دشمنان آئین اعلی در مالزی

مديران انجمن: najm134, najm134, najm134

دشمنان آئین اعلی در مالزی

پستتوسط najm134 » پنج شنبه اکتبر 03, 2013 9:23 am


محاكمه روحانيان شيعه مالزي بعد حمله به حسينيه ها در عاشوراء

تشدید فشارها علیه شیعیان مالزی؛
روحانیون دستگیر شده عاشورای حسینی در مالزی، محاکمه می‏شوند

ماه گذشته همزمان با شب عاشورای 1432 (24 آذر 1389) گروه دویست نفره شیعیان در "حسینیه حوزه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام" در منطقه "سری گُمباک" واقع در ایالت "سلانگور" در کشور مالزی، گرد هم آمدند، که این گرد‏همایی با دخالت پلیس به دستگیری شرکت کنندگان و از جمله دستگیری «حجت الاسلام والمسلمین محسن رادمرد» از مبلغان ایرانی و «حجت الاسلام کامل زهیری» از روحانیون شیعه بومی منجر شد .

به گزارش خبرگزاری اهل‏ بیت(ع) ـ ابنا ـ درحالی که به نظر می‏رسد همه دستگیر شدگان این حادثه آزاد شده‏ اند، دو روحانی دستگیر شده که به قید وثیقه آزاد شده بودند، قرار است پنجشنبه ـ 30 دی ـ به پای میز محاکمه بروند، که در صورت مجرم شناخته شدن مجازات سختی برای آنها در نظر گرفته می‏شود.

این در حالی است که عملکرد دولت مالزی در شکنجه و آزار و اذیت شیعیان از طرف علمای برجسته این کشور به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و مقامات این کشور را به حرکت دادن کشور به سمت "طالبانی شدن" متهم کرده‏اند.

"اسری زین العابدین" از محققان برجسته مالزی این حرکت دولت مالزی را نگران کننده خواند و آن را نشانه شکل‏ گیری نوعی تعصب در حاکمیت این کشور دانست.

وی همچنین افزود: «مالزی با این کار به کشوری طالبانی تبدیل خواهد شد که جز به یک مکتب فکری اجازه فعالیت نخواهد داد.»

"حجت الاسلام حاجی محمد کامل زهیری بن عبدالعزیز" از رهبران شیعه مالزی نیز به هتک حرمت شیعیان در شب عاشورای حسینی اشاره کرد و گفت: "پلیس مالزی به طور سیستماتیک و برنامه ریزی شده مرتبا حقوق اساسی جامعه شیعیان این کشور را نقض می‏کند."

وی افزود: «اگر پیروان دیگر ادیان همچون هندوها، بودایی‏های، مسیحی‏ها، سیک‏ها و دیگر ادیان، حق عبادت و انجام مناسک دینی خود را دارند، چرا این حق برای شیعیان نادیده گرفته می‏شود؟»

وی ادامه داد: «اکنون ترس شیعیان از موضع گیری خصمانه دولت مالزی علیه آنان به جایی رسیده است که به صورت مخفیانه و در پشت درهای بسته اعمال و مناسک دینی خود را انجام می‏دهند.»

گفتنی است که در همین راستا و به منظور احقاق حقوق شیعیان، جامعه شیعیان مالزی همه برادران و خواهران خود در این کشور و سایر کشورها را برای برقراری عدالت، به وارد کردن فشار بر حکومت مالزی و دیگر نهادهای وابسته همچون سازمان کنفرانس اسلامی دعوت کرده است.

در این درخواست از همه آزادگان خواسته شده است تا با نوشتن نامه به سفرای مالزی در کشورهای خود از آنها تقاضای توضیح برای اینگونه رفتارهای خود داشته باشند.

طرفداران عدالت جهانی می‏تواند محل سفارت مالزی در کشور خود را پیدا کنند

==========================

در پي بازداشت عزاداران حسيني و تهاجم بي‏سابقه تبليغاتي عليه شيعيان مالزي، جامعه شيعيان اين کشور با صدور بيانيه‏اي، ضمن رد اتهامات وارده، خواستار عذرخواهي رسانه‏ها و برخي مراکز اسلامي افراط‏گرا از شيعيان شد.

به گزارش خبرگزاري اهل‏بيت(ع) ـ ابنا ـ به دنبال يورش نيروهاي امنيتي و افسران ديني ايالت سلانگور مالزي به "حسينيه حوزه علميه امام رضا(ع)" در شب عاشورا و بازداشت بيش از 200 نفر از عزاداران حسيني، تبليغات سنگين و دروغيني بر ضد تشيع در اين ايالت مالزي آغاز شد.

در پي اين تهاجم تبليغاتي بي‏سابقه، جامعه شيعيان مالزي با صدور بيانيه‏اي، ضمن رد اتهامات وارده به شيعيان و درخواست گفت‏وگو با نخست‏وزير، نمايندگان و احزاب، خواستار عذرخواهي رسانه‏ها و برخي مراکز اسلامي افراط‏گرا از شيعيان شد.

متن اين بيانيه که به امضاي نماينده شيعيان مالزي رسيده، به شرح زير است:

درخواست‏هاي جامعه شيعيان مالزي

1- ما، بعنوان جامعه عاشقان اهل‏بيت (شيعيان) در مالزي و همچنين شيعيان سراسر جهان پس از نقض شدن حقوقمان از سوي محمد خسرين بن موناوي و سربازانش و همچنين تلاش براي بدنام جلوه دادن ما خواهان عذرخواهي او و مرکز اسلامي سلانگور در جلوي چشم عموم مردم هستيم.

2- ما، جامعه عاشقان اهل‏بيت (شيعيان) مالزي و همچنين شيعيان سراسر جهان پس از قرار گرفتن در معرض اتهامات بي‏اساس رسانه‏ها خواهان عذرخواهي رسانه‏ها در جلوي چشم عموم مردم هستيم.

3- ما، جامعه عاشقان اهل‏بيت (شيعيان) مالزي و همچنين شيعيان سراسر جهان پس از مورد تهمت قرار گرفتن از سوي علما و رهبران مذهبي و بخصوص حسن دين الحافظ (که در صفحه 4 گزارش 18 دسامبر 2010 در مورد مسأله بريتا هاريان به آن اشاره شد که گفته است فرزندان ما و شيعيان مخلص نامشروع هستند) خواهان عذرخواهي او و رهبران مذهبي اين کشور در جلوي چشم عموم مردم هستيم.

4- ما شيعيان مالزي پيشنهاد گفت‏گو و گسترش روابط حسنه و پيشنهاد برقراري گفت‏وگوهايي با مقامات مذهبي تمام ايالت‏ها و مخصوصا با مرکز توسعه اسلامي مالزي (JAKIM) را داريم.

5- ما شيعيان مالزي پيشنهاد گفت‏گو و گسترش روابط حسنه و پيشنهاد برقراري گفت‏وگوهايي با مقامات مسئول مانند نخست‏وزير مالزي را داريم. ما به شعار او براي مالزي که احترام به تمام اقليت‏هاي موجود و احترام به حقوق آنها مطابق با روح قانون اساسي است اعتقاد داريم.

