اجاره

نشر پاسخ سؤالات وارده درباره آئين معيشت

اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:41 pm

سؤال: شخص يستأجر عمل شخص، هل يجوز له أن يؤجر هذا العمل بشخص آخر بأزيد منه؟

جواب: إذا كان قصد المستأجر مباشرة الأجير بنفسه للعمل، فلا يجوز ذلك للأجير، وأمّا إذا كان قصد المستأجر تحقّق العمل ولا يهمه مباشرة الأجير فلا بأس به. [شمارة ثبت: (327) منبع: المسائل الخراسانية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:42 pm

سؤال: اينجانب سدّي را از سازمان آب جهت پرورش ماهي اجاره نموده و در آن ماهي ريخته ام و غذا دهي مى نمايم، بعضي افراد طبق معمول گذشته از آنجا صيد مى نمايند با اين استدلال كه مال خداست چه صورتي دارد؟

جواب: اگر مورد اجاره فقط اجازه پرورش ماهي باشد پس اگر اين سدّ قبل از اجاره ماهي داشته، به مقدار نماء و تكثير ماهي سابق ملك مستأجر نيست، لذا در صورتي كه صيد ديگران موجب تنقيص حظّ مستأجر در برداشت نماء معمول ناشي از ماهيان او و تغذيه و تكثير ايشان بشود اشكال دارد، ولى اگر مستأجر محصول متعارف ناشي از عمل و سرمايه خود را بدست بياورد صيد مازاد آن بلا مانع است، اما اگر مورد اجاره مجموع سد و آبهاي آن و ماهيان در آن باشد، و موجر هم صلاحيت چنين تفويض و تصرفي را داشته باشد در اين صورت هر گونه صيد و بهره برداري از آن منوط به اجازه مستأجر است. [شمارة ثبت: (329) منبع: المسائل الخراسانية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:42 pm

سؤال: سرقفلي از مسائل مورد ابتلائي مى باشد كه در باب عقد اجاره پيش مى آيد. و مورد آن جائي است كه كسي مغازه‏اي را اجاره مى كند و در مدّت اجاره، كسب او در آن مغازه موجب رونق و بالا رفتن ارزش آن مغازه مى شود. در اين صورت مستأجر، بعد از انقضاي مدّت اجاره، از مالك، بابت بالا بردن ارزش آن محلّ، مبلغي را طلب مى نمايد. يا اينكه در طيّ مدّت اجاره، قيمتها ترقي كرده و قيمت اجاره يك چنين مغازه‏اي، بالا رفته و يا حتى به چندين برابر مى رسد، و مالك چون قرارداد بسته است نمى تواند قيمت اجاره را بالا ببرد و توان اخراج او را هم ندارد. در اين موارد آيا گرفتن مبلغي به عنوان سرقفلي مشروعيّت دارد و جايز مى باشد؟

جواب: كسانى كه خانه يا دكان يا غير آنها را از صاحبانش اجاره مى كنند، مدّت اجاره كه به سر رسيد، حرام است بدون اذن صاحب محلّ در آنجا اقامت كنند، و بايد محلّ را فوراً با عدم رضايت صاحبش تخليه كنند و اگر نكنند، غاصب و ضامن محلّ، و ضامن اجرت معمولى آن هستند، و براي آنان به هيچ وجه حقّي شرعاً ثابت نيست، چه مدت اجاره آنان كوتاه باشد يا طولانى، و چه بودن آنان در مدت اجاره موجب زياد شدن ارزش محل شده باشد يا نه، و چه بيرون رفتن از محلّ، موجب نقص در تجارتشان باشد يا نه. و اگر كسي از مستأجر سابق كه مدّت اجاره اش گذشته است، آن محل را اجاره كند، اجاره اش صحيح نيست، مگر به اجازه صاحب محل، و توقفش در آن محل حرام و غصب است و نمازش در آنجا باطل است و اگر به آن محل خسارت وارد شود يا تلف شود ضامن است، و مادامى كه توقف نموده است، بايد اجرت معمولى محل را به صاحب محل بپردازد. همچنين اگر مستأجر سابق كه مدت اجاره اش گذشته است چيزي به عنوان سرقفلي از شخص دوّم كه محل را به او اجاره داده است بگيرد، حرام است و اگر آنچه را كه گرفته است تلف كند يا به حادثه اي تلف شود ضامن است. [شمارة ثبت: (380) منبع: المسائل الخراسانية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:43 pm

سؤال: در چه صورتي سرقفلي مشروع مي باشد؟

جواب: اگر محلي را از صاحبش اجاره كند و در ضمن عقد اجاره با او شرط كند كه مدت بيست سال مثلاً قيمت اجاره را بالا نبرد، و شرط كند كه حق داشته باشد محل را به ديگري تحويل دهد و اگر محل مذكور را به ديگري تحويل داد صاحب محل با شخص ثالث نيز همين نحو رفتار كند و اگر ثالث به ديگري تحويل داد نيز صاحب محل با او همين نحو رفتار كند و اجاره را بالا نبرد، جايز است از براي مستأجر كه محل را به ديگري تحويل دهد و مقداري سرقفلي از او بگيرد كه محل را به او تحويل دهد، و سرقفلي به اين نحو حلال است و دوّمي به سوّمي، و سوّمي به چهارمي نيز مى تواند به حسب قرارداد تحويل دهد و از او به اين عنوان سرقفلي بگيرد. همچنين اگر مستأجر در ضمن عقد اجاره بر موجر شرط كند كه مال الاجاره را تا مدتى زياد نكند، و حق اخراج او را از محل نداشته باشد، و حق داشته باشد به مقداري كه اجاره نموده در سالهاي بعد از او اجاره نمايد، و بر موجر لازم باشد كه اجاره به او بدهد، مى تواند مبلغي از او يا غير او، براي اسقاط حقّ خود يا براي تخليه محل، بگيرد و اينگونه سرقفلي حلال است. [شمارة ثبت: (381) منبع: المسائل الخراسانية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:44 pm

