تمرين بر نمونه هاى آموزشي قاريان سنيان

تمرين بر نمونه هاى آموزشي قاريان سنيان

پستتوسط amuzeshkadeh3 » شنبه سپتامبر 21, 2019 10:33 pm

.
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm

Re: تمرين بر نمونه هاى آموزشي قاريان سنيان

پستتوسط amuzeshkadeh3 » شنبه سپتامبر 21, 2019 10:34 pm

چيزهايي كه در ويديوي نماز سنيان ديده مي شود و آنها صحيح نبوده و بايد پرهيز شود
و نبايد ديدن ويديوي نمازهاي آنها در اين موارد تقليد شود


1- پرهيز از عادتشان در فاصله افتادن ميان امام جماعت و صفوف يا ميان صفوف و انقطاع صفوف
2- پرهيز از عادتشان در جماعت كه در تنگي جا روي باسن همديگر سجده مي كنند
3- پرهيز از عادتشان بر ترك عمامه داشتن امام جماعت در نماز
4- پرهيز از عادتشان بر عادت چفيه قرمز پوشي امام جماعت سعوديان بجاى تعمم و تحنك
5- پرهيز از عادتشان بر ترك تحنك امام جماعت در نماز
6- پرهيز از عادتشان بر ترك رداي (صحيح) داشتن امام جماعت
7- پرهيز از نحوه ايستادنشان در نماز كه مثل هنگام ادرار كردن پاگشاد مي كنند

جوابيه مربوط به نحوه ايستادن در نماز
viewtopic.php?f=42&t=98#p902

8- پرهيز از تكتف (دست بسته نماز خواندن) كه مربوط به ويديوي قرائت هاى نمازهاي آنهاست و چون بدعت جعل عمر است و خودشان هم معترفند را پرهيز مي كنيم
9- پرهيز از عادتشان بر تكان خوردن در نماز جلو و عقب و چپ و راست متمايل شدن
10- پرهيز از اصرارشان بر نگفتن يا آهسته گفتن بسملة
11- پرهيز از عادتشان بر تخشع و تظاهر به خشوع شايع ميان آنها
12- پرهيز از عادتشان بر قرائت سور غيركامله در فرائض
13- پرهيز از عادتشان بر خواندن آيات سجده در فرائض
14- پرهيز از عادتشان بر آمين گفتن در آخر سوره حمد
15- پرهيز از عادتشان بر اذكار ناقص نمازشان
16- پرهيز از عادتشان بر ترك قنوت نماز فريضه شان
17- پرهيز از عادتشان به عدم سجده بر زمين و خاك
18- پرهيز از عادتشان بر سروگردن پيچاندن به راست و چپ در تشهدشان و اكتفا به نگاه كردن به راست و چپ
19- پرهيز از عادتشان بر ترك تعقيبات نماز و فورا چرخيدن امام جماعت بطرف مامومين = شايع ميان انها

اينها مواردي است كه غالبا در نمازشان ديده مي شود و توسط شخص ناظر يا فيلم ثبت مي گردد
اما
اشكالات غيرمرئي هم در ويديوي نمازشان هست كه چه بسا از صورت ظاهري نمازشان مهمتر است و بايد از آنها هم پرهيز گردد

1- عدم ايمان كامل به كتاب الهي و كلمات رسول اللهي
2- انكار خلافت و ولايت الهي
3- ناصبي بودن و دشمني برخيشان با اهل بيت عليهم السلام و برخي به انضمام دشمنيشان با پيروان امامان عليهم السلام
5- تطهير با آب بعد از ازاله عين نجاست را ملتزم نيستند
6- عدم وضوي صحيح
7- مبطل وضو ندانستن چرت زدن؛ مگر باد خارج بشود
8- نقصان اذان و اقامه و مجعول بودن برخي فقرات اضافه شده توسط عمر به اذان صبح بخاطر بيدار كردن عمر

والحمدلله رب العالمين

-----------------
شرح بند 14: پرهيز از عادتشان بر آمين گفتن در آخر سوره حمد


سوال:
این آمین که بعد از تلاوت سوره حمد می گویند بر چه اساسی است؟
آیا بر اساس سندی از پیامبر صلوات الله علیه و آله می گویند؟ یا خودشان ساخته اند؟ و یا سندش نا معتبر است؟ و یا یک نوع تحریف است؟
چون که از نظر معنا که مشکلی ندارد بالاخره سوره حمد یک دعا و بهترین دعایی است که نزد حق تعالی انسان عنوان می کند و با تنزیه و تقدیس حق تعالی و اقرار به عبودیت و توحید دعایی می کند که بالاترین نوع دعا برای بشریت است و در آخر همه می گویند آمین‎