6- ما شيعيان مالزي پيشنهاد گفت‏گو و گسترش روابط حسنه و پيشنهاد برقراري گفت‏گوهايي با نمايندگان قانونگذارمان را داريم.

7- ما شيعيان مالزي پيشنهاد گفت‏گو و گسترش روابط حسنه و پيشنهاد برقراري گفت‏گوهايي با تمام نهادهاي سياسي از جمله مخالفان را داريم.

8- ما شيعيان مالزي پيشنهاد گفت‏گو و گسترش روابط حسنه و پيشنهاد برقراري گفت‏گوهايي با تمام نهادهاي اجتماعي از جمله نهادهاي غير دولتي را داريم.

محمد کامل زهيري بن عبدالعزيز
نماينده شيعيان عاشق اهل‏بيت(ع) و خانواده حضرت محمد(ص) در مالزي

شايان ذکر است رييس سازمان امور ديني سلانگور (JAIS) ـ که تحت تأثير انديشه‏ هاي وهابيت است ـ پيش از اين در بيانيه‏اي اعلام کرده بود که «شيعيان مالزي مي‏خواهند نظام پادشاهي اين کشور را واژگون کنند»!

همچنين در حالي که شبکه‏ هاي خبري مالزي اقدام به انعکاس گسترده تصاوير شيعيان بازداشت‏شده در دادگاه نموده بودند، رييس سازمان امور ديني سلانگور نيز با حضور در تلويزيون، تهمت‏هاي ناروايي عليه شيعيان مطرح کرد.

اين سازمان در اقدام عجيبي ديگر، قرار است از ترس هدايت و تحت‏ تأثير قرار گرفتن زندانيان ديگر، براي شيعيان اين کشور زنداني ويژه بسازد!
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

شیعیان مالزی زیر فشار وهابیسم آمنو

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه دسامبر 18, 2015 12:07 pm

شیعیان مالزی زیر فشار وهابیسم آمنو


به گزارش «شیعه نیوز»، تارنمای 'بریتا دیلی' روز چهارشنبه مقاله ای به قلم 'فیصل موسی' از موسسه تمدن و جهان مالایی منتشر کرد که در آن حزب مالایی تباران متحد مالزی (آمنو) را متهم به سرکوب اقلیت های مذهبی از جمله شیعیان کرد.

Image

'فیصل موسی' استاد دانشگاه ملی مالزی (یو.کی.ام) مدعی شد اعضای حزب آمنو بر اثر تفکرات وهابیت که در عربستان سعودی شکل گرفته است، افراطی شده اند.
این محقق امور مذهبی مالزی معتقد است 'این شرایط یک چیز را ثابت می کند و آن اینکه دیدگاه تئو- فاشیستی دولت مالزی تحت تاثیر سعودی ها قرار دارد. سعودی ها یا وهابیون منبع افراط گرایی در جهان هستند'.

وی همچنین تاکید کرد 'با پذیرش دیدگاه های وهابیت، اعضای آمنو تایید کرده اند در حال تبدیل به افراط گرا هستند'.
'فیصل موسی' این مطلب را در پاسخ به گزارش شاخه جوانان حزب حاکم آمنو در ایالت کداح مطرح کرده که قرار است در نشست مجمع عمومی آمنو ارائه شود. شاخه جوانان حزب حاکم آمنو در ایالت کداح در این گزارش ادعا کرده است آموزه های شیعه تهدید است.
شصت و نهمین نشست مجمع عمومی حزب حاکم مالزی از روز سه شنبه آغاز شده و تا روز جمعه ادامه دارد.

نشست روز گذشته آمنو و سخنرانی 'نجیب تون رزاق' نخست وزیر و رئیس حزب حاکم پشت درهای بسته انجام شد.
'صحیف الهزیزی زین العابدین' رئیس شاخه جوانان حزب آمنو در ایالت کداح روز ششم دسامبر (15 آذر) ادعا کرده بود آموزه های شیعی تهدید است و آن را در این نشست ارائه می کند.
وی گفت که آموزه های شیعی دانشجویان دانشگاه ها را تحت تاثیر قرار می دهد.
فیصل موسی تاکید کرد که اعتدال گرایی که توسط نجیب تون رزاق مطرح شده از نظر بین المللی 'شعار سیاسی و آشغال' است.

'نصر الدین مات ایسا' رئیس جدید جنبش اعتدال مالزی نیز هفته گذشته از دولت خواسته بود شیعه و صوفی ها را در این کشور محدود کند.
جنبش اعتدال مالزی که خود را یک جنبش جهانی می داند، پیش از این توسط نجیب تون رزاق نخست وزیر این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد و هر سال آن را به گونه ای تبلیغ می کنند.
مالزی به رغم اینکه در دوران نخست وزیری 'عبدالله احمد بداوی' با امضا منشور امان را به رسمیت شناخته است علیه شیعیان اقدام می کند.

منشور امان پایتخت اردن سال 2005 توسط 200 نفر از علمای جهان اسلام در یک کنفرانس بین المللی به رسمیت شناخته شد. منشور امان شامل سه پیام اصلی است. هر یک از پیروان چهار شاخه اهل سنت (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی) یا دو شاخه شیعیان (جعفری و زیدی) یا فرقه های عبادی و طاهری مسلمان هستند و نباید آنها را خارج از دین خطاب کرد. دوم، تکفیر (بیان کفر) بین مسلمانان منع شده است. سوم، تعیین پیش شرط های عینی و ذهنی صدور فتوا لازم است، بنابراین با دستورهایی غیرمشروع که از سر جهالت با نام اسلام صادر می شود مخالفت می کند.
با وجود امضای این منشور توسط مالزی از سال 2013 تاکنون فشارهای گسترده ای علیه شیعیان این کشور اعمال شده است.
pejuhesh232
 
پست ها : 8711
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

هزینه ۱۰۰ میلیارد دلاری وهابیت در مالزی

پستتوسط pejuhesh232 » جمعه مارس 25, 2016 11:15 am

هزینه ۱۰۰ میلیارد دلاری وهابیت در مالزی


توضيح رسانه حيات اعلى: اگر چه اين مصاحبه اطلاعات مفيدي را در موضوع وضعيت مالزي ار ائه مي دهد، اما چون مصاحبه با يك مسؤول رسمي ايراني در مالزي است كه مدرك دكتراي خود را از مالزي گرفته و هم اينكه در تعامل با دولت مالزي است، فلذا در گزارش امور با لحني در محذور يا متمايل به لحن دولت مالزي صحبت مي كند، مثلا در ارائه امار شيعيان؛ امار بالاترين را به عنوان غير واقعي و براى ترساندن دولت مالزي تعبير مي كند، و يا در گزارش از جريانهاى وهابي و تكفيري؛ انها را گرايش مردم انجا به اسلام ناب دور از بدعت و شرك توصيف مي كند!!!!


