تدبر در آيات آفريدگار اعلى

نشر گزارشات مفید برای توجه به حیات اعلی

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

تدبر در آيات آفريدكَار اعلى

پستتوسط najm134 » جمعه اکتبر 05, 2012 9:55 am

تصوير


تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

رودخانه هاي زير دريا

پستتوسط najm134 » شنبه فبريه 02, 2013 9:22 pm

رودخانه ای عجیب زیر دریا در منطقه‌ی Cenote Angelita در کشور مکزیک این محل وجود داره. این تصاویر زیبا توسط Anatoly Beloshinchin گرفته شده ، اون در مورد این محل می‌ گه: «ما در عمق ۳۰ متری هستیم ، آب تمیز و تازه ‌ای در این قسمت وجود داره - بعد در عمق ۶۰ متری ، آب شور (نمک) رو حس می‌ کنیم و در زیر این قسمت یک رودخانه است، با یک جزیره و شاخ و برگ ‌هایی که در اطرافش هست - رودخانه ‌ای که شما می‌بینید ، لایه ‌ای از هیدروژن سولفید هست.»
تصوير

گلف استريم، و رودهاى عظيم دريايى!

اگر تعجب نكنيد در سراسر اقيانوسهاى جهان رودهاى عظيمى در حركت است كه يكى از نيرومندترين آنها" گلف استريم" نام دارد.
اين رود عظيم از سواحل آمريكاى مركزى حركت می ‏كند و سراسر اقيانوس اطلس را می ‏پيمايد و به سواحل اروپاى شمالى می ‏رسد.
اين آبها كه از مناطق نزديك به خط استوا حركت می ‏كنند گرم هستند، و حتى رنگ آنها گاه با رنگ آبهاى مجاور متفاوت است، و عجب اينكه عرض همين رود عظيم دريايى (گلف استريم) در حدود 150 كيلومتر، و عمق آن چند صد متر می ‏باشد! سرعت آن در بعضى از مناطق به قدرى است كه در يك روز 160 كيلومتر راه را طى می ‏كند.
تفاوت درجه حرارت اين آبها با آبهاى مجاور در حدود 10 تا 15 درجه است، و لذا حاشيه غربى آن را ديوار سرد می ‏نامند.
" گلف استريم" بادهاى گرمى به وجود می ‏آورد، و مقدار قابل توجهى از حرارت خود را به طرف كشورهاى شمالى قاره اروپا می ‏برد، و هواى آن كشورها را بسيار مطبوع می ‏كند، و شايد اگر اين جريان نبود زندگى در آن كشورها بسيار سخت و طاقت فرسا بود.
باز تكرار می ‏كنيم" گلف استريم" يكى از اين رودهاست، و در آبهاى پنج قاره جهان نظير اين جريان دريايى فراوان است.
و عامل اصلى آن تفاوت حرارت منطقه استوايى زمين و مناطق قطبى است كه اين حركت را در آب درياها به وجود می ‏آورد

(وَ هُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَيْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً).


اين آيه يكى ديگر از مظاهر شگفت‏ انگيز قدرت پروردگار را در جهان آفرينش ترسيم می كند كه چگونه يك حجاب نامرئى، و حائل ناپيدا در ميان درياى شور و شيرين قرار می ‏گيرد و اجازه نمی دهد آنها با هم آميخته شوند.
البته امروز ما اين را می ‏دانيم كه اين حجاب نامرئى همان" تفاوت درجه غلظت آب شور و شيرين" و به اصطلاح تفاوت" وزن مخصوص" آنها است كه سبب می ‏شود تا مدت مديدى به هم نياميزند.

گرچه جمعى از مفسران براى پيدا كردن چنين دو دريايى در روى كره زمين به زحمت افتاده‏اند كه در كجا درياى آب شيرين در كنار آب شور قرار گرفته و مخلوط نمی ‏شود، ولى اين مشكل نيز براى ما حل شده است، زيرا می ‏دانيم تمام رودخانه‏ هاى عظيم آب شيرين كه به درياها می ‏ريزند در كنار ساحل، دريايى از آب شيرين تشكيل می دهند و آبهاى شور را به عقب می رانند و تا مدت زيادى اين وضع ادامه دارد، و به خاطر تفاوت درجه غلظت آنها از آميخته شدن با يكديگر ابا دارند، و هر يك به ديگرى" حجرا مهجورا" می گويد!

جالب اينكه بر اثر جزر و مد آب درياها كه در شبانه روز دو مرتبه بر اثر جاذبه ماه صورت می گيرد سطح آب دريا به مقدار زيادى بالا و پائين می رود، اين آبهاى شيرين كه دريايى را تشكيل داده‏اند در مصب همان رودخانه‏ ها و نقاط اطراف آن در خشكى پيش می ‏روند و انسانها از زمانهاى قديم از اين موضوع استفاده كرده، نهرهاى زيادى در اين گونه مناطق دريا كنده‏ اند و زمينهاى فراوانى را زير كشت درختان برده‏ اند كه وسيله آبيارى آنها همين آب شيرين است كه به وسيله جزر و مد بر مناطق وسيع گسترش می ‏يابد.(تفسير نمونه، ج‏15، ص: 123).

سورة مبارکه الرحمن
مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ (19) بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ (20) فَبِأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ (21) یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَ الْمَرْجانُ (22)

19. دو دریا را به گونه ای روان کرد که با هم برخورد کنند.20. اما میان آن دو حد فاصلی است که به هم تجاوز نمی کنند.21. پس کدامین نعمتهاى پروردگارتان را انکار مى‏کنید؟ 22. از آن دو، مروارید و مرجان خارج مى‏شود.

