بهداشت و درمان با طیبات

بهداشت و درمان با طیبات

پستتوسط najm134 » شنبه مارس 27, 2010 12:02 pm

عناوين گزارشاتي كه تا كنون در اين باره منتشر شده است: آرامش با درختان - نقش ضدسرطان طيبات - نقش درماني يك ساقه ترش و شيرين‌ - غلات سبوس دار و سلامتی قلب - مصرف كرفس مانع از بروز فراموشي مي شود - افزودن نمک دريا به آب حمام موجب آرامش افراد می شود
مرسولاتي كه تا كنون جداگانه در اين باره منتشر شده است: طبابت با طيبات -
براى سرما
http://aelaa.net/110.aspx?id=402
طيبات

دل انگیز 1 تا 7
www.aelaa.net/Ersaal/5/Delangiz1-7.pdf
آخرين ويرايش توسط najm134 on پنج شنبه مارس 10, 2011 4:30 pm, ويرايش شده در 12.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طبابت با طيبات

پستتوسط najm134 » پنج شنبه آپريل 08, 2010 10:39 am

آرامش با درختان
بررسیهای دانشمندان علم محیط زیست نشان می دهد که درختانی مانند گردو ، کاج ، نراد ، بلوط ، فندق، سروکوهی ، اکالیپتوس ، بید،افرا ، زبان گنجشک و داغداغان از خود ماده ای به نام فیتونسید در فضا رها می سازند که برای بسیاری از باکتریها و قارچهای تک سلولی و برخی از حشرات ریز اثر کشندگی دارد.در عین حال تولید چنین موادی توسط درختان برروی انسان اثر فرح بخشی دارد. دلیل این امر را دانشمندان چنین بیان می کنند:مغز انسان از دو نیمکره چپ و راست تشکیل شده است.نیمکره راست در تنظیم احساس غریزی و طبیعی انسان مانند احساس محبت ، خواب و نیازهای دیگر طبیعی نقش دارد.در حالی که نیمکره چپ کار به نظم کشیدن کارهای مکانیکی انسان مانند تنظیم وقت و سروقت حاضر بودن را بعهده دارد. انسان شهرنشین به دلیل درگیری در کارهای روزمره و شرایط محیط زیست شهری به مراتب کار بیشتری از نیمکره چپ خود می کشد که این امر موجب اختلال بین دو نیمکره مغز و در نتیجه عملکرد طبیعی مغز انسان می گردد.دانشمندان پی برده اند که درختان به سبب رهاسازی مواد شبیه فیتونسید می توانند تعادل بین دو نیمکره مغز را به خوبی برقرار ساخته و حالت طبیعی و آرام بخشی را به انسان ارزانی دارند.بنابراین نقش آرامبخشی درختان و فضای سبز به خوبی نمایان می گردد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طبابت با طيبات

پستتوسط najm134 » پنج شنبه آپريل 08, 2010 10:41 am

نقش ضدسرطان طيبات
گروه دانش و فناوري: حبوبات ، غلات و ميوه هاي مغزدار مقدار زيادي تركيبات ضدسرطان دارند. گروهي از محققان انگليسي مي گويند مصرف روزانه اين مواد جلوي ابتلا به سرطان را مي گيرد.
دكتر ماركو فالاسكا مي گويد: حبوبات، سبوس گندم و ميوه هاي مغزدار يك تركيب طبيعي به نام اينوسيتول دارند. اين تركيب از فعاليت آنزيمي كه عامل رشد غده هاي سرطاني است جلوگيري مي كند و اميدواريم در آينده از اين تركيب در داروهاي ضد سرطان استفاده كنيم. محققان اين تركيب را روي موش هايي كه سرطان ريه داشتند آزمايش كردند، و دريافتند نه تنها اين تركيب مانع از رشد غده هاي سرطاني مي شود، بلكه اثر داروهاي ضد سرطان را نيز افزايش مي دهد. علاوه بر اين عوارض روش هاي شيمي درماني را هم ندارد. اين محققان اكنون روي اثرات بازدارندگي اين تركيب تحقيق مي كنند تا از آن دارويي براي درمان سرطان در انسان بسازند. اين تحقيقات نشان مي دهند رژيم غذايي غني شده اي كه حبوبات، غلات، ميوه هاي مغزدار، ميوه و سبزيجات داشته باشد از ابتلا به سرطان جلوگيري مي كند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طبابت با طيبات

