چرا نمیشود به رحیمپور ازغدی اعتماد کرد؟
رحیمپور ازغدی به شدت سعی دارد جا پای زندهیاد دکتر علی شریعتی بگذارد اما چرا به راحتی نمیتوان به او اعتماد کرد؟
به گزارش ایسنا، سید عبدالجواد موسوی در روزنامه اعتماد نوشت: رحیمپور ازغدی گاهی حرف حساب هم میزند؛ آن هم در تیراژی وسیع. با این حال کمتر کسی باورش میکند. سوال این است: چرا جناب رحیمپور ازغدی با وجود این همه مخالفخوانی با وضع موجود یخش نمیگیرد؟
۱- بزرگترین مشکل رحیمپور تلویزیونی است که از آن سخن میگوید؛ تریبونی که به زعم عده کثیری آغشته به اغراض سیاسی است و کمتر کسی باورش میشود این تریبون برای رضای خدا کاری انجام دهد. وقتی این تریبون به وفور در اختیار فردی قرار میگیرد تا هر چه دل تنگش میخواهد بر زبان بیاورد مخاطب بدبینیاش مضاعف میشود. چه کاسهای زیر نیمکاسه است؟ گوینده این حرفها قرار است رییسجمهور آینده کشور شود؟ کسی سفارش این بنده خدا را کرده؟ علاوه بر این پرسشهای بیپاسخ تریبونی که رحیمپور از آن سخن میگوید تناقضات ساختاری جدیای دارد؛ به گونهای که علاوه بر بیمعنا ساختن هرگونه سخنان تند و تیز و عدالتخواهانه، گاهی شکل هجو گونهای به این سخنان میبخشد و سخن و صاحب سخن را در موقعیت کمدی رقتباری قرار میدهد. مثال میزنم: آقای رحیمپور از یک جامعه اخلاقی و انقلابی سخن میگوید؛ جامعهای که در آن قناعت و سادهزیستی یک فضیلت محسوب میشود، هنوز سخنان جناب رحیمپور به پایان نرسیده که تبلیغات محصولات لوکس و گرانقیمت با صدایی اغواگر از جعبه تلویزیون بیرون میزند و همه زحمات گوینده را به باد هوا بدل میکند. آقای رحیمپور از عدل علوی سخن میگوید و این که در یک جامعه عدالت محور چگونه هر چیزی در جای خود قرار میگیرد و در چنین جامعهای منتقدان بیپروا سخنانشان را بر زبان میآورند اما هنوز زنگ صدای او در گوش شماست که چشمتان به یک مجری لوس و بیمزه میافتد که در مقابل یک مدیر میانی دست بسته نشسته و مشغول مدح و ثنای اوست.
۲- اما همه مشکل به صدا و سیما برنمیگردد. خود آقای رحیمپور هم کم مشکل ندارد. مهمترینش این که متکلم وحده است. با عالم و آدم از موضع بالا سخن میگوید؛ آن هم از رسانهای نسبتا فراگیر. به هیچکس پاسخگو نیست. با هیچ کس مناظره هم نمیکند. چنان که صراحتا هم گفته خیلیها را اصلا در شأن و مرتبه خود نمیداند. او این شأن و مرتبه را با کار پژوهشی و علمی به دست نیاورده. جامعه فرهنگی هم این جایگاه را به او نبخشیده. او این شأن و مرتبه را مدیون رسانه انحصارطلبی است که به منتقدان و مخالفان سیاستهای رسمی کمتر مجال ظهور میدهد.
دوم این که رحیمپور بهشدت سیاست زده است. اگر چه همواره سعی دارد در دایره آدمهای مستقل قرار بگیرد و از موضعی فراجناحی سخن بگوید اما هم خودش خوب میداند و هم آنانی که تریبون در اختیارش قرار دادهاند که این ادعا بیشتر به شوخی شبیه است. نمیتوانی دعوی استقلال داشته باشی و از سر اتفاق همه طعنهها و کنایه هایت به یک جناح خاص برگردد. نمیتوانی بگویی دغدغه دین دارم اما برای حفظ ظاهر هم که شده از آن همه وهن آشکار رییسجمهور مورد علاقهات نسبت به مفاهیم بنیادین تشیع بیخیال بگذری و اصلا به روی مبارک هم نیاوری اما نوبت به رییسجمهور بعدی که میرسد به هر بهانهای رگ گردنی شوی و فریاد وااسلاما سر دهی.
