معرفت به زمان 9 ربیع الاخر 1440

قال أبو جعفر محمد الباقر عليه السلام: في حكمة آل داود: ينبغي للمسلم أن يكون مالكا لنفسه، مقبلا على شأنه، عارفا بزمانه (بأهل زمانه)، فاتقوا الله ولا تذيعوا حديثنا...
1- خويشتن دارى 2- تمركز در كار و وظيفه خويش 3- عارف به زمان (به أهل زمان)
هدف؛ آگاهي از احوال زمان و انجام مسؤوليت در برابر آن است، نقل گزارشي علامت تأييد (كليات؛ چه برسد جزئيات؛ يا تعبيرات آن) نيست، و صرفا جهت اطلاع از فضا و محيط موضوع مى باشد، نشر مطالب صرفا براى آگاهى و تأمل و تفكر و شناخت محيط و افراد و امكانات و موانع بوده، و همه براى حصول انگيزه كافي جهت تلاش براى مقصد اعلى است،

مديران انجمن: نبض زمان, نبض زمان, نبض زمان

Re: معرفت به زمان 9 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 10:02 pm

آیت الله سبحانی: برداشتن تکالیف دانش‌آموزان مدارس برخلاف سنت قرآن است / وزیر آموزش و پرورش به این موضوع رسیدگی کند


آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با بیان این که انسان با زحمت به درجه بالا می رسد، گفت: برداشتن تکلیف از دانش آموزان مدارس اشتباه و بر خلاف سنت قرآن و سیره علما است و وزیر آموزش و پرورش باید به این مساله رسیدگی کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
Image
آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با بیان این که انسان با زحمت به درجه بالا می رسد، گفت: برداشتن تکلیف از دانش آموزان مدارس اشتباه و بر خلاف سنت قرآن و سیره علما است و وزیر آموزش و پرورش باید به این مساله رسیدگی کند.
به گزارش مرکز خبر حوزه، وی روز چهارشنبه در درس خارج اصول خود در مسجد اعظم قم افزود: هزاران سال است بشر تجربه کرده، اگر کسی بخواهد به مراتب بالا برسد باید زحمت بکشد، با کار آسان انسان به مراتب بالا دست پیدا نمی کند.

آیت الله سبحانی اضافه کرد: شنیده می شود امروز در مدارس تکالیف را از دانش آموزان برداشته اند که کار درستی نیست و نباید دانش آموز بعد از مدرسه رها شود، بلکه باید مغز و فکر او با انجام تکلیف مشغول شود.
وی ادامه داد: این شیوه بر خلاف قرآن، حدیث، سیره علما و برگان ما می باشد و بنابراین وزیر آموزش و پرورش باید به این مساله رسیدگی نماید و این نظر در مدارس برگردد و همانند سابق از دانش آموز تکلیف خواسته شود.

به گزارش رسانه ها در ایران برخی از مراجع تقلید از یکی از برنامه های وزارت آموزش و پرورش برای حذف تکلیف شب دانش آموزان انتقاد کرده اند.
مرکز خبر حوزه به نقل از آیت الله جعفر سبحانی نوشته برداشتن تکلیف از دانش آموزان مدارس اشتباه و بر خلاف سنت قرآن و سیره علما است. خبرگزاری مهر هم از آیت الله حسینی بوشهری نقل کرده که گفته حذف تکلیف منزل دانش آموزان می‌تواند آسیب جدی به بدنه آموزش وارد کند. پیشترمعاون وزیر آموزش و پرورش ایران خبر داده بود که در سال تحصیلی جدید برای کلاس‌های اول تا سوم ابتدایی مشق شب حذف و "تکالیف مهارت محور" جایگزین آن می‌شود؛ موضوعی که باعث انتقاد شماری از مدیران انتشارات کتاب های کنکور و کمک درسی از وزارت آموزش و پرورش شد و البته کاربران ایرانی در فضای مجازی را هم به سمت انتقاد از "مافیای کنکور" کشاند.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: معرفت به زمان 9 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 10:09 pm

