أوقات نماز

نشر پاسخ سؤالات وارده درباره نماز و نيايش

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 10:53 am

سؤال: در مجامع عمومى نمازهاى پنجگانه را پشت سر هم مى خوانند شركت در اين نماز جماعتها كه نمازها را پشت سر هم و با آن كيفيت مى خوانند افضل است يا خواندن نماز در پنج وقت به صورت فرادى ؟

جواب: در صورتى كه جمع بين نمازها عادت باشد، بايد اجتناب شود، مگر براى ضرورت، و از جمله تقيّه و الاّ گاهى جمع خواندن مانعى ندارد، ولو در غير ضرورت باشد، ولى بهر حال حتى الامكان؛ از عادت جمع بپرهيزد، ولو منجر بايتان نماز فرادى بشود. [شمارة ثبت: (45) منبع: المسائل القمّيّة]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 10:54 am

سؤال: هل يجوز النوم قبل وقت الصلاة ولو بعشر دقائق مثلا؟

جواب: إن لم يكن تهاونا بالصلاة فلا بأس. [شمارة ثبت: (358) منبع: المسائل الغروية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 10:55 am

سؤال: إذا استيقظ شخص قبل دخول وقت الفجر بمدة يسيرة خمس أو عشر دقائق مثلا فهل يجوز له معاودة النوم إذا كان يعلم أو يحتمل احتمالا قويا أنه لا يستيقظ إلا بعد خروج الوقت (تقع الصلاة قضاء)؟

جواب: لا يحرم ذلك وإن كان لا ينبغي ذلك، وأما إذا كان يعلم أو يحتمل فوت الفريضة به أو كان تهاونا للصلاة فيجتنب منه. [شمارة ثبت: (373) منبع: المسائل الغروية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 10:56 am

سؤال: بنابر نظر و مبناي فقهي شما، اوقات شرعي نمازهاي پنجگانه، و نيمه شب وثلث آخر شب، چگونه بدست مي آيد، و آيا استخراجات تقاويم معتبر است؟

جواب: راههاى علمى قديم و جديد، براى استخراج وقت فجر صادق وطلوع وغروب آفتاب مقبول بوده، و بر اساس تقاويم معتبره (خصوصا محاسبات جديده) با ملاحظه اوقات سه گانه محلى فوق، هر كسى مى تواند تمامى اوقات دهگانه شرعى را، بدين ترتيب استخراج نمايد: وقت زوال و اذان ظهر ميانه طلوع و غروب آفتاب، و وقت ضحى (چاشت) كه براى بعض اعمال عبادى ملحوظ است، ميانه طلوع آفتاب و زوال، و وقت نماز عصر ميانه زوال و غروب آفتاب، و وقت اذان مغرب وغروب آفتاب با هم متحد است، وقت عشاء قرينه فجر بوده، و فاصله ميان طلوع فجر وطلوع آفتاب مساوى فاصله ميان غروب آفتاب و غروب شفق مى باشد، لذا با بدست آوردن مقدار بين الطلوعين در هر روز، و افزودن آن بوقت غروب، وقت عشاء حاصل مى گردد، و نيمه شب ميانه غروب شفق (وقت عشاء) و طلوع فجر صادق مى باشد، و ثلث آخر شب با بدست آوردن مقدار بين وقت عشاء وفجر صادق، و تقسيم حاصل آن بر عدد سه، وضرب نتيجه در عدد دو، و افزودن نتيجه نهائى به وقت عشاء، بدست خواهد آمد. و وقت فجر كاذب كه وقت فضيلت نافله وتر، و زمان مناسب امساك براى شخص قاصد صوم است، حدود دوازده دقيقه قبل از فجر صادق مى باشد، و در ليالى مقمره (شبهاى 13و14و15 ماه) رعايت همين مقدار، در تأخير اتيان نماز صبح بر وقت فجر (مندرج در تقاويم) بشود، و نظر باحتمال وقوع خطاى يسير در محاسبات جميع أهل فن، رعايت پنج دقيقه احتياط لازم است. [شمارة ثبت=(385) منبع: المسائل الحائرية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 10:57 am

