مجمع علوم تقويم

مجمع گفتگوی پژوهشگران و آموزشگران علوم تقويم و نجوم و تنجیم

مجمع علوم تقويم

پستتوسط najm111 » جمعه آپريل 22, 2011 4:11 pm

بسم الله الرحمان الرحيم
.
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

Re: مجمع علوم تقويم

پستتوسط najm111 » يکشنبه مه 13, 2012 9:20 pm

سوال:
لطفا تفاوت بروج فلکی و نجمی را توضیح دهید كه امروزه حدود 30 درجه تفاوت دارند؟

جواب:

مسير دايرة البروج كه مسير حركت خورشيد است به 12 قسمت 30 درجه تقسيم مي شود كه هركدام يك برج هستند
هر دو نوع برج فلكي و برج نجمي شامل 12 برج 30 درجه مي باشند
تفاوت آنها در نقطه شروع است
نقطه شروع بروج فلكي نقطه اعتدال بهاري است كه يك نقطه بر دايرة البروج است كه شمس با رسيدن به آن وارد برج فلكي حمل مي شود و اول بهار و نوروز است
شروع بروج نجمي رصدي اول ستاره هاي صورت فلكي حمل است
اين دو نقطه الان 30 درجه با هم اختلاف دارند و هر 72 سال يك درجه اختلافشان بيشتر مي شود

تصوير

در تصوير نوار بروج نشان داده شده است
اين تصاوير صور فلكي هستند كه بر آنها ستاره هاي هر يك مشخص شده اند
و محدوده هر يك نشان دهنده برج نجمي مربوط به آن صورت
در سمت راست تصوير گوسفند نشسته همان برج نجمی حمل است که ابتدای آن شروع برج نجمي حمل مي باشد مطابق به ستاركَان حمل
ولي نقطه اعتدال آنجا نيست و در بين اين صورتها در حال حركت است (هر 72 سال يك درجه به سمت عقب صور) اين نقطه الان در زير شكم ماهي اول یعنی سمت چپ از صورت حوت است بر خط سفيد رنكَ كه مسير خورشيد است و با سرعت كندي به سمت دلو در حركت است (شكل مرد آبريز)

كره زمين حركات مختلفي دارد مثلا حركت يكدور در شبانه روز به دور محور خود يا حركت سالانه به دور خورشيد حركت ديكر حركت تقديمي است اين حركت نقطه اعتدال در صور فلكي به خاطر يك حركت كند محور كره زمين است كه به آن حركت تقديمي مي كويند و هر 72 سال محور كره زمين يك درجه جابجا مي شود كه باعث تفاوت ديد ناظر مي شود و نقطه اعتدال را متحرك در بين صور فلكي حس مي كند

در ابتداي خلقت اين دو نقطه (شروع صورت حمل و نقطه اعتدال) بر هم منطبق بودند و شروع صورت حمل با برج فلكي حمل يكي بوده ولي به مرور زمان فاصله مي كيرند و 30 درجه اول از هر يك را حمل مي نامند و 30 درجه وم را ثور و ...
با اين تفاوت كه حمل در بروج نجمي واقعي و مطابق ستاركان حمل است ولي در بروج فلكي قرار دادي است و الان حمل فلكي مطابق ستاركان حوت است

تصوير

سنجش و محاسبه مواضع بروج حسابهاى مختلفي دارد، كه ما روش مطابق رصد را بركزيده ايم، همان روشي كه در عصر حضرات معصومين مورد اشاره ايشان و استفاده عملي عموم بوده است. در بروج نجمي صور فلكي و ستاركان آنها مد نظر و اصل بوده، بر خلاف بروج استوائي و فلكي؛ كه جايكاهي از آسمان را كه (در عصرما) غير از مواضع بروج نجمي است بطور فرضي به نام بروج اصلي ناميده اند.
و در اختيارات از بروج نجمي رصدي استفاده مي كنيم

در مبحث تقويم بروج شمسي مبدأش از نوروز و با بروج فلكي اعتدالي شمارش مي شوند

تفاوت اين دو نوع بروج با تصوير در مقدمه راهنماي تقويم نجومي همكاني 1432 توضيح شده است
viewtopic.php?f=52&t=38#p825

موفق باشيد
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

دستيابي به تقويم منازل

پستتوسط najm111 » سه شنبه فبريه 12, 2013 5:28 pm

با سلام
به نام نامی پروردگار یکتا که خلق نمود جهان را در طرفه العینی که نقص در آن وجود ند ارد

من با کمال خضوع به علم شما سر تمجید کرده و از شما درخواست کمک در موضوع ذیل را دارم:
چگونه میتوانم از منازل قمر در بروج 12گانه و ارتباطاط آن با کواکب سبعه مطلع شوم؟
چگونه از منازل سیارات سبعه در بروج مطلع شوم؟
من در تقویم نجومی (بازار) دیده ام که در اول و 16 ماه مکان سیارات را نوشته اما در ایام دیگر و ساعات چگونه خواهد بود؟

دعا گوی شما خواهم بود و مرا ازین سر در گمی چند ساله در خواهید آورد .