حجت الاسلام رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت و گو با «انتخاب»:
نمی توان برای اثبات لزوم تکلیف شبانه دانش آموزان به قرآن استناد کرد / در قرآن به جز نماز مغرب و عشاء، هیچ تکلیف شبانه دیگری نداریم
در صداوسیما، برای تبلیغات فروش کتاب های کمک آموزشی، چند میلیارد پول رد و بدل می شود / این کتاب ها بچه ها را دیوانه می کند


حجت الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز می گوید: نمی توانیم از قرآن سند بیاوریم و برای دانش آموزان تکلیف شب معین کنیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
Image
حجت الاسلام محمدتقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز می گوید: نمی توانیم از قرآن سند بیاوریم و برای دانش آموزان تکلیف شب معین کنیم.
حجت الاسلام رهبر در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب» گفت: در قرآن به جز نماز مغرب و عشاء، هیچ تکلیف شبانه دیگری نداریم. نماز شب هم که واجب نیست و هر کسی بخواند خوشا به حال او.
او ادامه داد: شاید کارشناسان آموزشی بخواهند نوع دیگری بحث کنند اما برای اثبات لزوم تکلیف شبانه، نمی شود به قرآن استناد کرد و به آن ارتباطی ندارد، چون قرآن تکالیف شبانه اش همان نماز مغرب و عشاست و لذا نمی توانیم از قرآن سند بیاوریم و برای دانش آموزان و دانشجویان تکلیف معین کنیم.

حجت الاسلام رهبر ضمن انتقاد از تبلیغات کتب کمک آموزشی و کنکوری در صداوسیما گفت: در صداوسیما، برای تبلیغات فروش این کتاب ها، چند میلیارد پول رد و بدل می شود؛ آن هم کتاب ها و تبلیغاتی که بچه را دیوانه می کند. مغز بچه ظرفیتی دارد و تدریس باید به گونه ای باشد که او را متنفر و زده نکند.
او ادامه داد: نمی توانیم همه موارد آموزش و پرورش را در یک گفت و گو خلاصه کنیم. باید درس و تعلیم و تربیت هم عمیق باشد هم موجب بریدن و ناتوانی و تنفر دانش آموز نشود. در واقع آن مقداری که ضرروری است عنوان شود. در گذشته هیچ یک از این کتاب ها نبود ولی با این حال معلوم نیست با این حجم زیاد کتاب ها، در نهایت معلومات بچه به قدر گذشته باشد.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: معرفت به زمان 9 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 10:19 pm

معاون وزیر آموزش و پرورش:
مشق شب برای همه حذف می‌شود نه فقط دانش آموزان مرفه = مشق در مدرسه انجام مي شود


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این مطلب را که گفته می شود حذف مشق شب فقط برای دانش آموزان مرفهی است که در کلاس های با تراکم پایین تحصیل می کنند، قبول ندارم. پیشتر برخی کارشناسان گفته بوذنذ حذف مشق شب برای کلاس های با جمعیت دانش آموزی پایین بیشتر شامل مدارس غیردولتی و دانش آموزانی می شود که از امکانات به نسبت مرفه برخوردارند و این مساله با عدالت آموزشی مغایرت دارد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
Image
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: این مطلب را که گفته می شود حذف مشق شب فقط برای دانش آموزان مرفهی است که در کلاس های با تراکم پایین تحصیل می کنند، قبول ندارم.
به گزارش ایرنا، بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید مشق شب برای دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی حذف و تکالیف مهارت محور جایگزین شده است.
در مرحله اول، این برنامه در کلاس هایی که تراکم 16 تا 25 دانش آموز دارند اجرا می شود و بچه ها قرار است تکالیف خود را در مدرسه زیر نظر معلمان انجام دهند و ساعت های خارج از مدرسه را صرف مهارت آموزی کنند.
این تصمیم وزارت آموزش و پرورش با واکنش های متفاوتی همراه شده است.
برخی کارشناسان معتقدند حذف مشق شب برای کلاس های با جمعیت دانش آموزی پایین بیشتر شامل مدارس غیردولتی و دانش آموزانی می شود که از امکانات به نسبت مرفه برخوردارند و این مساله با عدالت آموزشی مغایرت دارد.

