هنگام شناسى

نشر پاسخ سؤالات وارده درباره معرفت ديني

Re: هنگام شناسى

پستتوسط مراقبت » چهارشنبه فبريه 10, 2010 5:31 pm

تنجيم و تدبير


سؤال: با توجه به محدوديت و نقص دانش تنجيم موجود؛ و نسبي بودن احكام آن؛ و بر فرض تحصيل آن از منابع معتبر، و محاسبه طالع ميلاد شخص بطور دقيق، آيا احكام و ويژگيهاى استخراج شده، چه مفهومي دارد؟ آيا مانند يك مسير غير قابل تدبير و تغيير است؟ آيا شخصي كه خودش در انتخاب زمان ولادتش دخالتي نداشته؛ چگونه بايد تحمل توابع اين انتخاب را داشته باشد؟
جواب:
(1)- بنابر فرض مذكور، نتايج علم مزبور مانند ساير علوم است، مثلا علم ژنتيك و يا جغرافيا، همانطور كه بر اساس بررسي ژنتيك يك فرد؛ استعدادهاي مقاومت يا ضعف وي در مقابل بيماريها مشخص مي شود، و يا با اطلاع از خصوصيات آب و هواي منطقه اى (بسيار خشك يا بسيار مرطوب) مي توان مواردي كه مانع مشكل بوده يا زمينه بروز اشكال است را فهميد، و بر اساس آن امور را تدبير كرد؛ در اين علم نيز چنين است، كه اگر از راه آن بدست آمد كه مثلا شخص در مواجهه با مشكلات واقعيت گرا نبوده، يا از نگرانيهاى غير واقعي بسيار متأثر مي شود، با اطلاع از اين شخص مراقبت مي كند، كه در مواجهه با مشكلات واقع بينانه بوده، و از قبل آمادگي داشته و به نگرانيهاي زيادي كه غير واقعي است اهميت نمي دهد، نه اينكه با دانستن آن؛ در انفعال از اين زمينه ها بيشتر ميدان بدهد.
همانطور كه وقتي شخصي مطلع شده، بطور ژنتيك استعداد ابتلا به چاقي مفرط يا بيماري قند را دارد، در صورت عدم رعايت جدّي پرهيزهاى پيشگيرانه مربوطه؛ امكان ابتلاي او به اين بيماريها بيشتر است، و يا اگر كسي مطلع شود كه خصوصيت آب و هواى منطقه سكونتش بسيار مرطوبي است، ضمن اينكه مي داند مثلا مشكل خشكي پوست ندارد، در مقابل مي داند، كه آب و هواى مرطوب؛ زمينه مناسب براى پيدايش بيماريهاى وبايي است، با اين دانش امور بهداشت و سلامت خود را تدبير و تنظيم مي كند، در علم تنجيم هم با اطلاع مناسب، شرايط خودش و امكانات و ضعفها و زمينه هاى ابتلاي خود را مي شناسد، و برايش برنامه ريزي مي كند، علم تنجيم صحيح مي تواند فرصتهاى مناسب و مشكل ساز را به شخص بنمايد، البته بديهي است شخصي كه نتايج علمي را در تشخيص شرايط خود و محيط خود بطور مناسب در نظر نگيرد، كمتر از امكانات مناسب استفاده كرده؛ و بيشتر در معرض آفتهاي مربوطه قرار مي گيرد، همانطور كه وقتي شخص على رغم اطلاع از خشكي و حرارت هوا، مراقبت لازم را نمي كند، خشكي پوست و چه بسا ضايعات ديگر را مبتلا مي شود، همچنين شخصي كه ناسازگاري هنگامي را براى تأسيس امري مراعات نمي كند، امكان موفقيتش در آن كار كمتر شده، و احتمال شكستش بيشتر است.
(2)- با همه اينها دانش مزبور بر فرض صحت و اعتبار منبع تنها بخشي از امكانات موفقيت را مي تواند بنمايد، چونكه تشخيص اين علم (موجود نزد بشر)؛ نسبي است، افزون بر همه اينها زمام همه امور بدست خداوند قادر متعال است، كه فرموده است و لله عاقبه الأمور، ولذاست كه شرع شريف ضمن تعليم شخص به حسن تدبير امور بر اساس دانايي و عقل و مشورت با اهل خبره در هر كار، و توصيه به مراعات برخي احكام فلكي آسان (مانند قمر در عقرب و..)، همچنين به توسل و نيايش و توكل و تفويض امور به حق تعالى و تسليم و راضي بودن به نتايج امور؛ نيز توصيه بلكه تأكيد نموده است.
(3)- دخالت نداشتن شخص در انتخاب تاريخ و مكان ولادت، بيشتر از انواع مختلف تصميم گيريهايي كه براى اين شخص توسط ديگران مي شود نبوده؛ و يكي از موارد بسيار اين مقوله است، امروزه همه از دخالت علم وراثت و ژنتيك در تكون بدن و شخصيت هر كسي مطلعند؛ تفاوت افراد در امتيازات ژنتيك و يا بهره آنها از ضعفهاى ژنتيك؛ امري است كه بر همگان واضح است، طبعا نتيجه و محصول آميزش اين تفاوتها؛ چه امتيازات ژنتيكي باشد يا اختلالات ژنتيكي؛ نيز امري مسلم است، كه به شخص نوزاد منتقل مي شود، از اين موضوع گذشته تأثير محيط و شرايط انعقاد نطفه و دوران حمل و رضاع و بعد از آن از جهات مختلف طبي و رواني و معنوي و.. در تكون شخص و وضعيت او دخالت دارد، و نظير اين امور كه در تكون شخص دخالت داشته و توسط خود شخص انتخاب نمي شود، بسيار مي باشد، با قدري تأمل؛ موارد ديگري را نيز مي توانيد دريابيد.
