران برای هموطنان صادر نشده و در صورت مراجعه هموطنان بدون ویزا قطعا با سرگردانی مواجه خواهند شد.

دولتی تصریح کرد: داشتن گذرنامه و ویزا از لوازم سفر به عتبات عالیات بوده و نداشتن هرکدام از این دو مورد امکان سفر و خروج از کشور برای زائران را فراهم نخواهد کرد.

فرمانده انتظامی ایلام با بیان اینکه خروجی یک دلاری تنها مختص استان‌های مرزی با عراق است، گفت: فقط مرزنشینان در ایام منتهی به اربعین حسینی امکان استفاده از این تسهیلات را داشته که با توافق مسئولان کشور عراق حاصل شده است و هر لحظه امکان دارد این موضوع نیز از طرف کشور عراق منتفی اعلام شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر امنیت لازم در مرز مهران فراهم است و هیچ مشکلی در راستای تردد زوار به عتبات عالیات وجود ندارد.


مقدار درامدهاي نذوراتي ستاد ايران براى زوار اربعين چند مليارد و مقدار هزينه نمودن چند صد مليون!

به گزارش مشرق، براساس آمار رسمی اعلام شده از سوی ایران تا کنون حدود یک میلیون و 300 هزار زائر ایرانی برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده‌اند. پیش‌بینی این بود که جمعیت کمتری به عراق سفر می‌کند و احتمال‌ها تا نهایت دو برابر جمعیت سال گذشته بود که بیش از 700 هزار نفر می‌شد؛ اما اقدامات دولت عراق در آزادسازی ویزا این معادله را برهم زد.
مسوولان ستاد بازسازی عتبات عالیات که بیش از یک دهه است در عراق فعال هستند، بخشی از مسؤولیت خدمات رسانی را به زائرانی که مشتاقانه و با کمترین امکانات و توقع‌ها خود را به عراق رسانده اند، به عهده گرفتند و تا کنون جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر را پوشش داده‌اند. با این حال هنوز زائرانی در کربلا هستند که از این امکانات و نذورات اطلاعی ندارند و در شرایط مناسبی به‌سر نمی‌برند. هرچند ستاد یادشده تمام توانایی خود را برای پوشش این جمعیت سیل‌آسا به کار گرفته ولی امکانات و تجهیزات موجود در عراق کفاف این موج را نمی‌دهد. با این حال شور و شوق عزاداران و لبیک‌گویان حسین (ع) به گونه‌ای است که این شرایط را درنهایت پوشش می‌دهد.

مسعود شوشتری - قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ایران - که هم اکنون در شهر کربلا حضور دارد،می‌گوید: تصور ما بر این است که جمعیتی که اکنون وارد شهر کربلا شده، پنج تا شش برابر زائرانی است که در اربعین سال پیش شرکت کرده بودند. با توجه به شرایط موجود این انتظار می‌رود که جمعیت زائران ایرانی در اربعین امسال حتا به حدود یک و نیم میلیون نفر برسد.

او اضافه می‌کند: پیش بینی ما روی 700 هزار نفر بود؛ ولی با توجه به فضایی که در ایران به‌وجود آمد، مردم بیشتری علاقه‌مند شدند در مراسم اربعین امسال شرکت کنند. متاسفانه برخی از زائران هم که به نجف رسیدند، نتوانستند خود را به شهر کربلا برسانند و در همان شهر ساکن شدند.

وی در ادامه درباره تدابیر ستاد بازسازی عتبات عالیات که بخشی از مسؤولیت خدمات دهی به زائران را برعهده گرفته است، توضیح می‌دهد: ستاد بازسازی 35 هزار زائر را در صحن حضرت زهرا (س) در شهر نجف اسکان داد که اکنون این موکب همچنان دایر است، درحالی که سال قبل دو روز مانده به اربعین، این موکب‌ها جمع‌آوری می‌شد. این تدبیر به این خاطر است که جمعیتی که وارد شهر نجف و کربلا شده، همچنان در حال ورود است و به ازای خروج یک نفر از شهر، سه نفر جایگزین می‌شوند.

شوشتری با یادآوری این نکته که وظیفه‌اش بازسازی حرم‌ها در عراق است، ادامه می‌دهد: ما مجبور شدیم به زائران در اربعین خدمات بدهیم و هرچند تا کنون مشکلاتی در پشتیبانی زائران داشتیم؛ ولی در هر حال این مشکلات که به‌دلیل ازدحام جمعیت بود، به‌تدریج درحال برطرف شدن است.

او اضافه می‌کند: ستاد ما وظیفه‌ای برای اسکان دادن یا خدمات‌دهی به زائران ندارد؛ اما چون پیش‌بینی می شد امسال جمعیت زیادی وارد شود، با تولیت حرم‌ها هماهنگ شد تا فضایی از صحن‌ها را برای اسکان زائران اختصاص دهند. بنابراین فضایی برای 30 هزار نفر تجهیز شد که به تمام زائران، از ایرانی تا خارجی، خدمات می‌دهد.

وی به 20 نقطه‌ای که موکب های شهر کربلا در آن برپا شده‌اند، اشاره می‌کند و می‌گوید: این موکب‌ها از 500 نفر تا 4500 نفر گنجایش دارد و برای راه‌اندازی آن‌ها همه دستگاه‌ها، از هلال احمر ایران تا استانداری کربلا، تولیت حرم‌ها و سایر سازمان‌ها همکاری کردند و تا کنون بیش از 30 هزار نفر را اسکان دادیم و امیدواریم با تدابیری که اندیشیده می‌شود، ظرفیت را به مرز40 تا 50 هزار نفر برسانیم.

شوشتری بیان می‌کند: سعی شده از فضاهای باز برای اسکان زائران استفاده شود، مثل صحنی در کنار حرم امام حسین (ع) که 46 هزار متر مربع وسعت دارد و تولیت حرم با هماهنگی دیوان وقف شیعی موفق شد زمین‌های این صحن را آزاد کند و از این فضا استفاده شد و بزرگ‌ترین موکب را ایجاد کردیم تا به همه زائران خدمات بدهد.

به گفته او، برخی از زمین‌ها برای ایجاد موکب‌ها توسط استانداری یا مردم عراق تامین شده است که سایر موکب‌ها در آن‌جا مستقر شده‌اند، علاوه بر این از فضای بیمارستانی که ستاد مشغول آماده‌سازی آن است، برای اسکان زائران استفاده شده که با فضای اطراف آن، حدود 3 هزار زائر در این محدوده پوشش داده شده‌اند.

او می‌گوید: ما الان جای خالی نداریم؛ ولی به‌تدریج در حال ایجاد فضاهای جدید هستیم و امیدواریم مردم برای تحمل این شرایط صبوری کنند.

شوشتری در ادامه به نذورات و هزینه‌هایی که صرف خدمات‌رسانی به زائران شده است، اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: برای اسکان امکاناتی فراهم بود، مثل صحن‌ها. بیشتر هزینه‌ها هم از سوی متبرعین تامین شد، برای نمونه خیری 300 میلیون تومان برای خرید 10 هزار پتو هزینه کرد که وارد عراق و بین زائران توزیع شد. زمین برخی از موکب‌ها هم متعلق به مردم و سازمان‌ها است که هزینه آنچنانی برای ستاد نداشت و شاید ما در حدود 300 تا 400 میلیون تومان هزینه کرده باشیم.

وی اضافه می‌کند: نذوراتی که خاص این مراسم جمع‌آوری شد، بالغ بر 500 تا 600 میلیون تومان بود. غیر از این با نذوراتی که هیات‌های مذهبی صرف کردند، در کل بالغ بر چهار پنج میلیارد تومان نذر زائران اربعین امسال شد.

قائم مقام ستاد بازسازی عتبات عالیات عراق در ایران در ادامه درباره تامین غذای زائران اظهار می‌کند: بعضی از هیات‌ها نذرهایی داشتند و سال‌های قبل در عتبات هنگام اربعین غذا پخت می‌کردند، بعضی امکانات و مواد غذایی را همراه آوردند و فقط به مکان نیاز داشتند که ما آن‌را تامین کردیم. همین حالا موکبی در کربلا است که به مدت 10 روز 250 هزار وعده غذایی را تامین می‌کند و هر روز کباب می‌دهد.

وی می‌افزاید: ستاد ششصد، هفتصد هزار پرس غذا را سامان‌دهی کرده بود؛ ولی تلاش می‌کنیم این حجم را افزایش دهیم، چون می‌دانیم جوابگوی این حجم از زائران نیست. علاوه بر این، قصد داریم این موکب‌ها را برای بعد از روز اربعین نیز حفظ کنیم تا همچنان به زائران خدمات بدهند.

او همچنین با اشاره به انتقال بدون مشکل بارهای مربوط به شهرداری تهران و هیات مذهبی به عراق، می‌گوید: سازمان اتوبوسرانی تهران 108 اتوبوس را برای جابه‌جایی زائران در عراق اختصاص داد که مسؤولیت ورود آن ها به عراق به ستاد واگذار و کارهای آن از طریق سفیر پیگری شد. از دو هفته پیش این اتوبوس‌ها از تهران حرکت داده شدند و پنجشنبه گذشته وارد عراق شدند. این اتوبوس‌ها هم اکنون در خط کربلا - حله و نجف - کربلا زائران را جا به جا می‌کنند.

شوشتری درباره هماهنگی‌ها برای خدمات‌رسانی به زائران نیز اظهار می‌کند: هماهنگی تمام دستگاه‌های داخلی و عراقی در این فرصت محدود واقعا خوب بود. شهرداری تهران دو هفته مانده به آغاز این مراسم موافقت کرد نظافت این شهر را به عهده بگیرد که امیدواریم با این جمعیت زیاد بتوانند این کار را انجام دهند، چون می‌بینید که الان جای سوزن انداختن نیست.

=============

توقیف پاسپورت به خاطر سفر کربلا!

مسوولین فرودگاه قاهره، بعد از بازگشت اعضای هیات 30 نفره شیعه مصری از سفر کربلا؛ آنان را بازداشت و پاسپورت‌هایشان را مصادره کردند.

شفقنا به نقل از پایگاه الموجز می‌نویسد: « کمال حسین»؛ از اعضای هیات شیعی مصری اعلام کرد که مسوولین فرودگاه قاهره ، بعد از ورود اعضای این هیات به فرودگاه ، پاسپورت هایشان را مصادره و آنها را بازداشت کردند؛ به طوری که آنها بدون این که مرتکب جرمی شده باشند، منتظر فرا رسیدن زمان بازجویی هستند.

مسوولین فرودگاه هفته گذشته «احمد مهران»؛ فعال شیعه مصر را نیز بعد از بازگشت از سفر کربلا بازداشت کرده و بعد از سه ساعت بدون این که از وی بازجویی کنند، آزاد کردند.

==============

*توصيه ها معكوس:
امکان جذب و انتقال این حجم از مراجعین در کوتاه مدت میسر نمی باشد
معاون وزیر خارجه کشورمان به زائران عتبات عالیات توصیه کرد که باتوجه به محدودیت‌های امکانات مرز زمینی در دو کشور و سرمای هوا از حرکت به سمت گذرگاههای زمینی عراق بدون اطلاع از میزان تراکم جمعیت در نقاط مرزی اجتناب کنند.
به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان، ضمن تشکر از مقامات عراق در تسهیل اعطای روادید رایگان مرزی به زوار ایرانی عازم شرکت در مراسم اربعین سالار شهیدان حسین بن علی (ع) اظهار داشت: انتظار می رود علاقمندان زیارت عتبات عالیات در عراق، باتوجه به محدودیت های إمکانات مرز زمینی در دو کشور و سرمای هوا از حرکت به سمت گذرگاههای زمینی عراق بدون اطلاع از میزان تراکم جمعیت در نقاط مرزی جدا اجتناب ورزند.