عليك السلام

مبحث منازل به لطف و فضل الهي به صورت تفصيلي در تقاويم نجومي بنياد حيات اعلي روزانه و سالانه منتشر مي شود
و كافيست به تقاويم منتشره بنياد مراجعه نماييد

تقويم نجومي همكَاني
داراي تقويم 8 نوع منازل شمس و قمر
در مورد قمر 2 نوع ارائه شده است
منازل فلكي قمر (اعتدالي يا تروبيكالي)
منازل حقيقي قمر (قمر در منازل نجمي رصدي)

در مورد شمس نيز 6 نوع
طلوع منازل تقويم عربي در فجر و شروق
طلوع منازل رصدي در فجر و شروق
أنواء (سقوط رقيب منازل در فجر): ‏در تقويم عربي و در منازل رصدي

راهنماي اين منازل در راهنماي تقويم نجومي همكاني در ابتداي سالنامه اش آمده است
همجنين در جداول همكاني لحظه اقتران قمر با ستاره هاي بين منازل كه داراي احكامي هستند نيز محاسبه شده است
تقويم نجومي همكاني را از اين آدرس مي توانيد دريافت نماييد
viewtopic.php?f=52&t=32&start=30#p24599

اين نوع منازل در جداول شمس و قمر در روزنامه هنكام شناسي كه روزانه بيش از 20 صفحه منتشر مي شود
نيز آمده است
مي توانيد از اين آدرس دريافت نماييد
viewtopic.php?f=52&t=33&start=70#p32590

در تقويم نجومي تخصصي نيز به همراه اتصالات و تراجع و ساير احوال كواكب منازل حقيقي قمر منتشر شده است
همجنين اقتران قمر با ستاره هاي مهم منازل و ستاره هاي بين منازل نيز محاسبه شده
با توجه به اينكه درجه كواكب در هر روز نيز ارائه شده منازل هر كوكب نيز قابل محاسبه است
در اين آدرس
viewtopic.php?f=52&t=31&start=50#p26761

در كاربرد منازل قمر در اختيارات موضوعات مختلف
منازل حقيقي قمر مطلقا نحس و مطلقا سعد در شرايط امور محسوب شده اند
سالنامه اختيارات نجومي
viewtopic.php?f=52&t=654&sid=08ad2f93a2cd5c570112a676be11284e#p26688

براي آشنايي با علوم نجوم كهن و اسلامي مي توانيد درسهاي راه آسمان را مطالعه نماييد
viewtopic.php?f=52&t=35

بايكَاه اينترني علوم نجوم كهن و اسلامي بنياد حيات اعلى
www.nojum.aelaa.net

والحمد لله رب العالمين

najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

تقويم اسكندر ذوالقرنين

پستتوسط najm111 » يکشنبه سپتامبر 15, 2013 12:35 pm

سؤال:

سلام
ایتدا از سایت پرمحتوا و مفید شما تشکر میکنم.
یه سوال داشتم که اگه وقت داشته باشید ممنون میشم پاسخ دهید.
تقویم اسکندر ذوالقرنین منظور چه کسی هست؟اخه تا جایی که من میدونم و توی کتابهای مختلفت خوندم ذوالقرنین کورش کبیر هست.
چرا شما در سایت حیات عالی نوشتید اسکندر ذوالقرنین؟

جواب:


عليك السلام

اسكندر ذو القرنين كسي است كه خداوند اشاره به برخي سرگذشت او در قرآن كريم فرموده است

براي دانستن احوالات اسكندر ذو القرنين به كتاب حيات القلوب علامه مجلسي كه از احاديث معصومين عليهم السلام برگرفته است مراجعه نمائيد

اسكندر ذو القرنين غير از اسكندر صغير رومي مقدوني است كه ايران را تسخير نموده است

آنچه كه شما مي دانيد به اسم كورش يك حرف مستحدثي است
كه مستند تاريخي ندارد و در سالهاي اخير در برخي از كتابهاي تفسيري به عنوان يك احتمال كه مردود است مطرح شده است،
و چون اين حرف به مذاق پان ايرانيست ها خوش آمده آنرا آنقدر پخش كرده اند كه براي افراد بي اطلاع مثل واقعيت و اصل مطلب تصور شده است