در همین پیوند، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز به ایرنا گفت: تراکم جمعیت دانش آموزی در شهرهای بزرگ زیاد است و در بسیاری از شهرهای کوچک مشکل تراکم چه در مدارس دولتی و چه غیردولتی نداریم و معلمان می توانند زمان و ساعت آموزشی را به گونه ای تنظیم کنند که دانش آموزان داخل کلاس تکالیف خود را انجام داده و بازخورد آن را از معلم دریافت کنند.
«رضوان حکیم زاده» یادآوری کرد انجام تکالیف در کلاس های با تراکم کمتر از 15 نفر در صورت تک پایه بودن نیز مجاز است.
وی افزود: بر اساس تصمیم وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری برنامه تکالیف مهارت محور مختص دانش آموزان پایه های اول تا سوم ابتدایی است و 2 ساعت آموزشی با عنوان 'برنامه ویژه مدارس' برای مهارت آموزی نیز شامل پایه های چهارم تا ششم و دوره اول متوسطه می شود.

«هدف این است که به جای تمرین، تکرار بیهوده و رونویسی های بی فایده که دانش آموزان انجام می دادند و معلمان هم فقط یک خط روی آن می کشیدند و بازخورد زیادی نمی گرفتند، بچه ها به سمت تکالیف مهارتی گرایش پیدا کنند».

حکیم زاده تصریح کرد: نظام ارزشیابی کیفی - توصیفی اقتضا می کند دانش آموزان تکالیف درسی را در کلاس انجام داده و بازخوردها را از معلم بگیرند و به بردن تکالیف به منزل نیازی نداشته باشند اما در عین حال اگر قرار باشد تراکم کلاس اجازه چنین کاری را ندهد این امر باید محدود شود.
وی تاکید کرد به هیچ وجه نباید از کتاب های کمک آموزشی، کمک درسی، حل المسائل، پیک های آدینه و عناوین مشابه استفاده شود.

به گفته وی، در تکالیف مهارت محور سعی می شود بخش های مغفول مانده نظام ارزشیابی کیفی - توصیفی به اجرا درآید؛ زیرا در این ارزشیابی باید دانش آموز طی فرایند یادگیری، تکالیف درسی را در کلاس درس انجام دهد و بازخوردهای مناسب را از معلم دریافت کند؛ به این معنا که معلم مسوول کنترل بر نظارت و یادگیری دانش آموز باشد نه خانواده ها.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش یادآوری کرد: اکنون چند سالی است که نقش خانواده ها و متولیان آموزش جابجا شده و همه این امور برعهده خانواده ها گذاشته شده است. این تصور اشتباه است که معلم فقط آموزش دهد و نظارت و یادگیری بر دوش خانواده ها باشد؛ حال آنکه کار آموزش را از طریق یک لوح فشرده (سی.دی) نیز می توان انجام داد.
حکیم زاده اضافه کرد: نظام ارزشیابی کیفی - توصیفی تلاش دارد مهارت های مورد نیازی را که بچه ها باید در دوران کودکی برای شکلگیری شخصیتشان تمرین کنند تا تبدیل به رفتار دائمی شود، به آنان آموزش دهد؛ هر که در آغاز این کار چالش هایی وجود دارد اما امید است با اقدام های نظارتی دستگاه تعلیم و تربیت و همکاری خانواده ها شرایطی فراهم شود که بحث تکالیف مهارت محور به همه مدارس تعمیم یابد.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: معرفت به زمان 9 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 10:32 pm

