بلوبري = توت آبي رنك

بلوبري = توت آبي رنك

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژوئن 17, 2012 2:02 am

بسم الله الرحمان الرحيم

در بررسي محصولات عرضه شده توسط عطاريها به اسم
قره گيله - قره قاط - ووو.... بجاي بلوبري
معلوم شد كه اين موارد هيج تناسبي با ميوه بلوبري ندارند
هر جند ممكن است از نظر طبيعت و برخي خواص اشتراكاتي داشته باشند
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

اهميت درماني بلوبري = توت آبی رنگ

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژوئن 17, 2012 2:05 am

بلوبری= توت آبی رنگ
تصوير
آنتوسیانین موجود در بلوبری سطح خارجی آن را آبی رنگ کرده است و سلامتی قلب را تضمین می‌کند.
بلوبری پايين آورنده قند خون - باز كننده عروق خوني مي باشد
بلوبري براى منع سكته هاى مغزي و قلبي و نيز لاغر كردن چربي شكمي و نيز افزايش نور چشم بسيار نافع است
همچنین حاوی الاجیک اسید، بتاکاروتن، لوتین، ویتامین C، اسید فولیک، منیزیم، پتایسم و فیبر است.

نکته: بلوبری را تازه یا خشک آن را به کورن فلکس، کیک یا ماست اضافه کنید. پوره آن هم می‌تواند به عنوان نوعی دسر یا سس مصرف شود.

توضيح:
بخاطر اهميت اين ميوه و ناشناخته بودن آن نزد عموم به توضيح مفصلي در شناخت آن مي بردازيم
بلوبري = توت آبی رنگ (Blueberry) گیاهی بومی آمریکای لاتین است، و در اروبا و كانادا نيز بعمل مي آيد
بلوبري = توت آبی رنگ درختي است كوچك و يا درختچه ايست به ارتفاع 3 متربرگهاي آن تقريبا"بدون دمبرگ و پهنك غشايي و ريزان و بيضي شكل يا تخم مرغي كشيده به طول 3-8 سانتيمتر مي باشد.گلهاي آن استكاني شكل سفيد مايل به سبز يا صورتي و ارغواني خيلي روشن به طول 6-8 ميليمتر است. ميوه هاي آن سته گرد و به رنگ ارغواني تيره يا سياه به قطر 6-8 ميليمتر بوده،
و شبيه اين ميوه در فومن و شفت با نام محلي "سياه گيله" است.
میوه ای است که کمتر فرد ایرانی آن را می شناسد، اما خواص اعجاب انگیز آن آنقدر زیاد هست که شناخت آن لازم و ضروری است.البته من مربای این میوه رو تو بعضی مغازه های ایران دیدم. بلوبری نوعی گیاه گلدار با میوه ای توت مانند به رنگ ابی تیره یا بنفش است. این میوه بومی شمال امریکا می باشد.
گل های این گیاه به صورت توپی، سفید رنگ و صورتی رنگ پریده یا قرمزمی باشد. طعم میوه های این گیاه شیرین می باشد.بوته های آن می تواند میوه از ماه می تا ماه ژوئن (به مدت یک ماه )می باشد که البته مدت میوه داری این گیاه را می توان تغییر داد. واین تحت تاثیر شرایط محلی گیاه مثل ارتفاع و پهنای جغرافیایی می باشد.
این میوه یکی از خوشمزه ترین میوه های تابستانی می باشد. این میوه به ظاهر کوچک نقش موثری در نرم کردن پوست های خشک، ارتقا عملکرد مغز و پیشگیری از سرطان دارد.

غذای مغز
محققان می گویند که این میوه مانع از مشکلات مغزی نظیر از دست دادن حافظه می شود. و این به خاطر آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهای موجود در این میوه است.

کمک به مثانه
این میوه مثل کران بری" حاوی ترکیباتی است که مانع از چسبیدن باکتری ها به دیواره مثانه می شود. بنابر این امکان عفونت مثانه کاهش می یابد.

جوان کننده پوست
آنتی اکسیدان های موجود در این میوه باعث نرمی پوست می شود. ترکیب آن با آب لیمو و شکر منجر به روشن تر شدن و پوست اندازی می شود.

