بوستان تلاوت كلام وحي

معرفي و نشر آثار درزمينه علوم تلاوت كلام وحي

ادامه بوستان تلاوت کلام وحی 42

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:00 am

مطلب دوّم:
اولين نوع تلاوت:
تلاوت قرائت يا (شمرده خواني):
* در اين روش تنها آيات كلام وحي به نحو شمرده ادا شده و سعي بر اداي صحيح و با توجه و تذكر آن مي باشد،
* اين نوع تلاوت همان است كه در نماز معمولا بكار مي رود، و براى همين قسمت حمد و سوره را قرائت مي كويند.
* نمونه اين تلاوت قرائت نماز بسياري از علماء (كه خالي از لهجه غير عربي و ضعف در اداي حروف)است، مانند قرائت نماز مرحوم امام
خميني و مرحوم آيت الله نجفي مرعشي و....


ادامه مطلب را در پست بعدي ببينيد.
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

ادامه: بوستان تلاوت کلام وحی 42

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:01 am

مطلب سوّم:
دومين نوع تلاوت:
تلاوت ترتيل يا (روان موزون خواني):
* در اين روش ضمن رعايت قواعد تجويد و اداي صحيح؛ تلاوت آيات كلام وحي موزون و آهنكَين ادا شده، ولى به حد صدابلند كردن به آواز نمي رسد،
* بكاربردن اين نوع تلاوت در نماز اشكالي نداشته و جه بسا ترجيح نيز داشته باشد.
* بهترين نمونه اين نوع تلاوت: تلاوت شيخ علي حذيفي (كه توسط مجمع مصحف مدينه ضبط و نشر شده است) مي باشد.


ادامه مطلب را در بست بعدي ببينيد
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

ادامه: بوستان تلاوت کلام وحی 42

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:03 am

مطلب جهارم:
سومين نوع تلاوت:
تلاوت تجويد يا (آوازموزون خواني):
* در اين روش ضمن رعايت قواعد تجويد و اداي صحيح؛ آنرا با آواز موزون و آهنكَين ادا كرده، و صدا بلند به آواز خوش بلند مي شود، اين نوع تلاوت بخاطر توصيه حضرت رسالت صلى الله عليه وآله به تلاوت كلام وحي به آواز خوش متداول شده است،
* كاربرد اين نوع تلاوت محدود به غير نماز بوده و جهت اداى تلاوت كلام حق و مجالس كلام خواني يا انس شخصي با كلام حق مي باشد، دقت شود كه اين تلاوت مناسب نماز نبوده و در كلام وحي قرآن كريم صريحا توصيه به اجتناب از آن در نماز شده است، جه اينكه نماز مقام مناجات با حق است و اقتضايش تلاوت به قرائت و حداكثر ترتيل مي باشد و بلند كردن آواز به صدا و فرياد مناسب مقام نماز نيست. البته ممكن است در برخي بلاد مسلمين به اين نكته آشنايي نداشته و نمازهايي با اين نوع تلاوتها انجام شود كه نبايد افراد رفتار آنها را دليل بر صحت محل كاربرد آن يا تبعيت از آنها قرار دهند.


ادامه مطلب را در بست بعدي ببينيد
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

ادامه: بوستان تلاوت کلام وحی 42

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:04 am

مطلب بنجم:
* تلاوت تجويد يا (آوازموزون خواني) سبكهاى مختلفي دارد:
1- سبك حجازي 2- سبك عراقي 3- سبك مصري 4- سبك مغربي 5- سبكهاى ديكر
(منظور از اصطلاح "سبك" مقام و دستكاه و رديفهاى آوازي كه به آن تلاوت هاي موزون انجام مي شود نمي باشد،


ادامه مطلب را در بست بعدي ببينيد
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

ادامه بوستان تلاوت کلام وحی 42

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:05 am

مطلب ششم:
اولين سبك از تلاوت تجويد يا (آوازموزون خواني):
سبك حجازي
(منظور از اين اصطلاح مقام و دستكاه حجاز كه از رديفهاى آوازي بوده و به آن تلاوت هم انجام مي شود نمي باشد)،
اين سبك از سبكهاى نزديك به تلاوت متداول عصر نزول وحي مي باشد.
سبب اينكه آنرا اولين سبك حساب كرديم به لحاظ اين است كه تلاوت خاندان وحي بيشتر در اين سرزمين شنيده شده و مورد تعلم و تقليد بوده است، و آن نواها و آواها از زمان نزول وحي در تعاليم اهل اين سرزمين سينه به سينه نقل شده و اين سبك هنوز در نواحي حجاز آثار آن باقي مانده و در ميان قراء جزيرة العرب متداول است،
نمونه اي از تلاوت بر سبك حجازي: قبلا از شيخ حسين الغزالي منتشر شد


