احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

ارائه موضوعي شمارگان منتشره از{گاهنامه معرفت به زمان}

مدير انجمن: نبض زمان

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 11:57 am

دیدار جلیلی با جوانان


من نمی دونم چرا امروز همه ش شادم، همه ش خوشحالم

-همنشینی با جوانان این دوره و زمونه آخرش خنده و شادیه


Image
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 12:00 pm

استعفای دكتر میرسلیم از هیئت نظارت بر انتخابات؛


 مصطفی میر‌سلیم نماینده مجلس و نایب رئیس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات با صدور نامه‌ای سرگشاده، در اعتراض به روند بررسی تایید صلاحیت‌ها در انتخابات شورای شهر، از این هیات استعفا داد
میرسلیم در این نامه آورده است: به عنوان نماینده مردم شریف میهن اسلامی مان مؤکداً عرض می کنم که تلاش من بر این بوده است که جلو ورود جرثومه های انحراف و تباهی را بگیرم ولی شبکه فساد اقتصادی و سیاسی نگذاشت ما کارمان را بسلامت پیش ببریم و بسیاری افراد تأیید شده اند که فاقد صلاحیتند و بسیاری از داوطلبان واجد شرائط مظلوم واقع شده و نتوانسته اند به فهرست نهائی راه یابند
وی افزوده: به دلیل نفوذ‌های متعدد و دخالت غیر قانونی در فرآیند بررسی و اعلام نتایج صلاحیت نامزد‌های شوراها و مخدوش شدن آن نتایج، استعفای توام با اعتراض خود را از عضویت در آن شورا رسماً اعلام می کنم.

بسیاری افراد تأیید شده اند که فاقد صلاحیتند
و بسیاری از داوطلبان واجد شرائط مظلوم واقع شده و نتوانسته اند به فهرست نهائی راه یابند
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 12:02 pm

انتقاد ستاد كرونا از رئيسي:


https://www.bbc.com/persian/iran-57456938

   دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران گفته در نشست آقای رئیسی توجهی به "تاکیدهای فراوان" نشده و "برخلاف تمامی دستورالعمل ها و مجوزها بوده و پروتکل‌های بهداشتی" عمل شده است.
این اطلاعیه می‌گوید: "مجوز صادر شده برای ستاد انتخاباتی آقای رئیسی برای ساعت ۱۹ تا ۲۱ با حضور حداکثر۴ هزار نفر با رعایت فاصله ۴ متری برای هر نفر در محل تجمع بوده است که در ساعت ۱۹ بدلیل حضور تنها ۴۰۰ نفر در محل تجمع، این مراسم در زمان مقرر آغاز نمی شود."
بر این مبنا "با پیگیری عوامل استانی ستاد انتخاباتی این نامزد انتخابات، بالغ بر ۴ هزار نفر از ۲۸ شهرستان استان با اتوبوس به محل سخنرانی اعزام و تجمع انتخاباتی در ساعت ۲۲ آغاز می شود."
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 12:04 pm

تاريخجه تاييد صصلاحيت و رد صلاحيت براى كانديداتوري رياست جمهوري


از تاييد 106 نفر در دوره اول تا امروز
كسي كه سالها نايب رئيس شوراي نكهبان بوده و يكبار تاييد صلاحيت براى رياست جمهوري هم شده را در نوبت بعد رد صلاحيت كردند 

https://www.bbc.com/persian/iran-features-57420216
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 12:17 pm


  مدرک تحصیلی رهبران جهان چیست: از متوسطه تا جوشكار و ليسانس و دكترا



Image

به گزارش اسپوتنیک، به تازگی خبری مبنی بر بررسی مدارک سران کشورهای جهان انتشار یافته که سر و صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرده است. بررسی رشته تحصیلی سران کشورهای جهان نشان می‌دهد برخلاف تلاش برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری داشتن مدرک اقتصادی نمی‌تواند دال بر اصلح بودن آن‌ها برای تصدی ریاست جمهوری باشد. وقتی از شغل بسیار چالش برانگیز اداره یک کشور صحبت می‌شود، آموزش دانشگاهی می‌تواند در موفقیت یک رهبر کمک کننده باشد.


اکثریت قریب به اتفاق روسای دولت‌ها (۸۳ درصد) نوعی آموزش پس از دوره متوسطه گذراندند اما حوزه‌های ‌تحصیلی آنان در برخی موارد متفاوت با حوزه کاری آنان است. در آمریکای شمالی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا دارای مدرک کارشناسی علوم اقتصاد از دانشکده بازرگانی دانشگاه پنسیلوانیا وارتون بوده است، همچنین انریکه پنیا نییتو، رئیس جمهور مکزیک دارای مدرک حقوق از دانشگاه Universidad Panamerica و مدرک MBA از انستیتوی فناوری مونتری است. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه از دانشگاه اوست نانتر لافنس پاریس مدرک فلسفه خود را دریافت کرده است. همچنین دارای مدرک کارشناسی ارشد در امور همگانی از موسسه مطالعات سیاسی پاریس است. استفان لافون، نخست وزیر کشور سوئد مسیر غیر متعارفتری طی کرده است. وی بعد از اتمام خدمت سربازی خود در نیروی هوایی سوئد، جوشکار و بعد از آن نماینده اتحادیه شد. سرانجام، وی اولین رئیس IF Metall ، اتحادیه صنفی تجاری جدید و نماینده بیش از ۳۰۰ هزار کارگر شد. ولادیمیر پوتین، قبل از پیوستن به کا گ ب در سال ۱۹۷۵ در دانشگاه ایالتی لنینگراد (که اکنون دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ است) در رشته حقوق تحصیل کرد.


شی جین پینگ، رئیس جمهور چین فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه معتبر چینهوا پکن است. او از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۲، مطالعه تئوری مارکسیستی و آموزش و پرورش ایدئولوژیک در کار و شغل در دانشکده علوم انسانی و اجتماعی پرداخت و مدرک دکترای خود را در رشته حقوق از دانشگاه چینهوا دریافت کرد. جان مگلفی، رئیس جمهور تانزانیا سابقه تحصیلی گسترده‌ای دارد و از دانشگاه دارالسلام مدرک کارشناسی ارشد و دکتری شیمی را کسب کرده است. اوهورو کنیاتا، رئیس جمهور کنیا فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد، علوم سیاسی و حکومت از کالج امهرست در ماساچوست است. در آمریکای جنوبی میشل تمر، رئیس جمهور برزیل فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه سائوپائولو است و مدرک دکترای حقوق عمومی را از دانشگاه سائوپائولو دریافت کرده است. مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور آرژانتین قبل از تبدیل شدن به یک تحلیلگر در SIDECO Americana ، مهندسی عمران را از دانشگاه کاتولیک پونیفیک آرژانتین دریافت کرد. وی همچنین در مدرسه بازرگانی کلمبیا، دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا و Universidad del CEMA در بوینوس آیرس تحصیل کرده است.


