علویان بورکینافاسو

ایده شناسی و تجمع شناسی علویان جهان

علویان بورکینافاسو

پستتوسط najm134 » سه شنبه آپريل 11, 2017 4:56 pm

.
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

علویان بورکینافاسو

پستتوسط najm134 » جمعه جولاي 07, 2017 6:43 pm

علویان بورکینافاسو

بورکینافاسو کشوری محصور در خشکی در غرب آفریقا است. پایتخت آن اوآگادوگو است. نام قدیم این کشور ولتای علیا بود.
بورکینافاسو در گذشته مستعمره فرانسه بود . در دوران مستعمراتی، این کشور نقش ذخیره نیروی کار برای مستعمرات توسعه یافته تر جنوب را داشت . از زمان کسب استقلال در ۱۹۶۰، این کشور، که در سال ۱۹۸۴ در نخستین سالگرد به قدرت رسیدن توماس سانکارا نامش به بورکینافاسو تغییر یافت، تاریخ سیاسی متلاطمی با یک سری کودتاهای نظامی داشته است.
بور کینافاسو یکی از فقیرترین کشورهای جهان، در دو دهه گذشته گرفتار خشکسالی شدید بوده است . دامداران چادرنشین و کشاورزانی که در حد معیشت زراعت می‌کنند، عمدتاً کشت ذرت خوشه‌ای، نیشکر و ارزن را انجام می‌دهند، قسمت اعظم جمعیت را تشکیل می‌دهند . بور کینافاسو اقتصاد خود را برپایه کشاورزی و دامپروری بنا نهاده است. بورکینافاسو نیز پنبه و منگنز و روی صادر میکند.
آنچه تاکنون در مورد چگونگی ورود اسلام به کشور گفته و نوشته شده‌است، از ورود این دین توسط بازرگانان و مبلغان نیجر، مالی و غنا به شهرهای جنوب، شمال غربی و شرق کشور حکایت می‌کند.
Image
در سال‌های دهه ۱۹۲۰ م، فرمانده اداره امور ولتای علیا (نام پیشین بورکینافاسو)، در گزارشی به فرمانده مستعمرات غرب آفریقا در داکار، از هسته‌های اسلامی شهرهای بوبودیولاسو، شرکت بعضی از مسلمانان در آیین حج و رواج کلاس‌های آموزش قرآن خبر داد.
مذهب در این سرزمین مؤلفه‌ای مهم و مؤثر در رفتارهای اجتماعی مردم به شمار می‌آید. جامعه این کشور، شاهد برخی فعالیت‌های اجتماعی است که انگیزه‌های مذهبی دارند؛ بنابراین، دین و مذهب، نفوذ درخور توجهی در عرصه اجتماعی دارد.
از سوی دیگر، با توجه به نوع حکومت، تصمیم‌ها، رفتارها و سیاست‌های دولتمردان در زمینه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی، ارتباطی با ملاحظات مذهبی ندارد و دولتمردان حتی‌الامکان می‌کوشند از ورود رهبران مذهبی به مسائل سیاسی با انگیزه‌های دینی و مذهبی جلوگیری کنند.
برخی از تشکیلات مذهبی، از نظر دولت به رسمیت شناخته شده‌اند و در مراسم رسمی از نمایندگان آنها دعوت می‌شود. این گروه‌ها عبارتند از: تیجانیه، جماعت اسلامی، وهابیون، احمدیه.

گسترش اسلام در بورکینافاسو

تماس موسّیهای شمالی (در اوآگادوگو و یاتنگا) با اسلام بیشتر به صورت جنگ از قرن چهاردهم آغاز شد. در 1333، موسّیها از پادشاهی یاتنگا، شهر تمبوکتو در قلمرو مالی را تصرف کردند و تا 1434 که طوارق آنها را بیرون راندند برآنجا حکومت می کردند.
موسّیهای شمالی، با ضعف حکومت مسلمان مالی، در 1470 به مَسینا و در 1480 به وَلاته هجوم بردند، اما سونّی (سُنّی ) علی، حکمران سنگای، سه سال بعد آنان را به قلمرو خودشان پس راند.
Image
در 1497ـ 1498 اسکیا محمد، حاکم سنگای، برای جذب آنان به اسلام تلاش کرد ولی موفقیتی به دست نیاورد، چرا که در نظر موسّیهای شمالی پذیرش اسلام به منزلة پذیرش سلطة سنگای بود.

