غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

مجمع گفتگوی پژوهشگران وآموزشگران علوم فقه آئین الهی

مديران انجمن: najm115, najm115, najm115

غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه سپتامبر 07, 2010 10:22 pm

بسم الله الرحمان الرحيم

سلام عليكم ورحمة الله

1- تنها به سؤالات ضروري شخصي خويش كه در عمل به آن نياز داريد اكتفا نمائيد، و از طرح سؤال فرضي و غير ضروري اجتناب نمائيد.

2- در صورتي كه حتما نياز مي بينيد باسختان را از اينجا دريافت نموده و راه ديكري نداريد؛ سؤالتان را اينجا طرح نمائيد

3- براى طرح سؤالات خويش مي توانيد بعد از ثبت نام از طريق سرويس بيغام خصوصي آنرا براى Aelaa.net ارسال نمائيد تا در اولين فرصت ميسور باسخ داده شود.

4- تنها باسخ سؤالات با كاربرد عمومي در اينجا منتشر مي شود، و باسخ سؤالات شخصي و خصوصي منتشر نمي شود.

5- در صورتي كه سؤالي ضمن اينكه شخصي بوده ولي كاربرد عمومي نيز داشته باشد، كليه اطلاعات خصوصي سؤال كننده محفوظ مانده و سؤال به صورت يك برسش عمومي در اينجا باسخ داده مي شود

والحمد لله رب العالمين
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: غرفه باسخ به مسائل ديني بازديدكنندكان

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه سپتامبر 07, 2010 10:22 pm

بسم الله الرحمان الرحيم

سؤال:
با اینکه ما چهارشنبه را بخاطر یوم الشک روزه گرفتیم (و بعدا مطلع شديم كه جهارشنبه اول ماه بوده) آیا کفایت از روزه ماه رمضان می کند یا اینکه قضای آن واجب می شود؟ اگر قضا واجب است کفاره چطور؟

جواب:
روزه مزبور كفايت از فريضه ماه رمضان مي نمايد. و نه قضا دارد و نه كفاره. [شمارة ثبت: (1352) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: غرفه باسخ به مسائل ديني بازديدكنندكان

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه سپتامبر 07, 2010 10:24 pm

بسم الله الرحمان الرحيم

سلام عليكم و رحمة الله و بركاته

سوال:
شخص متأهلى در ماه مبارك رمضان با همسر خود همبستر شده و بس از آن خوابش ميبرد و بعد از اذان صبح از خواب بيدار ميشود و غسل كرده و نمازش را ميخواند.حكم روزه او چيست؟

عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
جواب:
* در هر حال فورا استغفار و غسل نموده و روزه را مي كيرد.
منتهى:
1- اكر تاخير در غسل از روي بي اعتنائي به وظيفه (رفع حدث قبل از فجر) نبوده و نيت داشته كه قبل فجر بيدار شود و غسل كند، ولي خواب بر او غالب شده و تا فجر طالع شده بيدار نشده، اين شخص روزه آنروزش صحيح بوده و كفاره و قضائي بر او نيست.

2- اكر تاخير در غسل از روي بي اعتنائي به وظيفه (رفع حدث قبل از فجر) نبوده و نيت داشته كه قبل فجر بيدار شود و غسل كند، ولي خواب بر او غالب شده و قبل از فجر هم بيدار شده ولي بخاطر سستي قصد تاخير در غسل نموده يا خواب بر او مستولي شده تا فجر طالع شده، اين شخص اضافه بر روزه آنروز؛ و بعد از ماه رمضان اين روزه را اعاده نموده يكروز ديكر بجايش روزه بكيرد ولي كفاره اي بر او نيست.

3- اكر تاخير در غسل از روي بي اعتنائي به وظيفه (رفع حدث قبل از فجر) بوده و از ابتدا نيت داشته كه بخوابد تا طلوع فجر و قبل فجر بيدار نشود، اين شخص آنروز را روزه كرفته و بعد از ماه رمضان اين روزه را اعاده نموده يكروز ديكر بجايش روزه بكيرد و كفاره افطار عمدي (60 روز روزه، يا آزاد كردن برده، يا اطعام 60 مسكين) را نيز بايد بجاى آورد.

