تدبر در آيات آفريدگار اعلى

نشر گزارشات مفید برای توجه به حیات اعلی

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

تدبر در آيات آفريدگار اعلى

پستتوسط najm134 » شنبه فبريه 27, 2010 9:35 am

عناوين گزارشاتي كه تا كنون در اين باره منتشر شده است: راز نفس كشيدن حشرات - نوترينوها نمونه اى از عالم اشباح - شركت مورچه‌هاي ارتشي در خدمات مدني - زمین ، ذره غباری در بيكرانه فضا - فيزيکدان برجسته آلماني: بشر هنوز 95 درصد از جهان هستي را نشناخته - کودک از شیر مادر طعمهای مختلف را یاد می گیرد
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

تدبر در آيات آفريدكَار اعلى

پستتوسط najm134 » دوشنبه آپريل 05, 2010 4:13 pm

راز نفس كشيدن حشرات
حشرات چگونه نفس مي‌كشند؟اين سوالي است كه در ذهن هركسي شكل نمي‌گيرد، اما دانشمندان تلاش زيادي براي يافتن پاسخ اين سوال كرده‌اند.
آنچه بسيار جالب است اين است كه حشرات ريه ندارند ، پس چگونه نفس مي‌كشند؟
براي رسيدن به جواب اين سوال دانشمندان موزه فيلد در شيكاگو و آزمايشگاه ملي آرگون قوي‌ترين آزمايش اشعه ايكس را كه بسيار دقيق‌تر از آزمايشهاي بيمارستانها است انجام دادند.
پس از انجام اين آزمايش آنها توانستند از چگونگي تنفس حشراتي همچون سوسك‌ها، جيرجيرك‌ها و يا مورچه‌ها فيلم برداري كنند.
آنها اين كار را با دم و بازدم هوا در لوله‌هاي بسيار ظريف اكسيژن انجام مي‌دهند ، هنگام استراحت ، اين موجودات در هر ثانيه تا نيمي از هواي درون لوله‌هاي اصلي اكسيژنشان را تعويض مي‌كنند، آنها اين كار را تقريبا به همان سختي نفس كشيدن يك فرد بعد از انجام يك ورزش ملايم انجام مي‌دهند.
آزمايش‌هاي اشعه ايكس پنجره جديدي را به دنياي درون اين موجودات بسيار كوچك كه تا به حال هيچ كس نديده بود گشود، اين گذرگاه‌هاي ظريف و كوچك اكسيژن كه تراكي ‪ ۱‬نام دارند به سوراخ‌هاي بسيار ريزي كه برروي پوشش خارجي حشرات قرار دارند متصل هستند.
در طول دهه‌هاي متمادي دانشمندان فكر مي‌كردند هوا تنها از طريق اين سوراخ‌ها به بدن اين موجودات وارد مي‌شود ، اما آزمايش‌ها نشان داد علاوه بر آن ، كيسه‌هاي هوايي نيز نزديك بالها ، پاها و شكم اين حشرات وجود دارد كه هوا را به درون بدنشان تلمبه مي‌كند، بنابراين به نوعي نقش ريه‌هاي ما را در مكش هوا به درون و بيرون بدن حشرات بازي مي‌كنند.
به نظر رابرت دودلي، محقق دانشگاه كاليفرنياي بركلي "با كشف اين مطلب، گام بزرگي در جهت پيشرفت علم حشره شناسي برداشته شد "، البته تكنولوژي مورد استفاده در انجام اين كشف نيز همان ميزان مهم است.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

