نماز جماعت

نشر پاسخ سؤالات وارده درباره نماز و نيايش

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:05 pm

سؤال:
شخصى كه قصد خواندن نماز مغرب و يا نماز شكسته را دارد، آيا مى تواند در صف اوّل جماعت نماز چهار ركعتى بايستد؟ به نماز كسانى كه بعد از او در همان صف ايستاده اشكالى وارد نمى شود؟

جواب:
اگر صفوف متراكم باشد كه به فراغت شخص مزبور از نماز؛ اتصال صفوف به هم نمى خورد مانعي ندارد، والا موجب انقطاع صفوف (متصل به او) شده، مگر اينكه توسط ديگري جاي او پر شود. [شمارة ثبت: (228) منبع: المسائل القمّيّة]
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط مراقبت در يکشنبه فبريه 28, 2010 12:07 pm .
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:06 pm

سؤال:
امام جماعت مقلد مجتهدي است كه غسل جمعه را از جنابت مجزي مى داند آيا ديگران كه مجزي نمى دانند - اجتهاداً يا تقليداً- مى توانند به او اقتداء كنند؟

جواب:
مانعي ندارد. [شمارة ثبت: (279) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:07 pm

سؤال:
آيا در هنگامي كه امام جماعت تكبيرة الإحرام را مى گويد و مأموم صف جلو، مهيّا است ولى هنوز تكبير نگفته مى توان تكبير گفت و به امام اقتداء كرد؟

جواب:

صحيح است. [شمارة ثبت: (280) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:08 pm

سؤال:
اگر ركوع كرد و شك نمود كه به امام رسيده يا نه، نماز او مجزى است يا خير؟‎

جواب:
اگر يقين ندارد كه به امام در ركوع رسيده به قصد متابعت همراهي مى كند و از ركعت جديد حساب كند، و نماز او صحيح است. [شمارة ثبت: (281) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:09 pm

سؤال:
إذا صلّى رجل وأتى شخص واتمّ به وهذا الرّجل أي الإمام يرى نفسه غير عدل هل يجب عليه أن يخبر المأموم بذلك؟

جواب:

لا يجب عليه ذلك. [شمارة ثبت: (282) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:09 pm

سؤال:
احياناً في صلاة الظّهر يوم الجمعة، يوضع ميكرفون [مكبّر الصّوت] قريباً من إمام الجماعة، ففي التّسبيحات -في الرّكعة الثّالثة والرّابعة- يسمع المأموم الصّوت وكذلك في صلاة العصر فإنّ المأموم يسمع القراءة مع العلم بإخفاف إمام الجماعة هل يوجد إشكال في ذلك؟

جواب:
لا بأس به. [شمارة ثبت: (283) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:10 pm

سؤال:
اگر در مسجدي مردم عذر امام جماعت را خواستند و او براي نماز نمى آيد، اكنون امام جماعت ديگري را آورده اند اگر امام جماعت اوّلى بكوٌيد راضي نيستم براي نماز ديگران با جماعت امام دومي اشكال دارد يا نه؟

جواب:
رضايت او شرط نيست در صورتى كه امام جماعت اوّلى هم به دعوت و ارتضاء مردم به جماعت او، امام بوده، نه با تأسيس خود شخص و يا مالكيت و يا توليت مسجد؛ كه در اينصورت اجازه وي شرط است. [شمارة ثبت: (284) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:11 pm

سؤال:
در هنگام سفر به اماكن نواصب ديگر، حضور در جماعتشان چه صورتي دارد؟ آيا مجزي مى باشد؟ شخص مؤمن براي حفظ وحدت يا از روي تقيّه، اگر ناچار به انجام نماز در اماكن متعلق به اين فرقه شود؛ در صورتي كه بر چيزهائي كه سجده بر آنها صحيح نيست، سجده كند، آيا نمازش صحيح خواهد بود؟