در اقیانوسیه مالکوم تورنبول، نخست وزیر استرالیا قبل از کسب مدرک کارشناسی حقوق مدنی در کالج برزنوز آکسفورد، از دانشگاه سیدنی با لیسانس هنر و لیسانس حقوق فارغ التحصیل شد. انالسوپوگا، نخست وزیر جزیره کوچک تووالو مانند بسیاری از رهبران جهان در انگلستان تحصیل کرده است. سوپوگا موفق به اخذ گواهینامه مطالعات دیپلماتیک از دانشگاه آکسفورد و کارشناسی ارشد از دانشگاه ساسکس شده است. بر اساس آمار و ارقام ارائه شده، ۴۱ رئیس جمهور جهان فارغ‌التحصیل رشته سیاست و اقتصاد، ۳۵ نفر در رشته حقوق، ۲۰ نفر در رشته ارتش و اجرای قانون، ۱۶ نفر در رشته هنر و علوم انسانی، ۱۴ نفر در رشته مهندسی و معماری، ۱۳ نفر در رشته تجارت و امور مالی، ۱۰ نفر در رشته ریاضیات و علوم، ۹ نفر در رشته آموزش و پرورش، ۷ نفر در رشته علوم سیاسی و مدیریت، ۷ نفر رشته پزشکی و ۲ نفر علوم اجتماعی هستند و در مورد ۲۳ نفر دیگر اطلاعاتی در دسترس نیست.
تعدادی از کاربران به مدارک کاندیدای ریاست جمهوری واکنش نشان دادند و تعدادی دیگر به شباهت این وضعیت به وضعیت دولتمردان ایرانی اشاره کردند. تعدادی هم آنها را در مقایسه با دولتمردان ایرانی بالاتر خواندند

https://ir.sputniknews.com/misc/202106127943478


Image

رهبران فعلي روسيه امريكا جين و ايران = دكتراى حقوق
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 12:43 pm

مطالبي كه در مناظرات و سخنرانيهاي كانديداها توجه نشده:


محسن امين‌زاده:مواضع نامزدها در سیاست خارجی تصویری هولناک از آینده کشور است

بايد از صدا و سيما پرسيد كه چرا مقرر شده كه ابربحران تحريم‌هاي جهاني يعني بزرگ‌ترين مانع حل بحران اقتصادي كشور در حاشيه بماند؟

محسن امين‌زاده -معاون وزير خارجه دولت اصلاحات- در اعتماد نوشت:

دومين مناظره نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري در حالي برگزار شد كه همچنان بحث سياست خارجي و بحث سازمان ملل و برجام و تحريم‌هاي امريكا عليه ايران، غايب اصلي مباحث بود. سياست خارجي جايگاهي متناسب به بزرگي بحران در پرسش‌ها نداشت و غالب نامزدها نيز يا وارد اين مباحث نشدند يا با اشاره و ابهام و طرح مسائل انحرافي از كنار آن عبور كردند.

بدون ترديد هيچ رويدادي پس از پايان جنگ تحميلي، به اندازه ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد و عملا تحويل اين پرونده به دولت امريكا در اين شورا، به توسعه ملي ايران لطمه نزده، اقتصاد كشور را فلج نكرده و رنج زندگي و فلاكت مردم ايران را افزون نكرده است.

با سياست خارجي بي‌خردانه دولت احمدي‌نژاد راه رفتن اقتصاد ايران به قهقراي تحريم‌هاي جهاني هموار شد و اقتصاد ايران و توسعه ملي ايران از سال ۱۳۸۵ تاكنون گرفتار بن‌بست‌ها و فشارهاي متعدد ناشي از اين فاجعه و در ادامه آن تحريم‌هاي فراگير امريكا از سال ۱۳۹۷ بوده است. اين تحريم‌ها و در نتيجه آن، بسته شدن تقريبا كامل درهاي اقتصاد جهاني به روي ايران به توسعه ملي و قدرت اقتصادي كشور لطمات عظيمي زده است. اقتصاد ايران را بسيار ضعيف‌تر و ملت ايران را فقيرتر كرده است.

اداره كشور با وجود اين تحريم‌ها براي همه مسوولان و مديران بسيار دشوار و براي ملت ايران بسيار جانكاه بوده است. مقاومت و پايداري ملت ايران در برابر اين تحريم‌ها كاري بزرگ بوده و همين حال پنهان كردن واقعيت‌هاي مربوط به اين فجايع از ملتي كه قرار است درباره رييس‌جمهور خود تصميم بگيرد، ظالمانه است.

به حاشيه راندن و حذف موضوع تحريم‌ها در مناظره‌هاي انتخاباتي و اظهارات مبهم و انحرافي نامزدهاي اصولگرا نسبت به اين موضوع، تصوير نگران‌كننده‌اي از آينده كشور به نمايش مي‌گذارد و اظهارات برخي نامزدها كه خود دست اندركار بوده‌اند و در ايجاد اين فاجعه براي ملت ايران نقش موثر داشته‌اند، تصور اداره دوباره اين امور توسط آنان را به تصويري هولناك از آينده كشور و اقتصاد كشور بدل مي‌كند.

در واقع داستان عاملان فاجعه ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل و تحويل آن به دولت امريكا در سال ۱۳۸۴ و در نتيجه كشاندن كشور به دام تحريم‌هاي عظيم جهاني با محوريت امريكا و ادعاهاي آنان درباره ضعف‌هاي برجام كه بهترين درمان ممكن آن فاجعه بوده، چيزي شبيه رفتار فرزند بي‌خردي است كه پاي پدر خود را قطع كند و سپس مدعي ضعف‌هاي درمان جراح حاذقي شود كه پاي قطع شده را با موفقيت پيوند زده است. طبعا تصوير ترسناكي است اگر استنباط شود كه فرزند خطاكار نه تنها از ظلم بزرگش درس نگرفته بلكه اعتراض‌هايش حاكي از نوعي اشتياق او براي قطع پاي ديگر پدر هم هست.

شيوه طرح پرسش‌ها توسط صدا و سيما و شيوه پاسخ نامزدهاي اصولگرا به مسائل سياست خارجي همه به شكلي حاكي از چنين آينده تيره و پرمشكلي در زمينه سياست خارجي و روابط خارجي ايران، در صورت رييس‌جمهور شدن اين نامزدهاست.

بدون شك ضعف مديريت، بي‌تدبيري و بي‌خردي در اداره امور، فساد سازمان يافته، دخالت نهادهاي غير مسوول و دولت پنهان در امور، دخالت‌هاي امنيتي‌ها و حذف نيروهاي خردمند و توانا از حوزه‌هاي مختلف، همه تاثيرات عميقي در بروز بحران‌هاي بزرگ اقتصادي كشور داشته است؛ اما هيچ‌كدام از اين ضعف‌ها و مفاسد به اندازه فساد بسته شدن درهاي اقتصاد جهان به روي ايران در خرد كردن اقتصاد ايران و فقيرتر كردن ملت ايران موثر نبوده است. متقابلا هيچ راه‌حلي به اندازه گشوده شدن درهاي اقتصاد جهان به روي اقتصاد ايران، در تغيير فوري و بهبود موثر وضعيت اقتصادي كشور كارآمد نيست.

Image
در مناظره‌ نامزدهاي رياست‌جمهوري، با سه ويژگي سياست خارجي به حاشيه رانده و مواضع واقعي نامزدها درباره سياست خارجي پنهان مي‌شود.

- پرسش‌ها مسير بحث‌ها را از سياست خارجي به عنوان مهم‌ترين عامل بحران اقتصادي كشور دور مي‌كند.

- نامزدهاي اصولگرا با استقبال از اين شيوه، گاه با عبارات غيرشفاف موضع خطرناك خود را در سياست خارجي پنهان مي‌كنند.

- دو نامزد ديگر در مواجهه با ساير مباحث، ‌از اصلي‌ترين گره اقتصاد كشور يعني تحريم‌هاي جهاني عليه ايران غافل مي‌شوند.
در اينجا جنبه‌هايي از اين موضوع را مرور مي‌كنيم.

1- ابتدا بايد از صدا و سيما پرسيد كه چرا مقرر شده كه ابربحران تحريم‌هاي جهاني عليه ايران يعني بزرگ‌ترين مانع حل بحران اقتصادي كشور و توسعه ملي، در مناظره‌هاي انتخاباتي در حاشيه بماند؟ چرا به صراحت از نامزدها پرسيده نمي‌شود كه آنان چه نگاهي نسبت به رفع تحريم‌ها دارند؟ چرا پرسيده نمي‌شود كه اگر به‌جاي دولت كنوني بودند در برابر فشار عظيم تحريم‌ها چه مي‌كردند؟ و اگر عملكرد دولت روحاني، بهترين كار ممكن در برابر تحريم‌ها نبوده راه‌حل مطلوب آنان چيست؟

شايد تصور مي‌شود كه باز شدن بحث تحريم‌ها و خسارات عظيم آن، مي‌تواند مورد سوء‌استفاده امريكا قرار گيرد؟! در پاسخ بايد گفت كه امريكا به خوبي از تاثير كارش آگاه است و علاوه بر آن، آگاهي كامل مردم از حقايق نسبت به بزرگ‌ترين عامل كوچك و بحراني شدن اقتصاد ايران، فقيرتر شدن ملت ايران و بحراني شدن معيشت آنان، حق ملت ايران است.