تذكر:
زني كه در شب ماه رمضان از حيض يا نفاس باك شود و غسل آنرا تاخير بياندازد تا فجر طالع شود؛ همين حكم را دارد .[شمارة ثبت: (1353) منبع: المسائل الإنترنتية]

والحمد لله رب العالمين
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: غرفه باسخ به مسائل ديني بازديدكنندكان

پستتوسط aelaa.net » سه شنبه سپتامبر 07, 2010 10:40 pm

بسم الله الرحمان الرحيم

سؤال:
یکی از دوستان، شب چهارشنبه درباره اول ماه سوال کرد و بنده نیز طبق آنچه اخبار برخي سایت ها بود و احتمال رویت در شب چهارشنبه را بسیار ضعیف می دانستند به او جواب دادم و او چهارشنبه را روزه نگرفت اکنون آیا باید کفاره بدهد؟ و آیا کفاره او بر من است؟

جواب:
او جون در آنوقت برايش معلوم نشده بوده كه جهارشنبه ماه رمضان است، كفاره اى ندارد. و تنها بايد روزه آنروز را قضا بنمايد.[شمارة ثبت: (1354) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

اندازه زكات فطره

پستتوسط aelaa.net » پنج شنبه سپتامبر 09, 2010 10:16 am

سؤال:
آيا مقدار زكات فطره از هر جنسى داده مي شود؛ سه كيلو گرم مي باشد؟

جواب:
اندازه زكات فطره براى هر نفر يك صاع مي باشد،
و بر خلاف متداول در ميان عامه ناس؛
اندازه صاع در عهد پيامبر (صلى الله عليه وآله) بنابر نص صريح كلام خازنان وحي (عليهم السلام)؛ پنج مُدّ بوده؛
كه هر مدّ دويست و هشتاد درهم؛ و هر درهم شش دانق؛ و هر دانق شش حبّه؛ و هر حبّه وزن دو دانه جو متوسط مي باشد،
كه بنابر تحقيق يك صاع = 6 كيلو و 368 گرم است.
[شمارة ثبت: (606) منبع: المسائل القمية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

تفات يا اتحاد آغاز ماه قمري در بلاد مختلف

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه سپتامبر 12, 2010 1:42 am

بسم الله الرحمان الرحیم
السلام علیکم
عید شما مبارک باشد و طاعات و عبادات شما در این ماه مبارک قبول درگاه حق تعالی

سوال:
شروع ماه مبارک رمضان را همانطور که شما فرمودید روز چهارشنبه و انتهای آن را جمعه قرار دادم.
نظر به اینکه در فایل آغازنامه ماههای قمری، کشور آلمان در منطقه ای قرار دارد که وضعیت رویت هلال برای آن غیر ممکن است. شما قبلا فرموده بودید که رویت هلال در شب اول ماه برای کشورهای دارای عروض شمالی بالا، بسیار مشکل است.
دیشب یکی از دوستان آدرس سایتی را برای ما فرستادند که پیش بینی طلوع و غروب و رصد ماه در آلمان می باشد. که سوالی برایم پیش آمده، ذهنم را مشغول ساخته است. آدرس این سایت و عکس های ماه در آگوست و سپتامبر را برای شما می فرستم. در این عکس ها طلوع و غروب ماه هم نوشته شده است. طبق اطلاعات این سایت اولین روزی که غروب ماه پس از غروب خورشید اتفاق می افتد روز دهم سپتامبر(جمعه) می باشد. که البته اطلاعات این سایت از نظر صحت و دقت نیز محل سوال است.
سوال بنده این است که در کلام خازنان وحی و معصومین علیه‌السلام در چنین مواردی، این کشورها برای آغاز و پایان ماه باید بر اساس آن نشانه هایی که در بلاد خودشان ظاهر می شود عمل نمایند یا به علت ویژگی خاص جغرافیایی لازم است برای آغاز و پایان ماه از بلاد نواحی معتدله تبعیت کنند؟
آدرس سایت: .....
برای رصد ماههای دیگر از سال کافی است در همین آدرس، بجای 201009، ماه دیگری قرار داده شود مثلا: 201008
سپاسگزارم و التماس دعا


======================
جواب:

بسم الله الرحمان الرحيم
1- اسعد الله ايامكم وتقبل الله اعمالكم جميعا.
2- تفصيل نكات فقهي و نجومي لازم براى امر استهلال يا تعيين آغاز ماه قمري؛ بطور خلاصه و كامل در ابتداى سالنامه آغازنامه ماه قمري هر سال درج و منتشر شده است، همچنين تفصيل مباحث علمي آن در چندين شماره از مباحث ماه شناسي در هفته نامه آموزشي راه آسمان منتشر گرديده است، كه همگي از جايگاه اينترنتي حيات اعلى قابل دريافت بوده مي توانيد به آنها مراجعه نمائيد، ولي با اين وصف مجددا و برحسب سؤال توضيح مي دهيم.
3- تاريخ و جدول سايت مزبور مانند صدها سايت مشابه؛ منبعش يكي بوده و معمولا با استفاده از يك فرمول واحد و منبع مختصات جغرافيائي واحد، برنامه نويسي شده و براى همگان قابل دسترس بوده؛ و حتى قابل درج در وبلاگ شخصي نيز مي باشد. جداول مصور تقويم قمري يكي از آثار منتشره هر ساله پژوهشكده نجوم بنياد حيات اعلى مي باشد كه تا كنون منتشر شده است، مهم اين است كه منشأ محاسبه و نحوه و مبناي آن چه باشد.
4- اين نوع محاسبات تقريبي بوده؛ و نتيجه اش معمولا بطور تقريبي و بار عايت ضريب دقت آن صحيح است. و هر چند براى مقدمه استهلال و منع ادعاى رؤيت واهي؛ مي توان از آن استفاده نمود، ولي براى استهلال سنديت و اعتبار شرعي نداشته؛ و در باب اثبات رؤيت هلال قابل استناد نيست، چون مبتني بر يك امر حسابي تقريبي بوده در حاليكه استهلال يك امر واقعي حسي است، و نبايد چيزي را بطوري حسابي استخراج كرد و به اسم حسي رصدي ارائه داد، شرع و عقل اين را تاييد نمي كند، بايد هر كدام تحت عنوان خودشان ارائه شوند.
5- قانون الهي آسان است و براى به سختي افتادن بندگان حق در رعايت تكليفشان نازل نشده است: "يريد الله بكم اليسر ولايريد بكم العسر" موضوع معلوم شدن اول ماه قمري دو حالت دارد: يكي شرايط معمولي كه به اقتضاي موقعيت محل ناظر؛ استهلال معمولا ميسر بوده و منطقه نوعا مبتلا به وضعيتهاى غير طبيعي مانع استهلال (مانند: غبار، ابر، ارتفاع زمين محل از سطح دريا، عوارض جغرافيائي و بلنديهاى مانع رؤيت هلال غير مرتفع، بلندي عرض جغرافيائي، آلودگي هوا، سلطه حاكم يا متنفذي كه در موضوع رؤيت بر حسب مصالح قدرت و سياست اعمال نفوذ نمايد) نمي باشد، در اين صورت طبق دستور شرع مقدس به "استهلال" كه براى هر انسان بينائي امري آسان و ميسور است مراجعه نموده، و بدون نياز به هيچ محاسبه يا وسيله اى؛ اگر بطور جمعي در شهري رؤيت هلال اتفاق بيافتد، شروع ماه قمري عقلا و شرعا مسلم است.
6- اما در صورتي كه بطور كلي يا موردي وضعيت فوق اتفاق نيافتاده و شرايطي همراه با يكي از موانع استهلال باشد، در اين صورت آنها كه دستشان از دامان حضرات معصومين كوتاه بوده، يا اينكه به تمام كلام خازنان وحي اعتقاد و التزام نداشته و برخي از نصوص را به تاثر از جريانات فكري يا سلايق شخصي و رايج كنار گذاشته اند، و امور را متاثر از مذاهب ديگر يا جو شايع ملاحظه مي كنند، و يا از اقيانوس بي انتهاي علمشان بهره لازم را نبرده ، يا التزام كافي يا خالص را نداشته اند ، اينها در اين شرايط به نظريات ناقص يا مخلوط روي آورده، و آن چنان دين خدا را مشكل كرده اند كه با كمك هزاران دانشمند علوم رياضي؛ و آن همه ابزار مدرن امروزي مشكلشان حل نشده؛ و برخي به فكر پرتاب ماهواره براى استهلال افتاده اند!
7- سير كواكب از جمله ماه و خورشيد؛ و تعيين موضع دقيق آنها در آسمان؛ و نيز بيش بيني طلوع آنها در هر يك از بلاد كره زمين، مطلبي بوده است كه به بركت هدايت انبياء واوصياي الهي؛ بشر از هزاران سال قبل به آن دست يافته است، و دانش كهن نجوم با دانش نجوم مدرن امروز؛ از اين نظر كاستي و تفاوتي نداشته و از گذشته هاى دور؛ انواع تقاويم كواكب معمول و نوعا صحيح و دقيق بوده است، و دانش مدرن امروز بشري هنوز هم مرهون بسياري از همان مقدمات و اصول محاسباتي بوده و براساس آنها ماهواره ها را به فضا پرتاب مي كند.
