روز چهارشنبه: زیارت کاظمین شریفین و نجف اشرف

تجدید بیعت و اظهار برائت از اضداد

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه آپريل 17, 2024 2:21 pm

Image

Image

Image

Image

برائت مختصر از دشمنان و اضداد حضرت مولا امیرالمومنین (علیه السلام)
صلى الله عليك يامولاي يا اخارسول الله ووصيه وأميره على امته يا ابالحسن يا علي بن ابيطالب
لعن الله من أنكر شأنك وحسدك و لَمَزك وآذاك وعاداك وغصب حقك؛ سيّما ابابكر و عمر و عثمان و معاوية وعمرو بن العاص و اصحاب السقيفة والجبابرة الثلاث عشر والطغاة الثلاثمأة ومن كان معهم و تابعهم،
ولعن الله من قاتلك سيّما المشركين والكافرين واليهود والمنافقين واصحاب الجمل وجنود الشام و خوارج النهروان وطلحة و زبير وعائشة واتباعهم؛
ولعن الله من قتلك سيّما ابن ملجم و وردان و قطام
ولعن الله من ناصبك سيّما الحجاج الثقفي؛ واتباع ابن تيمية والوهابية وسائر النواصب
لعنهم الله جميعا و عذبهم عذابا اليما



اظهار برائت از حجاج ثقفي:
كه وقتي نجف آمد براى بيرون آوردن بدن مطهر حضرت؛
سه هزار نقطه را حفاري كرد و جيزي نيافت و قبر حضرتش تا زمان امام صادق عليه السلام فقط برخواص معلوم بود و بر عامه مردم مستور بود
pejuhesh232
 
پست ها : 8790
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مدفن رأس الحسین (علیه السلام)

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه آپريل 17, 2024 2:22 pm

مدفن سر امام حسین (علیه السلام) در مسجد الراس در بالاسر حرم امیر المؤمنین (علیه السلام) قرار دارد

Image

زيارت سر امام حسين (علیه السلام) در مدفن رأس الحسین (علیه السلام) در بالاسر امیر المؤمنین (علیه السلام):

Image


سؤال
شده است از زيارتي كه در آن مصائب و اوصاف سر مقدس حضرت امام حسين عليه السلام ياد شده باشد
و در زيارت مرقد راس الحسين عليه السلام بشود آن مصائب را ياد نموده واز زيارت با آن سلامها و توجه در آن مستنير بشويم

جواب
صلى الله عليك يا اباعبدالله الحسين الشهيد يا ثار الله
السلام على رأسك الشريف
السلام على خَدّك التريب
السلام على شيبك الخضيب
السلام على جبهتك المضروبة بالاحجار
السلام على جبينك المجروح بالسهام
السلام على رأسك المنحور ظلما وعدوانا
السلام على رأسك المذبوح عطشانا
السلام على رأسك المجزوز من القفا
السلام على رأسك المرفوع على الرمح والقنا
السلام على رأسك الذي نطق على الرمح وتلا
السلام على راسك الذي وُضع في التنور والرماد
السلام على رأسك المُدَار به الصحاري و الفلوات
السلام على رأسك المُهْدَى الى الفجرة والطغاة
السلام على رأسك الذي لَعِب به أرجُلُ الأشقياء
السلام على ثغرك المقروع بالقضيب والعصا
السلام على رأسك الذي ظهر منه آيات الله في عديد المقامات وصار له كثير من المشاهد والمزارات
السلام على رأسك المدفون في مسجد عند مشهد أبيك عليّ المرتضى وزاره أئمة الهدى
السلام عليك وعلى ذَرّك وشَبَحِك و ظِلّك و نورك و روحك ونفسك وبدنك وجسدك ورأسك وجميع اعضائك وآثارك ورحمة الله وبركاته


نکات:
ذر = به معنى ذريه نيست مقصود وجود حضرت در عالم ذر از مراتب وجودي است
ذَرّك
وشَبَحِك
و ظِلّك
و نورك
و روحك
ونفسك
وبدنك
وجسدك
اينها اشاره به مراتب وجودي حضرت است در عوالم
عالم ذر
عالم اشباح
عالم ظلال
عالم انوار
عالم ارواح
عالم نفوس
عالم ابدان
عالم اجساد
اشاره به ان عوالم نيست
اشاره به وجود حضرت در هر يك از ان عوالم است

ثغر = سكون غين به معنى لب و دندانها
با غين مفتوح به معنى مرز كشور است
در اينجا سكون غين است

Image


در وسائل الشیعه و نیز مستدرك الوسائل يك باب براى آن مرقوم داشته ‏اند و در مستدرك از کتاب مزار محمد بن المشهدى نقل كرده و در مفاتیج الجنان نیز در قسمت زیارات امیر المؤمنین (علیه السلام) آورده است كه:
حضرت صادق (علیه السلام) زيارت كرد سر امام حسين (علیه السلام) را نزد سر امير المؤمنين (علیه السلام) و نماز گزارد نزد آن چهار ركعت و زيارت اين است‏:

السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الصِّدِّيقَةِ الطَّاهِرَةِ سَيِّدةِ نِساءِ الْعالَمِينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبا عَبْدِ اللّٰهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ،
أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ أَقَمْتَ الصَّلاةَ، وَآتَيْتَ الزَّكاةَ، وَأَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ، وَنَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَتَلَوْتَ الْكِتابَ حَقَّ تِلاوَتِهِ، وَجاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ، وَصَبَرْتَ عَلَى الْأَذىٰ فِي جَنْبِهِ مُحْتَسِبًا حَتَّىٰ أَتَاكَ الْيَقِينُ،
وَأَشْهَدُ أَنَّ الَّذِينَ خالَفُوكَ وَحارَبُوكَ، وَأَنَّ الَّذِينَ خَذَلُوكَ، وَالَّذِينَ قَتَلُوكَ مَلْعُونُونَ عَلَىٰ لِسانِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ، وَ قَدْ خابَ مَنِ افْتَرىٰ، لَعَنَ اللّٰهُ الظَّالِمِينَ لَكُمْ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ وَضاعَفَ عَلَيْهِمُ الْعَذابَ الْأَلِيمَ،
أَتَيْتُكَ يَا مَوْلايَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللّٰهِ زائِرًا عارِفًا بِحَقِّكَ؛ مُوالِيًا لِأَوْلِيائِكَ؛ مُعادِيًا لِأَعْدائِكَ؛ مُسْتَبْصِرًا بِالْهُدَىٰ الَّذِي أَنْتَ عَلَيْهِ؛ عارِفاً بِضَلالَةِ مَنْ خالَفَكَ؛ فَاشْفَعْ لِي عِنْدَ رَبِّكَ.


Image
Image


از دعاهاى بعد زيارت راس الحسين در اين مكان (مسجد الرأس = رواق ابوطالب حرم نجف)
اللهُمَّ إنَّكَ تَرى مَكاني وَتَسمَعُ كَلامي وَلا يَخفى عَلَيكَ شيءٌ مِن أمري
وَكَيفَ يَخفى عَلَيكَ ما أنتَ مُكَوٍّنُهُ وَبارِئُهُ،
وَقَد جِئتُكَ مُستَشفِعاً بِنَبِيِّكَ نَبِيِّ الرَّحمَةِ وَمُتَوَسِّلاً بِوَصِيِّ رَسُولِكَ،
فَأسألُكَ بِهِما ثَباتَ القَدَمِ وَالهُدى وَالمَغفِرَةَ في الدُّنيا وَالآخِرةِ ».