با خواندن احوالات اسكندر ذوالقرنين از منبع فوق الذكر متوجه مي شويد كه آن احتمال چقدر دور از اصل آنست

تقویم رومي براساس تاريخ اسكندر ذوالقرنين بوده و در دوره اسكندر صغير تجديد شده است و ماههاي آن هم رومي است
و ربطي به كورش فارسي ندارد

حكمت طرح تاريخ اسكندري در راهنماي تقاويم بنياد حيات اعلى تشريح شده است
مقداري مطالعه كنيد مطلب را در مي يابيد


والحمد لله رب العالمين
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

Re: مجمع علوم تقويم

پستتوسط najm111 » پنج شنبه نوامبر 27, 2014 11:17 am

سؤال:

با سلام و عرض احترام از اینکه زکات علم خود را به خلق الله می پردازید اجرتان با الله است :

1-در ساعت مکه مکرمه اختلاف ساعت با کل ایران30 0+ قید شده آیا برای کل شهرهای ایران تصور نمی رود واقعیت داشته باشد چون فاصله مشهد مقدس با مکه مکرمه تقریباً یک ساعت می باشد و در سایت شما تفاوت کشورهای افغانستان و پاکستان درج شده و مشهد مقدس و بیرجند هم مرز افغانستان و زاهدان و چابهار هم مرز پاکستان هستند و فاصله مرزی حدود 70 کیلومتر در بعضی جاهای فوق است ممنون می شوم که ساعت دقیق شهرهای بالا را با مکه مکرمه بفرمایید و چون آفتاب از شرق طلوع میکند و به نظر میرسد در ایران زودتر طلوع میکند و اختلاف ساعت ایران با مکه مکرمه منظور از جمع و تفریق چیست یعنی ساعت ایران(اختلاف ساعت هر چه باشد) با ساعت مکه مکرمه جمع میشود یا باید کسر شود (منظور ماه قمری است) و بروج رصدی نجمی؟

2-سیر قمر در ماههای 30روزه قمری و 29 روزه قمری رصدی نجمی با توجه با اختلاف 3025 نشانه حملی در طی یک ماه بطور متوسط چند ساعت در هر یک از بروج 12 گانه نجمی توقف دارد؟
3-سیر قمر در ماههای بالا 30 روز یا 29 روز در هر یک از منازل 28 گانه قمر که اولین آن شرطان یا شرطین و آخرین آن منزل رشا-است مدت توقف قمر در هر یک از منازل 28 گانه قمر چند ساعت است منظور بروج رصدی نجمی می باشد؟

4-نشانه حملی فعلی نجمی 30ً25 بعد از درجه که هر 72 سال یک درجه تغییر میکند نشان دهنده سال است یا خیر(پاسخ فرمایید)؟(منظور 25 بعد از ذکر 30 درجه اختلاف نجمی نشانه حملی است)

5-اختلاف 11 روزه سال قمری در هر سال با شمسی چه تاثیری دارد از نظر درجات سعد و نحس و منازل 28 گانه قمر و کاربرد آن منظور بروج رصدی نجمی است
و اگر تأثیر دارد آیا امکان محاسبه مثلاً سال 1394 شمسی جهت تشخیص ساعت شرف شمس امکان دارد یا خیر
همچنین قمر در عقرب چون تقویمی که تاریخ آن گذشته و برای آینده کاربرد نداشته باشد نمی توان از آن استفاده کرد مثلاً کسی امر ازدواج دارد می خواهد بداند سعد و نحس مثلاً در فروردین سال 1394 شمسی چطور است باید تقویم آینده را در اختیار داشته باشد که تصمیم گیری کند که قمر در عقرب نباشد
و آیا تقویم منازل 28 گانه قمر در بروج رصدی نجمی سال 1436 قمری که برای 1394 شمسی هم کاربرد داشته باشد موجود است یا خیر
اگر نیست تا چه تاریخ شمسی بر روی سایت شما قرار می گیرد؟

دست شما بزرگان را از دور می بوسم و منتظر پاسخ هستم .