سوره مبارکه فرقان آیه 53:
« و هو الذی مَرَجَ البحرینِ هذا عَذبٌ فُراتٌ و هذا مِلحً اُجاجً وَ جَعَلَ بَینَهما بَرزَخا و حِجراً مَهجوراً»
و اوست کسی که دو دریا را موج زنان به سوی هم روان کرد این یکی شیرین و آن یکی شور و تلخ است ومیان آندو حریمی استوار قرار داد.

ديدن این منظره براى درك آنجه در قرآن كريم آمده است كمك مي كند
تصوير
در شهر توریستی اسکاگن این زیبایی را می توانید در سجیه دید، این شمالی ترین شهر دانمارکی هاست، جایی که دریای بالتیک و دریای شمال بهم می پیوندند. دو دریای مختلف با هم یکی نمی شوند و بنابرین این راستا بوجود می آید.

تامل بيشتر
مرزميان دريای شور و شيرين
قرآن کريم کتابی آسمانی است که برای هدایت انسانها از سوی خداوند پاک جلّ جلاله نازل گردیده است. تصوير

این کتاب عظیم حاوی معجزات علمی عجيبی است که در اینجا فقط به بعضی از آن اشاره خواهم کرد .

يقول تعالى: (وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَحْجُورًا) [الفرقان: 53]
"او کسی است که دو در يا را در کنار هم روان ميسازد( و بر اثر وزن مخصوص, يعنی تفاوت درجۀ غلظت آب شور وشيرين, آميزۀ هديگر نمي شوند) اين يکی شيرين است, و آن ديگر شور شور! خداوند در ميان آن دو حاجز و مانعی ايجاد کرده است که آنها را کاملاً از هم جدا ساخته است".
در قرآن كريم آيات بسياري است كه انسان را به تفكر در آفرينش آسمان و زمين و كوهها و درياها و نباتات و حيوانات و حشرات دعوت مي كند و نظام تعجب آوري را كه در هر يك از انواع حكم میكند، گوشزد مي فرمايد .
فيروز آبادی در فرهنگ خود چنين ميگويد:
حجر: منع, ودر اينجا به معنی مانع است, و برزخاً, به معنی حاجز , مراد تفاوت درجۀ غلظت آب شور و شيرين , و به اصطلاح وزن مخصوص است, يعنی حد فاصل را حجر محجور گفته شده است که هر یک از محدوده آبهای مورد نظر (یعنی آب شیرین و آب شور و آب ترکیبی آنها) شرایط زیستی خاص خود را دارد، در صورتی که موجود زنده از آن بیرون برود و یا وارد آن بشود می میرد. البته حيوانات که در آنجا هستند بنابر فطرت خود از آنجا بیرون نمی روند.
مناطق ريزش آبها

1ـ محل آب شيرين از طرف رود خانه

2ـ محل آب شور از طرف دريا

3ـ محل مانع ميان رودخانه و دريا, که اين را برزخ مي نامند

تصوير
در شکل بالا يک خليج و درحوض شوری آب آن را نشان داده شده است. در اين تصوير مي توانيم جدايی آب شيرين و شور را همانطوری که خداوند دانا در قرآن کريم بیان فرموده است ببنيم.
در جاهـائـی کـه دو دريـای شـور و شـيـريـن (يعنی دريا و خور) به هم می رسند آب آنها بطور عمودی درجه به درجه در هم مخلوط می شود. وسط آنها یعنی نقطه ای است که صد درصد در هـم مخلوط شده اند، و لذت آنها آنها پـنجاه پنجاه شده نقطه"برزخ" است. (برزخ مرزناپیدا است و اينطرف و آنطرف آن با هم فرق می کند). از "برزخ" رو به طرف دريا آب رفته رفته بطور عمودی شورتر می شود تا به نقـطه شوری صد درصد می رسد که آغاز دريای واقعی است. و برعکس از "برزخ" رو بطرف خور بطور عمودی رفـته رفـته از شوری آب کاسته می شود تا به نقطه شيرينی صد درصد می رسد که همان خور واقعی است. از نقطه آب صد درصد شور دريا تا نقطه آب صد درصد شيرين حد فاصل ميان آنها" است.
تصوير
در اعماق درياها برخی از موجودات هستند که اگر ازحدود خود بيرون شوند هلاک خواند شد .
(مرج )به معنی, سوی هم سر داده است . مجاور هم رها و روان کرده است( البحرين) مراد تمام آبهای شيرين جهان و تمام آبهای شور آن است که با وجود جزر و مد آب دريا ها که در شبانه روز دو مرتبه بر اثر جاذبۀ ماه صورت ميگيرد, يعنی آب های شيرين در ميان آبهای شور و بالعکس .
تصوير