بانوانى كه مجاورهستند و يا معاهد هستند
به زيارت اين محل بروند
و حتما كنار اين موضع (كه با چراغ سبز اخيرا مشخص شده) بروند
و همانند اينكه دركنار ضريح مراقد معصومين عليهم السلام قرار دارند
مؤدبب ايستاده و راس شريف را زيارت كنند
با زيارت ماثوره كه درمفاتيح هست
و نيز فقرات سلام مربوط به راس شريف كه در زيارت ناحيه مقدسه عاشورا وارد شده است
و سعى كنند زائران ديگر را هم توجه بدهند

Image


محراب طلايى نشانه محل مرقد راس الحسين عليه السلام

اگر دقت شود وسط محراب سوراخ و خالى است
اين سوراخ عمودى جاى كنده شدن كتيبه مرقد راس الحسين است
كه به اسم نگهداري در موزه!!!
(و در حقيقت براى محو نشان مرقد راس الحسين)
توسط متصديان حرم نجف كه تابع مقصره اند
آنرا كنده اند و جايش خالي مانده است

تصويركتیبه سنگي كنده شده (مرقد راس الحسين) از محراب طلايي
البته اين لوح اصلى با نام و نشان مرقد نيست = كه قبلا برداشته و سرقت شده است
اين لوح آخرين كتيبه بوده است كه آيه {آمن الرسول...} خاتمه سوره البقره؛ روي آن حكاكى شده
و اگرچه هيچ توضيحي براى نشان مرقد ندارد؛
اما چون بودنش در محل محراب طلايى و ذكر در منابع تاريخي؛ به عنوان نشانه مرقد راس شريف؛ خودش موجب دلالت به مرقد مى شده است
فلذا همين لوح را هم تحمل نكرده و آنرا از محراب كنده و برداشته اند
Image

اللهم العن المقصرة التي أزالت معالم مرقد راس الحسين عليه السلام وقلعت لوحه
وهتكت المرقد الشريف بجعله تحت اقدام المارة


امشب در زيارت اونلاين مسجدالراس اين مطلب مهم بيان شد
ساختمان قديم مسجد الراس نجف
قبل از اين تجديد بناى اخير محرابى هم بنام مقام امام صادق عليه السلام بوده است
و اين يكي از معالم ديني زيارتي فراموش شده در حرم نجف است


الان در شبكه خبر
كزارش داد
محراب مسجدالراس كه بازسازي شده است
كه شكسته بوده اند را رونماي كردند در نجف و نمايش داده مي شود
در انبارهاى حرم شكسته هايش بوده و انها را جمع و سرهم كرده اند
كاشيهايش زرين فام است
زرين فام يعني مطلا
ساخته قرن هفتم بوده
بلنديش دوسه متر است
بسيار نفيس است
بزركترين و نفيس ترين محراب جهان شمرده مي شود
و مي كويد نفيس ترين اثر موزه حرم نجف است
كزارش رسانه عربي اين رونمايي از محراب
https://www.alnaeem-news.iq/archives/200081

https://www.alnaeem-news.iq/wp-content/ ... -48-14.jpg
بيداست عمدا شكسته شده است
https://www.alnaeem-news.iq/wp-content/ ... -48-11.jpg
https://www.alnaeem-news.iq/wp-content/ ... -48-15.jpg
سازندگان اين محراب = آل ابي طاهر
كه از مصنوعات انها فقط هفت محراب باقي مانده است
كه يكي الان در نجف و بقيه در موزه هاى مهم جهان است
در دوره ايلخاني زمان حكومت عطاءالملك جوينى ساخته شده است

ان قطعه سنگ كه درسايت مربوط به محراب تصويرش هست مال محراب طلايي موجود در مسجدالراس است
اما اين محراب رونمايي شده محراب ديگري بوده است
كه احتمالا مربوط به محراب امام صادق مي ياشد
نكته:
اين تصادف اعلام وجود محراب امام صادق عليه السلام در ساختمان قبلي مسجدالراس توسط مركزآموزش
با بخش خبر رونمايي از اصل محراب در مراسمي از نجف = كه ما قبلا مطلع نبوديم
از بركات ملازمت بر احيا و رفع غربت از معالم ديني است
با برنامه معرفي مزارات و جلسات مداوم زيارت اونلاين و مواصلت معاهدان دوام حضور مي باشد
خداوند بركت اجتماعي هم مرحمت مي فرمايد


يكي از توابع اين رونمايي ازمحراب
شيوع اين تيتر در رسانه هاست
كه مسجدالراس در حرم نجف را مطرح مي كند
المحراب الأثري لمسجد الرأس الشريف يعود تاريخه إلى (800) عام مضى بعد ترميمه وصيانته
https://www.imamali.net/?id=316&sid=21569
نام مسجدالراس كه دردوره جديد مخفي شده
و به اسم رواق ابوطالب ووو شهرت داده بودند
= اين تلاشهاى منكرين بدست خودشان ابطال شد
اين مراسم در نجف شش روز قبل و در هفته عيدغدير بوده است
و جون تلويزيون ايران در نشر اخبار خيلي بروز است بعد جندين روز خبرش را الان شبكه خبر منتشر كرد
https://media.hawzahnews.com/d/2023/07/ ... 8926839000


مسجد الراس و مدفن رأس الحسین (علیه السلام):
مسجد الراس که به عنوان مدفن راس الحسين (علیه السلام) معروف بوده و موضع زيارتي هم داشته است
شرح مطالبش را از منابعي كه به تفصيل پرداخته اند در ذیل آورده می شود تا در پيگيريهاى محلي هم قابل استفاده باشد و خلاصه يا ترجمه نباشد

تصویر قبه مزار و مسجد راس الحسین در بالاسر مرقد امیر المؤمنین (علیه السلام) سال 1949 میلادی ( حدود 73 سال قبل)

Image

تصوير محل بازسازي شده فعلي با محو نشانه هاى قديم

و اينها تا اواخر دوره عثماني به صورت زيارتگاه برقرار بود و با ورود انگليسيها به عراق و ايجاد حكومت پادشاهي تغييراتي داده شد و به تدريج جدا و محو گرديد
تا صدسال قبل اينجا هم قبه داشته و هم صورت مرقد؛ و از وقت اشغال انگليسها در عراق نشان مرقد برداشته شد
و از وقت اشغال امريكاييها مسجد الراس كه اينجا داير و معروف بود تخريب شد به اسم توسعه حرم
و در زمان مرحوم رفسنجاني اينجا ساخته شد؛ و نجفيها خيلي خوشحال شدند و در نزد نجفيها و به رواق رفسنجاني معروف بود تا  اينكه اخيرا به اسم حضرت زهرا ناميده شده

اما در آثار علماء ذكر مسجد الراس و مدفن راس الحسین (علیه السلام) هست؛ امروزه با ساختن رواق بالاسر اين مكان احياء شده است هرچند نشانه هاى زيارتي آن محو گرديده و حتى ذكرش هم نيست
و لازم است كه زائران با اين معالم آشنا گرديده و زيارت كنند
و با تطبيق نقشه قديم حرم و اين مواضع امروزي نقاط آن مزارات را احيا نمود، زهي توفيق و سعادت؛

نقشه بلان دقيق حرم و موضع ساباط و نيز مسجدالرأس و تكيه بكتاشيه كه در توضيحات به آن اشاره می شود