به گزارش«شیعه نیوز»، کشور مالزی از آن دست کشورهایی است که از سده چهارده و پانزدهم میلادی اسلام در آن درخشیدن گرفت. این کشور جنوب شرقی آسیا حدود 30 میلیون جمعیت دارد که از این تعداد، 60 درصد مسلمان هستند. البته شیعیان در این میان بسیار مهجور بوده و بر اساس آمارهای غیر رسمی تعداد آن‌ها از 15 تا 25 هزار نفر الى يكمليون نفر تخمین زده می‌شود. متأسفانه همین تعداد اندک نیز با مشکلات عدیده مواجه هستند و شیعه‌هراسی به دلایل مختلف از جمله نفوذ تکفیری‌ها در مالزی در حال گسترش است.

درباره این موضوع با علی‌اکبر ضیایی رایزنی فرهنگی کشورمان در کوالالامپور گفت‌وگو کردیم. وی دارای دکترای فرهنگ و تمدن اسلامی از دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی است و در فرق اسلامی، بالکان شناسی، فهرست‌نویسی نسخ خطی، نوروتئولوژی (الهیات عصب‌شناسی) و ... دارای مطالعات گسترده و مقالات متعدد است.

بخش نخست این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانیم:

*راجع به موقعیت جغرافیایی و اقوام مالزیایی‌ توضیحاتی بدهید؟
ضیایی: -کشور مالزی به لحاظ جغرافیایی به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود یک بخش شبه جزیره مالزی است که کوالالامپور در آن واقع شده است و یک بخش هم به نام جزیره برونئو است که اندونزی و دو ایالت مالزی یعنی صباح و ساراواک در آن واقع شده است و شهرهای مهمی مثل کوچینگ، میری و کینابالو در آن منطقه قرار دارند. این کشور از شمال به تایلند، از طریق دریا به فیلیپین و از جنوب به سنگاپور از طریق یک شهر به نام جوهور مرتبط است که یک پل اینها را از هم جدا کرده است.

*در رابطه با بحث مشاغل هم بفرمایید که منبع درآمد اصلی دولت مالزی از کجاست؟ با توجه به اینکه شرکت‌های مختلف سراسر دنیا در مالزی شعبه دارند وضعیت به چه صورت است؟
ضیایی: - در زمینه نفت و گاز، مالزی صادر کننده مهندسی نفت و گاز است. شرکت پتروناس در زمینه نفت و گاز فعال است و بخش عمده در آمد دولت از مالیات تأمین می‌شود. مالزی صنایع کائوچو و روغن پالم خود را به کشورهایی از جمله ایران که یکی از خریداران اصلی روغن پالم است، صادر می‌کند.

صنعت توریسم نیز در مالزی فعال است، به ازای هر مالزیایی در یک سال یک نفر جهانگرد حضور دارد و این درآمد زیادی است، مثلا 22 میلیون جهانگرد در مالزی برای یک سال خیلی زیاد است. البته با توجه به روند اخبار نگران کننده در زمینه افراطی‌گرایی دینی در منطقه و سراسر دنیا در مالزی و جنوب شرق آسیا این امر بر بازار توریسم نیز تأثیر منفی گذاشته است.

مسئله آموزش خارجی‌ها هم در مالزی از اهمیت زیادی برخوردار است. دانشگاه‌های مالزی به گونه‌ای ایجاد ظرفیت کرده است که تعداد زیادی دانشجو از کشورهای مختلف خاورمیانه برای تحصیل به مالزی می آیند و این خود درآمد اصلی دولت شده است، الان تعداد دانشجوهای ایرانی به یک سوم کمتر از چند سال قبل رسیده است که هم اکنون سیاست مالزی جذب دانشجو از کشورهای آسیای میانه و کشورهای عربی می باشد.

*از تعداد دانشجویان خارجی (ايراني) به دلیل وجود جریانات سلفی و افزایش هزینه‌ها کاسته نشده است؟
ضیایی: -عموماً بحث کاهش ارزش ریال در برابر دلار سبب کاهش تعداد دانشجویان ایرانی در مالزی شده است. علاوه بر این برخی بازنشستگان که تصمیم به مهاجرت داشتند با افزایش قیمت دلار برای اقامت خود در این کشور دچار مشکل شدند. ایران هراسی هم به این افزایش قیمت‌ها تأثیرگذار بوده و فضا را منفی کرده است ، اما بیشتر عوامل اقتصادی در کاهش تعداد دانشجویان ایرانی نقش داشته است.

*پس بحث معیشت به چه صورت است، متوسط در آمد هر فرد مالایی چقدر است؟
ضیایی: -میزان حقوق‌ها حدودی نظیر ایران است، اما خدماتی که دولت به شهروندان خود می‌دهد مثل وام‌های کم بهره برای آنان مناسب است، اگر فردی کارمند یک شرکت خصوصی هم باشد با ارائه سه ماه فیش حقوق خود به بانک می‌تواند یک وام بلند مدت با سود سه تا چهار درصد خانه و ماشین بخرد.

نرخ سوخت هم در حدود 1600 تومان است، دولت بر سوخت یارانه می‌دهد. پس خدماتی که دولت به افراد می‌دهد باعث می‌شود که افراد بتوانند راحت زندگی کنند و هر فرد به راحتی صاحب خانه شود، دیگر امتیازات دولت به شهروندان به ویژه مالایی‌ها استخدام است، استخدام در شرکت‌های دولتی و خصوصی با حمایت دولت.

سرمایه گذاری در مالزی آزاد است و هر فردی می‌تواند دفتر تجاری و تولید بزند و کارمند بگیرد و ملک خریداری کند. دولت برای حمایت از اشتغال مالزیائیها در شرکت‌های خارجی قوانینی را وضع کرده است که سبب می‌شود بیکاری در مالزی به حداقل خود برسد.

* درباره مباحث فرهنگی مالزی بفرمایید، با توجه به اینکه ما شناخت اندکی از لحاظ فرهنگی از مالزی داریم، مثلا فیلمی که خوش درخشیده باشد یا مباحث فرهنگی و هنری که خارج از مالزی شناخته شده تر باشد، چه چیزهایی است؟
ضیایی: - یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی و هنری مالزی در قرن اخیر هنر هفتم است. سینمای مالزی دارای پشتوانه‌ای قوی است و کارگردان‌های زبده و خوبی را به هنر هفتم ارائه کرده است. مالزی در حوزه تولید فیلم نسبت به کشورهای دیگر جنوب شرق آسیا خیلی درخشان است، ضمن اینکه در طول این چند سال اخیر هم سرمایه گذاری‌هایی دولت برای تولید فیلم انجام داده است، البته هم اکنون آمار دقیقی در دست ندارم تا ارائه دهم، اما به مدت یک دهه شاهد تحولات شگرفی در صنعت فیلم بوده ام.

اما نکته دیگر هنرهای تجسمی است الان مالزی در جنوب شرق آسیا از زمانی که سازمان Art Expo تشکیل شده است بازار حراج کارهای هنری را در دست گرفته است. فروش آثار هنری هم در حال افزایش است و حتی از ایران هم آنجا شرکت می‌کنند و هم بزودی این کشور به کانونی برای حراج آثار هنری برجسته تبدیل می‌شود.

هنر باتیک هم نوعی نقاشی روی پارچه جزو هنرهای برجسته مالزی است که تقریباً شهرت جهانی دارد و سیر تحول خوبی هم داشته است و از مرحله سنتی و بومی شروع شده و به مرحله صنعتی رسیده و در قالب‌های مختلف لباس، روسری، کیف و هر چیز دیگری از این هنر بومی استفاده می‌شود.

