مصرف غلط

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

مصرف غلط

پستتوسط najm134 » شنبه مارس 27, 2010 12:40 pm

عناوين گزارشاتي كه تا كنون در اين باره منتشر شده است: اسراف کننده ترین مردم جهان - اتلاف انرژی در صنعت برق ایران - توليد روزانه 45 هزار تن زباله در کشور - ایران در رده سوم مصرف انرژی در جهان - مصرف برق ايران 3 برابر مصرف جهاني است
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مصرف غلط

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 6:38 pm

اسراف کننده ترین مردم جهان
مردم انگليس يک سوم مواد غذايي خريداري شده را به سطل هاي زباله مي ريزند . تصوير
شبکه تلويزيوني فرانس بيست و چهار : مردم انگليس با توليد بيش از بيست ميليون تن زباله در سال، عنوان اسراف کننده ترين مردم را در ميان ساکنان کشورهاي اروپايي به خود اختصاص داده اند.
از آنجايي که بيشتر اين زباله ها را مواد غذايي تشکيل مي دهند، سطل هاي زباله انگليس در اين کشور به فروشگاه هاي مواد غذايي تبديل شده اند.
بر اساس يک آمار باور نکردني هر خانم خانه دار انگليسي به طور متوسط يک سوم مواد غذايي خريداري شده را به سطل زباله مي ريزد.
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مصرف غلط

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 6:41 pm

اتلاف انرژی در صنعت برق ایران
در دنیایی زندگی می کنیم که بدست آوردن و حفظ انرژی حرف اول را در منابع یک کشور می زند و برای بهینه مصرف کردن آن سمینارها و همایش های بزرگ کوچک برگزار می شود. انواع تیزر های تبلیغاتی سعی در آگاه سازی اقشار مختلف جامعه دارد و به جهت تولید و انتقال دانش آن رشته های مختلف دانشگاهی از جمله مهندسی نور ایجاد می شود. در چنین دنیایی آمار ها نقش موثری در تصمیم گیری و سیاست گذاری مصرف انواع منابع کشور دارد. به آمار های اتلاف انرژی روشنایی در کشورمان ایران توجه فرمائید.
روشنایی معابر:
طبق آمار ارائه شده در سایت آمار وزارت نیرو در سال 1384، 4.305.000.000 Kwh مقدار برقی است که وزارت نیرو برای روشنایی معابر به فروش می رساند. از طرفی بسته به نوع سرپوش هر روشنایی که وظیفه هدایت پرتوهای نور لامپ را برعهده دارد هر سرپوش نامناسب از 30% تا 40% اتلاف انرژی را دربر دارد. با احتمال اینکه اکثریت این سرپوشها از نوع لاکپشتی (نه تلسکوپی) بوده و البته بجز آلودگی خود حباب سرپوش، با اعمال حداقل این اتلاف یعنی 30% به رقمی معادل 1.291.500.000 Kwh می رسیم. یعنی این رقم را صرف روشن کردن آسمان کرديم .
روشنایی فضای داخل منازل:
از برق کل کشور که صرف روشنایی می شود 69%(یعنی سالانه 7 میلیارد کیلو وات ساعت، معادل 13 میلیون بشکه نفت به مبلغ 62 میلیارد تومان) آن در منازل استفاده می گردد. اگر هر خانواده فقط یک لامپ 100وات از مصرف خود بکاهد در سال 1 میلیارد kwh برابر 2.7 میلیون بشکه نفت و 12.87 میلیارد تومان در مصرف برق روشنایی کشور صرفه جویی می شود.
پیمایشی در تهران:
پیمایشی از ابتدای خیابان سهروردی شمالی(پل سید خندان) تا تقاطع عباس آباد و سهروردی انجام گرفت که بموجب آن 22 عدد لامپ گازی با میانگین 400 وات مصرفی و 26 عدد لامپ معروف به خیاری 550 وات (متال هالاید) در بیرون فضای مغازه های این خیابان، دقیقاً در جلوی درب آنها پرتوافشانی می کرد که همه آنها خیرگی را برای عابرین بدنبال دارد.
جمعاً با احتساب 4 ساعت کاری هر لامپ در هر شب، 92 Kwh مصرف انرژی برق این قطعه از خیابان است و با ضرب این مقدار در 26 روز کاری 2392 K--wh در ماه و برای 1000 معبر مشابه در تهران رقمی معادل 2.392.000 Kwh اتلاف انرژی را شاهد هستیم. اگر بخواهیم این مقدار را برای واحد های تجاری به ریال محاسبه کنیم 92 Kwh را در 70 تومان (به ازای هر (Kwh ضرب کرده که به 6440 تومان رسیده و برای 26 روز کاری 167440 تومان و به ازای 1000 معبر مشابه در شهر تهران ره رقم 167440000 تومان می رسیم.
اما این آمار در حالی است که بیشترین کسبه خیابان سهروردی شمالی را دکورات ها و کابینت سازان تشکیل می دهند که بدلیل تزئینی بودن ماهیت کارشان بیشتر سعی درنورپردازی فضای داخل مغازه دارند. اما معضل استفاده از لامپ های قوی را عمدتاٌ در میوه فروشی ها، سوپر مارکتها، بقالی ها و اغذیه فروشی ها شاهدیم. واضح است با آمار گیری از خیابان هایی که تعداد چنین مشاغلی درآن افزون است آمار پیش روی شما چندین برابر آن خواهد شد.
نمونه هاي استفاده غير استاندارد از نور در بيشتر كوچه و خيابانهاي كشورمان به كرات به چشم مي‌خورد. ميزان شدت روشنايي كه بطور متوسط در فاصله 2 متري لامپهاي بخار جيوه يا بخار سديم 400 وات بدون حباب يا شيشه محافظ به وجود مي‌آيد با در نظر نگرفتن اثرات ساير منابع نور, اين ميزان حدود 650 و 1350 لوكس است كه به تنهايي 6/2 و 4/5 برابر ميزان استاندارد روشنايي در كارهاي نيمه دقيق يعني 250 لوكس مي‌باشد.
معادلات تولید انرژی:
به طور متوسط0.47 تن ذغال سنگ برای تولید 1000 کیلووات برق لازم است. بنابراین یک تن ذغال سنگ 2100 کیلو وات برق تولید میکند و1.8 بشکه نفت خام برای تولید، 1000 کیلووات برق نیاز است. پس یک بشکه نفت خام 556 کیلووات برق تولید می کند. بنابراین برق هدر رفته مساوی است با6 میلیون تن ذغال سنگ هدر رفته (باران اسیدی و آلودگی هوا را نیز اضافه کنید) یا 23 میلیون بشکه نفت خام.

تذكر: با تمام اين تمام تفاصيل؛ همانطور كه امام جمعه مشهد در خطبه هاى نماز جمعه هفته قبل كفته است: اينها بهانه براى كران كردن برق براى دولت نمي شود، دولت بايد براى اين كار فرهنكسازي كند، و با كران كردن كمبود برق جبران نمي شود.
توضيح:
1- يكي از موارد مهم فرهنك سازي اصلاح باور غلط عوام بر ارزش بودن مصرف بالاتر است، كه نشانه دارايي است، بجاي سريالهاي بي محتوا كزارشهاى مستند از شخصيتهاى مختلف جوامع ثروتمند دنيا نشان دهند كه عليرغم تمكن مالي جطور در مصرف دقيق هستند.
2- نكته ديكر تحقيقات دانشمندان غيروابسته به سلطه جهاني؛ كه درباره خطرات كثرت جريان برق در محيط زندكي و يا روشن بودن فضاي اطاق در شب و... را منتشر و در برنامه هاى تلويزيوني فرهنك سازي كنند، وقتي مرتبا تجملات زمينه فيلمها و سريالها باشد؛ توصيه به زهد و صرفه جويي در عوام تاثيري ندارد.
3- برق ضروري هر خانواده بسيار ارزان باشد (خصوصا خانواده هاى غير مرفه) و برق مغازه ها و مراكز و خانه هايي كه اسراف مي كنند مطابق نرخ تجارتي بدون سوبسيد و به عنوان جريمه كَران باشد.

najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مصرف غلط

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 6:42 pm

توليد روزانه 45 هزار تن زباله در کشور
رييس سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي کشور گفت: تاكنون توانسته‌ايم تنها از دفن 10 درصد زباله‌هاي کشور که به صورت غيربهداشتي انجام مي‌شد، جلوگيري کنيم.
به گزارش ايسنا ، مهندس هاشمي در مراسم اختتاميه چهارمين همايش ملي مديريت پسماندها در مشهد، اظهار كرد: روزانه 45 هزار تن زباله در کشور توليد مي‌شود که اين سرانه به ازاي هر نفر در روستاها، 500 گرم و در شهرها 650 گرم است.
معاون عمراني وزير کشور به ذکر آماري از وضعيت دفن پسماند در سال‌هاي 85 و 86 پرداخت و گفت: ميزان دفن زباله‌ها در سال 85 به صورت تلمباري 72 درصد بود که اين رقم در سال گذشته به 55 درصد کاهش يافت، ضمن اين که ميزان دفن غيربهداشتي در سال 85 برابر 24 درصد و در سال 86 به ميزان 12 درصد کاهش يافت.
وي ميزان بازيافت زباله در سال 85 را 12 درصد و در سال گذشته 17 درصد عنوان کرد.
هاشمي با اشاره به اين که در حال حاضر 15 درصد زباله‌ها به صورت مکانيزه جمع‌آوري مي‌شود که اميدواريم جهش و رشد قابل توجهي در اين بخش حاصل شود، تصريح کرد: اعتقاد داريم آموزش و فرهنگ‌سازي از مواردي است که بيشترين تاثير را خواهد داشت، بنابراين اين دو بخش بايد به عنوان برنامه‌هاي اصلي ما تلقي شود.
تذكر: اكر همه ما سعي كنيم مواد غذايي و قابل تحليل در خاك را از مواد صنعتي قابل بازيافت توسط مراكز و دستكاههاى مخصوص جدا نموده با اين اقدام ساده و آسان از آلوده كردن زمين كلوكيري كرده ايم.
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مصرف غلط

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 6:45 pm

ایران در رده سوم مصرف انرژی در جهان
دکترای مدیریت استراتژیک و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید محلاتی قم گفت: ایران رتبه سوم مصرف انرژی در جهان را دارد.
حسین تلاشان در گفتگو با مهر اظهار داشت: سرانه مصرف انرژی در کشور بسیار بالاست و باید برای بهینه سازی این مصرف فرهنگ سازی شود این در حالی است که مصرف انرژی فسیلی در برخی کشورهای صنعتی نظیر ژاپن و نروژ بسیار کمتر از ایران است. تصوير
وی خاطرنشان کرد: بی توجهی به فرهنگ مصرف بهینه سوخت و صرفه جویی در آن سرانه مصرف انرژی در کشور را افزایش داده است. به گفته تلاشان، باید راهکارهای مناسبی برای کاهش مصرف انرژی در کشور اتخاذ شود زیرا ذخایر فسیلی مانند نفت و گاز تجدید ناپذیر است.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید محلاتی قم ادامه داد: انرژی مربوط به نسل کنونی نبوده بنابراین برای حفظ این ذخایر ارزشمند باید برنامه ریزی شود. وی تاکید کرد: همچنین برای درآمدهای انرژی به ویژه نفت باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا نسلهای آینده نیز از این سرمایه گذاری استفاده کنند. دکترای مدیریت استراتژیک عنوان کرد: همچنین برای کاهش و مصرف بهینه انرژی جایگزینی سوخت نظیر انرژی هسته ای نیاز است.
وی یادآور شد: برخی از چاههای نفتی ایران نظیر چاه مسجد سلیمان خشک شده بنابراین باید به مصرف بهینه انرژی توجه ویژه شود.
به گفته تلاشان: در حال حاضر درصد بالایی از بودجه کشور متکی به درآمد نفت است که برای کاهش این وابستگی باید برنامه ریزی شود. وی بیان داشت: ایران از نظر ذخایر نفتی و گاز رتبه دوم را بین کشورهای جهان دارد
.
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مصرف غلط

پستتوسط najm134 » جمعه آپريل 16, 2010 6:48 pm

مصرف برق ايران 3 برابر مصرف جهاني است
مدير عامل شرکت توانير گفت: مصرف برق در ايران 3 برابر استاندارد مصرف جهاني است .
به گزارش سرويس اقتصادي برنا به نقل از پايگاه خبري وزارت نيرو، "محمد بهزاد" با بيان اينكه يک پنجم برق كشور در استان تهران توليد مي ‌شود افزود: كشور ما 2/5 تا 3 برابر خانواده جهاني برق مصرف مي ‌كند.
وي در نشستي با حضور مدير عامل، معاونين و مديران شرکت برق منطقه اي تهران تصريح كرد: ما بايد با دقت بيشتري توسعه و بهره برداري از پروژه هاي برق را دنبال كنيم تا مردم با كمبود برق مواجه نشوند.
مدير عامل شرکت توانير ادامه تصريح کرد: در كشور واحدهاي كوچک پراكنده‌اي وجود دارند كه مايل هستند در بخش توليد برق همكاري داشته باشند اين واحدهاي توليدي قادر به توليد برق با راندمان بالا هستند و اين مساله مي ‌تواند موجب نوآوري در صنعت برق شود.
بهزاد با اشاره به اهميت كاهش مصرف برق در بخش خانگي و تجاري تصريح کرد: راهبرد مديريت مصرف برق بايد توسط برق منطقه‌اي تهران هدايت شود. وي در مورد بهره‌گيري از راهكارهاي مديريت مصرف برق اظهار اميدواري كرد و گفت : با فرهنگ سازي و توزيع لامپ كم مصرف و بهينه كردن لوازم خانگي برقي شاهد كاهش مصرف برق خواهيم بود.
مديرعامل شرکت توانير پيگيري و بررسي نصب واحدهاي خورشيدي در اطراف تهران بزرگ، نصب آبگرمكن‌هاي خورشيدي و بهره برداري از نيروگاه‌هاي بادي را به عنوان راهكارهاي ديگر توليد برق دانست.
وي با اشاره به بهره‌برداري از سيستم GIS در برق تهران بيان کرد: برق تهران در همه زمينه‌ها در تحول و نوآوري پيشرو بوده و ما اميدواريم پروژه پست شيخ بهايي، پرند- فيروز بهرام، عظيميه - كمال آباد با حساسيت و جديت ويژه اي توسط برق تهران دنبال شود تا با افتتاح آن ها توليد برق در تابستان سال آينده به حداكثر برسد.
بهزاد با بيان اينكه اگر حوزه سدها پر شود ما مي ‌توانيم حداكثر استفاده را از ظرفيت نيروگاه‌هاي برق آبي داشته باشيم ، ظرفيت توليدي نيروگاه‌هاي برق آبي را سه هزار كيلو ولت اعلام كرد كه در حال حاضر به دليل كمبود بارش و خشكسالي سال قبل حداكثر توليد برق در اين نيروگاه‌ها دو هزار مگاوات است .
تذكر: بنا به اظهار وزير نيرو: بيشتر از سي درصد برق مصرفي كشور در خطوط انتقال نيرو به هدر مي رود! به علت بائين بودن استاندارد كيفيت. براى تاثير تبليغ اصلاح روش مصرف در مردم بايد دولت از خودش شروع كند. والبته اين منافاتي با انجام وظيفه شخصي هر فرد در رعايت صرفه جويي و اجتناب از اسراف ندارد.
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مصرف غلط: اسراف و تبذير در ايران