پستتوسط najm134 » پنج شنبه آپريل 08, 2010 10:43 am

نقش درماني يك ساقه ترش و شيرين
جام جم آنلاين: ريواس يك گياه علفي است كه داراي ساقه‌هاي لطيف، آبدار و طعم ترش است كه بيشتر براي تهيه كمپوت و مربا از آن استفاده مي‌شود. ريواس غني از فيبر، پروتئين، كربوهيدرات، قند، ويتامين A، B، C و موادمعدني سديم، پتاسيم و كلسيم است. بهترين ريواس را ريواس ايراني سفيد و عده‌اي ريواس چيني و قرمز مايل به جگري مي‌دانند. كمپوت و مرباي ريواس، خنك، ملين و كرم‌كش است. يك ليوان شربت ريواس، 385 كيلوكالري انرژي دارد.
ريواس ملين و مسهل است و به عنوان داروي ضد يبوست عصاره آن را خصوصا براي كودكان مصرف مي‌كنند. همچنين به دليل خاصيت مدر بودن به مبتلايان به سنگ كليه و مثانه آن را توصيه مي‌نماييم.
يكي از مهم‌ترين خواص برگ‌هاي ريواس آن است كه لوزالمعده را وادار به ترشح انسولين كرده و قندخون را كاهش مي‌دهد لذا، براي مبتلايان به قندخون سودمند است.
كمپوت ريواس به هر معده‌اي مي‌سازد و حتي بچه‌ها هم مي‌توانند آن را هضم كنند. باعث تقويت معده، روده و كبد شده و تنظيم‌كننده ترشحات و حركات معده است. ضمنا نفخ شكم را برطرف نموده و رطوبت زيادي معده را رفع مي‌كند همچنين براي تصفيه خون نيز مفيد است.
جهت خفقان، سردرد، يرقان و درد كليه و رحم موثر است. نوشيدن شربت ريواس براي درمان كم‌خوني و بي‌اشتهايي به دليل وجود مقداري آهن مناسب بوده و تقويت‌كننده خوبي است. حتي براي تقويت و ضعف بيماران مناسب است.
تذكر: براى افراد مزاج مناسب نيست كه اصلاح آن با شربت عسل يا اضافه نمودن زنجبيل به غذا و خورشت مي باشد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طبابت با طيبات

پستتوسط najm134 » پنج شنبه آپريل 08, 2010 10:45 am

غلات سبوس دار و سلامتی قلب
دكتر لوك جوسي استاديار بيمارستان بيرمنگام و دانشكده طب هاروارد در بوستون در اين باره خاطرنشان كرد: همواره مباحث و گفت وگوهاي مناسب و قوي درباره مصرف غلات سبوس دار در وعده غذايي صبحانه وجود دارد.
وي ادامه داد: مزاياي قابل توجه مصرف غلات سبوس دار براي سلامتي نه تنها كودكان بلكه براي بزرگسالان نيز به اثبات رسيده است. به گفته اين پژوهشگران مصرف صبحانه حاوي غلات سبوس دار و فيبربالاي خوراكي مي‌تواند باعث كاهش فشار خون و كلسترول مضر در بدن شده و در نتيجه احتمال حملات قلبي را كاهش مي دهد.
براساس اين مطالعات غلاتي كه حداقل حاوي ۲۵ درصد جو دو سر يا سبوس باشند به عنوان غلات سبوس دار در نظر گرفته مي‌شوند. نتايج اين مطالعات در چهل و هفتمين كنفرانس سالانه انجمن قلب آمريكا در زمينه همه گيرشناسي و پيشگيري از بيماريهاي قلبي و عروقي ارائه شد. اين پژوهش نشان داد: در افرادي كه درهفته حداقل ۷ نوبت از غلات سبوس دار مصرف مي‌كنند، ۲۸ درصد احتمال ابتلا به نارسايي‌هاي قلبي كمتر از ساير مردم است .
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طبابت با طيبات

پستتوسط najm134 » پنج شنبه آپريل 08, 2010 10:47 am

مصرف كرفس مانع از بروز فراموشي مي شود
محققان دريافتند: افرادي كه كرفس مي خورند نه تنها از مزه خوب اين سبزي لذت مي برند بلكه مانع از بروز دمانس ناشي از پيري خود مي شوند.تصوير
به گفته محققان؛ كرفس حاوي موادي موسوم به فلاوونوئيد است كه مانع از بروز پروسه ها و مراحل آسيب رسان در مغز مي شود.
اين ماده ميزان رسوب پروتئين هاي عامل بروز دمانس را در مغز به طور قابل ملاحظه اي كاهش مي دهد.
گفتني است، در سبزي هاي سبز ديگري مانند بابونه و فلفل دلمه سبز نيز از فلاوونوئيد موجود در كرفس وجود دارد.
به گزارش ايسنا، آزمايش بر روي موش هايي كه ژن آلزايمر به آنها وارد شده بود نشان داد كه فلاوونوئيد ديوسمين موجود در كرفس روند بروز بيماري آلزايمر را در موش ها به شدت كاهش داد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

