اجزاء و مواد ناپاک و مضر در محصولات آرایشی و بهداشتی
علاوه بر مواد و ترکیبات شیمیایی که در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می شود؛ ترکیبات دیگری هم وجود دارد که از اجزاء و مواد ناپاک می باشد که در ادامه به آنها می پرذاریم:
1- اسپرماستی (پی نهنگ):اسپرماستی یک ماده مومی است که در حفرههای سر نهنگ عنبر و با میزان کمتر در روغن سایر نهنگها یافت میشود. به آن روغن نهنگ عنبر و پی نهنگ عنبر هم گفته میشود. به عنوان نرم كننده و درخشان كننده فرآوردههای نیمه جامد و پایدار كننده امولسیونهای روغن در آب استفاده می شود. از آن در تولید روغن ها، کرم های آرایشی، صابون ها، محصولات بهداشتی و مراقبت های شخصی، شمع های مومی ظریف، پمادها و منسوجات استفاده میشود. طی سال های اخیر به عنوان روان کننده های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده میتواند به عنوان ماده لعاب دهنده یا پوشش دهنده در صنایع غذایی استفاده شود تا ظاهر براق و محافظ بسازد. از آن به عنوان ماده اولیه رژ لب استفاده میشود.
2- روغن خاویار و میگودر کرم های بوتاکس و حجم دهنده و رفع چین و چروک و جوان ساز کننده از آن استفاده می شود. البته اصطلاح خاویار برای تخم حلزون هم بکار می رود که از آن روغن تهیه می شود و اگر در روند تولید آن از مواد ناپاک استفاده نشود اشکالی ندارد.
3- کلاژن و الاستین:به عنوان لایه ساز و محافظ پوست و ترمیم کننده در کرمسازی استفاده می شود. منبع اصلی آن از ماهی می باشد و بصورت وارداتی از کشورهای اروپایی مانند کانادا وارد ایران می شود. اغلب کرمسازهای صنعتی و غیر صنعتی از این ماده در کرم ها استفاده می کنند.
4- اکسید آهن:به عنوان رنگ دهنده در کرم پودرها و ضد آفتابهای رنگی و رژلبها استفاده می شود.
اکسیدهای آهن رنگدانه های ارزان قیمت و بادوام در رنگ ها ، پوشش ها و بتن های رنگی هستند. رنگهایی که معمولاً در دسترس هستند در محدوده زرد ، نارنجی ، قرمز ، قهوه ای ، سیاه قرار دارند. این ترکیبات با شماره E172به عنوان رنگ خوراکی در صنایع غذایی استفاده می شوند.
اكسيد و زنگار آهن يا خبث الحديد و مشتقات اصلي آهن بذاته منجس (نجس كننده) نيست، اما براى نمازگزار وارد شده است كه اگر تماسي داشته مواضع تماس را به آب مسح كند، اگر ماده مزبور ظاهر باشد و در اثر تركيب مضمحل نشده باشد و با عين آن تماس پيدا شود و قبل از وضو نماز آن مواضع را نشسته باشد؛ پس مواضع تماس (آن كرم) را با آب مسح كند و بعد وضو بگيرد،
viewtopic.php?f=100&t=666&p=59282#p592825- ژلاتینبرای استفاده در کرم های مرطوب کننده و ماسک های ورقه ای استفاده می شود. از انجا که این محصول وارداتی و از چربی خوک بدست می آید باید پرهیز شود. این ماده در ساخت کرم های صنعتی و غیر صنعتی استفاده می شود.
6- عصاره ها و تنتور های گیاهی: عصاره ها به3 شیوه حاصل می شوند:
1- روش عرقگیری: گیاه + آب + پروپیلین گلیگول
2- روش الکی: گیاه + آب + آلکل
3- روش آب دیونیزه شده: گیاه + آب دیونزه شده
روش سوم روش سالم و مناسبی است لذا اگر محصولی تهیه نمودید که حاوی عصاره گیاهان بود از روش عصاره گیری آن اطمینان حاصل کنید. روش دوم معمولا شایعتر است و در محصولات مراقبتی و بهداشتی استفاده می شود.
تنتورهای گیاهی : تنتور در حقیقت مخلوطی از آب و الکل یا آب و سرکه است که حاوی نوعی ترکیب دارویی، گیاه دارویی یا داروی سنتی است. تنتورها عمدتا از خیساندن پوست، میوه، برگ (خشک یا تازه) یا ریشه یک یا چند گیاه در الکل یا سرکه به مدت چند هفته ساخته میشوند. الکل و سرکه کمک میکنند تا ترکیبات فعال گیاهی استخراج و تغلیظ شوند. در روش رایج از روش الکی استفاده می شود. در تهیه مام های رولی از تنتورهای گیاهی پایه الکی استفاده می شود.