جواب:

1- حديث و رهنمود زكات علم نشر آن است؛ ابلاغيه شرع شريف است براي بيان تكليف اهل علم؛ و قاعدتا اهل علم و علماي مؤمن به وظيفه شان عمل مي كنند
اما سؤالات مثل شما بيرون زكات علم است جون زكاتش قبلا برداخته شده است
فلذا جزو حساب زكات نمي ايد،
و اشخاص متعلم براى باسخ كرفتن از اهل علم جهت سؤالاتشان مناسب نيست كه از اين جمله استفاده كنند
جه اينكه اين جمله لحن مطالبه طلبكار از بدهكار است كه در شان شرع مقدس است
و يا خود عالم كه در هنكام نشر علم ان را بكار ببرد
و يا استاد علم بعد از بايان تعليم به شاكردش توصيه كند كه زكات اين علم را با نشر ببردازد
اما شخص دانش اموز با اين عبارات نمي تواند تشويق به وقت كذاشتن اهل علم براى اموزش رايكان و باسخ سؤالاتش بنمايد
خصوصا كه شخص مورد سؤال شما بدهكاري شخصي به شما ندارد.

2- توضيح فوق جهت رعايت شما براى كاربرد آن در موارد ديكر بود
و الا به سؤالات شما باسخ داده مي شود
و از اينكه جوياي علم هستيد و داراي سؤال هستيد استقبال مي كنيم و آنرا ارزشمند مي دانيم
جه اينكه سؤال بيداكردن اجمالا نشانه مطالعه محتواي جداول و استخراجات تقاويم مي باشد

3- عمده سؤالات شما ناشي از عدم مطالعه به دقت
در آثار منتشره از سوي مركز نجوم كهن و اسلامي است،
فلذا توصيه به مراجعه و تامل بيشتر در انها مي نماييم

4- سؤال اول شما ناشي از خلط بين اختلاف ساعت منطقه اي و اختلاف افق است
اختلاف ساعت منطقه اى براى همه بلاد يك كشور يكسان است
اما اختلاف افق در بلاد يك كشور وجود دارد
از آنجا كه تقاويم نجومي براساس زمين محوري استخراج مي شود
فلذا تفاوت افق و مطالع كه ناشي از سطح محوري است در ان دخلي ندارد
توضيح بيشتر را در راهنماهاى تقاويم و اثار منتشره مطالعه كنيد

5- توضيح بروج رصدي و نجمي و تفاوتشان در راهنماي تقاويم امده است.

6- درباره سير قمر،
شما بين مدت سير قمر در بروج كه 27 روز و 8 ساعت مي باشد،
و بين مدت ماه قمري كه 29 روز و 12 ساعت است، خلط كرده ايد.
براى اطلاع از مقدار سير قمر با ملاحظه جداول و استخراجات تقاويم معلوم است
و اينها به تفصيل استخراج و ارائه مي شود

اين مطالب بجهت دريافت اوقات كافي است

اما اكر سؤالاتتان براى يادكرفتن مباحث نجومي از جمله روش استخراج تقويم است
اين موضوع در حوصله باسخكويي مراجعات عمومي نيست
و تنها طي تحصيل در آموزشكده نجوم و براى دانشجويان معارف الهي ميسر است

7- شماره ذكر شده (25-30) مقدار فاصله به درجه و دقيقه است،
يعني 30 درجه و 25 دقيقه.

8- درجات سعد و نحس و مواضع كواكب و نجوم و اتصالاتشان؛
يك امر واقعي است و مي توان انرا بر حسب هر تقويم شمسي يا قمري ارائه داد
و جون در تقاويم نجومي معادل تاريخ شمسي ان هم ذكر شده
فلذا اختلاف شخص در تقويم قمري تغييري در واقعيت و مصداقيت استخراجات تقاويم تاثيري ندارد

9- مواضع قمر در منازل به حسابهاى مختلف در تقويم نجومي همكاني منتشر مي شود
تقويم نجوم همكاني به صورت منجم اونلاين هم راه اندازي شده است
كه به كمك ان مي توانيد تقويم سالهاى كذشته و اينده را استخراج كنيد

10- اختيارات مسعود براى ازدواج در تقويم مفصل سالنامه اختيارات نجومي با ذكر جزئيات اوقات تاريخ و ساعات و دقيقه منتشر مي شود
در صورتي كه طالب اوقات سعد و نحس بيرون سالنامه باشيد
مي توانيد از دلائل فلكي هر موضوع استفاده كنيد
و با بيدا كردن تاريخ وقوع ان نشانه ها در تاريخ مورد نظر نتيجه را بدست اوريد