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه مه 10, 2011 9:58 pm

فاصله واقعی فقیر و غنی در تهران چقدر است؟

نوشته شده در تاریخ ۲۷ / شهریور / ۱۳۸۹ساعت : ۱۶:۱۴
برخی قیمت ها بیشتر شبیه شوخی هستند و باور بعض از آنها هم از جمله کار های سخت است.
ولی باید بپذیرید و باور کنید، کفش ۳ میلیون تومانی، عطر یک میلیونی، کیف ۱۸ میلیونی و … خودروی ۶۰۰ میلیون تومانی در همین شهر خودمان به فروش رفته است
و البته خواندن این گزارش به بیماران قلبی و اعصاب و روان توصیه نمی شود.
به گزارش فردا، تمایل به زندگی اشرافی و تجملات در جامعه ما کم کم به یک پدیده عادی تبدیل می‌شود. کافی است تا کمی در خیابان‌های مرکزی و شمالی شهر تهران قدم بزنید تا با یک مشاهده ساده تفاوت قیمت دو خودروی ایستاده در کنار هم را که گاها به ۳۰۰ میلیون تومان می رسد متوجه شوید. این موضوع در مورد بهای محصولات لوکسی چون کیف، کفش، عینک، گوشی موبایل و … نیز صادق است.
در شهری که در برخی مناطق جنوبی آن خانواده‌های پرجمعیتی با درآمدهای کمتر از ۲۰۰ هزارتومان زندگی می‌کنند و کودکانی هستند که شب‌ها را در آرزوی داشتن یک توپ چرمی فوتبال و یا یک عروسک کوچک به بالین می‌روند، خانواده‌هایی هستند که از فرط استیصال برای خرج کردن ثروت‌های کلانی که گاهاً یک‌شبه به دست آورده‌اند، روی به خرید کالاهای لوکسی می‌آورند که حتی فروشنده آن‌ها هم می‌داند ارزش چنین قیمتی را ندارند.
در این گزارش سعی شده، گرانترین خرید های انجام شده در مورد کالاهای مختلف معرفی شوند تا مشخص شود ثروتمندان شهر تا چند برابر همشهریان فقیرشان خرج می‌کنند.

*گرانترین خودرو ؛*
در شهری که برخی مردان آن با یک پیکان مدل ۵۰ از خروس‌خوان صبح تا پاسی از شب برای کسب روزی حلال خیابان‌های شهر را در زمستان و تابستان گز می‌کنند تا مسافری را جابجا کنند و کرایه ۲۰۰-۳۰۰ تومانی او را به دخل اضافه کنند، گرانترین خودرویی که به صورت معمول و با مجوز وزارت بازرگانی وارد کشور می شود خودروی بنز S500 با قیمتی حدود ۳۳۰ میلیون تومان است. البته باید به واردات انگشت شمار خودروهایی نظیر فراری ؛ لامبورگینی، هامر و … اشاره کرد که از این میان گفته می شود رکورد دار فهرست گرانترین خودرو یک لامبورگینی زرد رنگ با قیمت حدود ۶۰۰ میلیون تومان است. یعنی معادل بهای هفتاد و دو دستگاه پراید!

*گرانترین کیف ؛*
اگر سری به اینترنت بزنید و با برند های عرضه های کننده کیف های درست شده از چرم حیواناتی نظیر مار و کورکودیل و … آشنا شوید متوجه می‌شوید پرداخت چند هزار دلار ناقابل برای خرید یک چنین کیف هایی امری معمول است که در تهران خودمان هم اتفاق افتاده که البته باید برای سفارش آن حدود دو ماهی هم صبر کرد. گرانترین کیف های کورکودیل با مارک هرمس را حدود ۶۴ هزار دلار قیمت گذاری کرده اند که البته بررسی ها نشان می دهد دو کیف با همین مارک در تهران به قیمت های ۱۲ و ۱۸ هزار دلار به فروش رفته است. اگر قیمت‌های نجومی برای کیف‌های لوکس و تزئینی برق از کله‌ شما پرانده است، می‌توانید چند روزی صبر کنید تا در اول مهرماه کودکانی را در همین شهر مشاهده کنید که چگونه کیف‌های مندرس و پاره خود را از همکلاسی‌ها و دوستان خود پنهان می‌کنند، شاید برق کله شما به محل اصلی خود بازگردد.

*گرانترین عینک آفتابی؛*
اگر عینک های ۲ و ۳ هزار تومانی با مارک های البته تقلبی در کوچه و خیابان فروخته می شوند و خریدار هم بعضا سالها از آن استفاده می‌کند، لازم است بدانید گرانترین عینک های معمول بازار قیمت هایی حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان دارند که البته مدیر یکی از معروف ترین فروشگاه های عینک از فروش یک عینک ۲۵ میلیون تومانی مارک کارتیه با فریم تمام طلا و نگین های برلیان خبر می دهد . هرچند گفته می شود گران ترین عینک فروخته شده در ایران رقمی حدود ۴۰ میلیون تومان داشته است.

*گرانترین گوشی موبایل*
لازم نیست بابت پرداخت چند ده هزار یا چند صد هزار تومان ناقابل برای خرید گوشی جدیدتان خود خوری کنید، چراکه تا بحال در شهر تهران گوشی DIOR با قیمت ۶ میلیون تومان، بلک بری با برلیان به قیمت ۱۹ میلیون تومان و جورجیو آرمانی با قیمت ۲۱ میلیون تومان به فروش رفته و جواهر فروشی هایی هم هستند که روکش طلا و جواهر مخصوص گوشی موبایل برای مشتریان خود تهیه می کنند. به نظر شما با ۲۱ میلیون تومان کلیه چند فروشنده نیازمند کلیه را که اطلاعیه فروش کلیه خود را بر در و دیوار همین شهر آویزان کرده‌اند، می‌توان خرید؟ ما هم مثل شما نمی‌دانیم، چون هنوز به کلیه‌فروشی نیفتاده‌ایم.

*گرانترین عطر *
شما می‌توانید با با مبلغی کمتر از ۳۰۰۰ تومان هم یک عطر کوچک و البته خوشبو برای خود و یا عزیزانتان از صدها عطرفروشی شهرتهران بخرید. اما جالب است بدانید که یک مرد مهربان! عطر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانیLAILIQUE را برای همسرش از یک عطر فروشی مشهور تهران خریده است و از خود این رکورد عجیب را بر جای گذاشته است، نکته جالب اینجا است که از این عطر تنها ۴۰ عدد در دنیا وجود دارد.

*گرانترین روسری؛ *
هرچند روسری با هر مارکی که دلتان بخواهد را می توانید از فروشگاه های تهران به قیمت ۴-۵ هزار تومان بخرید ولی یک بوتیک معروف تهران روسری با مارک های اصل شانل، لویی ویتون و … را به قیمت های ۶۰۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان به فروش می رساند.

*گرانترین کفش؛*
تصویر کودک خردسال حاشیه‌نشین را در حالی که دمپایی‌های لنگه به لنگه‌ای را به پاکرده است در خاطر بیاورید و پاراگراف آخر این گزارش عجیب را مطالعه کنید. خیابان فرشته، یکی از گرانترین خیابان ها و البته محلات پایتخت است، بوتیک‌های این خیابان عرضه کننده کفشهای فرانسوی و ایتالیایی هستند که البته قیمت مارک DIOR آنها بین ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان است. با یک میلیون تومان چند تا کفش زمستانی بچه‌گانه می‌توان خرید تا پای کودکان فقیر تهرانی از سرمای استخوان‌سوز زمستان تهران که به زودی فرخواهد رسید در امان بمانند؟


==========
نكته مهم:
==========
نكته جالب توجه در اين زمينه اين است كه :
اكثر اين كَونه اسراف و تبذيرها توسط اغنيا و ثروتمندان واقعي نمي شود؛
بلكه بيشتر اين موارد مربوط به افراد تازه به دوران رسيده فاقد شخصيت ارزشي و ريشه خانوادكي مي باشد،
كه مي خواهند با ثروتمند نمايي عقده كمبودهاى كذشته خويش را تسكين دهند.