7- گلیسیرین (گلیسرول): گلیسیرین حیوانی: یکی از منابع گلیسیرین، استخراج آن به عنوان یک محصول جانبی از چربی حیوانی است. گلیسرول تهیه شده از چربی حیوانی از تری گلیسیرید های حیوانی بدست می آید که یک نوع مولکول چربی است که معمولاً در خون حیوانات یافت می شود و جزء اصلی بافت چربی حیوانی را تشکیل می دهد
گلیسیرین گیاهی: این ماده از گیاهان سرشار از چربی های تری گلیسیرید به دست می آید از روغن سبزیها و گیاهانی مانند روغن نخل، روغن هسته خرما و روغن نارگیل، تحت فشار و یا در طی واکنش با باز های قوی مانند سدیم هیدروکسید تولید میگردد.
گلیسیرین سنتزی: توسط قند عصاره نیشکر یا ذرت و همینطور پروپیلن به دست میآید. از تقطیر نفت، پروپیلن به دست می آید. در نهایت گلیسیرین نیز با اضافه کردن کلر به مولکول و سپس هیدرولیز کردن تری کلروپروپان تولید می گردد. محصول تولید شده از روش سنتزی یا مصنوعی به دلیل خلوص 99.7 درصد در کاربردهای دقیق تری به خصوص در بیوتکنولوژی و ساخت داروها استفاده می شود.
در محصولات بهداشتی اگر گلیسیرین استفاده شده از منابع خالص گیاهی باشد مناسب است ولی اگر با حیوانی مخلوط باشد یا منبع آن مشخص نباشد استفاده آن به خاطر مشخص نبودن منابع حیوانی و وارداتی بودن محذور است.لذا مؤمنين در کشورهای مختلف جهان در مصرف این مواد از لحاظ شرعی اجتناب كرده مگر آن که منبع گیاهی آن تأیید گرديد و از عدم بكاربردن نجاسات مانند انواع مسكرات و الكل؛ و يا محيط ناباك در فراوري ان اطمينان حاصل كنند8- الکل ها: الکل با پوست ما چه میکند؟
https://chat.google.com/api/get_hangout ... PGIyetsrno آشنایی با انواع الکل در محصولات مراقبت از پوستدر این مقاله انواع الکل در محصولات پوستی را بررسی کرده و مضرات الکل برای پوست را توضیح خواهد داد.
متاسفانه به دلیل اطلاعات غلط و گمراه کننده که در فضای مجازی منتشر میشود و هم چنین به دلیل استفاده گسترده الکل در تونرها، مرطوبکنندهها و ضدآفتابها نمیتوان به راحتی باور کرد الکلها تا چه حد به پوست آسیب میزند. محصولاتی که با الکلهای SD، اتانول، الکلهای دنات، ایزوپروپیل الکل، متانول و الکل فرموله میشوند اگرچه به علت خشک شدن سریع احساس خنکی و سبکی رو پوست ایجاد میکنند در لحظه مصرف موجب احساس رضایت در فرد میشوند اما آسیب های فراوانی به دنبال خواهند داشت.
در این مقاله به شما خواهیم گفت صرفنظر از هر مشکل پوستی که دارید شامل آکنه، خشکی و اگزما و چین و چروک الکلها شرایط پوستی شما را بدتر خواهند کرد.
البته همه انواع الکلهایی که در محصولات مراقبتی پوست می بینید مضر نیستند.
انواع الکل در محصولات مراقبتی پوستتولیدکنندگان محصولات مراقبتی پوست میدانند شما در محصولات به دنبال چه هستید، آنتی اکسیدان، ترکیبات ترمیم کننده، آبرسان و مرطوب کننده ویتامین هایی مانند ویتامین E و ترکیبات طبیعی مانند شی باتر و آلوئه ورا.
چالش اصلی در فرموله کردن یک محصول ترکیب کردن آب و روغن با هم است و این دقیقا همان نقشی است که الکلها در محصولات مراقبتی پوست ایفا میکنند. پس الکلها درمحصولات نقش سورفکتانت، امولیانت و کنترل غلظت محصول را بر عهده دارند.