تدبر در آيات آفريدكَار اعلى

پستتوسط najm134 » دوشنبه آپريل 05, 2010 4:14 pm

نوترينوها نمونه اى از عالم اشباح
در جست وجوي اشباح، فردريك راينز (1998 - 1918) و كلايد كوان (1974 - 1919)
هم اكنون كه در حال خواندن اين مطلب هستيد، در هر ثانيه، ميلياردها نوترينو در حال عبور از بدن شما هستند. اغلب اين ذرات شبح گون كه به ما مي رسند، در واكنش هاي گرماهسته اي كه در قلب خورشيد انجام مي شود، توليد شده اند.
اين نوترينوها از خورشيد به تمامي جهت هاي پهنه كيهان گسيل مي شوند و هيچ چيز جلودار آنها نيست. نوترينوهايي كه در مسير حركت خود به سياره ما مي رسند، از يك طرف وارد كره زمين شده و به راحتي از طرف ديگر آن بيرون مي روند، گويي كه هيچ چيز در مسير حركت آنها نبوده است. محاسبه ها نشان مي دهند كه حتي يك سپر فرضي سربي به ضخامت يك سال نوري هم نمي تواند بيش از نيمي از اين نوترينوهاي خورشيدي را متوقف كند. وجود نوترينو براي نخستين بار در سال 1930 توسط ولفگانگ پائولي پيش بيني شده بود.
داستان از اين قرار بود كه نتايج آزمايش هاي صورت گرفته بر روي واپاشي بتا، با قوانين مشهور پايستگي انرژي و تكانه جور درنمي آمد. پائولي بر اين باور بود كه نقض ظاهري اين دو قانون بدان علت است كه در واپاشي بتا، ذره اي شبح مانند نيز توليد مي شود كه بدون آنكه با هيچ يك از دستگاه هاي آشكارساز ما برهم كنشي داشته باشد، مقداري از انرژي و تكانه واكنش را با خود مي برد.
رفتار شبح مانند اين ذرات، به دام انداختن آنها را براي فيزيكدان ها غيرممكن كرده بود تا نهايتاً 25 سال بعد، دو فيزيكدان به نام هاي فردريك راينز (Frederick Reines) و كلايد كوان (Clyde Cowan) موفق شدند با كمك گروه تحقيقاتي تحت سرپرستي خود، تعدادي از اين ذرات گريزپا را صيد كنند. دستاورد راينز و كوان، گام مهمي در شناخت فيزيك نوترينوها محسوب مي شد.
اين دستاورد، راه را براي توسعه سيستم هاي آشكارساز نوترينو باز كرد. با توسعه چنين سيستم هايي مشخص شد كه نوترينوها علاوه بر قلب خورشيد و ستارگان، در انفجارهاي عظيم ابرنواختري نيز به ميزان بسيار فراوان ايجاد مي شوند. در واقع بيش از 99 درصد انرژي خارق العاده اين انفجارهاي كيهاني توسط نوترينوها حمل مي شود. امروزه مي دانيم كه نوترينو، يكي از فراوان ترين ذرات جهان است به طوري كه به ازاي هر پروتون، چيزي در حدود يك ميليارد نوترينو در جهان وجود دارد.
با توجه به اهميت بسيار زياد دستاورد راينز و كوان، جايزه نوبل 1995 فيزيك مشتركاً به آنها اهدا شد. (البته كوان در آن زمان زنده نبود ولي نام او در فهرست دريافت كنندگان اين جايزه بزرگ علمي قرار گرفت.) از زمان آشكارسازي اولين نوترينوها تا به امروز، دستگاه هاي آشكارساز نوترينو، روزبه روز پيچيده تر و كامل تر شده اند، تا جايي كه امروزه رصدخانه هاي عظيم نوترينو را حتي در زير يخ هاي قطبي و يا اعماق درياها نيز نصب مي كنند. در سايه تلاش هاي اين فيزيكدانان، شگفتي هاي بيشتري از ويژگي هاي اسرارآميز نوترينوها بر بشر آشكار شده است. اكنون مي دانيم كه 3 نوع نوترينو در جهان وجود دارد و اينكه نوترينوها برخلاف تصور اوليه، فاقد جرم نيستند بلكه جرم اندكي دارند. اما تمامي اين ويژگي ها، ارتباط تنگاتنگي با بنيادي ترين نظريات موجود در مورد ذرات بنيادي و كيهان شناسي دارند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

