مرسولات ياد مولا (منه السّلام)

در معرفت حضرت وجه الله دوران امام انس و جان محمد بن الحسن المهدي صاحب عصر و زمان (منه السلام)

ياد مولا (منه السّلام) = 510

پستتوسط najm134 » جمعه دسامبر 15, 2023 12:13 pm

بسم الله الرحمان الرحيم
يا حضرت وجه الله

هر لحظه هنگام ياد مولاست ولى روز جمعه و خصوصا عصر جمعه بهار ياد مولاست.

السلام عليكم و رحمة الله
تشرف ابوالبغل کاتب محضر حضرت مولا (منه السلام و الیه التسلیم)

مرسوله را از آدرس زير دريافت كنيد

http://www.aelaa.net/Ersaal/5/3/abulbaghlekateb.mp3
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

ياد مولا (منه السّلام) = 511

پستتوسط najm134 » جمعه دسامبر 22, 2023 12:35 am

بسم الله الرحمان الرحيم
يا حضرت وجه الله

هر لحظه هنگام ياد مولاست ولى روز جمعه و خصوصا عصر جمعه بهار ياد مولاست.


السلام عليكم و رحمة الله
توسل به حضرت مولا (منه السلام و الیه التسلیم)

مرسوله را از آدرس زير دريافت كنيد

http://www.aelaa.net/Ersaal/5/3/Yaade-Mawlaa511.mp3
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مرسولات ياد مولا (منه السّلام) = 512

پستتوسط najm134 » جمعه ژانويه 12, 2024 2:26 pm

بسم الله الرحمان الرحيم
يا حضرت وجه الله

هر لحظه هنگام ياد مولاست ولى روز جمعه و خصوصا عصر جمعه بهار ياد مولاست.


السلام عليكم و رحمة الله
تشرف جوانی به نام یاقوت محضر حضرت صاحب الزمان (منه السلام و الیه التسلیم)

مرسوله را از آدرس زير دريافت كنيد

https://drive.google.com/file/d/1J7LG5p ... sp=sharing
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مرسولات ياد مولا (منه السّلام) = 513

پستتوسط najm134 » جمعه فبريه 02, 2024 2:33 pm

آشنايى با مشهد آثار رضوى و آثار مهدوى (عليهما السلام) در تهران

دولاب یکی از محله‌های تاریخی پایتخت به شمار می‌رود و داستان‌های مختلفی درباره بناهای قدیمی و سبک زندگی اهالی این محله نقل شده است. مسجد پیر دولاب که در دوره‌های تاریخی مختلف تغییر نام داده ارزشی فرامحلی دارد و به عنوان قدیمی‌ترین مسجد تهران شناخته می‌شود.

مسجدی که در روزگار قدیم به نام مسجد پیر دولاب شناخته می‌شد، یکی از بناهای تاریخی و به تعبیری از نمادهای اصلی این محله است. قدیمی‌های محله دولاب معتقدند، این مسجد به اندازه‌ای قدیمی است که کسی زمان ساخت آن را دقیق نمی‌داند.

قدمت مسجد «پیر» در روایت‌های محلی به حدود هزار سال می‌رسد و برخی پژوهشگران، مسجد پیر دولاب را نخستین مسجد تهران می‌دانند. جواد متبحری دولابی، متولی مسجد پیر، درباره یکی از معروف‌ترین روایت‌هایی که درباره این مسجد نقل شده می‌گوید: «در روزگار قدیم تهران رسم بر این بود که کنار هر مسجد یک حمام و حسینیه می‌ساختند و با همین استدلال می‌توان گفت مسجد پیر و حمام دولاب و تکیه‌چال، تقریبا در یک بازه زمانی کوتاه بنا شده‌اند. درباره مسجد پیر روایت‌های بسیاری وجود دارد که سینه‌به‌سینه منتقل شده و به نسل امروز رسیده است. روایت شده که امام رضا(ع) در مسیر رسیدن به مرو از ری و دولاب عبور کرده‌اند و اگر چنین روایتی درست باشد، ایشان نماز را در مسجد قدیمی دولاب اقامه کرده‌اند. به همین خاطر مسجد پیر در یک برهه تاریخی به نام قدمگاه شناخته می‌شد.»

Image

مسجدی با چند نام
مسجد پیر بنا به روایت‌های محلی و به گواه کارشناسان میراث فرهنگی قدمت هزار ساله دارد و عنوان قدیمی‌ترین مسجد پایتخت را یدک می‌کشد و به ثبت میراث هم رسیده است. البته عملیات بازسازی این مسجد تاریخی از چند سال قبل شروع شده و هنوز ادامه دارد.

متبحری درباره سیر تاریخی این مسجد می‌گوید: «چند سال قبل بود کارشناسان میراث فرهنگی برای کنکاش درباره قدمت و هویت تاریخی مسجد پیر به اینجا آمدند و به شواهدی هم دست پیدا کردند. کارشناسان میراث، بقایای مهر، تسبیح و سجاده‌ای را که به حدود هزار سال قبل تعلق داشت در مسجد ما کشف کردند و همین داشته ها ثابت می‌کند که مسجد قدیمی گذربالای دولاب، قدیمی‌ترین مسجد پایتخت است و به دوره ایلخانی - سلجوقی تعلق دارد. مسجد پیر در طول تاریخ بارها تغییر نام داد. در یک برهه‌ای به دلیل اینکه کف آن را با حصیرهای قدیمی پوشانده به عنوان مسجد حصیری شناخته می‌شد. بعدها به مسجد پیر دولاب و مسجد زیر بازارچه تغییر نام داد و یک زمانی هم به آن مسجد جامع دولاب می گفتند.»