طبابت با طيبات

پستتوسط najm134 » پنج شنبه آپريل 08, 2010 10:54 am

افزودن نمک دريا به آب حمام موجب آرامش افراد می شود
در صورت اضافه کردن نمک به آب حمام و تبدیل آن به آبی همانند آب دریا، که 1.45 درصد آن را نمک تشکیل می دهد فرد پس از استحمام آرامش بیشتری را در بدن خود تجربه خواهد کرد.
به گفته پروفسور "کارل لودویگ" از محققان حاضر در این تحقیق، به کارگیری روشهای نوین برای تسکین دادن به بدن، اغلب گران هستند اما با بکارگیری آبی همانند آب دریا می توان به راحتی روشی موثر و ارزان قیمت را برای تسکین و آرامش به خانه ها برد.
بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیقات، استحمام در آب دريا (ضمن جذب املاح مفيد و مورد نياز بدن از طريق بوست) همجنين موجب بهزیستی فرد می شود آبی که حاوی 3 درصد نمک باشد باعث شادابی بیشتری شده و به ماهیچه ها این اجازه را می دهد تا راحت تر از قبل بوده و امکان تسکین اعصاب را نیز فراهم می کند و از همین رو هرچه میزان نمک در آب حمام بیشتر باشد فرد پس از استحمام آرامش بیشتری را در بدن خود احساس خواهد کرد.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

گیاهی برای سردردهای بی‌پایان

پستتوسط najm134 » دوشنبه مارس 14, 2011 3:56 am

گیاهی برای سردردهای بی‌پایان
زنجبیل مانند آسپرین و برخی از داروهای ضد میگرن، برای كنترل عكس العمل‌های التهابی شامل هیستامین و درد كمك می‌كند.
پیشنهاد می‌شود كه با احساس اختلال دید كه معمولا اولین علامت شروع حمله میگرن است، زنجبیل بخورید؛ یعنی حدود 500 تا 600 میلی گرم كه در حدود 3/1 قاشق مرباخوری است پودر زنجبیل را در آب ساده بریزید و بخورید.تصوير
اگر بیماران مبتلا به میگرن، مصرف ریشه زنجبیل تازه را در برنامه رژیم غذایی خود قرار دهند، مشاهده خواهند كرد که تكرار و شدت هر حمله به میزان قابل ملاحظه‌ای کم می شود.
سر دردهای میگرنی كه 10 درصد جمعیت را تشكیل می‌دهد، در زن‌ها شایع‌تر است و بهتر است افراد مستعد، از خوردن شكلات و پنیر كهنه كه باعث شروع سردردهای میگرنی می‌شود و همچنین مصرف الكل، كنسروها و ادویه مخصوص غذای چینی (مونو سدیم گلوتامات) كه طعمی شبیه گوشت ایجاد می‌كند ، پرهیز کنید .
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