۳- ممکن است بگویید رحیمپور این روزها در مقام پردهداری است که به شمشیر میزند همه را و دیگر چپ و راست برایش معنا ندارد. اجازه بدهید با شما مخالفت کنم و صراحتا عرض کنم: این بیپروایی به نظر تصنعی میآید. متاسفانه شجاعت به فرموده هر چه قدر هم شدید و غلیظ باشد لطفی ندارد. رحیمپور سالها متجددان و متحجران را دو لبه یک قیچی میدانست که به قصد بریدن ریشه انقلاب به میدان آمدهاند اما نوبت به مصادیق که میرسید متجددان را با اسم و رسم و شماره شناسنامه و آدرس دقیق محل سکونت مینواخت منتهی به متحجران که میرسید به گفتن کلیگوییهایی مثل انجمن حجتیه بسنده میکرد. حالا هم میگوید چپ و راست برای من فرقی ندارند اما تا به امروز کسی به خاطر ندارد حتی یک بار نام وزرای دولت مورد علاقهاش را با اخم و تخم به زبان آورده باشد اما تا دلتان بخواهد صراحتا نام دولتمردان اصلاحطلب را بر زبان میآورد و با شجاعت از لعن و طعن آنان سخن میگوید.
۴- رحیمپور بهشدت سعی دارد جا پای زندهیاد دکتر علی شریعتی بگذارد. شریعتی هر چه بود و هر که بود به صدق شهره بود و شاید هم همان صدق بود که به سخنش قوتی حیرتانگیز میبخشید؛ قوتی که میتوانست در دل عامی و روشنفکر نفوذ کند و پیر و جوان را چنان برانگیزد که حاضر شوند از جان خود برای تحقق آن شعارها بگذرند. برای اثبات صدق کار خاصی نباید کرد که به قول شاعر: گواه عاشق صادق در آستین باشد!
۵- رحیمپور حرف حساب کم ندارد. چنان که در همین چند روز اخیر کلی حرف قابل تامل زده اما در روزگاری که دوغ و دوشاب بدجوری درهم آمیخته است و خیلیها کلمه حق بر زبان میرانند و مراد باطل میکنند به این راحتیها نمیتوان به او اعتماد کرد. همه حرف همین است.
بازجوي دهه شصت اوين و تئورسین خودخوانده جريان زير زمين فيضيه براى اصلاح مراجع تقليد و حوزه هاى علميه ماموريت يافته استاظهارات حسن رحیم پور ازغدی، علیه عملکرد حوزههای علمیه بار دیگر واکنش تند حوزویان را در پی داشت. او پیشتر در جلسه مشهوری که با شعار «استخر فرح» حاشیه ساز شده بود، نیز سخنان مشابهی بر زبان رانده بود.
ازغدی تا دو دهه پیش، فردی ناشناس بود. و جز بازجوي اوين رزومه مشخصي نداشت اما در دو دهه اخير و با كسترش سلطه جراينهاى امنيتي براى غالب بستهاى كشور؛ ازغدي هم متولي اموةر فرهنكي كشور و ايدئولوك جريان امنيتي مقرر شد و ناگهان با تریبون های بی حد و حصری که صداوسیما در اختیارش قرار داد، مشهور شد. مقدار جلسات و برنامه هايي كه از وي در تلويزيون بخش مي شود بيشتر از سخنرانيهاى روزمره رهبر حكومت مي باشد، وي اخيرا ماموريت اصلاح مراجع تقليد را بيدا كرده است اصولگرایان نیز تا توانستند او را بالا بردند تا او خود را در جایگاه تئورسین و ایدئولوگ بدون جانشین انقلاب ببیند. جالب اینجاست که با وجود انتقادات حوزویان از ازغدی از جمله دو مرجع تقلید، اصولگرایان یا سکوت کرده اند و یا دست به حمایت از ازغدی زده اند.