به طور کلی دو نوع الکل را میتوان در انواع محصولات پوست مشاهد کرد:
۱- الکل های فرار یا خشک کننده : که باعث خشک شدن و جذب سریع کرمها و ضدآفتابها میشود و در تونرها قابض بوده و باعث کاهش چربی و بسته شدن منافذ میشود
.۲- الکلهای چرب: که باعث می شود روغن و آب دست به دست هم داده و نقش سورفکتانت یا امولیانت را در محصول ایفا میکنند.۱
- الکلهای فرار یا خشک کننده:
این نوع الکل نقش حلّال (حل كننده) در محصولات مراقبتی را دارد و سریع از سطح پوست تبخیر میشود. دلایل استفاده ازاین نوع الکل در محصولات شامل موارد زیر است:
وجود این الکل در کرم یا مرطوبکننده جذب این مواد را سریع تر میکند (چون الکل به عنوان حلال قوی چربی، چربی موجود در سد دفاعی پوست -skin barrier- را حل کرده و نفوذ کرم به پوست راحت تر میشود.
این احساس خوشایند را در پوست به وجود میآورد که منافذ پوست بسته شدهاند (در حقیقت به دلیل از بین رفتن چربیهای سطح پوست، پوست خشک شده است).
بافت مرطوبکننده یا کرمهای ضدآفتاب را سبک و لطیف میکند.
چرا این نوع الکل برای پوست مضر است؟
باز هم باید به skin barrier یا سد دفاعی پوست برگردیم. سطح پوست از لایه منحصر به فردی از چربی تشکیل شده، ترکیب انحصاری این چربی را سرامید، کلسترول و اسیدهای چرب تشکیل میدهد و این لایه مانند سیمان سلول های سطح پوست را بهم میچسباند، پوست را مرطوب میکند، باعث احساس نرمی و راحتی در پوست میشود و مانع از دست رفتن رطوبت لایههای زیرین پوست میشود.
هنگامی که شما از محصولات حاوی این نوع الکل استفاده میکنید این لایه محافظ را از بین میبرید و پوست خشک و پوسته پوسته و آسیبپذیر شود. در حقیقت با از بین رفتن این لایه، پوست توانایی ترمیم خود را از دست داده و در برابر عوامل خارجی بی دفاع و آسیبپذیر میشود.
الکل هایی که چنین اثری در پوست ایجاد میکنند را اغلب با نام های زیر در لیست مواد تشکیل دهنده محصولات میبینید:
Isopropyl alcohol
Ethanol
SD alcohol ۴۰
Denatured Alcohol
alcohol
و هر ترکیب دیگری که به -ol ختم میشود.
به خصوص زمانی که این ترکیبات در ابتدای لیست مواد تشکیل دهنده محصول قرار گرفته باشند یا در پنج ترکیب اول -که اغلب در تونرهای حاوی الکل چنین است- باید از آن اجتناب کنید.
اما همه انواع الکل به این بدی نیستند نگاهی به نوع دوم بیندازید.
۲- الکلهای چرب يا "فتی الکلها":
برخلاف الکل نوع اول که فرار و حلال چربی است این نوع الکلها چرب هستند و به دلایل گوناگونی در محصولات مراقبتی استفاده میشوند:
این نوع الکل به ترکیب آب و روغن موجود در محصول کمک میکند (مثل کرم ها)
الکلهای چرب نقش تغلیظ کننده داشته و هرچه بیشتر در یک محصول استفاده شود محصول از حالت لوسیون به کرم و از کرم به کره بدن که مغذیتر است تبدیل میشد .
الکلهای چرب به پوست کمک میکند تا خود را ترمیم کند. این نوع الکل به دلیل چرب بودن به حفظ چربی سد دفاعی یا محافظ پوست کمک میکند.
الکلهای چرب را در لیست مواد تشکیل دهنده با نامهای زیر میبینید:
Cetearyl alcohol
Stearyl alcohol
Cetyl alcohol
Myristyl alcohol
Tocopherol یا ویتامین E که بسیار برای پوست مفید بوده و نقش آنتیاکسیدانی دارد
butylene glycol, propanediol چرب نیستند اما نقش جاذب رطوبت یا هومکتانت را ایفا میکنند.
این ترکیبات را در هر کجای لیست مواد تشکیل دهنده دیدید می توانید مطمئن باشید که این نوع الکل نه تنها مضر نیست که مفید هم هست.