Image

فضاي بين حرم و رواق جديد همان رواق بالاسر قديم است كه قبلا رواق زنانه بود
بقدر دوسه متر از ابتداى ورودي رواق جديد جاي مقبره هاى رواق بالاسر قديم است
سه چهار متر بعدي از ابتداى رواق جديد هم همان راهرو سرپوشيده قديم است


Image
پلان حرم با ابعاد بزرگ

و مصائب راس شريف در مرقدشان ادامه دارد؛  امروز لگد مال عابرين است؛
با پهن کردن سجاده در میانه اولین قبه جلوی محراب؛ مانع هتک حرمت شد
و اشكالي ندارد مهرشان روي سجاده بگذارند و از دستها تا پيشاني روي مرقد و سجاده قرار  گيرد؛ هم توفيق سجود بر مرقد است هم عابرين بيشتر رعايت كرده از رويش رد نمي شوند


ااعتقاد به مدفن راس الحسين مبتني بر شواهد متعدده اي است:
اولا حديث امام صادق عله السلام و معرفي ايشان موضعش را به اصحاب در سفر زيارتيشان به نجف اشرف
مواظبت علماء بر حفظ اين نشان تا قرن اخير و از جمله بزرگاني كه بر صحت آن تاكيد داشته اند مرحوم سيدبحرالعلوم است

و شبهه دفن در مكان ديگر بخاطر عدم امكان صحت نقل مواضع متعدد؛ مطلبي كه از لوازم تقصير معرفت است
و از ابتدائيات حداقلي حق معرفت عدم محدوديت حضرات عليهم السلام بلكه اولياي صغار به مكان خاص و توان حضور در چند مكان در اوقات واحده است

و در حديث زيارت عاشورا كه از امام صادق عليه السلام تعليم شده بطور حضوري در سفر زيارتيشان به حرم مولاعلي بوده است
و دليل زيارت كردن امام حسين از بالاي سر حضرت هم همين بوده است

اگر حضرت صادق (علیه السلام) مشهد حسيني در بالاسر مولاعلي را انقدر واقعي و مسلم مي دانسته اند كه چنان زيارت مفصلي عاشورا را از حديث قدسي نقل فرموده
و به ان زيارت كرده اند و در دعاي بعد نماز زيارت هم خطاب سلام به هر دو امام دارد مولاعلي و امام حسين؛
و حضرتش بر مدفون بودن راس الحسين در اين موضع تاكيدفرموده اند، ديگر جهل شيعه به ان تضعيفي ايجاد نمي كند

و ازاين لوازم عدم فقاهت بسيار است كه چيزي را خيلي معتقدند اما بدون تفقه به لوازمش توجه ندارند:
1= مثل تعقيبات رجبيه كه خيلي تاكيد و تعريف و مواظبت دارند اما عدم ولادت مولاعلي در رجب و ولادت امام هادي در رجب را كه از لوازم اعتقاد به ان تعقيب است منكرند
اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ فِي رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الثَّانِي وَ ابْنِهِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ‏
اى خدا از تو درخواست مى‏ كنم به حق دو مولود در ماه رجب محمد بن على دوم و فرزندش على بن محمد كه برگزيده توست
یعنی دوتا امام را نام می برند که در ماه رجب بدنیا امدند و نامی از مولاعلی نمیبرند؛ و در ماه ماه رجب مرتب میخوانند اما در مفاد آن مععتقد و ملتزم نیستند

2= يا مثل مسح كردن سر و پاها در وضو كه نشانه تشيع مي دانند و قرائت حضرات اهل بيت در آيه وضو مطابق مسح كردن را تارك هستند
و قرائت سنيان مطابق وضوي سنيان را مي خوانند از دم تا دُم؛

3=يا مثل حديث ولادت كه مي گويد وز بيرن آمدن فاطمه بنت اسد و مولودش روز ترويه بود و فردايش عرفه و پس فردايش قربان؛
اما به ميلاد گرفتن در ذيحجه ملتزم نيست و در رجب طبق قول سنيان عيد مي گيرد
وازين نمونه هاى عدم تفقه بسيار است كه نشان مي دهد نه اصوليند نه اخباريند و فقط بي خبريند
در حاليكه اكر طبق اصول و تفقه در آيات و احاديث درايت شود لوازم اعتقاد به آن آيات و احاديث چيز ديگري غير از مسلك شايع مي شود

تذکر:
1- مسجدالرأس كلش شرايط طهارت مربوط به حرمها و مساجد را دارد

2- و موضع مدفن راس الحسين حتى با طهارت ؛رعايت حرمت شود
و از عبور و پاگذاردن و نشستن و پشت كردن و جلوتر نماز خواندن پرهيز گردد


روایات معرفی مدفن رأس الحسین (علیه السلام) در بالاسر امیر امومنین (علیه السلام):

الاول: الروايات الدالة على أن موضع أو مدفن الرأس بجوار مشهد أميرالمؤمنين عليه السلام
إنّ أهم ما ورد حول موضع أو مدفن الرأس الشريف عند أمير المؤمنين عليه السلام عبارة عن مجموعة من الروايات الواردة في الكتب المعتبرة، وهي كالتالي:

1ـ كتاب الكافي: وقد ذُكرت فيه روايتان، إحداهما تصرّح بدفن الرأس الشريف عند أمير المؤمنين عليه السلام ، وقد نقلها ابن قولويه في كامل الزيارات أيضاً.

2ـ كتاب كامل الزيارات: وقد ذكرت فيه جملة من الروايات الدالة بصريحها على أنّ الرأس قد دُفن عند أمير المؤمنين عليه السلام ، إلاَّ أنّ إحدى هذه الروايات تواجه مشكلة الرفع إلى المعصوم عليه السلام [6].

3ـ كتاب تهذيب الأحكام: وقد ذُكرت فيه روايتان، إحداهما تصرّح بدفن الرأس عند أمير المؤمنين عليه السلام أيضاً.

أولاً: الروايات الواردة في كتابي الكافي وكامل الزيارات

الرواية الأولى: الكافي: عن علي بن إبراهيم بن هاشم, عن أبيه, عن ((قال لي أبو عبد الله ـ وهو بالحيرة ـ: أما تريد ما وعدتك؟ قال: قلت بلى ـ يعني الذهاب إلى قبر أمير المؤمنين ـ قال: فركب وركب إسماعيل ابنه معه، وركبت معهما حتى إذا جاز الثوية ـ وكان بين الحيرة والنجف عند ذكوات بيض ـ نزل ونزل إسماعيل، ونزلت معهم, فصلى وصلى إسماعيل وصليت, فقال لإسماعيل: قم فسلّم على جدك الحسين بن علي. فقلت: جعلت فداك أليس الحسين بكربلاء؟ فقال: نعم، ولكن لما حُمِل رأسه إلى الشام سرقه مولى لنا، فدفنه بجنب أمير المؤمنين عليه السلام ))[7]. وقد رواها أيضاً ابن قولويه، عن أبيه، وكذلك عن الكليني.

الرواية الثانية: الكافي: عن عِدّة من أصحابنا، عن سهل بن زياد، عن إبراهيم بن عقبة، عن الحسن الخزاز، عن الوشاء أبي الفرج، عن أبان بن تغلب، قال: ((كنت مع أبي عبد الله عليه السلام ، فمرّ بظهر الكوفة، فنزل فصلّى ركعتين، ثم تقدم قليلاً فصلى ركعتين، ثم سار قليلاً فصلى ركعتين، ثم قال: هذا موضع قبر أمير المؤمنين عليه السلام . قلت: جعلت فداك والموضعين اللذين صليت بهما؟ قال: موضع رأس الحسين عليه السلام ، وموضع منزل القائم))[8].