آنطور که متولی مسجد پیر دولاب می‌گوید، این مکان تاریخی بعد از بازسازی به مسجد بقیه‌الله ‌تغییر نام داده و مردم شهرهای مختلف ایران برای اقامه نماز در این مسجد به تهران می‌آیند.
Image

مسجد 800 ساله تهران که میرزا اسماعیل دولابی پیشنمازش بودمسجد بقیة الله محله دولاب تهران در حدود ۸۰۰ یا ۹۰۰ سال قدمت دارد که این قدمت از سوی کارشناسان میراث فرهنگی اعلام شده است. بخشی از این مسجد به دوره ایلخانی ـ سلجوقی و بخش دیگر به دوره قاجار برمی‌گردد.
خبرگزاری فارس ـ گروه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: برای تهیه این گزارش که خواندنش را آغاز کردید، راهی محله دولاب می‌شوم. محله دولاب در جنوب شرقی شهر تهران و در منطقه ۱۴ واقع شده است. این محله در گذشته یکی از روستاهای قدیمی در حاشیه شهر تهران بود که به علت وجود خاک حاصلخیز، کشاورزی و کاشت صیفی‌جات در آن رونق زیادی داشت. در این منطقه ساکنان برای بیرون کشیدن چاه از آب از دولاب و دلو استفاده می‌کردند. معنی دولاب، چرخ چوبی با ریسمان و دلو، ظرفی برای بیرون کشیدن آب از چاه است. به همین دلیل، این محله «دولاب» نام دارد.

خیابان خاوران را به سمت بزرگراه امام علی(ع) پیش می‌روم تا در تقاطعش به خیابان عبدالحسین شیرازی برسم. انتهای این خیابان محلی است که باید خود را به آن‌جا برسانم. فضای این خیابان یک طرفه بسیار قدیمی بود و خانه‌ها و مغازه‌هایش حال و هوای متفاوتی با دیگر نقاط شهر تهران داشت. یک حسینیه و یک مسجد در مسیر می‌بینم، اما محل قرار ما انتهای این خیابان است. انتهای این خیابان که از دور، گویی بن‌بست است. قرار ما در مسجدی است که یکی از قدیم‌ترین مساجد تهران به شمار می‌رود؛ دُرست کنار تکیه چال که روزی ماجرای آن را هم خواهم نوشت.

حاج حسین حاتمی مسئول هیأت امنای مسجد بقیةالله که این روزها کلیددار مسجد هم هست

مسجدی که ۸۰۰ و حتی ۹۰۰ سال قدمت دارد

بنای بیرونی مسجد هیچ شباهتی به دیگر مساجد شهر ندارد؛ گنبد و گلدسته‌ای ندارد و حتی مدتی است که تابلویی هم ندارد. نام مسجد، بقیةالله است. حوالی زمان نماز مغرب به مسجد می‌رسم که کم‌کم افراد عمدتاً مسن راهی مسجد می‌شوند. بعد از اقامه نماز با پرس‌وجو حاج حسین حاتمی مسئول هیأت امنای مسجد را پیدا می‌کنم. او پیرمردی است خوش‌رو و باصفا که از قدیمی‌های محله دولاب است و همه کاره این مسجد. پسرش هم مدتی است، امام جماعت مسجد شده است. سر حرف را باز می‌کنیم و در سوال اول از قدمت این مسجد می‌پرسم که او می‌گوید: «مسجد در حدود ۸۰۰ یا ۹۰۰ سال قدمت دارد که از سوی کارشناسان میراث فرهنگی اعلام شده است. کارشناسان میراث، بعد از ثبت ملی این مسجد، بیش از ۲ ماه کاوش داشتند تا تاریخ و قدمت دقیقی از این مسجد پیدا کنند. آن‌ها به لایه‌های عمیقی نفوذ پیدا کردند تا بررسی زمین‌شناسی انجام دهند. یک کوزه سفالی و چند سکه‌ای را که در حفاری‌های این مسجد به دست آمد، به آلمان فرستادند تا بررسی دقیق صورت گیرد.»




این مسجد از دو بخش تشکیل شده است. بخشی از آن با دیوارها و سقف‌های هشتی، سقف کوتاه‌تری دارد که به بخش مردانه و زنانه برای اقامه نماز تقسیم شده است و ورودی مسجد که با الهام از همان بخش اول، دیوارها و سقف‌های هشتی دارد، اما سقف آن بسیار بلند‌تر است. حاتمی در این باره می‌گوید: «بخش اول که سقف کوتاه‌تری دارد از سوی کارشناسان میراث فرهنگی برای دوره ایلخانی ـ سلجوقی است و بخش جلویی که سقف بلندتری دارد، برای دوره قاجار است. آثاری که از این دو بخش به دست آمد و مورد بررسی قرار گرفت هم این تشخیص را ثابت کرد.»

نام اولیه مسجد، «زیربازارچه» بود

از حدود ۱۸ سال پیش روند ثبت‌ملی شدن این مسجد در سازمان میراث فرهنگی آغاز شد و در نهایت این مسجد به عنوان یک بنای تاریخی ثبت ملی شد. حاتمی می‌گوید: «این مسجد با نام‌های متعددی میان مردم مشهور است. اول به نام مسجد زیربازارچه مشهور بود که در کنار آن آب‌انبار قرار داشت و در جنب دیگر آن، گوشت‌فروشی و ... بود. امام جماعت این مسجد مدتی شخص مشهوری به نام شیخ علی متبحری بود که در میان مردم، مسجد به نام مسجد شیخ علی مشهور شد.»

Image

بخشی از مسجد که به نقل از مرحوم دولابی، امام زمان(عج) در آن نماز خوانده است

چرا مسجد، بقیةالله نام گرفت؟

نام این مسجد در میراث فرهنگی به نام مسجد بقیةالله به ثبت رسیده است. مسئول هیأت امنای مسجد می‌گوید: «براساس نقلی از مرحوم میرزا اسماعیل دولابی که بنده افتخار داشتم شاگرد ایشان هم بودم که وصیت کرده بود تا زمان زنده بودنش نقل نشود؛ ایشان امام زمان(عج) را در این مسجد دیده بودند و حتی پشت سر ایشان نماز اقامه کرده بودند. مکانی که میرزا فرموده بودند، امروز بخش زنانه مسجد شده است. به همین دلیل نام مسجد، بقیةالله شد و مردم نیز بارها حاجت خود را در این مسجد گرفته بودند.»

