احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

ارائه موضوعي شمارگان منتشره از{گاهنامه معرفت به زمان}

مدير انجمن: نبض زمان

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » چهارشنبه آپريل 05, 2023 10:38 pm

انتقاد  روحانی از رفتار صداوسیما در مناظره ها در حضور علی
عسگری:

آقای صداوسیما که سوال طراحی کردید؛ چرا جنگ اقتصادی را کنار
گذاشتید؟ / بعد از اینکه سیل اعتراض ها آمد، در مناظره دوم، دو کلمه در این
باره گفتند / چرا نمی‌گویید دولت کشور را از شمول فصل هفتم منشور سازمان
ملل خارج کرد؟ چرا نمی‌گویید با برجام موافقید یا مخالفید؟ الان تنها راه
کشور، بازگشت به برجام است /

الحمدلله همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند
هستیم؛ این باند اخیرا چقدر خوب شده؛ پهنایش قبلا خیلی ها را اذیت می‌کرد


  کار به جایی‌ رسیده که کسانی‌که
در همین دولت با من سینه‌ به‌ سینه می‌شدند و همه‌جور پرونده درست
کرده‌بودند که شبکه‌های اجتماعی مختلف باید فیلتر شوند، می‌گویند مخالف
فیلترینگند؛ خدارو شکر همه مخالفند با فیلتر کردن.

https://www.entekhab.ir/fa/news/622113
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » چهارشنبه آپريل 05, 2023 11:50 pm

رهبر دولت ج.ا.ا:
«بی‌معنی شدن انتخابات در آینده»


منظور رهبری از احتمال «بی‌معنی شدن انتخابات در آینده» چیست؟ گفت‌وگو با هاشم‌زاده هریسی، ناصر ایمانی و محمد صادق کوشکی

Image

شفقنا – انصاف نیوز نوشت: یکی از جملات سخنرانی اخیر رهبری مورد توجه بخشی از اهالی سیاست قرار گرفته است: «امروز مردم‌سالاری دینی و حضور مردم به‌وسیله‌ی انتخابات امکان‌پذیر است؛ ممکن است یک دورانی در آینده بیاید که انتخابات بی‌معنی شود و شکل‌های دیگری برای حضور مردم و اظهار نظر مردم به‌وجود بیاید».

سخنانی که در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی، در روز ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ایراد شد. صحبت‌های آیت الله خامنه‌ای این سوال را ایجاد می‌کند که «بی‌معنی شدن انتخابات» با چه روش جایگزینی ممکن خواهد بود و تحقق «مردم‌سالاری دینی» به چه شکل دیگری ممکن است در آینده امکان‌پذیر شود؟

برای روشن شدن چشم‌اندازهای احتمالی که تحلیل‌گران درباره‌ی مردم‌سالاری دینی دارند انصاف نیوز با آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی، ناصر ایمانی و محمدصادق کوشکی مصاحبه کرده است. متن کامل این گفت‌وگوها را می‌توانید در ادامه بخوانید:

هاشم‌زاده هریسی: شاید مسائلی در نظر رهبری باشد که خیلی هم خوب است

رهبری به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی یک سخنرانی داشتند. ایشان در آنجا اشاره کردند که «امروز مردم‌سالاری دینی و حضور مردم به‌وسیله‌ی انتخابات امکان‌پذیر است؛ ممکن است یک دورانی در آینده بیاید که انتخابات بی‌معنی شود و شکل‌های دیگری برای حضور مردم و اظهار نظر مردم به‌وجود بیاید». به چه شکل‌های متفاوتی ممکن است در آینده مردم‌سالاری دینی را داشته باشیم؟

آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی: من نمی‌دانم منظور مقام معظم رهبری چه بوده است. نمی‌توانم چیزی بگویم و به ایشان نسبت بدهم که شاید نظر ایشان آن نبوده باشد. شاید مسائلی در نظر ایشان باشد که خیلی هم خوب است، من از آن اطلاعی ندارم و فقط اطلاع خودم را می‌گویم.

واقعیت این است که الان سیستم ما، سیستم بدی نیست، سیستم خوبی است و سیاست جمهوری اسلامی نماد قدرت مردم است و با انتخاب مردم انجام می‌گیرد. حال اگر این را واقعا به‌طور صحیح بتوانیم مدیریت کنیم و انجام بدهیم و رضایت مردم را تامین کنیم،‌ ان‌شاءالله مشکلی پیش نمی‌آید و مشکلی هم ندارد. منتها اگر طرح دیگری بهتر از این در نظر مقام معظم رهبری وجود داشته باشد، آن چیزی است که من اطلاعی از آن ندارم که بگویم.

«عدالت» شرط مشروعیت نظام جمهوری اسلامی است

نظام ما نظام اسلامی است؛ اسلام که عیبی ندارد، نظام اسلامی هم که اسلامی است قطعا نمی‌تواند عیبی داشته باشد؛ چون محور و شرط آن «عدالت» است. هیچ نظامی نیست که عدالت شرط مشروعیت آن باشد. هر کس می‌آید یک نظامی تشکیل می‌دهد. چه خوب چه بد؛ این‌طور هم نیست که بگوییم همه‌ی آنها بد هستند. به این کاری نداریم که این نظام‌ها خوب یا بد هستند؛ اینها نظام‌های مردمی و عرفی هستند، بعضی از آنها خوب است و برخی خوب نیست. ولی هیچ نظامی نیست که شرط بقا و شرط مشروعیت آن عدالت باشد؛ به این معنی که اگر عدالت نباشد آن نظام از مشروعیت بیفتد. نظام اسلامی این چنین است.

باید نظام مردم‌سالاری الهی را داشته باشیم

زمانی که حضرت امام دستور بازنگری در قانون اساسی را داد، سیستم فعلی در آن بازنگری در حضور حضرت امام و با نظر حضرت امام به‌وجود آمد. پس اگر ما این را خوب اداره بکنیم یعنی هم به ظاهر نظام مردم‌سالاری باشد و هم به‌واقع، آنگاه واقعا نظام مردم‌سالاری الهی را خواهیم داشت. مردم‌سالاری الهی یعنی یک نظام مردم را با نظر و احکام خدا و به‌عنوان بندگان خدا و با دستور خدا و با کرامتی که خدا به مردم داده است و حقوقی که خدا عنایت کرده است، مدیریت می‌کند. بهتر از این چیزی نمی‌شود. من هیچ اشکالی در این نمی‌بینم. اگر اشکالی وجود داشته باشد در مدیریت‌ها، برخوردها و اعمال ما است. آن اعمال و آن مدیریت‌ها باید اصلاح بشود. بقیه‌ی آن را من از نظر مقام معظم رهبری اطلاع ندارم.


در همه‌ی کشورها رئیس‌جمهور با انتخابات روی کار می‌آید

آیا ممکن است در آینده روش دیگری غیر از انتخابات، مردم‌سالاری دینی را ممکن کند به صورتی که تمام مولفه‌هایی که شما گفتید را هم داشته باشد؟

هم اکنون در کشورهایی که مدعی آزادی و مردم‌سالاری هستند و حداقل به ظاهر رعایت می‌کنند هم همین‌طور است که رئیس‌جمهور منتخب، با رای مردم در راس کار قرار می‌گیرد و با قدرت مدیریت می‌کند. اشکالی هم ندارد. اما من نمی‌دانم به چه شکلی ممکن است روشی بهتر از این در کشور ما تحقق پیدا کند و از نظرات مقام معظم رهبری هم اطلاعی ندارم.

نخست‌وزیری امتحان خود را پس داده است

آیا ممکن است احیای نخست‌وزیری منظور ایشان بوده باشد؟

من نمی‌دانم. من نمی‌توانم یک حرفی بزنم که یا خلاف نظر مقام معظم رهبری باشد یا یک چیزی را به ایشان نسبت بدهم. من فقط این اندازه می‌دانم که یک بار این اتفاق [روی کار آمدن نخست‌وزیر] انجام گرفته است و جواب نداده است. شاید مقام معظم رهبری یک روش دیگری را در نظر داشته باشند که جواب دهد، من آن را هم نمی‌دانم. اما یک بار این کار انجام گرفته است و جواب نداده است. حضرت امام بعد از ده سال که از تصویب قانون اساسی گذشته بود، دستور به این بازنگری داد و اولین چیزی هم که خواست تغییر پیدا کند همین بود.