جواب:
آمين گفتن در آخر سوره حمد در نماز از حضرات معصومين (علیهم السلام) نهي شده و مبطل نماز است
و گفتن آنها بدعت است،
هرچند به اسم اينكه ما تلاوت با تذكر و توجه انجام مى دهيم و اينجا نهايت دعاي براى هدايت است و به قصد استجابت است
اما وقتي نگاه مي كنيم در سرتاسر قرآن كه مي خوانند سؤالهاي خداوند يا دستورهاي امر واجب الهي براى استغفار و تسبيح و حمد الهي هست كه براى قاري تلاوت با تذكر اينجاها بايد پاسخ بگويد اما هيچ واكنشي نداشته بي تفاوت رد مي شوند اينجا كه دعا هست و خودشان دعا كرده اند و امين را ديگري بايد بگويد نه خودشان آنوقت متذكر مي شوند كه جايش نيست آمين گفتن مال بيرون نماز است كسي دعا مي كند و ديگران آمين مي گويند در نماز سخن با حق تعالى مي شود و پاسخ به دعوت يا امر الهي در حين تلاوت؛ نه پاسخ به ديگران
و در هر صورت نهي شده و مبطل نماز است‎

درباره علت اين تفاوتها بين سني و شيعه در حديث شريف حضرات معصومين پاسخ داده اند:
شيطان آنها را چون گمراه از مسير حق گذارده و منكر برائت و ولايت شده اند؛ فلذا خيالش راحت است كه بجايي نمي رسند هرچه تلاوت كنند و نماز طولاني بخوانند
اما مواليان اهل بيت (علیهم السلام) بخاطر اعتقاد به برائت و ولايت و التزامشان؛ شيطان خودش را ناكام مي داند فلذا خودش و همه نيروهايش را بسيج كرده تا نسبت انجام اعمال ديني اصلا و كما و كيفا سست و ضعيف باشند
اما اهل معرفت با دانستن اين راز ضمن منفعل و مجذوب و فريفته نشدن به اعمال سنيان؛ كاستيهاى اعمال خودش را توجيه و ماله كشي نكرده و تقصير خود را معترف و بطور جدي دنبال رفع اشكال و تصحيح و ارتقاي كيفيت عمل خود است
و اول اين انحراف تسويل نفس و تسويف آنست

فلذا مي بينيم حتى بعد هزار صحبت وقتي مي خواهد بگويد مصمم شده است مي گويد دعا كنيد ووو ان شاء اللله بتوانيم ..... ووو
در حاليكه براى هيچ كار ضروري خودش اينطور نمي گويد و بطور قطعي برنامه خودش را مي گويد كه امروز ظهر ناهار مي خورم و بعدش اين كار مي كنم خيلي ملتزم آداب باشد بعد از اينكه تداركات لازم را فورا تهيه ديد و قطعي اعلامش كرد يك ان شاء الله آخرش بگويد

هيچ وقت كسي نمی گويد دعا كنيد ان شاء الله بتوانم امروز ناهار بخورم اما براى صحت نماز و يا يادگرفتن و يا التزام ديني مي گويد
اين تفاوت جديت و واقعيت تصميم اوست هر وقت مثل ناهار خوردن و فلان وسيله زينتي و آرايشي خريدن تصميمهاى ديني و معرفتيش را ذكر كرد آنوقت ممكن است بخواهد راست بگويد و مصمم باشد و ميزان التزام افراد را از همين تدارك مقدمات كار و قاطعيت تصميم و تعبيرشان مي شود فهميد‎
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm

Re: تمرين بر نمونه هاى آموزشي قاريان سنيان

پستتوسط amuzeshkadeh3 » شنبه سپتامبر 21, 2019 10:40 pm

جواز تمرين بر نمونه هاى آموزشي قاريان سنيان با مراعات 29 پرهيز فوق


سوال:
سلام علیکم
سوالی داشتم اینکه در سایتی خوانده ام که شیخ علی حذیفی شیعه نبوده و در جایی به شیعیان توهین کرده است می خواستم ببینم ایا استماع تلاوتهای ایشان اشکالی ندارد؟

جواب:
علیک السلام

*در آموزش و الگو قرار دادن شخص اصلا مطرح نيست، و چه بسيار افراد كه با اين نمونه ها آموزش ديده اند و اصلا آنها را نمي شناسند.
نوارهاى اين دو نمونه تاكنون نمونه منحصر بفرد صحت تلاوت در جهان اسلام است و تنها نوارهاى مصحف صوتي مدينة منورة نه هر نوار حذيفي و همينطور در رتبه بعد نوارهاى مصحف صوتي حصري نه هر تلاوت او.