وهذه الرواية أيضاً مذكورة في كتاب كامل الزيارات، إلاَّ أنّه ذكر بدل منزل القائم: ((منبر القائم))، وقد ذكرها بهذا الطريق: حدثني أبي ومحمد بن الحسن جميعاً، عن الحسن بن متيل، عن سهل بن زياد، إلى آخر الإسناد المتقدّم[9].

موضع منبر القائم در وادي السلام مقام مهدي است و در روایت دیگر منزل القائم مسجد سهله است

غير أنّ هذه الرواية ـ الثانية ـ تدل على موضع رأس الحسين، ولم تصرّح بالدفن كالرواية الأولى.

ثانياً: الروايات المختصة بكتاب كامل الزيارات

الرواية الأولى: كامل الزيارات: حدثني محمد بن الحسن ومحمد بن أحمد بن الحسين جميعاً، عن الحسن بن علي بن مهزيار، عن أبيه علي بن مهزيار، قال: حدثني علي بن أحمد بن أشيم، عن يونس بن ظبيان، قال[10]: ((كنت عند أبي عبد الله عليه السلام في الحيرة ـ أيام مقدمه على أبي جعفر ـ في ليلة صحيانة مُقمرة, قال: فنظر إلى السماء، قال: يا يونس، أترى هذه الكواكب ما أحسنها, أما إنّها أمان لأهل السماء، ونحن أمان لأهل الأرض. ثمّ قال: يا يونس، فمُرْ بإسراج البغل والحمار... ولمّا خرجنا من الحيرة، قال: تقدم يا يونس. قال: فأقبل يقول: تيامن، تياسر, فلمّا انتهينا إلى الذكوات الحُمر, قال: هو المكان. قلت: نعم. فتيامن ثم قصد إلى موضع فيه ماء وعين فتوضّأ, ثمّ دنا من أكمة فصلى عندها، ثم مال عليها وبكى, ثم مال إلى أكمة دونها، ففعل مثل ذلك, ثم قال: يا يونس، افعل مثل ما فعلت, ففعلت ذلك, فلما فرغت, قال لي: يا يونس أتعرف هذا المكان؟ فقلت: لا, فقال: الموضع الذي صلّيت عنده أولاً، هو قبر أمير المؤمنين عليه السلام , والأكمة الأخرى رأس الحسين بن علي بن أبي طالب عليهما السلام , إنّ الملعون عبيد الله بن زياد ـ لعنه الله ـ لما بعث برأس الحسين عليه السلام إلى الشام رُدّ إلى الكوفة، فقال: أخرجوه عنها؛ لا يُفتن به أهلها. فصيّره الله عند أمير المؤمنين عليه السلام , فالرأس مع الجسد والجسد مع الرأس))[11].

الرواية الثانية: كامل الزيارات: حدثني أبي، عن سعد بن عبد الله، عن الحسن بن موسى الخشاب, عن علي بن أسباط, رفعه, قال أبو عبد الله عليه السلام : ((إنك إذا أتيت الغري رأيت قبرين: قبراً كبيراً، وقبراً صغيراً. فأمّا الكبير، فقبر أمير المؤمنين عليه السلام , وأما الصغير، فرأس الحسين بن علي عليه السلام ))[12].

ثالثاً: روايات كتاب تهذيب الأحكام

الرواية الأولى: تهذيب الأحكام: عن أبي القاسم علي بن محمد، قال: حدثني عبيد الله بن خالد التميمي، قال: حدثني الحسن بن علي الخزاز، عن خاله يعقوب بن إلياس، عن مبارك الخباز، قال: ((قال لي أبو عبد الله عليه السلام : أسرجوا البغل والحمار ـ في وقت ما قدم وهو في الحيرة ـ قال: فركب وركبت حتى دخل الجرف، ثمّ نزل فصلى ركعتين، ثم تقدّم قليلاً آخر فصلى ركعتين، ثم تقدم قليلاً آخر فصلى ركعتين، ثمّ ركب ورجع، فقلت له: جعلت فداك، ما الأُولتين والثانيتين والثالثتين؟ قال: الركعتين الأُولتين موضع قبر أمير المؤمنين عليه السلام ، والركعتين الثانيتين موضع رأس الحسين عليه السلام ، والركعتين الثالثتين موضع منبر القائم عليه السلام ))[13].

وهذه الرواية واضحة الدلالة على أنّ الإمام عليه السلام قد زار موضع الرأس بعد زيارته لقبر أمير المؤمنين عليه السلام ؛ فيستفاد منها أنّ هناك موضعاً آخر للرأس الشريف غير الحنّانة؛ إذ لو كان الموضع هو الحنانة لزاره الإمام عليه السلام حين مروره على طريق الحيرة إلى الغري، قبل وصوله إلى قبر أمير المؤمنين عليه السلام ، وليس بعده ـ كما دلّت على ذلك الروايات التي تنصّ على أنّ الحنّانة هو موضع رأس الحسين عليه السلام ـ ويستفاد أيضاً من عبارة: ((ركب ورجع)) عدم الذهاب عكساً. وممّا يؤكّد قرب موضع الرأس هذا من القبر الشريف هو عدم ركوب الإمام الصادق عليه السلام بين الموقعين؛ لنصّ الرواية على أنّه: ((تقدم قليلاً)).

الرواية الثانية: وهي مروية في تهذيب الأحكام أيضاً، وتشابه في دلالتها رواية يونس المتقدمة، ولكن بإسناد مختلف، ودلالتها واضحة على دفن الرأس الشريف عند قبر أمير المؤمنين عليه السلام .

الرواية الثالثة: تهذيب الأحكام: عن محمد بن أحمد بن داوود، عن محمد بن علي، عن عمّه، قال: حدّثني أحمد بن حماد بن زهير القرشي، عن يزيد بن إسحاق شعر، عن أبي السخيف الأرجني، قال: حدثني عمر بن عبد الله النهدي، عن أبيه، قال: ((دخلت على أبي عبد الله عليه السلام ، فذكر حديثاً فحدثناه, قال: فمضينا معه ـ يعني أبا عبد الله عليه السلام ـ حتى انتهينا إلى الغري، قال: فأتى موضعاً فصلّى، ثمّ قال لإسماعيل: قم فصلِّ عند رأس أبيك الحسين عليه السلام . قلت: أليس قد ذُهب برأسه إلى الشام؟ قال: بلى، ولكن فلان مولانا سرقه فجاء به، فدفنه هاهنا))[14].

هذه هي أهمّ الروايات وأوضحها دلالة، وقد ذكرها المتأخرون من علمائنا في كتبهم، نقلاً عن الأجلاء المذكورين.

ذكر السيد بحر العلوم لبعض خواصّه ـ على ما حكي عنه ـ أنّ مسجد الرأس موضع رأس الحسين، وأنّ المسجد بُني عليه ولأجله. وقد أمر قدس سره بتشييده ثانياً[29]، وهي ترميمات وإصلاحات[30].

ذكر الميرزا النوري في مستدركه في باب استحباب زيارة رأس الحسين عليه السلام عند قبر أمير المؤمنين عليه السلام , ثلاث روايات, يذكر في الثالثة أنّ ابن المشهدي في مزاره يروي أنّ الإمام الصادق عليه السلام زار رأس الحسين عليه السلام عند أمير المؤمنين عليه السلام ، وصلى عنده أربع ركعات، ثم ينقل نصّ الزيارة، فلاحظ[33].