آیا ایجاد شورای رهبری می‌تواند گامی در جهت تغییر تحقق مردم‌سالاری دینی باشد؟

خیر، الان که در قانون اساسی ما چنین چیزی نیست. در آینده هم اگر بخواهند بگذارند باید بازنگری شود تا امکان‌پذیر باشد. اما تا بازنگری قانون اساسی انجام نشود، امکان ندارد.

ناصر ایمانی: به هر حال مردم‌سالاری یک اصل در جمهوری اسلامی است

منظور رهبری از اینکه امروز مردم‌سالاری به‌وسیله‌ی انتخابات ممکن می‌شود ولی ممکن است در آینده انتخابات بی‌معنی شود و روش‌های دیگری برای حضور مردم به‌وجود بیاید چه بوده است؟

ناصر ایمانی: ایشان نمی‌خواهد یک روش جدیدی را در جمهوری اسلامی برای مشارکت مردم و کسب آراء مردم ابداع کنند. ایشان می‌فرمایند که الان در تمام جهان در این زمان حاضر و در طی حدود ۲۰۰ سال، روشی که برای مشارکت مردم و کسب نظر مردم وجود داشته، صندوق رای بوده است. این ممکن است در آینده در دنیا براساس نظریاتی که گفته می‌شود و تحولاتی که به‌وجود می‌آید، حتی تحولات دنیای مجازی، الکترونیک و … تغییر کند و ممکن است روش‌های آن به شکل دیگری شود. این به این معنی نیست که مثلا ما می‌خواهیم در آینده صندوق رای را جمع بکنیم و از مردم رای نگیریم؛ اصلا به این معنا نیست. فعلا روش کسب نظر مردم در دنیا و در ایران صندوق رای است. حالا ممکن است این تغییر بکند؛‌ خب ما هم بر طبق همان خواهیم بود. یعنی به هر حال مردم‌سالاری یک اصل در جمهوری اسلامی است. ما «جمهوری اسلامی» «ایران» را داریم که هیچ‌کدام جداشدنی نیستند.

آیا تغییر شکل تحقق مردم‌سالاری می‌تواند به روی کار آمدن نخست‌وزیر ارتباطی داشته باشد؟

نه، آنکه به هر حال باز هم رای مردم را می‌خواهد. نظام، مبتنی بر آراء مردم است چون این حکومت، حکومت «جمهوری» است و یک پسوند ایدئولوژیک دارد به نام «اسلامی». ولی حکومت،‌ حکومت جمهوری است. همه‌ی نهادهای حکومتی باید برخاسته از رای مردم باشد. اگر هم سیستم حکومتی به نخست‌وزیری تغییر پیدا کند، باز هم مردم به مجلس رای می‌دهند و مجلس نخست‌وزیر را انتخاب می‌کند؛ یعنی همان چیزی که در دهه‌ی اول انقلاب وجود داشت. به هر حال پایه‌ی آن، پایه‌ی مردم‌سالاری است و فقط اشکال آن فرق می‌کند. اما در دنیا هم خیلی از کشورها همین‌طورند. مثلا در انگلستان هم نخست‌وزیر توسط پارلمان انتخاب می‌شود نه رای مستقیم مردم. در آلمان هم صدر اعظم توسط اکثریت حزبی در مجلس انتخاب می‌شود و در خیلی از کشورهای دیگر مثل فرانسه، رئیس‌جمهور با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود و بعد او فردی را به‌عنوان نخست وزیر می‌گذارد. اشکال آن در دنیا مختلف است ولی پایه‌ی همه‌ی اینها آراء مردم است.

آیا ممکن است منظور رهبری تغییر در نوع برگزاری انتخابات باشد؟ مثلا درمورد چگونگی دخالت نهادهای نظارتی مثل شورای نگهبان؟

نه، اگر بخواهید از داخل فرمایشات ایشان یک چیزی در بیاورید که نشان‌دهنده‌ی این باشد که حکومت بخواهد در آینده اصلا از آراء مردم مستغنی شود، این حرف غلط است. چون اگر کل سخنرانی ایشان را بخوانید می‌بینید که ایشان مکررا درباره‌ی جمهوریت و جمهوری اسلامی که بزرگ‌ترین ابتکار حضرت امام بعد از پیروزی انقلاب بود، توضیح می‌دادند. بنابراین جمهوریت سر جای خودش باقی است، اشکال آن و نوع آن ممکن است فرق بکند ولی اصل جمهوریت سر جای خودش باقی است. از این یک جمله یک چیزی درنیاورید که مخالف همه‌ی یک ساعت فرمایشات ایشان باشد.

ممکن است این تغییر و تحول در نوع تحقق مردم‌سالاری با ایجاد شورای رهبری امکان‌پذیر شود؟

نه، اصلا ربطی به شورای رهبری و اینها ندارد. ایشان یک مطلب دیگری را می‌خواست بگوید. ایشان نمی‌خواست راجع به نهادهای قانونی حکومت صحبت کند. ایشان می‌خواست بگوید که آقا تمام این حکومت مبتنی بر آراء مردم است. حالا چه شورای رهبری وجود داشته باشد و چه در این حکومت نخست‌وزیر باشد یا نباشد. اینکه ساختار حکومت چگونه باشد، محل بحث ایشان نبود که مثلا به سمت نظام پارلمانی یا نظام جمهوری و … برویم. ایشان می‌خواستند این را بگویند که هر چه باشد، همه مبتنی بر رای مردم است. حتی درمورد اینکه نوع ساختار حکومت و قانون اساسی چگونه باشد باز هم باید مردم نظر دهند. ایشان این مطلب جمهوریت را می‌خواستند مطرح کنند.

کوشکی: ممکن است در آینده بشریت سازوکار دیگری را انتخاب بکند

شکل‌های دیگر حضور مردم در نظام مردم‌سالاری به غیر از حضور در پای صندوق‌های رای بر اساس صحبت رهبری چه چیزهایی می‌تواند باشد؟

محمد صادق کوشکی: اگر تاریخ بشر را نگاه بکنید، می‌بینید که برای مشارکت سیاسی قالب‌های مختلفی را در نظر داشته است و آنچه که امروز به‌عنوان حضور در پای صندوق‌های رای است، یک سازوکاری است که در دوران معاصر استفاده می‌شود. در گذشته مثلا سازوکاری به نام بیعت بوده است یا در دموکراسی‌های غربی سازوکارهای دیگری بوده است مثل دموکراسی مستقیم. دموکراسی مستقیم همان است که در آتن در طول تاریخ می‌بینیم که دیگر بحث رای‌گیری نیست، بحث حضور مستقیم افرادی است که حق رای داشتند و تصمیم‌گیری مستقیم توسط آنها در دموکراسی آتنی انجام می‌شده است.

طبیعتا با توجه به رشد بشر و توسعه‌ی علم ممکن است در آینده هم قالب‌های دیگری برای مشارکت و حضور در تعیین سرنوشت جمعی به ذهن بشر برسد. این برای عقل بشر اتفاق ممنوعه‌ای نیست. در گذشته سازوکارهای دیگری داشته، در دوران معاصر به‌صورت انتخابات است (یعنی از طریق صندوق رای) و در آینده هم ممکن است سازوکارهای دیگری داشته باشد. این از نظر علمی و عقلی چیز بعیدی نیست. حالا اینکه چه سازوکاری است باید منتظر نشست و دید. این ربطی به کشور ما هم ندارد یعنی همان‌طور که بشر در یک دورانی به این نتیجه رسید که از طریق صندوق رای این کار را کند -و این اختصاص به ایران و اروپا و جای دیگر هم ندارد- ممکن است در آینده هم بشریت به این نتیجه برسد که سازوکار دیگری را انتخاب بکند. به همین خاطر منظور قطعا این نیست که خود ایران بیاید روش مشارکت را در سال‌های آینده عوض کند.

چشم‌انداز شما درمورد این سازوکارهای احتمالی که در آینده ممکن است پیش بیاید چیست؟

این متاثر از زمان است. یعنی تا شما در آن زمان خاصِ آینده قرار نگیرید و تفاوت‌ها را حس نکنید طبیعتا هیچ چشم‌اندازی هم نمی‌توانید داشته باشید. مثلا ده سال پیش هیچ‌کسی این وضعیت امروز جامعه را که با فضای مجازی تغییرات جدی کرده است، اصلا تصور نمی‌کرد.

آیا ممکن است احیای مقام نخست‌وزیری منظور رهبری بوده باشد؟

این یک تجربه، آزمون و اتفاقی است که قبلا در کشور داشتیم و از آن عبور کردیم. آنچه در گذشته اتفاق افتاده اگر تکرار شود، دیگر تجربه‌ی جدیدی نمی‌شود.