2- در مناظره‌ها درباره تورم بسيار شديد، بحران بدهي‌ها، افزايش قيمت‌ها، بحران بيكاري، بحران در توليد ملي، توقف فعاليت صنايع مختلف، بحران در صنايع كشاورزي و دامپروري، بحران در صنايع گردشگري، بحران در زمينه قاچاق و وضع معيشت مرز‌نشينان، بحران بانك‌ها و بازارهاي مالي، بحران ازدواج و حتي بحران كاهش جمعيت، بحران‌هاي زيست‌محيطي و غيره صحبت مي‌شود اما گفته نمي‌شود كه سهم تحريم‌ها در اين فجايع ملي چقدر است.

- چرا گفته نمي‌شود كه طي ۱۲سال گذشته هر روز ملت ايران فقيرتر شده‌اند و عامل اصلي اين فقيرتر شدن سياست خارجي ايران بوده است؟

- چرا گفته نمي‌شود كه بدون باز شدن درهاي اقتصاد جهاني به روي اقتصاد ايران، توسعه ملي موفق خيالي بيش نيست؟

- چرا گفته نمي‌شود كه دامداري در سرزمين خشك ايران به واردات علوفه و خوراك دام نياز دارد و تحريم اقتصادي گسترده ايران هر زمان مي‌تواند تمامي صنايع دامپروري كشور را فلج كند.

- چرا گفته نمي‌شود كه كشاورزي غالبا سنتي ايران با بحران آب كشور ناسازگار است و ايران براي توسعه كشاورزي خود به مدرن‌ترين تجربيات، دانش و تجهيزات پيشرفته براي توليد محصولات كشاورزي با كمترين ميزان آب نياز دارد.

- چرا گفته نمي‌شود كه خودكفايي در دنياي امروز يك تصور خيالي و يك توهم است و هيچ كشوري بدون روابط خارجي فعال و دوجانبه، به توان و قدرت اقتصادي دست پيدا نمي‌كند.

- چرا درباره وابستگي شديد صنايع كشور به واردات و صادرات گفته نمي‌شود؟ امروز تقريبا تمامي صنايع به واردات مواد اوليه و حتي بخشي از قطعات از يك سو و به بازارهاي بزرگ صادراتي براي توليد بيشتر و در نتيجه رقابتي شدن و اقتصادي شدن توليدات صنعتي وابسته هستند.

- چرا گفته نمي‌شود كه ايران به سرمايه‌هاي بزرگ خارجي نياز دارد و غالب صنايع مهم در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي با سرمايه‌هاي خارجي بنيان نهاده شده است و قطع اين ظرفيت مانع اساسي توسعه صنايع بزرگ بوده و هست.

- چرا گفته نمي‌شود كه سياست خارجي بحران زا و سياست‌هاي امنيتي‌ها در داخل باعث فرار سرمايه از كشور و خروج نيروهاي فكري و نخبگان از كشور مي‌شود و جز با باز شدن درهاي كشور به روي اقتصاد جهاني و جز با تغيير سياست‌هاي امنيتي، اين مسير قابل بازگشت نيست؟

- چرا گفته نمي‌شود كه صنايع جهان و محصولات صنعتي، به‌صورت مداوم متاثر از اختراعات و تكنولوژي‌هاي نو در حال كيفي‌تر، اقتصادي‌تر و رقابتي‌تر شدن هستند. بدون دسترسي به دانش و تكنولوژي نو جهاني، صنايع كشور هر روز فرسوده‌تر و غيراقتصادي‌تر و نهايتا زمين‌گيرتر مي‌شوند و راه‌اندازي مجدد آنها هم بدون اين تحولات ممكن نيست

- چرا گفته نمي‌شود كه سياست خارجي بحراني و سياست‌هاي بي‌خردانه امنيتي و اقدامات دولت پنهان باعث تعطيلي صنايع گردشگري ايران شده و حتي پايان بحران كرونا نيز بدون تغيير سياست خارجي و تغيير روشن دولت پنهان و نهادهاي امنيتي به اين فاجعه در اقتصاد كشور پايان نمي‌دهد؟

- چرا گفته نمي‌شود كه در حال حاضر رواج قاچاق كالا از كشورهاي همسايه، كمكي به معاش مرزنشينان مظلوم و راهي براي دسترسي اندك به برخي كالاهاي وارداتي مورد نياز مردم است و دلسوزي نسبت به مرز‌نشينان بدون تعيين تكليف سياست خارجي فريبي بيش نيست ؟

- چرا گفته نمي‌شود كه تحريم‌ها تا چه حد مشكلات درماني و تامين داروي بيماران را تشديد كرده است و باعث شده كه مصيبت‌هاي جهاني ناشي از همه‌گيري كرونا در ايران به مراتب بيشتر از كشورهاي مشابه بحران زا و مخرب باشد.

3- يكي از نامزدهاي مخالف پيوستن ايران به FATF‌ به صورت غيرشفاف درباره ضرورت خارج كردن كشور از بلاتكليفي در اين رابطه صحبت كرد. منظورش اين بود كه اعلام خطرهاي مكرر همه متخصصان اقتصاد و توسعه و همه دلسوزان ملت ايران اثري روي مواضع او نگذاشته و او تلاش خواهد كرد كه اين بلاتكليفي را با منتفي كردن قطعي پيوستن به FATF رفع كند.

امروز توافق FATF به دليل پيوستن همه كشورهاي جهان جز ايران و كره شمالي، به پيماني جهاني مانند پيمان‌هاي دريانوردي، هوانوردي، روابط كنسولي و غيره بدل شده و نپيوستن به اين توافق عملا به منزله فلج ماندن مناسبات بانكي ايران با جامعه جهاني است. چرا نامزد محترم به صراحت نمي‌گويد كه با كدام خرد و منطق قصد دارد با جديت ايران را در كنار كره شمالي فقيرترين و تحقيرشده‌ترين كشور داراي قدرت نظامي جهان قرار داده و از باقي جهان جدا كند و اقتصاد كشور را همچون كره شمالي به فلاكت مطلق بكشاند؟


4- يكي از نامزدهاي مدعي انقلابي‌گري و اصولگرايي در مناظره‌ها تصريح كرد كه در جهان بيش از۲۰۰ كشور وجود دارند كه اكثر آنها هيچ مشكلي با ايران ندارند اما سياست خارجي ايران بي‌جهت گرفتار تعداد محدودي كشور مشخص است در حالي كه مي‌توان با باقي اين ۲۰۰ كشور روابط خود را گسترش داد.

متاسفانه هيچ‌كدام از نامزدها پاسخ اين اظهارات شگفت را ندادند. اين نامزد رياست‌جمهوري توضيح نداد كه منظورش از آن معدود كشورها و منظورش از باقي كشورها كدام است. اما طبعا بايد منظور ايشان شامل پنج قدرت عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متحد يعني امريكا، چين، انگليس، فرانسه و روسيه باشد.

اين كشورهاي معدود، تاثيرگذار‌ترين كشورها در سطح جهان هستند و اجماع ميان آنها عليه هركشوري به فاجعه‌اي چون حملات امريكا به افغانستان و عراق يا فاجعه‌اي مثل تحريم‌هاي سازمان ملل عليه ايران بدل مي‌شود. بزرگ‌ترين ارتش‌هاي جهان را در اختيار دارند و همراه معدود كشورهاي ديگر ژاپن، هند، آلمان، ايتاليا، كانادا، كره جنوبي، استراليا و برزيل، بزرگ‌ترين اقتصادهاي جهان را تشكيل مي‌دهند.