11- براي دانستن زمان شرف شمس
ملاحظه 19 فروردين (براى برج استوايي) و 19 ارديبهشت (براى برج رصدي) از هر تقويم معمولي هر سال كافي است
اما انجه در رساله شرف شمس ارائه مي شود قويترين ساعات اين درجه در هر سال است
كه نياز به استخراج دارد و تنها روز قبل از 19 فروردين هر سال منتشر مي شود
اما از انجا در همه تقاويم بنياد حيات اعلى رويكرد اموزشي نيز رعايت شده است
فلذا ملاكهاى قويترين ساعت بيان شده و كافي است شخص خودش به ىن اقدام نمايد

12- قمر در عقرب تنها نكته مورد ملاحظه در وقت مسعود براى ازدواج نيست
براى اطلاع كامل از نشانه هاى فلكي مربوطه به سالنامه اختيارات نجومي مراجعه كنيد

والحمد لله رب العالمين
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

Re: مجمع علوم تقويم

پستتوسط najm111 » پنج شنبه دسامبر 11, 2014 1:26 pm

سؤال:

سلام علیکم !

تشکر از زحماتی که میکشید و سختی اینکار ها رو از ما کم مینمایید.
سوال بنده اینست وقتی که مغرب میشود ما میتوانیم نماز مغرب رو بخونیم یا باید بگذاریم اذان مغرب گفته شود که این تقریبا 10 یا بیشتر از مغرب میگذرد ؟

سوال دوم : اول ماه رجب که درسایت حیات اعلی گفته شده به تقویم مکه مکرمه است ؟ اگر اینطور باشد اول ماه رجب در ایران چه روزی است ؟

با تشکر فراوان

جواب:

عليك السلام

جواب سؤال اول:
وقتى آفتاب غروب مي كند مي توان نماز مغرب را بجاى آورد بلكه افضل همين است كه تاخير نياندازد
و فقهاء و مراجع بسياري هم بر اين نظر ملتزم بوده و هستند
كه در عصر اخير مرحوم آيت الله خويي مرحوم آيت قاضي مرحوم آيت الله علامه طباطبايي مرحوم آيت الله بهجت ووو از آن جمله اند
و اين نظريه با مباني علمي نجومي و هيئت مطابق است
جه اينكه در علم نجوم و هيئت وقت غروب قرص آفتاب مصادف با وقت غروب حمره مشرقيه است
و فرق كذاشتن ميان اين دو توصيف و دو زمان دانستن آن برخلاف قواعد علمى نجومى است

جواب سؤال دوم:
اينكه تقويم به افق مكه مكرمه است؛ براى بيان وقايع فلكي مذكور در جداول فلكى است
مثل تحويل و ورود كواكب به بروج و اتصالات ميان آنها ووو
يعنى از نظر ساعت مبناى تقويم؛ بجاى اينكه ساعت كرينويج كه محلى در انكلستان است را مرجع ساعت واحد بدانند؛
شهر مكه مكرمه و كعبه مشرفه را مركز ساعت جهانى قرار داده اند

و ساكنان كشورهاى ديكر جهان با ملاحظه تفاوت ساعت محلي
كه در جدول اختلاف ساعات اول تقاويم آمده
هر واقعه فلكي را به ساعت كشور خودشان حساب مي كنند

مثلا براى شما كه در ايران هستيد
زمان رخداد آن وقايع فلكي به ساعت ايران نيم ساعت بعد از ساعت مكه مي باشد

اكر مقدمه تقاويم و راهنماهاى آنها را بخوانيد باسخ اين سؤالات را مي يابيد

جواب سؤال سوم:
اول ماه رجب در ايران همان وقتى است كه در سايت و تقاويم بنياد حيات اعلى ذكر مي شود
و البته ممكن است با تقاويم محلى شما متفاوت باشد،
جه اينكه آن تقاويم هر ساله توسط خود معتقدين به آنها نقض و مخالفت مي شود در فطر ووو

و در صورت تبعيت شما در تقويم قمرى از تقاويم محليتان؛
منعى براى استفاده از تقاويم بنياد حيات اعلى نبوده
و طبق معادل شمسي مذكور در آنها و برحسب تاريخ شمسى آن عمل مي كنيد

موفق باشيد
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

سؤال در مورد قمر در عقرب

پستتوسط najm111 » سه شنبه دسامبر 16, 2014 12:53 am

سؤال:

با سلام
لطفا راهنمایی بفرمایید برای رعایت کردن قمر در عقرب در تقویم باید برج فلکی را در نظر گرفت یا برج نجمی را ؟
ممنون

جواب:

عليك السلام

1- در ميان عامه ايرانيان امروزه؛ جون عمده دانش ايشان همان تقويم نجومى بازار بوده، و اين تقاويم هم برج فلكي را عرضه مى كنند فلذا همان را مي شناسند و بر همين مبنا عمل مى كنند.