“کاسبان کنکور” و دروغ هایی که از تهران به قم بردند


چکیده : طی سال های اخیر، مؤسسات تست و کنکور و کمک آموزشی با بمباران بی وقفه تبلیغاتی در صدا و سیما و حتی ساخت برنامه های مشترک با برخی تهیه کنندگان این سازمان، هزینه های میلیاردی پرداخت کرده و سودهای نجومی برده اند. ایجاد نیاز کاذب به کتاب‌های به اصطلاح کمک آموزشی و سپس تجارت با نیاز ایجاد شده، کاروِیژه بسیاری از این موسسات است. برخی از آنها حتی توانسته اند در مدارس - به ویژه مدارس غیر دولتی - نفوذ کنند و امروزه، بسیاری از مدارس، خانواده‌ها را ملزم به خرید کتاب های مؤسسات خاص یا شرکت در آزمون های آنان می‌کنند!
وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت و از او خواست تبلیغات غیرقانونی مؤسسات کنکور و کمک آموزشی را از این رسانه متوقف کند. سید محمد بطحایی به عبدالعلی علی عسگری نوشت که طبق قانون، تبلیغات مؤسسات غیردولتی که محصولات آموزشی ارائه می کنند باید بعد از تأیید کارشناسان وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد.

طی سال های اخیر، مؤسسات تست و کنکور و کمک آموزشی با بمباران بی وقفه تبلیغاتی در صدا و سیما و حتی ساخت برنامه های مشترک با برخی تهیه کنندگان این سازمان، هزینه های میلیاردی پرداخت کرده و سودهای نجومی برده اند. ایجاد نیاز کاذب به کتاب‌های به اصطلاح کمک آموزشی و سپس تجارت با نیاز ایجاد شده، کاروِیژه بسیاری از این موسسات است. برخی از آنها حتی توانسته اند در مدارس – به ویژه مدارس غیر دولتی – نفوذ کنند و امروزه، بسیاری از مدارس، خانواده‌ها را ملزم به خرید کتاب های مؤسسات خاص یا شرکت در آزمون های آنان می‌کنند!
قطع آگهی‌های این مؤسسات – چه آگهی‌هایی که مستقیماً به صورت تیزر پخش می‌شود و چه آگهی‌هایی که در قالب برنامه های تلویزیونی به خورد مخاطب داده می شود – می تواند “منافع تاجران کنکور سرنوشت دانش آموزان ایرانی” را به شدت تحت الشعاع قرار دهد چه آن که درآمد اصلی آنها از طریق آگهی ها و برنامه های رادیویی و تلویزیونی محقق می شود.
از این رو، بدیهی است که کاسبان کنکور که در سال های اخیر به مالتی میلیاردرهای نوظهور تبدیل شده اند، علیه آموزش و پرورش موضع بگیرند و اجازه ندهند اقدامات اصلاحی وزارت آموزش و پرورش – از آزمون زدایی در دوره ابتدایی گرفته تا ممنوع سازی ورورد موسسات کنکور به مدارس و … – به نتیجه برسد.

آنها یک هفته بعد از نامه وزیر آموزش و پرورش به صدا و سیما، راهی قم شدند تا با علما دیدار کنند، آن هم نه با عنوان موسسات تست و کنکور و آگهی‌دهندگان نامدار به صدا و سیما که تحت نام پرطمطراق “انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور” (!) . آنها در این دیدارها، علما را نسبت به برخی اقدامات آموزش و پرورش نگران کردند و احتمالاً بسیار ذوق زده شدند وقتی از زبان آنها اظهاراتی علیه وزارت آموزش و پرورش شنیدند، مانند انتقاداتی که از حذف مشق شب شد!
آنها در این دیدارها، علما را نسبت به برخی اقدامات آموزش و پرورش نگران کردند و بعضا گفته می شود با دادن رشوه، انتشار کتاب علمایی که در دیدار حضور داشتند و … تلاش کردند تا اظهار نظر منفی آنان را در خصوص حذف مشق شب بگیرند.

البته که سخت است باور این که مدیران موسسات کنکور، از سر دغدغه ملی و دینی و برای صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان و خانواده ها از تهران به قم رفتند ولی با بررسی اظهارات آنها در این دیدار می توان دریافت که چه اطلاعات غلطی داده اند تا اظهارنظری باب میل خود بگیرند.