معاون وزیر خارجه افزود: علیرغم صدور دهها هزار روادید مرزی و همکاری صمیمانه مقامات کشوری و استانی عراق، بدلیل حرکت گسترده عاشقان زیارت کربلا به سوی گذرگاههای مرزی مشترک ایران و عراق ، امکان جذب و انتقال این حجم از مراجعین در کوتاه مدت میسر نمی باشد و دشواری هایی را متوجه اتباع کشورمان در نقاط مرزی کرده است.

توضيح و سؤال:
وقتي ويزا در داخل مرز عراق رايگان داده مي شود، اگر ممانعتي از سوي متصديان ايراني در مرز نباشد، عبور جمعيت كه نياز به زير ساخت ووو ندارد، چرا بايد گذرگاههاي مرزي با تراكم جمعيت و بسته شدن مواجه شود، همين پريزوز اعلام شد مرز شلمچه با اقدامات فلان و بهمان امادگي عبور انبوه زاءران را دارد ووو .... اما ديروز ان مرز را بسته اند به اسم اينكه ظرفيت ندارد!!! عبور مگر ظرفيت مي خواهد؟!!!


========
گزارش المانیتور از راهپیمایی اربعین:
این واقعه مذهبی را باید بزرگترین گردهمایی در جهان دانست زیرا بیش از 15 میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند

گروه جنگ نرم مشرق- سایت المانیتور گزارشی از راهپیمایی میلیونی شیعیان به مناسبت اربعین حسینی (ع) منتشر کرده است.

المانیتور از فعالیت‌های خودجوش گسترده جوانان عراقی برای ارائه خدمات به زائران کربلا در روزهای منتهی به اربعین گزارش داده است. طبق این گزارش، هر روز هزاران جوان عراقی با فراهم کردن امکانات و تمهیدات، به زائرانی که پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند، خدماتی همچون غذا و مکان استراحت ارائه می‌کنند و تمام این امکانات و خدمات به طور رایگان عرضه می‌شود.

المانیتور نوشته است: هر ساله صدها هزار شیعه از نقاط مختلف عراق به طور پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند و ده‌ها کیلومتر پیاده می‌روند تا در مراسم معنوی اربعین شرکت کنند.

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

در حالی که جمعیت کشور عراق در آخرین سرشماری، حدود 30 میلیون نفر اعلام شده، المانیتور نوشته است: این واقعه مذهبی را باید بزرگترین گردهمایی در جهان دانست زیرا بیش از 15 میلیون نفر در آن شرکت می‌کنند که معادل یک سوم جمعیت عراق است.

علی مومن از اساتید دانشگاه و مدیر سابق شبکه تلویزیون ماهواره‌ای النجف در این باره به المانیتور گفته است: یکی از ویژگی‌های جالب توجه مراسم اربعین این است که در آن از همه گروه‌های مسلمانان بدون توجه به اختلافاتی که دارند شرکت می‌کنند و حتی اقشار غیرمسلمان نیز در این مراسم حضور می‌یابند. در این مراسم، از همه طبقات اقشار مردم از مسئولان ارشد تا اساتید دانشگاهی و نخبگان تا عامه مردم کنار یکدیگر حضور پیدا می‌کنند.

حسن سلمان رئیس هیئت امنای شبکه رسانه‌ای عراق Iraqi Media Network (IMN) هم به المانیتور گفته است: اربعین هم نشانگر عمق نفوذ تاریخی و مذهبی این واقعه خصوصا در شیعیان است و هم دارای ابعاد آشکار سیاسی است. بسیاری از افراد بیمار به امید معجزه امام حسین (ع) در اربعین شرکت می کنند و همه ساله تعداد زیادی نیز بر اثر معجزه امام حسین(ع) شفا می‌گیرند.

المانیتور در ادامه به نمونه‌هایی از بیمارانی که با عنایت امام حسین (ع) شفا گرفته‌اند و ماجرای خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، اشاره کرده و گزارش خود را با این نتیجه به پایان برده است که مراسم اربعین بزرگترین گردهمایی مردمی است، مردمی که در این گردهمایی مخلصانه و عاشقانه با یکدیگر رفتار می‌کنند و احساسات عمیق برادری میان آنها حاکم است.

در مراسم پیاده روی اربعین حسینی امسال، به اعتبار خبر وزارت گردشگری عراق، 20 میلیون و 700 هزار نفر از شیعیان و اهل تسنن شرکت داشته اند. این آمار که به صورت رسمی است و آمار غیر رسمی حاکی از جمعیت بیشتری است؛ علی رغم تهدیدات تروریستی است که تکفیری ها برای کاهش جمعیت در مراسم امسال داشته اند؛ صورت گرفته است.

اگر چه در سالهای گذشته جمعیت این راهپیمایی بزرگ به بیش از 16 میلیون نفر رسید؛ اما تهدیدات تروریستی امسال نه تنها از این خیل عظیم نکاست، بلکه به 20 میلیون و 700 هزار نفر افزایش یافت. این در حالی است که به گفته ویکی پدیا بر اساس آمار غیر رسمی، (احتمالا بر اساس برآورد ماهواره ای) جمعیت حاضر در این اجتماع بزرگ 25 تا 30 میلیون نفر تخمین زده شده است.

ویکی پدیا از آن به عنوان "عظیم ترین تجمع صلح آمیز جهان" نام برد. اگر چه با فشار صهیونیست ها بلافاصله صفحه پیاده روی اربعین را از صفحات خود حذف نمود.

تجمع بیش از بیست میلیون نفر در یک روز، در تاریخ بشریت بی بدیل و بی سابقه است! در حالیکه در بزرگترین تجمعات بشری، آن هم در طـول کل سـال و نه در یک روز، مکه مکرمه و مدینه منوره سالانه 7 تا 10 میلیون نفر، مشهد مقدس سالانه بین 25 تا 45 میلیون نفر، زیارتگاه ساباریمالا (که متعلق به هندوهاست) سالانه بین 50 تا 70 میلیون نفر، معبد سن سوجی در مرکز ناریتا در ژاپن سالانه 20 تا 30 میلیون نفر و در واتیکان نیز سالانه 18 میلیون نفر می باشد. اما زائران کربلا؛ سالانه 45 تا 55 میلیون نفر هستند و در یک روز اربعین 20 میلیون و 700هزار نفر! این موضوع عظمت این اجتماع بزرگ معنوی را به اثبات می رساند.

با این وجود تنها شبکه های خبری شیعیان به پوشش آن پرداختند و این مراسم عظیم با تیغ سانسور شبکه های خبری جهان مواجه شد. علیرغم بی‌نظیر بودن این راهپیمایی، رسانه ‌های آمریکایی و صهیونیستی این راهپیمایی را به طور کامل سانسور کرده و اشاره‌‌ای به آن نکردند. حتی شبکه های منطقه ای نظیر الجزیره و رسانه ‌های دولتی وابسته به رژیم سعودی و رژیم بحرین، از زیرنویس آن هم دریغ کردند.

بی بی سی فارسی نیز، دو خبر از پیاده روی زائران در کربلا پخش کرد که در هر دوی آن ها با القای عدم وجود امنیت، به شکلی حرفه ای در راهپیمایی و زیارت، شک و تردید به وجود آورند. سرویس جهانی بی بی سی نیز، هیچ اشاره ای به آن نکرد! و این بخشی از صداقت رسانه ای غربی است


========
حضرت امام عسكري فرمودند: نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: پنجم زيارت اربعين،
آيا آنها كه انكار و يا برخورد حذفي دارند مشكلي در ايمان دارند؟


حكم رسانه‌های ناصببي يا كافر يا ملحد كه معلوم است
طبيعي است كه يا موضوع زيارت بياده اربعين و حضور بيست و جند مليوني در آن
رويكردي حذف و سكوت يا تقليل و جزيي يا تحريف و بزركنمايي امور جنبي ووو داشته باشند

اما نشريات و سايتهايي كه ظاهر مسلمان شيعه را دارند چرا؟
اين نشريات و سايتها اقدام به سانسور تشرف پیاده‌ براى زيارت اربعین تا کربلای معلا کرده بودند.
این رسانه‌هايی كه در نقطه مقابل کوچک‌ترین و کم‌اهمیت‌ترین اتفاقات چند نفره را تبدیل به عناوین اصلی خبری خود می‌کند.
يا برخود حذفي داشته يا برخورد تقليلي، نمونه رويكرد برخي از آنها:

سایت جرس و کلمه = بدون پرداختن به مراسم عظيم و محيرالعقول تشرف پياده اربعين
روزنامه شرق = هیچ تصویر و تیتری درباره اربعین 20 میلیونی کربلا منتشر نکرد
روزنامه فرهیختگان = اقدامی منطبق با اقدام شرق انجام داد،
روزنامه آفتاب یزد = فقط یک تیتر ریز یک ستونی به اربعین اختصاص داد.
روزنامه آرمان = نیز درست مانند آفتاب یزد رفتار کرده و یک تیتر را برای اربعین اختصاص داد.
روزنامه ایران = تیتر زد «تور اربعین از تهران تا کربلا».


محدوديت مرزهاى ايران براى خروج و ورود همزمان:
با بازگشت زوار به ايران بعد از اربعين؛ از دو روز قبل اربعين؛ ديگر مرزهاى ايران گنجايش خروج افراد را ندارد!!!

فردا، آخرین روز خروج زوار از مرزها به عراق
رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در غرب کشور گفت: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته فردا آخرین روز خروج زوار از مرزها برای زیارت عتبات عالیات است.
به گزارش ایرنا، 'علی ناصر سبحانی پور' چهارشنبه شب در گفتگویی اظهار کرد: با توجه به تراکم جمعیت در مرز مهران فردا آخرین روز خروج زوار عتبات عالیات اعلام شده است و مرزها برای بازگشت زوار در حال آماده سازی است.


خروجي مرز شلمچه سمت ايران و امكانات پذيرايي در كشور ايران

Image Image
Image Image
Image Image
Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد


سرگردانی و سختی‌های زائران در مرز مهران در روز قبل از اربعين:

به علت عدم امادگي زير ساختهاي مرزي ايران براى عبور شهروندان زائر خود بسوي كربلا،
و ناتواني از ارائه ساده ترين نيازها مثل تانكر آب آشاميدنى
زائران عازم از ايران در زحمت شديد افتاده اند
همچنين به علت سودجويي يا ضعف ناوگان حمل و نقل ايران
بسیاری از هم‌وطنان که به دلیل عدم وجود وسایل نقلیه مجبور بودند فاصله 12 کیلومتری از شهر مهران تا مرز را پیاده طی کنند


Image

و به دلیل عدم وجود وسایل نقلیه مناسب در خاک ایران نیز در راه ماندند.
Image Image Image

این در حالی بود که زن‌ها و کودکانی که در این مسیر بودند به دلیل عدم وجود آب و سرویس بهداشتی به شدت در سختی قرار گرفته بودند
ImageImage
Image Image

به علت عدم وجود وسايل نقليه جهت انتقال از مهران به مرز!!!
Image

داخل بيابانهاى مرزي ايران
Image

منظره هوايي زائران اربعين در ترافيك پشت مرز مهران
Image

منظره هوايي پاركينگ اتوموبيلهاى شخصي زائرين اربعين كه در مهران وخودروهاى خود را گذاشته و به عراق رفته اند
Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد
-------------------------

اوضاع نابسامان زائران اربعین در مرز مهران

به گزارش سرویس دینی جام نیوز، بعد از اتمام بزرگ ترین تجمع انسانی در کربلا، زائران ایرانی به سمت مرزهای ایران در حال حرکت هستند.
این زائران پس از رسیدن به مرز با یک بی سروسامانی بزرگ مواجه هستند. این زائران مجبور هستند برای رسیدن به مرز مهران 8 کیلومتر پیاده روی کنند.