ادامه مطلب را در بست بعدي ببينيد
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

ادامه: بوستان تلاوت کلام وحی 42

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:05 am

مطلب هفتم:
دومين سبك از تلاوت تجويد يا (آواز خواني):
سبك عراقي
اين سبك هنوز در نواحي عراق متداول بوده و در شام و تركيه آثار آن باقي مانده، و قراء قديمي ايران (بنجاه سال قبل - دوره قبل از ورود و رواج سبك مصري در ايران) نيز تلاوتشان بسيار نزديك به همين سبك بوده است،
اين سبك نيز از سبكهاى نزديك به تلاوت متداول عصر نزول وحي مي باشد.
سبب اينكه آنرا دومين سبك حساب كرديم به اين جهت است كه بعد از خاندان وحي بهترين نغمه تلاوتي كه در زمان وحي بوده و مورد سفارش حضرت بيامبر بوده تلاوت عبد الله بن مسعود (ابن مسعود = ابن ام عبد) بوده است، از آنجا كه وي بعد از رحلت بيامبر براى تعليم قرآن به كوفه رفت، و بيشتر قراء كوفه و عراق تلاوت خود را از او كرفته اند، لذا سبك تلاوت او در آنجا متداول شده، و سبك عراقي باقيمانده بركرفته از اين تلاوت است.
از خصوصيات اين سبك حاكم بودن صبغه و حالت حزن (كه حالت اصلي تلاوت كلام وحي بوده و به آن توصيه شده) بر تلاوت سبك عراقي است،
البته اين به معناي عدم تلون تلاوت با اجراى انواع مقامات و نغمات تلاوت نبوده؛ و آنها نيز در سايه حزن كلي حاكم بر تلاوت اجرا مي شود
اين سبك در نوع خود بسيار تاثيركذار و توجه دهنده است.

در اين هفته نمونه اى از تلاوت تجويد يا (آواز خواني) به سبك عراقي را معرفي مي نمائيم
اين تلاوت از حاج مصطفى صراف مؤذن قديم حرم حسيني عليه السلام مي باشد
كه مربوط به سوره نمل بوده، و به روايت حفص از قرائت عاصم تلاوت شده است


اين فايل را از آدرس زير دريافت كنيد

http://aelaa.net/110.aspx?id=3828

موفق باشيد

والحمدلله رب العالمين
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

بوستان تلاوت کلام وحی 43

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:10 am

هو الله العلي الأعلى

ياحضرت وجه الله

بسم الله الرحمان الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله

افتتاح تالار اختصاصي
دارالتلاوة بانوان

[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]

برخي از مرسولات بوستان تلاوت به موضوع تلاوت
بانوان اختصاص داده شده است
كه در ادامه به : دارالتلاوة بانوان ناميده شد

در اين تالار غرفه هاى متعددي وجود دارد
ضمن درج مرسولاتي كه در اين زمينه منتشر مي شود
به موضوعاتي اختصاصي مربوط به تلاوت بانوان نيز مي پردازيم

تا به تدريج و با مشاركت بيشتر بانوان فعال اين عرصه
زمينه افتتاح حوزه مستقلي براى اين موضوع و اهل آن باشد
ان شاء الله تعالى


-----------------------

بانوان تلاوت كلام وحي :

[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a#p1700]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ]
[/url]

احكام تلاوت بانوان :

[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a#p1701]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]
مراكز فعال تخصصي و اختصاصي تلاوت بانوان در
جهان :

[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a#p1702]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]

ادامه مطلب در پست بعدی میباشد.
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

ادامه بوستان تلاوت کلام وحی 43

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:11 am

هو الله العلي الأعلى

ياحضرت وجه الله

بسم الله الرحمان الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله

افتتاح تالار اختصاصي
دارالتلاوة بانوان

[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]

برخي از مرسولات بوستان تلاوت به موضوع تلاوت
بانوان اختصاص داده شده است
كه در ادامه به : دارالتلاوة بانوان ناميده شد

در اين تالار غرفه هاى متعددي وجود دارد
ضمن درج مرسولاتي كه در اين زمينه منتشر مي شود
به موضوعاتي اختصاصي مربوط به تلاوت بانوان نيز مي پردازيم

تا به تدريج و با مشاركت بيشتر بانوان فعال اين عرصه
زمينه افتتاح حوزه مستقلي براى اين موضوع و اهل آن باشد
ان شاء الله تعالى


-----------------------

بانوان تلاوت كلام وحي :