اظهارات یکی از این افراد را که پای ثابت آگهی های بازرگانی صدا و سیماست بخوانید: «با حذف تکلیف دانش‌آموزان، آنان از فراگیری و آموزش دور شده و به سمت فضای مجازی کشیده می‌شوند که آثار جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد. این برنامه پیش از این در کشورهای اروپایی امتحان شده و جواب مثبتی را نداشته است به همین دلیل اجرای آن متوقف شده است».
باید به این هوش هیجانی تبریک گفت چرا که خوب می‌داند فضای مجازی، موضوع نگران کننده‌ای است ، پس چنین القا می‌کند که در مدارس تکلیف شب را برداشته‌اند و این باعث می‌شود بچه ها به سمت فضای مجازی کشیده شوند! گزاره نادرست دیگری هم می گوید و آن توقف برنامه مشابه در اروپا به دلیل ناموفق بودن اش است.

اما در کنار تبریک به خاطر این هوش هیجانی، باید تأسف خورد به حال کشوری که افرادی با عناوین فرهنگی، در یک پاراگراف چندین دروغ می گویند آن هم در محضر مرجعیت:
اولاً که تکلیف شب از برنامه دانش آموزان حذف نشده است و برنامه آموزش و پرورش در این باره، تنها به پایه های اول تا سوم محدود است. ثانیاً در این پایه ها نیز تکلیف شب حذف نشده، بلکه همان طور که قبلاً و رسماً هم اعلام شده، تکالیف جدیدی به جای رونویسی به دانش آموزان داده می شود مثل نوشتن احساسات، فکرها، دیده ها و … با هدف تعمیق یادگیری در بستر خانواده. ثالثاً طرح حذف تکالیف سنتی در اروپا به ویژه کشورهای حوزه اسکاندیناوی، سال هاست که با موفقیت اجرا شده و یکی از شاخصه های اصلی نظام آموزشی آن است. ضمن آن که دهها پژوهش علمی در مراکز آکادمیک جهان رویکرد حذف تکلیف شب به شیوه قدیمی را تأیید می کند.

البته یک جمله درست در سخنان این مدیر کنکوری وجود دارد که انصاف نیست به آن اشاره نکنیم و آن اشاره وی به آثار “جبران ناپذیر” وضعیت پیش روست؛ بله! اصلاحات در نظام آموزشی آثار جبران ناپذیری دارد ولی نه برای دانش آموزان و خانواده ها بلکه برای کسانی که صدها میلیارد تومان فقط به صدا و سیما داده اند تا آنها را در بوق و کرنا کند و یک گردش مالی نجومی یک طرفه از جیب والدین به حساب های بانکی خود ایجاد نماید.

اگر نظام آموزش ایران اصلاح شود، دیگر جایی برای موسسات کنکور و مافیای آموزشی وجود نخواهد داشت و مگر در همان کشورهای اروپایی که این فرد به آنها اشاره کرده، افراد و موسساتی مثل خودش وجود دارند که زمین و زمان را پر کنند از آگهی های تست و کنکور و کمک آموزشی و نهایتاً هم نزد روحانیون بروند که لااقل شما نگذارید منافع ما به خطر بیفتد؟!
موسسات کنکور در کارنامه خود تنها هزینه‌کرد از قم را نداشتند که آن هم با اطلاعات دروغ و غلطی که با خود به محضر علما بردند، این یک قلم را نیز به دوسیه خود اضافه کردند.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

Re: معرفت به زمان 9 ربیع الاخر 1440

پستتوسط نبض زمان » سه شنبه ژانويه 01, 2019 10:50 pm

مدیر گاج: ما سنگ کف رودخانه هستیم؛ سبزی لب آب نیستیم که یک شبه رشد کرده باشیم!
عددی که درباره دریافت کاغذ به ما نسبت می دهند، جوک است؛ این رقم مصرف یک کتاب ماست
اینکه موضوع مشق شب در دیدار ما با مراجع پررنگ شده، تقصیر ما نیست / چرا فکر می‌کنید باید همه مسائل را بگویم؟