========
عبرت:
========
تنها عبرت از اين كزارش تذكر به اين آيه شريفه قرآني است:
تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير

خدا نكند كوته فكري سبب:
آرزو يا طمع و ميل به اين رفتار نابسند شود
يا
بي اهميتي و ناسباسي آنجه براى او فراهم است قرار دهد
يا
وسيله طعن و تحقير روزي حلالي كه خداوند در كنار ايمان به او عطا فرموده بكردد

حضرت رسول الله صلى الله عليه وآله بركزيده ترين شخصيت جهان هستي
وقتي جبرئيل از جانب حق تمام ذخائر مادي و كَنجهاى قيمتي زمين را بر او عرضه نمود
حضرت خاتم الأنبياء صلى الله عليه وآله از خداوند خواست:
خدايا روزيم را روز به روز قرار ده، يكروز كَرسنه ام بدار تا تو را بخوانم، و يكروز سيرم بدار تا تو را شكر نمايم.

====
ما نيز از خداوند مي خواهيم كه: روزي حلال و طيب با عافيت و امنيت و نورانيت؛ همراه با شكر و رضايت به ما عنايت بفرما.
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

بررسي مصرف ايراني

پستتوسط najm134 » يکشنبه ژوئن 17, 2012 3:58 pm

مصرف زدگی زیان نعمت

مواد غذایی:

1- نان:
منطقه سرانه مصرف سالیانه نان (واحد كیلوگرم) نسبت
ایران 160 ایران 6 برابر جهان
جهان 25

مردم ما پرمصرفترین مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند و با سرانه 160 كیلوگرم بالاترین مصرف سرانه نان را در جهان دارا هستیم. لازم به توضیح است. میزان تولید نان در ایران 25 میلیارد عدد است.
آنجه اين مصرف را در شمار مصرف غلط مي آورد اين است كه بيشتر حجم مصرف بخاطر ضايعات نان است
يعني مصرف ايراني بيشتر است نه اينكه بيشتر نان مي خورد بلكه براى هر نان خوردن مقداري زيادي نان را دور مي ريزد


2- تخم مرغ:
سرانه مصرف تخم مرغ (واحد كیلوگرم) نسبت
ایران 8 تا 9
ایران یك سوم جهان
كشورهای پیشرفته 24

سرانه مصرف تخم مرغ در ایران 8 تا 9 كیلوگرم است كه این رقم در كشورهای پیشرفته 24 كیلوگرم است.
اين آمار بر اساس فروش توليدكنندكان تخم مرغ مي باشد، و بيشترين حجم مصرف تخم مرغ از طريق توليد خانكي است كه بيرون از اين آمار است
از آنجا كه اكثريت جمعيت ايران را جمعيت روستايي تشكيل مي دهد و عادت به توليد خانكي تخم مرغ نه تنها در روستا بلكه در شهرها هم شايع است و آمار توليد اين بخش جزو آمار توليد و مصرف كشور نيست فلذا آمار فوق براى محك مصرف مردم ايران كارايي ندارد
پايين بودن اين ميزان مصرف نقصي نبوده جون همين حجم مصرف بيشتر از ميزان مورد نياز بدن است

بنا بر آمارهاى تقريبي مصرف تخم مرغ هر ايراني جند برابر مصرف مورد نياز اوست
براى تامين مواد مورد نياز بدن از طريق تخم مرغ و حفظ سلامت بدن
بطور معمول هفته اي يكبار و آن هم دوعدد توصيه مي شود
مصرف بيشتر از اين سبب آسيب كبدي و عوارض خوني است
اين در صورتي است كه تخم مرغ بطور اركانيك تهيه شده باشد
اما اكر محصول توليديهايي است كه به اصطلاح خودشان محصول با كيفيت دارند و با دارو و آنتي بيوتيك و مكملها و نيز كنستانتره و تزريق برخي مواد به تخم مرغ عرضه مي شود، در اين صورت همان دو تخم مرغ در هفته هم زيان آور است

و همكان مي دانند كه مصرف مستقيم و زياده از حد تخم مرغ به عنوان غذاي يك وعده امري است بسيار شايع كه هر هفته مكرر تكرار مي شود، به اين حجم مصرف؛ مقدار مصرف غير مستقيم تخم مرغ از طريق كيكها و شيرينيها و غذاها و جاشنيها (سوسها) و... را بايد افزود
و محكم مي توان كفت كه مصرف تخم مرغ در ايران متجاوز از مرز سلامتي است



3- شیر:
سرانه مصرف شیر (واحد كیلوگرم) نسبت
ایران 90 ایران یك سوم اروپا
اروپا 300

سرانه مصرف شیر در ایران 91 كیلوگرم در سال است كه این سرانه در اروپا 300 كیلوگرم برآورد میشود.
همچنین براساس آخرین آمار در مورد سبد غذایی ایرانیان، مصرف لبنیات به ازای هر نفر روزانه 139 گرم است كه فقط 28 گرم از این میزان را شیر تشكیل میدهد. در حالی كه مصرف مطلوب لبنیات هر فرد باید روزانه 225 تا 240 گرم باشد.

جند نكته مهم:
1- بايسته ذكر شده در مصرف شير طبق نظر طب تجاري است
اين حجم مصرف در طب جامع و حتى طب كهن و اسلامي تاييد نمي شود

2- خصوصا كه شير و لبنيات شايع در بازار توسط كاو توليد شده
آن هم كاوي كه با دستكاري زنتيك ايجاد شده
و سبس تحت تزريق انواع هورمونها و وىمنتيي بيوتيكها و داروها مي باشد و غذاي وي هم كنستانتره و آلوده با زوايد حيواني و شيميايي است
مصرف اين لبنيات جزو محذورات بوده و مصرف هر گرم آن زير سؤال است

3- ملاك مصرف صحيح را مصرف مردم كشورهاى صنعتي امريكا و اروبا قرار دادن از باطل ترين ملاكهاى شنيده شده تاريخ بشر است
اسراف و جهالت و اشتباهات آن مردم زبانزد اهل نظر است
و كمترين آنكه مصرف مردم عادي اروبايي مانند هر بشر بر اساس شهوات و تبليغات تجاري شركتهاى توليدي است
و نبايد ميزان سنجش قرار كيرد


4- شكر:
سرانه مصرف شكر (واحد كیلوگرم) نسبت
ایران 30 ایران 6 برابر جهان
جهان 5

سرانه مصرف شكر هر ایرانی 30 كیلوگرم و 6 برابر میانگین هر فرد در دنیا است.
اين ميزان مصرف به معني اسراف شديد است
وسعت زيانباري آن با آكاهي از مخاطر شكرسفيد صنعتي معلوم مي شود


5- سویا:
سرانه مصرف سویا (واحد كیلوگرم) نسبت
ایران 0.5 ایران یك بیستم جهان
جهان 10

در حالی كه مصرف سرانه سویا در اروپا و آمریكا 9 تا 11 كیلوگرم برآورد شده است. حجم مصرف این فرآورده در ایران تنها به نیم كیلوگرم به ازای هر نفر می‌رسد.

تذكر مهم:
ملاك مصرف صحيح را مصرف مردم كشورهاى صنعتي امريكا و اروبا قرار دادن از باطل ترين ملاكهاى شنيده شده تاريخ بشر است
اسراف و جهالت و اشتباهات آن مردم زبانزد اهل نظر است
و كمترين آنكه مصرف مردم عادي اروبايي مانند هر بشر بر اساس شهوات و تبليغات تجاري شركتهاى توليدي است
و نبايد ميزان سنجش قرار كيرد

از آنجا كه سويا شايع در بازار سويا وارداتي و تراريخته (دستكاري زنتيك) مي باشد لذا تاسفي بر نقصان مصرف آن وجود ندارد


6- نوشابه:
سرانه مصرف نوشابه (واحد لیتر) نسبت
ایران 42 ایران چهار برابر جهان
جهان 10

ایرانیان سالانه بیش از 2 میلیارد و 900 میلیون تومان نوشابه استفاده می‌كنند.
بنابراین از نظر سرانه مصرف نوشابه گازدار در ایران، رتبه اول جهان را داریم.
سرانه مصرف نوشابه در ایران 42 لیتر است. در حالی كه این سرانه مصرف 4 برابر سرانه مصرف دنیاست.
اين حجم مصرف بسيار خطير بوده و از مرز هشدارهاي شديد نيز كذشته است