پیشگیری از سرطان
انتوسیانین های بلوبری – که به آن رنگ مات آبی می دهد- به رادیکال های آزاد (عامل سرطان)حمله کرده و مانع ازرشد سلولهای سرطانی می شود. خوردن تنها نیم فنجان از این میوه در روز این نقش را به خوبی برآورده می کند.

بلوبري blueberry : ضد ميكروبي قوي
درختچه ي كوچكي است به ارتفاع تا 60 سانتي متر كه داراي برگ هايي بيضوي و به رنگ سبز روشن است. برگ هاي اين گياه بادوام بوده ولي در زمستان بر روي گياه باقي نمي مانند. گل ها كه در كنار برگ ها مي رويد سفيد مايل به سبز و يا گلي رنگ است. ميوه ي اين گياه از نوع سته است و پس از رسيدن كامل به اندازه ي نخود شده و حاوي آب بنفش رنگي مي باشد.
ميوه ي نارس آن كمي ترش و ميوه رسيده كمي شيرين است. ميوه ها از غباري سفيد رنگ پوشيده شده اند. قسمت مورد استفاده ي آن شامل برگ، ريشه و ميوه است. البته مهم ترين مصرف دارويي، مربوط به ميوه ي آن مي باشد. ميوه ها پس از رسيدن كامل اكثراً آبي مايل به سياه هستند. بلوبري در اكثر نواحي جنگلي آسياي صغير، قفقاز، سيبري، آمريكاي شمالي و به خصوص اروپا يافت مي شود. اين گياه در ايران رويش ندارد؛ ولي گونه ي ديگري كه شرح داده شده است در سرزمين ايران وجود دارد.

تركيبات مهم:
دانه ي بلوبري حاوي حدود 88 درصد آب است. بقيه مواد شامل آنتوسيانين كه در ميوه هاي تازه 1/0 تا 25/0 درصد در نوسان بوده، ولي در عصاره غليظ شده ي اين ميوه، 25 درصد مي باشد.
اكثر اين آنتوسيانين ها به شكل گلوكزيد هستند و تنها مقدار كمي در طبيعت و در اين گياه به صورت آزاد مي باشند. حدود 15 آنتوسيانوزيد كه اجسام فعال گياه مي باشند، در اين گونه بلوبري شناسايي شده است، بعضي گياهان ديگر از جمله قره قات، Ribes nigrum و انگور داراي آنتوسيانين هاي مشابهي هستند. ميوه ي هر سه گياه مذكور در اروپا به صورت دارويي مصرف مي شود.
تركيبات ديگر بلوبري شامل تانن ها(كه عمدتا از نوع كاتشول مي باشند)، تري ترپنوئيدها، كربوهيدرات به مقدار حدود ده درصد، مقدار كمي پروتئين، فيبر، اسيد هاي آسكوربيك (2 تا 10 ميلي گرم در صد گرم)، سيتريك، ماليك، كينيك و مقدار كمي بنزوئيك و گلوكورونيك، گلوكزيد ليپتوزين، مقدار كمي آلكالوئيد، پكتين و فلاونوئيدها هستند.

اثرات مهم:

ضد ميكروبي :
آزمايش هاي كلينيكي زيادي در مورد اثرات ضدميكروبي مجاري ادرار با آب بلوبري انجام شده كه نتايج بسيار خوبي را به دنبال داشته است.
به طور مثال يك گروه شامل 9 مرد و 29 زن سال خورده با اين روش تحت درمان قرار گرفتند.
در آزمايش ديگري كاهش شديد عفونت ادراري زنان به مدت طولاني با مصرف خوراكي عصاره به شكل كپسول مشاهده شده است.
در يك آزمايش 10 زن جوان با روش دابل بلايند (دوسوكور) با 400 ميلي گرم عصاره به طور خوراكي در روز، در مقايسه با دارونما انجام شد كه نتايج آن چشم گير بود.
پي گيري اين مسئله نشان داد كه كاهش قابل ملاحظه ي پ هاش ادرار باعث از بين رفتن بسياري از باكتري ها مي شود.
توليد و تثبيت كلاژن:
يكي از مهم ترين پروتئين هاي بدن، كلاژن است كه در ساخت تاندون، رباط و غضروف نقش اصلي را دارا است.
كلاژن در زمان التهاب روماتيسمي، امراض دهاني و يا بيماري هاي استخوان و مفاصل از بين مي رود. عمل مهم فلاونوئيدها، آنتوسيانين ها و پروآنتوسيانين هاي قره قات جلوگيري از اين عمل است.
همچنين آنتوسيانين ها داراي خاصيت قوي ويتامين P ( بيوفلاونوئيدها ) بوده و افزون بر آن داراي خاصيت افزايش ويتامين C داخل سلولي و كاهش شكنندگي مويرگ ها هستند كه از اين نظر دو برابر قوي تر است.

