معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

قال أبو جعفر محمد الباقر عليه السلام: في حكمة آل داود: ينبغي للمسلم أن يكون مالكا لنفسه، مقبلا على شأنه، عارفا بزمانه (بأهل زمانه)، فاتقوا الله ولا تذيعوا حديثنا...
1- خويشتن دارى 2- تمركز در كار و وظيفه خويش 3- عارف به زمان (به أهل زمان)
هدف؛ آگاهي از احوال زمان و انجام مسؤوليت در برابر آن است، نقل گزارشي علامت تأييد (كليات؛ چه برسد جزئيات؛ يا تعبيرات آن) نيست، و صرفا جهت اطلاع از فضا و محيط موضوع مى باشد، نشر مطالب صرفا براى آگاهى و تأمل و تفكر و شناخت محيط و افراد و امكانات و موانع بوده، و همه براى حصول انگيزه كافي جهت تلاش براى مقصد اعلى است،

مديران انجمن: نبض زمان, نبض زمان, نبض زمان

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:44 am

علی مطهری: خواب مجلس سنا را برای مجمع تشخیص مصلحت نظام دیده‌اند


چکیده : ظاهراً عناصری در مجمع تشخیص از فرصت بیماری آیت الله شاهرودی استفاده کرده‌¬اند و خواب مجلس سنا را برای این نهاد دیده‌اند ولی این خواب بدون تغییر قانون اساسی تعبیر نمی-‌شود
علی مطهری در یادداشتی که در اختیار عصر ایران قرار داد، نوشت:
روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیحی درباره اقدام غیرقانونی این مجمع در خصوص ماده (۱) لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی داده است که نه تنها قانع کننده نیست بلکه عذر بدتر از گناه است .
این روابط عمومی در توضیح خود آورده است که منظور دبیر مجمع این نبوده که ماده (۱) این لایحه برای اصلاح به مجلس ارسال شد بلکه خود مجمع این ماده را اصلاح کرده است و نیازی به ارسال به مجلس نیست.
معلوم نیست مجمع تشخیص طبق کدام اصل از اصول قانون اساسی این حق را برای خود قائل شده است که مصوبه مجلس را تغییر بدهد و اصلاح کند.
مجمع طبق اصل ۱۱۲ قانون اساسی صرفاً حق داوری میان نظر مجلس و شورای نگهبان را دارد و باید یکی از آن دو را انتخاب کند و حق هیچ گونه دخل و تصرفی در مصوبه مجلس را ندارد.
ظاهراً عناصری در مجمع تشخیص از فرصت بیماری آیت الله شاهرودی استفاده کرده‌¬اند و خواب مجلس سنا را برای این نهاد دیده‌اند ولی این خواب بدون تغییر قانون اساسی تعبیر نمی¬‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان: با جرأت می‌گویم که مرحوم آیت‌الله هاشمی اصلاً رد صلاحیت نشدند!/ مصلحی برخلاف گفته آیت‌الله هاشمی گفت: «من به شورای نگهبان نیامده‌ام که درباره آقای هاشمی صحبت کنم»/ برای حفظ حرمت مرحوم هاشمی از لاریجانی و روحانی دعوت کردیم که از ایشان بخواهند اگر مایلند، انصراف دهند!

دولت عريض و طويل بيشتر هم كارايي ندارد هم بخش عمده بودجه را مصرف مي كند هم كارش كند است هم منابع مالي كشور هدر مي رود
علی لاریجانی، رییس‌مجلس شورای اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۲ آذر (سوم دسامبر) در یک نشست مطبوعاتی با رسانه‌های داخلی و خارجی شرکت کرد. او در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در مورد پولشویی گفت: «نکته آقای ظریف درباره پولشویی مقدمه و مؤخره‌ای داشت که در ابتدای آن اعلام کردند کسانی که در مورد لایحه CFT براساس عقاید خود صادقانه نظر می‌دهند و برخی هم ممکن است تحت‌تأثیر باشند که به نظرم موضوع دومی را اگر نمی‌گفتند بهتر بود و سیاستمداران می‌توانند برخی موضوعات را نگویند.»

لاریجانی در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی در مورد ساز و کار مالی ویژه اروپا در رابطه با ادامه تبادلات تجاری با ایران عنوان کرد: «سازوکارهای مالی اروپایی ها به خاطر فشار آمریکایی‌ها با سختی مواجه شده اما آنها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن اینکه مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است.»
"مصرف برجام بستگی به شرایط دارد"

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «از چهار لایحه مربوط به FATF ، یک لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و دو لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در کمیسیون برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می‌شود و اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تایید به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد.»
لاریجانی درباره ادامه حضور در برجام گفت که باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که "ما نیز همچون آمریکا حق خروج از این معاهده را داریم اما مصرف کردن این حق بستگی به شرایط دارد."

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس بحث دستگاه عریض و طویل بوروکراسی در ایران را یکی از چالش‌های اساسی کشور خواند و گفت: «یکی از علل وجود چالش ها در کشور دولت پهن پیکری است که هزینه زیادی برای کشور به بار می آورد و این حجم از گستردگی منابع کشور را کاهش می دهد.» او با اشاره به اینکه تا پایان زمان اجرای برنامه ششم باید ۱۵ درصد از حجم دولت کم شود، اظهار داشت: «حتی لازم است بیش از اینها از حجم دولت کاسته شود تا دولت با چابکی بیشتری فعالیت کند.»
بحث فربه‌بودن دولت در ایران بیش ازیک دهه است که مطرح است، ولی تصمیمی اساسی در مورد آن گرفته نمی‌شود. حسن روحانی، اردیبهشت امسال در این باره گفت: «دولت باید خودش را سبک کند، با این وضعیت دویدن که هیچ، راه رفتن هم برای دولت سخت است و باید عصا و ویلچر برای دولت بگیریم؛ دولت باید سبک تر و چابک تر شود.»
در سال‌های اخیر سهم بودجه جاری نسبت به بودجه عمرانی دائما افزایش یافته و دولت به دلیل ناتوانی در تامین بودجه دائما با کسری بودجه روبرو بوده است. بخش عمده بودجه جاری صرف هزینه‌های دولت و دستگاه بوروکراسی و بازنشستگان آن می‌شود.