سؤال: در جوابيه جناب عالى ، كه در آخر تقويم - منتشره از سوى دار المعارف الإلهيّة - آمده در باره اوقات؛ فجر كاذب و فضيلت نافله وتر و مقدار تأخير نماز صبح در شبهاي مهتاب، تعبير نموده ايد كه: حدودا دوازده دقيقه، لطفا در صورت امكان، جهت تعبير تقريبى وعدم تحديد دقيق اين أوقات، و همچنين كيفيت دسترسي به مقدار دقيق آن را بيان نماييد، بسيار متشكريم.

جواب: بسمه تعالى ، اوقات مذكوره مورد سؤال، به مقاييس نجومى و درجات خورشيدى محدد بوده، كه آن دقيقا مطابق سه درجه خورشيدى است. و مقصود ما از درجه خورشيدي؛ مقدار سير خورشيد (باصطلاح علم قديم)، و يا سير زمين نسبت به خورشيد (باصطلاح علم جديد)، در يك صد وهشتادم شب مى باشد، كه نظر به اختلاف شبهاى سال از نظر كوتاهى و بلندي، بالطبع معادل زماني هر درجه خورشيدي نيز در طول سال متفاوت خواهد بود، لذا أهل فن در اينگونه موارد در مقام بيان اجمالي، شبهاي معتدله سال را (كه دقيقا دوازده ساعت است) لحاظ نموده، و در نتيجه مقدار زماني هر درجه خورشيدي معادل چهار دقيقه زماني مي باشد، كه در مورد سؤال، مساوي دوازده دقيقه است، و لذا تعبير تقريبي بكار برديم. و طالبين استخراج دقيق اين اوقات، با ملاحظه تقويم فوق الذكر، مقدار زماني هر شب نجومي را در تاريخ مطلوب - با محاسبه فاصله غروب آفتاب و طلوع آفتاب فرداى آن - تقسيم بر صد و هشتاد (مجموع مقدار درجات خورشيدي در هر شب) نموده، و مقدار زماني هر درجه خورشيدي در آن شب را بدست آورده، و با ضرب آن در سه (مقدار درجه خورشيدي اوقات مورد سؤال) مقدار زماني اين اوقات در هر شب، بطور دقيق بدست مي آيد، وبه عبارتي ديگر؛ مقدار زماني اين اوقات مساوي با يك شصتم مقدار زماني هر شب نجومي است. و نظر به اينكه مقدار زماني هر درجه خورشيدي در كوتاهترين شب سال اندكي بيش از سه دقيقه زماني، و در بلندترين شب سال اندكي كمتر از پنج دقيقه زماني است، لذا اوقات مورد سؤال در كوتاهترين شب سال حدودا ده دقيقه زماني، و در بلندترين شب سال حدودا پانزده دقيقه بوده، و بين اين دو مقدار متغير است. [شمارة ثبت: (386) منبع: المسائل الحائرية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 10:58 am

سؤال: مارأيكم في حكم الصوم والصلاة لمن يسافر إلى البلدان التي لاتغيب فيها الشمس إلا ساعة أو ساعتين أو لا تشرق إلا كذلك؟

جواب: يعمل بوظيفته حسب أوقات ذلك المحل. [شمارة ثبت: (393) منبع: المسائل الغروية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 10:59 am

سؤال: هل يجب على المكلف ليلا أن يهئ المقدمات للاستيقاظ على صلاة الفجر من إعداد المنبه أو أي أم آخر أو لايجب؟

جواب: لا يجب عليه (من ناحية التكليف) تهيئة شئ مما ذكر، ولكن المؤمن المتعبد، لا يهمل التهيئة. [شمارة ثبت: (394) منبع: المسائل الغروية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 11:01 am