از طرف دیگر، لازمة پذیرش اسلام رها شدن از سیطرة نفوذ و قدرتِ رؤسا بود و در جامعه ای که ضوابط سلسله مراتب در آن بشدت رعایت می شد و افراد وابستگی زیادی به سنتهای خانوادگی و سیاسی خود داشتند، پذیرش اسلام در حکم انقلاب بود. از همین رو، قلمرو موسّی مدت زیادی در برابر قبول اسلام مقاومت نشان داد. با اینهمه، موسّیها در مقابل ورود مسالمت آمیز مسلمانان، مانند ورود فولانیهای مسلمان اهل مسینا به منطقة یاتنگا در قرن پانزدهم و همچنین ورود بازرگانان مسلمان دیولا به جامعة خود، کمتر تعصّب می ورزیدند.

این مسلمانان دیولایی، که به نام محلی یارسه شهرت داشتند، در اوایل قرن شانزدهم در اوآگادوگو حضور داشتند. آنها ابتدا در شمال در مناطقی چون کایا و سپس در جنوب در شهرهایی مانند بوبو ـ دیولاسو و در روستاهای موسّی در مسیرهای کاروانرو مستقر شدند. یارسه ها رابط بین اسلام اقوام ماندینگ (مانده ) و اسلام اقوام ولتایی شدند. آنان بویژه در قرن هجدهم، بر دربار اوآگادوگو بیشتر اثر گذاشتند. در ابتدای این قرن موروناباها، به تقلید از دربار حکومتهای متحد جنوبی، داگومبا و مامپروسی (به پایتختی گامباگا)، نسبت به اسلام انعطاف بیشتری نشان دادند. موروناباکوم اول (در اوایل قرن هجدهم ) همکیشان مادرش را که یارسه بود، به شهرهای اوآگادوگو، داکی و کومبیسیری جذب کرد.

ولی در واقع، در عصر مورونابا دولوگو (1796ـ 1825) بود که با گرویدن وی به اسلام این دین رواج پیدا کرد. او در رقابت با دربار گامباگا، در کنار وزرای خود شخصی را به نام امام منصوب کرد که اهل تمبوکتو بود. وی اجازة احداث نخستین مسجد را در اوآگادوگو صادر کرد که امروزه از میان رفته است . تاپایان قرن نوزدهم، تنها مورونابایی که در اوآگادوگو اسلام را پذیرفت ناباکوتو (متوفی 1871) بود که در این راه جانشینی نداشت. بیشتر موسّیهایی که در آغاز به اسلام گرویدند از اعضای خانوادة رؤسا بودند و تودة روستایی تا مدتها همچنان بر مذهب نیاکان خود وفادار باقی ماندند. تأثیر اسلام را در میان این جوامع می توان در اجرای جشن کَبه که همزمان با عید فطر است مشاهده کرد.
در حدود 1850، حاج محمود کارانتو حکومت اسلامی کوچکی از اقوام مانده در اطراف بورومو و واهابو/ اوآهابو برقرار کرد.
در اواخر قرن نوزدهم، بخش بزرگی از افریقای غربی از جمله جنوب غربی بورکینافاسو شاهد جهاد المامی (امام ) ساموری توره بود. وی در 1897، کُنگ (درشمال ساحل عاج ) را فتح کرد اما نتوانست بوبو ـ دیولاسو را بگیرد. در 1898 فرانسویان پس از تصرف سیکاسّو وی را به گابون تبعید کردند.