رحیمپور ازغدی: برخی جریان ها مانند حجتیه در حوزه فعالند اما کسی اعتراضی نمی کند؛ اما اگر نقدی به کسی وارد شود آتشفشان میشود / به تدریج هدفشان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان میشود / بارها به دین حملات سنگینی شده و آنها سکوت و توجیه کردند / کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته/حوزه هنوز ایدهآل نیست و باید اسلامیتر شود / در حوزه، برخی نیز سیاهی لشگر هستندازغدي در اين جور سخنرانيهايش اصطلاح سكولاريسم كه مربوط به جوامع و نظامهاى ضد ديني يا منهاي ديني است را براى حوزه علميه كه غير وابسته به حكومت است بكار مي برد؛ دين يعني حكومت و حوزه منهاي وابستكي حكومتي يعني حوزه سكولار!!!حسن رحیمپور ازغدی گفت: جریان سکولار در دانشگاه افرادی هستند که بیان میکنند نباید برای علوم مبنا و غایت دینی قائل شد و نگاه آنها تنها مادی و غیردینی است. در حوزه، ضددین نیست بلکه دین محدود شده است. اصل ادعای جریان سکولاریسم غربپرست نیز همین است. دشمنان دین با این امر مخالف نیستند. کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته، مبانیاش با آن سازمان یافته و به عدالت و اخلاق اجتماعی در مردم کاری ندارد. این جریان فکری در داخل حوزه و دانشگاه وجود دارد. نگران عدالت، فاصله طبقاتی و به خطر افتادن ارزشهای اخلاقی در جامعه و خانواده نیستند اما نگران خود هستند که فردی انتقادی نکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه «تداوم و پیشرفت کشور با وحدت حوزه و دانشگاه ارتباط دارد»،گفت: اصلاح جامعه و به ثمر رسیدن انقلاب بدون وحدت حوزه و دانشگاه معنی پیدا نمیکند که در گذشته این دو از هم جدا بودند، همبستگی و وحدت در حوزه و دانشگاه بسیار موثر است.
به گزارش «انتخاب»، حسن رحیمپور ازغدی در نشست «سکولاریسم در حوزه و دانشگاه» که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: 27 آذر از 40 سال پیش به عنوان روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شد و فلسفه بسیار کهنی در حوزه جامعهسازی، انسانپردازی و تمدنسازی جدید دینی داشت. این روز به مناسبت ترور شهید مفتح بود. در سالهای دهه ۶۰ به محض پیروزی انقلاب، جواب منطق را با گلوله دادند یعنی خشونت تروریسم از طرف دشمنان انقلاب و نظام شروع شد و به سراغ روشنفکرترین روحانیون آمدند و آنها را ترور کردند. اکنون جای امثال بهشتی و مطهری را چه کسانی گرفتند؟ ما تاسف میخوریم. اکنون نیز که در پایان دهه چهارم انقلاب قرار داریم و نسل جدیدی آمده است، برخی از آنچه در دهه ۶۰ و آغاز انقلاب از طرف نیروهای انقلابی در حوزه و دانشگاه بیان میشد، هنوز غریب است و از پشت و پهلو خنجر میزنند.
به نوشته ایسنا، وی با بیان اینکه «بیان حرفهای بدیهیات زمان انقلاب در حوزه و دانشگاه هزینه داردن، عنوان کرد: در پایان دهه چهارم قضاوتهای سطحی، ادبیات خشن، تکفیر، نبود اخلاق، ادب، منطق و پرخاشگری وجود دارد. اگر امثال مطهری، بهشتی و مفتح بودند و همان حرفها را میزدند امکان ترور آنها وجود داشت. هنوز این سخنان بعد از یک دوره و رفت و برگشت غریب است. در دهه 60 ابتدا این افراد را با توهین و تکفیر با زبان مذهبی و غیرمذهبی ترور شخصیت میکردند. بهشتی را که یکی از باسعهصدرترین علما بود را به این متهم کردند که فاشیسم و رهبر خشونتطلبان است. به مفتح نیز اتهامات زیادی وارد کردند.
وی ادامه داد: هنوز در مشهد، قم و برخی شهرهای دیگر مطهری را به اسم مذهب لعن میکنند که حرفهای او از نظر آنها انحراف از مذهب تلقی میشود. مسائل هنوز تمام نشده و دوباره در حال تکرار شدن است. دهه 60 موج سنگینی از تعابیر و پاسخهای غلط، ناقص و ادبیاتی اخلاقی، دینی و شرافتمندانه را به همراه داشت. این مسائل تمام نمیشود اما آن سخنان بارها و بارها تکرار میشود.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ۲۷ آذر از این جهت مهم است که شهید مفتح حوزوی و دانشگاهی است که از دین و روح اجتهاد دینی صحبت میکند اما از هر دو طرف ضربه خورد زیرا به دنبال وحدت حوزه و دانشگاه و کلید زدن تمدن جدید اسلامی بود. اگر انقلابیون و متدینین انقلابی دانشگاه و حوزه با هم گره نمیخوردند، انقلاب شکل نمیگرفت و امکان نداشت که جمهوری اسلامی تاسیس شود. تودههای عظیم جوانان در این حلقهها آموزش دادند که چگونه بیندیشند و چگونه به ابهامات وتهاجمات پاسخ دهند. جریانی بیش از 10 تا 20 نفر نبودند. نسل ما را چنین تیپهایی آموزش دادند اما از هر دو طرف به نام مذهب و نیز روشنفکری ضربه میخوردند. اگر آن جمع و حرکت هماهنگ و پیوند تاریخی نبود، انقلاب پیروز نمیشد. در رای آن امام(ره) قرار داشت که خودش نیز از دو طرف مورد حمله بود. قبل از انقلاب فضا و گفتمان دانشگاه غیردینی و ضددین و در حوزه نیز فضا دینی و غیراجتماعی بود. دانشگاه سکولار از موضع غیردینی به عالم، آدم و علم نگاه میکند نه از موضع دینی و دیدش تا نوک دماغش است.