فصل گرما ولی بدون بوی عرق

پستتوسط najm134 » شنبه ژوئن 11, 2011 2:30 pm

فصل گرما ولی بدون بوی عرق

تغییر در میزان تعریق، چه کمتر و چه بیشتر و چه عدم تعریق نشان دهنده وجود یک مشکل در سلامتی بدن است. بوی نامطبوع عرق می تواند در اثر یک بیماری مزمن، دارو، برخی غذاها، اضطراب یا ترشح بیش از حد هورمون ها به وجود آید.
بوی بد عرق
هنوز به تابستان بیش از یک ماه مانده است، اما مردم طوری از عرق خیس می‌شوند که به نظر می‌رسد با لباس‌هایشان زیر دوش آب رفته اند. عرق کردن نه‌تنها بد نیست بلکه فایده هم دارد، اما جزء ناخوشایندش، بوی بد بدن به عنوان عارضه جانبی عرق‌کردن است که هیچ عطری حریفش نمی‌شود.
هر چند عرق کردن در واقع بویی ندارد، اما ممکن است عرق در تماس با باکتری‌های روی پوست بوی ناخوشایندی ایجاد کند. انسان‌ها به دلایل گوناگونی همچون قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب، ورزش کردن، مضطرب شدن و ... عرق می‌کنند و نه‌تنها این عارضه بد نیست، بلکه به عنوان نشانه‌ای از سلامت محسوب می‌شود، اما اگر می‌خواهید بدانید چه طور باید بوی بد ناشی از عرق کردن را رفع کرد، مطلب زیر را بخوانید.
چطور عرق می‌کنیم؟
عملکرد اصلی تعریق، خنک کردن بدن به منظور ثابت نگه داشتن دمای آن تا حداکثر 37 درجه است. فرآیند تعریق عموما با قرار گرفتن در محیط گرم و مرطوب، فعالیت بدنی یا وجود تب فعال می‌شود.
توانایی تعریق به انسان این امکان را می‌دهد که در شرایط آب و هوایی متفاوت زندگی کند.
بدن ما دو نوع عرق به نام های «آپوکراین» و «اکرین» ترشح می‌کند.
عرق اکرین برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، مثلا هنگام ورزش یا زمانی که هوا خیلی گرم است، کاربرد دارد. این نوع عرق در همه قسمت‌های بدن به طور یکنواخت ترشح می‌شود و بی‌بو است.
آپوکراین نوع ویژه‌ای از ترشحات بدن است که در محل‌های مخصوصی مثل زیر بغل، کشاله‌های ران، دست‌ها و پاها ایجاد می‌شود. این نوع عرق دلیل پیدایش بوی تند و زننده است. ولی آپوکراین هم مثل اکرین کاملا بی‌بو است و چربی و پروتئین دارد.
در قسمت هایی از بدن مانند زیر بغل که پوست چین خورده است، رطوبت و گرما حبس می شود و در نتیجه شرایط ایده آلی را برای تغذیه باکتری ها از عرق و ایجاد بوی بد فراهم می کند
باکتری‌هایی روی پوست بدن ما وجود دارند که از عرق آپوکراین تغذیه می‌کنند و وقتی این عرق را مصرف می‌کنند، همان کاری که سایر موجودات زنده پس از غذا خوردن انجام می‌دهند، از آنها سر می‌زند. به طوری که غذا را دفع می‌کنند و این بوی زننده و منزجرکننده از این موضوع ناشی می‌شود.
عوامل پیدایش بوی بدن چیست؟
درست حمام نکردن: یکی از دلایل عمده در پیدایش بوی بد عرق این است که به میزان کافی حمام نمی‌کنیم. البته فقط شستشوی بدن کافی نیست، پاکی و نظافت لباس‌ها نیز در این مساله موثر است.
عرق کردن زیاد: بدن برخی افراد بوی تندتری دارد و دلیل آن می‌تواند استرس یا فعالیت جسمی بیش از اندازه باشد، این روزها استرس عامل رایج‌تری است. توقعات بالا، برنامه‌های فشرده کاری و... اضطرابی بیش از حد طبیعی بر بدن وارد می‌کنند که باعث عرق کردن بیشتر می‌شود. عرق کودکان معمولا بوی بد نمی‌گیرد به این علت که آپوکراین ترشح نمی‌کنند، از این رو باکتری‌ها نمی‌توانند با چیزی فعل و انفعال داشته باشند. با بالا ‌رفتن میزان هورمون تستوسترون بدن در دوران بلوغ، آپوکراین نیز ترشح می‌شود.
عدم تعادل در سوخت و ساز بدن نیز باعث ایجاد بوی تند عرق می شود.
تغذیه: خوردن بعضی از غذاها نیز می‌تواند بر بوی بدن تاثیرگذار باشد، غذاهای تند و تلخ با بوی نافذ معمولا تاثیر منفی بر بوی بدن دارد. پیاز، سیر، زیره و ادویه کاری نمونه‌هایی از این مواد غذایی هستند. کمبود روی نیز می‌تواند در این زمینه موثر باشد.
در فصل گرما لباس هایی از جنس نخ یا کتان یا پنبه بپوشید. این لباس ها باعث می شوند، عرق تبخیر شود. ولی لباس های نایلونی یا پلاستیکی باعث باقی ماندن عرق بر روی پوست و در نتیجه ایجاد بوی بد می شوند
چه باید کرد؟
1- حمام کردن و شستشوی به موقع لباس‌ها می‌تواند شروع خوبی باشد.
2- کاهش مصرف کافئین بسیار مفید خواهد بود. قهوه، نوشابه، شکلات و سایر مواد غذایی کافئین‌دار با تحریک غده ترشح‌کننده آپوکراین در ایجاد بوی بدن تاثیر دارند. نوشیدن میزان کافی آب و مایعات، غدد ترشح‌کننده اکرین را فعال می‌سازد که باعث رقیق‌تر شدن عرق آپوکراین می‌شود.
زدن مام برای جلوگیری از بوی بد عرق
3- استفاده از دئودورانت‌ها و ضدعرق‌های استاندارد می‌تواند حداقل 20 درصد از میزان تعریق یک ناحیه را بکاهد. به طور کلی هدف از کاربرد مواد ضدعرق و بو، افزایش بهداشت فردی است.
اکثر دئودورانت‌ها فقط بوی بد بدن را می‌پوشانند، اما دئودورانت‌هایی هستند که با این عناصر مقابله می‌کنند. موثرترین دئودورانت‌ها حاوی آلومینیوم یا روی هستند که در هر دوی این عناصر، برای مقابله با باکتری‌ها، تولیدکننده عرق را مسدود می‌کنند و باکتری‌ها نیز چیزی برای فعل و انفعال با آن ندارند. دئودورانت‌ها اگرچه به علت داشتن اسانس پوست را خوشبو می‌کنند، ولی در میزان تعریق نقشی ندارند، بنابراین در کنار آنها به مواد ضدعرق (مثل مام) نیز نیاز است.
بر اساس گزارش وزارت بهداشت، در صورتی که بهداشت فردی و شستشوی مرتب بدن و لباس ها و انتخاب صحیح پوشاک وجود نداشته باشد، کاربرد این مواد به خصوص اسپری‌های خوشبوکننده نه‌تنها کار ساز نیست، بلکه بوی ترکیبی حاصل از‌ آن بسیار آزاردهنده‌تر خواهد بود. ضمن این‌که امکان استفاده از این اسپری‌ها برای برخی افراد به دلیل داشتن حساسیت پوستی وجود ندارد.
4- زیر بغل خود را تمیز نگه دارید. به طور مرتب با صابون ضد باکتری زیر بغل خود را بشویید. این کار میزان باکتری ها را کم می کند و در نتیجه بوی بد را کاهش می دهد.
5- بعد از حمام کردن از پودر مخصوص زیر بغل (در داروخانه ها می فروشند) استفاده کنید. این پودر، زیر بغل را خشک نگه می دارد.
6- لباس هایی از جنس نخ یا کتان یا پنبه بپوشید. این لباس ها باعث می شوند، عرق تبخیر شود. ولی لباس های نایلونی یا پلاستیکی باعث باقی ماندن عرق بر روی پوست و در نتیجه ایجاد بوی بد می شوند.
7- از درمان های خانگی استفاده کنید. یکی از این درمان ها مالیدن سرکه سیب بر روی پوست است که همانند یک دئودورانت عمل می کند. سرکه یک ماده ضد باکتری طبیعی است که رطوبت و بو را کم می کند.
اگر بوی عرق بدن با هیچ کدام از روش‌های بالا از بین نرفت، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. موارد بسیار شدید احتمالا از بیماری‌های خاصی ناشی می‌شوند که باید تحت درمان قرار بگیرند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