همچنین از حدود 1870، نخستین مسلمانان قوم گورونسی که همجوار موسّیها بودند، بویژه در لئو و چند مرکز دیگر ظاهر شدند. تا پایان قرن نوزدهم، حدود سی هزار مسلمان در بورکینافاسو وجود داشت در 1926 جمعیت مسلمانان به 17% و در 1961 به حدود 20% رسید.
در نیمة دوم قرن بیستم، رقابت بین اسلام و مسیحیت شدت بیشتری گرفت . از موفقیتهای اسلام در این دوره می توان به اسلام آوردن ناباکوگری، رهبرقوم موسّی، اشاره کرد. یکی از علل رواج اسلام در میان موسّیها همکاری مبلّغان مسیحی با استعمار فرانسه بود. مهاجرت موسّیها به غنا و ساحل عاج برای کار در مزارع تأثیر زیادی در مسلمان شدن آنها داشت.
جمعیت مسلمانان در 1983، به 44% و در 1995 به 50% کل جمعیت بالغ شد.
از نظر پراکندگی جمعیتی، مسلمانان در شمال زیاد ولی در جنوب به صورت اقلّیتهای کم اهمیت دیده می شوند. در 1955 سازمانی فرهنگی اسلامی در بوبو ـ دیولاسو و در 1958 در اوآگادوگو آغاز به کار کرد. در 1962، فعالیت جمعیت مسلمان ولتای علیا که مرکز آن در اوآگادوگو بود آغاز شد. در 1972 «کمیتة فرهنگی جوانان مسلمان ولتای علیا» با هدف ترویج اسلام و مبارزه با جهل، از طریق توسعة مدارس و کتابخانه ها، تأسیس شد.
به تازگی شواهدی از تجدید حیات اسلامی در بورکینافاسو دیده می شود. برخلاف تأثیر اندک این تجدید حیات در صحنة سیاسی، در حوزة اجتماعی تأثیر آن قابل ملاحظه بوده است . برای مثال، چند سازمان ملّی اسلامی غیرسیاسی، مانند انجمن دانشجویان مسلمان بورکینا در بوبو ـ دیولاسو، تأسیس شده است که در برگزاری مراسم اسلامی اهتمام دارند. تعداد فزایندة مدارس قرآنی به ظهور نخبگانی منجر شده است که دیدگاههای بسیار متفاوتی با نخبگان آموزش دیده در مؤسسات آموزشی کاتولیکی دارند. گسترش عربی گرایی موجب ظهور جنبشهایی شبیه جنبش وهابی شده است.
بورکینافاسو در دورة حکومت لامیزانا برای نخستین بار در فوریة 1974 در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در لاهور شرکت کرد.
طریقة قادریه قدیمترین طریقه در این منطقه است. با وجود این طریقة تجانیة حاج عمر فوتی بیشترین پیرو را در کشور بویژه میان دیولاها و یارسه ها دارد. شاخة سیدیه از طریقة قادریه پیروان زیادی بویژه میان طوارق و سنگاییها دارد. طریقة حَمالیّه نیز دارای پیروانی است.

برگزاری جشن میلاد پیامبر اکرم(ص) در بورکینافاسو

مراسم جشن میلاد با سعادت پیامبر اعظم محمد مصطفی(ص) با حضور پرشور مسلمانان در شهر رحمه الله بورکینافاسو برگزار شد.
Image
این جشن از طرف رهبر جمعیت تیجانیه بوركینافاسو باحضور جمعی از علما وشخصیت های سرشناس، تعدادی از وزرا و سفرای كشورهای اسلامی وهزاران نفر از أتباع وهواداران این طریقت از بوركینافاسو و بعضی از كشورهای همجوار در شهر تاریخی وفرهنگی "رحمة الله " برگزار شد.
گفتنی است؛ قدمت این مراسم به 95 سال برمی‌گردد. این مراسم از شب اول ربیع الأول تا شب 17 با قرائت دسته جمعی حكایت ولادت نبی مکرم اسلام(ص) و دعاهای مخصوص برگزار می‌گردد.
در این همایش مهم سالانه، هر نوبت موضوع خاصی برای بحث وتبادل نظر انتخاب می‌شود، موضوع همایش امسال "هدایتگری نبی اكرم(ص) ونقش آن در ساخت انسان" بود.

سوگواری اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) در بورکینافاسو

ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت و عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) در مراسم اربعین سید الشهدا(ع) را در واگادوگو پایتخت بورکینافاسو با شور و حال خاصی برگزار کردند.