وی با اعتقاد به اینکه «رویکردهای سکولار در حوزه و دانشگاه از یک نوع نیستند اما یک نتیجه را دارند»، تصریح کرد: در فضای دانشگاهی قبل از انقلاب نگاه علمی و غیردینی بود. حوزه نیز در مشهد، قم، نجف و شهرهای دیگر سکولار هستند که حوزه دین، تمدن، سیاست و غیره را تفکیک کردند، سواد این کار و قدرت اجتهاد ندارند، ضعیف هستند و به تدریج هدفشان به جای دفاع از دین، دفاع از خودشان میشود. بارها مشاهده کردیم که به دین حملات سنگینی شده و آنها سکوت و توجیه کردند. از دهه ۷۰ که جریانهایی در قم، مشهد و شهرهای دیگر نفوذ کرده و سکولاریزه کردند، مقاله مینویسند و حقوق بشر سکولار را به جای حقوق بشر اسلامی بیان میکنند. در حال حاضر نیز درون حوزهها جریانهایی به طور علنی حضور دارند که طلبهها نیز به دنبال آنها بوده و تبلیغ میکنند. برخی جریانها همچون حجتیه مدرن به شدت فعال هستند و توهین میکنند اما هیچ کس اعتراضی نمیکند اما اگر نقدی به کسی وارد شود آتشفشان میشود.
وی گفت: کل نظام حوزه و دانشگاه وسیله بوده و هدف توحید، عدالت، ساختن تمدن دینی اسلامی، دفاع از حقیقت، فضیلت و عدالت است، مابقی وسیله هستند. جریان سکولار در دانشگاه افرادی هستند که بیان میکنند نباید برای علوم مبنا و غایت دینی قائل شد و نگاه آنها تنها مادی و غیردینی است. در حوزه، ضددین نیست بلکه دین محدود شده است. اصل ادعای جریان سکولاریسم غربپرست نیز همین است. دشمنان دین با این امر مخالف نیستند. کلیسا نیز در دل سکولاریسم شکل گرفته، مبانیاش با آن سازمان یافته و به عدالت و اخلاق اجتماعی در مردم کاری ندارد. این جریان فکری در داخل حوزه و دانشگاه وجود دارد. در گذشته به امام(ره) توهین میکردند اما اکنون دیگر جرات این کار را ندارند. دوباره همان خطوط و مواضع به شکل جدیدی وجود دارد که نگران عدالت، فاصله طبقاتی و به خطر افتادن ارزشهای اخلاقی در جامعه و خانواده نیستند اما نگران خود هستند که فردی انتقادی نکند. دشمن نیز در حال تلاش است تا وحدت حوزه و دانشکاه را دچار فروپاشی کند، از نظر آنها نظام ساخته شده اما نباید ادامه پیدا کند. مقام معظم رهبری نیز هشدار دادند که ممکن است اسلام آمریکایی ایجاد شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران؛ازغدی: انتقاد را سرکوب نکنید/ نماز جمعه تریبون تکرار و کلی گویی بی فایده نیست/ رهبری هم باید پاسخگوی اختیارات خودش باشد/نهادهای حکومت در سه قوه و منصوب، باید شفاف و مسئولیت پذیر باشندسخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران گفت: نماز جمعه تریبونی است که باید در آن خدمات حکومتی ها به مردم توضیح داده شود تا مردم سوء ظن پیدا نکنند.