«ایران مشکل اخلاق سیاسی دارد»
اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و بحث کوچک سازی دولت گرچه از یک دهه پیش در جریان بوده ولی به گفته ناظران به سبب مقاومت‌ها و رانت‌هایی که طیف‌های مختلف قدرت در حفظ شرایط موجود داشته‌اند، پیشرفت چندانی در زمینه آن مشاهده نمی‌شود یا حداکثر به "خصولتی" شدن بخشی از اقتصاد ایران انجامیده است.
رئیس مجلس ایران سپس در پاسخ به سوالی پیرامون چرایی شفاف‌نبودن آرای نمایندگان مجلس گفت: « شفافیت باید انجام شود اما موضوع مهمتر حریت نمایندگان است، باید کاری شود تا حریت نمایندگان حفظ شود، (ولی) ما در مریخ صحبت نمی‌کنیم، در ایران هتاکی و فشار وجود دارد. در کشور از این مسائل وجود دارد و برخی می‌ترسند و عده‌ای نمی‌ترسند.
لاریجانی گفت: «برخی نمایندگان از شهرهایی آمده‌اند که با هر اعلام نظری برایشان مشکل ایجاد می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرند، باید فرهنگ رفتاری تغییر کند، متأسفانه با مشکل اخلاق سیاسی در ایران مواجه هستیم. »
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:45 am

معماي رد صلاحيت هاشمي


Image
آیت الله هاشمی در گفت و گویی با سایت «انتخاب»‌ که در مهرماه ۹۴ منتشر شد، با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ گفت: «وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند» حالا بعد از ۳ سال از انتشار مصاحبه و دو سال پس از رحلت آيت الله هاشمی، کدخدایی به این اظهارات واکنش نشان داده است. كه رد صلاحيت نبود!!!! عدم مصلحت بود!!!!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عباسعلی کدخدایی درباره ‌مهم‌ترین موارد قانونی که نیاز به بازبینی دارد، گفت: در بررسی صلاحیت گفته شده «عدم اعتقاد و التزام به اسلام» اما تعیین نشده حداقل و حداکثر آن کجاست؟ چه ملاک عینی برای آن داریم؟ طبیعتاً ما هم بر اساس تشخیص خودمان عمل می‌کنیم. آقایان فقها و حقوقدان‌ها تلاش می‌کنند حقی از کسی تضییع نشود اما بر اساس برداشت اعضای شورای نگهبان بند یک یا دو ماده ۲۸ اجرایی می‌شود. وقتی این‌گونه است افراد معترض می‌شوند و حق هم دارند اعتراض کنند.
به گزارش «انتخاب» ، او افزود: ما از قانونگذار درخواست کردیم ملاک‌های عینی این بند را برای ما روشن کند و دست‌ کم این میدان وسیع که الان شامل می‌شود، مقداری محدودتر و جزئی‌تر شود تا من به عنوان نامزد انتخابات و شورای نگهبان به‌ عنوان بررسی‌کننده یا حتی هیات‌های اجرایی بتوانند بهتر و روشن‌تر ارزیابی و نتیجه را اعلام کنند.
او در پاسخ به این سوال که برداشت خودش یا اکثریت اعضا از «التزام عملی به اسلام» چیست، پاسخ داد: چون در این مدت چهره‌های روحانی زیادی را دیدیم که به این دلیل رد صلاحیت شده‌اند. حتی در مورد آیت‌الله هاشمی هم چنین چیزی گفته شد. یا قبل‌تر از ایشان چهره‌هایی مثل مرحوم بازرگان یا ابراهیم یزدی که کسی در متشرع بودن آنها تردیدی نداشت، به این دلیل رد صلاحیت شدند. اینجا همان قسمتی است که عملکرد خود اعضای شورای نگهبان مورد توجه قرار می‌گیرد. چطور آنها سخت‌گیرانه‌ترین حالت را در برداشت خود لحاظ می‌کنند و آن را هم در مورد افراد و چهره‌های خاص اعمال می‌کنند؟ طوری که افکار عمومی قانع نمی‌شود و به همین دلیل گفته می‌شود که عملکرد شورای نگهبان سیاسی است.

کدخدایی که با کارگزاران صحبت می کرد، درباره این دیدگاه مرحوم آیت الله هاشمی که گفته وزیر اطلاعات وقت به شورای نگهبان آمده و توضیحاتی درباره رشد آرای ایشان در نظرسنجی‌ها داده و بیان کرد اگر او را تأیید کنید همه رشته‌های ۱۰ ساله ما پنبه خواهد شد، نیز گفت: من هم این مطالب را شنیدم. خیلی ساده‌انگارانه است که فرض کنیم مقامی به شورای نگهبان می‌آید و می‌گوید ایشان رأی می‌آورد و شورای نگهبان هم او را رد صلاحیت کند. خب در این صورت اصلاً شورای نگهبان نداریم. بلکه تعدادی آدم داریم که نه خدا سرشان می‌شود نه قانون و نه شرع و اینجا نشسته‌اند تا هر کسی حرفی زد بر آن اساس عمل کنند. فکر نمی‌کنم چنین تصوری درست باشد که شورای نگهبان را به اندازه یک جمع فرصت‌طلب تابع هوا و هوس و تابع معادلات ناسالم تلقی کنیم. اصلاً ما در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت نداریم. پس با جرأت می‌گویم که مرحوم آقای هاشمی اصلاً رد صلاحیت نشدند.»

وی ادامه داد: آن زمان آقای مصلحی به شورای نگهبان آمد و مباحث کلان کشوری را مطرح کرد حتی کسی از ایشان سؤال کرد شما نظرتان به آقای هاشمی منفی است که ایشان جواب داد: من اصلا نیامده ام درباره آقای هاشمی صحبت کنم، ایشان درباره جریانات کلان کشور و تهدیداتی که کشور دارد و فضای انتخابات صحبت کرد.
کدخدایی افزود: تنها کاری که انجام دادیم این بود که برای حفظ حرمت مرحوم هاشمی و برخی افراد دیگر از دو نفر بزرگان آقای لاریجانی و روحانی دعوت کردیم که از ایشان بخواهند اگر مایل هستند انصراف دهند این کار را انجام دهند و ما نتیجه را اعلام نکنیم که ایشان انصراف ندادند.

آیت الله هاشمی در گفت و گویی با سایت «انتخاب»‌ که در سال ۹۴ انجام شد با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ گفت: «وزیر وقت اطلاعات در زمان بررسی صلاحیت‌ها، به شورای نگهبان رفته و گفته که ما صبح و ظهر و شب به طور مرتب آرای آقای هاشمی را رصد می‌کنیم که ساعت به ساعت بالا می‌رود و الان به هفتاد درصد رسیده است و در این چند روز تا انتخابات اگر همین‌طور بالا برود، ایشان از 90 درصد بالاتر می‌رود و ما مصلحت نمی‌دانیم. چون اگر ایشان بیاید، همه‌ی رشته‌های دوره‌های ما را پنبه می‌کند.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:46 am

.
.
احوال پيشرفتهاى نظامي يا تكنولوژيك (دخيل در تشخيص و تحليل)

.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:47 am

هویت انسان ها در خطر است؟
تصاویری باورنکردنی که قدرت هوش مصنوعی را نشان می دهند


قدرت هوش مصنوعی لحظه به لحظه در حال افزایش است و این قدرت گاهی ترسناک به نظر می رسد. یکی از جدیدترین نمونه های قدرت هوش مصنوعی را می توان به واسطه تصاویر درک کرد که توسط هوش مصنوعی طراحی شده اند.