Image
در این مراسم اساتیدی از جامعه المصطفی العالمیه به تبیین حادثه عاشورا و تشریح قیام امام حسین(ع) پرداخته و آقای خسروی سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی کوتاه گفت: امام حسین(ع) متعلق به همه بشریت و انسانیت است وحضور ارادتمندان به ان حضرت از همه فرق و مذاهب و ادیان از جمله مسیحیان در مراسم اربعین خود یک نمونه و یک شاهد بر این مدعی است.

وی افزود با تمسک به فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین(ع) می‌توان جهانی عاری از خشونت و توام با صلح و آرامش داشت.
در ادامه زیارت اربعین قرایت شده و گروه سرود نوجوانان بورکینایی به ارائه سرود پرداخته و عزاداران به سینه زنی پرداختند.
در پایان عزاداران از خوان با برکت سیدالشهداء(ع) اطعام شده و نماز جماعت ظهر و عصر برگزار نمودند.
جمهورى دمكراتى بوركينافاسو با جمعيت ده ميليون نفر كه بيش از 50 درصد آن مسلمان هستند.

تاريخچه اسلام گرائى

قلمروهاى موسى كه در شمال واقع بودند از اواسط قرن پانزدهم از طريق سونگائيها با اسلام آشنا شدند و قلمهاى جنوب از اوايل قرن شانزدهم از طريق گونجاها با دين رابطه پيدا كردند. فشار سونگاييها بر اقوام موسى در قرن پانزدهم بسيار شديد بود.

البته موسى ها در برابر اين فشار مقاومت مى كردند و هنگامى اسلام را پذيرفتند كه حكومتهاى متحد جنوبى اسلام را پذيرفته بودند. عوامل بسيار فعالى كه موجب انتشار اسلام شد اقوام يارسه، تاجران مانده نژاد بودند كه از قرن شانزدهم در جوامع موسى ادغام شده بودند. به عنوان رابطى بين اسلام اقوام ماندينگ و اسلام اقوام ولتائى عمل نمودند.

طريقه ها

مارابوها نقش مهم در حياط مذهبى و اجتماعى سكنه مسلمان ولتا داشته اند. شعبه ليديه طريقه قادريه از قديميترين طريقه ها به شمار مى رود. طريقه تيجانيه حاج عمر بيشترين پيرو را در بين مسلمانان اين كشور به خود اختصاص داده است مارابوهاى آفريقا كه از دير زمان اساس سنتى جامعه اسلامى را تشكيل مى دادند اكنون اين وضع را حفظ كرده اند. البته تدريجاً اشكال سازمانى به خود گرفته اند كه مى توان از جمعيت مسلمانان واگادوگو كه هدف آن ترويج اسلام، مبارزه عليه جهل و گمراهى از طريق توسعه مدرسه ها كتابخانه ها و غيره نام برد.

ادیان و مذاهب عمده و پیروان هر کدام

طبق آمار رسمی و غیر رسمی، اولین مذهب رایج در کشور اسلام و سپس آنیمیسم و در رده سوم مسیحیت می باشد. بر اساس آمار اعلام شده 52 درصد مردم بورکینافاسو را مسلمانان، 20 درصد را مسیحیان و همچنین 20 درصد را آنیمیستها و 8 درصد پیروان بقیه ادیان تشکیل می دهند.

در واقع می توان گفت شمار جمعیت دارای عقاید و باورهای بومی بعد از جمعیت مسلمانان بیشترین افراد را تشکیل می دهند (40%) در مورد پیروان مسیحیت نیز لازم به یادآوری است که آنان عمدتاً کاتولیک و وابسته به کلیسای روم می باشند.