7- نمك:
سرانه مصرف نمك در سال (واحد كیلوگرم) نسبت
ایران 6 ایران 2 برابر جهان
جهان 3

میزان استاندارد مصرف نمك بین 4 تا 5 گرم در روز است. در حالی كه ایرانیان بطور متوسط روزانه 8 تا 10 گرم نمك مصرف می‌كنند.
اين حجم مصرف بسيار خطير بوده و از مرز هشدارهاي شديد نيز كذشته است
خصوصا كه نمك شايع مصرفي نمك صنعتي است نه طبيعي

8- میوه و سبزیجات:
سرانه مصرف سالیانه میوه و سبزی (واحد كیلوگرم) نسبت
ایران 30 ایران یك چهارم استاندارد جهانی
جهان 120

ایران در تولید 15 محصول اصلی باغی دنیا مقام اول تا دهم را دارد و بیش از 4 درصد از میوه و مركبات جهان را تو لید می‌كند.
اما مصرف سبزی و میوه در كشورمان كمتر از میزان استاندارد جهانی است (روزانه هر فرد باید حداقل 400 گرم میوه و سبزی مصرف كند. سرانه مصرف در ایران 100 گرم است)

هشدار:
ميوه و سبزي مورد توصيه آن محصولي است كه بدون دستكاري زنتيك و بدور از سمباشي و كودشيميايي بدست آيد
اين موارد را از سبد مصرفي خود بيرون كنيد
ميوه ها و سبزيجاتي كه بومي نبوده و با شكلهاى بسيار جذاب و يكسان عرضه مي شود
عليرغم تصاوير جذابش باطني خراب دارد و اكثرا با دستكاري زنتيك بعمل آمده و فاقد استانداردهاي آپرلايف (UPPER LIFE = زندگي برتر) می باشد و لذا تا مي توانيد آنها را مصرف نكنيد


9- ماهی:
سرانه مصرف سالیانه ماهی (واحد كیلوگرم) نسبت
ایران 7 ایران حدود یك سوم جهان
جهان 18

طول عمر:
طول عمر ایرانیان %20 كمتر از میانگین جهانی است.

توضيح:
1- ارتباط سلامتي و طول عمر به نخوردن ماهي معلوم نيست
تحقيقي اخيرا منتشر شده درباره زندكي اسكيموها كه تمام عمر را فقط از خوراك دريايي استفاده مي كنند ولى با اين حال ميانكين عمرشان 27 سال است، انتشار اين تحقيق تمام فرضيات و مقالات منتشره تا كنون براى تاثير مثبت مصرف خوراك دريايي و ماهي را زير سؤال برده است

2- افزون بر اين اشكال
وقتي كه ماهي مصرفي فاقد استانداردهاي يو إل (UPPER LIFE = UL= زندگي برتر) بوده و با دستكاري زنتيك و در آبهاي آلوده به آثار سموم شيميايي در خاك و همراه با تغذيه غير طبيعي و بعضا ناباك و دادن هورمونها و داروهاي شيميايي توليد و برورش مي يابد
در طب كهن و اسلامي مصرف زياد ماهي نه تنها توصيه نشده بلكه تحذير شده است
و مصرف معمولي آن هم بارعايت مصلحها تجويز كرديده است

مرگ و میر:
حدود %40 از مرگهای روزانه به دلیل سوء تغذیه میباشد.
در كشور ما از مجموع 800 مرگ روزانه 300 مورد مستقیماً به تغذیه نامناسب مربوط است.

وضعیت مصرف داروي شيميايي:
میانگین سرانه اقلام دارو در هر نسخه نسبت
ایران 6 قلم ایران سه برابر جهان
جهان 2 قلم

آمار رسمی وزارت بهداشت می‌گوید در 8 سال گذشته، متوسط تعداد داروهای تجویز شده در هر نسخه، بیش از چهار قلم بوده است كه در حال حاضر متوسط كشوری آن به 3/6 قلم رسیده است. این در حالی است كه میانگین جهانی در این زمینه كمتر از دو قلم در هر نسخه است. یعنی در ایران بیش از سه برابر متوسط جهانی است.

فضای سبز:
میانگین سرانه فضای سبز مترمربع نسبت
ایران 5 ایران یك سوم جهان
جهان 15

انرژی:

1- برق:
مصرف سالیانه (کیلووات) نسبت
ایران 2500 ایران 3 برابر جهان
جهان 800

2- آب:
سرانه مصرف روزانه (لیتر) نسبت
ایران 300 ایران 2 برابر میانگین جهان
جهان 150

3- بنزین:
سرانه مصرف روزانه (لیتر) نسبت
ایران 90 ایران 6 برابر میانگین جهانی
جهان 15

4- گاز:
سرانه مصرف سالانه (مترمكعب) نسبت
ایران 1700 ایران 3 برابر میانگین جهانی
جهان 600

به طور متوسط ایران حدود 4 برابر میاگین جهانی انواع انرژی را مصرف می‌كند.


ساعات اسمي كار:
سرانه ساعات اسمي كار سالانه نسبت
ایران 2400 ایران 1.5 برابر میانگین جهانی
جهان 1900

ساعات كار مفید:
منطقه سرانه ساعات كار سالانه نسبت
ایران 300 ایران یك چهارم سرانه جهانی
جهان 1400

توضيح:
سرجمع ساعت اسمي كار و ساعت مفيد اين نكته را مي رساند
كه ايرانيان بيشتر از همه مردم جهان تظاهر به كار كردن نموده و ساعت كار مي زنند و كمتر از كل بشر واقعا كار مي كنند
البته در آمار دقيق مؤسسات بين المللي اقتصادي ميزان كار مفيد ايراني بسيار كمتر از مقدار فوق الذكر مي باشد
هر كاركر يا كارمند ايراني
از يك شيفت اداري يا كاركري هشت ساعته = تنها يكساعت و نوزده دقيقه آنرا واقعا كار مي كند،
بقيه اش را صرفا وقت مي كذراند

فضای ورزشی:
منطقه سرانه (متر مربع) نسبت
ایران 61 سانتی متر مربع ایران یك سوم میانگین جهانی
جهان 2 متر مربع

توضيح:
اين الكو و معيار هم بر اساس فرهنك لائيك و مسلك مختلط و عمومي ارائه شده
در فرهنك صحيح اولويت در فضاي ورزشي و تفريحي سالم غالبا فضاي خصوصي باغجه خانه و باغ شخصي و محيطهاى بكر طبيعت است
نه سالنهاي ورزشي و استخرها و باركهاي عمومي


مطالعه:
منطقه سرانه زمان مطالعه روزانه (دقیقه) نسبت
ایران 18 ایران یك چهارم میانگین جهانی
جهان 70

زمان مكالمه با تلفن و تلفن همراه:
منطقه سرانه زمان مكالمه روزانه (دقیقه) نسبت
ایران 40 ایران 4 برابر میانگین جهانی
جهان 10
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

اسراف و مصرف غلط

پستتوسط najm134 » جمعه نوامبر 09, 2012 8:15 am

گاهی به مصرف‌گرایی لجام گسیخته جهان امروز جست‌وجوی ژرف در تاریخ به ما می‌گوید که انسان سه گمشده اساسی و عمده داشته است. او زمانی خود را در آرامش می‌یافته که به نوعی خود را نائل یا دست کم مایل و نزدیک به این سه مطلوب می‌دیده است و آن عبارت است از: حقیقت (راستی)، خیر ( نیکی) و جمال (زیبایی). انسان برای غنودن در گستره‌های بی‌پایانی از آرامش همه جانبه درونی، خود را ملزم به جست‌وجو برای یافتن این سه کلید اصلی خوشبختی و خوشوقتی دانست. او در مسیر پی جویی حقیقت با علم ملاقات کرد و در هنگامه یافتن خیر، به زیبایی دست یافت و آنگاه که درصدد نیل به زیبایی بود با رخساره دل‌آرای هنر روبه‌رو شد. انسان، از سه پنجره به هنر نگریست:

گاه هنر را در معنای فضیلت به کاربرد؛ که نوعاً در گذشته چنین معنایی از هنر در سر انسان بود؛ یعنی همه کسانی که آراسته به صفتی انسانی و برین بودند و از عیب می‌گریختند، دارای مقام هنر بودند. بر این اساس همه ذرّات عالم از این حیث که عیبی بر ایشان ـ به واسطه متنعّم شدن از فیوضات فیّاض علی الاطلاق ـ متصوّر نیست دارای شأنی از شئونات هنر هستند. نظامی گنجوی که به حق، سخن‌گوی ایران انسانی و خردمندانه است چرخ هستی را موجودی ذی شعور و بهره‌مند از هنر و هنرمند می‌داند و می‌گوید:
گر سفر از خاک نبودی هنر
چرخ شب و روز نکردی سفر
این همان معنای شریف لفظ هنر است که حکیمان و خردورزان عرصه‌های حکمی و عرفانی ما در گذشته مطمح نظر داشته‌اند. بنابراین مقام هنر چنان نبوده است که هر خسی بتواند بدون ممارست و کوشش درونی به آن برسد. رسیدن به جایگاه والای هنر از آن هر کوته نظرِ پست اندیشه‌ای نیست و نیازمند پاک شدن از زخارف عالم دون و تهی شدن از شهوت (مطلق خواستن) و شرارت است. از این زاویه باید گفت که جهان امروز فاقد هنر (به معنای فضیلتی آن) است؛ زیرا:
ز منجنیق فلک سنگ ِفتنه می‌بارد
هر گوشه جهان امروز را اگر به حقیقت واکاوی کنیم، درخواهیم یافت که گویا انسان‌ها برای پیشی گرفتن در بهره‌مندی از تنعمّات مادّی و رایج دنیا، به آسانی مهیّای قربانی کردن همه مکارم انسانی و فضیلت‌های اخلاقی خویشند. در واقع همه به نوعی به برخورداری هر چه افزون‌تر و طولانی‌تر می‌اندیشند. این ولع لجام گسیخته که رویکرد خام‌اندیشانه به تکنولوژی آن را تشدید هم کرده است، هرگز نمی‌تواند مجال مغتنمی را برای اندیشیدن انسان در حقیقت خویش فراهم آورد. انسان عصر جدید روز به روز از دیروز و پریروز خود تهی می‌شود و معنای برین زندگی را با جست‌وجوی نازل برای به کف آوردن ابزارهای زیستن متعارف خلط می‌كند.
پرسش از هنر به معنای فضیلتی آن، پرسشی بی‌معناست؛ زیرا در جهان امروز، هنری (فضیلتی) وجود ندارد. آنچه با عنوان هنر مشاهده می‌شود همان مهارت‌های متنوّع و گوناگون برای تولید فرم‌های قشنگ و مفتون کننده است. فرم‌هایی که به اراده اربابان قدرت و برای اغفال جامعه جهانی، از حقیقت پیوسته و بی‌امان، به وجود می‌آید. جالب آنکه برخلاف آن قاعده قدیمی و قطعی هنر در گذشته که هنرمندان به دنبال پرده برداشتن از رخساره حقیقت و رساندن انسان‌ها به افق‌های جدیدی از فهم ِباطن ِتوحیدی و پویای هستی بودند، هنرمندان امروز به دنبال کتمان حقیقت هستند؛ رسانه‌های عصر جدید از ظرفیّت‌های عاطفی و زیباشناسانه هنر سوء استفاده می‌کنند تا حقیقت را مقلوب و مطابق با خواست گردانندگان خود جلوه دهند. به بیانی دیگر:
در طینت او بی‌هنری، شاه هنرهاست
جهان امروز به بی‌هنری و بی‌فضیلتی مبتلا شده است. جهانی که معنویّت را وانهاده و به دنبال بت‌هایی روان است که فاقد روانند. حکایت حال جهان بی‌فضیلت امروز، حکایت حال آن طلافروشی است که بهای هر چیز مادّی رایج در بازار را به خوبی می‌دانست، امّا تنها و تنها بهای یک چیز را نمی‌دانست و آن نبود جز بهای خود:
قیمت هر چیز می‌دانی که چیست
قیمت خود را ندانی کاهلی ست
جهان بی‌هنر و بی‌فضیلت امروز بهای خود را نمی‌داند که اگر می‌دانست این همه دشواری و معضل نمی‌داشت. تنها نیم نگاهی به جهان امروز ما را با حفره‌های عمیقی که بیماری دنیاطلبی و معنویّت گریزی در اندام سترگ انسانی عالم پدید آورده است، آشنا می‌سازد:
به نوشته روزنامه «گاردین» در روز چهارشنبه 21/6 /1386ش. و براساس پژوهشی كه فدراسیون جهانی اتّحادیه‌های تحت پوشش سازمان ملل انجام داده و مروری بر دولت آینده نام دارد، جهان در حال ثروتمندتر شدن است، امّا به موازات آن افزایش بی‌رحمانه جرایم سازمان یافته، پدیده گرم شدن زمین و كمبود آب آشامیدنی، خود را به عنوان تهدیدهای آینده كره زمین پدیدار ساخته‌اند.
گزارش فوق می‌افزاید: جرایم سازمان یافته بین‌المللی سالانه ۲ تریلیون دلار را در كشورهای ثروتمند به گردش در می‌آورد و این تهدیدی جدّی برای مردم‌سالاری است، چرا كه عامل دامن زدن به نابرابری‌هاست.
در کتاب «هشدار به زندگان»1 نوشته «روژه گارودی»2 آمده است: ما چگونه در حال مردن و میراندن نوع بشر هستیم؟ و این کار را چگونه با مصرف همه گونه منابع انرژی انجام می‌دهیم؟ و چگونه کره زمین را غیر قابل زندگی ساخته‌ایم؟
انرژی و منابع زمین در طول میلیون‌ها سال در دل خاک نهفته و ذخیره شده است. ما [غربی ها] به غیر حق ادّعا کرده‌ایم و مدّعی هستیم که حق داریم همه این انرژی و منابع زیرزمینی را در طیّ یک نسل به هدر دهیم. همچنین، هشتصد سال است که انسان از ذغال سنگ استخراج شده از دل زمین استفاده می‌کند، ولی نیمی از آن را در طیّ سی سال اخیر مصرف کرده است! و نیز نیمی از میزان مصرف نفتی را که انسان از آغاز کشف و پس از استخراج آن به کار برده است، تنها در طیّ ده سال اخیر سوزانیده است!
اگر همه مراکز هسته‌ای را که قرار است، ساخته شود بر پا سازند، در طیّ بیست سال آینده، ذخیره «اورانیوم» زمین از میان می‌رود. همچنین اگر منابع جدیدی از نفت و اورانیوم کشف و استخراج شود، در صورتی که میزان مصرف این دو مادّه به صورت کنونی ادامه یابد، خطر پایان یافتن این دو منبع و سقوط وحشتناک همه چیز با آن، تا چند سال دیگر بیشتر طول نخواهد کشید.
جنگل‌های جهان نیز در معرض خطر نابودی است. یک سوم درختان موجود در جنگل‌های جهان به سال ١٨٨٢ م. که در حدود دو میلیارد هکتار جنگل را پوشانیده بود، در سال ١٩٥٢م. بریده و مصرف شد. این جنایت در حقّ طبیعت و محیط زیست آدمی، پیوسته ادامه یافته و افزایش هم پیدا کرده است: در هر دقیقه، بشر امروز، بیست هکتار جنگل را از میان می‌برد. خمیر لازم برای کاغذ روزنامه «نیویورک تایمز» در روزهای یکشنبه که شماره‌ای فوق العادّه دارد و هشتاد درصد صفحات آن فقط اعلانات است، مستلزم قطع درختان پانزده هکتار از جنگل‌های «کانادا» است. برای چاپ نسخه‌های عادّی این روزنامه در هر روز، کاغذی لازم است که از قطع درختان شش هکتار از جنگل‌های کانادا به دست می‌آید.3
در کتاب «تنها یک زمین»4 می‌خوانیم: هنگامی که به موادّ مورد مصرف صنعت توجّه می‌کنیم، با این اشکال بزرگ روبه‌رو می‌شویم که معلوم نیست ذخایر این یا آن مادّه مهم، چقدر است و تا چه مدّتی به دست آوردنی است. مثلاً مادّه مهمّی چون کانه آهن را در نظر می‌گیریم که فعّالیت‌های صنعتی آدمی به مدّت سه تا چهار هزار سال بر آن استوار بوده است. از سال ١٩٥٠ م. به این طرف مصرف سالانه آهن چهار برابر شده است و از این مقدار ٨٥ درصد در کشورهای پیشرفته بوده است. اگر این نرخ افزایش ادامه یابد، بر اساس برآوردهایی که شده است، تا سال ٢٠٠٠م.، مقدار ١٧ میلیارد تن از آن مصرف خواهد شد و فقط ٨٨ میلیارد تن دیگر باقی می‌ماند. این محاسبه نشان می‌دهد که کانه‌های آهن در اواسط قرن بیست و یکم به کلّی تمام خواهند شد.5