وجود الکل در محصولات مراقبتی بسته به نوع آن می تواند کاملا سالم و ایمن باشد یا بر ضد طبیعت پوست عمل کند.
اسامی الکلهای مضر را به خاطر بسپارید و از خرید هر محصول پوستی حاوی این نوع الکل خشک کننده اجتناب کنید.
در نظر داشته باشید آسیب به سد دفاعی پوست اگر در کوتاه مدت خود را نشان ندهد در بلند مدت حتما پوست را دچار مشکل خواهد کرد.
مطالب فوق وراي جنبه حكم شرعي و عوارض و آلودكيهاى حاصله از آنست كه اين خود عامل مهمتري براى اجتناب است.
خلاصه:
از نظر بهداشت و سلامت بر اساس طب رايج؛ چند مدل الکل هست:
بد: الکل های ساده
بد: الکل های عطری یا اروماتیک الکل ها.
خوب: الکلهای چرب یا فتی الکلها،
الکل های ساده از شکر، نشاسته و کربوهیدراتها گرفته می شوند و مسكر و مستي آورنده و نجس هستند،
و توی محصولات به عنوان مواد نگه دارنده بکار برده می شوند و در طب و بهداشت رايج؛ به اسم الکل های بد شناخته شده اند. مثل
متانول، اتانول، ایزوپروپیل و الکل دنات
الکل های عطری هم به عنوان مواد نگه دارنده و هم بعنوان خوشبو کننده محصولات ازشان استفاده می شود و اینها هم به اسم الکل بد معرفی می شوند
پس هر محصول عطری (غيرجرب و حاوى حيواني) می زنید بدونید که الکل مضر تويش هست مثل
بنزیل الکل
الکل های چربی منشا گیاهی دارند و توی محصولات آرایشی بعنوان امولسیون پوست و مو بکار می روند و به عنوان الکلهای خوب شناخته می شوند مثل
ستیریل، ستیل، استیریل، بهنیل، آراچیدیل و میرسیتیل الکل ها
الکل های مفید مرطوب کننده، سفت کننده و پرکننده صورتند و برای مو نرم کننده ان
الکل های مضر خشک کننده هستند و در دراز مدت حالت خشکی به مو و پوست می دهند
گروه خوب ها: گلیکول الکل سی۱۲_سی۱۶ سی۳۰_سی۵۰ ستیل
آنچه بیشتر سازندگان کرمهای غیر صنعتی و دست ساز استفاده می کنند:
ستیل الکل / ستو ستئاریل الکل / استئارات: به عنوان امولیسیون کنندهتقسيم بندي خوب و بد فوق برحسب آخرين تحقيقات طب و شيمي رايج؛ بوده نه طب جامع و تعاليم مكتب وحي، ولذا تنها در همان محدوده تفسير شود. -------------------------------------
صابونصابون ها از محصولات بهداشتی هستند که بصورت روزانه برای شستشو و یا در حمام استفاده می شوند. صابون ها به صورت جامد و مایع هستند و به روشهای مختلف تولید می شوند:
1- صابون های گلیسیرینه که در سه نوع شفاف، نیمه شفاف و مات تولید می شوند و به صابون سازی به روش گرم معروف هستند. اجزای اصلی این صابون ها گلیسیرین بوده و درجه شفافیت آن بر اساس میزان درصد الکل آن است و هر چه خلوص الکل بیشتر باشد صابون شفاف تر می شود.
از دیگر اجزای آن: روغن های گیاهی و حیوانی، تیتان، پروپیلین گلایکول، شکر، اسید استئاریک، هیدروکسید سدیم ،بتایین، سوربیتول، پودر گیاهان و رنگ های شیمیایی است. البته این ترکیباتی است که صابون سازی های غیر صنعتی استفاده می کنند و در تولید صنعتی مواد شیمیایی بیشتری دارد. این صابون ها یکی دو روز بعد از تولید قابل استفاده هستند.
2- پایه صابون های چیپسی : این صابون ها با استفاده از پودر یا چیپس صابون و گلسیرین و عرقیجات و گیاهان و روغن ها ساخته می شود.
چیپس های صابونی یک نوع صابون آماده شده است که برخی تولیدی ها به آن گلیسیرین و روغن و عصاره های گیاهی اضافه می کنند و به عنوان صابون گیاهی و ارگانیک عرضه می کنند. چیپس صابون از روغن های گیاهی مانند روغن نخل، روغن نارگیل یا روغن زیتون و یا چربی های حیوانی ساخته شده است و با استفاده از هیدروکسید سدیم، تولید می شوند.