اسلام

در مورد ورود دین اسلام به بورکینافاسو تاریخ دقیق و مشخصی وجود ندارد ولی آنچه مسلم است این است که این تاریخ به سالها قبل از استعمار بازمی گردد زیرا زمانی که استعمارگران وارد این کشور شدند خبر از فعالیت مسلمین و مخالفت رهبران اسلامی علیه استعمار داده اند.
آنچه تاکنون در خصوص چگونگی ورود اسلام به کشور گرفته و نوشته شده است حاکی از ورود این دین توسط تجار و مبلیغین کشور های نیجر، مالی و غنا به شهرهای جنوب شمال غربی و شرق کشور است.[1] در سالهای دهه 1920 فرمانده اداره امور ولتای علیا طی گزارشی به فرمانده مستعمرات غرب آفریقا در داکار از هسته های اسلامی در شهرهای بوبودیولاسو، مسافرت بعضی از مسلمانان به حج و رواج کلاسهای آموزش قرآن خبر داده است مسجد بوبو دیولاسو - دیولاسو[2]در مرکز شهر بوبو- در سال 1890توسط مرحوم صیدقی سانون ساخته شده است این مسجد به سبک معماری سودانی و دارای دو مناره می باشد.

- تشکیلات مذهبی حوزه ها و مراکز آموزش دینی رهبران مذهبی

1- فرقه تیجانیه

یکی از تشکیلات با نفوذ و دارای پیروان زیاد در بور کینافاسو فرقه تیجانیه می باشد. این فرقه حدود هفتاد سال پیش توسط فردی بنام ابوبکر مایگا از قبیله مارانشی در بوکینافاسو پایه گذاری شد.

وی در سال 1880 میلادی در دهکده نامی سی گما واقع در استان یاتانگا در شمال بورکینافاسو متولد شد. مایگا مذهب آنیمیست که مذهب رسمی مردم محل تولدش بود را رها نمود و به اسلام روی آورد. در سن 24 سالگی جهت آشنایی با قرآن به دهکده گنه واقع در کشور مالی مسافرت نمود.
در سال 1918 میلادی جهت زیارت خانه خدا راهی حجاز شد این سفر یکسال بطول انجامید سپس برای آشنایی با علوم اسلامی احادیث و قرآن به کشور سودان عزیمت نمود. در همانجا با شیخی بنام سلاموی آشنا شده و مذهب تیجانیه را از وی گرفت آنگاه راهی شهر کمانسی در کشور غنا گردید و مدتی در آنجا اقامت گزید و پس از این مدت به کشورش یعنی بورکینافاسو مراجعت نمود.
ابوبکر مایگا در ابتدای ورود به واگادوگو به تبلیغ اسلام پرداخت استعمارگران او را به جرم تبلیغ دین اسلام به مدت بیست روز زندانی کردند پس از آزادی از زندان عازم محل تولدش شد به محض ورود با مخالفت اهالی ساکن در آن دهکده که همگی آنیمیست بودند مواجه شد فلذا از آنجا و محلی را در نزدیکی دهکده برای زندگی خود برگزید.
مایگا به مرور به تبلیغ و نشر دین اسلام پرداخت و در نتیجه تلاشهای وی، افرادی به دین مبین اسلام مشرف شدند این محل به تدریج محل سکونت مسلمانهای منطقه شد که هم اکنون رحمت اللهی نامیده می شود و در این بخش اقدام به ساخت مسجدی برای اقامه نماز نمود.
بخش رحمت اللهی هم اکنون با بیش از 5 هزار نفر جمعیت پایگاه و شهر مقدس طرفداران فرقه تیجانیه می باشد که در 25 کیلومتری شهرستان واهی گویا مرکز استان ویاتانگاه قرار دارد. این بخش دارای یک مسجد بزرگ و یک محل تجمع جهت مراسم مذهبی و یک مدرسه فرانسه عرب می باشد نهایتاً شیخ ابوبکر مایگا در سال 1945 در سن 63 سالگی فوت نمود.