زائران اباعبدالله الحسین که در روزهای قبل به ویژه در کشور عراق با احترام فراوانی روبرو بودند، اکنون در مرز ایران بلاتکلیف و سردرگم هستند.
این بلاتکلیفی و نبود امکانات در حالی است که زائران در کشور عراق هر چند متر به چند متر با امکانات رفاهی و پذیرایی مردم روبرو بودند، اما اکنون در مرز مهران با کم توجهی بی سابقه‌ای روبرو هستند.

آنگونه که از مرز مهران خبر می‌رسد، زائران ایرانی در این منطقه مرزی شرایط نامساعدی دارند.
طبق وعده معاون وزیر کشور، قرار بود چندصد دستگاه اتوبوس زائران ایرانی را از داخل خاک عراق وارد ایران کنند، اما بنا به گفته حاضران در مرز مهران، زائران کربلا به وسیله کامیون و کانتینر‌ها در حال جابجایی هستند و خبری از اتوبوس‌های وعده داده شده نیست.

در این میان اوضاع و احوال زنان و کودکان بسیار نامساعدتر بوده و به گفته شاهدان عینی برخی از آنان به واسطه خستگی سفر و نبود وسائل نقلیه جهت بازگشت به شهرهای خود، مجبور به اتراق شبانه در خیابان‌های شهر و ناحیه مرزی مهران شده‌اند.
از سوی دیگر برخی سوءاستفاده کنندگان با چند برابر کردن کرایه ها، برگشت زائران را به‎واسطه این گرانی بسیار دشوارتر کرده‌اند.
-------------------

حماسه‎ای که مردم در اربعین آفریدند، پشتیبانی دولتی نشد!
آیا ستاد کشوری اربعین عملیات بازگشت زائرین حسینی را رها کرده است!؟/ شرایط بحرانی حمل و نقل و اسکان در مرزها و لزوم اقدام فوری نهادهای مسئول

گروه اجتماعی – رجانیوز: شوق و اشتیاق مردم ایران برای حضور در مراسم میلیونی راهپیمایی اربعین امسال موجب حضور بیش از یک و نیم میلیون ایرانی در کشور عراق شده، این در حالی است که آمار غیر رسمی رقمی بالغ بر دو میلیون نفر را نیز برآورد می‎کند، اما با این حال و در شرایطی که این حضور میلیونی قابل پیش بینی بود، عملیات بازگشت این حجم عظیم زائر تقریبا به حال خود رها شده است و این موضوع مشکلاتی را خصوصا برای خانواده‎هایی که در این مراسم شرکت کرده بودند ایجاد کرده، این در حالی است که پیش از ایام اربعین در تبلیغاتی گسترده راه اندازی ستاد دائمی اربعین با حضور 28 دستگاه و نهاد اعلام شده بود.

ما آنچه که به هیچ وجه انتظار آن نمی‎رفت رها شدگی شرایط مرزی در طرف ایران است. در حالی که با وجود تبلیغات گسترده سازمان حج و ستاد اربعین انتظار می‎رفت امکانات مناسبی در مرز ایران برای این زائرین فراهم شده باشد تا امکان استراحت، اسکان، تغذیه و سپس اعزام به شهرهای خود را داشته باشند، زائرین به محض ورود به ایران تنها با یک ایستگاه صلواتی که نان توزیع می‎کند روبرو می‎شوند!
نزدیک 200 دستگاه اتوبوس در مرز مهران متوقف شده و با ادعای عدم وجود سوخت، انتقال زائرین به شهرهای مبداء را متوقف کرده‎اند و این در حالی است که وسایل نقلیه کافی برای انتقال سریع زائرین از مرز مهران به شهر مهران و طی مسافت تقریبا 5 کیلومتری نیز در نظر گرفته نشده است.
موضوع پذیرایی، تغذیه و سپس انتقال این حجم زائر از مرز مهران به سمت شهرهای مبداء موضوعی است که مشخص است برای آن تدبیر جدی نشده است.
در حالی که برای عملیات حج تمتع با آمار کمتر از صد هزار زائر، سازمان حج و بسیاری از مجموعه‎ها با حجم بزرگی از امکانات بسیج می‎شوند، مشخص نیست این رهاشدگی برای حضور نزدیک به دو میلیون زائر ایرانی در کربلا چه سببی دارد.
به نظر می‎رسد حضور فوری وسایل نقلیه در مرز مهران برای انتقال زائرین به شهرهای مبداء، تامین سوخت اتوبوس‎ها و حل کردن مشکل ساعت رانندگی مجاز رانندگان اتوبوس و از سوی دیگر برپایی سریع و فوری چادرهای اسکان و پذیرایی برای این زائرین، تا حدودی می‎تواند این مشکلات را حل کند.
در کشور عراق نیز ایجاد هماهنگی و اعزام اتوبوس برای زائرین باقی مانده از فوری‎ترین اقداماتی است که لازم است هر چه زود تر از سوی مسئولین ذی ربط پیگیری شود.

نبود زير ساخت بهانه بود اگر مي خواستند مشكلي نبود
اصل كوتاهي از متصديان محلي است ولذا وقتي خواستند كه مشكلي نباشد در نبود زير ساخت با كمك مردم كمبودها اسان برطرف شد


رییس سازمان حج و زیارت گفت: هر جا احساس کردیم رفت و برگشت زائرین موجب ایستایی در گلوگاه نقاط مرزی می‌شود، آن را حذف کردیم. به همین دلیل دست‌مان را به سمت نهادها و مردم دراز و اعلام کردیم در این زمینه کمک کنند. برای مثال سال گذشته در چزابه زائر آب شور خورد، اما امسال ستاد اربعین یک درخواست از مردم کرد که در نهضت اهدای آب برای زائرین حضور پیدا کنند.۶۷ تریلی آخرین آمار است‌، حدود ۵ میلیون بطری آب به مرز اهدا شد، زیرا اگر یک میلیون زائر هم داشته باشیم امکانات آن در مرز وجود دارد و هیچ ارگان با بودجه دولتی نمی‌توانست این امکانات را بدون منت در اختیار زائران قرار دهد.

اوحدی آمار رسمی خروج زائرین را یک میلیون و ۴۰۰ نفر بیان کرد که تا کنون حدود یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر وارد ایران شدند و افزود: ۱۰۰ هزار نفر از مرز هوایی خارج شده بودند. یکی از اقداماتی که سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد ستادهای اقامتگاهی است و شک نکنید سال آینده حداقل ۳ میلیون نفر هستند.

او اضافه کرد: با کمک مردم حدود ۸۰ هزار وعده غذا و ۵۰ هزار صبحانه روزانه در مرز مهران تولید شد.

-------------------

تاييد كوتاهي متصديان محلي ايران براي ارائه خدمات به زوار اربعين

به گزارش فرهنگ نیوز، با نزدیک شدن به اربعین سرور و سالار شهیدان خیل کثیری از عاشق امام حسین علیه السلام راهی کربلای معلا شده‌اند تا در حماسه بزرگ پیاده‌روی اربعین شرکت نمایند. برخی از مسئولین و نمایندگان مردم در مجلش شورای اسلامی نیز در این راهپیمایی حضور بهم رسانده‌اند. الیاس نادران نماینده مجلس شورای اسلامی در مسیر کربلا در این خصوص به خبرنگار فرهنگ نیوز گفت: پیاده‌روی باشکوه اربعین یک حرکت عمومی و جمعی است که اختصاص به هیچ مجموعه ای ندارد. همه بحمدالله در این راه خادم‌اند و باید همکاری کنند تا این حرکت ان شاءالله به نحو احسنت انجام گیرد.

فرهنگ نیوز: این حرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من تصور می‌کنم اگر شرایط فراهم باشد حداقل ۳۰ میلیون ایرانی آمادگی دارند که برای اربعین به کربلا بیایند. همان‌طور که شرایط برای اهل عراق فراهم است و میلیون‌ها نفر از نقاط مختلف عراق با حداقل امکانات در این مراسم شرکت می‌کنند، ملت ما هم مردم قانعی هستند و باید شرایط را برای حضورشان فراهم نماییم.

فرهنگ نیوز: ظاهراً کشور عراق طبق توافقات انجام‌گرفته، روزانه از هر مرز پذیرای پانزده هزار زائر است. درحالی‌که شاهد حضور بیش از سی هزار زائر در هر روز از مرزها هستیم. در رابطه با این مسئله نظرتان را بفرمایید.
اگر از قبل پیش‌بینی می‌شد که چنین استقبالی از ناحیه مردم وجود دارد و با دولت عراق هماهنگی لازم انجام می‌گرفت، پذیرش زائر روزانه تا سقف صد هزار نفر هم به‌سادگی ممکن بود.

فرهنگ نیوز: البته سال گذشته هم شاهد چنین ازدحامی بودیم!
بله پارسال هم این اتفاق افتاد و باید برای امسال تدابیر بهتری اندیشیده می‌شد. بحمدالله دولت عراق محبت کرد و بحث ویزا را منتفی نمود و وقت زائران در مرز کمتر گرفته می‌شود. ولی برای تردد به داخل عراق می‌بایست هماهنگی‌های بهتری انجام می‌شد. از کانکس‌های موقت و نیروی اضافه استفاده می‌شد و همچنین وسایل حمل‌ونقل باید فراهم می‌شد تا افراد را تا محل معینی برسانند و ازآنجا مردم خودشان پیاده می‌رفتند.

بحمدالله استقبال مردم فوق‌العاده است و مهم این است که دولت و مجلس و نهادهای حکومتی باید بتوانند خودشان را همپای مردم با شرایط تطبیق دهند.

فرهنگ نیوز: آیا در رابطه با بحث حمل‌ونقل نگرانی ای وجود دارد؟ به نظر شما چه تدابیری می تواند اندیشیده شود تا زائران با خیال آسوده از مرزها بازگردنند.
ما آن‌قدر وسایل نقلیه عمومی بلا استفاده در کشور داریم که اگر آن‌ها را ده تا بیست روز در اختیار زائران اباعبدالله قرار دهند هیچ لطمه ای به حمل‌ونقل داخلی کشور هم وارد نمی‌شود.

فرهنگ نیوز: چه اقداماتی از سوی نمایندگان مجلس در این زمینه انجام خواهد گرفت؟
ما تلاشمان را می‌کنیم و تابه‌حال هم سعی کردیم به وظیفه‌مان عمل کنیم. بعدازاین هم وظیفه‌داریم این مسیر را تسهیل کنیم. ان شاءالله که بتوانیم این وظیفه را به‌درستی انجام دهیم.
دولت، مجلس و نهادهایی که مسئولیتی دارند باید تقاضای مردم را به‌درستی اجابت کنند. به‌موقع تصمیم‌گیری کنند. در این رابطه بحث لغو روادید، افزایش ظرفیت‌های تردد، امکانات برای نقاط اسکان تا قبل از رسیدن به نقطه صفر مرزی و ... مطرح است که باید حل شوند.

