عبرت

نشر گزارشات مفید برای توجه به حیات اعلی

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

عبرت

پستتوسط najm134 » شنبه فبريه 27, 2010 9:25 am

عناوين گزارشاتي كه تا كنون در اين باره منتشر شده است: شهاب‌سنگي عظيم در پرو به زمين برخورد کرد - احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند - صدمين سالگرد سقوط سنگ آسماني «تونگوس» و 28 سال تا برخورد ديگر - فوت فرزند مسئول واکسيناسيون كشور در اثر واکسن!!

مرسولاتي كه تا كنون جداگانه در اين باره منتشر شده است:
با زلزله ژاپن كره زمین جابجا شد؛ طول روزها کوتاه شد
viewtopic.php?f=100&t=666&p=7092#p7092

كاترينا
http://aelaa.net/110.aspx?id=572
برنامه حساب عمر
http://aelaa.net/110.aspx?id=571
آخرين ويرايش توسط najm134 on يکشنبه مارس 13, 2011 12:00 pm, ويرايش شده در 3.
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

عبرت

پستتوسط najm134 » يکشنبه آپريل 04, 2010 8:17 am

شهاب‌سنگي عظيم در پرو به زمين برخورد کرد
به گفته مقام‌هاي پرو پس از برخوردي شيئي آسماني به زمين در نقطه اي دور دست در اين کشور 600 نفر به معالجه نياز پيدا کرده اند. بيشتر قربانيان از سردرد، تهوع و سرگيجه شکايت کرده اند. تصور مي شود اين شيء شهاب سنگ بوده است.
به گزارش «بي.بي.سي»، آنها مي گويند اين شيء که پايان هفته گذشته به زمين برخورد کرد حفره اي عميق در نزديکي شهر کارانکاس در کوه‌هاي آند به جا گذاشته است.تصوير
مردمي که از محل برخورد ديدار کرده اند از سردرد، تهوع و سرگيجه مي نالند که ناشي از استشمام گاز برخاسته از زمين است.
تيمي از دانشمندان در حال عزيمت به محل برخورد براي نمونه برداري و تاييد اين مساله است که شيء يک شهاب سنگ بوده است.
هبر ماماني از ساکنان محل به «بي.بي.سي» گفت: شيء در دل زمين مدفون شده است. براي همين است که درخواست تحليل آن را کرده ايم چون نگران مردم خود هستيم. آنها ترسيده اند. يک گاو مرده و چند حيوان ديگر هم مريض شده اند.
حادثه شنبه شب زماني آغاز شد که مردم محلي در نزديکي کارانکاس در منطقه پونو واقع در 1300 کيلومتري جنوب پايتخت، ليما، از مشاهده يک گلوله آتشين در آسمان که به طرف آنها مي آمد خبر دادند.
شيء به زمين برخورد کرد و گودالي به قطر 30 متر و عمق شش متر به جا گذاشت.
مقام‌ها مي گويند که يک گاز بسيار بدبو و متعفن از اين گودال برمي خيزد.
يک مهندس موسسه انرژي اتمي پرو به خبرگزاري فرانسه گفت که هيچ اثري از تشعشعات اتمي در گودال وجود ندارد و اين احتمال را که شيء ساقط شده ممکن است يک ماهواره بوده باشد رد کرد.
هونوريو کامپوبلانکو، از زمين شناسان ممتاز پرو، از مقام‌ها خواست مانع نزديک شدن مردم به محل حادثه شوند.
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

عبرت

پستتوسط najm134 » يکشنبه آپريل 04, 2010 8:21 am

احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند
تغییر در الگوی لرزه خیزی خروج گاز و بخار و همچنین تغییر در شیب دامنه نشانه‌ها‌ی اصلی احتمال رویداد آتشفشان به شمار می‌آیند.
كه در مورد دماوند بیشتر این نشانه‌ها‌ توسط كارشناسان سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی كشور و سایر مراكز پژوهشی كشور مشاهده شده است.
به گزارش ایسنا، مهندس فرهاد انصاری مدیر زمین شناسی مهندسی و زیست محیطی سازمان زمین شناسی گفت: دماوند آتشفشانی «خفته» و نه «خاموش» است و نباید نشانه‌ها‌یی را كه در آن مشاهده می‌شود فراموش كرد و نسبت به آنها بی توجه بود.
وی درباره نشانه‌ها‌ی بروز پدیده آتشفشان در چنین قله‌ها‌یی یادآور شد: افزایش لرزه خیزی یا به طور كلی و تغییر الگوی لرزه خیزی منطقه خروج گازهای آتشفشانی و همچنین تغییر در شیب دامنه كوه‌ها‌ی آتشفشان اصلی ترین نشانه‌ها‌ی احتمال رویداد آتشفشان هستند تصوير
كه در مورد دماوند دو مورد اولیه از ابتدای سال 85 به وضوح دیده شده و با توجه به گزارش‌ها‌ی اخیر كارشناسان مبنی بر افزایش رویداد زمین لغزه در منطقه احتمال تغییر در شیب دامنه‌ها‌ی قله دماوند نیز وجود دارد. انصاری با بیان اینكه بروز سه نشانه یاد شده می‌تواند نشانه ای از حركت مایع مذاب (ماگما) از بخش‌ها‌ی پائین زمین به سمت بالا باشد خاطر نشان كرد: به سبب وجود فشار بسیار زیاد در ژرفای زمین حركت ماگما به سوی دهانه آتشفشان با خروج حجم زیادی از بخار و گازهای مختلف و همچنین ترك خوردن و متورم شدن پوسته زمین و در نهایت تغییر در شیب دامنه كوه آتشفشان همراه است كه به صورت رویداد زمینلرزه و تغییر شیب دامنه دیده می‌شود.

وی با بیان اینكه ممكن است چنین تغییراتی نشان دهنده رویداد آتشفشان در آینده نزدیك نباشند افزود: رفتارسنجی و بررسی ویژگی‌ها‌ی دماوند و سایر آتشفشان‌ها‌ی مشهور ایران كه همگی از آتشفشان‌ها‌ی جوان جهان به شمار می‌آیند با هدف شناخت رفتار طبیعی آنها این امكان را فراهم می‌كند كه در صورت پیدا شدن رفتار ناهنجار و غیر طبیعی در آینده چنین تغییر رفتاری شناسایی شده و در تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرد.
(منبع SharifNews.ir)
آخرين ويرايش توسط najm134 on يکشنبه آپريل 04, 2010 8:31 am, ويرايش شده در 2.
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

عبرت

پستتوسط najm134 » يکشنبه آپريل 04, 2010 8:25 am

صدمين سالگرد سقوط سنگ آسماني «تونگوس» و 28 سال تا برخورد ديگر
صدمين سالگرد سقوط سنگ آسماني «تونگوس» توجه كردند كه سالگرد مهمي محسوب مي‌شود. اسرار فاجعه تونگوس سالهاست كه آرامش فكري را از محققان سلب كرده است. براي اين كنگره چند مقاله حاوي فرضيه‌هاي گوناگون وقوع انفجار شديد به تاريخ 30 ژوئن 1908 تهيه شدند. يادآوري مي‌شود كه در نتيجه آن انفجار، در جنگل تايگاي سيبري دائره عظيمي از درختان ريشه‌كن شده با شعاع چند صد كيلومتري به وجود آمده بود. تصوير
مؤسسه مركزي پژوهشي ماشين‌سازي، طراح اصلي سيستم حفاظت از كره زمين در برابر سنگ‌هاي آسماني در روسيه خواهد بود. موضوع دفاع از زمين در برابر خطر سنگ‌هاي آسماني زماني مطرح شد كه معلوم شد كه سنگ آسماني خطرناك «آپوفيس» با قطر 400 متري مي تواند در سال 2036 با كره زمين برخورد كند. به عقيده آناتولي زايتسف رئيس مركز دفاع از كره زمين، «سيستم حفاظتي «سيتادل» در صورت تأمين مالي كافي مي‌تواند ظرف 7-5 سال ايجاد شود». به اين منظور 3-2 ميليارد دلار لازم است كه جامعه جهاني مي تواند چنين مبلغي را براي تأمين امنيت خود خرج كند. به گفته زايتسف، اين ساختار بايد شامل سيستم بين المللي زميني وسايل اكتشافي و نظارت بر اجسام فضايي خطرناك و دو قسمت نابود كردن آنها در اورآسيا و آمريكا باشد. فرض بر آن است كه بعد از كشف اجسام خطرناك فضايي، سيستم‌هاي مستقر روي زمين به منظور مشخص كردن مسير پرواز اين اجسام، دستگاه‌هاي كوچك اكتشافي فضايي را پرتاب كنند. از روي اطلاعات آنها سيستمهاي فضايي مبارزه با سنگ‌هاي آسماني كه به دستگاه‌هاي انفجاري هسته‌اي مجهز باشند، فعاليت خواهند كرد. اين محقق روس توضيح مي دهد كه هدف اين سيستم‌ها، تغيير دادن مسير پرواز اجسام خطرناك فضايي براي اجتناب از برخورد آن با كره زمين يا ويران كردن است. موشك‌هاي حمل كننده روسي «دنپر» و «زنيت» مي توانند دستگاه‌هاي نظارتي، اكتشافي و ضربتي را به فضا ببرند در حالي كه دستگاه فضايي «فوبوس-خاك» كه در مجتمع علمي و توليدي «لاووچكين» ساخته مي‌شود، مي تواند اساس سيستم مبارزه با سنگ‌هاي آسماني را تشكيل دهد. زايتسف يادآوري كرد كه متخصصين آمريكايي الگوسازي برخورد بالقوه سنگ آسماني «آپوفيس» با زمين را به عمل آورده‌اند. اگر «آپوفيس» در هزار كيلومتري ساحل شرقي ايالات متحده بيافتد، موجي با ارتفاع 17 متري به اين ساحل هجوم خواهد برد.
(منبع: مركز روسي طراحي سيستم حفاظت از كره زمين)
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

عبرت

پستتوسط najm134 » يکشنبه آپريل 04, 2010 8:45 am

فوت فرزند مسئول واکسيناسيون كشور در اثر واکسن!!
شكي در استفاده صحيح از واكسن (غيرتجارتي) در وقت شيوع بيماري نيست، اما در وقتي كه قدرتهاي استكباري جهاني كشورهايي مانند ايران را در تحريم شديد قرار داده؛ ولى در همين وقت كمكهاي مليون دلاري مي كنند كه شما واكسنهاي كَران قيمت مخصوصي را در يك طرح سراسري به كودك و نوجوان و جوان ايران تزريق شود، سهم مشاركت اسرائيل در تقبل هزينه واكسيناسيون و كنترل جمعيت مسلمانان بسيار عمده و قابل توجه است، با اين وضعيت آيا اجرا كردن طرحهاى اين جنيني واكسن؛ لااقل ساده لوحانه نيست؟!
آن صبح نسيم ملايمي در حال وزيدن بودو انسان را وسوسه مي کرد که به جاي رفتن به اورژانس، تصويرکنار چمن ها نشسته و از هواي پاک بهاري لذت ببرد!! ولي اين آرزو خيالي بيش نبود.در حياط بيمارستان طبق معمول تعدادي همراه بيمار مثل يک کلني زنبوردور هم جمع شده بودند. ولي يکي از آنان آشنا به نظرمي رسيد او بازنشسته مرکز بهداشت با سي سال سابقه کار طاقت فرسادربدترين مناطق مرزي شمال غرب کشورمان بود.چهره اش ديگر شادابي گذشته را نداشت و حکايت از غمي در وجودش داشت. بعد از يک چاق سلامتي گفتم : از اين طرفها يادي از فقيروفقرا کرديد. او با ناراحتي جواب داد: ببخشيد آقاي دکتر مي دانم که وقت نداريد ولي سؤالي داشتم کودکي که داراي تورم غدد لنفاوي زير بغل بعد از تزريق واکسن ب ث ژ مي شود چند درصد احتمال گرفتن عفونت سل در او وجود دارد؟ .گفتم : مزاح ميفرمائيد شماکه خودتان مسئول واکسيناسيون هستيد، معلومه بسيارکم اتفاق ميافتد چطورمگه ؟ گفت: دراين سن پيرو پاتالي صاحب يک نوزاد شده ام متاسفانه بعد از تزريق اولين دوز واکسن ب ث ژنوزادم دچارتورم شديد غدد لنفاوي زير بغل شده است وآلان نيز منتظر آمدن متخصص کودکان هستم .تصويرگفتم: که شما يک پارچه استاد کارواکسيناسيون هستيد ما هر چه هم ياد گرفته ايم نتيجه زحمات شماست. گفت : نمي دانم با اينکه سي سال براي سلامتي فرزندان اين مرزوبوم شب و روز در هر کوي و برزني تلاش کرده ام ولي يک حس غريبي اين بارنسبت به اين واکسيناسيون وعوارض آن در نوزادم دارم، احساس مي کنم که فرزندم آلوده به ميکروب سل شده است ،هر چند مي دانم امکان اين موضوع بسيار کم مي باشد ولي اصلا آرام و قرار ندارم .گفتم :بابا اين قدر ناراحت و دمق نباش ، انشاءالله چنين چيزي اتفاق نمي افتد. اين را گفتم و راهي اورژانس شدم .فرداي آن روز دوباره او را ديدم که گفت فرزندش را بستري کرده اند تا آزمايشاتي روي آن از نظر احتمال ابتلا به سل را انجام دهند.روزها گذشت و روزي اوراجلوي در ورودي بخش اطفال ناراحتتر از روزهاي قبل ديدم.با پزشک معالج نوزادش گفتگو نموده ، ولي عجيب بود نوزاد همکارمان سل گرفته و هر روز هم حالش بدتر مي شد. هر چند تمامي اقدامات درماني براي نوزاد شروع شده ولي هيچ فايده اي در علايم بيماري نوزاد نداشت . بالاخره متاسفانه بعد ازگذشت بيست روز نوزاد به خاطرابتلا به سل فوت کرد و همکارمان را داغدار نمود ولي بيشتر از او، ما و دوستان پزشک و پيراپزشک ناراحت شديم چون که فرزند کسي که سي سال واکسيناسيون انجام داده بود در اثر عوارض بسيار نادر واکسن ب ث ژ فوت نمود ومصداق همچون ضرب المثل کوزه گردرکوزه افتاد، شد.
خاطره پزشکي نوشته : دکتر رحمت سخني از مرکز آموزشي درماني امام خميني (ره) از اورميه - ويراستار: سيمين گله بان از اورميه
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

با زلزله ژاپن كره زمین جابجا شد؛ طول روزها کوتاه شد

پستتوسط najm134 » سه شنبه مارس 15, 2011 7:08 pm

با زلزله ژاپن كره زمین جابجا شد؛ طول روزها کوتاه شد

از نمونه حوادث جهان كه در ارزش اسكناس خصوصا كشورهايي مثل ايران تاثير دارد

زلزله ژاپن جزيره اصلي ژاپن را به ميزان 2.4 متر جابجا نموده و محور كره زمين را 10 سانتيمتر جابجا كرد
ایسنا: زلزله بزرگ روز جمعه ژاپن كه منجر به وقوع يك سونامي عظيم هم شد نه تنها جزيره اصلي ژاپن را به ميزان 2.4 متر جابجا كرده بلكه به گفته دانشمندان، كره زمين را هم روي محور خود حركت داده است.