این صابون ها در انواع مختلفی نرم (اسیدی)، سخت (قلیایی) و شفاف تقسیم می شوند که ترکیبات هر کدام با هم متفاوت است و برخی دارای گلسیرین و کوکوآمید سدیم، سدیم استئارات، آب، پروپیلن گلایکول، قند، تگزاپن (SLES)، کوکامیدو پروپیل بتائین، گلیسرول، کلرید سدیم، دی سدیم EDTA و BHT می باشد.3- صابون های تولیدی به روش سرد: این صابون ها از دو جزء روغن های گیاهی و حیوانی و هیدروکسید سدیم (سود) تهیه می شود.
این صابون ها نیاز به استراحت حداقل سه هفته ای دارد و بعد آن آماده استفاده می باشد. این صابون یک جزء شیمیایی فقط دارد و در صورت استفاده از چربی حیوانات حلال گوشت و ذبح شده شرعی و عدم استفاده از اسانس هاس سنتزی در آن؛ نسبت به دو نوع دیگر سالم تر است.
نکته: برخي از كاربرد الكل در ساخت صابون براى آغشته كردن قالب است كه بعد شستن روي صابون زير دوش براى اولين بار مشكلش بر طرف مي شود. اما كاربردهاي با نقض حل كننده رنك يا عطر ووو همراه صابون هست و فقط با استفاده در زير دوش و حمام با ملاحظه متنجس بودن (و اينكه به جايي غساله صابون ترشح نشود) مشكلي ندارد.--------------------------------
شامپوشامپوهای شیمیایی حاوی مادهای به اسم Propylene Glycol هستند که به عنوان ماده اصلی ضدیخ استفاده میشود و علاوهبر شامپو، در خمیردندان و بعضی از محصولات آرایشی نیز وجود دارد. برخی سولفاتها که در شامپوها استفاده میشوند از علل شایع تحریک چشم هستند. علاوهبر آن میتوانند به فولیکولهای مو آسیب رسانده و با جذب آن توسط پوست، ممکن است باعث حملات آسم (خفیف یا شدید) شود.
بر اساس تحقیقاتی که تا کنون درباره تولید شامپوهای گیاهی و ارگانیک انجام شده است به خاطر عدم ارائه توضیحات کافی در معرفی محصول؛ شامپوهای تولیدی صد در صد گیاهی نبوده و هر کدام بنا به مقادیری برای کف کنندگی بیشتر و یا جلوگیری از خراب شده عصاره ها و روغن های گیاهی از مواد و ترکیبات شیمیایی استفاده می کنند.
اجزای اصلی هر شامپو:
پایه یا مواد شوینده (آب و سورفاکتانت) / عوامل ویژه ای که خاصیت آن را شامپو فراهم می کند / مواد نگهدارنده برای ماندگاری طولانی/ مواد متعادل کننده pH شامپو / رنگ ها ، طعم دهنده ها ، تثبیت کننده ها ، ضخیم کننده ها و غیره
متداول ترین سورفکتانت ها در شامپوها عبارتند از: لوریل سدیم یا سولفات سوراخ سدیم سدیم لوریل سولفات ، آمونیوم لوریل سولفات (یا آمونیوم) (SLS و SLES) که می توانند موها را از گریس و خاک پاک کنند و یک کف ضخیم قوی ایجاد کنند. اما ، این مؤلفه ها دارای اثر تحریک کننده بسیار تهاجمی بر روی پوست سر و اثر تجمعی هستند.
بطور مداوم با استفاده از چنین شامپوها ، پوست سر خود را به بسیار حساس ، خشک و تحریک شده تبدیل خواهید کرد که به طور مرتب خارش ، پوست و ترشح سبوم به اندازه ای خواهد بود که مجبور هستید هر روز موهای خود را بشویید. و به لطف همه اینها ، موهای شما ریخته خواهد شد.