*اسلام از کی به مالزی ورود کرد؟
ضیایی: -اسلام تقریباً از قرن پانزدهم میلادی و از شهر ملاکا وارد مالزی شد، فردی به نام عبدالرحمن به این منطقه آمد و اسلام را بر راجای آن شهر عرضه کرد و با اسلام آوردن راجا که همان حکمران ملاکا بوده است اسلام بیش از پیش در مالزی ترویج شد.

پیش از مسلمان شدن راجای ملاکا نیز مسلمانان بازرگان از خاورمیانه در شهرهای مختلف مالزی سکونت داشته و طرفدارانی نیز پیدا کرده‌اند، اما رشد سریع اسلام از قرن پانزدهم آغاز شد. البته در برخی منابع نوشته‌اند که آن عبدالرحمن از جده به ملاکا آمده است که سند درستی ندارد و عمانی‌ها می‌گویند که وی عمانی بوده است، برای این هم سندی پیدا نشد، چرا که آنها مدعی هستند که در شهر ملاکا مسجدی به نام عبدالرحمن هم هست که بنده این مسجد را نیافتم.

اسلام تقریباً از قرن پانزدهم میلادی و از شهر ملاکا وارد مالزی شد، فردی به نام عبدالرحمن به این منطقه آمد و اسلام را بر راجای آن شهر عرضه کرد

ملاکا به این دلیل که جنبه تجاری داشته و در مسیر دریائی کشتی‌های خلیج فارس به مسیر سوماترای اندونزی و کانتون چین قرار داشته است تمام اعراب و چینی‌ها و اقوام دیگر به آنجا می‌آمده‌اند و اسلام نیز بدین گونه وارد این سرزمین شده است، برخی می‌گویند ملاکا همان ملاقات است، یعنی محل تلاقی که بعد شده ملاکا.

*گسترش دین در این کشور چگونه بوده است؟
ضیایی: دین از دو طریق وارد این کشور شده است؛ یکی از سوی مهاجران و مبلغان دینی از منطقه گجرات هند و پاکستان که اینها برای تبلیغ به سوماتراو جاوای اندونزی و مالزی می‌رفتند و عموما حنفی مذهب بودند و همراه خود تصوف و عرفان هم می‌آوردند، و جریاناتی مثل وحدت وجود و طریقت‌های صوفیانه و آثار عرفانی ایرانی نظیر پندنامه عطار و آثار مولانا مورد توجه مردم قرار می‌گرفته است.

این نوع برداشت از دین که متناسب با فرهنگ بومی مردم بوده است به نام "اسلام عادت" شناخته می‌شود، این اسلام با مؤلفه‌های بومی آن پیوند خورده است، مثل ادیان قبل از اسلام نظیر هندوییسم و بودیسم و ادیان اقوام ابتدایی مانند آنیمیسم یعنی روح گرایی، اسلامی که از هند و پاکستان وارد شده است مؤلفه‌های بومی مردم را در خود هضم کرده و در ضمن عرفان و شریعت نیز وارد این نوع تفکر شدند، و برخی منابع ماتریدیه که یک مذهب اعتقادی در حنفی مذهبی‌ها است نیز در مدارس مالزی تدریس می‌شده است.

تفکر ماتریدیه برای عقل و مستقلات عقلیه اهمیت بیشتری نسبت به اشعریسم داشت.

یک اسلام دیگر هم بوده است که منشأ عربستانی دارد، اوج این ارتباطات از اوایل قرن نوزدهم با شروع اختراع کشتی بخار و تردد کشتی‌ها شروع شد و گروه‌های زیادی از مسلمانان منطقه برای انجام فریضه حج به عربستان می‌رفتند و در آنجا متوجه می‌شدند که اسلام آنها با اسلام عربستان متفاوت است. این اتفاق در حدود دهه 1820 به بعد یک قرن قبل از تشکیل خاندان آل سعود در سال 1926 رخ داده است.

آن زمان عده‌ای از مردم این مناطق تحت تأثیر تفکرات علمای وهابیت قرار گرفتند و زمانی که حاجی‌ شده و از مکه برگشتند، جنبشی به نام جنبش پادری که جنبشی وهابی بود در مناطق جاوای اندونزی براه ‌انداختند. اینها می‌گفتند که اسلام ما «اسلام شریعت» و نه «عادت» است و آنان وظیفه دارند تا «اسلام عادت» را از مظاهر کفر بزدایند، بنابراین آنان برای ترویج اعتقادات خود شروع به حمله به روستاهای مجاور کرده و تعداد زیادی مردم را آنجا قتل عام کردند.

تعبير مسؤول رايزني سفارت ايران از انحرافات وهابي تكفيري:

ضیایی: جریانات تکفیری جنوب شرق آسیا به نوع تلقی مردم به اسلام از طریق بازگشت به اصل اسلام ناب مرتبط می‌شود
بنابراین جریانات تکفیری جنوب شرق آسیا به نوع تلقی مردم به اسلام؛ از طریق بازگشت به اصل اسلام ناب مرتبط می‌شود!!!! اسلام خالص اسلام بدون مظاهر شرک و به دور از بدعت!!!! نوگرایی و شرک. این نوع آموزه‌ها تحت تأثیر این تیمیه و تعالیم محمد بن عبدالوهاب و رشید رضا بودند.!!!!!


*این مردم در مناسک دینی هم سفت و سخت بودند مثلا در نماز گزاردن یا دیگر مناسک دینی؟
ضیایی: -مناسک دینی در مناطق اهل سنت با ایران متفاوت است، به طور مثال بسیاری مردم اهل سنت به روزه تقریباً تقید عمومی دارند، ولی دیده شده است که برخی در خواندن نماز سهل انگاری می کنند و در عوض در رفتن به نماز جمعه تقید زیادی دارند، چرا که طبق قانونشان کسی که سه نماز جمعه را پشت سر هم نرود، دادگاهی شده و باید جریمه شود، بنابراین اگر خاطی کارمند هم باشد دچار مشکل می‌شود.

یکی دیگر از تقیدات مسلمانان مالزی بحث «خلوت» است، یعنی زن و مرد نامحرم نباید در مکانی بسته با یکدیگر بنشینند و اگر کسی این امر را با مستنداتش گزارش دهد حتما دادگاه اسلامی به آن رسیدگی می کند.

*وضعیت حقوق بانوان در مالزی به چه صورت است؟
ضیایی: - مالایی‌ها دوره‌های پیش از اسلام تحت سیطره انگلستان، هلند، ژاپن، پرتغال و در نهایت تحت تأثیر غرب بودند. تصاویر بانوان مالزیائی در کتب تاریخی قابل مقایسه با دوران اخیر نیست، یعنی حجاب اسلامی رشد روزافزونی در میان بانوان داشته است. موضوع حجاب اسلامی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی در مالزی رشد زیادی داشته است و این حجاب عموما متأثر از فرهنگ و جغرافیای سرزمین استوائی نیز هست.