همانطوری که درتصویر بالا ديده مي شود، آب دريایالغرايزراز بالای ديـوارِ مـيـان خود و اقـيـانـوس اطلس واقع در در ساحل کولمبيا وارد اقـيانـوس اطلس می شود، با گرمـا و شـوری و غـلظت کم و خصوصيات ويژه خود چند صد متر به اعماق می رود.و درآن عـمـق تعادل و توازان ايجاد می کند. و از بالا برمی گردد. این دو دریا در همین مرز با هم مخلوط میشوند و فراتر از مرز خود نمی روند.
دانشمندان دریا شناسی امروز بوضوح این پدیده را آشکار نموده اند هنگامي که بالای دریاها را مي بينیم مظرب به نظر می آيد, يعنی تفاوت درجۀ غلظت آب شور وشيرين, آميزۀ همديگر نمي شوند و مانعي بين آنها قرار مي گيرد همانطوری که در تصویر بالا نشان داده شده است.
تصوير
چيزی که توجه متفکران را به خود جلب می کند اشاره خداوند متعال به وجود دو موج در دريا ها است. با تکامل تکنولوژی و فرستادن زیر دریایی های مخصوص به اعماق اقیا نو سها، دانشمندان متوجه گشتند که بعلت غلظت بیشتر آبهای واقع در اعماق درياها "در مقایسه با آبهای سطحی" دو نوع موج در درون آنها پدید می آید.
درياها نیز در واقع از دریاهای متعددی تشکیل شده اند که از نظر غلظت و ترکیب و شرایط زیستی و غیره با هم فرق می کنند، ولی برزخ یعنی مانع میان آنهاست و با هم مخلوط نمی شوند. این را انسان در عکس برداری ماهواره ای از درياها در قرن 19کشف کرد . وقتی دید رنگ آبهای درياها با هم فرق میکنند آنها را بررسی کرد و دید که درياها در واقع از دریاهای متعدد تشکیل شده که بهم وصل هستند .
چنانکه دراين باره قرآن کريم می فرمايد: (إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآَيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ) [آل عمران: 190].مسلماً در آفرينش ( عجيب وغريب ومنظم ومرتب) آسمانها و زمين و آمد و رفت ( پياپی, وتاريکی وروشنی, وکوتاهی ودرازی) شب و روز, نشانه ها و دلائلی( آشکار برای شناخت آفريدگار و کمال و دانش و قدرت او) برای خرد مندان است.
تصوير
در تصویر بالا مي توانيم جدايي آب شيرين و شور را همانطوری درياها و نيز آبهای داخل زمين که مصدرش باران می باشد با هم يکجا در حرکت هستند ليکن بدون هيچ تغيیری در آميزش يکديگر چنانکه خداند فرمود:(مرج البحرين هذا عذب فرات وهذا ملح أجاج)اين يکی شيرين است, وآن ديگر شور شور!

تصوير
تصویری ليزری بيان گری بيرون شدن آبهای شيرين از اعماق خليج Waquoitدر سبتمر 2002 بوده و اين دائرۀ که به نظر می آيد نشان دهی آن مناطق است که از آن آبها شيرين بيرون می آيد

موجها يا جريانهای آب در اعماق، به دليل تفاوت ميان غلظت لايه های آب ايجاد می شوند. آبی که غـلظت بالاتری دارد زيـرِ آبِ گرمتر که غـلظت کمتری دارد جريان پيدا می کند. تفاوت ميان غـلظـت لايه های آب نيز به آنها و غـلظت نمک آنها بستگی دارد. آب سرد نسبت به آب گرم از نمک بيشتر و غلظت بالاتری برخوردار است.
خداوند پاک فرمود: ( مرج البحرين) بيان گر حاجز و يا مانع ميان دو دريا می باشد اين خوب بوضوح مي رسد که خداوند متعال ( مرج البحرين ) گفت, و مرج النهرين نگفت . برای اينکه مرج النهرين, با يکجا شدن دو رود به ميان می آيد.

--------------------
عبد الدائم الكحيل

منبع:
1. GREG JOHNSTON, Muddy Waters: Nature thrives in estuaries,www.seattlepi.nwsource.com, March 4, 1999.
2. What is an estuary, http://www.estuarylive.org
3. Emelyan M. (TRN) Emelyanov, E. M. Emelianov, The Barrier Zones in the Ocean, Springer, 2005.
4. http://disc.gsfc.nasa.gov/oceancolor/sc ... ater.shtml
5. Rocky Geyer, Where the Rivers Meet the Sea, Oceanus, December 16, 2004.
6. http://omp.gso.uri.edu/doee/science/intro.htm
7. Rocky Geyer, Where the Rivers Meet the Sea, Oceanus, December 16, 2004.
8. Steve Graham, Claire Parkinson, and Mous Chahine, The water cycle, http://www.nasa.gov
9. Matthew Charette, Ann Mulligan, Water Flowing Underground, Oceanus, December 10, 2004.
10. Matthew Charette, Ann Mulligan, Water Flowing Underground, Oceanus, December 10, 2004.
http://www.britannica.com/eb/article-9033105
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

نقشه سيم كشی مغز انسان!