مبانی زیر به عنوان جایگزینی بهتر برای این سورفاکتانت ها ارائه می شود:
TEA لایر سولفات (تری اتانول آمین لوریل سولفات) ، / TEA (تری اتانول آمین) ، / Cocamide DEA ، / DEA-Cetyl fosphate ، / فسفات DEA اولت-3 ، / Myristamide DEA ، / استارامید MEA ، / Cocamide MEA ، / لورامید DEA ، / لینول آمید MEA ، / Oleamide DEA ، / TEA-Lauryl Sulfate / سدیم میتر سولفات و سدیم میریستیل اتر سولفات ، / ایزیتونیات سدیم کوکویل ، / سولفات منیزیم لوره ، / کوکو گلوکوزید ، سدیم میورت سولفات و سدیم میریستیل اتر سولفاتشامپوهایی با چنین پایه هایی می توانند یک واکنش کاملاً متفاوت ایجاد کنند ، چیزی که مناسب یکی باشد باعث ایجاد شوره سر و خارش در دیگری می شود و یا موهای سوم را خشک می کند. اما ، در اصل ، آنها همچنین قادر به تحریک پوست هستند
ترکیبات بی فایده در شامپو سیلیکونبرای صاف کردن مقیاس موهای ما و ایجاد صاف و براق شدن طراحی شده است. یعنی هنگام استفاده از سیلیکون روی موهای آسیب دیده ، ترازو صاف می شود ، سیلیکون نور را منعکس می کند و موها شروع به درخشش می کنند.
همانطور که می دانید هیچ ترمیم مو صورت نمی گیرد و سیلیکون های انباشته شده مو را سنگین تر و فاسد می کنند.
ویتامین ها و پروویتامین در شامپوهاکسانی که ترکیب شیمیایی مو را درک می کنند می دانند که هیچ ویتامین ای در آن وجود ندارد. بنابراین هیچ ویتامین ای که به صورت خارجی روی موها اعمال شود به هیچ وجه بر وضعیت آنها تأثیر نمی گذارد ، از طریق سر ، آنجا نفوذ نمی کنند. وجود ویتامین ها در شامپو بی فایده است. ویتامین ها نباید روی سر ریخته شود ، اما به صورت خوراکی مصرف شود بهتر است این کار را با استفاده از محصولات گیاهی طبیعی سالم انجام دهید.
اسیدهای میوهخیلی اوقات ، اسیدهای میوه را می توان در شامپو یافت. اعتقاد بر این است که آنها موها را مرطوب می کنند . برخلاف پوست ما ، موها دارای چین و چروک نیستند و همیشه به عنوان نشانگر سن عمل نمی کنند. استفاده از شامپوهایی با یک کمپلکس فوق العاده آنتی اکسیدانی بر روی موهای شما تاثیری در وضعیت موهای ما نخواهد داشت. این فقط یک مکمل بی فایده برای افزودن ارزش به شامپو و افزایش ارزش آن است.
عصاره مختلف گیاهان خیلی اوقات شامپوهایی را می بینیم که عصاره گیاهان مختلفی (عصاره آلوئه ، برگ توس ، گزنه ، بابونه ، اسب سرخدار و غیره) وجود دارد. اثربخشی آنها همیشه به مقدار این مؤلفه ها بستگی دارد. اگر آنها پایه شامپو را تشکیل دهند (و چنین شامپوهایی واقعاً وجود دارند) ، احتمالاً این مؤلفه ها می توانند وضعیت موهای شما را بهبود ببخشند ، اما اگر این اجزاء بسیار اندک باشند (که بیشتر در شامپو های ارزان قیمت وجود دارد) پس اثر استفاده از این شامپو صفر خواهد بود
توجه ویژه ای به این واقعیت داشته باشید که عصاره ها در آنجا لیست می شوند. به عنوان مثال ، اگر عصاره شامپو گل رز ، ماگنولیای سفید ، نیلوفر آبی و سایر گیاهان عجیب و غریب را مشاهده می کنید ، می توانید اطمینان داشته باشید که این مواد به مقدار دقیقه و فقط برای برچسب زدن اضافه می شوند. علاوه بر این ، هیچ کس نمی داند که این عصاره ها چه کیفیتی داشته اند.
بسیاری از شامپوها از ویتامین UV محافظت می کنند. با این حال ، بسیاری از مطالعات مدرن نشان می دهد که استفاده از چنین شامپوهایی فقط محافظت حداکثری از مو در برابر اشعه UV را انجام می دهد. و حتی اگر شامپو ممکن است حاوی چنین مؤلفه های مفیدی باشد که به نوعی می تواند روی پوست سر یا موی خود تأثیر بگذارد (مثلاً عسل ، ژل رویال ، منتول ، خاک رس ، هیدرولیز پروتئین ، سرامیدها ، عصاره های گیاهی ، لسیتین ها ، گیاه یا. روغنهای اساسی) ، اکثر آنها دقیقاً 2-3 دقیقه کار می کنند تا زمانی که شامپو را از سر خود شستشو دهید
بنابراین ، اگر می خواهید این مؤلفه ها اثر درمانی خود را نشان دهند ، فوراً شامپو را بشویید ، اما بگذارید حداقل 10 دقیقه کار کند. مخصوصاً اگر شامپو با تأثیر نرم کننده بر روغنهای طبیعی داشته باشید.