=============

در گزارشی جداگانه، یکی از زوار اربعین از مشاهدات خود دربارۀ حرکات واقدامات نیروهای تکفیری تندور که توهین به میزبانان عراقی بشمار می آمد، می می گوید :
استکان چایی برادران عرب رو جلوی چشم خودشان خالی کرده بودند رو زمین
استکان رو شسته بودند
و گفتند حالا توش چایی بریز !
با بی ادبی به میزبانهای مواکب میگفتند چقدر شما کثیفید !!!
خلاصه با خشونت و بدبرخوردی شدید میخواستند جنگ بین ایرانی و عرب راه بندازند!...این رسم تشکر و قدردانی از میزبانه ؟!

===========
گزارشهاي ارسالي توسط كاربران سايت حيات اعلى كه در سفر تشرف پياده اربعين 1436 توفيق يافته اند:


اتوبوس تا مرز نيست و قيمت كرايه ها در اين سه روز تا 4 برابر نيز شده است، هر روز هم كرايه ها بالاتر مي رود
ماشينهاي ون كه قيمتهايشان خيلي بالا رفته مي نيبوس كرفتند آنها هم هر روز قيمت بالاتر مي برند
ديروز نفري 40 هزار تا مرز جذابه بود امروز شده است 60 هزار
-----------------
كاروانهايي که قبلا به عتبات رفته بودند اذيت شدند
به مرز شلمجه رفتند
فقط كاروانهاي حج و زيارت را راه مي داده اند، با اينكه عراق ويزاي تك نفره هم مي دهد
و به افراد كاروانهاي ازاد جه داراي ويزا و جه بدون ويزا همه را مي كفتند كه در صف بايستيد و نمي شود برويد به بهانه دروغی كه: از آن طرف عراقيها كفته اند راه ندهيد!!!
ولي اين حرفشان صحت نداشته جون كاروانهاي زيارتي را راه مي داده اند و در بينش هم افراد كاروانهاي ازاد
و اعلام رسمي دولت عراق و تداركات مردمي و روحيه مهمانوازي شان كه مشخص است و زائران هم كه توانسته اند از مرز ايران عبور بكنند كزارش داده اند
در مرز شلمجه ترافيك مصنوعي ايجاد كرده اند
سه صف براي سه باجه بوده!! در هر يك از صفها تا جند هزار نفر!!!!
و تا ديروز جند ده هزار نفر آمده بودند
و با اينكه موكب و ايستكاههاي بذيرايي هم از طرف مردم آنجا بربا شده بوده ولي آب و غذا كم آمده بوده
و اين امر بخاطر ممانعت متصديان مرز كه سبب ترافيك مصنوعي فوق العاده شده
مسولين مرز مي كويند: كساني كه ويزا ندارند جدا شوند.... و بعد كه صفها درست شد.... جند ساعت بعدش مي كويند: دوباره بشويد سه صف مثل قبل!!
و اين باعث دعوا بين زوار
و دعواي زوار با متصديان مرز و دركيري با انها وووو ...شكستن كامبيوتر ها
و نهايتا دخالت بليس مي شود
در دركيري شب قبل را كفته بودند دو نفر كشته شده اند
كه در ازدحام و دركيري خفه شده بودند از زن مسن وو....
با جند شب ماندن در مرز....مردم نااميد مي خواسته اند بركردند خانه هايشان....
اكثرا زن و بجه بوده و بتو و غذا هم كافي نبوده و معلوم هم نمي كردند جه موقع مرز باز مي شود
مردم بخاطر اينكه مطمئن بوده اند بذيرايي مردم عراق مفصل و براى همه است، و توقع نداشته اند متصديان مرزي ايراني با اشكالتراشي و ايجاد ممانعتها سبب شوند هزاران نفر در بيابان هاى مرز داخل ايران در سرما كرفتار شوند

مرز چزابه:
خبر رسيده كه مرز جذابه باز است و آنجا به سرعت همه كذرنامه ها را مهر مي كرده اند و مي فرستاده اند در عراق
برخي اشنايان كه رفته اند جزابه، در ظرف مدت كوتاهي حتى كمتر از يك ساعت رفته بودند در عراق و معطل هم نمي كرده اند
با اينكه در مرز جزابه هيج امكاناتي بجز يك باسكاه مرزي تقريبا نيست
و اين يعني كه اكر بناي بر ممانعت از شركت مردم ايران در زيارت بياده اربعين نباشد، جمعيت زوار اصلا نبايد در مرز ايران معطل شود
كذرنامه هاي تا يك ماه اعتبار؛ را هم اجازه عبور مي دادند قبلا كفته بودند بايد 6 ماه داشته باشد
و در جزابه دسته زوار اربعين 100 نفر به 100 نفر سريع مي فرستادند داخل،
فلذا با همه كثرت زوار؛ ولي ازدحامي در مرز نبوده و همه راضي بودند
در عراق با اينكه يكباره جحمعيت زيادي از زوار ايراني يكباره سرازير داخل عراق شده بودند و ازدحام زيادي هم بوده؛ اما براي صف ويزا جند ساعتي بيشتر معطل نشده اند
و بعدش يكي از شيوخ عرب از قبايل نزديك مرز آنها را مهمان كرده برده خانه شان، مثل ميهمان ويزه و خاص رئيس قبيله،
جند ماشين مدل بالا آورده بوده و از زوار دعوت كرده و انها را برده است
شب را آنجا منزل شيخ قبيله عراقي مانده اند و استراحت و حمام و بذيرايي
تفاوت رفتار سودجويانه برخي ايرانيها و كرامت و بزركواري مردم عراق را مي توان ديد

مرز مهران:
بسياري از زوار از مرز مهران رفته اند
آنجا هم مثل جذابه سريع مهر مي كرده اند و مي فرستاده اند داخل
و سمت عراق براي ويزا ازدحام بالايي بوده مي كفتند زوار از سر هم بالا مي رفتند
اول صبح خلوتتر بوده و بعد از ظهر شلوغ
يعني اكر زوار عازم زيارت اربعين؛ اول صبح مرز برسند بهتر است
البته امروز خبر رسيد كه مرز مهران را بسته اند
البته احتمالا موقت است شايد به خاطر انتشار اخبار باز بودن جزابه و مهران و سرازير شدن زوار از مرزهاي ديكر فلذا حذابه را هم مي كفتند خيلي شلوغ بوده امروز
وضعيت قيمتها و سوء استفاده برخي ايرانيها:
برخي دوستان براي رفتن از انديمشك به مهران كرايه ماشين را به آنها نفري 100 هزار مي كفته اند بالاخره با نفري 40 هزار رفته اند
بي انصافها راننده هاي مينيبوس و ونها هم جند برابر كرده اند قيمتها را
هر جقدر طرف عراق جو عمومي مجاني و مهمان نوازي هست
برعكسش اينطرف سودجويي و بي احترامي مي شود
و با يك حساب: الان يك قيمت رفت و بركشت به مرز از شهرهاى جنوبي كه نزديكتر است مثل شيراز تا مرز جذابه نفري تا 120 هزارتومان مي شود
و شركت هاي اتوبوسراني هم كرايه كامل اتوبوس تا آبادان را از 600 هزارتومان به 2 و نيم مليون در خود ترمينال افزايش داده است يعني بيش از 4 برابر
با اينكه فصل سرما و كم بودن مسافرتهاي ايرانيان و مسافر نداشتن اتوبوسهاست، و قاعدتا از نرخ هميشكي هم بايد ارزانتر باشد، نه اينكه كرانتر و جهار برابر كردن ان؛ بطور رسمي خود ترمينال!!!

نتايج بررسي امروز مرزها،
كه دوستان از زائريني كه امروز در مرز بوده اند انجام داده اند؛
جزابه امروز عصر شلوغ بوده و كند
و
شلمجه امروز خلوت و خوب
و
مهران امروز صبح مسدود
ظاهرا وضعيت اسف بار روزهاي اخير شلمجه را مصنوعي درست كرده اند جون دركيري شده بوده و خبر كشته، قبلش در انحصار حج و اوقاف بوده و برخلاف دو مرز ديكر كه آزاد بودند
بسياري از مردم با موبايل ازارها و ممانعتهاي متصديان محلي و وضعيت بد زوار و انتظار آنها، و دركيريهاى آنجا را ضبط كرده و در اينترنت هم بعضا منتشر شده است

======================
سعي عوامل دون پايه بر اخلال در حضور هر جه بيشتري زائران ايراني در برنامه زیارت امام حسین در اربعين
مسافرت از کشوری به کشور دیگری تابع مقررات و قوانین خاصی است که بسیار واضح و شفاف است ،
– برای خروج از کشور فرد نیازمند پاسپورت است ، در واقع پاسپورت مجوز عبور بین مرزهای کشورهای مختلف است. بنابراین همانطور که در پاسپورت نوشته شده است ، دارنده پاسپورت میتواند از تمامی مرزهای هوایی ، زمینی و دریایی عبور کند.
– اجازه ورود به کشور مورد نظر و یا به عبارتی درخواست ویزا .
برای ورود به بعضی از کشورها اخذ ویزا نیاز نیست و افراد میتوانند آزادانه به آن کشور ها وارد شوند ، اما برای کشورهایی که ویزا نیاز دارند باید به این شکل اقدام کرد: بایستی به سفارت کشور مورد نظر مراجعه کرد و تقاضای ویزا نمود ، سفارت آن کشور هم با در نظر گرفتن قوانین و شرایط خود به درخواست کننده ویزا اعطا میکند یا نمیکند. ویزا به معنی اجازه ورود آن کشور به فرد است .
یعنی در صورتیکه به فردی ویزا داده شود صراحتا به این معنی است که : کشور صادر کننده ویزا به آن شخص اجازه داده است بدون هیچ مانعی وارد کشورش شود.
کشور عراق نیز از طریق سفارت خود در ایران اقدام به صدور ویزا مینماید و هر کس که با ویزا به مرز آن کشور مراجعه کند بدون هیچ منعی وارد آن کشور می شود .
اما در نهایت تاسف و تحیر مشاهده میشود کشور ایران از عبور زایرانی که از کشور عراق مجوز ورود دریافت کرده اند رسما و بدون هیچ دلیلی ممانعت به عمل می آورد.
یعنی فرد قانونا میتواند با پاسپورت خود از مرز ایران خارج شود و کسی نمیتواند مانع او شود ، سپس میتواند با ویزایی که در دست دارد وارد کشور عراق شود و هیچ کس هم نمیتواند قانونا مانع او شود !
اما در کشور ایران عواملي هستند كه شرايط را طوري مي كنند كه كفته شود "عملا براى زیارت امام حسین علیه السلام مضايقه ايجاد مي شود" جون به افرادی که ویزای عراق دارند اجازه عبور از مرز و مراجعه به مرز کشور عراق نمی دهند.
لازم به تاکید بسیار زیاد است که کشور عراق به هیچ شکل در این ممانعت هیچ نقشی ندارد و در صورتیکه زائران به مرز کشور عراق وارد شوند بدون مشکلی پذیرای آنان هستند.
روال فوق هیچ ارتباطی به ایام اربعین امام حسین علیه السلام ندارد و متاسفانه در طول سال مشاهده می شود.
این اقدام صد در صد غیر قانونی است و حتی امکان پیگرد قانونی نیز دارد ، اما متاسفانه به شکلی موذیانه در راه زائران امام حسین علیه السلام مضايقه و سنك اندازي مي شود.
در صورتیکه مرز به صورت قانونی باز باشد؛ زائران با مبالغ اندکی میتوانند به زیارت امام حسین علیه السلام بروند ،
اما همين امر دلیل ممانعتها و مضايقتها از سفر آزاد زائران است ، زیرا تنها افرادی میتوانند از مرز عبور کنند که چندین برابر مبلغ واقعی پول بدهند تا کیسه های رانت خواران و مافياي توريسم زيارتي پر شود و منافع آنان تامین شود.
به عبارتی ديكر میتوان گفت این جریان تجارت سود آوری برای افرادی است که کنترل مرزها را در اختیار دارند.
جالب اینجاست که این اقدام صد در صد غیر قانونی جون برخلاف منويات و مواضع مسئولان حکومت ایران صورت می گیرد ، اما اين جريان مضايقت ساز در تبلیغات خود به شکلی وقیحانه دروغ پردازی میکنند و کشور عراق را به ممانعت از ورود زوار متهم مینمایند.
این اقدام در ایام اربعین امام حسین علیه السلام نیز انجام می پذیرد و با وجود اعلام کشور عراق مینی بر عدم نیاز به دریافت ویزا برای زیارت ، باز هم عوامل مرزي ایران از عبور زوار ممانعت مینماید.
به عبارتی ساده باید اینطور گفت که کشور عراق مرزهای خود را باز کرده است تا همه به زیارت امام حسین علیه السلام بروند ، اما اين عوامل بنهان در ایران اجازه خروج به زایران نمیدهند.
متاسفانه مشاهده شده است به بهانه های غیر قانونی و بسیار عجیب ، افرادی که کنترل مرز را در اختیار دارند مبالغی را تحت عناوین مختفی از زوار دریافت کرده اند تا اجازه خروج به آنها داده شود
مثلا به اسم شركت مسافرتي شمسا ! يك صندلي كذاشته اند و هر كسي بخواهد وارد مرز عراق شود جندين هزار تومان بايد به اين شخص بدهد تا مهر عبور بزند ؛ در حاليكه شرمت مزبور هيج خدماتي به اين زائر نه در ايران نه در عراق؛ بجز معطل كردن او براى كرفتن اين وجه انجام نمي دهد.
چون این کار تعریفی قانونی ندارد نامی هم نمیتوان برای آن انتخاب کرد مگر باج گیری و دزی سر گردنه ! زیرا این مبالغ با سلیقه فردی و شخصی در حال اخذ است و دریافت کنندگان و مافياي مزبور رسما اخاذی میکنند!