كنت هودنوت،‌ يك متخصص ژئوفيزيك در سازمان زمين‌شناسي آمريكا اظهار كرد: در حال حاضر ما مي‌دانيم كه يك ايستگاه سامانه موقعيت‌ياب جهاني (GPS) به ميزان 2.4 متر جابه‌جا شده و نقشه‌اي ديگر از سازمان اطلاعات فضازمين ژاپن نشان‌دهنده يك انتقال در يك ناحيه بزرگ متناسب با همان ميزان تغيير در جرم زمين است.

گزارش‌هاي موسسه ملي ژئوفيزيك و آتنشفشان‌شناسي در ايتاليا برآورد كرده كه زلزه 8.9 ريشتري زمين را به ميزان 10 سانتي‌متر در مدار خود جابجا كرده است.

تهران - كانون ژئوفيزيك و بررسي هاي آتشفشاني ايتاليا اعلام كرد كه زلزله ژاپن منجر به جابجايي محور كره زمين به ميزان 10 سانتيمتر شده است.

به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا، 'انتونيو پرسنتي' مدير اين مركز در بيانيه اي در پايگاه اينترنتي اعلام كرد كه نتايج بررسي هاي اوليه اين تغيير را نشان داده است.
وي گفت: اين جنبش زمين بزرگترين زلزله بعد از زلزله جزيره 'سوماترا' در سال 2004 بوده و در رتبه دوم بعد از زلزله شيلي در سال 1960 قرار گرفته است.
آژانس فضايي ايتاليا گفت، قبل از مشخص كردن دقيق ميزان جابجايي محور كره زمين بايد اطلاعات بيشتري جمع آوري شود.
بنابر اين گزارش، احتمال دارد تغيير محور كره زمين بر ميزان تابش خورشيد اثر بگذارد، ولي اين تاثير گذاري قابل احساس نيست.

زلزله ژاپن پنجمین زمین لرزه پرقدرت دنیا از زمانی که دستگاههای لرزه نگاری وجود دارند معرفی شده است. این زلزله محور زمین را 10 سانتیمتر جابجا کرده است و به این ترتیب طول روزها کوتاهتر شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، زلزله ای که در ژاپن رخ داد نه تنها خسارات جانی و مالی به این کشور آسیای شرقی وارد کرد بلکه محور زمین را حدود 10 سانتیمتر جابجا کرد.

به گفته ریچارد گروس ژئوفیزیکدان ناسا در اثر این جابجایی، سرعت چرخش زمین افزایش یافته و موجب شده است که 1.6 میکروثانیه از طول روزها کم شود. یک میکروثانیه برابر با یک میلیونیم ثانیه است.

براساس گزارش نیوساینتیست، شدت این زمین لرزه 8.9 ریشتری به حدی گسترده بود که گسل آن 40 متر حرکت کرد. طول این گسل 300 تا 400 کیلومتر و عرض آن 100 کیلومتر است.
در زلزله سال 2004 سوماترا محور زمین 7 سانتیمتر خطی و 2 میلیونیم ثانیه قوسی جابجا شد به میزان 6.8 میکروثانیه از طول روز کم کرد. در زلزله شیلی در سال گذشته محور زمین حدود 8 سانتیمتر تغییر کرد.

تصوير

زلزله و سونامی در ژاپن
با وجود اينكه ژاپن از پيشرفته ترين فن آوري شهرسازي مقاوم در برابر زلزله برخوردار است،
اما شدت زلزله و وسعت سونامي امروز به حدي بوده است كه خسارات فراواني به بار آورده است

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تصوير

تلفات زلزله و سونامی در ژاپن
وقوع قوی ترین زلزله ثبت شده در تاریخ ژاپن در نزدیکی سواحل شمال شرقی این کشور، بروز یک سونامی سهمگین را به همراه داشته است.

گزارش های بیانگر کشته شدن بیشتر از ۳۵۰ نفر و ناپدید شدن حداقل ۵۰۰ نفر در اثر زمین لرزه ۸.۹ درصدی جمعه بعدازظهر و سونامی ناشی از آن است.

تصاویر هوایی از مناطق آسیب دیده بیانگر جابجایی و تخریب صدها کشتی، خودرو و ساختمان در اثر سونامی است.

کانون زلزله در ۴۰۰ کیلومتری شمال شرقی توکیو و در عمق ۲۴ کیلومتری گزارش شده است. زمان وقوع زلزله ساعت ۱۴:۴۶ به وقت محلی گزارش شده است. بعضی از گزارش ها مدت زمین لرزه را دو دقیقه اعلام کرده است.

در این حال، زلزله جدیدی با قدرت ۷.۱ در مقیاس ریشتر مناطق کوهستانی مرکز ژاپن را لرزانده است.

در پی افزایش فشار در یک نیروگاه هسته ای در نزدیکی محل آسیب دیدگی، در این منطقه و مناطق همجوار اعلام وضع اضطراری شده است.

گفته می شود با ادامه عملیات امداد و جستجو، احتمال دارد تعداد تلفات افزایش یابد.

در شهر بندری سندای حدود دویست تا سیصد جنازه جمع آوری شده است.

زلزله روز جمعه در ژاپن از نظر قدرت، پنجمین زلزله سهمگینی است که از سال ۱۹۰۰ در جهان گزارش شده است. قدرت این زلزله ۸۰۰۰ بار بیشتر از زمین لرزه ماه گذشته در زلاند نو گزارش شد.

سونامی ایجاد شده با سرعت ۸۰۰ کیلومتر در ساعت (معادل سرعت یک هواپیمای مسافربری) عرض اقیانوس آرام را طی کرد و به جزایر هاوایی و ساحل غربی آمریکا رسید.

هزاران نفر از ساکنان مناطق ساحلی ایالت های واشنگتن، اورگان و کالیفرنیا تخلیه شدند.

گفته می شود در شهر سانتاکروز در کالیفرنیا به تعداد قایق و اسکله آسیب وارد شده است. گزارشی از تلفات احتمالی در این مناطق گزارش نشده است.

به گزارش مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام، ارتفاع دیواره موج سونامی در کالیفرنیا به دو متر رسید.

هشدار سونامی برای سایر مناطق ساحلی اقیانوس آرام مانند آمریکای جنوبی هم صادر شد ولی پس از چند ساعت در استرالیا، فیلیپین و چین لغو شده است.

خرابی و تلفات شدید
در پی وقوع سونامی در ژاپن، موجی به ارتفاع ده متر در شهر بندری سندای مناطق وسیعی از مزارع و صدها خودرو و ساختمان را با خود برد.

در استان های میاگی و فوکوشیما نیز ده ها روستا و شهرک به زیر آب رفتند.

به گفته پلیس ژاپن، یک قطار مسافربری در استان میاگی مفقود شده و یک کشتی با یکصد سرنشین ناپدید شده است.

در این حال، در مناطقی از شهر کزن نوما در این استان، آتش سوزی پراکنده در خانه های مسکونی گزارش شده است.

گزارش ها همچنین از انفجار شدید در یک مجتمع پتروشیمی در شهر سندای و آتش سوزی گسترده در یک پالایشگاه در شهر ایچیهارا، در استان چیبی خبر می دهد.

گفته می شود نزدیک به دو هزار خانه مسکونی در شهر مینامیسوما در استان فوکوشیما در اثر زمین لرزه تخریب شده است.

یک سد هم در فوکوشیما تخریب شده و خانه های زیادی را آب برده است.

حدود بیست نفر از شرکت کنندگان در یک مراسم دانش آموختگی در شهر توکیو نیز در اثر فروریختن آوار مجروح شده اند.

برق چهارمیلیون خانه در پایتخت ژاپن قطع شده و توقف فعالیت قطار زیرزمینی در این شهر سرگردانی مسافران را به همراه داشته است.

نگرانی هسته ای
در پی از کار افتادن سیستم خنک کننده نیروگاه هسته ای فوکوشیما، از حدود سه هزار نفر از ساکنان مناطق اطراف خواسته شده خانه های خود را ترک کنند.

گزارش ها بیانگر افزایش فشار یکی از شش راکتور این نیروگاه است. میزان افزایش یک و نیم برابر اندازه فشار معمول است و طبیعی اعلام شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزیر بازرگانی ژاپن گفت ممکن است از این نیروگاه به میزان کمی مواد رادیواکتیو نشت کند.

هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا از ارسال فوری مواد خنک کننده به این نیروگاه اتمی خبر داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی از توقف فعالیت چهار نیروگاه اتمی در ژاپن خبر داده است. یک سوم برق ژاپن هسته ای است.

قلب صنعتي ژاپن منفجر شد
۲۱ اسفند ۱۳۸۹ زلزله‌ي 8.9 ريشتري ديروز ژاپن قلب صنعتي اين كشور را هدف قرار داده و آن‌را منفجر كرد.

به گزارش ايسنا، مركز اين زلزله شهر ساحلي سنداي واقع در 200 مايلي شمال شرقي توكيو، پايتخت ژاپن بود.

از ناگويا تا اوزاكا و به علاوه از جنوب و غرب ژاپن كه مراكز توليدي و صنعتي اين كشور محسوب مي‌شوند ديروز به شدت لرزيدند.

در همين ‌حال بسياري از صنايع ژاپن مانند خودروسازي، ساخت ماشين‌آلات و كالاهاي مصرفي الكترونيكي از بابت زلزله آسيب ديده‌اند.

ژاپن از بزرگترين صادركنندگان خودرو، كالاهاي مصرفي الكترونيكي و قطعات صنعتي مختلف در دنيا است. همچنين بسياري از بنادر و فرودگاههاي ژاپن دچار اختلال شده‌اند.

از سوي ديگر پيش‌بيني مي‌شود صادرات خودرو ژاپن نيز با كاهش مواجه شود. ژاپن بخش عمده‌اي از خودروهايش را از طريق بنادر خود به آمريكا صادر مي‌كند.

همزمان با بروز اختلال در كار بنادر ژاپن پيش‌بيني مي‌شود صادرات خودروي اين كشور طي هفته‌هاي آينده كاهش يابد.

صنعت قطعه‌سازي و خودروسازي سهمي بيش از 17 درصدي در توليد صنعتي ژاپن دارد. از سوي ديگر بسياري از كشورهاي جهان قطعات خودروي موردنياز خود را از ژاپن تامين مي‌كنند. به عنوان مثال صنعت خودروسازي هند از بابت زلزله‌ي ژاپن آسيب ديده است. چرا كه بسياري از خودروسازان هندي قطعات موردنياز خود را از ژاپني تامين مي‌كنند.

تمامی بنادر ژاپن بسته شد
در پی سونامی بزرگ ناشی از زلزله امروز در ژاپن، تمامی بنادر این کشور بسته شد. امواج سهمگین سونامی کشتی های فراوانی را امروز در هم شکست.

با گذشت چند ساعت از وقوع بزرگترین زلزله و سونامی ثبت شده در تاریخ ژاپن، آمار تلفات و خسارات ناشی از این واقعه، همچنان رو به افزایش است.

امروز جمعه (20 اسفند - 11 مارس)، زمین لرزه ای به بزرگی هشت و نه دهم در مقیاس ریشتر در نزدیکی سواحل شمال شرق ژاپن در اقیانوس آرام روی داد و دقایقی بعد، موج های سهمگین سونامی سواحل شمال شرقی ژاپن را درنوردیدند.

زمان وقوع زمین لرزه ساعت دو و چهل و شش دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی (پنج و چهل و شش دقیقه بامداد به وقت گرینویچ) و کانون آن نقطه ای واقع در حدود چهارصد کیلومتری شمال شرق توکیو و در عمق حدود ده کیلومتری بستر اقیانوس گزارش شده است.

مرگ بیش از نود نفر تاکنون تائید شده است و دهها نفر مفقودالاثر هستند و این آمار همچنان رو به افزایش است.

با آغاز شب، هزاران نفر که در پی هشدار سونامی خانه های خود را ترک کرده بودند، اکنون در اقامتگاه های موقت اسکان یافته اند.

پلیس ژاپن تاکنون اسامی 350 نفر از کسانی را اعلام کرده که از آنها خبری در دست نیست و مفقود الاثر محسوب می شوند.

ابعاد خسارت به راههای ارتباطی و شبکه های حمل و نقل تا اندازه ای است که ارزیابی کامل وضعیت و شمار تلفات دشوار است.

پلیس توکیو اعلام کرده است که علاوه بر آمار کشته شدگان اعلام شده، بیش از دویست جسد شناور در آب، در سواحل سونامی زده شمال شرق ژاپن دیده شده است.

در تصاویر تلویزیونی از سونامی امروز، موج های سهمگین، تعداد زیادی از منازل مسکونی، خودروهای شخصی و کشتی ها را با خود حمل می کند.