سؤال: قاعده كلي در مشروع بودن يا نبودن سرقفلي كدام است؟

جواب: قاعده كلّى و ملاك براي مشروعيت گرفتن سرقفلي و عدم مشروعيت آن اين است كه در هر موردي كه مالك و موجر حق داشته باشد وجه الإجاره را زياد كند و يا ملك را تخليه كند و مستأجر حق نداشته باشد از زياد شدن وجه الإجاره و يا تخليه ملك خودداري كند، در اين موارد جايز نيست مستأجر سرقفلى بگيرد، و تصرف او در آن ملك بدون رضايت مالك حرام است، ولى چنانچه مالك حق زياد كردن وجه الإجاره و حق خالى كردن ملك را هم نداشته باشد، بلكه مستأجر حق تخليه كردن ملك براي غير و واگذاري اجاره آن را بر ديگري داشته باشد، در اين صورت گرفتن سرقفلي بر مستأجر جايز است. [شمارة ثبت: (382) منبع: المسائل الخراسانية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:45 pm

سؤال: آيا مالك حق دارد از مستأجر سرقفلي بگيرد؟

جواب: مالك مى تواند هر مقداري بخواهد به عنوان سر قفلي از شخص بگيرد كه محل را به او اجاره دهد، و اگر مستأجر حقّ اجاره به غير داشته باشد، مى تواند از او مقداري بگيرد كه به او اجاره دهد، و اين نحو سرقفلي مانعي ندارد. [شمارة ثبت: (262) منبع: المسائل الحائريّة]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:46 pm

سؤال: هل يجوز التهرب للموظف من عمله أو الغياب بعض الوقت إذا لم يكن مسموح له وهل يستحق الراتب كاملا؟

جواب: لا يسمح التهرب بشئ مما استؤجر عليه، ولا يستحق معه تمام الاجرة إلا برضى المستأجر. [شمارة ثبت: (441) منبع: المسائل الغروية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:46 pm

سؤال: لو كان الموظف في شركة كافرة هل يجوز له التهرب عن العمل وهل يستحق كامل الاجرة؟

جواب: لا يصح ذلك وإنما اللازم في استحقاق الاجرة الوفاء بما استؤجر عليه. اللهم إلا أن يكون صاحب العمل كافرا حربيا أو ناصبيا ولايؤدي تهربه الى شين على مذهب الحق أو هوان أصحابه. [شمارة ثبت: (442) منبع: المسائل الغروية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:47 pm

سؤال: ما هو رأي سماحتكم بما تعارف في زماننا في إيجار الدور ، أن يدفع المستأجر مبلغ من المال إلى المؤجر كوديعة أو ضمان يتصرف المؤجر به على أن يعيده للمستأجر في نهاية مدة الايجار وفي مقابل ذلك يؤجر له الدار بأقل من بدل إيجارها السوقي ، وفي بعض الاحيان يكون بدل الايجار مبلغا رمزيا صغيرا ، وهذا المبلغ تارة يكون بطلب من المؤجر فيضطر المستأجر لدفعه لان يؤجر له الدار وتارة يكون بقرض من المستأجر على أمل أن يحصل على الدار بالسعر الايجاري المخفض ، علما بأن هذه العملية تسمى في العرف رهنا ، فهل هذا الايجار أو الرهن صحيح في الصورتين؟ وإذا لم يكن صحيحا فهل هناك طريقة مصححة للمعاملة؟

جواب: لا مانع من ذلك. [شمارة ثبت: (443) منبع: المسائل الغروية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: اجاره

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 6:48 pm

سؤال: عندما يكون العرف في الاجارة قائما على التعامل على أساس القانون الذي يعطي المستأجر حق البقاء بالاجرة المحددة إلا حين صدور قانون بالزيادة ، فهل يحق للمالك أن يزيد الاجرة وبأي قدر يريد إذا أصبحت قليلة وضئيلة بالنسبة للاجرة المتعارفة نظرا لانخفاض سعر النقد الذي يتم التعامل به ، وهل للمستأجر طلب شئ من المال في مقابل التنازل عن حق البقاء ، المفروض له بحسب القانون الذي جرى العقد على أساسه إذا أراد المالك منه الاخلاء؟

جواب: إن وقع عقد الإيجار في إطار تلك القانون وقبول الطرفين له وكان التعامل المزبور كشرط بينهما في ضمن عقد الايجار فلا يحق للمالك أن يزيد في الاجرة، كما يحق للمستأجر أن يطالب المالك بشئ من مال بدل ترك المحل إن أراده منه قبل انتهاء المدة، وإلا فللمالك ما يطلب من زيادة الاجرة أو ترك المستأجر المحل لمالكه بدون طلب أيّ شيئ من المال. [شمارة ثبت: (444) منبع: المسائل الغروية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am


بازگشت به آئين معيشت


cron
Aelaa.Net