8- عدم ابتناي تشخيص اوايل ماههاى قمري بر پيش بيني منجمين يا ابزارهاى نجومي؛ به لحاظ اشكال در دانش و قواعد محاسباتي و ابزارهاي علمي نيست، بلكه مانع از رجوع به اين امر در موضوع استهلال؛ وضعيت خاص ماه و نحوه سير آن، و فرصت بسيار محدود براى ظاهر شدن ماه (كم نور بودن هلال اول ماه؛ و مقدار كمي از ماه نور داشتن؛ و هنگام غروب كه نور خورشيد بر محيط حاكم است و بايد صبر نمود تا بطور كافي نور خورشيد از فضا برچيده شود تا تمايز رنگ كافي براي رؤيت ماه نو؛ از فضاي روشن محل غروب حاصل شود) و مدت چند دقيقه اى محدود استهلال، (كه هر چه بيشتر صبر شود ماه بيشتر غروب مي كند و به اين لحاظ امكان رؤيت سخت تر مي شود) و نكات مختلف مؤثر در علم رؤيت و نور و... از تفاوت درجه حرارت و... همه اين امور سبب شده است كه حتى بشر مدرن امروزي نيز عليرغم پيشرفتهاى بسيار نتواند تاريخ قطعي (كه با واقع مطابق بوده و هيچ وقت مخالف نباشد) براى رؤيت بصري غير مسلح هلال را هميشه و براى همه جا بيش بيني كند، آنچه در تقاويم قديم يا جديد و نيز سايتها با درج تصوير حتى متحرك و زنده از ماه ارائه مي شود، چيزي نيست الا اعلام يك پيش بيني براى احتمال رؤيت هلال كه اين امر عليرغم تمام عناوين علمي و مدرن مقدماتي آن؛ اما چون نتيجه در دايره احتمال است؛ از نظر شرع معتبر شناخته نشده است.
9- همچنين ابزارهاي مدرن رؤيت؛ عليرغم مفيد بودنش (براى اينكه به ناظر بصري خبر دهد كه ماه الآن در آسمان نيست كه بخواهي بروي استهلال؛ و يا بالعكس خوب است، و يا اينكه محل وجود ماه در كدام نقطه است؛ تا استهلال كنندگان به آساني مكان يابي كنند) اما با همه اين فوايد جانبي؛ نمي تواند بطور اساسي جايگزين استهلال بصري غيرمسلح شده؛ يا رؤيت شرعي مبتني بر آن باشد، چه اينكه "رؤيت" مقصد اصلي نبوده؛ كه اگر با وسيله مدرن هم محقق شد؛ كافي باشد، بلكه استهلال بصري غير مسلح؛ يك راه تعيين اول ماه بوده؛ و در صورت عدم تيسر آن؛ شرع شريف راه ساده ديگري جايگزين و مقرر فرموده است، فلذا با از كار افتادن راهي؛ راه ديگري كه از از سوي مولا معين شده لازم الإتباع است، و نمي توان سرخود؛ عنوان راه اول را به روشهايي بطور مصنوعي محقق كرد، و اگر خود رؤيت هلال موضوعيت داشته؛ و بنا باشد از ابزار مدرن رؤيت استفاده كنند؛ امروزه دستگاهي وجود دارد كه ماه را حتى در "لحظه قبل از محاق و لحظه بعد از محاق" (كه فاقد نور مرئي محسوس بصر عادي است) رصد مي كند و حتى تصوير آنرا نيز رسم مي كند، و از نتيجه رصد همين وسيله است؛ كه برخي حكومتها در سالهايي كه (بدون رؤيت بصري معمولي) بخواهند زودتر از وقت اعلام عيد فطر يا قربان كنند؛ استفاده كرده و مي گويند: ماه رؤيت شده است! اگر استهلال شرعي بخواهد بر نتيجه تشخيص ابزار مدرن مبتني باشد؛ چرا ابزار قديمي پنجاه سال قبل؟! و چرا جديدترين ابزار مدرن روز ملاك نباشد؟ و اگر اين ملاك باشد؛ يعني كه ماه دوره محاق نداشته؛ و شما در وقت محاق بخواهيد اعلام رؤيت شرعي كنيد و اين از نظر شرع قطعا صحيح نيست.
10- مسائل دقيقه علمي چيزي نيست كه در تعاليم مكتب وحي؛ محل اشكال باشد، بلكه اين گوشه اى از حكمتهاى احكام الهي است كه تا كنون بر اهل دانش جديد و دانشمندان آشكار شده؛ اهل تأمل را به تعجب؛ و اهل بصيرت را به هدايت و معرفت رسانيده است، اما عدم ملاحظه نتايج آنها يا عدم ابتناي تكاليف عباد بر آنها؛ كه در فتاواي فقهاي مذهب اهل بيت  مشاهده مي شود، به معني بي توجهي به دستاوردهاى علمي نبوده و صرفا براساس اين روش شرع شريف (كه با ملاحظه سهولت امر بندگي خداوند تعالى است) مي باشد.
