علویان آفریقای جنوبی

ایده شناسی و تجمع شناسی علویان جهان

علویان آفریقای جنوبی

پستتوسط najm134 » چهارشنبه ژانويه 04, 2017 8:56 pm

.
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

علویان آفریقای جنوبی

پستتوسط najm134 » يکشنبه ژانويه 08, 2017 2:33 am

علویان آفریقای جنوبی


اين کشور در جنوبي ترين نقطه قاره آفريقا قرار گرفته كه تقريباً كم آب است و در طول ساحل شرقي گرم استوائي، داراي روزهاي گرم و شب هاي سرد مي باشد.
در آفريقاي جنوبي تمامي اديان داراي پيرواني هستند از جمله مسيحيت كه اكثريت دين مردم را تشكيل مي دهد و مسلمانان با بیش از دو میلیون نفر دومين گروه ديني هستند كه به نسبت جمعيت، داراي موقعيت هاي مناسبي در مناصب سياسي، علمي و اقتصادي نيز مي باشند و يهوديت نيز پيرواني دراين كشور دارد.
پايتخت آفريقاي جنوبي شهر پرتوريا است كه مقر دولت و مركز سياسي كشور مي باشد، پارلمان در شهر كيپ تاون، مركز قوه قضاييه شهر بلوم فونتن و ژوهانسبورگ بزرگترين شهر و مركز اصلي فعاليت هاي اقتصادي كشور است.
مساحت اين كشور 1.221040 كيلومتر مربع بوده و جمعيت 50 ميليوني آن را به ترتيب سياهپوستان، سفيد پوستان، رنگين پوستان و آسيايي ها تشكيل مي دهند.
نخستین گروه مسلمانان حدود سال 1667 وارد آفریقای جنوبی شدند. پس از آن گروه های چندی از شرق آفریقا به عنوان برده یا تبعیدی سیاسی وارد این سرزمین شدند.

تصوير

این گروه از تبعیدیان سیاسی افراد بسیار شاخصی بودند که معروفترین آنها " شیخ یوسف" فردی متقی و فرهنگی بود. او دارای سوابقی درخشان در رهبری و مبارزه علیه امپریالیسم آلمان بود.

گروه اخیر در واقع پیشقراولان اسلام درآفریقای جنوبی به شمار آمده و در شرایط سخت اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در ایمان خود مستحکم و پابرجا بودند. ایستادگی مسلمانان فوق در برابر استعمارگران آلمانی از این افراد مبارزانی متحد را برای خدمت به اسلام فراهم ساخته بود. تلاش و کوشش خستگی ناپذیر این مسلمانان باعث گردید تا آینده دین اسلام در آفریقای جنوبی تضمین گردد.

علاوه بر اینکه مسلمانان اخیر در قرن هفدهم از مناطق Java آمده و در کیپ سکنی گزیده بودند، از سوی دیگر گروه های مسلمان دیگری را نیز شاهدیم که در قرن نوزدهم از هند به آفریقای جنوبی آمده و در منطقه ای به نام Natal مستقر شدند. نخستین گروه مسلمانان هندی در دهه 1860 به عنوان کارگران کشاورز پیمانکار شکر به آفریقای جنوبی آمدند. آنها پس از ده سال اقامت در این سرزمین برای بازگشت به هند و یا اقامت دائم در آفریقای جنوبی تصمیم گرفتند و در این میان بسیاری از مسلمانان هندی در منطقه ماندند و به تدریج بر جمعیت آنها افزوده می شد.

ورود گروه های مسلمان هندی به آفریقای جنوبی همچنان تا سال 1911 زمانی که حکومت هند به علت نارضایتی حاصله از سوی نژاد پرستان سفیدپوست از مهاجرت مسلمانان هندی به این سرزمین خودداری نمود با وقفه ادامه داشت. بسیاری از مسلمانانی که در آفریقای جنوبی مانده بودند توانستند به عنوان تجار مسلمان در کنار کارگران بومی آفریقایی کار کردند و برخی از آنها ضمن عزیمت به شهرهای آفریقای جنوبی برای خود مغازه هایی را دست و پا کردند که این کارشان مورد تشویق کشاورزان نیز واقع شد.

در این میان ورود گروه مسلمان دیگری را از زنگبار به آفریقای جنوبی شاهد هستیم. بین سالهای 1880- 1873 پانصد برده آزاد شده به شهرهای دوربان و ناتال آورده شدند که اتفاقاً اکنون نیز اسم گروه در منطقه ای به نام Bayview,Chatsworth در خارج دوربان مستقر هستند.