در نیم قرن گذشته حتی خانواده‌های مسلمان هم به حجاب اهمیتی نمی‌دادند، اما اکنون وضعیت دگرگون شده است تا جایی که اکنون قانونی برای پوشش مناسب حتی برای بودایی‌ها و هندوها وجود دارد و وردشان به دانشگاه‌ها، مؤسسات یا هر مکانی با لباس غیر مناسب ممنوع است. بنابراین حجاب برای زنان مالزیائی اجباری نیست، اما سیاست دولت بر رعایت بیشتر آن تأکید دارد.

در عربستان که فضا بسیار بسته است اکنون در حال باز شدن است و در مالزی اتفاق عکس افتاد. فرهنگ‌های بودائی و هندوئی در کنار فرهنگ اسلامی همزیستی مسالمت آمیزی دارند و هم اکنون نیز این تعامل حفظ شده است. با شدت گرفتن جنگ‌های منطقه خاورمیانه و قدرت گرفتن القاعده و سپس داعش، شرایط مذهبیون مالزی و به طور کلی مسلمانان جنوب شرق آسیا قطبی تر، کانالیزه و افراطی تر شد، این موج افراط گرایی حتی احزاب سیاسی آنها را نیز تحت تأثیر قرار داد.
برخی احزاب که جنبه‌های نسبتا سکولاری داشتند برای سوار شدن بر امواج اسلام گرائی در سطوح مختلف جامعه و کسب آرای بیشتر در مجلس بر اسلامیت خود تأکید و اصرار بیشتری ورزیدند و گاهی دیدگاه‌های عجیبی نیز در این رقابت سیاسی روی می‌داد مثلا یکی از این احزاب می‌گفت که اگر یک فردی در جرم سرقت به ده ضربه شلاق باید محکوم ‌شود حزب رقیب می‌گفت باید به او صد ضربه بزنند، درحالی که پیش از یک دهه قبل وجود این جریانات اسلام‌گرائی جدی نبود و بیشتر به سمت لیبرالیزه شدن و پلورالیسم سوق داشتند، ولی امروز به نظر می‌رسد که جنوب شرق آسیا به گونه‌ای به سمت جریانات افراطی کشانده شده است.

*چه اندازه این گرایش‌ها تحت تأثیر الازهر هستند یا خود را وابسته به جایی از مراکز دینی،‌ حکمی و فتوایی می‌بینند؟
ضیایی: طبیعتا شاید بتوان گفت که همان شوراها و مراکز فتوا در کشورهای عربی به همان شکل در مالزی هم وجود دارد که براساس مذهب شافعی فتوا صادر می‌کنند. علاوه بر استقلال جریان فتوا در مالزی، جریان حاکم دینی در مالزی بیشتر از عربستان و الازهر مصر تأثیر پذیرفته است. علمای مالزی بیشتر در الازهر و یا در مکاتب دینی عربستان و اردن تحصیل کرده‌اند، بنابراین تأثیرشان هم بر فضای دینی مالزی جدی است.

*جناب دکتر ضیایی توضیحی هم درباره جمعیت شیعیان و جمعیت کل کشور مالزی بفرمایید؟
ضیایی: -از 28 میلیون نفر جمعیت مالزی بین 15 تا 25 هزار نفر شیعه هستند. سرشماری دقیقی از تعداد شیعیان مالزی به عمل نیامده است، اما گاهی برای ترساندن مقامات دولتی تعداد 150 هزار تا یک میلیون نفر هم داده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که نباید تعداد آنان از 30 هزار نفر تجاوز کند.


تذكر رسانه حيات اعلى: در كشوري كه شيعه هراسي دولتي و ملتي حاكم است، ايا نبايد گفت كه امار واقعي شيعيان بيش از امارهاى رسمي است؟ چه برسد به اينكه بالاترين امار را زير سؤال ببريد!!

*این تعداد شیعیان شامل مهاجران هم می‌شوند؟
ضیایی: -بله، غیر از ایرانیان اقوام دیگر هم آنجا ساکن هستند مانند شیعیان پاکستانی، بنگالی، افغانی، یمنی و خوجه‌های اثناعشری.

تذكررسانه حيات اعلى: وقتي امار درصد مردم يك كشور را مي گويند مقصود شهروندان داراى تابعيت ان كشور، نه افراد با تابعيت كشورهاى ديگر، در اينجا به وضوح ديده مي شود كه مامور ايراني، به انجاء مختلف در مقام تقليل جمعيت شيعيان است، موضعي كه مراكز حكومتي مالزي يا وهابيانشان در صددش هستند، با اين حساب اگر مهاجرين اين كشورها هم جزو امار حداقل محسوب شوند ديگر عددي براى ماليزيهاي شيعه نمي ماند، و براى اين تعداد ناچيز شيعه، و اكثريت قاطع وهابي؛ جه جاي وحشت دولت و وهابيان كه بخواهند هزينه 100 ملياردي براى شيعه هراسي كنند


*ظاهرا مالزی کشور مسلمانی است، اما هر سال می‌شنویم که مثلً به یک حسینیه شیعیان در آنجا حمله شده و این برای ما قابل هضم نیست و فکر می‌کنیم اگر اینها در حسینیه هستند چرا به مردم تعرض می‌شود، آیا این نقض قانون نیست؟ لطفاً درباره این نکته هم توضیح دهید؟
ضیایی: -ابتدا این نکته را بگویم که مسئله شیعیان مالزی امری داخلی است و مستقیم به ما مرتبط نمی‌شود، اما در پاسخ به شما بگویم که ما اصلا در مالزی حسینیه ایرانی نداریم، فعالیت‌های ما همه در داخل رایزنی یا محل سفارت و یا هتل‌ها برگزار می‌شود و هیچ ممانعتی هم از سوی دولت مالزی با اینها نمی‌شود، این مشکلات شیعیان بیشتر مسائل داخلی خودشان است و ارتباطی با ایران و ایرانیان پیدا نمی‌کند.

«ماهاتیر محمد» در ملاقات با یک ایرانی گفته است: کشور مالزی، کشوری اهل سنت و یکدست است و اگر شیعیان مالزی قدرتمند شوند، مشکلاتی پیش می‌آید و وحدت مالایی‌ها از بین می‌رود، از این جهت مالزی‌ها نگران از بین رفتن وحدت دینی خود در مقابل دیگر نژادهای رقیب هستند. ماهاتیر بارها تأکید کرده است که کاری با حقانیت و عدم حقانیت شیعه و سنی ندارد، بلکه به عنوان یک سیاستمدار می‌گوید که این هارمونی نباید بهم بخورد!

البته هیچکس دوست ندارد که مشکلی برای قوم ملایو که عمدتاً هم شافعی هستند، پیش بیاید، اما حقیقتی وجود دارد و آن این است که (طي صدها سال و) تا پیش از انقلاب اسلامی ایران؛ اقوام مهاجر پاکستانی، بنگالی، افغانی و سادات علوی یمنی به عنوان بازرگان مهاجر به مالزی می‌آمدند و در اینجا ساکن می‌شدند و اینها مذهب شیعه داشتند، اما زمانی که در ایران انقلاب شد یک تعداد با موج انقلاب در جنوب شرق آسیا شیعه شدند، هرچند بسیاری از آنها هم به طور طبیعی و در اثر شنیدن اخبار و پیگیری مواضع امام شیعه شدند و این رشد برگرفته از زندگی نسل‌های شیعه در آنجا و اقلیتی بعد از انقلاب اسلامی بوده است.