Image

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
قدرت هوش مصنوعی لحظه به لحظه در حال افزایش است و این قدرت گاهی ترسناک به نظر می رسد. یکی از جدیدترین نمونه های قدرت هوش مصنوعی را می توان به واسطه تصاویر درک کرد که توسط هوش مصنوعی طراحی شده اند.
به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، بررسی هوش مصنوعی در گذر زمان نشان می دهد که هوش مصنوعی با سرعتی باور نکردنی در حال پیشرفت است.
آیا باور می کنید، افرادی که در سمت راست تصویر زیر قرار دارند واقعی نیستند؟ آنها محصول یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی هستند. چهره های سمت چپ توسط هوش مصنوعی در سال 2014 ساخته شده اند و در سمت راست، هوش مصنوعی در سال 2018 تصاویر را ساخته است.
Image
این تصاویر باورنکردنی نشان می دهد که ییشرفت در هوش مصنوعی با سرعتی بسیار بیش از تصور ما انجام می شود. تا آنجا که اغلب دشوار است بتوانیم این رشد و پیشرفت را به شکلی دقیق دنبال کنیم. اما نگاهی به تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی نشان می دهد که قرار است توسط هوش مصنوعی غافلگیر شویم و چه بسا هویت ما در خطر باشد.
در تصویر مذکور می توانید ببینید چه چیزهایی در عرض چهار سال گذشته پیشرفت داشته و همانقدر که این تصاویر واضح تر و منطقی تر می شوند، هوش مصنوعی نیز به هویت، ادراک و نگرش انسانی نزدیک تر می شود.

این چهره های واقع گرایانه کار محققان انویدیا است. آنها در مقاله ای که هفته گذشته به طور عمومی به اشتراک گذاشته اند این تغییرات را سرفصلی بر دنیای چهره نگاری هوش مصنوعی می دانند.
جالب تر اینکه این چهره های جعلی را می توان به راحتی سفارشی سازی کرد. مهندسان انویدیا یک روش شناخته شده را به عنوان انتقال چهره به کار خود متصل کردند، که ویژگی های یک تصویر را با تصویری دیگر ترکیب می کند. شاید این نوع ویژگی را پیش از این در برخی برنامه های فیسبوک دیده باشید که مثلا چهره شما را در یک اثرهنری یا مثلا در تابلویی کوبیسم وارد می کند.
با استفاده از این شیوه انتقال چهره، محققان شرکت انویدیا، موفق شدند چهره ها را تا حد زیادی سفارشی سازی کنند. برای مثال در تصویر زیر، تصویر منبع یک شخص واقعی (ردیف بالا) ویژگی های صورت شخص دیگری (ستون سمت راست) را به آن اعمال می کند. صفات مانند پوست و مو با هم ترکیب می شوند، و بی نهایت چهره جدید خلق می شود.
Image
اما آیا این اقدام کاملا بی خطر است؟ کارشناسان فناوری در چند سال گذشته بارها هشدار داده اند که چطور هوش مصنوعی می تواند امنیت جامعه را به خطر بیندازد و حتی سیستم قانونگذاری را دور بزند. این هشدارها نباید نادیده گرفته شود. این روزها ساخت سایت های مستهجن، ویدئوهای جعلی و حالا هم تصاویر غیرواقعی بسیار رایج شده و برهمین اساس است که عده ای می گویند وارد عصر آخرالزمان اطلاعات شده ایم یا به آن بسیار نزدیکیم.
Image
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:47 am

واکنش چین به دستور تشکیل فرماندهی فضایی توسط ترامپ: فضا را تسلیحاتی نکنید


همان طور که روز گذشته در دیجیاتو خواندید، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده فرمان تشکیل فرماندهی فضایی این کشور را صادر کرد تا در کنار مراکزی نظیر فرماندهی کل و فرماندهی سایبری، به یازدهمین شاخه رزمی وزارت دفاع ایالات متحده تبدیل شود.
چین نسبت به راه اندازی مسابقه تسلیحاتی فضایی ابراز نگرانی کرده است

حالا چین در واکنش به اقدام مذکور، از تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرده و از کشورهای جهان (به خصوص ایالات متحده) خواسته محیط فضا را تسلیحاتی نکنند. خانم چونیینگ هووا سخنگوی وزارت خارجه چین طی یک نشست خبری، با اشاره به تلاش های صلح آمیز کشورش در فضا، مخالفت جمهوری خلق چین با نظامی شدن فضای خارج از اتمسفر زمین و راه اندازی مسابقه تسلیحاتی فضایی را اعلام کرد.
لازم به ذکر است که این نخستین اقدام ایالات متحده برای ایجاد محیط نظامی در فضا نبوده و پیش از این ترامپ دستور تشکیل شاخه نظامی جدیدی تحت عنوان «نیروی فضایی» را هم داده بود. این شاخه در کنار نیروی دریایی، نیروی زمینی، نیروی هوایی، سپاه تفنگداران دریایی و گارد ساحلی، ششمین نیروی نظامی ایالات متحده خواهد بود.

البته طرح نیروی فضایی هنوز نهایی نشده و باید به تصویب کنگره برسد. در ضمن مخالفت هایی هم از سوی مقامات وزارت دفاع و برخی حقوقدانان با طرح ترامپ اعلام شده که تشکیل نیروی فضایی را یک هزینه اضافی و بالا رفتن حجم کارهای اداری و کاغذبازی می دانند.