براساس دیدگاه ZK Seedat))، (1) اصل و تبار "زنگباریها" در بندر دوربان آفریقای جنوبی به منطقه ای به نام Mauka در جنوب موزامبیک مربوط می شود. به هر حال، چون این گروه از مسلمانان به عنوان بردگان آزاد شده از جزیره زنگبار آمده بودند، خواهان این بودند که از بومیان آفریقایی در دوربان مجزی باشند و لذا، دارای هویتی مخصوص خود تحت نام " زنگباریان" شناخته شوند. البته بعدها چون در زمان آپارتاید در منطقه Chatsworth واقع در منطقه مسکونی هندیها اقامت داشتند، به عنوان طبقه ای از مهاجرین آسیایی در آمدند.

مسلمانان زنگباری از این جهت خوش شانس بودند که زمانی که هندیها به دوربان رسیدند آنها تجارت را شروع کرده و به زودی اقدام به تاسیس مسجد و مدرسه کردند و لذا زنگباریها نیز توانستند از این امکانات آموزشی و دینی بهره ببرند. همین تسهیلات باعث گردید تا در آینده ای نه چندان دور هویت اسلامی زنگباریها تقویت گردد.

تعداد مسلمانان زنگباری در آفریقای جنوبی به درستی مشخص نیست اما نباید از بین 10000- 7000 نفر بیشتر باشد. "ایمان و اعمال دینی جامعه زنگباری هنوز به واسطه اعقابشان چند نژادی است". آنها هنوز به برخی از کنش های رفتاری متعلق به Makua، فرهنگ البسه، موسیقی، زبان عمل کرده و برخی نیز نمی توانند زبان وطنی سواحیلی خود را صحبت کرده و یا آن را بفهمند.

مسلمانان دیگر در واقع " مالاویها" بودند که جهت یافتن کار (معدن) به بخش های مختلف آفریقای جنوبی آمدند و از سوی جامعه اسلامی به عنوان " موذن" در مساجد به کار گرفته شدند.

از طرف دیگر در تحلیل اجتماعی حضور مسلمانان در آفریقای جنوبی،" مبارزه و بقا" اصلی مهم بود. چرا که ورود به قاره ای جدید بدون هیچگونه آگاهی از آینده موجب گردید تا مسلمانان کیپ هرگز به این نکته پی نبردند که حضورشان در جنوب آفریقا به سال 1667، در واقع توانست حلقه رابطه مصر با کیپ را تکمیل نماید به طوری که اسلام و مسلمانان از شمال آفریقا گرفته تا جنوب این قاره از امتیاز هویتی ممتاز برخوردار شده اند. با این وجود، بریتانیا مبادرت به عزیمت هندیها به منطقه ناتال به سال 1860 نمود و با چنین اقدامی در واقع حلقه رابطه دیگری را از سواحل شرق آفریقا به سواحل آفریقای جنوبی ایجاد نمود.

Trimingham1980))، اعتقادش بر این است که پدیده استعمار (با توجه به بحث مطروحه گسترش اسلام در آفریقا) خود باعث توسعه این دین در آفریقا گردید و البته نویسده اخیر بیشتر اشاره اش به گسترش اسلام در شمال آفریقا بوده و چه بسا به این مساله توجه نداشته که چطور آلمان و بریتانیا بذرهای اسلام را در جنوب آفریقا کاشتند.

آن زمان، با مسلمانان کیپ همچون برده و تبعیدی سیاسی رفتار می شد و آنها هرگز اجازه نداشتند تا اعمال دینی خود را در جمع انجام دهند. در چنین شرایط سختی بود که مسلمانان ایمان خود را حفظ نموده به نسل بعد از خود منتقل می ساختند. البته همین که آنها توانستند ایمان دینی را به نسل بعد منتقل کنند خود حرکت مهمی محسوب می شود. یکی از ویژگی های این مسلمانان برخورداری از علما و بزرگان دینی بود. حضور افرادی چون" شیخ یوسف و توآن گورو" که تلاش بسیاری را برای آموزش اسلام کردند قابل نوجه است.

در سال 1794 نخستین مسجد مسلمانان در در خیابان Dorp در بندر کیپ تاون یه بهره برداری رسید و در سال 1804 بود که بریتانیا آزادی عبادت را پس از 137 سال حضور مسلمانان به آنها داد.

مسلمانان "ناتال" در این میان بسیار خوش شانس بودند که توانستند ضمن پرداختن به امور تجاری، به رفت و آمد به مساجد و نیز فعالیت های آموزشی بپردازند. شرایطی که بسیاری از مسلمانان مجبور شدند به دیگر کشورها چون لسوتو، سوازیلند، بوتسونا، زیمبابوه و زامبیا مهاجرت نمایند. مسلمانان آفریقای جنوبی در سالهای بعد حضور اقتصادی خود را قوی تر نمایند تا اینکه در آینده ای نه چندان دور به بازرگانانی زبانزد مطرح شده و موفق به داشتن مساجد، مدارس و موسسات مربوط به خود گردند.