البته اینجا نمی‌خواهم خیلی به بحث شیعه ستیزی بپردازم!!! اما بهرحال همیشه گروه‌های رقیب این طور وانمود می کنند که با رشد شیعه انسجام مسلمانان مالزی برهم می‌خورد و این در حالی است که رشد شیعیان از قدیم الایام سیر طبیعی خود را داشته و این امر هیچ گونه خدشه‌ای به فرهنگ چند قومیتی و ساختار متلون و رنگارنگ دینی مالزی وارد نساخته است.

*پس چرا این حدت و شدت در مالزی هست و در جاهای دیگر نیست؟ شیعه هراسی به چه علتی در مالزی دارد؟
ضیایی: -یکی از علل آن این است که بهرحال سیاست و نفوذ وهابیان در مالزی کم نیست و بودجه‌های کلانی برطبق آمار رسیده بیش از 100 میلیارد دلار در این منطقه هزینه شده است به نحوی که بسیاری از شرکت‌ها، مؤسسات و بخش‌های مختلف تعامل نزدیک اقتصادی با چنین جریانی دارند و طبیعتا می‌توانند تحت تأثیر تفکرات آنان نیز قرار بگیرند. بنابراین وقتی وهابیت مالزی را محل نفوذ خود می‌داند، علاقه‌ای ندارد تا رقبایش در این منطقه فعال شوند. !!!!
تذكر: مثل اينكه سابقه چند قرني مكتب اهل بيت و تشيع در مالزي از اثار و ملزومات سفارتخانه ايران است!!!

یکی دیگر از علل شیعه هراسی فضای ملتهب سیاسی احزاب علیه یکدیگر است، به این معنی که فردی به علت طرفداری از انقلاب اسلامی در جایگاه حزب رقیب قرار می‌گیرد و حزب حاکم برای کوبیدن جناح دیگر آن فرد را متهم به شیعه بودن می‌کند و بدین ترتیب یک رقابت سیاسی تبدیل به شیعه ستیزی در حد ملی می‌شود.

شیعیان مالزی به هیچ وجه پتانسیل ورود به جریانات سیاسی را ندارد بنابراین بازی احزاب و نفوذ وهابیت عامل شیعه هراسی در مالزی شده است شیعه در مالزی به رسمیت شناخته نمی‌شود و در حقیقت این جریان شیعه یک ابزار سیاسی در دست سیاستمداران و گروه‌های موافق و مخالف است و به گونه‌ای شیعیان قربانی این بازی‌های سیاسی شده‌اند، شیعیان مالزی یا عموماً کاسب یا از طبقات متوسط هستند و به کارهای خرید و فروش و فعالیت‌های جزئی بازرگانی اشتغال دارند و به هیچ وجه پتانسیل و ظرفیتی که بخواهند جریانات سیاسی یا فرهنگی و تبلیغی ایجاد کنند ندارند.
بنابراین دو عامل در شیعه هراسی دخیل است: نخست بازی احزاب با برگ شیعیان و دوم نفوذ وهابیت که طبیعتا در منطقه سرمایه گذاری دراز مدت کرده و چه بسا احساس می‌کنند که انقلاب اسلامی ایران یکی از رقبای آنها در منطقه محسوب می‌شود.


*لطفا توضیحاتی از فعالیت‌های خود در رایزنی مالزی بفرمایید؟
ضیایی: - بنده پیش از فعالیت در رایزنی فرهنگی، در دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی به فعالیت‌های آموزشی و علمی (تحصيلات) مشغول بودم. زمانی که به رایزنی فرهنگی آمدم مکان رایزنی فرهنگی از مجموعه سفارت جمهوری اسلامی ایران در کوالالامپور جدا شد و رایزنی فرهنگی به صورت یک مجموعه با جذب تعدادی کارمند آغاز به کار کرد.
از جمله برنامه های رایزنی فرهنگی ایران در مالزی برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی با همکاری سازمان‌های مردم نهاد ایرانی و مالزیائی، حمایت از هنرمندان ایرانی مقیم در مالزی، ارتباط با دانشگاه‌ها برای همکاری در برگزاری سمینارهای بین المللی، اعزام اساتید به ایران و برپایی برنامه‌های متعدد ویژه خانواده‌های ایرانیان مقیم مالزی بوده است.
رایزنی فرهنگی ایران در مالزی از معدود رایزنی‌هایی است که دارای بخش خانواده و فعالیت‌های متنوع برای بانوان و کودکان است، به عنوان مثال طی یک سال فقط 90 برنامه متنوع در این بخش اجرا شده است و شرکت در جشنواره‌های هنری و فرهنگی و برگزاری سمینارهای علمی با همکاری دانشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های رایزنی فرهنگی است. اکنون کانون فیلم و نمایش هم در رایزنی ایجاد شده است که این کانون تا حد زیادی مورد علاقه دوستداران فیلم و سینما و تئاتر می باشد، و کانون دیگری نیز به عنوان کانون فرهنگی ـ هنری در حال شکل گیری است که شامل همه هنرها از جمله هنرهای تجسمی وموسیقی می‌شود.
دو مؤسسه دیگر نیز وابسته به رایزنی فرهنگی به نامهای مؤسسه فرهنگی و پژوهشی فردوسی و مؤسسه فرهنگی و هنری قرآنی الهدی تأسیس شده است که برنامه‌های متنوعی برگزار نموده اند. در مراسمی نظیر محرم و شب‌های قدر ایرانیان زیادی جمع می‌شوند که تعداد آنان به بیش از هزار تا هزار و پانصد می‌رسد و هموطنان گرامی با توجه به محدودیت‌ها و امکانات سفارت و رایزنی برای برگزاری برنامه‌ها حضور بسیار خوبی می‌یابند.

* درباره وضعیت دانشجویان ایرانی مالزی بفرمایید، با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مشکلاتی هم در زمینه تحصیلی برایشان پیش آمده است، آیا شما برنامه ویژه‌ای خارج از محیط دانشگاه برای دانشجویان هم داشتید؟
ضیایی: - بله ما در مالزی دانشجوی ایرانی زیاد داریم، در یک فرصتی که رایزنی علمی‌ مأموریتش ناقص باقی ماند و به ایران بازگشت تا رایزن بعدی اعزام شود، رایزن فرهنگی فعالیت‌های رایزنی علمی را هم تا حدودی انجام می‌داد، کمتر از یک سال فعالیت‌های مشترکی با اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان ایرانی در مالزی داشتیم که از جمله برگزاری اردوهای فرهنگی، آموزشی و تفریحی و مسابقات مختلف مثل جام رمضان بود و این جام با همکاری سفارت کشورمان و با فراخوان دانشجویان در این مسابقات انجام می شد و معمولا در محیطی خارج از دانشگاه فضای مستقلی می‌گرفتیم و بسیار هم مورد استقبال تیمهای ایرانی و مالزیائی و حتی دانشجویان خارجی قرار می‌گرفت.