گزارش شده است که یک کشتی حامل صد نفر با موج های عظیم سونامی از مسیر خود خارج شده و از سرنوشت آن خبری در دست نیست.

پس از آن که سیستم خنک کننده تاسیسات هسته ای فوکوشیما دائیچی از کار افتاد مقامات آن را تعطیل کرده و به دو هزار سکنه منطقه گفتند این مکان را ترک کنند.

گزارش ها حاکی است که مسئولان راه آهن ژاپن پس از سرشمار قطارها متوجه شده اند که محل یک قطار مشخص نیست و کسی نمی داند چه بر سر آن آمده است.

دولت ژاپن از نیروهای نظامی آمریکا مستقر در این کشور خواسته است به عملیات نجات و امدادرسانی کمک کنند.

از زمانی که وقوع زمین لرزه در ژاپن ثبت می شده است تا کنون زمین لرزه ای به این قدرت رخ نداده بود.

در پی وقوع زمین لرزه روز جمعه هشدار وقوع سونامی با امواجی به ارتفاع ده متر در مناطق ساحلی ژاپن، فیلیپین، هاوایی، اندونزی، تایوان و سواحل روسیه در اقیانوس آرام انتشار یافت.

برخی از کشورهای منطقه به انتقال ساکنان مناطق ساحلی مبادرت کردند و از جمله روسیه با صدور هشدار وقوع سونامی، از اهالی سواحل شرقی این کشور خواست تا به مناطق مرتفع پناه ببرند.

ساعاتی بعد از وقوع زمین لرزه، شبکه های تلویزیونی ژاپن تصاویر هوایی حرکت امواج به سوی سواحل این کشور و فرار ساکنان این مناطق به سوی ارتفاعات را پخش کردند.

در گزارش های بعدی، تصاویری از هجوم سونامی به سواحل شمال شرق هونشو، جزیره اصلی ژاپن، از شبکه های تلویزیونی پخش شد.

این تصاویر حاکی از خسارت به اتومبیل ها و ویرانی برخی ساختمان های ساحلی از جمله در شهر اوناهاما در استان قوکوشیماست.

شدت این زمین لرزه به حدی بود که تکان های ناشی از آن در توکیو، پایتخت، و بسیاری دیگر از شهرهای ژاپن احساس شد.

در نتیجه این زمین لرزه، به برخی تاسیسات شهری خساراتی وارد آمده و از جمله یک پالایشگاه نفت در نزدیکی توکیو دستخوش حریق شده است.

در عین حال، از آسیب جدی به تاسیسات حساس مانند نیروگاه های هسته ای و خطوط ارتباط خط آهن گزارشی مخابره نشده است.

خبرگزاری ژاپنی کیودو گزارش کرده است که فرودگاه ناریتا در توکیو نیز در پی این زمین لرزه برای مدتی فعالیت خود را متوقف کرد و قطار فوق سریع این کشور نیز لحظاتی متوقف شد

در ساعات بعد، گزارش هایی از پس لرزه های متعدد و گاه نسبتا شدید نیز انتشار یافت.

شهر بزرگ ساحلی سندای و مزارع اطراف آن زیر امواج سونامی رفته و در همین حال حریق ناشی از زمین لرزه منطقه ای بزرگ را در بر گرفته است.

در حالی که تاسیسات هسته ای میاگی شعله ور شده، مقامات ژاپن می گویند نشت مواد رادیواکتیو ردیابی نشده است.

سیستم راه آهن زیرزمینی توکیو متوقف شده است و میلیون ها خانه در این شهر برق ندارند.

هشدار به کشورهای دیگر
هشدار سونامی برای تقریبا کل منطقه اقیانوس آرام، از جمله استرالیا، آمریکای جنوبی و بخش هایی از ایالات متحده منتشر شده است.

با این حال، اولین موج های سونامی که سواحل هاوائی رسید کمتر از یک متر ارتفاع داشت و از این که باعث خسارت شده باشد، گزارشی ارسال نشده است.

کشورهای آمریکای جنوبی، از مکزیک گرفته تا شیلی، هشدار سونامی منتشر کرده اند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ گفته بود که موج های عظیمی ناشی از وقوع زلزله که در اقیانوس آرام ایجاد شده، ممکن است از سطح تعدادی از جزایری که بر سر راهش قرار دارد، مرتفع تر باشد.

موج های نسبتا کم ارتفاعی به فیلیپین، کوریلو تایوان رسیده است.

مقامات فیلیپین دستور داده اند شهرک های ساحلی در شمال و شرق این کشور تخلیه شوند.

استرالیا، نیوزیلند و جزایر مارشال هشدارهای اولیه خود را به رده های پایین تر کاهش داده اند.

اندونزی نیز هشدار داده بود که ممکن است عرض ساعاتی پس از وقوع زمین لرزه در ژاپن، در شمال سولاوسی، پاپائو و ملوک سونامی رخ دهد.

تصوير

ژاپن از کشورهای زلزله خیز جهان است و زمین لرزه شدید سال 1923 در توکیو دهها هزار کشته برجای گذاشت و بخش بزرگی از این شهر را ویران کرد.

با اینهمه، در سال های بعد، توجه به ایمنی ساختمان ها و تاسیسات شهری در برابر زمین لرزه باعث شده است تا زلزله های متعدد و گاه نیرومندی که در این کشور روی می دهد خسارات و تلفات عمده به دنبال نداشته باشد.

بدون مقاوم بودن ساختمان ها و تاسیسات شهری در برابر زمین زلرله، وقوع زمین لرزه ای به بزرگی 8 درجه در مقیاس ریشتر به خصوص در نزدیکی مراکز شهری می تواند به فاجعه ای با ابعادی عظیم منجر شود.

زلزله و امواج ناشی از آن
در پی امواجی که بر اثر زلزله ژاپن به وجود آمده، در کشورهای حوزه اقیانوس آرام – از هاوایی گرفته تا شیلی – هشدارهایی نسبت به وقوع سونامی در مناطق ساحلی داده شده است.
این نقشه "مدل پیش بینی سونامی" مربوط به مرکز هشدار سونامی اقیانوس آرام را نشان می دهد. در این نقشه ارتفاع امواج بالاتر از سطح عادی دریا، در سرتاسر منطقه و اینکه احتمالا این امواج چقدر بعد از وقوع زلزله ژاپن به این مناطق می رسند نشان داده شده است.
سونامی اخیر توسط پرقدرت ترین زلزله ای که تاکنون ثبت شده در ژاپن ایجاد شده است. این زلزله که مرکز بررسی های زمین شناسی آمریکا بزرگی آن را 8.9 ریشتر ثبت کرده است، در ساعت ۱۴:۴۶ به وقت محلی (۰۵:۴۶ گرینویچ) در عمق ۲۴ کیلومتری زمین رخ داده است.
این زلزله بسیار مخرب بوده است به طوری که امواج بزرگی که در نتیجه آن ایجاد شده است، خودروها، ‌کشتی ها و ساختمان ها را شسته و با خود برده است.

تصوير

تقاضاي كمك ژاپن از جهان
خبرگزاری کیودو ژاپن: مرگ 1000 نفر در زلزله و سونامی/فاجعه اتمی در راه است؟
حوادث > خارجی - خبرگزاری کیودوی ژاپن از مرگ بیش از 1000 نفر در زلزله 8.9 ریشتری و بدنبال آن سونامی با امواج 10 متر خبر داد.
مرگ 236 نفر تا لحظه مخابره این خبر (10 صبح به وقت محلی)توسط پلیس و وزارت دفاع ژاپن تایید شده است و این در حالی است که امید برای نجات مفقودین به یاس تبدیل شده و بیم آن می رود تعداد قربانیان به بیش از 1000 نفر برسد. بدلیل ادامه بحران خبرنگاران اجازه ورود به مناطق زلزله زده و سونامی زده را ندارند تا از نزدیک اوضاع را گزارش کنند. چرا که هر لحظه امکان وقوع حادثه ای دیگر می رود. تا کنون بیش از 80 پس لرزه با شدت بیش از 6 ریشتر به وقوع پیوسته است.

این آمار متعلق به 9 استان ژاپن از جمله توکیو است که مردم در حال کار از شدت لرزش زمین و سقوط اشیا و یا سونامی کشته شده اند. پلیس همچنین بر اساس آمار دریافتی از منابع موثق مفقود شدن 725 نفر را تایید کرده که این رقم می تواند برای سایر قربانیان در نظر گرفته شود و با این تفاسیر شمار قربانیان از مرز 1000 نفر خواهد گذشت.

ژاپن از دول خارجی درخواست کمک محدود کرده و این در حالی است که کارشناسان ژاپنی در تلاشند تا ببینند آیا نشت هسته ای از نیروگاه هسته ای فوکوشیما صحت دارد یا نه؟ امریکا نیز با اعزام دستگاه خنک کننده نیروگاه و کارشناسان در این امر ژاپن را کمک می کند.مردم از ترس فاجعه اتمی از شعاع 10 کیلومتری تخلیه شده و به مناطق امن هدایت شده اند.

تخریب بیش از 3400 ساختمان و بنا مورد تایید قرار گرفته است. همچنین 200 نقطه بعد از زلزله دچار حریق شدند.همچنین 181 بیمارستان و کلینیک در مناطق بحران زده تخریب شده و مردم مجروح برای درمان دچار مشکل شده اند.
در منطقه سندایی واکابایاشی اجساد 300 نفر پیدا شده که پلیس هنوز در حال شناسایی قربانیان است و تنها از کل اجساد تنها 236 تعیین هویت شده اند. کارشناسان تخریب 1200 خانه را بر اثر برخورد امواج سونامی تایید کرده اند. همچنین 1800 خانه در فوکوشیما تخریب شده است.

تصوير

انفجار نیروکاه هسته اى و خطر تكرار فاجعه اتمي بمانند جرنوبيل
ساعتی پیش در یکی از نیروگاه‌های اتمی ژاپن وضعیت فوق‌العاده اعلام شد.
تا کنون گزارشی از نشت مواد رادیو اکتیو از راکتورهای اتمی ژاپن منتشر نشده است.
گفته می‌شود علت اعلام وضعیت فوق‌العاده در یکی از راکتورهای اتمی ژاپن از کار افتادن سیستم خنک کننده این راکتوراست.
برخی گزارش‌ها هم از آتش‌سوزی در ساختمان توربین نیروگاه اتمی «میاگی» منتشرشده است. ۵۵
به گزارش خبرگزاری‌ها، نیروگاه اتمی در ژاپن فعال است، و به گفته مقامات این کشور، در زمان وقوع زلزله، بیشتر راکتورهای اتمی ژاپن بصورت خودکار متوقف شدند.

جزییات انفجار در نیروگاه اتمی ژاپن/مرگ 1600 نفر در زلزله و سونامی
حوادث > خارجی - مالک بزرگترین نیروگاه هسته ای ژاپن خبر انفجار در یکی از راکتورها را تایید کرد و این در حالی است که مقامات رسمی ژاپن از هر گونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند.
خبرگزاری کیودو گزارش دادمقامات شرکت توکیو الکتریک می گویند در راکتور شماره یک دایچی انفجاری رخ داده است که منجر به زخمی شدن 4 کارگر شده است. این شرکت اعلام کرده هوای فشرده شده داخل کانتینر پخش شده است که این موضوع باعث فرو ریختن سقف یکی از ساختمانهای عمده راکتور شده است.
این شرکت جزییات بیشتری را منتشر نکرده است و این در حالی است که مقامات رسمی در ژاپن از هر گونه اظهار نظر در این باره خودداری کرده اند که این موضوع به پیچیدگی بیشتر و انتشار شایعات دامن زده است. ظاهرا برق سیستم خنک کننده قطع شده و به همین خاطر فشار از داخل کانتینر حامل هوا زیاد شده است.
همچنین ان اچ ک گزارش داده که دیواره راکتور شماره یک دای ایچی بعد از ذوب شدن تدریجی فرو ریخته است.
در همین حال مقامات صحبت از مرگ 1600 نفر بعد از گذشت یک روز از زلزله و سونامی کرده اند. میزان رادیو اکتیو منتشر شده در منطقه 1015 میکرو اعلام شده که به اندازه میزان یک سال دریافتی بدن انسان از این ماده خطرناک است که باعث بروز خطرات انسانی و محیط زیستی می شود. قبلا اعلام شده بود مردم در شعاع 10 کیلومتری خانه های خود را ترک کرده اند که اینک از مردم در شعاع 20 کیلومتری نیز درخواست شده تا سریعا خانه های خود را ترک کنند.

فوری/انفجار مهیب در نیروگاه هسته ای فوکوشیما
حوادث > خارجی - سی ان ان لحظاتی پیش از انفجار مهیب در نیروگاه هسته ای فوکوشیما خبر داد.
سی ان ان به نقل از تلویزیون ان اچ ک گزارش داد انفجار مهیب نزدیک یکی از بزرگترین تاسیسات هسته ای جهان در سواحل شمال شرق ژاپن رخ داده است. در این حادثه که توسط شبکه های تلویزیونی پخش شد راکتور شماره یک دایچی منفجر شده و نشت هسته ای رخ داده است. اخبار تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

جزییات بیشتر از نشت رادیو اکتیو در ژاپن
۲۱ اسفند ۱۳۸۹ به دنبال وقوع انفجار و نشت مواد رادیو اکتیو نیروگاه هسته‌ای ژاپن نگرانی‌ها از تکرار حادثه چرنوبیل به اوج خود رسیده است.
به گزارش برنا به نقل از بی بی سی، به دنبال وقوع بزرگ‌ترین زلزله تاریخ ژاپن نیروگاه هسته ای این کشور در شمال توکیو، آسیب دیده و مواد رادیواکتیو از آن نشت کرده است.

پس از آن که ژاپن با زلزله ای به بزرگی 8.9 ریشتر روز جمعه گذشته به شدت لرزید، نیروگاه هسته ای فوکوشیما در شمال پایتخت دچار خسارات جدی شد.