یعنی هر اتفاقی که بیفتد در نهایت براساس قانون اساسی خواهد بود؟

این مسئله فقط درمورد ایران که نیست، درمورد کل بشریت است. یعنی نحوه‌ی مشارکت مردم تغییر می‌کند. ولی اینکه یک نفر بیاید بگوید ما بر می‌گردیم به قانون اساسی سال ۵۸ که اتفاق جدیدی حساب نمی‌شود؛ بازگشت به گذشته که اتفاق جدیدی نیست. منظور این است که سازوکار مشارکت سیاسی تغییر پیدا بکند.

آیا این تغییر می‌تواند چیزی خارج از قانون اساسی باشد؟

حرف من این است که این تغییر مال بشریت است یعنی فقط مال ایران نیست که شما درمورد ایران سوال می‌کنید. ۱۰۰-۲۰۰ سال بعد ممکن است بشر به یک سازوکار جدید برسد. خب آن‌موقع همه‌ی قوانین اساسی براساس آن سازوکار جدید تغییر خواهند کرد. اتفاقی نیست که بگوییم ممکن است ۲ سال بعد برای ایران بیفتد که بگوییم در چهارچوب قانون اساسی است یا خارج از آن.

https://fa.shafaqna.com/news/1163419/

1- كارشناسان نتوانسته اند تفسير كنند
2- تا الان كه با انتخاب مقدماتي شوراى نكهبان با نظارت دفتر رهبري جند نفر قبل از انتخابات معين مي شوند و بعد انتخابات ميان اينها بركزار مي شود و شخص راي اورده با حكم رسمي منصوب مي شود و بعد كابينه ها همه وزرا و حتى معاونان با نظر مربوطه معين مي شوند
3- قبل اين انتخابات هم كه رسما اعلام و تصريح شد= فرقي نمي كند كي راي بياورد و انتخاب شود
4- با اين وضع بر واضح است كه در آينده = بركزاري انتخابات از افراد انتخاب شده هم كلا بي معني باشد 
5- كام بعدي

كوتاه كردن اين مسير و منصوب كردن شخص مقصود از همان اول و  جايكزين كردن انتخابات سابق الذكر با روش ساده و مردمي تجديد بيعت و راهبميايي تاييد هر كه منصوب شود
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » چهارشنبه آپريل 05, 2023 11:53 pm

محمد رفسنجاني:


 اگر مردم تصمیم بگیرد پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و حرف خود را بزنند کسی نمی‌تواند مانع آنها بشود. در شرایط کنونی شورای نگهبان حرف خود را زده است. این در حالی است که حرف شورای نگهبان حرف آخر نیست؛ بلکه حرف آخر را مردم می‌زنند و نه شورای نگهبان. مردم می‌توانند در پای صندوق‌های رأی همه چیز را تغییر بدهند. لزوما قرار نیست نظر مردم با نظر شورای نگهبان همخوانی داشته باشد و ممکن است مردم نظر دیگری داشته باشند.

توجه خاندان رفسنجاني به حمايت از همتي = دنبال اعلام حمايت بيت امام و لاريجاني و
بقيه اصلاح طلبان   و ساير حذف شدكان هم هستند


https://fa.shafaqna.com/news/1158922/
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 12:36 am

   راستی آزمایی؛ ادعای نامزدهای انتخابات در زمینه سیاست خارجی


Image
در میان نامزدها، سعید جلیلی تنها کسی است که سابقه فعالیتهای دیپلماتیک دارد

اگرچه سیاست خارجی بخش بسیار کوچکی از دو مناظره اخیر انتخابات ریاست جمهوری را به خود اختصاص داد، اما در همین اشارههای گذرا، بخشی از اطلاعات درست در ارتباط با تحولات بینالمللی، به ادعاها و گزارههایی نادرست درآمیختند.

بخشی از این ادعاها در دسته اطلاعات غلط جای میگیرند و بخشی دیگر نیز نتیجهگیریها و تفسیرهایی هستند که نه تنها مستنداتی برای اثباتشان وجود ندارد، بلکه برعکس با تکیه بر اطلاعات صحیح میتوان آنها را به چالش کشید.

در این مطلب، هر دو نوع این دست اطلاعات که در مناظره ارائه شدند، راستیآزمایی میشوند.

همتی: شما (اشاره به سعید جلیلی)، تصویب پیوستن به FATF را معطل کردید
این یکی از نخستین اظهارنظرهای مرتبط با سیاست خارجی در مناظره نخست بود. این گفته آقای همتی درست است. سعید جلیلی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و از مخالفان لوایح FATF است. این لوایح که از سوی دولت حسن روحانی به مجلس ارائه شدند، در سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس رسید. اما شورای نگهبان، سه لایحه از چهار لایحه را رد کرد.

در مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی دیگر از این لوایح در همان سال ۹۷ تصویب شد. اما دو لایحه از آن زمان در دست بررسی است و هنوز سرنوشت آنها روشن نیست.

جلیلی: ایران ۳۹ توصیه از ۴۱ توصیه FATF را اجرا کرد
این اظهارنظر آقای جلیلی درست است. دو لایحه دولت که در نهایت به تصویب رسیدند، هر دو به اصلاحات قوانین مرتبط با پولشویی و مبارزه با تروریسم اختصاص داشتند و دولت ایران میگوید که با این تغییرات، توصیههای FATF عملی شدهاند.

اما دو توصیه باقی مانده این نهاد، پیوستن کشورها به کنوانسیونهای سازمان ملل برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است که به دلیل مخالفت مجمع تشخیص هنوز رخ نداده است.

در میان مسایل سیاست خارجی، FATF یکی از حساسترین مسایل است که اصولگرایان با پیوستن ایران به آن مخالفند

جلیلی: بسیاری کشورهای دنیا، همینقدر هم به توصیههای FATF عمل نمیکنند
این گزاره غلط است. در حال حاضر تنها کشورهای ایران و کره شمالی در فهرست سیاه FATF قرار دارند.

این نهاد از جمله سازمانهای بینالمللی تحت نظر سازمان ملل نیست و برای اعمال نظراتش، ابزارهای کافی ندارد. به همین دلیل از کشورها میخواهد که به کنوانسیونهای پالرمو (مبارزه با پولشویی) و CFT (مقابله با تامین مالی تروریسم) بپیوندند تا امکان نظارت قانونی بر عملکرد مالی دولتها ممکن شود. هر دوی این کنوانسیونها در چارچوب سازمان ملل هستند.

در حال حاضر همه کشورهای جهان به جز ایران، سودان جنوبی، سومالی، بوتان، جمهوری دموکراتیک کنگو، جزایر سلیمان، پاپوآ گینه نو و تووالو به کنوانسیون پالمرو پیوستهاند.

در ارتبط با کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، همه دنیا به جز ایران، سودان جنوبی، اریتره، چاد، بروندی و تووالو به آن پیوستهاند.

همتی: در مقابل جریانی قرار دارم که میگوید برویم کاخ سفید را حسینیه کنیم

اشاره آقای همتی به ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضیزاده هاشمی و محسن رضایی است. از این جمع، سعید جلیلی به این اظهارنظر واکنش نشان داد و خارج از مناظره، «حسینیه کردن کاخ سفید» را یک «صحبت موحش (وحشت آفرین)» توصیف کرد.

سپس آقای همتی در مناظره دوم گفت: «مگر شما بر ترک این آقایان سوار نشده و بر سر آنها بوسه نزدهاید؟»

اشاره آقای همتی به سعید جلیلی بود که تصویری از او با سعید قاسمی سوار بر موتورسیکلت منتشر شد.

جمله «کاخ سفید را حسینیه میکنیم» یک گزاره تبلیغاتی است که توسط حزباللهیهای تندرو استفاده میشود و مشخصا حسن عباسی در سخنرانیاش به زبان آورده.

سعید قاسمی از سپاهیهای قرارگاه عمار است که به اظهارات ضد غربی، ضد دموکراسی و ضد اصلاحطلبان شهره است. او طرفدار اسلامگرایان مسلح است و سابقه مبارزه مسلحانه مخفی خارج از مرزهای ایران و حتی همکاری با سازمان القاعده در جنگهای بوسنی دارد.

او از دوستان نزدیک حسن عباسی است و سعید جلیلی نیز بارها با او ملاقات کرده است. ضمن اینکه حسن عباسی که جملاتی جنجالی از این دست میگوید نیز از حامیان سعید جلیلی در انتخابات قبلی بود.

