صفحه 1 از 3
قرائت نـماز
ارسال شده در:
سه شنبه فبريه 16, 2010 1:11 am
توسط مراقبت
Re: قرائت نـماز
ارسال شده در:
جمعه فبريه 19, 2010 12:13 am
توسط مراقبت
سؤال: اگر ممكن است شمه اي از تعاليم مذهب حق را؛ در باره قرائت نماز؛ و چگونگي بهره مندي بيشتر از حقايق آن بيان نمائيد، بسيار متشكرم.
جواب: براى بهره مند شدن از قرائت نماز و بويژه سوره مباركه فاتحه الكتاب (حمد)، كه ركن قرائت نماز بوده و در همه ركعات نمازها محور توشه چيني از نماز مي باشد؛ برخي نكات كه از كلام وحي و خازنان وحي (عليهم السلام) برآمده است را نقل كنيم، خداوند همواره توفيق بهره مندي مان از حقايق نماز را افزون فرمايد (بمنّه و كرمه):
1- در كلام خازنان وحي (عليهم السلام) آمده است كه: حضرت امام سجاد (صلوات الله عليه)، در هنگام قرائت نماز بقدري جمله مالك يوم الدين را تكرار مي كردند، و حالشان طوري تغيير مي كرد، كه نزديك بود از دنيا بروند.
2- توجهمان در اياك نعبد بايد متمركز و جمع اين معني باشد كه: خدايا فقط تو را عبادت مي كنيم، و تنها به تو توجه داريم، و فقط تو براي ما داراي اهميت هستي، كه در واقع بدين وسيله نفي هر گونه شرك؛ اعم از خفي و جلي؛ بنمايد.
3- حقيقتا بگويد: اياك نستعين كه: خدايا اميد كمك تنها از تو داريم، و فقط از تو در كارها كمك مي گيريم. و اين آيه شريفه رمز توحيد نظري و توحيد عملي است.
4- بنده مومن، وقتي از بركات ظاهر و باطن نماز بهره مند مي شود كه: در آنچه مي گويد، راستگو باشد، و اين ممكن نباشد الاّ به تصديق عملي آن در بيرون نماز، با نفي شرك جلي و خفي، و عدم اتكاى به غير حق متعال.
5- همچنين در كلام خازنان وحي (عليهم السلام) آمده است كه: حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) در نماز، اياك نعبد و اياك نستعين را آن قدر تكرار مي نمودند تا از حضرت حق (تعالى شأنه) آنرا مي شنيدند.
6- در هنگام اداى اهدنا الصراط المستقيم آن كسي كه صراط مستقيم و نبأ عظيم است، يعني : حضرت مولي علي (صلوات الله عليه) را، در نظر داشته باشيم.
7- در صراط الذين أنعمت عليهم متوجه حضرات مقدسه معصومين (صلوات الله عليهم أجمعين)، كه معني آن هستند، باشيم.
8- نيز در كلام خازنان وحي (عليهم السلام) آمده است كه: حضرات معصومين (صلوات الله عليهم أجمعين)، هر مقداري از آيات قرآني را تلاوت مي نمودند (خصوصا آيات وعيد و بيم دهنده را) آنرا با حال توجه و با ناله مي خواندند و آنرا تكرار مي كردند. ولذا تكرار كردن آيات در قرائت نماز؛ چه حمد و چه سوره، نه تنها جايز بوده، بلكه فضيلت هم دارد.