=====================
توضيح رسانه حيات اعلى:

1- عجيب است كه اين مشكلات در مرز شلمجه بوده
با اينكه بريروز مصاحبه كرده بود فرمانده..... و اعلام امادكي و در خدمت بودن ستاد بذيرايي راهيان نور براى خدمت زوار اربعين ووو بسيج شدن امكانات دولتي و مردمي
و امام جمعه ووو بطوريكه همه را تشويق مي كردند كه برويد شلمجه انجا همه جيز اماده است
اما الان اينطور برخورد كرده اند؟
البته همانوقت كه كزارش مي خواندم احساس مي كردم كه انجا كساني راست نمي كويند
خصوصا انجا كه همه برنامه ريزي شان براى شركت افراد در راهيان نور است و رفتن به شلمجه بجاي كربلا براى برخي افراد كوته فكر؛ كه فورا هر جيز را ضد خود مي دانند،
اكر اينطور كه مي كفتند شرايط راحت باشد.... همان راهيان نور هم كه تا انجا امده بودند مي رفتند كربلا
فلذا اين مشكلات بيش امده تا اينكه مردم از رفتن كربلا منصرف مردد شوند، و به زعم باطل خودشان از رونق شلمجه حفاظت كنند
در حاليكه ارزش شلمجه بخاطر بجه هاي رزمنده و مجروح و شهيد ان محل است، كه همه به شوق زيارت كربلا در انجا رزميده و مجروح و شهيد شده اند، و اكر ان شهدا امروز هم بودند همه شان بياده عازم كربلا بودند
وبالاتر اينكه ترويج از برنامه راهيان نور و كربلاي شلمجه براى كسترش فرهنك عاشورا و كربلا در هر زمان و هر مكان است،
اين نكات براى مسؤولين عاليه كشور واضح است
ولذا در سخنان منتشر شده مي بينيم كه نقل مي شود كه توصيه شده است به: هموار كردن امكان شركت هرجه بيشتر مردم ايران در زيارت بياده اربعين.

البته انعكاس مشكلات و شرح ممانعتها و اخلالها در رفتن زوار اربعين و فيلم برخوردهاي انها ووو.... سبب مي شود تا مسؤولين بالاي كشور دخالت كنند
و جلوي اين تكرويهاى و مضايقتها كرفته شود، و سهولت عمل در مرزها و يا تغيير رفتار در همان مرز شلمجه هم بخاطر همين جهت است
خداوند انها كه ممانعت يا زحمت ايجاد مي كنند يا در اين شرايط بجاي خدمت سودجويي مي كنند را هدايت كند
و انها كه خدمت و انفاق مي كنند را جزاي خير كرامت فرمايد


البته هرجه نزديكتر به اربعين بشود؛ جمعيت بيشتر شده و اين مشكلات هم احتمالش بيشتر است
خانمها و يا افرادي كه در كاروان اسوده سفر مثلا مشهد؛ هميشه سفر با وسايل مهيا مي رفته اند،
و اكر يكشبي بجاي بختني غذاي حاضري داده مي شده؛ شكوه داشته اند،
اينها نبايد به جنين سفري بروند مكر با توجيه لازم و تغيير حال و و ذهنيت و عزم بر صبر و امادكي لازم براى مشكلات سفر

سفر كلا زحمت دارد، جه برسد در فصل سرما، جه برسد در مملكت مثل ايران با اين روحيه ضعيف در خدمات به زوار و سودجويي شاغلين در امور مسافرتي
و زوار بايد بدانند كه آنطرف هم در عراق مشكلات ناامني هست و ترافيك جمعيت هم هست هرجند انبوه خدمتكزاران و انفاق كنندكان هم بسيار است،
و در هرصورت از شلوغي ووو....و لوازم و تبعات انها جا نخورند
فلذا كساني بايد بروند كه خودشان براى سفر با انواع زحمتها اماده كرده باشند، و شرح اين مشكلات را قبلا بدانند و با اين حال امادكيش را داشته باشند
و قلبا از تحمل اين مشكلات در راه سفر زيارت؛ لذت ببرند، نه اينكه قلبا ناراحت بشوند جه برسد به شكوه ووو نارضايتي زباني ووو .... كه سبب ازبين رفتن اجر بشود،.....
البته اين امر منافاتي با انعكاس مشكلات و قصورها و تقصيرها به مردم و مسؤولين ندارد و حتما بايد انجام شود تا روز به روز بهتر بشود ان شاء الله
انهايي كه نوزاد و بجه كوجك دارند نروند، جون در زحمت مي افتند على اي حال، و خودشان را با مردم محلي عراق كه با فرزندان و خردسالان بياده مي روند مقايسه نكنند
همگي زوار اربعين در سفر زيارتشان محفوظ و موفق باشند



سال 1394=1437

گزاف گويي متصديان در مصاحبه ها وبيانيه هاى رسمي

انتظار چند ساعته در مرز مهران در انتظار زائران
اخبار رسیده از پایانه مرزی مهران حاکی از غیرفعال بودن گیت‌هایی جدیدالاحداثی است که مسئولان وعده آن را داده بودند؛ مساله‌ای که باعث شده ده‌ها هزار زائر ایرانی برای خروج از کشور، مجبور شوند ساعت‌ها در فشار انبوه جمعیت، در انتظار خروج از کشور بمانند.

Image

به گزارش مشرق، با نزدیک شدن به ایام اربعین و اشتیاق میلیون‌ها ایرانی برای ورود به کشور عراق و حضور در کربلای معلی، هر روز شاهد افزایش حضور مشتاقان زیارت کربلا در مرزهای غربی کشور هستیم. ولی اخبار واصله از مرز مهران حاکی از آن است که علی‌رغم گفته بسیاری از مسئولان نیروی انتظامی و استانی، هنوز گیت‌هایی که عکس آن‌ها به عنوان گیت‌های تازه ساخت منتشر شده، فعال نیستند.

بر اساس این گزارش کانکس‌هایی که پیش از این تصاویری از آن‌ها تحت عنوان گیت‌های جدید مرزی در مرز مهران منتشر شده است، کاملاً مسدود است و حتی با وجود تجهیز این کانکس‌ها به سیستم‌های کامپیوتری، کابل‌های برق و اتصال این سیستم‌های رایانه‌ای متصل نبوده و این کانکس‌ها، قادر به خدمت رسانی به صدها هزار زائر حسینی در مرز مهران نیستند و تنها همان گیت‌های سنوات گذشته، فعال بوده و مشکلات بسیاری را برای زائران ایرانی فراهم کرده است.

اخبار گزارش شده از مرز مهران حاکی است که در حال حاضر ده‌ها هزار زائر ایرانی، برای عبور از پایانه‌ مرزی مهران مجبورند ساعت‌ها در صف کنترل خروج قرار گیرند و این در حالی است که مشاهدات از افزایش چشمگیر گیت‌های مرزی در پایانه مهران و در محدوده مرز عراق حکایت دارد و در حال حاضر ده‌ها گیت تازه احداث شده در کشور عراق، به سرعت در حال کنترل زوّار حسینی هستند و کنترل تردد زائران با سرعت بالایی درحال انجام است.

البته حجم انبوه پارکینگ‌های تدارک دیده شده برای اربعین امسال و حمل و نقل سریع و مناسب زائران از پارکینگ‌های درنظر گرفته شده در مجاورت مرز مهران، از نکات قابل توجه در اربعین امسال است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

غلبه نور خدا بر تاريكي

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 7:51 am

غلبه نور خدا بر تاريكي


سال 1392=1435
برگزاري باشكوه چندين مليوني (برترين درجهان) تشرف 18 مليون نفر پياده به زيارت

مدير الأمن في العراق يعلن دخول ٨ ملايين منهم 800 الف زائر ايراني لحد الان الى العراق
عليرغم محدوديتها و ممانعتها و اشكالتراشي در مرزها و معطل كردن زوار و حمله با باتوم و كاز اشك آور به زائران توسط نيروهاي حكومت ايران
اما طبق اعلان وزارت امنيت عراق
تا الان هشت مليون از جمله 800 هزار زائر ايراني براي زيارت اربعين وارد عراق شده اند
... اللهم زد وبارك
آمار نهايي زائران اربعين در كل مراسم از همه كشورها 18 مليون شد

سال 1393=1436
آمار نهايي زائران اربعين 24 مليون = شامل 4 مليون از 60 كشور جهان و 2و ونيم مليون از ايران فقط

عزاداراي اربعين در مقابل ساختمان دولتي امريكا
اخبار رسیده از ایالات متحده آمریکا حاکی از آن است که تعدادی از پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در ایالت "سان فرانسیسکو" آمریکا، روز گذشته به مناسبت أربعین حسینی علیه السلام، مقابل یکی از اصلی ترین ساختمان های دولتی این ایالت تجمع کردند.

گفته می شود این شیعیان در تجمع خود پرچم امام حسین علیه السلام را برافراشته و شعار "لبیک یا حسین" سر می دادند.

Image

قابل ذکر است در این تجمع تعداد زیادی از نمایندگان سازمان ها و مؤسسات مختلف دینی، فرهنگی و مذهبی نیز حضور داشتند.