امام زمان(عج) در این مسجد به مردم تذکره می‌دادند

ماجرای امام زمان (عج) و این مسجد فقط همین نقل نیست و روایت دیگری نیز وجود دارد. حاتمی در این خصوص می‌گوید: «روزی یک مادر و دختر به مسجد ما آمدند و به محض ورود به حالت غش افتادند و مدام اشک می‌ریختند. زمانی که آرام شدند، علت را جویا شدیم. آن‌ها گفتند حدود دو هفته پیش به فاصله یک شب، هم مادر و هم دختر خواب می‌بینند که امام زمان(عج) در مسجدی حضور پیدا کرده و مردم صف کشیده بودند تا تذکره بگیرند. آن‌ها دو هفته تمام مساجد قدیمی شهر تهران را گشتند تا بتوانند آن مسجد را پیدا کنند. زمانی که وارد این مسجد می‌شوند، فضای داخلی این مسجد را دُرست مشابه همان فضای خواب می‌بینند.»
Image


فضای بیرونی مسجد بقیةالله که به تازگی مرمت شده است

کارشناسان میراث فرهنگی در حال ترمیم بنای مسجد هستند

فضای بیرونی مسجد این روزها بازسازی شده و کمی حالت قدیمی خود را از دست داده، اما نشان می‌دهد که ترمیم شده است. ماجرا را از حاتمی جویا می‌شوم و او می‌گوید: «کارشناسان میراث فرهنگی بعد از کاوش‌های خود، کار مرمت و بازسازی بنا را آغاز کردند. ابتدا چند سال پیش فضای بیرونی مسجد را با الهام از شرایط گذشته‌اش ترمیم کردند و فضای داخلی مسجد را هم رنگ‌آمیزی کردند. آن‌ها بنا دارند فضای داخلی مسجد را نیز مشابه فضای بیرونی، آجرکاری کنند که فعلاً به دلیل کمبود بودجه کار به تعویق افتاده است. براساس نقل گذشتگان این مسجد با پول مردم که عمدتاً کشاورز هم بودند، بنا شده است و امروز هم هیچ درآمدی ندارد و تمامی هزینه‌ها با کمک اهالی همین محله دولاب پرداخت می‌شود.»

سرعت کار میراث فرهنگی و شهرداری در مسجد سرعت ندارد

فضای داخلی مسجد اما چنگی به دل نمی‌زد و بسیار به هم ریخته است؛ طوری که انگار بخش‌هایی از مسجد، به عنوان انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی ورودی زنانه و مردانه یکی است. با گلایه از حاتمی جویای این ماجرا می‌شوم. او می‌گوید: «این وضعیت برای خود ما هم تاسف‌انگیز است، اما به دلیل کاوش‌ها و کارهای عمرانی میراث فرهنگی، فضای مسجد کاملاً به هم ریخته شده است. آن‌ها بنا دارند مدتی دیگر برای مسجد تهویه مطبوع نصب کنند تا در ایام سرد سال فضای بهتری داشته باشد. درخصوص ورودی مسجد نیز متاسفانه، بارها مسجد ما دچار سرقت شده است. یک مرتبه به صورت کامل درب سرویس بهداشتی را دزدیدند، بارها اموال موجود مسجد مورد سرقت قرار گرفت و چندین مرتبه نیز اموال زنان هنگام نماز سرقت شد. برای همین بعد از بازگشایی مسجد در دوران کرونا، درب پشتی را که برای زنان بود، بستیم تا بتوانیم به وضعیت امنیتی مسجد سروسامانی دهیم. متاسفانه میراث فرهنگی و شهرداری روند بازسازی مسجد را بسیار کند پیش می‌برند.»

Image

تابلوی مسجد بقیةالله که این روزها در بخش مردانه مسجد قرار گرفته است

روزها مردم برای اقامه نماز در مسجد، صف می‌بندند

حاتمی در این خصوص ادامه می‌دهد: «شهرداری از ما خواست که با شروع کرونا مسجد را تعطیل کنیم تا بازسازی کنند اما ما دلمان نیامد و حتی شده با یک فرش نماز جماعت را برپا کردیم. در بعضی شب‌ها پنج نفر برای نماز می‌آمدند اما بعضی از شب‌ها جمعیت به قدری زیاد است که برخی بیرون می‌ایستند تا بعد از پایان نماز افراد داخل، وارد شوند و نماز خود را در این مسجد به واسطه تبرک بخوانند.»


این مسجد بانی ازدواج جوانان و مانع طلاق است

در این مسجد پیش از کرونا، سه وعده نماز برپا می‌شد که این روی تابلو مسجد هم درج شده است. این را حجت‌الاسلام محمدعلی حاتمی، امام جماعت مسجد می‌گوید و وارد بحث می‌شود و ادامه می‌دهد: «بعد از کرونا هم دوباره اقامه نماز در مسجد جان گرفته است و من توفیق دارم، شب‌ها در مسجد برای اقامه نماز حاضر شوم. جلسات منظم آموزش قرآن برای خواهران و برادران هم قبل از کرونا برگزار می‌شد. سخنرانی هم در این مسجد هرروز بعد از نمازهای یومیه برپا بود. این مسجد محل بررسی مشکلات خانوادگی مردم محله است و حتی برای معرفی جوانان به یکدیگر برای ازدواج هم فعال است.»