9- پس از فراغت از تلاوت سوره حمد، به اندازه يك تنفس و تجديد نفس؛ صبر كرده، آنگاه سوره را شروع نمايد. [شمارة ثبت: (1305) منبع: رساله صلاة جامعة]
Re: قرائت نـماز
ارسال شده در:
جمعه فبريه 19, 2010 12:15 am
توسط مراقبت
سؤال: در قرائت نمازها بعد از تلاوت سوره حمد؛ چه سوره هايي خواندنش فضيلت دارد؟ آيا تفاوتي بين نمازهاى پنجگانه يا اوقات مختلف وجود دارد؟
جواب:
1- خواندن سوره توحيد در ركعت اول و سوره قدر در ركعت دوم، و يا بالعكس، از خواندن ساير سوره ها افضل است. بلكه بنا بر توقيع شريف حضرت صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشريف): هر كه ترك كند خواندن سوره هاي ديگر را، براي درك فضيلت سوره توحيد و سوره قدر، خداوند كريم فضيلت آن سوره ها را به اضافه فضيلت سوره توحيد و سوره قدر، به او عطا مي فرمايد.
2- در همه نمازها: تلاوت سوره هايي مانند: كوثر، انفطار، انشقاق، توحيد، كافرون، نصر، قدر، فيل، حديد، مجادله، أعلي، أرايت الذي يكذب بالدين، همزه، تكاثر، تين، بلد، فجر، غاشيه، طارق، بروج، مطففين، مدثر، نوح، حاقه، ملك، تغابن، نون، صف، ممتحنه، قاف، دخان، طلاق و تحريم ، فضيلت دارد.
3- در نماز صبح: خواندن سوره هاي: نبأ، غاشيه، قيامت، انسان، توحيد، كافرون، عاديات، مرسلات، تكوير، ترجيح دارد.
4- در نماز ظهر: خواندن سوره هايي مانند: أعلي، شمس، غاشيه، مرسلات، تكوير، انفطار و زلزال، توصيه شده است.
5- در نماز عصر: خواندن سوره هايي مانند: نصر، تكاثر، عاديات و قارعه، بهتر است.
6- در نماز مغرب: خواندن سوره هايي مانند: نصر، تكاثر، توحيد، زلزال، تين، و طور، رجحان دارد.
7- در نماز عشاء: خواندن سوره هايي مانند: اعلي، شمس، غاشيه، مرسلات، تكوير، مزمل، مستحب است.
8- امّا در نماز عشاء شب جمعه: خواندن سوره هاي جمعه و منافقون، يا جمعه و أعلي، تفضيل داده شده است.
9- در نماز صبح روز جمعه: خواندن سوره هاي جمعه و توحيد فضيلت دارد.
10- در نماز ظهر روز جمعه: حتما سوره هاي جمعه و منافقين خوانده شود، كه بسيار تأكيد شده است. [شمارة ثبت: (1312) منبع: رساله صلاة جامعة]
Re: قرائت نـماز
ارسال شده در:
جمعه فبريه 19, 2010 12:16 am
توسط مراقبت
• در نمازهاي واجب در هر ركعت بيش از يك سوره كامله خوانده نمي شود، مگر سوره هاي ضحي و انشراح، و همچنين سوره هاي قريش و فيل، كه با هم خوانده مي شود.
• نكته ديگر در باب قرائت اينكه: هر چند بهتر است كه از حفظ باشد، ولي مي توان از روي قرآن هم خواند، كه آنرا بر شيئ مرتفعي گذاشته، يا روي دست گرفته و از روي آن تلاوت شود.
• در قرائت نمازهاي مستحبي پس از حمد، لازم نيست كه حتما سوره كامل يا آيات متوالي يا از يك سوره باشد، بلكه به هر مقدار ميسر گردد (ولو متفرقا و يا حتي يك آيه) مي توان از آيات قراني را تلاوت كرد.
• أما قرائت در نمازهاي واجب يوميه اينطور نيست، كه بر حسب تحقيق و تفقه در كلام خازنان وحي (صلوات الله عليهم أجمعين): يك سوره كامله در تمام نماز، واجب است، نه در هر ركعت، ولي از اشتهار اين مضمون كه: (لا صلاة الاّ بسورة كاملة) يعني: نماز بدون سوره كامل، نماز نيست، اشتباها اين توهم پيش آمده كه: در هر ركعت سوره كامل لازم است، ولي پر واضح است كه مراد: اشتراط سوره كامله در ركعت نيست، بلكه دلالت بر اشتراط سوره كامله درمجموع نماز دارد. و از معصومين (صلوات الله عليهم أجمعين) هم بسيار روايت شده كه اين عمل را انجام مي داده اند. و بهترين الگوي همه ما، سيره عملي ايشان مي باشد، كه بر اين معني دلالت دارد.