تدبر در آيات آفريدكَار اعلى

پستتوسط najm134 » دوشنبه آپريل 05, 2010 4:16 pm

شركت مورچه‌هاي ارتشي در خدمات مدني
يك پژوهش علمي درباره كار گروهي مورچه‌هاي ارتشي نشان داد که برخي از اين مورچه‌ها هنگام رسيدن به چاله ها خود را به پلي براي حرکت ساير مورچه ها تبديل مي کنند.
به گزارش سرويس «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشمندان دانشگاه بريستول مشاهده كردند كه وقتي مورچه‌ها در حال گشت زدن بر روي زمين ناهموار هستند برخي از آنها از بدن هايشان براي پوشاندن چاله‌ها و كمك به تردد ساير مورچه‌ها استفاده مي‌كنند.
اين مورچه‌ها حتي انتخاب مي‌كنند كه كداميك از آنها براي دراز شدن و پوشاندن سرتاسر هر يك از اين سوراخ‌ها يا چاله‌ ها مناسب تر است.
اين تحقيقات كه در مجله رفتار جانوران منتشر شده حاكي از آن است كه اين گروه از محققان ابتدا متوجه رفتار غيرعادي مورچه‌هاي ارتشي در موطن جنگلي بومي اين حشره در پاناما شدند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

تدبر در آيات آفريدكَار اعلى

پستتوسط najm134 » دوشنبه آپريل 05, 2010 4:20 pm

زمین ، ذره غباری در بيكرانه فضا
تصوير
این عکسی است که فضاپیمای وویجر از زمین گرفته است. عکسی که زمین را در فضای بیکران نشان می دهد.
کارل ساگان فضانورد آمریکایی کتابی با همین عنوان نوشته است. در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

دوباره به این نقطه نگاه کنید. همین جاست. خانه اینجاست. ما اینجاییم. تمام کسانی که دوستشان دارید٬ تمام کسانی که می شناسید٬ تمام کسانی که تابحال چیزی در موردشان شنیده اید٬ تمام کسانی که وجود داشته اند٬ زندگی شان را در اینجا سپری کرده اند. برآیند تمام خوشی ها و رنج های ما در همین نقطه جمع شده است. هزاران مذهب٬ ایدئولوژی و دکترین اقتصادی که آفرینندگانشان از صحت آنها کاملا مطمئن بوده اند٬ تمامی شکارچیان و صیادان٬ تمامی قهرمانان و بزدلان٬ تمامی آفرینندگان و ویران کنندگان تمدن٬ تمامی پادشاهان و رعایا٬ تمامی زوج های جوان عاشق٬ تمامی پدران و مادران٬ کودکان امیدوار٬ مخترعان و مکتشفان٬ تمامی معلمان اخلاق٬ تمامی سیاستمداران فاسد٬ تمامی ابرستاره هاى سينمايي٬ تمامی رهبران کبیر٬ تمامی قدیسان و گناهکاران در تاریخِ گونه ما٬ آنجا زیسته اند٬ در این ذره غبار که در فضای بیکران در مقابل اشعه خورشید شناور است.
زمین ذره ای خرد در مقابل عظمت جهان است. به رودهای خون که توسط امپراطوران و ژنرال ها بر زمین جاری شده٬ البته با عظمت و فاتحانه٬ بیاندیشید. این خونریزان٬ اربابان لحظاتی از قسمت کوچکی از این نقطه بوده اند. به بی رحمی های بی پایانی که ساکنان گوشه ای از این نقطه٬ توسط ساکنان گوشه دیگر (که از این فاصله نمیتوان آنها را از هم بازشناخت) متحمل شده اند بیاندیشید٬ چقدر اینان به کشتن یکریگر مشتاقند٬ چقدر با حرارت از یکدیگر متنفرند. تمامی شکوه و جلال ما٬ تمامی حس خود مهم بینی بی پایان ما٬ توهم اینکه ما دارای موقعیتی ممتاز در پهنه گیتی هستیم٬ به واسطه این عکس به چالش کشیده می شود. سیاره ما لکه ای فرو ريز گم شده در تاریکی کهکشانهاست. در این تیرگی و عظمت بی پایان٬ هیچ نشانه ای از اینکه کمکی از جایی میرسد تا ما را از شر خودمان در امان نگاه دارد٬ دیده نمی شود. مكَر از جانب خداوند متعال.
زمین تنها جای شناخته شده است که قابلیت زیست دارد. هیچ جایی نیست٬ حداقل در آینده نزدیک که گونه بشر بتواند به آنجا مهاجرت کند. مشاهدات٬ بله٬ استقرار٬ هنوز نه. خوشتان بیاید یا نه٬ زمین تنها جایی است که می توانیم روی پای مان بایستیم. گفته شده که فضانوردی تجربه ای است شخصیت ساز که فرد را فروتن می سازد. شاید هیچ تصویری بهتر از این٬ غرور ابلهانه و نابخردانه نوع بشر را در دنیای کوچکش به نمایش نگذارد. برای من٬ این تصویر تاکیدی است بر مسئولیت ما در جهت برخورد مهربانانه تر ما با یکدیگر٬ و سعی در گرامی داشتن و حفظ کردن این نقطه آبی کمرنگ٬ تنها خانه ای که تاکنون شناخته ایم.
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط najm134 در سه شنبه مارس 15, 2011 2:47 am .
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