مسلمانان از زمان ورود خود در سال 1860 تا 1948 زمانی که حزب ملی نژاد پرست و آپارتاید به قدرت رسید امکان این را نداشتند که پیام اسلام را به راحتی در اختیار مردم بومی آفریقای جنوبی قراردهند.

و اما سالهای بین 1960- 1948دوران آشفتگی مسلمانان در برابرآپارتاید بود. تا اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 70 که شاهد احیای جهانی اسلام بودیم تاسیس حرکت جوانان مسلمان دوربان افریقای جنوبی را در دسامبر 1970 شاهد بودیم. این حرکت در واقع آغاز دوران رشد آگاهی جامعه اسلامی در این سرزمین بوده و دارای پیام مهم اسلام به مردم بومی آفریقا بود.

اسلام طی قریب چهار دهه به تدریج در آفریقای جنوبی خاصه در زمینه هایی چون آزادی، برابری و اتحاد جوانان جامعه تلاش کرد. تا اینکه مسلمانان کیپ تاون در دهه 1980 با شعارهای اسلامی ضمن حضور در خیابانها خواستار حضور قوی تر این دین در جامعه شدند. در آن زمان خواست مهم مسلمانان در واقع حرکت آزادیبخش در سایه دین اسلام بود. شخصیت هایی چون : امام هارون، احمد تیمول، بابلا سالوجی و دکتر حسین حافیجی همه در راه مبارزه برای عدالت و آزادی جان خود را فدا کردند. در همین دوران بود که اسلام طرفداران بسیاری را در بین جوانان آفریقایی پیدا کرد.

از آن زمان اسلام از طریق فعالیت مراکز دعوت و تبلیغ گسترش زیادی یافت. متاسفانه آمار دقیقی از تعداد مسلمانان بومی چنین دورانی در دست نمی باشد. از زمان اولین انتخابات دموکراتیک، حرکت گسترده ای را از دیگر کشورهای آفریقا چون نیجریه، سومالی، اریتره، مالاوی و دیگر کشورهای همسایه آفریقای جنوبی شاهد هستیم. فعال شدن هر چه بیشتر مساجد در ژوهانسبورگ و دوربان به خصوص در روزهای جمعه نشانی از حضور قوی تر مسلمانان در منطقه بود.

مسلمانان حدود 3/1% جمعیت بالای 40 میلیونی آفریقای جنوبی را تشکیل می دهند و هر چند آمار رسمی سال 1996 تعداد مسلمانان را 555584 نفر نشان می دهد اما خود مسلمانان رقم 2% را برابر جمعیت 900 هزار نفر تا یک میلیون نفری را برای خود قائل هستند. هر چند جمعیت مسلمانان رقم بالایی را تشکیل نمی دهد امام حضور کیفی اسلام در آفریقای جنوبی قابل ملاحظه است.

مساجد بسیار زیبا در شهرهای دوربان، ژوهانسبورگ و کیپ تاون که تعدادشان را بالای 500 باب مسجد در سراسر آفریقای جنوبی می دانند و نیز فعالیت مدارس فراوان اسلامی و نیز مراکز تجاری. فروشگاه های اسلامی همه دال بر تقویت ورشد بالنده اسلام در آفریقای جنوبی است. همینطور گفته می شود تعداد بیش از پنجاه دبستان متعلق به مسلمانان، یک بانک اسلامی و... باعث شده تا به زعم بسیاری از مردم جهان اقلیت مسلمان در آفریقای جنوبی از نظر سازمان دهی زبانزد باشد.

بعدها ما شاهد حضور قوی تر اسلام در دوران دموکراسی پس از پارتاید و در دوران رهبری نلسون ماندلا در آفریقای جنوبی هستیم. حضور حداقل چهار وزیر مسلمان در بین بیست و هفت وزیر کابینه حضور 15% اسلام را در بدنه دولت نشان می دهد. حضور نمایندگان مسلمان در مجلس و شخصیت های مسلمان در ارکان مختلف جامعه بار دیگر حضور قوی اسلام را در این کشور بیان گر است. این در حالی است که می بینیم برای نمونه موزامبیک با 40% جمعیت مسلمان، بیشترین تاثیر اسلامی را در منطقه شمال کشور دارد و در این میان فقط مالاوی را که دارای رئیس جمهوری مسلمان است را می توان متمایز ساخت.