11- شرع مقدس احكام را طوري مقرر فرموده كه: بنده حق براى تطبيق آنها به زحمت نيافتاده؛ و نياز به منجم و رياضيدان؛ يا صبر كردن تا عصر تكنولوژي نداشته؛ و در هر عصر (چه گذشته بي تكنولوژي؛ چه آينده كه ممكن است برخي از اينها منسوخ يا زائل شود) بشر عادي بتواند وسايل عمل به احكام شرعي را فراهم داشته و بتواند با همين اعضاء و جوارح خدادادي به وظيفه خود عمل كند.
12- ازين رو وقتي راه استهلال بصري (غير مسلح) نتيجه ندهد، يا موانعي (سابق الذكر) باشد كه سبب تحير اهل ايمان گردد، حضرات معصومين كه خازنان كلام وحي و حاملان علوم وحي و مبين تفاصيل احكام الهي هستند؛ قواعد آساني را به اصحاب و پيروان خويش تعليم فرموده اند؛ تا ايشان مانند ديگران در حيرت نمانده و براى تشخيص اول هيچ ماه قمري متحير و معطل نبوده؛ و با فراغت انديشه و خيال؛ به وظايف ديني خويش عمل نموده، و اوقات حقيقي اعمال را از دست ندهند. همانطور كه اصل تكليف از سوي مولا تبيين شده ؛ راه عمل به آن نيز نشان داده شده است، با اين وصف؛ عمل مؤمن متعبد و حركت او بر صراط مستقيم؛ سبب اداي تكليف و برائت ذمه او مي شود، حال چه ماه طالع بشود يا نشود، مردم رؤيت كنند يا رؤيت نكنند، عامه ناس ملتزم بشوند يا نشوند، حكام دول اعلام بكنند يا نكنند؛ هيچ كدام در مطلوب شارع مقدس و مولاي همه عالم تغييري نمي دهد، و بر همه اهل ايمان است كه شرط بصيرت و معرفت بجاي آورده؛ و تسليم و عبوديت خويش را با تطبيق احكام به روش خالص ايشان بيان نمايند، از اين رو بنياد حيات اعلى با هدايت پژوهشكده علوم معرفت الهي، و راهنمايي پژوهشكده علوم فقه و آئين الهي؛ و تلاش پژوهشكده علوم تقويم و نجوم و تنجيم، قواعد مأثوره از حضرات معصومين در باب تعيين اوايل ماه قمري را در قالب تقاويم نجومي 12 گانه تدوين و ارائه نموده است، كه در آنها طبق كلام خازنان وحي تواريخ دقيق اوائل همه ماههاى قمري معين شده است و با رعايت تفاوت ساعت منطقه اى بلاد نسبت به مكه مكرمه براى همه نقاط زمين يكسان است.
13- افزون بر اينكه نتيجه قواعد حسابي مأثوره از اهل بيت در تعيين اوايل ماه قمري براى همه بلاد يكسان بوده، همچنين در رصد ماه مي بينيم كه بجز شبهاى اوليه ماه (كه بخاطر شرايط و عروض متفاوت بلاد) مردم مبتلا به اختلاف در آغاز ماه هستند، ولي همه بلاد كره زمين در تمام شبهاى آينده ماه را به يك شكل رؤيت نموده، و خصوصا شب بدر (كه ماه تمام است) همه در يك شب (با اختلاف ساعت محلي)؛ كامل بودن ماه را رؤيت مي كنند، و خود اين امر آشكار نيز يكساني تقويم قمري را براى همه نقاط كره زمين به ما مي فهماند.
14- گذشته از شبهاى اوليه ماه كه به علت محدوديت فرصت و موانع سابق الذكر اختلاف در رؤيت و تعيين آغاز ماه قمر بيش مي آيد، ولي شبهاى مياني ماه خصوصا شب بدر از مشكلات و آفات سابق الذكر خالي بوده (هم ديدن شكل ماه و تمام بودنش براى همگان آسان است و هم يك شب كامل براى رؤيت آن فرصت مي باشد) و با رصد آن مي توان صحت شب اول تقاويم را سنجيد: طلوع ماه در شب چهاردهم حدود وقت غروب آفتاب، و طلوع ماه در شب سيزدهم قبل از غروب آفتاب، و در شب پانزدهم طلوع ماه بعد از غروب آفتاب، فاصله طلوع ماه در هر شب نسبت به شب قبل بطور ميانگين 50 تا 70 دقيقه است، در رصد سالهاي گذشته نوعا چنين بوده است كه: تقاويمي كه آغاز ماه قمريشان در مواردي با تقويم قواعد مأثوره (از معصومين) متفاوت بوده، در شبي كه ماه بطور آشكار كامل است و بايد شب 14 را نشان دهد ولي طبق تقويم ايشان 13 يا 15 بوده است، البته اين بررسي شب بدر براى تعيين اول ماه كاربرد عملي نداشته؛ چون زمان امكان استفاده از آن متأخر است، و در هر صورت قواعد مأثوره (از معصومين) حجت و ملاك ماست.[شمارة ثبت: (1355) منبع: المسائل الإنترنتية]
والحمد لله رب العالمين