*پس با توجه به اینکه مقر AFC هم در مالزی است، تیم‌ها چطور شکل می‌گیرند و مسئولین چه فعالیت‌هایی می‌کنند؟
ضیایی: - بهرحال افرادی که در کادر تیم‌ها و فدراسیون هستند، برای سازماندهی این کار تلاش می‌کنند وگرنه ما که تجربه کافی برای سازماندهی این گونه ورزش‌های حرفه‌ای را نداریم و ضوابط داوری و فوتسال را نمی‌دانیم. رابطان ما با تیم‌ها افرادی زبده و مرتبط با فدراسیون فوتسال است و در هر جام فوتسال حدود هشت یا نه تیم شکل می‌گیرد و به تیم‌های برتر جوایزی اعطا می‌شود.

*در زمینه فیلم و انتخاب فیلم هم بفرمایید که گزینش این فیلم‌ها برای اکران در مالزی به چه صورت است، با توجه به اینکه شاید برخی فیلم‌ها وجهه سیاه نمایی یا زاویه با انقلاب اسلامی داشته باشد با کدام نظارت این انتخاب صورت می‌گیرد؟
ضیایی: معمولا رایزنی فرهنگی با همکاری اداره کل همکاری‌های فرهنگی و هنری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فیلم‌ها را متناسب با فضای فرهنگی هر کشوری انتخاب می‌کند، برخی از فیلم‌های جشنواره‌ای عمدتاً جنبه تخصصی دارد گاهی بنده خودم در برخی هفته‌های فیلم شاهد بودم که فیلم‌هایی اکران می‌شد گاهی چندان خوشایند امثال من نبود، اما خود خارجی‌ها خیلی خوششان می‌آمد. بنده گاهی مکدر هم می‌شدم، چرا که دوست داریم همیشه پیشرفت و ایران مدرن را به معرض نمایش بگذاریم نه برخی مکان‌هایی که حتی به سختی می توان آنها را پیدا نمود، مثل فیلم بادکنک سفید.

*برای اکران فیلم «محمد (صلی الله علیه واله)» آیا کاری انجام ندادید؟
ضیایی: -بله از ایران چنین چیزی مطرح شد و معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از ما خواستند که زمینه اکران این فیلم را بررسی کنیم، الان هم در حال پیگیری هستیم، اما با توجه به شرایط و فضای فرهنگی مالزی به نظرمان می‌آید که فعلا نتیجه‌ای در مالزی نداشته باشد.


*جامعة المصطفی هنوز هم در مالزی فعال است؟
-یک دوره‌ای فعال بود، پس از مدتی مشکلی برایش پیش آمد که تعطیل شد،
و دوباره دوره دیگر هم فعال شد که باز هم به علل مختلف تعطیل شد،
البته الان هم گاهی فعالیت‌های مجازی دارد، اما به صورت رسمی دفتری فعال ندارد.
pejuhesh232
 
پست ها : 8711
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

بازداشت ۳۵ نفر از شیعیان مالزی در حین برگزاری مراسم دعای کمی

پستتوسط pejuhesh232 » سه شنبه آپريل 04, 2017 1:11 pm

بازداشت ۳۵ نفر از شیعیان مالزی در حین برگزاری مراسم دعای کمیل


به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(علیهم السلام) ـ ابنا ـ اداره امور اسلامی "ایالت جوهور" در مالزی شب گذشته تعدادی از شیعیان را دستگیر کرد.

این شیعیان مالایی که برای عزاداری و دعا در مرکز دارالعلوم المصطفی(صلی الله علیه واله) جمع شده بودند در این ایالت دستگیر شدند.

بیش از ۳۵ نفر از مسلمانان بومی در این مرکز گرد هم آمده بودند که نیروهای وزارت مذهبی با بر هم زدن مراسم، آنان را بازداشت کردند.

شبهای جمعه هر هفته در دارالعلوم المصطفی(صلی الله علیه واله) در جوهور مراسم دعای کمیل برگزار می‌شود.

در واکنش به این اقدام، «عبدالهادی آوانگ» رئیس حزب اسلامی مالزی (پاس) به بازداشت شیعیان در ایالت جوهور را محکوم کرد و گفت شیعیان هم مسلمان هستند و باید شیعه و سنی با هم متحد باشند.

Image
تصوير «عبدالهادی آوانگ» دفاع از شيعه

Image
Image
Image

طی روزهای گذشته فشار به شیعیان مالزی افزایش یافته است.

همزمان با شب عاشورای حسینی نیز پلیس امور مذهبی "ایالت سلانگور" مالزی مانع برگزاری مراسم مذهبی شیعیان این ایالت شد. در آن شب، نیروهای پلیس مذهبی با حمله به حسینیه‌ پاکستانی ها مانع از برگزاری مراسم عزاداری شدند و با برهم زدن این مراسم، بیش از ۳۰ نفر از عزاداران را دستگیر کردند.

گفتنی است گروهی از فعالان مالزی موسوم به "جی ۲۵" از رهبران این کشور خواستند به شیعیان اجازه داده شود مناسک مذهبی خود را آزادانه و طبق قانون اساسی فدرال و یک بیانیه بین المللی که سال ۲۰۰۴ رهبران مالزی از جمله «عبدالله احمد بداوی» نخست وزیر سابق این کشور آن را امضاء کردند، انجام دهند.

گروه جی ۲۵ هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد سرکوب شیعیان مالزی بر خلاف آزادی مذهب انجام شده و سازمان اسلامی سلانگور باید اقدام خود را با هدف ممانعت از منازعات فرقه‌ای در مالزی همانند مواردی که در خاورمیانه وجود دارد، براساس منشور امان انجام دهد.

فعالان مالزی گروه جی ۲۵ با اشاره به منشور اردن که در سال ۲۰۰۵ توسط ۲۰۰ نفر از علمای جهان اسلام در یک کنفرانس بین المللی در امان به رسمیت شناخته شد یادآور شدند که شیعیان به عنوان مکتب اسلامی مورد پذیرش قرار گرفته‌اند و هیچ گروهی نمی تواند آن را به عنوان مذهبی غیر از اسلام معرفی کند.

منشور امان شامل سه پیام اصلی است. هر یک از پیروان چهار شاخه اهل سنت (حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی) یا دو شاخه شیعیان (جعفری و زیدی) یا فرقه‌های عبادی و طاهری مسلمان هستند و نباید آنها را خارج از دین خطاب کرد. دوم، تکفیر (بیان کفر) بین مسلمانان منع شده است. سوم، تعیین پیش شرط های عینی و ذهنی صدور فتوا لازم است و بنابراین با دستورهایی غیر مشروع و از سر جهالت که با نام اسلام صادر می شود مخالفت می کند.

در این بیانیه همچنین آمده است: حقوق شیعیان طبق قانون اساسی تضمین شده و پیروان آن تا زمانی که مخل نظم عمومی نیستند باید اجازه داشته باشند مراسم خود را برگزار نمایند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8711
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

ادامه عاشوراستیزی د رمالزي "سلانگور"

پستتوسط pejuhesh232 » شنبه اکتبر 21, 2017 10:40 pm

ادامه عاشوراستیزی د رمالزي "سلانگور" / 200 عزادار شیعه دستگیر شدند


خلاصه
مقامات ایالت سلانگور مالزی در ادامه مبارزه با مراسم عاشورای حسینی، دهها عزادار شیعه را بازداشت کردند.