به گزارش ایرنا، حسن رحیم پور ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران در مصلی تهران به مناسبت سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی، به دو قرائت از نماز جمعه اشاره کرد و افزود: نماز جمعه محمدی، علوی و انقلاب اسلامی با بقیه نماز جمعه ها متفاوت است. نماز جمعه تریبونی است که باید خدمات حکومتی ها به مردم توضیح داده شود تا مردم، سوءظن پیدا نکنند و مسئولان به جای پاسخگویی به برخی مفاسد نباید کاری کنند که اینگونه مسائل به کل سیستم و مسئولان تعمیم داده شود.
وی ادامه داد: در نماز جمعه به جای پاسخگویی، ناهیان از منکر، صاحبان حق، مظلومان و مستضعفان را متهم به تشویش اذهان عمومی، تضعیف نظام و ضد انقلابی گرایی نکنند و رهبری را پاسخگوی کارکرد چند میلیون کارمند و کارگزار حکومت در سه قوه نکنیم. وی با اشاره به قرائت بی خطر از نماز جمعه، گفت: نماز جمعه ای که دهه به دهه مخاطبانش را نتواند کمی و کیفی تجدید کند و با جامعه نتواند جوان شود، نماز جمعه ای است که در متن مشکلات، مطالبات و بدهی های اجتماعی مانده است، نماز جمعه ها نباید تبدیل شوند به تریبون تکرار و مکررات و کلی گویی بی فایده یا کم فاید، برخی نماز جمعه های ما این طور هستند و برخی نیستند.
رحیم پور ازغدی افزود: بین دو قرائت از دو نماز جمعه مراقب باشیم سراغ کدام طرف می رویم، نماز جمعه محل طرح مشکلات اجتماعی آن هم با راه حل اسلامی و انقلابی است. نباید بگذاریم کارگر بی کاری که قربانی اقتصاد است، بی جواب بماند. بلکه باید پناهگاهش نماز جمعه باشد. وی ادامه داد: خدمات و اشکالات مدیریت های حکومتی، حوزه و دانشگاه، باید در نماز جمعه شفاف، منطقی و اخلاقی، مطرح شود. حوزه، دانشگاه و مدیریت ها باید شجاع و مسئولیت پذیر باشند و قصور خود را بپذیرند، باید حکومت شفاف باشد، رهبری در یکی از مباحث درسی اخیر خود اعلام کردند تابع منطق امیرالمونین هستیم. تمام نهادهای حکومت در سه قوه و تمام نهادهایی که به طور خاص منصوب رهبری هستند، باید به لحاظ اقتصادی و مدیریت کاملا شفاف و مسئولیت پذیر باشند.
رحیم پور ازغدی گفت: اینکه چقدر پول، قدرت و اختیارات در دست شما بوده و چه مسئولیت هایی برای شما تعریف شده و چه کرده اید، یکی از این نهادها هم شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این شورا هم باید پاسخگو باشد که در راس آن رئیس شورا که همیشه رئیس جمهوری است، باید پاسخگو باشد. دبیرخانه و اعضای حقوقی شورا پاسخگوی مسئولیت و اختیاراتی که دارند و اعضای حقیقی نیز باید پاسخگوی مواضعی که گرفتند و مواضعی که باید می گرفتند و نگرفتند، باشند.
وی تاکید کرد: همه باید جواب دهند که آیا در دوره مسئولیت به خودتان رسیدند یا به مردم و محرومان، رهبری هم باید پاسخگوی اختیارات خودش باشد که هست، نباید رهبری پاسخگوی کوتاهی های ما در نهادها در رسانه ها، رسانه ملی، نماز جمعه و سایر نهاهای حکومتی باشد. از جمله کوتاهی ها و قصورهایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به خصوص از سوی سران سه قوه و کسانی که مسئولیت حقوقی دارند، صورت می گیرد. این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نماز جمعه انقلاب اسلامی، نماز جمعه امیرالمومنین است که خانمی به نام «سوده» از شهرستان خود می آید سر نماز جمعه، جلوی امیرالمومنین، زانو می زند و قبل از شروع نماز می گوید، یا امیرالمومنین اول به سوال من جواب بده و بعد نماز بخوان، مسئول شما در شهر ما آدم خشن و بی ادبی است و حق الناس را رعایت نکرده و پاسخگو نیست، امیرالمومنین قبل از خواندن نماز و گرفتن توضیح از مسئولان، وقتی از سخن این زن مطمئن می شود، نامه عزل آن مسئول را به آن زن می دهد و می گوید این نامه را به فلانی بده و بگو از پشت میزت بلند شو، این نماز و مدیریت علوی است.