تاريخچه مسجد الراس و پيگيريهايي كه برايش شده است:


سمي بهذا الاسم لمقابلته موضع رأس الإمام علي(عليه السلام) و لأن رأس الحسين(عليه السلام) مدفون فيه كما ذهبت الى ذلك رواية عن الإمام الصادق(عليه السلام)
ذكر السيد عبد المطلب الخرسان في كتابه (مساجد ومعالم) الصفحة(21) أن مسجد الرأس يقع غرب عمارة الصحن الحيدري ملاصقا لضلعه الغربي، وهو من المساجد القديمة البناء،
ونقل عن الشيخ جعفر محبوبه انه بني مع الحرم العلوي كما يظهر من جدرانه،
ونسبه البراقي في تاريخ الكوفة الى الشاه عباس الأول(ت 1038هـ/1692م)،

وكان الميرزا حسين النائيني(طيب الله ثراه) يؤم الجماعة فيه،
ثم أعقبه السيد جمال الدين الهاشمي(قدس) في إمامة الجماعة فيه،
وكان المرجع الديني السيد محسن الحكيم(طيب الله ثراه) يلقي دروسه على طلابه فيه.
وذهبت الدكتورة سعاد في كتابها (مشهد الامام علي في النجف/ 153) الى ان بناء المسجد المذكور يرجع الى عصر الإيلخانيين كما تدل كتابات وجدتها في محرابه القديم،
وجدد في عهد الشاه عباس الأول، ثم في عهد السلطان نادر شاه حينما أمر بتذهيب قبة الضريح والمئذنتين،
أما نفقات عمارته فبلغت عشرين ألف نادري تبرعت بها رضية سلطان بيكم زوجة نادر شاه،
ورمم ايضاً في عهد السلطان عبد الحميد، وصنع له منبر رخامي، ودوّن عليه تاريخ الترميم وهو سنة (1306هـ/1888م).
وذكر الشيخ محمد حرز الدين في معارفه (3/242) ان هذا المسجد (جدد) بناه غازان بن هولاكو (ت730هـ/1330م) ويبدو ان ما ذكره جدير بالنظر،
ويساعد على قبوله ما ذكره ابن بطوطة حين زار النجف الأشرف سنة (726هـ/1326م) إذ قال: (وللعتبة باب آخر عتبته أيضا من الفضة يفضي إلى المسجد، وله أربعة ابواب عتبتها فضة)، وسبق ذكر ذلك في اثناء الحديث عن زيارته،

وذكر الشيخ محمد حرز الدين في كتابه(تاريخ النجف الاشرف 3/242 ـ 243) في أثناء ترجمة الميرزا هادي الخراساني المتوفى سنة (1285هـ/1868م) ـ الذي عرف عنه ولعه بالآثار ـ
ان السيد داود الرفيعي (كليددار حرم نجف) روى للميرزا هادي عن أبيه عن آبائه ان في المسجد المذكور إيواناً صغيراً مربعاً في الجدار القبلي بين محراب المسجد والساباط
فيه قبر
وعليه شباك من فولاذ ثمين وله باب صغير فيه قفل: (هو موضع قبر رأس الحسين بن علي أمير المؤمنين (عليهما السلام) كما دلت عليه الروايات،
ثم ان السيد ـ أي داود ـ أوقف الميرزا هادي، وكانت عليه أيضا قطعة ستار خضراء
وإلى جانب هذا الإيوان صخرة مربعة مكتوب عليها بخط كوفي
ومنه أن هذا المسجد عرف بمسجد الرأس ، بناه غازان بن هولاكو خان أقام لبنائه سنة كاملة ضاربا خيامه بين النجف الأشرف
ومسجد الحنانة في الثوية حتى أكمله) ـ
وعلق الشيخ محمد حسين حرز الدين في هامش الصفحتين المذكورتين على هذا القبر
بأن الاسماعيلية الهنود كانت تزوره، وبسبب كثرتهم فتحت إدارة الأوقاف العثمانية باباً له من تكية البكتاشية وسدت بابه الأول، ثم عادوا فسدوا هذا الباب وبقي المسجد مغلقا سنين عدة لحين تشكيل حكومة عربية في العراق، وقال: (وفي هذا الدور صار الكشف الثاني للقبور وبدأ التعمير الثاني للقبور سنة 1351هـ/1932م ودخلنا إلى المسجد من بابه الأول يوم 23 من ذي الحجة من تلك السنة فنظرنا الى رسم القبر فلم نجد شيئا سوى صخرة على الجدار القبلي طولها اكثر من ذراع وعرضها ذراع مكتوب عليها مستديرا آيات من القرآن الكريم منها قوله: (آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ)، وفي وسطها سطر كوفي تقريبا، ومساحة أرض المسجد أعلى من أرض الساباط بذراعين
والمفروض ان أرضه كانت ارض الوادي الأصلية وهي أسفل من بلاط الصحن اليوم بأربعة أذرع أو أكثر).

صخرة المسجد الثمينة:
وقال السيد عبد المطلب الخرسان في كتابه (مساجد ومعالم:23):
(هذه الصخرة عليها كتابة بالخط الكوفي، كانت موجودة في المكان الذي ذكره الشيخ حرز الدين،
وكانت صخرة أخرى على هيأة محراب مثبتة في محراب المسجد،
ولهاتين الصخرتين قيمة أثرية،
ففي عام 1965م جاءت بعثة من الآثار، وقد جلبوا معهم كاميرات حديثة لتصوير بعض الآثار،
وسألوني عن هاتين الصخرتين فدللتهم عليهما،
وسألتهم عنهما فأخبروني أن إدارة الآثار صوّرت هاتين الصخرتين عام 1937م،
وأن هاتين الصخرتين من الحجر المعروف بالحديد الصيني، وهما من نوع نادر منه حيث انهما ملونتان،
وعند هدم المسجد تم نقل الصخرتين الى المخزن لحفظهما من التصدّع).

كه بايد در موزه حرم علوي باشد و بررسي و تصوير و پيگيري شود

ونُقل عن الشيخ جعفر محبوبه أن مسجد الرأس شُيد ثانية؛ في أيام العلامة السيد بحر العلوم،
وأنه كان يقول لبعض خواصه انه موضع رأس الحسين(عليه السلام)،
وان المسجد بُني عليه لأجله.

Image
تصوير كتيبه اخير مسجدالراس

نوشته روي كتيبه كه مربوط به تجديد بناء مسجد الراس در قرن يازدهم است:
آيات كريمة از سورة البقرة بخط ثلث : (بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بالله وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ * لاَ يُكَلِّفُ الله نَفْسًا إِلاَّ وُسْعَهَا لَهَا مَا كَسَبَتْ )،
ادامه نوشته ايات در وسط شكل محراب :
(وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلاَنَا فَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ).

كتيبه در موزه حرم در معرض نمايش است
pejuhesh232
 
پست ها : 8790
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مشهد آثار مهدوی: ساباط مدلل

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه آپريل 17, 2024 2:23 pm

مشهد آثار مهدوی: ساباط

علامه سید جلیل علی بن عبدالحمید نیلی می فرماید:
شـخـصـی ، کـه مـورد اطـمینان من می باشد، قضیه ای را نقل کرد که نزد بیشتر اهل نجف اشرف مشهور است .