آفریقای جنوبی را " خانه قدرت آفریقا" نام نهاده اند و رئیس جمهور " تابو امبکی" مساله رنسانس آفریقایی را مطرح کرده و حال باید دید که آیا مسلمانان آفریقای جنوبی نقشی را برای خود در این رنسانس می بینند؟ و اینکه آیا در حالی که نیم با بیش از نصف جمعیت قاره آفریقا مسلمان است می توان رنسانس آفریقایی را بدون رنسانس اسلامی شاهد بود؟


عزاداری و اهتزاز پرچم امام حسین (ع) بر فراز قله کوه تیبل

تعدادی از جوانان شیعه و عاشق اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) در شهر «کیپ تاون» با صعود به ارتفاعات «کوه تیبل» در جنوب غربی کشور "آفریقای جنوبی"، پرچم عزای امام حسین (علیه السلام) را در آنجا به اهتزاز درآوردند و با زبان محلی برای سید و سالار شهیدان روضه خواندند

Image
Image
Image
Image

جمعيت 31/5 ميليون در صد مسلمانان 4/1%.
طبق آمار رسمى بر خلاف ديگر كشورهاى آفريقائى اسلام توسط گروههاى قومى وارد گرديد. بلكه به واسطه پديده استقرار و به رشد كارگران خارجى مسلمانان در اين كشور اسلام گسترش پيدا كرد.
در آفريقاى جنوبى نمى توان از اسلام گرائى سخن گفت بلكه بيشتر بايد از رشد يك جامعه و ادغام كم و بيش موفق آن در يك محيط جديد ياد كرد.

در سال 1667 نخستين مسلمانان در كاپ پياده شدند. آنها از اندونزى آمده بودند و جامعه مالزيائى كاپ را تشكيل دادند. اين جامعه از جوامع ديگر اسلامى كه تبار هندى پاكستانى دارند متمايز است.

در آفريقاى جنوبى طريقه رفاعيه كه الهام بخش آن مراسم مذهب تشيع است و قادريه سمانيه و نقشبنديه حضور دارند. روساى اين طريقه ها در قاهره و مكه تعليم ديده اند. البته مسلمانان بنياد گراد نظر خوبى نسبت به اين طريقه ها ندارند.


منابع و مأخذ


1- گسترش اسلام در غرب آفريقا - مروين هيسكت - ترجمه احمد نمائى- محمد تقى اكبرى
2- مسلمانان آفريقا- ژوزف ام كوك- ترجمه دكتر اسد الله علوى
3- تاريخ آفريقا- بزيل ديو يدسن- ترجمه هرمز رياحى - فرشته مولوى
4- مسائل ژئو پلينگ اسلام، دريا، آفريقا- ايولاكست - ترجمه دكتر عباس آگاهى
5- نگاهى نو به كشورهاى جهان - سازمان گيتاشناسى
6- نشريه مطالعات آفريقا- دوره جديد- شماره اول - وزارت امور خارجه
7- نبرد اسلام در آفريقا - سيد هادى خسرو شاهى
پی نوشتها:
1- S v Sicard,The Zanziba is in Durban:ZK Seedat
1-Eandivenga:Islam In Zimbabwe- Mambo Press- 1983.
2- Amra Mohamed: Islam in southern Africa: A Hisorical Perspective-Islam in Africa Conference-Institute of Global Cultural Studies –binghmpton University(19-22 April 2001)
3- Phiri Sheikh Umari: Islam In Southern Africa (A General survey)- Universty of Zimbabwe-2007.
4-Trimmingham,J.S;Islam in Trpical Africa;Clarendon Press;Oxford;1964
5- Stamer P.Josef: Islam In Sub- Sahara Africa-Spain-1996
6-Ayittey B.N. George: Africa Unchained-the Blueprint For Africas Future-U.S.A-Palgrave-2005
7-Rodney Walter:how Europe Underdeveloped Africa-U.S.A-1981
8- Martin Phyllis M&O,Meara Patrick:Africa-Second Edition-U.S.A-1986
9- Trimingham: The Influence of Islam upon Africa- 1968
10-Mazrui Ali: The Triple Heritage- 1969
11- Kasule Omar H: Islamic Dawah in Africa- Kenya- 1982
12-Mervyn Hiskett: The Development of Islam in East Africa-Longman-1984
13-Author unknown Report on Islam in Mozambiqe,Southern Africa Islamic Youth Conference.unpublished1987.
14- Kokole OH:Religion in Afro-Arab Relations:Islam and Cultural Changes in Modern Africa in Proceedings of Islam in Africa Conference 1993.Spectrum Books Ltd.Nigeria,in association with Safari Books Ltd.UK 1993,p233-5.
15-Lewis IM.Islam in Tropical Africa,Oxford University Press-1966
16-Hiskett Mervyn,The development of Islam in West Africa,Longman,1984.p19-20
knowledgebase.icro.ir
فصلنامه مطالعات آفریقا (شماره 17)
دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه
محمد حسن ایپکچی - وابسته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در زيمبابوه
najm134
 
پست ها : 2045
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am


بازگشت به علویان جهان


Aelaa.Net