لازم به ذکر است که فرمان دیروز رئیس جمهور ایالات متحده برای تشکیل فرماندهی فضایی با بحث نیروی فضایی متفاوت بوده و طرح تأسیس فرماندهی فضایی به عنوان یازدهمین پایگاه منطقه ای ایالات متحده، به منظور مقابله با تهدیدات چین و روسیه برای نابود کردن ماهواره های آمریکایی ارائه شده است.
گفتنی است چینی ها در چند سال اخیر حضور خود را در فضا گسترش داده اند که این موضوع (در کنار حضور روسیه) از طرف ایالات متحده نوعی تهدید قلمداد شده و احتمالاً در آینده شاهد رویارویی دوباره این کشورها بر سر مسئله فضا با یکدیگر باشیم.
منبع:
Daily Mail
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:48 am

توسط نوجوان فرانسوی: تبدیل (جزء13) قرآن به DNA و تزریق آن به خودش


Image
پیشرفت بی وقفه فناوری امکان پیاده سازی آزمایش های جالب و مهیجی را روی بدن فراهم ساخته اما تزریق DNA به خاطر ریسک بسیار بالا موردی نیست که همه به آن علاقه داشته باشند، با این حال یک دانش آموز فرانسوی دست به اینکار زده است.
«ادرین لوکاتلی»، دانش آموز دبیرستانی ساکن فرانسه با انتشار مقاله ای مدعی شده که پروتئین های DNA را بدون اطلاع دقیق از خطرات جانبی آنها به خودش تزریق کرده است. علاوه بر این ظاهرا وی شخصا با تبدیل متون مذهبی کتاب مقدس «سِفر پیدایش» و قرآن به بلاک های سازنده DNA توالی های مورد نظر را تهیه کرده است.

«دئوکسی ریبونکلئید اسید» یا DNA درشت مولکولی است که اطلاعات مربوط به ژن ها و روش کار ارگان زنده در آن ذخیره شده است. مطالعات جدید نشان داده که می توان هر نوع داده ای را به چهار عنصر DNA يعنی آدنين، گوانين، سيتوزين و تيمين (ACGT) تبدیل کرده و در DNA ذخیره کرد. انگیزه لوکاتلی از تزریق DNA به خودش نیز بررسی همین مساله بوده است:
از آنجا که امکان تبدیل اطلاعات دیجیتال به DNA وجود دارد می خواستم احتمال تبدیل متن مذهبی به DNA و تزریق آن به موجودی زنده را بررسی کنم.

ادرین برای انجام این آزمایش سه مرحله را انجام داده است. در مرحله اول هر کاراکتر از جز سیزدهم قرآن را با یکی از حروف A ،C ،G و T جایگزین کرده تا رشته ای طولانی از بلاک های سازنده ایجاد شود. در مرحله دوم از طریق یک ابزار آنلاین مجانی که توالی DNA را به دستور توالی پروتئین ترجمه می کند، نحوه ساخت پروتئین تزریقی را دریافت کرد. وی در مرحله سوم و نهایی نیز پروتئین مذکور را در آزمایشگاه تولید کرده است.

بعد از آماده شدن پروتئین هر کدام از متون مذهبی کد شده را به یکی از ران‌هایش تزریق کرد اما ظاهرا به جز چند روز درد کشیدن، عواقب و اثرات جانبی دیگری دامنگیر این نوجوان نشده است. با توجه به ریسک بالای تزریق پروتئین های دست ساز و با نادیده گرفتن چند روز درد کشیدن باید ادرین را بسیار خوش شانس بدانیم.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:49 am

اقلیم‌شناس آمریکایی: آنها که می‌گویند "جنگ اقلیم" نداریم، "ساده‌لوح" هستند
معرفی ۱۰ فناوری دستکاری اقلیمی


متخصص آمریکایی حوزه‌ی دستکاری اقلیمی تصریح کرد: ما در چندین مورد از جمله جنگ ویتنام، مزارع نیشکر کوبا، و همچنین در چین و شوروی از نزول باران جلوگیری می‌کردیم. حالا شما اگر فکر می‌کنید الآن چنین چیزی احتمال ندارد واقعاً ساده‌لوح هستید.
[rimg]Image[/rimg]

خبرگزاری تسنیم ؛ گروه اقتصادی؛ پرونده «جنگ جهانی غذا» ــ بخش بیست و نهم

بررسی ویژه: «نبرد اقلیمی» - بخش اول
چندی است در ایران اظهارات کارشناسی متناقضی در خصوص تعمد یا دخالت خارجی در تغییرات اقلیمی، یا به‌اصطلاح رایج «جنگ اقلیمی» بالا گرفته است. در این موضوع، طیف گسترده‌ای از نظرات کارشناسی وجود دارد. در یک سو، نهادهای صیانتی - مانند سازمان پدافند غیرعامل - دخالت خارجی در شرایط فعلی ایران را محتمل ارزیابی می‌کنند؛ از سوی دیگر کارشناسان کلاسیک کشور - مانند سازمان هواشناسی و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - به‌کلی منکر این موضوع هستند و حتی بر طرح کنندگان موضوع خرده می‌گیرند.

Image
نظر سردار جلالی درباره‌ی جنگ اقلیمی
موضوع تغییرات اقلیمی با کلیدواژه‌ی «ابردزدی»، اولین بار توسط غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در 11 تیرماه 1397 مطرح شد. بلافاصله پس از یک روز، در تاریخ 12 تیرماه، عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، بر سردار جلالی - به دلیل ورود در حوزه‌ی غیرتخصصی‌اش - خرده گرفت، و با وجود اینکه تغییرات اقلیمی را تأیید کرد، نظرات وی را مردود دانست. یک روز پس از آن، 13 تیرماه، داوود پرهیزکار، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز صراحتاً در این خصوص اعلام نظر کرد؛ وی نیز نظر سردار جلالی را "فاقد مبنای علمی ارزیابی" کرد. پس از این تاریخ، موجی از اظهارنظرها توسط کارشناسان مختلف،‌ در رسانه‌ها مطرح شد که به رد یا تأیید «عمدی بودن تغییر اقلیم ایران» پرداختند.

Image
Image
Image

موجی از نظرات کارشناسان به محوریت سازمان محیط‌زیست و سازمان هواشناسی در رد جنگ اقلیمی
کارگروه پرونده‌های ویژه‌ی خبرگزاری تسنیم ،‌ طی روزهای آینده، ذیل پرونده‌ی «جنگ جهانی غذا» بررسیِ ویژه‌ای در این زمینه انجام خواهد داد تا ابعاد مسئله برای نخبگان و آحاد مردم روشن شود. در بررسیِ این موضوع به متنها، فیلمها و مؤلفه‌های بسیار قابل توجهی برخوردیم که به نظر می‌رسد برای خوانندگان خبرگزاری تسنیم نیز جذاب خواهد بود.
برای اولین شماره، متن و فیلم اظهارات جیم لی - فعال محیط زیستی و اقلیم‌شناس آمریکایی - در نظر گرفته شده که ذیلاً تقدیم خوانندگان می‌شود.