به گفته مقام های هسته ای ژاپن، دستگاه های خنک کننده این نیروگاه در اثر زلزله از کار افتاده اند و به همین دلیل احتمال ذوب شدن سوخت هسته ای نیروگاه بسیار زیاد است.

لازم به ذکر است؛ آژانس ایمنی هسته ای ژاپن بر خروج افرادی که در شعاع 10 کیلومتری منطقه سکونت دارند، تأکید کرده است. بنابر گزارش خبرگزاری محلی کیودو، مقامات محلی تاکنون حداقل 20 هزار نفر را از حاشیه این نیروگاه دور کرده اند.

با این وجود یک مقام ژاپنی احتمال گسترش فاجعه و نشت مواد رادیواکتیو را کمتر از آن دانست که حادثه چرنوبیل تکرار شود.
حادثه چرنوبیل بدترین حادثه غیرنظامی هسته ای جهان است که در اثر وقوع 2 انفجار در راکتور شماره 4 تأسیسات هسته ای اکراین رخ داد و به موجب آن حداقل 16 هزار نفر جان خود را از دست دادند.
گفتنی است؛ مقام های ژاپنی در پنج واحد راکتور نیروگاه هسته ای این کشور حالت فوق‌العاده اعلام کرده اند و گزارش های قبلی نیز از افزایش فشار راکتورهای آسیب دبده این نیروگاه حکایت دارد.
زلزله جمعه گذشته که بزرگ‌ترین زمین لرزه در تاریخ این کشور به شمار می رود با سونامی همراه شده و تاکنون حداقل جان یک‌هزار نفر در سواحل شرقی ژاپن را گرفته است.

انتشار عمدی بخار رادیو اکتیو جهت جلوگیری از انفجاردر نیروگاه هسته ای ژاپن
مقامات شرکت توکیو الکتریک گفتند آنها جهت جلوگیری از انفجار احتمالی دیگ های هسته ای، بخار سمی دیگها را در هوا منتشر کرده اند.
به گزارش اکونومیست و به نقل از آژانس خبری کیودو دو نیروگاه هسته ای در استان فوکوشیما نزدیک ساحل وجود دارد که مردم نزدیک این دو نیروگاه بدستور مقامات مجبور به ترک خانه های خود شده اند. ظاهرا نیروگاه اول فوکوشیما که در رسته بزرگترین نیروگاه های هسته ای جهان به شمار می رود بدستور کارشناسان کمی از بخار دیگهای خود حاوی رادیو اکتیو را برای جلوگیری از انفجار بیرون داده و البته مالک نیروگاه یعنی توکیو الکتریک میزان ارسال رادیو اکتیو را مضر برای انسان ندانسته است.
بر این اساس میزان رادیو اکتیو منتشر شده هزار برابر میزان معمولی است و علی رغم این موضوع کارشناسان ژاپنی در حین ناباوری اعلام کرده اند این میزان برای انسان مضر نیست، هر چند مردم در شعاع 10 کیلومتری نیروگاه مجبور به ترک خانه های خود شده اند.
چهارده پس لرزه به قدرت 5 تا 6.8 ریشتر نواحی ساحلی ژاپن را مجددا لرزانده و مردم را دچار تشویش و اضطراب کرد. در همین حال بدلیل نشت مواد رادیو اکتیو از نیروگاه فوکوشیما تیمی از امریکا راهی ژاپن شده تا ضمن مشارکت با کارشناسان ژاپنی جلوی هر نوع فاجعه اتمی را بگیرند. امریکا همچنان وسایل خنک کننده دیگ های هسته ای استفاده شده در نیروگاه اتمی را برای ژاپن ارسال نموده است.
مقامات پلیس از احتمال افزایش تعداد قربانیان ناشی از زلزله و سونامی خبر دادند. به گفته این منابع تعداد قربانیان بیش از 1200 نفر می شود و ممکن است این امار افزایش نیز یابد.

اگر زلزله ژاپن در تهران می آمد
۲۱ اسفند ۱۳۸۹ رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد با بیان اینکه درصورت رخ دادن زلزله ای با قدرت 8.9 در تهران،‌ پایتخت ایران به طور کامل نابود می شود گفت: وضعیت زمین شناختی ایران نشان می دهد که گسلهای کشور توانمندی ایجاد زلزله ای تا 8 ریشتر را دارند و خطر وقوع سونامی نیز احساس می شود.

دکتر بهرام عکاشه در گفتگو با مهر با تاکید بر اینکه وضعیت زلزله خیزی ژاپن با ایران متفاوت است افزود: زلزله خیزی ژاپن از نوع میان صفحه ای است ولی لرزه خیزی ایران از نوع درون صفحه ای است که این امر سبب شده است که هر دو کشور دارای رفتارهای متفاوت در برابر زلزله باشند.
وی توضیح داد: وضعیت میان صفحه ای کشور ژاپن باعث شده که این کشور توانمندی ایجاد زلزله هایی با 9.5 ریشتر را داشته باشد ولی وضعیت درون صفحه ای ایران موجب شده است که بیشترین زلزله ای که در ایران رخ دهد 8 ریشتر باشد.
در زابن هم حداكثر زلزله هشت درجه ريشتر بيش بيني مي شد، ولذا ساختمانها روي مقاومت در برابر هشت درجه ساخته شده است، اما اين بار نزديك به نه درجه بود
رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: ژاپن پیشرفته ترین کشور در زمینه رفتار لرزه ای و تحقیقات در زمینه زلزله است ولی با این حال با ایجاد سونامی، راکتورهای موجود در این کشور بحران ساز شده است.
وی با اشاره به وضعیت این کشور پس از سونامی اضافه کرد: شهر "سندای" ژاپن کاملا تخریب و به توکیو که 200 کیلومتر با کانون زلزله فاصله داشته است آسیبهای جدی وارد شده است.
عکاشه در ادامه به وضعیت ایران و به ویژه تهران اشاره کرد و به مهر گفت: در تهران به دلیل زمین شناختی و وضعیت ساختمانها و ترافیک آن و آمادگی هایی که برای زلزله ندارد چنانچه زلزله ای با بزرگای 7 یا 7.5 ریشتر رخ دهد به طور یقین اعلام می کنم که تا 10 سال تهران تعطیل خواهد ماند.
این محقق زمین شناس با تاکید بر اینکه عمر تهران 215 تا 220 سال است خاطرنشان کرد: گسل البرز استعداد ایجاد زمین لرزه هایی با قدرت 8 ریشتر را دارد از این رو مسئولان کشور باید در این زمینه تمهیداتی را بیاندیشند چرا که ساختمانهای تهران قدرت پایداری در برابر زلزله 5 ریشتری را ندارند.
عکاشه همچنین با اشاره به گزارش تحقیقات ژاپنی ها (جایکا) از وضعت ایران اضافه کرد: در این گزارش اعلام شده است که در صورت رخ دادن زمین لرزه ای با بزرگای 7 ریشتر در تهران شدت تخریب و کشتار 8 تا 9 درجه مرکالی است.
رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد مرکالی را درجه تخریب زمین لرزه و ریشتر را مقیاس انرژی آزاد شده از زمین دانست و ادامه داد: در این صورت ما تا ابد شهری به نام تهران نخواهیم داشت.

=========================
اگر کشوري مانند زابن كه از نظر زيرساخت شهري مقاومت در برابر زلزله بيشرفته ترين كشورجهان محسوب شده و ساختمانهايش در برابر هشت درجه ريشتر مقاوم سازي شده و خدمات شهريش جزو جند شهر برتر دنياست جنين وضعيتي را در برابر حوادث داشته باشد،
آنوقت وضع كشورهايي كه با زلزله بنج ريشتري كن فيكون مي شوند و توانايي خدمات و امدادشان در رتبه صد و هفتاد و جندمين مملكت دنياست؛ و متصديان براى ايمني در برابر حوادث بسيار كوجكتر از اين؛ فاقد توانايي هر كَونه برنامه ريزي و آمادكي بوده و جاره اى جز تخليه بيشابيش بايتخت و شهرهاي بزرك را ندارند ديكر معلوم است.

بايد افراد خود بهوش بيايند و پناه به خداوند قادر متعال ببرند
و بجای ذخیره های رایج در فکر ذخيره مزرعه خودكفايي بوده
و البته تذكرات ايمني متصديان حوادث غير مترقبه را جدي بكيرند: فاصله كرفتن از بنجره و اشياء سنكين و....
كه شرحش در رسانه ها مكرر آمده است.....

والحمد لله رب العالمين
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

انفجار درخشان تکه‌ای از دنباله‌دار هالی بر فراز آمریکا

پستتوسط najm134 » سه شنبه جولاي 19, 2011 8:28 am

انفجار درخشان تکه‌ای از دنباله‌دار هالی بر فراز آمریکا
درخششی عجیب و روشن‌تر از ماه بدر در آسمان، ساکنان آتلانتای جورجیا را حیرت‌زده کرد. تحلیل‌های مداری مشخص کرده که این درخشش مربوط به ورود جسمی 2متری از خانواده دنباله‌دار هالی به جو زمین بود.
در ساعت 10:47 شامگاه 20 می / 30 اردیبهشت به وقت شرقی ایالات متحده، جسمی روشن‌تر از ماه بدر در آسمان منطقه آتلانتای جورجیا ظاهر شد و با نورهای آبی-سبز و جرقه‌های درخشان خود، آسمان را نورباران کرد. در فیلم زیر که با سرعت واقعی ثبت شده، دنباله‌دار از قسمت بالا-وسط وارد می‌شود.

Ersaal/5/tellus_rt-1.flv


کارشناسان ناسا پس از چند روز تلاش و تحلیل تصاویر ثبت‌شده در دوربین‌های چندگانه ثبت آذرگوی مستقر در موزه علوم تلوس (واقع در کارترسویل جورجیا) توانسته‌اند مسیر حرکت این جسم نورانی و دیگر مشخصات آن را تعیین کنند. به گفته بیل کوک از کارشناسان دفتر محیط شهاب‌واره‌ای ناسا، مسیر حرکت این تکه‌دنباله‌دار بسیار نزدیک به مسیر حرکت دنباله‌دار هالی است و بنابراین عضو خانواده دنباله‌دار هالی است. این جسم ساختاری متخلخل از جنس یخ داشت، قطر آن 2 متر بود و با سرعت 38.5 کیلومتر بر ثانیه وارد جو زمین شد. ابعاد بزرگ و سرعت بالای این جسم باعث درخشش بی‌نظیر این جسم شد، طوری که آن‌را در صدر فهرست پرنورترین اجرام مشاهده‌شده توسط دوربین‌های ناسا طی 3 سال اخیر قرار داد. جزئیات حرکت این تکه‌دنباله‌دار را در فیلم زیر که با سرعت یک‌سوم آماده شده، بهتر ببینید. در این فیلم که امروز منتشر شده، دنباله‌دار از پایین تصویر ظاهر می‌شود.

Ersaal/5/tellus2-1.flv

این تکه‌سنگ در ارتفاع 60 کیلومتری از سطح زمین منفجر و حداقل به 4 بخش اصلی تقسیم شد. کارشناسان درحال حاضر مشغول تحلیل تصاویر و دینامیک انفجار هستند تا بتوانند موقعیت فرود بقایای احتمالی این دنباله‌دار را در سطح زمین مشخص کنند.
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

اصابت شهاب سنك به ساختماني در روسيه

پستتوسط najm134 » دوشنبه فبريه 18, 2013 12:37 am

اصابت شهاب سنك به ساختماني در روسيه= ويراني+كشته+مجروح - فيلم زنده برخورد .
برخورد یک شهاب‌سنگ به زمین در روسیه چندین زخمی برجای گذاشته است.
روز جمعه ۲۷ بهمن (۱۵ فوریه) منابع خبری روسیه گزارش کردند که برخورد یک شهاب‌سنگ بزرگ به زمین در منطقه اورال واقع در مرکز روسیه، بیش از نهصد نفر را زخمی کرده و به تعدادی ساختمان آسیب رسانده است.
اکثر حادثه‌دیدگان در اثر اصابت قطعات شیشه و مصالح ساختمانی زخم سطحی برداشته اند اما چند نفر به خاطر جراحت جدی تر در ناحیه سر تحت درمان قرار گرفته اند.
وزارت حوادث اضطراری روسیه گفته است که صدها مامور امدادی به محل اعزام شده اند.
برخورد یک شهاب سنگ با زمین در منطقه اورال روسیه یک ساختمان بتونی را ویران کرد و ده ها مجروح برجای گذاشت.
انفجار شهاب سنگ در روسیه و زخمی شدن بیش از ۵۰۰ نفر طی این حادثه به خبر اول رسانه‌های غربی تبدیل شده است.
انفجار شهاب سنگ در آسمان منطقه آرال در مرکز روسیه علاوه بر وحشت عمومی باعث وارد آمدن خسارت به منازل مسکونی و مجروح شدن حداقل ۵۲۴ نفر شده است.
شاهدان عینی همچنین گفته اند که صدای انفجار آنقدر زیاد بوده است که شبیه به صدای همزمان زلزله و طوفان بوده و دود غلیظی در آسمان منتشر شده است. دیگر گزارش‌ها می‌گویند که شیئ آتشینی به زمین سقوط کرده است.
وزارت اضطرارهای ملی روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهاب سنگ در بالای جو منفجر شده و تکه های داغ آن وارد لایه پایینی جو در دامنه رشته کوه آرال در مرکز روسیه شده است.
سقوط شهاب سنگ در روسیه چند صد نفر را زخمی کرد
ساکنان محلی گفته‌اند که این شهاب سنگ را دیده‌اند که "مانند یک گلوله بزرگ آتش" در آسمان فراز شهر یکاترینبورگ ظاهر شد و پس از مدتی، با صدایی مهیب به زمین برخورد کرد.
ظاهرا این شهاب سنگ به داخل یا در سواحل دریاچه‌ای در نزدیکی شهرک چبارکول، واقع در حدود دویست کیلومتری جنوب یکاترینبورگ سقوط کرده است.
به گفته اهالی محلی، تاثیر برخورد شهاب سنگ با زمین به زلزله شباهت داشت که به خصوص در شهر چلیابینسک شیشه پنجره تعدادی از ساختمان ها را شکست و در یک مورد، باعث فرو ریختن سقف یک کارخانه شد.
چلیابینسک واقع در حدود یکهزار و پانصد کیلومتری جنوب مسکو، یک شهرک صنعتی با تعدادی کارخانه، یک نیروگاه اتمی و مرکز ذخیره و پردازش پسمانده سوخت نیروگاهی است.
کارشناسان گفته اند که پس از ورود این شهاب به جو زمین، بخش عمده آن سوخته و قطعاتی از بدنه اصلی در نقاط مختلف پراکنده شده است.
شیشه پنجره ساختمان ها تا فاصله دویست کیلومتری محل اصابت قطعه اصلی شهاب‌سنگ شکسته و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که قطعات کوچکتر این جرم آسمانی تا نواحی سیبری هم پراکنده شده است.
تعدادی از اهالی محلی توانسته‌اند با استفاده از موبایل، از واقعه سقوط شهاب سنگ تصویربرداری کنند و از طریق اینترنت در دسترسی کاربران قرار دهند.
در یکی از این تصاویر، نور خیره کننده‌ای در هوا ظاهر می‌شود و در پی آن، صدای مهیب انفجار به گوش می‌رسد که ناشی از برخورد قطعه اصلی شهاب سنگ به زمین است.
یکی از شاهدان عینی گفته است که حرکت شهاب‌ سنگ در آسمان و برخورد آن به زمین "به صحنه سقوط یک هواپیما شباهت داشت با این تفاوت که اندازه آن ده برابر یک هواپیما بود."