Re: تدبر در آيات آفريدكَار اعلى

پستتوسط najm134 » دوشنبه آپريل 05, 2010 4:28 pm

فيزيکدان برجسته آلماني: بشر هنوز 95 درصد از جهان هستي را نشناخته
از ميلياردها سال پيش برخوردها و اصابت‌هاي ذراتي با انرژي بسيار بالاتر در کيهان و گيتي و حتي در جو و اتمسفر زمين وجود داشته است اما کره زمين همچنان وجود دارد و پا پرجاست.
«رولف ديتر هوير»، فيزيکدان آلماني که قرار است از سال آينده ( 2009) رياست سازمان اروپايي پژوهش‌هاي هسته‌اي به نام «سي.اي.آر.ان.» و يا «سرن» را به عهده بگيرد، گفت: ما هنوز قادر به تشريح و توضيح کيفيت 95 درصد از انرژي و ماده در کيهان و کاينات نيستيم.
به گزارش
سرويس بين‌الملل «تابناک»، هوير با تأکيد بر اين‌که فيزيکدانان در آغاز سومين هزاره هنوز نمي‌دانند که 95 درصد از جهان و کيهان از چه ساخته شده است، افزود: بشر در دهه‌هاي گذشته موفقيت‌هاي جالب و شگفت‌‌آوري در بخش فيزيک ذرات داشته و کيفيت ماده در محيط پيرامون خود را تشريح کرده‌ايم. اين متخصص فيزيک ذرات گفت: اما ماده‌اي را که ما به اين گونه مي‌شناسيم، صرفا 5 درصد از کيهان و گيتي را تشکيل مي‌دهد و ما 95 درصد از عالم وجود و جهان هستي را نمي‌شناسيم.
هوير که از سال 2005 ميلادي مدير پژوهشي شتاب‌دهنده آلماني «دي.اي.اس.دبليو.» در هامبورگ است، افزود: ما صرفا مي‌دانيم که حدود يک چهارم جهان هستي، اصطلاحا از «ماده تاريک و تيره» تشکيل شده است که ما آن را نمي‌بينيم.اين کارشناس گفت: به علاوه ما مي‌دانيم که سه چهارم از کيهان و جهان هستي، اصطلاحا از «انرژي تاريک» تشکيل شده که گيتي را به حرکت در آورده است، اما هنوز مقدار اندکي از آن را نيز درنيافته‌‌ايم. هوير در اين مصاحبه كه از سوي سايت آلماني «جهان فيزيک» انجام شده، افزود: ما هم اکنون در آستانه درک اين 95 درصد ناشناخته هستيم و تئوري به اصطلاح «ابر تقارن» در فيزيک ذرات، امکاني براي تشريح و شناخت 25 درصد از «ماده تاريک» است.
تصوير
رئيس آينده سازمان اروپايي پژوهش‌هاي هسته‌اي گفت: ما اميدواريم که بتوانيم با کمک شتاب‌دهنده عظيم «ال.اچ.سي.» وابسته به اين سازمان در سوئيس، نخستين گام‌ها به سمت تشريح «ماده تاريک» را برداريم.هوير «ابر تقارن» در فيزيک ذرات را تئوري بسيار جالب و جذاب خواند و افزود: اين تئوري «جهان در سايه» ايجاد مي‌کند که در آن تعداد بي‌شماري از انواع ذراتي خلق شده است که ما هم‌اکنون داريم.ابر تقارن که اوايل دهه 1970 ميلادي توسط تئوري پردازان ابداع شد، يک خاصيت رياضي است که بين ذراتي مثل الکترون و پروتون که تشکيل دهنده ماده هستند با آنهايي که انرژي را منتقل مي‌کنند، مانند فوتون‌ها، هماهنگي و تقارن ايجاد مي‌کنند.اين فيزيکدان گفت: به علاوه تئوري «ابر تقارن» يک گام مهم به سمت جستجوي يک تئوري متحد و بزرگ است که نيروهاي مدل استاندارد را به سمت «قدرت بنيادي» مي‌كشاند. هوير با توجه به آزمايش‌هايي که قرار است توسط شتابنده «ال.اچ.سي» انجام شود، افزود: ما بين فيزيک جديد با فيزيک شناخته شده کنوني، تفاوت مي‌گذاريم و اين آزمايش‌ها براي فيزيک جديد باز است. ما بايد در جستجوي پروسه‌هايي باشيم که نمي‌توان آنها را با پروسه‌هاي شناخته شده کنوني تشريح کرد. اين فيزيکدان گفت: از ميلياردها سال پيش، برخوردهاي ذراتي با انرژي بسيار بالاتر در کيهان و گيتي و حتي در جو و اتمسفر زمين وجود داشته، اما کره زمين همچنان هست و پا پرجاست.