پستتوسط najm134 » دوشنبه فبريه 18, 2013 12:53 am

دانشمندان قصد دارند با استفاده از دقیق ترین اسکنر دنیا، تصویری از ارتباطات مغزی انسان تهیه کنند تا علاوه بر مشکلات، علایق و شخصیت انسان ها نیز شناسایی کنند. تصوير
به گزارش اروم نیوز، این پروژه می تواند به محققان کمک کند دریابند چرا برخی افراد به طور طبیعی علاقمند به علم، موسیقی یا هنر هستند.
برخی از نخستین تصاویر تهیه شده در نشست انجمن پیشرفت های علمی در بوستون آمریکا عرضه شده است.
پالاب گوش خبرنگاری است که داوطلب شده تا سیم کشی داخل مغزش را مشاهده کند. او می گوید: پس از آنکه متوجه شدم محققان در حال ارائه روش های جدید تصویربرداری مغزی برای این پروژه هستند، با آنها همکاری کردم.
دانشمندان در بیمارستان عمومی ماساچوست از یک اسکنر هدفمند برای تهیه تصاویر مغزی استفاده کردند. این یکی از قدرتمندترین اسکنرها در جهان است. آهن رباهای این اسکنر به برق ۲۲ مگاوات نیاز دارند انرژی که بتواند یک زیردریایی هسته ای را روشن کند.
تصوير
محققان از این خبرنگار خواستند تا برای تهیه اسکن مغزی داوطلب شود. دانشمندان از او خواستند آیا می خواهد در یک کار ۱۰ الی ۴۵ دقیقه ای شرکت کرده و تحت تهیه دقیقترین اسکن مغزی که تا به حال انجام شده قرار بگیرد. تا کنون فقط ۵۰ مورد از چنین اسکنی انجام شده است.
گوش این آزمایش را خوشایندی توصیف می کند. او می گوید در این بررسی میدانهای مغناطیسی به طور قدرتمند و سریعی در صدد مشاهده ذرات ریز آبی بودند که در طول رشته های عصبی بزرگ تر سفر می کنند.
وی افزود: با دنبال کردن این قطرات دانشمندان می توانستند در اتاقک مجاور ارتباطات مهم درون مغز مرا ردیابی کنند. نتیجه یک تصویر رایانه ای سه بعدی بود که مسیرهای مهم مغز مرا با یک رنگ زنده نشان می داد.
گوش ادامه داد: پروفسور ون ودین یکی از مجریان این پروژه به من برخی از این ارتباطات را نشان داد: ارتباطی که به من کمک می کند، ببینم و ارتباط دیگری که به من کمک می کند گفتار را درک کنم. دو کمان دوقلو وجود داشت که احساسات مرا پردازش می کرد و یک بسته نیز دو بخش راست و چپ مغز مرا به هم مرتبط می کرد.
پروفسور ودین از نرم افزار تصویرسازی استفاده کرد که به وی کمک کند در اطراف و درون این مسیرها پرواز کرده و حتی برای دیدن جزئیات پیچیده زوم کند.
این پژوهشگران امیدوارند با این اسکن ها دریابند چگونه ذهن انسان کار می کند و وقتی مشکلی روی می دهد چه اتفاقی می افتد.
به گفته ودین همه ما چنین مشکلات ذهنی و روحی داریم و روش های ما برای شناخت این مشکلات طی ۱۰۰ سال گذشته تغییر نکرده است.
وی افزود: یک شیوه تصویربرداری از مغز مانند آنچه که برای قلب انجام می شود، نداریم.
این فناوری تصویربرداری از مغز برای پژوهشگران آمریکایی در حال توسعه است که قصد دارند نقشه مغز انسان را تهیه کنند. این پروژه، پروژه کانکتوم مغز نام دارد. درست مانند پروژه ژنوم انسانی که پیش از این انجام شده این داده ها نیز در دسترس تمام دانشمندان قرار خواهد گرفت. قرار است اسکن های تهیه شده از ۸۰ تا ۱۰۰ نفر طی چند هفته آینده عرضه خواهد شد.
تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

کشف «لانه شیطان» در مغز مجرمان

پستتوسط najm134 » شنبه مارس 16, 2013 10:49 am

یک عصب‌شناس آلمانی مدعی شده که توانسته منطقه مغزی که شیطان ذهنی قاتلان، متجاوزان و سارقین در آن فعالیت داشته را شناسایی کند.
دکتر «جرارد راث» اظهار کرده که وصله شر در لوب مرکزی مغزی قرار داشته و در تابش‌های ایکس به شکل یک توده سیاه مشخص می‌شود.
راث این منطقه را در زمان بررسی مجرمین جرائم خشونت‌آمیز محکوم در طول سالها پژوهش برای دولت آلمان شناسایی کرده است.
تصوير
وی به این مجرمین فیلمهای کوتاه نشان داده و امواج مغزی آنها را اندازه‌گیری کرد. هر زمان که صحنه‌های خشن و زننده در این فیلمها پخش می‌شد، این افراد هیچ حسی را نشان نمی‌دادند و در واقع، در مناطق مغزی مرتبط با حس شفقت و اندوه هیچ تغییری ایجاد نمی‌شد.
به گفته راث، اسکنهای افراد دارای سوابق خشونت جنایی، توده تاریکی در جلوی مغز را نشان می‌دهد که وی بر اساس آنها مدعی شده که برخی از مجرمین از زمینه ژنتیکی برای خشونت برخوردارند.
راث افزود: هنگامی که به اسکنهای مغزی صدها مجرم می‌نگرید، تقریبا همیشه کمبودهای شدیدی در بخش پیشانی پایین‌تر مغز وجود دارد. مواردی بوده که شخص در نتیجه یک تومور یا آسیب در این منطقه مجرم شده و پس از عمل جراحی برای برداشتن تومور، فرد به حالت عادی بازگشته است.
وی اظهار کرد: همچنین ممکن است کمبودهای فیزیولوژیکی وجود داشته باشد؛ چرا که مواد خاصی مانند سروتونین در جلوی مغز به شکل موثر کار نمی‌کنند؛ اما مسلما این منطقه جایی است که شر در آن شکل گرفته و فعالیت می‌کند.
به گفته راث هیچ دو مجرمی شبیه به هم نبوده و وی مجرمان را برای شناسایی جایگاه مغزی شر به سه دسته تقسیم کرده است:

گروه اول در طبقه «از لحاظ روانی سالم» قرار دارند که اعضای آن در یک محیط آماده برای خشونت، دزدی و قتل بزرگ شده‌اند.

گروه دوم مجرمان با اختلال روانی هستند که جهان را تهدیدآمیز می‌بینند و گروه سوم کاملا روانی هستند که دیکتاتورهایی مانند هیتلر و استالین در آن جا گرفته‌اند.
دکتر راث یکی از شناخته‌شده‌ترین متخصصان مغز در آلمان بوده و چند سال پیش در خط مقدم خواستاران اصلاح صدور حکم قرار داشت.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

قوی‌ترین مورچه دنیا

پستتوسط najm134 » شنبه جولاي 06, 2013 10:05 pm

مورچه موجودی با شگفتی های بسیار زیاد است که نمی توان تمام زندگی آن ها را آنالیز کرد. مورچه ها گونه های متفاوتی دارند که هر کدام دارای خصوصیت جالبی هستند.
دنیای حیوانات بسیار بزرگ و زیباست به طوری که در گوشه گوشه دنیای آن ها شگفتی های بی نظیری وجود دارد. مورچه های یکی از گونه های شگفت انگیز دنیا هستند که هنوز هم داشنمندان مواردی در مورد ان ها نمی دانند.