هدف از برگزاری این مراسم، بزرگداشت روز أربعین حسینی علیه السلام بوده است. شیعیان تعدادی از ایالت های همجوار "سان فرانسیسکو" نیز در این مراسم شرکت کرده بودند.

در این تجمع به یاد امام حسین علیه السلام و دیگر شهدای کربلا نیز روضه ای به زبان انگلیسی خوانده شد تا علاوه بر شیعیان، شهروندان آمریکایی که این تجمع را نگاه می کرده و زیر نظر داشتند نیز متوجه مطالب بیان شده، شوند. حاضرین در این تجمع، همزمان با روضه، گریه کرده و برای شهدای کربلا اشک می ریختند.

Image

سید "نبی رضا عابدی" امام جماعت مسجد "سبأ" در شهر "سان هوزیه" طی اظهاراتی در این مراسم گفت: در روایات آمده که امام زین العابدین علیه السلام فرموده اند «سيأتي زمان يکون فيه نداء الحسين في کل مکان» ترجمه: زمانی خواهد آمد که فریاد حسین در همه جا شنیده خواهد شد.
پیش از سید عابدی، شیخ "أحمد بیاتی" نیز دقایقی به سخنرانی پرداخت و گفت: باید اعتراف کنیم که در رساندن پیغام امام حسین علیه السلام به گوش شهروندان آمریکایی و شهروندان دیگر کشورهای جهان کم کاری کرده ایم.

Image


سال 1393=1436
"گينس" به کربلا بيايد و رکوردهاي حوادث أربعين را ثبت کند

Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

به گزارش شيعه آنلاين، «عامر عبدالجبار اسماعيل» وزير سابق حمل و نقل کابينه عراق که در حال حاضر از فعالان سياسي و رسانه اي در اين کشور به شمار مي رود در جديد ترين مقاله خود از مقامات و مسئولان مؤسسه "گينس" درخواست کرد که به کربلا بيايند و رکوردهايي که در أيام أربعين حسيني عليه السلام در عراق رخ مي دهد را در کتاب "گينس" ثبت کنند.

وي در مقاله خود به بيش از 9 اتفاق مهمي که در نوع خود رکورد جهاني به شمار مي رود اشاره کرد که در ذيل به برخي از آنها اشاره کرده ايم:

1- تعداد ميليوني زائران که با پاي پياده مسافت زيادي را به سمت شهر کربلا طي مي کنند. آمار دقيقي از تعداد اين افراد در دست نيست اما برخي بررسي هايي که سال گذشته انجام شد نشان مي داد بين 15 تا 20 ميليون نفر براي زيارت أربعين به کربلا مي روند. اين آمار پر جمعيت ترين در نوع خود است.

2- خدماتي که در زمينه ارائه غذا، نوشيدني، محل استراحت و خواب، درماني و بهداشتي و غيره ارائه مي شود در نوع خود بي سابقه و بي نظير است و جا دارد در اين زمينه هم رکوردي ثبت شود بخصوص اينکه همه اين خدمات به طور رايگان ارائه مي شود.

3- طول سفره هاي اطعام که براي زائران پهن مي شود، در نوع خود بي نظير است و طولاني ترين سفره هاي جهان به شمار مي رود.

4- تعداد خيمه هايي که در مسير نصب مي شود. آمار دقيقي از تعداد اين خيمه ها در دست نيست اما بدون شک هيچ کس نمي تواند انکار کند که در هيچ جاي جهان اين تعداد خيمه در يک مدت زمان معيين در يک مسير پهن شده است.

5- خدماتي که هتل ها و مسافرخانه ها ارائه مي دهند نيز در نوع خود اقدامي بي سابقه است که در هيچ هتل يا مسافرخانه اي در جهان اتفاق نمي افتد.

6- زيارت پياده أربعين بزرگ ترين و بي نظير ترين اقدام و فعاليت ديني در سراسر جهان به شمار مي رود که جا دارد اين مسأله نيز در کتاب رکوردها ثبت شود. بخصوص اينکه طولاني ترين مسير در اين مراسم طي مي شود و در هيچ جاي جهان تکرار نشده است.

7- مراسم عزاداري که در أربعين حسيني عليه السلام برگزار مي شود، بزرگ ترين مراسم عزاداري و سوگواري در جهان به شمار مي رود. در طول 13 قرن گذشته، براي هيچ شخصيتي در جهان تاکنون چنين مراسمي برگزار نشده است.

8- بسياري از اتفاقات و وقايعي که در مسير پياده رويي در أربعين رخ مي دهد در نوع خود بي سابقه و بي نظير است که مي تواند در کتاب رکوردها ثبت شود. به عنوان يک مثال ساده و کوچک مي توان به پياده رويي يک پير مرد يا پير زن 85 ساله اشاره کرد که بيش از هزار کيلومتر را طي دو هفته به سمت کربلا مي پيمايد. تصور اين کار بدون شک حتي از نظر علمي و پزشکي مشکل به حساب مي آيد.

9- تجمع عزاداران در کربلا در روز أربعين بزرگ ترين و پر جمعيت ترين تجمع بشري در طول تاريخ به شمار مي رود.

=================
سال 1394=1437

مراسم زیارت پیاده اربعین حسینی در شهر «تامپره» فنلاند

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ مراسم پیاده روی اربعین حسینی با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در شهر «تامپره» در جنوب فنلاند برگزار شد.

Image Image
Image Image


مراسم زیارت پیاده اربعین حسینی در شهر «وینسدور» کانادا

به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ مراسم پیاده روی اربعین حسینی با حضور عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در شهر «وینسدور» کانادا برگزار شد.

Image Image Image
Image Image Image
Image Image Image
Image Image Image
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

پذيرايي شيعيان عراق از زوار پياده اربعین حسینی علیه السلام

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 7:55 am

پذيرايي شيعيان عراق از زوار پياده اربعین حسینی علیه السلام



هر كسي بر وسع خودش:
اينها با طبقهاى ميوه


وروردي مرز شلمچه عراق در سمت عراق

Image Image
Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

اينها با ماشين لباسشوييهاى خانگي شان

Image
Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

و فقراء مستمند با اب و چاي

Image Image Image

Image Image Image

Image Image Image

Image Image Image

Image Image Image

Image Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

عکس از نذری غذا در مراسم پیاده اربعین امام حسین(علیه السلام)
زانوزدن درجلوی پای زوار امام حسین

Image

يک روحاني در حال بوسيدن پاي يک زائر کوچک
Image

همکاري يک شهروند چيني در آماده کردن خيمه هايي ميان جاده اي
Image

خوابيدن در مسير کاروان ها براي اجبار کردن زائران به خوردن غذاي هيئت
Image

قطعات بزرگ گوشت برای تهیه غذای مشوی
Image

توزيع انواع شيريني جات ميان زائراني که راهي کربلا هستند
Image

روحانیونی که در حال خدمت به زائرین اربابشان هستند
Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

توزیع کباب ترکی صلواتی برای زائران کربلا
Image

Image Image Image

Image Image Image

Image Image Image

سفره 15 کیلومتری برای اطعام زائرین
Image

Image
Image Image Image

اماده کردن بیش از 3 تن گوشت برای تهیه کباب به همراه تنور های نانوایی برای طبخ نان تازه
و میوه و آب معدنی برای پذیرایی از زائران زیارت پیاده اربعین حسینی علیه السلام


جزو خدمات تقديمي به زائران در شهرهاى زائران كربلا سه وعده غذاي رايگان است


ماساژ صلواتی زائران حسینی
Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد
------------
اتوبوسهاي رايگان كه از سوي استان قدس حسيني در خدمت زائران است


مقايسه كنيد با ميزان حضور عمله جات استان قدس رضوي
در جاده هاى سرد و برفي ايران براى پذيرايي از زوار پياده امام رضا


تصاوير مسير رضوي و بي امكاناتيها
Image Image Image
Image Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد


============
چهار شهر زائران در چهار سوي كربلا ساخته و افتتاح شد

اين شهرها براى پذيرايي از زائران مليوني حسيني تخصيص شده است
كه مي تواند در زمان واحد يك و نيم مليون نفر را پذيرايي كند
سطح خدمات و سرويس دهي اين شهرها بسيار بالا بوده و همه خدمات به زوار رايگان انجام مي شود

اين شهركها را مديريت استان قدس حسيني در مدت كوتاهي طراحي و ساختمان و تجهيز و افتتاح كرده است
اين اقدام عظيم رفاهي جهت زائران بسيار قابل تقدير است

Image Image Image

Image Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

شايان ذكر است كه استان قدس رضوي با همه امكانات هزاران ملياردي و بعد از گذشت 35 سال از تصدي نه تنها چنين سرويسهايي را ارائه نداده است بلكه حتى در حد سكوهاي سيماني و چادرهاى برزنتي براى زائران نوروزي و تابستاني مشهد مقدس نيز دريغ دارد اين در حالي است كليه هززينه هاي اقامت 15 روزه همه زائران مشهد طي موقوفه هاى اختصاصي سلطنتي از 150 سال قبل تا كنون تامين شده است

مناسب اطلاع مي باشد كه جزو ذخاير عظيم بلوكه و مصادره شده ايران در امريكا و اروبا؛ اموال استان قدس رضوي است

گوشه اى از ناوگان حمل و نقل زيارتي رايگان استان قدس حسيني كربلا كه در ايام زيارتي در شهرهاى مختلف در خدمت زائران چهار شهر مقدس است
Image
براى ديدن تصاوير در اندازه مناسب روي ان كليك كنيد

جهت دریافت گزارشهای تفصیلی موارد فوق به غرفه زیر مراجعه نمایید:
viewtopic.php?f=2140&t=10388#p51892
============
بيام ارسالي يكي از كاربران سايت بطور اونلاين از تشرف مليونهايي اربعين:

سلام علیک مطالب درباره زیارت پیاده مطالعه نمودم خیلی خوب بود متشکرم
و بنده این چند روز از جاده اهواز به سمت مرز چزابه و داخل مرز افراد زیادی را دیدم که با چه سختی هایی ... پیاده داشتن مشرف می شدند
و افراد های زیادی هم در راه از زوار پذیرایی میکردند
و حتی بچه های کوچک هم اب یا شیرینی یا خرما یا خوراکی های تازه به زوار میدادن و همه جاها التماس میکردن و اشرب زایر می‌گفتند
و از عماره تا نجف اشرف تقریبا هر بیست متر بیست متر کنار جاده موکب عزاداری بود
و هرکسی هر طور می توانست به زوار خدمت می کرد و در راه خیلی به یاد اسرای اهل بیت علیهم السلام بودم
والحمد الله خیلی حال بکاء داشتم
و همین یک کلمه می توانم بگوئیم که بنده برای خدمت به زوار اهل بیت علیهم السلام خیلی خیلی خیلی عقب هستم
وان شاالله که مولا منه السلام توفیق دهد دراین امر خدمت به زوار معصومین علیهم السلام به نحو احسن موفق شوم
التماس دعا اقاجان یا علی مدد

شايان ذكر است كه كاربر مزبور از موفقين خدمات ديني و امور خيريه مي باشد و عليرغم مشغله زندگي شغلي و خانوادگي؛ روزانه چند ساعت را در اين زمينه صرف مى كند؛ اما با اين حال در روبرو شدن با خدمات شيعيان عراق در بذيرايي از زوار چنين نوشته است
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