رحیم پور ازغدی افزود: به روح مقدسی که در نسل جوان و سوم انقلاب و این جمهوری مظلوم جوانه می زند، احترام بگذارید، انتقاد را سرکوب نکنید، آزادی بیان و نهی از منکر و امر به معروف حکم شرعی، حکم الله، حق الناس و نیاز قطعی است، هزار سال غربت اسلام و مظلومیت شیعه را از یاد نبریم، با شتاب و بی فکر حرف نزنیم، بلکه باید یکدیگر را پیدا کنیم و با هم حرف بزنیم و حرف یکدیگر را بشنویم. نماز جمعه زنده جریان خون را در رگ های جامعه زنده نگه می دارد.
وی ادامه داد: بار سنگینی را از دهه 50 و 60 کشیدیم، استخوان های ما درد می کند، این رسالت باید به شانه فرزندان و نسل جدید منتقل شود، همه برای مردن به دنیا آمدیم؛ به جز اسلام و انقلاب، همه ما فرع هستیم و اسلام اصل است همه ما ذلیل و اسلام عزیز است و باید عزیز بماند ما می رویم اما اسلام می ماند باید فدا شویم و انقلاب بماند و نباید بگذاریم کسانی که به اسلام و مسئولیت ها آویزان شده اند، اسلام را فدای موقیعت خودشان کنند. رحیم پور ازغدی اضافه کرد: باید از نماز جمعه مراقبت کنیم تا عقیم، غیرمردمی و کلیشه ای نشود، نماز جمعه باید حلقه وصل دولت و مردم باشد، این جا تریبون است باید دوطرفه باشد. دادگاه اخلاقی، حق اللهی و حق الناسی است، نماز جمعه جای تکرار کلیات بی اثر نیست، محل پاسخ به ابهامات، شبهات و اشکلات جدید است نه تکرار مکررات.
وی ادامه داد: این جا تریبون پاسخگو کردن روسای سه قوه و معاونان، دولتی و غیردولتی ها است؛ محل شفاف سازی بیت المال است که از کجا می آید و کجا صرف می شود و اینکه هر کسی به اندازه اختیارات و مقدار پولی که دستش است، باید پاسخگو باشد. نماز جمعه سلاح روز را در دست می گیرد و امام جمعه برای امر به معروف و نهی از منکر، بازخوانی ارزش های توحیدی، عدالت اجتماعی و رصد کردن ساده زیستی ملازمان بیت المال که نشود بیت الحال است. نماز جمعه تریبونی است برای پاسخگو کردن دانشگاه ها که چقدر خرجتان شده و چه فایده ای به حال این ملت دارند و کدام یک از مشکلات جامعه را به روش علمی حل کرده اند.
سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه گفت: نماز جمعه محلی برای پاسخگو کردن حوزه ها است، مدیریت حوزه های علمیه، مدرسان، تا مراجع تقلید همه باید پاسخگوی مسئولیت های معرفتی خود باشند. دوره کلیات و مکررات گذشته است. باید عبور کنیم از این عصر و باید در متن جامعه باشیم؛ جامعه رفت و شما جا مانده اید، دوران استثنایی تشیع است و شما در دنیا و آخرت مسئول هستید که چرا از دشمنان ملت عقب ماندید، بسیاری از سنگرهای فقهی و معرفتی خالی مانده است.
رحیم پور ازغدی تاکید کرد: فیضیه مظلوم باید پرچمدار آگاهی، عدالت و فقاهت زنده باشد، به گفته امام راحل (ره) باید مراقب خطر نفوذ در حوزه تا حد مرجع سازی باشیم. امام این صحبت را هم در وصیت نامه خود کرده اند و هم بارها قبل از آن از نجف تا قم و قم تا نجف گفته اند، مرجع پاپ نیست، مرجعیت نمایشی و ارثی نیست حوزه محافظه کار و روحانیت بی درد، روحانیت شیعه علوی نیست. وی ادامه داد: تمایل به اشراف گرایی خیانت به روحانیت شیعه است، عده ای معدود به جای کل حوزه و روحانیت پاسخ سئوالات و شبهات را می دهند. نماز جمعه باید قلب تپنده جامعه باشد که به مردم امید دهد و دشمنان مردم را مایوس کند، مغز بیدار جامعه باشد برای مشکلات مادی، معنوی، اخلاقی و عملی مردم مدام راه حل بدهد.رحیم پور ازغدی گفت: امام جمعه باید در کنار کارگر محرومی که قربانی اقتصاد شده یا قربانی خصوصی سازی های بی حساب و کتاب و بی نظارت شده است، بایستد. هیچ امام جمعه ای نباید به کارگری که بیکار شده و خانواده اش گرسنه مانده، آن هم به دلیل نظارت غلط در مساله خصوصی سازی، بگوید اینها به نماز جمعه چه ربطی دارد، بروید حرف هایتان را در جای دیگر بزنید. وی افزود: تشریفات در نماز جمعه حرام است، در صف اول نماز جمعه جلوی دوربین نشستن فضیلت نیست. امنیت 99 درصد مسئولان در خطر نیست و احتیاج به محافظ و تشریفات ندارند، امنیت اسلام در خطر است. پاویون و وی آی پی نشین ها در سراسر کشور مضر به حال جمهوری اسلامی هستند.