مورچه های بافنده که به صورت بومی در ویتنام زندگی می کنند یکی از قوی ترین حیوانات روی زمین هستند. این مورچه ها به عنوان وزنه بردارهای حرفه ای در میان حشرات شناخته می شود و زور زیاد خصوصیت اصلی آن ها به حساب می آید.

مورچه ها را زمانی که یک دانه برنج به دوش دارند دیده اید ولی مورچه بافنده می تواند یک فلفل بزرگ و یا حتی مداد را به راحتی بلند کرده و به لانه اش ببرد. آن ها معمولا خانه های بسیار بزرگی می سازند تا آذوغه ای که حمل می کنند را در آن قرار دهند.

این مورچه ها هر کدام نزدیک به 4 تا 10 میلیمتر طول دارند و هیچ حالت تندخو یا خراب کاری نیز در آن ها دیده نشده است. این مورچه ها معمولا از مواد غذایی که روی زمین افتاده است استفاده می کنند و به درختان آسیب نمی زنند از این رو کشاورزان نیز با آن ها کاری ندارند.

تصوير
تصوير
تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

كانگورو بدن کودک را گرم نمود و او را از مرگ حتمی نجات داد

پستتوسط najm134 » شنبه آگوست 17, 2013 2:16 am

خبرهای زیادی در رسانه ها و سایتها حول تلاشهای انسان برای بقاء حیوانات و جلوگیری از انقراض آنها منتشر می شود و آنچه انسان انجام می دهد از روی آگاهی است.
در حال حاضر انتشار عکسها و فیلم های ضبط شده ویدئویی در سایتها و شبکه های اجتماعی احساس مادرانه را در حیوانات نشان داده است. اما انچه کانگوروی استرالیایی را از بقیه حیوانات ممتاز کرده هنگامی بوده است که کودک هفت ساله را در اغوش گرفته و تمام طول شب در کنار او بوده و از او مراقبت کرده است. تصوير
داستان از آنجا شروع می شود که پسر سایمون کریوگر که مردی تاجر از جنوب افریقا است و در استرالیا زندگی می کند، هنگامی که با خانواده اش برای گردش به پیک نیک رفته بود، همانگونه که عادت بیشتر بچه هاست از پدر و مادرش دور می شود و راه را گم می کند.
پدر از پیدا کردن فرزندش ناامید می شود و متوجه نیروهای نجات که در آن منطقه مشخص شده بودند می شود و آنها تصمیم به اعزام 40 نفر نیرو و دو هلیکوپتر برای نجات کودک که در معرض سرما بوده است می گیرند. زیرا دمای استرالیا در زمستان به زیر صفر می رسد.
ناگهان صدایی می اید: " پدر من خوب هستم ..." او در زیر درخت در اغوش کانگورو قرار گرفته است. هنگامی که این کلمات اطمینان بخش به گوش پدر رسید بعد از آن گروه نجات او را پیدا کردند. تصوير
بعد از پیگیری داستان پدر کودک گفت که فرزندش در حال جمع اوری گل برای مادرش بوده است که تعدای از کانگوروها به او نزدیک می شوند و شروع به خوردن گلهای در دست او می کنند، سپس کانگوروی مادر به کودک نزدیک میشود و در کنار او می خوابد.
سپس پدر این کودک اضافه کرد که: خداوند این حیوان را برای گرم کردن بدن کودکم فرستاده است و رائحه خوش کانگورو و بوته زار در لباسهای او منتشر شده است .
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

صخره های رنگی در چین

پستتوسط najm134 » سه شنبه اکتبر 22, 2013 10:11 am

صخره های Danxia در استان گانسو در چین دارای رگه هایی به رنگ های زرد، نارنجی و قرمز، سبز و آبی هستند که در نگاه اول غیر واقعی به نظر می رسند. این مناظر طبیعی زیبا در جنوب شرقی و جنوب غربی چین قرار گرفته اند و بیش از 24 میلیون سال قدمت دارند.

تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

ماهی کله شیشه ای

پستتوسط najm134 » سه شنبه نوامبر 26, 2013 10:10 pm

اعماق اقیانوس ها مملو از زیبایی هایی است که شاید خیلی از آن ها را هنوز کشف نکرده باشیم زیرا همه روزه غواص ها با موجوداتی برخورد می کنند که تا به حال اطلاعاتی از آن ها وجود نداشته است.
ماهی ها هر کدام دارای فرم بدنی خاصی هستند که گونه های مختلف را از یکدیگر متمایز می کند. این تفاوت ها می تواند در محل قرارگیری اندام ها یا حتی شکل کلی بدن باشد.
تصوير
ماهی "چشم بشکه ای" یکی از گونه هایی است که برای اولین بار در سال ۱۹۳۹ کشف شد اما از آن پس تا سال ۲۰۰۴ هیچ نمونه زنده ای از آن دیده نشده بود. در این سال غواص ها در آب های استرالیا نمونه هایی از این گونه را پیدا کردند.

نام این ماهی به خاطر چشمان عجیب و همانند بشکه اش به او اطلاق شده است ولی نام دیگرش "کله شیشه ای" است. سر این ماهی کاملا شفاف بوده و از مایع خاصی پرشده است به طوری که اعضای داخلی آن کاملا مشخص است.