جیم لی، محقق حوزه‌ی دستکاریهای اقلیمی است؛ وی خود می‌نویسد: من هفت سال گذشته‌ی زندگی‌ام را به درک و گزارش حقیقت، درباره‌ی تاریخ طولانی تغییرات آب و هوا اختصاص داده‌ام.
وی با بیان اینکه ادعای ایران درباره‌ی دستکاری اقلیمی، برای ما که جنگ اقلیمی را پیگیری می‌کنیم تعجبی ندارد، تأکید کرد: چنین احتمالی وجود دارد.
مدیر وب‌سایت «کلایمت ویور» با اشاره به مستندات و مقالات منتشر شده درباره‌ی پروژه‌ی «نیل آبی» که توسط سازمان سیا با هدف نابودی مزارع نیشکر کوبا انجام شد خاطرنشان کرد: در این پروژه باران ابرها، قبل از اینکه به کوبا برسند، بیرون کشیده شده است.
وی ادامه داد: سیا با قاطعیت منکر استفاده از تغییرات اقلیمی در هر جایی - غیر از ویتنام! - شده است.
این فعال محیط زیست در ادامه به ابعاد بزرگتری از این پروژه اشاره کرد و افزود: هدف از پروژه‌ی «نیل آبی»، تغییرات اقلیمی در سه دولت کوبا، چین و شوروی بود تا محصولهای این سه کشور را نابود کنند و آشوبهای سیاسی ایجاد کنند.
وی در ادامه درخصوص احتمال به‌کارگیری چنین فناوری‌ای برای ایران خاطرنشان کرد: می‌دانید؟ من طرفدار ایران نیستم، اما هر طور فکر کنید، احتمال این موضوع وجود دارد.
این اقلیم‌شناس آمریکایی ادامه داد: رئیس سازمان هواشناسی ایران گفته این شرایط یک تغییر اقلیمی است نه جنگ اقلیمی؛ اما کسانی که گذشته را فراموش کنند، (و عبرت نگیرند) محکوم به تحمل تکرار آن هستند.
وی با اشاره به مقالات متعدد کنشهای سیا در زمینه‌ی دستکاری اقلیمی، آمریکا را - بجای اسرائیل - بازیگر اصلی این موضوع دانست، و اضافه کرد: سیا این فناوری را در انحصار خود دارد؛ حتی کاناداییها برای استفاده، ناچارند به سیا در خواست بفرستند.
این محقق حوزه‌ی دستکاریهای اقلیمی همچنین به پیام نتانیاهو درباره‌ی موضوع آب ایران اشاره کرد، و افزود: این اگرچه در ظاهر به‌عنوان یک نیت خیرخواهانه نشان داده می‌شود اما این نوع همدردی نتانیاهو، در واقع «جاسوس‌بازی» است. چرا که این نوع همدردی و حل مشکل، اهرم فشاری به همراه خواهد آورد.
وی تصریح کرد: فناوری دستکاری اقلیمی ما در حال دزدیدن بارانهایی است که به سمت ایران می‌روند؛ آن‌وقت پیام می‌دهند ما به شما تجهیزات می‌دهیم که مقدار فراوانی آب برای شما به همراه داشته باشد.
جیم لی کارشناسان سازمان هواشناسی ایران را مورد خطاب قرار داد و گفت: برای هواشناسان ایرانی که می‌گویند این موضوع نمی‌تواند اتفاق افتاده باشد می‌گویم یک شرکت به نام «آکواس» وجود دارد که مدعی است فناوری تغییر اقلیم را در اختیار دارد و از ایستگاههای زمینی برای ایجاد امواج الکترومغناطیسی برای هدایت ابرها در آسمان استفاده می‌کند.
وی افزود: پس آیا می‌توان رودخانه‌ها را از آسمان هدایت کرد یا ابرها را از ایران دور کرد؟ بر طبق گفته‌های صاحبان این فناوری من می‌گویم: بله. امکانش هست.
مدیر وب‌سایت کلایمت ویور ادامه داد: ما نگرانی ایران را قبل از این هم دیده‌ایم؛ به همین دلیل من پیش از این مقاله‌ای نوشتم و 10 فناوری را که برای این منظور استفاده می‌شود نشان داده‌ام. ما در سال 1962 و 1969 این فناوری را در اختیار داشتیم و استفاده کردیم؛ که با فناوریهای امروزی ما قابل قیاس نیست.
جیم لی در پایان تأکید کرد: این یک حقیقت است که دستکاری اقلیمی اتفاق افتاده است.

فیلم؛ جیم لی از تغییرات آب و هوایی می‌گوید
توضیح: جیم لی در مقاله‌ای مجزا {اینجا} 10 فناوری دستکاری اقلیمی را این گونه برمی شمرد: گرمایش یونوسفریک، راکت های صوتی، ماهواره، لیزر، بارور کردن ابرها، یونیزه کردن ابرها، تزریق ایروسول استراتوسفریک، ایجاد ابر، و هدایت جریان ابر در آسمان.
این مسئله در روزهای آینده در مطلبی جداگانه به تفصیل بررسی خواهد شد.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:50 am

.
احوال قوميتها، اتباع مذاهب، مسالك و اديان ديگر / زندانيان تبعيديان در ايران

.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:53 am

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن اسلامی در چهارمین نشست اندیشه‌ورزی مباحثات:
تفکیکی‌ها در نقد، بی‌اخلاقی می‌کنند؛ به حدیث هم التزامی ندارند
«الحیات» نمونه عالی سلطه‌‌ی تفکر چپ در ایران است

Image

مصطفی صالحی
روز دوشنبه، بیست‌ و دوم مرداد ۱۳۹۷ چهارمین نشست از نشست‌های اندیشه‌ورزی مباحثات، در دفتر سایت مباحثات گردید. موضوع این جلسه، معرفی و نقد کتاب «سودای تفکیک» بود و ارائه دهنده‌ی این نشست، نویسنده‌ی کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن اسلامی بود. در ادامه، گزارش از این نشست را می‌خوانید.
بنده نیز مانند سایر دانش‌پژوهان و به‌عنوان یک طلبه، از ابتدای تحصیلاتم، از منابع فکری متعددی بهره‌مند شدم و از افردای همچون شهید مطهری، علامه طباطبایی و نیز استاد حکیمی استفاده کردم؛ از جمله کتاب دو جلدی یادنامه‌ی علامه امینی و یا کتاب دانش مسلمین استاد حکیمی را خواندم. بعد از انقلاب، پس از آن‌ که کتاب الحیات ایشان منتشر می‌شد، جلد اول آن را خواندم و البته کم‌کم از آثار ایشان فاصله گرفتم. در سال ۱۳۸۰ برخی از دوستان مترصد انتشار یادنامه‌ای برای استاد حکیمی بودند و از بنده هم خواستند مطلبی بنویسم. بنده هم پذیرفتم که در مورد کتاب الحیات، مطلبی با عنوان «الحیات، زندگیست» بنویسم.
تا آن زمان، شش جلد از الحیات منتشر شده بود و بنده که این مجلدات را مرور می‌کردم، حس کردم به‌عنوان یک دانشجوی فلسفه، آن تعلق خاطر اولیه را به این‌گونه افکار ندارم و از آن، فاصله گرفته‌ام و به برگزار کنندگان آن یادنامه اعلام کردم که از نوشتن مقاله، منصرف شده‌ام؛ ولی آن دوستان گفتند که اشکالی ندارد و شما مقاله‌ی انتقادی خود را بنویسید تا در کنار سایر مقالات که مدافعانه هستند، منتشر کنیم.

