قرائت نـماز

نشر پاسخ سؤالات وارده درباره نماز و نيايش

قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 1:11 am

بسم الله الرحمان الرحيم

كتاب

متن نماز

شامل

اذكار و ادعيه و آيات و سور متن نماز

Image

از اين آدرس دريافت نماييد:
viewtopic.php?f=264&t=10170&p=49155#p49155

والحمد لله رب العالمين
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » جمعه فبريه 19, 2010 12:13 am

سؤال: اگر ممكن است شمه اي از تعاليم مذهب حق را؛ در باره قرائت نماز؛ و چگونگي بهره مندي بيشتر از حقايق آن بيان نمائيد، بسيار متشكرم.

جواب: براى بهره مند شدن از قرائت نماز و بويژه سوره مباركه فاتحه الكتاب (حمد)، كه ركن قرائت نماز بوده و در همه ركعات نمازها محور توشه چيني از نماز مي باشد؛ برخي نكات كه از كلام وحي و خازنان وحي (عليهم السلام) برآمده است را نقل كنيم، خداوند همواره توفيق بهره مندي مان از حقايق نماز را افزون فرمايد (بمنّه و كرمه):
1- در كلام خازنان وحي (عليهم السلام) آمده است كه: حضرت امام سجاد (صلوات الله عليه)، در هنگام قرائت نماز بقدري جمله مالك يوم الدين را تكرار مي كردند، و حالشان طوري تغيير مي كرد، كه نزديك بود از دنيا بروند.
2- توجهمان در اياك نعبد بايد متمركز و جمع اين معني باشد كه: خدايا فقط تو را عبادت مي كنيم، و تنها به تو توجه داريم، و فقط تو براي ما داراي اهميت هستي، كه در واقع بدين وسيله نفي هر گونه شرك؛ اعم از خفي و جلي؛ بنمايد.
3- حقيقتا بگويد: اياك نستعين كه: خدايا اميد كمك تنها از تو داريم، و فقط از تو در كارها كمك مي گيريم. و اين آيه شريفه رمز توحيد نظري و توحيد عملي است.
4- بنده مومن، وقتي از بركات ظاهر و باطن نماز بهره مند مي شود كه: در آنچه مي گويد، راستگو باشد، و اين ممكن نباشد الاّ به تصديق عملي آن در بيرون نماز، با نفي شرك جلي و خفي، و عدم اتكاى به غير حق متعال.
5- همچنين در كلام خازنان وحي (عليهم السلام) آمده است كه: حضرت امام صادق (صلوات الله عليه) در نماز، اياك نعبد و اياك نستعين را آن قدر تكرار مي نمودند تا از حضرت حق (تعالى شأنه) آنرا مي شنيدند.
6- در هنگام اداى اهدنا الصراط المستقيم آن كسي كه صراط مستقيم و نبأ عظيم است، يعني : حضرت مولي علي (صلوات الله عليه) را، در نظر داشته باشيم.
7- در صراط الذين أنعمت عليهم متوجه حضرات مقدسه معصومين (صلوات الله عليهم أجمعين)، كه معني آن هستند، باشيم.
8- نيز در كلام خازنان وحي (عليهم السلام) آمده است كه: حضرات معصومين (صلوات الله عليهم أجمعين)، هر مقداري از آيات قرآني را تلاوت مي نمودند (خصوصا آيات وعيد و بيم دهنده را) آنرا با حال توجه و با ناله مي خواندند و آنرا تكرار مي كردند. ولذا تكرار كردن آيات در قرائت نماز؛ چه حمد و چه سوره، نه تنها جايز بوده، بلكه فضيلت هم دارد.
9- پس از فراغت از تلاوت سوره حمد، به اندازه يك تنفس و تجديد نفس؛ صبر كرده، آنگاه سوره را شروع نمايد. [شمارة ثبت: (1305) منبع: رساله صلاة جامعة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » جمعه فبريه 19, 2010 12:15 am

سؤال: در قرائت نمازها بعد از تلاوت سوره حمد؛ چه سوره هايي خواندنش فضيلت دارد؟ آيا تفاوتي بين نمازهاى پنجگانه يا اوقات مختلف وجود دارد؟

جواب:
1- خواندن سوره توحيد در ركعت اول و سوره قدر در ركعت دوم، و يا بالعكس، از خواندن ساير سوره ها افضل است. بلكه بنا بر توقيع شريف حضرت صاحب الأمر (عجل الله تعالى فرجه الشريف): هر كه ترك كند خواندن سوره هاي ديگر را، براي درك فضيلت سوره توحيد و سوره قدر، خداوند كريم فضيلت آن سوره ها را به اضافه فضيلت سوره توحيد و سوره قدر، به او عطا مي فرمايد.
2- در همه نمازها: تلاوت سوره هايي مانند: كوثر، انفطار، انشقاق، توحيد، كافرون، نصر، قدر، فيل، حديد، مجادله، أعلي، أرايت الذي يكذب بالدين، همزه، تكاثر، تين، بلد، فجر، غاشيه، طارق، بروج، مطففين، مدثر، نوح، حاقه، ملك، تغابن، نون، صف، ممتحنه، قاف، دخان، طلاق و تحريم ، فضيلت دارد.
3- در نماز صبح: خواندن سوره هاي: نبأ، غاشيه، قيامت، انسان، توحيد، كافرون، عاديات، مرسلات، تكوير، ترجيح دارد.
4- در نماز ظهر: خواندن سوره هايي مانند: أعلي، شمس، غاشيه، مرسلات، تكوير، انفطار و زلزال، توصيه شده است.
5- در نماز عصر: خواندن سوره هايي مانند: نصر، تكاثر، عاديات و قارعه، بهتر است.
6- در نماز مغرب: خواندن سوره هايي مانند: نصر، تكاثر، توحيد، زلزال، تين، و طور، رجحان دارد.
7- در نماز عشاء: خواندن سوره هايي مانند: اعلي، شمس، غاشيه، مرسلات، تكوير، مزمل، مستحب است.
8- امّا در نماز عشاء شب جمعه: خواندن سوره هاي جمعه و منافقون، يا جمعه و أعلي، تفضيل داده شده است.
9- در نماز صبح روز جمعه: خواندن سوره هاي جمعه و توحيد فضيلت دارد.
10- در نماز ظهر روز جمعه: حتما سوره هاي جمعه و منافقين خوانده شود، كه بسيار تأكيد شده است. [شمارة ثبت: (1312) منبع: رساله صلاة جامعة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » جمعه فبريه 19, 2010 12:16 am