شايد منظور گوينده، ۱۵ كشور همسايه ايران هم هست كه اكثر آنها برخلاف گذشته، مردمي خيلي مرفه‌تر از ملت ايران دارند و درحالي كه ايران از ۲۰ قدرت اقتصادي جهان فاصله زيادي گرفته، عربستان سعودي و تركيه جاي ايران را در ميان ۲۰ قدرت اقتصادي جهان گرفته‌اند.

براي روشن‌تر شدن موضع اين نامزد به اصطلاح انقلابي بايد تاكيد كرد كه متاسفانه يك چهارم ثروت جهان توسط فقط امريكا و يك چهارم ديگر ثروت جهان توسط چهار عضو ديگر دايم شوراي امنيت يعني چين، انگليس، فرانسه و روسيه و سي درصد ديگر ثروت جهان توسط باقي ۲۰ كشور صاحب اقتصاد‌هاي برتر جهان يعني ژاپن، آلمان، هند، ايتاليا، كانادا، كره جنوبي، استراليا، اسپانيا، برزيل، مكزيك، اندونزي، هلند، سوييس، عربستان سعودي و تركيه توليد مي‌شود.

يعني همين معدود ۲۰ كشور ثروتمندتر جهان ۸۰ درصد ثروت جهان را توليد مي‌كنند و ۱۸۰ كشور باقيمانده مورد نظر اين نامزد رياست‌جمهوري، تنها ۲۰ درصد ثروت جهان را توليد مي‌كنند و ايشان احتمالا مي‌داند كه ايران در گذشته نه چندان دور از بسياري از اين ۲۰ كشور اول اقتصادي جهان جلوتر بوده و حالا به جمع آن ۱۸۰ كشور مورد نظر ايشان پيوسته است.

تا سال ۱۳۸۵ هم اين اميد بودكه ايران جايگاه خود را در ميان قدرت‌هاي اقتصادي جهان به‌طور كامل بازيابي كند اما عملكرد سياست خارجي فاجعه‌بار دولت احمدي‌نژاد و پيامدهاي آن از جمله تحريم‌هاي جهاني، اين وضعيت را ناممكن كرد و هر سال رتبه ايران كمتر شد.

شايد منظور اين نامزد انقلابي اين است كه وزارت خارجه بي‌جهت دنبال امور ساير كشورهاي[...] در منطقه از[...] نرود و سرگرم باقي كشورهاي جهان باشد. او نمي‌گويد كه حذف وزارت خارجه از ديپلماسي منطقه‌اي چه ضربات سنگيني به سياست خارجي ايران وارد كرده است.

ظاهرا با نگاه مشابه اين نامزد رياست‌جمهوري به سياست خارجي، احمدي‌نژاد طي ۸ سال رياست‌جمهوري خود ۱۲۰ سفر به ۵۴ كشور جهان انجام داد و ركورد غريبي از گردشگري يك رييس‌جمهور به همراه دوستان و خانواده خود را به نمايش گذاشت. او ۸۰ سفر دو‌جانبه انجام داد كه نيمي از اين سفرها به ۶ كشور امريكاي لاتين و ۲۰ كشور آفريقايي بودو البته حتي سفرهاي غيرمتعارف او به كشورهاي خليج فارس هم غالبا باعث تحقير ملي و دو سفرش به ايتاليا و سوييس نيز در حد فاجعه بود.

او كه شيفته سفرهاي خارجي شده بود با فشار به وزارت خارجه براي خودش سفر تدارك مي‌كرد و بارها با كمك‌هاي بلاعوض عازم كشورهاي فقير آفريقايي و امريكايي شد. اين سفرها غالبا هيچ دستاوردي براي كشور نداشت و هزينه‌هاي سنگين آن از ثروت بادآورده ناشي از بالارفتن شديد قيمت نفت تامين مي‌شد.

5- يك نامزد اصولگراي ديگر مدعي شد كه او قصد دارد ديپلماسي اقتصادي و تجاري را توسعه دهد. مدتي است كه برخي اصولگرايان ضمن حمايت از بحراني‌تر شدن روابط خارجي ايران، مروج چنين سخناني هم در باب سياست خارجي هستند. آنها براي فرار از پاسخگويي نسبت به نقش فاجعه‌بار سياست خارجي مورد نظر آنان از سال ۱۳۸۴ تاكنون در ايجاد و گسترش بحران‌هاي عظيم اقتصادي كشور، سخنان گمراه‌كننده مي‌زنند و از عنوان به ظاهر زيباي ديپلماسي اقتصادي و تجاري سخن مي‌گويند.

نگاهي انحرافي كه نشانه بي‌توجهي عمدي يا سهوي گوينده نسبت به ماهيت سياست خارجي و ديپلماسي است. به اين نامزد محترم اصولگراي انقلابي هم بايد گفت كه نيازي نيست كه عنوان ديگري براي ديپلماسي اختراع كند.

تنش‌زدايي و اعتماد‌سازي با كشورهاي موثر جهان خود مسير روابط اقتصادي را با كل كشورهاي موثر و غير موثر جهان مي‌گشايد و طبعا همه دست‌اندركاران فعاليت‌هاي اقتصادي گرفتار در بحران‌هاي ناشي از سياست خارجي غلط دولت احمدي‌نژاد و اصولگرايان پس از او و پيامدهاي آن، چشم به انتظار گشايشي در سياست خارجي كشور هستند و اگر گشايشي موثر ايجاد شود، همه آنها لحظه‌اي غافل نخواهند شد و به سوي درهاي گشوده شده اقتصاد ايران به روي اقتصاد جهاني هجوم خواهند برد و ساير امور توسط اهل اقتصاد و صنعت و بانكداري و تجارت و كشاورزي و نفت و انرژي و حمل و نقل و گردشگري و... به سرعت در مسير ساماندهي و بازسازي قرار خواهد يافت.

سياست خارجي ايران نيازي به تغيير عبارات ندارد. نياز به اجماع ملي و خرد جمعي براي خروج از بن‌بستي دارد كه بر اثر سياست خارجي بي‌خردانه و ماجراجويانه براي همه امور كشور و به ويژه اقتصاد كشور ايجاد شده است.

6- يك نامزد محترم اصولگراي ديگر هم مدعي شدند كه قصد دارند وزير خارجه خود را به يك تاجر بين‌المللي بدل كنند. اين هم تصور انحرافي مشابه دو نامزد اصولگراي ديگر است.

سياست خارجي ايران در ميانه بحران‌خيزترين منطقه جهان و در مقابل فشارهاي همه قدرت‌هاي جهان به اشكال گوناگون و در برابر تحولات گسترده‌اي كه مستقيم و غير مستقيم در منطقه و جهان به‌طور دايم روي سرنوشت ايران و ملت ايران اثر مي‌گذارد، به بزرگي و حساسيت سياست خارجي يك قدرت بزرگ جهاني است و به يك وزير خارجه بسيار توانا و خردمند همچون دكتر ظريف و به يك وزارت خارجه قدرتمند به دور از دست اندازي نهادهاي امنيتي و نظامي و اطلاعاتي و غيره نياز دارد كه با تكيه بر همه ظرفيت‌هاي قدرت ملي ايران در جهان وظيفه خود را دنبال كند و درهاي فرصت‌هاي جهاني را به روي ايران بگشايد، اقتدار ملي ايران را در جهان پاس بدارد، عزت و سربلندي ملت ايران را در جهان افزون و تهديدات جهاني عليه امنيت ملي ايران را با مديريت ديپلماسي خنثي كند.

بديهي است كه اگر با ديپلماسي خردمندانه بحران‌هاي جهاني ايران حل شود به سرعت درهاي جهان به روي اقتصاد ايران گشوده خواهد شد و تاجران و بازرگانان متعددي از بخش‌هاي دولتي و خصوصي، از وزارتخانه‌هاي گوناگون تجاري و اقتصادي و صنعتي و كشاورزي و از اتاق‌هاي بازرگاني و شركت‌هاي موسسات دولتي و خصولتي و خصوصي به سرعت سراغ گسترش روابط با جهان خواهند رفت و نيازي به هيچ كاري از سوي وزارت خارجه، جز حمايت سياسي براي حفظ و گسترش روابط رسمي و هنجار ايران با اين كشورها نخواهند بود.