جواب:
اقتداي به ناصبين و مخالفين مذهب حق در شرايط تقيّه قطعيّه مانعي ندارد، و در آن صورت اگر بتواند ضمن همراهي به جماعت، نيّت فرادي نموده و نماز خود را همراه ايشان بجاي آورد؛ كه چنين كند، والاّ در صورت ايجاب تقيّه به اتيان جماعت حقيقيّه با ايشان، مانعي نداشته و نماز وي صحيح و نياز به اعاده ندارد، و شركت نكردن در جماعات ايشان (با وجود مساجد متعدّده بلكه مساجد مخصوص مذهب حق حتّى در بلاد مخالفين) هميشه خلاف تقيّه نمى باشد، و با اينكه مخالفين عدالت را در امام جماعت شرط نمى دانند و حتى اقتداء به ظالم و متجاهر به فسق و منكرات را جايز مى دانند، ولى با اين حال نوعاً اجتناب از شركت در جماعات مذهب حق مى نمايند، حتى در بلاد خاصه مذهب حق و در مساجد ايشان با وجود جماعت و در هنگام آن، نماز را فرادى مي خوانند، و بلكه در شهرهاي خاصه اهل حقّ با وجود صدها مسجد رسماً پيگيري تأسيس مسجد خاص مخالفين را مى نمايند، و اين عملِ عدم شركت در جماعت غير مذهب خود را خلاف وحدت مسلمين نمى دانند؛ لذا اگر به شيوه خود ايشان با آنها رفتار شود؛ منافى با امر وحدت نمى باشد، و پر واضح است كه: أمر وحدت مسلمين (از أهمّ أمور و مصالح مسلمين بوده و رعايت آن لازم مى باشد) ولى مورد آن: دفاع از اسلام و مسلمين و مرزهاي بلاد اسلامى ، و حفظ و اصلاح و رشد و تقويت جامعه و نظام اسلامي مى باشد، و نبايد با مسائل اعتقادي و عبادي خلط شود، كما اينكه امروزه در باب صوم و در وقت عدم ثبوت هلال بر اساس مذهب حقّ، هيچ كس بخاطر حفظ وحدت مسلمين افطار نمى نمايد، ويا اينكه براي حفظ وحدت مسلمين؛ شهادت به ولايت (حتّى با قول عدم جزئيّت آن) در اذان ترك نمى شود، و يا در باب حجّ به خاطر حفظ وحدت مسلمين ترك عمره و حجّ تمتّع و يا طواف نساء نمى گردد، و اگر در مواردِ خاصِّ تقيّه قطعيه؛ شركت در جماعت ايشان توسط معصومين (عليهم السلام) مجاز دانسته شده؛ اين حكم محدود به شرايط تقيه حتميه و موارد قطعيه آن است، نه اينكه مسئله نماز جماعت و صحّت آن از امور يسيره و مورد مسامحه باشد، البته بديهي است انجام تكاليف و وظائف نبايد به نحوي باشد كه موجب وهن مذهب و اعتراض دشمنان بر اهل مذهب حق بشود؛ كما اينكه شخص حاضر در وقت جماعت نواصب مخالفين؛ نبايد محل را ترك نمايد و موجب وهن مذهب حق و مؤمنين بشود، ضمن اينكه تاركِ وظيفه خود نيز نبايد باشد؛ كه مثلا مى تواند همراه ايشان (صورتا) به نيّت فرادى نافله يا نماز قضاي خود را بجاي آورده؛ و پس از نماز ايشان يا قبل از آن، و در وقت مشغول بودن آنها به انجام نافله؛ وي فريضه خود را فرادى بجاي آورد، و يا اينكه همراه فريضه ايشان فريضه خود را به نيّت فرادى ، ولى با همراهي جماعتشان بجاى آورد، اين براي مواردي كه ناچار از حضور در وقت نماز در محيط جماعت ايشان است، ولى در موارد ديگر با تنظيم برنامه اداي نماز فريضه خود در محيط مؤمنين و جماعت ايشان، بدون تظاهر و تجاهر به خلاف، عمل به وظيفه مى نمايد، كما اينكه در وقت حضور در جماعت ايشان (اضطراراً)؛ با انتخاب محل نماز خود در قسمتهاي سنگفرش، يا استفاده از سجاده حصير چوبي يا منسوج از پنبه يا كتان يا كنف و ساير الياف گياهي و منسوجات از آن؛ رعايت تكليف خود در باب موضع سجود را نيز مى نمايد، و در صورت اضطرار و عدم وجود آن (موضع سجود صحيح) يا عدم امكان استفاده از آن، عدم مراعات اين جهت مانعي نداشته و نمازش صحيح است.[شمارة ثبت: (240) منبع: المسائل الحائريّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:12 pm

سؤال:
در نماز جماعت پس از اتمام سوره توحيد گفتن كذلك الله ربّي بر مأمومين چه حكمى دارد؟

جواب:

از باب رعايت آداب مستمع قرآن، مطلوب است. [شمارة ثبت: (48) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: نماز جماعت

پستتوسط مراقبت » يکشنبه فبريه 28, 2010 12:13 pm

سؤال:
هنگامى كه ادعيه به صورت دسته جمعى خوانده مى شود (مثل تعقيبات و غير آن) آيا ادب براى افراد (غير از متصدّى قرائت) فقط گوش كردن است يا آنكه زمزمه كردن و يا با صداى بلند همراهى كردن مانعى ندارد؟ در قنوت نماز جماعت چطور؟ گوش كند يا همراه امام بخواند يا دعاى ديگر خوانده شود مانعى ندارد؟ كداميك بهتر است؟

جواب:

اول: ادعيه اى كه دسته جمعى خوانده مى شود؛ در صورت رغبت حالى ؛ آن فرد مي تواند به صدائى كه مطابق و مناسب جمع باشد همراهى كند، و امتياز به صداى بلند اختيارا در ميان جمع مرغوب نيست،

دوم: در جماعت هم نبايد صداي مأموم بلندتر از امام جماعت بوده، و موجب مزاحمت ديگران هم نشود،

سوم: مأموم در قنوت؛ خود، دعا بخواند، ولى در مضامين دعا مختار است؛ كه متابعت امام نموده يا دعاى ديگرى بخواند. [شمارة ثبت: (164) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

قبليبعدي

بازگشت به آئين نماز و نيايش


Aelaa.Net