هوير با تأکيد بر اين‌که اصطلاحاتي چون «ذراتي که جرم توليد مي‌کنند، ماده تاريک، دو برابر شدن ذرات» زماني به واژه‌هاي رواج در مدارس و کتاب‌هاي تدريس تبديل خواهد شد، گفت: اين امر براي انگيزه قشر جوان بسيار مهم است و هم‌اکنون نيز واژه‌هايي چون کوارک و لپتون جزو دروس مدارس است.اين فيزيکدان افزود: معلم خوب من در دبيرستان، من را براي رشته فيزيک بسيار ترغيب کرد و به من گفت که چنانچه در دانشگاه اين رشته را انتخاب نکنم، اشتباه کرده‌ام و هم‌اکنون اميدوارم کار درستي انجام داده باشم. هوير گفت: بسيار مهم است که معلمان در جريان تازه‌ترين نتايج پژوهشي قرار گيرند، اين امر به آنها انگيزه مي‌دهد و اين انگيزه مي‌تواند به دانش آموزان نيز منتقل شود. ما در مراکز شتاب‌دهنده‌هاي «دي.اي.اس.دبليو.» و «سي.اي.آر.ان.» امکانات آموزشي براي معلمان و نيز کادرهاي آموزشي ـ فني براي دانش آموزان داريم.هوير با ابراز اميدواري نسبت به اين‌که آزمايش‌هاي شتاب‌دهنده «ال.اچ.سي» بتواند نتايج و داده‌هاي جديدي به ويژه در بخش «ماده تاريک« ارايه کند، گفت: افزايش درجه واکنش اين شتابدهنده عظيم جزو برنامه‌هاي پژوهشي در سال‌هاي 2015 تا 2020 ميلادي است.رئيس آينده سازمان «سي.اي.آر.ان» در پاسخ به اين‌که آيا گهگاهي اين ترديد را دارد که بشر قادر به درک و فهميدن همه مسائل نيست، گفت: من نسبت به ميزان درک بشر همواره ترديد مي‌کنم. هوير 59 ساله افزود: من مي‌دانم که قدرت پذيرش و قدرت درک و شعور بشر محدود است، اما اعتقاد دارم که بايد از اين قدرت و توانايي تا مرز نهايي استفاده کنيم. ترجمه: مرتضي جواديان منبع: سايت جهان فيزيک
نظرات كاربران:▪ بسم الله الرحمن الرحیم، الله الذی رفع السماوات بغیر عمد ترونها ثم استوی علی العرش و سخر الشمس و القمرکل یجری لاجل مسمی یدبر المر یفصل الایات لعلکم بلقاء ربکم توقنون خداست كه آسمان ها را بدون پايه هايى كه آنها را ببينيد ، برافراشت ، آن گاه بر تخت فرمانروايى [ و حكومت بر آفرينش ] چيره و مسلط شد ، و خورشيد و ماه را رام و مسخّر ساخت ، كه هر كدام تا زمان معينى روانند ، كار [ جهان و جهانيان ] را تدبير مي كند ، نشانه ها[ ى قدرت و حكمتش ] را [ در پهنه آفرينش ] به روشنى بيان مي كند تا شما به ديدار [ قيامت و محاسبه شدن اعمال به وسيله ] پروردگارتان يقين كنيد .(سوره مبارکه رعد آیه 2)▪ در گردش ستارها وپیدایش شب و روز نشانه های از قدرت خداوند است- به راستی چرا انسان اینقدر مغرور است؟؟▪ فیزیک جدید به سرعت به سمت وحدت نیروهای بنیادی - ذرات بنیادی پیش میرود و این تحرک ایجاد شده در علم فیزیک به گونه ای تداعی گر نظریه وحدت وجود در عرفان اسلامی است.▪ گزارش علمی بسیارجالبی بود. برای روشنتر کردن و پهنا بخشیدن به اندیشه ها و انگیزه های دانشورانه دیدارکنندگان از سایت شمابایستی بیشتر از این چنین گزارش هایی دز سایت خود بیاورید▪ خدا كمك كند تا با كشف حقايق بيشتر به عظمتش بيشتر پي ببريم▪ با پیشرفت علم درمی یابیم که چقدرجاهلیم و چقدر در برابر عظمت قدرت خدا کوچکیم