بعد از نماز، جلساتی با حضور امام جماعت برای پرسش و پاسخ و حل مشکلات محله برگزار می‌شود

ظرفیت کار در مسجد هست، اما حمایتی نمی‌شویم

او ادامه می‌دهد: «این مسجد موقوفه‌ یا درآمدی ندارد و به دلیل وضع درآمدی مردم این منطقه، کمک مردمی خاصی هم ندارد. برای همین مظلوم افتاده است؛ به همین خاطر کار در مسجد، بسیار سخت پیش می‌رود. در دوران کرونا مردم کمک‌های خود را به مسجد می‌دادند تا به دست نیازمندان برسد. این کمک‌ها شامل بسته غذایی و معیشتی بود که میان نیازمندان توزیع می‌‌شد. قبل از کرونا کلاس قرآنی، ریاضی و ... در مساجد برپا می‌شد که البته بسیاری از اقدامات به دلیل بازسازی‌ها متوقف شده است. ظرفیت کار در مسجد وجود دارد و جمعیت لازم هم هست، اما حمایت نداریم و بخشی از کارها، روی زمین مانده است. در حال حاضر میراث فرهنگی بانی و طراح و شهرداری منطقه پیمانکار مسجد است که هر دو نهاد اصلاً کار را با سرعت پیش نمی‌برند.»



مرحوم میرزا اسماعیل دولابی مدتی در این مسجد امام جماعت بود و سخنرانی می‌کرد

نام این مسجد با نام مرحوم محمداسماعیل دولابی گره خورده است. همانطور که خواندید، یکی از نقل‌های ارتباط مسجد با امام زمان(عج) منتسب به میرزاست. این مسجد با محل زندگی مرحوم میرزا اسماعیل دولابی فاصله اندکی دارد. او که مدتی در منزل پدری خود در دولاب سکونت داشت، به نوعی همسایه این مسجد بوده و بسیاری از عبادات خود را در این مسجد بجا می‌آورده است. از حاج حسین حاتمی که در اواخر عمر میرزا، توفیق شاگردی و مؤانست با او را داشته درباره خصوصیات میرزا و رفت‌ و آمدش به مسجد می‌پرسم که می‌گوید: «میرزا اسماعیل دولابی مدتی در این مسجد امام جماعت بود و سخنرانی داشت. او پیشکسوت و ارباب این منطقه و مورد احترام همه بود. او امام جماعت مسجد بود و به مشکلات مردم را رسیدگی می‌کرد. میرزا اسماعیل دولابی را در مدت زندگی‌اش همه‌کس درک نکردند. میرزا ساده لباس می‌پوشید و بسیار ساده غذا می‌خورد و کسانی که دل در گروه حقیقت داشتند، جذب او می‌شدند.»

Image



مرحوم دولابی نقل کرده بود که روزی امام زمان را
در مسجد بقیةالله دیده و پشت سرش نماز خوانده است

روایتی از میرزا که مردم ۲ ماه دنبال جوابش بودند

میرزا اسماعیل دولابی روزی با پدرش به نجف رفت و نقل می‌کرد زمانی که این سفر را شروع کردم، از ایران دل کندم و دوست داشتم در حوزه نجف تحصیل کنم، اما پدرم می‌گفت من در امر کشاورزی، دست‌تنها هستم و تو باید کمکم کنی. او تعریف می‌کرد که به حرم امیرالمومنین یا حرم امام حسین(ع) (تردید از من است) مشرف شدم و راه چاره خواستم که ندایی شنیدم: اسماعیل! به حرف پدرت گوش کن. من هم به ایران برگشتم. دو هفته بعد از حضور میرزا در ایران، جمعی به خانه او می‌روند و بعد از آن چشم برزخی میرزا باز می‌شود.

این‌ها تعاریف دیگری است که حاتمی از میرزا اسماعیل دارد و ادامه می‌دهد: «میرزا اگر چند ساعت بالای منبر می‌رفت، از حرف زدن او خسته نمی‌شدید و حتی خودش هم خسته نمی‌شد. او موعظه‌گر بود و روایاتی را نقل می‌کرد که بسیار دست اول بود. روزی میرزا فرمود: پیامبر(ص) می‌فرماید: اگر کسی به سن ۴۰ سالگی رسید، اما عصا در دست نداشت، قطعاً جهنمی است. بسیاری در جلسه تشکیک کردند و او در نهایت فرمود: دو ماه وقت دارید تا ماجرای این حدیث را کشف کنید. بعد از دو ماه کسی نتوانست جوابی بیاورد و خودش توضیح داد که منظور از این عصا، احتیاط و پرهیز از سهل‌انگاری است. یعنی فرد بعد از ۴۰ سالگی به پختگی می‌رسد که احتیاطش در کار بیشتر می‌شود که اگر این رخ ندهد، عاقبتش ختم به خیر نمی‌شود. توضیحات میرزا در این خصوص بیش از نیم ساعت طول کشید.»

مصداق این مسجد را فقط شاید در مسجد جامع شهرهای شوش دانیال و اصفهان می‌توان دید. به رغم اینکه نامش از سال‌ها پیش در فهرست آثار ملی ثبت شده، با این حال همواره مورد کم لطفی مسئولان مربوطه قرار گرفته است. مسجد بقیةالله(عج) یا مسجد «آقا شیخ علی» بیشتر از کلنگی بودنش، غریبی نام آن است که خاطر را آزرده می‌کند، چرا که هنوز خیلی از پایتخت‌نشین‌ها از وجودش خبر ندارند و نمی‌دانند در کوچه‌های پر پیچ و خم دولاب، چنین بنای تاریخی و دیرپایی وجود دارد.

سلام عليكم
1- از 143 براى معرفي اين مشهد اثر حجج الهى عليهم لسلام تقدير مي شود

2- الحمدلله خود دانشجويان توجه به معارف الهيه دارند
و سرنخها را بيجويى و احيا نموده و تعليم و نشر مى دهند
و همنيطور بى تفاوت و تماشاجي نمي مانند

4-بناى اوليه مسجد توسط يكى از حضرات معصومين بوده است
اهالی می گفتند مسجدشان معجزه می کند،
می گفتند حاجت می دهد،
می گفتند خشت اول مسجد را یکی از حضرات مقدسه معصومین علیهم‌السلام گذاشته است

5- روایت شده که امام رضا(علیه السلام) در مسیر اسارت بردن به مرو از ری و دولاب عبور کرده اند ، این مسجد قدمگاه و مصلای حضرت امام رضا علیه السلام بوده و اساس ساخت مسجد گردیده شده است . به همین خاطر مسجد پیر در یک برهه تاریخی به نام قدمگاه حضرت شناخته می شد.»