یکی دیگر از رهبران تیجانیه در بورکینافاسو شیخ محمد مایگا بود وی فرزند بزرگ شیخ ابوبکر بود که به جای پدر رهبری جریان تیجانیه را به عهده گرفت با تلاش وی فرقه تیجانیه به عنوان یک انجمن از سوی دولت به رسمیت شناخته شد او در سال 1923 در رحمت اللهی به دنیا آمد از طریق پدرش به کسب معارف اسلامی و آشنایی با قرآن پرداخت.
مسجد فعلی رحمت اللهی و مدرسه فرانسه عرب مفاتح العلوم توسط وی پایه گذاری شد. این مدرسه در سال 1966 شروع به کار نمود و هم اکنون دارای 700 دانش آموز می باشد این مدرسه 80 مدرسه کوچک و بزرگ در سطح کشور را تحت پوشش خود قرار داده است شیخ محمد مایگا دو کتاب به نامهای الوضع و الارشاد و الرد الوهابیه می باشد. وی در سال 1978در سن 63 سالگی فوت کرد.
یک هفته بعد از فوت شیخ محمد مایگا، فرزند ارشد وی آقای شیخ ابوبکر مایگا رهبر فعلی تیجانیه رهبریت این فرقه را بر عهده گرفت. شیخ مایگا در سال 1947در بخش رحمت اللهی بدنیا آمد در سن 6 سالگی برای فراگیری قرآن به شهر یوره در کشور مالی رفت این مسافرت 13 سال به طول انجامید آنگاه به مدت 5 سال در ابیجان پایتخت کشور ساحل عاج، دو سال در خرطوم پایتخت سودان و 8 سال در دانشگاه الازهر مصر در قاهره و بالاخره 8 سال نیز در دانشگاه ام القوی در شهر مکه مشغول تحصیل بود تا اینکه در سال 1983 موفق به اخذ فوق لیسانس در رشته فقه و اصول گردید. فرقه تیجانیه در حال حاضر حدود 3 میلیون نفر از مسلمانان این کشور را در برمی گیرد.

2- وهابیت
یکی از تشکلهای اسلامی در بورکینافاسو جنبش وهابیت می باشد این جنبش در سالهای دهه 1960 توسط فردی بنام محمد کوته که به امر تجارت با تجار سعودی مشغول بود از طریق شهر بوبو وارد بورکینافاسو شد وی با برخورداری از حمایت و امکانات مالی کشور عربستان به جذب پیروان بیشتر در بورکینافاسو پرداخت.
نامبرده ابتدا برای تربیت مبلغین در راستای وهابیت هر ساله تعدادی از کسانی که از فراگیری خوبی برخوردار بودند را در ایام حج به مکه اعزام می نمود تا ضمن انجام فرایض حج تحت آموزش ایده های وهابیت قرار گیرند.
از سوی دیگر با شرکت در امور خیریه مانند کمک به بیماران، پرداخت وام تجاری، فراهم نمودن تسهیلات ازدواج برای طرفداران خود و ساختن مساجد اقدامات مفیدی را جهت جذب پیروان بیشتر انجام داد.
با رشد وهابیت آنها به مرور زمان به تبلیغ عقاید و ایده های خود پرداختند با آغاز این مرحله از فعالیتها به مرور زمان در مقابل فرقه و گروههای اسلامی قرار گرفتند. اساس اختلافات آنها با دیگر گروههای اسلامی بر دو محور اصلی استوار بود:

1- اکثر کسانی که در راس امور مذهبی بورکینافاسو قرار دارند تمام و یا قسمتی از تحصیلات خود را در عربستان سعودی طی کرده اند و لذا با واقعیات این گروه آشنا هستند و اکثرا با آن مخالفند از آن جمله می توان به رهبر فعلی تیجانیه اشاره نمود.

2-وهابیون وجود هر نوع فرقه و تشکیلات اسلامی به جز وهابیت را رد می کنند و در ابتدای فعالیتهای خودشان در این کشور مخصوصا در سخنرانی های خود بر این امر اصرار می ورزند.

اختلافات وهابیون با بقیه مسلمانان در بورکینافاسو در سال 1970 موجب درگیری در چندین منطقه خصوصا در شهرستانهای بوبو و واگادوگو گردید که با بجای گذاشتن تعدادی زخمی و ویران شدن مسجد هابیون و مداخله پلیس به پایان رسید.