رحیم پور ازغدی ادامه داد: مسئولان صالح و خدمتگزار در نماز جمعه بیایند و به انتقادات، شبهات و شایعات پاسخ دهند تا قربانی برخی مسئولان نشوند، مدیرانی که دروغ گفتند، وعده، امید و ترس های دروغ در دل ملت پروراندند و صداقت، شفافیت، شجاعت و مسئویت پذیری نداشتند، باید در این محفل مقدس به صراحت مورد خطاب و نهی از منکر قرار گیرند، نهضت نهی از منکر و امر به معروف را در فیضیه، قم، دانشگاه، جامعه و نماز جمعه سرکوب نکنید، عزل و نصب ها باید در نماز جمعه در سه قوه زیر ذره بین برود. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در توضیح وظایف و اختیارات این شورا گفت: تعداد جلسات شورا در این دوران به شدت کاهش یافته و رکورد پایین ترین مصوبات در این سه سال اخیر بوده است. این درحالی است بعد از تصویب مصوبه ای در شورای انقلاب فرهنگی، باید مراحل اجرا را طی کند و اگر کسی حرفی برای گفتن دارد، باید در جلسات شورا حرف های خود را مطرح کند.
رحیم پور ازغدی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی ابزار اجرایی ندارد. همچنین اشخاص بالادستی اهداف نورانی دارند اما حلقه وصل در اسناد پایین دستی وجود ندارد. وی با اشاره به تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1363، گفت: رهبری گفتند هم دولت و هم مسئولان موظفند به فرهنگ عمومی مردم توجه کنند. رهبر معظم انقلاب در سال 1390 فرمودند که وظایف شورا دایره وسیع تری از دانشگاه و آموزش و پرورش است و موظف است در حوزه فرهنگ کل جامعه پاسخگو باشد. رحیم پور ازغدی ادامه داد: ایشان فرمودند وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی تنها سیاست گذاری نیست، بلکه طراحی شیوه های اجرایی تصمیم ها در حوزه استراتژیک وظیفه دیگر اینها است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص وظایف این شورا گفت: این شورا وظیفه دارد که سیاست ها و برنامه ریزی های علمی و فرهنگی را تدوین و کارآمد کند و مدیریت کلان کل دستگاه های آموزشی، پژوهشی، هدایت و ساماندهی آن و برنامه ریزی برای مقابله مبتکرانه با تحریم است اما برای اجرای اینها باید اختیاراتی به این شورا داده شود. رحیم پور ازغدی ادامه داد: رصد مستمر تحولات در برنامه های توسعه علم و فرهنگ، ارزیابی برنامه های علمی و فرهنگی، مدیریت برنامه های توسعه علمی و فرهنگی و سیاستگذاری و برنامه ریزی کلان برای وحدت حوزه و دانشگاه از دیگر وظایف این شورا است.
واکنش آیت الله مکارم به اظهارات رحیم پور ازغدی: چطور میشود به فردی اجازه دهید در نماز جمعه ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگوید / دروغ از جامعه برچیده شود خیلی از کارهای خلاف برچیده میشودحضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به اظهارات اخیر سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه تهران واکنش نشان داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به اظهارات اخیر سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه تهران واکنش نشان داد.
این مرجع تقلید در انتهای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به حدیثی ابراز داشت: ابوجعفر(ع) می فرماید: خداوند قفل هایی برای شرور قرار داده و کلیدهای این شرور، شراب است یعنی همه بدی ها و زشتی ها و نادرستی ها در انباری است که اینها قفلهایی دارد و دروغ از شراب هم بدتر است.
