سؤال در مورد قمر در عقرب
ارسال شده در:
سه شنبه دسامبر 16, 2014 12:53 am
توسط najm111
سؤال:
با سلام
لطفا راهنمایی بفرمایید برای رعایت کردن قمر در عقرب در تقویم باید برج فلکی را در نظر گرفت یا برج نجمی را ؟
ممنون
جواب:
عليك السلام
1- در ميان عامه ايرانيان امروزه؛ جون عمده دانش ايشان همان تقويم نجومى بازار بوده، و اين تقاويم هم برج فلكي را عرضه مى كنند فلذا همان را مي شناسند و بر همين مبنا عمل مى كنند.
2- ايرانيان در كذشته با هر دو آشنا بوده و هر دو متداول بوده؛ برحسب منجمى كه محل رجوع اشخاص بوده است.
3- در ميان ملل و منجمان امروز جهان هر دو مبنا متداول بوده؛ اما بيروان مبناى برج نجمى؛ اكثريت غالب مى باشند.
4- در تقاويم منتشره از سوى مركز نجوم كهن و اسلامى؛ بدليل مراجعات جهاني از ملل و مكاتب مختلف؛ هر دو مبنا ارائه مى شود.
5- اكر كاربري بتواند هر دو را مراعات كند خوب است؛
6- اما اكر محدوديت داشته باشد و ناجار از انتخاب يكي باشد؛ ترجيح با مبناى نجمى است.
7- بجز مرجحات نجومى؛ آنجه مبناى نجمى را رجحان مطلق مى بخشد؛ حجت ديني است.
8- اكرجه انكيزه همه مؤمنان در رعايت احكام نجومى (مانند قمر در برج عقرب) توصيه هاى شرعى مذكور در تعاليم مكتب وحى؛ از احاديث شريفه و آراء فقهاى مذهب اهل بيت عليهم السلام مى باشد.
9- اما در تشخيص اينكه جه وقتي مصداق قمر در برج عقرب است؛
غالب اهل ايمان از عامه ناس تا اهل علم و فقهاء خود تحقيق مبنايي نداشته،
و صرفا به آنجه كه در دسترسترين تقويم يا رايج ترين تقويم نجومى هست عمل مى كنند،
10- اما "مركز نجوم كهن و اسلامى" زير نظر "دار المعارف الالهية" بجز انجام تحقيقات نجومى و تنجيمي و تقويمي عميق و كسترده؛ ولحاظ نتايج آنها در استخراجات تقاويم،
همجنين تحقيقات مفصل قرآني و حديثى و فقهي مورد نياز در هر مسئله نجومى يا تنجيمي يا تقويمي را تحصيل و مورد توجه قرار داده
بلكه محور و ملاك اصلي انتخاب مبناى نجومى آن نيز مى باشد.
11- در فرض مورد سؤال؛ از نكات مهم كه سبب رجحان مبناي برج نجمى در حكم "موضع قمر در برج عقرب" شده است،
عمل و سيره متداول در زمان حضرات معصومين عليهم السلام و زمان نزول وحي و تشريع احكام دين مي باشد.
12- بايد دقت شود كه اهميت روش متداول در اين زمان به اين دليل است؛ كه موضوع تشريع احكام دين مى باشد
يعني با توجه به آن شيوه و روش متداول؛ شارع مقدس در احكام ديني موردي را تاييد يا نفي نموده است.
13- در آن زمان اينطور نبوده كه مردم براى تشخيص موضع قمر در بروج؛ به تقويم نجومى مراجعه كنند؛ و يا التزامي به برج فلكي معين و محدد باشد.
14- بلكه در زمان حضرات معصومين عليهم السلام؛ روش متداول اين بوده است كه
به رصد شخصي مراجعه كرده و با نكاه به آسمان؛ جايكاه قمر در منازل و بروج را ديده؛ و برحسب آن عمل مي كرده اند.
فلذا آنجه در باب "قمر در برج عقرب" مورد برهيز و تاكيد شرع مقدس و تعاليم مكتب وحى قرار كرفته است بر اساس "رصد" مي باشد
موضع قمر در بروج براساس رصد؛ همانى است كه به عنوان "برج نجمى" در تقاويم مركز نجوم كهن و اسلامى مطرح شده است.
موفق باشيد