*موضوع اين نمونه ها مثل موضوع چاپ مصحف است. چرا الان مصحف مدينة منورة معتبرترين نسخه مصحف است؟ چون مصحف مصر كه مشايخ قراء مصر در هفتاد سال قبل بررسي و تاييد شده بود را مشايخ قراء شام مورد بررسي قرار داده و بعد سالها مصحف شام منتشر شد، بعد از آن همين مصحف توسط مشايخ مصر ولبنان و حجاز هم مجددا تدقيق شد و نتيجه شد مصحف مدينة. و همين مصحف هم بعد از انتشار دهها میليوني بين مسلمانان جهان مورد تدقيق عموم اشخاص و خصوصا مطلعين قرار گرفت و مصحف دوم مدينة منتشر شد.

حالا در این بین اگر شخص بی اطلاع بگوید که ما ايراني هستيم و خودمان مي نويسيم!
آنها كه عرب بودند و سالها نوشتند براى نسخه معتبر اين همه وارسي نياز داشت! شوراي قران ايران كه هيچكدام اجازه قراءت و اسناد متصل در قراءات قراني ندارند يك مهر زده اند اخرش آيا معتبر است؟ يا قابل قياس با نسخه مدينة است؟!

*بسیاری از افراد وقتي گفته شده حذيفي فكر مي كنند شخص منظور بوده در حاليكه اينطور نيست مثل مصحف عثمان طاهاست كه شخص او مطرح نیست در حاليكه چون اين امتيازات و بررسيها در مصحف بخط او واقع شده بخاطر آن است نه شخص او.
همه افراد معترفند اين مصحف، مصحف عثمان است و مي توانند اخرش را بخوانند پس طبق مبناي اين افراد بايد مصحف خانه شان را تحريم كنند! آيا عثمان ولايتي بوده و با شيعه خوب بوده؟ مگر همان نبوده كه او را كشتند ولى مصحفش را مي خوانند و اسمش را هم عوض نكرند.
پس ناچارند ولو عثمان نوشته و عمريها نشر داده اند و با شيعه دشمن اند از آن استفاده كنند. فقط اگر تصويربرداري شود معتبر است و قابل اطمينان.

*موضوع اعتبار است؛ مصحف صوتي از مصحف كتبي بسيار پيچيده تر است، منظور از مصحف صوتي نمونه فوق الذكر است نه هر كه نشست و كليه سوره ها تلاوت كرد در يك سي دي بگذارند و بگويند مصحف فلان.
* تكرار مطالب سست رسانه ها در مقابل مطالب علمي نشاندهنده عدم رويكرد علمي شخص است و بنای ما بر حرف و پسند آنها نیست بلکه بر اساس تعالیم مکتب وحی و خازنان وحی علیهم السلام می باشد.

*اينها چيزهايي است علمي متقن هر چند جو عوامانه و الحان خواني كشور كه به اسم قراء معروفند توجه نكنند. كسي مي تواند حرف نقضي بزند كه حداقل يك اسناد متصل به عصر نزول وحي داشته باشد يعني متمكن از قراءت صحيح كه از زبان قاري متمكن صاحب اسناد يكدور لااقل كل مصحف را شنيده و يكدور هم براى خوانده و تاييد كرده باشد. البته نه هر قاري، آن قاري هم بر متمكن تا برسد به زمان نزول وحي چنين ارتباطي را در امر تلاوت داشته باشد.
در كل ايران يكنفر با چنين صلاحيتي ديده نشده است حتى در ميان حوزه ها و علماء؛ لذا نمي تواند مرجع تلاوت واقع شود و كلا در دنياي اسلام اين نمونه صوتي كه با اين شرايط تهيه شده باشد منحصر به اين دو نمونه است كه معرفي كردیم و اينها اموري نيست كه با حرف اين و آن لق بشود.

*حذيفي براى خوش آوازي نيست براى نغمه اش نيست براى ... فلان نيست كه نمونه منحصر شده براى همان نكات فوق است كه چون تلاوتش بر اساس آن دقيق اجرا شده انتخاب شد تا اين تلاوت با اين دقت ملاك و الگو باشد چه براى تعليم چه تصحيح چه تمرين.