7- يك نامزد اصولگراي ديگر ضمن ابراز دلسوزي و تشريح رنج‌هاي كولبران در مرزهاي غربي با تركيه درباره تاسيس مراكز تجاري مرزي گفت. ايشان تاكيد كرد كه كولبران مي‌توانند بازرگانان و تجار موفقي در اين منطقه باشند.

بايد به ايشان ياد‌آوري كرد كه چنين فجايعي محصول گسترش فقر و كوچك شدن اقتصاد كشور بر اثر سياست خارجي بي‌خردانه دولت احمدي‌نژاد و اصولگرايان پس از او است.

با گسترش تحريم‌ها و با قطع مناسبات متعارف تجاري و بانكي بر اثر تحريم‌ها و بر اثر رفتن ايران به فهرست سياست FATF، اقتصاد ايران بيش از هر زمان نيازمند صنعت قاچاق است و به كولبران و قاچاقچيان خيلي بيشتري در مرزهاي كشور نياز دارد. پايان كار قاچاق و تبديل كولبران به تجار موفق و موثر مرزي مستلزم تغيير در سياست خارجي، رفع تحريم‌ها، گشايش روابط اقتصادي هنجار و متعارف با همسايگان و به‌طور كلي باز شدن درهاي اقتصاد جهان به روي اقتصاد ايران است.


اگر چنين تحولاتي ايجاد شود بي‌ترديد امكان تغيير وضعيت زندگي و معيشت همه قاچاقچيان كالا به ويژه كولبران زحمتكش در مرزهاي مختلف فراهم خواهد شد و مرزهاي با كشورهاي مختلف مي‌تواند مثل گذشته مراكز تجارت و داد و ستد تجاري استان‌هاي مرزي با كشورهاي همسايه باشد.

8- و موضوع مهم آخر بحران ناشي از بيماري كوويد ۱۹ و اثرات آن بر زندگي مردم ايران است كه پرسشي درباره آن در مناظره‌ها مطرح نشد و نامزدهاي رياست‌جمهوري هم به آن نپرداختند.

گسترش اين بيماري در همه جهان قيمت مواد غذايي را بسيار افزايش داده، هزينه زندگي مردم را بالا برده است، باعث بيكاري و نياز مردم به كمك‌هاي بلاعوض دولتي شده است و مشكلات معيشتي همه مردم جهان را افزون كرده است.


طبعا مديريت اقتصاد بحراني ايران در دوران بحراني ناشي از گسترش بيماري كرونا به مراتب دشوارتر از شرايط بدون همه‌گيري كرونا بوده است و بحران كرونا مي‌تواند توضيح‌دهنده علل مشكلات بسيار زيادي براي مردم باشد. اما در ايران حتي مديريت بحران كرونا نيز در وضعيت تحريم‌هاي جهاني عليه ايران، مشكلاتي دوچندان داشته است.

به دليل مشكلات ناشي از تحريم‌هاي هسته‌اي و تحريم‌هاي امريكا، ايران به موقع نتوانسته نسبت به تامين نياز واكسن اقدام كند و تامين ساير داروهاي مورد نياز بيماران نيز يك مشكل اساسي است. بي‌ترديد مسووليت بخش مهمي از مرگ و مير بيماران كرونا در ايران نيز متوجه تحريم‌ها و بحران سياست خارجي كشور بوده و هست.

https://www.asriran.com/fa/news/788695
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 6:39 pm

 دومین استعفای عضو ناظر شورای نظارت انتخابات به علت تایید صلاحیت یک نفر به علت تهدید قالیباف


   نوروزی عضو ناظر عالی شورای نظارت بر انتخابات ضمن انتقاد به عملکرد شورای مرکزی نظارت بر انتخابات، گفت:
کار این شورا در تایید صلاحیت افراد مسئله دار غیر قابل تحمل است افرادی که دارای سابقه کیفری و قضایی و فساد و … بوده در این شورا بدون هیچ ضوابطی تایید شدند.
این نقض آشکار قانون است و من استعفای خود را به هیئت نظارت تحویل دادم و اگر هم قرار باشد وضع به همین منوال ادامه پیدا کند از حضور در برنامه مجلس هم استعفا خواهم داد.
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 11:03 pm

   رئیس ستاد انتخابات:
از خبرگزاری فارس شکایت کرده ایم / هنوز وزارت کشور هم اسامی تائید صلاحیت شده‌ها را نداشت اما این خبرگزاری اسامی را منتشر کرد



باید بگویند این اطلاعات را از کجا آورده‌اند = معلوم است كه خودشان اين نامها را معين كرده اند


رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: از خبرگزاری فارس به دلیل افشای اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری قبل از اعلام رسمی شکایت شد.

Image
باشگاه خبرنگاران: جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در رادیو انتخابات گفت: بعد از اعلام اسامی ۷ نفر تائید صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری توسط خبرگزاری فارس، از این خبرگزاری شکایت کردیم و مسئولان این خبرگزاری باید بگویند این اطلاعات را از کجا آورده‌اند.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: هنوز وزارت کشور اسامی تائید صلاحیت شده‌ها را نداشت و شورای نگهبان هم اسامی را به ما اعلام نکرده بود، اما خبرگزاری فارس این اسامی را منتشر کرد.

عرف درباره دلیل حساسیت این موضوع تصریح کرد: علت حساسیت این است که در مرحله نهایی حساسیت بالاتر است و باید اقدامات لازم را انجام دهیم. باید ساز و کار حقوقی و قانونی لازم برای این نوع مسائل در نظر گرفته شود تا شاهد این اتفاقات نباشیم.

رئیس ستاد انتخابات کشور بیان کرد: این اعلان‌ها می‌تواند تنش زا باشد و جزو خط قرمز‌های ما است و با آنها برخورد می‌شود.


https://www.entekhab.ir/fa/news/620743
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 11:22 pm

ستاد جلیلی: مجموع کمک های نقدی به ما ۶۶۵ میلیون تومان و مجموع هزینه ها ۵۶۸ میلیون تومان است


ایرنا: سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره ریاست جمهوری جزییات هزینه‌کرد ستاد مردمی خود را منتشر کرد.

Image
پایگاه اطلاع رسانی سعید جلیلی خرجکرد ستاد مردمی سعید جلیلی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را با جزئیات منتشر کرد.

** مجموع کمک های نقدی به ستاد مردمی انتخاباتی سعید جلیلی: ۶۶۵ میلیون تومان

- عناوین کمک‌های غیر نقدی به ستاد مردمی انتخاباتی سعید جلیلی :
- در اختیار قرار دادن یک ساختمان ۴ طبقه که متروک بوده است و آماده ی تخریب می باشد در خیابان میرزای شیرازی تهران بدون وسایل جهت ستاد مرکزی مردمی جهت ایام تبلیغات
- در اختیار قرار دادن یک ساختمان ۳ طبقه هر طبقه ۷۰ متری برای ستاد بانوان به همراه تجهیزات مورد نیاز
- ۳ عدد یخچال
- ۲ عدد آبسرد کن
- ۳۰ عدد میز وصندلی اداری به صورت امانت
- ۳۰ عدد صندلی ساده به صورت هدیه
- ۲۵۰ عدد بنر ۱ *۱.۴۰ متری آویزی
- ۱۰۰ متر بنر
- ۷۰۰ هزار برگ تراکت و پوستر در ابعاد ۵۰*۷۰، A۳ و A۶
- ۴۰۰ پرس غذای گرم
- ۲۰ کیلوگرم شیرینی به صورت اهدایی توسط چند نفر
- ۲ عدد جعبه بزرگ چای کیسه ای
- ۱۰۰۰۰ لیوان پلاستیکی