کله شیشه ای بسیار حساس است به گونه ای که یک ضربه کوچک می تواند این ماهی را به کام مرگ بکشاند. این ماهی همچنین برخلاف دیگر ابزیان چشمانش در مقابل سرش است و می تواند شکارچی بسیار ماهری باشد. هنوز تحقیقات روی این ماهی ادامه دارد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

کوه هاي مينياتوري چابهار، منحصر به فرد و ناشناخته

پستتوسط najm134 » سه شنبه دسامبر 03, 2013 10:21 am

حدود 40 تا 50 کيلومتري پس از شهرستان چابهار به سمت بندرگواتر، کوه هايي در سمت چپ جاده نمايان مي شود که به «کوه هاي مريخي» يا «مينياتوري» معروف هستند. اين کوه ها با توجه به منظره کاملاً متفاوتي که در سمت راست جاده و رو به سوي دريا ايجاد کرده يکي از زيباترين جاده ها و مناظر طبيعي استان سيستان و بلوچستان و بلکه ايران را خلق کرده است.

اين کوه ها از منحصر به فردترين کوه هاي ايران است و منظره اعجاب برانگيز و چشم نواز آنها از جمله معروفترين جاذبه هاي شهرستان چابهار در جنوب سيستان و بلوچستان محسوب مي شود اما به دليل معرفي نشدن کافي، کمتر مورد بازديد عموم قرار گرفته است.

کوه هاي مريخي، مناظري از کوه هاي کره ماه را براي انسان تداعي مي کند و جنس رسوبي آنها و هم چنين فرسايش خاص کوه ها موجب ايجاد شيارها و تراش هاي زيبايي شده است که گويي نقاشي ماهر آنها را به تصوير کشيده است. اين کوه ها چاک چاک هستند و اشکالي نامانوس و فاقد پوشش گياهي دارند. به خاطر همين غيرعادي بودنشان، در سال هاي اخير و در ميان گردشگران، به «کوه هاي مريخي» شهرت يافته اند و جزو نمونه هاي بدبوم (بدلند) و پديده بوم شناختي ويژه اي است.

«ملک سنجراني»، مديرکل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سيستان و بلوچستان با اشاره به اين نکته که در استان 57 منطقه نمونه گردشگري مصوب وجود دارد، تصريح مي کند: استان پهناور سيستان و بلوچستان آثار باستاني و اکوتوريسم فراواني دارد که کوه هاي مريخي يا مينياتوري چابهار يکي از جذاب ترين اين مناطق است.
تصوير
وي مي افزايد: امکان سنجي منطقه نمونه گردشگري کوه هاي مينياتوري و جاذبه هاي طبيعي اين منطقه به لحاظ جذب گردشگر مورد بررسي و مطالعه قرار گرفت و در پي آن کمپينگ گردشگري در اين منطقه براي رفاه حال گردشگران ساخته شد.

وي درباره مساحت و محل اين مجتمع گردشگري مي گويد: اين مجتمع در زميني به مساحت ۷ هکتار در بين کوه هاي مريخي (مينياتوري) مشرف به سواحل درياي عمان ساخته شده است.

مديرکل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان با اشاره به امکانات اين مجتمع تفريحي، افزود: دو سالن ويژه اردوهاي دانش آموزي، فضاي سبز، سرويس هاي بهداشتي، ۶ سوئيت، آلاچيق، سکوي ويژه رصد ستارگان و ديگر امکانات تفريحي و گردشگري در اين مجتمع تعبيه شده است.

سنجراني با بيان رصد ستارگان و مباحث مربوط به اخترشناسي و نجوم در اين مجتمع تفريحي، مي افزايد: کوه هاي مينياتوري يکي از جاذبه هاي منحصر به فرد و بسيار زيباي منطقه چابهار است که آسمان اين نقطه قابليت رصد همزمان 14 صور فلکي را دارد.

وي با اشاره به فراخوان جذب و همکاري سرمايه گذار براي اداره و مديريت کمپينگ گردشگري در چابهار مي گويد: کميته اي با حضور کارشناسان اداره ميراث فرهنگي و گردشگري سيستان و بلوچستان، معاون برنامه ريزي استانداري و نماينده اداره کل اقتصاد و دارايي و ... تشکيل شد و مقرر شده است تا اين کمپينگ گردشگري به سرمايه گذار واگذار شود.

وي در ادامه اظهار مي کند: پس از جذب سرمايه گذار، مجتمع گردشگري مينياتور به بخش خصوصي واگذار مي شود و طبق قرارداد بخش خصوصي بايد در منطقه سرمايه گذاري کند و ساير فازهاي رفاهي و زيرساختي را به اين کمپينگ طبق قرارداد بيفزايد و از آن بهره برداري لازم را ببرد.

وي به ترويج ورزش هاي تفريحي و آبي و ساير امکانات در منطقه اشاره مي کند و مي گويد: از مهم ترين زيرساخت ها و امکاناتي که سرمايه گذار مي تواند در اين منطقه براي جذب درآمد و گردشگر اضافه کند مي توان به راه اندازي تاکسي دريايي، فراهم کردن امکانات در راستاي توسعه و ترويج ورزش هاي آبي در سواحل زيباي چابهار و ... اشاره کرد.

ثبت کوه هاي مينياتوري

«خسرو افسري»، مديرکل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان نيز در اين باره مي گويد: کوه هاي مريخي که به آن مينياتوري نيز گفته مي شود از جمله جاذبه هاي بديع و ديدني چابهار است که گردشگران زيادي را از داخل و خارج کشور جذب خود کرده است.