راهنمايي هاى مفيد براى توفيق بيشتر زیارت پیاده

پستتوسط pejuhesh232 » پنج شنبه دسامبر 04, 2014 7:58 am

راهنمايي هاى مفيد براى توفيق بيشتر زیارت پیاده


در متن ذیل به برخی سوالاتی که ممکن است زائران کشورمان برای زیارت پیاده اربعین در ذهن داشته باشند پاسخ داده شده است.
از کجا تا کجا باید پیاده برویم؟

زائرین ایرانی معمولاً از نجف تا کربلا را پیاده طی می کنند اما برخی از هیئات مسیر بغداد تا کربلا را طی می کنند. این درحالی است که تمامی ورودی های شهر کربلا میزبان زائرین اربعین حسینی است.
فاصله نجف تا کربلا چقدر است؟
فاصله ی خروجی شهر نجف تا ابتدای شهر کربلا حدود 80 کیلومتر است.
چه مدت پیاده خواهیم رفت؟

معمولاً این مسافت را در 3 روز و 2 شب طی میکنند. یعنی از صبح زود سه روز مانده به اربعین حرکت کرده و شب اربعین به کربلا می رسند.
آیا حتماً باید کل مسیر را پیاده برویم؟
خیر! هر چند که لحظه ی رسیدن به کربلا به صورت پیاده لحظه ی فوق العاده ای است و تجربه ی طول مسیر باعث می شود خستگی از یاد انسان برود اما اگر زائری به هر دلیل قادر به طی کردن راه به صورت پیاده نباشد می تواند به وسیله خودرو هایی که بین راه وجود دارد بقیه مسیر را با ماشین طی کند. این خودرو ها را ارتش آماده کرده است و معمولاً زائرین را به صورت گروهی تا کربلا می برند.
تصوير
آیا در طول مسیر از هم کاروانی ها جدا خواهیم شد؟
بستگی به توافق شما با هم کاروانی هایتان دارد. بعضی از کاروان ها به صورت گروهی حرکت می کنند و تا کربلا با هم می رسند. برخی قرار می گذارند که مثلاً عصر اربعین یا شب اربعین فلان جا حضور داشته باشید.
چه کنیم که در حرکت های گروهی و دسته ای گم نشویم؟
استفاده از پرچمی که به نوعی نشان دسته ی شما خواد بود مطمئناً خوب است اما با توجه به اینکه این پرچم باید نسبتاً بلند باشد تا دیده شود دو تا مشکل اساسی دارد: اولاً اینکه کسی که این پرچم را حمل می کند مطمئناً انرژی زیادی از دست خواهد داد و باید این پرچم دست به دست شود. ثانیاً در طول مسیر تعداد پرچم ها خیلی زیاد است و تقریباً پیدا کردن پرچم کار ساده ای نیست. مگر آنکه رنگ و نوع پرچم خیلی متمایز باشد.

اگر در طول مسیر همراهان مان را گم کنیم چه طوری در آن شلوغی قرار بگذاریم؟

تمام طول مسیر پیاده روی از خروجی نجف تا ورودی کربلا تیر های چراغ برقی وجود که شماره گذاری شده اند. از 1 تا 1460 هر کدام از این تیرها با هم دقیقاً 50 متر فاصله دارند. به نوعی خط نشان هستند که چقدر از مسیر را طی کرده و چه قدر باقی است. معمولاً برای اینکه هم کاروانی ها با هم قرار بگذارند از شماره های این تیرها که سمت چپ یا راست مسیر پیاده روی قرار دارد استفاده می کنند.
آیا خانم ها یا افرادی با سن و سال بالا می توانند این مسیر را طی کنند؟
این سوال معمولاً از آنجا ناشی می شود که گمان می شود تمام این مدت 3 روز و 2 شب را باید پیاده روی کرد! در حالی که تقریباً هر چند کیلومتر استراحت می کنید و نیاز نیست که تمام این مسیر را به صورت یک نفس پیاده روی کنید. هرچند که ماشین هایی هم بین راه وجود دارد که زائرینی که از ادامه ی پیاده روی ناتوان شده اند را به مقصد برسانند اما با نگاهی به اطراف خود خواهید دید که جمعیت خانم ها و همچنین افراد مسن کم نیستند بلکه بعضی از خانم ها با بچه ای در آغوش یا افرادی با معلولیت جسمی این مسافت بلکه بیشتر از آن (از شهرهایی مثل بصره 14 روز پیاده روی تا کربلا) را طی می کنند. در کل حضور در بین جمعیتی که همگی باهم به سمت هدفی خاص در حال حرکت هستند معمولاً طی مسیر را برای انسان راحت می کند. این تجربه را در راهپیمایی های مناسبتی احتمالاً تجربه کرده اید.
امنیت در طول مسیر چگونه است؟ آیا اینکه ما دو شب در طول مسیر هستیم امن هست؟
امنیت بین نجف تا کربلا خیلی خوب است و در سنوات گذشته در این مسیر انفجار یا خرابکاری اتفاق نیافتاده است هرچند که در مسیر بغداد-کربلا موردهایی از نقض امنیت وجود داشته است. اما مسیر پیاده روی نجف تا کربلا جزء امن ترین مسیرهای منتهی به کربلاست و تقریباً می توان گفت از امنیت شهر نجف و همچنین مسیر آن تا کربلا و شهر کربلا مخصوصاً منطقه ای که اطراف حرمین است خیالتان راحت باشد.
چه کفشی باید بپوشیم؟
حتماً سعی کنید از کفش راحت استفاده کنید اگر کفش تان ذره ای پای شما را اذیت می کند این اذیت در آن حجم پیاده روی خیلی نمود خواهد داشت و مطمئناً در روز آخر که معمولاً پای انسان در اثر یک عکس العمل طبیعی تاول های کوچکی خواهد زد بیشتر اذیت خواهید شد. ذکر دونکته اینجا ممکن است مفید باشد: عرب ها از دمپایی برای پیاده روی استفاده می کنند. احتمالاً حرکت با دمپایی به مراتب راحتر از کفش نامناسب خواهد بود. همچنین معمولاً چند ساعت آخر پیاده روی که نزدیک شهر کربلا خواهید شد به خاطر فشاری که کفش به پا خواهد آورد اکثر مردم پابرهنه راه خواهند رفت زیرا پابرهنه راه رفتن راحتر از حرکت با کفش نا مناسب است.
ساک هایمان را چه کنیم؟
سعی کنید از کوله پشتی استفاده کنید. راحتترین نوع بار جهت حمل در این مسافت کوله هایی است که کامل روی دوش قرار می گیرد. در غیر اینصورت از ساک های چرخدار که تحمل این مسافت را داشته باشند استفاده کنید زیرا اگر چرخ این ساک ها روی آسفالت مسیر حرکت دچار مشکل شود مطمئناً مجبور به حمل این ساک ها به روش های دیگر خواهید بود که کار را برای پیاده روی دشوار می کند. ممکن است با هماهنگی با دوستانتان کسی راضی شود که ساک ها را با ماشین های عبوری به کربلا ببرد و آنجا منتظر شما باشد! اما سعی کنید تجربه ی پیاده روی را ولو با حمل ساک دستی از دست ندهید. برخی از اعراب از جعبه های میوه استفاده می کنند و یک سر طنابی را در آن حلقه کرده و سر دیگر در دست می گیرند. با کشیدن این جعبه از نجف تا کربلا هم بار خود را در آن قرار می دهند و در بعضی موارد بچه های خردسال را به وسیله این جعبه ها می کشند.
آیا نیاز به حمل مواد خوراکی داریم؟
خیر! تقریباً می توان گفت همه نوع خوراکی در طول مسیر به صورت رایگان در اختیار است! در خیلی از موارد صاحبان موکب ها (هیئت هایی که بین راه چادر زده اند) به اصرار شما را مجبور می کنند از خوراکی های آنها بردارید.
این موکب ها چیست و چه تعداد در مسیر موکب هست؟
از ابتدای مسیر تا انتهای مسیر تقریباً تمامی طول مسیر به وسیله ی چادر ها یا سازه هایی تقسیم بندی شده است که هیئات هایی از سراسر عالم مسئولیت این چادر ها را بر عهده دارند! البته قریب به اتفاق این هیئت ها قبیله های عراقی هستند. عراقی ها به هیئت، موکب می گویند.
در این موکب ها چه خبر است؟ و چه خدماتی به زائرین می دهند؟
خدماتی که در این موکب ها داده می شود شامل موارد زیر است
انواع پذیرایی صبحانه / ناهار / شام. طبیعتاً در این حالت حق انتخاب با شماست که از کدام چادر چه چیزی را برای ناهار یا شام انتخاب می کنید! مثلاً ممکن است جایی به اصرار شما را دعوت به قیمه نجفی کند و چادری دیگر آب گوشت پخته باشد یا حتی در ایستگاهی برای صرف ساندویچ فلافل توقف کنید! حتی تنور هم در کنار راه یافت می شود و همانجا مشغول پخت نان هستند! انواع طعام از ماهی تا انواع ساندویچ و خورشت را می توانید در طول مسیر میل بفرمایید! فرقش با جاهای دیگر دنیا در این نیست که رایگان است بلکه علاوه بر رایگان بودن اصرار صاحب طعام و التماس او برای خوردن حتی یک لقمه از طعامش هر انسانی را منقلب می کند!
انواع میوه. معمولاً میوه ها را در وسط راه پیاده روی به زور به دستتان می دهند!
انواع شیرینی جات. خرما و شیرینی های محلی عراق به وفور در طول مسیر دیده می شود.
انواع نوشیدنی. چیزی که شاید در تمام مسیر به صورت یکنواخت پراکنده شده است چایی شکر معروف عراقی هاست! که در استکان های کمر باریک زائران را برای رفع خستگی و عطش به سوی خود می خواند! علاوه بر چایی قهوه تلخ و آب معدنی و انواع نوشابه هم در طول مسیر توزیع می گردد.
محل خواب و استراحت! بعضی از موکب ها طوری شرایط موکب را طراحی کرده اند که محل استراحت زائرین باشد. در این موکب ها پتو و بالش و سایر ملزومات یافت می شود و معمولاً در هر ساعتی عده ای در این موکب ها مشغول استراحت هستند.
مشت و مال زائرین! در طول مسیر موکب هایی را خواهید دید که زائرین را مشت و مال می دهند! بعضی توسط دستگاه و بعضی به صورت سنتی و حرفه ای! حتی در مواردی پاهای خسته و خاکی زائرین را به زور می شویند! حتی ناراحت می شوند اگر شما اجازه ندهید که پاهایتان را بشویند!
ایستگاه های امدادی و توزیع دارو و ملزومات پزشکی. در طول مسیر ایستگاههای امدادی تعبیه شده است که اگر مشکلی برای کسی پیش آمد با مراجعه به این ایستگاه ها از خدمات پزشکی بهره مند شود. در طول مسیر هلال احمر ایران نیز ایستگاههایی دارد که به زائرین خدمات می دهد.
ایستگاه های فرهنگی. در این ایستگاه ها بسته های فرهنگی از مداحی تا پوستر و مطالب و بروشور های فرهنگی توزیع می شود.
خدمات متفرقه! برخی از موکب ها دست به نوع آوری زدند و خدماتی به مردم ارائه می کنند که ممکن است مورد نیازشان باشد مثلاً موکب هایی هستند که خیاط در آنها نشسته و با نخ و سوزن و چرخ خیاطی آماده است تا مشکل لباس یا کیف دستی شما را برطرف کند! در موکب هایی کفاش نشسته! در موکب هایی برخی با تلفنی در دست التماس می کنند که از تلفن آنها استفاده کنی و با هرجای دنیا که میخواهی تماس بگیری!
در طول مسیر چه نوع لباسی مناسب است؟ آیا گرمای هوا زیاد است؟
با توجه به اینکه هم اکنون اربعین در زمستان قرار دارد گرمای هوا به هیچوجه اذیت کننده نیست و علاوه بر آن در ساعات شب و همچنین صبح هوا خیلی سرد هم خواهد شد. و بهتر آن است که لباس گرم به اندازه کافی بردارید.
آیا برای پیاده روی پول همراهمان باشد؟
معمولاً به خاطر رایگان بودن خدمات در طول این سه روز هزینه ای نخواهید داشت اما مقدار کمی پول هم ضرر نخواهد داشت بهتر است از پول ملی خود عراق استفاده کنید (دینار عراق)
اگر شارژ موبایلم تمام شد چه کنم؟ اصلاً برق وجود دارد یا خیر؟
در طول مسیر موکب هایی هستند (تقریباً هر 1 کیلومتر) که در کنار جاده پنل های 15تایی یا 20تایی برق گذاشته اند و زائرین دستگاههای برقی خود را در این پنل برای شارژ و استفاده زده اند.
محل خواب چگونه است؟ و چه نکاتی را باید برای محل خواب در نظر گرفت؟
برای محل خواب طول روز با توجه به وجود خورشید و گرمای نسبی هوا خیلی نکته ی خاصی وجود ندارد. اما برای خواب پیشنهاد می شود که اولاً قبل از ساعت 8 محلی را برای خواب از بین موکب های طول مسیر انتخاب کنید ثانیاً با توجه به سرمای شب سعی کنید به جای چادر در موکب هایی که ساختمان دارند و گرمتر هستند اطراق کنید. احتمال اینکه بعد از ساعت 11 شب جای گرم و مناسب گیر بیاورید کمی سخت خواهد شد. ذکر چند نکته در اینجا اهمیت دارد اولاً جای خواب مناسب برای خواهران و برادران در طول مسیر وجود دارد ثانیاً کسی بدون جای خواب نخواهد ماند! چون جا و ملزومات خواب مثل پتو و بالش به اندازه کافی هست فقط باید بتوانید موکبی که هنوز کامل پر نشده را پیدا کنید اگر از خود اهالی بخواهید برایتان معرفی می کنند که کجا هنوز برای خواب جا دارد.
در طول شب شرایط پیاده روی چگونه است؟
معمولاً بعد از ساعت 9 شب مسیر پیاده روی خلوت تر می شود و اکثر موکب داران تا اذان صبح استراحت می کنند اما در این میان کم نیستند موکب دارانی که شب را هم متناسب با سرمای شب خدماتی ارائه می کنند که زائرین شب رو را کمک کند. به عنوان مثال چایی و شیر داغ و حتی هدبند! برای جلوگیری از سرمای شب در طول شب توزیع می شود و عده ای هستند که ترجیح می دهند تا اذان صبح پیاده روی کرده و بعد از طلوع آفتاب بخوابند.
سرویس بهداشتی و وضعیت بهداشت مسیر چگونه است؟
هرچند که جمعیت زیادی در مدت زمان کوتاهی در این مسیر تردد می کنند اما به لطف اهل بیت و عشق خدام الحسین مسیر از لحاظ بهداشتی وضعیت مناسبی دارد و همچنین سرویس های بهداشتی (حمام و توالت) به صورت مرتب توسط خادمین تمیز می شود و اغلب سطح بهداشت در وضعیت نسبتاً خوبی قرار دارد. هرچند پیشنهاد می شود در کوله ی همراهتان یک صابون داشته باشید.
چه کنیم بیشتر بهره ببریم؟
همانطور که عراقی ها خود را برای پذیرایی از شما از مدت ها قبل آماده می کنند شما هم برای تاثیر گذاری بیشتر روی آنها و بالا بردن سطح علاقه و همچنین فکر آنها کار کنید/ به عنوان مثال تجربه ی ما در سنوات گذشته نشان داد بچه هایی که در طول مسیر ایستاده اند و به زائرین نگاه می کنند و گاهاً حتی با اصرار به شما خوراکی تعارف می کنند با یک اسباب بازی کوچک یا حتی یک بسته پاستیل چقدر به سر شوق آمده و مطمئناً در دراز مدت تاثیر این حرکت در ذهنشان و تصورشان راجع به شیعیان و حتی ایرانیان چقدر مثبت خواهد بود. حتی آماده کردن بسته های فرهنگی به زبان های عربی یا انگلیسی و توزیع آن بین مردمی که پیاده می روند تاثیر گذار است. گاهی یک پوستر یا یک عکس کوچک مذهبی با یک جمله ی عمیق تاثیر شگرفی بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت. روی تاثیر گذاری متقابل چه برای موکب داران چه برای سایر زائران از سراسر جهان برنامه ریزی کنید.
تصوير
اگر در طول مسیر با همکاروانی ها به صورت گروهی اطراق می کنید بهتر است که برنامه ای برای آن محل در نظر بگیرید مثلاً ذکر مصیبت یا مداحی و ... چون هم بعضی از موکب ها سیستم صوتی دارند که در اختیار می گذارند هم اینکه در طول مسیر به خاطر صدای زیاد بلندگو ها که دائماً در حال پخش نوای مداحی عربی هستند احتمالاً نمی توان مراسم یا مداحی داشت و گوش کردن به همین نواها و دیدن صحنه هایی که از جلوی چشم انسان در حال عبور است برای آماده شدن دل و توجه آدمی کافی است.
زیارت حسین با خستگی پیاده روی گویی مزه ای دوچندان دارد و اینجاست که پا و دل با هم ارتباط پیدا می کنند! در طول مسیر هنگامی که پاهایمان خسته یا حتی در مواردی جراحتی کوچک پیدا می کند کافی است برای آماده شدن دل. کمی اگر مرغ دل را پرواز دهی به وضوح کاروانی را خواهی دید که از کربلا به سوی شام به اسیری می روند و وقتی نگاهت را به طرفین بر میگردانی و میبینی اینچنین با عزت در حال راه رفتنی و اینچنین از تو پذیرایی می شود مطمئناً با خود می گویی این کجا و آن کجا؟ اینجاست که آدمی می گوید: لایوم کیومک یا اباعبدالله