نكته: مهمترين دستاورد اين اكتشاف و اعتراف علمي دانشمندان بزركَ امروز جهان؛ خط بطلان كشيدن بر فلسفه فيزيك رايج كه هيج جيز جز ماده وجود ندارد، به اين نحو دستاويز الحاد و انكار دانش جديد از بين مي رود.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

تدبر در آيات آفريدكَار اعلى

پستتوسط najm134 » دوشنبه آپريل 05, 2010 4:29 pm

کودک از شیر مادر طعمهای مختلف را یاد می گیرد
محققان دانمارکی دریافتند که شیر مادر براساس نوع غذایی که مادر مصرف می کند طعم و مزه می گیرد و به کودک کمک می کند که طعمهای مختلف را یاد بگیرد.
محققان دانشگاه کپنهاگ کشف کردند که طعم شیر مادر در هر ساعت و برپایه نوع غذایی که می خورد تغییر می کند به این ترتیب کودک در هر بار شیرخوردن می تواند یک طعم جدید را یاد بگیرد.
این محققان در این تحقیق برای 18 مادری که به کودکان خود شیر می دادند یک آزمایش ساده را تجویز کردند. در این آزمایش از مادران خواسته شد که قبل و بعد از خوردن کسپولهای طعم دار به نوزادان خود شیر بدهند.
این دانشمندان که نتایج تحقیقات خود را در مجله Physiology and Behaviour منتشر کرده اند کشف کردند که به طور متوسط طعم موز تنها پس از یکساعت از خوردن آن، طعم شیرین بیان و زیره سبز پس از 120 دقیقه و جوهر نعناع پس از دو ساعت وارد شیر مادر می شود.
این محققان در این خصوص توضیح دادند که زمان لازم برای طعم دار شدن شیر در زنان مختلف متفاوت است اما معمولا در کل پس از گذشت 8 ساعت از خوردن هر غذا طعم آن در شیر از بین می رود. بنابراین مادران باید قبل از پایان این زمان نوزادان خود را شیر بدهند تا کودک بتواند طعمهای مختلف را یاد بگیرد .
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

چشمه ای با رنگ های شگفت انگیز

پستتوسط najm134 » پنج شنبه مه 05, 2011 8:16 am

پارک ملی یلو استون در امریکا نخستین پارک ملی جهان و شگفت انگیز ترین مناطق زمین محسوب می‌گردد
که شهرتش را مدیون حیات وحش و ویژگی‌های انرژی زمین‌گرمایی خود و به خصوص جلوه محبوب آن، آبفشان الد فیثفول است.
این پارک ملی دارای اکوسیستم‌های متنوعی است که جنگل‌های کوهستانی آن اکوسیستم غالب را شکل می‌دهد.
یکی از مناظر خیره کننده در پارک ملی یلو استون، چشمه آب گرم آنست.
درون این چشمه آب گرم زیبا باکتری های مختلفی زندگی می کنند