رنه دومن در کتاب «خیال پردازی یا نابودی» می‌نویسد: تفاوت میان سوخت‌ها و موادّ معدنی ما که از درون قشر خاکی کره زمین بیرون کشیده می‌شوند با تولیدات کشاورزی و دریایی و جنگلی در این است که گروه دوم به مدد نیروی بیکران خورشید، هر سال تجدید می‌شوند. اگر فرض کنیم که منابع معدنی قابل استفاده پنج بار بیش از آن باشد که تاکنون شناخته شده و همچنان اگر فرض کنیم که مصرف جهانی با همین نرخ سال‌های اخیر افزایش یابد، باید بدانیم که همه ذخیره طلای ما پس از ٢٩ سال پایان می‌گیرد. در ضمن مصرف صنعتی این فلز را نباید از یاد ببریم، مصرفی که لنین آن را دست کم گرفته بود؛ زیرا می‌خواست همه مستراح‌ها را از طلا مفروش سازد و به همین سان ما ٤١ سال دیگر جیوه، ٤٢١ سال نقره، ٤٨ سال مس، ٤٩ سال گاز طبیعی، ٥٠ سال نفت و روی، ٥٥ سال آلومینیوم، ٦١ سال قلع، ٦٤ سال سرب و غیره خواهیم داشت. تنها زغال (١٥٠ سال)، آهن (١٧٣ سال) و کوبالت و کُرم می‌توانند از یک سده تجاوز کنند، امّا هرگز به دو سده نمی‌رسند ... در پیش‌بینی‌های سازمان خوار و بار کشاورزی، اگر در سال ١٩٦٧ م. آبیاری با ١٤٠٠ میلیارد متر مکعب ٧٠% آب مصرفی جهان را جذب می‌کند در سال ٢٠٠٠ م.
که مصرف دو برابر خواهد شد تنها ٥١% را خواهد گرفت؛ زیرا شهرها، صنایع و معادن مصرفشان را با سرعت بیشتری افزایش می‌دهند. با آهنگ کنونی پیش از سال ٢٠٥٠ م. بشر دچار کمبود آب خواهد شد، ولو اینکه از اسراف و تبذیرهایی که گاه در زمینه آبیاری فوق العادّه زیاد است، جلوگیری شود.
در کتاب ارزشمند «کوچک زیباست» نوشته شوماخر، جدولی ذکر شده که نشان دهنده درصد مصرف ایالات متّحده به کلّ مصرف جهان است. طبق این جدول آمریکا ٤٢% کوبالت، ٦٣% گاز طبیعی، ٣١% گروه پلاتین، ٣٣% مس، ٤٠% مولیبدنیوم، ٣٣% نفت و ٣٨% نیکل جهان را مصرف می‌کند و تنها در یک یا دو قلم فوق تولید ایالات متّحده خودکفایی دارد.6 نتیجه‌ای که در پایان این جدول ذکر شده، بسیار دردآور است: با توجّه به میزان مصرف کنونی منابع و افزایش پیش‌بینی شده نرخ‌های مصرفی در آینده، اکثریّت بزرگ منابع مهم و تجدید ناشدنی جهان، حدّاکثر تا ١٠٠ سال آینده دوام خواهد داشت.
شوماخر می‌پرسد: یک نظام صنعتی که چهل درصد از منابع اصلی جهان را برای تأمین نیازمندی‌های جمعیّتی کمتر از شش درصد جمعیّت جهان مصرف می‌کند، تنها در صورتی می‌تواند کارآمد خوانده شود که در زمینه تأمین سعادت، رفاه، فرهنگ، صلح و آرامش و هماهنگی به توفیق‌های عظیمی نایل آمده باشد. تصوّر نمی‌کنم تأکید بر این واقعیّت ضروری باشد که نظام آمریکایی از نیل به چنین توفیق‌هایی ناتوان بوده است.
شکّی نیست که با توجّه به محدودیّت منابع، ادامه توسعه صنعتی و اقتصادی قطب استکباری جهان تنها در صورتی ممکن است که آن نیمه دیگر جهان در فقر و گرسنگی مطلق زندگی کنند و به قول شوماخر، با یک ملاحظه ساده درمی‌یابیم که رشد نامحدود مادّی در یک جهان محدود، امری محال است. بحث تفصیلی در اطراف این مهم را به مباحث مربوط به فقر و عدالت اجتماعی و مسئله گرسنگی وا می‌گذاریم.
شواهد و مصادیقی که ذکر شد تنها به میزان مصرف انرژی و موادّ معدنی اختصاص داشت، حال آنکه مطلب به همین جا ختم نمی‌شود. روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» نمونه‌های دیگری از اعماق فاجعه را ذکر کرده است: در مورد اسراف و تبذیر و ریخت و پاش موادّ غذایی، تنها ذکر دو نمونه کافی است، دو نمونه‌ای که بسیار هم سر و صدا به راه انداخته است: در سال ١٩٧٤ م. مجتمع اقتصادی اروپا (CEE) دویست و بیست و پنج میلیون فرانک فقط خرج از میان بردن میوه‌ها و سبزی‌هایی کرد که بیم آن می‌رفت بهای میوه و سبزی را در بازار پایین بیاورد! در فرانسه در همان سال و به همین دلیل (چه دلیلی!) برای حفظ به اصطلاح بازار دویست و پنجاه هزار تُن سیب‌زمینی را از بین بردند! در ایالات متّحده آمریکا، تهیّه کنندگان شیر، ده میلیون تن «لاکتوسروم» یا شیر رقیق را (گویا سالانه) دور می‌ریزند و حال آنکه مادّه «پروتئینی» موجود در این شیر، اگر خشک شود، می‌تواند هشت میلیون نفر را تغذیه کند. در فرانسه، یک کارخانه پنیرسازی معمولی، هر روز حدود دویست تُن از این مادّه را دور می‌ریزد در صورتی که اگر خشکانده شود، دوازده تُن مادّه مغذّی از آن به دست می‌آید.7
حجم پولی كه سالانه توسط گروه‌های تبهكار در سطح جهان به گردش درمی‌آید، معادل تولید ناخالص داخلی انگلیس است که نیمی از این مبلغ به عنوان رشوه دریافت می‌شود.
درآمد ۲۲۵ تن از ثروتمندترین افراد جهان برابر با درآمد ۲/۷ تن از فقیرترین افراد كره زمین است. یعنی این ۲۲۵ تن درآمدی برابر با ۴۰ درصد نوع بشر بر روی كره زمین دارند.
ارتشاء و تبانی كه در كشورهای ثروتمند بیش از سایر نقاط جهان رواج دارد، دمكراسی را در این كشورها به خطر انداخته است. از این راه قوانین و مصوّبات دولتی به راحتی خرید و فروش می‌شود.
این خطر نوع بشر را تهدید می‌كند كه جرایم سازماندهی شده از این پس به جای خرید و فروش موادّ مخدّر، به سمت خرید و فروش قوانین و مصوّبات دولتی تغییر جهت دهد.
در كشورهای در حال توسعه، نیز اقليّتی كوچك ارتشاء را به عالم سیاست هم كشانده‌اند. بخش وسیعی از این ارتشاء در كشورهای ثروتمند انجام می‌شود. در این كشورها، همه قوانین و مصوّبات دولتی به نحوی گسترده با پول خرید و فروش می‌شوند. از این راه، افزون بر ۵۲۰ میلیارد دلار در اقتصاد سیاه جهان به گردش در می‌آید.
بعد از رشوه خواری، تجارت موادّ مخدّر با درآمدی حدود ۳۲۰ میلیارد دلار، دومین منبع تولید درآمد در حلقه جرایم سازمان یافته در جهان است.
در قیاس با دو مقوله فوق، قاچاق انسان صنعتی در مقیاسی كوچكتر است.
مجموع درآمد این قاچاق سالانه در جهان به ۴۴ میلیارد دلار بالغ می‌شود.
بر اساس آمارهای سازمان ملل، امروزه قریب به ۲۷ میلیون انسان در جهان به برده‌داری گرفته می‌شوند كه آماری به مراتب تكان دهنده‌تر از اوج تاریخ برده‌داری در قارّه آفریقاست. امروز بیشتر جمعيّت برده‌ها را زنان آسیایی تشكیل می‌دهند.
براساس گزارش فوق، شمار قربانیان خشونت علیه زنان، بسیار بیشتر از زنان قربانی در جنگ است. امروز از هر پنج زن در جهان، یك نفر قربانی تجاوز می‌شود. سازمان ملل در این گزارش به مسئولان آموزشی كشورهای جهان توصیه می‌كند كه در مدارس دخترانه به دختران، شیوه‌های دفاع شخصی آموزش بدهند.
بیماری ایدز هم از مهم‌ترین معضلات جهانی است. ارزیابی‌های جهانی نشان می‌دهد كه ۱۳تا ۱۵ میلیون كودك در جهان به دلیل داشتن والدین مبتلا به ایدز، یتیم شده‌اند. این كودكان تهدیدی دیگر برای آینده جهان هستند؛ زیرا در خطر پیوستن به شبكه‌های تبهكاری قرار دارند؛ در حالی كه هیچ اقدامی برای پیش‌گیری یا مقابله با این خطر به عمل نیامده است.
در چنین جهانی، آنچه با عنوان هنر به وجود می‌آید، نتیجه تلاش گروهی از فن سالارانی است که تنها به فریفتن مخاطب می‌اندیشند؛ زیرا اگر هنر به جانب بیدارسازی مخاطبان خود حرکت کند و ایشان را به جانب چشمه‌های جوشان یقین سوق دهد، خواهد توانست فلک را سقف بشکافد و طرحی نو در‌اندازد. در چنین جهانی که زیاده طلبی گروهی اندک، آن را بیش از هر زمان دیگری آشفته خواسته است، هرگز فضیلت نمی‌تواند شأنی و جایگاهی داشته باشد.
حکایت حال ِجهان خواران بی‌فضیلتِ امروز را جبران خلیل جبران به زیبایی هر چه تمام‌تر در کتاب «حمام روح»8 در بیانی نمادین این گونه به تصویر می‌کشد:
در سفری که به دور دنیا داشتم، در جزیره‌ای لم یزرع به موجود هولناکی برخوردم که سری همچون سر انسان و سم‌هایی آهنین داشت. آن موجود هولناک بی‌انقطاع زمین را می‌خورد و آب دریا را می‌آشامید. مدّتی طولانی به تماشای او ایستادم. سپس نزدیک شدم و پرسیدم: آیا هنوز سیر نشده‌ای؟ آیا شکم تو چاه ویل است و گرسنگی و تشنگی‌ات را پایانی نیست؟
و موجود هولناک در جواب من گفت:
چرا، چرا به راستی که سیر شده‌ام، بلکه کارم از سیری گذشته و از خوردن و آشامیدن به درد آمده‌ام. امّا وحشت من از این است که تا فردا زمینی برای خوردن و دریایی برای آشامیدن باقی نماند.
علیرضا باوندیان