عکس معروف سعید جلیلی بر ترک موتور سعید قاسمی که آقای همتی در مناظره به آن اشاره کرد

همتی: (خطاب به جلیلی و رئیسی) چه کسانی به سفارت عربستان حمله کردند؟
آقای همتی با طرح این پرسش، رقبای اصولگرایش را به حمایت از مهاجمان سفارت عربستان متهم کرد. این اتهام در دوره پیش نیز از سوی اسحاق جهانگیری بیان شده بود.

حسن کردمیهن که گفته میشد دستور حمله را به هوادارانش داده، در دوره قبل از فعالین ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف بود. تصاویر بسیاری نیز از برخی حملهکنندگان با ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی وجود دارند.

ضمن اینکه صفرعلی براتلو که در زمان حمله معاون امنیتی استاندار تهران بود و به دلیل عملکرد پرسشبرانگیزش در جریان حمله از سمتش برکنار شد، در این دوره از انتخابات، رئیس ستاد ابراهیم رئیسی در تهران است.

جلیلی: بایدن در سند استراتژی امنیت آمریکا ایران وارد عرصه جدیدی از بازی شده که صحنه جدیدی را ایجاد میکند
آقای جلیلی این جملات را به عنوان تایید قدرت نظامی ایران از سوی رییسجمهور آمریکا بیان کرد و نتیجه گرفت که دولت حسن روحانی از این امتیاز در عرصه بینالمللی بهره نبرده است.

سند مورد اشاره آقای جلیلی متنی است که بیشتر اهمیت تبلیغاتی دارد و با نام «راهنمای موقت استراتژی امنیت ملی» توسط دولت جو بایدن منتشر شد تا جزییات بیشتری از چگونگی تعامل دولت آمریکا با جهان روشن شود.

در این سند جملاتی شبیه به آنچه آقای جلیلی نقل کرد از این قرار است: «بازیگران منطقهای مانند ایران و کره شمالی به تلاشهایشان برای به دست آوردن تکنولوژیها و تواناییهایی که قواعد بازی را تغییر دهند، ادامه میدهند.»

در این بخش، ایران و کره شمالی تهدیدهایی توصیف شدهاند که دولت جو بایدن همچنان با آنها مقابله خواهد کرد. برخلاف آنچه آقای جلیلی در مناظره بیان کرد، در سند تاییدی بر ورود ایران به «عرصه جدیدی از بازی» نیست و تایید نشده که تا چه اندازه در تلاشهایش موفق بوده.

ضمن اینکه جملاتی که آمده در واقع اشارهای است به تلاشهای ایران در توسعه برنامه هستهای و موشکی. نتایجی که آقای جلیلی از این جملات گرفت، ارتباطی منطقی به آنچه در سند آمده ندارد.

رئیسی: با دیپلماسی اقتصادی سهم ایران در بازارهای منطقه را چند برابر میکنم
مساله صادرات ایران به منطقه و «بازار ۵۰۰ میلیون نفری» در این مناظره چندین بار مطرح شد. علاوه بر آقای رئیسی، نامزدهای دیگر مانند جلیلی، قاضیزاده هاشمی و رضایی نیز انتقادهای مشابهی را از دولت کنونی مطرح کردند و وعده دادند که وقتی به قدرت برسند،

حضور ایران در بازارهای منطقه به شکل قابلملاحظهای افزایش مییابد. تحریمهای آمریکا، عدم ارتباط سیستم مالی ایران با نظام مالی جهان و همچنین حضور ایران در فهرست سیاه FATF، تنها چند نمونه از موانعی هستند که برای عملی شدن چنین وعدهای وجود دارد.

تمامی نامزدهایی که وعده افزایش صادرات ایران را دادند، هم با پیوستن ایران با FATF مخالفند و هم به اشکال مختلف مخالفت خود را با برجام بیان کردهاند.

https://www.bbc.com/persian/iran-57419986
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 12:46 am

وقتي كانديداهاى انتخاب شده حتى قبل انتخاب هم نتوانند درباره سياست خارجي حرفي بزنند ديكر اختيارات اين رئيس جمهور بعد از منصوب شدن معلوم است
= ولذا فرمودند انتخابات در اينده بي معني مي شود / روابط خارجي عامل مهم فلج اقتصادي و بيشتر مشكلات كشور است / حرف زدن كه مشكلي ندارد بكذاريد همين كانديداهاى منصوب هم حرف بزنند شايد حرفي لابلايش بيداش شود كه بهتر از تحليلهاى محفلهاى بنهان بشت صحنه باشد انها خدا و معصوم نيستند كه اينقدر حريم قدسي برايشان تعريف مي شود
   با کنار هم گذاشتن هر دو دور مناظره و اجتناب مجریان صدا و سیما و بالاخره همگی نامزدها از پرداختن به موضوع سیاست خارجی و تنش بین ایران و آمریکا، نظر آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر اینکه سیاست خارجی انحصارا قلمرو اوست و روسای جمهور راهی به آن ندارند، برجسته‌تر می‌شود.
آقای خامنه ای پیش‌تر در این مورد هشدار داده بود. او روز ۶ خرداد در جلسه مجازی با نمایندگان مجالس گفته بود که شنیده است که "نامزدها در مناظرات و در گفتگوها" می خواهند نظر خودشان را "در باب سیاست خارجی بگویند".

https://www.bbc.com/persian/iran-features-57412730

حتى در نحوه مبارزه با امريكا بسيار حرفهاى نكفته هست كه حاكميت فعلي توجه ندارد جه برسد نحوه تعامل و جه برسد با ساير كشورها = حرف زدن درباره سياست خارجي بايد ازاد شود و از جنبره مافياي بنهان بيرون بيايد 
خصوصا كه در اين جهل ساله مبارزه سطحي و شعاري با هزينه كزاف غالب بوده است

احمقهايي كه حساب خارجي براى ايران در امريكا و و كانادا و انكليس درست كرده و ملياردها دلار در انجا مي كذارند و بعد شروع به شعار و تهديدات كرده انوقت ان ملياردها دلار بلوكه مي شود و تدريجا به حساب شكايتهى مختلف امريكائيها و كانادائيها ووو صرف مي شود = اينقدر شعور ندارند كه اول حسابها را تخليه كنند بعد موضع تهاجمي بكيرند = اينها مدران سياست خارجي كشور در اين جهل ساله بوده اند
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 1:05 am

  "محسن رضایی" کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در توییتی با هشتگ جبران نوشت: 

آخر مشخص نشد که فرمان رهبر معظم انقلاب برای جبران جفایی که در حق برخی کاندیداها شد، به کجا رسید؟ دستگاه های مسئول به طور روشن به مردم بگویند چگونه جفای صورت گرفته را جبران کردند.    

Image

https://khabarban.com/a/32179965
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 1:09 am

طرح مجلس براى سه برابر شدن حقوق كاركنان قوه قضائيه در آستانه انتخابات



شروع مسابقه‌ی افزایش حقوق کارمندان: از قوه قضاییه در آستانه‌ی انتخابات؟!

پایگاه خبی تحلیلی انصاف نیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان «طرح تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضاییه» مطرح کرده‌اند که در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شده و کلیات آن نیز به تصویب رسیده است؛ طرحی که در آستانه‌ی انتخاباتی با احتمال بالای پیروزی سیدابراهیم رئیسی رییس این قوه، سوال برانگیز شده است.

بنا بر اطلاعات دریافتی انصاف نیوز، نکاتی درباره‌ی این طرح قابل توجه است:

بر مبنای این طرح، فوق العاده خاصی برای کارکنان قوه قضاییه ایجاد خواهد شد که معادل ۲.۵ تا ۳ برابر امتیازات شغل و شاغل این کارکنان خواهد بود. امتیازات حق شغل و شاغل، حدود ۹۰ درصد امتیازات احکام کارکنان دولت را تشکیل می‌دهد، برای همین با یک محاسبه‌ی عادی مشخص می‌شود حکم حقوقی این دسته از کارکنان می‌بایست با امتیاز ۲.۵ الی ۳ برابری محاسبه شود.
این نوع قوانین تبعیض آمیز سابقه‌ای طولانی در نظام قانون گذاری کشور داشته و در سال ۱۳۹۱ نیز قانون تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی کشور و انتقال خون ایران به کارکنان سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، ولی آن قانون به دلیل ایجاد تبعیض فاحش بین حقوق کارکنان دولت و همچنین تأمین نشدن بار مالی آن، تا قبل از سال ۱۴۰۰ اجرا نشد، تا اینکه با کمک‌های ویژه‌ی رییس سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی، مقرر شده است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ (بعد از گذشت ۱۰ سال) اجرایی شود.
در همین بین قوه قضاییه هم خواستار تسری این «تبعیض عجیب» به کارکنان اداری خود شده و نمایندگان مجلس هم این خواسته را به فوریت پذیرفته‌اند، اما این طرح ابهامات و سوالاتی را ایجاد کرده که پاسخ طراحان آن و رییس قوه قضاییه به این ابهامات و سوالات مشخص نیست:
اول: طرح این موضوع در آستانه‌ی برگزاری انتخابات واجد ابهام است و این شائبه را ایجاد می‌کند که آیا نمایندگان مجلس در راستای کمک به یکی از نامزدهای انتخابات و موفق نشان دادن کارنامه‌ی او و جلب رضایت کارکنان زیر مجموعه، چنین اقدامی را طراحی کرده‌اند؟!