6- در اين مسجد به نقل از مرحوم دولابی، امام زمان(منه السلام) در آن نماز خوانده اند
مرحوم میرزا اسماعیل دولابی وصیت کرده بود تا زمان زنده بودنش نقل نشود؛
ایشان امام زمان(منه السلام) را در این مسجد دیده بودند
و پشت سر ایشان نماز اقامه کرده بودند.

7- امام زمان(منه السلام) در این مسجد به مردم تذکره (كذرنامه زيارت) میدادند
عنايت امام زمان (منه السلام) به این مسجد فقط همین نقل نیست
و شرح دیگری نیز وجود دارد.
حاتمی در این خصوص میگوید: «روزی یک مادر و دختر به مسجد ما آمدند و به محض ورود به حالت غش افتادند و مدام اشک میریختند. زمانی که آرام شدند، علت را جویا شدیم. آنها گفتند حدود دو هفته پیش به فاصله یک شب، هم مادر و هم دختر خواب میبینند که امام زمان(منه السلام) در مسجدی حضور پیدا کرده و مردم صف کشیده بودند تا تذکره (كذرنامه زيارت) بگیرند. آنها دو هفته تمام مساجد قدیمی شهر تهران را گشتند تا بتوانند آن مسجد را پیدا کنند. زمانی که وارد این مسجد میشوند، فضای داخلی این مسجد را دُرست مشابه همان فضای خواب میبینند.»

8- البته بايد موضع دقيق نماز حضرتين عليهما السلام مشخص شود با برسش از قديميها
قاعدتا بايد محراب قديمي مسجد موضع مصلاي مباركه حضرتين باشد
اما اينكه در توضيحات نوشته در قسمت زنانه فعلا واقع است
با اين جهت تظابق ندارد
جون معمولا موقعيت قسمت زنانه يادر بشت سر قسمت مردانه است يا در مجاور قسمت مردانه
مكر اينكه مقدار اوليه مسجد در محدوده فعلى زنانه مسجد بوده
و در اين سالهاى اخير از ناحيه قبله يا ناحيه مردانه توسعه داده باشند
و در هرصورت تا ان بيرمردها هستند و روايات شفاهي معتبر سينه به سنيه دارند
دقيقا موضعش مشخص و با جراغي و تابلويي معلوم باشد
و متوليان مسجدبه اين امر تشويق شوند
نمي شودكه جزو معرفي مسجد دومطلب مصلا بودن را نقل كنند اما جاى ان نماز را بي اهميتبدانند و معلوم نكنند!!!

مكر اينكه ان قسمت در محل زنانه مسجد مبترك معروف شده است
محلي بوده كه در خواب آن دو نفر حضرت تذكره مي داند به مردم


9- آدرس روي نقشه اين مكان نورانى و موقعيتش نسبت به مركز شهر تهرالن (بهارستان و بازار)
https://neshan.org/maps/@35.680469,51.4 ... fb27d0d850
تصاوير بيشتر
https://darvazehtehran.ir/%D9%85%D8%B3% ... %A7%D8%A8/
توضيحاتى درباره تاريخجه آن
https://www.masjed.ir/u/8r4
http://www.touristha.ir/tourism/mosque-9936.html

10- جقدر خوب مي شد كه كسي به ان مسجد رفته
و عصر جهارشنبه ها كه مخصوص معرفي و زيارت اونلاين مشاهداثار حجج الهي (جز مشاهد معظمه) است
برنامه زيارت اونلاين از اين مكان را فراهم مي كرد
جه اينكه عصرهاى جهارشنبه براى اهل همت است كه بروند اين توفيق را براى سايرين فراهم كنند
نه اينكه بنشينند اكر كسي اتفاقي از جايى رد شد دوربين بدهند
و يا اكركسي نرفت همينطوري بخواهند مزاري (غير مشهداثار حجج الهي) را بجايش دوربين بدهند

بارك الله فيكم اجمعين
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

ياد مولا (منه السّلام) = 514

پستتوسط najm134 » جمعه فبريه 09, 2024 11:07 am

بسم الله الرحمان الرحيم
يا حضرت وجه الله

هر لحظه هنگام ياد مولاست ولى روز جمعه و خصوصا عصر جمعه بهار ياد مولاست.

السلام عليكم و رحمة الله
توسل به حضرت مولا صاحب الزمان (منه السلام و الیه التسلیم)

مرسوله را از آدرس زير دريافت كنيد.
https://drive.google.com/file/d/1tUBQqT ... p=drivesdk
آخرين ويرايش توسط najm134 on جمعه مارس 01, 2024 2:29 pm, ويرايش شده در 2.
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

ياد مولا (منه السّلام) = 515

پستتوسط najm134 » جمعه فبريه 23, 2024 11:36 am

سم الله الرحمان الرحيم
يا حضرت وجه الله

هر لحظه هنگام ياد مولاست ولى روز جمعه و خصوصا عصر جمعه بهار ياد مولاست.

السلام عليكم و رحمة الله
مشهد آثار مهدوى عليه السلام درصحن مسجد جامع اصفهان (بطور مكرر)

اين مطلب را 40 سال قبل از مرحوم حاج شيخ مهدى مظاهرى مطلع شده بودم يادم آمد گفتم به اين مكان مشهد آثار مهدوى عليه السلام نيز توجه بدهم
تا كه زائران دو مكان معرفى شده قبلى (منبر و كنار درب بقعه مجلسى) در مسجد جامع اصفهان وقتى به اين مسجد شريف مى روند
به مكان صحن مسجد (خصوصا صفه غربى كه نماز برگزار مى شود) هم توجه داشته و بهره مند شوند ولو بسلامي و دعايى و نمازى و توسلى

اللهم وفقنا و وفقهم ووفقهن جميعا وجمعاء

در تصوير زير صفه غربى آنى است كه بخشى از آن با ميله هايى عمودى اطرافش مشخص است
والحمدلله رب العالمين

Image

https://drive.google.com/file/d/177G8Ly ... p=drivesdk


http://www.aelaa.net/Ersaal/5/3/Yaade-Mawlaa514.mp3
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

مرسولات ياد مولا (منه السّلام) = 516

پستتوسط najm134 » جمعه مارس 08, 2024 3:28 pm

بسم الله الرحمان الرحيم
يا حضرت وجه الله

هر لحظه هنگام ياد مولاست ولى روز جمعه و خصوصا عصر جمعه بهار ياد مولاست.