من شخصاً هفت شهریورماه یعنی بیش از صد روز پیش نامه به آقای وزیر آموزش‌و‌پرورش نوشتم که ما حرف‌هایی داریم باید شنیده بشود. نتایج تصمیمات شما 10سال بعد تبعاتش مشخص می‌شود. ما سنگ کف رودخانه هستیم، سبزی لب آب نیستیم که یک شبه رشد کرده باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
Image
دیدار جمعی از ناشران آموزشی کشور با تعدادی از مراجع تقلید و علمای قم، حواشی بسیاری در فضای مجازی داشت.
به دنبال دیدار جمعی از ناشران آموزشی کشور با تعدادی از مراجع تقلید و علمای قم، روزنامه «صبح‌نو» گفت‌وگویی با ابوالفضل جوکار، مدیر انتشارات گاج انجام داد تا در جریان جزئیات این دیدار قرار گیرد.

آقای جوکار، درباره دیدارتان با مراجع تقلید بگویید.
انجمن ناشران آموزشی چند ماه پیش تصمیم گرفتند با وزیر آموزش‌و‌پرورش دیدار کنند و مکاتباتی هم در این راستا انجام شد.

این دیدار برای حذف مشق شب بود؟
نه، اصلاً این مسأله مطرح نبود ولی متأسفانه در فضای مجازی پررنگ شد. موضوع دیدار با وزیر برای این بود که وزیر به محض شروع به کار، با فعالان این عرصه دیدار می‌کنند البته ما با معاونین ایشان دیدار کردیم ولی با خود وزیر جلسه نداشتیم. تقاضای مکتوب داشتیم که البته اجابت نشد و ناشران تصمیم گرفتند به طریقی صحبت‌هایشان را مطرح کنند و یکی از این راه‌ها دیدار با علما بود.
یکی از محورهای این دیدار هم بحث کاغذ بود و هم بحث آموزش‌و‌پرورش. در بحث کاغذ ارز دولتی 4200 تومانی داده می‌شود ولی کاغذی که عرضه می‌شود با ارز آزاد است و با بندی 240هزار تومان معامله می‌شود در حالی که با ارز دولتی باید حدود 130هزار تومان خرید و فروش شود.
ما گفتیم ارز دولتی کاغذ برداشته شود چرا که به نام ناشران است ولی به کام تاجران و سودی به ناشران نمی‌رسد. بحث‌هایی هم درباره آموزش‌و‌پرورش بود که مثلاً کتاب‌های آموزشی را نباید با یک زاویه نگاه کرد چرا که خیلی از اینها کتاب‌های مفیدی هستند که باعث توسعه آموزشی می‌شوند و خیلی از دانش‌آموزان مناطق محروم که معلم حرفه‌ای ندارند از این کتاب‌ها استفاده می‌کنند و کتاب ارزان‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین کالایی است که می‌تواند به دست این دانش‌آموزان برسد و این‌ها در دانشگاه‌های معتبر قبول شوند ولی گاهی مسوولان برخورد قهری می‌کنند که گویا این کتاب‌ها مضر است برای کشور.
ما معتقدیم وقتی آموزش‌و‌پرورش کتاب درسی160‌صفحه‌ای می‌نویسد و کلاس ضمن خدمت هم برای معلم نمی‌گذارد ما باید چند برابر مطلب برای تفهیم مطلب تولید کنیم. بیشتر متقاضیان ما معلمان هستند تا دانش‌آموزان. خیلی اوقات ناشران خصوصی بازوی بخش دولتی هستند. اگر واقعاً کتاب‌های آموزشی خوب نیست چرا خود آموزش‌و‌پرورش انتشارات مدرسه دارد که 400‌عنوان کتاب آموزشی دارد. کتاب کمک آموزشی را اگر حل‌المسائل ببینید ما هم با آن مخالفیم ولی اگر ورک بوک ببینیم حتماً با آن موافقیم.
آقای جوکار، مسوول مستقیم کاری شما وزرای آموزش‌وپرورش و ارشاد هستند. این‌طوری که شما رفتید سراغ مراجع، شائبه‌برانگیز است. شما در میان ناشران وضع بسیار خوبی دارید و در مهرماه بیش از 450 عنوان کتاب چاپ کردید در حالی که ناشر عمومی نهایتاً 40 عنوان چاپ کرده است.این که زمین بازی را جوری ترتیب می‌دهید که مراجع موافق فعالیت شما باشند شائبه‌برانگیز است؟
من شخصاً هفت شهریورماه یعنی بیش از صد روز پیش نامه به آقای وزیر آموزش‌و‌پرورش نوشتم که ما حرف‌هایی داریم باید شنیده بشود. نتایج تصمیمات شما 10سال بعد تبعاتش مشخص می‌شود. ما سنگ کف رودخانه هستیم، سبزی لب آب نیستیم که یک شبه رشد کرده باشیم.
من 10وزیر آموزش‌و‌پرورش در این سال‌ها دیده‌ام ولی تصمیم‌هایی که گاهی مسوولان می‌گیرند دغدغه ماست. تماس‌ها و پیغام‌های ما همه بی‌پاسخ مانده است. اصلاً ما برای آموزش‌و‌پرورش نرفتیم بلکه برای ارز کاغذ رفتیم.