او با بیان اینکه عقل انسان، قفلی در برابر زشتی ها و بدی هاست، افزود: اگر عقل آدمی درست قضاوت کند دنبال دروغ و سرقت نمی رود، وقتی شراب بخوریم این قفل ها باز می شود و ممکن است مفاسد اخلاقی و انواع گناهان را انجام دهد.
آیت الله مکارم شیرازی در باب مجازات فردی که به سبب مستی مرتکب قتل شده است، گفت: برخی سئوال می کنند اگر کسی شراب بخورد و مرتکب قتل شود، آیا قصاص می شود؟ ما می گوئیم بله قصاص می شود.
او ابراز داشت: ابزار بسیاری از کارهای بد دروغ است، کم فروشی، دزدی، غارت اموال و کارهای خلاف و نظر به نوامیس مردم از جمله اعمال رذیله ای است که ریشه و منشا همه اینها دروغ است.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: از مردم نظرخواهی کرده بودند و گفتند ۶۲ درصد مردم آمریکا معتقدند رئیس جمهورشان دروغ می گوید. به عنوان نمونه، ما ایرانی ها در صف اول مبارزه با تروریستها و تکفیری ها بودیم اما به دروغ گفتند ایرانی ها طرفدار تروریستها هستند و چه دروغی بزرگتر از این؟
او فضای مجازی را عامل رواج دروغ در جامعه دانست و تصریح کرد: اگر دروغ از جامعه برچیده شود خیلی از کارهای خلاف برچیده می شود. مخصوصا از زمانی که فضای مجازی به روی مردم گشوده شده، دروغ غوغا می کند. فضای مجازی فضایی برای دروغ گویان و تهمت زنندگان شده و با این دروغ ها افکار عمومی را مشوش می کنند.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: مکرر شده است افرادی از خارج آمده و با ما ملاقات داشتند، سئوال کردیم آیا آن ایرانی که در رسانه ها دیدید با آنکه الان می بینید یکی است؟ می گویند در رسانه ها اینقدر ضد ایران سخن گفتند که دنیا را نسبت به ایران بدبین کنند.
او تاکید کرد: تصمیم بگیریم کمترین دروغی بر زبان ما جاری نشود حتی شوخی دروغ هم نکنیم. اگر مراقب زبان خود باشیم جلوی خیلی از خلاف ها گرفته می شود.
این مرجع تقلید در باب مسائل روز به سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نمازجمعه تهران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه تهران، ضد حوزه های علمیه صحبت کردند، عجیب است نمازجمعه ای که ائمه جمعه فرزندان حوزه هستند، پایگاهی برضد حوزه شود. چطور می شود شما به فردی اجازه دهید ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگوید.
او خطاب به طلاب حاضر در درس عنوان کرد: شما می دانید که در دروس حوزه، مرتب حرف های تازه و مطابق نیازهای روز زده می شود،اما این فرد عنوان می کند ۴۰ سال است حرف های تازه در حوزه زده نشده است، اینجا برخی گمان پیدا کردند که درون نظام هم افرادی بر ضد حوزه هستند.
آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تاسیس اولین حوزه علمیه توسط شیخ طوسی و فراز و نشیب های آن در طول هزارسال گفت: حوزه نباشد هیچ چیزی نیست؛ اما بدانید خدا و امام زمان حافظ حوزه هستند.
او در ادامه توجه حوزویان را به سه نکته جلب کرد و ادامه داد: نکته اول اینکه حوزویان دست اتحاد به یکدیگر داده و متحد شوند؛ نغمه خلافی در حوزه نباشد. دوم اینکه مسائل روز و مستحدثه را همه بدانند و پاسخ شبهاتی که از سوی وهابیت و غیر وهابیت مطرح می شود را بدانند.
این مرجع تقلید در توصیه سوم از حوزویان خواست که زی طلبگی و حوزوی را فراموش نکنند و تاکید کرد: در خانه ها، مسافرتها و در همه چیز زی طلبگی را فراموش نکرده و بهانه دست دشمن ندهید.
او یادآور شد: امید است خداوند توفیق دهد این میراث را حفظ کرده و بهتر از سابق تحویل آیندگان دهیم. در زمان آیت الله العظمی بروجردی ۴۰۰۰ نفر در حوزه بودند اما امروز ۶۰ هزار نفر مشغول درس و بحث در حوزه هستند. در آن زمان یک حوزه خواهران نبود اما امروز ببینید چقدر خواهران طلبه داریم که حتی برخی به مرحله درس خارج رسیده اند.
منبع:شفقنا