نتیجه گیریوقتی برچسب ها را می خوانید و اجزای شامپو را در نظر می گیرید ، از همه این موارد به یاد داشته باشید و ممکن است بیش از 30 باشد ، فقط 2 یا 3 بر روی موهای شما واقعاً عمل می کنند. بقیه مواد تشکیل دهنده باعث از بین رفتن شکل ، حفظ رنگ ، رنگ و رایحه شامپو می شوند و به سادگی ترکیب آن را روی برچسب غنی می کنند و شما را مجبور به خرید آن می کنند ، هزینه خود را صرف چیزی کنید که در هنگام استفاده از موهای شما به هیچ وجه تأثیر نگذارد.
بنابراین ، هنگام خرید شامپو ، شما نباید به کل ترکیب غنی آن ، به یک نام و توضیحات بالا ، به تبلیغات توجه کنید10 ماده مضر در شامپوهادر ابتدا می گوییم مواد مضر برای بدن می تواند جزئی از اجزای فعال سطح شامپو ، تنظیم کننده های ویسکوزیته ، مواد نگهدارنده ، طعم دهنده ها ، تثبیت کننده و مواد مغذی باشد.
1. DEA (دی اتانولامین)این ماده در شامپوها برای ایجاد کف ضخیم استفاده می شود. با این حال ، DEA یکی از مؤلفه های اصلی در تولید علف کش ها است. با واکنش به سایر مواد شامپو ،
دی اتانولامین یک ماده سرطان زا را تشکیل می دهد که به راحتی به پوست نفوذ می کند و می تواند باعث بیماری های جدی دستگاه تناسلی ، مری ، کبد و معده شود.2. SLS (سدیم لوریل سولفات)این مؤلفه یک سورفاکتانت است که به سرعت تسکین سطح را تسکین می دهد و باعث می شود شامپو به سرعت به مواد شوینده تبدیل شود.
با این حال ، همانطور که در مورد diethanolamine ، SLS با سایر مواد آرایشی واکنش نشان می دهد ،
و در نتیجه تشکیل سرطان زا مضر - نیتروسامین ها.
امروزه مشخص شده است كه این مواد می توانند عامل اتیولوژیك تومورهای بدخیم لوزالمعده ، معده و به ویژه خون باشند.به هر حال ، تا به امروز ، بیش از 40000 مطالعه سمیت سدیم لوریل سولفات را تأیید کرده اند3. SLES (سدیم لوره سدیم)سورفاکتانت دیگر در مقایسه با SLS خطرناک تر به نظر می رسد ، اما پزشکان هشدار می دهند که
با وارد شدن به بدن ، این مؤلفه می تواند به یک آلرژن بسیار قوی تبدیل شود ، همچنین وضعیت افراد مبتلا به درماتیت پوستی را بدتر کند.
علاوه بر این ، هنگام تعامل با سایر سدیم ها ، لوره سولفات ترکیبات سمی - نیترات ها و دی اکسین ها را تشکیل می دهد ،
که بدن را برای مدت طولانی مسموم می کند ، زیرا توسط کبد دفع نمی شود.
4- پروپیلن گلیکول (پروپیلن گلیکول)در شامپوها و سایر مواد آرایشی از پروپیلن گلیکول به عنوان یک ماده مرطوب کننده استفاده می شود.
انتخاب به نفع این فرآورده روغنی توسط سازندگان با ارزان بودن بنز توضیح داده می شود ، اما در مقایسه با همان گلیسیرین ، پروپیلن گلیکول تمایل به سوزش پوست و تحریک واکنش های آلرژیک بدن دارد. علاوه بر این ، محققان دریافتند که
با استفاده منظم از مواد آرایشی با این ماده ، فرد ممکن است تغییرات جبران ناپذیری را در کبد و کلیه ها تجربه کند.
علاوه بر این ، پروپیلن گلیکول در صنعت به عنوان مایع ترمز و همچنین ضد یخ در سیستم های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد که به سختی اعتبار این ماده شیمیایی را می افزاید.