او می گفت : خانه ای که من الان (سال 789 هجری ) در آن ساکنم ، ملک مردی ازاهل خیر و صلاح بود که به او حسین مدلل می گفتند.
این منزل از سمت غربی وشمالی به قبر مطهر امیرالمؤمنین (علیه السلام) و به دیوار صحن مقدس متصل است .
️حـسـیـن صاحب عیال و فرزند بود که مبتلا به فلج شد،
به طوری که قدرت ایستادن نداشت ،
لذا عـیـال و اطـفـالش در وقت حاجت او را حمل می کردنند.

️از طرفی به خاطرطول کشیدن مدت مـرض ، خـود و خانواده اش در شدت و فشار افتادند و به فقر وتنگدستی مبتلا و محتاج خلق شده بودند.

در سال 720، یک شب ، بعد از آن که ربع شب گذشته بود، پسر و عیال او از خواب بیدارشدند، دیدند کـه از خـانه و بام نور می درخشد، به طوری که چشم را خیره می کند.

ازحسین پرسیدند: چه خبر است ؟ گفت : امام زمان (علیه السلام) نزد من تشریف آوردند
و فرمودند: برخیز ای حسین .
عرض کردم : آقاجان من نمی توانم برخیزم .
دسـت مـرا گرفت و از جا بلند کرد.
همان لحظه مرض من از بین رفت و خوب شدم .

ایشان به من فرمود: این ساباط (معبرهاى سقف دار را ساباط می گویند) راه من است که از این راه به زیارت جدم می روم .
درب آن را هر شب ببند.

عرض کردم : شنیدم و اطاعت کردم ، مولای من .

سپس آن حضرت برخاسته و به زیارت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام ) رفتند.

بعد از این قضیه و شفاي حسين مدلل و انتشار شرح واقعه، آن ساباط، به ساباط حسین مدلل مشهور شد.
و مردم برای آن نذرهامی کنند و به برکت حضرت ولی عصر ارواحنافداه به مراد خود می رسند .

متن اصلي نقل واقعه مشهد مهدوي ساباط از مستدرك الوسائل حاجي نوري
*: مستدرك الوسائل: ج 3 ص 518 - عن رواية الاحتجاج الثالثة.
* * * [1421 - كتاب السلطان للسيد علي بن عبد الحميد: على ما في البحار.] * *: البحار: ج 52 ص 73 - 74 ب‍ 18 - ومن ذلك ما أخبرني من أثق به وهو خبر مشهور عند أكثر أهل المشهد الشريف الغروي سلام الله تعالى على مشرفه، ما صورته: أن الدار التي هي الآن سنة سبعمائة وتسع وثمانين أنا ساكنها كانت لرجل من أهل الخير والصلاح يدعى حسين المدلل، وبه يعرف ساباط المدلل ملاصقة جدران الحضرة الشريفة، وهو مشهور بالمشهد الشريف الغروي عليه السلام، وكان الرجل له عيال وأطفال.
فأصابه فالج فمكث مدة لا يقدر على القيام وإنما يرفعه عياله عند حاجته وضروراته، ومكث على ذلك مدة مديدة، فدخل على عياله وأهله بذلك شدة شديدة واحتاجوا إلى الناس واشتد عليهم الناس.
فلما كان سنة عشرين وسبع مائة هجرية في ليلة من لياليها بعد ربع الليل أنبه عياله فانتبهوا في الدار فإذا الدار والسطح قد امتلأ نورا يأخذ بالابصار فقالوا: ما الخبر؟ فقال: إن الإمام عليه السلام جاءني وقال لي: قم يا حسين فقلت: يا سيدي أتراني أقدر على القيام فأخذ بيدي وأقامني فذهب ما بي وها أنا صحيح على أتم ما ينبغي وقال لي: هذا الساباط دربي إلى زيارة جدي عليه السلام فأغلقه في كل ليلة فقلت: سمعا وطاعة لله ولك يا مولاي.
فقام الرجل وخرج إلى الحضرة الشريفة الغروية وزار الإمام عليه السلام وحمد الله تعالى على ما حصل له من الانعام

وصار هذا الساباط المذكور إلى الآن ينذر له عند الضرورات فلا يكاد يخيب ناذره من المراد ببركات الإمام القائم عليه السلام.

توضیح:
مزار بودن اين محل در طول ششصدسال تا وقت نقل حاجي نوري در آخر متن تاكيد شده است

مسير سبز كه راهرو مسقف بود و در زمان واقعه حسن مدلل هم ساباط بش ديوار حرم بود
و در ساختمانهاى متاخر واقعه تا 2005 هم به همين نحو مسقف و ساباط راهرو بودنش را حفظ كردند
و در 2005 ساباط و جامع الراس و مجاورش بقدر محاذات حرم فواصلش برداشته شد و به يك مسجد و مكان بيوسته در آمد؛
در ساختمان جديد هم كه با ملحقات بيشتر تجديد بنا شد و به اسم مسجد حضرت فاطمة الزاهراء عليها السلام و صحن معروف است

قسمت محصور شده با خط سبز محدوده ساباط البته به امتداد سرتاسر حرم است

Image

Image

توضیح:
1- از كنار ستونهاي چهارستونه (به شمول تمام عرض چهارستون) تا ديوار سمت چپ،
تمام اين عرض در سرتاسر اين ناحيه مي شود ساباط مدلل و مشهد مهدوى مقام تشرف مدلل در انتهاى سمت چپ (وقتي رو به ضريح بايستيم) بوده
و اين مسير اگرچه تا انتهايش كاملا به عنوان مسير تشريف فرمايي حضرت صاحب الامر عليه السلام به حرم شريف ذكرشده و عنوان مشهد مهدوي دارد
اما درآن واقعه تا محل ورود به حرم ديده شده كه حضرت عبور فرموده اند

2- ساختمان حرم براساس ارائه ساعت آفتابي
بوسيله سايه ها و تابيدن اولين شعاع خورشيد از پنجره هاى گنبد شريف
و همچنين اخرين زوال نور و غروب از همان پنجره ها طرح ريزي شده است
اما بعدا در قرون اخيره مجاورين به اين نكته توجه نكرده و ساختمان را قبلي تصور كرده
و ضريحهاي اخير را بر اساس ساختمان نصب كرده اند بطوريكه حدود چهارصد پانصد سال
در حرم و صحن غالبا مستقيم نماز مي خوانند بطرف شارع الرسول كه در امتداد جاده مدينه بوده است

و سالهاى اخير اين اشتباه تذكر داده شده و بعضي مطلع و در نماز متمايل به راست كه قبله صحيح است نماز مي خوانند
و متاسفانه در سازه جديد مسجدبالاسر كه امكان تصحيح زاويه در ديوارها و بنا بود اما انجام شد
فلذا همين اشكال در مسجد بالاسر صاف ايستان رو به ديوار و محراب قبله دقيق نيست
و بايد بقدر تمايل و زاويه تفاوت قبله در نماز به سمت راست متمايل ايستاد
شرح چگونگي عملكرد ساعت آفتابي ساختمان حرم و مشخص شدن زوال و طلوع و غروب از آن
هم مهارت طراحي دانشمندان و علماى متبحر ما را گواهي دارد
هم راهنماي قبله است در حرم و رواقها و صحنهاي مشهد علوي عليه السلام

3- سوال: در مورد تشرف از مسیر ساباط مدلل:
در مورد مشهد مهدوی ساباط مدلل در حرم علوی؛ که حضرت بعد از شفای حسین مدلل به او فرمودند:
این ساباط (معبرهاى سقف دار را ساباط می گویند) راه من است که از این راه به زیارت جدم می روم .
درب آن را هر شب ببند.
و این مسیر از بالای سر مبارک عبور میکند
طبق تعالیم و مطالب بیان شده :
از آداب تشرف خدمت امام معصوم از پایین پا مشرف شدن میباشد ؛ و حتی در مورد توقف در بالای سر مبارک نیز پرهیز شود
قطعا مولا صاحب الامر منه السلام ملتزم به جمیع آداب وو هستند
برای مشرف شدن به حرم علوی ایا میتوان از این مسیر مشرف شد و این مطلب چگونه است
از لطف و هدایت شما متشکرم