السلام عليكم و رحمة الله

مشهد آثار مهدوي عليه السلام در صحن پشت سر مبارک ( عتیق - کهنه) حضرت رضا علیه السلام نزدیک درب بست بالای سر (شیرازی) تا سقاخانه

به نقل از آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی از شاگردان برجسته مرحوم آیت الله میرزا مهدی اصفهانی چنین است:
آقای سید محمد باقر دامغانی، ساکن مشهد، از علما و شاگردان مرحوم آیت الله آقا میرزامهدی غروی اصفهانی قدس سره بود و زیاد به خدمت آن بزرگوار می‌رسید.
ایشان سال‌ها به مرض سل مبتلا بود و بسیار ضعیف و نحیف شده بود. در آن زمان این بیماری غیر قابل علاج بود و همه از مداوای ایشان مایوس شده بودند.
روزی دیدم ایشان بسیار سر حال، سالم و بانشاط و بدون هیچ کسالتی نزد ما آمد. همه‌ی ما تعجب کردیم و از علت شفا یافتنش پرسیدیم.
گفت: یک روز که خون زیادی از حلقم آمد و دکترها مأیوسم کرده بودند، خدمت استادم، آقا میرزامهدی اصفهانی، رفتم و به ایشان شرح حالم را گفتم.
معظم له دو زانو نشست و با قاطعیت عجیبی به من گفت:
تو مگر سید نیستی؟ چرا از اجدادت رفع کسالت خود را نمی‌خواهی؟ چرا به محضر حضرت بقیة الله الاعظم علیه السلام نمی‌روی و از آن حضرت، طلب حاجت نمی‌کنی؟ مگر نمی‌دانی آنها اسمای حسنای پروردگارند ؟
آیا در دعای کمیل نخوانده‌ای که فرموده یا من اسمه دواء و ذکره شفاء؟

تو اگر مسلمان باشی، اگر سید باشی، اگر شیعه باشی، باید شفایت را همین امروز از حضرت بقیه الله، ارواحنا فداه، بگیری!

تشرف در حرم رضوي علیه السلام
و خلاصه، آن‌قدر سخنان محرک و تشویق کننده به من گفت که من گریه ام گرفت و از جا بلند شدم، مثل آن که می‌خواهم به محضر بقیه الله عجل الله فرجه بروم.
لذا، بدون آن‌که متوجه باشم، اشک می‌ریختم و با خود زمزمه می‌کردم و می‌گفتم:
یا حجة بن الحسن العسکري ادرکني!
و به طرف صحن مقدس حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام می‌رفتم.
وقتی به صحن کهنه ( پشت سر مبارک) رسیدم، آن جا را طوری دیگر دیدم. صحن بسیار خلوت بود و تنها جمعیتی که در آن دیده می‌شدند، چند نفری بودند که با هم می‌رفتند. و پیشاپیش آنان، سیدی بود که من فهمیدم، حضرت ولي عصر علیه السلام هستند.
با خود گفتم: چون ممکن است آنها بروند و من به ایشان نرسم، خوب است که آقا را صدابزنم و از ایشان شفای مرض خود را بگیرم.
همین که این خطور از دلم گذشت، دیدم آن حضرت برگشتند و نگاهی با گوشه چشم به من کردند و عرق سردی بر بدن من نشست
ناگهان، صحن مقدس را به حال عادی دیدم. دیگر از آن چند نفر خبری نبود و مردم به طور عادی در صحن رفت و آمد می‌کردند. من بهت‌زده شدم. در این بین متوجه شدم که آثار کسالت سل در من نیست.
به خانه برگشتم و پرهیز را شکستم و آن‌چنان حالم خوب شده است که هرچه می‌خواهم سرفه کنم، نمی‌توانم و سرفه‌ام نمی‌آید.

مرحوم حاج شیخ مجتبی قزوینی، در این جا، به گریه افتادند و فرمودند:
بلی؛ این بود قضیه‌ی آقای سید محمدباقر دامغانی. و من بعد از سال‌ها که او را می‌دیدم، حالش بسیار خوب بود و حتی فربه شده بود.

Image Image
Image Image
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

ياد مولا (منه السّلام) = 517

پستتوسط najm134 » جمعه مارس 15, 2024 3:26 pm

بسم الله الرحمان الرحيم
يا حضرت وجه الله

هر لحظه هنگام ياد مولاست ولى روز جمعه و خصوصا عصر جمعه بهار ياد مولاست.

السلام عليكم و رحمة الله

مشهد اثر مهدوي (منه السلام) در مسجدكوفه


موضعش جند قدم شمال محاذي مقام امام صادق (علیه السلام) در اول فضاى صحن و قسمت غيرمسقف (قَبلى = چون قسمت مسقف امروزي وسيعتر از مسقف قديم و صحن امروز كوچكتر از صحن قديم است)

واقعه اش:

علامه شيخ على اكبر نهاوندى نقل كرده اند :
جناب آقا میرزا هادی – ایده الله تعالی – از شیخ جلیل فاضل نبیل، شیخ علی‌اکبر روضه‌خوان حکایت کرد که گفت:
من دو مرتبه خدمت حضرت ولی‌عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مشرف شدم.