** هزینه های انجام شده توسط ستاد مردمی انتخابات سعید جلیلی :
۵۶۸ میلیون تومان
(توضیح : بسیاری از موارد هنوز تسویه نشده است)

**عناوین هزینه های صورت گرفته تا کنون :

- آماده سازی ستاد مرکزی شامل تجهیزات سرمایشی، نور، تجهیزات اسکان، اقلام اداری، وسایل ارتباطی و اینترنت و ...
- چاپ بنر و پوستر و تراکت
- حمل و نقل و ارسال اقلام تبلیغاتی به استان ها
- ایاب و ذهاب مبلغین و سخنران های سطح کشور
- هزینه های جاری ستاد (پیک موتوری، تعمیرات و ... )
- اجاره لوازم صوتی و تصویری
- اجاره دوربین و وسایل جهت ساخت مستند و برنامه های تصویری
- هزینه عوامل تهیه و تولیدی رسانه ای
- پذیرایی فعالان ستاد مردمی

https://www.entekhab.ir/fa/news/622718

بر فرض راست بودن كمكهاى اهدايي و مبلغ مصرف شده، تازه اين هزينه با صرفه جويي است، آن هم براى كانديداىي كه بوششي و بنا دارد جند روز ديكر كنار برود؟1 با اين همه امكانات دولتي رسانه اى براى تبليغ آيا رواست اين مبلغ صرف اين امور بيهوده شود = صرفا براى شخصيت سازي افراد وابسته جهت آينده؟ آيا جقدر كار مفيد براى مستمندان مي شد كرد با اين مبلغ؟
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 11:31 pm


مشكلات رئيسي بيشتر ظاهر مي شود = ضعف اطلاعات و عدم تسلط حتى در سخنورى علاوه بر مشكل عدم تخصص و نداشتن مديريت موفق و جرخش 40 ساله مديريتي


  رئیسی چه در این سه مناظره و چه در مناظره‌های ۹۶ نشان داده که اگر کسی یا
سوالی او را عصبی کند، رشته کلام از دستش در می‌رود و در روان سخن گفتن
دچار مشکل می‌شود. 



مناظره آخر؛رئیسی گاف داد، جلیلی خودش بود، زاکانی هم احمدی نژاد شد

Image

در آخرین راند از مناظرات انتخاباتی، رئیسی بیشترین گاف را داد؛ همتی و مهرعلیزاده رئیسی را بهتر از قبل به چالش کشیدند؛‌محسن رضایی، جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی بیشتر بر نامه‌هایشان تمرکز کردند و زاکانی هم نقش خودش یعنی حمله و ضربه‌گیری را به خوبی انجام داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مناظره سوم نامزدهای ریاست‌جمهوری هم برگزار شد و همانطور که پیش‌بینی می‌شد نامزدها هر چه در چنته داشتند را رو کردند. هر کسی سعی می‌کرد که به بهترین وجه از زمانش استفاده و مخاطب را جذب خود کند. روان بودن سخن گفتن با مخاطبی که پای تلویزیون نشسته یا فقط در حال گوش دادن به صدای برنامه بود، این نکته را برجسته می‌کرد که نامزدها باید از تُن صدای خود هم استفاده کنند.

اما در این مناظره باز هم به دولت و رئیس دولت حمله شد؛ صدا و سیما تا پیش از مناظره سوم، در ازای حملات گسترده به دولت که غالبا از سوی ۵ نامزد محافظه‌کار صورت می‌گرفت، تنها ۸ دقیقه به نماینده دولت فرصت داده بود تا برابر اتهامات پاسخ دهد؛ آن هم پس از گذشت چندین روز از شکایت دولت و نه مانند رئیسی پس از چند ساعت. همچنین طبق شرط اعلامی کمیسیون تبلیغات صدا و سیما پاسخ دولت باید در قالب برنامه ضبط شده صورت می‌گرفت. اما ساعتی پیش از آغاز مناظره دولت عطای این ۸ دقیقه را بر لقای آن بخشید و گفت که حداقل نیم ساعت به دولت اتهام زده شده و ۸ دقیقه دردی را دوا نمی‌کند.

مناظره سوم در حالی آغاز شد که کاندیداها سعی داشتند تا رقبای خود را به چالش بکشند و در زمانی که زدن دولت هیچ هزینه‌ای ندارد و شاید لبخند رضایت برخی را هم در پی داشته باشد، حمله‌ای هم به دولت کنند و اگر وقت شد، برنامه‌ای را هم ارائه کنند.

در این مناظره باز هم برنامه‌ها منحصر می‌شدند به کلی‌گویی و تاکید بر وعده‌های قبلی و شعارهای خوش رنگ و لعاب؛ بدون اعلام چگونگی رسیدن به وعده‌ها. بعضا اگر هم می‌خواستند نحوه تامین منابع وعده‌هایشان را بیان کنند، پس از چندین بار «اگر اینجور شود» و «اگر آنطور کنیم» بود و به عبارتی وعده‌ها را به اجرایی شدن اگرهایشان حواله می‌دادند.

مناظره آخر؛ رئیسی گاف داد، جلیلی خودش بود، زاکانی بازهم احمدی نژاد شد

ابراهیم رئیسی؛ پالس برجامی
رئیس قوه قضاییه که نامزد ریاست قوه مجریه شده، در این مناظره رگه‌های عصبی شدن در پاسخ‌هایش دیده می‌شد. او در برخی مواقع صدایش را بیش از اندازه‌ی معمول بالا می‌برد که البته این را نمی‌توان به حساب هنر سخنوری گذاشت و بیشتر باید پای عصبی شدنش حساب کرد. رئیسی در هنگام سخنانش به خصوص در زمان‌هایی که سخنان دیگر نامزدها را پاسخ می‌داد آنچنان غرق در صحبت کردن بود که توجهی به زمان نداشت و پس از اتمام زمانش و قطع شدن میکروفون، همچنان به حرف زدن ادامه می‌داد. البته که برخی دیگر از نامزدها هم دچار این معضل می‌شدند ولی این موضوع درباره رئیسی بیشتر به چشم می‌آمد.

او در این مناظره اصطلاحا در دامی که برای پهن شده بود افتاد و بیشتر سعی داشت به نامزدهای دیگر به خصوص همتی پاسخ دهد. ارتباط چشمی‌اش با مخاطب آنچنان که باید نبود و نگاهی سرد و بی‌روح به دوربین داشت و میمیک صورتش تغییر خاصی نداشت.

رئیسی چه در این سه مناظره و چه در مناظره‌های ۹۶ نشان داده که اگر کسی یا سوالی او را عصبی کند، رشته کلام از دستش در می‌رود و در روان سخن گفتن دچار مشکل می‌شود. البته از تفاوت‌های این برنامه با دو برنامه قبلی درباره رئیسی این بود که او اشاره‌ای به مناظره‌های سال ۹۶ نکرد و انگار دیگر بیش از این نمی‌خواست به آن روزهای تلخش برگشت بزند.

اما در این بین نکته مهمی که رئیسی به آن اشاره کرد موضوع برجام بود؛ او تاکید که «برجام یک قراردادی است که با شروط خود در کشور تصویب شده و برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند». این اظهارات از سوی نامزدی که طیف او از مخالفان سرسخت برجام بودند موجب شگفتی ناظران شد. تحلیلی که در این مورد به ذهن می‌آید این است که رئیسی با احتمال پیروزی در انتخابات از الان این پالس را برای طرف‌های برجام می‌فرستد که من هم در صورت پیروزی پای برجام می‌ایستم؛ بنا براین او می‌خواهد در صورت پیروزی، از میوه‌های برجام در فصل جدید ریاست‌جمهوری آمریکا برداشت کند و بشود منجی اقتصاد ایران!