و تجمع آنها در سطوح مختلف باعث ایجاد رنگ های فوق العاده ای در اطراف چشمه شده است
که انگار آب در رنگ های شگفت انگیزی نقاشی شده است.

تصوير
تصوير
تصوير
تصوير
تصوير
تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

كوچكترين شيء كائنات چيست؟

پستتوسط najm134 » چهارشنبه سپتامبر 19, 2012 7:00 pm

شايد اندازه كوچكترين شيء جهان چيزي در حدود طول پلانك برابر با 1.6 در 10 به توان منفي 35 باشد.
پيش از اين تصور مي شد كه دانه هاي ريز شن، قديمي ترين شيئ در عالم محسوب مي شوند، اما اين نظريه با كشف اتم و قابليت تقسيم شدن و شناسايي پروتون، نوترون و الكترون منتفي شد.
سپس دانشمندان كشف كردند كه پروتون و نوترون از ذرات بنيادي ريزتري به نام كوارك تشكيل شده اند.
پروفسور «اندي پاركر» محقق فيزيك انرژي بالا (ذرات بنيادي) دانشگاه كمبريج تأكيد مي كند: در شرايط فعلي قادر به مشاهده شواهدي از وجود چيزي درون كوارك نيستيم.
وي در خصوص غير قابل تقسيم بودن كوارك ها خاطر نشان مي كند: محققان هنوز نمي دانند كه آيا آنها كوچكترين بيت ماده هستند يا ذرات جزئي تر ديگري نيز در كائنات وجود دارد.
به نظر مي رسد كه ذرات بنيادي مانند كوارك و الكترون مانند نقاط منفرد از ماده عمل مي كنند. بر اساس نظريه ابرريسمان، تمام ذرات به جاي حالت نقطه مانند در واقع حلقه هاي كوچكي از رشته هستند و هيچ چيزي امكان نزديك شدن به اين حلقه رشته اي را ندارد،‌ اما دانشمندان تاكنون شواهد تجربي براي صحت اين نظريه به دست نياورده اند.
يكي ديگر از مدعيان كوچكترين شيئ كائنات، مركز سياهچاله است. در زمانيكه ماده در يك فضاي كوچك متراكم شده است، سياهچاله شكل مي گيرد، اما دانشمندان معتقد نيستند كه سياهچاله ها داراي چگالي بي نهايت باشند.
«پروفسور» پاركر تأكيد مي كند: حدس من اين است كه سياهچاله ها كمي كوچكتر از كوارك هستند، اما داراي چگالي بي نهايت نيستند. آنها احتمالا چندين ميليون برابر كوچكتر از فاصله اي هستند كه تاكنون مشاهده كرده ايم.
طول پلانك (1.6 در 10 به توان منفي 35) بيش از اندازه كوچك است كه توسط دستگاه هاي مختلف قابل اندازه گيري باشد؛ احتمالا ذرات ابرريسمان يا ذرات بنيادي ديگر مي توانند اندازه اي در حد طول پلانك داشته باشند.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