به گزارش حبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ مقامات ایالت "سلانگور" مالزی همچون سالهای گذشته و در ادامه مبارزه با مراسم سوگواری ماه محرم، دهها عزادار شیعه را بازداشت کردند.
سازمان اسلامی این ایالت (که متأثر از انحرافات وهابیت است) این بار به نقض آزادی های مذهبی شهروندان مالزیایی بسنده نکرد بلکه به حقوق اتباع خارجی مقیم این کشور تعرض نمود.
در این اقدام عجیب، دانشجویان عراقی و خانواده های آنان که در شب تاسوعای حسینی در هیأت عراقی ها مشغول عزاداری بودند با حمله پلیس مالزی مواجه شدند. در این حمله تمام مردان حاضر در مراسم ــ یعنی بیش از 200 شیعه عراقی ــ بازداشت شدند!

هیأت عزاداری عراقی ها در منطقه "سردانگ" ایالت سلانگور در حال برگزاری مراسم بود که پلیس آن را ناتمام گذاشت و بیش از 200 دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد را پس از جدا کردن از خانواده، زنان و کودکانشان بازداشت کرد.

* اظهارات ضد و نقیض مقامات ایالت
این اتفاق نادر در حالی رخ داده است که دو نهاد مسؤول، یعنی "سازمان امور دینی ایالت سلانگور (JAIS)" و "پلیس ایالت" در این زمینه توضیح نمی دهند و هر یک مسئولیت این دستگیری را به گردن دیگری می اندازد!
«حارث کاسیم» مدیر سازمان امور دینی سلانگور می گوید این مسئله به پلیس مربوط می شود، لذا نمی توانم بیش از این توضیح بدهم. پلیس نیز از دستگیری عزاداران حسینی ابراز بی اطلاعی می کند و می گوید این دستگیری از سوی سازمان دینی بوده و ما اطلاعی نداریم!

* واکنش تند عراق
در واکنش به این اقدام عاشوراستیزانه، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که بازداشت دانشجویان عراقی در مالزی که در مراسم محرم شرکت کرده بودند را تحمل نمی کند.
«احمد محجوب» سخنگوی این وزارتخانه در بیانیه ای با اعلام اینکه "وزارت امور خارجه عراق موضوع بازداشت تعدادی از شهروندان عراقی را با مقامات مالزی مطرح نموده است" تأکید کرد: عراق موضوع بازداشت هر یک از اتباع خود در کشورهای خارجی را بدون دلیل روشن قانونی تحمل نمی کند.

وی افزود: این اقدامات روابط دوجانبه میان عراق و مالزی لطمه وارد می کند در حالی که ما همیشه مشتاق تقویت روابط به خصوص در مبارزه با تروریسم هستیم.
همچنین در واکنشی دیگر امام جمعه نجف اشرف اقدام پلیس مالزی دربازداشت 200 دانشجوی عراقی به دلیل شرکت در مجلس عزاداری حسینی دارای مجوز را محکوم کرد.
حجت الاسلام والمسلمین «قبانچی» گفت: چنین اقدامی، غیر انسانی است و یقینا وهابیون پیش این قضیه هستند. دانشجویان باید هر چه سریعتر آزاد شوند.
برخی از رسانه ها اعلام کردند که پس از فشار دولت عراق، دانشجویان بازداشت شده آزاد شدند؛ اما ابنا جزئیاتی از این آزادسازی در اختیار ندارد.

* سابقه ایجاد فشار نسبت به پیروان اهل بیت(عليهم السلام) در مالزی
حمله به مجالس حسینی و مراسم شیعیان در ایالت سلانگور مالزی سابقه دار است. در شب عاشورای 1432 (مقارن با 24 آذر 1389 و 15 دسامبر 2010) دهها نفر در "حسینیه حوزه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام" در منطقه "سری گُمباک ـ Seri Gombak" این ایالت گرد هم آمده بودند که با حمله پلیس روبرو شدند. در آن تهاجم، حجت الاسلام «حاجی محمد کامل زهیری بن عبدالعزیز» روحانی شیعه مالزیایی و حجت الاسلام والمسلمین «محسن رادمرد» مبلغ ایرانی دهه محرم این حسینیه، دستگیر شدند و مدتی را در حبس گذراندند.
شب تاسوعای حسینی 1437 (مصادف با 30 مهر 1394 و 22 اکتبر 2015) نیز پلیس به به مراسم عزاداری که در "حسینیه امام رضا علیه السلام" شهر "کوالالامپور" وارد شده و با بر هم زدن مراسم، حجت الاسلام محمد کامل زهیری مدیر مراسم که عضو مالزیایی مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) است را مورد بازجویی قرار دادند.
این اتفاق سال گذشته هم رخ داد و پلیس امور مذهبی ایالت سلانگور مالزی شب عاشورای حسینی (همزمان با 20 مهر 1395 و 11 اکتبر 2016) با حمله به مراسم عزاداری، بیش از 15 نفر از عزاداران را دستگیر کرد. استاد زهیری در آن شب برای سومین بار بازداشت و به دفتر سازمان امور دینی ایالت سلانگور (JAIS) در منطقه "شاه عالم" کوالالامپور منتقل شد.

Image
Image
ــ تصاویری از حمله پلیس ایالت سلانگور مالزی به حسینیه شیعیان و برهم زدن مراسم عزای حسینی
در سال های گذشته ــ

شایان ذکر است ایالت سِلانگور (معروف به "سلانگور دارالاحسان" ــ Selangor Darul Ehsan ــ به تلفظ محلی: سلانجور) یکی از 13 ایالت کشور مالزی است که بیش از چهار میلیون نفر جمعیت دارد. شهر "کوالالامپور" پایتخت مالزی نیز در این ایالت قرار دارد.
در حالی که فعالیت های دینی شیعیان در ایالت های دیگر مالزی آزاد است، سازمان امور دینی ایالت سلانگور مانع از برگزاری مراسم پیروان اهل بیت(ع) می گردد.
عجیب اینکه مقامات این ایالت، چند سال پیش "سایت خبرگزاری ابنا" را نیز فیلتر نمودند تا مردذم سلانگور برای استفاده از اخبار اسلامی این رسانه، از فیلترشکن استفاده کنند!
وزارت آموزش عالی مالزی یکی‌ از اهداف مهم کوالالامپور در "چشم‌انداز 2020 مالزی" را جذب بیش از یکصد هزار دانشجوی خارجی اعلام کرده است. هم اکنون بیش از چهارهزار دانشجوی ایرانی نیز در این کشور تحصیل می کنند. برنامه ملی استراتژیک آموزش عالی مالزی که جذب دانشجویان خارجی یکی از ارکان آن محسوب می شود، فرصت مناسبی است تا کشورهای ایران و عراق، مانع از ادامه تبعیضات مذهبی در ایالت سلانگور شوند.
pejuhesh232
 
پست ها : 8711
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm


بازگشت به دشمنان آئين اعلى


cron
Aelaa.Net