ديگر اثرات و خواص بلوبري عبارت اند از:
* خاصيت ضد تجمع پلاكت ها كه از اين نظر شبيه به آسپيرين و گياه سير مي باشد. (به اصطلاح عاميانه افرادي كه خون آن ها غليظ مي باشد، براي جلوگيري از لخته شدن مي توانند از بلوبري استفاده كنند).

* خاصيت شل كنندگي عضلات صاف

* استفاده براي درمان امراض چشم، هنگام كم سو شدن در شب، يا براي ديد بهتر روز كاتاراكت و گلوكوما. در بعضي مشكلات چشم مانند گلوكوما، كلاژن داراي آسيب هايي مي شود كه باعث فشار زياد در چشم خواهد شد. بنابراين چون بلوبري در حفاظت كلاژن موثر است، در موارد ذكر شده مفيد است. از اين رو در اروپا به طور وسيع بدين منظور از آن استفاده مي شود.
هم چنين بلوبري به مقدار زيادي در اروپا براي مشكلات شبكيه اي حاصل از ديابت مورد مصرف است.

طريقه و ميزان مصرف:
محصولات دارويي حاصل از بلوبري اصولا بر حسب وجود 25 درصد آنتوسيانين ها استاندارد مي گردند كه مقدار مصرف آن ها به شرح زير است:
* محصولات حاوي آنتوسيانوزيد 20 تا 160 ميلي گرم تا سه بار در روز
* عصاره هاي حاوي 25 درصد غلظت، 80 تا 160 ميلي گرم تا سه بار در روز
* دانه هاي تازه ي گياه 55 تا 110 گرم تا سه بار در روز
* مقدار مصرف، يك استكان آب سرد بر روي 5 تا 10 گرم از خرد شده ي ميوه ها ريخته و به مدت 10 دقيقه مي جوشانيم؛ سپس همان طور كه گرم است، آن را صاف نموده و ميل مي كنيم.
از بلوبري در اروپا به مقدار زياد در درمان واريس و ضايعات مويرگ ها استفاده مي كنند. استفاده هاي ديگر بلوبري در موارد: كاهش فشار خون، مشكلات گردش خون مغزي، هماتوري به علت نشت مويرگ ها در كليد به علت شكستگي مويرگ ها و مشكلات رگ هاي وريدي است.
بلوبري را به عنوان ضد آريتمي به خصوص در نوع متوسط استفاده مي كنند. هم چنين به عنوان ضد التهاب غشاي مخاطي دهان و گلو كاربرد دارد. از خواص مهم ديگر آن، اثر ضد ادم آن است.
وجود تانن در ميوه باعث مي شود كه گاهي آن را به عنوان ضد اسهال مصرف كنند. محصول تازه براي اين مورد مناسب نيست و بهتر است بعد از خشك و كهنه شدن از آن استفاده كنند؛ چون تانن ها در ابتدا به صورت مونومر هستند و ضمن خشك شدن به صورت كندانسه (پُلي مر) در مي آيند.

تهيه ي چاي:
به 5 گرم از خرد شده ي ميوه ها يك ليوان آب سرد مي افزاييم، آن گاه حدود 10 دقيقه مي گذاريم بماند و سپس آن را به حد جوش مي رسانيم و باز هم مدت 10 تا 15 دقيقه به حال خود مي گذاريم و گرما گرم صاف مي كنيم؛ صاف شده را ميل مي كنيم.