تصاویری از 5 دریاچه رنگی جهان

پستتوسط najm134 » دوشنبه اکتبر 01, 2012 1:13 am

در جهان دریاچه‌های بسیاری وجود دارند. اما در میان این هزاران دریاچه تنها پنج دریاچه هستند که به بنا به دلایلی آب آنها رنگی است.

در این مطلب از بین هزاران دریاچه‌ای که در جهان وجود دارد، به سراغ 5 دریاچه خواهیم رفت که از ویژگی خاصی چون آب‌های رنگی برخوردار هستند، خصوصیتی که دیگر دریاچه‌های جهان آن را ندارند.

1- دریاچه «لاگونا» در ایالت کلورادو آمریکا
تصوير
براساس تغییر زمان و درجه دما رنگ این دریاچه از قرمز به ارغوانی تغییر می‌کند. لاگونا دریاچه‌ آب شور کم عمقی است که میانگین عمق آن به 35 سانتی‌متر می‌رسد. دمای هوا در شب در این دریاچه به زیر 20 درجه می‌رسد و لاگونا را باید یکی از مهمترین زیستگاه‌های فلامینگوها در آمریکا برشمرد.
تصوير
2- دریاچه «کریتر لیک» در جزیره فلوریس اندونزی
تصوير
این دریاچه در واقع متشکل از سه دریاچه است که صخره‌های طبیعی آنها را از یکدیگر جدا می‌کنند و هر دریاچه رنگ مخصوص به خود را دارد. اما زیباترین دریاچه دارای رنگ آبی است.
تصوير
3- دریاچه «نگاکورو» در نیوزلند
تصوير
این دریاچه به رنگ سبز است و دانشمندان دلیل این رنگ سبز را وجود میزان بسیار بالای اکسید گوگرد و آهن است.
تصوير
4- دریاچه «ووهوا» در چین
تصوير
دریاچه ووهوا از جمله زیباترین دریاچه‌های جهان است که رنگ ‌آن از زرد به سبز تیره و سپس آب آن به آبی تغییر رنگ می‌دهد. نکته جالب اینجاست که آب این دریاچه در زمستان یخ نمی‌زند، درحالی که تمام دریاچه‌های همجوار آن منجمد می‌شوند و این نشان می‌دهد که در این دریاچه چشمه‌های آب گرم نیز وجود دارد.
تصوير
5- دریاچه «هیلر» در سنگال
تصوير
رنگ دریاچه هیلر به رنگ صورتی است. این دریاچه زیبا در کشور سنگال قرار داشته و در سال 1802 توسط اهالی منطقه کشف شد.
تصوير
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

بعدي

بازگشت به نشر گزارشات رسانه حيات اعلى


cron
Aelaa.Net