البته اسم شما هم در لیست کاغذبگیران هست؟
نه، این‌طوری نیست. شما اسم من را اصلاً هیچ جا نمی‌بینید.

در ردیف 27‌فهرست تحویلی به ناشران از شهریور ماه که ارشاد منتشر کرده انتشارات گاج 2500‌بند کاغذ دریافت کرده است؟
این عدد که جوک است. مصرف کاغذ من 900هزار بند است. اصلاً این رقم مصرف یک کتاب ماست که آن را هم من مصرف نکردم و به آقای اسماعیلی گفتم حاضرم پس بدهم که شما یک روزی این حرف را به من نزنید. این مثل یک نخود در آش است. بحث ما خیلی کلان است ولی وقتی شما خیلی ریز می‌شوید باعث می‌شود این اتفاقات بیفتد. من یک سؤال اساسی دارم . بالاخره این دیدار خوب یا بد بوده است؟
خروجی‌اش که خوب نبوده است.

چرا؟
چون شما رفتید سراغ چند مرجع تراز اول کشور در حالی که منفعت اقتصادی دارید؟
همین همکاران شما این مسأله را پررنگ کردند.
همه خبرگزاری‌ها و سایت‌های معتبر این مطلب را منتشر کردند.
سایت‌ها از روی هم کپی می‌کنند.
خروجی این دیدار این شده که مراجع با حذف مشق شب مخالف هستند.
ده‌ها موضوع دیگر در این دیدارها مطرح شده حالا اگر یک موضوع پررنگ شده تقصیر ما نیست.

آقای جوکار، بحث من اصلاً آموزش‌و‌پرورش نیست. من می‌گویم شما برای یک منفعت اقتصادی خودتان رفتید سراغ مراجع!؟
شما کارشناس آموزش‌و‌پرورش هستید؟
من سال‌هاست که خبرنگار کتاب هستم. شما یکی از بزرگترین ناشران آموزشی کشور هستید با تبلیغات قوی و زیاد. این که شما از دیدار با وزرا نتیجه نگرفتید ومستقیم رفتید سراغ مراجع به نظر من سوءاستفاده است در حالی که شما تا قبل از این، ماجرا را رسانه‌ای نکرده بودید؟
چرا باید رسانه‌ای می‌کردم. 10 تا موضوع مطرح شده که یکی‌اش مشق شب بود. من معتقدم دانش‌آموز بدون مشق شب دچار آسیب می‌شود.
این نظر شماست که می‌تواند درست باشد یا نباشد. ولی وقتی این حرف از سوی یک مرجع مطرح می‌شود معنای خاص خود را دارد.
ما هنوز کلاممان منعقد نشده مراجع این فرمایش را مطرح کردند این بحث را چرا که خودشان دغدغه داشتند. اصلاً مسأله اقتصادی مطرح نیست.
حرف من مشخص است که شما برای منفعت اقتصادی خودتان نباید از مراجع خرج می‌کردید. چرا که وقتی مشق شب حذف شود کتاب‌های آموزشی حذف می‌شود.
ما اصلاً کتاب مشق شبی نداریم. این کتاب‌ها را همان نشر مدرسه دارد. ما کتاب کنکور داریم. شما چرا فکر می‌کنید علما دغدغه این مسائل را ندارند. هنوز حرف ما گفته نشده بود که مراجع این بحث را مطرح کردند.