وي مي افزايد: کوه هاي مخروطي شکل در يک سو و «تالاب صورتي» و ماسه هاي سرخ رنگ با درختچه هاي بياباني در سوي ديگر، سبب شده اند تا جاده چابهار- بندر گواتر يکي از زيباترين جاده هاي استان سيستان و بلوچستان قلمداد شود. وجود پرندگاني هم چون فلامينگو، عقاب دشتي، حواصيل و تيهو، زيبايي اين منطقه را دو چندان کرده است.
تصوير
وي با اشاره به وجود تالاب صورتي در بين اين کوه ها، تصريح مي کند: جايي که دشت ميان جاده آبگير مي شود، تالاب هايي را پديد مي آورد که در سمت دريا صورتي رنگ مي شود و منظره زيبايي را مي آفريند و اين رنگ بندي طبيعي عکاسان زيادي را براي بهره بردن از جاذبه طبيعي به سوي خود جذب مي کند.

افسري خاطرنشان مي کند: اين کوه ها جذابيت خاصي دارند به همين منظور پيگير ثبت کوه هاي مينياتوري در فهرست سازمان حفاظت محيط زيست کشور هستيم.

علت شکل گيري کوه هاي مريخي


دکتر «کاظم شعباني گورجي»، مديرگروه زمين شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان درباره علت به وجود آمدن اين رشته کوه ها مي گويد: فرآيندهاي تکتونيکي به دليل فرورانش پوسته عمان به زير مکران و فرسايش آبي و بادي از جمله مهم ترين دلايل شکل گيري اين کوه ها است.

وي مي افزايد: اين کوه ها براثر فرسايش سريع به وسيله باد و باران به اين شکل در آمده است و يکي از پديده هاي جذاب و کم نظير زمين شناسي به شمار مي آيد.

وي در ادامه مي گويد: اين کوه ها از جنس سنگ هاي رسوبي با ترکيبات مارن، رس و آهک و به رنگ سفيد مايل به طوسي است که در اثر فرسايش، شيارهاي زيبايي بر آن ها ايجاد شده است.

اين مدرس دانشگاه با اشاره به ارتفاع کوه هاي مريخي مي گويد: ارتفاع کوه هاي مريخي در نقاط مختلف، متفاوت است بطوري که برخي از آن ها 5 متر و برخي ديگر بيش از 100 متر ارتفاع دارند.

شعباني مي افزايد: نظير اين رشته کوه ها را مي توان در«هزار دره» در شرق تهران که از کنگلومرا که از ماسه سنگ هاي کنگلومرائي و به مقدار کمي رسوبات رسي تشکيل شده است يافت.

وي با اشاره به نقش اين کوه ها در اقتصاد منطقه و کاربرد مواد تشکيل دهنده آن در صنعت، مي گويد: کوه هاي مريخي از نظر اقتصادي براي مردم منطقه اهميت ويژه اي دارد بطوري که مي توان از مواد اصلي سازنده آنها که به طور عمده مارن، رس و ترکيبات آهکي است در توليد سيمان و همچنين ساخت آجر استفاده کرد.

وي در ادامه مي افزايد: هم چنين بايد آناليزهاي شيميايي و مهندسي روي اين ترکيبات انجام و مشخص شود که چگونه مي توان بيشتر از آنها در ساخت سيمان و آجر استفاده کرد.

شعباني به اهميت اين کوه ها در جذب گردشگر اشاره مي کند و مي گويد: اين منطقه بايد به عنوان يک «ژئوپارک» ثبت جهاني شود زيرا ظرفيت هاي زيادي براي جذب گردشگر و درآمدزايي براي مردم منطقه دارد.

مديرگروه زمين شناسي دانشگاه آزاد اسلامي واحد زاهدان، خاطرنشان مي کند: در جهان تنها چند کشور چنين مناظر زيبا و بکري دارندبه عنوان مثال کشور مغولستان از اين جاذبه گردشگري برخوردار است و از چندي پيش به ايجاد اماکن تفريحي و سياحتي در مجاورت اين نوع کوه ها اقدام کرده است و با اين اقدام خود، هر ساله پذيراي شمار زيادي از گردشگران از سراسر دنيا در اين منطقه است.

«دکتر غلامرضا نوري»، عضو هيئت علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان در باره شکل گيري کوه هاي مريخي چا بهار به ايسنا گفته است: اين کوه هاي زيبا از نوع رسوبي هستند و به علت فرسايش سريع در برابر باد و باران به شکل دندانه دندانه و پر از لبه ها و چاک هاي مکرر درآمده اند که بوميان اين منطقه به سبب شکل غيرعاديشان، از آنها با عنوان کوه هاي مريخي نيز ياد مي کنند.

وي مي افزايد: شيارها و تراش هاي زيباي اين کوهها که فاقد هيچ گونه پوشش گياهي هستند، منظره اي رويايي و خيال انگيز را خلق کرده است . تصوير

عضو هيئت علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان با اشاره به اين نکته که اين پديده هاي طبيعي زيبا ادامه کوه هاي زاگرس هستند مي گويد: اين کوه ها در ادامه کوه هاي زاگرس است که در ادامه به پاکستان مي رسد و به غير از زيبايي منحصر به فرد اين کوه ها، از فضاي باز و افق ديد مناسب اين منطقه مي توان براي رصد فضاي لايتناهي و نجوم هم استفاده کرد.

نوري مي افزايد: در ميان دره ها و اطراف اين کوه ها فسيل انواع صدف ها و آبزيان از جمله نهنگ يافت مي شود. وي خاطرنشان مي کند: اين منظره زيبا با چشم اندازهاي طبيعي کم نظير مانند تالاب ليپار با انواع پرندگان، سواحل ماسه اي و صخره اي درياي عمان با امواج خروشان براي گردشگران و طبيعت گران آغوش گشوده است.