تشرف در مسجد کوفه
مرتبه اول؛ شبی در مقام حضرت صادق (علیه‌السلام) در مسجد کوفه خسته شده بودم و از شدت گریه، گویا پوستی به صورت کشیده بودم. به دیوار مسجد، سمت حرم مسلم (علیه‌السلام) تکیه داده بودم.
در دل آن شب تار نظر افکندم، ناگاه چند قدم دورتر از مقام (امام صادق) در فضای مسجد، شَبَح بزرگواری ظاهر شد که نور به زمین می‌افکند گویی چراغی زیر عبا دارد.
هرچه نظرم را بالاتر بردم، به همین نحو نور می‌دیدم؛ گویا سرپوشی بر روی او گذارده‌اند و او را مستور کرده‌اند لکن روشنی آن نمایان است و هکذا تا نهایت قامت ایشان، کامل و تمام به این نحو نمایان بود.

از مشاهده آن، محو تماشا شدم و ابدا خیالی در خاطرم خطور نمی‌کرد. نفهمیدم مشغول عبادت بود یا صرف قیام بود. مدتی بدین منوال بود تا آن‌ که حرکت کردند و از مد نظر به طرف پشت سر (آن زائر) رفتند.

تا برگشتم، (بشت سرم نكاه كردم) كسی را ندیدم.
برخاستم و به سمت صحن مسلم دویدم، اثری ندیدم.
بلافاصله به سمت حرم هانی دویدم، اثری ندیدم.
باز به سمت مسجد مراجعت نمودم و فریاد از نهاد برکشیدم.

از شدت ناله و افسوس من، والده از حجره بیرون جست، مرا بغل گرفت و گفت:
تو را چه شده است؟
حکایت حال را بیان نمودم.

توضيح:
قديم؛ حجرات مسجد كوفه باز بود براى و بيتوته و استراحت زوار استفاده مي شد افراد؛ خصوصا آنها كه با خانواده مي رفتند ابتدا حجره اى را مفروش كرده، و وسايل گذارده؛ و سبس به اعمال مي برداختند احتمالا از حجرات شرقى مسجد بوده كه مادرش صدايش را شنيده است

نكته:
اين موضع مشهد اثر مهدوي (منه السلام) احتمالا يكي از مقامات حجج الهي (عليه السلام) است كه از اطلاع عموم مستور و بي نشان مانده است

وفقنا الله لزيارة حضرته ومشاهد آثاره آمين رب العالمين

Image


مسجد كوفه - مقدار شبستان مسقف جنوبى قبل از ساختمان اخير و حجرات سمت شرقى مسجد


Image
آخرين ويرايش توسط najm134 on جمعه مارس 29, 2024 2:29 pm, ويرايش شده در 2.
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

ياد مولا (منه السّلام) = 518

پستتوسط najm134 » جمعه مارس 22, 2024 12:19 pm

بسم الله الرحمان الرحيم
يا حضرت وجه الله

هر لحظه هنگام ياد مولاست ولى روز جمعه و خصوصا عصر جمعه بهار ياد مولاست.

السلام عليكم و رحمة الله

تشرف به زيارت حضرت صاحب الامر منه السلام در بالاسر حضرت مولا على عليه السلام


تشرف به زيارت حضرت صاحب الامر منه السلام در بالاسر حضرت مولا على عليه السلام توسط آيت الله سيد نصرالله مستنبط
از فقهاى بزرگ نجف و از شاگردان مرحوم آيت الله سيدعلى قاضي و داماد مرجع آيت الله خويي (رضوان الله عليهم اجمعين) دربالاسر حضرت مولا على عليه السلام:

حاوى تفاوت قرائت حضرت با رايج و ذكر برائت درقنوت نماز حضرت

روزى طرف صبح (بین الطلوعین) در سمت بالاسر (محل نماز جماعت صبحشان) که مشغول خواندن زیارت جامعه کبیره بودند مى بینند :
آقاى عربى؛ در جلوى ایشان؛ محاذى بالا سر مشغول نمازند!!
و قرائتى مى خوانند که تاکنون از هیچ کس چنین قرائتى نشنیده بوده مجذوب حال و قرائت و تجوید او مى شود .
معلوم مى شود: قرائت حضرت صاحب الزمان عليه السلام با قرائت رايج متفاوت است و آنقدر متفاوت كه به اندك استماعى بر مستمع معلوم مى شود
تا به قنوت مى رسد مى شنود که در قنوتش مى خواند…
اللهم ان معاویه بن ابى سفیان آذى علیا فالعن معاویه لعنا وبیلا و عذبه عذابا الیما (یا قریب به این مضمون)
فرمود پس خواستم از او سوال کنم که این دعا و قنوت در جائى آمده؟ یا از خود اوست و او انشاء فرموده؟ پس با اینکه در دسترس من بود، بلند شدم که بعد از نماز او بپرسم دیدم نیست
هر چند به این طرف و آن طرف نگریستم او را ندیدم.
دانستم مولایم عجل اللَّه فرجه الشریف بوده است.
آرى از چنین سید بزرگوار و فقیه جامع و عالم عاملى بعید نیست که بارعه به فیض لقاء و زیارت مولایمان رسیده باشد منتهى مکتوم داشته.
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

ياد مولا (منه السّلام) = 519

پستتوسط najm134 » جمعه مارس 29, 2024 2:26 pm

بسم الله الرحمان الرحيم
يا حضرت وجه الله

هر لحظه هنگام ياد مولاست ولى روز جمعه و خصوصا عصر جمعه بهار ياد مولاست.