فيلم زنده برخورد

www.aelaa.net/Fa/Ersaal/5/shahabsang.flv.zip
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

همه نابودگران زمین در یک عکس

پستتوسط najm134 » شنبه آگوست 17, 2013 2:00 am

دانشمندان این سازمان مدعی هستند که هیچکدام از سیارک های به نمایش در آمده در این تصویر در 100 سال آینده برای زمین تهدیدی به حساب نمی‌آیند.
جدیدترین تصویر گرافیکی ناسا به نمایش هزار و 400 جسم خطرناکی که پتانسیل برخورد با زمین را دارند، پرداخته است.

به گزارش ایسنا، یک تصویر با نمایش نقشه تمام سیارک‌های احتمالا خطرناک به ارائه نموداری از فعالیت شلوغ کیهانی پرداخته است.

این سیارک‌ها به آن دلیل خطرناک درنظر گرفته می شوند که نسبتا بزرگ بوده و اندازه آنها حداقل 140 متر است.

همچنین آنها مدارهایی را دنبال می‌کنند که در نزدیکی زمین(با فاصله 7.5 میلیون کیلومتر) تصور می‌شوند.

این در حالی است که ناسا مدعی است که صرف طبقه‌بندی در گروه سیارکهای خطرناک به معنی برخورد سیارک با زمین نیست.
تصوير
دانشمندان این سازمان مدعی هستند که هیچکدام از سیارک های به نمایش در آمده در این تصویر در 100 سال آینده برای زمین تهدیدی به حساب نمی‌آیند.

این دانشمندان در حال برنامه‌ریزی برای پیگیری این سیارک ها هستند تا بتوانند مدار آنها را اصلاح کرده و پیش بینی‌های دققیتری در مورد فاصله این سیارک ها در زمان عبور از کنار زمین و احتمال برخورد را ارائه کنند.

به عنوان بخشی از این تلاش، کار بر روی ساخت یک حسگر مادون قرمز موسوم به حسگر دوربین جسم نزدیک به زمین(NEOCam) بوده که می‌تواند قابلیت‌های پیگیری سیارک را ارتقا بخشد.

این ماموریت فضایی همچنین به جست‌وجو برای مقاصد مطلوبتر برای اکتشافات آینده ماموریتهای رباتیک یا سرنشین‌دار کمک خواهد کرد.

سیارک ها نور مرئی را منعکس می‌کنند. در این حالت در زمان بررسی اجسام نزدیک زمین با تلسکوپ های نوری، داده‌های به دست آمده ممکن است گمراه کننده باشند.

بسته به میزان بازتابندگی جسم، یک سنگ فضایی کوچک با رنگ روشن می‌تواند خود را به شکل یک سنگ بزرگتر تیره نمایش دهد.

سیارک ها بیشتر تابش خود را در طول موج مادون قرمز در نزدیکی 10 میکرون می‌تابند که برای انسان به شکل حرارت قابل تصور است.

همچنین تابش نسبتا کمتری از ستارگان و کهکشانها در این طول موج وجود داشته که شناسایی اجسام کم نور متحرک را ساده‌تر می‌کند.

یک تلسکوپ فضایی پس از پرتاب می‌تواند در موقعیتی حدود چهار برابر فاصله زمین و ماه قرار بگیرد.

دوربین NEOCam از این فاصله می‌تواند رفت و آمد اجسام نزدیک به زمین را بدون موانعی مانند پوشش ابر یا نور روز مشاهده کند.
تصوير

تصویر تجمع سیارک‌های اجسام نزدیک به زمین به رنگ آبی و سیارک‌های احتمالا خطرناک به رنگ نارنجی

تصوير
تفاوت بین مدارهای سیارک نزدیک زمین (آبی) و سیارک خطرناک (نارنجی)

تصوير
حسگر دوربین جسم نزدیک به زمین (NEOCam)
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

زلزله مهيب لحظه دفن شارون و سقوط به جهنم

پستتوسط najm134 » جمعه ژانويه 31, 2014 10:06 pm

لحظه دفن شارون و سقوط به جهنم = وقوع زلزله مهيب با مركزيت قبر = مركز زلزله قبر شارون!!!
در لحظاتی که جنازه آریل شارون، نخست وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی در قبر گذاشته شد، تمام منطقه شروع به لرزش کرد، به طوری که شرکت کنندگان در مراسم تدفین به وحشت افتادند.
به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبر، جنازه آریل شارون، جنایتکاری که از 14 سالگی به گروه "هاگانا" نیروی ویژه کشتار خانواده های فلسطینی برای بیرون راندن آنها ار منازلشان، پیوست و تا پایان عمر دست از ریختن خون ساکنان سرزمین فلسطین برنداشت، دیروز در ویلا و مزرعه شخصی اش در صحرای نگو دفن شد.

در لحظه قراردادن جنازه شارون درون قبر، تمام منطقه با صدای مهیبی شروع به لرزیدن کرد به طوری که مراحل دفن به علت وحشت حاضرین، برای دقایقی متوقف شد.

پایگاه های زلزله نگاری جهان، وقوع زمین لرزه ای به قدرت سه و نیم ریشتر را ثبت کردند و نکته جالب آنکه، مرکز زلزله، منطقه دفن شارون گزارش شده است.

رسانه های منطقه بلافاصله این خبر را به عنوان حادثه ای عجیب و عبرت آموز گزارش کرده اند.

رسانه های رژیم صهیونیستی نیز وقوع زمین لرزه را در زمان دفن شارون گزارش کردند و جالب آنکه حتی کاربران یهودی ساکن در سرزمین های اشغالی نیز در کامنت ها و پیام هایی که برای این خبر گذاشته اند، نوشته اند که حتی زمین فلسطین نیز حاضر به پذیرفتن جسد این جنایتکار نبود و مقامات، به زور او را دفن کردند.
تصوير
زلزله در دفن شارون
تصوير
تعمیر قبر شارون بعد از زلزله

نبودن كسي وقت دفن او بجز كارگران گاوداري- محل دفن گاوداري او -در مراسم او

اذعان روزنامه صهیونیستی معاریو :
روزنامه صهیونیستی معاریو از حضور کمرنگ شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری قصاب صبرا و شتیلا خبر داد و این امر را سبب شوکه شدن رژیم صهیونیستی دانست.

روزنامه صهیونیستی "معاریو" در گزارشی اذعان کرد،تنها دهها تن در مراسم تدفین "آریل شارون" نخست وزیر سابق اسرائیل در نزدیکی مزرعه وی در "نقب غربی" حضور پیدا کردند.

بر اساس گزارش این روزنامه،اتوبوس هایی که برای انتقال هزاران نفر شرکت کننده در مراسم تدفین شارون آماده شده بودند خالی ماند و بر اساس آمار کمتر از 100 نفر در مکان خاکسپاری وی حاضر شدند و این در حالی است که پیش بینی می شد، هزارن تن در این مراسم حضور پیدا کنند.

این روزنامه در ادامه اذعان کرد، کمیته برگزاری این مراسم ناچار شد تا از ناظران و کارگران حاضر در محل درخواست کند تا برای افزایش شمار تعداد شرکت کننده ها در مراسم خاکسپاری شرکت کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت،ماموران پلیس قبل از مراسم همه جا مستقر شده بودند و خود را آماده حضور هزاران تن در این مراسم کردند، اما شوکی که پس از حضور کمرنگ شرکت کنندگان در این مراسم وارد شد، همچنان ادامه دارد .
بی تردید منفوریت شارون به حدی بوده است که حتی شهروندان رژیم صهیونیستی نیز تمایلی به شرکت در مراسم دفن وی نداشتند و به این ترتیب حضور بسیار کمرنگ شهروندان رژیم صهیونیستی در مراسم دفن شارون بیش از پیش منفوریت سردمداران این رژیم را نمایان کرد .
این در حالی است که مطبوعات رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کردند که جهانیان بویژه کشورهای قاره آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین مراسم تشییع جنازه شارون را تحریم کردند.
این درحالی است که رسانه های عربی نیز صریحا" به عدم حضور مقامات بلندپایه خارجی از جمله مقامات کشورهای اروپایی در مراسم دفن شارون اشاره داشتند .
در این زمینه گلاگر فنویک، خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار گزارش داد سران خارجی از حضور در مراسم دفن شارون امتناع کردند و عملا" هیچیک از روسای کشورهای اروپایی در این مراسم حضور نداشتند.
گلاگر فنویک افزود: از نظر غایبان ،جالب نبود یاد کسی گرامی داشته شود که به واسطه حضورش هزاران نفر کشته شدند و جنگ های بسیاری روی داد .
در اسرائیل هم کسی از مرگ شارون غمگین نیست

پایگاه خبری "پاناروما الشرق الاوسط،" نوشت: شماری از گروه‌های صهیونیست مرگ شارون را تبریک گفتند و گروهی دیگر نیز از جمله مدرسه "تورات هحاییم" که مقر آن در گذشته در شهرک صهیونیست‌نشین نیفه دیکالیم در منطقه غوش قطیف در نوار غزه بود، اعلامیه و پوستر تبریک و تهنیت به خاطر مرگ شارون منتشر و توزیع کردند. این مدرسه صهیونیست اعلامیه و بروشوری را نصب و توزیع کرد که روی آن عبارت "مرگ شارون را به یهودی‌ها صمیمانه تبریک می‌گوییم"، نوشته شده بود.

به گزارش فارس، شارون در جریان نخست‌وزیری خود زیر فشار مقاومت فلسطین از نوار غزه خارج و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این منطقه از جمله "نفیه دیکالیم" را برچید. پیام‌های تبریک خود صهیونیست‌ها به خاطر مرگ جلاد صبرا و شتیلا به مذاق مقام‌های رژیم اسرائیل خوش نیامد و "یتسحاک اهرونوویچ" وزیر امنیت داخلی این رژیم خواستار تحقیقات درباره هر کسی شد که از مرگ شارون ابراز شادمانی کرده است.

وی این شادمانی را "اقدامی مخرب" توصیف کرد و در سخنان خود که پایگاه صهیونیستی سیروجیم منتشر کرد، افزود که به سادگی از کنار این رفتارها نخواهد گذشت و از نیروهای پلیس خواست تا تحقیقاتی سریع و حرفه‌ای را در این زمینه آغاز کند .

دوران طولاني عذاب سكرات موت شارون = كوما

پايگاه خبرنيوز اردن اعلام کرد که پزشکان بيمارستان صهيونيستي "هداسا" به علت تعفن اعضايي از بدن آريل شارون، نخست‌وزير اسبق رژيم صهيونيستي مجبور شده‌اند بخشي از اعضاي داخل شکم وي را از بدنش خارج کنند.
شارون که به علت سکته مغزي و فلج کامل از پنج سال پيش در کما به سر مي‌برد، در اين مدت حتي پلک‌هاي خود را نيز تکان نداده و پزشکان احتمال مي‌دهند که در زمان حيات وي بايد اعضاي بدنش به علت عفونت يکي يکي از بدنش خارج شوند.
شارون يکي از خونخوارترين نخست‌وزيران تاريخ رژيم صهيونيستي بوده است، کشتار قتيبه در سال 1953 ميلادي، شکنجه و کشتار اسراي مصري در سال 1967، اشغال بيروت، کشتار صبرا و شتيلا و کشتار مردم در جنين تنها نمونه‌اي از جنايات شارون به شمار مي‌رود.
وي که عامل اصلي ترور شيخ احمد ياسين نيز به شمار مي‌رود، به علت کشتار زيادي که از ميان مسلمانان و اعراب به راه انداخته در سرزمين‌هاي اشغالي از محبوبيت خاصي برخوردار است.
Image


مرگ شارون، یکی از نشانه‌های ظهور "دجال"


روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت: در واکنش به مرگ شارون که باعث ناامیدی شدید یهودیان تندرو شده، "یتسحاق کیدوری" خاخام یهودی گفت، این مرگ یکی از نشانه های ظهور دجال است که بنی اسراییل را بر اساس "اسفار عهد قدیم" از ظلم نجات می‌دهد و تلاش خواهد کرد، دشمنان یهود را از میان بردارد. یهودیان افراطی با اعلام این که به کیدوری اعتماد دارند، از این خبر خوشحال شده‌اند.
Image
به گزارش ، یهودیان معتقدند که دجال (پیامبر دروغین یهود) هم‌اکنون در فلسطین اشغالی حضور دارد، ولی زمان ظهورش نرسیده است. خاخام یهود همچنین گفت که ظهور عیسی مسیح (ع) به وقوع جنگ سختی بین یهودیان طرفدار دجال و مخالفان او منجر می‌شود، تا جاییکه یک سوم مردم روی زمین باقی می‌مانند و بقیه در جنگی که هفت سال طول خواهد کشید، کشته می‌شوند و پس از آن یاجوج و ماجوج ظاهر می‌شود.