(4)- بر فرض اينكه همه عوامل مؤثر در تكون شخص به اختيار خود وى بود؛ آيا واقعا بهترين انتخاب را مي كرد؟ انسان ساخته و پرداخت شده و بسته بندي شده به دنيا مي آيد، تا مدتها هم كه عمده كارهايش را ديگران متكفلند، مانند برخي از ديگر موجودات نيست كه فورا و كمي بعد از ولادت بايد خودش را اداره كند، با همه اينها و بعد از گذران دروان سستي كودكي؛ و غفلت نوجواني؛ وقتي به دوران جواني مي رسد، كه هم مزاجش قوي بوده؛ و هم عقل دارد، همه تعاليم حيات بخش هم كه برايش مهيا و فراهم است، ولى اين شخص براى كوچكترين تغييرها در خودش؛ چقدر حاضر است همت كند؟ چقدر اقدام به تغيير عادتهاى ناقص و اشتباه مي نمايد؟ وقتي اين شخص براى رعايت چند دستور ساده اى كه هم از روي عقيده و هم تجربه؛ نتيجه اش برايش واضح است، تعلل مي كند، (مانند خواب ماندن بين الطلوعين كه ارتباطش با گرفتاريهاى مادي و معنوي مسلّم است) چطور اين شخص همّت داشت كه تمام انتخابهاى بهتر را دنبالش برود تا بشناسد و برگزيند؟ و آيا حاضر بود براى پياده كردنش همه زحمات را متحمل شده؛ و تاوانش را با كمال ميل بپردازد؟! وقتي شخص يكي دو توصيه ساده را نيز كه از تعلم شرع مطلع مي شود؛ در فكر اين است كه چطور بتواند عذر ترخيص پيدا كند؛ چطور اين شخص ظرفيت تدبير و تنظيم همه موارد ديگر را داشت؟! آيا الآن در انتخابهايش چقدر واقعيتها ملاكهاى عقلي ديني را ترجيح مي دهد؟ و چقدر دنبال اميالش هست؟ آيا همانها كه اظهار علاقمندي به ارزشهاى عقلي و ديني را مي نمايند، واقعا چقدر دنبال پياده كردن صرف آنها هستند؟ و چقدر به دنبال پياده كردن ميلشان؛ (فقط تا حدّي كه خيلي با ارزشها مخالفت نكند) هستند؟ آيا دسته دوم بيشتر نيستند؟ ولى به هر حال راه براى تدارك ضعفهاى گذشته همواره باز بوده؛ و اهل همّت و جدّيت؛ با ازدياد معرفت لازم و عزم راسخ؛ براى تغيير و تصحيح مناسب؛ به لطف حق موفق خواهند بود.
(5)- نكته مهمتر از همه اينها اينكه: پيدايش سؤال مذكور (ولو ناخواسته) ناشي از يك تفكر و نگرش مادّي صرف است، كه شروع هستي خودش را؛ در پيدايش كالبدي و مادّي؛ يا زاييده شدن مي داند، ولى همانطور كه اهل ايمان معتقدند؛ و آشنايان با معارف حقّه نيز با تفاصيل آن آشنا هستند؛ شروع چرخه زندگي ما از ولادت ما نيست؛ كه پيش از آن چرخها زده ايم و عوالمي را سير كرده و مراحلي را گذرانده ايم؛ براى تذكر بنحو اشاره؛ سير تكون نباتي، حيواني، و انساني؛ جنين، و سوابق هر شخص در عوالم قبل؛ همچون عالم ذرّ؛ شاهد گويايي بر اين گذشته هاست.
از آنجا كه نحوه سير انسان در هر مرحله، ذخيره وي است براى طي كردن مرحله آينده وي، لذا تقدير امكانات شخص و بهره وي از آنها در مرحله اى ؛ محصول نتيجه تلاش و ذخيره خود اوست در مرحله گذشته؛ كه با تلاشهاى هر مرحله اى توفيقات و شانسها، يا محروميتها و موانع را براى مرحله بعد ذخيره مي كند، ولذاست كه فرموده اند: الدنيا مزرعة الآخرة، كه با توشه دنيايي سرمايه سير؛ و ميزان بهره مندي در عوالم بعدي برزخ و قيامت بدست مي آيد. از خداوند كريم خواهانيم كه بر اساس قابليت و استحقاق ما؛ با ما رفتار ننموده، بلكه با فضل و كرم خويش با همه ما رفتار فرمايد؛ و همه ما را در دنيا و برزخ و قيامت؛ سعادتمند قرار دهد. آمين رب العالمين. [شمارة ثبت: (1317) منبع: المسائل الهندية]
مراقبت
Site Admin
 
پست ها : 694
تاريخ عضويت: يکشنبه فبريه 07, 2010 12:48 am

قبلي

بازگشت به آئين معرفت


cron
Aelaa.Net