دوم: آیا نمایندگان مجلس در مورد پایین بودن حقوق و مزایای سایر کارکنان دولت هم چنین نگاه حمایتی ویژه‌ای دارند؟ وقتی قانون حاکم بر حقوق و مزایای کارکنان دولت یکسان است، چرا و به چه دلیل باید امتیازات خاص و تبعیض آمیزی برای بخشی از کارمندان توسط قانون گذار در نظر گرفته شود آن هم امتیازاتی که سبب افزایش فاصله و تبعیض فاحش بین کارکنان دولت خواهد شد. کارمندان قوه قضاییه چه تفاوتی با کارکنان وزارت آموزش و پروش، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های اجرایی کشور دارند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی چنین تبعیضی را برای آنان ایجاد کرده‌اند؟

سوم: بر فرض موافقت دولت با تأمین بار مالی بسیار زیاد این طرح، طراحان و پیشنهاد دهندگان چه پاسخی به سیل مطالبات کارکنان و بازنشستگان سایر دستگاه‌های اجرایی برای تسری این تبعیض به آنان خواهند داشت؟ آیا این اقدامات و فضا سازی‌ها به نوعی تحریک سایر کارکنان دولت به اعتراض در برابر تبعبض در پرداخت حقوق و مزایا نیست؟ بازنشستگانی که به تازگی حقوق آنان بهبود یافته و به شاغلین نزدیک شده است، چه عکس العملی در مقابل تصویب این قوانین ناعادلانه دارند؟

چهارم: رییس قوه قضاییه که مدعی اقامه‌ی عدل و داد در کشور است، چگونه با طرح چنین پیشنهاد تبعیض آمیزی موافقت کرده، که کارکنان قوه تحت مدیریت خود از امتیاز ۳ برابری در دریافت حقوق نسبت به سایر کارکنان دولت برخوردار شوند؟ آیا قبل از طرح این پیشنهاد عواقب اجتماعی آن در نظر گرفته شده است؟ چه کسی پاسخگوی انتقادات چند میلیونی کارکنان دولت در مقابل تبعیض بوجود آمده خواهد بود؟ این در حالی است که همه در یک کشور کار می‌کنند و بر اساس یک قانون حقوق می‌گیرند، آیا این اقدامات از منظر رییس دستگاه عدلیه، مصداق تبعیض و برقراری حقوق ناعادلانه نیست؟

قانون مدیریت خدمات کشوری سالها به صورت آزمایشی اجرا شده و بدون تغییر دائمی شده است بنا به نظر کارشناسان، واجد نواقصی است؛ آیا نمایندگان مجلس آن را اصلاح و تکمیل خواهند کرد و بساط قوانین تبعیض آمیز که هر دستگاه به تناسب قدرت و لابی که دارد، برای کارکنان خود تصویب می‌شود را جمع خواهند کرد؟

بنا بر تجربه‌ی گذشته، افزایش حقوق عده‌ای خاص از کارکنان دولت، موجب ایجاد مسابقه‌ی افزایش حقوق در کشور خواهد شد و دستگاه‌ها و مدیران و حتی کارکنان در رقابتی تنگاتنگ به دنبال لابی برای کسب امتیاز خاص و فوق العاده‌ای ویژه برای خود هستند. آیا مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه شروع کننده‌ی این مسابقه خواهند بود؟

http://www.ensafnews.com/298043
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 11:36 am


زاكاني:
در حال حاضر ۱۰ هزار و ۵۰۰ قانون در کشور داریم که با آیین‌نامه‌های آنها به ۵۰ الی ۶۰ هزار قانون و مقرره می‌رسد گفته: به دنبال این هستیم که اینها را در قالب ۴۳ جلد قانون مادر تعریف کنیم؟!؟


گلایه مهرعلیزاده از خاتمی

خبرهای نیمه محرمانه حاکی است محسن مهرعلیزاده به محمدخاتمی رییس دولت اصلاحات نامه نوشته و ضمن گلایه از عدم حمایت اصلاح طلبان از او، تاکید کرده که در مناظرات در تبیین مواضع اصلاح طلبان نه از راس ترسی دارد نه از حصر. تاکنون خبری مبنی بر اینکه موضع خاتمی به این نامه چه بوده در دست نیست.

   
محسن رضایی

سند پیشرفت هر استان را امضاء و آن را اجرا می‌کنیم. دولت «اقدام و تحول»  در استان‌ها مناطق اقتصادی ایجاد و مسئولیت آن را به همان استان می‌سپاریم.
رضایی با انتقاد از این موضوع که چرا باید چند نفر در تهران برای همه ایران تصمیم بگیرند گفته: برای هر استان برنامه خاص آن استان با کمک مردمان همان استان تهیه شده است. در انتخاب استانداران پارتی بازی نداریم و برای انتخاب، ۱۰ کاندید توسط جمعی از نخبگان استان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در نهایت دو تا سه نفر به دولت پیشنهاد داده می‌شوند
او وعده داده که نهضت بزرگ خانه‌سازی ایرانیان را راه‌اندازی خواهد کرد. رضایی در ادامه توضیح داده که ۱۰ درصد هزینه مسکن آورده مردم خواهد بود و مابقی را بانک‌ها به‌صورت وام می‌پردازند.

https://www.farsnews.ir/news/14000321000382
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 11:38 am

محسن رضایی پیش از آغاز مناظره سوم:


Image
مردم به ما کاندیداها اعتماد نمی کنند؛ هنوز یخشان آب نشده
  دولت ما سه برنامه در سطح ملی، مناطق کشور و برنامه در سطح اقتصاد زندگی
دارد که همان "طرح کفایت زندگی" است که پنج محور دارد؛ یکی یارانه 450
تومانی است، هی نگویند این منابع را شما از کجا می آورید؟ اگر شما دزدی
نکرده باشید کاری با شما نداریم. ما منابع آن را مشخص کردیم و حتما به 40
میلیون نفر در مرحله اول و در مرحله بعد 60 میلیون نفر خواهیم داد. همچنین
مورد بعدی مسکن سهل و آسان با اقساط 50 ساله از همه بانک هاست نه فقط بانک
مسکن. کسب و کار خانگی و توزیع 30 درصد سهام صنعت نفت کشور است و با این
اقدامات در حقیقت به کفایت زندگی می رسیم یا ایران و اقتصاد بدون فقیر. در
سطح ملی 14 پروژه را اجرا می کنیم و اقدامات دیگر، اینها معماری نوین
اقتصاد است، اما بدون اصلاح از درون اینها ممکن نیست. اصلاح از دورن و باز
معماری اقتصاد ملی را باید انجام دهیم. 
 
https://www.entekhab.ir/fa/news/622581
در کل 1 بار ویرایش شده. اخرین ویرایش توسط 00343179 در پنج شنبه آپريل 06, 2023 11:52 am .
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

Re: احوال مجلس، نگهبان، مصلحت، خبرگان

پستتوسط 00343179 » پنج شنبه آپريل 06, 2023 11:48 am

مطالب مفيد مناظره سوم:


محسن رضایی:

۵۰ سال است گرانی داریم/ مدیران کشور درگیر جنگ زرگری هستند

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در ابتدای مناظره سوم
در ترسیم تصوری که از دولت خود در ذهن دارد، گفت: دغدغه های مردمی بسیار
بیشتر از اینهاست که باید ببینیم چرا اینها حل نشده است. پنجاه سال است که
گرانی و بیکاری و کاهش ارزش پول ملی داریم و رشد اقتصادی کشور معیوب است،
چرا این مسایل حل نمی شود؟ در این مدت ایران اقتدار از دست رفته خودش را
بعد از ۳۰۰ سال به دست آورده است و در برخی موارد پیشرفت های زیادی داشته
است، وقتی مردم این دو را می بینند و مقایسه می کنند، احساس می کنند یک
جایی کار گیر است و رهبری گفتند که راه حل مشخص است نمی دانیم چرا نمی شود؟
من رونمایی می کنم چرا نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی نگاه می کنیم می بینم چادر مشکی، گوشت و ذرت در
اختیار یک عهده است و آن طرف آقازاده ها و مافیاها را می بینیم، پس دولت ها
چه می کنند، مدیران کشور چه می کنند؟ مدیران کشور در جنگ زرگری بین جناح
های سیاسی درگیر هستند، همه آنجا درگیر هستند. یک مرتبه می گویند حجاب،
فیلترینگ، چرا ایران در سوریه است، کنسرت، موشک، دیوارکشی و ... و یک جنگ
زرگری می شود و همه انرژی ها و افکار می رود به آن سمت و امام و رهبر جامعه
این را پایان می دهد و بعد دوباره این قائله راه می افتد.