==========نظرات دريافت كنندكان جوابيه===============

بسم الله الرحمان الرحيم
سلام عليکم ورحمة الله وبركاته

جواب مفصل و بر از بركات و نور هدايت و بصيرت شما دريافت شد
عيد سعيد فطر را تبريك مي كوييم و اين جوايبه نيز جزو بركات اين عيد است

نكات فراوان و جالبي در آن هست كه با اينكه ساده به نظر مي رسد
ولي ديده مي شود كه اهل علم و مدعيان تكنولوزي جطور از آن غافلند

اكر كسي اختلافهاي مسالك و استخراجهاي نرم افزارها و نظريات مختلف متحير كننده را ديده باشد به خوبي عظمت و بركات اين جوابيه را مي فهمد انشاء الله

اكر تعبد واقعي نسبت به فرمايشات اهل بيت عليهم السلام باشد هيجيك از اين حيرتها اتفاق نمي افتد

نكته ديكر اينكه در موضوع رؤيت هلال بيشرفت تكنولوزي و تكيه به آن حيرت را زيادتر كرده است و مشكلي حل نشده است
خصوصا كه اين مجامع داراي اين تكنولوزيها با هم اختلاف مي كنند و حيرت بيشتر مي شود
اكر واقعا شب اول ماه متفاوت باشد بس در همان لحظه كه در ايران شب 14 است بايد در آلمان شب 13 باشد در حالي كه در آن واحد براي هر دو، شب 14 است

باسخ اين سوال خودش يك شماره راه آسمان مي تواند باشد انشاء الله

از زحمات و راهنماييهايتان بسيار متشكريم

التماس دعا
والحمد لله رب العالمين

======================


بسم الله الرحمان الرحیم
السلام علیکم

پاسخ مفید و گرانبهای شما را دریافت نمودم
خداوند توفیقات شما را در نشر معارف اهل بیت علیهم السلام روز افزون گرداند

بسیار متشکرم
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

روزه در عروض شمالي كره زمين با روزهاى بسيار طولاني

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه سپتامبر 19, 2010 4:05 pm

بسم الله الرحمان الرحيم
سلام عليكم ورحمة الله

سوال:
با احترام - افراد مقيم در عروض شمالي كره زمين در فصل تابستان روزهايي بلند (16 تا 20 ساعت) دارند، در برخي از سالها (8 سال در 33 سال) اين فصل با ماه مبارك رمضان مصادف مي شود، عليرغم اراده شان به اداي فريضه روزه، و شوق بهره بردن از بركات اين ماه شريف، ولي طولاني بودن روزها؛ كرفتن روزه را براى غالب اهل ايمان از شاغل و خانه دار؛ غير عملي يا همراه با مشقت فوق طاقت مي نمايد، درخواست داشتم كه ضمن بيان احكام مربوطه راه حل هايي مطابق اين شرايط ارائه فرماييد؛ تا ضمن حفظ سلامتي و جريان زندكي روزمره، به اداي وظيفه صوم و اين توفيق بزرك نيز نائل شويم. سايه جناب عالي مستدام باد.


عليكم السلام ورحمة الله
جواب:
يا اَيُّهَاالَّذينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ @ اَيّامَاً مَعْدُوداتٍ فَمَنْ كانَ مِنْكُمْ مَريضَاً اَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ اَيّامٍ اُخَرَ وَ عَلَى الَّذينَ يُطيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعامُ مِسْكينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرَاً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ اَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ اِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ @ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى اُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدَىً لِلنّاس ِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَريضَاً اَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ اَيّامٍ اُخَرَ يُريدُاللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُكْمِلُواالْعِدَّةَ وَ لِتُكَبِّرُوااللَّهَ عَلى ماهَديكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (ترجمه ) هان اى كسانى كه ايمان آورده ايد! روزه بر شما نوشته شده است؛ همانسان كه بر كسانى كه پيش از شما [بودند،] نوشته شده بود؛ باشد كه پروا پيشه سازيد @ [اين روزه،] روزهايى چند، [بر شما مقرّر شده است؛] امّا هر كس از شما بيمار [و] يا در سفر باشد، [بايد افطار كند و] شمارى از روزهاى ديگر [را روزه گيرد؛] و كسانى كه [روزه براى آنان ] طاقت فرساست، بايد [براى هر روز] فديه اى بدهند، كه [آن ] خوراك دادن به بينوايى است؛ و هر كه كار نيكى را به دلخواه خود انجام دهد، براى او بهتر است؛ و روزه گرفتن [گرچه مشكل باشد،] براى شما بهتر است، اگر [اثرات سازنده آن را] بدانيد @ ماه رمضان [همان ماه پربركتى ] است كه در آن قرآن [شريف ]- بعنوان راهنمايى براى مردم و [دربردارنده ] نشانه هايى روشن از هدايت، و [ميزان سنجش و] جداسازى حق از باطل - فرو فرستاده شده است. پس هر كس از شما اين ماه را دريابد، بايد آن را روزه بدارد؛ و هر كه [در آن ماه ] بيمار يا در سفر باشد، شمارى از روزهاى ديگر را [روزه بگيرد]. و [اين ترخيص معذور براى آن است كه كار بر شما آسان شود] خداوند براى شما آسانى مى خواهد و دشوارى [و رنج ]برايتان نمى خواهد؛ و ]شمار [آن روزها] را كامل سازيد و خدا را به پاس آنكه شما را راه نموده است، به بزرگى [و شكوه ] بستاييد؛ و باشد كه [او را به پاس ارزانى داشتن اين نعمتهاى گران ] سپاس گزاريد. (قرآن كريم سوره بقرة آيه 183 تا 185).