2- ايرانيان در كذشته با هر دو آشنا بوده و هر دو متداول بوده؛ برحسب منجمى كه محل رجوع اشخاص بوده است.

3- در ميان ملل و منجمان امروز جهان هر دو مبنا متداول بوده؛ اما بيروان مبناى برج نجمى؛ اكثريت غالب مى باشند.

4- در تقاويم منتشره از سوى مركز نجوم كهن و اسلامى؛ بدليل مراجعات جهاني از ملل و مكاتب مختلف؛ هر دو مبنا ارائه مى شود.

5- اكر كاربري بتواند هر دو را مراعات كند خوب است؛

6- اما اكر محدوديت داشته باشد و ناجار از انتخاب يكي باشد؛ ترجيح با مبناى نجمى است.

7- بجز مرجحات نجومى؛ آنجه مبناى نجمى را رجحان مطلق مى بخشد؛ حجت ديني است.

8- اكرجه انكيزه همه مؤمنان در رعايت احكام نجومى (مانند قمر در برج عقرب) توصيه هاى شرعى مذكور در تعاليم مكتب وحى؛ از احاديث شريفه و آراء فقهاى مذهب اهل بيت عليهم السلام مى باشد.

9- اما در تشخيص اينكه جه وقتي مصداق قمر در برج عقرب است؛
غالب اهل ايمان از عامه ناس تا اهل علم و فقهاء خود تحقيق مبنايي نداشته،
و صرفا به آنجه كه در دسترسترين تقويم يا رايج ترين تقويم نجومى هست عمل مى كنند،

10- اما "مركز نجوم كهن و اسلامى" زير نظر "دار المعارف الالهية" بجز انجام تحقيقات نجومى و تنجيمي و تقويمي عميق و كسترده؛ ولحاظ نتايج آنها در استخراجات تقاويم،
همجنين تحقيقات مفصل قرآني و حديثى و فقهي مورد نياز در هر مسئله نجومى يا تنجيمي يا تقويمي را تحصيل و مورد توجه قرار داده
بلكه محور و ملاك اصلي انتخاب مبناى نجومى آن نيز مى باشد.

11- در فرض مورد سؤال؛ از نكات مهم كه سبب رجحان مبناي برج نجمى در حكم "موضع قمر در برج عقرب" شده است،
عمل و سيره متداول در زمان حضرات معصومين عليهم السلام و زمان نزول وحي و تشريع احكام دين مي باشد.

12- بايد دقت شود كه اهميت روش متداول در اين زمان به اين دليل است؛ كه موضوع تشريع احكام دين مى باشد
يعني با توجه به آن شيوه و روش متداول؛ شارع مقدس در احكام ديني موردي را تاييد يا نفي نموده است.

13- در آن زمان اينطور نبوده كه مردم براى تشخيص موضع قمر در بروج؛ به تقويم نجومى مراجعه كنند؛ و يا التزامي به برج فلكي معين و محدد باشد.

14- بلكه در زمان حضرات معصومين عليهم السلام؛ روش متداول اين بوده است كه
به رصد شخصي مراجعه كرده و با نكاه به آسمان؛ جايكاه قمر در منازل و بروج را ديده؛ و برحسب آن عمل مي كرده اند.
فلذا آنجه در باب "قمر در برج عقرب" مورد برهيز و تاكيد شرع مقدس و تعاليم مكتب وحى قرار كرفته است بر اساس "رصد" مي باشد
موضع قمر در بروج براساس رصد؛ همانى است كه به عنوان "برج نجمى" در تقاويم مركز نجوم كهن و اسلامى مطرح شده است.

موفق باشيد
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

Re: مجمع علوم تقويم

پستتوسط najm111 » سه شنبه دسامبر 16, 2014 1:31 pm

سؤال:

میخواستم بدانم تقویمی از شما بصورت دفترچه موجود هست؛ که هروقت نیاز داشتیم سریع مراجعه کنیم بدون اینکه کامپیوتر بخوایم روشن کنیم ؟ چون تقویم هایی که در بازار موجوده اشتباه زیاد داره ؟
ممنون

جواب:

همه آثار و تقاويم منتشره مركز نجوم كهن و اسلامي و سايت حيات اعلى
به صورت فايلی که قابل جاب و برينت است منتشر می شود

كه بيشتر كاربران سايت با كرفتن برينت رنكي و صحافي انرا به صورت كتاب استفاده مي كنند

اما خود سايت جابخانه و مركز نشري براى آثار به صورت جابي ندارد
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

Re: مجمع علوم تقويم

پستتوسط najm111 » يکشنبه آپريل 19, 2015 9:32 am

سؤال:​
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
نظر به مشکلات پیش آمده در فیلترینگ، و احتمال اینکه ایمیل ها به صندوق ایمیل سایت واصل نشود،

تصمیم گرفتم سوالم را که هفته قبل برای کارشناس محترم نجوم ارسال کرده ام، برای جیمیل (باسخكويي مراجعات) باز ارسال نمایم.
اگر مزاحمت مجددی ایجاد شده عذر خواهی می کنم.