5- کلرید بنزالکونیوم (کلرید بنزالکونیوم)این ماده شناخته شده ای است که در داروسازی به عنوان ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می گیرد ؛ در شامپو ها
نقش نگهدارنده و سورفاکتانت را ایفا می کنند. اما فقط معدودی از مردم می دانند که مطالعات اخیر حاکی از آسیب جدی این مؤلفه به بدن است. به گفته محققان ،
کلرید بنزالکونیوم قادر به ایجاد واکنش های آلرژیک شدید ، تحریک پوست و عفونت های تنفسی است. علاوه بر این ، دانشمندان گمان می كنند كه این ماده تأثیر بسیار منفی بر روی چشم داشته و باعث بروز گلوكوم می شود. به همین دلیل است که امروز بحث جدی در مورد امکان استفاده از کلرید بنزالکونیوم در قطرات چشم وجود دارد
6. کواترنیوم -15 (کواترنیوم -15)این ماده به عنوان
ماده نگهدارنده در شامپوها و کرم ها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. اما تولیدکنندگان عجله ای ندارند تا به مردم اطلاع دهند که در لحظه ای که شامپو به مواد شوینده تبدیل می شود ، کواترینیوم -15 تولید فرمالدئید را شروع می کند -
یک ماده سرطان زا شناخته شده که منجر به بیماری های جدی از جمله موارد مرتبط با بروز تومورهای سرطانی می شود. به هر حال ، در اتحادیه اروپا ، کواترینیوم -15 برای استفاده در لوازم آرایشی ممنوع است. دانشمندان مطالعات متعددی انجام داده اند و به این مؤلفه اختصاص داده اند که وضعیت "در لوازم آرایشی نمی تواند بی خطر باشد"
7. Cocamidopropyle Betaine (Cocamidopropyl Betaine)تولیدکنندگان شامپو و سایر مواد آرایشی از کوکامیدوپروپیل بتائین ، مشتق شده از اسیدهای چرب روغن نارگیل ، به عنوان یک ماده ضد الکتریسیته ساکن و به عنوان نرم کننده نور استفاده می کنند. علاوه بر این ، این ماده هم در لوازم آرایشی برای بزرگسالان و هم در شامپو بچه وجود دارد. فقط امروزه نگرانی های جدی در مورد وجود کوکامیدوپروپیل بتائین در شامپو وجود دارد ، زیرا اطلاعات به دست آمده است که
این ماده باعث ایجاد درماتیت تماسی آلرژیک می شود. در انصاف ، می گوییم که تا به امروز ، هیچ پاسخی واضح از طرف دانشمندان در مورد خطرات این ماده وجود ندارد ، اما توصیه می شود قبل از ترک متخصصان از مصرف آن خودداری کنید.
8- متیل کلرولوزوتیازازولینون (متیل کلرولوتیوتیازولینون)این ماده اغلب در صابون مایع و سایر مواد آرایشی برای بدن و صورت از جمله شامپو قابل یافت است. به عنوان یک ماده نگهدارنده با منشا طبیعی ، هرگز نگرانی در مورد تأثیر بر سلامت بدن ایجاد نمی شود. با این حال ، امروز به طور فزاینده می توانید بشنوید که
این مؤلفه باعث ایجاد آلرژی می شود. و منابع مرتبط با تحقیقات علمی از ترسهایی که متیل کلروزوتیا اتولینول ممکن است باعث سرطان شود ، صحبت می کنند9- متیلیزوتیازازولینون (متیلیزوتیازازولینون)یکی دیگر از مواد نگهدارنده رایج که دارای یک "شهرت" برای یک ماده حساس کننده است.
علاوه بر این ، مطالعات آزمایشگاهی روی سلولهای مغزی پستانداران دلیل بر این باورند که ماده مورد نظر ممکن است از نظر عصبی سمی باشد ، یعنی بر مغز و سیستم عصبی تأثیر می گذارد. علاوه بر این ، این مؤلفه شامپو با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت در پوست ، آن را تحریک می کند و بنابراین به طور انحصاری در مواد آرایشی برای شستشو استفاده می شود.10. هر گونه طعم مصنوعیعطرها و رایحه های موجود در شامپو های مدرن می توانند شامل صدها ترکیب مضر مختلف از جمله فتالات - مواد شیمیایی خطرناک باشند که
با پیشرفت آسم ، بیماری های تیروئید و تومورهای سرطانی به ویژه سرطان پستان در زنان همراه است. علاوه بر این ، طعم دهنده های مصنوعی عامل اصلی آلرژی به مواد آرایشی به حساب می آیند