با توجه به اعلام مرگ آریل شارون، در این گزارش ویژه نگاهی دوباره به زندگی حیوانی قصاب صبرا و شتیلا خواهیم داشت.

آریل شارون، وزیر جنگ و نخست‌وزیر پیشین رژیم اسرائیل که پس از سال‌ها زندگی نباتی‌اش نیز به پایان رسید از جمله دست پرورده‌های صهیونیسم است که کلکسیونی از جنایات به شیوه‌های مختلف را در پرونده افتخارات خود دارد. شارون طی حیات ننگین 85 ساله خود از هیچ جنایت و عمل ضد‌بشری علیه ساکنان سرزمین غصب شده فلسطین کوتاهی نکرده و افتخار قتل نوزاد چند روزه تا زنان و مردان کهنسال را از آن خود کرده است.

شروع کشتار فلسطینیان از 13 سالگی

آریل ساموئل مردخای شاینرمن، معروف به آریل شارون، در سال 1928 در خانواده‌ای یهودی و لهستانی‌الاصل بدنیا آمد. پس از مهاجرت از لیتوانی به فلسطین، در همان سنین نوجوانی روحیه قساوت و جنایت به خوبی در شارون به چشم آمد. در سن 13 سالگی وی به گروهی موسوم به "هاگانا" پیوست. وظیفه این گروه از سال 1920 تا 1948 در منطقه تحت تسلط انگلستان، بیرون کردن فلسطینیان از خانه‌ها و زمین‌هایشان با هدف تصرف مناطق فلسطینی‌نشین بود. شارون در این گروه و از همان سنین 13 - 14 سالگی، با آدمکشی آشنا شد. در روند غصب زمین‌های فلسطینیان، شارون فلسطینی‌هایی که مقاومت می‌کردند را به قتل می‌رساند.

هاگانا گروه‌هایی از مهاجران یهودی بودند که با مسلح شدن توسط نیروهای انگلیسی حاضر در فلسطین، به تدریج تا زمان اعلام رسمی تشکیل دولت اسرائیل، وظیفه غصب اراضی فلسطینیان را بر عهده داشتند و بعدها پس از تشکیل این رژیم، بنیان ارتش اسرائیل، همین شبه نظامیان هاگانا بودند. پیش از هاگانا نیز از سال 1907، گروه‌هایی تحت عنوان "هاشومیر" و "برگیورا" برنامه‌ریزی و اشغال تدریجی فلسطین را کلید زده بودند.

به جز عملیات اشغال اراضی فلسطینیان، هاگانا وظیفه قاچاق انسان و ورود غیرمجاز یهودیان به فلسطین را نیز بر عهده داشت.

آرایل شارون تا سن 19 سالگی در هاگانا عملیات تجاوز، غارت و غصب املاک ساکنان فلسطین را بخوبی انجام داد تا در سال 1947 و در سن 19 سالگی به عضویت نیروهای امنیتی شهرک‌های یهودی نشین در آمد.

شارون با تشکیل گردانی به نام گردان 101، متشکل از زندانیان یهودی خطرناک و عمدتا محکوم به مرگ، حمله به روستاهای فلسطینی و پاکسازی نژادی را آغاز کرد. حمله به روستای القبیه، 41 خانه را همراه با ساکنان آن منفجر کردند. در جریان این حمله 70 فلسطینی کشته شدند. شارون بعدها مدعی شد گمان می‌کرده که این خانه‌ها خالی از سکنه هستند.

روستای القبیه در شمال شرقی بیت‌المقدس و در 44 کیلومتری غرب رام‌الله واقع است. در ساعت 7 بعدازظهر 14 اکتبر 1953 مورد حمله شبه نظامیان هاگانا قرار گرفت. در این هجوم، صهیونیست‌ها با لباس مبدل و به رهبری آریل شارون، 70 زن و مرد و کودک فلسطینی را قتل عام کردند.
در سال 1973 و در جریان جنگ موسوم به یوم کیپور میان مصر و اسرائیل که به اشغال صحرای سینا و بحران کانال سوئز منجر شد، شارون و گردان‌های تحت امرش بارها از دستورات رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در آن زمان سرپیچی کردند و بارها بدون اجازه از فرماندهان، به مواضع نیروهای مصری حمله کرد که منجر به کشته شدن ده‌ها نظامی اسرائیلی شد. اعمال خودسرانه شارون تا سال‌ها موجی از انتقاد علیه وی را به همراه داشت. وی پس از شکست اولیه از نیروهای مصری، برای تحت تاثیر قراردادن فرماندهان مافوق خود، وانمود کرد که در جریان درگیری مجروح شده است.

شارون پیش از این در جریان حمله نافرجام به بیت‌المقدس برای اشغال آن که از سوی نیروهای نظامی اردنی عقب رانده شده بود، شایعه مجروحیت شدید خود را مطرح کرد که باز هم نادرستی آن مشخص شد.
در زمان مناخیم بگین، شارون به وزارت شهرک‌سازی و کشاورزی منصوب شد. وی در سخنرانی خود و اعلام سیاست‌های اسکان خود خطاب به یهودیان گفته بود: "همه باید بروند و هرچه می توانند زمین ها و ارتفاعات (فلسطین) را تصاحب کنند تا بر وسعت سرزمین یهود افزوده شود. هر آنچه امروز تصاحب کردید برای شما خواهد بود و اگر تصرف نکنید سرزمین آن‌ها (فلسطینیان) باقی خواهد ماند."

مناخیم بگین در سال 1981، وی را به سمت وزارت جنگ این رژیم برگزید تا سکوی پرتابی باشد برای جنایت‌های هولناک بعدی شارون.

Image
شارون بطور رسمی قتل و کشتار را از 13 سالگی آغاز کرد. در همان زمان عضویت در هاگانا شارون فلسطینیان بسیاری را در جریان تصرف زمین‌هایشان به قتل رساند.

منفجر کردن 41 خانه به همراه ساکنان آن در روستای القبیه و قتل عام 70 فلسطینی – عمدتا زن و کودک – از اولین قتل عام های شارون محسوب می‌شود. اما این ننگ بشریت در ادامه حیات سیاسی خود در سمت‌های وزیر شهرک‌سازی و وزیر جنگ و در نهایت نخست‌وزیری، جنایتی را در تاریخ ثبت کرد که دیگر کشتارهای وی در زمان عضویت در ارتش و فرماندهی‌ عملیات‌های متعدد نظامی چندان به چشم نمی‌آید.

کشتار دیر یاسین؛ جنایتی دیگر از شارون و هاگانا

"دیر یاسین" نام دهی کوچک در نزدیکی بیت‌المقدس است. تعداد ساکنان این ده در سال 1948 نزدیک به 700 نفر بود. در روز 10 آوریل این سال، این ده شاهد هجوم 3 گروه مسلح به نام ارگون به سرکردگی مناخیم بگین، گروه شتیرن به سرکردگی اسحاق شامیر و گروه هاگانا به سرکردگی دیوید بن گوریون بود. در این یورش که با مقاومت ساکنان ده همراه بود 250 نفر که بیشتر آنها را زنان، کودکان و سالمندان تشکیل می‌داد کشته شدند. همچنین در این حمله فجایع دیگری از جمله تجاوز جنسی، مثله کردن، پاره کردن شکم زنان باردار و منفجر کردن منازل نیز رخ داد.
تصوير


کشتار صبرا و شتیلا ننگی ابدی برای شارون و اسرائیل

حادثه هولناک کشتار صبرا و شتیلا که عنوان "قصاب صبرا و شتیلا" را نیز برای شارون به همراه داشت، از تکان‌دهنده‌ترین جنایات وی است.

پس از ناکامی تلاش صهیونیست ها برای واداشتن لبنان به صلح و خروج اعضای سازمان آزادی بخش فلسطین، اسرائیل بیروت را به خاک و خون کشید و بشیر جمایل، رهبر فالانژیست ها – مسیحیان مارونی لبنان- را به عنوان رئیس‌جمهور لبنان منصوب کردند. اما کمتر از 3 هفته، در انفجار دفتر حزب فالانژ، وی و بسیاری از مقامات این حزب کشته شدند.

پس از این انفجار، نیروهای رژیم صهیونیستی اردوگاه آورگان فلسطینی در جنوب بیروت که بیش از 30 هزار فلسطینی و لبنانی در آن سکونت داشتند، به محاصره خود در آورند.

نظامیان صهیونیست به فرماندهی آریل شارون به همراه شبه نظامیان مسیحی فالانژ، با محاصره این اردوگاه، سعی داشتند نیروهای سازمان آزادی بخش فلسطین را که دستاوردهای بسیاری را کسب کرده و تهدیدی برای اسرائیل بودند متلاشی کنند و لبنان را به منطقه امن اسرائیل تبدیل کنند.

حمله به اردوگاه روز 16 سپتامبر 1982 – 25 شهریور 1361 – آغاز شد. حمله‌ای که ظرف 38 ساعت فاجعه ای باور نکردنی رقم زد. 3300 آواره فلسطینی و لبنانی به وحشیانه‌ترین شکل ممکن به قتل رسیدند.

آغاز عملیات با ورود شبه نظامیان فالانژ به اردوگاه و حمایت نظامیان صهیونیست کلید خورد. سپس با ورود صهیونیست‌ها کشتارها به اوج خود رسید.

گفته‌های بازماندگان فاجعه صبرا و شتیلا بیانگر اوج خوی درندگی صهیونیست‌هاست.

به گفته برخی از این بازماندگان، ابتدا کشتارها با سلاح‌های سرد نظیر چاقو و تبر به فجیع‌ترین شکل ممکن آغاز شد. صهیونیست‌ها و فالانژیست‌ها با ورود به خانه‌های آورگان، به طرزی وحشیانه با بریدن سر و اعضای بدن فلسطینیان آن‌ها را به قتل می‌رساندند. به زنان و دختران پیش از کشتن آن ها بارها تجاوز می‌کردند و سپس آن ها را به قتل می رساندند.

کشتن زنان باردار و دریدن شکم های آن‌ها، زنده زنده سوزاندن کودکان و ذبح آن ها از جمله خاطرات تلخ بازماندگان این واقعه است.

دیوید هرست، نویسنده کتاب " تفنگ و شاخه زیتون؛ ریشه های ناآرامی ها در خاورمیانه" که به عنوان خبرنگار در زمان نسل‌کشی صبرا و شتیلا در بیروت حضور داشت، مشاهداتش را اینگونه در کتاب خود آورده است:
اولین واحد شامل 150 شبه نظامی فالانژیست از در اردوگاه شتیلا وارد شدند که گروهی از آنها علاوه بر سلاح، چاقو نیز به همراه داشتند. قتل عام به مدت 38 ساعت شروع شد و حتی در شب نیز با روشن کردن محوطه اردوگاه توسط اسرائیلی‌ها ادامه داشت: آنها به زور وارد خانه‌های مردم شده و فلسطینی‌های در خواب را به رگبار مسلسل بستند. فالانژها بعضاً قبل از کشتن آنان را شکنجه می‌دادند چشم‌هایشان را درمی‌آوردند، زنده زنده پوستشان را می‌کندند، شکم‌ها را می‌دریدند، به زنان و دختران گاه بیش از 6 بار تجاوز می‌کردند و بعد سینه‌هایشان را می‌بریدند و در آخر به ضرب گلوله آنها را از پا درمی‌آوردند. بچه‌‌ها را از وسط دو شقه می‌کردند و مغزشان را به دیوار می‌کوبیدند. در حمله به بیمارستان عکا تمام بیماران را بر روی تخت خود کشتند. دست بعضی را به ماشین می‌بستند و در خیابان‌ها می‌کشیدند، دست‌های فراوانی برای بیرون آوردن دستبند و انگشتر قطع شد. اجساد مردم تا چند روز بر زمین مانده بود و گربه ها از گوشت آن‌ها می‌خوردند و آنقدر وحشی شده بودند که به مردم زنده نیز حمله می‌کردند زیرا به خوردن گوشت انسان عادت کرده بودند.

مقامات ارتش اسرائیل، از جمله ژنرال آموس یارون فرمانده این نیروها در لبنان، بر بالای بام ساختمانی 7 طبقه در 200 متری اردوگاه مستقر شده بودند و از نزدیک بر این فاجعه نظارت می کردند. با وجود اعلام خبر قتل عامل به ژنرال رافائل ایتان رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، وی دستور داد کشتار تا ساعت 8 صبح روز بعد نیز ادامه پیدا کند.
تصوير

پس از ورود نظامیان به اردوگاه، تانکها و بلدوزرها نیز وارد اردوگاه شده و مناطقی را که نظامیان ترک کرده بودند به گلوله بسته و سپس با بولدوزر صاف می‌کردند. با نزدیک شدن به ساعات پایانی عملیات، بولدوزرها با حفر گورهای دسته‌جمعی، بسیاری از قربانیان را به همراه بسیاری دیگر که هنوز زنده بودند دفن کردند. به همین دلیل نمی‌توان تعداد دقیق کشته‌ها را تخمین زد.

پس از حضور صلیب سرخ در اردوگاه، هیچ یک از کشته‌ها به عنوان اعضای سازمان آزادی بخش فلسطین شناسایی نشدند و همگی غیرنظامیان و آوارگانی بودند که در آنجا پناه گرفته بودند.
شارون پس از این نسل کشی، به عنوان مسئول غیر مستقیم در کشتار معرفی شد و مدتی بعد از وزارت جنگ اسرائیل استعفا داد.

وی سپس با رسیدن به پست نخست وزیری، به جنایات خود علیه فلسطینیان ادامه داد.