[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a#p1700]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ]
[/url]

احكام تلاوت بانوان :

[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a#p1701]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]
مراكز فعال تخصصي و اختصاصي تلاوت بانوان در
جهان :

[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a#p1702]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]

ادامه مطلب در پست بعدی میباشد.
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

ادامه بوستان تلاوت کلام وحی 43

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:12 am

نكات علمي خاص مهارت بانوان در تلاوت :
[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a#p1703]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]

بانوان استاد تلاوت :
[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a#p1704]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]

آموزش و تصحيح تلاوت بانوان بوسيله بانوان "
[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a#p1705]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]

نمونه هاى تلاوت بانوان كه در مرسولات بوستان تلاوت
منتشر شده است :
[url=http://hayaateaelaa.frm.ir/viewtopic.php?f=45&t=202&st=0&sk=t&sd=a&start=10]
[ رؤيت لينك فقط براي اعضاء و بعد ورود امكانپذير است :: عضويت ][/url]

البته اين تالار تازه تاسيس است
و هنوز همه بخشها و غرفه ها تكميل نشده است


بانوان علاقمند به همكاري و فعاليت در اين زمينه
مي توانند با ذكر توانائي و مقدار فرصت همكاري
با مجله مراسله نمايند

موفق باشيد

والحمد لله رب العالمين
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

بوستان تلاوت کلام وحی 44

پستتوسط Amuzesh.Telaawat » دوشنبه مارس 04, 2013 2:13 am

هو الله العلي الأعلى

ياحضرت وجه الله

السلام عليكم ورحمة الله


تلاوت مجود يا موزون آوازخواني قرآني به سبك مصري:



سخن در بيان انواع تلاوت
و نيز سبكهاى گوناگون تلاوت مجود يا موزون آوازخواني كلام وحي بود
سبك حجازي و عراقي را با نمونه هاى صوتيش معرفي كرديم:
اين هفته:

مطلب هشتم:
سومين سبك از تلاوت تجويد يا (آوازموزون خواني):
سبك مصري
اين سبك دو نوع دارد:
نوع اول: يكي ساده كه در ميان قراء قرن گذشته مصر متداول بوده و امروزه
نيز برخي از ائمه جماعات مصر آن را در نماز اجرا مي كنند،
اين سبك را مي توان شبيه سبك عراقي با حزن كمتر و كمي تنوع بيشتر در نغمات دانست،
مواردي از اين نوع را در گذشته منتشر كرديم، مثل عبدالمنعم عبدالمبدئ و
مصطفى بوخميس و...

نوع دوم: پيچيده، كه در قرن گذشته به ظهور و شكوفايي رسيد،
اين نوع از نظر ابداع الحان و اظهار نغمات و مقامات تلاوت
در حقيقت نوع بسيار پيشرفته نوع قبلي است،
از قديميهاى اين نوع شيخ محمد رفعت و شيخ علي محمود و..... گرفته
تا به دوره مصطفى اسماعيل وبهتيمي و عبدالباسط و منشاويها ،
تا به امروز
مانند شحات انور و محمدعمران و محمد الليثي (از فوت شده ها)
و (از موجودين) مانند سيدمتولي عبدالعال و طبلاوي و نعينع و....
و جديدتري ها مانند ابو الجلاجل و رأفت حسين و....

برخي از ايشان ضمن تنوع الحان و نغمات صبغه حزن را بر كل تلاوتشان هميشه
حفظ مي كردند همچون رفعت و عبدالباسط و منشاوي،

ولى برخي چون مصطفى اسماعيل گاهي تلاوتشان اين شماي كلي حزن را نداشت و
برحسب مقام حالت مي كرفتند،
اوج ابداع وشكوفايي اين نوع از اين قسم در تلاوتهاى مصطفى اسماعيل ظاهر شد،
او اصرار داشت گنجينه نغمات تلاوت را آشكار سازد،
و در عصر خود مردم مصر و ديگر كشورهاى عربي را كه بيشتر از روي ذوق هنر
آواز به كنسرتهاى آوازخوانان معروف عرب كشيده مي شدند را
با اين هنرنمائيهاي تلاوت به مجالس تلاوت بكشاند،
و مصطفى اسماعيل با اين ابداع خود افراد بسياري را توانست (ولو به بهانه
نغمات تلاوت) با قرآن محشور نگهدارد،


ادامه مطلب در پست بعدی.
Amuzesh.Telaawat
 
پست ها : 136
تاريخ عضويت: پنج شنبه ژوئن 17, 2010 12:24 am

قبليبعدي

بازگشت به نشر آثار علوم تلاوت کلام وحی


Aelaa.Net