همايش هاي مريخ نوردي

«عليرضا کلانتري»، رئيس اداره ورزش و جوانان چابهار با بيان اين مطلب که اين کوه ها در چابهار بهترين مکان براي جذب گردشگر ورزشي است مي گويد: شهر چابهار امکانات و ظرفيت لازم در جذب گردشگر ورزشي را دارد به گونه اي که در دومين همايش مريخ نوردي و ساحل نوردي که سال گذشته در چابهار برگزار شد 115 گردشگر و ورزشکار از سراسر کشور مسافت اصلي کناره سواحل درياي عمان به سمت کوه هاي مريخي چابهار را پياده طي کردند.

وي در ادامه مي افزايد: جذب گردشگر ورزشي در منطقه اشتغال و درآمد زايي را در پي خواهد داشت بنابراين ضروري است تا در اين حوزه سرمايه گذاري ويژه اي انجام شود.

مديرکل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري سيستان و بلوچستان هم درباره خدمات راهنماهاي تورهاي گردشگري در استان و خارج از استان مي گويد: در استان و خارج از استان راهنماي تور گردشگري وجود دارد که گردشگران مي توانند با همکاري اين اداره و هماهنگي هاي لازم، به راحتي از مناطق زيباي استان سيستان و بلوچستان ديدن کنند.

سنجراني در ادامه مي افزايد: چنان چه بازديدکنندگان و گردشگران از داخل و خارج از استان تمايل به مسافرت به مناطق مختلف استان را داشته باشند، مي توان با رايزني و همکاري با هتل ها و دفاتر هواپيمايي، براي آنها تخفيفات لازم را گرفت.

وي خاطرنشان مي کند: مديران ميراث فرهنگي و گردشگري همه مناطق استان نيز موظف اند تا نهايت همکاري را با گردشگران در زمينه بازديد از مناطق و فراهم کردن تسهيلات اقامت داشته باشند.

وي در ادامه مي افزايد: در حال حاضر بيشترين مراجعه در استان براي تورهاي چابهار است و گردشگران در مسير خود به سمت چابهار از آثار باستاني و تاريخي و طبيعي شهرهاي خاش، ايرانشهر و سرباز نيز ديدن مي کنند و گردشگران پس از ورود به مرکز استان، مي توانند از بازارچه صنايع دستي، موزه جنوب شرق کشور و موزه تخصصي پست زاهدان نيز ديدن کنند.

وي مي گويد: در حال حاضر 9600 شيء تاريخي و باستاني در موزه جنوب شرق کشور نگهداري مي شود که از اين تعداد 4710 شيء ساماندهي شده است و بقيه اشياء نيز به مراتب ساماندهي خواهند شد و با اين رقم استان توانايي داشتن 4 موزه ديگر را نيز دارد که عمده اين آثار و اشيا از شهرهاي سوخته زابل و اسپيدژ بزمان است.

به هر حال استان سيستان و بلوچستان ظرفيت هاي گردشگري فراواني دارد. اما کوه هاي مريخي چابهار در نوک قله اين مکان هاي ديدني قرار دارد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

جانورانی که تا کنون ندیده‌اید

پستتوسط najm134 » چهارشنبه دسامبر 04, 2013 7:52 pm

جانورانی که تا کنون ندیده اید را می توانید در این عکس ها ببینید. حیواناتی که به ندرت کسی آن ها را دیده باشد.
تصوير

خفاش ماهی لب قرمز ـ در جزایر گالاپاگوس و کاستاریکا به دلیل باله های ظریفشان و ناتوانی در شنا کردن در عمق آب ها زندگی می کنند.
تصوير

دیو کوسه، نوعی کوسه که در اعماق 30 تا 1300 متری در آب زندگی می کند. درازای این کوسه می تواند تا 3.85 برسد.

تصوير
مورچه پاندا، بومی شیلی است و بسیار نادر که در جنگل زندگی می کند.

تصوير
اومبونیا اسپینوسا، دانشمندان هنوز تعریفی برای این موجود ندارند، تنها می دانند از نوک دارزی که دارد برای خوردن شیره گیاهان استفاده می کند. بدن غول پیکر و رنگارنگ دارد وبدن بسیار بزرگ این حیوان نسبت به سرش خیلی جلب توجه می کند.

تصوير
جوجه تیغی کوچک زمینی، در دشت های ماداگاسکار زندگی می کند و دارای برآمدگی روی بدن است که برای دفاع از خود استفاده می کند.
تصوير

نوعی از حلزون که در آب های گرمسیری و معتدل اقیانوس اطلس زندگی می کند.

تصوير
میگو ، چشمان خود را 360 درجه به اطراف می چرخاند تا از محیط خود با خبر شود. این سخت پوست دارای یک سیستم بصری است که دیگر حیوانات ندارند.
تصوير

بید عجیب و غریب، موجودی نادر و منحصر به فرد که در جنگل های ونزوئلا زندگی می کند، و به خاطر شکل عجیبش، پروانه پودل نامیده می شود.
تصوير

ریکاوری پسر عموی پیرانا است. آن ها معمولا در رودخانه های آمازون یافت می شوند، دندان هایی شبیه به دندان انسان دارند که برای جویدن مناسب است. غذای ریکاوری شامل آجیل، برگ، گیاهان و حلزون است.

تصوير

آتریس یک مار آفریقایی است.
تصوير
شیطان شاخدار که بدنی پوشیده از خار دارد و در مناطق خشک زندگی می کند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

قبليبعدي

بازگشت به نشر گزارشات رسانه حيات اعلى


cron
Aelaa.Net