درآمد و هزينه

نشر پاسخ سؤالات وارده درباره آئين معيشت

درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:29 pm

سؤال: لطفاً بفرمائيد اساساً شغلهايي كه اشكال دارد چه شغلهايي مى باشد؟ و از كجا بفهميم كه مثلاً فلان شغل اشكال دارد يا نه؟ كه سراغ آن شغل برويم يا نرويم؟

جواب: بايد كسب و طريقه انتفاع مالى شخص از نظر نحوه استحصال و نوع معاملات متداول در آن حلال و صحيح بوده، و نوع شغل هم مفيد به حال جامعه، و موجب اضرار به غير يا منافى دين نباشد. [شمارة ثبت: (174) منبع: المسائل القمّيّة]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:30 pm

سؤال: شغل پرنده فروشي و ماهي تزئينى فروشي چه حكمي دارد؟

جواب: اشكالى ندارد. [شمارة ثبت: (121) منبع: المسائل القمّيّة]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:31 pm

سؤال: فروش كُتبى كه احتمال گمراهى يا ايجاد شبهه براى خوانندگان آن داشته باشد چه حكمى دارد؟

جواب: فروش كتب ضلال حرام است. [شمارة ثبت: (123) منبع: المسائل القمّيّة]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:33 pm

سؤال: شرط بندى هاى مرسوم بين افراد كه مثلاً مى گويند اگر در فلان مورد حرف درست بود فلان كار را بايد انجام دهى و يا فلان چيز را براى خوردن بخرى و كلاً چنين مواردى چه حكمى دارد؟

جواب: شرط بندى بر سر امورى كه مستقيماً بترويج دين صحيح مربوط بوده مانعى نداشته؛ مانند: شرط بندى بر اسب سوارى و ورزشهاى رزمى در دوره جهاد؛ و نيز شرط بندى بر سر اثبات يك امر دينى و يا بيان معارف الهى بلامانع است، و مخفى نماند كه حكم به جواز، مشروط به دو جهت بوده: يكى اينكه موضوع شرط بندى ارتباط مستقيم و روشن به أمر دين و احياى آن داشته، و ديگر اينكه موجب ترويج جدّى آن بشود، ولى شرط بنديهاى متفرقه ولو در امر دين كه جنبه سرگرمى داشته و چنين اثرى را نداشته باشد جايز بودنش مشكل است، كما اينكه ترتيب شرط بندي به بهانه و يا صورت ظاهري مسابقات در سؤالات ديني جايز نمي باشد، ولى بعضي از موارد كه توسط عموم شرط بندى محسوب مى شود مانند تعيين جايزه براى شخص موفق در مسابقه حلال و غير لغو و لهو؛ مانعى ندارد. [شمارة ثبت: (138) منبع: المسائل القمّيّة]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:34 pm

سؤال: مسابقه ارمغان بهزيستى يا مسابقاتى كه به مناسبت أعياد مختلف كه با ارسال مبلغى همراه جوابيه مى باشد ويا مواردى كه أخيرا مرسوم شده مثل خريد كالا از شركتى مشخص و برنده شدن جوايز آنها در موارد زير چه حكمى دارد؟
1) راه اندازي اينگونه مسابقات ويا مشاركت در تبليغ وتوزيع برگه هاى آن.
2) شركت و حضور در مسابقات وقرعه كشى آن.
3) پاسخگويى به سؤالات آن براى ديگرى .
4) در صورت تصحيح نيّت برگزار كننده و يا شركت كننده مثلا كمك به أيتام ومعلولين چه حكمي پيدا مى كند؟

جواب:
1- نيت خير كافي نيست و صحت عمل همراه با نيت خير لازم است.
2- جوايزي كه جهت تشويق خريد كالايي يا از فروشگاهي داده مي شود؛ در صورتي كه مورد معامله حرام يا لهوي يا لغوي نباشد، وخريد از آن محل تقويت منكر دين حق؛ يا ظالم و جائر نباشد بلا مانع است.
3- و اما اگر مثل مسابقاتي باشد كه فعلا متداول است؛ و نوعا برنامه متصديان آن در واقع با آنچه اعلام مى كنند مغايرت دارد، به طورى كه اگر عملكردشان در اختيار عموم و به اطّلاعشان برسد بسياري از مردم در آن شركت نمى كنند، فلذا اگر به عنواني پول از مردم جمع شود و به غير آنچه كه برداشت پول دهندگان است عمل شود و يا كمتر از آن، اين نوع جمع آوري از ابتدا تا انتها محل اشكال است، و مصداق "اكل اموال ناس به باطل" است.
4- و همچنين اگر عنوان مسابقات دينى پوششى باشد براى پياده كردن برد و باخت و نوعى صورت دينى دادن به بليط بخت آزمايى؛ اين هم اشكال دارد.
5- كمك افراد ديگر غير از شركت كننده به مواردي كه محل اشكال است چه در تهيّه مقدّمات وغير آن در صورت توقّف عمل بر آن يا تصحيح يا ترويج آن محل اشكال است.
6- البته وجوهى كه براى صرف امور خيريّه معنونه در آگهى ها اخذ شده و به اين مصارف مى رسد مشكلى ندارد. [شمارة ثبت: (215) منبع: المسائل القمّيّة]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:35 pm

