صفحه 1 از 1

اظهار نظرات و پاسخ به سؤالات درباره مصاحف بر ترتیب نزول

پستارسال شده در: شنبه ژوئن 18, 2016 10:42 am
توسط najm111
بسم الله الرحمان الرحیم

مصحف صوتي قرآن كريم بر ترتيب نزول = شيخ علي حذيفي

مصحف نفيس بر ترتيب نزول

مصحف التجوید بر ترتيب نزول


از این ادرس دریافت نمایید:
viewforum.php?f=1955&start=0

Re: اظهار نظرات و پاسخ به سؤالات درباره مصاحف بر ترتیب نزول

پستارسال شده در: شنبه ژوئن 18, 2016 10:44 am
توسط najm111
سؤال:
یک سوالی برای من پیش آمد که جوابش رو در فایل شما نیافتم
ظاهرا در مصحف به روایتی استناد می کنند که دستور داده شده قرآن طبق نزول قرائت شود
سوال اینجاست که چرا فقط این ترتیب نزول در سوره ها رعایت شده و در آیات رعایت نشده ؟
به بیان دیگه برخی سوره ها هستند که قسمتی از ایاتشان مکی است و قسمتی مدنی طبعا طبق روایت مذکور باید آیات مکی قبل از آیات مدنی قرائت شود حال آنکه در مصحف فوق چنین نیست

جواب:
رعايت ترتيب نزول بر دو نوع است: ترتيب اجمالي - ترتيب تفصيلي

رعايت ترتيب اجمالي
كه در ترتيب سور برحسب نزول بياده مي شود
ولذا شرح ترتيبش هم كاملا وارده شده
يا در احاديث مربوط به همين امر يا در احاديث تفسير سور قرآني

اين سطح رعايت ترتيب نزول به آن توصيه شده است (قبل از ظهور)

رعايت ترتيب تفصيلي
كه در ترتيب سورو آيات آنها برحسب نزول پياده مي شود
اين امر علمش در دسترس عموم نيست
و تنها بطور پراكنده در كتب حديث مواردي ذكر شده است
ولذا رعايت آن هم به عموم (قبل از ظهور) توصيه نشده است
و در احاديث شريفه دارد كه در وقت ظهور مراكزي براى اموزش قرآن بر ترتيب نزول (تفصيلا) از سوي حضرت برپا مي شود، و مردم از نو قرآن مى آموزند

Re: اظهار نظرات و پاسخ به سؤالات درباره مصاحف بر ترتیب نزول

پستارسال شده در: شنبه ژوئن 18, 2016 10:51 am
توسط najm111
سؤال:
علیهذا چند تا سوال پیش میاد
اولا در برخی روایات مذمت شده قرائت قرآن کما انزل الله با این روایات چه باید کرد ؟

به عنوان مثال:

خَرَجَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع ذَاتَ لَیْلَةٍ مِنْ مَسْجِدِ الْکُوفَةِ مُتَوَجِّهاً إِلَی دَارِهِ وَ قَدْ مَضَی رُبْعٌ مِنَ اللَّیْلِ وَ مَعَهُ کُمَیْلُ بْنُ زِیَادٍ وَ کَانَ مِنْ خِیَارِ شِیعَتِهِ وَ مُحِبِّیهِ فَوَصَلَ فِی الطَّرِیقِ إِلَی بَابِ رَجُلٍ یَتْلُو الْقُرْآنَ فِی ذَلِکَ الْوَقْتِ وَ یَقْرَأُ قَوْلَهُ تَعَالَی أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً یَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ یَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ إِنَّما یَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ بِصَوْتٍ شَجِیٍّ حَزِینٍ فَاسْتَحْسَنَ کُمَیْلٌ ذَلِکَ فِی بَاطِنِهِ وَ أَعْجَبَهُ حَالُ الرَّجُلِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَقُولَ شَیْئاً فَالْتَفَتَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ إِلَیْهِ وَ قَالَ یَا کُمَیْلُ لَا تُعْجِبْکَ طَنْطَنَةُ الرَّجُلِ إِنَّهُ مِنْ أَهْلِ النَّارِ وَ سَأُنَبِّئُکَ فِیمَا بَعْدُ فَتَحَیَّرَ کُمَیْلٌ لِمُکَاشَفَتِهِ لَهُ عَلَی مَا فِی بَاطِنِهِ وَ لِشَهَادَتِهِ بِدُخُولِ النَّارِ مَعَ کَوْنِهِ فِی هَذَا الْأَمْرِ وَ تِلْکَ الْحَالَةِ الْحَسَنَةِ وَ مَضَی مُدَّةٌ مُتَطَاوِلَةٌ إِلَی أَنْ آلَ حَالُ الْخَوَارِجِ إِلَی مَا آلَ وَ قَاتَلَهُمْ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع وَ کَانُوا یَحْفَظُونَ الْقُرْآنَ کَمَا أُنْزِلَ فَالْتَفَتَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع إِلَی کُمَیْلِ بْنِ زِیَادٍ وَ هُوَ وَاقِفٌ بَیْنَ یَدَیْهِ وَ السَّیْفُ فِی یَدِهِ یَقْطُرُ دَماً وَ رُءُوسُ أُولَئِکَ الْکَفَرَةِ الْفَجَرَةِ مُحَلَّقَةٌ عَلَی الْأَرْضِ فَوَضَعَ رَأْسَ السَّیْفِ عَلَی رَأْسٍ مِنْ تِلْکَ الرُّءُوسِ وَ قَالَ یَا کُمَیْلُ أَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیْلِ ساجِداً وَ قائِماً أَیْ هُوَ ذَلِکَ الشَّخْصُ الَّذِی کَانَ یَقْرَأُ الْقُرْآنَ فِی تِلْکَ اللَّیْلَةِ فَأَعْجَبَکَ حَالُهُ فَقَبَّلَ کُمَیْلٌ قَدَمَیْهِ وَ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ وَ صَلَّی عَلَی مَجْهُولِ الْقَدْرِ.

شاهد مثال اینجاست که فرموده خوارج قران را کما انزل حفظ می کردند

سوال بعدی اینه که این انقسام به تفصیلی و اجمالی چه شاهدی در بین روایات داره؟

سوال سوم این که متن کامل روایتی که در مقدمه مصحف بهش اشاره شده این هست:

تفسير فرات بن إبراهيم: الحسين بن سعيد معنعنا عن سعد بن طريف قال: كنت جالسا عند أبي جعفر عليه السلام فجاءه عمرو بن عبيد فقال: أخبرني عن قول الله تعالى: (ولا تطغوا فيه فيحل عليكم غضبى ومن يحلل عليه غضبي فقد هوى * وإني لغفار لمن تاب وآمن وعمل صالحا ثم اهتدى) قال له أبو جعفر عليه السلام: قد أخبرك أن التوبة والايمان والعمل الصالح لا يقبلها (٤) إلا بالاهتداء أما التوبة فمن الشرك بالله، وأما الايمان فهو التوحيد لله، وأما العمل الصالح فهو أداء الفرائض، وأما الاهتداء فبولاة الامر ونحن هم فإنما على الناس أن يقرأوا القرآن كما انزل، فإذا احتاجوا إلى تفسيره فالاهتداء بنا وإلينا يا عمرو

به قرینه جمله قبل و بعد، فراز مورد نظر اینطور معنی میشه که قرائت کما انزل الله یعنی قرائتی که بر اساس تفسیر ماثور از اهل بیت علیهم السلام باشه

به چه دلیل از این معنا دست بکشیم و قایل به معنای مورد نظر در مصحف ترتيب نزول بشیم

جواب:

جواب سؤال اول:
1- در احاديث شريفه؛ تعبير كما انزل مكرر بكار برده شده است
و در هرجايي به معنايي است،
يكجا ملاحظه تفسير بر حسب آنچه نازل شده و ماثور و شان نزول مقصود است
يكجا قرائت صحيح و اصلي كه نازل شده است، منظور است.
يكجا هم ترتيب نزول مراد است
ووو

2- در احاديث ذكر ترتيب نزول سور قراني يا احاديث مصحف اصلي كه املاء حضرت رسول الله بر حضرت على است، "كما انزل" اشاره به ترتيب نزول دارد.