-----------

توصيه هاى مركز طب جامع به زوار عازم تشرف پياده :

1- مقداري پودر سنجد همراه ببرند
هم غذاي خوبي است يكي دوقاشقش چند ساعت شخص را سير نگه مي دارد
هم دارو و مقوي براى تقويت پاها در حركت و حفاظت از سرما خوب است
و دافع رطوبت بدن است و سستي و رطوبت و عوارض فصل سرما را نيز برطرف مي كند
امتياز اين اذوقه اين است كه سبكبار و پر منفعت است باذن الله
پودر سنجد توصيه شد كه هسته اش را كه براى تقويت استخوان و پاها خوب است را دارا باشد

البته براى غذاي مختصر و سبك و پر انرزي = مصرف گردو و كمي حلوارده يا ارده شيره هم خوب بوده و سبكبار است

2- مقداري هم حنا همراه ببرند
و از قبل سفر كف پاهاشان را حنا بگذارند
پوست و پاها را مقاوم مي كند براى راه رفتن

در مواضع عرق كردن لاي پاها و و جاهايي كه در اثر حركت ممكن است عرق سوز شود
حنا را بكار ببرند

3- براى مقاومت در برابر سرما،
و تقويت سيستم ايمني
مصرف ويتامين ث مناسب است
مقداري قرص مكيدني ساده (بي رنگ و افزودني) همراه ببريد
در صورت ابتلا به سرماخوردگي شديد در حد بستري شدن براى برخاستن فوري و از برنامه زيارت بازنماندن
تزريق وريدي يك امپول ويتامين ث خوب است
ان شاء الله

4- بستن كمر با شال محكم و پیشاني با دستمال خيلي كمك است در سيربياده و به مقاومت زائر كمك مي كند
شال كمر را از جلو و زير شكم بسته و انرا پشت كمر پيجانده و چندبار با جستن و حركت بدن انرا محكم مي نمايند
مردها دقت كنند كه شال بالاي مثانه قرار گيرد و روي شكم نيايد
در صورتي كه دستمال پيشاني و شال كمر درست بسته شود هيچ برجستگي را ايجاد نمي كند

5- يكي از نكات كه از قديم در سفر بياده انجام مي دادند و هنوز حرفه اى ها هم ملتزمند
بابرهنه راه رفتن بود البته روي شنها و خاكها
كه بجز جنيه معنوي
باها سالمتر مي ماند تا با كفش را ه رفتن

الان بايد ديد شرايط محل راه رفتن جطوري است
اكر در مسير مواد غير خاك طبيعي مثل فلز خورده شيشه ووو باشد ديكر نمي شود

6- براى حفاظت از الودكي خاك و غبار و الودكيهاي تنفسي در اثر حركت جمعيت ووو
با جفيه جلوي دهان را ببنديد و باز نباشد
زنها هم با روسريشان
اكر دقت كنيد انها كه از راه دور بياده مي ايند و و حرفه اى هستند فقط جشمهايشان بيرون است

7- اكر در جاده و روي اسفالت راه مي روند
كفش خيلي مهم است
كفش ورزشي باشد سبك = دو شماره بزركتر از شماره باي شخص
جون در سير مستمر
كمي باها ورم مي كند و كفش شماره اصلي سبب زحمت مي شود

8- از حركت خيلي سريع و خسته كردن در راه رفتن برهيز شود
حتى جوانها و توانمندها جون در اخر كم مي اورند يا در راه رفتن
يا خستكي مانع استفاده از زيارت و حرم

9- براى توقفها برنامه ريزي باشد
مثلا هر 50 ستون يا هر 100 ستون توقف به مقدار مشخص ولو مختصري استراحت باشد
ارام و بيوسته حركت شود
اين توقفها طبق برنامه انجام شود حتى اكر خسته نباشند
و جوانترها بخاطر توانايي جلو نيافتند
مكر اينكه مسؤول تدارك و اسكان جا در كربلا باشند
از اذان صبح تا مغرب 12 ساعت وقت داريد و در 12 ساعت بقدر بنج ساعت راه برويد
يعني سير بسيار كند و با خيلي استراحت

10- جيزي كه مرتبا بايد ياداوري ذهني بشود كه بياده رفتن اين مسير نياز به توان بدني يا جواني يا ... ندارد فقط اراده نياز دارد
و اكر فكر كنيد كه منتظر ماشين شويد بعدا؛ اين امر عملا ممكن نيست
و ديرتر از بياده مي رسيد
نكاه كنيد به اطرافتان و افراد مسن را ببينيد كه بعضا جند هفته اند در راه هستند
اكثريت جمعيت مال شهرهاي قبل از نجف هستند
اين كه بيايند از نجف شروع كنند مال زوار ايراني است
و نجفيها تعدادشان از كل جمعيت مليوني كم است
فلذا اكثر شركت كنندكان زيارت بياده عراق كساني هستند جندين برابر مسير نجف و كربلا را راه مي اين

11- در هر توقف و استراحتي كفشها را دراورده و باها را شسته و يا مرطوب كرد
و بعد خشك كرده و مجددا كفش را ببوشد

12- البته سؤالات و نيازهاي بيشتر را كلنيك و دفتر دوم طب جامع باسخكو هستند

محفوظ و موفق باشيد
pejuhesh232
 
پست ها : 8630
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

بعدي

بازگشت به تشرف پياده به زيارت حضرات معصومين علیهم السلام


Aelaa.Net