السلام عليكم و رحمة الله

مشهد آثارمهدوى (منه السلام) در بالاسر حرم حسينى (عليه السلام) دو مترى ضريح مبارك (حدود ستون شمالى بالاسر كه زيرش را خالى كرده اند)


یکی از علما، شيعه كه عالم بزرگ كربلا بود حدود شصت هفتاد سال پیش، می‌گوید :
من در شب نیمه شعبانی، در حرم امام حسین سلام الله علیه بودم.
دو متری ضریح در بالا سر یک آقای بزرگواری را دیدم در سن حدود چهل سالگی که ایستاده است (مطابق اوصاف حضرت دربيشترين ظهور سني) و با خدا به طرز عجیبی مناجات می‌کند.
من رفتم یک نگاهی به او کردم.
او هم زیرچشمی یک نگاهی به من کرد که از نگاه او مهر و عطوفت می‌بارید ، و یک لبخند ملیحی در چهره من زد.
با اینکه من خودم از علماء بزرگ شیعه بودم و همه مرا احترام می‌کردند، تا او به من نگاه کرد هیبتی از او در من ایجاد شد که سرم را پایین انداختم. نتوانستم در نگاه کردن به او ادامه دهم.
بار دوم برگشتم یک نگاه کردم، دیدم این بار یک لبخندی به من زد که دندانهای ثنایای او آشکار شد و خیلی دندانهای سفید قشنگی داشت (مطابق يكي ديكر از اوصاف حضرت).
این بار دیگر شروع کردم همین طور نگاه کردن و قیافه او را انداز و برانداز می‌کردم.
دیدم :
محاسنی دارد مشکین و به هم پیوسته ، و ابروانی به هم پیوسته. محاسنش مشکین که روی صورتش را فقط پوشانده بود. بینی کشیده شده، پیشانی بلند، اندام متناسب با هم. (اين اوصاف هم با اوصاف حضرت موافقت دارد)
ولی در عین حال مهر و عطوفت از چهره او می بارید.
یک وقت دیدم دستهای خودش را این گونه، (یک مقدار پایین‌تر از صورتش، بدون اینکه دستهایش را به هم چسبانده باشد) به طرف آسمان، (بسمت) بالاسر امام حسین قرار داده و دارد برای مؤمنین دعا می‌کند.
همینطور که دعا می‌کرد، مثل اینکه تمام زوار قبر امام حسین را می‌پایید و از نگاه به آنها خوشحال بود.
یک نگاهی به آنها می‌کرد، مثل صاحبی که به اولاد خود، یک امامی که به رعیت خود نگاه می‌کند. این گونه به آنها نگاه می‌کرد و برای آنها دعا می‌کرد.
من دقت کردم. دیدم دعاهایش هم دعاهای عجیبی است. (مثل شخصى كه مُشْرٍف و سرور و بالاسر شيعيان است)

از جمله دعاهایش این بود:

اللهم اَحْمِ حَوْزَتَهم و سَدِّد خُطْوَتَهُم و شَدِد صَولَتَهم إنك القوى العزيز

خدایا از حوزه شیعیان حمایت کن. گامهای آنها را (در مسير) استوار گردان. صولت و عظمت و شوکت آنها را بیشتر کن که تو هم قدرت داری. هم عزیز و گرانقدری.

باز آن آقاى جليل دعای دیگری دیدم برای آنها می‌کند. عرضه می‌دارد به درگاه خدا:

اَللَّهُمَّ اِغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ اَلْأَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَ اَلْأَمْوَاتِ


دعای دیگری کرد:
اللهم شافِ مرضاهم اللهم عافِ مبتلاهم
خدایا شیعیان مریض را شفا عنایت کن. شیعیان مبتلا را از بلا عافیت و نجات عطا کن.

تا اینکه رسید به این دعا:

اللهم سوّدهم (سَوددهم)

باخودم گفتم سودهم (سوددهم) یعنی چه؟ بعد فکر کردم دیدم از لغت سیادت می‌آید. سوددهم یعنی خدایا مومنان و شیعیان را آقای همه عالمیان ساز.

اللهم أيدهم اللهم سودهم اللهم سوددهم
خدایا شیعیان را تایید کن. خدایا شیعیان را آقای همگان ساز.

با خودم گفتم خدایا این آقا کیست؟
من شروع کردم همراه او دعا کردن. گویا داشت به من که عالم بزرگ شیعه كربلا بودم یاد می‌داد چگونه به فکر مومنین و مومنات باش. چگونه از حریم شیعیان دفاع کن.

ناگهان ديگر ايشان را نديدم . با خود گفتم او که بود؟

بعد می‌گوید من رها کردم دعا و زیارت را. و از حرم خارج شدم، رفتم در صحن. بدنبال ايشان كرديدم حدود بیست دقیقه، نيافتم ايشان را و این آقا همواره و فقط در ذهن من بود:
خدایا این چه بزرگواری بود که من حرمت او را نگه می‌داشتم با اینکه خودم عالمی هستم.
همه مردم حرمت مرا نگه می‌دارند ولی او که بود که من بی‌اختیار حرمت او را نگه می داشتم و مشغول به احترام به او بودم.
به همین شکل مشغول فکر بودم ، تا اینکه به یکی از کسانی که در علوم عجیبه و غریبه و جفر دستی داشت، مراجعه کردم و سؤال کردم: او چه کسی بوده است؟.
در جفر سؤال ازموضوع مطلوب را كه كسى نمي داند به جمله مختصر عربي يا فارسى تنظيم كرده و از طريق علم جفر مي پرسند
عالم جفر با محاسباني مخصوص جواب را مي دهد كه در يك جمله در سطر نهايي محاسبات جفر بدست مي آيد ، و باسخها صحيح و قاطع است

آن عالم جفر تعبیرش در جواب از جدول جفر این بود گفت :

او رب الشيعة است.

من اول تعجب کردم که رب الشيعة یعنی چی؟
بعد فکر کردم با قرآن كريم و روایات صادر شده از ائمه در ذیل آن آیات همخوانی دارد

وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا
كه منظور از رب الارض = امام الارص است
جون رب به معنى مربى و مدبر امور ولذا در فارسى هم بروردگار مي كويند
ضمن اينكه رب در كلام عربي به معنى سربرست و صاحب اختيار است = يعنى = سربرست و صاحب اختيار شيعه

سلام الله على مولانا صاحب العصر والزمان و رضوان الله عليهما (صاحب الواقعة وصاحب الجفر)


والحمدلله رب العالمين
najm134
 
پست ها : 2046
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:15 am

قبليبعدي

بازگشت به معرفت ناحيه مقدسه


Aelaa.Net