با مصرف ادویه کاری لاغر شوید

پستتوسط najm134 » شنبه جولاي 16, 2011 5:35 pm

گروهی از متخصصان تغذیه می‌گویند اگر قصد دارید لاغر شوید، ادویه کاری را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.
این متخصصان تاکید کردند که یکی از مواد اصلی موجود در ادویه‌های کاری فلفل قرمز است که دمای بدن را افزایش می‌دهد و به سوختن کالری‌ها کمک می‌کند. حتی نکته جالب‌تر این که این ادویه به شما کمک می‌کند که در وعده غذایی بعدی کمتر غذا بخورید.
به گزارش روزنامه دیلی اکسپرس، کارشناس تغذیه در دانشگاه پوردو در ایالت ایندیانای آمریکا تصور می‌کنند که ترکیب فعال موجود در فلفل موسوم به «کاپسایسین» می‌تواند عامل این اثرگذاری قوی و آشکار باشد. در این مطالعه تاثیر ادویه فوق روی 25 زن و مرد بالغ بررسی و مشخص شد. نیمی از این افراد غذای خود را بدون ادویه و نیمی دیگر همراه با ادویه کاری مصرف کردند در ادامه معلوم شد در گروهی که از ادویه استفاده کرده بودند سوخت و ساز درونی بدنشان بیشتر شد و شاهد این امر افزایش دمای داخلی بدن آنها بود.
این مطالعه در مجله روانشناسی و رفتار منتشر شده است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

بعدي

بازگشت به پاكيزه شناسى


cron
Aelaa.Net