بـر اساس تعاليم كلام وحي و خازنان وحي (اهل بيت ) هر كه اداي روزه او را بي طاقت نمايد، در همان روز به عنوان فديه اطعام مسكين نموده و بعد از ماه رمضان آن روزه را قضا نمايد.

1- اكر برنامه غذايي سحري و ساعات فعاليت و استراحت را تنظيم مناسب نموده، و در وقت سحري؛ از قرصهاي مكمل (كياهي و معدني ه نياز روزانه ويتامين واملاح معدني را تامين مي كنند) استفاده كنند، روزه طولاني حتى بيشتر از ساعات مذكور نيز غالبا عملي و ميسر است.

2- با رعايت تدبير مذكور؛ روزه را از وقت امساك شروع كرده و به قدر توان امساك را ادامه داده و بعد از كذشت به مقدار ساعت روزهاى معمول (15 ساعت) در حالت روزه و امساك، در صورتي كه اتمام روزه فوق طاقت بوده يا سبب بيماري يا آسيب عضوي يا كلي به سلامتي شخص بشود، در اين وقت (كه ديكر فوق طاقت بوده يا خوف آسيب مطرح باشد) افطار مي نمايند.

3- براى هر روز از ماه رمضان كه نتوانسته اند روزه اش را تا غروب آفتاب ادامه دهند؛ يك فقير نادار را، در همان روز (يا بقيه) ماه رمضان اطعام (يك مد = حدود 1300 كَرم مواد غذاي اصلي، يا وعده غذا) مي نمايند.

4- ايامي را كه از روي ناتواني قبل از غروب افطار شده؛ بعد از عيد فطر و در غير عيد قربان و تا قبل از رسيدن ماه مبارك رمضان آينده، در روزهاى معتدل يا كوتاه سال؛ روزه اش را قضا مي كند.

5- بدين نحو ضمن جريان امور معمول زندكي روزانه و حفظ سلامتي؛ به وظيفه ديني نيز عمل نموده و از آثار معنوي روزه كرفتن و بركات اين ماه شريف نيز بهره مند مي شوند. خداوند توفيقات شما را روز افزون فرمايد.[شمارة ثبت: (1356) منبع: المسائل الإنترنتية]


والحمد لله رب العالمين
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

پستتوسط aelaa.net » شنبه اکتبر 09, 2010 1:53 am

سؤال:
ازآنجايي که شغل ما (کاپيتان کشتي) و کارمان بيشتر روي آب طي مي شود، براي انجام نماز هاي واجب زماني که کشتي در دريا در حال حرکت مي باشد در بعضي مواقع هنگام عمليات مانور با کشتي (چرخش به چپ و راست) مخصوصا در کشتي هاي کوچک که مانور آن سريعتر انجام مي گيرد؛ با توجه به اينکه اين عمل از شروع تا پايان در بعضي مواقع حدود 4 تا 5 ساعت به طول مي انجامد و به طور اجتناب ناپذير در اين مدت کشتي در يک جهت ثابت نيست، به طوري که ممکن است کشتي 180 درجه به چپ يا به راست بچرخد و همچنين زماني که کشتي در حالت لنگر مي باشد ممکن است کشتي در يک نقطه لنگر حول همان نقطه 180 درجه بچرخد، براي مثال با توجه به محدود بودن زمان مناسب نماز صبح به طور يقين اگر نمازگزار هنگام شروع نماز به طرف قبله، ثابت بايستد به دليل موارد مذکور در حين نماز جهت قبله 180 درجه تغيير خواهد کرد؛
حال سوال اين است: آيا از هنگام شروع نماز پس از تعيين جهت قبله تا پايان نماز همان جهت قبلي را عليرغم چرخش کشتي نمازگزار حفظ کند؟ يا در حال نماز با چرخش کشتي به طرف قبله حرکت کرده و بچرخد؟ خواهشمندم اينجانب را در اين زمينه راهنمايي بفرماييد، با سپاس.