سؤال: در كتب حديث و قدماى از فقهاء در باب وقت نافله و فريضه ظهر و عصر تعبيراتي از قبيل يكساعت پس اززوال يا تا يك ذراع يا دو هفتم شاخص يا قامت و مانند آن شده است، منظور از اين تعابير چيست؟ چگونه مي توان اين اوقات را بدست آوريم؟

جواب:
1- مراد از ساعت در اين تعابير همان ساعت شمسي يا خورشيدي و زوالي يا نهاري است؛ كه چون فاصله طلوع و غروب آفتاب در همه فصول سال دوازده ساعت شمسي است؛ لذا يك ساعت خورشيدي مساوي يك دوازدهم طول روز (طلوع تا غروب) در هر فصل است، كه نظر به كوتاه و بلند شدن روز در فصول مختلف؛ مقدار زماني ساعت خورشيدي هم متغير است، كه با محاسبه اندازه زماني روز وتقسيم آن بر دوازده مقدار زماني ساعت خورشيدي در آن روز و فصل بدست مي آيد.
2- مقدار دو هفتم از شاخص يا قامت مربوط به سايه شاخص بوده، و بنا بر اينكه در نظر شرعي شاخص را معادل يك قامت متوسط مي گرفته اند، و قامت متوسط معادل هفت قدم (گام) پاي، يا سه و نيم ذراع (از دست) تلقي شده، پس تعبير دو هفتم شاخص يا قامت يا يك ذراع، يعني اينكه پس از زوال (هنگام از بين رفتن سايه شاخص يا رسيدن آن به كمترين اندازه) و شروع به ازدياد سايه شاخص، در صورتي كه به مقدار يك ذراع (دست متعارف) يا دو هفتم شاخص يا قامت متوسط، كه معادل دو گام بوده، سايه زياد شود.
3- نظر به اينكه مقدار ذراع يا دو هفتم شاخص يا قامت مساوي با يك ساعت زوالي يا نهاري يا خوشيدي است، لذا با محاسبه مقدار زماني يك ساعت خورشيدي در هر يك از روزهاي سال، مي توان به مقدار اين اصطلاحات نيز دست يافت. [شمارة ثبت: (498) منبع: المسائل القمية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 11:02 am

سؤال: نافله ظهر كه پيش از نماز ظهر بايد خوانده شود، منظور پيش از اذان يا بعد از آن؟ اگر از اول وقت كذشته باشد، (متلاً نيم ساعت) چه بهتر است انجام دهيم؟ نماز واجب را زودتر بخوانيم؟ يا نماز نافله را خوانده و بعد نماز واجب را بخوانيم ؟

جواب: در روزهاي غير جمعه: مراد خواندن نافله قبل از فريضه ظهر است، و آنهم بعد از دخول وقت ظهر يعني زوال، و وقت نافله ظهر تا يك ساعت خورشيدي پس از زوال است، و در صورت عدم توفيق بدان تا اين وقت؛ پس ابتدا فريضه ظهر را بجاي آورده سپس نافله را تدارك كند.[شمارة ثبت: (499) منبع: المسائل الرومية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

Re: أوقات نماز

پستتوسط مراقبت » سه شنبه فبريه 16, 2010 11:03 am

سؤال: نافله عصر پيش از نماز عصر بايد كه خوانده باشد، يعني نسبت به وقت عصر يا نه بطور كلي جلوتر خوانده ميشود؟ آيا ممكن است كه قبل از آن خوانده باشد ؟ و آيا ممكن است كه بعد از آن خوانده باشد ؟ اگر ممكن است، تا كي بعد از وقت افضل ممكن است خوانده باشد ؟ و آيا ممكن است كه بعد از نماز ظهر، كه سر وقت خوانده شده، خوانده شود يا نه ؟

جواب: نافله عصر را پس از فريضه ظهر و قبل از فريضه عصر بجاي مي آورند، و با دخول وقت عصر در صورتي كه موفق به نافله عصر نشده باشد، فريضه عصررا مقدم مي دارد.[شمارة ثبت: (500) منبع: المسائل الرومية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

قبليبعدي

بازگشت به آئين نماز و نيايش


cron
Aelaa.Net