شارون پس از رسیدن به نخست وزیری، با رفتن به مسجد الاقصی و تحریک فلسطینیان، درگیری‌های خونینی را میان نظامیان اسرائیلی و فلسطینیان باعث شد که بعدها سرآغاز انتفاضه مسجد الاقصی شد.

کشتار پناهندگان در روستای قانا

روستای قانا در جنوب لبنان در سال 1996 و در جریان جنگ لبنان مقر نیروهای سازمان ملل بود. با حمله جنگنده‌های اسرائیلی به جنوب لبنان، بسیاری از زنان و کودکان برای در امان ماندن از این حملات به مقر نیروهای سازمان ملل در این روستا پناه بردند. اما نیروهای رژیم صهیونیستی با زیرپا گذاشتن تمام مقررات و حقوق بین‌المللی و انسانی، این منطقه و ساختمان مورد نظر را زیر آتش سنگین توپخانه ویران کردند. در جریان این عملیات که موسوم به "خوشه‌های خشم" بود، بیش از 100 نفر که 33 نفر از آن‌ها کودکان زیر ده سال بودند، به شهادت رسیدند.

تصوير

قتل مستقیم دو کودک فلسطینی

"جرج اسلویتزر" کارگردان هلندی درباره جنایت صبرا و شتیلا گفته است هنگام حمله نظامی اسرائیل به بیروت، پایتخت لبنان در سال 1982، شارون را مشاهده کرده که با کلت کمری خود دو کودک فلسطینی را در اردوگاه صبرا و شتیلا به قتل رسانده است .

اسلویتزر در مصاحبه با روزنامه فولکس کرانت چاپ هلند گفت: در حالی که کنار وزیر جنگ وقت اسرائیل ایستاده بود مشاهده کرد که وی با کلت کمری خود دو کودک فلسطینی را در فاصله تقریبا 10 متری در بخش ورودی اردوگاه صبرا و شتیلا به قتل رساند.

قتل عام اسرای مصری

در جریان بحران کانال سوئز در سال 1956، نیروهای تحت امر شارون، نزدیک به 300 زندانی غیر مسلح مصری را قتل عام کرده و در گورهای دسته‌جمعی دفن کردند. روزنامه دیلی تلگراف انگلیس پس از 40 سال از این جنایت شاورن و نیروهای تحت امرش پرده برداشت که در آن زمان تنش‌های بسیاری در روابط مصر و اسرائیل ایجاد کرد.

ترور رهبران فلسطینی

در زمان نخست وزیری شارون تروریسم دولتی اسرائیل پر رنگ‌تر شد و ترور رهبران فلسطینی جدی تر در دستور کار این رژیم قرار گرفت.

وی با راه اندازی جوخه‌های مرگ، سیاست حذف رهبران مقاومت را کلید زد. شارون پس از کناره‌گیری از پست نخست‌وزیری نیز فعالیت در این جوخه‌ها را ادامه داد.

تصوير

شهیدان شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز الرنتیسی از رهبران مقاومت فلسطین

ترور شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی از رهبران مقاومت اسلامی فلسطین، از جمله بارزترین عملیات ترور در زمان نخست وزیری شارون بوده است.

شارون که مدت‌ها به عنون نماد توسعه‌طلبی در اسرائیل و اسطوره یهودیان نامیده می‌شد، به دلیل جنگ لبنان و سیاست‌های غلط بعدی در زمان وزارت شهرک‌سازی و وزارت جنگ، اکنون به یکی از متهمان اصلی در تضعیف اسرائیل و قدرت گرفتن حزب‌الله در لبنان تبدیل شده است.

وی در زمان پیوستن به حزب لیکود و برای جلب آرا در راه رسیدن به مقام نخست‌وزیری قول داده بود که در صورت انتخاب شدن به عنوان نخست‌وزیر، ظرف 100 روز کار فلسطین و فلسطینیان را یکسره کند و موقعیت اسرائیل را تثبیت نماید.

ترور اسحاق رابین

قساوت شارون تنها محدود به غیریهودیان نبوده و این ننگ بشریت به دوستان خود نیز رحم نکرده است. بسیاری در اسرائیل شارون را بدلیل نفرت از اسحاق رابین، عامل ترور وی معرفی می کنند.
فساد مالی و زمین خواری

در برابر کشتارهایی نظیر صبرا و شتیلا و دیگر قتل عام های شارون، سخن گفتن از فساد مالی شاید به طنز بیشتر شباهت داشته باشد. اما شارون در زندگی خود به جنایت علیه بشریت اکتفا نکرد و مجموعه‌ای از جنایت، نسل‌کشی، قتل عام، فساد مالی، رشوه، سوء استفاده از قدرت، فساد مالی فرزندان، دو بار ازدواج و دو بار طلاق، و ... را در کارنامه سیاه خود ثبت کرده است.

عمری شارون، فرزند ارشد شارون، در سال 2008 از سوی دادگاه عالی اسرائیل به جرم تقلب و رشوه در جریان انتخابات حزب لیکود به 9 ماه حبس محکوم و راهی زندان شد. وی و به همراه پدرش با سوء استفاده از نفوذ و قدرت سیاسی، شرکت‌هایی پوششی تاسیس کردند تا به کاندیداتوری آریل شارون برای رهبری حزب لیکود و نخست وزیری کمک مالی کنند.

خود آریل شارون نیز پس از ورود به کنیست اسرائیل، زمین‌های بسیاری را در اراضی اشغالی تصاحب کرده و به نام خود زده بود. با تصویب قانون امکان خرید و فروش سرزمین‌های اشغالی، شارون و دستیارانش وارد عمل شده و بسیاری از اراضی اشغالی را تحت عناوین مختلف به تصرف خود در آوردند.


جنایتی که تاریخ فراموش نمی‌کند

جنایت صبرا و شتیلا در سال 1982 محصول مشترک صهیونیست‌ها و فالانژهای لبنانی بود که منجر به کشته شدن سه هزار غیر نظامی به فجیع‌ترین شکل ممکن شد.

اردوگاه صبرا و شتیلا 2 اردوگاه از مجموع 12 اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان به شمار می‌روند که در جنوب این کشور واقع شده اند.

این دو اردوگاه فلسطینی هایی را در بر می گرفت که از همان آغاز اشغال فلسطین در سال 1948 در آن پناه گرفته بودند و اغلب آنها از ساکنان منطقه "الجلیل" در شمال فلسطین اشغالی محسوب می شدند.

این دو اردوگاه در زمان جنایت صهیونیست‌ها در سال 1982 حدود 90 هزار سکنه داشت که یک چهارم آنها فقرای لبنانی بودند.

در فاصله روزهای 16 تا 18 سپتامبر 1982 (25 تا 27 شهریور 61) اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا در جنوب بیروت شاهد به خاک و خون کشیده شدن هزاران زن و کودک و پیر و جوان آواره فلسطینی توسط صهیونیست‌ها به فرماندهی آریل شارون وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی و مزدوران وی یعنی نیروهای فالانژ لبنانی به رهبری سمیر جعجع و ایلی حبیقه بودند.

نظامیان صهیونیست و نیروهای فالانژ لبنان از عصر روز پنج شنبه 16 سپتامبر 1982 با محاصره کامل اردوگاه صبرا و شتیلا به آن یورش برده تا صبح روز شنبه 18 سپتامبر به فجیع ترین شکل به جنایات خود در این اردوگاه ادامه دادند. در این قتل عام سه هزار و 297 فلسطینی و لبنانی شهید شدند.

صحنه های فجیع و غیر قابل توصیف در ماجرای کشتار صبرا و شتیلا کم نبود، عوامل حاضر در این کشتار تنها به کشتن سه هزار نفر از مردم بسنده نکردند و آنها را قبل و بعد از مرگ نیز به فجیع ترین وضع در آوردند، بیشتر جنازه های بر جای مانده از این کشتار قطع عضو شده بودند.

کشتار (18 – 16 سپتامبر 1982) در اردوگاه فلسطيني صبرا و شتيلا و پس از ورود نيروهاي مهاجم اسرائيلي به بيروت، پايتخت لبنان و تحکيم سلطه خود بر بخش غربي آن، رخ داد.
ورود نيروهاي اسرائيلي به بيروت به خودي خود، به منزله نقض توافقي بود که ايالات متحده آمريکا بر آن نظارت داشت و براساس آن، نيروهاي مقاومت فلسطين از شهر خارج شده بودند.
نيروهاي اسرائيلي به دقت زمينه را براي ارتکاب اين کشتار هولناک، آماده کردند توپخانه و هواپيماهاي اسرائيلي، صبرا و شتيلا را بمباران کردند. اين در حالي بود که در اردوگاه، سلاح يا فرد مسلحي وجود نداشت. ورودي‌هاي اردوگاه نيز در حالي محاصره شد که تنها پناه‌جويان بي‌دفاع فلسطيني و غيرنظاميان لبناني در آن بودند.

اين کشتار، در طول بيش از يک روز کامل و در برابر ديدگان فرماندهان و سربازان اسرائيلي به اجرا درآمد. نيروهاي اسرائيلي پيرامون اردوگاه را گرفته بودند و به جنگجويان کتائب، گلوله و غذا مي‌رساندند.

يک مسئول ناوگان آمريکا که در ساحل بيروت، پهلو گرفته بود (در گزارشي براي پنتاگون، که به بيرون درز کرد) بر مسئوليت مستقيم نخبگان سياسي و نظامي اسرائيل تأکيد نمود و اين پرسش را مطرح کرد که: «اگر اينها جنايت جنگي نيست پس چيست؟» متأسفانه اين گزارش به اندازه گزارش کميته کاهان، مورد توجه قرار نگرفت و اين درحالي است که اين افسر آمريکايي که وستون برنيت نام داشت اوضاع و جزئيات کشتار و جلسه‌هاي متعدد فرماندهان گردان‌هاي مجري مستقيم آن و فرماندهان بلندپايه و سياستمداران اسرائيلي به منظور آماده شدن براي اين کشتار را به ثبت رسانده بود.

1500 شهيد فلسطيني و لبناني بي‌دفاع – از جمله کودکان و زنان – قرباني کشتار صبرا و شتيلا شدند. و بسياري از زنان به طور پي‌درپي مورد تجاوز قرار گرفتند.

اين کشتار، در نبود سلاح و جنگجويان فلسطيني در اردوگاه و در سايه تعهدات ايالات متحده در حمايت از فلسطينيان و هم‌پيمانان لبناني آنها ازجمله غيرنظاميان بي‌دفاع، پس از خروج نيروهاي مقاومت فلسطيني از لبنان، رخ داد.

کشتار صبرا و شتيلا، دو هدف را دنبال مي‌کرد: خرد کردن روحيه فلسطينيان و هم‌پيمانان لبناني آنها و دوم، کمک به برافروخته شدن آتش دشمني‌هاي طايفه‌اي ميان لبناني‌ها

خاخام شلومرگورن درباره جواز چنين کشتارهايي در آيين يهود سؤال شد که او در جواب گفت: آيين يهود در موقع جنگ، اجازه چنين کاري را مي‌دهد (روزنامه هاآرتس، 12/12/1983) مسلماً خاخام گورن تنها خاخامي نيست که اين‌گونه اعمال را در مورد کودکان، زنان و پيران بي‌گناه مجاز مي‌شمارد.

گزارش کميته اسرائيلي کاهان به مسئوليت بگين و اعضاي دولت او و فرماندهان ارتش در اين کشتار اعتراف کرد و مسئوليت غيرمستقيم را متوجه نخبگان صهيونيست اسرائيل دانست و به همين اکتفا کرد
و صرفاً خواهان آن شد که شارون برکنار شود و دوره خدمت رافائل ايتان، رئيس ستاد ارتش پس از پايان يافتن در آوريل 1983، تمديد نشود .

برای بزرگنمایی تصاویر روی تصویر کلیک کنید


Image Image Image Image Image Image Image

روایت تکان‌دهنده خبرنگار زن آمریکایی از جنایت شارون

"جانت لی استیونز" خبرنگار آمریکایی اولین خبرنگار خارجی بود که در کشتار صبرا و شتیلا حاضر شد. وی این جنایت را که به فرمان آریل شارون وزیر جنگ وقت رژیم اسرائیل صورت گرفت را اینگونه توصیف می‌کند:
Image

«کودکانی را دیدم که گلویشان پاره شده بود. زن بارداری روی زمین افتاده بود که شکمش پاره شده بود ولی چشمانش کاملا باز بود و صورت سیاه شده‌اش فریادی خاموش را سر میداد. کودکان و نوزادان زیادی را مشاهده کردم که تکه تکه شده بودند و در میان آشغال‌ها انداخته شده بودند.»

وحشیانه‌ترین جنایت‌ تاریخ در 40 ساعت

تعداد کشتارهای جمعی تاریخ که در کمترین زمان ممکن روی داده کم نیست، اما بی تردید کشتار صبرا و شتیلا را می‌توان بر اساس نوع جنایت ها از فجیع ترین و وحشیانه ترین نسل کشی های تاریخ دانست.
اردوگاه صبرا و شتیلا 2 اردوگاه از مجموع 12 اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان به شمار می‌روند که در جنوب این کشور واقع شده‌اند. این دو اردوگاه فلسطینی‌هایی را در بر می گرفت که از همان آغاز اشغال فلسطین در سال 1948 در آن پناه گرفته بودند و اغلب آنها از ساکنان منطقه "الجلیل" در شمال فلسطین اشغالی محسوب می شدند. این دو اردوگاه در زمان جنایت صهیونیست ها در سال 1982 حدود 90 هزار سکنه داشت که یک چهارم آنها فقرای لبنانی بودند.