3- در روايت نقل شده
نفي و نهي از ترتيب نزول نشده
و به خوارج هم تلاوت ترتيب نزول نسبت داده نشده
بلكه
ذكر يكي از خوارج است كه قرآن با صداي مؤثر تاثير گذاري مي خوانده است
و كميل در اثر تلاوت او نسبت به ان شخص منفعل مى شود،
كه حضرت او را هشيار مي فرمايند كه
قران خواندن با صداي مؤثر حتى اگر كما انزل باشد؛ نبايد سبب بذيرفتن و تاييد او بشود؛ حال و عقيده و عاقبت او را بايد ملاحظه كني

و اگر استدلال شما صحيح باشد بايد نتيجه بگيريد كه تلاوت قران كردن؛ ان هم در نيمه شب؛ با صداي تاثيرگذار ووو همه اين موارد اشكال دارد و مذمت شده است چون يك نهرواني قرآن تلاوت كرده و نيمه شب كه مستحب است تلاوت كرده، و با صدا و حال خوب هم خوانده است،
كه اينطور نيست
فلذا قرائت كما انزل مذمت نشده،
هر چند در اوصاف ان نهرواني امده است،

4- و كما انزل در اين روايت به قرائن موجود؛ به معني صحت روايت و قرائت اوست؛ نه موضوع ترتيب نزول

5- جز اينها؛ در منابع عمومي و نيز منابع خود خوارج؛ ترتيب نزول خواندن هيچ جا گفته نشده است، چون خوارج كتب و عقايد و برنامه هاشان تا امروزه موجود هست
و امروزه ادامه شان در عمان و ليبي هستند، و انها اهل قران بر ترتيب نزول نيستند

6- و بر فرض؛ ترتيب نزولي بودند، اين مذمت قران بر ترتيب نزول خواندن نيست، بلكه قطعيت مذمت خوارج را مي رساند،
كه با اينكه حتى اين امور را مراعات مي كردند (تلاوت قران نيمه شب با صداي خوب ووو) ولى خروجشان بر امام عصر سبب بي خاصيت شدن تمام التزاماتشان شد

7- همانطور كه خوارج و ديكر افراد مردود؛ به تلاوت و حفظ قران كردن توصيف شده اند، اما اين مذمت ارزشهايي مثل تلاوت و حفظ قران نيست

8- و يا اهل عبادت و سجده وتهجد وو بودن توصيف شده اند، كه با مذمت انها و يا اين اعمالشان؛ مذمت ارزشهايي مثل عبادت و سجده و تهجد نمي شود

9- همانطور كه در اخر حديث امده؛ موضوع انكار حضرت؛ اعجاب كميل به حال ان نهرواني در تلاوت بوده است،
كه به او فهماندند: انحراف عقيده ؛با تلاوت خوش صدا و با حال جبران نمي شود.
مثل خواندن ائمه جماعات مسجدين مكه و مدينه كه انحراف و انكارشان را تلاوت و ختم تلاوت در نماز جبران نمي كند.


جواب سؤال دوم:
1- تقسيم اجمالي و تفصيلي؛ امري است وجداني؛ كه از تتبع احاديث شريفه؛ و واقعيت تفاوت ترتيب نزول ايات با ترتيب نزول سور؛ بدست مي آيد

2- در احاديث شريفه هر دو نوع ترتيب بيان شده است،

3- حالا شما عنوان مختصر اجمالي و تفصيلي را نمي پسنديد؛
جمله طولاني بالاتر خودتان را بكار ببريد بجايش؛ براي بيان مقصود،
مختاريد!

4- مثل همه مصطلحات كتب علماء؛ كه در احاديث ان اصطلاحات نبوده است، و بر اساس احاديث ان دسته بندي ها و مصطلحات تدوين شده است

5- شاهد بر ترتيب سور؛ احاديث متعدده اى كه ترتيب نزول قرآن يا مصحف ترتيب نزول را با ذكر اسماء سور بر اساس نزول بيان كرده است؛ مي باشد.

6- شاهد بر ترتيب ايات؛ احاديث بسياري است كه در طعن به مصحف عثماني وارد شده؛ كه ايات ناسخ مقدم بر منسوخ امده، و اينكه در مصحف صحيح؛ منسوخ مقدم بر ناسخ است.

7- شاهد ديگر برترتيب ايات طبق نزول؛ احاديث فراواني كه در تفسير آيات و شان نزول ايات وارد شده است و ترتيب و تقديم و تاخير آيات بر يكديكر را بيان كرده است.

جواب سؤال سوم:
قرائت بر ترتيب نزول، و نيز نحوه صحيح و دقيق ترتيب نزول سور قرآني؛ همه اينها خودش از مجموعه مباحث جزو تفسير ماثور است
فلذا مقصود ما؛ ضمن عنوان مورد قبول شماست