پی‌نوشت‌ها:
1. Appel aux Vivants.
2. Roger Garaudy.
3. روژه گارودی، هشدار به زندگان، ترجمه علی اکبر کسمائی، هاشمی، صص ٣٤ و ٣٥.
4. Only One Earth: The Care and Maintenance of a Small Planet.
5. باربارا وارد و رنه دوبو، تنها یک زمین، ترجمه محمود بهزاد و محمّد حیدری ملایری، ص ٢٢٩.
6. رنه دومن، خیال پردازی یا نابودی!، ترجمه منیر جزنی، ص 620.
7. هشدار به زندگان، صص ٤٨٥ و ٤٨٦.
8. جبران خلیل جبران؛ حمام روح، ترجمه مرحوم حسن حسینی، تهران، انتشارات حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی 1376
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مصرف غلط

پستتوسط najm134 » يکشنبه ژانويه 12, 2014 7:55 pm

ايرانيها در سال 2013 جهار مليارد دلار صرف خريد كنسول بازي رايانه اي و كوشي موبايل کردند
موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور طی گزارشی نوشت: هرچند چشم انداز مصرف محصولات الکترونیک در بازار ایران پس از لغو تحریم های آمریکا در زمینه فروش تلفن همراه به ایران در می 2013، بهبود یافته، اما تاثیر مثبت این تصمیم همچنان تحت تاثیر چالش های اقتصادی و سیاسی در این کشور قرار دارد.

در حالی که بازار ایران برای فروشندگان چالش برانگیز است، اما بازار تجهیزات الکترونیک ایران دارای جذابیت های زیادی نظیر جمعیت بالا و نفوذ پایین رایانه های خانگی و تلفن های هوشمند است و این بدان معناست که فرصت های قابل توجهی همچنان در بازار ایران وجود دارد.

تحریم ها موجب به وجود آمدن بخش تولید کنندگان داخلی شده که پتانسیل جذب مشتری 74 میلیون نفری کشور را ندارند. ما معتقدیم
که بازار کالاهای الکترونیکی ایران فاقد تخصص فنی لازم برای تولید محصولات قابل رقابت با برندهای مطرح جهانی است و مصرف کنندگان نیز قبلا توانایی خود را در خرید گوشی های خارجی از طریق کشورهای همسایه نشان داده اند. این بدان معناست که تقاضا برای خرید محصولات تولید داخل پایین است.

این گزارش پیش بینی کرد فروش رایانه در ایران از 4.7 میلیارد دلار در سال 2013 به 6.3 میلیارد دلار در سال 2017 برسد. نرخ رشد متوسط سالانه در این بخش به دلار در دوره پیش بینی شده، 6.8 درصد خواهد بود. پایین بودن ضریب نفوذ رایانه های خانگی به معنای وجود پتانسیل قابل توجه در این بازار است، اما کاهش ارزش ریال در ماه های گذشته و تحریم های آمریکا چشم انداز رشد در بازار را کاهش داده است.

بر اساس این گزارش فروش دستگاه های پخش و کنسول های بازی از 2.2 میلیارد دلار در سال 2013 به 2.8 میلیارد دلار در سال 2017 خواهد رسید. نرخ رشد متوسط سالانه در دوره پیش بینی شده 5.3 درصد خواهد بود. راه اندازی سیستم پخش دیجیتال فرصت های خوبی را در بازار پدید آورده است، اما پیش بینی می شود که میزان تقاضا در این بخش کمترین میزان را به خود اختصاص دهد.

فروش گوشی های تلفن همراه که 1.8 میلیارد دلار در سال 2013 بوده به 2.5 میلیارد دلار در سال 2017 خواهد رسید. نرخ رشد متوسط سالانه در این بخش در دوره پیش بینی شده 9.1 درصد خواهد بود. رشد بازار به دلیل توسعه کند خدمات جی3 در کشور همچنان محدود خواهد بود، اما افزایش رقابت در بازار جی3 از سال 2014 در دراز مدت موجب رشد بازار خواهد شد.
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

بعدي

بازگشت به آلوده شناسى


cron
Aelaa.Net