جواب:
نه خير
بين ساباط و حرم مطهر رواق بالاسر هست و اين دربها اخيرا باز شده است
و رفتن امام زمان بفرض از بالاسر مبارك تكليف بندگان حضرت ولايت را عوض نمي كند = بندگان بايد حد خودشان را بدانند
و جايكاهشان را فراموش نكنند و با مولايشان قياس نكنند

================================

تكيه بكتاشية
جون در موقعيت اين مشاهد ذكر تكيه بكتاشيه هست توصيف بنايش براى حدس مقدار و موقعيتش مفيد است

تكية البكتاشية:
وهي عبارة عن بناء فخم في غاية الإحكام، معقود بالأحجار الكبيرة، ويشبه بناؤها بناء الصحن الشريف وعلى طرزه،
وهي ملاصقة لمسجد الرأس، بابها بالقرب من الساباط في الإيوان الثاني من جهة الغرب في سور الصحن الشريف.
ويزعم البعض أنها كانت قديماً المخزن لكتب الحضرة العلوية،
ويرجّح أنها بنيت في عهد الحاج بكتاش في القرن الثامن الهجري.
وهي تتكوّن من قسمين:
الأول ـ خاصّ بالصلاة والدروس والجماعة، وهو مكوّن من أربعة أواوين متعامدة يتوسّطها صحن صغير مكشوف.
والقسم الثاني ـ يسكن فيه المنقطعون للعبادة، وهو مربّع الشكل، يتكون من طابقين فيهما العديد من الغرف، وما يلزمها.

چند توضيح براى درك موقعيت مكانها:

1- در پنجاه سال قبل حرم مطهر از سمت بالاسر راهي نداشت
و فضاي كمي بود بقدر فاصله امروز ضريح تا درب ورودي به مسجد بالاسر فعلي - شايد هم كمتر و پنجره اى نقره اي بود بين حرم و رواق بالاسر كه زنانه بود

2- و همين موضع داخل حرم بالا سر را برخي نمي رفتند بايستند يا دعا كنند به سبب احتمال مدفن راس الحسين عليه السلام و حتى عبور نمي كردند

3- عرض رواق زنانه بالاسر مثل عرض رواق پائين پاي ورودي بود شايد كمي كمتر برحسب خاطره ذهني توصيف مي كنم
يك دربي هم محاذي پنجره بالاسر به ديوار رواق بود كه ظاهرا مقبره بود
پشت رواق راهروي مسقف بود كه سمت راستش ظاهرا تكيه بكتاشيه بود و من داخلش نديدم فقط پنجره هاى شيشه اى داشت و ازاماكن اداري و يا مخازن حرم بود
و طبق توصيف متن فوق درباره تكيه بكتاشيه مي گويد چسبيده به مسجد الراس بوده
(كه معنايش محلي متفاوت از قسمت فعلي بالا سر داخل حرم است، و دربش در در ايوان دوم از جهت غربي در ديوار صحن شريف بوده است
كه با توجه به تغييرات فعلي بايد تصوير درب و ناحيه مسجد الراس و بكتاشيه و ساباط معلوم شود

در مورد تکیه بکتاشیه و حاجی بکتاش:
تكيه بكتاشيه بدست خود حاجي بكتاش كه از اولياي الهي بوده و سبب تشيع دهها مليون در تريكه و بالكان و شرق اروبا گرديده
و امروزه بكتاشيان و علويان ان نواحي غالبا به ايشان منتسب هستند
خود حاجي بكتاش مدتي براى توسلات در اينجا معتكف بوده است و تكيه محل ذكر و درس و عبادت و نيز اعتكاف اهل معنا را در اينجا ساخته است
سربازان دولت عثماني (يني جري) كه اروپا و بسياري از كشورها را فتح كردند غالبا از مريدان حاجي بكتاش و علوي بودند

خود حاجي بكتاش مدتها اينجا اربعين كرفته اعتكاف كرده است؛ از ذريه ائمه و اما هشتم مي كفته اند نسبش را
او تشيع دوازده امامي را در تركيه كه اسياي صغير مي گفتند حفظ و نشر كرده است
و عليرغم اينكه سلاطين عثماني سني  بودند اما تمام فتوحات و سلطنتشان مديون لشكرشان  بودند و لشكريان عثماني كه به آنها يني چري مي گفتند  و تمام كشورهاي اروپايي شرقي و بخشي تا افريقا را فتح كرده اند؛ اينها همه از مريدان حاجي بكتاش ولي بوده اند و بخاطر همين طريقت بكتاشي مشتمل بر معرفت علوي تا كشورهاى اروپاي شرقي رفته و آلباني و اطرافش وو همه علوي هستند و الان 26 مليون بكتاشي  در تركيه هستند علاوه بر 10 ميليون علوي كه در تركيه هست
در ايام عيد برائت وديويي از مجلس ذكر بكتاشيان بخش شد قبلا
تکیه در كربلا و نجف و كاظيمن و ببغداد هم داشتند و محله بين الحرمين هم محله بكتاشيها بوده اند و در قرن اخير حضور و مطرح بودنشان كم شد ولي در قرنهاى قبلي كه غربت ائمه بيشتر بوده نقش مهمي داشتند

تصوير حاجي بكتاش ولي كه نشانگر ولايت ايشان است و در وقايع نقل شده ذكر شده است؛ كلاه بلند دوازده تَرك (ضلع) نشانه بكتاشيها در قديم بود كه نشان دوازده ضلع براى دوازده امامي بود؛ 
Image

اين هم شيخ و بزرگ علويان بكتاشي در آلباني است
كه كلاه دوازده ترك او هم معلوم است؛ 
Image

بالاي سرش توصير شمايل بنج تن است و حضرت زهرا هم با صورت اشكار هست كه لوستر جلويش را گرفته؛ و اگر هم در دید باشد مردان غير سيد و غير شوهر سيده ان را نبينند
البته شمايلها دقيق نيست اما التزامشان به اين شمايل نشانه ارادتشان را مي دهد
اردوغان رئيس جمهور تركيه 2021 را سال حاجي بكتاش اعلام كرد
اين سطور و جملاتي كه بيان شد براى يادي از اولياي الهي است كه در قرن هفتم يعني هفتصد سال قبل ترويج ائمه كرده اند
وفات حاجي بكتاش در 669 هـ,ق بوده است حدود هشتصد سال قبل زندگي مي كرده اند و اصالتا هم نيشابوري و از روستاي فوشنجان و از سادات موسوي بوده اند از ذريه ابراهيم مجاب
البته سلاطين عثماني متاخر بر اثر نفوذ يهود دونمه كه تظاهر به اسلام مي كردند و باطنا يهوديتشان را حفظ كرده بودند و تاثر غربيها ذهن سلاطين عثماني را به يني جريهای بكتاشي بدبين كردند و در 200 سال قبل یني جري سباهيان بكتاشي را كشتار كردند و بكتاشي ها را به روستاهاى در اتاه تبعيد كردند و ان دوره حضور فعال به سرآمد
حاجي بكتاش معاصر مولوي بوده است
البته اين ذكر خيرها كه از حاجي بكتاش شد به معني تاييد هر كسي كه منسوب به ايشان نيست و هر كسي مسؤول عمل خويش است
ولاحول ولاقوة الا بالله العلي العظيم
pejuhesh232
 
پست ها : 8790
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

موضع اعجاز علوى؛ موضع الاِصبَعَین یا جایگاه دو انگشت

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه آپريل 17, 2024 2:24 pm

1- موضع اعجاز علوى
موضع الاِصبَعَین یا جایگاه دو انگشت؛
داخل ضریح مطهر امام على (علیه‌السّلام)،
روی ضلع جنوبی صندوقچه چوبی روی قبر
و روبه‌روی صورت حضرت،
نشانه‌ای به صورت یک دریچه کوچک، میان یک صفحه فلزی به شکل محراب وجود دارد
که به نام موضع الاصبعین (جایگاه دو انگشت) شناخته می‌شود.