وی خاطرنشان کرد: این تاخت و تازها در سیاست و این میدان های انحرافی
اجازه نمی دهد که انرژی ملت ایران و دولت ها روی گرانی و عدالت و یارنه های
پنهان متمرکز شود ،با ید این مساله را حل کرد، یعنی قرار است رییس جمهور
بعدی هم  مثل قبلی ها باشد؟ باید پایان دهیم و اینجا نیاز به دو جراحی بزرگ
در کشور است، اول اصلاح از درون قدرت در بخش های قوانین و رفتارها و
حکمرانی باید انجام شود.

رضایی در ادامه گفت: مساله دوم معماری نوین اقتصاد ایران است در غیر این
صورت برای گرانی و نرخ بالای تورم هر چه پیشنهاد دهید بی فایده است.
برنامه دولت ما این است که اولا با به کارگیری همه اقوام ایرانی و شایستگان
اصولگرا و اصلاح طلبان، بانوان و ظرفیت هایی مثل اهل تسنن و اقلیت ها
دوباره حرکتی مثل بسیج در دفاع مقدس و انقلاب درست کنیم و همه دولتی پاسخگو
و مسوولیت پذیر را ایجاد کنیم.

رضایی: قرار بود اقدامات دولت، به یک شاهکار بزرگ در رفع تحریم
ها تبدیل شود؛ تحریم ها که برطرف نشد هیچ، تحریم های سنگین بوجود آمدند


محسن رضایی در بخش دوم مناظره که به نقد اظهارات دیگر کاندیداها اختصاص
داشت، گفت: این نزاع سیاسی که ابتدا داخلی بود و بعد نفوذی ها آمدند و سوار
شدند و امروز عملا فضای سیاسی کشور را دارند و مدیریت می کنند یا اینها
ناآگاه هستند یا آگاهانه دارند وقت و انرژی ملت و دولت ایران را می گیرند و
رهبر بزرگوار انقلاب بارها وارد شدند که این مشکل را حل کنند و سیاست های
اصل ۴۴ و اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کردند، اما در مجلس خیلی از این سیاست ها
تبدیل به قانون نشد و اگر می شد ریل اقتصاد راه می افتاد، یا در مذاکرات
هسته ای رهبری با خط مشی نرمش قهرمانانه یک امکانی را به دولت دادند و
جانانه حمایت کردند و قرار شد اقدام تبدیل به یک شاهکار در بحث رفع تحریم
ها شود اما تحریم ها که برطرف نشد تحریم های سنگینی ایجاد شد و این نشان می
دهد که مساله این طور درست نمی شود باید زد زیر میز یا روی میز. کشور نیاز
به جراحی بزرگ دارد.

وی اظهار کرد: دولت ما با اقتدار و قانون نظم و آرامش را در جامعه مستقر
می کند و سیاست های نظام را عملیاتی می کند و حق شما را از گردن کلفت ها
می گیرد و خواسته های شما را علمیاتی می کند و این نفودی ها و آلودگی های
امنیتی که پشت صحنه با نمایش و دعوای زرگری انرژی شما و نگاه و وقت شما و
توانایی دولت ها را به انحراف می کشانند از پس پرده بیرون می کشیم. اجازه
نمی دهیم با انتشار یک نواری یکی را برد و یکی را آورد. مگر می شود سرنوشت
ملت بزرگ را این طور اداره کرد. 

رضایی گفت: ما نیاز به اقتدار برای اجرای برنامه داریم. اما اقتدار هم
کافی نیست باید عقلانیت را برگردانیم، این که عقلانیت فردی و جناحی جای
عقلانیت جمعی نشسته است از بزرگترین خسارت های ماست. باید گفت‌وگو را با
مردم و نخبگان راه اندازیم. تا هواپیما تاخیر می شود می گویند "همینی که
هست این بی احترامی به مردم است اگر تعامل داخلی را ایجاد کنیم تعامل
بیرونی بی فایده است اگر کرامت مردم و نخبگان را رعایت نکنیم خسارت می
بینیم، لذا دولت ما دولت شایستگان است.


 رئيسي:

باید بسترهای فساد از بین برود و خیلی از نظارت های
پیشینی باید پسینی شوند. بیش از ۵ میلیون بیکار داریم و ایجاد ۴ میلیون شغل
در ۴ سال امر دست یافتنی است. همچنین اولین مساله کنترل گرانی قابل انجام
است.
  رییسی گفت: ما بانک‌ها را یکی از موانع تولید می‌دانیم. معوقات بانکی باید به طور جدی پیگیری شود و روندهای بانکی اصلاح شود.

رییسی ادامه داد: تورم ۳۲۰ درصدی در هشت سال اصلا قابل قبول نیست. مردم
این وضعیت را چگونه تحمل کنند؟ تورم باید به سمت یک رقمی شدن حرکت کند.

قاضي زاده هاشمي:

  ما پیش بینی کردیم که دولت را به مردم واگذار کنیم در این راستا اختیارات
اجرایی به فرمانداران، بودجه‌های تجمیع شده برای فرمانداری‌ها و اختیار عزل
و نصب مدیران برای مردم را پیش بینی کردیم به گونه‌ای که اگر یک سوم مردم
از مدیری ناراحت باشند دولت موظف است او را عزل کند. از نظر ما همه شهرستان
ها پایتختند و اختیارات هیات وزیران را دارند. 
واگذاری اختیارات به شهرستان‌ها را از جمله برنامه‌های دولت خود عنوان

زاكاني:

  وی با بیان این‌که شش میلیون و ۷۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کند، گفت: برای
تامین مسکن علاوه بر یک میلیون مسکن تکلیفی مجلس شورای اسلامی سالانه ۳۰۰
هزار مسکن ساخته می‌شود که پایان سال دولت اقدام و اصلاح، پنج میلیون و۲۰۰
هزار مسکن می‌سازیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار تای آن حمایتی است یعنی ۶۰۰
هزار مسکن برای زوج‌های جوان و ۶۰۰ هزار خانه برای نیازمندان ساخته می‌شود.
اگر واقعا پینوکیویی در عالم واقع پیدا می‌شد باید دماغش چند دور دور زمین می چرخید،
آقای همتی نامه رسمی شما موجود است که در
۳۱ شهریور سال ۹۸ درخواست کردید که قیمت بنزین لیتری ۵۰۰۰ تومان و قیمت نفت
و گاز ۱۰۰۰ تومان شود تا دولت کسری بودجه‌اش را جبران کند.  
  زاکانی خاطرنشان کرد: اقدام بعدی بی کفایتی در اجرای افزایش قیمت بنزین
بود که بعد هم رئیس جمهور اعلام کرد که تازه صبح جمعه این موضوع را فهمیده
است. آیا بی کفایتی از این بالاتر وجود دارد.


جليلي:

  - سؤالی که شد این بود که چه رویکردی نسبت به دغدغه‌های مردم داریم، دغدغه مردم این است که خب چرا این موضوعات حل نمی‌شود؟

- این موارد و مشکلاتی که مطرح کردید، نه مسئله‌اش و نه پاسخش هیچکدام
مثل کرونا نیست که ناشناخته باشد. سؤال این است که این موضوعات که
شناخته‌شده است چرا تا به حال حل نشده است؟

- امروز متوسط نرخ تورم کشورهای دنیا 2/5 کشور است. در بیش از 100 کشور
زیر 5 درصد است. چرا در ایران حل نشده است؟ درباره مسکن می‌گویند زمین
داریم و مصالح و نیروی انسانی و امکان ساخت داریم؛ خب چرا مشکل مسکن حل
نشده است؟ دغدغه مردم این است که چرا دولت‌ها عقب هستند در حل این مسائل؟

همتي:

  - من برنامه جامعی برای روستا و اقتصاد روستا دارم. در این برنامه تضمین
می کنم که محصول کشاورزی شما را به نرخ روز بخرم نه نرخ تحمیلی که معمولا
رایج است.