Image

چند روز پیش از کشتار صبرا و شتیلا بر اساس قرارداد منعقده بین فیلیپ حبیب سفیر وقت آمریکا و جنبش فتح، نیروهای چندملیتی مرکب از هشتصد نفر نیروی دریایی آمریکا همراه با تعدادی فرانسوی و ایتالیایی به بیروت وارد شدند تا بر خروج سربازان ساف از اردوگاه ها نظارت کنند. در مقابل، قرار بود ارتش اسرائیل نیز همزمان خاک لبنان را ترک گوید، ساف به عهد خود وفا کرد؛ ولی اسرائیل با خلف وعده در لبنان باقی ماند. دولت آمریکا نیز قبل از پایان مهلت و تنها دو روز پیش از کشتار صبرا و شتیلا، به سرعت سربازان خود را از خاک لبنان خارج کرد تا همه چیز برای انجام کشتار مهیا شود.

Image

این عملیات ظاهرا با هدف انتقام ترور «بشیر جمیل» رئیس جمهوری وقت لبنان که آوارگان فلسطینی هیچگونه نقشی در این ترور نداشتند، صورت گرفت.

خیمه 40 ساعته مرگ بر صبرا و شتیلا

در فاصله روزهای 16 تا 18 سپتامبر 1982 (25 تا 27 شهریور 61) اردوگاه های فلسطینی صبرا و شتیلا در جنوب بیروت شاهد به خاک و خون کشیده شدن هزاران زن و کودک و پیر و جوان آواره فلسطینی توسط صهیونیست ها به فرماندهی آریل شارون وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی و مزدوران وی یعنی نیروهای فالانژ لبنانی به رهبری سمیر جعجع و ایلی حبیقه بودند.

نظامیان صهیونیست و نیروهای فالانژ لبنان از عصر روز پنج شنبه 16 سپتامبر 1982 با محاصره کامل اردوگاه صبرا و شتیلا به آن یورش برده تا صبح روز شنبه 18 سپتامبر به فجیع ترین شکل به جنایات خود در این اردوگاه ادامه دادند. در این قتل عام سه هزار و 297 فلسطینی و لبنانی شهید شدند.
"دیوید هرست" خبرنگار معروف غربی در کتاب خود "تفنگ و شاخه زیتون" می نویسد: اولین واحد شامل 150 فالانژیست پس از عبور از موانع اسرائیلی‌ها از در اردوگاه شتیلا وارد شدند که گروهی از آنها علاوه بر سلاح، چاقو نیز به همراه داشتند. قتل عام فلسطینی ها به این ترتیب شروع شد و حتی در شب نیز با روشن کردن محوطه اردوگاه توسط اسرائیلی ها ادامه داشت. آنها به زور وارد خانه‌های مردم شده و فلسطینی‌های در خواب را به رگبار مسلسل بستند.

Image Image Image Image

عمق جنایت صهیونیست‌ها در کشتار صبرا و شتیلا

صحنه‌های فجیع و غیر قابل توصیف در ماجرای کشتار صبرا و شتیلا کم نبود، عوامل حاضر در این کشتار تنها به کشتن هزار نفر از مردم بسنده نکردند و آنها را قبل و بعد از مرگ نیز به فجیع ترین وضع در آوردند، بیشتر جنازه های بر جای مانده از این کشتار قطع عضو شده بودند.

هرست در این باره می نویسد: فالانژ ها بعضاً قبل از کشتن آنان را شکنجه می دادند چشم هایشان را درمی آوردند، زنده زنده پوستشان را می کندند، شکم ها را می دریدند، به زنان و دختران گاه بیش از 6 بار تجاوز می کردند و بعد سینه هایشان را می بریدند و در آخر به ضرب گلوله آنها را از پا درمی آوردند. بچه ها را از وسط دو شقه می کردند و مغزشان را به دیوار می کوبیدند. در حمله به بیمارستان عکا تمام بیماران را بر روی تخت کشتند. دست بعضی را به ماشین می بستند و در خیابان ها می کشیدند، دست های فراوانی برای بیرون آوردن دستبند و انگشتر قطع شد.

"غازی خورشید" در کتاب خود «تروریسم صهیونیستی در فلسطین اشغالی» می نویسد: در خیابانی جسد 5 زن و چند کودک روی تلی از خاک افتاده بود... از جمله یک زن که مثله شده بود و در کنارش سر بریده دخترکی با نگاهی خشمگینانه به قاتلانش دیده می شد. زن جوانی را دیدم در حالی که طفل شیرخواره اش را در آغوش گرفته، گلوله ها از بدنش عبور کرده و در بدن طفل شیرخوارش نشسته بود.

"تونی کلیفتون" گزارشگر با سابقه غربی نیز در کتاب "آسمان گریست" می نویسد: آنچه مرا سخت تکان داد این بود که شخصی بر اثر سوختن مرده بود. بعداً معلوم شد فالانژیست ها روی او بنزین ریخته و او را آتش زدند و فقط سفیدی دندانش در میان سر و صورتش که زغال شده بود نمایان بود.

یک پرستار لبنانی بیمارستان عکا در تشریح جنایات صبرا و شتیلا گفت: فالانژها به سمت چهار پزشک که پارچه سفیدی در دست داشته و قصد جلوگیری آنها به بیمارستان را داشتند، نارنجک انداختند، یکی از همکاران من فریاد کشید و به سمت آنها سنگی پرتاب کرد، جنایتکاران هم، چنان سیلی محکمی به او زدند که بیهوش بر زمین افتاد. بعد پیراهنش را پاره و او را به پیاده روی مقابل برده و به صورت گروهی مورد تجاوز قرار دادند.

«وجنات زین عبدالطیف» می‌گوید: در روز جمعه به بیمارستان غزه پناه بردم و آنها ما را صبح شنبه محاصره کردند و فلسطینی ها را که شامل زنان و کودکان نیز می شدند از دیگران جدا کرده و به یک ورزشگاه بردند و در چاله هایی که بر اثر بمباران حفر شده بود انداخته و گفتند همه دراز بکشند. سپس بر روی همه آتش گشودند و در آخر با سه بولدوزر بر روی آنها چه زنده و چه مرده خاک ریختند.

صهیونیست‌ها فرماندهی و نظارت بر کشتار را عهده دار بودند

مقامات ارتش اسرائیل، از جمله ژنرال آموس یارون فرمانده این نیروها در لبنان، بر بالای بام ساختمانی 7 طبقه در 200 متری اردوگاه مستقر شده بودند و از نزدیک بر این فاجعه نظارت می کردند. آریل شارون که در آن زمان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی بود و بعدها به قصاب صبرا و شتیلا معروف شد، دستور مستقیم این حمله را به فالانژها داده بود و سایر یگان های صهیونیست نیز مانع از آمد و شد به اردوگاه ها می شدند.

با وجود اعلام خبر قتل عام به ژنرال رافائل ایتان رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل، وی دستور داد کشتار تا ساعت 8 صبح روز بعد نیز ادامه پیدا کند.

پس از ورود نظامیان به اردوگاه، تانکها و بلدوزرهای صهیونیستی نیز وارد اردوگاه شده و مناطقی را که نظامیان ترک کرده بودند به گلوله بسته و سپس با بولدوزر صاف می کردند.

عمق رخوت جامعه جهانی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی

با وجود انتشار ابعادی از کشتار صبرا و شتیلا و انتشار تصاویر آن، هیچ تحرک قابل توجهی از سوی جامعه جهانی برای محکومیت و اقدام جدی علیه این جنایت صورت نگرفت، چرا که آمریکا حامی اصلی این نسل کشی بود و خود نیز به صورت غیر مستقیم در آن نقش داشت، در این میان مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای حفظ ظاهر با صدور قطعنامه صوری تنها به محکوم کردن این کشتار جمعی اکتفا نامید و آن را نسل کشی خواند.

هر چند که جنایت صبرا و شتیلا بیش از پیش پرده از چهره کریه و ماهیت پلید صهیونیست ها برداشت و جهانیان را با ددمنشی این رژیم و حامیان آن بیشتر آشنا کرد، اما با این حال نه تنها مانع از جنایات و تجاوزگری های بعدی صهیونیست ها علیه ملت فلسطین نشد بلکه سکوت سردمداران غربی در قبال سیاست های اشغالگرانه رژیم صهیونیستی، ضعف جهان عرب، اختلافات داخلی فلسطین و همسویی تشکیلات خودگردان فلسطین با رژیم اسرائیل و همکاری امنیتی با آن در راستای سرکوب مقاومت و مبارزان فلسطینی، همواره رژیم غاصب صهیونیستی را به ادامه جنایت های خود تشویق کرده است.

اسناد دخالت آمریکا در کشتار صبرا و شتیلا
با گذشت سی سال از کشتار آوارگان فلسطینی در اردوگاه های صبرا و شتیلا، اسنادی از دیدارهای مقامات آمریکایی با صهیونیست ها فاش شد که از همدستی آمریکا در این جنایت خبر می‌دهد.
بر اساس اسنادی که به تازگی از روزهای مربوط به کشتار صبرا و شتیلا فاش شده، آمریکا نیز در کشتار هزاران فلسطینی در اردوگاه های صبرا و شتیلا که آریل شارون وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی در سال 1982 آن را مرتکب شد، دست داشته است.

به نظر می‌رسد انتشار 5 سند مربوط به روزهای 15 تا 20 سپتامبر 1982 اسرار پوشیده دست داشتن آمریکا در این کشتار را که به مرگ 3 هزار و 300 فلسطینی و لبنانی منجر شد را فاش کرده است، این اسناد از سوی «سز آنزیسکا» پژوهشگر آمریکایی در دانشگاه کلمبیا منتشر شده است، وی با مقاله‌ای در روزنامه نیویورک تایمز با عنوان «کشتاری که می شد جلویش را گرفت» به گفت‌وگویی اشاره می کند که در بحبوحه این کشتار میان آریل شارون وزیر جنگ وقت صهیونیست ها با موریس درایبر فرستاده ویژه رونالد ریگان رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه انجام شده است.

بر اساس یکی از اسناد محرمانه افشا شده که مربوط به روز جمعه 17 سپتامبر یعنی روز اوج کشتار مردم در اردوگاه های صبرا و شتیلا بوده است، درایبر نشستی با آریل شارون برگزار می کند، این دیدار عمق ذلت و تسلیم شدن آمریکا در برابر دیکته های صهیونیست‌ها را نشان می دهد، شارون در این دیدار خطاب به درایبر می گوید: اگر از این می ترسید که پای شما هم به این ماجرا کشیده شود، مشکلی نیست، آمریکا می‌تواند خیلی راحت همه چیز را رد کند و بگوید که اطلاعی از این اتفاق نداشته، ما نیز این موضوع را تکذیب خواهیم کرد.

کشتار در صبرا و شتیلا عصر روز پنج شنبه 16 سپتامبر آغاز شد و با ادامه در تمامی طول روز جمعه، صبح شنبه به پایان رسید، نظامیان صهیونیست با همکاری فالانژیست های لبنانی با پرتاب مانور و روشن کردن منطقه حتی شب ها نیز به کشتار مردم در این دو اردوگاه ادامه دادند.

همچنین چند روز پیش از کشتار صبرا و شتیلا بر اساس قرارداد منعقده بین فیلیپ حبیب سفیر وقت آمریکا و جنبش فتح، نیروهای چندملیتی متشکل از هشتصد نفر نیروی دریایی آمریکا همراه با تعدادی فرانسوی و ایتالیایی به بیروت وارد شدند تا بر خروج سربازان ساف از اردوگاه ها نظارت کنند. در مقابل، قرار بود ارتش اسرائیل نیز همزمان خاک لبنان را ترک گوید، ساف به عهد خود وفا کرد؛ ولی اسرائیل با خلف وعده در لبنان باقی ماند. دولت آمریکا نیز قبل از پایان مهلت و تنها دو روز پیش از کشتار صبرا و شتیلا، به سرعت سربازان خود را از خاک لبنان خارج کرد تا همه چیز برای انجام کشتار مهیا شود.

تصاویر کمتردیده شده از نسل کشی صبرا و شتیلا

Image ImageImage ImageImage ImageImage Image Image: Image ImageImage ImageImage Image

تصاویری از هولوکاست لبنان
خاورمیانه - سی سال پیش در چنین روزی فاجعه هولناکی در تاریخ لبنان رقم خورد، فالانژها به رهبری آریل شارون صهیونیست به ارودگاه صبرا و شتیلا وارد شده و قریب به 3500 تن را سلاخی کردند.
Image ImageImage ImageImage


منابع و مآخذ:

http://www.israelsite.net/achievements- ... iel-sharon

http://www.haaretz.com/news/diplomacy-d ... n-1.325540

http://judaism.about.com/od/politics/p/ ... sharon.htm

http://famous-relationships.topsynergy.com/Ariel_Sharon

http://www.wsws.org/articles/2002/feb2002/sab-f22.shtml

http://www.voicesofpalestine.org/ArielSharon.asp

http://www.larouchepub.com/pr/site_pack ... _hist.html

http://www.ariel-sharon-life-story.com

http://www.haaretz.com/opinion/the-heig ... y-1.434336

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... haron.html

http://www.nytimes.com/2011/10/21/world ... wanted=all

http://aftabnews.ir/vdcjmaeuq8eit.html

http://www.jewishvirtuallibrary.org/jso ... ganah.html

http://www.hagana.co.il/show_item.asp?i ... itemType=0

http://www.nytimes.com/2006/08/06/weeki ... rielsharon

http://topics.nytimes.com/top/reference ... index.html

http://www.nydailynews.com/news/world/a ... e-1.312338

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4719463.stm

http://www.niu.edu/phil/~kapitan/pdf/Sa ... ssacre.pdf

Hirst, David The Gun and the Olive Branch, 2nd edition (London: Faber and Faber, 1984)

http://www.theage.com.au/world/sharon-w ... -ls9c.html

http://fa.alalam.ir/node/89521

http://www.haaretz.com/news/white-house ... on-1.61899

http://www.pierretristam.com/Bobst/library/wf-265.htm

http://her0inchic.wordpress.com/2011/09 ... -brutality

http://en.wikipedia.org/wiki/Pulsa_diNura
najm134
 
پست ها : 2043
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

بعدي

بازگشت به نشر گزارشات رسانه حيات اعلى


Aelaa.Net