داروهاي گياهي:
تعدادي داروي گياهي به شكل صنعتي از آن در بازار موجود است. بعضي از اين داروها مربوط به مشكلات چشم مي باشد.

عوارض و سميت:
اين كياه سمي نبوده اما مصرف مقدار زياد بلوبري ممكن است عوارضي مانند اسهال ايجاد كند.

مهم ترين اثرات گزارش شده بلوبري :
ضد چسبندگي پلاكت ها، ضد شكنندگي عروق مويينه، ضد ادم (ضد خيز)، ضد ويروس تبخال، ضد التهاب، ضد اكسيدان، ضد تب، ضد خونريزي هاي رتينوپاتي، ضد عفوني كننده، ضد اسپاسم، ضد زخم هاي گوارشي، ضد قارچ، ضد ويروس، قابض، محرك گردش خون، محافظ كلاژن، ادرار آور، محرك سيستم ايمني بدن، كاهش دهنده ي چربي خون و گشاد كننده ي رگ ها.

نكات قابل توجه:
ميوه هاي گونه هاي ديكر بعضا با مشابهت در برخي خواص در نقاط مختلف جهان مصرف دارويي دارد مانند قره قات مورد مصرف در ايران از گياه Vaccinium جمع آوري و مورد استفاده قرار مي گيرد. اما قره قات هاى عرضه شده در بسياري عطاريها بلوبري نمي باشد

انواع قره قات كه غير از بلوبري است
اما انواع ديكري هم به اين اسم قره قاط يا قره قات در ايران هست كه غير از ميوه بلوبري مورد نظر است

قره قات دركز خراسان شمالي
آن گیاهی که در سنقز دركز خراسان به عنوان قره قات شناخته می شود اساساً گیاه دیگری است.
روستای سنقز، تنها ذخیره گاه طبیعی درختان «قره قات» در خراسان و یکی از معدود مناطقی است که این گیاه می تواند در آن جا رشد کند.
وحید امامی کارشناس مراتع اداره منابع طبیعی درگز می گوید و تأکید می کند که «قره قات درگز هنوز بسیار ناشناخته است.» بعد می گردد و توی کیفش کاغذی بیرون می آورد که اطلاعات جالبی از قره قات درگز دارد:
«گونه saghafi&assadi ribes khorasanica گونه ای جدید از جنس ribes است که در سال 1375 در استان خراسان شناسایی و معرفی گردید. این گونه جزو گونه های اندمیک و نادر استان بوده و تاکنون در هیچ نقطه دیگری از ایران و جهان گزارش نشده است. این گونه در کوه های هزارمسجد در مناطق سنقز، محدوده جنگلهای ارس لاین کهنه، دره زو میلان و تخت یخچال در ارتفاع هزار و 700 متر بالاتر از سطح دریا گزارش شده است.
لازم به ذکر است گونه دیگری از این جنس، به نام dest1809 ribes oriental که به قره قات در ایران مشهور بوده نیز به صورت لکه های پراکنده ای در جنگلهای ارسباران، ارتفاعات جنوب البرز در رودبار، کوه هزاران، زیارت گرگان و آبگرم دماوند مشاهده شده است، اما باید توجه داشت قره قات جنگلهای شمال، با گونه مورد نظر در درگز متفاوت است.
بررسی ها نشان می دهد میوه قره قات، مدر، ملین و مسهل بوده و به دلیل دارا بودن خواص ضدباکتریایی در درمان عفونتهای معده و روده استفاده می شود. اهالی منطقه معتقدند میوه های این گونه، دارویی مؤثر برای تنظیم فشار خون است. با توجه به ناشناخته بودن خواص دارویی این گیاه ناشناخته، انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه امری ضروری است.»
تصوير

2- طبق كتاب جناب آقاي دكتر امين، قره قات كه با نام علمي Caucasian whortleberry معرفي گرديده است به دو نوع اردبيلي و كليبري در ايران وجود دارد، كه هر كدام به شرح زير هستند:

* قره قات اردبيلي
اين قره قات در برگيرنده ي ميوه هايي تقريبا كروي به رنگ قرمز تيره يا كم رنگ و داراي پوسته ي سخت و چروكيده است كه دمي در قسمت پايين آن ها قرار دارد. داخل اين ميوه ها تعدادي دانه هاي براق وجود دارد. گياه مزبور با نام علمي Vaccinium arctostaphylos از تيره ي Ericaceae (تيره ي قره قات) مي باشد كه درختچه اي تا دو متر با برگ هاي پهن بيضي شكل و بدون دم برگ است. گل هاي قره قات، سفيد مايل به سبز و گاهي صورتي هستند. ميوه هاي اين گياه از نوع سته مي باشند. اين درختچه در جنگل هاي اسالم، خلخال و ارتفاعات اردبيل رويش دارد. قره قات به صورت دم كرده در طب سنتي ايران به عنوان كاهش پُرفشاري خون و كاهش قند خون مورد استفاده قرار مي گيرد.

* قره قات كليبري
اين قره قات شامل ميوه هاي كروي با پوسته ي قرمز تيره و چروكيده ي بدون دم يا با دم كوتاه و بزرگ تر از قره قات اردبيلي است كه از درختچه اي با نام عملي Ribes biebersteinii به دست مي آيد. اين درختچه تا دو متر ارتفاع داشته و داراي برگ هاي قلبي شكل با پنج لوب استاندارد است. گياه، مربوط به تيره ي Grossulariaceae (تيره ي انگورك) بوده و در جنگل هاي ارسباران و كليبر رويش دارد.
3- با توجه به اين كه قره قات اردبيلي و كليبري مربوط به دو گياه كاملا متفاوت از نظر جنس، گونه و خانواده هستند بعيد به نظر مي رسد كه داراي اثرات مشابهي باشند. البته ممكن است هر دو در بعضي تركيبات و اثرات يكسان باشند ولي بايد ذكر كرد كه قره قات اصلي همان نوع اردبيلي است كه اثراتي مشابه، با انواع خارجي دارد.
4- با توجه به مطالعات انجام شده بر روي قره قات اردبيلي، شباهت زيادي بين تركيبات نوع ايراني و انواع خارجي وجود دارد؛ لذا اكثر اثرات ذكر شده براي گونه هاي خارجي مي تواند در مورد نوع ايراني صادق باشد؛ ولي مطالعات كامل تري را مي طلبد كه بايد به صورت كلينيكي انجام شود.
دكتر محمد حسين صالحي سورمقي – دكتراي داروسازي
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

انواع عرضه ميوه بلوبري = قره گيله

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژوئن 17, 2012 2:07 am

عرضه محصول:
براى كساني كه مي خواهند جزو برنامه درماني يا بهداشتي خود از بلوبري استفاده كنند:

میوه تازه - خشكبار - عصاره تازه - شربت - مربا - مارمالاد - پودر خشك
تصوير
http://www.21food.com/products/iqf-blue ... 26472.html

تصوير
http://www.canadianfarmersmarket.com/en/cfm_f_v_e.asp

تصوير
http://www.healthysupplies.co.uk/freeze ... rries.html

تصوير
http://www.stoneridgeorchards.com/fruits/recipes.html

تصوير
http://www.qrbiz.com/product/465509/DRI ... RRIES.html

تصوير

تصوير

تصوير
http://www.freeze-dried-berries.com/fre ... owder.html

در ايران میوه تازه أن در شمال و برخي نواحي كوهستاني در فصل آن بعضا پيدا مي شود
مرباي توليد داخلي آن هم اخيرا عرضه شده است كه البته بايد بررسي شود از ميوه طبيعي استفاده كرده يا اسانس
http://www.mousavifoodind.com/%28S%28o1 ... ry_jam.htm

مرباي ساخت آلمان هم در بازار ايران هست
http://www.chare.ir/index.php?dispatch= ... t_id=58380

سفارش و خريد محصول خشكبار توليد خارج آن هم از طريق اينترنت يا مسافر قابل تهيه است

بوته آن با رعايت شرايط زيستي قابل نكهداري و ميوه دهي است
تصوير
http://www.flowerpowerfundraising.com/c ... gn_id=1444
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am


بازگشت به بازارچه طيبات مواد غذايي


Aelaa.Net