تلاوت صرف يك خوانش يا آواز نيست كه همينكه خوشمان بيايد كافي باشد

بلكه بايد اركان اصليش تامين شود كه چيست گفتيم 1- خدا پسند باشد 2- و اثرش توجه به معاني آيات و خشوع در محضر حق باشد

چطور اين تلاوت را بدست آوريم؟

بجز شرايط نفسي و بدني و شخصي و رفتاري و محيطي (كه تفصيلا بعدا مطرح مي شود) بايد

1- با احترام خوانده شود و طورى خوانده شود كه احترام آور باشد و مستمع حضور حقتعالى را درك كند و مراعات كند نه اينكه يا حواسها پرت باشد يا اگر توجه دارند دنبال نوت و نغمه و واكنش به آن باشند فلذا بيشتر تلاوتهاى سبك جديد مصري خالي اين آداب است بلكه ضد آنست و بسيار ديده مي شود كه آيات وعيد و خشم و تهديد الهي در حال خواندن است؛ اما چون اين سبك روي نغمه بيشتر تاكيد دارد و توجه به معنا كمتر است؛ فلذا تاثيرش در مخاطبين در همان نغماتي است كه مي شنوند؛ و در حال شنيدن آيات خشم و تهديد و عذاب الهي كه بايد مستمع با وقار به هيبت و عظمت الهي توجه كند؛ و خوف و نگراني از عذاب الهي واكنشش باشد؛ خواسته يا ناخواسته غريو شادي سر مي كشند و به به و چه چه مي كنند!!!

البته در برخي جلسات همين تلاوت سبك مصري؛ با اينكه همان نغمات و احساس را در مستمع بر مي انگيزد؛ برخي مديران جلسه تلاوت ايرانيها مديريت جلسه مي كنند كه مستمعين واكنش شادي و شور و شعف به نغمات ندهند و يجايش به صورت تظاهر يك الله اللااااااااااااااااااااااااه خنك و يخ مي گويند كه يعني احترام جلسه حفظ شود ولي صورت مسئله تغييري نكرده است و تلاوت شايسته نيست البته ابتداي برخي مجالس تلاوت مجوده (سبك مصري جديد) و گاهي ميانه هاى تلاوت چند آيه با رعايت اداب خوانده مي شود، اما چون ماهيت اين سبك بر نغمه آرايي و هنرنمايي مقامات آوازي است فلذا اوج اين جلسات به اين سبكي است كه منافي حرمت و احترام كلام وحي است و مستمعين (مجوده مصري) هم چنان برداشت غلطي از تلاوت كلام وحي كرده اند كه اگر قاريها به اين هنرنمائيهاى نغماتي نپردازند؛ گويا اصلا او تلاوت نكرده و آن تلاوت ارزشي نداشته و رويگردان مي شوند و آن تلاوت در زمره تلاوتها ممتاز دسته بندي نمي شود و ان قاري ديگر در بورس دعوت مجالس نيست

نمونه اين نوع تلاوت و مقاطع ضد آداب و احترام تلاوت را نياز نيست ما اينجا نشان دهيم و خود افراد مي توانند در تلاوتهايي كه مي گذارند در تلويزيون و سيديها و سايتها هست و مى توانند اين رفتارهاى ناهنجار را ببينند

اما تلاوتي كه با حرمت و احترام اجرا شده باشد و در مستمع هم چنين حالي ايجاد كند را ما بايد نمونه معرفي و ارائه كنيم

همانطور كه در تلاوت الگوي اموزشي نمونه اول (كه مربوط به حذيفي است) اين شرايط هست البته در نوارهاى مصحف كامل كه شنيده ايد و تكرار نمي كنيم و براى تازگي و در اينجا ويديوهايي از بخش زنده نماز در مسجد النبي (صلی الله علیه و آله) و مسجد الحرام را مي گذاريم

يك تذكر مهم: ارائه اين تلاوتها براى نشان دادن سبك تلاوت است نه معرفي يا تاييد شخص، ما گوش به كلام حق مي دهيم و لو از سنگ بيرون بيايد، همانطور كه حضرت مولاعلي (علیه السلام) اگر تلاوت را حتى از خوارج و منافقين مي شنيدند با خضوع كوش مي دادند و رعايت آداب انصات و سكوت مى كردند وما كاري نداريم كه قاريها چه كساني هستند اگر تلاوتشان درست است
همچنانكه قاريان نغماتي شبانه روز فايلهاى نماز سنيان را گوش مي دهند
در تعلم تلاوت حقيقي (ترتيل و تحقيق) مي شود از تلاوت صحيح و دقيق آنها استفاده كرد:



پند نمونه از نماز حذيفى در مسجدالنبي و محراب پيامبر (صلی الله علیه و آله)

https://www.youtube.com/watch?v=LfeAZ0D0CMc
https://www.youtube.com/watch?v=Bp5FMhyJ8Lc
https://www.youtube.com/watch?v=5pDhGZHUABE
https://www.youtube.com/watch?v=-NQhFAI1-74
amuzeshkadeh3
 
پست ها : 7937
تاريخ عضويت: دوشنبه مارس 28, 2011 2:02 pm


بازگشت به الگوي تعليمي و آموزشي


cron
Aelaa.Net