- من انبارهای گسترده در سراسر کشور برای نگهداری محصولات کشاورزی و عرضه آن در بورس کالا را می اندازم.

- آقای رییسی در صحبت چند روز پیش فرمودند بانک مرکزی نمی تواند نرخ سود
را پایین بیاورد ولی من با ابزار قوه قضاییه می توانم. باید پرسید چرا
پایین نیاوردید؟

- آقای رئیسی اقتصاد مثل دادگاه و زندان نیست. ریشه تورم را باید
بخشکانیم. حکمرانی اقتصادی مان ما مناسب است. اینگونه کشور را مانند زندان
نمی شود اداره کرد.
  - آقای رییسی فرمودند چرا الان به من لیست ابر بدهکاران را دادید. آقای
رئیسی ما قبلا این لیست را دادیم و در قوه قضاییه پرونده آنها هست. برخی از
پرونده ها بدلایلی پیش نمی رود.

- اینها در زمان من نبوده و برای گذشته است و اگر صلاح می‌دانید اسامی آنها را اعلام کنید.

- آقای جلیلی درباره FATF گویا شوخی می کند! فقط شما و کره شمالی می
گویید FATF بدرد نمی خورد. یعنی ۲۰۰ کشور نمی فهمند؟ اینها برای مبارزه با
فعالیت تروریستی و پولشویی است. اجازه بدید کشور نفس بکشد .

- جناب آقای رئیسی دو سال است دارند تبلیغ می کنند. مردم می دانند
اینترنت امن یعنی چه؟ یعنی اینستاگرام بسته شود. یعنی چند میلیون شغل از
بین برود.

- آقای رئیسی اینجا کره شمالی نیست. آقای آذری جهرمی این وزیر شجاع ما
را هر روز به دادگاه فرا می‌خوانند. آقای رئیسی چرا نمایندگان شما در کمیته
بررسی رای به فیلتر شدن اینستاگرام دادند.

- وقتی شما می‌گویید با فیلترینگ مخالف هستید مثل این می ماند که طبری
می گوید زمین ها و ویلاها را در لواسان دوستانش به او داده اند. الان
دوستان آقای طبری چرا آزاد هستند؟

- آقای رییسی در کمیسیون ترفیع قضات زن ترتیب اثر داده نشده است، نسبت
شما با افکار آقای علم الهدی امام جمعه مشهد چیست؟ مخالف نظر ایشان در مورد
زنان هستید یا نه؟ شما در مناظره قبل نگفتید مخالف گشت ارشاد هستید یا نه؟
   


 آقای جلیلی میفرمایند ما با دو تا سه
کشور مذاکره کنیم. جناب جلیلی شما یک دهه با بیانیه خوانی در مذاکرات، معطل
کردید و از آن موقع تا الان ۸۰ درصد GDP عقب مانده است.

من فکر میکنم شما اصلا از مسائل بین‌المللی اطلاع ندارید. بهترین دوست
های ما چین و عراق پول های ما را نمی دهند. آنها می‌گویند تا مذاکره شما به
نتیجه نرسد پول ها را نمی دهیم و با شما ارتباط برقرار نمی کنیم.

بیکاری و معیشت مردم نتیجه کارهای شماست. دنیا بدون حل مشکل تحریم با شما کار نمی کند.

آقای زاکانی هم به عنوان پلیس بد به عنوان پوششی می خواهند چیزهایی را
بگویند. بخشی از مطالب ارائه شده را تحریف شده مطرح کردند که پاسخ ایشان را
نخواهم داد.

اما در ارتباط با بورس؛ رئیس ما بانک مرکزی حق رای در دولت ندارد و مرا
از دولت اخراج کردند. بدلیل بی اخلاقی وزیر اقتصاد و برخی رقبا برای اولین
بار می‌گویم مدتها قبل از ریزش بورس به رییس جمهور و دفتر مقام معظم رهبری
نامه خصوصی نوشتم و هشدار دادم مردم را دعوت نکنید.

رهبر انقلاب خطاب به رییس‌جمهور فرمودند این هشدار رئیس کل مهم است.
کسانی دیگری شبیه به آن را مطرح کردند. مقتضی است فکر جدی در این باره شود.

همه بعد از آن دوباره دعوت به بورس کردند. وزیر اقتصاد گفت حبابی وجود
ندارد. چند هزار میلیارد در بورس عده ای بود بردند. در طول یکسال سه بار
رییس بورس را عوض کردند. نایب رئیس آن زمان مجلس نامه نوشت و بعد گفت سه
روزه آن را حل می کنم. مشکل بورس هیچ ربطی به بانک مرکزی ندارد. ریزش بورس
از تعلل وزارت اقتصاد در فروش به موقع اوراق بود.

گفتند ۱۱ نفر که بیشترین معوقه بانکی را دارند معرفی کنید. اینها بیش از
ده سال پیش منابع گرفتند من لیست اینها را به آقای رئیسی می دهم اگر
خواستند معرفی کنند.

  در ارتباط با بحث امروز باید اشاره کنم که بدون افزایش رشد اقتصادی تا
حداقل پنج درصد نمی‌شود معضل بیکاری را حل کرد یا اشتغال ایجاد نمود. بدون
سرمایه گذاری اساسا رشد اقتصادی معنا ندارد.

وی اضافه کرد: دوستان امروز آمده‌اند و درباره‌ی روبنا صحبت می‌کنند در
حالی که ما در اقتصاد موضوعات زیربنایی را مورد توجه قرار می‌دهیم و علم
اقتصاد به ما می‌گوید در مورد وضعیت اقتصادی جامعه باید شرایطی را به وجود
آورد و حکومت اقتصاد را به سمتی ببرد که امکان سرمایه گذاری امن ایجاد شود
تا رشد سرمایه گذاری از طریق آن به وجود آید و نتایج آن میان مردم تقسیم
شود.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در واکنش به سخنان‌ ابراهیم رئیسی
اظهار کرد: آقای رئیسی از گرانی صحبت می‌کنند و می‌گویند می‌خواهند با آن
مبارزه کنند. اما آقای رئیسی گرانی وجود ندارد، آنچه عامل گرانی است تورم
است به جای این‌که معلول را بیابید دنبال علت باشید. چرا خودتان را به راه
دیگری می‌زنید بدانید که تحریم، معادلات اقتصادی ما و دنیا را بهم زده است و
این موضوع در همه مشکلات اقتصادی ما تاثیر خود را گذاشته است. شما یک کشور
نشان دهید که با تحریم رشد اقتصادی داشته است.

همتی با تاکید بر این‌که من برای مسکن جوانان، اشتغال آنان، کنترل تورم و
افزایش رشد اقتصادی برنامه دارم، اظهار کرد: مردم بدانند این جریانی که در
برابر من ایستاده است می‌خواهد ما بدون دنیا زندگی کنیم. اولا شما بلد
نیستید بدون دنیا زندگی کنید و ثانیا نتیجه زندگی بدون دنیا می‌شود این‌که
رشد اقتصادی هشت درصدی به صفر کاهش می‌یابد و هزینه آن را هم مردم از جیب
خود می‌پردازند.

وی تصریح کرد: وضعیت تجارت خارجی ما را ببینید ما داریم سالی 16 میلیارد
دلار هزینه نبود تجارت خارجی را می‌دهیم در این شرایط استقلال و پرسپولیس
حتی نمی‌توانند پول خود را از "ای اف سی" بگیرند و ما نمی‌توانیم یک کشتی
با پرچم خود روی آب بفرستیم.

وی خطاب به رئیسی ادامه داد: آقای رئیسی به مردم صریح بگویید شما اگر
روی کار بیایید برای برجام چه اتفاقی خواهد افتاد آیا آن را پیگیری خواهید
کرد؟ من به مردم بگویم که این تحریم‌ها و کاسبان آن ضرر 350 هزار میلیاردی
به کشور وارد کرده‌اند و دولت امروز دچار کسری بودجه است؛ چرا که سالی چند
ده میلیارد از درآمد دولت کاسته شده است.