-------------------------------

بسم الله الرحمن الرحيم
عرض سلام و احترام خدمت کارشناس محترم پژوهشکده تجيم بنياد حيات اعلي
پاسخ سوال کف الخضیب را دریافت نمودم
زبان بنده الکن از قدرداني بابت زحمت هاي بي چشم داشت متصديان محترم پژوهشکده است.
با وجود اینکه بنده فاقد اولویت به پاسخگویی بودم، پاسخم را دریافت نمودم.

سوال دیگری - با خجلت از اینکه وقت کارشناس محترم را برای چندمین بار می گیرم - ذهنم را خیلی مشغول نموده:
​........
بر بنده منت خواهيد گذاشت اگر حقير را نيز در جريان دستاوردهاي پژوهش هاي ارزشمندتان در تعیین مبنای صحیح قرار دهيد

​.......

بی صبرانه منتظر راهنمایی حضرتعالی هستم. هر چند که در اولویت پاسخگویی شما نباشم
قدردان زحماتتان هستم و درحد قابلیتم دعاکویتان
ارادتمندتان

جواب: ​

عليك السلام

1- بحمدالله سايت برقرار است و مشكلي براى سايت بيش نيامده است
تنها كاربران ساكن ايران فيلتر شده اند،
كه عبور از اين مانع امرى معمول است
و طبق امار سايت در اين مدت به بازديدكنندگان سايت افزوده شده است
نامه شما هم به بخش مربوطه رسيده است

2- اشكالي ندارد ارسال نامه ها و يا سؤالات توسط مراجعين
اما باسخگويي طبق برنامه مقرر و برحسب اولويتهاست
و اكر موردي فاقد شرايط باشد، فقط بي پاسخ مى ماند

3- اولويت با باسخگويي سؤالات دانشجويان مشغول تحصيل؛
آن هم در موضوع و سطح تحصيلي شان است
و براى بقيه موارد بيرون از اين اولويت فرصت و امكاناتي فراهم نيست

4- جهت عموم كاربران
بقدر توانايي استفاده از تقاويم نجومي؛
در راهنماهاى تقاويم توضيح لازم ذكر شده است

6- پاسخ سؤالات علمى؛
مخصوص دانشجويان مشغول تحصيل در مركز آموزش است نه مراجعات متفرقه

7- پاسخ سؤالات تخصصي،
هم تنها در سطح و رشته مربوطه به دانشجوى آن ارائه مي شود

8- تعجب شما ناشي از عدم اطلاع از مباني مربوطه به سؤالتان مى باشد
و اين امر طبيعي است

9- اين مباحث به روشنى و با شرح استدلالات و مبانى آن
در طى دروس تخصصي اين موضوع بيان شده است
ان شاء الله بعد از تحصيل و رسيدن به سطح مربوطه؛
مى بينيد كه بيشتر اين سؤالات خودبخود برطرف مي شود

10- پاسخ دادن بدون طي مقدمات و اطلاع از مباحث مربوطه
سؤال شخص را باسخ نداده و صرفا سؤالات ديگري را ببار مى آورد
و سبب اشتغال اوقات كارشناسان مركز نجوم در بيرون فضاى آموزشي براى غير دانشجويان و افراد متفرقه
و نيز نشر مطالب در غير محل آن مى كردد

11- استفاده از اين مركز براى عموم: تنها در حد اثار منتشره قابل مطالعه و دانلود مي باشد
محتويات تقاويم و خدمات نجومى در اثار منتشره اين مركز را
اگر بخواهيد از مراكز نجومى بين المللي ديگر بدست بياوريد
بايد متحمل هزينه هاى سنگين اشتراك ووو بشويد
ولي در اين مركز بطور رايگان عرضه مى شود

اما فراتر از اين خدمات علمي رايگان
امكانات ديگرى براى غيردانشجويان و محققان فعال و همكار در اين مركز؛
در نظر گرفته نشده است