جواب:
همواره قبله خويش را مطابق جهت صحيح حفظ مي نمايد، و اين با وسائل جهت نماي امروزي كاري ميسور است، اگر سرعت كردش كشتي بقدري نيست كه مستلزم حركت تصحيحي مستمر باشد، پس لازم نيست كه مانند كشتي حركت دائري مستمر (ثانيه به ثانيه) داشته باشد، و كافي است وقتي كه جهت كشتي بطور فاحش تغيير كرد؛ سمت خود را تصحيح كند، فلذا مثلا بعد از قرائت (در صورت تغيير سمت) تصحيح كرده، يا بعد از انجام ركوع يا سجود يا هر يك از اجزاي نماز اين تصحيح را انجام مي دهد، كه هر جزئي در حالت استقرار بدن و به يك سمت خوانده مي شود، اما براى حركت خفيف مارپيچ رو به يك سمت؛ لازم نيست برحسب آن مسير مارپيچ تصحيح جهت كند، و لحاظ قبله نسبت به سمت حركت كافى است. [شمارة ثبت: (1357) منبع: المسائل الإنترنتية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: غرفه باسخ به مسائل معارف الهي بازديدكنندكان

پستتوسط aelaa.net » چهارشنبه اکتبر 20, 2010 12:39 am

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم

امیدوارم که حالتان خوب باشد

از حضور جنابعالی سوالی داشتم

سوال:
بنده مغازه ابزار فروشی دارم (ساختمانی/صنعتی /کشاورزی) در شرایط کنونی که ارزش ارز پایین امده و طلا و دلار افزایش یافته اجناس مرتبط با شغل بنده و دیگر مشاغل گرانتر شده یعنی بعضی از اجناسی را که موجود داریم اگر بفروشیم خودمان باید همان را به قیمت بالاتر بخریم.
آیا ما باید اجناس خود را به قیمت روز بازار بفروشیم یا اینکه نه به همان قیمت قبل بفروشیم؟


بسم الله الرحمان الرحيم

عليكم السلام ورحمة الله

جواب:
1- نوسان قيمتها و تغييرات نرخ ارزها هميشه بوده است

2- نرخ اجناس را ابتداء ميزان عرضه و تقاضا معين مي كند

3- اما اكر دولت يا اتحاديه صنفي تسهيلات و امتيازاتي را به كسبه ارائه داده و در مقابلش تعهداتي را از ايشان در نحوه ارائه اجناس به مشتريان بخواهد، در صورت استفاده از آن تسهيلات ملزم به آن تعهدات نيز مي باشند[شمارة ثبت: (1506) منبع: المسائل الإنترنتية]

سوال:
مجاز به چند درصد سود روی اجناس هستیم؟
آیا باید درصدی را که صنف اتحادیه مشخص کرده به کار ببریم(10%)؟

پیشاپیش از راهنمایی هایتان کمال تشکر را داریم.

والحمد لله رب العالمين


جواب:
4- اصل معامله و تجارت بر داد وستد است و آنكه به اين عمليات و كردش بيشتر موفق شود بيشتر سود مي برد و سود را تنها درصدافزوده بر نرخ خريد تلقي كردن اشتباه است

5- اكر جنسي را كه مؤمني به آن مضطر است از روي طمع احتكار داشته و از او دريغ كند و به قيمت عادله نفروشد خسارت دنيا و آخرت نموده است

6- اكر كسي اجحافي در معامله اى كند، آن شخص عين همان اجحاف را از جاي ديكر مبتلا مي شود. از اين رو به اين سودهاى مقطعي نبايد دل نبست.

7- اكر با رعايت موارد فوق الذكر فروشنده اجناس خود را به نرخ عادله روز بفروشد، ارتفاع قيمت اجناس بر حسب بشتوانه ارز حقيقي (طلا) اشكال ندارد، يعني وسيله اى را كه در سال قبل معادل يك سكه طلا مي فروخته است الان هم معادل يك سكه طلا مي فروشد، اما نرخ برابري اجناس و طلا به ريال تغيير كرده است، و افزايش اين عدد اجحافي از فروشنده نيست.[شمارة ثبت: (1358) منبع: المسائل الإنترنتية]


والحمد لله رب العالمين
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

سجده در نماز مستحبي

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه نوامبر 07, 2010 7:11 am

سؤال:
در نمازي كه شب جمعه براي حفظ كلام وحي سفارش شده، در ركعت سوم كه سوره مباركه حمد و سوره مباركه الم تنزيل سجده توصيه شده، ايا سوره مباركه الم تنزيل سجده همان سوره سجده معروف در مصاحف امروزى است؟ اكر هست سجده واجب دارد. وقتي در نماز تلاوت كنيم حكم سجده واجب جه طوري است؟

جواب:
بله، سوره الم تنزيل سجده؛ همان سوره معروف به سجده؛ در مصاحف امروزى است، و سجده واجب دارد، انجام سجده تلاوت؛ داخل نماز مستحبي مانعي ندارد، و نمازگزار وسط قرائت آيات سوره (در موضع سجده) به سجده مي رود و يك سجده بجاى آورده؛ و سپس مي ايستد و به بقيه قرائت ادامه داده، و سپس به انجام بقيه نماز (از ركوع و سجود) مي پردازد. [شمارة ثبت: (1349) منبع: المسائل الإصفهانية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

بعدي

بازگشت به مجمع علوم فقه آئین الهی


cron
Aelaa.Net