3- احمدیه
فرقه احمدیه فعالیت خود را در سال 1989 بطور رسمی در واگادو آغاز نمود رییس این فرقه شیخ محمد ادریس و معاون وی تاریک محمود (هر دو پاکستانی الاصل) می باشند.
مبلغین این فرقه در مرکز تربیت مبلغین فرقه احمدیه در کشور غنا آموزش و دوره دیده اند. این فرقه مدعی است که حدود 2500 نفر در بورکینافاسو به عضویت آن در آمده اند مراکز اصلی فعالیت آنها شهرستانهای واگادوگو، بوبو و توگان می باشد.

در اوایل سال 1990 دومین کنگره این فرقه در واگادوگو با شرکت روسای فرقه احمدیه در کشور های همسایه مانند ساحل عاج، توگو، غنا، نیجر و... برگزار گردید. این فرقه علیرغم تلاش فراوان نتوانسته است جایگاه مناسب و با ارزشی بین علما و روحانیون و مسلمانان بورکینافاسو پیدا نماید.

4- جماعت اسلامی
جماعت اسلامی یک تشکیلاتی اسلامی و با سابقه در بورکینافاسو می باشد. این تشکیلات توسط امامان مساجد و پیرمردان به روش قدیمی اداره می شود. ریاست این گروه را آقای تومانی تریانده به عهده دارد. این تشکیلات علیرغم قدمت فعالیت قادر به جذب نیروهای روشنفکر و جوان نیست لذا روز به روز از قدرت و نفوذش در کشور کاسته می شود.

5- انجمن اسلامی دانشجویان و محصلین
انجمن اسلامی دانشجویان و محصلین، تشکیلاتی جدید فعال و پرتحرک می باشد که تلاش خود را حول جذب جوانان و تربیت آنها از طریق مدارس و دانشگاهها متمرکز نموده است و تاکنون به پیشرفتهای قابل توجهی نیز دست یافته اند. اکثر اعضای این انجمن دارای تحصیلات عالی و مشاغلی در وزارتخانه و دوائر دولتی می باشند. آنها از نظر بنیانهای عقیدتی ضعیف، ولی مشتاق فراگیری و آشنایی با اسلام هستند.


مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در بورکینافاسو

آزادگان شهر واگادوگو بورکینافاسو در روز عاشورای حسینی و ماه محرم هم نوا با دیگر عزاداران و محبان اهل بیت(ع) در سراسر جهان، در سوگ سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) عزاداری کردند.

Image
منابع و مأخذ:

1- گسترش اسلام در غرب آفريقا - مروين هيسكت - ترجمه احمد نمائى- محمد تقى اكبرى
2- مسلمانان آفريقا- ژوزف ام كوك- ترجمه دكتر اسد الله علوى
3- تاريخ آفريقا- بزيل ديو يدسن- ترجمه هرمز رياحى - فرشته مولوى
4- مسائل ژئو پلينگ اسلام، دريا، آفريقا- ايولاكست - ترجمه دكتر عباس آگاهى
5- نگاهى نو به كشورهاى جهان - سازمان گيتاشناسى
6- نشريه مطالعات آفريقا- دوره جديد- شماره اول - وزارت امور خارجه
7- نبرد اسلام در آفريقا - سيد هادى خسرو شاهى
کتاب بورکینافاسو (به سفارش دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی).
نشر: تهران وزارت امورخارجه، مرکز چاپ و انتشارات 1388.
[1] .برای اطلاعات بیشتر درخصوص تاریخچه وروداسلام به منطقه غرب آفریقا به منابع زیرمراجعه شود:
Mervyn hiskett the development of islam in west africa(london : long man 1982)
Nehemia levtzion muslem and chief in west africa (London:oxford 1968)
[2] Bobo-cioulasso
(1) ژوزف کوک، مسلمانان افریقا، ترجمة اسدالله علوی، مشهد 1373ش.
(2) موسوعة السیاسة، چاپ عبدالوهاب کیالی، بیروت 1979ـ1994.
(3) مروین هیسکت، گسترش اسلام در غرب آفریقا، ترجمة احمد نمایی و محمد تقی اکبری، مشهد 1369 ش.
دانشنامه جهان اسلام جلد : 1 صفحه : 2040
najm134
 
پست ها : 2044
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am


بازگشت به علویان جهان


cron
Aelaa.Net