• و از بعض احاديث استفاده مي شود: سوره اي كه در مجموع نماز واجب، كافي است، بايد از شش آيه كمتر نباشد، و در هر ركعت از سه آيه كمتر نباشد.
• البته قرائت سوره كامله در هر ركعت مستحب است.
• بنابر اين سوره هاي بزرگ را كه چند صفحه است، انسان مي تواند دو قسمت نمايد، بخشي از آن را بعد از حمد، در يك ركعت بخواند، و بقيه اش را در ركعت دوم بعد از حمد بخواند، كه در مجموع دو ركعت يك سوره كامل خوانده باشد.
Re: قرائت نـماز
ارسال شده در:
جمعه فبريه 19, 2010 12:17 am
توسط مراقبت
سؤال: آيا در نماز، بسم الله هر سوره به نيّت همان سوره بايد خوانده شود؟
جواب: بهتر است كه به نيت همان سوره گفته شود، ولي شرط نيست؛ چنانكه در غفلت هم اگر گفته باشد مجزي است. [شمارة ثبت: (16) منبع: المسائل القمّيّة]
Re: قرائت نـماز
ارسال شده در:
جمعه فبريه 19, 2010 12:18 am
توسط مراقبت
سؤال: رعايت قواعد تجويدى در حمد و سوره و ساير قسمتهاى نماز واجب است؟
جواب: قرائت صحيح بقدر ميسور واجب است. [شمارة ثبت: (15) منبع: المسائل القمّيّة]
Re: قرائت نـماز
ارسال شده در:
جمعه فبريه 19, 2010 12:18 am
توسط مراقبت
سؤال: حكم وصل به سكون يا وقف به حركت چيست؟ آيا موجب بطلان نماز مى شود؟
جواب: نماز صحيح است. [شمارة ثبت: (272) منبع: المسائل الخراسانية]
Re: قرائت نـماز
ارسال شده در:
جمعه فبريه 19, 2010 12:19 am
توسط مراقبت
سؤال: اگر در نماز؛ يك يا چند كلمه (از روي ندانستن نوع خواندن كلمه) اشتباه بيان مى شده؛ و سپس شخص متوجه شده كه بايد به صورت ديگر بيان كند؛ آيا بايد نمازهاي گذشته خود را اعاده كند يا نه؟
جواب: لازم نيست. [شمارة ثبت: (41) منبع: المسائل القمّيّة]
Re: قرائت نـماز
ارسال شده در:
جمعه فبريه 19, 2010 12:20 am
توسط مراقبت
سؤال: در ركعت اوّل و دوّم نماز ظهر روز جمعه، خواندن سوره خاصي واجب مى باشد؟
جواب: از جانب مولا (منه السلام)؛ خواندن سوره جمعه پس از حمد در ركعت اوّل، و در ركعت دوّم سوره منافقون؛ تأكيد بسيار شده است، و بايد مؤمن در مقام التزام باشد، نه تارك آن يا بى اعتناى به آن. [شمارة ثبت: (177) منبع: المسائل القمّيّة]
Re: قرائت نـماز
ارسال شده در:
جمعه فبريه 19, 2010 12:20 am
توسط مراقبت
سؤال: چنانچه در حين قرائت يا اذكار نماز، خميازه يا عطسه يا سرفه عارض شود، كلماتى كه در اين حالت اداء شده آيا بايد اعاده شوند يا خير؟
جواب: اگر ناقص و يا غلط ادا نشده باشد مجزى است. [شمارة ثبت: (899) منبع: المسائل القمّيّة]