گاف‌های رئیسی
اما رئیسی در این مناظره از تمرکز لازم بهره‌مند نبود یا شاید هم اطلاعات غلطی به او داده بودند؛ مانند مناظره قبل که مدعی شده بود لایحه حفظ کرامت زنان ۴۰۰ روز است که در دولت باقی مانده و اخیرا شنیده کارهایی برای ارائه به مجلس صورت گرفته است؛ در حالی که واقعیت این بود که لایحه مذکور ۵ دی پارسال تقدیم مجلس شده و ۲۹ اردیبهشت در مجلس اعلام وصول شده! این بار هم رئیسی دو سه گاف داشت؛‌اول اینکه در پاسخ به مهرعلیزاده اعلام کرد همایش انتخاباتی‌اش در اهواز با مجوز ستاد کرونا و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی بوده، ادعایی که چند دقیقه بعد، دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا آن را تکذیب کرد و اعلام کرد در این همایش پروتکل‌های بهداشتی کاملا زیر پا گذاشته شده است.

البته این اطلاعیه جزییاتی هم از چکونگی جمع کردن افراد در ورزشگاه تختی ارایه داد؛ «طبق مجوز ستاد کرونای خوزستان برنامه قرار بوده ۱۹ تا ۲۱ انجام شود که به دلیلی اینکه تا ساعت آغاز برنامه تنها ۴۰۰ نفر در محل همایش حاضر بودند، ستاد انتخاباتی رئیسی با اتوبوس حدود ۴ هزار نفر را از ۲۸ شهرستان استان به ورزشگاه تختی اهواز آورده است.»

او همچنین در سخنانش مدعی شد که ستاد ملی مقابله با کرونا در نوروز ۹۹ سفرهای جاده‌ای را باز گذاشته بود که این ادعا هم به دور از واقعیت بوده‌؛ چرا که در آن دوره تمام جاده‌ها برای سفرهای نوروزی بسته بوده؛ ‌او همچنین مدعی شد که در نوروز ۱۴۰۰ بنا به دستور رئیس جمهور روحانی جاده‌ها برای سفرهای نوروزی باز گذاشته شدند که این موضوع هم با واکنش دبیرخانه ستاد ملی مقابله با کرونا روبرو شد و آن را تکذیب کرد و گفت که این تصمیم در ستاد به صورت جمعی گرفته شده که در آن نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و قضایی از جمله دادستان کل کشور به عنوان نماینده رییس قوه قضاییه حضور داشته است.او همچنین نقش خود در ماجرای گرانی بنزین را تکذیب کرد و مسئولیت آن را متوجه روحانی کرد؛ اما با جستجو در مواضع او معلوم شد که رئیسی در جلسه شورای‌عالی قضایی در تاریخ ۲۷ آبان ۹۸، این طرح را کاملا بر مبنای قانون دانسته و گفته بود «در قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاستهای کلی نظام مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام بر آن تاکید شده است».

از سوی دیگر توییت سردبیر میزان در آبان ۹۸ در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد که او در آن توییت اظهارات منسوب به رئیسی درباره مخالفتش با افزایش گرانی بنزین را تکذیب کرده بود. از سوی دیگر در همان روزها روحانی در سخنانی گفته بود «در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به اتفاق آرا این طرح را تصویب کرده بودیم، من برای تاکید مجدد سه قوه، هر سه نفر به صورت دست خطی روی مصوبه نوشتیم و تاکید، تایید و امضا کردیم. مصوبه سران سه قوه، شورای هماهنگی اقتصادی و مربوط می‌شود به یک طرح ملی که به دولت و مجلس تنها مربوط نمی‌شود و به همه ارکان نظام مربوط می‌شود. طرحی است که از قبل خدمت مقام معظم رهبری عرض کردیم و البته ایشان این شرط را به من فرمودند که اگر سران سه قوه کاملا موافق باشند من هم حمایت می‌کنم که حمایت هم کردند». با این اوصاف معلوم نیست رئیسی چه چیزی را تکذیب می‌کند.

محسن رضایی؛ تکرار وعده‌ها
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دور از مناظره‌ها سعی کرد وارد بگو مگو با سایر نامزدها نشود و به دولت هم حمله نکند که موفق هم بود؛ او تمرکزش را بر روی ارائه برنامه‌ها و وعده‌هایش گذاشته بود. او هم بر اجرای برجام تاکید کرد ولی به شیوه خودش که معتقد است با دیپلماسی کاری می‌کند که آمریکایی‌ها خودشان خواستار اجرای برجام شوند؛ البته رضایی از چگونگی این سیاستش حرفی نزد. او باز هم وعده‌های قبلی‌اش از جمله درباره زنان خانه‌دار و یارانه ۴۵۰ هزار تومانی دوباره تکرار کرد. او کنایه‌ای هم به سایر نامزدها زد و خطاب به مردم گفت که رای شما نه پوششی و نه روکشی است بلکه رویشی است.

رضایی در این مناظره نسبت به دو مناظره‌ قبلی مسلط‌تر ظاهر شد. او کنایه‌ ریزی هم به رئیسی زد و گفت که «برنامه جزیی از مدیریت است و نمی شود کسان دیگر بنویسند و به مدیر سنجاق کنند، مدیر خودش باید برنامه داشته باشد». رئیسی چندین بار در برنامه‌های مختلف از اینکه با اندیشکده‌های گوناگون مشورت کرده و برنامه دارد سخن گفته بود. رضایی با این سخنان به نوعی مرزبندی خود را رئیسی را مشخص کرد. رضایی چهره‌ای آرام و بدون تغییر روبروی دوربین داشت که البته شاید به تغییرات ظاهری‌اش برگردد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی؛ بی‌توجه به بقیه
نماینده مشهد در مجلس هم مانند رضایی سعی کرد که سرش به کار خودش باشد و به کسی کاری نداشته باشد؛ البته به غیر از نخستین سخنانش. او سخنان ابتدایی‌اش باز هم به دولت حمله کرد و با نام بردن از رئیس جمهور روحانی او را به مناظره دعوت کرد؛ هرچند که پاسخ روحانی تاحدودی مشخص است اما نپذیرفتن این دعوت از سوی روحانی، بیشتر به نفع خود قاضی‌زاده می‌تواند باشد؛ چرا که سال ۹۲ و ۹۶ روحانی ثابت کرد که در مناظره کسی نمی‌تواند هم‌پای او باشد.

به غیر از این بخش تهاجمی سخنان قاضی‌زاده، او در بقیه طول مناظره سعی کرد که برنامه‌های خودش را ارائه کند و کار به کار سایر نامزدها نداشته باشد و به دور از نزاع‌ها بماند. او زبان بدنی معمولی داشت و روی حرکات دست و میمیک چهره‌اش معلوم بود که وقت نگذاشته و مانند سایر نامزدها خیلی معمولی بود؛ نگاهی سرد و چهره‌ای بدون‌تغییر هنگام سخن گفتن.

قاضی‌زاده در بخش انتهایی زمانش، سخنانی از جنس کوچه و بازار درباره بند «پ» یا همان پارتی‌بازی گفت و از جایگزینی بند «پ»‌ با بند «غ» که به زعم او «غیرت»‌ است سخن گفت. تعابیر اینچنینی شاید زمانی می‌توانست به یک نماد، شعار یا حتی گفتمان تبدیل شود ولی در این دوره چنین تعابیری خریدار ندارد.

علیرضا زاکانی؛ یک مدل کاندیدای احمدی نژادی
نماینده مجلس مانند دو برنامه قبلی بی‌پروا به همه حمله می‌کرد و سخنانی بعضا خارج از شئون می‌گفت. او در بخشی از سخنانش خطاب به همتی گفت که «کسانی که این حرف‌ها را به شما یاد می‌دهند…» که چنین سخنانی فراتر از لفاظی‌های مرسوم در مناظرات است و نام دیگری دارد.