2- در ارتباط با این جایگاه، داستان عجیبی مبنی بر وقوع کرامتی از امیرمؤمنان علی (علیه‌السّلام) نقل شده است.

«شیخ جعفر نقدی» و دیگران، این داستان را به تفصیل از کتاب «تذکرة المؤمنین» چنین نقل کرده‌اند:

«مرّة بن قیس»، مرد فاجر و فاسقی بود که اموال فراوانی داشت.
روزی نزد قوم خود، سخن از پدران و اجداد و بزرگان خویش به میان آورد.
به او گفتند که بسیاری از آنان به دست علی بن ابی‌طالب (علیه‌السّلام) کشته شدند.
او از مدفن علی (علیه‌السّلام) پرسید و پاسخ دادند که در نجف است.
او با لشکری دو هزار نفره، به نجف حمله کرد
و اهالی آنجا، از شهر دفاع کردند و میانشان جنگ درگرفت.
پس از شش روز، بخشی از حصار نجف، تخریب شد و متجاوزان، وارد شهر شدند.
«مرّه»، وارد حرم مطهر شد و خطاب به امام (علیه‌السّلام) گفت: «تو پدران و اجداد من را به قتل رساندی!».
خواست نبش قبر حضرت مولاعلى بکند
که
از ضریح مطهر، دو انگشت شبیه شمشیر ذوالفقار، خارج شد
و او را به دو نیم کرد
و دو نیمه بدن او،
به دو سنگ سیاه‌رنگ تبدیل شد.
این سنگ‌ها را بیرون دروازه نجف‌انداختند
و هرکس که به زیارت بارگاه امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) می‌آمد،
با پایش به این سنگ‌ها لگد می‌زد
و چهارپایان روی آن بول می‌کردند.
تا اینکه روزی انسان جاهلی، آنها را به مسجد کوفه برد تا از طریق آن، کسب روزی کند
و هرکس بخواهد آن را ببیند، از او مبلغی بگیرد و به مرور زمان، سنگ از بین رفت.
همچنین از شیخ قاسم کاظمی، صاحب کتاب «شرح الاستبصار» نقل شده است که
کسی را که این دو سنگ را از نجف بیرون برد، نفرین می‌کرد و می‌گفت: «خدا نیامرزد کسی را که این دو سنگ را از این بارگاه مقدس بیرون برد
و این معجزه آشکار را مخفی کرد».

3- بخاطر عظمت اين اعجاز و باقى ماندن نشانش
سبب شده سلاطين (حتى سنيان) در كذشته به زيارت حضرت مى آمدند و از اين واقعه مطلع و نشانه اش را مى ديد
نفيس ترين جواهرات خزانه خود را تقديم حضرتش مى كردند و اين جواهرات در همين موضع داخل ضريح نكهداري مي شود
بطوريكه آنقدر جواهرات نفيس اطراف روزنه (بيرون آمدن دو انكشت از مرقد شريف) كذاشته شده كه به سختى مى شود روزنه را ديد

فيلم و تصاوير روزنه بيرون آمدن دو انكشت = در ضريح
كه الان از قسمت بانوان قابل مشاهده است

Image

Image

Image

Image

Image

همانطور كه بالاتر اشاره شد وقتى به داخل ضريح نكاه مى كنيد ابتداء روزنه محل بروز اعجاز علوى ديده نمی شود بخاطر احاطه با جواهرات اهدايي سلاطين
و جنين منظره اى مى بينيد
تصوير

تصوير

تصوير

و با تصاوير زیر كه روى موضع مذكور تمركز تصويرى شده قابل تشخيص است
جواهرات تقديمى سلاطين كه در كنار آن موضع نگهدارى مى شود

Image
Image
Image

Image

Image

السلام على صاحب الآيات والمعجزات و الدلائل الباهرات
رزقنا الله حق معرفته وثبتنا الله على محبته وولايته ومتابعته ووفقنا الله شفاعته ورضايته وصحبته فى الدنيا والآخرة آمين رب العالمين


----------------------------------

صحبت از جواهرات نفيس اهدايي سلاطين به بارگاه مقدس علوى شد،
آنچه در آن موضع نهاده شده بخش جزئى از اين نفايس است
بخشى از آنها در خزانه هداياى حرم علوى نگهدارى مى شود كه در جاي ساخته شده غيرقابل رؤيت است

در زمان صدام لعين 1988م خزانه مزبور را شكافته و به بهانه صورت بردارى و اينكه آيا محفوظ است يا نه وارسى كردند
با حضور مسؤولان حكومت و كليددار حرم و چند نفر از معممين نجف
فيلم اين واقعه:
https://www.youtube.com/watch?v=uX_nfZJuNmI

البته اقتباسى از آنست و كل فيلم يك و نيم ساعت بوده است
والحمدلله رب العالمين
pejuhesh232
 
پست ها : 8790
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

مقام امام صادق علیه السلام

پستتوسط pejuhesh232 » چهارشنبه آپريل 17, 2024 2:25 pm

مقام امام جعفر صادق (عليه السلام)
اين مقام، نزديك مسجد الرأس و سمت چپ كسى كه از باب الفرج (درِ جنوب غربى حرم) وارد مى‌شود، قرار داشته است. اين مقام كه مساحتى حدود صد مترمربع و گنبدى سفيدرنگ داشت، تا حدود پنجاه سال گذشته، پابرجا بود. اما اكنون اثرى از آن، باقى نمانده است.
در ساختمان قديم مسجد الراس قبل از اين تجديد بنا محرابى هم بنام مقام امام صادق عليه السلام بوده است

تصوير هوائى از مقام حضرت امام صادق عليه السلام در قبله مسجدالراس
سمت چپ كنار وارد شونده بر باب الفرج
قبل از پنجاه سال
موقعيت وساختمان و گنبد كوچك سفيد = در مربع سبز
Image

موقعيت امروز مقام حضرت امام صادق عليه السلام در تغييرات ساختمانى اخير = با مربع سبز
Image

وضعيت مقام امام صادق عليه السلام (قديم) كه در ساختمان جديد
توسط متصديان حرم (لعنهم الله) تبديل به پله برقي شده است
= اين تغييرات ميزان بى اعتقادى متصديان فعلى حرم نجف را مي رساند
با اينكه مي شد راه پله برقي چندمتري غربي ترباشد و آن مقام مقدس و شريف راهرو نشود
Image
pejuhesh232
 
پست ها : 8790
تاريخ عضويت: سه شنبه دسامبر 07, 2010 11:22 pm

قبلي

بازگشت به راهنمای زیارت اونلاین مشاهد الهی


cron
Aelaa.Net