12- عمر كوتاه است و اشتغالات زندگي فراوان
همين مقدار رايگان بودن براى كاربران عابر و غير همكار كه تنها به مصرف كردن ديگران مشغول هستند
و هيچ كار علمى برنامه يزي شده و يا مشاركتي ندارند
سخاوت بسياري است

اما دانشجويان و محققان فعال
كه ضمن تحصيل و تحقيق طبق برنامه مركز
با برنامه هاى مركز مواسات دارند،
ما هم با آنها مواسات مى كنيم
و بيشتر از كاربر عابر براى او وقت مى گذاريم

موفق باشيد
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

بدایت البروج رصدی اسلامى

پستتوسط najm111 » سه شنبه مه 12, 2015 1:31 pm

سؤال:
درباره مبناى مركز نجوم كهن اسلامي درباره بدايت البروج كه محور محاسبات تقاويم مركز است مى خواستم بپرسم؟

جواب:
1- مبنای توضیح شده برای بدایت بروج رصدی واضح است
و در راهنمای تقاویم "مركز نجوم كهن اسلامي" نیز بیان شده است

2- در آن راهنما و ساير آثار منتشره "مركز نجوم كهن اسلامي" آمده است که:
هدف "مركز نجوم كهن اسلامي" احياء و معرفي و ترويج نجوم و تنجيم كهن و اسلامي مي باشد
جه اينكه شريعت اسلامى توصيه كننده به برخى از احكام نجوم؛ انكيزه ما در مراجعه و كاربرد قواعد نجومى است

3- طبق بررسيهاى انجام شده توسط
پژوهشكده هاى (علوم كلام خازنان وحي - علوم فقه و آئين الهى - علوم تقويم و نجوم و تنجيم ) در دار المعارف الإلهية

در عصر نزول وحى و نيز حضرات معصومین علیهم السلام
رويه معمول در تعيين مواقع نجومى: ملاحظه "رصد" بوده است

4- از اینرو مبنای بروج نجمی اين مركز مطابق رصد است؛
همانطور که مورد اشاره حضرات معصومین علیهم السلام و مورد استفاده عملی عموم مسلمانان در آن زمان بوده است؛

5- و در بروج نجمي، صور فلكي و ستارگان آنها مد نظر و اصل بوده است
مثلا با رصد و نظاره بر جای قمر در میان ستارگان و شناسایی ستارگان آن منزل؛ منزل قمر و صورت برج آن را تعیین می کرده اند؛
يعنى با نگاه به آسمان و ديدن ماه در اقتران با ستاره دبران؛ مى گفتند: القمر في الدبران.... ماه در دبران است....

6- اولین منزل در بروج نجمی؛ با ستارگان اولین منزل صورت حمل شروع می شود
و برج نجمی رصدی حمل با شروع محدوده صورت حمل است.

7- اینکه بدایت بروج نجمی با منزل شرطان و صورت حمل است
همه منجمین اسلامی بر آن متفقند

8- و علماى نجوم اسلامى بیان نموده اند که:
اخرین منزل بروج؛ منزل الرشا است (آخرین منزل صورت حوت)
و بدایت البروج بعد از منزل "الرشا" می باشد.

9- طبق اصطلاح نجوم اسلامى :
وقتی کوکبی از منزل رشا و صورت حوت خارج شد
می گویند:
به منزل شرطان و صورت حمل وارد شده است

10- بنابراين
بدایت بروج نجمی رصدی = خروج از نهاية البروج و منزل الرشا = شروع برج نجمی رصدی و صورت فلکی حمل = شروع محدوده منزل شرطان با توجه به ستارگان منزل شرطان و محدوده ستارگان صورت حمل

11- در مطالعه ستارگان منازل و بروج
مواظب باشيد نقاشيهاي متنوع و مختلف و بعضا اشتباه از صور فلكي
كه در عكسهاى بروج توسط غربيان و شرقيان ديده مى شود؛
شما را مشغول نكرده و به اشتباه نياندازد
فقط روي ستارگان متمركز باشيد

12- برای دریافت تفصیل بیشتر در مورد
بدایت بروج و منازل به شرح بروج و منازل
در راهنمای تقویم نجومی همگانی مراجعه نمایید؛
viewtopic.php?f=52&t=32&start=30#p49159
در آنجا 15 صفحه بروج و منازل شرح شده اند.

موفق باشيد
najm111
Site Admin
 
پست ها : 1988
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:09 am

بعدي

بازگشت به مجمع علوم تقويم و نجوم و تنجیم


Aelaa.Net