بنده هم مقاله را نوشتم و نام آن را هم به «الحیات و رؤیای خلوص» تغییر دادم. مقاله بر این ایده استوار بود که آرمان کتاب الحیات که ارائه‌ی مکتبی خالص و ناب و بدون استفاده از یافته‌های بشری ازجمله فلسفه است، ناشدنی است. در نهایت هم مقاله‌ی بنده توسط دوستان برگزارکننده‌ی یادنامه، منتشر نشد. بنده هم به مرور و با مراجعه‌ی هرچه بیش‌تر به آثار استاد حکیمی و نیز صحبت‌های دوستانه‌ی شفاهی با مدافعان ایشان، مقاله‌ام را کامل نمودم و در نهایت هم آن را در قالب کتاب رؤیای خلوص در سال ۱۳۸۳ منتشر کردم. البته قبل از چاپ آن هم از ناشر خواستم که کتاب را به مدافعان مکتب تفکیک بدهد تا بخوانند و اگر کسی از آن ها نیز مقاله‌ای در نقد بنده دارد، بنویسد تا در این کتاب چاپ شود؛ هرچند این پیشنهاد عملی نشد.

این کتاب دو بخش دارد و بنده در بخش نخست این ایده را مطرح کردم که اصولاً آیا تفکیک بین سه جریان معرفتی ممکن است و انسان می‌تواند از همه‌ی یافته‌ها و مکان و زمانه‌ی خود فراتر برود و خود را به سرچشمه‌ی وحی برساند؟ در بخش دوم کتاب نیز به دلیل آزردگی‌ای که از طرفداران مکتب تفکیک داشتم، به بررسی اخلاقی این مکتب پرداختم؛ چرا که این افراد برای تأیید مدعای خود، از شیوه‌های نامقبولی بهره می‌گرفتند. برای مثال، بنده از ابتدای طلبگی خوانده و آموخته بودم که علامه طباطبایی طرفدار فلسفه است و اصول فلسفه و بدایة الحکمة و نهایة الحکمة نوشته است؛ ولی در کتاب‌های تفکیکیان با این ادعا مواجه می‌شدم که علامه صراحتاً و بارها گفته جمع بین برهان و قرآن و عرفان، ناممکن است! یا این ادعا که علامه گفته بنی‌امیه برای بستن درب خانه‌ی اهل‌بیت، فلسفه را رواج داده‌اند! در حالی‌که اساساً حرف علامه تقطیع و تحریف شده بود؛ یا ادعای این مطلب که آقای مطهری، ملاصدرا را تفکیک کرده است! در حالی‌که واقعاً چنین نبوده است.

Image
در ادامه، بنده به دلایلی مانند ادعاهای استاد حکیمی و دیگر طرفداران تفکیک، ترغیب شدم که این مباحث را ادامه دهم و بعد از انتشار هر دوجلدِ کتاب الهیات الهی، الهیات بشری از سوی استاد، هر دو جلد را با دقت خواندم و مقاله‌ای با عنوان «الهیات الهی، الهیات بشری، نقدی روش‌شناختی» نوشتم و تک‌تک اقوال ایشان را بررسی کردم؛ از جمله این ادعا که ایشان گفته‌اند خواجه نصیر طوسی در شرح اشارات گفته که فلسفه، انسان را گمراه می‌کند؛ در حالی‌که چنین نبود و خواجه نصیر در این کتاب گفته خواندن فلسفه برای کسی‌که مقدمات آن را ندارد، مضر است.

بعدها کتاب کاربرد قیاس در اصول و فروع دین منتشر شد که در تأیید یکی از آموزه‌های مکتب تفکیک بود و بنده هم آن را خواندم. میرزا مهدی اصفهانی با قیاس فلسفی (تمثیل) مخالف بود و آن را کار شیطان می‌دانست. می‌دانید که قیاس بر دو نوع فلسفی و فقهی است و آقای دینانی هم در یکی از آثار خود می‌نویسد میرزا، این دو قیاس را خلط کرده است و قیاس فقهی است که باطل می‌باشد؛ در حالی‌که نویسنده‌ی کتاب کاربرد قیاس در اصول و فروع دین تأکید می‌کند که میرزا این دو نوع را خلط نکرده و او مطلقاً قیاس را باطل می‌داند. همچنین در این کتاب ادعا شده بود که شهید مطهری در کتاب منطق خود که با نام «آشنایی با علوم اسلامی» منتشر شده است، صراحتاً گفته قیاس، کاشفیت ندارد؛ در حالی‌که می‌دانیم چنین نیست و اتفاقاً آقای مطهری منطق تدریس می‌کردند و آن اشکال قدیمیِ واردشده به قیاس را نیز در انتهای کتابشان پاسخ داده‌اند و آن را رد کرده‌اند. همین بی‌اخلاقیِ نویسنده‌ی کتاب کاربرد قیاس در اصول و فروع دین موجب شد بنده نقدی را با عنوان «آیا قیاس فقهی، همان قیاس منطقی است؟» نوشتم و در مجله‌ی «آینه‌ی پژوهش» هم چاپ شد. البته غیر از این‌ها، نوشته‌هایی از این دست را در رد برخی از ادعاهای مکتب تفکیک که برایم قابل پذیرش نبود، نگاشتم و تصمیم گرفتم مجموعه‌ی این نوشته‌ها و مقالات را در مجموعه‌ای به هم پیوسته منتشر نمایم که حاصل آن، کتابسودای تفکیک شد.

ما به‌عنوان انسان، فهم محدودی از واقعیت داریم. آیات قرآن نیز محدودیت دانش انسانی را تأیید می‌کند. لذا فهم ما از هر چیزی از جمله از دین، محدود و مبتنی بر دانشی است که متخصص و یا دانشجوی آن هستیم و فارغ از زمان و مکان نخواهیم شد. فارغ شدنِ هر چه بیش‌تر از این محدودیت‌ها، در گروی مورد نقد قرار گرفتن است و ادعای تفکیکیان مبنی بر این که ما خلوص معارفیِ کامل داریم را بنده مورد نقد قرار داده‌ام.