همتی با بیان این‌که کاسبان تحریم و شخص ترامپ در همکاری با هم زیر میز برجام زدند، اظهار کرد: اینگونه شد که ما به وضعیت فعلی رسیدیم، اما می‌گویم می‌توان در دولت بعدی تحریم را شکست و برجام را اجرا کرد ما اگر بتوانیم چند سال سرمایه وارد کشور کنیم آن وقت برای جوانان هم شغل ایجاد خواهد شد این دغدغه مردم است و ما این را اجرا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اما آنهایی که در برابر من قراردارند یعنی آقای رئیسی و چهار کاندیدای دیگر که وی را همراهی می‌کنند اینها مخالف برجام و تصویب FATF هستند. آنها سال‌ها رابطه با خارج کشور را معطل کرده‌اند به خاطر این‌که به رابطه با دنیا اعتقادی ندارند.

  این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: ما برای سیاست خارجی
برنامه داریم و به دنبال حل مشکلات هستیم در سیاست خارجی دولت من عربستان و
عمان دشمن نیستند ما به دنبال حمایت از خودروسازی داخلی هستیم اما معنایش
این نیست که خودروی داخلی را به قیمت خودروی آمریکایی به مردم بفروشیم.

وی ادامه داد: آقای رئیسی شما تا این مدت گل به خودی زدید و در زمین
ترامپ بازی کردید این موضوع را مورد توجه قرار دهید و بدانید که تعامل با
دنیا اصل سیاست خارجی است.

مهرعليزاده:

  -آقای رئیسی گفتند من خودم اینستاگرام و تل‌گرام دارم. آقای رئیسی الان
که با مردم مهربان شده‌اید لطفا همین الان دستور دهید که فیلترینگ‌ها
برداشته شود.

- در مورد آنهایی که در ماجرای آبان ۹۸ دستگیر و بازداشت و کشته شدند که
مشخص نیست و خانواده‌هایشان نگران هستند درخواست عفو از مقام معظم رهبری
برای خانواده آنان داشته باشید چون داغدار و نگران هستند و کمی از این
نگرانی‌ها را کاهش دهیم. اینقدر فقط حرف نزنیم.
  اکنون تولید ناخالص داخلی کشور ۵۰۰ میلیارد دلار در سال است و این رقم
در مورد آمریکا ۲۲ هزار میلیارد دلار، چین ۱۶ هزار میلیارد دلار، اروپا ۱۲
هزار میلیارد دلار است. بنابراین این کشورها۱۰۰ برابر ما تولید ناخالص
دارند. حال سوال این است که ما می خواهیم تولید و رشد سرمایه گذاری داشته
باشیم، می توانیم با تلاشی که صورت می‌دهیم در منطقه بازار برای خود ایجاد
کنیم.

آقای جلیلی گفتند ۲۰ میلیارد دلار اما من می گوییم ما می توانیم ۵۰ میلیارد دلار افزایش دهیم

  اگر امروز علی رغم توصیه‌های مکرر مسئولین، تبلیغات شبانه روزی و صدا و
سیما و بنده و و پوسترهای رنگارنگ هنوز فضای انتخابات سرد و بی روح است بی
دلیل بی اعتمادی مردم بی میزان تاثیرگذاری آنان و ناامیدی از رویاهایی است
که داشتند و برآورده نشده است.
  -من خواهش می کنم مردم این مطلب را در برنامه‌ام مطالعه کنند: 

- یکی از دغدغه های اصلی را در حال حاضر مسئله از بین رفتن اعتماد مردم
به مدیران و به دولت می‌دانم. مردم امروز عدم صداقت را در رفتار و کردار و
گفتار مدیران احساس می کنند و بر اساس این بی اعتمادی به مجموعه عملکردها
نگاه می‌کنند و این سبب شده که مردم همکاری نکنند و حتی کارهای خوب را
نبینند و به دنبال همکاری با دولت نباشد.

- یکی از عامل‌های صدا و سیما است است. در صدا و سیما کاری شده که
مرجعیت رسانه از تهران به لندن انتقال پیدا کرده است و الان کمتر از ۱۰
درصد از مردم اخبارشان از رسانه ملی دریافت می کنند.

- فیلم تبلیغاتی بنده را سانسور کردند چون در آن تصویر حضرت امام(ره) و
رهبری، سخنان طالقانی و شهید بهشتی وجود داشت. امروز صدا و سیما نماینده
اقلیت اقلیت هم نیست.

  - ریشه مشکلات عمدتا در سیاست‌زدگی است. بینش‌های و روش‌ها باید تغییر
کند. نگاه ارباب رعیتی باید از بین برود. بعضی ها می خواهند همه جا و همه
کاره باشند. بعضی ها می خواهند همه جا دخالت کنند‌. آنجایی که باید باشند
نیستند و آنجایی که نباید باشند هستند.

- امروز اقتصاد و معیشت ما متاسفانه دچار این فضای سیاست زدگی سنگین شده
است و بعضی ها هیچ التزامی به قانون و برنامه ندارند. اینهمه برنامه در
اینجا گفته شد و آقای همتی مطالب هم گفتند اما افسوس هیچ التزامی به اجرای
قانون نیست.

- مشکل از عملکرد مدیران و ساختارها است. مردم از چه چیزی ناراضی هستند؟
چرا کوچکترین مشکل اجتماعی در اسرع وقت به یک بحران تبدیل می‌شود؟ باران و
سیل و زلزله می شود نارضایتی ایجاد می شود. مسئله بنزین آبان ۹۸ شکل
میگیرد. اینها راه حل نیست بلکه مسائلی که مطرح می‌شود راه حل هایی دارد که
مردم آنها را می دانند.

- بعضی‌ها راه‌حل‌هایی ارائه می دهند که آنها راه‌حل های مورد نظر و
واقعی نیست. اشکنه خوردن و لنگ پوشیدن راه‌حل نیست. ما نمی‌توانیم بحران‌ها
را کنار بگذاریم و بر مشکلات فائق بیاییم. می توانیم بر اساس برنامه‌های
من مشکلات را حل کنیم به شرطی که با هم باشیم.


https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%DB ... 9%81%DB%8C

  - اگر پرونده‌هایی مثل عیسی شریفی که وصل به شهردار وقت بود و اکنون ۴
سال است خاک می خورد که دارای رانت و اختلاس چند هزار میلیاردی در آن وجود
دارد اما هیچکس در این زمینه به کسی کاری ندارد. اگر پرونده بابک زنجانی
مشخص می شد و پرونده طبری‌ها ریزتر و دقیق‌تر می شد مردم اعتماد می‌کردن.
مردم صداقت و روراستی را می خواهند.
مردم می خواهند بپرسند که آیا
واقعا کرونا خطرناک است و باید در خانه‌ها بمانیم؟ کسب و کارهای باید تعطیل
شود؟ اگر کرونا خطرناک است خوزستان چندین ماه است که وضعیت قرمز دارد.

- چند روز پیش آقای رئیسی در خوزستان شوآف و تبلیغات می‌کند و هزاران
خوزستانی را جمع می‌کنند. مردم می پرسند به چه چیزی اعتماد کنیم. کروناهست
یا خیر؟ خطر هست یا خیر؟ من میترسم با این روند آقای رئیسی که می خواستند
سید محرومان شوند سید مرحومان شوند.

- در استان فارس ۱۰نفر از مدیران سیستم قضایی واکسن زدند. این واکسن زد‌ن‌ها قانونی و شفاف بوده است؟


محسن رضایی در بخش پایانی اظهاراتش تاکید کرد: 
هشت سال
آینده بسیار مهم و تعیین کننده برای مردم و ایران و نظام جمهوری اسلامی
ایران است. عقب ماندگی از ترکیه برای ما ننگ است و وضعیت معیشتی مردم برای
ما ننگ است. دولت ما مصمم است با برنامه ریزی برای عبور ایران از مشکلات
اقدام کند.

وی تاکید کرد: قول هایی که دادیم را صد در صد عملی می کنیم از یارانه
۴۵۰ هزار تومنی، تا حقوق خانم های خانه دار و کسب و کار خانگی در کل کشور،
مسکن ارزان قیمت، سهام صنعت نفت ملی ایران و با این کار کفایت زندگی را حل
می کنیم، اما قانع نیستیم. مرحله بعد منطقه ای کردن اقتصاد ایران است که
اختیارات اجرایی را از مرکز می گیرم و به استان ها می دهم و طبق اصل ۱۲۰
قانون اساسی مردم سپرده هاشان را در همان استان سرمایه گذاری کنند و شرکت
هایی که در آنجا هستند ارزش افزوده شان را همان جا بدهند و به تهران
نیاورند.
00343179
 
پست ها : 2943
تاريخ عضويت: چهارشنبه نوامبر 24, 2010 8:32 pm

قبليبعدي

بازگشت به بايگانى موضوعى گاهنامه معرفت به زمان


cron
Aelaa.Net