سؤال: آيا باز كردن قفلهاي برنامه هاي كامپيوتري اشكال دارد؟

جواب: اگر موجب اضرار به اموال و آبروي مؤمنين بشود اشكال داشته، و الاّ مانعي ندارد. [شمارة ثبت: (161) منبع: المسائل الخراسانية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:36 pm

سؤال: در جايى كه اگر بخواهد پرونده روال عادى و ادارى را طى كند، زمان مى برد و يا گير پرونده اى در ميان باشد، آيا مى توان مبلغى يا هديه اى را به فردى براى كار راه اندازى پرداخت تا زودتر به مقصود رسيد؟ (بدون اينكه حقوق كسى پايمال و يا بى نوبتى شود). براى احقاقّ حقِّ از دست رفته و يا اثبات آن چطور؟

جواب: اگر عمل شخص مزبور مطابق مقرّرات بوده، و موجب تضييع حق كسى نمي شود، و صرفا براى تلاش بيشتر از معمول (قانونى ادارى) يا به عنوان اجرت انجام عمليات پيگيري به نيابت صاحب پرونده؛ مبلغ مزبور را بگيرد مانعى ندارد، و الاّ اشكال دارد. [شمارة ثبت: (218) منبع: المسائل القمّيّة]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:36 pm

سؤال: ساخت و فروش انگشترها و حلقه هاي طلاي مردانه توسط طلافروشان به مشترياني كه معلوم است براي پوشيدن دارند مى خرند، چه حكمي دارد؟

جواب: جايز نيست. [شمارة ثبت: (325) منبع: المسائل الخراسانية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:37 pm

سؤال: شخصي مدتها ضبط صوتهاي تعميري و كهنه را به اسم جديد و نو به افراد مى فروخته و حال كه مى خواهد توبه كند صاحبان و خريداران را نمى شناسد، آيا خريداران حق اعمال خيار را داشته اند و اكنون دسترسي نيست، يا بايد خمس مال مخلوط بحرام را بدهد تكليف چيست؟

جواب: اگر موجب غبن مشتريان مى شده است، پس از توبه و دفع حقوق افرادي كه مى تواند شناسائي كند و ترضيه ايشان، مال حاصل از آن را تخميس و به مقدار غبن مشتريان؛ ردّ مظالم و صدقه از طرف ايشان بدهد. و بداند پيدا كردن مشتريان زحمت دارد، و نبايد بخاطر اين زحمت آنرا غير عملي تلقي نمايد. اما اگر عنوان: ضبط صوت جديد، جنبه تعريف در مرغوبيت بوده باشد، به طوري كه بر مشتريان هم اجمالاً معلوم بوده كه مستعمل است، در اين صورت اگر فروش او به قيمت مورد تراضي طرفين بوده معاملات او صحيح و نياز به ردّ مظالم و تخميس مال جهت تطهير ندارد. [شمارة ثبت: (326) منبع: المسائل الخراسانية]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

Re: درآمد و هزينه

پستتوسط aelaa.net » يکشنبه ژانويه 16, 2011 4:38 pm

سؤال: فردي است كه طبق آنچه مي دانيم؛ پول او پاك و حلال نيست و يا مخلوط به حرام است، الف: حكم مصرف خيرات، نذرها واموالي كه از او به ما مي رسد چيست؟ آيا مي توان آنها را به ديگران بخشيد؟ ب: اگر با او معامله اي كرده باشيم حكم پولي را كه در عوض آن از او دريافت مي كنيم چيست؟

جواب:
1- اگر بداند سهم مغصوبي يا نتيجه كسب حرامي در مالى كه به او رسيده وجود دارد؛ پس آن مقدارى كه صاحبش معين است را بدو برگرداند؛ و آنچه صاحبش را نمي شناسد پس به نيت او صدقه بدهد كه رد مظالم است.
2- ولي اگر مقدارش معين نيست و و يا بداند كه در كل اموال او شبهه وجود دارد اما نداند كه در اين مال بخصوصه حرامى هست؛ پس خمس آنرا تصدق بدهد.
3- و صرف نمودن مال مشتبه بين مخمس و غير مخمس، و مال مشتبه بين حلال و حرام كه خمس و مغصوب و حرام در آن غير معلوم و معين است به قصد نذورات و خيرات؛ تنها در موارد مصارف خمس و زكات؛ اشكالى ندارد، و اما ساير موارد پس از عمل به حكم سابق اشكالى ندارد.
4- بطور كلي از معامله با اين افراد اجتناب كرده، و در صورت اضطرار، و تحصيل مال از اينها بحكم مزبور عمل شود.
5- در صورت امكان شخصى را كه قصد دارد از مال مشتبه خيرات نمايد آگاه نمايند؛ كه كار خير با وسيله ناپاك عملي نيست. [شمارة ثبت: (649) منبع: المسائل الشّيرازيّة]
aelaa.net
Site Admin
 
پست ها : 908
تاريخ عضويت: چهارشنبه فبريه 03, 2010 10:21 am

بعدي

بازگشت به آئين معيشت


Aelaa.Net