لازم است دو نکته را که در ابتدای کتابم نیز آورده‌ام، یادآوری نمایم؛ نکته‌ی اول این‌که بنده مکتب تفکیک را جریانی اسلامی می‌دانم و به همه‌ی اصحاب آن احترام می‌گذارم و آن‌ها را نیز هم‌رده‌ی با سایر جریانات اسلامی، دینی و فکری ـ و نه برتر از آن‌ها ـ می‌دانم و این حق را دارد که عقاید خود را نشر دهد و دیگران هم حق دارند آن را نقد کنند. نکته‌ی دوم این‌که در طول تاریخ می‌توان روایت‌های مختلفی از تفکیک شناسایی کرد. منظور بنده از مکتب تفکیک، جریانی است که به صراحت به وسیله‌ی استاد حکیمی ارائه شده و صورت‌بندی خاصی را هم از تفکیک بیان کرده‌اند. اولین کسی هم که در دوران معاصر تعبیر تفکیک را به‌کار برده، آقای حکیمی هستند و اولین مقاله و کتاب را نوشتند و اولین کسی هم بودند که تعبیر «عقل خودبنیاد دینی» را به‌کار بردند و در رابطه با آن، مقاله نوشتند. لذا بنده درصدد نقد و بررسی این جریان هستم؛ و نه مکاتب مشابه.

باید توجه کرد که ما به‌عنوان انسان، فهم محدودی از واقعیت داریم و این‌گونه نخواهد شد که فهم نامحدودی از عالم داشته باشیم و خدا نخواهیم شد. آیات قرآن نیز محدودیت دانش انسانی را تأیید می‌کند. لذا فهم ما از هر چیزی از جمله از دین، محدود و مبتنی بر دانشی است که متخصص و یا دانشجوی آن هستیم و فارغ از زمان و مکان نخواهیم شد. فارغ شدنِ هر چه بیش‌تر از این محدودیت‌ها، در گروی مورد نقد قرار گرفتن است و ادعای تفکیکیان مبنی بر این که ما خلوص معارفیِ کامل داریم را بنده مورد نقد قرار داده‌ام.

بنده مصاحبه‌ای با عنوان «مکتب تفکیک؛ سلطه‌ی چپ» دارم که در کتابم نیز آمده است و در آن گفته‌ام که کتاب الحیات، نمونه‌ی عالی سلطه‌ی تفکر چپ در ایران است که البته مورد نقد برخی قرار گرفت و به بنده گفتند که تو این مکتب را به سوسیالیستی‌بودن متهم کرده‌ای؛ در حالی‌که بنده اصلاً چنین چیزی نگفته‌ام و حتی تعبیر سوسیالیست را هم به‌کار نبرده‌ام؛ بلکه بنده گفته‌ام کتاب الحیات در زمانه‌ای نوشته شده که تفکر چپ مارکسیستی، تفکر ارزشمندی محسوب می‌شده و لذا متأثر از زمان، کلمه‌ی «فتنه» در این کتاب به «انقلاب» ترجمه و تفسیر شده است.
در یکی از مقاله‌هایم نوشته‌ام که مکتب تفکیک، در واقع التزامی به حدیث ندارد؛ چراکه به حدیثی مانند «شر امتی الاغنیا» از پیامبر استناد می‌کند؛ در حالی‌که این حدیث در هیچ‌یک از کتب روایی معتبر ما وجود ندارد و آن را به کتابِ غیررواییِ قرن دوزادهمیجامع‌السعادات که نراقی نوشته است، مستند کرده و ارجاع می‌دهند؛ در حالی‌که حتی در این کتاب نیز این حدیث، به‌عنوان حدیث معتبر معرفی نشده و با عبارت «روی عنه» آورده شده است. مصحح این کتاب، مرحوم مظفر ـ استاد مسلم فقه و اصول ـ در مقدمه‌ی آن می‌گوید اشکال این کتاب وجود احادیث جعلی است. لذا به نظرم نمی‌توان با همین یک جمله‌ی عربیِ حدیث‌گونه، منظومه‌ی اقتصادی ساخت.

یکی از سکه‌های رایج میان تفکیکی‌ها حمله به مخالفان و ناقدان خود در سطوح مختلف فیزیکی (حمله و تمسخر فیزیکِ بدن و ظاهر ناقد و مخالف)، دانشی (حمله به سطح دانش او) و اخلاقی (حمله به منش اخلاقی و انگیزه‌‌های احیاناً فردی ناقد) است؛ درواقع ناقد را به داشتن مشکلات اخلاقی، دینی، علمی و معرفتی متهم می‌کنند. حتی آقای حکیمی به صراحت در مقدمه‌ی متأله قرآنی در صفحه‌ی ۶۹ می‌گوید: «هر کسی با ما مخالفت کند و ما را نقد کند، خواه‌ناخواه در خط سیاست بنی‌امیه و بنی‌عباس حرکت می‌کند»!
لذا ما باید محدویت‌های انسانی خود را بپذیریم و اصول اخلاقی‌ای را نیز مراعات کنیم؛ از جمله این که حق نداریم سخن کسی را به نفع ادعای خود مصادره کنیم؛ بلکه باید انسان‌ها را در جغرافیای فکری خودشان ببینیم و مثلاً هرگز نمی‌توان علامه طباطبایی را ضد فلسفه معرفی کرد.


متأسفانه بنده در طول این مدت با بی‌اخلاقی‌های مختلفی مواجه بودم؛ چرا که یکی از سکه‌های رایج میان تفکیکی‌ها حمله به مخالفان و ناقدان خود در سطوح مختلف فیزیکی (حمله و تمسخر فیزیکِ بدن و ظاهر ناقد و مخالف)، دانشی (حمله به سطح دانش او) و اخلاقی (حمله به منش اخلاقی و انگیزه‌‌های احیاناً فردی ناقد) است؛ درواقع ناقد را به داشتن مشکلات اخلاقی، دینی، علمی و معرفتی متهم می‌کنند. حتی آقای حکیمی به صراحت در مقدمه‌ی متأله قرآنی در صفحه‌ی ۶۹ می‌گوید: «هر کسی با ما مخالفت کند و ما را نقد کند، خواه‌ناخواه در خط سیاست بنی‌امیه و بنی‌عباس حرکت می‌کند»!