ادبیات زاکانی در مناظره‌ها کاربران شبکه‌های را به یاد ادبیات محمود احمدی‌نژاد در سال ۸۸ انداخته بود. او بی محابا با ادبیات خاص خود صحبت می‌کرد. اتفاقا میمیک صورتش هنگام سخن گفتن علیه نامزدهای دیگر و هنگام آنچه هوادارانش افشاگری می‌نامیدند، کاملا شبیه به چهره احمدی‌نژاد در مناظره‌های سال ۸۸ بود. لبخندهای عصبی و نگاه‌های از گوشه‌ی چشم؛ خطاب قرار دادن نامزد مورد نظرش هنگامی که لابلای کاغدها دنبال کاغذ موردنظرش می‌گردند همه و همه عینا خود احمدی‌نژاد بود البته نه مثل او بلکه چندین پله پایین‌تر از او.

او به غیر از حمله که احتمالا برای پوشش و ضربه‌گیری رئیسی بود، برنامه دندان‌گیری ارائه نکرد و بیشتر وقتش صرف حمله شد. او همچنین وعده داد که در دولتش(البته اگر پوششی نباشد و کنار نرود) «از فامیل خود در پست‌های مدیریتی بهره نمی‌گیریم»؛ در حالی که پس از انتصابش به عنوان رییس مرکز پژوهش‌های مجلس برای برادر دامادش حکم معاونت فرهنگی این مرکز را صادر کرد! ! او ثابت کرد که تنها در حمله کارش را درست بلد است وگرنه نه برنامه خاصی ارائه داد و حتی وعده‌هایش هم نه در حد ریاست‌جمهوری که در حد یک حوزه انتخابیه کوچک برای شوراهای شهر و روستا بود.

سعید جلیلی؛ خودِ خودش بود
سعید جلیلی در این مناظره تغییری در پیشانی‌اش دیده شد که عکس‌های قبل و بعدش در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد. او در این مناظره خودِ واقعی‌اش بود؛‌به صراحت از مخالفت با پیوستن به FATF و سایر معاهدات بین‌المللی سخن گفت، به برجام و مذاکره کنندگان حمله کرد و هیچ برنامه روشنی برای رفع تحریم ها ارائه نداد، همان مواضعی که با بهترین گریم ها هم نمی‌توان او را به عنوان یک تعامل‌گر با دنیا جا زد.

چهره جلیلی در این مناظره آرام‌تر از مناظره‌های قبلی بود. او هم در این مناظره وارد دعواها نشد و به کار خودش سرگرم بود و از زمانش برای ارائه وعده‌ها وسیاست‌هایش استفاده کرد.

محسن مهرعلیزاده؛ همچنان ناکام در استفاده از ارتباط چشمی با بیننده
معاون سابق دولت خاتمی، در این مناظره به صورت هدفمند رئیسی را در چند نوبت به چالش کشید؛ از فیلترینگ و معترضان بازداشت شده در اعتراضات آبان ۹۸ و نقش رئیسی در افزایش قیمت بنزین گفت که در هر سه مورد رئیسی مخاطبش بود. همچنین پرونده‌های عیسی شریفی، بابک زنجانی و اکبر طبری را پیش کشید و از روند دادرسی آنها انتقاد کرد.

او همچنین در ارتباط با همایش انتخاباتی رئیسی در اهواز هم به شدت از او انتقاد کرده و گفت چرا در وضعیت بحرانی اهواز چنین همایشی را تربیت داده است. مهرعلیزاده باز هم به سنت خودش یک مرتبه مطالبی را از روی کاغذ خواند و هنگامی که میخواست درحین قرائت متنش ارتباط چشمی با بیننده برقرار کند، دچار مشکلاتی در روخوانی از متن می‌شد. او اما در بخشی از سخنانش به ارائه آمار پرداخت و راه حل‌هایی نصفه و نیمه ارائه کرد. زبان بدن او هم پیشرفت چندانی نداشت و نگاه سرد و بی‌روحی را روانه دوربین‌های تلویزیونی می‌کرد.

مناظره آخر؛ رئیسی گاف داد، جلیلی خودش بود، زاکانی بازهم احمدی نژاد شد

عبدالناصر همتی؛ پیشرفت دیرهنگام
رییس کل سابق بانک مرکزی در این دور از مناظره توانست چهره‌ای بهتر از دو مناظره سابق ارائه کند اما همچنان در ارتباط گیری با بیننده دچار مشکل بود. او در بخش‌هایی از مناظره سعی می‌کرد در عین اینکه می‌خواهد از روی کاغذ متنی را بخواند ارتباط چشمی هم با مخاطب برقرار کند اما در عین حال استفاده‌ای از میمیک صورت و حرکات دست نداشت.

چهره او هم مانند بقیه خنثی و سرد بود. او هم در چند صحته با رئیسی و زاکانی درگیر شد که البته در پاسخ به زاکانی او را پوششی خواند و گفت که به او جواب نمی‌دهد؛‌اقدامی که احتمالا باعث عصبانیت زاکانی و استفاده از الفاظ دور از شان مناظرات ریاست‌جمهوری ایران شد.

همتی در سخنان پایانی‌اش به سختی به رئیسی تاخت و از او سوالاتی چالش برانگیز پرسید؛ « صراحتا بگویید تفکرات شما با تفکرات آقای علم الهدی در مورد زنان نزدیکی دارد یا نه؟ شما مخالف گشت ارشاد هستید یا نه؟»، « آقای رئیسی اینجا کره شمالی نیست. چرا وزیر ارتباطات شجاع این دولت باید برای پاسخگویی به شکایات دادستانی به دادگاه برود؟ چرا دوستان شما در کمیته مربوطه رای به فیلترینگ اینستاگرام دادند؟ چرا الان دوستان آقای طبری آزاد هستند، آیا زمین ها از آنها پس گرفته شد؟».

او همچنین در یک صحنه از جایش بلند شد و لیست ۱۱ ابربدهکار بانکی را روی میز رئیسی گذاشت و گفت که اینها در اختیار شما؛ اعلامشان کنید! این اقدام او یک «تک» یا حمله‌ای هوشمندانه به رئیسی تلقی شد که البته بعد از انتشار اسامی معلوم شد اسامی خاصی نبوده و تعدادی از آنها در حال محاکمه‌اند یا در زندان.

او همچنین جلیلی را هم در موضوع FATF به چالش کشید: «آقای جلیلی حرف‌هایی می‌زند که نمی‌دانم شوخی می‌کند یا نه؟ ایشان می گوید FATF به درد کشور نمی‌خورد. ۲۰۰ کشور آن را پذیرفته‌اند، یعنی فقط شما می‌فهمید آقای جلیلی؟ آن ۲۰۰ کشور نمی فهمند؟ تنها کسی که اینطور فکر می‌کند شما هستید و کره شمالی».

قاضی‌زاده هاشمی هم از چالش‌های همتی در امان نبود: « آقای قاضی زاده هاشمی جلسه پیش گفتند که من به زنان بیشتر از شما احترام می گذارم و رییس ستاد من یک خانم است، من عرض می‌کنم خانمی که در ستاد شما است همان شخصی نیست که گفته بود بیل گیتس با واکسن کرونا می‌خواهد پانزده درصد جمعیت دنیا را بکشد؟ با این تفکر می‌خواهید کشور را اداره کنید؟».

اما حرکت دیگر همتی انتقاد از نوع نگاه اقتصادی روحانی بود که احتمالا سعی داشت تا یک مرزبندی پررنگی بین خود و عملکرد اقتصادی روحانی ایجاد کند.

بنابراین در این مناظره می‌توان گفت که رئیسی بیشترین گاف را داد؛ همتی و مهرعلیزاده رئیسی را بهتر از قبل به چالش کشیدند؛‌ محسن رضایی، جلیلی و قاضی‌زاده هاشمی بیشتر بر نامه‌هایشان تمرکز کردند و زاکانی هم نقش خودش یعنی حمله و ضربه‌گیری را به خوبی انجام داد.


 
 
https://www.khabaronline.ir/news/1524713
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

قبليبعدي

بازگشت به بايگانى موضوعى گاهنامه معرفت به زمان


cron
Aelaa.Net