علما که دغدغه دارند ولی مهم است که شما چگونه به ایشان گزارش بدهید؟
گاج فقط کتاب کنکور دارد و مشق شبی ندارد.
شما چند دقیقه قبل گفتید مخالف حذف مشق شب هستید؟
بله، مخالف حذف مشق شب هستم، ولی من کتاب این مدلی ندارم.

شما ندارید ولی سایر همراهانتان که دارند؟
خیر آن‌ها هم ندارند. من کتاب تست و آموزش دارم.
خب همین کتاب‌ها استفاده می‌شود در مدرسه. حذف کنکور با کتاب‌های شما رابطه مستقیم دارد.
خیر ، حذف کنکور راه‌حل دارد. من برای شما می‌گویم که روزنامه‌تان پرفروش شود. نخستین راه ادغام وزارتخانه‌های آموزش‌و‌پرورش و وزارت علوم است. چون آموزش‌و‌پرورش، آموزش می‌دهد و علوم کنکور می‌گیرد و همیشه دعوا سر محتوای متفاوت آزمون با کتاب‌هاست. دوم ظرفیت نامتوازن دانشگاه‌هاست. 500هزار نفر دنبال دندان‌پزشکی هستند در حالی که برخی رشته‌های دیگر خالی است. اگر من وزیر این دو وزارتخانه باشم از پنج سال قبل دانش‌آموزان را به سوی رشته‌های خالی هدایت می‌کنم. دیگر این که چرا کنکور را در چهار ساعت برگزار می‌کنیم. اگر کنکور می‌خواهد حذف شود باید تدریجی باشد نه این مدلی و به صورت یکدفعه. دکمه نیست که بزنید برداشته شود. چون این‌ها فقط حرفش را می‌زنند در حالی که من کارشناس این حوزه هستم.
یکی از موانع را همین مؤسسات آموزشی و کتاب‌های کنکوری می‌دانند به خاطر گردش مالی بسیار زیاد.

ما چه کاره‌ایم. بعد از 100‌روز به ما وقت نمی‌دهند با وزیر ملاقات کنیم. الان نقش مؤسسات خصوصی در حذف کنکور چیست؟
گردش مالی 8هزار میلیاردی که در این مسأله هست.
چه کسی این آمار را داده است؟
این آمار رسمی است که اعلام شده است؟
خیر، این آمار غلط است. شما از ارشاد استعلام کن به هزار میلیارد هم نمی‌رسد. شما که آمار کاغذ را گرفتید آمار دقیق این را هم در بیاورید. شما از خانه کتاب آمار دقیق بگیرید.
خانه کتاب آمار فروش نمی‌دهد فقط آمار ثبت شده را می‌دهد. شما در مهرماه فقط 450 عنوان کتاب چاپ اول و تجدید چاپ داشتید.
این آمار برای اوج کار ماست در مهرماه که مدارس باز می‌شود.
خب حالا آن 10موضوعی که در دیدار شما مطرح شد چه بود؟
شما چرا فکر می‌کنید من باید همه مسائل را به شما بگویم. یکی از مباحث کاغذ بود و یکی دیگر هم بحث آموزش‌‌و‌پرورش.
نبض زمان
 
پست ها : 1860
تاريخ عضويت: يکشنبه دسامبر 30, 2018 2:36 pm

قبلي

بازگشت به گاهنامه معرفت به زمان


Aelaa.Net