پرسش و پاسخ
سؤال: یکی از اشکالات کتاب، وجود تکرارهای آزاردهنده است. اشکال دیگر نیز این است که در کتاب گویا مشخص نیست چرا فلان مقاله در کتاب آمده است و حتی برخی از مقالات، ارتباط چندانی به مکتب تفکیک ندارد و لازم بود شما در ابتدای کتاب و مقدمه‌ی آن، علتِ درج‌شدن هر مقاله در کتاب را بیان می‌کردید. نقد دیگری هم به کتاب دارم و آن، جدلی‌بودن و کم‌تر علمی‌بودنِ برخی از قسمت‌های آن است؛ در حالی‌که در همین جلسه به برخی از رفتارهای جدلی اهالی مکتب تفکیک، نقد وارد کردید. در چند جا از کتاب هم به جای پاسخ، نوعی رفت و برگشت و مجادله صورت پذیرفته است؛ مثلاً در کتاب گفته‌اید اهالی تفکیک گفته‌اند که ابن‌خلدون با فلسفه مشکل دارد. شما به این مطلب این‌گونه واکنش نشان داده‌اید که ابن‌خلدون با مهدویت و قیام سیدالشهدا هم مشکل دارد. به‌نظرم چنین پاسخی، علمی نیست و شما می‌توانستید به‌جای چنین پاسخی اعتبار استناد به ابن‌خلدون را زیر سؤال ببرید
.
پاسخ: در مورد تکراری بودن مطالب، حق با شماست؛ گرچه انتخاب و سازمان دادن هر یک از مقالات، کار دشواری بود و البته در مقدمه‌ی کتاب گفته‌ام که هر یک از مقالات، در عین داشتن هدف مشترک، مسأله‌ی متمایزی را دنبال می‌کنند و همین مسئله شاید موجب پدید‌آمدن برخی از تکرارها شده است. ضمن اینکه دلیل دیگرِ تکرارشدن برخی مطالب، تکرارشدن مطالب در کتاب‌های آقای حکیمی است و بنده هم مجبور شده‌ام نسبت به آن‌ها مکرر پاسخ دهم. اما در مورد نقدی که درباره‌ی جدلی‌بودن لحن کتاب بیان کردید، لازم است عرض کنم گاهی رفتارم در کتاب، آینه‌گونه بوده است و جدل را با جدل، پاسخ داده‌ام. در مورد ابن‌خلدون هم باید عرض کنم که استاد حکیمی مکرر از او با عنوان متفکر و اندیشمند یاد کرده و برای او اعتبارسازی کرده و از قول او گفته فلسفه، به دین زیان‌های بسیار رسانده است. بنده در این کتاب خواسته‌ام به آقای حکیمی بگویم که شما به‌عنوان یک شیعه‌ی حدیث‌گرا و ولایی که به ظهور امام عصر معتقدید، منطقاً نمی‌توانید در استنادات خود به ابن‌خلدون استناد کنید و برای او اعتبارسازی کنید؛ در حالی‌که او با کل تشیع مشکل دارد.

سؤال: یکی از نقدهای برخی از تفکیکی‌ها به منتقدین‌شان این است که می‌گویند این منتقدین طوری صحبت می‌کنند که گویا ما تفکیکی‌ها، مخالف عقلانیت هستیم؛ در حالی‌که مسئله‌ی ما مثلاً با فلسفه‌ی صدرایی است. شما چه توضیحی در این باره دارید؟
جواب: نکته‌ی خوبی بیان شد. به نظرم این اشکال به منتقدین تفکیک برنمی‌گردد و شاید به خودِ تفکیک برگردد. برخی از تفکیکی‌ها در جایی تمام فلسفه را رد کرده‌اند ـ و حتی مثلاً آقای حکیمی از تعبیر مزخرفات‌ الفلاسفه استفاده کرده است ـ و در جای دیگری مانند اجتهاد و تقلید در فلسفه، ادعای احیای فلسفه را دارند. این اشکالی ندارد که این‌ها نیز مانند مشایی‌ها بگویند ما با فلسفه‌ی صدرایی مشکل داریم. اشکال کار در این‌جاست که ایشان، تکلیف خود را دقیقاً مشخص نمی‌کنند.

سؤال: بنده فکر می‌کنم بعضی از تفکیکی‌ها مشکلی با فلسفه ندارند و فقط می‌گویند باید جای دین، از فلسفه جدا باشد و حتی برداشت من از دیدار آقای ملکیان و آقای سیدان این است که آقای ملکیان نیز قائل به این مسأله هستند. سؤال بنده این است که مکتب تفکیک چه نسبتی با چنین افرادی دارد و چه نسبتی می‌توان بین مخالفین اصل فلسفه با چنین افرادی برقرار کرد؟
پاسخ: بنده با بخش اول مطلب شما موافقم. فلسفه در طول تاریخ، نقش‌های گوناگونی داشته؛ در زمان یونان باستان، فلسفه، دین بوده است؛ ولی در ابتدای ظهور مسیحیت، تبدیل به کنیز و خادم کلیسا می‌شود و در قرن شانزدهم نیز تبدیل به رقیب دین می‌شود. لذا فلسفه، فراز و فرودهای مختلفی داشته است و هرکسی می‌تواند فلسفه را از دین جدا ببیند؛ ولی باید به این توجه داشته باشیم که فلسفه، مقوله‌ای است انسانی و نمی‌توان از آن بی‌نیاز شد؛ چرا که فلسفه، درآمدی است بر خودشناسی. اما در مورد بخش دوم سخن‌تان که در مورد دیدار آقای سیدان وآقای ملکیان بود عرض می‌کنم که برخی افراد می‌گفتند که آقای ملکیان بعد از جلسه با آقای سیدان گفته‌اند که «اگر وحی به‌لحاظ معرفت‌شناسی ارزش داشته باشد، راه مکتب تفکیک، درست است»؛ بنده از شخص آقای ملکیان پرسیدم که آیا شما چنین حرفی را زده‌اید که ایشان گفت روحم نیز از این حرف خبر ندارد.

سؤال: با توجه به این‌که گفتید انگیزه و محور اصلی این کتاب نقد و البته دفاع از تفکرات و مکاتب می‌باشد، آیا اخلاق اقتضا نمی‌کرد علاوه بر انتشار کتب و مقالات، جلساتی را به‌صورت حضوری و شفاهی ـ برای رفع برخی سوء تفاهمات ـ با بزرگان این مکتب برگزار می‌کردید؟
پاسخ: مطلب شما به‌جاست. پاسخ نظری بنده به مطلب شما این است که وقتی کسی کتابی را می‌نویسد، مخاطب آن، عموم خوانندگان هستند و نباید در مقابل انتظار داشت که بحث را با او، به‌صورت خصوصی پیش برد. پاسخ عملی نیز به مطلب‌تان این است که اتفاقاً بنده بارها پیشنهاد صحبت، مباحثه و گفت‌وگو با برخی از متفکران جریان تفکیک را داده‌ام؛ ولی متأسفانه آن‌ها موافقت نکرده‌اند.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

معرفت به زمان 17 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 2:55 am

.
احوال مسائل ديگر ايران و جهان

.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

قبليبعدي

بازگشت به گاهنامه معرفت به زمان


Aelaa.Net