در نمازهاي واجب در هر ركعت بيش از يك سوره كامله خوانده نمي شود، مگر سوره هاي ضحي و انشراح، و همچنين سوره هاي قريش و فيل، كه با هم خوانده مي شود.

نكته ديگر در باب قرائت اينكه: هر چند بهتر است كه از حفظ باشد، ولي مي توان از روي قرآن هم خواند، كه آنرا بر شيئ مرتفعي گذاشته، يا روي دست گرفته و از روي آن تلاوت شود.

در قرائت نمازهاي مستحبي پس از حمد، لازم نيست كه حتما سوره كامل يا آيات متوالي يا از يك سوره باشد، بلكه به هر مقدار ميسر گردد (ولو متفرقا و يا حتي يك آيه) مي توان از آيات قراني را تلاوت كرد.

أما قرائت در نمازهاي واجب يوميه اينطور نيست، كه بر حسب تحقيق و تفقه در كلام خازنان وحي (صلوات الله عليهم أجمعين): يك سوره كامله در تمام نماز، واجب است، نه در هر ركعت، ولي از اشتهار اين مضمون كه: (لا صلاة الاّ بسورة كاملة) يعني: نماز بدون سوره كامل، نماز نيست، اشتباها اين توهم پيش آمده كه: در هر ركعت سوره كامل لازم است، ولي پر واضح است كه مراد: اشتراط سوره كامله در ركعت نيست، بلكه دلالت بر اشتراط سوره كامله درمجموع نماز دارد. و از معصومين (صلوات الله عليهم أجمعين) هم بسيار روايت شده كه اين عمل را انجام مي داده اند. و بهترين الگوي همه ما، سيره عملي ايشان مي باشد، كه بر اين معني دلالت دارد.

و از بعض احاديث استفاده مي شود: سوره اي كه در مجموع نماز واجب، كافي است، بايد از شش آيه كمتر نباشد، و در هر ركعت از سه آيه كمتر نباشد.

البته قرائت سوره كامله در هر ركعت مستحب است.

بنابر اين سوره هاي بزرگ را كه چند صفحه است، انسان مي تواند دو قسمت نمايد، بخشي از آن را بعد از حمد، در يك ركعت بخواند، و بقيه اش را در ركعت دوم بعد از حمد بخواند، كه در مجموع دو ركعت يك سوره كامل خوانده باشد.
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » جمعه فبريه 19, 2010 12:17 am

سؤال: آيا در نماز، بسم الله هر سوره به نيّت همان سوره بايد خوانده شود؟

جواب: بهتر است كه به نيت همان سوره گفته شود، ولي شرط نيست؛ چنانكه در غفلت هم اگر گفته باشد مجزي است. [شمارة ثبت: (16) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » جمعه فبريه 19, 2010 12:18 am

سؤال: رعايت قواعد تجويدى در حمد و سوره و ساير قسمتهاى نماز واجب است؟

جواب: قرائت صحيح بقدر ميسور واجب است. [شمارة ثبت: (15) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » جمعه فبريه 19, 2010 12:18 am

سؤال: حكم وصل به سكون يا وقف به حركت چيست؟ آيا موجب بطلان نماز مى شود؟

جواب: نماز صحيح است. [شمارة ثبت: (272) منبع: المسائل الخراسانية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » جمعه فبريه 19, 2010 12:19 am

سؤال: اگر در نماز؛ يك يا چند كلمه (از روي ندانستن نوع خواندن كلمه) اشتباه بيان مى شده؛ و سپس شخص متوجه شده كه بايد به صورت ديگر بيان كند؛ آيا بايد نمازهاي گذشته خود را اعاده كند يا نه؟

جواب: لازم نيست. [شمارة ثبت: (41) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » جمعه فبريه 19, 2010 12:20 am

سؤال: در ركعت اوّل و دوّم نماز ظهر روز جمعه، خواندن سوره خاصي واجب مى باشد؟

جواب: از جانب مولا (منه السلام)؛ خواندن سوره جمعه پس از حمد در ركعت اوّل، و در ركعت دوّم سوره منافقون؛ تأكيد بسيار شده است، و بايد مؤمن در مقام التزام باشد، نه تارك آن يا بى اعتناى به آن. [شمارة ثبت: (177) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: قرائت نـماز

پستتوسط مراقبت » جمعه فبريه 19, 2010 12:20 am

سؤال: چنانچه در حين قرائت يا اذكار نماز، خميازه يا عطسه يا سرفه عارض شود، كلماتى كه در اين حالت اداء شده آيا بايد اعاده شوند يا خير؟

جواب: اگر ناقص و يا غلط ادا نشده باشد مجزى است. [شمارة ثبت: (899) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

بعدي

بازگشت به آئين نماز و نيايش


Aelaa.Net